Nee oké maar wacht even, dit jaar ging de Israëlische overheid ineens weer een door hen betaalde campagne doen voor stemmen he. Tis niet dat er dit jaar niks aan het handje was. Er is elk jaar wat met die lui. Andere landen worden voor minder gediskwalificeerd en Israël komt met alles weg en bij de EBU wringen ze zich in allerlei bochten en regelwijzigingen om dat de kop in te drukken.quote:Op maandag 24 november 2025 12:45 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, maar als het ze daarom ging hadden ze dit jaar al weg moeten blijven natuurlijk. Ze hebben de EBU toen wél de kans gegeven om beterschap te tonen terwijl ze mee deden. Deze editie van 2025 was uiteindelijk qua veiligheid en bescherming van deelnemers al totaal anders dan 2024. Ik heb bijvoorbeeld dit jaar niemand iets horen zeggen over verkeerd gedrag van de Israelische delegatie achter de schermen.
Als het je puur om de wedstrijd zelf gaat kun je dat voor 2026 toch ook gewoon doen, afkijken hoe de nieuwe regels uitwerken.
Het is mooi dat de Israëlische delegatie achter de schermen zowaar normaal wist te doen dit jaar, maar voor de rest was het ESF wederom een schertsvertoning, waarbij we één splitscreen verwijderd waren van het definitieve einde ervan.quote:Op maandag 24 november 2025 12:45 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, maar als het ze daarom ging hadden ze dit jaar al weg moeten blijven natuurlijk. Ze hebben de EBU toen wél de kans gegeven om beterschap te tonen terwijl ze mee deden. Deze editie van 2025 was uiteindelijk qua veiligheid en bescherming van deelnemers al totaal anders dan 2024. Ik heb bijvoorbeeld dit jaar niemand iets horen zeggen over verkeerd gedrag van de Israelische delegatie achter de schermen.
Als het je puur om de wedstrijd zelf gaat kun je dat voor 2026 toch ook gewoon doen, afkijken hoe de nieuwe regels uitwerken.
Ik denk dat veel gaat afhangen wat Spanje gaat doen als BIG5, als die zeggen niet mee te doen is de drempel lager voor een aantal anderen om daar in mee te gaan.quote:Op maandag 24 november 2025 13:11 schreef NLpop het volgende:
Dat stuk van Raatgever is zeer speculatief en gebaseerd op vage, anonieme bronnen. Hij heeft één bron on the record: Jan Slagter, die de speculaties nota bene ontkent.
Nou herinner ik mij eerdere gevallen waarin Raatgever op basis van anonieme bronnen en 'ingewijden' een loopje nam met de waarheid, en zaken verdraaide. O.a. rond Joost Klein.
Dus ik neem dit met een korrel zout, want Raatgever heeft bij mij weinig krediet over om op basis van anonieme bronnen een stuk af te leveren met heel veel 'lijkt' en 'zou kunnen' en 'wordt gedacht' en dat soort suggestieve taal. Dat schrijft een journalist alleen als hij geen harde feiten en bronnen heeft.
Wat zijn de feiten op dit moment?
AVROTROS heeft aan Songfestivalweblog bevestigd dat zij na de General Assembly van de EBU met een reactie zullen komen, over de voorgestelde wijzigingen en of Nederland wel of niet gaat deelnemen aan het Songfestival in Wenen.
En komende donderdag de RTVE baas voor een parlementaire commissie. Dan weten we misschien al meer over de positie van Spanje.
En dat er dan ook nog die 'United By Music' woorden voor staan. Als het niet zo triest was allemaal was het om te gieren.quote:Op maandag 24 november 2025 13:03 schreef Fred_B het volgende:
De EBU zelf gaat er in geval vanuit dat het niet meer goedkomt en dat er 35 deelnemers zijn.
[ afbeelding ]
Het is de afgelopen twee jaar inderdaad elke keer iets met Israel en dit jaar was dat met name de politieke inzending + manipulatie van de stemmen. Dat is geadresseerd door veel omroepen en ook daar heeft de EBU nu uiteindelijk wel weer naar gehandeld zo lijkt het, onder druk van dreigementen.quote:Op maandag 24 november 2025 13:00 schreef Greys het volgende:
[..]
Nee oké maar wacht even, dit jaar ging de Israëlische overheid ineens weer een door hen betaalde campagne doen voor stemmen he. Tis niet dat er dit jaar niks aan het handje was. Er is elk jaar wat met die lui. Andere landen worden voor minder gediskwalificeerd en Israël komt met alles weg en bij de EBU wringen ze zich in allerlei bochten en regelwijzigingen om dat de kop in te drukken.
En dat is dus nog naast wat er daar qua oorlog allemaal gebeurde. Zo gek is het allemaal niet dat men het een keer zat is dat elk Songfestival sinds een paar jaar volledig draait om Israël.
Die ORF baas zegt vorige week nog te denken dat ze het record aantal landen misschien wel aan kunnen tikken (43 landen), en nu zijn we weer terug bij 35quote:Op maandag 24 november 2025 13:03 schreef Fred_B het volgende:
De EBU zelf gaat er in geval vanuit dat het niet meer goedkomt en dat er 35 deelnemers zijn.
[ afbeelding ]
Maar... waarom was het juridisch dan nul probleem om Joost eruit te gooien? Omdat ze geen Nederlandse hoofdsponsor hebben ofzo? Regels breken is regels breken toch, en Israël heeft daar de laatste jaren een abonnement op.quote:Op maandag 24 november 2025 13:43 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Het is de afgelopen twee jaar inderdaad elke keer iets met Israel en dit jaar was dat met name de politieke inzending + manipulatie van de stemmen. Dat is geadresseerd door veel omroepen en ook daar heeft de EBU nu uiteindelijk wel weer naar gehandeld zo lijkt het, onder druk van dreigementen.
Van mij had je ze ook naar buiten mogen mikken, maar ik denk dat dat juridisch gewoon allemaal veel lastiger is dan wij denken op basis van de regels die nu pas verder zijn verduidelijkt/aangescherpt.
Als je nu toch meedoet en Israël neemt weer een loopje met de regels (wat niet onwaarschijnlijk is) dan ben je natuurlijk helemaal geen knip voor je neus waard. Dan gooi je je principes overboord om je andermaal te laten naaien.quote:Op maandag 24 november 2025 12:45 schreef TheVulture het volgende:
[..]
"Reetveger" lolquote:Op maandag 24 november 2025 17:52 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Als je nu toch meedoet en Israël neemt weer een loopje met de regels (wat niet onwaarschijnlijk is) dan ben je natuurlijk helemaal geen knip voor je neus waard. Dan gooi je je principes overboord om je andermaal te laten naaien.
Ja, Nederland dreigt alleen te komen staan (wellicht met nog 2 of 3 andere landen) maar dat betekent niet dat je dan maar overstag moet gaan. Reetveger is blijkbaar van mening dat als dertig Europese landen in de sloot springen wij dat dan ook maar moeten doen.
Ook weer een apart aantal want dan zouden er dus nog meer landen af willen haken waarvan we het niet weten.quote:Op maandag 24 november 2025 13:03 schreef Fred_B het volgende:
[ afbeelding ]
Ik moest me ook eerst door zestien levels bewegende obstakels manoeuvreren voordat ik verder kon typen.quote:Op maandag 24 november 2025 18:55 schreef Em31 het volgende:
Het loopt hier wel een beetje uit de hand met advertenties hè, mijn hemel.
BLACK FRIDAY DEALS!!1!quote:Op maandag 24 november 2025 18:55 schreef Em31 het volgende:
Het loopt hier wel een beetje uit de hand met advertenties hè, mijn hemel.
Het is volgens mij geen gerucht, maar ook geen enorm nieuws. Er is gewoon een eerste schets van de programmering van 2026 gemaakt, en daarin kwam het ESF niet voor. Wat vanuit het Sloveense standpunt wel logisch is, want ze wilden niet meedoen als Israël erbij is, en dat zijn ze waarschijnlijk.quote:Op maandag 24 november 2025 21:52 schreef Momo het volgende:
Gerucht van deze fansite, Slovenië heeft al besloten niet meer mee te doen.
Je moet altijd wel voorzichtig zijn met deze site hebben ook wel eens nepnieuws gedeeld, maar ze hadden soms ook gelijk.
Mona bemoeit zich graag met dingen waar ze geen verstand van heeft. Als minister doet ze ook niet anders. Gewoon naast je neerleggen.quote:
Mona heeft nog nooit wat zinnigs gezegd, dus ik ben niet verbaasd.quote:
Ja, trekken we ons terug ter meerdere eer en glorie van Israël, is het weer niet goed.quote:Op dinsdag 25 november 2025 08:15 schreef Em31 het volgende:
Waar maken ze zich sowieso druk om, ze juichen toch niet voor Nederland.
Het is ook compleet vicepremier onwaardig om juist dat artikel van GeenStijl te quoten met Jodenhaat erop gedrukt voor nog meer stemmingsmaking richting AVROTROS. Hopen op likes voor je onderbuik krabbels. Dat GeenStijl dat doet is geen verrassing, maar als vicepremier kun je kun je toch een normaal twitterbericht maken met je mening over de deelname zeg. Flikker eens op met die populistische onzin.quote:Op dinsdag 25 november 2025 08:37 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Hier begint mijn bloed weer van te koken. Heksilgöz zal er ook wel tussen komen
En zich maar afvragen waarom men in NL nog maar 2 procent vertrouwen heeft in de politiek.quote:Op dinsdag 25 november 2025 09:02 schreef Momo het volgende:
[..]
Het is ook compleet vicepremier onwaardig om juist dat artikel van GeenStijl te quoten met Jodenhaat erop gedrukt voor nog meer stemmingsmaking richting AVROTROS. Hopen op likes voor je onderbuik krabbels. Dat GeenStijl dat doet is geen verrassing, maar als vicepremier kun je kun je toch een normaal twitterbericht maken met je mening over de deelname zeg. Flikker eens op met die populistische onzin.
Hopelijk zijn we snel van deze mensen verlost qua bestuur inderdaadquote:Op dinsdag 25 november 2025 11:34 schreef NLpop het volgende:
Helemaal mee eens! In een normale regering zou het onacceptabel zijn voor een vicepremier en minister om zich zo te uiten richting een onafhankelijke omroep. Ze hebben overal schijt aan.
Ach ja. Yesilgöz noemde Douwe Bob met net zo veel gemak een jodenhater.quote:Op dinsdag 25 november 2025 11:34 schreef NLpop het volgende:
Helemaal mee eens! In een normale regering zou het onacceptabel zijn voor een vicepremier en minister om zich zo te uiten richting een onafhankelijke omroep. Ze hebben overal schijt aan.
Het is niet eens specifiek Den Haag. De halve wereld roept bij kritiek op Israël sowieso dat het Jodenhaat is.quote:Op dinsdag 25 november 2025 11:43 schreef Greys het volgende:
[..]
Ach ja. Yesilgöz noemde Douwe Bob met net zo veel gemak een jodenhater.
En nu doet Mona Keizer hetzelfde met de AvroTros.
Ze zijn echt compleet van het pad daar in Den Haag. En wedden dat mevrouw Keizer helemaal geen reet weet van het ESF en dus het feit dat Israël hiervoor gewoon probleemloos meedeed en AvroTros lekker naar Tel Aviv ging en alle fans daar net zo hard voor klapten elk jaar? Maar het ordinaire ongeïnformeerde gekrijs scoort puntjes bij de achterban he. Totaal krankjorem die lui.
Daarbij 'De dag die je wist dat zou komen' wordt normaal gebruikt als een verwijzing naar dat vreselijk koningslied. Een normaal weldenkend mens weet dat deze zin compleet fout Nederlands isquote:
Volgens mij gaat het daar om een alternatief Nieuwjaarsconcert van BNNVARA.quote:Op dinsdag 25 november 2025 14:17 schreef Fred_B het volgende:
Dat andere programma met De Tune is in elk geval al gesneuveld: Het Nieuwjaarsconcert wordt niet meer uitgezonden.
Oh, ik wist niet dat daar nog een concurrerende versie van was. Dat lijkt me dan ook wel een logische bezuiniging.quote:Op dinsdag 25 november 2025 15:51 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het daar om een alternatief Nieuwjaarsconcert van BNNVARA.
Het Eurovisie Nieuwjaarsconcert zie ik niet zo snel sneuvelen.
Dit gaat niet om het concert in Wenen, dat zendt de NOS of NTR uit. Dit gaat om een concert hier in Nederland, dat werd vroeger door VPRO uitgezonden, met het Nederlands Blazers Ensemble. Vara heeft dat overgenomen, er doen ook jongeren aan mee...quote:Op dinsdag 25 november 2025 14:17 schreef Fred_B het volgende:
Dat andere programma met De Tune is in elk geval al gesneuveld: Het Nieuwjaarsconcert wordt niet meer uitgezonden.
Misschien is er dan toch nog hoop op een Israëlische uitsluiting.quote:Op woensdag 26 november 2025 20:36 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Leek erop dat IJsland ook niet meedoet als Israël wel meedoet.
Van de Songfestivalweblog.quote:De Spaanse omroep RTVE blijft bij het standpunt dat het land niet gaat deelnemen aan het Eurovisie Songfestival in Wenen als Israël op de deelnemerslijst staat. Dat heeft de omroep donderdagmiddag besloten tijdens een vergadering. “Mensenrechten zijn geen competitie en Israël blijft doden in Gaza.” aldus omroep van RTVE. De gewijzigde regels die de EBU vorige week bekend heeft gemaakt hebben de Spaanse omroep dus niet van gedachten doen veranderen.
De IJslandse omroep RUV heeft gisteren de EBU verzocht om Israël niet te laten deelnemen aan het Eurovisie Songfestival in Wenen. De Sloveense omroep RTVSLO heeft nog niets gecommuniceerd, maar uit interne stukken is al gebleken dat er in 2026 geen geld is vrijgemaakt voor deelname aan het Eurovisie Songfestival. AVROTROS heeft laten weten pas na de EBU vergadering van 4 en 5 december met een reactie te komen.
Ik las dit als OGENEquote:Op donderdag 27 november 2025 10:18 schreef TheVulture het volgende:
De OGAE-fanclubs maakt het deelnemersveld blijkbaar niet uit, krijg net een mail dat ze voor de EBU-vergadering willen weten of je mee wilt loten en bij toewijzing verplicht bent om ze af te nemen. Snap dat de Nederlandse club daar ook weinig aan kan doen trouwens...
Dan maar geen fanpakket
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |