abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219301847
Het was wel weer een jaar. Er is genoeg om over na te praten, maar voor je het weet druppelen de eerste nieuwtjes over volgend jaar al weer binnen. Volgend jaar is de 70ste editie, en de vraag is hoe groot de EBU dat wil maken. Het duurt natuurlijk nog heeeeel lang voordat het echte Eurovisie seizoen weer begint in december, maar we beginnen toch maar alweer aan een nieuwtjes en geruchten topic. Zo vlak na de finale komen er alweer heel wat kleine dingen naar buiten. Dus dit topic is de plaats voor onder andere het volgende:

* Welke deelnemende landen van dit jaar geven aan mee te willen doen aan de editie van 2026, of keren juist niet terug. Doen we zelf mee volgend jaar?

* De regels: gaat er wat veranderen voor volgend jaar? Wordt er gerommeld aan de televote en jury verdeling? Keert de jury terug in de halve finales? Weten we autotune buiten de deur te houden?

* Heel belangrijk: gaat de EBU eindelijk eens wat structurele problemen aanpakken? Doorgaan op deze manier lijkt geen goed plan, maar de vraag is of de EBU ook eens de oogkleppen afdoet..

* En alle andere nieuwtjes en geruchten die de komende maanden naar buiten komen.

In de loop van het seizoen verschijnen er natuurlijk ook weer aparte topics voor elk land en onderwerp.
pi_219301849
Laat ik deze dan ook maar openen met deze optimistische post:

Als Israël meedoet (waar het alle schijn van heeft) is er gewoon niks aan, afgelopen 2 jaar waren toch verschrikkelijk? Dus om morele redenen moet je niet mee willen doen, maar ook puur om redenen die te maken hebben met de competitie zelf.

Ik begrijp echt niet dat die andere omroepen/landen dat niet inzien, maar ja, veel plezier jongens met jullie totaal vertiefte festival.
pi_219302453
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 10:57 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Als Israël meedoet is er gewoon niks aan, afgelopen 2 jaar waren toch verschrikkelijk? Dus om morele redenen moet je niet mee willen doen, maar ook puur om redenen die te maken hebben met de competitie zelf.

Ik begrijp echt niet dat die andere omroepen/landen dat niet inzien, maar ja, veel plezier jongens met jullie totaal vertiefte festival.
Ja precies. Ik had vorig jaar nog hoop dat het zoals met Oekraïne ging na het eerste jaar na hun winst, maar het werd juist nog veel erger. Je weet gewoon dat het volgend jaar weer de jurywinnaar wordt zo. Het hele competitie-element is gewoon klaar. Wat voor andere maatregel is er om zoiets op te lossen. 8)7
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 20 november 2025 @ 13:01:42 #4
163650 Greys
pi_219302833
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 10:59 schreef blackswangreen het volgende:
Laat ik deze dan ook maar openen met deze optimistische post:

Als Israël meedoet (waar het alle schijn van heeft) is er gewoon niks aan, afgelopen 2 jaar waren toch verschrikkelijk? Dus om morele redenen moet je niet mee willen doen, maar ook puur om redenen die te maken hebben met de competitie zelf.

Helemaal eens. Het is echt vertieft.

Ik heb inmiddels twee reisjes geboekt in mei, een lang weekend en een week weg. Degenen met wie ik ga vroegen allemaal 'mij komen deze datums goed uit, maar jij met het Songfestival dan...?' en ik heb het gewoon gedaan want ik heb niet eens meer zin om me met het ESF bezig te houden. Iknga liever iets echt leuks doen ipv iets dat me alleen maar teleurstelling en frustratie en boosheid brengt. Zo erg is het al. En dat is allemaal de schuld van de EBU. Lijers.

[ Bericht 0% gewijzigd door Greys op 20-11-2025 13:14:57 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219303985
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:24 schreef Em31 het volgende:

[..]
Ja precies. Ik had vorig jaar nog hoop dat het zoals met Oekraïne ging na het eerste jaar na hun winst, maar het werd juist nog veel erger. Je weet gewoon dat het volgend jaar weer de jurywinnaar wordt zo. Het hele competitie-element is gewoon klaar. Wat voor andere maatregel is er om zoiets op te lossen. 8)7
Frankrijk komt volgend jaar met een androgyne jongen die in kopstem opera-pop zingt. Jury-overwinning en eindoverwinning gegarandeerd.
pi_219306583
Op 12 januari zou de loting voor de semi’s zijn, volgens enkele bronnen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_219307799
Er zijn nieuwe regels aangekondigd. Onder andere de jury's komen terug in de halve finales, strengere regels rondom promotiecampagnes en het stemlimiet wordt aangepast

https://eurovision.tv/sto(...)UhLmmD9kqhsns2P2EhAg
  vrijdag 21 november 2025 @ 09:24:29 #8
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219307809
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:21 schreef NailQueen het volgende:
Er zijn nieuwe regels aangekondigd. Onder andere de jury's komen terug in de halve finales, strengere regels rondom promotiecampagnes en het stemlimiet wordt aangepast

https://eurovision.tv/sto(...)UhLmmD9kqhsns2P2EhAg
En 7 juryleden en meer jongere juryleden.
Geen grote promotie champagne door overheden.
Je kan nog max 10 keer stemmen en meer controle op fraude.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 09:38:13 #9
163650 Greys
pi_219307883
Met max 10 keer stemmen per persoon kan een bepaald land nog steeds gewoon bovenaan gestemd worden zonder dat men het lied echt goed vindt of überhaupt gehoord heeft, zoals vorige keer. "Ik stem gewoon op dat en dat land om politieke redenen, ondanks het lied" haal je daar niet mee weg.

En dat de jury terug is in de semi's is gewoon een noodzakelijke noodgreep van de EBU omdat ze zelf ook zien dat dat met dat stemmen door publiek niet meer echt goed komt. Dus ze zullen het nu op allerlei wijzes moeten gaan 'sturen'.

Lekker spontane wedstrijd zo jongens! Nu krijg je dus waarschijnlijk weer jaren achter elkaar een saaie jurywinnaar waar je daarna nooit meer iets van hoort omdat ze de echte maatregelen niet durven nemen.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219307892
Fans will be actively encouraged to share their support across multiple entries

Dat werkt toch juist niet, als een deel wel weer 10 richting één land doet. Dan zou je als regel moeten hebben dat je niet 10 richting één land mag sturen.

Jury terug in de halve finale is wel top.
pi_219307933
Top dat de jury's weer terugkomen. Het is bij de EBU eindelijk door gedrongen dat dat geen slimme zet was. De rest moet ik eerst zien en dan geloven.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 09:48:22 #12
163650 Greys
pi_219307941
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:40 schreef Em31 het volgende:

Dat werkt toch juist niet, als een deel wel weer 10 richting één land doet. Dan zou je als regel moeten hebben dat je niet 10 richting één land mag sturen.
Het wordt een enorm geforceerd gedoe zo. Alles om tegenwicht te krijgen tegen youknowwhat.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219307949
Die promotiemaatregel gaat natuurlijk gewoon over Israël, maar wat zijn de consequenties als ze dit wel weer gewoon doen in mei? Word je dan meteen gediskwalificeerd? (haha geloof je het zelf)
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 09:50:18 #14
163650 Greys
pi_219307951
Also:

"Members meeting at the EBU’s General Assembly at the beginning of December will be asked to consider this package of measures and safeguards and decide if they are sufficient to meet their concerns around participation without having a vote on the topic."

Betekent dit nou 'Israël blijft sowieso, dat hebben wij als EBU al besloten en daar mogen jullie als omroep toch niet meer over stemmen ondanks eerdere berichten, je mag alleen nog zelf weten of je deze maatregelen genoeg vindt en anders opbokken'?

Of interpreteer ik dit nou verkeerd?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  vrijdag 21 november 2025 @ 10:01:40 #15
477691 Niels93
<3 Muziek in alle vormen
pi_219308021
quote:
11s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:50 schreef Greys het volgende:
Also:

"Members meeting at the EBU’s General Assembly at the beginning of December will be asked to consider this package of measures and safeguards and decide if they are sufficient to meet their concerns around participation without having a vote on the topic."

Betekent dit nou 'Israël blijft sowieso, dat hebben wij als EBU al besloten en daar mogen jullie als omroep toch niet meer over stemmen ondanks eerdere berichten, je mag alleen nog zelf weten of je deze maatregelen genoeg vindt en anders opbokken'?

Ik interpreteer dit ook precies zo.
Just do it »
  vrijdag 21 november 2025 @ 10:10:03 #16
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219308069
quote:
Also:

Ja dat is hoe ik het ook lees.
pi_219308108
twitter
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 10:34:53 #18
163650 Greys
pi_219308209
Het is toch echt een machtsgeil clubje he door die vote weg te nemen. Brrrr. De omroepbaas van Oostenrijk is immers gezellig op de koffie geweest in Israël. Maar verder is er niks politieks aan hoor jongens!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  vrijdag 21 november 2025 @ 10:38:14 #19
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219308233
De angst dat Israël zou kunnen winnen is groot.

Maar ze er volledig uit gooien is ook weer lastig.
pi_219308249
Die maatregelen met de jury’s zijn goed, en ook wel groter dan verwacht, dus dat is een mooie stap in de juiste richting. Je moet er niet te statistisch naar kijken hoe de qualifiers zouden zijn veranderd in het verleden, want landen gaan gewoon hun inzendingen aanpassen op het publiek dat stemt, waardoor er te weinig balans is tussen jury- en televoting-favorieten in de finale. Het is goed dat dit effect verminderd wordt.

Richting Israël, want daar gaat de rest natuurlijk om, is dit vooral te weinig en symptoombestrijding. Ook met 10 stemmen per apparaat kan je prima hoog scoren, en met een veld van 26 deelnemers heb je met 20-25% wel 10 of 12 punten te pakken, dus deze hervorming gaat niets noemenswaardigs veranderen. Dit is echt een gemiste kans om de televoting echt aan te pakken.
pi_219308255
Uiteindelijk is het grootste probleem zo niet opgelost. Ons wordt straks tijdens de uitzending 100 keer verteld dat we onze stemmen moeten verdelen, ondertussen heb je weer een groep mensen die helemaal niet kijken die weer 10 richting Israël sturen.

In combinatie met alle landen die nu weten dat ze vooral een jurynummer moeten sturen kan dit weleens 'leuk' worden. :')
pi_219308274
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:40 schreef Em31 het volgende:

Jury terug in de halve finale is wel top.
Wat ik eigenlijk denk, is dat er voorgesteld is om te stemmen via de app, zoals bij Melodifestivalen. Want Zweden is immers altijd de basis. Dat heeft alleen twee nadelen, namelijk dat de stemmen nogal spreiden, wat de macht van de jury onevenredig vergroot. En dat de inkomsten van de televoting omlaaggaan, dus dan gaan omroepen klagen.

Dan kom je op zo’n nikszeggend compromis, dat er wordt opgeroepen op meerdere landen te gaan stemmen. Alsof er bij de entree van de Efteling mensen staan die je proberen te verleiden om eens naar de Stoomcarroussel te gaan of de Oldtimerbaan ofzo, in de hoop dat de wachtrij van Danse Macabre dan niet zo lang gaat zijn. Dat werkt natuurlijk voor geen meter tegen mensen die met politieke of diaspora motieven stemmen.
  vrijdag 21 november 2025 @ 11:00:05 #23
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219308342
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 10:46 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Wat ik eigenlijk denk, is dat er voorgesteld is om te stemmen via de app, zoals bij Melodifestivalen. Want Zweden is immers altijd de basis. Dat heeft alleen twee nadelen, namelijk dat de stemmen nogal spreiden, wat de macht van de jury onevenredig vergroot. En dat de inkomsten van de televoting omlaaggaan, dus dan gaan omroepen klagen.

Dan kom je op zo’n nikszeggend compromis, dat er wordt opgeroepen op meerdere landen te gaan stemmen. Alsof er bij de entree van de Efteling mensen staan die je proberen te verleiden om eens naar de Stoomcarroussel te gaan of de Oldtimerbaan ofzo, in de hoop dat de wachtrij van Danse Macabre dan niet zo lang gaat zijn. Dat werkt natuurlijk voor geen meter tegen mensen die met politieke of diaspora motieven stemmen.
Je hebt ook nog een optie zoals bij junior ESF waar je ook per app moet stemmen maar dan op 3 landen moet stemmen. Maar dat lijkt mij ook geen goede optie voor het grote ESF. Je ziet bij junior ESF dat de televote punten ook weinig van elkaar verschillen dan, slechts scorende land heeft dan 30 televotepunten en best scorende land 90 televotepunten. Dan krijg je alsnog dat de stempel van de jury's alleen maar groter is.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 11:08:37 #24
163650 Greys
pi_219308371
Ben erg benieuwd welke landen er voet bij stuk houden qua deelname Israël waar ze nu dus ook al niet meer over mogen stemmen. Want bij oa Spanje en AvroTros ging het om (veel) meer dan alleen het voting systeem etc.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219308402
quote:
Also:

Wat een smerige klootzakken. Niet normaal. :')
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')