abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 1 december 2025 @ 22:02:13 #26
236264 crew  capricia
pi_219390069
quote:
2s.gif Op maandag 1 december 2025 22:00 schreef Tijn het volgende:

[..]
Dat snap ik, maar dat maakt de voortgang weinig indrukwekkend. Of anders gezegd, als het al niet lukt om CDA en D66 op een lijn te krijgen, stop dan überhaupt maar met formeren :+
Het was gewoon tijd kopen. Deze paar weken.

Het schrijven met de partijen die straks aan gaan haken moet nog helemaal beginnen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219390079
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 21:59 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik heb anders aardig begrepen dat die begrotingen in een coalitieakkoord best wel achteraf worden aangepast.
Ja, maar je werkt dan dus niet met wisselende meerderheden, maar met 1 vaste gedoogpartner. Tenminste, als ze van de grootte GL-PvdA zijn. GL-PvdA gaat een D66-CDA-VVD kabinet gewoon niet op onderwerpen gedogen als ze het fundamenteel met een deel van de keuzes oneens zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219390083
De D66 zege weggegeven aan de VVD :r
pi_219390086
quote:
2s.gif Op maandag 1 december 2025 22:00 schreef Tijn het volgende:

[..]
Dat snap ik, maar dat maakt de voortgang weinig indrukwekkend. Of anders gezegd, als het al niet lukt om CDA en D66 op een lijn te krijgen, stop dan überhaupt maar met formeren :+
Voortgang boeken was dan ook niet echt het doel, hooguit de komende week moet er wat voortgang komen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator maandag 1 december 2025 @ 22:04:48 #30
236264 crew  capricia
pi_219390091
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 22:01 schreef Hanca het volgende:
Ik zie een minderheidscoalitie alleen werken met vaste gedoogpartners. Wisselende meerderheden is leuk bij partijen als 50plus, die je een appel toe kunt gooien en dan slikken ze wel een meloen extra door. Maar dat werkt niet bij GL-PvdA of VVD, daar zal je het hele regeerakkoord op veel terreinen voor moeten ombouwen als je daar een deal mee wil sluiten. GL-PvdA gaat echt geen klimaatdeal sluiten als ze tegen het sociale programma zijn.
Ik zie het ook niet.
Moet je dan per punt een soort budget/begroting van te voren vastleggen en dan gaan kijken wie daar binnen zijn plannen wil gaan realiseren?
Dat gaat toch nooit werken.
Normaal is het geven en nemen. Plusje hier is een minnetje daar.
Maar met wisselende meerderheden wordt dat een en al gevecht.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 1 december 2025 @ 22:05:11 #31
5428 crew  miss_sly
pi_219390092
Misschien moeten we gewoon even afwachten waar ze morgen mee komen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219390095
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 22:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, maar je werkt dan dus niet met wisselende meerderheden, maar met 1 vaste gedoogpartner. Tenminste, als ze van de grootte GL-PvdA zijn. GL-PvdA gaat een D66-CDA-VVD kabinet gewoon niet op onderwerpen gedogen als ze het fundamenteel met een deel van de keuzes oneens zijn.
Ze kunnen bijna niet anders, er bestaat gewoon geen meerderheid.
pi_219390101
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2025 22:04 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik zie het ook niet.
Moet je dan per punt een soort budget/begroting van te voren vastleggen en dan gaan kijken wie daar binnen zijn plannen wil gaan realiseren?
Dat gaat toch nooit werken.
Normaal is het geven en nemen. Plusje hier is een minnetje daar.
Maar met wisselende meerderheden wordt dat een en al gevecht.
En elke deal kost ook weer geld, standaard. Wisselende meerderheden zou in praktijk tientallen deals zijn, zet dat begrotingstekort maar vast op 5% oid.
pi_219390105
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2025 22:00 schreef capricia het volgende:

[..]
Er is ook een optie zonder VVD.
Misschien wijs om die ook te verkennen.
"Zonder de VVD is er ook een meerderheid mogelijk van D66, CDA, GroenLinks-PvdA, JA21 en de ChristenUnie (76 zetels). Jetten en Bontenbal noemden die optie allebei al een keer. "

Of denk je dat Jetten JA21 eigenlijk ook uitsluit?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe Jetten er werkelijk in staat, maar als je zo kijkt naar de totale clowneske onzin die Schoof zich genoodzaakt zag te verdedigen met andere radicaalrechtse partijen, die geen weldenkend mens zou willen verdedigen - en waar hij het ook zichtbaar moeilijk mee had zo nu en dan -, zou ik me wel drie keer achter de oren krabben voordat ik zoiets zou doen.

Levert geen stabiliteit op en ook geen coalitie die op dossiers de nodige ambitie heeft. (Althans, nodig volgens CDA & D66)
pi_219390121
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 22:05 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ze kunnen bijna niet anders, er bestaat gewoon geen meerderheid.
Ze kunnen wel anders. Zeker GLPvdA, die hoeven niet te buigen omdat de VVD idioot doet. Ik zie Jetten ook niet komende week door die minderheidshoepel met de VVD springen, eerlijk gezegd. Ik zou als Jetten blijven hameren op de meerderheidseis, maar dat als een minderheidskabinet moet worden het logischer is naar GL-PvdA te kijken, gezien hun grootte in de Eerste Kamer.
  Moderator maandag 1 december 2025 @ 22:09:18 #36
236264 crew  capricia
pi_219390125
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 22:06 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe Jetten er werkelijk in staat, maar als je zo kijkt naar de totale clowneske onzin die Schoof zich genoodzaakt zag te verdedigen met andere radicaalrechtse partijen, die geen weldenkend mens zou willen verdedigen - en waar hij het ook zichtbaar moeilijk mee had zo nu en dan -, zou ik me wel drie keer achter de oren krabben voordat ik zoiets zou doen.
Misschien wil de VVD wel meedoen met GL-Pvda als ze de premier mogen leveren?

(Denk trouwens niet dat ze dan alsnog in het GL-PvdA bootje stappen)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219390128
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 22:06 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

Levert geen stabiliteit op en ook geen coalitie die op dossiers de nodige ambitie heeft. (Althans, nodig volgens CDA & D66)
Is JA21 echt zo veel radicaler dan de huidige VVD?
  Moderator maandag 1 december 2025 @ 22:10:27 #38
236264 crew  capricia
pi_219390131
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 22:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze kunnen wel anders. Zeker GLPvdA, die hoeven niet te buigen omdat de VVD idioot doet. Ik zie Jetten ook niet komende week door die minderheidshoepel met de VVD springen, eerlijk gezegd. Ik zou als Jetten blijven hameren op de meerderheidseis, maar dat als een minderheidskabinet moet worden het logischer is naar GL-PvdA te kijken, gezien hun grootte in de Eerste Kamer.
Wat dat betreft hoor je van het CDA ook maar weinig waar hun voorkeur ligt. Of mis ik iets?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219390136
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 22:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Is JA21 echt zo veel radicaler dan de huidige VVD?
Ik denk dat met VVD ministers makkelijker te regeren valt, gemiddeld genomen, dan waar JA21 mee aan komt zetten. Moeten ze Nanninga haar telefoon afpakken ofzo?
pi_219390141
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2025 22:10 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat dat betreft hoor je van het CDA ook maar weinig waar hun voorkeur ligt. Of mis ik iets?
Ik denk dat dat per CDA lid verschilt, daarom hield Bontenbal nu zijn mond. Voor de verkiezingen heeft hij natuurlijk wel iets gezegd, maar daar is hij later ook al weer een heel deel op teruggekomen.
pi_219390153
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 22:11 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ik denk dat met VVD ministers makkelijker te regeren valt, gemiddeld genomen, dan waar JA21 mee aan komt zetten. Moeten ze Nanninga haar telefoon afpakken ofzo?
Ik vind Coenradie een veel betere bewindspersoon dan Heinen. Dus ik zie dat niet helemaal.
pi_219390155
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2025 22:10 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik heb begrepen dat die geen enkele moeite hebben met JA21.
pi_219390159
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2025 22:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vind Coenradie een veel betere bewindspersoon dan Heinen. Dus ik zie dat niet helemaal.
Voor elke Coenradie heb je ook een Faber.
pi_219390160
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2025 22:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Waarom?
pi_219390179
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 22:14 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Voor elke Coenradie heb je ook een Faber.
Faber is PVV, Coenradie is nu JA21. Ik denk dat JA21 als ze mensen mogen leveren, ze vooral met Leefbaar wethouders aan komen, dat is wel hun achterban. En Eerdmans zou zelf denk ik minister en vice-premier worden. Geen topper, maar ik denk in elk geval niet veel slechter dan Heinen (nou kan het wat dat betreft ook niet heel veel slechter).
pi_219390185
Maar goed, misschien zie ik het wel verkeerd. Het is denk ik wel een terecht punt dat het lastig is een solide begroting op te stellen zonder meerderheid, maar het lijkt uberhaupt al lastig een stabiele meerderheid te smeden waar nog niet eens over een begroting gesproken is.
  maandag 1 december 2025 @ 22:17:40 #47
12221 Tijn