abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219311357
Al een tijdje niets gepost hier, maar vaak wel meegelezen. Het plezier in het ESF was bij mij tot een nulpunt gedaald en met de berichten van vandaag inmiddels tot een sterk vriespunt gekomen. Ik vind het zo ontzettend zonde dat iets naar waar ik elk jaar naar uitkeek, nu is veranderd in een opgave. En dat allemaal om één misdragend land erbij te houden. Bah.
pi_219311903
Op zich is het geen slecht pakket maatregelen. Eigenlijk was zoiets wat ik vorig jaar verwacht had naast de wijzigingen achter de schermen om AvroTros over de streep te trekken. Als dit vorig jaar had voorgelegen, had ik inderdaad begrepen dat AvroTros had meegedaan.

Nu betwijfel ik ten zeerste of het voldoende gaat zijn om het probleem op te lossen. De deelnemende omroep mag niet meer meehelpen aan reclame van derde partijen, maar ik zie de regering van Israel er rustig voor aan om desondanks een grote reclamecampagne zonder de delegatie op te zetten. En wat doet de EBU dan? Dan zijn technisch de regels niet gebroken, dus waarschijnlijk niets.

quote:
11s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:50 schreef Greys het volgende:
Also:

"Members meeting at the EBU’s General Assembly at the beginning of December will be asked to consider this package of measures and safeguards and decide if they are sufficient to meet their concerns around participation without having a vote on the topic."

Betekent dit nou 'Israël blijft sowieso, dat hebben wij als EBU al besloten en daar mogen jullie als omroep toch niet meer over stemmen ondanks eerdere berichten, je mag alleen nog zelf weten of je deze maatregelen genoeg vindt en anders opbokken'?

Of interpreteer ik dit nou verkeerd?
Ik lees hem net iets anders. Dat de General Assembly kan beslissen dat dit voldoende is om de stemming niet nodig te laten zijn. Dan krijg je dus effectief een stemming of er een stemming moet komen, wat alleen gebeurd als er een meerderheid is om Israel weg te stemmen. Maar als die meerderheid er niet is, dan heeft er niemand voor gestemd om Israel van het festival te verwijderen, en kunnen ze de onenigheid die er was makkelijker onder tafel vegen.

Uit de Noorse post die je linkte:
quote:
De skriver at en avstemning skjer kun dersom medlemmene mener de nye tiltakene ikke beskytter nøytralitet og upartiskhet godt nok.

Zij schrijven dat er alleen een stemming zal plaatsvinden als leden van mening zijn dat de nieuwe maatregelen de neutraliteit en onpartijdigheid niet voldoende beschermen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sableheart op 21-11-2025 19:39:57 ]
pi_219312208
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:47 schreef TheVulture het volgende:
Eerlijk gezegd heb ik er ook wel begrip voor als we nu gewoon meedoen.
Walgelijke en wanstaltige opinie. :r
Hotapnyc
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 21 november 2025 @ 19:37:49 #79
163650 Greys
pi_219312281
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 17:05 schreef Momo het volgende:
Gaat de directeur van ORF ook op bezoek bij de president van Ierland en Slovenië?
Ik gok op nee. :+
Maar verder maken ze geen onderscheid!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219313846
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:30 schreef Cirilico het volgende:

[..]
Walgelijke en wanstaltige opinie. :r
Dat mag je vinden. Mocht het balletje de andere kant op vallen vanuit AVROTROS vind ik het trouwens ook prima. Ik denk alleen dat we dan de komende jaren wel weg blijven, want wanneer ga je dan wel weer mee doen?
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 22 november 2025 @ 08:59:49 #81
163650 Greys
pi_219315444
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 22:42 schreef TheVulture het volgende:
Ik denk alleen dat we dan de komende jaren wel weg blijven, want wanneer ga je dan wel weer mee doen?
Later terugkomen is best wel wat op te bedenken. Bijvoorbeeld als komend jaar blijkt dat de nieuwe regels tegen de meeste verwachtingen in toch blijken te werken, de Israëlische overheid zich ook aan die regels houdt en dus geen campagnes meer koopt en het staakt het vuren een jaar stand houdt. Oid.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219315773
De discussie is hier wel extreem politiek gelet op het feit dat het om een zogenaamd a politiek festival gaat.

Maar goed, dat hebben ze over zichzelf afgeroepen met de uitsluiting van Rusland destijds.
pi_219317248
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 10:06 schreef VEM2012 het volgende:
De discussie is hier wel extreem politiek gelet op het feit dat het om een zogenaamd a politiek festival gaat.

Maar goed, dat hebben ze over zichzelf afgeroepen met de uitsluiting van Rusland destijds.
Het songfestival is op papier en voor marketing apolitiek. In de praktijk is dat al decennialang anders.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 22 november 2025 @ 15:57:02 #84
163650 Greys
pi_219317521
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 10:06 schreef VEM2012 het volgende:

Met het feit dat de directeur van de organiserende Oostenrijks omroep onlangs gezellig op de koffie ging bij de president van Israël om over het ESF te beppen hebben ze dat ook wel over zich afgeroepen. Net als met zo vele andere dingen. Er is echt niks meer a-politiek aan het Songfestival.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219317802
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 15:57 schreef Greys het volgende:

[..]
Met het feit dat de directeur van de organiserende Oostenrijks omroep onlangs gezellig op de koffie ging bij de president van Israël om over het ESF te beppen hebben ze dat ook wel over zich afgeroepen. Net als met zo vele andere dingen. Er is echt niks meer a-politiek aan het Songfestival.
Zou tijd worden dat het weer om de muziek gaat.

Maar goed, dat is natuurlijk ook al heel lang niet meer zo.

Hoe dan ook: ik snap werkelijk niet waarom hier zovelen meegaan in die onzinnige hype over de deelname van Israël.
  Moderator zaterdag 22 november 2025 @ 19:46:18 #86
375570 crew  Cyan9
pi_219318859
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 16:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zou tijd worden dat het weer om de muziek gaat.

Maar goed, dat is natuurlijk ook al heel lang niet meer zo.

Hoe dan ook: ik snap werkelijk niet waarom hier zovelen meegaan in die onzinnige hype over de deelname van Israël.
Zelfs als je het conflict tussen Israël en Palestina buiten beschouwing laat, heeft met name de Israëlische delegatie (en in het verlengde de regering) genoeg geflikt wat behoorlijk tegen de beginselen van het festival in gaat. Dat is hier meerdere malen uitgebreid besproken.

Ik snap werkelijk niet waarom je dat door de vingers zou zien.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cyan9 op 22-11-2025 22:51:36 ]
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 22 november 2025 @ 22:21:03 #87
163650 Greys
pi_219320501
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 november 2025 19:46 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Zelfs als je het conflict tussen Israël en Palestina buiten beschouwing laat, heeft met name de Israëlische delegatie (en in het verlengde de regering) genoeg geflikt wat behoorlijk tegen de beginsel van het festival in gaat. Dat is hier meerdere malen uitgebreid besproken.

Ik snap werkelijk niet waarom je dat door de vingers zou zien.
Precies.

Ik denk serieus dat zonder al die spanningen achter de schermen rondom de misdragende Israëlische delegatie en dat getreiter van andere deelnemers door die opfokkende stalkende Israëlische journalist in de arenagangen daar en die idiote Israëlische songwriter met haar instastories over andere deelnemers Joost gewoon in de finale had gestaan. Die hele spanning was om te snijden door hun idiote gedrag. Iedereen zat er doorheen.

En dan het jaar erna die betaalde campagne door hun overheid etc.

Er is zó enorm veel gebeurd met hen.
En dat de EBU dan wél anderen naar huis tieft maar niet De Grote Bully.

Sterker nog, na al dat wangedrag gaat de organiserende omroep nu gezellig op de koffie bij de Israëlische president om te benadrukken hoe belangrijk ze voor het ESF zijn. :')

Maar nee verder krijgen ze echt geen voorkeursbehandeling! :+
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219323730
Las via Reddit dat ze bij Sanremo de televote ook hadden aangepast omdat deze steeds gekaapt werd (wat we zagen met die jongere artiesten de afgelopen jaren), maar daar werkt het met 5 stemmen per persoon nog steeds niet. Dus ja die televote-aanpassing is geen oplossing.
  zondag 23 november 2025 @ 10:25:34 #89
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219323993
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2025 09:58 schreef Em31 het volgende:
Las via Reddit dat ze bij Sanremo de televote ook hadden aangepast omdat deze steeds gekaapt werd (wat we zagen met die jongere artiesten de afgelopen jaren), maar daar werkt het met 5 stemmen per persoon nog steeds niet. Dus ja die televote-aanpassing is geen oplossing.
Volgens mij ook te maken dat de artiesten uit respectievelijk Napels en Sicilië kwamen en ze daar een idee dat dat Sanremo een feestje was van alles boven Rome. Ook verhalen van SIM kaarten die uitgedeeld werden. Mensen konden een gratis broodje krijgen bij een bepaald zaak als ze konden tonen dat ze 5 keer op een bepaalde persoon hadden gestemd. Natuurlijk niet gewenst dat een niet populair zou winnen omdat een kleine groep fanatiek gaat stemmen.
pi_219324688
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 10:25 schreef Momo het volgende:

[..]
Volgens mij ook te maken dat de artiesten uit respectievelijk Napels en Sicilië kwamen en ze daar een idee dat dat Sanremo een feestje was van alles boven Rome. Ook verhalen van SIM kaarten die uitgedeeld werden. Mensen konden een gratis broodje krijgen bij een bepaald zaak als ze konden tonen dat ze 5 keer op een bepaalde persoon hadden gestemd. Natuurlijk niet gewenst dat een niet populair zou winnen omdat een kleine groep fanatiek gaat stemmen.
Het punt is vooral dat 10 ipv 20 stemmen per apparaat dat probleem niet gaat oplossen. Het haalt alleen de scherpe randjes eraf. Misschien dat Israël dan niet 2e maar 4e was geworden, en was weggebleven van het laatste splitscreen, maar je blijft ook met 10 stemmen gewoon jaarlijks Israël en Oekraïne in de Top 10 houden.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  zondag 23 november 2025 @ 21:38:33 #91
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219331592
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:24 schreef Fred_B het volgende:
Overigens gaan de Arans, de Richards en de Raadgevers enzo nu natuurlijk de druk opvoeren op Avrotros om toch maar mee te doen, omdat dat voor hun financieel beter uitkomt.
Het heeft niet lang geduurd. Het eerste artikel van Raadgever (“boehoehoe Avrotros staat alleen”) is daar al:

https://www.parool.nl/kun(...)-principes~b4c4cb6c/

Wat is Nederland op journalistiek gebied toch een voorspelbaar kutland :')
pi_219331621
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 09:55 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Het heeft niet lang geduurd. Het eerste artikel van Raadgever (“boehoehoe Avrotros staat alleen”) is daar al:

https://www.parool.nl/kun(...)-principes~b4c4cb6c/

Wat is Nederland op journalistiek gebied toch een voorspelbaar kutland :')
Binnen de journalistiek zijn songfestivaljournalisten ook nog wel een bijzondere categorie, dat kun je amper echte journalisten noemen. Deze Reetveger natuurlijk voorop: echte misstanden kaart hij niet aan, hij lacht alleen schamper als Avrotros alleen dreigt komen te staan in hun poging om wél misstanden aan te kaarten. Zo zijn veel journalisten in Nederland: nihilistisch, zonder principes, zonder moraal. En dus vooral bezorgd dat hun jaarlijkse schnabbel voorbij is.
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 24 november 2025 @ 10:26:40 #94
163650 Greys
pi_219331792
Geenst**l gooit het vandaag gewoon weer op pure jodenhaat van AvroTros. Dat we enkele jaren geleden massaal klapten voor Netta en gezellig stonden te hossen in Tel Aviv is iedereen alweer vergeten kennelijk in het journaille. Jodenhaat bekt gewoon te lekker voor ze, ondanks het totale gebrek aan logica.

Het is een beetje alsof iemand met rood haar alle gebouwen aan de Dam zou besmeuren met verf, iemand in de fik steekt, in winkels op de grond gaat zitten schijten en dan de gevangenis in moet en de kranten zouden schrijven dat de straf puur is omdat hij rood haar had.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219332076
quote:
1s.gif Op maandag 24 november 2025 10:26 schreef Greys het volgende:
Geenst**l gooit het vandaag gewoon weer op pure jodenhaat van AvroTros. Dat we enkele jaren geleden massaal klapten voor Netta en gezellig stonden te hossen in Tel Aviv is iedereen alweer vergeten kennelijk in het journaille. Jodenhaat bekt gewoon te lekker voor ze, ondanks het totale gebrek aan logica.

Het is een beetje alsof iemand met rood haar alle gebouwen aan de Dam zou besmeuren met verf, iemand in de fik steekt, in winkels op de grond gaat zitten schijten en dan de gevangenis in moet en de kranten zouden schrijven dat de straf puur is omdat hij rood haar had.
Nou ja, Geenstijl en Joop enzo zijn natuurlijk bronnen die hun politieke kleur niet verbergen. Het Parool heeft nog wel de schijn van een serieus journalistiek medium, en dan krijg je zo’n eenzijdig artikel, waarin bewust veel informatie wordt achtergehouden om de mening van het publiek te sturen.
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 24 november 2025 @ 11:05:58 #96
163650 Greys
pi_219332189
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 10:46 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Nou ja, Geenstijl en Joop enzo zijn natuurlijk bronnen die hun politieke kleur niet verbergen. Het Parool heeft nog wel de schijn van een serieus journalistiek medium, en dan krijg je zo’n eenzijdig artikel, waarin bewust veel informatie wordt achtergehouden om de mening van het publiek te sturen.
Alles voor het jaarlijkse uitje.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219333136
Ben geen fan van Raatgever, maar zijn punt is natuurlijk wel valide en is hetzelfde wat ik hier eerder al schreef.

Prima als AVROTROS nu bij hun standpunt blijft, maar als de EBU de regels van de wedstrijd zodanig aanpast dat manipulatie, misbruik en propaganda worden aangepakt zoals ze nu hebben toegezegd en je doet niet mee, wanneer ga je dan wél weer meedoen? Door je standpunt niet alleen te koppelen aan fairplay tijdens het ESF zonder pesten, manipulatie etc maar ook nadrukkelijk te liëren aan de politieke/humanitaire situatie in Israel/Gaza koppel je het in feite los van de wedstrijd zelf.

Dan maak je het jezelf wel extra lastig om op je besluit terug te kunnen komen, terwijl ook de politieke/humanitaire situatie nu wel degelijk rustiger is dan een paar maanden geleden. De vraag is of er uberhaupt een vredestijd in die regio komt zoals ie er ook in de afgelopen jaren nooit is geweest, het blijft altijd 50 tinten zwart/grijs ipv wit.

In al die andere jaren van de tachtiger jaren tot de zeroes deden we ook gewoon mee terwijl er in/met Israel sprake was van conflicten en oorlogen met Palestijnen, Hezbollah, Libanon etc.
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 24 november 2025 @ 12:30:19 #98
163650 Greys
pi_219333361
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 12:16 schreef TheVulture het volgende:
Ben geen fan van Raatgever, maar zijn punt is natuurlijk wel valide en is hetzelfde wat ik hier eerder al schreef.

Prima als AVROTROS nu bij hun standpunt blijft, maar als de EBU de regels van de wedstrijd zodanig aanpast dat manipulatie, misbruik en propaganda worden aangepakt zoals ze nu hebben toegezegd en je doet niet mee, wanneer ga je dan wél weer meedoen? Door je standpunt niet alleen te koppelen aan fairplay tijdens het ESF zonder pesten, manipulatie etc maar ook nadrukkelijk te liëren aan de politieke/humanitaire situatie in Israel/Gaza koppel je het in feite los van de wedstrijd zelf.

Dan maak je het jezelf wel extra lastig om op je besluit terug te kunnen komen, terwijl ook de politieke/humanitaire situatie nu wel degelijk rustiger is dan een paar maanden geleden. De vraag is of er uberhaupt een vredestijd in die regio komt zoals ie er ook in de afgelopen jaren nooit is geweest, het blijft altijd 50 tinten zwart/grijs ipv wit.

In al die andere jaren van de tachtiger jaren tot de zeroes deden we ook gewoon mee terwijl er in/met Israel sprake was van conflicten en oorlogen met Palestijnen, Hezbollah, Libanon etc.
Gewoon even een jaartje aankijken of die nieuwe regels en afspraken (en staakthetvurens) werken en ze zich eraan houden kan toch best? Kan je daarna altijd weer meedoen. Maar eerst zien, dan geloven.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 24 november 2025 @ 12:38:19 #99
163650 Greys
pi_219333407
En dat AvroTros sowieso wat meer klaar is met de EBU is ook volstrekt te begrijpen want ze hoefden slechts anderhalve seconde na te denken voor ze de Nederlandse deelnemer eruit pleurden zonder aantoonbaar bewijs, maar anderen die wél aantoonbaar de regels braken moeten per se blijven en worden vertroeteld. Ja dahag. Ga eerst maar eens aantonen als EBU zijnde dat je weer normaal kunt doen. Het kost bakken met geld he. Mag je toch op z'n minst een eerlijke organisatie voor verwachten.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219333440
quote:
1s.gif Op maandag 24 november 2025 12:38 schreef Greys het volgende:
En dat AvroTros sowieso wat meer klaar is met de EBU is ook volstrekt te begrijpen want ze hoefden slechts anderhalve seconde na te denken voor ze de Nederlandse deelnemer eruit pleurden zonder aantoonbaar bewijs, maar anderen die wél aantoonbaar de regels braken moeten per se blijven en worden vertroeteld. Ja dahag. Ga eerst maar eens aantonen als EBU zijnde dat je weer normaal kunt doen. Het kost bakken met geld he. Mag je toch op z'n minst een eerlijke organisatie voor verwachten.
Dat ben ik met je eens, maar als het ze daarom ging hadden ze dit jaar al weg moeten blijven natuurlijk. Ze hebben de EBU toen wél de kans gegeven om beterschap te tonen terwijl ze mee deden. Deze editie van 2025 was uiteindelijk qua veiligheid en bescherming van deelnemers al totaal anders dan 2024. Ik heb bijvoorbeeld dit jaar niemand iets horen zeggen over verkeerd gedrag van de Israelische delegatie achter de schermen.

Als het je puur om de wedstrijd zelf gaat kun je dat voor 2026 toch ook gewoon doen, afkijken hoe de nieuwe regels uitwerken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')