abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219263332

Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Pecunia non olet
pi_219263401
https://investeren.sameni(...)at-4-herfinanciering Wie pakt deze mee? Ik twijfel ivm box 3 maar rente is redelijk en nog nooit een betaling gemist. Ik zat in het oorspronkelijke project.
pi_219263441
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 11:48 schreef Belegger9 het volgende:
https://investeren.sameni(...)at-4-herfinanciering Wie pakt deze mee? Ik twijfel ivm box 3 maar rente is redelijk en nog nooit een betaling gemist. Ik zat in het oorspronkelijke project.
Ik ben van plan hem mee te nemen. Goed om te weten dat de betalingen in het oorspronkelijke project soepel zijn verlopen.

[ Bericht 5% gewijzigd door FINONAF op 14-11-2025 12:05:00 ]
pi_219263704
Heeft iemand een linkje van Loon- en grondverzet bedrijf op Collin?
pi_219263719
GvE weer beste crowdfundplatform
https://www.geldvoorelkaa(...)wdfundplatform-2025/
pi_219263905
quote:
Het gaat te ver om te zeggen dat het een slecht crowdfundplatform is, maar het beste, dat is natuurlijk onzin.
Pecunia non olet
pi_219263914
quote:
Ik gun het ze deze prijs, maar ik vraag mij oprecht af of dit enkel gebaseerd is op een stemming of dat er nog andere factoren een rol spelen. Want de beste zijn zij i.m.o. zeker niet.
  vrijdag 14 november 2025 @ 13:17:33 #8
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_219264072
Stemronde bij CCF 48265 (M*agnifis3nse G3ldrop), waarbij het onderpand momenteel te koop al als verkocht onder voorbehoud staat:

https://www.funda.nl/deta(...)tureluur-7/43100651/

SPOILER
pi_219264243
quote:
Tsja, ik meen dat max/mcf ook al eens een prijs heeft gehad...
(https://cashcow.nl/cashcow-awards-2022-uitgereikt/)

[ Bericht 4% gewijzigd door tnhb op 14-11-2025 13:51:36 ]
  vrijdag 14 november 2025 @ 14:01:49 #10
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_219264451
MRK Medical B.V. 3
5.5%

skip :P

edit: En zelfs die loopt in no time vol :{
pi_219264797
Linkje Br*mmer

SPOILER
pi_219265037
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 11:50 schreef FINONAF het volgende:

[..]
Ik ben van plan hem mee te nemen. Goed om te weten dat de betalingen in het oorspronkelijke project soepel zijn verlopen.
Ok hij heeft de woning proberen te splitsen in 7 appartementen, dit is niet gelukt

https://zoek.officielebek(...)ontent=over_uw_buurt.

Verder is er net een drugspand in de straat gesloten. Ik sla even over.
https://www.deorkaan.nl/d(...)-parkstraat-zaandam/
pi_219266084
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 14:30 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje Br*mmer

SPOILER
staat al op 99%
pi_219267313
Podcast met Jeroen ter Huurne (CCF) en Johan van Buuren (WvjG)
https://www.leadersinfina(...)en-johan-van-buuren/
pi_219267795
Linkje Stapstep Retail 2

SPOILER
pi_219270435
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 21:04 schreef pkaiser het volgende:
Linkje Stapstep Retail 2

SPOILER
Hebben ze nou in de winst en verlies rekening bruto winste en kosten omgedraaid
pi_219270492
quote:
11s.gif Op zaterdag 15 november 2025 07:56 schreef linkjesjager het volgende:

[..]
Hebben ze nou in de winst en verlies rekening bruto winste en kosten omgedraaid
Nee want de netto winst is -/- 2000 (oftewel 2000 verlies)
pi_219270791
Typisch dat DH*prop24 al een paar maanden niet betaald heeft terwijl recent DH-prop18 al na 21 maanden van de 48 vervroegd is afgelost :? Hij zal het misschien te druk hebben met al zijn pandjes, zodat de boekhouding wat achterloopt?

[ Bericht 40% gewijzigd door obligataire op 15-11-2025 11:32:22 ]
Pecunia non olet
pi_219271704
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 09:27 schreef obligataire het volgende:
Typisch dat DH*prop24 al een paar maanden niet betaald heeft terwijl recent DH-prop18 al na 21 maanden van de 48 vervroegd is afgelost :? Hij zal het misschien te druk hebben met al zijn pandjes, zodat de boekhouding wat achterloopt?
En hoe weinig betaald hij inmiddels aan rente? Ik doe al fftjes niet meer mee
pi_219271849
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 08:23 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Nee want de netto winst is -/- 2000 (oftewel 2000 verlies)
Weinig risico voor ons met deze zekerheden
pi_219272587
Bij waardevoorjegeld kan je, voor zover ik weet het enige platform, projecten aanbieden op een Prikbord aan andere investeerders. Wat mij opvalt is dat er zowel tientallen investeringen van een paar duizend euro tot boven de ton aangeboden worden maar ook door andere investeerders worden overgenomen en er dus een levendige handel is. Hiermee wordt de mogelijkheid geboden om je investering voortijdig liquide te maken wanneer er een andere investeerder is natuurlijk.
pi_219272624
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 14:10 schreef ML45 het volgende:
Bij waardevoorjegeld kan je, voor zover ik weet het enige platform, projecten aanbieden op een Prikbord aan andere investeerders. Wat mij opvalt is dat er zowel tientallen investeringen van een paar duizend euro tot boven de ton aangeboden worden maar ook door andere investeerders worden overgenomen en er dus een levendige handel is. Hiermee wordt de mogelijkheid geboden om je investering voortijdig liquide te maken wanneer er een andere investeerder is natuurlijk.
Ik investeer daar niet meer, maar zou het best interessant vinden als mijn hele portefeuille in 1x overgedragen kan worden. Per project is alleen interessant voor hele grote bedragen.
pi_219272738
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 14:15 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik investeer daar niet meer, maar zou het best interessant vinden als mijn hele portefeuille in 1x overgedragen kan worden. Per project is alleen interessant voor hele grote bedragen.
Wat heb je in de aanbieding?
pi_219273069
Geen idee of er nog andere users in dit project zitten, maar er gaat iets niet helemaal goed in het betaalschema van
project 30386: Werkvaartuig Bli*k bij GvE
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_219273121
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 14:49 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Wat heb je in de aanbieding?
Ik heb nog wel een project voor je als je geïnteresseerd bent.
pi_219273177
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 15:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Geen idee of er nog andere users in dit project zitten, maar er gaat iets niet helemaal goed in het betaalschema van
project 30386: Werkvaartuig Bli*k bij GvE
De termijn was onvolledig en het verschil hebben ze uitgesmeerd over de resterende looptijd. Hopelijk eenmalig...
Pecunia non olet
pi_219273197
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 16:11 schreef obligataire het volgende:

[..]
De termijn was onvolledig en het verschil hebben ze uitgesmeerd over de resterende looptijd. Hopelijk eenmalig...
Ok. Helaas hebben we geen bericht van GvE daarover en het is ook onbegrijpelijk waarom ze van termijn 12 ineens overspringen naar termijn 85.
pi_219275308
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 16:16 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ok. Helaas hebben we geen bericht van GvE daarover en het is ook onbegrijpelijk waarom ze van termijn 12 ineens overspringen naar termijn 85.
Standaardwerkwijze GVE. Bijzondere termijnen krijgen altijd een nummer volgend op het aantal maandtermijnen dat de lening loopt.
pi_219276296
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 15:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ik heb nog wel een project voor je als je geïnteresseerd bent.
Ik zou zeggen, gooi het in de groep. Wie weet.
pi_219276630
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 23:54 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Ik zou zeggen, gooi het in de groep. Wie weet.
Project van 5 jaar dat nu halverwege is. Het is een lineair project en elke termijn is elke keer op tijd betaald.
Ik vraag als overnamebedrag gewoon de initiële investering minus de aflossing. Geen idee of je überhaupt iets anders mag overeenkomen. Het is geen groot bedrag wat ik geïnvesteerd heb, maar dat dm ik liever dan dat hier te posten. Hier word dat ook niet gewaardeerd en daar ben ik het wel mee eens.
https://waardevoorjegeld.(...)nd-goed-in-groningen
pi_219276758
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 01:16 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Project van 5 jaar dat nu halverwege is. Het is een lineair project en elke termijn is elke keer op tijd betaald.
Ik vraag als overnamebedrag gewoon de initiële investering minus de aflossing. Geen idee of je überhaupt iets anders mag overeenkomen. Het is geen groot bedrag wat ik geïnvesteerd heb, maar dat dm ik liever dan dat hier te posten. Hier word dat ook niet gewaardeerd en daar ben ik het wel mee eens.
https://waardevoorjegeld.(...)nd-goed-in-groningen
De rente is helaas te laag voor mij. Maar wie weet heeft iemand anders er interesse in?

Wellicht aanbieden op WVjG?

[ Bericht 1% gewijzigd door Lezer8857 op 16-11-2025 07:56:19 ]
pi_219277630
Mijn laatste reguliere project van Kapitaal op Maat is deze maand afgelost. Altijd leuk om even terug te kijken:

• Totaal heb ik in 46 projecten geinvesteerd.
• Mijn eerste investering was in mei 2015.
• Mijn laatste investering was in november 2021.
• 3 projecten zijn definitief afgeboekt (1x fitness, 1x zonnepanelen, 1x gezonde maaltijden). Allen zonder zekerheden uit mijn begintijd waar ik nu niet meer in zou investeren.
• Ook zat ik in het beruchte project De Belhamels. Deze naam deed inderdaad goed recht aan de ondernemers. maar ik denk dat ze ook wanhopig waren door financiele problemen na een scheiding. Toevallig is deze week weer een bedragje teruggekomen uit dit project. Afwikkeling wordt nog steeds opgepakt
• Uiteindelijk heb ik 112,3% van mijn totale inleg terugontvangen. Dit had potentieel 115,7% kunnen zijn.
pi_219277697
Aha, was dat Belhamels. Op dat moment stond er nog geen betaalspecificatie op de site. Anyway goed dat KOM doorpakt op zo'n dossier. Dat moet je ze nageven.

Scheiding of niet, het blijft gewoon ordinaire oplichting.

Frites de la Maison, eveneens KOM, zal niets meer opleveren.

SPOILER
Wat kunnen mensen een puinhoop maken van hun leven.
Pecunia non olet
pi_219277725
ccf pakt hier goed door
SPOILER
<a href="http://whatpulse.org/ref/164249/" target="_blank" rel="nofollow">Typ mee, met FOK! naar de top</a>
pi_219277765
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 11:27 schreef commentator het volgende:
ccf pakt hier goed door
SPOILER
Je bedoelt denk ik Mogelijk uit Breukelen. Dat is nl dd financier die in het artikel genoemd wordt.
pi_219277781
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 11:41 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Je bedoelt denk ik Mogelijk uit Breukelen. Dat is nl dd financier die in het artikel genoemd wordt.
nee, LT heeft ook bij CCF achterstand en ze hebben pas stappen aangekondigd

quote:
SPOILER
<a href="http://whatpulse.org/ref/164249/" target="_blank" rel="nofollow">Typ mee, met FOK! naar de top</a>
pi_219277792
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 11:41 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Het lijkt me wel duidelijk dat het initiatief niet bij Collin ligt. Collin wordt al een jaar lang aan het lijntje gehouden door middel van gefingeerde herfinanciering c.q. verkoop. Dat er nu wordt doorgepakt lijkt me meer gevolg van de acties van Mogelijk en van de notaris. Ze proberen in hun laatste update de rol van deze partijen te bagatelliseren en de veer in eigen bips te steken. Maar goed het geld komt terug en dat is het belangrijkste. (de lening van dec22).

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 16-11-2025 11:59:58 ]
Pecunia non olet
pi_219280485
Heeft iemand een linkje voor Villa de the tuin van CCF? Bedankt alvast
pi_219283580
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 11:48 schreef commentator het volgende:

[..]
nee, LT heeft ook bij CCF achterstand en ze hebben pas stappen aangekondigd
[..]

Wat aanvullende info over LT. (of hier)
pi_219283911
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 08:52 schreef tnhb het volgende:

[..]
Wat aanvullende info over LT. (of hier)
Dank voor het delen! Nuttige achtergrondinformatie. Zouden de journalisten van PZC met 'online' ons forum bedoelen?

quote:
Maar al het hele jaar duiken berichten op dat LT de financiële verplichtingen niet nakomt. Investeerders delen online meerdere updates van CCF waaruit blijkt dat LT een betalingsachterstand heeft, het niet gelukt is om tot een regeling te komen en inmiddels de openbare executieverkoop van de privé-woning van Van den Thil*lart en het kantoor van LT wordt voorbereid.
pi_219284094
Cleanperfect Amsterdam
¤ 200.000 | 8,5 % rente | 36 maanden

Investeringslink: https://www.collincrowdfu(...)5fbc021cd16333e11e71
pi_219284139
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 09:59 schreef djtiesto8 het volgende:
Zouden de journalisten van PZC met 'online' ons forum bedoelen?
Als dat niet zo is ben ik wel benieuwd waar er nog meer dit soort info "over tafel gaat". Maar mogelijk lezen ze inderdaad mee. Het artikel komt dacht ik oorspronkelijk uit BN/de Stem, maar die regionale dagbladen die onder dezelfde paraplu vallen delen vaak artikelen.
pi_219284885
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 09:59 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
Dank voor het delen! Nuttige achtergrondinformatie. Zouden de journalisten van PZC met 'online' ons forum bedoelen?
[..]

Ik kreeg een berichtje van iemand die zich journalist noemde. Heb er niet op gereageerd. Moet wel iemand van PZC (DPG media) geweest zijn als ik dit zo lees hier.

SPOILER
Pecunia non olet
pi_219284937
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 10:41 schreef KrekelJapie het volgende:
Cleanperfect Amsterdam
¤ 200.000 | 8,5 % rente | 36 maanden

Investeringslink: https://www.collincrowdfu(...)5fbc021cd16333e11e71
De beste man is al 70 maar dat zegt tegenwoordig weinig meer, heeft een bult aan ervaring en een AOWtje als extra om van te leven:)
De balans overtuigt niet bepaald na 30 jaar te hebben gebuffeld, maar de zekerheid heeft gouden randjes wat mij betreft.
Pecunia non olet
pi_219285101
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 12:48 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik kreeg een berichtje van iemand die zich journalist noemde. Heb er niet op gereageerd. Moet wel iemand van PZC (DPG media) geweest zijn als ik dit zo lees hier.

SPOILER
Gezien de naam van de (eerste) auteur (Paul Driessen) bestaat er weinig twijfel over nu ;)
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_219285283
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 12:54 schreef obligataire het volgende:

[..]
De beste man is al 70 maar dat zegt tegenwoordig weinig meer, heeft een bult aan ervaring en een AOWtje als extra om van te leven:)
De balans overtuigt niet bepaald na 30 jaar te hebben gebuffeld, maar de zekerheid heeft gouden randjes wat mij betreft.
Misschien dat er daarom iemand met een recent investeerdersnummer net even 20k inlegt.

Ik ben niet overtuigd, precies om jouw redenen.
pi_219285581
Duwbootje bij GvE

210.000 | 8% | 72 maanden

SPOILER
pi_219285847
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 13:50 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Misschien dat er daarom iemand met een recent investeerdersnummer net even 20k inlegt.

Ik ben niet overtuigd, precies om jouw redenen.
En daarna nog iemand met ¤ 10k.
pi_219285872
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 15:13 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
En daarna nog iemand met ¤ 10k.
Ik was het niet, maar het onderpand lijkt me heel courant. Dus doe ik ook hoger mee dan normaliter.

https://www.google.nl/map(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Pecunia non olet
pi_219285886
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 14:49 schreef delcielo het volgende:
Duwbootje bij GvE

210.000 | 8% | 72 maanden

SPOILER
7% rente voor degene die de eerste 465 leent en een eerste hypotheek krijgt
8% bruto voor iedereen die via GVE bijdraagt

Los van de vraag wat die hypotheek op gaat leveren bij een gedwongen verkoop, voor dat ene procentje extra zou ik liever in de 7% lening instappen.
pi_219285955
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 15:21 schreef escortmk2 het volgende:
[..]

Los van de vraag wat die hypotheek op gaat leveren bij een gedwongen verkoop, voor dat ene procentje extra zou ik liever in de 7% lening instappen.
Klopt, beetje scheve verhouding. Bij problemen zijn we waarschijnlijk ons geld kwijt.
Wat me nog wel aanspreekt:
SPOILER
Pecunia non olet
pi_219285979
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 15:18 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik was het niet, maar het onderpand lijkt me heel courant. Dus doe ik ook hoger mee dan normaliter.

Dit appartement is een paar maanden geleden verkocht en ligt in hetzelfde appartementencomplex: https://www.funda.nl/deta(...)n-kruis-28/43057532/

Voordeel is ook dat je een hypotheek krijgt op 2 woningen.. Vermoedelijk zijn het de onderste twee appartementen.
pi_219286018
quote:

[..]

Er wordt op beide leningen fors afgelost, die van 465k 78k per jaar en de GvE is een annuïteiten lening waardoor het risico afneemt. Hierbij is er een huurcontract dat overgenomen wordt. Zeer zeker een risico maar mi neemt dit snel af
pi_219286028
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 15:41 schreef ML45 het volgende:

[..]
Er wordt op beide leningen fors afgelost, die van 465k 78k per jaar en de GvE is een annuïteiten lening waardoor het risico afneemt. Hierbij is er een huurcontract dat overgenomen wordt. Zeer zeker een risico maar mi neemt dit snel af
Hypotheek op een boot kan je niet vergelijken met hypotheek op een woning. Volgens was er laatst weer een boot de veiling op gekomen waarbij de opbrengsten dramatisch waren. Risico bij een boot neemt volgens mij niet zo snel af.
pi_219286064
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 15:18 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik ben ook ingestapt met een hoger bedrag dan mijn standaard, vanwege de m.i. courante onderpanden.
pi_219286749
Net ff anders betaalt ook net ff niet meer
pi_219286854
Momenteel wordt er een verbeterde versie van het Collin Crowdfund platform online geplaatst. Over enkele minuten zal het platform weer beschikbaar zijn voor gebruik. Excuses voor het ongemak!

Als u vragen heeft kunt u op werkdagen tussen 09:00 uur en 17:00 uur contact opnemen met onze servicedesk.
E-mail: info@collincrowdfund.nl
Telefoon: 085 - 401 65 46 (Lokaal tarief)
pi_219287533
Onderpand Rijschool P**l B*g*rs (CCF) = onder bod
pi_219289631
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 20:15 schreef KrekelJapie het volgende:
Onderpand Rijschool P**l B*g*rs (CCF) = onder bod
Tweede keer, hopelijk komen ze er dit keer uit.
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:18:09 #60
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_219290349
quote:

[..]

Bij gedwongen verkoop (wat altijd tegen valt) is dat mogelijk onvoldoende om de 1e hypotheek af te betalen.
De 2e hypotheek kan dan fluiten naar zijn centen.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  dinsdag 18 november 2025 @ 11:06:45 #62
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_219290613
quote:
1.3 miljoen in 3 minuten vol.
pi_219290648
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 11:06 schreef leolinedance het volgende:

[..]
1.3 miljoen in 3 minuten vol.
Ik wens ze er veel succes mee.

De helft zat al vooruitgeboekt in een fonds denk ik .
Pecunia non olet
pi_219294441
Kwam dit toevallig tegen, voor iedereen in Zeist en omgeving. Klinkt als een leuke, ouderwets betrokken crowdfunding.

https://www.denieuwsbode.nl/lokaal/zakelijk/1225995/albert-de-jong-zoekt-funders-voor-gloednieuwe-bakkerij-in-zeist

https://www.albertbakt.nl/
pi_219295470
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 23:01 schreef Atlas_ het volgende:
Kwam dit toevallig tegen, voor iedereen in Zeist en omgeving. Klinkt als een leuke, ouderwets betrokken crowdfunding.

https://www.denieuwsbode.nl/lokaal/zakelijk/1225995/albert-de-jong-zoekt-funders-voor-gloednieuwe-bakkerij-in-zeist

https://www.albertbakt.nl/

Dat wordt niks
pi_219296082
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 09:12 schreef Boyette het volgende:

[..]
Dat wordt niks
De bakkerij of de crowdfunding?
Pecunia non olet
pi_219297138
CCF

Stuttgart M PropCo GmbH & Co. KG
¤ 4.750.000 | 8,5 % rente | 10 maanden

https://www.collincrowdfu(...)5dbed94bbb6da6d29bc1
pi_219297254
Voortijdige aflossing bij SiG

SPOILER

[ Bericht 1% gewijzigd door Faraday01 op 19-11-2025 14:32:39 ]
pi_219298711
BNR Zakendoen 18nov2025 vanaf ongeveer 1.08.00 uur onze Fat Phill's Armin Vahabian over de toekomst , prijzen etc. Van div HCN projecten

https://www.bnr.nl/podcas(...)in-de-fastfoodsector

Armin Vahabian, ceo van Fat Phill's is te gast in BNR Zakendoen.

De Nederlandse fastfoodketen Fat Phill's groeit snel. In Nederland heeft de keten, die hamburgers met kaassaus en belegde broodjes serveert, al 23 filialen, en er ligt een grote uitbreiding in het Verenigd Koninkrijk in het verschiet. Is dat hoge tempo vol te houden nu consumenten door stijgende kosten steeds minder vaak kiezen voor fastfood?

[ Bericht 27% gewijzigd door peterc op 19-11-2025 18:24:09 ]
  woensdag 19 november 2025 @ 18:58:47 #71
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_219298983
quote:
12s.gif Op woensdag 19 november 2025 18:12 schreef peterc het volgende:
nu consumenten door stijgende kosten steeds minder vaak kiezen voor fastfood?

Is dat zo ja? Kan het me niet voorstellen.
pi_219299046
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 18:58 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Is dat zo ja? Kan het me niet voorstellen.
Lees een paar minuten door de fastfoodreeks op dit forum en je hebt een duidelijk antwoord.
CUL / McDonald's, Burger King en KFC #81 - Viesdik
  woensdag 19 november 2025 @ 19:18:10 #73
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_219299082
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 19:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Lees een paar minuten door de fastfoodreeks op dit forum en je hebt een duidelijk antwoord.
CUL / McDonald's, Burger King en KFC #81 - Viesdik
Edit: verkeerd gelezen. Dacht dat door stijgende kosten van gezond eten steeds vaker fastfood werd gegeten :')
pi_219301777
Non publiek
Linkje Collin

SPOILER
pi_219304082
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 10:41 schreef Jaco078 het volgende:
Non publiek
Linkje Collin

SPOILER
Bedankt voor het delen Jaco. Na bestudering van het project, met name de financieringsstructuur en LTV, past dit niet bij mijn risicoprofiel. Ik laat deze kans daarom aan mij voorbijgaan.
pi_219304215
Johan van Buuren en BTW die onrechtvaardig zou zijn. Dat hebben we bij WvjG ook al eerder gezien.
https://www.linkedin.com/(...)96575359879766016%29
pi_219304304
Herfinan SIG Grote Gracht 35-35B Maastricht : comm ruimte is te huur

https://www.fundainbusine(...)083-grote-gracht-35/
pi_219304430
Zojuist de aflossing van het fietsen reparatie centrum ontvangen, zo'n 2 maanden na de oorspronkelijk geplande aflosdatum.
pi_219307557
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 16:13 schreef markmangler het volgende:

[..]
Bedankt voor het delen Jaco. Na bestudering van het project, met name de financieringsstructuur en LTV, past dit niet bij mijn risicoprofiel. Ik laat deze kans daarom aan mij voorbijgaan.
De Anandjes hebben afgelopen jaren een goed betaalgedrag laten zien. In combinatie met de eerste hypotheken en de borgstelling durf ik wel een inleg te doen. 100% Risicoloos is het natuurlijk niet maar dat mag je voor 8% rente ook niet verwachten...
Pecunia non olet
pi_219307590
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 08:20 schreef obligataire het volgende:

[..]
De Anandjes hebben afgelopen jaren een goed betaalgedrag laten zien. In combinatie met de eerste hypotheken en de borgstelling durf ik wel een inleg te doen. 100% Risicoloos is het natuurlijk niet maar dat mag je voor 8% rente ook niet verwachten...
Alleen het onderpand zijn wel voornamelijk kantoren. Ik denk dat woningen en werkplaatsen voor praktische arbeid beter hun waarde houden als de AI bubbel knapt
pi_219307661
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 08:26 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Alleen het onderpand zijn wel voornamelijk kantoren. Ik denk dat woningen en werkplaatsen voor praktische arbeid beter hun waarde houden als de AI bubbel knapt
Mee eens. Die zie ik ook liever. In dit geval is er een LTV van 57% dus is er wel wat remweg. Denk ook dat bij dit soort grote projecten veel knowhow aanwezig is, die weten of zouden moeten weten wat ze doen :)
Pecunia non olet
pi_219307805
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 08:46 schreef obligataire het volgende:

[..]
Mee eens. Die zie ik ook liever. In dit geval is er een LTV van 57% dus is er wel wat remweg. Denk ook dat bij dit soort grote projecten veel knowhow aanwezig is, die weten of zouden moeten weten wat ze doen :)
Veel mensen zijn het met je eens. Gaat erg hard.
pi_219309267
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 08:20 schreef obligataire het volgende:

[..]
Als deze in het nieuwe jaar zou zijn gekomen had ik hem denk ik ook meegenomen, maar nu even niet. Ik heb al vaker een lening van de Anandjes meegenomen en inderdaad altijd goed betaalgedrag. Vandaag toevallig weer een gedeeltelijke vervroegde aflossing van een ander project van ze, de 3e keer deze maand al.

Vandaag ook een gedeeltelijke vervroegde aflossing van 10% van D&R Hoveniersbedrijf ontvangen.
pi_219310333
Namber10
¤ 1.330.000 | 8,0 % rente | 14 maanden

Aflossingsvrije lening. Erg onhandige termijn voor de VRH met 2x de peildatum.
pi_219310741
ccf
Stemronde 21-11-2025 Bouwbedrijf H*itsma

Alle noodzakelijke kosten die verband houden met het Onderzoek en de Sanering, worden door Koper gedragen en betaald. Voordat door of namens Koper betalingen worden verricht aan derden, dient hierover voorafgaande instemming van de Curator te worden verkregen. De Curator zal deze instemming niet op onredelijke gronden onthouden. De kosten zullen, na overlegging van deugdelijke bewijsstukken (zoals facturen en rapportages), in mindering worden gebracht op de Koopprijs

Raar. Blij maken met een dooie mus.

Dat wordt dus niet veel.
pi_219310843
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:20 schreef zeeland6 het volgende:
ccf

Alle noodzakelijke kosten die verband houden met het Onderzoek en de Sanering, worden door Koper gedragen en betaald. Voordat door of namens Koper betalingen worden verricht aan derden, dient hierover voorafgaande instemming van de Curator te worden verkregen. De Curator zal deze instemming niet op onredelijke gronden onthouden. De kosten zullen, na overlegging van deugdelijke bewijsstukken (zoals facturen en rapportages), in mindering worden gebracht op de Koopprijs

Dat wordt dus niet veel.
Dat denk ik ook niet. Even snel AI er op losgelaten. De gemiddelde saneringskosten voor vervuilde grond liggen tussen de ¤100 en ¤250 per kubieke meter. Het perceel is 584 m2. Dan zit je op ¤146.000 bij ¤ 250 per m3 als je een meter diep gaat afgraven. Erg grove berekening natuurlijk, het zou net zo goed de helft kunnen zijn, dat is echt koffiedik kijken. Ik denk dat er weinig partijen hier hun vingers aan willen branden zonder dat er een verrekening van de saneringskosten plaatsvindt. Ik neig er naar om voor te stemmen, als het per executie wordt verkocht, verwacht ik eigenlijk niet dat daar ¤ 100.000 voor wordt betaald met in het achterhoofd dat er nog gesaneerd moet worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door FINONAF op 21-11-2025 16:42:26 ]
pi_219310847
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 11:10 schreef Red_arrow het volgende:
Zo stoor ik mij er ook aan dat er vanuit J*st Esc*pe al vanaf juni 2024 helemaal niets betaald wordt, dat bedrijf draait gewoon en volgen linkedin werken beide ouders daarnaast nog. Die zouden op zijn minst toch de rente ofzo moeten kunnen betalen, de achterstand loopt hard op iedere maand zo. Mocht het zover komen dat ze failliet verklaard worden zitten wij met een flinke default terwijl ik vermoed dat de hypotheek/huur van hun woonhuis en de verhuurder van het bedrijfspand wel gewoon betaald worden.

Degene die het minst hard zeurt wordt als laatste betaald en flanderijn heeft er ook geen belang bij dat er betaald wordt.
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 14:24 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Afsluiten zal niet gaan. Er blijft een restschuld over. De gemiste rente van meer dan een jaar zal ook niet gecompenseerd gaan worden vermoed ik.
De status van het onderpand van J*st Esc*pe op funda is deze week veranderd van verkocht onder voorbehoud
naar definitief verkocht. We zullen dus snel gaan zien hoeveel er afgelost gaat worden.
pi_219310923

[ Bericht 100% gewijzigd door peterc op 21-11-2025 16:55:14 ]
pi_219310971
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:37 schreef FINONAF het volgende:

[..]
Dat denk ik ook niet. Even snel AI er op losgelaten. De gemiddelde saneringskosten voor vervuilde grond liggen tussen de ¤100 en ¤250 per kubieke meter. Het perceel is 584 m2. Dan zit je op ¤146.000 bij ¤ 250 per m3 als je een meter diep gaat afgraven. Erg grove berekening natuurlijk, het zou net zo goed de helft kunnen zijn, dat is echt koffiedik kijken. Ik denk dat er weinig partijen hier hun vingers aan willen branden zonder dat er een verrekening van de saneringskosten plaatsvindt. Ik neig er naar om voor te stemmen, als het per executie wordt verkocht, verwacht ik eigenlijk niet dat daar ¤ 100.000 voor wordt betaald met in het achterhoofd dat er nog gesaneerd moet worden.
Voor gestemd. Het is een perceel van 584m2 waarop blijkbaar in schuurtjes wat gerommeld is. Het zal er ook geen Chemours of Tatasteel zijn daar. Mijn gevoel zegt dat er nog wel wat overblijft.
pi_219311076
quote:
12s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:59 schreef peterc het volgende:

[..]
Voor gestemd. Het is een perceel van 584m2 waarop blijkbaar in schuurtjes wat gerommeld is. Het zal er ook geen Chemours of Tatasteel zijn daar. Mijn gevoel zegt dat er nog wel wat overblijft.
Ik heb ook voorgestemd. Denk dat een executie-verkoop zeker niet meer op zal leveren.
pi_219311139
quote:
cf

Opvallend, normaliter vindt onderzoek plaats ten tijde van de (eerste) aankoop en is rond de vergunningaanvraag de bodemsituatie duidelijk. Ik meen me te herinneren dat iemand - na de sloop - autowrakken op het perceel signaleerde, het zou zomaar kunnen dat die hebben gelekt ...

De rekensom hoeft niet zo dramatisch te zijn, erg afhankelijk van de aard en omvang van de verontreiniging. Raar dat er geen enkele indicatie wordt gegeven. Probleem is hier nu wel dat het traject van bodemonderzoeken tot en met sanering een erg strakke aansturing vraagt vanuit kostenbeheer. Daarvoor ligt bij de koper geen enkele prikkel meer, die kan vrolijk kiezen voor de koninklijke weg, en de rekening doorschuiven naar de curator en dus de investeerders.
pi_219311506
quote:
ccf

Dat wordt dus niet veel.
Ik ga tegen stemmen. Ik geef mijn portomonnee niet aan een koper en zeker niet onder toezicht van een zakken vullende curator.
Begrijp totaal niet waarom collin hier niet zelf de regie neemt.
pi_219311586
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 17:21 schreef ZeKraut het volgende:

[..]
Opvallend, normaliter vindt onderzoek plaats ten tijde van de (eerste) aankoop en is rond de vergunningaanvraag de bodemsituatie duidelijk.
Gaat zo'n onderzoek verder dan "de verkoper verklaart niet bekend te zijn met enige verontreiniging" en "uit historisch onderzoek blijkt geen aanleiding om bodemverontreiniging te vermoeden"?

quote:
Ik meen me te herinneren dat iemand - na de sloop - autowrakken op het perceel signaleerde, het zou zomaar kunnen dat die hebben gelekt ...
Deze bedoelde u? Is het geen verontreiniging met resten asbest in de erfverhardiing/puinresten van het huis.

quote:
De rekensom hoeft niet zo dramatisch te zijn, erg afhankelijk van de aard en omvang van de verontreiniging. Raar dat er geen enkele indicatie wordt gegeven. Probleem is hier nu wel dat het traject van bodemonderzoeken tot en met sanering een erg strakke aansturing vraagt vanuit kostenbeheer. Daarvoor ligt bij de koper geen enkele prikkel meer, die kan vrolijk kiezen voor de koninklijke weg, en de rekening doorschuiven naar de curator en dus de investeerders.
Ik zit er niet in maar dat was mijn gedachte ook. "Voor de boedel" zou het beter zijn om zelf de sanering uit te voeren en dan te verkopen als schone bouwgrond, maar dat gaat waarschijnlijk te ver voor een curator om dat goed te regelen.
pi_219312044
quote:
ccf

Dat wordt dus niet veel.
We betalen ook nog een hoge boedelbijdrage. De hoogte van deze bijdrage hadden ze ook wel mogen opnemen in het voorstel.
quote:
Ondertussen bevinden wij ons in de afrondende fase van de gesprekken met de curator over de boedelbijdrage, waarbij de gevraagde bijdrage hoger uitvalt dan gebruikelijk.
Valt geen zinnige afweging te maken op dit voorstel.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 21-11-2025 20:42:27 ]
pi_219315622
Wvjg maatschappelijk project met incentive:
Smaak en Blokje Ouddorp Tranche 1

1e recht van hypotheek op een loods met ondergrond aan Hogepad 7 te Ouddorp, kadastraal bekend: Gemeente Ouddorp, Sectie D, nummer 2857, groot 340m2

Voor investeerders met een inleg vanaf ¤ 1.000,- biedt de lunchroom voor 2 personen gratis koffie en gebak aan. Voor investeerders met een inleg van ¤ 2.500,- biedt de lunchroom voor 2 personen gratis een complete lunch aan.

Deze lening wordt verstrekt bij de start van de verbouwing, naar verwachting wordt deze lening rentedragend per medio december 2025. De 2e lening wordt naar verwachting in februari 2026 opengezet.
pi_219316086
Zo richting einde jaar heb ik mijn crowdfunding weer eens tegen het licht gehouden. Een aantal zaken vallen op:

Dit jaar zal het saldo einde jaar weer een stuk lager liggen dan het vorige jaar ( -10 tot 15%). Het lukt steeds minder om geschikte projecten te vinden waarbij ik het criteria hanteer dat het netto rendement na kosten, VRH en inflatiecorrectie ongeveer 1,5% moet zijn. Dat betekent op dit moment dit ik een bruto rendementseis hanteer voor projecten met een beperkt risico (bij Collin crowdfund) van 1,5% + 2,8% (VRH) + 3,3% (gemiddelde inflatie 2025) + 0,9% (kosten of 1,2% in geval van een direct lening) = 8,5 – 8,8%. Voor hele goede projecten zonder noemenswaardig risico wil ik 8% (of 8,5% bij direct) accepteren. Ik merk dat de hogere VRH voet per 1 januari eigenlijk betekent dat als box 3 belegger crowdfunding zichzelf uit de markt aan het prijzen is.

De balans slaat ook dit jaar weer verder door naar Collin en dat is inmiddels 75% van de crowdfunding. GvE (en ook KoM) heb ik al jaren geleden afscheid van genomen vanwege de slechte opvolging bij defaults. SiG wil ik meenemen maar zonder linkjes kom ik daar amper meer tussen waardoor het uitstaande bedrag daar fors afgenomen is.

De strategie om bijna alleen nog maar projecten te nemen met een goede hypothecaire zekerheid heeft uitbetaald. Mijn rendement na kosten is in 2025 tot nu toe 6,8% wat met de nog lagere VRH in 2025 na inflatie en VRH uit komt op 1,4% (stand vandaag).
Ter vergelijking (ook na correctie VRH en inflatie): Mijn aandelenportefeuille staat op 3,5% en spaartegoeden (o.b.v. voorlopige VRH cijfers) op – 1,8%.

Voor 2026 zie ik het somber in voor crowdfunding. Het kan helpen als de inflatie flink daalt of als in Den Haag besloten wordt om toch de grondslag van 7,8% voor de VRH te dempen. Werkelijk rendement is voor crowdfunding geen reëel alternatief omdat je de kosten niet af mag trekken volgens het arrest van de hoge raad en je ook belasting gaat betalen over de eerste 50k (100k met partner).
Ik blijf wel projecten meenemen die aan mijn criteria voldoen omdat ik het ook leuk vind en het bovendien wat diversificatie biedt. Omdat het percentage crowdfunding af neemt wordt dat diversificatie-effect natuurlijk wel steeds minder.
pi_219316088
Ik heb helaas besloten even helemaal niets meer bij WvjG te doen.

Over een project waarvan de aflossing steeds uitgesteld wordt kreeg ik deze reactie:

SPOILER
Heel bijzonder. Het gaat niet over een maandje hè, maar richting een half jaar… en wat nou als het dan ook niet lukt, welk verhaal komen ze dan mee? Uitstel snap ik, risico van dit soort projecten, maar dat je dan rente stopt terwijl dit gedurende de looptijd van dit project en de voorganger wel altijd kon, onbegrijpelijk.
pi_219316362
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 15:11 schreef KrekelJapie het volgende:
Namber10
¤ 1.330.000 | 8,0 % rente | 14 maanden

Aflossingsvrije lening. Erg onhandige termijn voor de VRH met 2x de peildatum.
De 14 maanden is de maximale termijn. Naar verwachting korter. Helaas nog geen linkje
pi_219316752
quote:
ccf

Dat wordt dus niet veel.
Ga hier ook tegen stemmen
zoals eerder hierboven opgemerkt, heeft koper totaal geen belang meer in kosten saneren, curator heeft geen idee wat het gaat kosten dus dan maar gewoon openbaar veilen.
pi_219318320
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 08:46 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ook zijn het nog meerdere pandjes / dus leegstand risico verspreid over meerdere pandjes
pi_219319101
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 11:10 schreef Faraday01 het volgende:
Zo richting einde jaar heb ik mijn crowdfunding weer eens tegen het licht gehouden. Een aantal zaken vallen op:
Ik heb dezelfde berekening gemaakt en dezelfde (teleurstellende) conclusie moeten trekken. Ik ben sinds september gestopt met crowdfunding. De VRH per 1/1/26 weegt niet op tegen het rendement dat je nog kunt halen in de laatste paar maanden. Het is goedkoper om mijn centjes een paar maanden op de bank te hebben staan. Ook aflossingen gaan linea recta naar de (buitenlandse) spaarbank, in plaats van dat ze herbelegd worden.

Per 2 januari ben ik er weer, tot ergens augustus/september, afhankelijk van het rendement dat ze tegen die tijd bieden op een lening :P
pi_219323317
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:03 schreef ovdm het volgende:

[..]
Ik heb dezelfde berekening gemaakt en dezelfde (teleurstellende) conclusie moeten trekken. Ik ben sinds september gestopt met crowdfunding. De VRH per 1/1/26 weegt niet op tegen het rendement dat je nog kunt halen in de laatste paar maanden. Het is goedkoper om mijn centjes een paar maanden op de bank te hebben staan. Ook aflossingen gaan linea recta naar de (buitenlandse) spaarbank, in plaats van dat ze herbelegd worden.

Per 2 januari ben ik er weer, tot ergens augustus/september, afhankelijk van het rendement dat ze tegen die tijd bieden op een lening :P
Als de tweede kamer de box 3 wettelijk rendement op tijd goedkeurt dan hebben we dit gedoe nog maar 2 keer (2026 en 2027)
pi_219323453
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 09:04 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Als de tweede kamer de box 3 wettelijk rendement op tijd goedkeurt dan hebben we dit gedoe nog maar 2 keer (2026 en 2027)
Ik ben benieuwd hoe ze dat werkelijke rendement willen vaststellen in overige bezittingen, lijkt mij een onhaalbare klus.

Bij spaargeld lijkt mij het makkelijker vast te stellen, onder andere bij langdurige deposito's bijvoorbeeld.
pi_219324508
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:03 schreef ovdm het volgende:

[..]
De VRH per 1/1/26 weegt niet op tegen het rendement dat je nog kunt halen in de laatste paar maanden.
Dat je vervolgens een heleboel dagen belastingvrij rendement hebt (tot aan de vólgende peildatum), heb je daarbij niet meegewogen?
Pecunia non olet
pi_219324570
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 09:24 schreef quepos het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd hoe ze dat werkelijke rendement willen vaststellen in overige bezittingen, lijkt mij een onhaalbare klus.

Bij spaargeld lijkt mij het makkelijker vast te stellen, onder andere bij langdurige deposito's bijvoorbeeld.
Bij aandelen bij brokers en crowdfunding niet zo moeilijk. Wordt pas lastiger bij incourante bezittingen
pi_219327251
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 11:10 schreef Faraday01 het volgende:

Dit jaar zal het saldo einde jaar weer een stuk lager liggen dan het vorige jaar ( -10 tot 15%). Het lukt steeds minder om geschikte projecten te vinden waarbij ik het criteria hanteer dat het netto rendement na kosten, VRH en inflatiecorrectie ongeveer 1,5% moet zijn. Dat betekent op dit moment dit ik een bruto rendementseis hanteer voor projecten met een beperkt risico (bij Collin crowdfund) van 1,5% + 2,8% (VRH) + 3,3% (gemiddelde inflatie 2025) + 0,9% (kosten of 1,2% in geval van een direct lening) = 8,5 – 8,8%. Voor hele goede projecten zonder noemenswaardig risico wil ik 8% (of 8,5% bij direct) accepteren. Ik merk dat de hogere VRH voet per 1 januari eigenlijk betekent dat als box 3 belegger crowdfunding zichzelf uit de markt aan het prijzen is.

De balans slaat ook dit jaar weer verder door naar Collin en dat is inmiddels 75% van de crowdfunding. GvE (en ook KoM) heb ik al jaren geleden afscheid van genomen vanwege de slechte opvolging bij defaults. SiG wil ik meenemen maar zonder linkjes kom ik daar amper meer tussen waardoor het uitstaande bedrag daar fors afgenomen is.

De strategie om bijna alleen nog maar projecten te nemen met een goede hypothecaire zekerheid heeft uitbetaald. Mijn rendement na kosten is in 2025 tot nu toe 6,8% wat met de nog lagere VRH in 2025 na inflatie en VRH uit komt op 1,4% (stand vandaag).
Ter vergelijking (ook na correctie VRH en inflatie): Mijn aandelenportefeuille staat op 3,5% en spaartegoeden (o.b.v. voorlopige VRH cijfers) op – 1,8%.

Voor 2026 zie ik het somber in voor crowdfunding. Het kan helpen als de inflatie flink daalt of als in Den Haag besloten wordt om toch de grondslag van 7,8% voor de VRH te dempen. Werkelijk rendement is voor crowdfunding geen reëel alternatief omdat je de kosten niet af mag trekken volgens het arrest van de hoge raad en je ook belasting gaat betalen over de eerste 50k (100k met partner).
Ik blijf wel projecten meenemen die aan mijn criteria voldoen omdat ik het ook leuk vind en het bovendien wat diversificatie biedt. Omdat het percentage crowdfunding af neemt wordt dat diversificatie-effect natuurlijk wel steeds minder.
Bedankt voor dit heldere verhaal.

V.w.b. dat 'werkelijke' rendement: nog belangrijker dan de dingen die jij noemt, is dat je de inflatie niet van je rendement mag aftrekken.
Zolang dat niet kan is dat 'werkelijke' rendement natuurlijk niet echt het werkelijke rendement.
pi_219330316
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 11:31 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat je vervolgens een heleboel dagen belastingvrij rendement hebt (tot aan de vólgende peildatum), heb je daarbij niet meegewogen?
Ja, heb ik meegewogen. Het is goedkoper om in deze maanden niet opnieuw in te leggen maar op de bank te laten staan, en per 2 januari weer in te gaan leggen. Dan heb ik hoog rendement tot de volgende peildatum, tegen laag tarief box 3.
pi_219330679
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 23:18 schreef ovdm het volgende:

[..]
Ja, heb ik meegewogen. Het is goedkoper om in deze maanden niet opnieuw in te leggen maar op de bank te laten staan, en per 2 januari weer in te gaan leggen. Dan heb ik hoog rendement tot de volgende peildatum, tegen laag tarief box 3.
Daarbij is het dan wel de vraag hoe snel je het spaarpotje wat je apart hebt gezet weer kun inleggen in crowsfinance. Met het aantal interessante crowdfinance projecten waar ik in wil stappen kan het wel maanden duren voordat ik mijn potje heb ingezet (ik ben nogal van het spreiden). De overweging die ik hierin maak is of ik ná 1 januari er weken of maanden over wil doen, of dat ik toch voor de hogere VRH ga en de laatste maanden van dit jaar blijft inleggen om daarmee niet "vast te lopen" aan het begin van het jaar.
pi_219331248
"De Zaak"

Pas op met vermogensverschuivingen in box 3 rond 1 januari: De Belastingdienst kijkt mee
De Belastingdienst waarschuwt voor zogenoemde peildatumarbitrage – het bewust verschuiven van vermogen vlak vóór of ná 1 januari om belasting te besparen in box 3. Omdat het rendement op spaargeld veel lager wordt belast dan op beleggingen of andere bezittingen, lijkt het aantrekkelijk om tijdelijk te schuiven en je geld even te parkeren op een spaarrekening. Maar wie dat puur doet om belasting te ontwijken, kan fiscaal worden teruggefloten.

Sinds 2024 geldt een arbitrageperiode van drie maanden voor en na (van 1 oktober tot en met 31 maart). Als je binnen die periode vermogen tijdelijk omzet – bijvoorbeeld door beleggingen kort voor 1 januari te verkopen en begin januari weer terug te kopen – kan de Belastingdienst die handelingen negeren. In dat geval word je alsnog belast alsof je die bezittingen nooit hebt verkocht. Alleen als er aantoonbare zakelijke redenen zijn (zoals het vrijmaken van liquiditeit of een geplande herinvestering), kun je aan die sanctie ontkomen.

De controle op peildatumarbitrage gebeurt handmatig en risicogericht. Je moet in je aangifte zelf aangeven of er sprake is van dergelijke transacties. Laat je dat veld leeg, dan kun je worden geselecteerd voor controle.
Pecunia non olet
pi_219331370
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 09:18 schreef obligataire het volgende:
"De Zaak"

Pas op met vermogensverschuivingen in box 3 rond 1 januari: De Belastingdienst kijkt mee
De Belastingdienst waarschuwt voor zogenoemde peildatumarbitrage – het bewust verschuiven van vermogen vlak vóór of ná 1 januari om belasting te besparen in box 3. Omdat het rendement op spaargeld veel lager wordt belast dan op beleggingen of andere bezittingen, lijkt het aantrekkelijk om tijdelijk te schuiven en je geld even te parkeren op een spaarrekening. Maar wie dat puur doet om belasting te ontwijken, kan fiscaal worden teruggefloten.

Sinds 2024 geldt een arbitrageperiode van drie maanden voor en na (van 1 oktober tot en met 31 maart). Als je binnen die periode vermogen tijdelijk omzet – bijvoorbeeld door beleggingen kort voor 1 januari te verkopen en begin januari weer terug te kopen – kan de Belastingdienst die handelingen negeren. In dat geval word je alsnog belast alsof je die bezittingen nooit hebt verkocht. Alleen als er aantoonbare zakelijke redenen zijn (zoals het vrijmaken van liquiditeit of een geplande herinvestering), kun je aan die sanctie ontkomen.

De controle op peildatumarbitrage gebeurt handmatig en risicogericht. Je moet in je aangifte zelf aangeven of er sprake is van dergelijke transacties. Laat je dat veld leeg, dan kun je worden geselecteerd voor controle.
Dit geldt ook voor schulden naar spaarrekening. Dus eind van het jaar schulden aangaan en het geld op de spaarrekening zetten en begin komend jaar weer aflossen.
pi_219331512
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 04:12 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Daarbij is het dan wel de vraag hoe snel je het spaarpotje wat je apart hebt gezet weer kun inleggen in crowsfinance. Met het aantal interessante crowdfinance projecten waar ik in wil stappen kan het wel maanden duren voordat ik mijn potje heb ingezet (ik ben nogal van het spreiden). De overweging die ik hierin maak is of ik ná 1 januari er weken of maanden over wil doen, of dat ik toch voor de hogere VRH ga en de laatste maanden van dit jaar blijft inleggen om daarmee niet "vast te lopen" aan het begin van het jaar.
Over het algemeen is het aanbod van nieuwe projecten groot genoeg om dit (bij mij) in 1 a 2 maanden weg te werken.
pi_219331541
quote:
"De Zaak"

Dat is bij crowdfinance niet van toepassing aangezien de afloop datum van projecten of van te voren vast staat of in geval van een vervroegde aflossing wij als investeerders hier geen invloed op hebben.
pi_219332138
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 18:11 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik ga tegen stemmen. Ik geef mijn portomonnee niet aan een koper en zeker niet onder toezicht van een zakken vullende curator.
Begrijp totaal niet waarom collin hier niet zelf de regie neemt.
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:13 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
We betalen ook nog een hoge boedelbijdrage. De hoogte van deze bijdrage hadden ze ook wel mogen opnemen in het voorstel.
[..]
Valt geen zinnige afweging te maken op dit voorstel.
Ook tegen gestemd (niet dat het veel zin zal hebben).
pi_219332305
Toelichting ccf over haitsma

SPOILER
pi_219332575
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:12 schreef zeeland6 het volgende:
Toelichting ccf over haitsma

SPOILER
Dat kan natuurlijk, alleen ga dan als Collin zijnde, niet in de mail m.b.t. de stemming schrijven “Alle noodzakelijke kosten die verband houden met het Onderzoek en de Sanering, worden door Koper gedragen en betaald.”

De kosten worden dus alleen voorgeschoten door de koper en zeker niet gedragen door de koper. De kosten worden (als blanco cheque) gedragen door ons als investeerders. Zeg dat dan gewoon...
pi_219332945
quote:
14s.gif Op maandag 24 november 2025 09:43 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat is bij crowdfinance niet van toepassing aangezien de afloop datum van projecten of van te voren vast staat of in geval van een vervroegde aflossing wij als investeerders hier geen invloed op hebben.
Maar toch, als ze zien dat iemand laten we zeggen 10K per maand inlegt ongeveer/gemiddeld, en ze zien een scherpe daling vanaf oktober, november, december zelfs helemaal niets meer, en dan een vracht ineens aan investeringen in januari, dan kan me voorstellen dat men dan toch iets uit te leggen heeft. Tenzij je aannemelijk kunt maken dat Collin in Q4 altijd slechte projecten aanbiedt _O-
Pecunia non olet
pi_219332947
quote:
14s.gif Op maandag 24 november 2025 11:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat kan natuurlijk, alleen ga dan als Collin zijnde, niet in de mail m.b.t. de stemming schrijven “Alle noodzakelijke kosten die verband houden met het Onderzoek en de Sanering, worden door Koper gedragen en betaald.”

De kosten worden dus alleen voorgeschoten door de koper en zeker niet gedragen door de koper. De kosten worden (als blanco cheque) gedragen door ons als investeerders. Zeg dat dan gewoon...
Zo is het exact deze misleidende tekst die je meerdere keren moet lezen is duidelijk bedoeld om mensen naar de mee eens stem te loodsen. Gedurende het traject zijn hier veel dingen mis gegaan die zeker de investeerder niet te verwijten zijn, maar waarin Collin geen glansrol heeft vervuld. Collin zit naar mijn mening met dit dossier in haar maag en wil hier zo snel mogelijk vanaf .Daar is op zich niets mis mee , maar dit mag nooit ten koste gaan van de investeerder die voor gespiegeld is in een renovatie project te investeren

[ Bericht 5% gewijzigd door NaRegenDeZon op 24-11-2025 12:00:07 ]
pi_219333006
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 04:12 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Terecht punt. Ik heb geen idee nog, maar dit zal zeker een factor zijn. Het is de 1e keer dat ik het zo doe. Als ik te lang rendement ga missen, dan pas ik mijn handelswijze volgend jaar aan.
pi_219333014
quote:
"De Zaak"

Dat speelt hier niet. Immers, ik kies er niet voor om af te lossen. De lening loopt van rechtswege af.
Ik kies er slechts voor om niet opnieuw in te leggen. Dat is geen arbitrage en valt niet onder hetgeen je schrijft.
pi_219333015
ik erger me een beetje aan GvE om heel veel redenen, maar deze in het bijzonder. Er staat een verzamelbetaling 23/11 klaar, maar deze is nog niet doorgevoerd. Het is inmiddels 24/11. Dit bedrag kan ik dus niet gebruiken voor vervolginvesteringen.

Aangezien ik wat spreiding wil en niet alles bij Nli en CC, wil ik wel wat aanhouden bij GvE, maar buiten alle andere argumenten (slechte communicatie en opvolging) is dit toch weer een puntje om minder te investeren in GvE.

Ik begrijp dan ook werkelijk niet waarom ze weer beste crowdfundingplatform zijn geworden.
pi_219333106
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:52 schreef obligataire het volgende:

[..]
Maar toch, als ze zien dat iemand laten we zeggen 10K per maand inlegt ongeveer/gemiddeld, en ze zien een scherpe daling vanaf oktober, november, december zelfs helemaal niets meer, en dan een vracht ineens aan investeringen in januari, dan kan me voorstellen dat men dan toch iets uit te leggen heeft. Tenzij je aannemelijk kunt maken dat Collin in Q4 altijd slechte projecten aanbiedt _O-
Zoals ik het begrijp kan dit niet als peildatumarbitrage worden gezien. De wetstekst over peildatumarbitrage heeft het over een actieve daad (of soortgelijke woorden) door de belastingplichtige. Niets doen is geen actieve daad.
pi_219333119
Herfinanciering Anand bij Collin

https://www.collincrowdfu(...)836181735cdcc1ee46d2
pi_219333196
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 12:13 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Zoals ik het begrijp kan dit niet als peildatumarbitrage worden gezien. De wetstekst over peildatumarbitrage heeft het over een actieve daad (of soortgelijke woorden) door de belastingplichtige. Niets doen is geen actieve daad.
Bovendien zie ik de discussie bij de rechter al voor me als je uit legt dat je per saldo een negatief rendement over de laatste maanden moet accepteren volgens de belastingdienst. Dan kom je al in de buurt van de uitspraak van de hoge raad over het te hoge fictieve rendement in relatie tot het eigendomsrecht.

Ik kan me niet voorstellen dat de belastingdienst zich hier aan gaat wagen. Die gaan eerst zaken waar aanzienlijke aandelenportefeuilles verkocht en vervolgens gekocht worden rondom de jaarwisseling bij de rechter aanhanging maken. Dat is veel makkelijker aan te tonen als peildatumarbitrage. En over 2 jaar belasten we werkelijk rendement en zijn we helemaal van deze ellende af als het goed is.
pi_219333226
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 12:05 schreef boertje2024 het volgende:
Er staat een verzamelbetaling 23/11 klaar, maar deze is nog niet doorgevoerd. Het is inmiddels 24/11. Dit bedrag kan ik dus niet gebruiken voor vervolginvesteringen.
Dit doen ze al langer hoor, waarschijnlijk bleef geld niet lang genoeg in de wallet staan en op deze manier misschien wel...?
pi_219333276
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 12:04 schreef ovdm het volgende:

[..]
Terecht punt. Ik heb geen idee nog, maar dit zal zeker een factor zijn. Het is de 1e keer dat ik het zo doe. Als ik te lang rendement ga missen, dan pas ik mijn handelswijze volgend jaar aan.
Het is bij mij ook ieder jaar een afweging of ik wel of niet doorga. Ik kijk in het eerste kwartaal altijd naar de hoeveelheid succesvolle projecten waar ik in ben gestapt, en dat wisselt het ene jaar sterker dan het andere jaar.
pi_219333413
Linkje Collin

hypotheek van de bekende familie inmiddels.

SPOILER
pi_219333418
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 12:19 schreef Faraday01 het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat de belastingdienst zich hier aan gaat wagen. Die gaan eerst zaken waar aanzienlijke aandelenportefeuilles verkocht en vervolgens gekocht worden rondom de jaarwisseling bij de rechter aanhanging maken.
Maar dan gaan we het dus meer naar de keuze op basis van een "pakkans" :)

Ik deel de mening van iedereen die zegt dat de kans dat je door aan het eind van het jaar een paar maanden juist passief te zijn uiteindelijk veroordeeld gaat worden best klein zal kunnen zijn. De hele arbitrage is ingesteld vanuit de gedachte van antimisbruik, de vraag zou dan kunnen worden of bewust niet handelen misbruik is? Aan de andere kant is er in het recht ook nog zoiets als een bestendige gedragslijn in je handelen of juist het nalaten daarvan.

Hoe dan ook, dat hele gedrocht van fictief en/of werkelijk rendement voor box3 rammelt en kraakt aan alle kanten en mijn persoonlijke verwachting/mening is dat de belastingdienst haar tijd voornamelijk uit zal zitten totdat er definitieve wet-/regelgeving is en dan weer veel activer zal gaan zijn op dat soort vraagstukken.

Wat mij betreft was/is/blijft de keuze gewoon heel simpel: iemand kiest wat hij/zij zelf denkt te kunnen uitleggen/verdedigen/verklaren op basis van wet-/regelgeving maar gaat later geen krokodillentranen huilen en zeggen dat het oneerlijk is als het uiteindelijk toch anders blijkt uit te pakken en de keuzes toch niet goed verdedigbaar bleken te zijn.
pi_219333450
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 12:05 schreef boertje2024 het volgende:
ik erger me een beetje aan GvE om heel veel redenen, maar deze in het bijzonder. Er staat een verzamelbetaling 23/11 klaar, maar deze is nog niet doorgevoerd. Het is inmiddels 24/11. Dit bedrag kan ik dus niet gebruiken voor vervolginvesteringen.

Aangezien ik wat spreiding wil en niet alles bij Nli en CC, wil ik wel wat aanhouden bij GvE, maar buiten alle andere argumenten (slechte communicatie en opvolging) is dit toch weer een puntje om minder te investeren in GvE.

Ik begrijp dan ook werkelijk niet waarom ze weer beste crowdfundingplatform zijn geworden.
Dit is de introductie van het 2-wekelijkse betaalregime van GVE altijd zo geweest en ook gecommuniceerd. In de mail van zondag en ook in het betaalschema van de projecten staat betaaldatum 25 november. Het is dus “as designed”.

Uiteraard kun je je afvragen of het niet sneller kan, en dat kan het waarschijnlijk ook wel, maar het is op zich voorspelbaar en aardig betrouwbaar.
pi_219333513
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 12:49 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Dit is de introductie van het 2-wekelijkse betaalregime van GVE altijd zo geweest en ook gecommuniceerd. In de mail van zondag en ook in het betaalschema van de projecten staat betaaldatum 25 november. Het is dus “as designed”.

Uiteraard kun je je afvragen of het niet sneller kan, en dat kan het waarschijnlijk ook wel, maar het is op zich voorspelbaar en aardig betrouwbaar.
Ik snap je punt, maar eigenlijk wordt het rendement dus minder omdat je 2 weken niks met je geld kan doen en als ze dan zelfs niet de datum nakomen is dat wel vervelend. Eens dat het al langere tijd zo is, dat wil niet zeggen dat dit een ergenis is. Had al een tijd niks geinvesteerd in GVE en dacht zal het weer eens proberen, maar geen zin om nieuw geld over te maken.
pi_219333600
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 12:40 schreef tnhb het volgende:

[..]
Maar dan gaan we het dus meer naar de keuze op basis van een "pakkans" :)

Ik deel de mening van iedereen die zegt dat de kans dat je door aan het eind van het jaar een paar maanden juist passief te zijn uiteindelijk veroordeeld gaat worden best klein zal kunnen zijn. De hele arbitrage is ingesteld vanuit de gedachte van antimisbruik, de vraag zou dan kunnen worden of bewust niet handelen misbruik is? Aan de andere kant is er in het recht ook nog zoiets als een bestendige gedragslijn in je handelen of juist het nalaten daarvan.

Hoe dan ook, dat hele gedrocht van fictief en/of werkelijk rendement voor box3 rammelt en kraakt aan alle kanten en mijn persoonlijke verwachting/mening is dat de belastingdienst haar tijd voornamelijk uit zal zitten totdat er definitieve wet-/regelgeving is en dan weer veel activer zal gaan zijn op dat soort vraagstukken.

Wat mij betreft was/is/blijft de keuze gewoon heel simpel: iemand kiest wat hij/zij zelf denkt te kunnen uitleggen/verdedigen/verklaren op basis van wet-/regelgeving maar gaat later geen krokodillentranen huilen en zeggen dat het oneerlijk is als het uiteindelijk toch anders blijkt uit te pakken en de keuzes toch niet goed verdedigbaar bleken te zijn.
Als men rondom de peildatum vermogen verschuift, moet men goed documenteren of er zakelijke, niet-fiscale redenen waren; anders kan de Belastingdienst die transacties negeren bij de box-3-berekening.

Het argument 'ik heb dit gedaan omdat ik vind dat de Belastingdienst zich een te groot deel toe-eigent van mijn eerlijk verdiend rendement' , is dus duidelijk geen zakelijke c.q. niet-fiscale argumentatie. Integendeel.

Des te meer omdat er weliswaar sprake is van een peilmoment, maar de totale heffing is op jaarbasis. Dit systeem is bewust gekozen door de wetgever en is ook niet echt onredelijk als men een belegging gewoon een jaar laat staan en/of doorrolt naar een andere belegging.

Aan de andere kant, de Belastingdienst kan geen transacties negeren, want die zijn er niet in Q4. Je hebt iets achterwege gelaten wat je wellicht anders wel zou hebben gedaan maar dat is uiteraard vaag.
Pecunia non olet
pi_219333767
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 12:59 schreef boertje2024 het volgende:

[..]
Ik snap je punt, maar eigenlijk wordt het rendement dus minder omdat je 2 weken niks met je geld kan doen en als ze dan zelfs niet de datum nakomen is dat wel vervelend. Eens dat het al langere tijd zo is, dat wil niet zeggen dat dit een ergenis is. Had al een tijd niks geinvesteerd in GVE en dacht zal het weer eens proberen, maar geen zin om nieuw geld over te maken.
Je mag kritiek hebben op GVE hoor, maar het is onzin om te zeggen dat ze de datum van betaling niet nakomen. Op allerlei plaatsen staat namelijk een betaaldatum van 25 november:
- in het betaalschema per project
- in het Excel overzicht van de betalingen
- in de betalingsmail zelf

Dat vervolgens de betaalopdracht al 2 dagen eerder zichtbaar is in de wallet als zijnde een toekomstige betaling is voor mij in elk geval geen reden om me te ergeren. Integendeel, goed om te zien dat het eraan komt. :)
pi_219334064
quote:
14s.gif Op maandag 24 november 2025 13:46 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Je mag kritiek hebben op GVE hoor, maar het is onzin om te zeggen dat ze de datum van betaling niet nakomen. Op allerlei plaatsen staat namelijk een betaaldatum van 25 november:

Dat vervolgens de betaalopdracht al 2 dagen eerder zichtbaar is in de wallet als zijnde een toekomstige betaling is voor mij in elk geval geen reden om me te ergeren. Integendeel, goed om te zien dat het eraan komt. :)
Wat het verwarrende is (in mijn ogen), is dat de afhandeling van de "oude" 2-wekelijke betalingen niet helemaal overeenkomste de werking van de 1-maandelijkse betalingen (op de 15de) verloopt. Bij die 2-wekelijkse krijg je zondag een mailtje dat het dinsdag in de wallet staat. Zondag staat dat dan ook in de wallet als aangekondigd met de datum van zondag die maandag op maandag komt te staan en uiteindelijk de datum van diensdag krijgt bij de uitbetaling. Daar is meen ik wel eens iets afwijkends geweest, maar toen ging er ergens iets mis. De maandelijkse betaling van de 15de staat (vrijwel?) direct in de wallet bij de aankondiging en is dan ook (vrijwel) direct beschikbaar. Als je niet goed oplet tot welke groep de betalingsaankondiging hoort levert dat bij mij ook wel eens wat (onterechte) frustratie op :) Ik dan dus even opletten dat ik dat mailtje van zondag bewaar en een reminder zet zodat ik op dinsdag alsnog bij dat geld kan, wat ik dus regelmatig vergeet, ik schat in dat ik niet de enige ben :)
pi_219334089
Ik vind het ook juist prettig om ruim van tevoren ingelicht te worden welke betalingen ik ga ontvangen.
Gebundeld met andere betalingen en een duidelijk overzicht vooraf. Wat betreft transparantie is dat erg prettig.

Het enige nadeel vind ik dat de helft van de betalingen op mijn rekening komen en de andere helft op mijn account, maar dat is een logisch gevolg van nieuw beleid bij GvE wat ze uiteraard niet op bestaande projecten toe mogen passen.

Als ik dat vergelijk met bijvoorbeeld NLI dan heeft dit systeem van GvE duidelijk mijn voorkeur. Daar krijg ik meestal losse betalingen op bijna elke mogelijke dag van de maand en er is er geen duidelijk overzicht. Het kost me iedere maand zeker een kwartier om alle betalingen te controleren en bij GvE is dat hooguit 5 minuten.
pi_219334169
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 14:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik vind het ook juist prettig om ruim van tevoren ingelicht te worden welke betalingen ik ga ontvangen.
Gebundeld met andere betalingen en een duidelijk overzicht vooraf. Wat betreft transparantie is dat erg prettig.

Het enige nadeel vind ik dat de helft van de betalingen op mijn rekening komen en de andere helft op mijn account, maar dat is een logisch gevolg van nieuw beleid bij GvE wat ze uiteraard niet op bestaande projecten toe mogen passen.
Welke GvE projecten krijg je dan nog op de rekening ipv in de wallet?
pi_219334253
Aankondiging nieuwe WvjG:

quote:
Vanavond 24 november om 19:00 uur heeft u de mogelijkheid om te investeren in de financiering van een pand aan de Havenstraat 1 te Bussum.

Dhr. Victor Vogel (58) is de kredietnemer in dit project. Hij is een ervaren vastgoedbelegger en beheert een vastgoedportefeuille wat bestaat uit meerdere panden die allemaal verhuurd zijn. De totale netto huurinkomsten uit box 3 zijn ¤ 212.000,- per jaar.

Dit toont aan dat de portefeuille financieel gezond is en ruime liquiditeit genereert. Het betreft in dit geval een herfinanciering van een pand in Bussum. De financiering loopt nu nog bij een andere partij en de einddatum komt vlot dichterbij.

Voor de herfinanciering is een investeringsbedrag van ¤ 940.000,- benodigd. Het pand is recentelijk door een erkende taxateur gewaardeerd op ¤ 1.175.000,- wat resulteert in een solide en verantwoorde LTV van 80%.

Dit project is op korte termijn al rentedragend. De verstrekkingsdatum van de lening staat gepland voor begin december.
Investeringsspecificaties
Bruto rente: 8,7%
Leningsvorm: aflossingsvrij
Looptijd: 36 maanden
LTV-waarde: 80%

Zekerheden
Ter zekerheid ontvangt u het 1e recht van hypotheek op de Havenstraat 1 te Bussum met een nominale waarde van ¤ 1.175.000,-

Privé borgstelling door de dhr. V. Vogel
Maar de Vogel is alweer gevlogen want de pitch is alweer verdwenen.

https://waardevoorjegeld.(...)havenstraat-1-bussum
pi_219334349
quote:
14s.gif Op maandag 24 november 2025 13:46 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Als je mijn post had gelezen, had je gezien dat daar 23 november staat en het dus geen onzin is.
pi_219334812
Weer een vervroegde SiG aflossing:

SPOILER
pi_219334909
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:52 schreef obligataire het volgende:

[..]
Volgens mij is dat toch echt niet het geval. Je bent natuurlijk nooit verplicht om ergens in te (blijven) investeren, en wezenlijk is het zo dat de proposities van q4 daadwerkelijk minder interessant zijn vanwege fiscale regelgeving. Er is dan nog geen sprake van peildatumarbitrage, daarvoor moet er een verkooptransactie zijn. Bij CF zal je hier echt nooit tegenaan lopen, behalve als je je beleggingen op de secundaire markt zou aanbieden (prikbord oid) en na januari deze gelden weer snel zou herinvesteren.
pi_219334990
quote:
14s.gif Op maandag 24 november 2025 14:39 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Aankondiging nieuwe WvjG:
[..]
Maar de Vogel is alweer gevlogen want de pitch is alweer verdwenen.

https://waardevoorjegeld.(...)havenstraat-1-bussum
Hij is weer terug. Iemand ervaring met deze leningnemer? Ik zie dit in de pitch staan en dat klinkt niet heel positief: “Gezien de staat van dienst Voldoende.”
pi_219335897
quote:
14s.gif Op maandag 24 november 2025 11:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dat was mijn verwijt ook aan collin met daarop genoemde reactie. Blij met een dooie mus. Een reactie in de reeks 'wij hebben geen boodschap aan investerders'.
pi_219336243
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 14:24 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Welke GvE projecten krijg je dan nog op de rekening ipv in de wallet?
Je hebt gelijk. Ik hem mijn laatste paar berichten over verzamelbetalingen bekeken en die waren allemaal in mijn wallet. Voorheen was dat om en om.
pi_219337140
Linkje hypno bij Collin. Goede zekerheden.
SPOILER
pi_219337313
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 20:54 schreef Fredericm het volgende:
Linkje hypno bij Collin. Goede zekerheden.
SPOILER
Niet bepaald Unilever die onderneming. Hopelijk zijn het niet zijn enige inkomsten. Misschien hier en daar een lesje zonder bonnetje? De bedrijfshal ziet er netjes en courant uit.

[ Bericht 15% gewijzigd door obligataire op 24-11-2025 21:51:33 ]
Pecunia non olet
pi_219339443
Hebben er meer mensen hun bonus van CRE al gehad? Ik kreeg een paar tientjes overgemaakt eind vorige week, zonder toelichting verder. Toevallig had ik er een paar dagen eerder nog over gebeld.

Investeringsbedrag Bedrag cashback Percentage cashback

¤ 500 - ¤ 999 ¤ 25,00 2,5% - 5,0%
¤ 1.000 - ¤ 2.499 ¤ 50,00 2,0% - 5,0%
¤ 2.500 - ¤ 4.999 ¤ 75,00 1,5% - 3,0%
¤ 5.000 - ¤ 9.999 ¤ 125,00 1,25% - 2,5%
¤ 10.000 - ¤ 24.999 ¤ 250,00 1,0% - 2,5%
¤ 25.000 - ¤ 99.999 ¤ 500,00 0,5% - 2,0%
¤ 100.000 of meer ¤ 1.000,00 1,0%

[ Bericht 29% gewijzigd door obligataire op 25-11-2025 10:13:22 ]
Pecunia non olet
pi_219339479
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:07 schreef obligataire het volgende:
Hebben er meer mensen hun bonus van CRE al gehad? Ik kreeg een paar tientjes overgemaakt eind vorige week, zonder toelichting verder. Toevallig had ik er een paar dagen eerder nog over gebeld.

Investeringsbedrag

Bedrag cashback

Percentage cashback

Nee, hier nog niet. Nog steeds wachtend. Verwacht het binnenkort wel eerlijk gezegd.
pi_219339598
Pecunia non olet
pi_219339698
quote:
Die maakt ook goed gebruik van de geborgde leningen. Eerder deze maand al eentje voor de vestiging in Kijkduin en tegen eind vorige maand voor Volle maan. Plus vorig jaar augustus ook voor Leiden en Delft.
pi_219339876
quote:
Vanaf februari ook te zien in een reallife soap: https://www.ad.nl/leidsch(...)-televisie~a7275394/
pi_219340386
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:07 schreef obligataire het volgende:

Ik heb het inderdaad teruggehad. Precies het goede bedrag.
pi_219340853
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:53 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Die maakt ook goed gebruik van de geborgde leningen. Eerder deze maand al eentje voor de vestiging in Kijkduin en tegen eind vorige maand voor Volle maan. Plus vorig jaar augustus ook voor Leiden en Delft.
Zelf zit ik niet in de geborgde leningen, omdat 6% rente voor mij te laag is, maar het is de familie Bogaart van harte gegund dat de lening zo snel is volgeschreven. En niet geheel onbelangrijk, dat geeft hen ook weer meer cashflow om de betalingen voor de reguliere leningen - waar ik wel in zit (en volgens mij bijna iedereen die via HCN meedoet) - te kunnen blijven voldoen.
Win - win.
pi_219341216

[/quote]

Ja, ik heb het bedrag 22 november ontvangen.
pi_219341294
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:13 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
Zelf zit ik niet in de geborgde leningen, omdat 6% rente voor mij te laag is, maar het is de familie Bogaart van harte gegund dat de lening zo snel is volgeschreven. En niet geheel onbelangrijk, dat geeft hen ook weer meer cashflow om de betalingen voor de reguliere leningen - waar ik wel in zit (en volgens mij bijna iedereen die via HCN meedoet) - te kunnen blijven voldoen.
Win - win.
Geborgde leningen neem ik zelf beperkt mee. In het begin ervan heb ik er 4 meegenomen, waarvan 2 intussen al zijn afgelost, eentje vervroegd en de ander had maar een erg korte looptijd. De andere 2 lopen volgend jaar af. Eerder dit jaar heb ik er weer eentje meegenomen en nu dan ook deze Pavarotti.
Het rente percentage is inderdaad laag, maar daar staat tegenover dat het risico veel lager is. Op dit moment heb ik bij HCN 7 reguliere projecten on hold staan (waarvan eentje met een betaling vandaag officieel niet meer achterloopt) waardoor ik momenteel toch wat meer kijk naar projecten met meer zekerheid dan alleen hoofdelijke aansprakelijkheid.
Zelf zit ik ook in meerdere leningen van deze familie, waarvan het uitstaand saldo gestaag terug loopt (in januari alweer laatste termijn voor Kijkduin). Mocht meneer komend jaar weer met een nieuw regulier project komen voor een nieuw restaurant, dan doe ik ook weer graag mee.
pi_219341353
Johan de Wittlaan 100 LIVE 27 nov. 12.00 uur

https://www.funda.nl/deta(...)ttlaan-100/43025633/
https://assinkmakelaars.n(...)han-de-wittlaan-100/

ook deelaflossing > altijd een goed teken en scheelt ze richting de 2k aan rente. voor de resterende termijnen

Via deze weg willen wij u informeren over de gedeeltelijke vervroegde aflossing van de lopende lening van Café de Kersenbaan met leningnummer 42287.
Hierover is het volgende vermeld in de pitch:
'De mogelijkheid bestaat om éénmaal per kalenderjaar maximaal 10% van het oorspronkelijke leenbedrag af te lossen zonder extra vergoedingsrente. De looptijd zal hierbij gelijk blijven. De extra aflossing zal in mindering worden gebracht op de slottermijn.'

[ Bericht 33% gewijzigd door peterc op 25-11-2025 16:06:26 ]
pi_219341786
https://www.collincrowdfund.nl/ferry-van-dijk-en-beini-yang/

bij een huur van 230.000 minus exploitatielaten zit je op een nette aanvangsrendement van 5% op 3.618.744. als je nagaat dat met een max bevoorschotting om er ooit uit te komen 80% krijgt, oftewel 2.9 mio afgerond tegen een rente van 5,25% dan kan je een de lening nog niet afbetalen en naar een normale rente gaan. Tegen een crowdfunding rente kan je het niet rond rekenen. Snap even niet wat "we hier gaan doen"

daarnaast veel te hoge bevoorschotting voor als er geen vergunning komt en dan heb je helemaal een mooie niet renderende belegging. Wonen wordt het daar echt nog niet

snap ook niet waarom ze niet even passeren in januari scheelt hen 2,4% overdrachtsbelasting...
pi_219341832
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 16:34 schreef moedernatuur het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/ferry-van-dijk-en-beini-yang/

snap ook niet waarom ze niet even passeren in januari scheelt hen 2,4% overdrachtsbelasting...
Ze kopen het als kantoorpand? Dit blijft 10,4%
pi_219341887
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 16:41 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ze kopen het als kantoorpand? Dit blijft 10,4%
ohja, daar heb je gelijk in.
pi_219346567
Krantenartikel waarin een recent SiG project wordt vernoemd:

https://www.bndestem.nl/s(...)smigranten~a09578e3/

SPOILER
pi_219346774
Die Klei*derman op Collin, is nog niet zo vlot van betalen deze maand. Had al een paar dagen binnen moeten zijn. De eerste Duitse default? :?
Pecunia non olet
pi_219347704
https://www.collincrowdfund.nl/daans-investment-b-v/

kan niet veel misgaan behalve dat ie de woning verkoopt in maart ...
pi_219349884
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:19 schreef moedernatuur het volgende:

Voor 1,9 miljoen hoef je daar niet bang voor te zijn. Opgerekt huis op kleine kavel voor die prijs
pi_219352887
Heeft iemand een linkje van de Bulgaarse supermarkt (CCF)?
pi_219353051
Failliet: broers Patrick en Milan lieten hun zonne-energiebedrijf Soly de wereld over vliegen vanuit Groningen. Nu is het over en uit

SPOILER
Via NL investeert wat geld op gehaald de afgelopen jaren zie zelfs nog een mail erover van 12 maart dit jaar.
pi_219353661
Ik mis van CCF de volgende november betalingen
SPOILER
Heeft iemand informatie hierover?
pi_219353931
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 09:29 schreef KrekelJapie het volgende:
SPOILER
Als je Collin belt krijg je vaak wel info. Ik vind dit niet handig van hun geregeld. Alle investeerders die bellen kost ook tijd. Ze kunnen beter standaard een week na een gemiste betaling een update sturen.
pi_219354163
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 09:29 schreef KrekelJapie het volgende:
SPOILER
En mis er ook nog eentje van de Toko, die afgelopen maand weer was begonnen met afbetalen.

De correspondentie laat te wensen over.
pi_219354280
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 10:12 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Als je Collin belt krijg je vaak wel info. Ik vind dit niet handig van hun geregeld. Alle investeerders die bellen kost ook tijd. Ze kunnen beter standaard een week na een gemiste betaling een update sturen.
Bij Collin is het handwerk over wanneer ze een bericht sturen, dat is opzich goed, want dan weten we dat ze er inderdaad van op de hoogte zijn. Maar goed als het tel ang duurt is het inderdaad niet handig.
Eigenlijk moeten ze gewoon onze standaard volgend, bij meer dan 3 werkdagen te laat moet er een mail naar ons als investeerders uit want dan gaan wij erover praten op het forum.
pi_219354863
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 11:11 schreef escortmk2 het volgende:
Ik heb helaas besloten even helemaal niets meer bij WvjG te doen.

Over een project waarvan de aflossing steeds uitgesteld wordt kreeg ik deze reactie:

SPOILER
Heel bijzonder. Het gaat niet over een maandje hè, maar richting een half jaar… en wat nou als het dan ook niet lukt, welk verhaal komen ze dan mee? Uitstel snap ik, risico van dit soort projecten, maar dat je dan rente stopt terwijl dit gedurende de looptijd van dit project en de voorganger wel altijd kon, onbegrijpelijk.
En nu is deze tent failliet.
Had 5 maanden geleden al afgerond moeten zijn maar sindsdien niets mee gebeurd behalve wat pappen en nathouden zonder rentebetalingen.

Ben benieuwd wat het onderpand nu gaat opleveren en wat er gebeurd zou zijn als de ondernemer en het platform een paar maanden terug zelf het initiatief tot verkoop hadden genomen.
pi_219355347
Is er al een linkje van https://www.collincrowdfund.nl/v-o-f-marinov/?_gl=1*1dmsbnn*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=Cj0KCQiAiqDJBhCXARIsABk2kSlJeMdZIrLbMgKoe_fXazUOR4M1DqysoIdHyFJ9TtKUa9UlEPUJz6EaAgQdEALw_wcB&gbraid=0AAAAACxAah3Hw0M9PGFAEBBFIU1GQC2Qg voorhanden?
pi_219355619
Only Planet B.V.
¤ 300.000 | 6,0 % rente | 13 maanden |

Theatervoorstelling CCF
Linkje: https://www.collincrowdfu(...)62d02b4246-259582121
pi_219356115
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 14:10 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Is er al een linkje van https://www.collincrowdfund.nl/v-o-f-marinov/?_gl=1*1dmsbnn*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=Cj0KCQiAiqDJBhCXARIsABk2kSlJeMdZIrLbMgKoe_fXazUOR4M1DqysoIdHyFJ9TtKUa9UlEPUJz6EaAgQdEALw_wcB&gbraid=0AAAAACxAah3Hw0M9PGFAEBBFIU1GQC2Qg voorhanden?
Open
pi_219356206
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 16:01 schreef impact9 het volgende:

[..]
Open
En te laat. :(
pi_219356470
goed nieuws voor box 3.
Toch geen 7,78% maar 6,00%
Vrijstelling wordt niet verlaagd .

[ Bericht 9% gewijzigd door zeeland6 op 27-11-2025 17:11:06 ]
pi_219356490
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 17:01 schreef zeeland6 het volgende:
goed nieuws voor box 3.
Vrijstelling wordt geindexeerd.
Linkje?
pi_219356491
De geplande lastenverzwaring voor spaarders en beleggers wordt toch geschrapt. Het demissionaire kabinet wilde de opbrengst gebruiken om een gat in de begroting - dat is ontstaan door het box 3-debacle - te dichten, maar de Kamer steekt daar een stokje voor.

De Kamer zocht de afgelopen weken naar een oplossing. Even leken de partijen er niet uit te komen, maar donderdag stemde toch een meerderheid in met een voorstel van de ChristenUnie en SGP.

De rekening wordt nu neergelegd bij mensen die hun hypotheek (bijna) hebben afgelost. Zij verliezen versneld het belastingvoordeel dat zij krijgen op het eigenwoningforfait, een belasting die huizenbezitters betalen. Deze groep raakt de korting, die ook wel bekendstaat als de Wet Hillen, zeven jaar eerder kwijt. In 2041 komt er definitief een einde aan.

nu.nl
pi_219356493
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 17:01 schreef zeeland6 het volgende:
goed nieuws voor box 3.
Vrijstelling wordt geindexeerd.
Vrijstelling wordt eerst verlaagd per 1-1-26 en daarna jaarlijks geïndexeerd?
pi_219356497
.

[ Bericht 99% gewijzigd door zeeland6 op 27-11-2025 17:11:37 ]
pi_219356507
De belastingdruk over beleggingen in box 3 gaat na de stemming hierover in de Tweede Kamer van 27 november 2025 niet flink omhoog in 2026 (zie aangenomen amendement 36812-47).

De vermogensbelasting wordt geheven over zogenaamde forfaitaire rendementen of over je daadwerkelijk behaalde rendement. Dit kun je zelf kiezen. Het forfaitaire rendement over beleggingen gaat van 5,88% in 2025 naar 6,00% in 2026. Eerder was sprake van een verhoging naar 7,78%.

Het heffingsvrij vermogen waarover je geen vermogensbelasting wordt geïndexeerd en gaat omhoog van ¤57.684 (2025) naar ¤59.357 (2026). Eerder was sprake van een verlaging naar ¤51.396.
pi_219356724
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 10:39 schreef obligataire het volgende:
Die Klei*derman op Collin, is nog niet zo vlot van betalen deze maand. Had al een paar dagen binnen moeten zijn. De eerste Duitse default? :?
De officiële mededeling van Collin is nu ook binnen (die van "we hebben de betaling gecorrigeerd zodat uw administratie niet meer klopt").
Ben benieuwd. Mijn eerste en tot nu toe enige Duitse Collin. Ik wil eerst zien hoe ze probleemgevallen over de grens aanpakken voor ik er meer vertrouwen in krijg.
Om nu al over een mogelijk default te spreken lijkt mij wat vroeg.
pi_219356759
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:19 schreef moedernatuur het volgende:

Deze komt mij erg bekend voor. Is deze zitzakkenmeneer eerder ergens gecrowdfund of anders in het nieuws geweest?
pi_219356811
Wat is er aan de hand met die Benner kleiman?
pi_219356819
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 06:19 schreef Tjalala het volgende:
Failliet: broers Patrick en Milan lieten hun zonne-energiebedrijf Soly de wereld over vliegen vanuit Groningen. Nu is het over en uit

SPOILER
Via NL investeert wat geld op gehaald de afgelopen jaren zie zelfs nog een mail erover van 12 maart dit jaar.
Ik kom ze in mijn mailarchief een heel aantal keren tegen. De eerste in 2019 bij OPC, daarna meerdere keren bij NLI waarvan bij een in juni 2023 sprake was van "tranche 7", dus waarschijnlijk waren meerdere leningen niet publiek. Kon wel eens een flinke domper zijn voor NLI.
pi_219356847
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 17:53 schreef Boyette het volgende:
Wat is er aan de hand met die Benner kleiman?
Zoals gezegd, de laatste termijn is niet betaald. Om Collin te citeren:
quote:
Wij informeren u zodra er nieuwe relevante informatie beschikbaar is.
:)
pi_219358877
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 17:40 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
De officiële mededeling van Collin is nu ook binnen (die van "we hebben de betaling gecorrigeerd zodat uw administratie niet meer klopt").
Ben benieuwd. Mijn eerste en tot nu toe enige Duitse Collin. Ik wil eerst zien hoe ze probleemgevallen over de grens aanpakken voor ik er meer vertrouwen in krijg.
Om nu al over een mogelijk default te spreken lijkt mij wat vroeg.
Dat laatste lijkt mij natuurlijk ook, maar het valt me wel vies tegen. Ik was tot dusver nogal terughoudend met die grote Duitse leningen, maar deze leek me een goed verhaal. Nou ja we zullen het zien. Denk dat er voor Collin vooral commercieel veel aan gelegen is dat hun buitenlandse avontuur niet ontaardt in wanbetaling(en). Hier pakken ze aardig wat provisie op.
Pecunia non olet
pi_219359549
Een algemene fok vraag. Weten jullie als je een basic abonnement neemt je dan van de advertenties af bent? Sinds kort wordt het echt heel irritant met de filmpjes die steeds opkomen.
pi_219359635
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2025 22:47 schreef Fredericm het volgende:
Een algemene fok vraag. Weten jullie als je een basic abonnement neemt je dan van de advertenties af bent? Sinds kort wordt het echt heel irritant met de filmpjes die steeds opkomen.
Ja.

Daarom heb ik het ook al jaren. De overige functies van dat abonnement vind ik niet belangrijk.
pi_219359657
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 23:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ja.

Daarom heb ik het ook al jaren. De overige functies van dat abonnement vind ik niet belangrijk.
Idem.
pi_219359863
Ik heb net basic abonnement genomen, alleen ik zie nog steeds advertenties op mijn telefoon.
Moet ik nog wat doen?
pi_219359877
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 00:34 schreef Fredericm het volgende:
Ik heb net basic abonnement genomen, alleen ik zie nog steeds advertenties op mijn telefoon.
Moet ik nog wat doen?
Ben je daar ingelogd?
En wat zie je op je desktop als je ingelogd bent?

Als je dan nog advertenties ziet dan is dat waarschijnlijk omdat Danny nu slaapt. Hij moet geloof ik handmatig jouw account aanpassen.
pi_219360187
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 12:35 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Had 5 maanden geleden al afgerond moeten zijn maar sindsdien niets mee gebeurd behalve wat pappen en nathouden zonder rentebetalingen.

Ben benieuwd wat het onderpand nu gaat opleveren en wat er gebeurd zou zijn als de ondernemer en het platform een paar maanden terug zelf het initiatief tot verkoop hadden genomen.
Dan vraag ik me toch af, wist het platform toen al van het (aanstaande?) faillissement toen u antwoord kreeg?
pi_219361077
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 12:35 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

.
Baarn
.
SPOILER
De zekerheidspositie is idd niet veranderd maar het initiatief komt natuurlijk nu wel bij andere partijen te liggen.
Tot dusver werd ons steeds voorgehouden dat er een 'go' lag m.b.t. tot een bouwprojekt oid waarbij de gemeente een rol zou spelen. Nu moeten we maar afwachten hoe wie en wat maar het zal de afwikkeling niet bespoedigen lijkt me.
Pecunia non olet
pi_219361671
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2025 22:47 schreef Fredericm het volgende:
Ik heb een gratis account, en met mijn gratis Adblock Plus browser extensie heb ik helemaal geen last van advertenties en filmpjes.
pi_219361784
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 11:06 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Ik heb een gratis account, en met mijn gratis Adblock Plus browser extensie heb ik helemaal geen last van advertenties en filmpjes.
Ik vind het ook irritant, maar die server van Fok! moet ook ergens van betaald worden lijkt me.
Pecunia non olet
pi_219361838
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 11:18 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik vind het ook irritant, maar die server van Fok! moet ook ergens van betaald worden lijkt me.
6 cent per dag valt toch wel mee
pi_219362123
quote:

[..]
Ik heb geen diepgaande marcom kennis van social media earnings maar ik denk dat er hier op Fok genoeg aan reclame-inkomsten binnenkomt om de schoorsteen rokende te houden.
Grok steunt me daarbij:

Het exacte bedrag aan reclame-inkomsten dat de eigenaar van FOK!
(forum.fok.nl) verdient, is niet openbaar bekend, aangezien dit vertrouwelijke bedrijfsinformatie betreft.
Websites zoals FOK! genereren inkomsten via verschillende advertentienetwerken (zoals Google AdSense) en directe verkoop van advertentieruimte.
Geen openbare cijfers: De precieze financiële gegevens, winstmarges of het salaris van de eigenaar worden niet publiekelijk gedeeld.
Aannames: Een forum van de omvang en geschiedenis van FOK! wordt verondersteld voldoende inkomsten te genereren om de operationele kosten te dekken en winst te maken.
Advertentiemethoden: Het platform maakt gebruik van gerichte advertenties, vaak geleverd via diensten zoals Refinery89.
pi_219362204
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 11:51 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Ik heb geen diepgaande marcom kennis van social media earnings maar ik denk dat er hier op Fok genoeg aan reclame-inkomsten binnenkomt om de schoorsteen rokende te houden.
Grok steunt me daarbij:

Het exacte bedrag aan reclame-inkomsten dat de eigenaar van FOK!
(forum.fok.nl) verdient, is niet openbaar bekend, aangezien dit vertrouwelijke bedrijfsinformatie betreft.
Websites zoals FOK! genereren inkomsten via verschillende advertentienetwerken (zoals Google AdSense) en directe verkoop van advertentieruimte.
Geen openbare cijfers: De precieze financiële gegevens, winstmarges of het salaris van de eigenaar worden niet publiekelijk gedeeld.
Aannames: Een forum van de omvang en geschiedenis van FOK! wordt verondersteld voldoende inkomsten te genereren om de operationele kosten te dekken en winst te maken.
Advertentiemethoden: Het platform maakt gebruik van gerichte advertenties, vaak geleverd via diensten zoals Refinery89.

@Danny heeft zich hierover meermaals uitgelaten: fok! is een hobby voor hem en het geld dat binnenkomt is amper voldoende om alle kosten te betalen.
  vrijdag 28 november 2025 @ 12:01:32 #198
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_219362218
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 17:44 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Deze komt mij erg bekend voor. Is deze zitzakkenmeneer eerder ergens gecrowdfund of anders in het nieuws geweest?
Slap aftreksel van de oorspronkelijke Lamzac. Was jaren geleden leuk, nu koop je deze rommel voor een appel en een ei bij de Temu. Geloof er niet in.

[ Bericht 0% gewijzigd door leolinedance op 28-11-2025 13:23:58 ]
  vrijdag 28 november 2025 @ 12:01:57 #199
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_219362222
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 12:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
@:Danny heeft zich hierover meermaals uitgelaten: fok! is een hobby voor hem en het geld dat binnenkomt is amper voldoende om alle kosten te betalen.
Dat zou ik ook zeggen als het mijn website was.
pi_219362509
quote:

[..]
Uiteraard. Maar klikken op advertenties doe ik sowieso niet, dus voor de inkomsten van Fok! maakt het geen verschil of ik de advertenties wel of niet zie :)
pi_219362592
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 10:39 schreef obligataire het volgende:
dat viel mij ook op.. maar dat kan toch niet zo snel.. is onderdeel van een megaproject dat gaat alles meetrekken.. misschien tijdelijke cashflow?

ik zie wel dat benner flink onder vuur ligt. woningbonden en huurders zijn furieus over achter stallig onderhoud.. een goede verhuurder is het niet

en ik zie ook dat als dit kaartenhuis in elkaar stort het een volledige default ligt
schulden bij de complete bankensector met een eerste hypotheek op alles

maar realistische prognose:

serieuze kans op gezeur + vertraging + (enig) verlies, maar niet per se totale ondergang.

[ Bericht 7% gewijzigd door Boyette op 28-11-2025 13:23:45 ]
pi_219362678
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 12:36 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Uiteraard. Maar klikken op advertenties doe ik sowieso niet, dus voor de inkomsten van Fok! maakt het geen verschil of ik de advertenties wel of niet zie :)
Je bent niet de enige op site :)
Pecunia non olet
pi_219363008
Aflossing van People First Estates netjes op tijd ontvangen. Was een project van 5 maanden met aflossing mooi voor de peildatum, alleen maakt dat voor mij nu niet meer uit vanwege het toch niet doorgaan van het verhoogde forfaitaire rendement.
pi_219363161
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 12:36 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Wel redelijk offtopic dit, wil er toch op reageren. Zo werkt adverteren niet, ook weergaven tellen mee. Dus elke ad-blocker maakt het voor de beheerders van Fok gewoon duurder. Hosting is niet goedkoop en advertenties leveren steeds minder op t.o.v. jaren geleden. Kan me best voorstellen dat de beheerders nog geld moeten blijleggen voor zo'n groot platform, er wordt verder niks verkocht, dus je moet het hebben van de abonnementen óf ads.
pi_219363440
Terecht punt, ik ben heel tevreden over mijn pi-hole adblocker maar heb desalniettemin zojuist een basic abo genomen. Behalve het CF topic lees ik overigens niets op Fok, maar dit topic alleen is me dat al waard.
pi_219363726
Herfinanciering Jeroen van den A. (CCF)

https://www.collincrowdfu(...)e917fe6478f07d1e5fd0
pi_219363988
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 15:00 schreef Lezer8857 het volgende:
Herfinanciering Jeroen van den A. (CCF)

https://www.collincrowdfu(...)e917fe6478f07d1e5fd0
Hoe lang heeft hij deze woningen al niet in zijn bezit. Schiet niet echt op.
pi_219364312
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 13:53 schreef markmangler het volgende:

[..]
Wel redelijk offtopic dit, wil er toch op reageren. Zo werkt adverteren niet, ook weergaven tellen mee. Dus elke ad-blocker maakt het voor de beheerders van Fok gewoon duurder.
Ok, dat wist ik niet. Bedankt voor deze correctie!
pi_219364395
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 15:25 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Zelfde gedachte hier ... die blijven maar geherfinancieerd worden zonder dat ie wat kwijt lijkt te raken.
En als hij ze binnen deze lening wel snel verkoopt, mag jij 1 jan de box3 aftikken en vervolgens minimale renteuitkering vergoed krijgen. Ik sla even over.

[ Bericht 0% gewijzigd door polquito1971 op 28-11-2025 17:57:54 ]
pi_219364436
Dit vind ik wel goed nieuws. Zag ik helemaal fout gaan en ik had m achteraf gezien iets te hoog meegenomen, maar lijkt toch netjes afgehandeld te worden.

F*rlem II

SPOILER
pi_219364538
Herfinanciering GvE project waar volgens mij wel fokkers inzitten
https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=32095
pi_219364611
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 16:34 schreef KrekelJapie het volgende:
Herfinanciering GvE project waar volgens mij wel fokkers inzitten
Klopt, ik zit ook in het oude project.

Hij heeft altijd netjes aan zijn verplichtingen voldaan.

Het oude project loopt medio januari af dus ze zijn mooi op tijd met de herfinanciering.
pi_219364781
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 15:25 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Met wat doorklikken vanuit de nieuwe pitch kom ik uit op deze https://www.collincrowdfu(...)ject-zandhuis-zwart/ uit 2018. Daarna zijn diverse woningen nog 2 of 3 keer geherfinancierd. Zouden deze woningen nu eindelijk binnenkort klaar zijn en verkocht worden?
pi_219365424
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 november 2025 14:29 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Terecht punt, ik ben heel tevreden over mijn pi-hole adblocker maar heb desalniettemin zojuist een basic abo genomen. Behalve het CF topic lees ik overigens niets op Fok, maar dit topic alleen is me dat al waard.
We kunnen ook verhuizen naar een ander platform. Scheelt fok weer in kosten. })
De rest van het forum zegt mij ook niet zoveel.
pi_219365449
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 november 2025 12:01 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Slap aftreksel van de oorspronkelijke Lamzac. Was jaren geleden leuk, nu koop je deze rommel voor een appel en een ei bij de Temu. Geloof er niet in.
Bedankt, daar kende ik het van inderdaad.
pi_219366212
De Duitse worst van GVE uit mei 2024 is ook geen succes gebleken. Ik had er geen trek in maar ik meende dat anderen hier er wel een smakelijk hapje in zagen. Ik hoop dat de maaltijd voor hen niet te zwaar valt.
pi_219367623
Heb niets bijgeschreven gekregen van WVJG vandaag, volgens de site staan de betalingen wel op 28 november.
Zijn ze van de leg door de Baarn beslommeringen, of is het gewoon weer mijn trage bank (voorheen SNS)?
pi_219367693
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 22:44 schreef lykkefund het volgende:
Heb niets bijgeschreven gekregen van WVJG vandaag, volgens de site staan de betalingen wel op 28 november.
Zijn ze van de leg door de Baarn beslommeringen, of is het gewoon weer mijn trage bank (voorheen SNS)?
Rabo ook niet, normaal altijd de 28e binnen.

Zal dan wel maandag worden, en dan misschien met de aflossing van Rehoboth erbij?
pi_219367915
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 22:44 schreef lykkefund het volgende:
Ik heb wel een handvol betalingen ontvangen.
Pecunia non olet
pi_219368383
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 23:52 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik heb wel een handvol betalingen ontvangen.
Voor overige investeerders zal het vandaag wel komen dan. In september kreeg ik de uitbetaling ook op een zaterdag.
pi_219368573
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 09:49 schreef obligataire het volgende:

[..]
.
Baarn
.
SPOILER
De zekerheidspositie is idd niet veranderd maar het initiatief komt natuurlijk nu wel bij andere partijen te liggen.
Tot dusver werd ons steeds voorgehouden dat er een 'go' lag m.b.t. tot een bouwprojekt oid waarbij de gemeente een rol zou spelen. Nu moeten we maar afwachten hoe wie en wat maar het zal de afwikkeling niet bespoedigen lijkt me.
https://www.quotenet.nl/zakelijk/a69575635/vastgoedimperium-slager-sjan-van-ettekoven-failliet/
pi_219368602
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 04:20 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Voor overige investeerders zal het vandaag wel komen dan. In september kreeg ik de uitbetaling ook op een zaterdag.
In september was er inderdaad op zaterdag 27 een ontvangst, ik was toen meer verbaasd dat ik op zondag deel 2 binnen kreeg.

Trouwens ik heb nu ook zowel gisteren iets ontvangen als vandaag, ik heb nog niet gekeken of het precies klopt maar het lijkt er wel op.
pi_219369724
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 19:54 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
De Duitse worst van GVE uit mei 2024 is ook geen succes gebleken. Ik had er geen trek in maar ik meende dat anderen hier er wel een smakelijk hapje in zagen. Ik hoop dat de maaltijd voor hen niet te zwaar valt.
Ik verwacht in dat gve wel in actie moet komen en laten zien wat borgstellingen waard zijn. En de curator van pandakte voorzien (als die er is?) want curator geeft aan dat er nog geen geregistreerde pandakte voor de inventaris is verstrekt.
pi_219370402
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 16:21 schreef polquito1971 het volgende:
Dit vind ik wel goed nieuws. Zag ik helemaal fout gaan en ik had m achteraf gezien iets te hoog meegenomen, maar lijkt toch netjes afgehandeld te worden.

F*rlem II

SPOILER
Ja zat in beiden Ferlem en Ferlem II, ben toch opgelucht dat dit nog goed is gekomen.
pi_219370577
quote:
Wat is dat toch met die slagers, dat ze zo slecht met geld om kunnen gaan. Het is niet de eerste vleessnijdert die het loodje legt.
Pecunia non olet
pi_219375439
Veel dorpssupermarkten verdwijnen, maar deze draait juist goed: ‘Dat komt door de formule’

Een supermarkt opzetten in een dorp met zo’n tweeduizend inwoners. Veel ondernemers zouden daar niet aan beginnen: te weinig omzet. Jan Verkaik en Johan van Buuren slagen er wel in om er een succes van te maken. Wat is hun geheim?

SPOILER
pi_219375972
Vorige week had ik nog contact met GvE over een project en vroeg meteen even naar de status van een ander project, nl. Ju*st Esc*ape.
Wat blijkt, de ondernemers hebben een klacht ingediend bij het Kifid naar GvE. Die moeten daar uiteraard netjes op reageren, zal wsl. met een sisser aflopen maar geeft wel weer extra vertraging bij de uitwinning. Het zijn en blijven irritante gasten. o|O o|O
Pecunia non olet
pi_219376256
SIG Frankenstraat 150B = vol, bij eerdere projecten van Serkan (oa uit 2020) was zijn eigen woning & bezit op nr 150A. (2020008) en bij (20240075)(hypo-offerte) komt het adres 150B voor als woonadres.van H & L Bozk...,
=> familie-business

GVE 24698 app Corridor Valkenswaard, nu ook nr 37 in de sale nadat 37b op 21aug25 eerder in de sale is gegaan
maar tot nu nog niet verkocht is.
https://www.funda.nl/deta(...)orridor-37/43262980/
https://www.funda.nl/deta(...)ridor-37-b/43036458/

[ Bericht 54% gewijzigd door peterc op 30-11-2025 12:54:53 ]
pi_219376359
quote:
12s.gif Op zondag 30 november 2025 12:30 schreef peterc het volgende:
SIG Frankenstraat 150B = vol, bij eerdere projecten van Serkan (oa uit 2020 & 2024) was zijn eigen woning & bezit op nr 150A. (2020008) en bij (20240075)(hypo-offerte) komt het adres 150B voor als woonadres.van H & L Bozk...,
familie-business
SIG projecten gaan de laatste wel snel vol, ik was alweer te laat. Zijn er mensen die hebben geinvesteerd in Pro**kta 15 GmbH?
pi_219376388
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 14:58 schreef obligataire het volgende:

[..]
Wat is dat toch met die slagers, dat ze zo slecht met geld om kunnen gaan. Het is niet de eerste vleessnijdert die het loodje legt.
Je hebt nog maar een paar kwaliteitsslagers die het hoofd boven het water weten te houden. Vaak in de rijkere buurten. In mijn omgeving een Chateaubriand in Heemstede. Kom je daar vóór 11 uur, krijg je een espresso en rijk advies, ná elven een wijntje en rijk advies. Mensen lopen daar met gemak met 200 euro weg. "De Turk" zal ook veel overgenomen hebben, kwalitatief goed tegen een redelijke prijs. Maar de slager waar je met een onsje fricandeau en twee ons gebraden gehakt wegloopt, daar is volgens mij gewoon geen markt meer voor.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_219376392
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 12:52 schreef markmangler het volgende:

[..]
SIG projecten gaan de laatste wel snel vol, ik was alweer te laat. Zijn er mensen die hebben geinvesteerd in Pro**kta 15 GmbH?
nog ff niet, wel een pand zonder uitstraling, straks de pitch nog maar eens goed doorlezen
pi_219382649
Ik ben eigenlijk razend benieuwd waar ik als startende ondernemer terecht kan voor een 20K lening. (nodig voor meer voorraad)

(nog zonder jaarcijfers, maar heb al een geflatteerde omzet van ongeveer 30.000 per maand.)
geen kosten als personeel, pand of auto.
ik ben touwens ook nog in loondienst 2750 Bruto
pi_219382776
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 21:18 schreef WhichWitch het volgende:
Ik ben eigenlijk razend benieuwd waar ik als startende ondernemer terecht kan voor een 20K lening. (nodig voor meer voorraad)

(nog zonder jaarcijfers, maar heb al een geflatteerde omzet van ongeveer 30.000 per maand.)
Een heel belangrijk selectiecriterium is wat voor een onderpand kun je aanbieden. Bvk hypotheek. Eventueel familie aankijken.
pi_219382907
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 12:52 schreef markmangler het volgende:

[..]
Maar 12 maanden looptijd en waarschijnlijk vervroegd aflossen. Niet voor mij. De laatste maand voor peildatum neem ik alleen toppers mee
pi_219383131
quote:

Voor zo'n klein bedrag vallen de meeste platformen al af.
Zo uit mijn hoofd komt dan alleen Collin Crowdfund in de buurt. Daar kan je vanaf 25k een lening aanvragen.
pi_219383748
quote:

Wat voor rente wil je betalen? Zoiets kan toch wel onderhands
pi_219384276
quote:

Persoonlijke lening obv loondienstverband
pi_219386096
Ik ben fan van kleine diiectleningen met hypotheek. Het is goed te zien dat veel van deze leningnemers aan het eind van het jaar. gebruik maken van de mogelijkheid 10% boetevrij af te lossen. Teken dat het ze goed gaat en deze leningen vermoedelijk niet in zwaar weer komen. Dit geld herbeleggen doe ik dan wel weer in het nieuwe jaar.
pi_219386349
Mooi GVE project, geen toprente maar wel topzekerheid. Ik zat ook in 1e lening, topbetaler.

pi_219386646
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 13:13 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Mooi GVE project, geen toprente maar wel topzekerheid. Ik zat ook in 1e lening, topbetaler.

Enige nadeel is dat er helemaal niets wordt afgelost. Je moet daarvoor goed zoeken, maar het staat in de “Essentiële Beleggings Informatie”.

Echter, met deze LTV is het herfinancieringsrisico zeer beperkt, ik heb m daarom meegenomen.
pi_219386737
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 13:37 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Enige nadeel is dat er helemaal niets wordt afgelost.
Met de kostenstructuur van GVE (percentage van oorspronkelijk geleende bedrag) is dat voor mij juist een voordeel, en met deze LTV geeft aflossing mij niet meer comfort.
pi_219386865
quote:
14s.gif Op maandag 1 december 2025 13:49 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Met de kostenstructuur van GVE (percentage van oorspronkelijk geleende bedrag) is dat voor mij juist een voordeel, en met deze LTV geeft aflossing mij niet meer comfort.
Ik snap wat je bedoelt, alleen betekent geplande aflossing vaak ook iets meer ruimte in de cashflow van de ondernemer, soms is aflossingsvrij een teken van noodzaak, geen luxe. Maar nogmaals, met deze LTV is dat geen echt issue.

[ Bericht 0% gewijzigd door escortmk2 op 01-12-2025 15:59:14 ]
pi_219388226
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2025 14:04 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Ik snap wat je bedoelt, alleen betekent geplande aflossing vaak ook iets meer ruimte in de cashflow van de ondernemer, soms is aflossingsvrij een teken van noodzaak, geen luxe. Maar nogmaals, met deze LTV is dat geen echt issue.
Dan behalve dat Amsterdam de toeristenbelasting giga wil verhogen in strijd tegen het toerisme icm btw verhoging.
pi_219389575
Ik lees (toevallig, ik dacht, eens kijken of er nog nieuws is) dat mcf op bezoek is geweest bij aci*ci in Duitsland om het project Hei*fesk*amp te bezoeken. Conclusie van mcf: verhelderend en tegelijkertijd onthutsend. (zie verder projectupdates site)
  dinsdag 2 december 2025 @ 11:24:27 #245
233644 proxydude
Usenet Leegzuigen
pi_219392980
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 20:48 schreef tnhb het volgende:
Ik lees (toevallig, ik dacht, eens kijken of er nog nieuws is) dat mcf op bezoek is geweest bij aci*ci in Duitsland om het project Hei*fesk*amp te bezoeken. Conclusie van mcf: verhelderend en tegelijkertijd onthutsend. (zie verder projectupdates site)
Het kan nog veel erger. Wat ik geleerd hebt van MAX is wel dat je weg moet blijven bij duitselandse projecten. Toch nog iets wijzer van geworden.

Zie onderstaande als voorbeeld.

*

14 Juli 2025, de deurwaarder wacht nog steeds op de officiële documenten van de rechtbank (uitvoeringsbevel en aanhoudingsbevel) dit heeft een doorlooptijd van 6 maanden. (3 maanden al verstreken)

*

24 September 2025, we hebben regelmatig contact met Corestone waar verschillende dossier zijn ondergebracht. Voor Tarsap is er nog geen nieuws te melden.

*

17 Oktober 2025, de 6 maanden zijn doorlopen, onze Duitse advocaat heeft gevraagd om de stand van zaken bij de rechtbank in Berlijn. Het is inmiddels onze ervaring dat er weken voorbij zullen gaan voordat hier antwoord op komt.
  dinsdag 2 december 2025 @ 11:49:20 #246
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_219393164
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 13:13 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

Lang niet meer bij GVE geïnvesteerd, maar toch maar weer eens een projectje meegepakt.
Met deze zekerheid kan het niet mis, zou je zeggen.
pi_219393281
Het kan altijd zijn dat de inkomsten opdrogen natuurlijk, maar de afgelopen jaren waren ook geen vetpot voor hem (zie EBI) maar hij heeft desondanks keurig op tijd betaald. Hij zal niet veel journalistieke klusjes meer doen vermoed ik. Maar mocht het toch misgaan - met deze overwaarde op de 1e hypotheek komt het geld vroeg of laat altijd weer terug lijkt me. Zo goed als vol inmiddels.
pi_219395057
Ik verbaas me een beetje over Dut*ch HR Servic*es. Vanwege geanticipeerde groei van hun onderneming betrekken en verbouwen ze alvast een nieuw kantoor en nemen ze een bestaand bedrijf over.
Normaliter zou je zeggen, kijk het eens aan hoe het loopt en dan kun je altijd nog verhuizen als het te klein wordt. De klanten van de overgenomen winkel moeten ook nog maar wennen aan de nieuwe eigenaren, dat hoeft niet altijd een gelukkige combinatie te zijn. De zekerheid ziet er wel weer redelijk uit.
Pecunia non olet
pi_219395421
Festiv**aals

SPOILER
.
Laten we hopen dat die notaris goed verzekerd is voor aansprakelijkheid :7
Pecunia non olet
pi_219395568
Uit het formatie tussenverslag

We stimuleren mensen om spaargeld te beleggen in de Nederlandse economie. Met hetzelfde
doel voor ogen voeren we ook een faciliteit in box 3 in voor fiscaal gunstig verstrekken van een
achtergestelde lening aan MKB-bedrijven, naar voorbeeld van de zogenoemde win-win-lening.
pi_219396056
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 17:01 schreef obligataire het volgende:
Festiv**aals

SPOILER
.
Laten we hopen dat die notaris goed verzekerd is voor aansprakelijkheid :7
Verplichting Notaris kantoor
Ieder notariskantoor heeft de verplichting verzekerd te zijn tot een bedrag van ¤25 miljoen door middel van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
https://www.wet-en-regelg(...)ring%20zijn%20gedekt.
pi_219399261
Ik keek net naar de voorziening op de lening Ben*nerKlei*derman. Ik begrijp weinig van de dekkingswaarde die daar staat. Ik kom niet aan de 65% die zij aangeven als dekkingswaarde voor een 2e hypotheek?
Pecunia non olet
pi_219399317
Linkje

Herfinanciering slottermijn met 1e hypotheek

SPOILER
pi_219399346
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 09:30 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje

Herfinanciering slottermijn met 1e hypotheek

SPOILER
In het oorspronkelijke project een probleemloze betaler, toen tegen 6,5%. Met een verminderd risico snap ik de 5,5% van nu maar voor mij is dit te laag geworden.

Aflossing gepland op 16-12, dus de herfinanciering is ook precies mooi op tijd.
pi_219399437
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2025 09:35 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
In het oorspronkelijke project een probleemloze betaler, toen tegen 6,5%. Met een verminderd risico snap ik de 5,5% van nu maar voor mij is dit te laag geworden.

Aflossing gepland op 16-12, dus de herfinanciering is ook precies mooi op tijd.
Met kosten directlening is het rendement idd wel erg zuunig.
Pecunia non olet
pi_219399563
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 09:48 schreef obligataire het volgende:

[..]
Met kosten directlening is het rendement idd wel erg zuunig.
Als je box 3 belasting betaalt is het rendement lager dan wat je momenteel met een 5-jaars AAA deposito kunt halen.
pi_219399913
Die Retzer laat ik even lopen. Zo te zien kunnen ze de cash (iets te) goed gebruiken en ik wil ook wel eens weten hoe het verder gaat met Kleiderman voordat ik weer iets in zo'n grote Duitse toko stop.
Pecunia non olet
pi_219400289
Vandaag weer 2 (gedeeltelijke) aflossingen bij Collin, het begin van een eindejaarsgolf die we wel vaker zien?

Mijn crowdfundpercentage is met deze aflossingen onder de 10% van het vermogen gekomen. Zo'n laag percentage is jaren geleden :o
pi_219400294
Interessant al die Duitse projecten op Collin, ik begrijp ook wel dat het voor hun een potentieel grote groeimarkt is.

Alleen ben ik wel benieuwd of het nu vooral Nederlanders zijn die geld steken in Duitse projecten waarbij uitwinning van zekerheden wellicht iets anders zal verlopen dan in Nederland, of dat er ook Duitse spaarders en beleggers investeren in Duitse Collin-projecten.
pi_219400577
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 11:04 schreef obligataire het volgende:
Die Retzer laat ik even lopen. Zo te zien kunnen ze de cash (iets te) goed gebruiken en ik wil ook wel eens weten hoe het verder gaat met Kleiderman voordat ik weer iets in zo'n grote Duitse toko stop.
Exact. Voor mij staat het sein nu ook op rood om in Duitse projecten bij Collin te investeren. Eerst zien hoe het bij Kleiderman gaat lopen.
pi_219400644
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 12:06 schreef Faraday01 het volgende:
Vandaag weer 2 (gedeeltelijke) aflossingen bij Collin, het begin van een eindejaarsgolf die we wel vaker zien?

Mijn crowdfundpercentage is met deze aflossingen onder de 10% van het vermogen gekomen. Zo'n laag percentage is jaren geleden :o
Zo ver is het bij mij nog niet, maar wel voor het eerst dat ik begonnen met crowdfunding in 2013 een afname van het bedrag wat ik geïnvesteerd heb (-3%)
pi_219401006
Panoramix loopt ook aardig vol. Geen verkeerd project.
Pecunia non olet
pi_219401039
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 13:01 schreef FINONAF het volgende:

[..]
Exact. Voor mij staat het sein nu ook op rood om in Duitse projecten bij Collin te investeren. Eerst zien hoe het bij Kleiderman gaat lopen.

Te gek voor woorden dat zo'n groot bedrijf al na 5 maanden niet meer aan de verplichtingen kan voldoen. Daar hebben wat mensen van Collin zitten slapen bij de beoordeling. Zo'n bedrijf heeft voorspelbare/regelmatige inkomsten en vaste lasten.
SPOILER
8)7

[ Bericht 17% gewijzigd door obligataire op 03-12-2025 14:18:42 ]
Pecunia non olet
pi_219402077
denk dat er in de komende twee jaar nog wel wat defaults bijkomen .... de goedgelovige investeerder pompt zn geld er wel in en de platformpjes eten zich helemaal ziek van de afsluitkosten
pi_219402531
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 17:35 schreef moedernatuur het volgende:
denk dat er in de komende twee jaar nog wel wat defaults bijkomen
Als het risicoloos was geweest, dan had je die rentepercentages ook niet gekregen, dus natuurlijk komen er defaults.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_219402563
Het logistiek centrum van CRE heeft geldhonger. Nadat het crowdfundproject bijna 4 maand open heeft gestaan en niet vol kwam mogen nu private investors het gat vullen. De rente is omhoog gegaan van 8.5 naar 12%, maar wel onder dezelfde tweede hypotheek! Het geïnvesteerde bedrag is ook met anderhalf miljoen omhoog gegaan. CRE spreekt van een maximale LTV van 75,4%. Het zal wel, marktwaardes van dit soort projecten lijken mij erg onzeker.
pi_219403164
quote:
7s.gif Op woensdag 3 december 2025 18:56 schreef nostra het volgende:
Als het risicoloos was geweest, dan had je die rentepercentages ook niet gekregen, dus natuurlijk komen er defaults.
laat maar zitten nostra, je hebt gelijk.....
pi_219403625
Collin Direct Lening met 1e hypotheek

Linkje

SPOILER
pi_219405086
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 21:32 schreef Jaco078 het volgende:
Collin Direct Lening met 1e hypotheek

Linkje

SPOILER
De rentes van 9% bij een directlening van Collin lijken voorbij. Voorheen kreeg je dat minimaal bij een lening als deze.
pi_219405289
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 06:49 schreef quepos het volgende:

[..]
De rentes van 9% bij een directlening van Collin lijken voorbij. Voorheen kreeg je dat minimaal bij een lening als deze.
Het ene project is het andere niet, FFS heeft een sterke balans en heel goede winstgevendheid.
Die gaan never nooit 9% rente betalen, dan gaan ze wel naar een ander :7
Pecunia non olet
pi_219405303
Vanmiddag de herfinanciering Ilyas op SIG: https://investeren.sameni(...)l-65-herfinanciering

Fun fact: in de FA van 2022 wordt gerekend met huurinkomsten van 16.800/jr, in de huidige FA met 7.860/jr wat leidt tot een exploitatietekort van maar liefst 9.731 per jaar. Zie daar het meedogenloze effect van de wet betaalbare huur.
pi_219405448
quote:
14s.gif Op donderdag 4 december 2025 08:18 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Vanmiddag de herfinanciering Ilyas op SIG: https://investeren.sameni(...)l-65-herfinanciering

Fun fact: in de FA van 2022 wordt gerekend met huurinkomsten van 16.800/jr, in de huidige FA met 7.860/jr wat leidt tot een exploitatietekort van maar liefst 9.731 per jaar. Zie daar het meedogenloze effect van de wet betaalbare huur.
Je kunt veel van die wet zeggen maar in mijn ogen was het hard nodig dit aan te pakken. Ik gun Ilyas zijn projecten maar als er zo'n enorme correctie op de huur plaats vindt, kun je ook niet anders dan zeggen dat de marktwerking in deze sector compleet doorgeslagen is door de problemen op woningmarkt waardoor de huurder helemaal leeggezogen wordt.
pi_219405497
Aan de andere kant kun je je afvragen hoe een verhuurder een woning moet verhuren voor een huur van minder dan 4% van de WOZ waarde. Dat gaat natuurlijk niet voor een particuliere verhuurder. Als de overheid dit werkelijk een realistische huur vindt dan moet ze dit zelf gaan doen of subsidiëren.
pi_219405578
quote:
14s.gif Op donderdag 4 december 2025 08:59 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Aan de andere kant kun je je afvragen hoe een verhuurder een woning moet verhuren voor een huur van minder dan 4% van de WOZ waarde. Dat gaat natuurlijk niet voor een particuliere verhuurder. Als de overheid dit werkelijk een realistische huur vindt dan moet ze dit zelf gaan doen of subsidiëren.
Dat ben ik met je eens en met de huidige prijsvorming is middenhuur eigenlijk alleen nog te doen voor corporaties. Zeker omdat er ergens een einde komt aan de exorbitante waardestijgingen. Je ziet ook dat veel gemeentes inmiddels subsidies vertrekken aan corporaties om middenhuur van de grond te krijgen. Dat is vaak gebaseerd op achterliggende subsidies op provinciaal en rijksniveau.

Het probleem is natuurlijk overduidelijk: Op basis van de waarde van het vastgoed moet je meer huur vragen, alleen de doelgroep kan dat op basis van het inkomen eigenlijk helemaal niet betalen. Als je het mij vraagt gaat het recht op wonen boven het rendement van private beleggers. Ik vind het ook helemaal niet zo'n issue als deze woningen van de markt gaan en verkocht worden. Het zijn vaak relatief betaalbare woningen voor starters terwijl ze als huurwoning voor de lange termijn best veel onderhoud vragen (als je het goed wilt doen). Op lange termijn is het ook veel duurzamer als de corporatiesector (en institutionele beleggers) het middenhuursegment exploiteren.
pi_219405730
quote:
14s.gif Op donderdag 4 december 2025 08:18 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

De rentes die hij moet betalen bij SIG zijn natuurlijk ook wel erg hoog t.o.v. van een bank en het bedrag dat hij leent is weer iets hoger dan 3 jaar geleden. Dus hij zal er wel op één of andere manier wel geld mee verdienen (mogelijk toch hogere huur door expats/buitenlandse arbeiders, punten toevoegen voor huurstijging en waardestijging).
pi_219406372
Wat vinden we van Loods15? Met een dikke procent rente méér zou ik hem moeiteloos meenemen maar nu vind ik de rente aan de lage kant, vooral in box 3.
Pecunia non olet
pi_219406427
Ik heb uitgebreide info van door jullie zeer gewaardeerde ondernemer Indian, SIzz etc ontvangen. Wat ik al lange tijd vermoedde blijkt waarheid.
SPOILER
pi_219406692
44342 CCF Roos Guest House vervroegde aflossing ; deelaflossing van Elisa + nog wat meer de afgelopen dagen > niet de eindejaarsrally op de beurs maar de (deel)aflosrally bij CF

Roos is verkocht indertijd totale invest incl (¤ 525k) incl eigen inleg van ¤ 110k (= CCF ¤ 415k) nu in de sale voor ¤ 650k
https://www.funda.nl/deta(...)kenburg-20/43024844/

[ Bericht 25% gewijzigd door peterc op 04-12-2025 12:17:35 ]
pi_219406967
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 11:15 schreef zeeland6 het volgende:
Ik heb uitgebreide info van door jullie zeer gewaardeerde ondernemer Indian, SIzz etc ontvangen. Wat ik al lange tijd vermoedde blijkt waarheid.
SPOILER
wel vervelend. Ik had dat niet verwacht van deze ondernemer. Juist omdat dit m.i. een voorbeeld was van super goede communicatie.
pi_219407486
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 12:36 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
wel vervelend. Ik had dat niet verwacht van deze ondernemer. Juist omdat dit m.i. een voorbeeld was van super goede communicatie.
Zo lang het goed gaat met de winkel, communiceren ze over het algemeen wel :r
Pecunia non olet
pi_219407679
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 13:50 schreef obligataire het volgende:

[..]
Zo lang het goed gaat met de winkel, communiceren ze over het algemeen wel :r
Er is nog een hypotheekrecht waar flink op is afgelost dus dat is tenminste een stok achter de deur. En ik heb wel vertrouwen in HCN voor de afhandeling.
pi_219407727
quote:

Binnen 30 seconden vol. Meegedaan met schijf 2.
pi_219407755
Ik ook in schijf 2. Neem aan dat Ilyas wel wat tegenslag kan hebben ondertussen en het risico laag is.
pi_219408078
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 14:29 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Er is nog een hypotheekrecht waar flink op is afgelost dus dat is tenminste een stok achter de deur. En ik heb wel vertrouwen in HCN voor de afhandeling.
Zelf zit ik ook in het project met de hypotheek. Dat project komt zeker wel goed.

Voor de overige projecten is het nog maar de vraag of je veel hebt aan dit hypotheekrecht. Als er echt grote problemen komen dan valt de overwaarde gewoon in de boedel en gaat bijvoorbeeld de belastingdienst gewoon voor. Even afwachten dus voor die projecten.
pi_219409012
Linkje p*regiato bij Collin.
Er zijn wel een paar vlaggetjes, wel 9,5% rente
SPOILER
SPOILER

[ Bericht 18% gewijzigd door Fredericm op 04-12-2025 20:04:42 ]
  donderdag 4 december 2025 @ 18:13:29 #286
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_219409113
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 06:49 schreef quepos het volgende:

[..]
Logisch, toen was de rente op de spaarrekening ook een stuk hoger.
pi_219410619
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:59 schreef Fredericm het volgende:
Linkje p*regiato bij Collin.
Er zijn wel een paar vlaggetjes, wel 9,5% rente
SPOILER
SPOILER
Onderpand stond eind 2023 te koop met vraagprijs toen 325K. 11 maanden later taxatie 475K. Opmerkelijk, ik geloof de taxatiewaarde niet. Adres op Google geblurred. Laat em lopen. Wel aantrekkelijke rente.
pi_219410759
Ik heb vandaag zowaar eens een update ontvangen van een oud project van Capital Circle. Problemen / achterstand sinds maart 2024, nog wel onregelmatig enkele termijnbetalingen ontvangen, de laatste keer was in april dit jaar en betrof de termijn van september vorig jaar. In al die 22 maanden is nooit een update verstuurd.

SPOILER
pi_219410970
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 14:29 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Als ik me niet vergis is op die bedrijfsruimte zo'n 25% afgelost, maar er is ook nog een project met de rechten op de inventaris en bouwkundige aanpassingen (neem ik aan?) die in een apart project zijn gefinancierd. Als ze echt overgaan tot verkoop ben ik benieuw wat er voor voor de andere projecten uiteindelijk over blijft en vooral hoe ze dat "netjes" gaan verdelen, want daar gaan mogelijk wel wat belangen door elkaar lopen verwacht ik. Ik blijf nog even de hoop houden dat het met een "sizzer" toch goed af kan lopen .
pi_219411781
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 20:08 schreef Olifant123 het volgende:

[..]
Onderpand stond eind 2023 te koop met vraagprijs toen 325K. 11 maanden later taxatie 475K. Opmerkelijk, ik geloof de taxatiewaarde niet. Adres op Google geblurred. Laat em lopen. Wel aantrekkelijke rente.
Het werd wel te koop aangeboden als een klushuis destijds
pi_219411911
Linkje Duits vastgoed:

SPOILER
pi_219413400
En opeens toch weer 9% leningen bij Collin. Wat vinden jullie van Viva voyage. Eerste hypotheek met LTV van 91% op Mauritsweg 32 in Rotterdam. Wordt verbouwd tot hostel of appartementen. Overbruggingfinanciering totdat vergunningen verstrekt zijn.
pi_219413851
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 09:08 schreef Fredericm het volgende:
En opeens toch weer 9% leningen bij Collin. Wat vinden jullie van Viva voyage. Eerste hypotheek met LTV van 91% op Mauritsweg 32 in Rotterdam. Wordt verbouwd tot hostel of appartementen. Overbruggingfinanciering totdat vergunningen verstrekt zijn.
Als ik de kerstboom aan B.V.'s zie krijg ik al hoofdpijn :o Het is voor mij onvoldoende te beoordelen om daar een gevoel bij te krijgen en geen idee hoe kansrijk het is dat ze de vergunning kunnen verkrijgen. Aangezien ik vanwege box3 peildatum toch voor 1 januari niets mee neem, ga ik er op dit moment ook niet verder induiken en dat is wel nodig om hier meer gevoel bij te krijgen.
pi_219413876
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 09:58 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Als ik de kerstboom aan B.V.'s zie krijg ik al hoofdpijn :o Het is voor mij onvoldoende te beoordelen om daar een gevoel bij te krijgen en geen idee hoe kansrijk het is dat ze de vergunning kunnen verkrijgen. Aangezien ik vanwege box3 peildatum toch voor 1 januari niets mee neem, ga ik er op dit moment ook niet verder induiken en dat is wel nodig om hier meer gevoel bij te krijgen.
De broers Zhang hebben bij HCN ook Sing Pong / Comet Club.
pi_219414002
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 09:08 schreef Fredericm het volgende:
Linkje, gaat wel snel vol.
SPOILER
pi_219414096

[ Bericht 100% gewijzigd door BONN013 op 05-12-2025 10:28:18 ]
pi_219414530
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 09:58 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Valt wel mee toch met die kerstboom? Het zijn drie ondernemers dus logisch dat daar wat BV's onder hangen maar uiteindelijk tekenen alle drie de topholdings mee dus is de hele kerstboom daarmee betrokken.

Met al die zekerheden (zakelijk en prive) durf ik ze wel aan. Gezamenlijk een winst van 1,4 mio, heb wel eens grotere losers voorbij zien komen ;)
Pecunia non olet
pi_219415021
Ik heb overgeslagen, teveel onzekerheden mbt vergunningverlening voor mij. Begin dit jaar door een andere partij gekocht en nu kennelijk weer doorgeschoven: https://www.facebook.com/(...)d-/1194355672695754/

Nummer 31 lijkt een identiek pand dat gesplitst is naar 5 appartementen: https://maps.app.goo.gl/LJv1e63LXdZW9w8N8

Totale WOZ waarde van deze appartementen is 2.063.000.
pi_219417594
Linkje grieshaber bij Collin
SPOILER
pi_219420052
Er zijn nog mensen die bang zijn van een deurwaarder:
.
SPOILER
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')