abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219301847
Het was wel weer een jaar. Er is genoeg om over na te praten, maar voor je het weet druppelen de eerste nieuwtjes over volgend jaar al weer binnen. Volgend jaar is de 70ste editie, en de vraag is hoe groot de EBU dat wil maken. Het duurt natuurlijk nog heeeeel lang voordat het echte Eurovisie seizoen weer begint in december, maar we beginnen toch maar alweer aan een nieuwtjes en geruchten topic. Zo vlak na de finale komen er alweer heel wat kleine dingen naar buiten. Dus dit topic is de plaats voor onder andere het volgende:

* Welke deelnemende landen van dit jaar geven aan mee te willen doen aan de editie van 2026, of keren juist niet terug. Doen we zelf mee volgend jaar?

* De regels: gaat er wat veranderen voor volgend jaar? Wordt er gerommeld aan de televote en jury verdeling? Keert de jury terug in de halve finales? Weten we autotune buiten de deur te houden?

* Heel belangrijk: gaat de EBU eindelijk eens wat structurele problemen aanpakken? Doorgaan op deze manier lijkt geen goed plan, maar de vraag is of de EBU ook eens de oogkleppen afdoet..

* En alle andere nieuwtjes en geruchten die de komende maanden naar buiten komen.

In de loop van het seizoen verschijnen er natuurlijk ook weer aparte topics voor elk land en onderwerp.
pi_219301849
Laat ik deze dan ook maar openen met deze optimistische post:

Als Israël meedoet (waar het alle schijn van heeft) is er gewoon niks aan, afgelopen 2 jaar waren toch verschrikkelijk? Dus om morele redenen moet je niet mee willen doen, maar ook puur om redenen die te maken hebben met de competitie zelf.

Ik begrijp echt niet dat die andere omroepen/landen dat niet inzien, maar ja, veel plezier jongens met jullie totaal vertiefte festival.
pi_219302453
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 10:57 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Als Israël meedoet is er gewoon niks aan, afgelopen 2 jaar waren toch verschrikkelijk? Dus om morele redenen moet je niet mee willen doen, maar ook puur om redenen die te maken hebben met de competitie zelf.

Ik begrijp echt niet dat die andere omroepen/landen dat niet inzien, maar ja, veel plezier jongens met jullie totaal vertiefte festival.
Ja precies. Ik had vorig jaar nog hoop dat het zoals met Oekraïne ging na het eerste jaar na hun winst, maar het werd juist nog veel erger. Je weet gewoon dat het volgend jaar weer de jurywinnaar wordt zo. Het hele competitie-element is gewoon klaar. Wat voor andere maatregel is er om zoiets op te lossen. 8)7
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 20 november 2025 @ 13:01:42 #4
163650 Greys
pi_219302833
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 10:59 schreef blackswangreen het volgende:
Laat ik deze dan ook maar openen met deze optimistische post:

Als Israël meedoet (waar het alle schijn van heeft) is er gewoon niks aan, afgelopen 2 jaar waren toch verschrikkelijk? Dus om morele redenen moet je niet mee willen doen, maar ook puur om redenen die te maken hebben met de competitie zelf.

Helemaal eens. Het is echt vertieft.

Ik heb inmiddels twee reisjes geboekt in mei, een lang weekend en een week weg. Degenen met wie ik ga vroegen allemaal 'mij komen deze datums goed uit, maar jij met het Songfestival dan...?' en ik heb het gewoon gedaan want ik heb niet eens meer zin om me met het ESF bezig te houden. Iknga liever iets echt leuks doen ipv iets dat me alleen maar teleurstelling en frustratie en boosheid brengt. Zo erg is het al. En dat is allemaal de schuld van de EBU. Lijers.

[ Bericht 0% gewijzigd door Greys op 20-11-2025 13:14:57 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219303985
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:24 schreef Em31 het volgende:

[..]
Ja precies. Ik had vorig jaar nog hoop dat het zoals met Oekraïne ging na het eerste jaar na hun winst, maar het werd juist nog veel erger. Je weet gewoon dat het volgend jaar weer de jurywinnaar wordt zo. Het hele competitie-element is gewoon klaar. Wat voor andere maatregel is er om zoiets op te lossen. 8)7
Frankrijk komt volgend jaar met een androgyne jongen die in kopstem opera-pop zingt. Jury-overwinning en eindoverwinning gegarandeerd.
pi_219306583
Op 12 januari zou de loting voor de semi’s zijn, volgens enkele bronnen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_219307799
Er zijn nieuwe regels aangekondigd. Onder andere de jury's komen terug in de halve finales, strengere regels rondom promotiecampagnes en het stemlimiet wordt aangepast

https://eurovision.tv/sto(...)UhLmmD9kqhsns2P2EhAg
  vrijdag 21 november 2025 @ 09:24:29 #8
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219307809
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:21 schreef NailQueen het volgende:
Er zijn nieuwe regels aangekondigd. Onder andere de jury's komen terug in de halve finales, strengere regels rondom promotiecampagnes en het stemlimiet wordt aangepast

https://eurovision.tv/sto(...)UhLmmD9kqhsns2P2EhAg
En 7 juryleden en meer jongere juryleden.
Geen grote promotie champagne door overheden.
Je kan nog max 10 keer stemmen en meer controle op fraude.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 09:38:13 #9
163650 Greys
pi_219307883
Met max 10 keer stemmen per persoon kan een bepaald land nog steeds gewoon bovenaan gestemd worden zonder dat men het lied echt goed vindt of überhaupt gehoord heeft, zoals vorige keer. "Ik stem gewoon op dat en dat land om politieke redenen, ondanks het lied" haal je daar niet mee weg.

En dat de jury terug is in de semi's is gewoon een noodzakelijke noodgreep van de EBU omdat ze zelf ook zien dat dat met dat stemmen door publiek niet meer echt goed komt. Dus ze zullen het nu op allerlei wijzes moeten gaan 'sturen'.

Lekker spontane wedstrijd zo jongens! Nu krijg je dus waarschijnlijk weer jaren achter elkaar een saaie jurywinnaar waar je daarna nooit meer iets van hoort omdat ze de echte maatregelen niet durven nemen.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219307892
Fans will be actively encouraged to share their support across multiple entries

Dat werkt toch juist niet, als een deel wel weer 10 richting één land doet. Dan zou je als regel moeten hebben dat je niet 10 richting één land mag sturen.

Jury terug in de halve finale is wel top.
pi_219307933
Top dat de jury's weer terugkomen. Het is bij de EBU eindelijk door gedrongen dat dat geen slimme zet was. De rest moet ik eerst zien en dan geloven.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 09:48:22 #12
163650 Greys
pi_219307941
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:40 schreef Em31 het volgende:

Dat werkt toch juist niet, als een deel wel weer 10 richting één land doet. Dan zou je als regel moeten hebben dat je niet 10 richting één land mag sturen.
Het wordt een enorm geforceerd gedoe zo. Alles om tegenwicht te krijgen tegen youknowwhat.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219307949
Die promotiemaatregel gaat natuurlijk gewoon over Israël, maar wat zijn de consequenties als ze dit wel weer gewoon doen in mei? Word je dan meteen gediskwalificeerd? (haha geloof je het zelf)
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 09:50:18 #14
163650 Greys
pi_219307951
Also:

"Members meeting at the EBU’s General Assembly at the beginning of December will be asked to consider this package of measures and safeguards and decide if they are sufficient to meet their concerns around participation without having a vote on the topic."

Betekent dit nou 'Israël blijft sowieso, dat hebben wij als EBU al besloten en daar mogen jullie als omroep toch niet meer over stemmen ondanks eerdere berichten, je mag alleen nog zelf weten of je deze maatregelen genoeg vindt en anders opbokken'?

Of interpreteer ik dit nou verkeerd?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  vrijdag 21 november 2025 @ 10:01:40 #15
477691 Niels93
<3 Muziek in alle vormen
pi_219308021
quote:
11s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:50 schreef Greys het volgende:
Also:

"Members meeting at the EBU’s General Assembly at the beginning of December will be asked to consider this package of measures and safeguards and decide if they are sufficient to meet their concerns around participation without having a vote on the topic."

Betekent dit nou 'Israël blijft sowieso, dat hebben wij als EBU al besloten en daar mogen jullie als omroep toch niet meer over stemmen ondanks eerdere berichten, je mag alleen nog zelf weten of je deze maatregelen genoeg vindt en anders opbokken'?

Ik interpreteer dit ook precies zo.
Just do it »
  vrijdag 21 november 2025 @ 10:10:03 #16
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219308069
quote:
Also:

Ja dat is hoe ik het ook lees.
pi_219308108
twitter
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 10:34:53 #18
163650 Greys
pi_219308209
Het is toch echt een machtsgeil clubje he door die vote weg te nemen. Brrrr. De omroepbaas van Oostenrijk is immers gezellig op de koffie geweest in Israël. Maar verder is er niks politieks aan hoor jongens!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  vrijdag 21 november 2025 @ 10:38:14 #19
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219308233
De angst dat Israël zou kunnen winnen is groot.

Maar ze er volledig uit gooien is ook weer lastig.
pi_219308249
Die maatregelen met de jury’s zijn goed, en ook wel groter dan verwacht, dus dat is een mooie stap in de juiste richting. Je moet er niet te statistisch naar kijken hoe de qualifiers zouden zijn veranderd in het verleden, want landen gaan gewoon hun inzendingen aanpassen op het publiek dat stemt, waardoor er te weinig balans is tussen jury- en televoting-favorieten in de finale. Het is goed dat dit effect verminderd wordt.

Richting Israël, want daar gaat de rest natuurlijk om, is dit vooral te weinig en symptoombestrijding. Ook met 10 stemmen per apparaat kan je prima hoog scoren, en met een veld van 26 deelnemers heb je met 20-25% wel 10 of 12 punten te pakken, dus deze hervorming gaat niets noemenswaardigs veranderen. Dit is echt een gemiste kans om de televoting echt aan te pakken.
pi_219308255
Uiteindelijk is het grootste probleem zo niet opgelost. Ons wordt straks tijdens de uitzending 100 keer verteld dat we onze stemmen moeten verdelen, ondertussen heb je weer een groep mensen die helemaal niet kijken die weer 10 richting Israël sturen.

In combinatie met alle landen die nu weten dat ze vooral een jurynummer moeten sturen kan dit weleens 'leuk' worden. :')
pi_219308274
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:40 schreef Em31 het volgende:

Jury terug in de halve finale is wel top.
Wat ik eigenlijk denk, is dat er voorgesteld is om te stemmen via de app, zoals bij Melodifestivalen. Want Zweden is immers altijd de basis. Dat heeft alleen twee nadelen, namelijk dat de stemmen nogal spreiden, wat de macht van de jury onevenredig vergroot. En dat de inkomsten van de televoting omlaaggaan, dus dan gaan omroepen klagen.

Dan kom je op zo’n nikszeggend compromis, dat er wordt opgeroepen op meerdere landen te gaan stemmen. Alsof er bij de entree van de Efteling mensen staan die je proberen te verleiden om eens naar de Stoomcarroussel te gaan of de Oldtimerbaan ofzo, in de hoop dat de wachtrij van Danse Macabre dan niet zo lang gaat zijn. Dat werkt natuurlijk voor geen meter tegen mensen die met politieke of diaspora motieven stemmen.
  vrijdag 21 november 2025 @ 11:00:05 #23
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219308342
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 10:46 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Wat ik eigenlijk denk, is dat er voorgesteld is om te stemmen via de app, zoals bij Melodifestivalen. Want Zweden is immers altijd de basis. Dat heeft alleen twee nadelen, namelijk dat de stemmen nogal spreiden, wat de macht van de jury onevenredig vergroot. En dat de inkomsten van de televoting omlaaggaan, dus dan gaan omroepen klagen.

Dan kom je op zo’n nikszeggend compromis, dat er wordt opgeroepen op meerdere landen te gaan stemmen. Alsof er bij de entree van de Efteling mensen staan die je proberen te verleiden om eens naar de Stoomcarroussel te gaan of de Oldtimerbaan ofzo, in de hoop dat de wachtrij van Danse Macabre dan niet zo lang gaat zijn. Dat werkt natuurlijk voor geen meter tegen mensen die met politieke of diaspora motieven stemmen.
Je hebt ook nog een optie zoals bij junior ESF waar je ook per app moet stemmen maar dan op 3 landen moet stemmen. Maar dat lijkt mij ook geen goede optie voor het grote ESF. Je ziet bij junior ESF dat de televote punten ook weinig van elkaar verschillen dan, slechts scorende land heeft dan 30 televotepunten en best scorende land 90 televotepunten. Dan krijg je alsnog dat de stempel van de jury's alleen maar groter is.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 11:08:37 #24
163650 Greys
pi_219308371
Ben erg benieuwd welke landen er voet bij stuk houden qua deelname Israël waar ze nu dus ook al niet meer over mogen stemmen. Want bij oa Spanje en AvroTros ging het om (veel) meer dan alleen het voting systeem etc.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219308402
quote:
Also:

Wat een smerige klootzakken. Niet normaal. :')
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_219308453
Ik neem aan dat als er buitensporige televote-trends zijn dat ze ze ook gewoon ongeldig kunnen verklaren per land en de jury gebruiken.

Voor de rest goede stappen in de juiste richting
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 11:33:11 #27
163650 Greys
pi_219308469
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 11:29 schreef TheVulture het volgende:
Ik neem aan dat als er buitensporige televote-trends zijn dat ze ze ook gewoon ongeldig kunnen verklaren per land en de jury gebruiken.
'Gewoon ongeldig verklaren'?
Hoe bewijs je dan dat die mensen niet toevallig allemaal écht het lied van dat land het mooist vonden? Zoals ze nu ook zeiden, ook al hadden ze het hele lied nooit gehoord maar dat kan je nooit bewijzen.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 11:36:33 #28
163650 Greys
pi_219308494
Afijn, Israël blijft.
De EBU vertrouwt er gewoon op dat genoeg fans alsnog kijken en kaarten kopen voor de shows onder de noemer 'ach ja het is kut en ik zou het boycotten maar dan roep ik wel gewoon ff boe als dat land moet en dan heb ik m'n plicht weer gedaan en verder yayyyyy!'

En de EBU gaat daar waarschijnlijk gelijk in hebben in dat vertrouwen. Want genoeg mensen gaan dit gewoon alsnog doen ondanks hun maandenlange boosheid. En zo komen ze bij de EBU in de toekomst overal mee weg, want hoera gezellig doen godverredomme!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  ESF Reporter vrijdag 21 november 2025 @ 11:42:13 #29
87554 Cee
Welluk?
pi_219308534
EBU dat Israël nog steeds een platform blijft geven is een beetje als het opleuken van het tinder profiel van een misbruiker.
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 11:45:11 #30
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_219308548
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 11:36 schreef Greys het volgende:
Afijn, Israël blijft.
De EBU vertrouwt er gewoon op dat genoeg fans alsnog kijken en kaarten kopen voor de shows onder de noemer 'ach ja het is kut en ik zou het boycotten maar dan roep ik wel gewoon ff boe als dat land moet en dan heb ik m'n plicht weer gedaan en verder yayyyyy!'

En de EBU gaat daar waarschijnlijk gelijk in hebben in dat vertrouwen. Want genoeg mensen gaan dit gewoon alsnog doen ondanks hun maandenlange boosheid. En zo komen ze bij de EBU in de toekomst overal mee weg, want hoera gezellig doen godverredomme!
Dit vind ik misschien het alleroneerlijkst aan deze situatie; dat hierdoor de échte fans de dupe zijn omdat we nou eenmaal een moreel kompas hebben ;( En alle eikels van deze wereld en gelegenheidsfans er helemaal niet zo diep in zitten en er wel gewoon van kunnen genieten ;(
Op woensdag 9 september 2020 20:31 en op maandag 13 januari 2025 21:00 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod (die we nooit hebben gehad.)
  vrijdag 21 november 2025 @ 11:52:31 #31
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_219308599
Moreel kompas :') Denemarken dus niet?
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_219308626
Toch wrang, dat onze leukste uitzending ooit, uiteindelijk het begin van het einde van ons plezier in het ESF inluidde.
pi_219308652
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 11:36 schreef Greys het volgende:
Afijn, Israël blijft.

Gisteren was het grote songfestivalfeest. Het feest voelde meer Eurovision dan dat ESF zelf afgelopen 2 jaar is geweest. Iedereen is in een feeststemming, geen polarisatie, geen politieke inmengingen, de artiesten genieten er duidelijk van en krijgen alle vrijheid. Precies hoe Eurovision hoort te zijn .
  vrijdag 21 november 2025 @ 11:59:59 #34
477691 Niels93
<3 Muziek in alle vormen
pi_219308664
AVROTROS doet vrijdag nog geen mededelingen over het aangekondigde pakket van maatregelen van de European Broadcasting Union (EBU) over het songfestival. De omroep gaat pas na de Algemene Vergadering van begin december inhoudelijk reageren, laat een woordvoerder desgevraagd weten.

https://www.rtl.nl/boulev(...)gfestivalmaatregelen
Just do it »
pi_219308710
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 11:59 schreef Niels93 het volgende:
AVROTROS doet vrijdag nog geen mededelingen over het aangekondigde pakket van maatregelen van de European Broadcasting Union (EBU) over het songfestival. De omroep gaat pas na de Algemene Vergadering van begin december inhoudelijk reageren, laat een woordvoerder desgevraagd weten.

Als we meedoen, zeg ik mijn lidmaatschap op.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 12:05:08 #36
163650 Greys
pi_219308718
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 11:58 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Gisteren was het grote songfestivalfeest. Het feest voelde meer Eurovision dan dat ESF zelf afgelopen 2 jaar is geweest. Iedereen is in een feeststemming, geen polarisatie, geen politieke inmengingen, de artiesten genieten er duidelijk van en krijgen alle vrijheid. Precies hoe Eurovision hoort te zijn .
Ja! Maar daar dwaalt de EBU de laatste jaren meer en meer van weg. Toen met Joost al en nu dit alles *gebaart weids* weer. Rusland eruit was geen enkel probleem maar als het een land betreft dat veel meer geld mee brengt is het ineens alle registers open trekken en andere omroepen dwingen er gewoon gazallagggg mee op een podium te gaan staan.

Als ze nou echt een soort compromis hadden willen voorstellen hadden ze ipv de stemregels veranderen beter tegen Israël kunnn zeggen 'laat eerst even een jaar lang zien dat dat vredesplan daadwerkelijk werkt en uitgevoerd wordt en dan praten we daarna verder'. Ofzo.

Dit met die regels en juryleden enzo zijn alleen maar noodgrepen om de schade zo veel mogelijk te beperken.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 12:06:50 #37
163650 Greys
pi_219308728
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 11:59 schreef Niels93 het volgende:

Dit klinkt alsof ze ervoor gaan vallen en hun poot niet stijf houden. Anders hadden ze - net als de vorige tussentijdse update na het staakt het vuren - gewoon weer resoluut gezegd dat zolang ze meedoen zij niet meedoen.

Ah well. Ruggengraten en principes zijn zeldzaam tegenwoordig. *gebaart weids*

Ik hoop dat ze me alsnog positief verrassen door niet te buigen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Greys op 21-11-2025 12:12:14 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 12:07:47 #38
163650 Greys
pi_219308733
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 11:42 schreef Cee het volgende:
EBU dat Israël nog steeds een platform blijft geven is een beetje als het opleuken van het tinder profiel van een misbruiker.
Ja. Dit.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 12:11:36 #39
163650 Greys
pi_219308761
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:04 schreef Arizona het volgende:

[..]
Als we meedoen, zeg ik mijn lidmaatschap op.
Hahaha same.
Ik ben nog steeds lid sinds ze ooit een actie ergens voor hadden voor kaartjes voor iets ESF-erigs. Nooit meer opgezegd. Ga ik echt wel doen als ze nu alsnog buigen.

Ze zullen mij niet missen maar dat interesseert me niet. Gaat om het gevoel. Nooit buigen voor machtswellustelingen (looking at you, EBU) om er bij te mogen horen.

Maar zo ver is het nog niet.
We zullen zien. Gezien hun eerdere stelligheid hou ik toch nog hoop.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219308813
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:11 schreef Greys het volgende:

[..]
Hahaha same.
Ik ben nog steeds lid sinds ze ooit een actie ergens voor hadden voor kaartjes voor iets ESF-erigs. Nooit meer opgezegd. Ga ik echt wel doen als ze nu alsnog buigen.

Ze zullen mij niet missen maar dat interesseert me niet. Gaat om het gevoel. Nooit buigen voor machtswellustelingen (looking at you, EBU) om er bij te mogen horen.

Maar zo ver is het nog niet.
We zullen zien. Gezien hun eerdere stelligheid hou ik toch nog hoop.
Ik ben destijds ook lid geworden omdat je dan kaartjes voor de family show voor het ESF in Rotterdam kon kopen. Die goede oude tijd O+ .

Ok, Corona was k*t, maar dat lag buiten ieders macht. Ik vind dit veel erger.
pi_219308881
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:16 schreef Arizona het volgende:

[..]
Ik ben destijds ook lid geworden omdat je dan kaartjes voor de family show voor het ESF in Rotterdam kon kopen. Die goede oude tijd O+ .

Ok, Corona was k*t, maar dat lag buiten ieders macht. Ik vind dit veel erger.
Die goeie ouwe tijd, toen je om stipt 9 uur met een noodgang kaartjes ging proberen te bemachtigen, die uiteindelijk nog tot ver in de avond ruim voldoende beschikbaar waren :') _O-

Al heb ik mijn lidmaatschap vorig jaar al opgezegd. Misschien moet ik het gewoon nog een keer doen.
pi_219308891
Overigens gaan de Arans, de Richards en de Raadgevers enzo nu natuurlijk de druk opvoeren op Avrotros om toch maar mee te doen, omdat dat voor hun financieel beter uitkomt.
pi_219308978
Ze zitten die stemming gewoon continue te dwarsbomen, alles om er maar voor te zorgen dat landen niet mogen stemmen over Israël’s participatie. Het is misschien appels met peren vergelijken maar het is toch ronduit belachelijk dat als ze dreigen met terugtrekken om Rusland de EBU binnen 2 dagen overstag gaat, en nu duurt dit proces al MAANDEN.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_219309047
Eerlijk gezegd heb ik er ook wel begrip voor als we nu gewoon meedoen.

Er zijn nu in ieder geval verdere maatregelen genomen om de stemprocedure eerlijker te maken en de mogelijkheden tot vuil spel en propaganda in te perken.

Dat is met name waar Israel het ESF ernstig mee heeft beschadigd de afgelopen twee edities.

De politieke en humanitaire situatie in Gaza is hoe hard gezegd ook in relatie tot het ESF nu minder relevant, ook omdat daar ontwikkelingen zijn die hopelijk een einde aan de ellende gaan maken.

Als Israel een lied en zanger stuurt zonder enige vorm van politieke boodschap kun je ze net zo min weigeren als dat je in het verleden ook andere landen met militaire conflicten hebt laten deelnemen.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 12:49:43 #45
163650 Greys
pi_219309066
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:24 schreef Fred_B het volgende:
Overigens gaan de Arans, de Richards en de Raadgevers enzo nu natuurlijk de druk opvoeren op Avrotros om toch maar mee te doen, omdat dat voor hun financieel beter uitkomt.
Jup. Zeker weten.
Hopelijk zwichten ze daar niet voor.
Als ze ook maar iets meenden van hun eerste uitgebreide statement (en het klonk toch echt alsof ze het meenden) boeien de Arans niet.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219309077
Dit lijkt me allang beklonken, anders hadden ze dit nieuws nu niet bekend gemaakt.
C’est Davie :o)
pi_219309137
quote:
Also:

Ik lees dit dat met "the topic" het pakket aan maatregelen bedoeld wordt. Dat daar niets meer aan gewijzigd kan worden maar dat elk land moet bepalen of dat voor hen voldoende is om mee te doen. Dit staat volgens mij helemaal los van de Israel wel/niet-discussie.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 12:56:39 #48
163650 Greys
pi_219309145
Even iets anders maar ik zag dat Måns ondanks alles *gebaart weids* ook gewoon weer/nog in de gratie is bij (bijna) iedereen gisteravond in Amsterdam dus het is kennelijk de tijd van 'ahhhh joh we lullen nergens meer over en doen gewoon gezellagggg'.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 12:58:48 #49
163650 Greys
pi_219309176
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:56 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Ik lees dit dat met "the topic" het pakket aan maatregelen bedoeld wordt. Dat daar niets meer aan gewijzigd kan worden maar dat elk land moet bepalen of dat voor hen voldoende is om mee te doen. Dit staat volgens mij helemaal los van de Israel wel/niet-discussie.
Hm. Ja ik twijfel. Want tegelijkertijd kwam er een ander bericht van NRK (geloof ik?) dat het stemmen over Israël daadwerkelijk van de baan is en dat omroepen alleen nog zich mogen uiten of ze dit pakket voldoende vinden.

De communicatie is weer als vanouds onduidelijk. Vandaar dat ik ook vroeg of ik het nou verkeerd interpreteerde haha. Maar de berichten die meteen daarna kwamen lijken toch te bevestigen dat er over Israël niet meer te stemmen valt.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 13:00:37 #50
163650 Greys
pi_219309202
Ja, dit aanvullende bericht bedoelde ik @TheVulture

https://www.nrk.no/nyhete(...)vstemning-1.17661917
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219309224
quote:
11s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:56 schreef Greys het volgende:
Even iets anders maar ik zag dat Måns ondanks alles *gebaart weids* ook gewoon weer/nog in de gratie is bij (bijna) iedereen gisteravond in Amsterdam dus het is kennelijk de tijd van 'ahhhh joh we lullen nergens meer over en doen gewoon gezellagggg'.
Måns werd idd gisteren verrassend goed onthaald. Alsof er niets aan de hand was. Hij deed zelfs Revolution. Gelukkig werd dat een inkakmomentje.
pi_219309227
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:58 schreef Greys het volgende:

[..]
Hm. Ja ik twijfel. Want tegelijkertijd kwam er een ander bericht van NRK (geloof ik?) dat het stemmen over Israël daadwerkelijk van de baan is en dat omroepen alleen nog zich mogen uiten of ze dit pakket voldoende vinden.

De communicatie is weer als vanouds onduidelijk. Vandaar dat ik ook vroeg of ik het nou verkeerd interpreteerde haha. Maar de berichten die meteen daarna kwamen lijken toch te bevestigen dat er over Israël niet meer te stemmen valt.
Volgens mij zei dat bericht van NRK toch dat de stemming alleen plaats vindt als de omroepen dit pakket aan maatregelen niet voldoende vinden?

Maar ja dan krijg je waarschijnlijk dat ze dan net zo lang dingen gaan aanpassen of net iets anders doen totdat omroepen toch overstag gaan waardoor ze uiteindelijk alsnog dat stemmen van de baan kunnen vegen. Beetje zelfde verhaal als dat Israel Hurricane zo lang mogelijk aanpaste totdat het wel mee mocht doen
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_219309254
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:47 schreef TheVulture het volgende:

Er zijn nu in ieder geval verdere maatregelen genomen om de stemprocedure eerlijker te maken en de mogelijkheden tot vuil spel en propaganda in te perken.

Dat is met name waar Israel het ESF ernstig mee heeft beschadigd de afgelopen twee edities.

De politieke en humanitaire situatie in Gaza is hoe hard gezegd ook in relatie tot het ESF nu minder relevant, ook omdat daar ontwikkelingen zijn die hopelijk een einde aan de ellende gaan maken.

Als Israel een lied en zanger stuurt zonder enige vorm van politieke boodschap kun je ze net zo min weigeren als dat je in het verleden ook andere landen met militaire conflicten hebt laten deelnemen.
De stemming manipuleren, wangedrag achter de schermen, onprofessioneel commentaar, en dan af en toe wat bommen op onschuldige mensen. Waar hebben we het over inderdaad.

Gelukkig is het riggen van de televoting nu half zo duur geworden!
pi_219309255
quote:
11s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:56 schreef Greys het volgende:
Hij zag er wel loeistrak afgetraind uit _O_ :9

Volgens mij is de man nergens voor veroordeeld of officieel verdacht toch? Hij heeft alleen toegegeven cocaine te hebben gebruikt. En ja hij was een ontzettend zure verliezer na MF, maar daar kun je m ook geen schnabbels voor weigeren. :P
pi_219309268
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 13:02 schreef Fred_B het volgende:

[..]
De stemming manipuleren, wangedrag achter de schermen, onprofessioneel commentaar, en dan af en toe wat bommen op onschuldige mensen. Waar hebben we het over inderdaad.

Damn ja _O-
pi_219309270
Yup, wat ik net zei klopt:

twitter
pi_219309273
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 13:01 schreef Nexum het volgende:

[..]
Volgens mij zei dat bericht van NRK toch dat de stemming alleen plaats vindt als de omroepen dit pakket aan maatregelen niet voldoende vinden?

Maar ja dan krijg je waarschijnlijk dat ze dan net zo lang dingen gaan aanpassen of net iets anders doen totdat omroepen toch overstag gaan waardoor ze uiteindelijk alsnog dat stemmen van de baan kunnen vegen. Beetje zelfde verhaal als dat Israel Hurricane zo lang mogelijk aanpaste totdat het wel mee mocht doen
Zo begreep ik het ook inderdaad. Al zou het me niet verbazen als de landen die ontevreden zijn zich al terugtrekken voor een stemming, dus dan wordt er ook niet gestemd.
  ESF Reporter vrijdag 21 november 2025 @ 13:06:12 #58
87554 Cee
Welluk?
pi_219309277
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 13:03 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Hij zag er wel loeistrak afgetraind uit _O_ :9

Volgens mij is de man nergens voor veroordeeld of officieel verdacht toch? Hij heeft alleen toegegeven cocaine te hebben gebruikt. En ja hij was een ontzettend zure verliezer na MF, maar daar kun je m ook geen schnabbels voor weigeren. :P
Ik vond de reactie op zijn optreden gisteren best lauw eigenlijk, tenminste vanuit mijn omgeving.

