abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 december 2025 @ 20:38:11 #251
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219397156
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 20:27 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ongetwijfeld, maar de overheid blijft consequent steeds meer geld uit geven, dat moet gedekt worden.
Dat klopt wel, en het dekken van cadeautjes was kabinet Schoof niet zo goed in ;)

Wel is het een (opzettelijk) misverstand dat in Nederland de gemiddelde lastendruk zo hoog zou zijn en ook de overheidsuitgaven binnen de totale economie.

Beiden zitten onder het EU gemiddelde. Het is hier bepaald geen Frankrijk, België, Finland of Denemarken.

Dat het allemaal anders kan worden verdeeld: ja natuurlijk.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219397160
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 20:31 schreef Immerdebestebob het volgende:
50+ ben je nog vergeten.
Ik zie 50PLUS meer als midden, soms naar links, soms naar rechts (net als D66). Jan Struijs is ook afkomstig uit de (politie)vakbond.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kowloon op 02-12-2025 20:44:11 (Partijnaam gewijzigd) ]
pi_219397170
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 20:34 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik klaag niet, maar blijkbaar mag je niet opmerken dat auto bezit en rijden erg duur is in Nederland.

En als we toch zo kinderachtig doen, er gaat maar een bepaald percentage naar daadwerkelijke infrastructuur.

Een gezonde economie is onder andere afhankelijk van bereikbare en betaalbare mobiliteit.
Daar wil ik dan graag harde cijfers van zien.
  dinsdag 2 december 2025 @ 20:43:42 #254
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219397182
Ik baal als een stekker dat ze willen bezuinigen in de zorg. Er is nu al een heel groot tekort aan handen aan het bed.
Hoe dan??

Hoe moet dat straks dan? Dan bezuinig in godsnaam aan managers in de zorg of mensen die bullshit banen achter het bureau hebben, zijn er alsnog veel te veel in de zorg.

Maar niet aan het bed. :(
Wie dit leest is een lezer van dit
  Forum Admin dinsdag 2 december 2025 @ 20:48:49 #255
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219397219
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 20:40 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik heb geen precieze recente cijfers, maar de opbrengt er van gaat naar algemene middelen want het is geen doel belasting

En ook hier weer, niet erg. Zo zijn er namelijk wel meer belastingen. Je kunt het ook al terugzien in de opbouw van wegenbelasting in de vorm van provinciale opcenten. Ook hier zijn de provincies niet verplicht het uit te geven aan infrastructuur.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 2 december 2025 @ 20:49:19 #256
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219397224
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 20:43 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik baal als een stekker dat ze willen bezuinigen in de zorg. Er is nu al een heel groot tekort aan handen aan het bed.
Hoe dan??

Hoe moet dat straks dan? Dan bezuinig in godsnaam aan managers in de zorg of mensen die bullshit banen achter het bureau hebben, zijn er alsnog veel te veel in de zorg.

Dan moet je hopen dat GL/PvdA nog iets kan doen aan dit concept.
pi_219397241
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 19:55 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Haha, naief, wel, dat gebeurt nu al. Of je moet je mobiel thuis laten.
Nu is het vooral een keuze of je je laat volgen door je telefoon. De overheid (politie) mag nu alleen na tussenkomst van een rechter je locatie bepalen.
Het word nogal wat anders als je structureel gevolgd word door de overheid.

Naast of dat wenselijk is, is die data ook erg gewild bij criminelen en bedrijven(1 sluit t ander niet uit). Hoe word dat beveiligd?

Ik werk bij de overheid, ze kunnen al niet eens zonder gedoe een Windows update uitrollen...
pi_219397277
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 20:40 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 20:48 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik heb geen precieze recente cijfers, maar de opbrengt er van gaat naar algemene middelen want het is geen doel belasting

En ook hier weer, niet erg. Zo zijn er namelijk wel meer belastingen. Je kunt het ook al terugzien in de opbouw van wegenbelasting in de vorm van provinciale opcenten. Ook hier zijn de provincies niet verplicht het uit te geven aan infrastructuur.
Het rijk krijgt in 2024 4,95 miljard aan wegenbelasting binnen.
In 2024 geeft het rijk 3,898 miljard uit aan het hoofdwegenet en 1,196 miljard aan Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte aan snelwegprojecten.
Bron 1, bron 2 en bron 3
  dinsdag 2 december 2025 @ 20:59:23 #259
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219397305
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 20:34 schreef Straatcommando. het volgende:
Een gezonde economie is onder andere afhankelijk van bereikbare en betaalbare mobiliteit.
Mobiliteit in combinatie met het beperken van urban sprawl en dit zo duurzaam mogelijk doen.

Kom je toch weer uit op Openbaar Vervoer serieuzer gaan nemen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Forum Admin dinsdag 2 december 2025 @ 21:00:57 #260
pi_219397315
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 20:55 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
[..]
Het rijk krijgt in 2024 4,95 miljard aan wegenbelasting binnen.
In 2024 geeft het rijk 3,898 miljard uit aan het hoofdwegenet en 1,196 miljard aan Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte aan snelwegprojecten.
Bron 1, bron 2 en bron 3
Dank u!
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 20:59 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Mobiliteit in combinatie met het beperken van urban sprawl en dit zo duurzaam mogelijk doen.

Kom je toch weer uit op Openbaar Vervoer serieuzer gaan nemen.
Ik ben dan ook zeer groot voorstander van investeren in het OV. Een heleboel kilometers die nu worden verreden zouden ook met het OV kunnen, mits dat betaal en bereikbaar is. Nu is het geen van beide.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219397361
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 21:00 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dank u!
[..]
Ik ben dan ook zeer groot voorstander van investeren in het OV. Een heleboel kilometers die nu worden verreden zouden ook met het OV kunnen, mits dat betaal en bereikbaar is. Nu is het geen van beide.
Als we dan kijken naar afgelegde kilometers dan werd in 2023 70% van de kilometer afgelegd in de auto, de trein was goed voor 10 procent bron.. Ook ik draag het spoor een warm hart toe, maar als je ziet dat de staat aan het hoofdwegennet in 2024 zo'n 5 miljard uitgeeft terwijl er aan het spoor 3,8 miljard uitgegeven wordt bron..

Dan komt deze opmerking niet echt overéén met je eerdere wens dat de overheid minder uitgeeft.
pi_219397370
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 20:18 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het is bedoeld om op termijn de bezineaccijns te vervangen.
Het zal er wel op neer komen dat het rekeningrijden per omgaande ingevoerd wordt en dat de "termijn" dicht in de buurt komt van sint juttemis.
-
  Forum Admin dinsdag 2 december 2025 @ 21:12:07 #263
pi_219397373
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 21:09 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Als we dan kijken naar afgelegde kilometers dan werd in 2023 70% van de kilometer afgelegd in de auto, de trein was goed voor 10 procent bron.. Ook ik draag het spoor een warm hart toe, maar als je ziet dat de staat aan het hoofdwegennet in 2024 zo'n 5 miljard uitgeeft terwijl er aan het spoor 3,8 miljard uitgegeven wordt bron..

Dan komt deze opmerking niet echt overéén met je eerdere wens dat de overheid minder uitgeeft.
Met minder uitgeven kun je nog steeds investeren/meer uitgeven in een sector.

Het is maar waar je het aan uitgeeft, ook hoe.
  dinsdag 2 december 2025 @ 21:32:45 #264
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219397526
Ik ben ook geen fan van rekeningrijden; is het niet mogelijk om accijns te heffen op laadkosten die de mensen maken icm wegenbelasting (op gewicht van auto's zoals nu al bestaat)?
pi_219397548
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 21:32 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik ben ook geen fan van rekeningrijden; is het niet mogelijk om accijns te heffen op laadkosten die de mensen maken icm wegenbelasting (op gewicht van auto's zoals nu al bestaat)?
Niet zolang we thuis kunnen opladen en we ook verwarming thuis willen verwarmen met elektriciteit.

Zodra we de bulk van het gas af is dan zal de belasting wel weer toenemen op stroom.

Overigens is dat inzetten op warmtenetten verschrikkelijk.

Het grote nadeel van rekening rijden is ook wel dat het een enorme rondslomp aan administratie kan gaan opleveren.
  dinsdag 2 december 2025 @ 21:37:03 #266
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219397566
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 21:35 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Niet zolang we thuis kunnen opladen en we ook verwarming thuis willen verwarmen met elektriciteit.

Zodra we de bulk van het gas af is dan zal de belasting wel weer toenemen op stroom.

Overigens is dat inzetten op warmtenetten verschrikkelijk.
Mhmm valt dan niet via zo'n oplader van auto te herkennen dat het gaat om elektriciteitlevering voor de auto?
  dinsdag 2 december 2025 @ 21:37:03 #267
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219397567
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 21:32 schreef Frozen-assassin het volgende:
Of gewoon eerlijk belasting heffen op LB en VPB, en al die vele (hoge) indirecte belastingen schrappen. Hoge uitvoeringskosten (lees: controle) én het heeft soms het nadelige effect dat mensen de grens over gaan kopen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  dinsdag 2 december 2025 @ 21:41:52 #268
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219397616
LTO en NAJK (jonge boeren) zijn overwegend positief maar ook kritisch. BBB daarentegen vindt alles gewoon kut. Ja dat mag ook maar ja zo decimeer je jezelf wel tot een nutteloze partij.
  Forum Admin dinsdag 2 december 2025 @ 21:44:26 #269
pi_219397640
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 21:41 schreef Frozen-assassin het volgende:
LTO en NAJK (jonge boeren) zijn overwegend positief maar ook kritisch. BBB daarentegen vindt alles gewoon kut. Ja dat mag ook maar ja zo decimeer je jezelf wel tot een nutteloze partij.
Ik zie dat als iets positiefs.
  dinsdag 2 december 2025 @ 21:46:19 #270
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219397655
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 21:41 schreef Frozen-assassin het volgende:
BBB daarentegen vindt alles gewoon kut
Gras is groen. Hopelijk worden we nog wel getrakteerd op een sappige strijd tussen Keijzer en vd Plas :9~ .
Huilen dan.
pi_219397659
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 21:37 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Mhmm valt dan niet via zo'n oplader van auto te herkennen dat het gaat om elektriciteitlevering voor de auto?
Alleen bij publieke laadpalen. Maar particulieren is dat praktisch onmogelijk.
  dinsdag 2 december 2025 @ 21:48:03 #272
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219397671
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 21:44 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik zie dat als iets positiefs.
Dat dan weer wel :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 21:46 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Alleen bij publieke laadpalen. Maar particulieren is dat praktisch onmogelijk.
Ja dat kan ik me ook voorstellen. Jammer.
  dinsdag 2 december 2025 @ 21:49:18 #273
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_219397681
quote:
Hoe dan??

Het is - samen met sociale zekerheid - verreweg de allergrootste kostenpost die we hebben (circa 25% van al het geld dat het kabinet uitgeeft gaat naar de zorg). Ik zeg niet dát er niet bezuinigd kan worden op managers aldaar maar het zal ook een druppel op een gloeiende plaat zijn.
Blaf me vol
pi_219397697
quote:
Hoe dan??

Het is ook niet het idee om te bezuinigen op handen aan het bed, dit soort initiatieven gaat zorgbreed worden uitgerold:
https://nos.nl/artikel/25(...)odige-zorg-verdwijnt

Ik vind bezuinigen ook wel een term die een uitleg verdient bij de zorg: er wordt vooral geprobeerd de groei wat te remmen. In elk doorgerekend verkiezingsprogramma stegen de zorgkosten. Het remmen van die zorgkosten, die een steeds groter percentage van de rijksbegroting innemen, is hard nodig.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 2 december 2025 @ 21:54:04 #275
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_219397735
Het taboe is natuurlijk: we moeten stoppen met nutteloze levensverlengende behandelingen waardoor ouderen het nog net 2 maanden langer uithouden in een verzoringstehuis.
Blaf me vol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')