Dit soort afwegingen worden wel gemaakt hoor, hoezo denk je van niet?quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:54 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Het taboe is natuurlijk: we moeten stoppen met nutteloze levensverlengende behandelingen waardoor ouderen het nog net 2 maanden langer uithouden in een verzoringstehuis.
Best een taboe. Heb mijn moeder ( ze had een levenstestament) in het verzorgingstehuis palliatieve zorg toegekend, waarop de vraag o.a. was, als ze haar enkel breekt na een val vanuit het bed, mag ze dan naar een ziekenhuis? Ja natuurlijk, zeg! Ook de vraag nadat ze een longontsteking opliep in het verzorgingstehuis, mogen wij wel AB geven? Ja, natuurlijk wel!quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:54 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Het taboe is natuurlijk: we moeten stoppen met nutteloze levensverlengende behandelingen waardoor ouderen het nog net 2 maanden langer uithouden in een verzoringstehuis.
Of al jonger, mijn vrouw loopt nu tegen morele afwegingen aan bij verstandelijk gehandicapte bewoners waar ze werkt die ze per behandeling nog verder achteruit ziet gaan: wanneer stop je met behandelen? De ene ouder is daar vrij snel in "dit wil ik mijn kind niet aan doen", de ander wordt echt boos als je er iets over zegt "mijn kind is net zo veel waard als ieder ander mens en heeft dus net zo veel rechten". Op dat laatste punt natuurlijk volkomen gelijk, maar de morele afweging hoe lang je mensen in geval van een heftige longontsteking oid behandelt als je ziet dat ze er steeds slechter uit komen blijft een lastige.quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:54 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Enorm grijs gebied, zeker voor een CU lid. Lijden hoort bij het Christendom. Mijn moeder was ook zo opgevoed. Ze heeft heel vaak geroepen, was ik maar dood, wea ik mer dea, friese ouders en toch wilde ze geen actieve euthanasie, God moest beslissen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 22:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of al jonger, mijn vrouw loopt nu tegen morele afwegingen aan bij verstandelijk gehandicapte bewoners waar ze werkt die ze per behandeling nog verder achteruit ziet gaan: wanneer stop je met behandelen? De ene ouder is daar vrij snel in "dit wil ik mijn kind niet aan doen", de ander wordt echt boos als je er iets over zegt "mijn kind is net zo veel waard als ieder ander mens en heeft dus net zo veel rechten". Op dat laatste punt natuurlijk volkomen gelijk, maar de morele afweging hoe lang je mensen in geval van een heftige longontsteking oid behandelt als je ziet dat ze er steeds slechter uit komen blijft een lastige.
Beleid is nu eigenlijk: zo lang patiënt of vertegenwoordiger zegt dat behandelen moet, behandelen ze door. Die rem op zulke behandelingen zit er vanuit de zorg zelf eigenlijk niet in, alleen door het misschien een keer ter sprake te brengen.
Lijden hoort niet per sé bij het christendom. Palliatieve sedatie en heel veel goed werk dat lijden enorm verlicht in hospices wordt vaak door christenen uitgevoerd.quote:Op dinsdag 2 december 2025 22:18 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Enorm grijs gebied, zeker voor een CU lid. Lijden hoort bij het Christendom. Mijn moeder was ook zo opgevoed. Ze heeft heel vaak geroepen, was ik maar dood, wea ik mer dea, friese ouders en toch wilde ze geen actieve euthanasie, God moest beslissen.
Dat is dus een duidelijke schaal naar beneden. Alleen lui die de speciefieke zorgkosten kunnen betalen kunnen hun zorgkindjes in leven houden. Je snapt zelf toch wel, dat dit een glijdende schaal is?quote:Op dinsdag 2 december 2025 22:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lijden hoort niet per sé bij het christendom. Palliatieve sedatie en heel veel goed werk dat lijden enorm verlicht is hospices wordt vaak door christenen uitgevoerd.
Dit gaat ook niet over actieve euthanasie, want dat is wettelijk verboden voor de verstandelijk gehandicapten waar het om gaat (als je zelf geen beslissingen kunt nemen, kun je ook niet voor euthanasie kiezen). Dit gaat over de vraag hoe lang je mensen in leven moet houden die zonder specifieke zorg niet langer zouden leven. Zeker als per behandeling de kwaliteit van leven duidelijk af neemt. Misschien een makkelijke keuze als het over 'een nummer' gaat, maar als het je kind, broer of zelfs de bewoner die je al 10 jaar verzorgt gaat is het allemaal plotseling een stuk minder duidelijk.
Nee, en je snapt werkelijk niets van wat ik zeg, blijkbaar.quote:Op dinsdag 2 december 2025 22:28 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat is dus een duidelijke schaal naar beneden. Alleen lui die de speciefieke zorgkosten kunnen betalen kunnen hun zorgkindjes in leven houden. Je snapt zelf toch wel, dat dit een glijdende schaal is?
Jouw N=1 voorbeeld is minstens zo erg of goed dan dat van mij. Jij ontkent gewoon dat kosten juist wel de afweging zijn.quote:Op dinsdag 2 december 2025 22:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, en je snapt werkelijk niets van wat ik zeg, blijkbaar.
Sowieso gaat dit nooit om "zelf betalen", want je kunt in Nederland ziekenhuiszorg niet eens zelf betalen.
De belangrijkste afweging is hier ook geen kostenafweging, maar een afweging wat een behandeling doet met de kwaliteit van leven. Maar momenteel is er in de zorg geen rem die behandelingen waaruit iemand waarschijnlijk zeer slecht komt kan stoppen, behalve de vraag aan patiënt of vertegenwoordiger of ze het zeker weten. De dokter neemt zo'n beslissing om niet te behandelen niet.
En ondanks dat kosten hier niet de afweging zijn, zie je wel dat zulke behandelingen die vaak steeds sneller op elkaar terug komen de totale zorg wel duurder maken, vooral omdat er voor steeds meer zaken behandelmogelijkheden zijn. Mijn vrouw heeft nu een cliënt die al 2 jaar ziekenhuis in en uit gaat, waarvan ze zelf ook zegt: 20 jaar geleden was deze patiënt allang overleden, wegens uitbehandeld. Sterker: er staat zelfs uitbehandeld in zijn dossier van 9 jaar geleden. Maar inmiddels kunnen er dingen die 9 jaar geleden nog niet kunnen. Maar hij is ook al bijna een kasplantje, onherkenbaar tov 2 jaar geleden.
Bij jouw moeder zag je toch hetzelfde? Ook daar waren kosten geen afweging. Die hele afweging kosten tov kwaliteit van leven wordt in de zorg nu niet gemaakt. De afweging behandeling vs kwaliteit van leven na behandeling wordt overgelaten aan de patiënt of de vertegenwoordiger, die neemt daarbij kosten logischerwijs niet mee.quote:Op dinsdag 2 december 2025 22:41 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Jouw N=1 voorbeeld is minstens zo erg of goed dan dat van mij. Jij ontkent gewoon dat kosten juist wel de afweging zijn.
BBB is toch ook een nutteloze partij, met ontzettend matige bewindslieden en kamerleden die alleen maar de bijl in de rechtstaat willen zetten.quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:41 schreef Frozen-assassin het volgende:
LTO en NAJK (jonge boeren) zijn overwegend positief maar ook kritisch. BBB daarentegen vindt alles gewoon kut. Ja dat mag ook maar ja zo decimeer je jezelf wel tot een nutteloze partij.
Maar dan komen we dus niet van de VVD en/of JA21 af. Dan zie ik liever een coalitie van de VVD, PVV, JA21 en FvD. Gewoon om de zaak echt helemaal in de soep te laten draaien en dan te hopen dat de kiezers er wat van leren en niet nog veel rechtser gaan stemmen. Ok, misschien tevergeefs, maar alles is beter dan toch weer een nieuwe VVD regering. En JA21 is net zo slecht.quote:Op maandag 1 december 2025 22:01 schreef Hanca het volgende:
Ik zie een minderheidscoalitie alleen werken met vaste gedoogpartners. Wisselende meerderheden is leuk bij partijen als 50plus, die je een appel toe kunt gooien en dan slikken ze wel een meloen extra door. Maar dat werkt niet bij GL-PvdA of VVD, daar zal je het hele regeerakkoord op veel terreinen voor moeten ombouwen als je daar een deal mee wil sluiten. GL-PvdA gaat echt geen klimaatdeal sluiten als ze tegen het sociale programma zijn.
Hoe ze dit hebben aangepakt en de toon die ze aanslaan geven me hoop.quote:Op dinsdag 2 december 2025 23:41 schreef Nebelwerfer het volgende:
Ik kijk Pauw en de Wit even terug met Bontebal en Jetten en god wat heb ik dit gemist. Gewoon politiek leiders die verstandig klinken en willen werken aan degelijke aanpak.
Je kan je afvragen wat de vvd stemmers doen als de partij halsstarrig zig blijft opstellen, terwijl het land verder wil met de plannen die nu ontstaan. Blijven ze de Dilan uithangen of kijken ze verder en dit het liefst met een andere partijleider? VVD is best prima, maar ze zullen er aan moeten wennen dat ze nederiger moeten zijn.quote:Op woensdag 3 december 2025 00:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar dan komen we dus niet van de VVD en/of JA21 af. Dan zie ik liever een coalitie van de VVD, PVV, JA21 en FvD. Gewoon om de zaak echt helemaal in de soep te laten draaien en dan te hopen dat de kiezers er wat van leren en niet nog veel rechtser gaan stemmen. Ok, misschien tevergeefs, maar alles is beter dan toch weer een nieuwe VVD regering. En JA21 is net zo slecht.
Het is ook vooral hoe ik hoopte dat ze het aan zouden pakken. Door degelijk en concreet te zijn zien andere partijen slechter uit als ze blijven hangen in moddergooien.quote:Op woensdag 3 december 2025 00:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hoe ze dit hebben aangepakt en de toon die ze aanslaan geven me hoop.
We zullen zien welke partijen de uitgestoken hand aan gaan pakken.quote:Op woensdag 3 december 2025 00:25 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Het is ook vooral hoe ik hoopte dat ze het aan zouden pakken. Door degelijk en concreet te zijn zien andere partijen slechter uit als ze blijven hangen in moddergooien.
En welke hem bijten gaan.quote:Op woensdag 3 december 2025 00:27 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
We zullen zien welke partijen de uitgestoken hand aan gaan pakken.
Stemmingmakerij is een prima middel om je doelstellingen (minder asielmigratie) kracht bij te zetten. Je maakt de gemoraliseerde denkfout door te suggereren dat politici altijd eerlijk moeten zijn. Je vergeet dat vooral rechtse kiezers (als ik) genuanceerde antwoorden niet altijd waarderen. Veel politici worden "gestraft" voor eerlijkheid als die te pijnlijk is. Dus de stemmingmakerij van Dilan was verstandig in electoraal opzicht.quote:Op woensdag 3 december 2025 01:02 schreef Firuze60 het volgende:
Dilan: "Nareis op nareis, een gruwel voor de asielpolitiek, de eigen mensen worden overspoeld met vreemdelingen.*
Ga dan even haar eigen paspoort natrekken, ja!
Dit is geen uitgestoken hand maar een oorlogsverklaring aan de rechtse kiezer. Het is voor mij duidelijk dat er geen kabinet komt met VVD en Ja21.quote:Op woensdag 3 december 2025 00:27 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
We zullen zien welke partijen de uitgestoken hand aan gaan pakken.
Neem jij Jetten serieus dan? Ben je vergeten dat hij toen Schoof zijn allereerste opwachting maakte in de tweede kamer, hij hem al na 1 minuut totaal afbrandde. Niet op inhoud maar op partijpolitieke gronden. Jetten is dus een hypocriet met zijn 'fatsoen moet in de politiek', Bontenbal is een twijfelgeval.quote:Op dinsdag 2 december 2025 23:41 schreef Nebelwerfer het volgende:
Ik kijk Pauw en de Wit even terug met Bontebal en Jetten en god wat heb ik dit gemist. Gewoon politiek leiders die verstandig klinken en willen werken aan degelijke aanpak.
Welke partijen zullen dan wel deelnemen of in elk geval plannen door de kamer loodsen? Als VVD én JA21 niet meedoen, moeten alle overige partijen meedoen en dan nog is er geen meerderheid. Gaat natuurlijk nooit gebeuren.quote:Op woensdag 3 december 2025 05:42 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Dit is geen uitgestoken hand maar een oorlogsverklaring aan de rechtse kiezer. Het is voor mij duidelijk dat er geen kabinet komt met VVD en Ja21.
Jetten kiest voor een links minderheidskabinet of voor een meerderheidskabinet met een grote, donkere wolk van uitsluitend linkse partijen. Allebei is onzinnig maar Jetten snapt nog steeds de politieke werkelijkheid niet.quote:Op woensdag 3 december 2025 06:30 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Welke partijen zullen dan wel deelnemen of in elk geval plannen door de kamer loodsen? Als VVD én JA21 niet meedoen, moeten alle overige partijen meedoen en dan nog is er geen meerderheid. Gaat natuurlijk nooit gebeuren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |