abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219319101
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 11:10 schreef Faraday01 het volgende:
Zo richting einde jaar heb ik mijn crowdfunding weer eens tegen het licht gehouden. Een aantal zaken vallen op:
Ik heb dezelfde berekening gemaakt en dezelfde (teleurstellende) conclusie moeten trekken. Ik ben sinds september gestopt met crowdfunding. De VRH per 1/1/26 weegt niet op tegen het rendement dat je nog kunt halen in de laatste paar maanden. Het is goedkoper om mijn centjes een paar maanden op de bank te hebben staan. Ook aflossingen gaan linea recta naar de (buitenlandse) spaarbank, in plaats van dat ze herbelegd worden.

Per 2 januari ben ik er weer, tot ergens augustus/september, afhankelijk van het rendement dat ze tegen die tijd bieden op een lening :P
pi_219323317
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:03 schreef ovdm het volgende:

[..]
Ik heb dezelfde berekening gemaakt en dezelfde (teleurstellende) conclusie moeten trekken. Ik ben sinds september gestopt met crowdfunding. De VRH per 1/1/26 weegt niet op tegen het rendement dat je nog kunt halen in de laatste paar maanden. Het is goedkoper om mijn centjes een paar maanden op de bank te hebben staan. Ook aflossingen gaan linea recta naar de (buitenlandse) spaarbank, in plaats van dat ze herbelegd worden.

Per 2 januari ben ik er weer, tot ergens augustus/september, afhankelijk van het rendement dat ze tegen die tijd bieden op een lening :P
Als de tweede kamer de box 3 wettelijk rendement op tijd goedkeurt dan hebben we dit gedoe nog maar 2 keer (2026 en 2027)
pi_219323453
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 09:04 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Als de tweede kamer de box 3 wettelijk rendement op tijd goedkeurt dan hebben we dit gedoe nog maar 2 keer (2026 en 2027)
Ik ben benieuwd hoe ze dat werkelijke rendement willen vaststellen in overige bezittingen, lijkt mij een onhaalbare klus.

Bij spaargeld lijkt mij het makkelijker vast te stellen, onder andere bij langdurige deposito's bijvoorbeeld.
pi_219324508
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:03 schreef ovdm het volgende:

[..]
De VRH per 1/1/26 weegt niet op tegen het rendement dat je nog kunt halen in de laatste paar maanden.
Dat je vervolgens een heleboel dagen belastingvrij rendement hebt (tot aan de vólgende peildatum), heb je daarbij niet meegewogen?
Pecunia non olet
pi_219324570
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 09:24 schreef quepos het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd hoe ze dat werkelijke rendement willen vaststellen in overige bezittingen, lijkt mij een onhaalbare klus.

Bij spaargeld lijkt mij het makkelijker vast te stellen, onder andere bij langdurige deposito's bijvoorbeeld.
Bij aandelen bij brokers en crowdfunding niet zo moeilijk. Wordt pas lastiger bij incourante bezittingen
pi_219327251
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 11:10 schreef Faraday01 het volgende:
Zo richting einde jaar heb ik mijn crowdfunding weer eens tegen het licht gehouden. Een aantal zaken vallen op:

Dit jaar zal het saldo einde jaar weer een stuk lager liggen dan het vorige jaar ( -10 tot 15%). Het lukt steeds minder om geschikte projecten te vinden waarbij ik het criteria hanteer dat het netto rendement na kosten, VRH en inflatiecorrectie ongeveer 1,5% moet zijn. Dat betekent op dit moment dit ik een bruto rendementseis hanteer voor projecten met een beperkt risico (bij Collin crowdfund) van 1,5% + 2,8% (VRH) + 3,3% (gemiddelde inflatie 2025) + 0,9% (kosten of 1,2% in geval van een direct lening) = 8,5 – 8,8%. Voor hele goede projecten zonder noemenswaardig risico wil ik 8% (of 8,5% bij direct) accepteren. Ik merk dat de hogere VRH voet per 1 januari eigenlijk betekent dat als box 3 belegger crowdfunding zichzelf uit de markt aan het prijzen is.

De balans slaat ook dit jaar weer verder door naar Collin en dat is inmiddels 75% van de crowdfunding. GvE (en ook KoM) heb ik al jaren geleden afscheid van genomen vanwege de slechte opvolging bij defaults. SiG wil ik meenemen maar zonder linkjes kom ik daar amper meer tussen waardoor het uitstaande bedrag daar fors afgenomen is.

De strategie om bijna alleen nog maar projecten te nemen met een goede hypothecaire zekerheid heeft uitbetaald. Mijn rendement na kosten is in 2025 tot nu toe 6,8% wat met de nog lagere VRH in 2025 na inflatie en VRH uit komt op 1,4% (stand vandaag).
Ter vergelijking (ook na correctie VRH en inflatie): Mijn aandelenportefeuille staat op 3,5% en spaartegoeden (o.b.v. voorlopige VRH cijfers) op – 1,8%.

Voor 2026 zie ik het somber in voor crowdfunding. Het kan helpen als de inflatie flink daalt of als in Den Haag besloten wordt om toch de grondslag van 7,8% voor de VRH te dempen. Werkelijk rendement is voor crowdfunding geen reëel alternatief omdat je de kosten niet af mag trekken volgens het arrest van de hoge raad en je ook belasting gaat betalen over de eerste 50k (100k met partner).
Ik blijf wel projecten meenemen die aan mijn criteria voldoen omdat ik het ook leuk vind en het bovendien wat diversificatie biedt. Omdat het percentage crowdfunding af neemt wordt dat diversificatie-effect natuurlijk wel steeds minder.
Bedankt voor dit heldere verhaal.

V.w.b. dat 'werkelijke' rendement: nog belangrijker dan de dingen die jij noemt, is dat je de inflatie niet van je rendement mag aftrekken.
Zolang dat niet kan is dat 'werkelijke' rendement natuurlijk niet echt het werkelijke rendement.
pi_219330316
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 11:31 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat je vervolgens een heleboel dagen belastingvrij rendement hebt (tot aan de vólgende peildatum), heb je daarbij niet meegewogen?
Ja, heb ik meegewogen. Het is goedkoper om in deze maanden niet opnieuw in te leggen maar op de bank te laten staan, en per 2 januari weer in te gaan leggen. Dan heb ik hoog rendement tot de volgende peildatum, tegen laag tarief box 3.
pi_219330679
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 23:18 schreef ovdm het volgende:

[..]
Ja, heb ik meegewogen. Het is goedkoper om in deze maanden niet opnieuw in te leggen maar op de bank te laten staan, en per 2 januari weer in te gaan leggen. Dan heb ik hoog rendement tot de volgende peildatum, tegen laag tarief box 3.
Daarbij is het dan wel de vraag hoe snel je het spaarpotje wat je apart hebt gezet weer kun inleggen in crowsfinance. Met het aantal interessante crowdfinance projecten waar ik in wil stappen kan het wel maanden duren voordat ik mijn potje heb ingezet (ik ben nogal van het spreiden). De overweging die ik hierin maak is of ik ná 1 januari er weken of maanden over wil doen, of dat ik toch voor de hogere VRH ga en de laatste maanden van dit jaar blijft inleggen om daarmee niet "vast te lopen" aan het begin van het jaar.
pi_219331248
"De Zaak"

Pas op met vermogensverschuivingen in box 3 rond 1 januari: De Belastingdienst kijkt mee
De Belastingdienst waarschuwt voor zogenoemde peildatumarbitrage – het bewust verschuiven van vermogen vlak vóór of ná 1 januari om belasting te besparen in box 3. Omdat het rendement op spaargeld veel lager wordt belast dan op beleggingen of andere bezittingen, lijkt het aantrekkelijk om tijdelijk te schuiven en je geld even te parkeren op een spaarrekening. Maar wie dat puur doet om belasting te ontwijken, kan fiscaal worden teruggefloten.

Sinds 2024 geldt een arbitrageperiode van drie maanden voor en na (van 1 oktober tot en met 31 maart). Als je binnen die periode vermogen tijdelijk omzet – bijvoorbeeld door beleggingen kort voor 1 januari te verkopen en begin januari weer terug te kopen – kan de Belastingdienst die handelingen negeren. In dat geval word je alsnog belast alsof je die bezittingen nooit hebt verkocht. Alleen als er aantoonbare zakelijke redenen zijn (zoals het vrijmaken van liquiditeit of een geplande herinvestering), kun je aan die sanctie ontkomen.

De controle op peildatumarbitrage gebeurt handmatig en risicogericht. Je moet in je aangifte zelf aangeven of er sprake is van dergelijke transacties. Laat je dat veld leeg, dan kun je worden geselecteerd voor controle.
Pecunia non olet
pi_219331370
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 09:18 schreef obligataire het volgende:
"De Zaak"

Pas op met vermogensverschuivingen in box 3 rond 1 januari: De Belastingdienst kijkt mee
De Belastingdienst waarschuwt voor zogenoemde peildatumarbitrage – het bewust verschuiven van vermogen vlak vóór of ná 1 januari om belasting te besparen in box 3. Omdat het rendement op spaargeld veel lager wordt belast dan op beleggingen of andere bezittingen, lijkt het aantrekkelijk om tijdelijk te schuiven en je geld even te parkeren op een spaarrekening. Maar wie dat puur doet om belasting te ontwijken, kan fiscaal worden teruggefloten.

Sinds 2024 geldt een arbitrageperiode van drie maanden voor en na (van 1 oktober tot en met 31 maart). Als je binnen die periode vermogen tijdelijk omzet – bijvoorbeeld door beleggingen kort voor 1 januari te verkopen en begin januari weer terug te kopen – kan de Belastingdienst die handelingen negeren. In dat geval word je alsnog belast alsof je die bezittingen nooit hebt verkocht. Alleen als er aantoonbare zakelijke redenen zijn (zoals het vrijmaken van liquiditeit of een geplande herinvestering), kun je aan die sanctie ontkomen.

De controle op peildatumarbitrage gebeurt handmatig en risicogericht. Je moet in je aangifte zelf aangeven of er sprake is van dergelijke transacties. Laat je dat veld leeg, dan kun je worden geselecteerd voor controle.
Dit geldt ook voor schulden naar spaarrekening. Dus eind van het jaar schulden aangaan en het geld op de spaarrekening zetten en begin komend jaar weer aflossen.
pi_219331512
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 04:12 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Daarbij is het dan wel de vraag hoe snel je het spaarpotje wat je apart hebt gezet weer kun inleggen in crowsfinance. Met het aantal interessante crowdfinance projecten waar ik in wil stappen kan het wel maanden duren voordat ik mijn potje heb ingezet (ik ben nogal van het spreiden). De overweging die ik hierin maak is of ik ná 1 januari er weken of maanden over wil doen, of dat ik toch voor de hogere VRH ga en de laatste maanden van dit jaar blijft inleggen om daarmee niet "vast te lopen" aan het begin van het jaar.
Over het algemeen is het aanbod van nieuwe projecten groot genoeg om dit (bij mij) in 1 a 2 maanden weg te werken.
pi_219331541
quote:
"De Zaak"

Dat is bij crowdfinance niet van toepassing aangezien de afloop datum van projecten of van te voren vast staat of in geval van een vervroegde aflossing wij als investeerders hier geen invloed op hebben.
pi_219332138
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 18:11 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik ga tegen stemmen. Ik geef mijn portomonnee niet aan een koper en zeker niet onder toezicht van een zakken vullende curator.
Begrijp totaal niet waarom collin hier niet zelf de regie neemt.
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:13 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
We betalen ook nog een hoge boedelbijdrage. De hoogte van deze bijdrage hadden ze ook wel mogen opnemen in het voorstel.
[..]
Valt geen zinnige afweging te maken op dit voorstel.
Ook tegen gestemd (niet dat het veel zin zal hebben).
pi_219332305
Toelichting ccf over haitsma

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_219332575
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:12 schreef zeeland6 het volgende:
Toelichting ccf over haitsma

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat kan natuurlijk, alleen ga dan als Collin zijnde, niet in de mail m.b.t. de stemming schrijven “Alle noodzakelijke kosten die verband houden met het Onderzoek en de Sanering, worden door Koper gedragen en betaald.”

De kosten worden dus alleen voorgeschoten door de koper en zeker niet gedragen door de koper. De kosten worden (als blanco cheque) gedragen door ons als investeerders. Zeg dat dan gewoon...
pi_219332945
quote:
14s.gif Op maandag 24 november 2025 09:43 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat is bij crowdfinance niet van toepassing aangezien de afloop datum van projecten of van te voren vast staat of in geval van een vervroegde aflossing wij als investeerders hier geen invloed op hebben.
Maar toch, als ze zien dat iemand laten we zeggen 10K per maand inlegt ongeveer/gemiddeld, en ze zien een scherpe daling vanaf oktober, november, december zelfs helemaal niets meer, en dan een vracht ineens aan investeringen in januari, dan kan me voorstellen dat men dan toch iets uit te leggen heeft. Tenzij je aannemelijk kunt maken dat Collin in Q4 altijd slechte projecten aanbiedt _O-
Pecunia non olet
pi_219332947
quote:
14s.gif Op maandag 24 november 2025 11:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat kan natuurlijk, alleen ga dan als Collin zijnde, niet in de mail m.b.t. de stemming schrijven “Alle noodzakelijke kosten die verband houden met het Onderzoek en de Sanering, worden door Koper gedragen en betaald.”

De kosten worden dus alleen voorgeschoten door de koper en zeker niet gedragen door de koper. De kosten worden (als blanco cheque) gedragen door ons als investeerders. Zeg dat dan gewoon...
Zo is het exact deze misleidende tekst die je meerdere keren moet lezen is duidelijk bedoeld om mensen naar de mee eens stem te loodsen. Gedurende het traject zijn hier veel dingen mis gegaan die zeker de investeerder niet te verwijten zijn, maar waarin Collin geen glansrol heeft vervuld. Collin zit naar mijn mening met dit dossier in haar maag en wil hier zo snel mogelijk vanaf .Daar is op zich niets mis mee , maar dit mag nooit ten koste gaan van de investeerder die voor gespiegeld is in een renovatie project te investeren

[ Bericht 5% gewijzigd door NaRegenDeZon op 24-11-2025 12:00:07 ]
pi_219333006
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 04:12 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Terecht punt. Ik heb geen idee nog, maar dit zal zeker een factor zijn. Het is de 1e keer dat ik het zo doe. Als ik te lang rendement ga missen, dan pas ik mijn handelswijze volgend jaar aan.
pi_219333014
quote:
"De Zaak"

Dat speelt hier niet. Immers, ik kies er niet voor om af te lossen. De lening loopt van rechtswege af.
Ik kies er slechts voor om niet opnieuw in te leggen. Dat is geen arbitrage en valt niet onder hetgeen je schrijft.
pi_219333015
ik erger me een beetje aan GvE om heel veel redenen, maar deze in het bijzonder. Er staat een verzamelbetaling 23/11 klaar, maar deze is nog niet doorgevoerd. Het is inmiddels 24/11. Dit bedrag kan ik dus niet gebruiken voor vervolginvesteringen.

Aangezien ik wat spreiding wil en niet alles bij Nli en CC, wil ik wel wat aanhouden bij GvE, maar buiten alle andere argumenten (slechte communicatie en opvolging) is dit toch weer een puntje om minder te investeren in GvE.

Ik begrijp dan ook werkelijk niet waarom ze weer beste crowdfundingplatform zijn geworden.
pi_219333106
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:52 schreef obligataire het volgende:

[..]
Maar toch, als ze zien dat iemand laten we zeggen 10K per maand inlegt ongeveer/gemiddeld, en ze zien een scherpe daling vanaf oktober, november, december zelfs helemaal niets meer, en dan een vracht ineens aan investeringen in januari, dan kan me voorstellen dat men dan toch iets uit te leggen heeft. Tenzij je aannemelijk kunt maken dat Collin in Q4 altijd slechte projecten aanbiedt _O-
Zoals ik het begrijp kan dit niet als peildatumarbitrage worden gezien. De wetstekst over peildatumarbitrage heeft het over een actieve daad (of soortgelijke woorden) door de belastingplichtige. Niets doen is geen actieve daad.
pi_219333119
Herfinanciering Anand bij Collin

https://www.collincrowdfu(...)836181735cdcc1ee46d2
pi_219333196
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 12:13 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Zoals ik het begrijp kan dit niet als peildatumarbitrage worden gezien. De wetstekst over peildatumarbitrage heeft het over een actieve daad (of soortgelijke woorden) door de belastingplichtige. Niets doen is geen actieve daad.
Bovendien zie ik de discussie bij de rechter al voor me als je uit legt dat je per saldo een negatief rendement over de laatste maanden moet accepteren volgens de belastingdienst. Dan kom je al in de buurt van de uitspraak van de hoge raad over het te hoge fictieve rendement in relatie tot het eigendomsrecht.

Ik kan me niet voorstellen dat de belastingdienst zich hier aan gaat wagen. Die gaan eerst zaken waar aanzienlijke aandelenportefeuilles verkocht en vervolgens gekocht worden rondom de jaarwisseling bij de rechter aanhanging maken. Dat is veel makkelijker aan te tonen als peildatumarbitrage. En over 2 jaar belasten we werkelijk rendement en zijn we helemaal van deze ellende af als het goed is.
pi_219333226
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 12:05 schreef boertje2024 het volgende:
Er staat een verzamelbetaling 23/11 klaar, maar deze is nog niet doorgevoerd. Het is inmiddels 24/11. Dit bedrag kan ik dus niet gebruiken voor vervolginvesteringen.
Dit doen ze al langer hoor, waarschijnlijk bleef geld niet lang genoeg in de wallet staan en op deze manier misschien wel...?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')