Afgetraind is ie wel, ik stond met hem in de lift in z’n work-out outfit. |:)
pi_219309541
RTÉ geeft wel aan dat het onderwerp Israel in ieder geval op de agenda staat voor december:

twitter
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 13:28:30 #60
163650 Greys
pi_219309655
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 13:01 schreef Nexum het volgende:

[..]

Ja zoiets zal het wel worden.
Er zal wel flink gemanipuleerd gaan worden. Dat is het nu al natuurlijk doordat ze deze maatregelen nu vast publiekelijk bekend maken zodat de omroepen kunnen zien dat een aantal fans daar enorm over gaan jubelen. En de EBU hoopt dat natuurlijk dat de omroepen denken 'ach vooruit dan maar weer'.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219309668
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 13:02 schreef Fred_B het volgende:

[..]

Hoe walgelijk de genocide van de Israelische regering ook is, maar feitelijk zijn politiek en wedstrijden in sport of zoals in dit geval het ESF twee gescheiden zaken. Al kun je natuurlijk nooit met droge ogen beweren dat politiek nooit een rol heeft gespeeld in het ESF.

Dat Rusland er na 2021 zo snel werd uitgekikt had niet zozeer met de oorlog zelf te maken, maar ook met de rol van de desbetreffende omroep als oorlogspropagandakanaal van het regime.

KAN is volgens mij in beginsel best kritisch geweest op Netanyahu en was niet zomaar een propagandakanaal. In de afgelopen twee edities hebben ze alleen hun inzending dermate politiek gemaakt dat dat voor een onwenselijk en oneerlijk speelveld van de wedstrijd heeft gezorgd, inclusief manipulatie van de stemmen met overheidssteun. Daarnaast waren er ontzettend veel rotte appels in die Israelische delegatie en bij de commentatoren.

Daar moet je dan naar handelen en dat hebben ze vorig jaar gedaan met die aangepaste regels voor veiligheid van de deelnemers.Nu lijkt de EBU gelukkig ook wat te willen doen aan de politieke stemmenmanipulatie met dit pakket. De vraag is natuurlijk of het genoeg is, maar dat blijft koffiedik kijken.

Had je ze als EBU dan een jaar of wat op het strafbankje moeten zetten als eea bewezen kan worden? Als je het mij persoonlijk vraagt wel, maar dan krijg je de situatie waarom andere landen die in het verleden aantoonbaar vals hebben gespeeld daar niet op dezelfde wijze voor gestraft zijn. Ik denk dat de EBU dan in een juridische strijd komt met KAN waar ze zich niet aan willen branden. Hopelijk zijn de regels nu zodanig aangescherpt dat dat in de toekomst wel kan (no pun intended).
  ESF Reporter vrijdag 21 november 2025 @ 13:31:05 #62
87554 Cee
Welluk?
pi_219309674
Dit dus.

twitter
pi_219309675
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 13:04 schreef Nexum het volgende:
Yup, wat ik net zei klopt:

[ x ]
Ben benieuwd of die stemming er dan alsnog gaat komen, al gok ik dat die dan toch in het voordeel van Israel uit gaat vallen. Die teruggekeerde landen zullen niet bepaald Israel-kritisch zijn, want dan waren ze uberhaupt niet teruggekomen.
pi_219309681
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 13:06 schreef Cee het volgende:

[..]
Ik vond de reactie op zijn optreden gisteren best lauw eigenlijk, tenminste vanuit mijn omgeving.

Afgetraind is ie wel, ik stond met hem in de lift in z’n work-out outfit. |:)
Jaloers :9
pi_219309691
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 13:31 schreef Cee het volgende:
Dit dus.

[ x ]
Daar ben ik het dan wel weer mee eens, maar er zullen vast wel wat juridische haken en ogen aan het hele verhaal zitten die het voor de EBU onmogelijk maken om ze er zomaar uit te gooien.
  ESF Reporter vrijdag 21 november 2025 @ 14:03:35 #66
87554 Cee
Welluk?
pi_219309930
Benieuwd of ze ook gaan beloven te kappen met die idiote audience muting. Want ook dát is manipulatie.
pi_219309982
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 13:30 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Hoe walgelijk de genocide van de Israelische regering ook is, maar feitelijk zijn politiek en wedstrijden in sport of zoals in dit geval het ESF twee gescheiden zaken. Al kun je natuurlijk nooit met droge ogen beweren dat politiek nooit een rol heeft gespeeld in het ESF.

Dat Rusland er na 2021 zo snel werd uitgekikt had niet zozeer met de oorlog zelf te maken, maar ook met de rol van de desbetreffende omroep als oorlogspropagandakanaal van het regime.

KAN is volgens mij in beginsel best kritisch geweest op Netanyahu en was niet zomaar een propagandakanaal. In de afgelopen twee edities hebben ze alleen hun inzending dermate politiek gemaakt dat dat voor een onwenselijk en oneerlijk speelveld van de wedstrijd heeft gezorgd, inclusief manipulatie van de stemmen met overheidssteun. Daarnaast waren er ontzettend veel rotte appels in die Israelische delegatie en bij de commentatoren.

Daar moet je dan naar handelen en dat hebben ze vorig jaar gedaan met die aangepaste regels voor veiligheid van de deelnemers.Nu lijkt de EBU gelukkig ook wat te willen doen aan de politieke stemmenmanipulatie met dit pakket. De vraag is natuurlijk of het genoeg is, maar dat blijft koffiedik kijken.

Had je ze als EBU dan een jaar of wat op het strafbankje moeten zetten als eea bewezen kan worden? Als je het mij persoonlijk vraagt wel, maar dan krijg je de situatie waarom andere landen die in het verleden aantoonbaar vals hebben gespeeld daar niet op dezelfde wijze voor gestraft zijn. Ik denk dat de EBU dan in een juridische strijd komt met KAN waar ze zich niet aan willen branden. Hopelijk zijn de regels nu zodanig aangescherpt dat dat in de toekomst wel kan (no pun intended).
“Hunnie deden het ook” is natuurlijk geen argument. Anders had Avrotros in de zaak Joost ook moeiteloos een zaak kunnen winnen. De vraag is meer waarom het bij Israël altijd anders moet zijn. Als Letland dit allemaal geflikt had, waren ze immers al lang en breed verbannen.

Een paar maatregelen voor de bühne doen daar verder ook niets aan. Je kunt al uittekenen dat het komende ESF weer gedomineerd wordt door Israël en gewonnen door de juryfavoriet, en dan moeten we blij zijn omdat er achter de schermen geen onrust is geweest.
pi_219309985
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:03 schreef Cee het volgende:
Benieuwd of ze ook gaan beloven te kappen met die idiote audience muting. Want ook dát is manipulatie.
De EBU ontkent dat toch? ( :') )
pi_219310001
Reactie van de VRT:

quote:
"We zijn tevreden dat de EBU luistert naar de bezorgdheden die de voorbije maanden door verschillende omroepen zijn geuit", reageert de VRT. "Een transparant en eerlijk stemsysteem is essentieel voor het vertrouwen in het Eurovisiesongfestival. Begin december bekijken we op de EBU-vergadering samen de deelnemerslijst en de concrete voorwaarden. Op basis daarvan zal VRT, samen met RTBF, beslissen over de uitzending van het Songfestival."
  vrijdag 21 november 2025 @ 15:11:06 #70
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219310332
Reactie van de Ieren

Gaan niet deelnemen als Israël meedoet.

Ook Slovenië lijkt bij hun oude standpunt te blijven:

quote:
🇸🇮 RTVSLO is not changing its position:
Slovenia will not participate in Eurovision 2026 alongside Israel, despite the proposed changes to the voting system.
pi_219310540
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 13:31 schreef Cee het volgende:
Dit dus.

[ x ]
En de kans is alsnog niet kleiner geworden, dus de kans op een dikke propagandashow in 2027 is alsnog gewoon aanwezig. :')
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 16:05:44 #72
163650 Greys
pi_219310646
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:03 schreef Cee het volgende:
Als je maar vaak genoeg tegen iedereen en jezelf liegt door te zeggen dat je dat helemaal niet gedaan hebt ga je je eigen leugens geloven dus ik vraag me af of ze überhaupt nog wel weten dat het ooit niet de bedoeling was. :') (die emoji is voor de EBU uiteraard, niet voor jou)

[ Bericht 2% gewijzigd door Greys op 21-11-2025 16:58:50 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219310672
Deze nieuwe regels veranderd toch letterkijk niks?

De televoting zal opnieuw worden gemanipuleerd door Israel en ze zullen er opnieuw mee wegkomen. Laten we niet vergeten dat de EBU het prima vind dat de ORF op bezoek is gegaan bij de president van Israel...
  vrijdag 21 november 2025 @ 17:05:20 #74
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219311022
Gaat de directeur van ORF ook op bezoek bij de president van Ierland en Slovenië?
pi_219311119
https://nos.nl/artikel/25(...)iet-eerder-meegmaakt

Koekoek EBU, het nieuws van vandaag. Dit land wil je niet in je vredelievende liedjeswedstrijd hebben!
pi_219311357
Al een tijdje niets gepost hier, maar vaak wel meegelezen. Het plezier in het ESF was bij mij tot een nulpunt gedaald en met de berichten van vandaag inmiddels tot een sterk vriespunt gekomen. Ik vind het zo ontzettend zonde dat iets naar waar ik elk jaar naar uitkeek, nu is veranderd in een opgave. En dat allemaal om één misdragend land erbij te houden. Bah.
pi_219311903
Op zich is het geen slecht pakket maatregelen. Eigenlijk was zoiets wat ik vorig jaar verwacht had naast de wijzigingen achter de schermen om AvroTros over de streep te trekken. Als dit vorig jaar had voorgelegen, had ik inderdaad begrepen dat AvroTros had meegedaan.

Nu betwijfel ik ten zeerste of het voldoende gaat zijn om het probleem op te lossen. De deelnemende omroep mag niet meer meehelpen aan reclame van derde partijen, maar ik zie de regering van Israel er rustig voor aan om desondanks een grote reclamecampagne zonder de delegatie op te zetten. En wat doet de EBU dan? Dan zijn technisch de regels niet gebroken, dus waarschijnlijk niets.

quote:
Also:

Ik lees hem net iets anders. Dat de General Assembly kan beslissen dat dit voldoende is om de stemming niet nodig te laten zijn. Dan krijg je dus effectief een stemming of er een stemming moet komen, wat alleen gebeurd als er een meerderheid is om Israel weg te stemmen. Maar als die meerderheid er niet is, dan heeft er niemand voor gestemd om Israel van het festival te verwijderen, en kunnen ze de onenigheid die er was makkelijker onder tafel vegen.

Uit de Noorse post die je linkte:
quote:
De skriver at en avstemning skjer kun dersom medlemmene mener de nye tiltakene ikke beskytter nøytralitet og upartiskhet godt nok.

Zij schrijven dat er alleen een stemming zal plaatsvinden als leden van mening zijn dat de nieuwe maatregelen de neutraliteit en onpartijdigheid niet voldoende beschermen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sableheart op 21-11-2025 19:39:57 ]
pi_219312208
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:47 schreef TheVulture het volgende:
Walgelijke en wanstaltige opinie. :r
Hotapnyc
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 19:37:49 #79
163650 Greys
pi_219312281
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 17:05 schreef Momo het volgende:
Gaat de directeur van ORF ook op bezoek bij de president van Ierland en Slovenië?
Ik gok op nee. :+
Maar verder maken ze geen onderscheid!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219313846
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:30 schreef Cirilico het volgende:

[..]
Walgelijke en wanstaltige opinie. :r
Dat mag je vinden. Mocht het balletje de andere kant op vallen vanuit AVROTROS vind ik het trouwens ook prima. Ik denk alleen dat we dan de komende jaren wel weg blijven, want wanneer ga je dan wel weer mee doen?
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 22 november 2025 @ 08:59:49 #81
163650 Greys
pi_219315444
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 22:42 schreef TheVulture het volgende:
Ik denk alleen dat we dan de komende jaren wel weg blijven, want wanneer ga je dan wel weer mee doen?
Later terugkomen is best wel wat op te bedenken. Bijvoorbeeld als komend jaar blijkt dat de nieuwe regels tegen de meeste verwachtingen in toch blijken te werken, de Israëlische overheid zich ook aan die regels houdt en dus geen campagnes meer koopt en het staakt het vuren een jaar stand houdt. Oid.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219315773
De discussie is hier wel extreem politiek gelet op het feit dat het om een zogenaamd a politiek festival gaat.

Maar goed, dat hebben ze over zichzelf afgeroepen met de uitsluiting van Rusland destijds.
pi_219317248
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 10:06 schreef VEM2012 het volgende:
De discussie is hier wel extreem politiek gelet op het feit dat het om een zogenaamd a politiek festival gaat.

Maar goed, dat hebben ze over zichzelf afgeroepen met de uitsluiting van Rusland destijds.
Het songfestival is op papier en voor marketing apolitiek. In de praktijk is dat al decennialang anders.
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 22 november 2025 @ 15:57:02 #84
163650 Greys
pi_219317521
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 10:06 schreef VEM2012 het volgende:

Met het feit dat de directeur van de organiserende Oostenrijks omroep onlangs gezellig op de koffie ging bij de president van Israël om over het ESF te beppen hebben ze dat ook wel over zich afgeroepen. Net als met zo vele andere dingen. Er is echt niks meer a-politiek aan het Songfestival.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219317802
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 15:57 schreef Greys het volgende:

[..]
Met het feit dat de directeur van de organiserende Oostenrijks omroep onlangs gezellig op de koffie ging bij de president van Israël om over het ESF te beppen hebben ze dat ook wel over zich afgeroepen. Net als met zo vele andere dingen. Er is echt niks meer a-politiek aan het Songfestival.
Zou tijd worden dat het weer om de muziek gaat.

Maar goed, dat is natuurlijk ook al heel lang niet meer zo.

Hoe dan ook: ik snap werkelijk niet waarom hier zovelen meegaan in die onzinnige hype over de deelname van Israël.
  Moderator zaterdag 22 november 2025 @ 19:46:18 #86
375570 crew  Cyan9
pi_219318859
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 16:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zou tijd worden dat het weer om de muziek gaat.

Maar goed, dat is natuurlijk ook al heel lang niet meer zo.

Hoe dan ook: ik snap werkelijk niet waarom hier zovelen meegaan in die onzinnige hype over de deelname van Israël.
Zelfs als je het conflict tussen Israël en Palestina buiten beschouwing laat, heeft met name de Israëlische delegatie (en in het verlengde de regering) genoeg geflikt wat behoorlijk tegen de beginselen van het festival in gaat. Dat is hier meerdere malen uitgebreid besproken.

Ik snap werkelijk niet waarom je dat door de vingers zou zien.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cyan9 op 22-11-2025 22:51:36 ]
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 22 november 2025 @ 22:21:03 #87
163650 Greys
pi_219320501
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 november 2025 19:46 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Zelfs als je het conflict tussen Israël en Palestina buiten beschouwing laat, heeft met name de Israëlische delegatie (en in het verlengde de regering) genoeg geflikt wat behoorlijk tegen de beginsel van het festival in gaat. Dat is hier meerdere malen uitgebreid besproken.

Ik snap werkelijk niet waarom je dat door de vingers zou zien.
Precies.

Ik denk serieus dat zonder al die spanningen achter de schermen rondom de misdragende Israëlische delegatie en dat getreiter van andere deelnemers door die opfokkende stalkende Israëlische journalist in de arenagangen daar en die idiote Israëlische songwriter met haar instastories over andere deelnemers Joost gewoon in de finale had gestaan. Die hele spanning was om te snijden door hun idiote gedrag. Iedereen zat er doorheen.

En dan het jaar erna die betaalde campagne door hun overheid etc.

Er is zó enorm veel gebeurd met hen.
En dat de EBU dan wél anderen naar huis tieft maar niet De Grote Bully.

Sterker nog, na al dat wangedrag gaat de organiserende omroep nu gezellig op de koffie bij de Israëlische president om te benadrukken hoe belangrijk ze voor het ESF zijn. :')

Maar nee verder krijgen ze echt geen voorkeursbehandeling! :+
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219323730
Las via Reddit dat ze bij Sanremo de televote ook hadden aangepast omdat deze steeds gekaapt werd (wat we zagen met die jongere artiesten de afgelopen jaren), maar daar werkt het met 5 stemmen per persoon nog steeds niet. Dus ja die televote-aanpassing is geen oplossing.
  zondag 23 november 2025 @ 10:25:34 #89
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219323993
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2025 09:58 schreef Em31 het volgende:
Las via Reddit dat ze bij Sanremo de televote ook hadden aangepast omdat deze steeds gekaapt werd (wat we zagen met die jongere artiesten de afgelopen jaren), maar daar werkt het met 5 stemmen per persoon nog steeds niet. Dus ja die televote-aanpassing is geen oplossing.
Volgens mij ook te maken dat de artiesten uit respectievelijk Napels en Sicilië kwamen en ze daar een idee dat dat Sanremo een feestje was van alles boven Rome. Ook verhalen van SIM kaarten die uitgedeeld werden. Mensen konden een gratis broodje krijgen bij een bepaald zaak als ze konden tonen dat ze 5 keer op een bepaalde persoon hadden gestemd. Natuurlijk niet gewenst dat een niet populair zou winnen omdat een kleine groep fanatiek gaat stemmen.
pi_219324688
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 10:25 schreef Momo het volgende:

[..]
Volgens mij ook te maken dat de artiesten uit respectievelijk Napels en Sicilië kwamen en ze daar een idee dat dat Sanremo een feestje was van alles boven Rome. Ook verhalen van SIM kaarten die uitgedeeld werden. Mensen konden een gratis broodje krijgen bij een bepaald zaak als ze konden tonen dat ze 5 keer op een bepaalde persoon hadden gestemd. Natuurlijk niet gewenst dat een niet populair zou winnen omdat een kleine groep fanatiek gaat stemmen.
Het punt is vooral dat 10 ipv 20 stemmen per apparaat dat probleem niet gaat oplossen. Het haalt alleen de scherpe randjes eraf. Misschien dat Israël dan niet 2e maar 4e was geworden, en was weggebleven van het laatste splitscreen, maar je blijft ook met 10 stemmen gewoon jaarlijks Israël en Oekraïne in de Top 10 houden.
  zondag 23 november 2025 @ 21:38:33 #91
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219331592
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:24 schreef Fred_B het volgende:
Het heeft niet lang geduurd. Het eerste artikel van Raadgever (“boehoehoe Avrotros staat alleen”) is daar al:

https://www.parool.nl/kun(...)-principes~b4c4cb6c/

Wat is Nederland op journalistiek gebied toch een voorspelbaar kutland :')
pi_219331621
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 09:55 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Het heeft niet lang geduurd. Het eerste artikel van Raadgever (“boehoehoe Avrotros staat alleen”) is daar al:

https://www.parool.nl/kun(...)-principes~b4c4cb6c/

Wat is Nederland op journalistiek gebied toch een voorspelbaar kutland :')
Binnen de journalistiek zijn songfestivaljournalisten ook nog wel een bijzondere categorie, dat kun je amper echte journalisten noemen. Deze Reetveger natuurlijk voorop: echte misstanden kaart hij niet aan, hij lacht alleen schamper als Avrotros alleen dreigt komen te staan in hun poging om wél misstanden aan te kaarten. Zo zijn veel journalisten in Nederland: nihilistisch, zonder principes, zonder moraal. En dus vooral bezorgd dat hun jaarlijkse schnabbel voorbij is.
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 24 november 2025 @ 10:26:40 #94
163650 Greys
pi_219331792
Geenst**l gooit het vandaag gewoon weer op pure jodenhaat van AvroTros. Dat we enkele jaren geleden massaal klapten voor Netta en gezellig stonden te hossen in Tel Aviv is iedereen alweer vergeten kennelijk in het journaille. Jodenhaat bekt gewoon te lekker voor ze, ondanks het totale gebrek aan logica.

Het is een beetje alsof iemand met rood haar alle gebouwen aan de Dam zou besmeuren met verf, iemand in de fik steekt, in winkels op de grond gaat zitten schijten en dan de gevangenis in moet en de kranten zouden schrijven dat de straf puur is omdat hij rood haar had.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219332076
quote:
1s.gif Op maandag 24 november 2025 10:26 schreef Greys het volgende:
Geenst**l gooit het vandaag gewoon weer op pure jodenhaat van AvroTros. Dat we enkele jaren geleden massaal klapten voor Netta en gezellig stonden te hossen in Tel Aviv is iedereen alweer vergeten kennelijk in het journaille. Jodenhaat bekt gewoon te lekker voor ze, ondanks het totale gebrek aan logica.

Het is een beetje alsof iemand met rood haar alle gebouwen aan de Dam zou besmeuren met verf, iemand in de fik steekt, in winkels op de grond gaat zitten schijten en dan de gevangenis in moet en de kranten zouden schrijven dat de straf puur is omdat hij rood haar had.
Nou ja, Geenstijl en Joop enzo zijn natuurlijk bronnen die hun politieke kleur niet verbergen. Het Parool heeft nog wel de schijn van een serieus journalistiek medium, en dan krijg je zo’n eenzijdig artikel, waarin bewust veel informatie wordt achtergehouden om de mening van het publiek te sturen.
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 24 november 2025 @ 11:05:58 #96
163650 Greys
pi_219332189
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 10:46 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Nou ja, Geenstijl en Joop enzo zijn natuurlijk bronnen die hun politieke kleur niet verbergen. Het Parool heeft nog wel de schijn van een serieus journalistiek medium, en dan krijg je zo’n eenzijdig artikel, waarin bewust veel informatie wordt achtergehouden om de mening van het publiek te sturen.
Alles voor het jaarlijkse uitje.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219333136
Ben geen fan van Raatgever, maar zijn punt is natuurlijk wel valide en is hetzelfde wat ik hier eerder al schreef.

Prima als AVROTROS nu bij hun standpunt blijft, maar als de EBU de regels van de wedstrijd zodanig aanpast dat manipulatie, misbruik en propaganda worden aangepakt zoals ze nu hebben toegezegd en je doet niet mee, wanneer ga je dan wél weer meedoen? Door je standpunt niet alleen te koppelen aan fairplay tijdens het ESF zonder pesten, manipulatie etc maar ook nadrukkelijk te liëren aan de politieke/humanitaire situatie in Israel/Gaza koppel je het in feite los van de wedstrijd zelf.

Dan maak je het jezelf wel extra lastig om op je besluit terug te kunnen komen, terwijl ook de politieke/humanitaire situatie nu wel degelijk rustiger is dan een paar maanden geleden. De vraag is of er uberhaupt een vredestijd in die regio komt zoals ie er ook in de afgelopen jaren nooit is geweest, het blijft altijd 50 tinten zwart/grijs ipv wit.

In al die andere jaren van de tachtiger jaren tot de zeroes deden we ook gewoon mee terwijl er in/met Israel sprake was van conflicten en oorlogen met Palestijnen, Hezbollah, Libanon etc.
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 24 november 2025 @ 12:30:19 #98
163650 Greys
pi_219333361
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 12:16 schreef TheVulture het volgende:
Ben geen fan van Raatgever, maar zijn punt is natuurlijk wel valide en is hetzelfde wat ik hier eerder al schreef.

Prima als AVROTROS nu bij hun standpunt blijft, maar als de EBU de regels van de wedstrijd zodanig aanpast dat manipulatie, misbruik en propaganda worden aangepakt zoals ze nu hebben toegezegd en je doet niet mee, wanneer ga je dan wél weer meedoen? Door je standpunt niet alleen te koppelen aan fairplay tijdens het ESF zonder pesten, manipulatie etc maar ook nadrukkelijk te liëren aan de politieke/humanitaire situatie in Israel/Gaza koppel je het in feite los van de wedstrijd zelf.

Dan maak je het jezelf wel extra lastig om op je besluit terug te kunnen komen, terwijl ook de politieke/humanitaire situatie nu wel degelijk rustiger is dan een paar maanden geleden. De vraag is of er uberhaupt een vredestijd in die regio komt zoals ie er ook in de afgelopen jaren nooit is geweest, het blijft altijd 50 tinten zwart/grijs ipv wit.

In al die andere jaren van de tachtiger jaren tot de zeroes deden we ook gewoon mee terwijl er in/met Israel sprake was van conflicten en oorlogen met Palestijnen, Hezbollah, Libanon etc.
Gewoon even een jaartje aankijken of die nieuwe regels en afspraken (en staakthetvurens) werken en ze zich eraan houden kan toch best? Kan je daarna altijd weer meedoen. Maar eerst zien, dan geloven.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 24 november 2025 @ 12:38:19 #99
163650 Greys
pi_219333407
En dat AvroTros sowieso wat meer klaar is met de EBU is ook volstrekt te begrijpen want ze hoefden slechts anderhalve seconde na te denken voor ze de Nederlandse deelnemer eruit pleurden zonder aantoonbaar bewijs, maar anderen die wél aantoonbaar de regels braken moeten per se blijven en worden vertroeteld. Ja dahag. Ga eerst maar eens aantonen als EBU zijnde dat je weer normaal kunt doen. Het kost bakken met geld he. Mag je toch op z'n minst een eerlijke organisatie voor verwachten.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219333440
quote:
1s.gif Op maandag 24 november 2025 12:38 schreef Greys het volgende:
En dat AvroTros sowieso wat meer klaar is met de EBU is ook volstrekt te begrijpen want ze hoefden slechts anderhalve seconde na te denken voor ze de Nederlandse deelnemer eruit pleurden zonder aantoonbaar bewijs, maar anderen die wél aantoonbaar de regels braken moeten per se blijven en worden vertroeteld. Ja dahag. Ga eerst maar eens aantonen als EBU zijnde dat je weer normaal kunt doen. Het kost bakken met geld he. Mag je toch op z'n minst een eerlijke organisatie voor verwachten.
Dat ben ik met je eens, maar als het ze daarom ging hadden ze dit jaar al weg moeten blijven natuurlijk. Ze hebben de EBU toen wél de kans gegeven om beterschap te tonen terwijl ze mee deden. Deze editie van 2025 was uiteindelijk qua veiligheid en bescherming van deelnemers al totaal anders dan 2024. Ik heb bijvoorbeeld dit jaar niemand iets horen zeggen over verkeerd gedrag van de Israelische delegatie achter de schermen.

Als het je puur om de wedstrijd zelf gaat kun je dat voor 2026 toch ook gewoon doen, afkijken hoe de nieuwe regels uitwerken.
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 24 november 2025 @ 13:00:58 #101
163650 Greys
pi_219333518
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 12:45 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Dat ben ik met je eens, maar als het ze daarom ging hadden ze dit jaar al weg moeten blijven natuurlijk. Ze hebben de EBU toen wél de kans gegeven om beterschap te tonen terwijl ze mee deden. Deze editie van 2025 was uiteindelijk qua veiligheid en bescherming van deelnemers al totaal anders dan 2024. Ik heb bijvoorbeeld dit jaar niemand iets horen zeggen over verkeerd gedrag van de Israelische delegatie achter de schermen.

Als het je puur om de wedstrijd zelf gaat kun je dat voor 2026 toch ook gewoon doen, afkijken hoe de nieuwe regels uitwerken.
Nee oké maar wacht even, dit jaar ging de Israëlische overheid ineens weer een door hen betaalde campagne doen voor stemmen he. Tis niet dat er dit jaar niks aan het handje was. Er is elk jaar wat met die lui. Andere landen worden voor minder gediskwalificeerd en Israël komt met alles weg en bij de EBU wringen ze zich in allerlei bochten en regelwijzigingen om dat de kop in te drukken.

En dat is dus nog naast wat er daar qua oorlog allemaal gebeurde. Zo gek is het allemaal niet dat men het een keer zat is dat elk Songfestival sinds een paar jaar volledig draait om Israël.

[ Bericht 1% gewijzigd door Greys op 24-11-2025 13:35:28 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219333519
quote:

[..]

Het is mooi dat de Israëlische delegatie achter de schermen zowaar normaal wist te doen dit jaar, maar voor de rest was het ESF wederom een schertsvertoning, waarbij we één splitscreen verwijderd waren van het definitieve einde ervan.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat 10 ipv 20 stemmen per apparaat en wat vage regels over promotie (waarvan het enorm de vraag is wat de straf gaat zijn bij overtreding en of deze onduidelijk omschreven regels juridisch iets waard zijn) ook maar het minste verschil gaan maken. Nogal logisch dat Avrotros niet de ezel wil zijn die zich drie keer aan dezelfde steen stoot. Laten we het eerst maar een paar jaar aanzien hoe het zich ontwikkelt, de EBU zal op elk moment de zak geld die Nederland meeneemt met liefde weer omarmen.
pi_219333529
De EBU zelf gaat er in geval vanuit dat het niet meer goedkomt en dat er 35 deelnemers zijn.

pi_219333572
Dat stuk van Raatgever is zeer speculatief en gebaseerd op vage, anonieme bronnen. Hij heeft één bron on the record: Jan Slagter, die de speculaties nota bene ontkent.

Nou herinner ik mij eerdere gevallen waarin Raatgever op basis van anonieme bronnen en 'ingewijden' een loopje nam met de waarheid, en zaken verdraaide. O.a. rond Joost Klein.

Dus ik neem dit met een korrel zout, want Raatgever heeft bij mij weinig krediet over om op basis van anonieme bronnen een stuk af te leveren met heel veel 'lijkt' en 'zou kunnen' en 'wordt gedacht' en dat soort suggestieve taal. Dat schrijft een journalist alleen als hij geen harde feiten en bronnen heeft.

Wat zijn de feiten op dit moment?

AVROTROS heeft aan Songfestivalweblog bevestigd dat zij na de General Assembly van de EBU met een reactie zullen komen, over de voorgestelde wijzigingen en of Nederland wel of niet gaat deelnemen aan het Songfestival in Wenen.

En komende donderdag de RTVE baas voor een parlementaire commissie. Dan weten we misschien al meer over de positie van Spanje.
  maandag 24 november 2025 @ 13:25:04 #105
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219333640
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 13:11 schreef NLpop het volgende:
Dat stuk van Raatgever is zeer speculatief en gebaseerd op vage, anonieme bronnen. Hij heeft één bron on the record: Jan Slagter, die de speculaties nota bene ontkent.

Nou herinner ik mij eerdere gevallen waarin Raatgever op basis van anonieme bronnen en 'ingewijden' een loopje nam met de waarheid, en zaken verdraaide. O.a. rond Joost Klein.

Dus ik neem dit met een korrel zout, want Raatgever heeft bij mij weinig krediet over om op basis van anonieme bronnen een stuk af te leveren met heel veel 'lijkt' en 'zou kunnen' en 'wordt gedacht' en dat soort suggestieve taal. Dat schrijft een journalist alleen als hij geen harde feiten en bronnen heeft.

Wat zijn de feiten op dit moment?

AVROTROS heeft aan Songfestivalweblog bevestigd dat zij na de General Assembly van de EBU met een reactie zullen komen, over de voorgestelde wijzigingen en of Nederland wel of niet gaat deelnemen aan het Songfestival in Wenen.

En komende donderdag de RTVE baas voor een parlementaire commissie. Dan weten we misschien al meer over de positie van Spanje.
Ik denk dat veel gaat afhangen wat Spanje gaat doen als BIG5, als die zeggen niet mee te doen is de drempel lager voor een aantal anderen om daar in mee te gaan.
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 24 november 2025 @ 13:36:34 #106
163650 Greys
pi_219333701
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 13:03 schreef Fred_B het volgende:
De EBU zelf gaat er in geval vanuit dat het niet meer goedkomt en dat er 35 deelnemers zijn.

[ afbeelding ]
En dat er dan ook nog die 'United By Music' woorden voor staan. Als het niet zo triest was allemaal was het om te gieren.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219333734
quote:
1s.gif Op maandag 24 november 2025 13:00 schreef Greys het volgende:

[..]
Nee oké maar wacht even, dit jaar ging de Israëlische overheid ineens weer een door hen betaalde campagne doen voor stemmen he. Tis niet dat er dit jaar niks aan het handje was. Er is elk jaar wat met die lui. Andere landen worden voor minder gediskwalificeerd en Israël komt met alles weg en bij de EBU wringen ze zich in allerlei bochten en regelwijzigingen om dat de kop in te drukken.

En dat is dus nog naast wat er daar qua oorlog allemaal gebeurde. Zo gek is het allemaal niet dat men het een keer zat is dat elk Songfestival sinds een paar jaar volledig draait om Israël.
Het is de afgelopen twee jaar inderdaad elke keer iets met Israel en dit jaar was dat met name de politieke inzending + manipulatie van de stemmen. Dat is geadresseerd door veel omroepen en ook daar heeft de EBU nu uiteindelijk wel weer naar gehandeld zo lijkt het, onder druk van dreigementen.

Van mij had je ze ook naar buiten mogen mikken, maar ik denk dat dat juridisch gewoon allemaal veel lastiger is dan wij denken op basis van de regels die nu pas verder zijn verduidelijkt/aangescherpt.

Maar als het je daar om gaat als landen, dan had je je in je statement puur op de wedstrijdgerelateerde zaken moeten focussen, maar voor de 5 landen waaronder NL speelt de poltieke/humanitaire zaak nu ook een rol. Dat is alleen veel minder zwart/wit dan wel of niet meedoen omdat er aantoonbaar gefraudeerd wordt.
pi_219333917
Dat denk ik ook, Mo.

Er zijn media die de druk een beetje proberen op te voeren, of aansturen op een draai door AVROTROS. Zo spinde De Telegraaf het nieuws over de wijzigingen in de stemprocedure als een soort overwinning van de omroep, en plaatsten ze een filmpje van fans bij het Songfestivalfeest die zeiden dat NL er gewoon bij hoort.

We weten het niet, want AVROTROS zal na de General Assembly beslissen. Daar kan het best op uitlopen. Dat AVROTROS zegt dat deze aanpassingen voldoende zijn om weer mee te doen. Maar dat ze een slag om de arm houden. Ze waren bij AVROTROS volgens mij ook nooit enthousiast over het schrappen van de juries in de semifinals. Ze zullen de terugkeer van juries in de semis verwelkomen.

Maar goed, het is op dit moment speculatief, net als dat artikel van Raatgever.

Ik denk wel dat AVROTROS er sowieso niet over peinst om het Songfestival aan een andere omroep te laten. Dat Omroep MAX interesse zou hebben (wat Jan Slagter ontkent) en dat er naar de NOS gekeken zou worden om de uitzending terug over te nemen, is volgens mij ongefundeerde en onrealistische roddel in het stuk van Raatgever.

Het Songfestival blijft natuurlijk gewoon bij AVROTROS. Dat ze afgelopen week niet meteen gereageerd hebben is zorgvuldig, en maakt duidelijk dat ze nog geen besluit hebben genomen. Dat ze hun eerdere positie niet herhaald hebben, wijst erop dat de aanpassingen voor hen reden zijn om te heroverwegen, maar dat ze dat zorgvuldig willen doen na de General Assembly.
  maandag 24 november 2025 @ 14:46:57 #109
478909 molloot200
alles muziek.
pi_219334304
quote:

[ afbeelding ]
Die ORF baas zegt vorige week nog te denken dat ze het record aantal landen misschien wel aan kunnen tikken (43 landen), en nu zijn we weer terug bij 35 :') wtf
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 24 november 2025 @ 15:45:03 #110
163650 Greys
pi_219334752
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 13:43 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Het is de afgelopen twee jaar inderdaad elke keer iets met Israel en dit jaar was dat met name de politieke inzending + manipulatie van de stemmen. Dat is geadresseerd door veel omroepen en ook daar heeft de EBU nu uiteindelijk wel weer naar gehandeld zo lijkt het, onder druk van dreigementen.

Van mij had je ze ook naar buiten mogen mikken, maar ik denk dat dat juridisch gewoon allemaal veel lastiger is dan wij denken op basis van de regels die nu pas verder zijn verduidelijkt/aangescherpt.
Maar... waarom was het juridisch dan nul probleem om Joost eruit te gooien? Omdat ze geen Nederlandse hoofdsponsor hebben ofzo? Regels breken is regels breken toch, en Israël heeft daar de laatste jaren een abonnement op.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219335459
quote:

[..]

Als je nu toch meedoet en Israël neemt weer een loopje met de regels (wat niet onwaarschijnlijk is) dan ben je natuurlijk helemaal geen knip voor je neus waard. Dan gooi je je principes overboord om je andermaal te laten naaien.

Ja, Nederland dreigt alleen te komen staan (wellicht met nog 2 of 3 andere landen) maar dat betekent niet dat je dan maar overstag moet gaan. Reetveger is blijkbaar van mening dat als dertig Europese landen in de sloot springen wij dat dan ook maar moeten doen.
  ESF Reporter maandag 24 november 2025 @ 18:00:34 #112
87554 Cee
Welluk?
pi_219335535
Als AvroTros al aan had gegeven bedenkingen te hebben en toch mee te willen doen dan zou Steef vast een artikel pennen over een gebrek aan ruggengraat.

Over gebrek aan ruggengraat gesproken, ik heb me toch ingeschreven voor tickets voor Het Geval Dat maar verwacht het uiteindelijk niet nodig te hebben. :+
pi_219335894
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 17:52 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Als je nu toch meedoet en Israël neemt weer een loopje met de regels (wat niet onwaarschijnlijk is) dan ben je natuurlijk helemaal geen knip voor je neus waard. Dan gooi je je principes overboord om je andermaal te laten naaien.

Ja, Nederland dreigt alleen te komen staan (wellicht met nog 2 of 3 andere landen) maar dat betekent niet dat je dan maar overstag moet gaan. Reetveger is blijkbaar van mening dat als dertig Europese landen in de sloot springen wij dat dan ook maar moeten doen.
"Reetveger" lol :D

Zo kan je het zien, ik begrijp het. Maar AVROTROS zou ook kunnen zeggen: we geven de nieuwe regels een kans, hopen dat het werkt, mocht het weer misgaan dan komt de discussie natuurlijk dubbel en dwars terug.

Ze hebben een krachtig signaal afgegeven dat wat de afgelopen twee jaar allemaal is voorgevallen, niet voor herhaling vatbaar is. Na Joost heeft de EBU ook acties ondernomen om aan de bezwaren van Nederland tegemoet te komen. We weten niet of er nu achter gesloten deuren nog verdere toezeggingen gedaan worden. Er zal ook veel informeel contact zijn.

Ik denk dat Nederland wel zal meedoen, ook omdat 'we' zo betrokken zijn in de hele organisatie, mensen en bedrijven in de productie, onze HoD lid van de Reference Group, nieuwe commerciële directeur komt ook uit NL.

Maar ik denk dat AVROTROS het proces zorgvuldig wil doorlopen, alle zaken serieus bespreken op de General Assembly, en dan tot een afgewogen oordeel komen.
pi_219335952
quote:

[ afbeelding ]
Ook weer een apart aantal want dan zouden er dus nog meer landen af willen haken waarvan we het niet weten. :?

En verder, het gaat veel (Nederlandse) journalisten natuurlijk ook om hun snoepreisje/2 weken aandacht ja, want je zou net zo goed een artikel kunnen schrijven over waarom deze maatregelen net zo goed niet kunnen werken. Of hoe compleet idioot het is dat die omroepbaas naar Israël ging. Het gaat veel omroepen om de kijkcijfers en veel journalisten om zichzelf, die kijken gewoon niet verder ook omdat het ze niet boeit. Bijna geen hond die zich de winnaar van vorig jaar nog kan herinneren, met alle respect. Online werd er maar om één reden massaal gejuicht.

Dit blijft de komende jaren ook gewoon zo en de EBU mag elke keer gaan bidden dat het niet net de verkeerde kant opvalt, dus eigenlijk is het voorlopig wel klaar met dat wat het Songfestival voor ons leuk maakte, maar dat zal een deel echt niet boeien.
pi_219335961
Het loopt hier wel een beetje uit de hand met advertenties hè, mijn hemel.
  ESF Reporter maandag 24 november 2025 @ 19:12:54 #116
87554 Cee
Welluk?
pi_219336096
quote:
10s.gif Op maandag 24 november 2025 18:55 schreef Em31 het volgende:
Ik moest me ook eerst door zestien levels bewegende obstakels manoeuvreren voordat ik verder kon typen. _O-
pi_219336163
quote:
10s.gif Op maandag 24 november 2025 18:55 schreef Em31 het volgende:
BLACK FRIDAY DEALS!!1!
  ESF Reporter maandag 24 november 2025 @ 20:32:03 #118
87554 Cee
Welluk?
pi_219336917
Meneer Raatgever mag in elk geval vanavond bij Pauw & de Wit z’n stukje toelichten.
pi_219336967
We zijn wel toe aan iets leuks he? Daarom heb ik mijn lijstje met terugkerende artiesten weer bijgewerkt.
Want de (meeste) nationale finales zijn nog altijd leuk om te volgen en de artiesten kunnen niets doen aan de situatie die nu speelt. De teller staat inmiddels op 8 artiesten. Zondag worden de namen voor Sanremo bekend gemaakt. Daar gaan ook de wildste geruchten rond dus wie weet wat er nog bij komt :)

Terugkerende artiesten in nationale finales:
- Andrea Demirovic, Montenegro 2009, in Montesong
- Stig Rästa, Estland 2015, in Eesti Laul
- Victor Crone, Estland 2019, in Eesti Laul
- Getter Jaani, Estland 2012, in Eesti Laul
- Vanilla Ninja, Zwitserland 2005, in Eesti Laul
- Robert Ox, van Citi Zeni, Letland 2022, in Supernova
- Jerry Heil, Oekraïne 2024, in Vidbir
- Monokate, van GO_A, Oekraïne 2020 & 2021, in Vidbir

Geruchten dat deze artiesten weer terugkomen:
- Tommy Cash, Estland 2025, in Sanremo c_/
- Blanco, Italië 2022 en rozenschopper, in Sanremo
- Mahmood, Italië 2022 en 2019, in Sanremo
- Diodato, Italië 2020, in Sanremo
- Ermal Meta, Italië 2018, in Sanremo
- Emma, Italië 2014, in Sanremo
- Robin Bengtsson, Zweden 2017, in Melodifestivalen
- Sanna Nielsen, Zweden 2014, in Melodifestivalen
- AleXa, winnaar America Song Contest, in Melodifestivalen
- Koza Mostra, Griekenland 2013, in Ellinikós Telikós
- Baby Lasagna, Kroatië 2024, in Dora

Artiesten die een inzending hebben ingestuurd maar zijn afgewezen:
- Melovin, Oekraïne 2017, voor Vidbir

Geruchten dat deze artiesten een inzending hadden ingestuurd (nog niet bevestigd):
- Sudden Lights, Letland 2023, voor Supernova

Artiesten die op een ander manier terugkomen:
- Elhaida Dani, Albanië 2015, als artistic director bij Festivali i Këngës
- Jamala, Oekrainë 2016, als music producer bij Vidbir

Eerder werd nog Angelina Mango meegenomen in de geruchten maar die is inmiddels ontkracht.

[ Bericht 0% gewijzigd door NailQueen op 24-11-2025 22:15:02 ]
  maandag 24 november 2025 @ 21:52:01 #120
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219337565
Gerucht van deze fansite, Slovenië heeft al besloten niet meer mee te doen.
Je moet altijd wel voorzichtig zijn met deze site hebben ook wel eens nepnieuws gedeeld, maar ze hadden soms ook gelijk.
pi_219337709
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 21:52 schreef Momo het volgende:
Gerucht van deze fansite, Slovenië heeft al besloten niet meer mee te doen.
Je moet altijd wel voorzichtig zijn met deze site hebben ook wel eens nepnieuws gedeeld, maar ze hadden soms ook gelijk.
Het is volgens mij geen gerucht, maar ook geen enorm nieuws. Er is gewoon een eerste schets van de programmering van 2026 gemaakt, en daarin kwam het ESF niet voor. Wat vanuit het Sloveense standpunt wel logisch is, want ze wilden niet meedoen als Israël erbij is, en dat zijn ze waarschijnlijk.
pi_219337964
Ze hebben de Nederlandse deelname en de positie van AVROTROS zojuist besproken in Pauw & De Wit op NPO1.
  maandag 24 november 2025 @ 23:08:25 #123
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219337990
twitter

Mona gaat zich er ook mee bemoeien
pi_219338121
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 23:08 schreef Momo het volgende:
[ x ]

Mona bemoeit zich graag met dingen waar ze geen verstand van heeft. Als minister doet ze ook niet anders. Gewoon naast je neerleggen.
pi_219338137
We worden geregeerd door twittertrollen ;(
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 00:03:40 #126
375570 crew  Cyan9
pi_219338143
quote:
[ x ]

Mona heeft nog nooit wat zinnigs gezegd, dus ik ben niet verbaasd.
pi_219338679
Waar maken ze zich sowieso druk om, ze juichen toch niet voor Nederland.
pi_219338694
Het is problematisch dat mensen die nergens verstand van hebben en zomaar wat op Twitter slingeren, zoals Mona Keijzer, in het huidige medialandschap de politieke discussie kapen. Het zou leuk zijn als de wat meer genuanceerde, intelligente politici zich ook zouden uitspreken ipv afwachten. Ik snap dat dit tegen hun natuur is, want als je iets meer verstand hebt denk je ook iets langer na, maar nu ontstaat het beeld bij de "gewone Nederlander" natuurlijk al snel: waarom doen we eigenlijk zo moeilijk, waarom doen we niet gezellig mee aan het songfestival?

Normaal heb je dan journalisten die uitleggen waarom dat niet zo simpel ligt, maar ja, die doen hun werk dus ook niet. Sterker nog, ze gooien olie op het vuur.
pi_219338703
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:15 schreef Em31 het volgende:
Waar maken ze zich sowieso druk om, ze juichen toch niet voor Nederland.
Ja, trekken we ons terug ter meerdere eer en glorie van Israël, is het weer niet goed.
pi_219338786
quote:
[ x ]

Hier begint mijn bloed weer van te koken. Heksilgöz zal er ook wel tussen komen :r
  dinsdag 25 november 2025 @ 09:02:59 #131
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219338997
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:37 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Hier begint mijn bloed weer van te koken. Heksilgöz zal er ook wel tussen komen :r
Het is ook compleet vicepremier onwaardig om juist dat artikel van GeenStijl te quoten met Jodenhaat erop gedrukt voor nog meer stemmingsmaking richting AVROTROS. Hopen op likes voor je onderbuik krabbels. Dat GeenStijl dat doet is geen verrassing, maar als vicepremier kun je kun je toch een normaal twitterbericht maken met je mening over de deelname zeg. Flikker eens op met die populistische onzin.
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 25 november 2025 @ 10:00:12 #132
163650 Greys
pi_219339417
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:02 schreef Momo het volgende:

[..]
Het is ook compleet vicepremier onwaardig om juist dat artikel van GeenStijl te quoten met Jodenhaat erop gedrukt voor nog meer stemmingsmaking richting AVROTROS. Hopen op likes voor je onderbuik krabbels. Dat GeenStijl dat doet is geen verrassing, maar als vicepremier kun je kun je toch een normaal twitterbericht maken met je mening over de deelname zeg. Flikker eens op met die populistische onzin.
En zich maar afvragen waarom men in NL nog maar 2 procent vertrouwen heeft in de politiek.

Nog even en je schaamt je als je ook nog maar iets met het Songfestival te maken wilt hebben omdat de rechtse populistisch slaaibekken er ineens zogenaamd enorm van houden en de boel naar zich toe trekken.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219339898
Helemaal mee eens! In een normale regering zou het onacceptabel zijn voor een vicepremier en minister om zich zo te uiten richting een onafhankelijke omroep. Ze hebben overal schijt aan.
pi_219339934
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 11:34 schreef NLpop het volgende:
Helemaal mee eens! In een normale regering zou het onacceptabel zijn voor een vicepremier en minister om zich zo te uiten richting een onafhankelijke omroep. Ze hebben overal schijt aan.
Hopelijk zijn we snel van deze mensen verlost qua bestuur inderdaad
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 25 november 2025 @ 11:43:11 #135
163650 Greys
pi_219339939
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 11:34 schreef NLpop het volgende:
Ach ja. Yesilgöz noemde Douwe Bob met net zo veel gemak een jodenhater.
En nu doet Mona Keizer hetzelfde met de AvroTros.

Ze zijn echt compleet van het pad daar in Den Haag. En wedden dat mevrouw Keizer helemaal geen reet weet van het ESF en dus het feit dat Israël hiervoor gewoon probleemloos meedeed en AvroTros lekker naar Tel Aviv ging en alle fans daar net zo hard voor klapten elk jaar? Maar het ordinaire ongeïnformeerde gekrijs scoort puntjes bij de achterban he. Totaal krankjorem die lui.

[ Bericht 0% gewijzigd door Greys op 25-11-2025 12:59:00 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  ESF Reporter dinsdag 25 november 2025 @ 13:57:53 #136
87554 Cee
Welluk?
pi_219340757
quote:
[ x ]

De tering zeg, gaat ze even net als Dilan er lekker met een gestrekt been in. Koekoek.
pi_219340816
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 11:43 schreef Greys het volgende:

[..]
Ach ja. Yesilgöz noemde Douwe Bob met net zo veel gemak een jodenhater.
En nu doet Mona Keizer hetzelfde met de AvroTros.

Ze zijn echt compleet van het pad daar in Den Haag. En wedden dat mevrouw Keizer helemaal geen reet weet van het ESF en dus het feit dat Israël hiervoor gewoon probleemloos meedeed en AvroTros lekker naar Tel Aviv ging en alle fans daar net zo hard voor klapten elk jaar? Maar het ordinaire ongeïnformeerde gekrijs scoort puntjes bij de achterban he. Totaal krankjorem die lui.
Het is niet eens specifiek Den Haag. De halve wereld roept bij kritiek op Israël sowieso dat het Jodenhaat is. :') Ach ja. Wat kun je er nog over zeggen.
pi_219340870
Dat andere programma met De Tune is in elk geval al gesneuveld: Het Nieuwjaarsconcert wordt niet meer uitgezonden.
pi_219341221
quote:
[ x ]

Daarbij 'De dag die je wist dat zou komen' wordt normaal gebruikt als een verwijzing naar dat vreselijk koningslied. Een normaal weldenkend mens weet dat deze zin compleet fout Nederlands is :')
pi_219341547
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:17 schreef Fred_B het volgende:
Dat andere programma met De Tune is in elk geval al gesneuveld: Het Nieuwjaarsconcert wordt niet meer uitgezonden.
Volgens mij gaat het daar om een alternatief Nieuwjaarsconcert van BNNVARA.
Het Eurovisie Nieuwjaarsconcert zie ik niet zo snel sneuvelen.
pi_219341693
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:51 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Volgens mij gaat het daar om een alternatief Nieuwjaarsconcert van BNNVARA.
Het Eurovisie Nieuwjaarsconcert zie ik niet zo snel sneuvelen.
Oh, ik wist niet dat daar nog een concurrerende versie van was. Dat lijkt me dan ook wel een logische bezuiniging.

Opium Op Oerol van Cornald verdwijnt ook trouwens
pi_219345009
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:17 schreef Fred_B het volgende:
Dit gaat niet om het concert in Wenen, dat zendt de NOS of NTR uit. Dit gaat om een concert hier in Nederland, dat werd vroeger door VPRO uitgezonden, met het Nederlands Blazers Ensemble. Vara heeft dat overgenomen, er doen ook jongeren aan mee...
  woensdag 26 november 2025 @ 20:36:17 #143
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219351068
twitter

Leek erop dat IJsland ook niet meedoet als Israël wel meedoet.
pi_219352778
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:36 schreef Momo het volgende:
[ x ]

Leek erop dat IJsland ook niet meedoet als Israël wel meedoet.
Misschien is er dan toch nog hoop op een Israëlische uitsluiting.
pi_219353970
De OGAE-fanclubs maakt het deelnemersveld blijkbaar niet uit, krijg net een mail dat ze voor de EBU-vergadering willen weten of je mee wilt loten en bij toewijzing verplicht bent om ze af te nemen. Snap dat de Nederlandse club daar ook weinig aan kan doen trouwens...

Dan maar geen fanpakket :P

[ Bericht 9% gewijzigd door TheVulture op 27-11-2025 13:07:18 ]
  donderdag 27 november 2025 @ 11:38:11 #146
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219354538
twitter
pi_219355070
Gewoon wel meedoen.

Mijn suggestie is dan een duet van Lenny Kuhr en Joost Klein met een lied dat als werktitel 'Het land van melk en honing in Europa' heeft.

Gewoon omdat het kan?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_219356639
quote:
De Spaanse omroep RTVE blijft bij het standpunt dat het land niet gaat deelnemen aan het Eurovisie Songfestival in Wenen als Israël op de deelnemerslijst staat. Dat heeft de omroep donderdagmiddag besloten tijdens een vergadering. “Mensenrechten zijn geen competitie en Israël blijft doden in Gaza.” aldus omroep van RTVE. De gewijzigde regels die de EBU vorige week bekend heeft gemaakt hebben de Spaanse omroep dus niet van gedachten doen veranderen.

De IJslandse omroep RUV heeft gisteren de EBU verzocht om Israël niet te laten deelnemen aan het Eurovisie Songfestival in Wenen. De Sloveense omroep RTVSLO heeft nog niets gecommuniceerd, maar uit interne stukken is al gebleken dat er in 2026 geen geld is vrijgemaakt voor deelname aan het Eurovisie Songfestival. AVROTROS heeft laten weten pas na de EBU vergadering van 4 en 5 december met een reactie te komen.
Van de Songfestivalweblog.
  ESF Reporter donderdag 27 november 2025 @ 17:42:03 #149
87554 Cee
Welluk?
pi_219356733
twitter
pi_219356783
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 10:18 schreef TheVulture het volgende:
De OGAE-fanclubs maakt het deelnemersveld blijkbaar niet uit, krijg net een mail dat ze voor de EBU-vergadering willen weten of je mee wilt loten en bij toewijzing verplicht bent om ze af te nemen. Snap dat de Nederlandse club daar ook weinig aan kan doen trouwens...

Dan maar geen fanpakket :P
Ik las dit als OGENE :')
pi_219356793
Goed bezig Spanje en Slovenië en IJsland ^O^
pi_219356839
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 17:50 schreef molloot200 het volgende:
Goed bezig Spanje en Slovenië en IJsland ^O^
Dit. _O_
pi_219356840
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2025 17:42 schreef Cee het volgende:
[ x ]
Eindelijk een land die durft te zeggen waar het op staat 👏🏼
  ESF Reporter donderdag 27 november 2025 @ 17:58:26 #154
87554 Cee
Welluk?
pi_219356845
twitter

Genot, deze man.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 27 november 2025 @ 18:05:00 #155
163650 Greys
pi_219356881
En Raatgever maar stukkies schrijven over dat Nederland straks 'alleen staat' hierin enzo.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  donderdag 27 november 2025 @ 18:26:22 #156
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219357029
Een big 5 land, dat zal toch lastig zijn voor de EBU
  donderdag 27 november 2025 @ 18:45:44 #157
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219357134
quote:
10s.gif Op donderdag 27 november 2025 18:05 schreef Greys het volgende:
En Raatgever maar stukkies schrijven over dat Nederland straks 'alleen staat' hierin enzo.
Ik zag een stukje voorbij komen van hem dat IJsland, Slovenië nobodies waren die niemand boeit. Maar 7 keer winnaar Ierland en Spanje ook misschien dan.
  ESF Reporter donderdag 27 november 2025 @ 18:55:55 #158
87554 Cee
Welluk?
pi_219357224
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 18:45 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik zag een stukje voorbij komen van hem dat IJsland, Slovenië nobodies waren die niemand boeit. Maar 7 keer winnaar Ierland en Spanje ook misschien dan.
Hele Eurovision movie is er omheen geschreven, ze werden 4e in 2021 en zouden 2020 misschien hebben gewonnen, IJslander in de Reference Group maar nee verder is het een weinig boeiende speler volgens Reetje. Altijd lachen met die man.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 27 november 2025 @ 19:05:05 #159
163650 Greys
pi_219357297
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2025 18:26 schreef Momo het volgende:
Plus hopelijk degene die na de Big 5 het meeste betaalt. (Toch, dat is NL toch begreep ik? :@ )

Maar succes met Bulgarije en Moldavië terug hoor, EBU!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219357454
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2025 17:58 schreef Cee het volgende:
[ x ]
Genot, deze man.
Is hij het ook die zich uitsprak over dat bezoek van die omroepbaas? Wel respect hoor, als enige eigenlijk zo duidelijk over dit alles.

En uiteindelijk vreselijk beschamend voor de EBU als ze straks zo’n groep landen gaan missen, hoe hard ze ook gaan doen alsof het niet zo is.
pi_219357505
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2025 18:26 schreef Momo het volgende:
En daarvoor in de plaats krijgen we Canada!
pi_219357539
quote:
José Pablo López highlighted in his comments to the committee that:

“Israel has broken the rules and has not been sanctioned for at least the last two years. Any other country that had engaged in this practice would have been sanctioned.”

With regards to the changes to the rules which were announced by the European Broadcasting Union, Mr López was clear:

“The measures are not enough and do not guarantee that a government like Israel’s or any other government cannot occur.”

He added that:

“Martin Green, the Eurovision Director, recently wrote a letter stating that television networks and artists do not represent governments and that this is a cultural competition.

I wonder, is Mr. Green considering the return of Russian and Belarusian broadcasters to the festival? I hope not, because we all know that if those networks return, they would use it in a similar way to Israel, because for them, the contest is much more than just a competition and has a very significant political dimension.

The EBU knows that these measures are a step forward, but they are not enough, and above all, as I have said, they leave Israel’s actions during this period unsanctioned. More measures are necessary, and that will be the proposal we will take to the next General Assembly, which will be held on the 4th and 5th.

What we were asking for 4 or 5 months ago is the same thing we are asking for again today.”
Haha dit is wel genieten :D
pi_219357656
quote:

[..]
Soms lijkt het erop dat voor de rest van Nederland alles buiten de landen die de EU ooit hebben gesticht in groep “al die rare landen” vallen :')
pi_219357703
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2025 19:25 schreef Em31 het volgende:

[..]
Haha dit is wel genieten :D
Hij gaat er lekker met gestrekt been in zo :o

Het is jammer dat het maar een paar landen zijn, en dat bijvoorbeeld het linkse morele geweten van Europa in Scandinavië oorverdovend zwijgt. Behalve wat gepruttel van IJsland dan.
pi_219357748
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 19:37 schreef Fred_B het volgende:

[..]

Het is jammer dat het maar een paar landen zijn, en dat bijvoorbeeld het linkse morele geweten van Europa in Scandinavië oorverdovend zwijgt. Behalve wat gepruttel van IJsland dan.
Ja dat is weer heerlijk typisch ja. En die zullen wel hetzelfde hebben als hier met hun zeer belangrijke songfestivaljournalisten ( :') ), die willen allemaal hun snoepreisje en aandacht dus gaan niet kritisch zijn over waarom ze nu ineens hun smoel houden.
  ESF Reporter donderdag 27 november 2025 @ 19:44:38 #166
87554 Cee
Welluk?
pi_219357782
De EBU heeft SVT in 2024 natuurlijk ook geholpen door die vervelende Nederlander er uit te tyfen dus die zullen ook niet heel snel gaan protesteren.
pi_219357847
quote:

[..]

Finland verbaast mij wel een beetje. Noorwegen blaft veel maar durft nooit acties te ondernemen
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 27 november 2025 @ 20:14:07 #168
163650 Greys
pi_219358173
quote:

[..]
Hij verbergt kennelijk graag dat hij een 'echte ESF kenner' is. Anders zou hij zulke dingen niet zeggen.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  ESF Reporter donderdag 27 november 2025 @ 20:33:13 #169
87554 Cee
Welluk?
pi_219358509
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 19:50 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Finland verbaast mij wel een beetje. Noorwegen blaft veel maar durft nooit acties te ondernemen
YLE heeft sinds vorig jaar te maken met stevige budget cuts en zit met een wat rechtse president dus die kijken ook wel uit met wat ze zeggen nu. Vooral nu UMK als een malle draait.
pi_219358561
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2025 20:33 schreef Cee het volgende:

[..]
YLE heeft sinds vorig jaar te maken met stevige budget cuts en zit met een wat rechtse president dus die kijken ook wel uit met wat ze zeggen nu. Vooral nu UMK als een malle draait.
Ah kijk dat wist ik niet.
pi_219359548
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2025 17:42 schreef Cee het volgende:
[ x ]
Heerlijk statement wel, hopelijk gooit dit de boel toch nog open voor de EBU-meeting... en ze hebben natuurlijk gelijk. Dat het totaal geen enkele consequenties heeft voor Israel ondanks de aanpassingen is vrij onverteerbaar

Ik was een beetje aan het draaien of we toch niet gewoon mee moeten doen, maar dit is eigenlijk wel de spijker op de kop om gewoon weg te blijven....

[ Bericht 9% gewijzigd door TheVulture op 27-11-2025 22:54:50 ]
pi_219359600
quote:

[..]

Het grote gevaar Joost Klein hebben ze maar mooi uitgeschakeld! Zweden weten waar de prioriteiten liggen.

Die Spaanse omroepvoorzitter heeft natuurlijk helemaal, 100%, volledig gelijk... maar dat Israël zich alles kan veroorloven en niemand ze een strobreed in de weg legt is natuurlijk een probleem dat zich uitstrekt ver buiten Eurovisie. De vraag is of iemand er eindelijk eens consequenties aan verbindt (de geschiedenis leert: nee).
  vrijdag 28 november 2025 @ 19:16:57 #173
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219365831
twitter
pi_219366087
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 19:16 schreef Momo het volgende:
[ x ]
quote:
Kazakhstan is not considered LGBTQ friendly, despite legalizing same-sex relations in 1998, as homosexuality remains highly stigmatized and there is a lack of legal protections and rights for LGBTQ individuals. Recent developments, such as a new law to ban "LGBT propaganda," highlight a worsening climate for LGBTQ people, characterized by social intolerance, official discrimination, and violence, according to sources like Human Rights Watch.
Prima aanwinst wel.
  ESF Reporter vrijdag 28 november 2025 @ 21:42:43 #175
87554 Cee
Welluk?
pi_219367264
Van mij mogen ze wegblijven. Wat heeft het in godsnaam nog met EUROvisie te maken. Nog net met de kleine teen een stukje in Europa maar verder zit Kazachstan er toch vooral bij omdat ze financieel aantrekkelijk zijn.
pi_219368781
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 23:00 schreef blackswangreen het volgende:

Die Spaanse omroepvoorzitter heeft natuurlijk helemaal, 100%, volledig gelijk...
Velen zijn dit met jou eens, maar hij heeft gewoon aantoonbaar ongelijk aangezien er geen sprake is van een genocide.

Het tweede argument is er verder met de haren bijgesleept. Het gaat natuurlijk om de ellende in Gaza en nergens anders over.
pi_219369144
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 08:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Velen zijn dit met jou eens, maar hij heeft gewoon aantoonbaar ongelijk aangezien er geen sprake is van een genocide.

Het tweede argument is er verder met de haren bijgesleept. Het gaat natuurlijk om de ellende in Gaza en nergens anders over.
Informeer je nou eens, voordat je dit soort onzin post. En dan heb ik het niet eens zozeer over de genocide, hoewel die is geconstateerd door een meerderheid van de ter zake kundige experts. "Het gaat natuurlijk om de ellende in Gaza en nergens anders over"... nee, eigenlijk niet. In de context van het songfestival is dat zelfs iets minder relevant. Het gaat meer over hoe het land zich gedraagt in en rondom het songfestival, namelijk op een manier die al lang tot schorsing zou hebben geleid voor elk ander land. Dit zegt de Spaanse omroepbaas, en daar heeft hij gelijk in.
  Moderator zondag 30 november 2025 @ 22:55:13 #178
375570 crew  Cyan9
pi_219383442
Voor de duidelijkheid: dit topic is niet bedoeld om politiek te bespreken, daar hebben we een heel ander subforum voor.
  zondag 30 november 2025 @ 23:01:45 #179
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219383471
Naast het hele politieke verhaal is er natuurlijk genoeg gebeurd, politieke inmenging stemmen rond Europa, gesponsorde oproepen op social media van de overheid om 20! keer te stemmen, incidenten achter de schermen met de delegatie en pers, uitspraken van commentatoren die ver gingen over andere landen. Het feit dat Israël zo veel stemmen wegneemt elke keer door het op deze manier te promoten naast de diaspora uit Oekraine, Polen, Armenië etc. Zorgt er voor dat de jury gewoon de winnaar bepaald.
  ESF Reporter maandag 1 december 2025 @ 17:18:20 #180
87554 Cee
Welluk?
pi_219388101
De Week van de Waarheid is aangebroken.
(Tenzij de boel weer wordt opgeschoven maar die ruimte hebben ze écht niet meer). ~O>
  Moderator maandag 1 december 2025 @ 18:30:36 #181
375570 crew  Cyan9
pi_219388511
Het zal mij benieuwen..
pi_219388962
Ik hoop op een plottwist en dat KAN toch naar buiten wordt gemikt
pi_219393461
Morgen gaat het gebeuren toch?
  dinsdag 2 december 2025 @ 12:38:16 #184
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219393472
Members meeting at the EBU’s General Assembly at the beginning of December will be asked to consider this package of measures and safeguards and decide if they are sufficient to meet their concerns without having a vote on participation. The 95th EBU General Assembly will take place on 4 and 5 December 2025

After the General Assembly the EBU will be working with Members to confirm participation in next year’s Contest.

The full list of participating broadcasters in next year’s competition will then be revealed before Christmas.
pi_219404321
Omdat er overal op gewed kan worden in Engeland, geldt dat ook voor de kansen dat landen aanwezig gaan zijn op het ESF. Dit zijn de inschattingen voor de voornaamste deelnemers aan de vooravond van het overleg:

De kans op een Israëlische aanwezigheid wordt dus op 5/6 ingeschat. De kans dat landen gaan boycotten wordt voor Spanje, Ierland en Slovenië dan weer als meer dan de helft gezien. Alleen voor de Avrotros van Taco ”Taco Always Chickens Out” Zimmerman wordt na het debacle van vorig jaar nog een kans van meer dan 50% op aanwezigheid ingeschat.
  ESF Reporter woensdag 3 december 2025 @ 23:11:04 #186
87554 Cee
Welluk?
pi_219404344
Gewoon bookies hiervoor, heerlijk. _O-
Ik denk dat ik de komende dagen in zwart gekleed ga met een klein glittertje.
pi_219404381
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 23:06 schreef Fred_B het volgende:
Omdat er overal op gewed kan worden in Engeland, geldt dat ook voor de kansen dat landen aanwezig gaan zijn op het ESF. Dit zijn de inschattingen voor de voornaamste deelnemers aan de vooravond van het overleg:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De kans op een Israëlische aanwezigheid wordt dus op 5/6 ingeschat. De kans dat landen gaan boycotten wordt voor Spanje, Ierland en Slovenië dan weer als meer dan de helft gezien. Alleen voor de Avrotros van Taco ”Taco Always Chickens Out” Zimmerman wordt na het debacle van vorig jaar nog een kans van meer dan 50% op aanwezigheid ingeschat.
Nee dit kan niet hoor :')
  donderdag 4 december 2025 @ 08:35:49 #188
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219405376
twitter

https://x.com/ESCdiscord/(...)8cV5z4hp0n3teuA&s=19

Finland, twitter werkt niet mee
pi_219405407
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 08:35 schreef Momo het volgende:
[ x ]

Nou, die Finnen zetten de EBU wel het mes op de keel. Straks eisen ze ook nog voldoende toiletten en deugdelijke verlichting in de zaal :')
pi_219405470
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 08:35 schreef Momo het volgende:
[ x ]

Die Spaanse man gaat straks helemaal los terwijl de rest het wel met 'm eens is, maar niks zeggen want nationale finale, kijkcijfers, etc.. Ik zie het al helemaal voor me.
pi_219405571
quote:
Ik denk dat vandaag wel eens de dag gaat zijn. De dood of de gladiolen.
  ESF Reporter donderdag 4 december 2025 @ 09:14:36 #193
87554 Cee
Welluk?
pi_219405595
Ik vrees dat AvroTros straks toch terugkrabbelt en Davina al achter de schermen bevestigd heeft en onze deelname tegelijkertijd met een artist reveal bekendmaakt zodat heel/half/kwart Nederland het vooral heeft over Davina op ESF dan Nederland op ESF met de hoop dat de boycot ophef overwaait.

/cynisch
  donderdag 4 december 2025 @ 09:20:12 #194
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219405633
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 09:14 schreef Cee het volgende:
Ik vrees dat AvroTros straks toch terugkrabbelt en Davina al achter de schermen bevestigd heeft en onze deelname tegelijkertijd met een artist reveal bekendmaakt zodat heel/half/kwart Nederland het vooral heeft over Davina op ESF dan Nederland op ESF met de hoop dat de boycot ophef overwaait.

/cynisch
En ook no way dat een andere onbekendere artiest gaat zijn dan idd.
pi_219406149
Ff hopen dat “ja maar als deze landen gaan afhaken wordt het wel een erg duur grapje om deel te nemen” zoals Finland al noemt ook serieus genomen wordt. Van morele waarden hoef je het bij de meeste landen al niet meer te hebben vrees ik -O-
  donderdag 4 december 2025 @ 11:07:01 #196
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219406363
Schijnt dat de vergadering tussen 14:00 en 17:00 is vandaag.

twitter
pi_219406383
quote:
Ik moest wel lachen om dat plaatje. Ze ziet eruit als een demoon.

Nou, hup Europa, doe het juiste en zorg dat je aan de goede kant staat.
pi_219406518
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 10:38 schreef molloot200 het volgende:
Ff hopen dat “ja maar als deze landen gaan afhaken wordt het wel een erg duur grapje om deel te nemen” zoals Finland al noemt ook serieus genomen wordt. Van morele waarden hoef je het bij de meeste landen al niet meer te hebben vrees ik -O-
Het jaarbudget van de Finse omroep is iets van een half miljard. Die gaan echt niet dwarsliggen als het ESF 25.000 euro duurder wordt.
pi_219406586
Ik ben heel benieuwd, het kan voor mijn gevoel nog wel alle kanten uit.
pi_219406633
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 11:33 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Het jaarbudget van de Finse omroep is iets van een half miljard. Die gaan echt niet dwarsliggen als het ESF 25.000 euro duurder wordt.
Voor de Finnen misschien niet, maar voor andere omroepen wellicht wel?
pi_219406666
Spannende uren. En dan ook nog die terror van die Ads die steeds van rechts oprukken op mijn scherm. Alsof Israël zelf het zo geregeld heeft hier. Hoe kom ik van die opdringerige ellende af? Iemand enig idee?
pi_219406711
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 11:54 schreef molloot200 het volgende:

[..]
Voor de Finnen misschien niet, maar voor andere omroepen wellicht wel?
Wat er financieel gebeurt met armlastige deelnemers is sowieso nogal onduidelijk. Bulgarije heeft opeens een nationale finale met drie voorrondes, Moldavië is ook terug met een voorronde. Het is totaal onduidelijk waar ze opeens het budget vandaan halen.
pi_219406721
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 12:09 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Wat er financieel gebeurt met armlastige deelnemers is sowieso nogal onduidelijk. Bulgarije heeft opeens een nationale finale met drie voorrondes, Moldavië is ook terug met een voorronde. Het is totaal onduidelijk waar ze opeens het budget vandaan halen.
Het stinkt wel aan alle kanten ja :P
pi_219407006
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 12:09 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Israëlische sponsor wellicht?
  donderdag 4 december 2025 @ 13:01:17 #205
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219407190
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 12:01 schreef Aadrianus het volgende:
Spannende uren. En dan ook nog die terror van die Ads die steeds van rechts oprukken op mijn scherm. Alsof Israël zelf het zo geregeld heeft hier. Hoe kom ik van die opdringerige ellende af? Iemand enig idee?
Neem een abonnement. Het zijn 1 of 2 kopjes koffie per maand.
  donderdag 4 december 2025 @ 13:23:40 #206
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219407348
twitter
  donderdag 4 december 2025 @ 13:24:04 #207
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219407351
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 12:01 schreef Aadrianus het volgende:
Dat is helaas al zo dagen over het hele forum
  donderdag 4 december 2025 @ 13:24:49 #208
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219407356
twitter
pi_219407363
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 13:23 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Is Loic Nottet nog in de running?
pi_219407457
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 12:40 schreef Aadrianus het volgende:

[..]
Israëlische sponsor wellicht?
Daar zullen we niet gauw achter komen in elk geval.
pi_219407461
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 13:24 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Ik neem aan dat we allemaal de hele middag naar een lege weg gaan kijken?
  donderdag 4 december 2025 @ 13:56:36 #212
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219407523
quote:
10s.gif Op donderdag 4 december 2025 13:44 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Klinkt als iets wat songfestivalfans wel zouden doen.
pi_219407597
quote:
10s.gif Op donderdag 4 december 2025 13:44 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Ze komen vanzelf naar buiten stormen
pi_219407686
De stream is gestopt
  donderdag 4 december 2025 @ 15:35:21 #215
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219408141
twitter
pi_219408144
quote:
9s.gif Op donderdag 4 december 2025 13:56 schreef Momo het volgende:

[..]
Klinkt als iets wat songfestivalfans wel zouden doen.
Een lege weg, brandblussers, het hoofd, het kan allemaal!
pi_219408158
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:35 schreef Momo het volgende:
[ x ]
HET VOLK heeft gesproken.
pi_219408201
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:35 schreef Momo het volgende:
[ x ]
50-50, dus wat AVROTROS ook doet, het volk is verdeeld :7
  ESF Reporter donderdag 4 december 2025 @ 16:15:00 #219
87554 Cee
Welluk?
pi_219408398
twitter
  ESF Reporter donderdag 4 december 2025 @ 16:17:41 #220
87554 Cee
Welluk?
pi_219408420
twitter
pi_219408603
Ik lees onbevestigde berichten over een 'onder-neutrale-vlag' compromis. Alsof dat gaat helpen.
pi_219408634
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 16:52 schreef Dave het volgende:
Ik lees onbevestigde berichten over een 'onder-neutrale-vlag' compromis. Alsof dat gaat helpen.
Dat werkt toch voor geen meter? :'( :'(
Ben hier voor het songfestivalforum.
  donderdag 4 december 2025 @ 17:02:32 #223
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219408651
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 16:52 schreef Dave het volgende:
Die bron is meestal niet zo betrouwbaar
pi_219408681
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:02 schreef Momo het volgende:

[..]
Die bron is meestal niet zo betrouwbaar
Ja, ik zie ook dingen als 'bij-winst-niet-daar-organiseren' en uberhaupt geen landen en vlaggen meer op het score bord.
pi_219408685
twitter
pi_219408690
Dit zou toch sowieso gebeuren als niet iedereen met de nieuwe regels zou instemmen? Is dan dus de conclusie dat Spanje dat niet heeft gedaan?
  donderdag 4 december 2025 @ 17:10:28 #227
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219408691
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:08 schreef Fred_B het volgende:
[ x ]
En gaat het dan om meerderheid van de landen aanwezig die willen deelnemen of alle EBU landen waaronder ook Libanon, Turkije etc.
pi_219408693
Hardop lachen om hoe woest Spanje is.
pi_219408701
twitter
pi_219408708
Je bent er een tijd niet en je wordt doodgegooid met ads en dingen die niet meer werken.
pi_219408711
Maar goed:
BREAKING: According to http://20minutos.es, 8 broadcasters have requested a secret vote on Israeli participation in #Eurovision 2026, exceeding the required threshold of 5.
pi_219408719
De stemming is anoniem. Dat lijkt me dan weer een positief ding.
  ESF Reporter donderdag 4 december 2025 @ 17:20:07 #233
87554 Cee
Welluk?
pi_219408737
Nu ga ik toch een beetje hoop hebben he.
pi_219408742
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:10 schreef Dave het volgende:
Dit zou toch sowieso gebeuren als niet iedereen met de nieuwe regels zou instemmen? Is dan dus de conclusie dat Spanje dat niet heeft gedaan?
Dat denk ik dan ja, al is de communicatie over dit alles al maanden vaag. :') Maar je kreeg wel het idee dat ze die stemming wilden voorkomen.
pi_219408753
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:17 schreef molloot200 het volgende:
De stemming is anoniem. Dat lijkt me dan weer een positief ding.
KAN vanavond
pi_219408764
De stemming is morgen.
  donderdag 4 december 2025 @ 17:23:46 #237
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219408768
Alle protesten in De Vuelta hebben er wel voor gezorgd dat Israël die wielerploeg niet meer sponsort, al verwacht ik niet dat Israel alsnog hier weggestemd gaat worden.
pi_219408803
quote:
6s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:23 schreef Dave het volgende:
De stemming is morgen.
Zie ook bronnen zeggen dat het vanavond al is.

Lekker onduidelijk dit.
pi_219408831

Een sfeerimpressie
pi_219408857
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:08 schreef Fred_B het volgende:
[ x ]
Spanje houdt voet bij stuk en neemt zelf initiatief. Daar kunnen veel landen nog wat van leren!
pi_219408865
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:35 schreef Fred_B het volgende:
[ afbeelding ]
Een sfeerimpressie
'Dit is mijn PowerPoint presentatie over..'
pi_219408866
quote:
Turkey and Algeria left the hall while the Israeli representative was speaking.
pi_219408870
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:39 schreef NailQueen het volgende:

[..]
'Dit is mijn PowerPoint presentatie over..'
“Mijn hobby is schaken…”
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 4 december 2025 @ 17:40:55 #244
163650 Greys
pi_219408879
Raatgever zit vanavond bij Eva om te praten of NL meedoet met het Songfestival.

:')
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219408889
Tijd om de EBU-ledenlijst er weer eens bij te pakken.

twitter
pi_219408897
Kan alsnog echt totaal niet inschatten wat er nu gaat gebeuren, meerderheid voor of tegen, het zou me ergens beide niet verbazen. 8)7
pi_219408900
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:40 schreef Greys het volgende:
Raatgever zit vanavond bij Eva om te praten of NL meedoet met het Songfestival.

Misschien kan Angela de Jong iets vertellen over de WK-loting morgen en Rintje Ritsma iets over de kabinetsformatie.
  donderdag 4 december 2025 @ 17:44:33 #248
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219408905
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:43 schreef Em31 het volgende:
Kan alsnog echt totaal niet inschatten wat er nu gaat gebeuren, meerderheid voor of tegen, het zou me ergens beide niet verbazen. 8)7
Zou mij ook niet verbazen als er een tegen een aantal omroepen duidelijk instructies zijn gegeven vanuit de overheid om A of B te stemmen.
  donderdag 4 december 2025 @ 17:45:52 #250
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219408913

Abstain kan dus ook nog
pi_219408919
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:45 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]

Abstain kan dus ook nog
There will actually be two votes: one on the new regulations 📜 and one on Israel 🇮🇱. Voting has now started 🗳️⏳
pi_219408922
Stem ja als u niet wilt dat Israel wel mee doet. Stem nee als u wel wilt dat Israel niet uitgesloten wordt.
U kunt nu stemmen.
pi_219408926
quote:
[ afbeelding ]

Abstain kan dus ook nog
Ja, dat is een problematische groep. Heel veel omroepen die niets vinden.

Het stemmen zou nu bezig zijn, maar dat kan zowel voor de nieuwe regels rond het stemmen als de Israelische deelname zijn.
pi_219408932
quote:
10s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:47 schreef Dave het volgende:
Stem ja als u niet wilt dat Israel wel mee doet. Stem nee als u wel wilt dat Israel niet uitgesloten wordt.
U kunt nu stemmen.
Als u tegen de resolutie bent moet u voor de motie stemmen.
pi_219408938
  donderdag 4 december 2025 @ 17:50:00 #256
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219408942
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 4 december 2025 @ 17:50:11 #257
163650 Greys
pi_219408943
Lekker duidelijk ja, dat formulier.
Stem je ja voor uitsluiten of ja voor Israël blijft erin.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219408947
quote:
[ afbeelding ]

Abstain kan dus ook nog
Oh dan zal de meerderheid dat wel doen. :')
pi_219408949
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:49 schreef Dave het volgende:
[ afbeelding ]
Slaande ruzie tussen VRT en RTBF.
  donderdag 4 december 2025 @ 17:52:17 #260
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219408962
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:50 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Slaande ruzie tussen VRT en RTBF.
Ik verwacht dat beide partijen idd anders gaan stemmen als je de geluiden van de laatste jaren hoort. Ook Ongehoord Nederland en Omroep Zwart op de vuist.
  donderdag 4 december 2025 @ 17:58:57 #261
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219409006
twitter

Waren het nou 8 of 12 landen die wilde stemmen?
pi_219409010
quote:
10s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:10 schreef Em31 het volgende:
Hardop lachen om hoe woest Spanje is.
Ze zijn wat boos maar ik vind het alleen maar goed dat Spanje het hier niet bij laat. Ze nemen geen genoegen met minder.
  donderdag 4 december 2025 @ 18:05:14 #263
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_219409050
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:48 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Als u tegen de resolutie bent moet u voor de motie stemmen.
Bij de EBU dachten ze wat het CDA kan, kunnen wij ook.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
  donderdag 4 december 2025 @ 18:09:18 #264
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219409077

Journalisten staan buiten al te wachten
pi_219409205

Volgens mij gaan we niet meer stemmen over Israel nu.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 4 december 2025 @ 18:24:43 #266
163650 Greys
pi_219409207
Persbericht in mail

AVROTROS NEEMT IN 2026 NIET DEEL AAN EUROVISIE SONGFESTIVAL
Persbericht 4 december 2025

AVROTROS heeft besloten niet deel te nemen aan het Eurovisie Songfestival in 2026. Dat besluit volgt op een zorgvuldig proces waarin informatie is ingewonnen bij een breed scala aan betrokkenen: van de Israëlische ambassadeur tot Amnesty International, van de EBU tot verschillende Europese publieke omroepen, en intern bij onze eigen Verenigingsraad, Ondernemingsraad en Raad van Toezicht, evenals de vele duizenden Songfestivalliefhebbers die contact hebben gezocht. Alles meegewogen concludeert AVROTROS dat deelname onder de huidige omstandigheden niet te verenigen is met de publieke waarden die voor ons essentieel zijn. Het besluit is in nauwe afstemming genomen met de NPO, die deze afweging respecteert en ondersteunt.

Terugblik op het traject
Op 12 september 2025 heeft AVROTROS aangegeven dat het ernstige humanitaire leed in Gaza, de onderdrukking van de persvrijheid en de politieke inmenging tijdens de laatste editie van het Songfestival, niet verenigbaar zijn met waarden die voor ons fundamenteel zijn. In die context concludeert AVROTROS dat deelname van de Israëlische omroep KAN dit jaar niet langer te verenigen is met de verantwoordelijkheid die wij als publieke omroep dragen. Betrouwbaarheid, onafhankelijkheid en menselijkheid vormen daarbij ons kompas.

Reactie en ontwikkelingen EBU
De EBU heeft erkend dat er tijdens de vorige editie sprake is geweest van politieke inmenging, en heeft aanvullende maatregelen aangekondigd om herhaling te voorkomen. Deze maatregelen veranderen echter niets aan wat er tijdens de afgelopen editie is gebeurd. Vandaag is tijdens de Algemene Ledenvergadering besloten dat Israël in 2026 kan deelnemen. Tegelijkertijd bleek uit deze vergadering dat de zorgen over de neutraliteit en het apolitieke karakter van het Songfestival bij meerdere Europese omroepen onverminderd groot zijn.

Conclusie
Wat zich afgelopen jaar heeft voorgedaan; het schenden van universele waarden als menselijkheid en vrije pers, maar ook de politieke inmenging in vorige editie van het Songfestival, betekent dat er voor ons een grens is bereikt. Dat blijft leidend, ongeacht de stappen die daarna zijn genomen. De situatie in Gaza blijft bovendien uiterst zorgelijk en kwetsbaar. Het is op dit moment te vroeg om te spreken van een wezenlijke, stabiele verbetering die deelname aan het Songfestival vanuit onze waarden rechtvaardigt.

Taco Zimmerman, algemeen directeur AVROTROS:
“Dit is geen gemakkelijk besluit geweest, waarbij we niet over één nacht ijs zijn gegaan. Het Songfestival is heel waardevol voor ons. Cultuur verbindt, maar niet ten koste van alles. Dat wat er het afgelopen jaar is gebeurd, raakt aan onze grenzen. Universele waarden als menselijkheid en vrije pers zijn ernstig geschonden en voor ons niet onderhandelbaar. Daarnaast toonde de politieke inmenging van vorig jaar aan dat de onafhankelijkheid en het verbindende karakter van het Songfestival niet langer vanzelfsprekend is. Wij kiezen vóór de kernwaarden van AVROTROS en hebben als publieke omroep de verantwoordelijkheid om aan deze waarden trouw te blijven, ook wanneer dat ingewikkeld of kwetsbaar is.’’

AVROTROS zendt het Eurovisie Songfestival in 2026 niet uit. De NPO zorgt ervoor dat het Songfestival volgend jaar beschikbaar blijft voor Nederlandse kijkers en fans.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219409212
EN bedankt AvroTros. Weer 'n traditie naar de knoppen
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_219409216
Wauw wat goed _O_
  donderdag 4 december 2025 @ 18:25:59 #269
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219409218
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 18:25 schreef RipCity het volgende:
Bedankt de Israëlische overheid maar voor hun miljoenen campagne om stemmen te kopen.
pi_219409219
Avrotros :o _O_
  donderdag 4 december 2025 @ 18:26:42 #271
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219409224
Eerste land dat al beslist voordat de stemming is geweest?
pi_219409225
Dit hadden we vorig jaar al moeten doen
pi_219409226
Zo _O_ ^O^
pi_219409231
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 18:26 schreef Momo het volgende:
Eerste land dat al beslist voordat de stemming is geweest?
Die stemming komt volgens mij niet meer
pi_219409234
quote:
9s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:52 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik verwacht dat beide partijen idd anders gaan stemmen als je de geluiden van de laatste jaren hoort. Ook Ongehoord Nederland en Omroep Zwart op de vuist.
Ik wil beelden.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  donderdag 4 december 2025 @ 18:28:22 #276
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219409248
  donderdag 4 december 2025 @ 18:28:25 #277
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_219409249
Bedankt avrotros, lekker gewerkt. :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_219409254
twitter
pi_219409255
Israël wel, Nederland niet.
pi_219409261
Trots AVROTROS lid.
pi_219409262
Ik had totaal niet verwacht dat Avrotros de eerste zou zijn om principieel te zijn. Absoluut petje af :Y
pi_219409273
Dat bericht van de AVROTROS stond ook echt klaar _O- binnen een seconde verzonden, gieren.
pi_219409275
ESFklok overtreden. @Coco
pi_219409278
Er moet bezuinigd worden. Dit is dan wel een erg makkelijke keuze.
  donderdag 4 december 2025 @ 18:31:03 #285
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219409282
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 18:30 schreef Montagui het volgende:
Er moet bezuinigd worden. Dit is dan wel een erg makkelijke keuze.
Het ESF levert AVROTROS netto juist geld op Hans.
pi_219409284
BELACHELIJK.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  donderdag 4 december 2025 @ 18:31:30 #287
459912 FlippingCoin
pi_219409287
Dan maar Israël stemmen als proteststem tegen avro tros.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
  donderdag 4 december 2025 @ 18:31:45 #288
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219409289
twitter
pi_219409295
quote:
16s.gif Op donderdag 4 december 2025 18:31 schreef FlippingCoin het volgende:
Denken dat je kan stemmen als Nederland niet meedoet.
pi_219409299
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 18:25 schreef RipCity het volgende:
Dat kun je AvroTros niet kwalijk nemen.
  donderdag 4 december 2025 @ 18:33:03 #291
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219409300
quote:
Doe maar, gooi maar tientallen euro's uit je portomonee voor de rest of the world vote.
  donderdag 4 december 2025 @ 18:33:16 #292
459912 FlippingCoin
pi_219409303
quote:
10s.gif Op donderdag 4 december 2025 18:32 schreef Em31 het volgende:

[..]
Denken dat je kan stemmen als Nederland niet meedoet.
denken dat dit dan heel moeilijk is :')

boomer
pi_219409304
Triest nieuws, maar trots op AVROTROS w/
pi_219409305
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 18:31 schreef superniger het volgende:
BELACHELIJK.
pi_219409312
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 18:33 schreef Momo het volgende:

[..]
Doe maar, gooi maar tientallen euro's uit je portomonee voor de rest of the world vote.
Nou nou. Die paar euro gaat hij zeker missen. :')
#superniger2020
pi_219409314
quote:
Dan heb je niks van het festival begrepen
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
  donderdag 4 december 2025 @ 18:34:04 #297
459912 FlippingCoin
pi_219409316
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 18:33 schreef Momo het volgende:

[..]
tientallen euro’s zelfs

hoop dat ik dan nog kan eten de rest van de maand
  donderdag 4 december 2025 @ 18:34:39 #298
459912 FlippingCoin
pi_219409321
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 18:33 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Dan heb je niks van het festival begrepen
oh was het een politiek congres?

had ik even gemist
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 4 december 2025 @ 18:34:46 #299
163650 Greys
pi_219409326
Maar waarom komt er nu geen stemming meer over deelname Israël? Of is die al geweest? Ik zie door de appjes het bos niet meer nu.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  donderdag 4 december 2025 @ 18:35:41 #300
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219409335
quote:
16s.gif Op donderdag 4 december 2025 18:34 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
tientallen euro’s zelfs

hoop dat ik dan nog kan eten de rest van de maand
Ok, als jij zoveel geld wil uitgeven voor je blinde liefde voor Israël ga je gang. Of ze nou iets goeds sturen of de Israëlische Gordon. Kun je ook veel andere dingen voor kopen.
pi_219409340
Heel raar
#superniger2020
pi_219409341
Straks genieten van een beledigde Aran Bade. _O_
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties