SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.cpb.nl/publicatie/keuzes-kaart-2027-2030
https://nos.nl/artikel/25(...)te-korten-op-de-zorgPut these foolish ambitions to rest.
Dan heb je de top 10 van de lijst niet bekeken. Dat is op Van den Burg na allemaal zeer naar rechts buigend, anti-Timmermans.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 14:00 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Dat ligt er vooral aan wie de scepter gaat zwaaien. Ze zijn nu heel druk met iedereen uit te sluiten, maar die mensen die dat zeggen hebben na 29 oktober vermoedelijk niets meer te vertellen.
Hebben de rechtsen al een eenduidig antwoord op de vraag wat er nu zo verschrikkelijk is aan specifiek Frans Timmermans?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 14:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan heb je de top 10 van de lijst niet bekeken. Dat is op Van den Burg na allemaal zeer naar rechts buigend, anti-Timmermans.
Dat zegt me niet zoveel, de VVD is immers al jaren een partij van volgzame eendjes. Als de volgende fractievoorzitter na het inevitabele vertrek van Yesilgoz in het kader van het landsbelang zegt dat er een bestuur moet komen en dat er dús maar met Timmermans moet worden gepraat, hobbelen ze daar weer achteraan.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 14:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan heb je de top 10 van de lijst niet bekeken. Dat is op Van den Burg na allemaal zeer naar rechts buigend, anti-Timmermans.
De volgende fractievoorzitter wordt gekozen door die top 10 en uit die top 10. Dus die volgende fractievoorzitter wil ook niet samen met GL-PvdA. Ik zie Becker het wel worden.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 14:11 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Dat zegt me niet zoveel, de VVD is immers al jaren een partij van volgzame eendjes. Als de volgende fractievoorzitter na het inevitabele vertrek van Yesilgoz in het kader van het landsbelang zegt dat er een bestuur moet komen en dat er dús maar met Timmermans moet worden gepraat, hobbelen ze daar weer achteraan.
Nooit meer met Wilders!
In diezelfde top 10 staat o.a. Brekelmans, die zich een tijd geleden heel redelijk opstelde over een samenwerking totdat hij zweepslagen kreeg van führer Dilan. Met andere woorden, er is echt wel wat meer aanwezig dan 0 of 100 procent. Het zegt mij nogmaals dus niets.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 14:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
De volgende fractievoorzitter wordt gekozen door die top 10 en uit die top 10. Dus die volgende fractievoorzitter wil ook niet samen met GL-PvdA. Ik zie Becker het wel worden.
Dat lijkt me inderdaad de enige optie. Gelukkig hoeft JA21 in zo'n 4 partijenkabinet waarin zij de kleinste zijn maar 2 ministers en 2 staatssecretarissen te leveren, oid.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 14:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De enige andere logische variant zou er dan één met JA21 ipv VVD zijn.
Ik mag hopen dat daar na de verkiezingsnederlaag een bezem doorheen gaat en er een nieuwe wind gaat waaien die wat meer gericht is op samenwerken in plaats van uitsluiten.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 14:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, VVD lijkt 100% voor de oppositie te kiezen. En dat is logisch in hun positie, als je in 4 jaar van 34 naar 14 zetels gaat en de partij ook eigenlijk kwijt is waar het ook al weer voor staat. Zo'n periode van herbronnen wat het CDA ook heeft gedaan is dan gewoon verstandig. En na zo'n periode staat een partij als de VVD ook zo weer boven de 20, er zijn nou eenmaal een heleboel rechtse mensen in Nederland die echt liever geen PVV, FvD of JA21 stemmen, maar die teleurgesteld zijn in de huidige VVD.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 14:20 schreef JaxStrumley het volgende:
Ik volg Hanca hierin en zie de VVD die draai ook niet maken.
Er komen in maart alweer gemeenteraadsverkiezingen aan. Ik denk dat de VVD daar ook al naar kijkt. Liever rustig vanuit de oppositie daarop voorbereiden en dan niet een lastige draai moeten uitleggen.
Overigens zie ik ze ook geen draai maken naar de PVV. Ik denk echt dat ze met de te verwachten uitslag een ronde overslaan. En na 15 jaar regeren is dat ook niet vreemd.
Je kunt geen bezem halen door de kieslijst. Die staat vast, met die namen moet je het doen in de Kamer. En 1 van de bovenste 6 namen wordt dus de nieuwe fractievoorzitter die de lijnen uit gaat zetten.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 14:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat daar na de verkiezingsnederlaag een bezem doorheen gaat en er een nieuwe wind gaat waaien die wat meer gericht is op samenwerken in plaats van uitsluiten.
Dat is allang geregeld.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 13:45 schreef JAM het volgende:
[..]
Het zou een stuk makkelijker (en ook verstandiger) zijn als ze na het aankomende verlies in de verkiezingen Dilan eruit flikkeren en iemand aanstellen die wat minder van het populistische, zuur-rechtse gelul is.
VD Burg is wel van een totaal andere lijn en zie ik persoonlijk dan ook het liefst. Wel als tussenpaus.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 14:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt geen bezem halen door de kieslijst. Die staat vast, met die namen moet je het doen in de Kamer. En 1 van de bovenste 6 namen wordt dus de nieuwe fractievoorzitter die de lijnen uit gaat zetten.
Dat is dus Yeşilgöz, Heinen (niet te combineren met ministerschap, ik gok dat die als demissionair minister van financien wil blijven zitten), Brekelmans, Karremans, Van den Burg of Becker.
Ja, maar als ik zie wie er mogen stemmen (dat zijn alleen de fractieleden) lijkt hij me kansloos.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 14:44 schreef nostra het volgende:
[..]
VD Burg is wel van een totaal andere lijn en zie ik persoonlijk dan ook het liefst. Wel als tussenpaus.
Er is voor maart echt nog geen regering. Met een beetje geluk pas eind 2026.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 14:20 schreef JaxStrumley het volgende:
Ik volg Hanca hierin en zie de VVD die draai ook niet maken.
Er komen in maart alweer gemeenteraadsverkiezingen aan. Ik denk dat de VVD daar ook al naar kijkt. Liever rustig vanuit de oppositie daarop voorbereiden en dan niet een lastige draai moeten uitleggen.
Overigens zie ik ze ook geen draai maken naar de PVV. Ik denk echt dat ze met de te verwachten uitslag een ronde overslaan. En na 15 jaar regeren is dat ook niet vreemd.
Er gaat de 31e nog wel meer gebeuren, maar dat is voor dan.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 14:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar als ik zie wie er mogen stemmen (dat zijn alleen de fractieleden) lijkt hij me kansloos.
Ik denk en hoop niet dat ze de prutsers van BBB nog een jaar laten zitten.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 14:54 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Er is voor maart echt nog geen regering. Met een beetje geluk pas eind 2026.
Nu ze hun onkunde hebben laten zien gaan ze de pro-Israel, anti-immigratie, anti-islam, hardwerkende Nederlander tour op. Caroline denkt: “Wilders heeft er ook succes mee”quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk en hoop niet dat ze de prutsers van BBB nog een jaar laten zitten.
Mwah, ruim een jaar later lijkt me wel lang hoor. Maar ik denk ook dat het niet eerder lukt dan ergens in mei of juni 2026.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 14:54 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ze er in elk geval voor prinsjesdag 2026 zitten en dan wel zo ruim van te voren dat ze daar ook stukken voor kunnen maken. Anders gooi je eigenlijk weer een heel jaar weg.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:05 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Mwah, ruim een jaar later lijkt me wel lang hoor. Maar ik denk ook dat het niet eerder lukt dan ergens in mei of juni 2026.
Oei, dus 31 oktober is het bijltjesdag bij de VVD? Welke koppen gaan er allemaal rollen?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 14:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Er gaat de 31e nog wel meer gebeuren, maar dat is voor dan.
Ik bedoel: ik mag toch aannemen dat ze gaan beseffen dat de gekozen lijn niet de juiste is, dat Dilan zelf ontslag neemt en er iemand naar voren wordt geschoven die het over een andere boeg gaat gooien.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 14:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt geen bezem halen door de kieslijst. Die staat vast, met die namen moet je het doen in de Kamer. En 1 van de bovenste 6 namen wordt dus de nieuwe fractievoorzitter die de lijnen uit gaat zetten.
Dat is dus Yeşilgöz, Heinen (niet te combineren met ministerschap, ik gok dat die als demissionair minister van financien wil blijven zitten), Brekelmans, Karremans, Van den Burg of Becker.
Alleen als CDA + D66 + PvdAGL heel dicht bij de 76 komt, kan het wel snel geregeld zijn. Anders gaan we inderdaad een lange weg tegemoet, want dan is er eigenlijk geen logische coalitie te vormen en wordt het weer een verstandshuwelijk.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 14:54 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ook dan niet want het CDA ziet dat niet zitten.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Alleen als CDA + D66 + PvdAGL heel dicht bij de 76 komt, kan het wel snel geregeld zijn. Anders gaan we inderdaad een lange weg tegemoet, want dan is er eigenlijk geen logische coalitie te vormen en wordt het weer een verstandshuwelijk.
Komen ze wel uit. Eventueel CU erbij. Goede kans dat ze sowieso nog wat zetels nodig hebben.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:38 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ook dan niet want het CDA ziet dat niet zitten.
CDA willen dan wel een rechtse partner erbij en de enige logische kandidaten VVD en Ja21 willen niet.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Alleen als CDA + D66 + PvdAGL heel dicht bij de 76 komt, kan het wel snel geregeld zijn. Anders gaan we inderdaad een lange weg tegemoet, want dan is er eigenlijk geen logische coalitie te vormen en wordt het weer een verstandshuwelijk.
Ze zullen vrees ik denken: de winst is te halen bij die 40 zetels van PVV en JA21...quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik bedoel: ik mag toch aannemen dat ze gaan beseffen dat de gekozen lijn niet de juiste is, dat Dilan zelf ontslag neemt en er iemand naar voren wordt geschoven die het over een andere boeg gaat gooien.
Of niet natuurlijk. Lekker doorgaan op deze voet en dan bij de volgende verkiezingen onder de 10 zetels eindigen
Ok, nou: we wensen ze veel succesquote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zullen vrees ik denken: de winst is te halen bij die 40 zetels van PVV en JA21...
Een motie van wantrouwen gaat in de regel juist niet over een inhoudelijk punt, maar juist over een principieel punt, bijvoorbeeld een minister die de Kamer onjuist of onvolledig geïnformeerd heeft. Voor zover ik me kan herinneren is het tijdens de kabinetten Rutte III en IV meerdere keren gebeurd dat premier Rutte of een van zijn ministers weer eens heeft staan liegen, dat er vanuit de oppositie een motie van wantrouwen werd ingediend en dat die door de gehele oppositie gesteund werd.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 13:56 schreef Hanca het volgende:
Ik ben dan nog niet eens zo bang voor MvW's, want een MvW gaat altijd over een inhoudelijk punt en de oppositie is dan verdeeld over links en rechts, conservatief en progressief.
Dat weten we over twee weken.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:28 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Oei, dus 31 oktober is het bijltjesdag bij de VVD? Welke koppen gaan er allemaal rollen?
Moet CU wel wat winnen. Die staan in de peilingen op 2 of 3 en hebben aangegeven onder de 5 zetels eigenlijk niet meer aan regeren te denken omdat dat eigenlijk niet uitvoerbaar is. Met 4 zie ik het CU nog wel doen, met 3 of 2 denk ik echt dat ze het niet gaan doen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:39 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Komen ze wel uit. Eventueel CU erbij. Goede kans dat ze sowieso nog wat zetels nodig hebben.
Ik denk dat ze wellicht nog wel wat terug gaan pakken in die hoek, dat zie je nu al wel in de peilingen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zullen vrees ik denken: de winst is te halen bij die 40 zetels van PVV en JA21...
Ik zou zelf zeggen dat D66 al rechts genoeg is, maar jaquote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:40 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
CDA willen dan wel een rechtse partner erbij en de enige logische kandidaten VVD en Ja21 willen niet.
Nee, Bontenbal gaat net zo min met PVV in zee als Timmermans.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:46 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
als pvv de grootste wordt zoals het nu eruit ziet, dan zal de vvd en de cda wel bijdraaien met woorden als landsbelang en de coalitie aangaan.
geschiedenis herhaalt zich constant
Gevolg van de polarisatie de afgelopen jarenquote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik zou zelf zeggen dat D66 al rechts genoeg is, maar ja
Wel een drama hoor, dat iedereen zich zo heeft ingegraven. Ik heb het idee dat dat 10, 20 jaar geleden wat minder rigide was en de partijen wat meer bereid waren samen te werken.
Toen waren de politiek en de maatschappij nog niet zo gepolariseerd.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:47 schreef Tijn het volgende:
Wel een drama hoor, dat iedereen zich zo heeft ingegraven. Ik heb het idee dat dat 10, 20 jaar geleden wat minder rigide was en de partijen wat meer bereid waren samen te werken.
Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Bontenbal verliest al zijn geloofwaardigheid als ze dat doen wat zou betekenen dat CDA weer enorm veel zetels gaat verliezen de volgende verkiezingen. Daarnaast staat CDA er net zo in als NSC ten opzichte van asiel dus kan Wilders weer niets klaarspelen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:46 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
als pvv de grootste wordt zoals het nu eruit ziet, dan zal de vvd en de cda wel bijdraaien met woorden als landsbelang en de coalitie aangaan.
als de NSC en Omtzigt wel in zee ging met de PVV, waarom zou Bontenbal het niet doen?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, Bontenbal gaat net zo min met PVV in zee als Timmermans.
Hetzelfde zie je gebeuren bij de Conservatieven in the UK, die leggen het keihard af tegen UKIP en Reform. Want als mensen eenmaal een tegenstem willen uitbrengen en in die radicale hoek belanden, waarom zou je dan nog op een establishmentpartij stemmen? Waarom niet gewoon the real deal?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:47 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik denk dat ze wellicht nog wel wat terug gaan pakken in die hoek, dat zie je nu al wel in de peilingen.
Ik denk alleen dat ze ook veel gaan verliezen aan D66 en CDA, dus per saldo ergens wel rond die 16 blijven hangen.
Omtzigt kwam van de rechtervleugel van CDA waartoe Bontenbal niet behoort en zie verder de andere argumenten die ik heb genoemd hierboven.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:54 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
als de NSC en Omtzigt wel in zee ging met de PVV, waarom zou Bontenbal het niet doen?
Is de CDA milder dan de NSC, is Bontenbal milder dan Omtzigt? Nee en nee is het antwoord.
Als iemand een les zou moeten trekken uit wat NSC gedaan heeft is het wel om niet hetzelfde te doen. Althans, als je een jaar later nog een zetel over wil houden.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:54 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
als de NSC en Omtzigt wel in zee ging met de PVV, waarom zou Bontenbal het niet doen?
Is de CDA milder dan de NSC, is Bontenbal milder dan Omtzigt? Nee en nee is het antwoord.
Bontenbal is zeer zeker linkser dan Omtzigt. Bontenbal is altijd linkerflank CDA geweest, de lijn De Jonge. Omtzigt was een groot fan van Hoekstra, echte rechterflank CDA.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:54 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Als PvdA/Gl/d66/cda samen boven de 70 zetels komen is er binnen 2 maanden een kabinet.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 14:54 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Hier het volledige LinkedIn bericht:quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:51 schreef nostra het volgende:
https://www.linkedin.com/(...)LzOhsQyag2HnS8Br-RGo
Al heb je gelijk (en slechts nummmer 33) is dit ook weer bijzonder onhandig.
Wie zie je dan als vierde coalitie partner?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:59 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Als PvdA/Gl/d66/cda samen boven de 70 zetels komen is er binnen 2 maanden een kabinet.
Ik denk dat dat geen eens nodig is.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 16:00 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Wie zie je dan als vierde coalitie partner?
Die kunnen er samen inderdaad snel uitkomen, indien nodig nog samen met Volt of de ChristenUnie.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:59 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Als PvdA/Gl/d66/cda samen boven de 70 zetels komen is er binnen 2 maanden een kabinet.
Dat klopt niet. Het initiatief ligt bij de kamervoorzitter die een verkenner aan wijst, na overleg met alle beoogde fractievoorzitters van partijen die zetels hebben gehaald. En de verkenner kan heel goed een advies geven de grootste te negeren.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 16:05 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]Maar de PVV zal het initiatief krijgen in eerste instantie als zij de grootste worden.
Nee, wij weten het over twee weken, jij weet het nu al! Maar goed, je gaat toch niets loslaten en ik heb geen zin om te gaan raden.quote:
Bring back Gom van Strienquote:Op zaterdag 18 oktober 2025 16:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat klopt niet. Het initiatief ligt bij de kamervoorzitter die een verkenner aan wijst, na overleg met alle beoogde fractievoorzitters van partijen die zetels hebben gehaald. En de verkenner kan heel goed een advies geven de grootste te negeren.
Ik gok na een moeilijke uitslag dat er gelijk een grotere naam verkenner wordt, wellicht Van der Staaij oid.
Vorige keer gaf een meerderheid aan het bij PVV te laten, dat zal nu denk ik niet gebeuren.
Ik zie letterlijk niemand dat zeggen, maar ok.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 16:32 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Wel leuk hoe allerlei linkse mensen heel boos zijn dat de in hun woorden extreemrechtse VVD niet met ze wil samenwerken.
Ik hoop van harte dat de rest Dilan en co niet eens meer nodig heeft...quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 16:32 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Wel leuk hoe allerlei linkse mensen heel boos zijn dat de in hun woorden extreemrechtse VVD niet met ze wil samenwerken.
Waar zie je die boosheid dan precies? Ik zie mensen voornamelijk lachen om de slechte campagne van de VVD die zich totaal heeft klemgezet.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 16:32 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Als Ja21 alles weggeeft op klimaat en stikstof en minder EU kritisch wordt kan dat vast.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 17:05 schreef Eightyone het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)zitten/98440059.html
Over Jetten die samenwerken met Ja21 best ziet zitten.
Mijn brein maakt nu u-bochten, deze twee in m'n hoofd combinerend, maar dat ligt vast aan mij.
Ik zie het liever niet gebeuren, en de kans lijkt me uiteindelijk ook klein.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 17:05 schreef Eightyone het volgende:
Mijn brein maakt nu u-bochten, deze twee in m'n hoofd combinerend, maar dat ligt vast aan mij.
Beide economisch rechts, kunnen elkaar echt wel vinden.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 17:05 schreef Eightyone het volgende:
Het woord 'dobbernegers' zie ik Jetten toch niet snel uit z'n mond krijgen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 17:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Beide economisch rechts, kunnen elkaar echt wel vinden.
Dat gaat Eerdmans ook echt niet gebruiken als hij in een coalitie met D66 en CDA zit.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 17:50 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Het woord 'dobbernegers' zie ik Jetten toch niet snel uit z'n mond krijgen.
In het artikel gaat het dus over een route over rechts, met CDA, JA21 en VVD. Zijn toch ook al 65 zetels nu, als JA21/VVD er 5 bij PVV af snoepen en D66 nog wat wint bij GL-PvdA komt dat ook bij een meerderheid.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 17:46 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik zie het liever niet gebeuren, en de kans lijkt me uiteindelijk ook klein.
Ik zie dit vooral als een beweging van Jetten om de move van de VVD te counteren zodat niet alles wat rechts van de VVD zit ineens toch maar op Dilan gaat stemmen. In feite zegt Jetten tegen Dilan en co. "Prima als jullie niet willen maar er leiden meer wegen naar Rome"
En het CDA is daarvoor in?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 17:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
In het artikel gaat het dus over een route over rechts, met CDA, JA21 en VVD. Zijn toch ook al 65 zetels nu, als JA21/VVD er 5 bij PVV af snoepen en D66 nog wat wint bij GL-PvdA komt dat ook bij een meerderheid.
Ik verwacht en hoop het, maar het is ook nog niet zeker. Achter VD Burg heb je ook nog Erkens, Martens, Van Campen, in mindere mate Markowski.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 16:09 schreef kladderadatsch het volgende:
Als ik echter tussen de regels doorlees verwacht je dus wel degelijk een koerswijziging die weer meer richting het 'oude' VVD gaat?
Bontenbal gaat liever met VVD dan GL-PvdA, zei hij. Dus lijkt me wel. Zeker als ze de grootste zijn.quote:
Pfffquote:Op zaterdag 18 oktober 2025 17:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bontenbal gaat liever met VVD dan GL-PvdA, zei hij. Dus lijkt me wel. Zeker als ze de grootste zijn.
Dan weet de enigszins linkse kiezer waar hij aan toe is. Dus niet laten verleiden tot een stem op D66 of het CDA als je zeker wil zijn dat er een centrum-kabinet komt in plaats van een rechts kabinet.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 17:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Beide economisch rechts, kunnen elkaar echt wel vinden.
Maar CDA, D66, VVD en JA21 wordt dan ook een serieuze mogelijkheid, dan moet GL-PvdA zich wel hard achter de oren gaan krabben waarom ze Timmermans hebben laten zitten.
Eens. D66 hangt de hele campagne al ontzettend naar rechts, ook met hun rare asielstandpunt, en Bontenbal heeft nu plots ook de VVD de liefde verklaard. Het lijkt allemaal naar rechts op te schuiven nu GL-PvdA tegen gaat vallen in de peilingen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:00 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dan weet de enigszins linkse kiezer waar hij aan toe is. Dus niet laten verleiden tot een stem op D66 of het CDA als je zeker wil zijn dat er een centrum-kabinet komt in plaats van een rechts kabinet.
Als je zo zeker mogelijk wil zijn dat er een middenkabinet uit komt rollen uiteindelijk kun je dus beter GroenLinks - PvdA stemmen.
Als er een CDA-D66-VVD-JA21 meerderheid is, wordt Yeşilgöz misschien wel naar het kabinet weggepromoveerd ipv er uit gegooid.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:00 schreef Tijn het volgende:
Gelukkig valt er ook nog wat te vieren
[ afbeelding ]
GL-PvdA moet "een stem op D66 is een stem op JA21" wel echt gaan munten.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:00 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dan weet de enigszins linkse kiezer waar hij aan toe is. Dus niet laten verleiden tot een stem op D66 of het CDA als je zeker wil zijn dat er een centrum-kabinet komt in plaats van een rechts kabinet.
Als je zo zeker mogelijk wil zijn dat er een middenkabinet uit komt rollen uiteindelijk kun je dus beter GroenLinks - PvdA stemmen.
Een kabinet met JA21 heeft imho niks met het centrum te maken.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:05 schreef Jojoke het volgende:
Als JA21 zetels afsnoept van PVV en D66 van GL-PvdA dan kunnen we best weer een centrumrechts kabinet krijgen. Dat is toch wat de meeste Nederlanders lijken te willen.
Ik zei centrumrechts. CDA en D66 zijn dan het centrum en JA21 en VVD rechts.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een kabinet met JA21 heeft imho niks met het centrum te maken.
Een kabinet met D66 en CDA heeft gewoon altijd centrum in de naam. Centrum-links of centrum-rechts. Of helemaal centrum. Maar met VVD en JA21 wordt dan centrumrechts.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een kabinet met JA21 heeft imho niks met het centrum te maken.
Is dat zo? Vertel!quote:
Inderdaad, als ze de flirten met de VVD en JA21 niet goed weten uit te buiten weet ik het ook niet meer hoor, ontsla dan maar alle spindokters, campagneleiders en marketingdeskundigen bij de PvdA en GroenLinks.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
GL-PvdA moet "een stem op D66 is een stem op JA21" wel echt gaan munten.
Beter zou zijn "een stem op D66 is een stem voor een rechts kabinet". Zoveel wrevel wekt JA21 (althans Eerdmans en Coenradie) echt niet op, minder dan de VVD althans.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Yesilgoz heeft toch op geen enkel punt geleverd. Niet qua zetels, niet qua verbinding, niet qua populariteit, blunderend door de campagne heen. Natuurlijk roept iedereen nu nog dat ze 'vol achter onze trainer' staan, maar die speech ligt echt wel klaar.quote:
Erg dom ook van D66. Die gekkies moet je ver van je houden.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 17:05 schreef Eightyone het volgende:
Eerdmans niet maar dit kan alleen bij een veel grotere JA21 en die kikkers kan hij echt niet in de kruiwagen houden.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 17:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat gaat Eerdmans ook echt niet gebruiken als hij in een coalitie met D66 en CDA zit.
D66 en BBB samen gaat wel interessant wordenquote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:15 schreef Hanca het volgende:
Zul je zien dat CDA, D66, VVD en JA21 3 zetels tekort komen en dan rommelen ze BBB er nog in, want die hebben dat ene jaar nog zo veel EK zetels
Eerdmans is niet per se een gekkie, eerder een ras opportunist. Enige gekkie is die Nanninga. De rest op de lijst ken ik eigenlijk niet op Coenradie na en dat is ook geen gekkie. Die dobbernegers uitspraak is trouwens ook van Nanninga. En nog veel meer 'fraais' ook trouwens...quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:22 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Erg dom ook van D66. Die gekkies moet je ver van je houden.
Ik zie eerlijk gezegd ook niet hoe partijen als het CDA en D66 aan de ene kant en partijen als JA21 en BBB in jouw voorbeeld het eens gaan worden over stikstofbeleid.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:15 schreef Hanca het volgende:
Zul je zien dat CDA, D66, VVD en JA21 3 zetels tekort komen en dan rommelen ze BBB er nog in, want die hebben dat ene jaar nog zo veel EK zetels
Als D66 volgende keer weer naar 8 zetels wil zakken moeten ze dat vooral doen. Dan komt er helemaal niets terecht van hun speerpunten op klimaat en stikstof.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:15 schreef Hanca het volgende:
Niet constructief voor het land, maar interessant voor de topics hier.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
D66 en BBB samen gaat wel interessant worden.
Ik kan niet begrijpen dat zowel CDA als D66 zin zouden hebben in zo'n draak van een kabinet. Dan weet je gewoon zeker dat alle problemen weer vooruit worden geschoven.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:15 schreef Hanca het volgende:
Nou inderdaad. BBB is min of meer ontstaan als reactie op uitspraken vanuit D66 over halveren van de veestapel. Dat botst echt op alles.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Niet constructief voor het land, maar interessant voor de topics hier.
En juist zo’n Nanninga ga je echt niet onder controle houden.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:26 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Eerdmans is niet per se een gekkie, eerder een ras opportunist. Enige gekkie is die Nanninga. De rest op de lijst ken ik eigenlijk niet op Coenradie na en dat is ook geen gekkie. Die dobbernegers uitspraak is trouwens ook van Nanninga. En nog veel meer 'fraais' ook trouwens...
Zeker als GL-PvdA ook gewoon een stuk of twintig zetels haalt.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik kan niet begrijpen dat zowel CDA als D66 zin zouden hebben in zo'n draak van een kabinet. Dan weet je gewoon zeker dat alle problemen weer vooruit worden geschoven.
Neuh….quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:15 schreef Hanca het volgende:
https://www.nu.nl/tweede-(...)-in-een-kabinet.htmlquote:Bontenbal (CDA): 'Ik wil geen clown in een kabinet'
Ik denk dat CU kansrijker is. De oplossing ligt namelijk voor handen. Verhoging van de mol-grens in combinatie met een maximum aantal vee per hectare. Het plan van NSC-CU uitvoeren dus.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:27 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik zie eerlijk gezegd ook niet hoe partijen als het CDA en D66 aan de ene kant en partijen als JA21 en BBB in jouw voorbeeld het eens gaan worden over stikstofbeleid.
Daarom lijkt het mij niet persé aannemelijk dat ze dan BBB er bij zouden betrekken.
Eens, maar ik tekende even een doembeeld.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:27 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik zie eerlijk gezegd ook niet hoe partijen als het CDA en D66 aan de ene kant en partijen als JA21 en BBB in jouw voorbeeld het eens gaan worden over stikstofbeleid.
Daarom lijkt het mij niet persé aannemelijk dat ze dan BBB er bij zouden betrekken.
Wel een gemis dat ze hier niet naar JA21 hebben gevraagd, gezien de huidige peilingen en de opmerkingen van Yeşilgöz een serieuze optie voor een kabinet.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Neuh….
[..]
https://www.nu.nl/tweede-(...)-in-een-kabinet.html
Dan moeten eerst de BBB ministers allemaal weg. Maar ik verwacht geen recordformatie, ik verwacht max een maand of 4.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:34 schreef Mr.Splinter het volgende:
Misschien moeten wij zo langzamerhand ook bedenken hoe we de komende tijd, die we ongetwijfeld zullen wijden aan de derde recordpoging voor langste kabinetsformatie wereldwijd, een nuttigere invulling kunnen geven.
Deden de buren, en huidig recordhouders, in 2010/2011 ook.
https://nl.wikipedia.org/(...)elgi%C3%AB_2010-2011
Die vallen ook in de ‘clown’ categorie, dus ernaar vragen was overbodig.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wel een gemis dat ze hier niet naar JA21 hebben gevraagd, gezien de huidige peilingen en de opmerkingen van Yeşilgöz een serieuze optie voor een kabinet.
Jouw mening doet er niet toe, het gaat om de mening van Bontenbal. Hij heeft het nu niet gezegd.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Die vallen ook in de ‘clown’ categorie, dus ernaar vragen was overbodig.
Heet jij Bontenbal?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Die vallen ook in de ‘clown’ categorie, dus ernaar vragen was overbodig.
Dat vind ik erg optimistisch. Het zou mij niets verbazen als het weer een langdurige formatie wordt. De kabinetsformaties van Rutte III en Rutte IV duurden ook meer dan 200 dagen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:36 schreef Hanca het volgende:
Maar ik verwacht geen recordformatie, ik verwacht max een maand of 4.
Waarschijnlijk kent hij Eerdmans ook uit zijn tijd in de gemeenteraad in Rotterdam, dus dat zou ook drempelverlagend kunnen werken.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jouw mening doet er niet toe, het gaat om de mening van Bontenbal. Hij heeft het nu niet gezegd.
Dat hoop ik ook van harte. Maar ben bang dat de aankomende gemeenteraadsverkiezingen niet gaan helpen bij het tempo.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan moeten eerst de BBB ministers allemaal weg. Maar ik verwacht geen recordformatie, ik verwacht max een maand of 4.
O ja, dat is ook nog een bijkomend probleem, want daar zal ook weer campagne op gevoerd moeten worden en dan natuurlijk het liefst een beetje hard en onderscheidend. Lekker als je ondertussen ook in de onderhandelingen voor een kabinet zit.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:46 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat hoop ik ook van harte. Maar ben bang dat de aankomende gemeenteraadsverkiezingen niet gaan helpen bij het tempo.
Reken er dus maar op dat er voor de gemeenteraadsverkiezingen nog geen nieuw kabinet zit. De formatie gaat dus op z'n minst vijf maanden duren.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:53 schreef kladderadatsch het volgende:
O ja, dat is ook nog een bijkomend probleem, want daar zal ook weer campagne op gevoerd moeten worden en dan natuurlijk het liefst een beetje hard en onderscheidend. Lekker als je ondertussen ook in de onderhandelingen voor een kabinet zit.
Bontenbal is nooit raadslid geweest. Maar hij was wel senior consultant bij Stedin toen Eerdmans loco-burgemeester was, wie weet hebben ze elkaar toen wel eens ontmoet, maar ik vraag me af of dat vaak was. Energie zat dacht ik niet in Eerdmans pakket.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:44 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Waarschijnlijk kent hij Eerdmans ook uit zijn tijd in de gemeenteraad in Rotterdam, dus dat zou ook drempelverlagend kunnen werken.
Daar ga ik ook vanuit. Al weet je het maar nooit. Het vorige kabinet was qua samenstelling heel kort na de verkiezingen eigenlijk wel duidelijk en had een halfjaar formeren nodig. Kan zomaar dat iets wat we nu niet verwachten er voor de kerst op hoofdlijnen wel uit is.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:55 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Reken er dus maar op dat er voor de gemeenteraadsverkiezingen nog geen nieuw kabinet zit. De formatie gaat dus op z'n minst vijf maanden duren.
Eerdmans werd in Rotterdam toch vooral herinnerd als “chef lege dozen” met een vederlichte portefeuille zodat hij weinig kon verpesten?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bontenbal is nooit raadslid geweest. Maar hij was wel senior consultant bij Stedin toen Eerdmans loco-burgemeester was, wie weet hebben ze elkaar toen wel eens ontmoet, maar ik vraag me af of dat vaak was. Energie zat dacht ik niet in Eerdmans pakket.
Hij kent Eerdmans natuurlijk wel als succesvol lokaal politicus in zijn stad, als een helemaal niet onverdienstelijk wethouder.
Nee, hij was wethouder voor veiligheid, handhaving en buitenruimte en eerste loco-burgemeester. Dat is weliswaar veelal ook het werk van de burgemeester, maar hij zorgde er als lijsttrekker wel voor dat ook de verkiezingen daarna Leefbaar de grootste werd, ondanks deelname van de PVV.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 19:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Eerdmans werd in Rotterdam toch vooral herinnerd als “chef lege dozen” met een vederlichte portefeuille zodat hij weinig kon verpesten?
Eerdmans stapte later dan Otten uit de FvD.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:26 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Eerdmans is niet per se een gekkie, eerder een ras opportunist. Enige gekkie is die Nanninga. De rest op de lijst ken ik eigenlijk niet op Coenradie na en dat is ook geen gekkie. Die dobbernegers uitspraak is trouwens ook van Nanninga. En nog veel meer 'fraais' ook trouwens...
Die ruil is best te maken: Ja21 zit niet zo hard in stikstof als de BBB, op hun website en in hun campagne is het absoluut geen kernpunt en onder het motto van beter voor ondernemers is dat prima te verkopen. Zelfde geldt eigenlijk voor klimaat. Eerdmans is voor kernenergie, D66 vindt dat ook prima en als uitruil steunt hij ook de windparken.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 17:15 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Als Ja21 alles weggeeft op klimaat en stikstof en minder EU kritisch wordt kan dat vast.
Zolang Ja21 windmolens en zonneparken willen slopen na afschrijving en geen nieuwe willen bouwen en alleen een rekenkundige verandering willen toepassen over stikstof die zeer waarschijnlijk niet juridisch haalbaar is dan zie ik het niet gebeuren.
Provinciale verkiezingen zijn al weer op 17 maart 2027, dus dat is max iets meer dan een jaar na de vorming van het kabinet. Voor er wetten bij de Eerste Kamer liggen ben je zeker een half jaar verder, dus dat gaat slechts om een half jaar. Hoe het er daarna uit ziet weet niemand.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 19:32 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
CDA+PVDA/GL+D66+VVD-Yesilgöz zou gewoon de beste optie zijn. Dan is er in beide Kamers een meerderheid zodat slepende grote problemen als stikstof, wonen, het belastingstelsel gewoon echt slagvaardig kunnen worden opgelost. Dan kun je als land echt een paar grote stappen zetten.
Ik zie alleen de uitruil windmolens vs kernenergie totaal niet als reëel.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 19:32 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Die ruil is best te maken: Ja21 zit niet zo hard in stikstof als de BBB, op hun website en in hun campagne is het absoluut geen kernpunt en onder het motto van beter voor ondernemers is dat prima te verkopen. Zelfde geldt eigenlijk voor klimaat. Eerdmans is voor kernenergie, D66 vindt dat ook prima en als uitruil steunt hij ook de windparken.
Eerdmans wil vooral op migratie, strenger straffen en minder regels dingen hebben. Daar is hij ook al zijn hele carrière consequent mee bezig.
Het enige probleem van die constellatie is dat er wel erg weinig zetels in de Eerste Kamer zijn waardoor ze iedere keer bij Caroline of Frans langs moeten en tegen eisen krijgen.
CDA+PVDA/GL+D66+VVD-Yesilgöz zou gewoon de beste optie zijn. Dan is er in beide Kamers een meerderheid zodat slepende grote problemen als stikstof, wonen, het belastingstelsel gewoon echt slagvaardig kunnen worden opgelost. Dan kun je als land echt een paar grote stappen zetten.
Volgens mij houdt D66 gewoon alle opties open en niemand uitsluiten, exclusief FvD en PVV.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
We gaan zien hoe Jetten de komende dagen reageert op de optie van CDA, D66, VVD en JA21 gaat reageren. En ook Bontenbal zal er wel op moeten reageren.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 19:56 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Volgens mij houdt D66 gewoon alle opties open en niemand uitsluiten, exclusief FvD en PVV.
Dat je zegt ook met JA21 te kunnen betekent niet dat je PvdA/GL weggooit
Het is een geloofwaardige optie, laat de kiezer maar bepalen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 20:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
We gaan zien hoe Jetten de komende dagen reageert op de optie van CDA, D66, VVD en JA21 gaat reageren. En ook Bontenbal zal er wel op moeten reageren.
Het zou mooi zijn als we Timmermans snel terugzien in Europa voordat hij werkend Nederland kapot heeft genivelleerd.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 19:31 schreef Hanca het volgende:
GL-PvdA doet alsof dit een groot succes was:
https://www.volkskrant.nl(...)es-congres~b091523d/
Maar ik vrees dat de reactie vooral is: daar heb je hem weer tussen allerlei Europese toppers, met vooral aandacht voor Europa. Hij staat te ver van de mensen, op een Europees podium. En die mensen doen alsof hij een groot leider is, terwijl hij zelfs door GL-PvdA leden inmiddels meer gedoogd dan bewonderd wordt. Ik denk eerlijk gezegd dat dit meer zetels kost dan dat het op levert...
Werkend Nederland dat er op achteruit gaat bij de VVD en zwaar op vooruit gaat bij GL-PvdA, bedoel je?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 20:16 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het zou mooi zijn als we Timmermans snel terugzien in Europa voordat hij werkend Nederland kapot heeft genivelleerd.
Dan had je qua hypotheek niet tot de max moeten gaan beste kerel.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 20:16 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het zou mooi zijn als we Timmermans snel terugzien in Europa voordat hij werkend Nederland kapot heeft genivelleerd.
Het is zonde dat veel van die 'wijsheden' zo hardnekkig zijn.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 20:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Werkend Nederland dat er op achteruit gaat bij de VVD en zwaar op vooruit gaat bij GL-PvdA, bedoel je?
[ afbeelding ]
En dat arbeid zwaarder belast en dat niet terug geeft in lagere lasten op vermogen, oid?
[ afbeelding ]
Je sprookjes dat links nivelleert en rechts goed zou zijn voor werkend Nederland zijn doorgeprikt.
Honderden euros aan HRA wat verdwijnt, hogere belasting schijven, meer belastingen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 20:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is zonde dat veel van die 'wijsheden' zo hardnekkig zijn.
Het grappige is, dat dit geneuzel en het regenteske voorkomen allemaal te voorzien was geweest toen de PvdA hem naar terug Nederland haalde met daarbij de boodschap dat Timmermans wel even premier zou worden en het vaderland zou redden van de ondergang. Iedereen (jij ook) voorspelde een landslide overwinning, ik heb altijd gezegd dat het een fiasco zou worden.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 19:31 schreef Hanca het volgende:
GL-PvdA doet alsof dit een groot succes was:
https://www.volkskrant.nl(...)es-congres~b091523d/
Maar ik vrees dat de reactie vooral is: daar heb je hem weer tussen allerlei Europese toppers, met vooral aandacht voor Europa. Hij staat te ver van de mensen, op een Europees podium. En die mensen doen alsof hij een groot leider is, terwijl hij zelfs door GL-PvdA leden inmiddels meer gedoogd dan bewonderd wordt. Ik denk eerlijk gezegd dat dit meer zetels kost dan dat het op levert...
Ja, en dat zou heel erg veel invloed op zijn besturen hebben, denk je? Zelfs als het al waar was?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Als ik Frans Timmermans zie, dan zie ik hem in gedachten altijd op een heel ranzige manier een taart naar binnen schrokken.
Ok. Dit zegt heel veel over jou en niets over Timmermans.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Als ik Frans Timmermans zie, dan zie ik hem in gedachten altijd op een heel ranzige manier een taart naar binnen schrokken.
Ah, zoals Wilders, die al meer dan 20 jaar in de Kamer zit en nog nooit ene reet heeft bereikt? Die is niet over de houdbaarheidsdatum of zo?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 20:58 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het grappige is, dat dit geneuzel en het regenteske voorkomen allemaal te voorzien was geweest toen de PvdA hem naar terug Nederland haalde met daarbij de boodschap dat Timmermans wel even premier zou worden en het vaderland zou redden van de ondergang. Iedereen (jij ook) voorspelde een landslide overwinning, ik heb altijd gezegd dat het een fiasco zou worden.
Het probleem is dat figuren als Timmermans, Klaver, Halsema en Rosenmöller inmiddels al decennia meedraaien. Politici hebben gewoon een houdbaarheidsdatum en op we bepaald moment zal je nieuw talent een kans moeten geven.
Gewoon onwaar, of kun jij beter doorrekenen dan het CPB?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 20:52 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Honderden euros aan HRA wat verdwijnt, hogere belasting schijven, meer belastingen.
Waarschijnlijk niet echt.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ja, en dat zou heel erg veel invloed op zijn besturen hebben, denk je? Zelfs als het al waar was?
Wilders is een geval apart en blijft op een gekke manier populair. Maar ik heb deze verkiezingen nog geen enkele GL-PvdA kiezer gesproken die enthousiast is over Timmermans. Sterker, vaak zijn ze enthousiaster over Bikker dan over Timmermans. Men stemt GL-PvdA ondanks Timmermans en niet dankzij, dat is toch echt wel heel erg jammer.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ah, zoals Wilders, die al meer dan 20 jaar in de Kamer zit en nog nooit ene reet heeft bereikt? Die is niet over de houdbaarheidsdatum of zo?
Het lijkt me eigenlijk beter dat Wilders gewoon met pensioen gaat ja.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ah, zoals Wilders, die al meer dan 20 jaar in de Kamer zit en nog nooit ene reet heeft bereikt? Die is niet over de houdbaarheidsdatum of zo?
Ok, dat kan natuurlijk. Heb ook weinig op met Timmermans. Maar wat maakt hem voor jouw gevoel zo’n heel naar persoon? Ook in vergelijking met de andere politieke kopstukken die er nu zijn?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:19 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet echt.
Maar op een of andere manier komt hij op mij over als een heel nare persoon, iemand aan wie je het bestuur van het land absoluut niet over moet laten. Maar dat heb ik wel met meer politici, eigenlijk met de meeste.
Dan moet hij onderduiken want dan krijgt hij geen beveiliging meer.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:20 schreef Spablauw214 het volgende:
Het lijkt me eigenlijk beter dat Wilders gewoon met pensioen gaat ja.
Timmermans is oude politiek. Oude mannen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wilders is een geval apart en blijft op een gekke manier populair. Maar ik heb deze verkiezingen nog geen enkele GL-PvdA kiezer gesproken die enthousiast is over Timmermans. Sterker, vaak zijn ze enthousiaster over Bikker dan over Timmermans. Men stemt GL-PvdA ondanks Timmermans en niet dankzij, dat is toch echt wel heel erg jammer.
Ik zou het echt zonde vinden als GL-PvdA door een verkeerde keus als partijleider straks aan de zijlijn staat.
Ach nee, dat wordt gewoon geregeld.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:23 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dan moet hij onderduiken want dan krijgt hij geen beveiliging meer.
Ach jee, wat vreselijk. Acties hebben consequenties. Waarom betalen mijn belastingcenten voor zijn beveiliging? Laat de PVV dat lekker uit de partijkas betalen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:23 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Op zich mee eens. Maar hij is gewoon een generatiegenoot van Wilders en daar hoor je dat soort dingen niet over, terwijl hij veel langer in Den Haag actief is.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:23 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Timmermans is oude politiek. Oude mannen.
Niemand wordt daar toch warm van.
Ja, maar Wilders is de Messias, he? De apopstel van de Heilige Pim. Die bekritiseer je niet.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:27 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Op zich mee eens. Maar hij is gewoon een generatiegenoot van Wilders en daar hoor je dat soort dingen niet over, terwijl hij veel langer in Den Haag actief is.
Zit je zover in het konijnenhol?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, maar Wilders is de Messias, he? De apopstel van de Heilige Pim. Die bekritiseer je niet.
De spelers en directie hebben nog alle vertrouwen in de trainer.- dat verhaal dus ja.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Yesilgoz heeft toch op geen enkel punt geleverd. Niet qua zetels, niet qua verbinding, niet qua populariteit, blunderend door de campagne heen. Natuurlijk roept iedereen nu nog dat ze 'vol achter onze trainer' staan, maar die speech ligt echt wel klaar.
Ik vind dat moeilijk uit te leggen waardoor ik zo'n naar gevoel bij Timmermans heb. En misschien scoort Timmermans op dat punt bij mij misschien niet eens zo heel slecht, ik heb bij veel politici een onplezierig gevoel. Ik heb bij veel politici het gevoel dat het vooral carrièrepolitici zijn die daar alleen zitten voor hun carrière maar uiteindelijk niets om het land en het volk geven.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:22 schreef KareldeStoute het volgende:
Ok, dat kan natuurlijk. Heb ook weinig op met Timmermans. Maar wat maakt hem voor jouw gevoel zo’n heel naar persoon? Ook in vergelijking met de andere politieke kopstukken die er nu zijn?
Onzin, ook gewone Nederlanders zonder politieke functie kunnen worden beveiligd. Daar gaat het ministerie van justitie over en geen enkele minister zal het bevel geven tot intrekken van zijn beveiliging.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:23 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Wilders is echt een geval apart, dat een politiek leider zo lang populair kan blijven is echt een uitzondering. En ja, Wilders trekt kiezers als persoon, Timmermans gewoon niet.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:27 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Op zich mee eens. Maar hij is gewoon een generatiegenoot van Wilders en daar hoor je dat soort dingen niet over, terwijl hij veel langer in Den Haag actief is.
Ach, dat waren Nawijn, Verdonk, Krol, Baudet (zo kunnen we nog wel even doorgaan) ook ooit eens. Op een gegeven moment is de koek wel op. Als iemand eigenlijk aanspraak op die titel kan maken, dan is het toch echt Eerdmans; die was er bij Leefbaar Rotterdam al bij. Die was daar al zelfs voor Fortuyn, als ik me niet vergis.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, maar Wilders is de Messias, he? De apopstel van de Heilige Pim. Die bekritiseer je niet.
quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:25 schreef KareldeStoute het volgende:
Ach nee, dat wordt gewoon geregeld.
Mocht Wilders er ooit mee stoppen en geen beveiliging meer krijgen, dan zou het me niets verbazen als Benjamin Netanyahu dan zijn beveiliging regelt en ervoor betaalt.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ach jee, wat vreselijk. Acties hebben consequenties. Waarom betalen mijn belastingcenten voor zijn beveiliging? Laat de PVV dat lekker uit de partijkas betalen.
Zeker.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:27 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Er worden zo'n 400 mensen in Nederland beveiligd door de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging. Dat zijn niet allemaal actieve politici. Die beveiliging blijft gewoon, tot hij er zelf vanaf wil (bijvoorbeeld omdat hij in Hongarije gaat wonen, wat mij heel waarschijnlijk lijkt).quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:35 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
[..]
Mocht Wilders er ooit mee stoppen en geen beveiliging meer krijgen, dan zou het me niets verbazen als Benjamin Netanyahu dan zijn beveiliging regelt en ervoor betaalt.
Ik denk dat het heel lastig is om een gedachtengoed dat in de kern bestaat uit pis en azijn te verenigen met charisma.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:37 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Zeker.
Ook hij haalt het mogelijke potentieel niet.
Iedereen die zo graag wil dat Wilders met pensioen gaat.. Die zouden zich af moeten vragen wat er met zijn gedachtengoed en aantrekkingskracht staat te gebeuren als er wel een energieke charismatische veertiger (M/V) aan het roer komt.
Nederland heeft heel veel geluk met die niet charismatische mannen op die vleugel van rechts.
Janmaat was het ook al niet.
Ze is het niet eens met je.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:38 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik denk dat het heel lastig is om een gedachtengoed dat in de kern bestaat uit pis en azijn te verenigen met charisma.
Ik zou mijn hond er nog vanaf schoppen, maar ja.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:42 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ze is het niet eens met je.
[ afbeelding ]
Dat heeft Trump (ja, lelijk en ook nog op leeftijd, maar wel charisma) geen windeieren gelegd.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:38 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik denk dat het heel lastig is om een gedachtengoed dat in de kern bestaat uit pis en azijn te verenigen met charisma.
Ja, ach. Wellicht ben ik daar dan zelf wat minder bevattelijk voor. Het is een soort charmisma waar hele onzekere, trieste mannen van denken: 'Kon ik dat ook maar. Was ik zelf maar zo'n volgevroten proleet. Dan was ik pas gelukkig.'quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:43 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Dat heeft Trump (ja, lelijk, maar wel charisma) geen windeieren gelegd.
Je hond doet niet mee in het stemhokje.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:43 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik zou mijn hond er nog vanaf schoppen, maar ja.
Ja hoor, ga je gang. Ik stem zelf iets anders maar dat lijkt me een heel respectable keuze.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:47 schreef Diabool het volgende:
Ik wil op Jetten gaan stemmen is dat een goed idee? Ik ga voor het eerste keer naar de stembus denk ik
We hebben in Nederland sowieso weinig politici met charisma. Ook bij de middenpartijen en op links zijn er toch weinig politici met charisma.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:37 schreef Black_Baron het volgende:
Nederland heeft heel veel geluk met die niet charismatische mannen op die vleugel van rechts.
Ik vind het dus heel vreemd en benauwend dat sprekers wiens - zoals je dat zelf mooi zegt - spreken volledig op leugens gebaseerd is, steeds van standpunten wisselt en een heel eng gedachtengoed aanhangt dus als 'beste spreker van de 20 jaar' wordt gezien.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:47 schreef Hanca het volgende:
Je kunt ook van Wilders zeggen wat hij wil, maar hij is dus wel charismatisch, kan geweldig debatteren en is echt de beste spreker van de Nederlandse politiek in de afgelopen 20 jaar.
Dat het inhoudelijk bijna 100% op leugens is gebaseerd, dat hij steeds wisselt van standpunten naar het hem uit komt en dat hij heel eng gedachtegoed aan hangt doet daar niks aan af.
Als Wilders weg valt, valt PVV als een kaartenhuis in elkaar. Ze hebben niemand die er ook maar een klein beetje in de buurt komt, ook Bosma niet.
Jetten heeft toch charisma?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:47 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
We hebben in Nederland sowieso weinig politici met charisma. Ook bij de middenpartijen en op links zijn er toch weinig politici met charisma.
Beste praatjesmaker.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:49 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik vind het dus heel vreemd en benauwend dat sprekers wiens - zoals je dat zelf mooi zegt - spreken volledig op leugens gebaseerd is, steeds van standpunten wisselt en een heel eng gedachtengoed aanhangt dus als 'beste spreker van de 20 jaar' wordt gezien.
Op Jetten stemmen is een goed idee als je het erg eens bent met de standpunten van D66, heb je hun programma gelezen?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:47 schreef Diabool het volgende:
Ik wil op Jetten gaan stemmen is dat een goed idee? Ik ga voor het eerste keer naar de stembus denk ik
Beste spreker van de Nederlandse politiek in de afgelopen 20 jaar? Really?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:47 schreef Hanca het volgende:
Je kunt ook van Wilders zeggen wat hij wil, maar hij is dus wel charismatisch, kan geweldig debatteren en is echt de beste spreker van de Nederlandse politiek in de afgelopen 20 jaar.
Dat het inhoudelijk bijna 100% op leugens is gebaseerd, dat hij steeds wisselt van standpunten naar het hem uit komt en dat hij heel eng gedachtegoed aan hangt doet daar niks aan af.
Als Wilders weg valt, valt PVV als een kaartenhuis in elkaar. Ze hebben niemand die er ook maar een klein beetje in de buurt komt, ook Bosma niet.
We weten niet precies welke plannen er wel zijn aangeleverd bij het CPB en welke niet. Daarnaast wordt het daar op 1 grote hoop gegooid.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gewoon onwaar, of kun jij beter doorrekenen dan het CPB?
Baudet had/heeft dat wel, en dat leverde hem een poosje veel op. Maar ja, ook weer pis & azijn.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:47 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
We hebben in Nederland sowieso weinig politici met charisma. Ook bij de middenpartijen en op links zijn er toch weinig politici met charisma.
Dat wisselen van standpunten valt in zekere zin nog best mee. Wilders heeft feitelijk maar over één onderwerp een duidelijk standpunt, en dat is anti-islam en anti-immigratie. Daarover roept hij al twintig jaar hetzelfde. Standpunten over andere onderwerpen zijn voor hem maar bijzaak en die wisselt hij met gemak naarmate het hem utikomt.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:47 schreef Hanca het volgende:
Zijn toespraken zitten technisch goed in elkaar, hij weet te enthousiasmeren en er spreekt veel bevlogenheid uit. Technisch hij gewoon een erg goede en overtuigende spreker, ondanks de onzin die er uit zijn mond komt.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:49 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik vind het dus heel vreemd en benauwend dat sprekers wiens - zoals je dat zelf mooi zegt - spreken volledig op leugens gebaseerd is, steeds van standpunten wisselt en een heel eng gedachtengoed aanhangt dus als 'beste spreker van de 20 jaar' wordt gezien.
Dat weten we wel, dat staat gewoon op de website van het CPB. Jan Modaal gaat er bij GL-PvdA gewoon op vooruit en bij de VVD niet. Maar bij de VVD gaat geen enkele groep werkenden er op vooruit.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:52 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
We weten niet precies welke plannen er wel zijn aangeleverd bij het CPB en welke niet. Daarnaast wordt het daar op 1 grote hoop gegooid.
Van de week was er een interview met een econoom en iemand van de BBB mbt de doorrekening. Zo staan er in het verkiezingsprogramma plannen voor infrastructuur welke miljarden gaan kosten (Lelylijn, doortrekken noord zuid lijn). Deze zaken zijn niet aangeleverd dus ook niet meegenomen in de doorrekening.
Met een hoger minimumloon zal de Poolse arbeidsmigrant die met een busje naar zijn werk wordt gebracht er misschien op vooruit gaat. Maar Jan Modaal met een koopwoning die met de auto naar zijn werk gaat betaald de hoofdprijs.
Ik zie dat niet gebeuren. Wilders krijgt gewoon de beveiliging die hij nodig heeft.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:35 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
[..]
Mocht Wilders er ooit mee stoppen en geen beveiliging meer krijgen, dan zou het me niets verbazen als Benjamin Netanyahu dan zijn beveiliging regelt en ervoor betaalt.
Vergeet je Rutte niet, die vond ik in debatten ook erg sterkquote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:47 schreef Hanca het volgende:
Ik heb het over zijn techniek, zijn manier van spreken en opbouw, dat staat los vannde inhoud. Al was Samsom inderdaad ook wel een hele goede spreker, Bos viel dan juist als spreker weer tegen (en was in het debat niet opgewassen tegen Balkenende).quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:52 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Beste spreker van de Nederlandse politiek in de afgelopen 20 jaar? Really?
Dan doe je naar mijn mening politici als Wouter Bos, Diederik Samsom en Jan Marijnissen toch wel ernstig tekort hoor.
Zeker omdat Geert Wilders zelden inhoudelijk echt sterk is.
Bedankt voor deze tips. Ik heb alles gevolgd en wat gelezen. Ik denk dat Jetten de beste keus is.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Op Jetten stemmen is een goed idee als je het erg eens bent met de standpunten van D66, heb je hun programma gelezen?
En je moet het niet erg vinden als Jetten over links gaat (met GL-PvdA en CDA), maar ook niet als hij over rechts gaat (met VVD, JA21 en CDA). Als je toch echt een voorkeur hebt voor links of rechts, kun je er over denken strategisch te stemmen.
Al ben ik altijd van het: stem op de partij die het dichts komt bij wat jij als ideaal ziet, strategisch stemmen is niet alleen je idealen tekort doen, maar kan ook heel anders uit pakken dan je denkt (zie de strategische stemmers op Samsom of Kaag).
Dus vooral: verdiep je in de standpunten van de partijen. Als jij je erg kunt vinden in die van D66, is dat een prima keus.
De meeste van die politici zijn (in het verleden) naar het bedrijfsleven getrokken omdat de politiek niet aan hun ambities kon voldoen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:47 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Helaas net niet de Slimste Mens geworden!quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 22:04 schreef Diabool het volgende:
[..]
Bedankt voor deze tips. Ik heb alles gevolgd en wat gelezen. Ik denk dat Jetten de beste keus is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Charisma_(geslacht)quote:Charisma[1][2] is een geslacht van weekdieren uit de klasse van de Gastropoda (slakken).
"quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat weten we wel, dat staat gewoon op de website van het CPB. Jan Modaal gaat er bij GL-PvdA gewoon op vooruit en bij de VVD niet. Maar bij de VVD gaat geen enkele groep werkenden er op vooruit.
Ja, dat komt allemaal uit het Grieks hè. Van χάρις en ίζω. Uiteindelijk bedenken die worden zoiets als 'schoonheid/gratie' en 'worden' (nou ja, dat is wel heel erg vrij, maar toch). Daar kan je dus alle kanten mee op. Als iedereen wat meer klassieke talen zou bestuderen was de wereldvrede allang gesloten.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 22:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Omdat het net over charisma ging, heb ik eens opgezocht wat charisma is en daarbij vond ik het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Charisma_(geslacht)
Wat, waar!?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 22:44 schreef TheVulture het volgende:
Dus net op het moment dat Timmermans de opmerking van Jetten zo zou kunnen "framen" dat je voor een kabinet met zijn partij een echte middencoalitie krijgt besluit Frans dat het wel een slimme zet is om Bella Ciao te gaan staan zingen....
Vroeger zongen ze bij de PvdA nog de Internationale.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 22:44 schreef TheVulture het volgende:
Dus net op het moment dat Timmermans de opmerking van Jetten zo zou kunnen "framen" dat je voor een kabinet met zijn partij een echte middencoalitie krijgt besluit Frans dat het wel een slimme zet is om Bella Ciao te gaan staan zingen....
Zeker een goed idee.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:47 schreef Diabool het volgende:
Zo’n internationaal congres leent zich niet echt voor het inspelen op last minute campagne ontwikkelingen in eigen land, die mede aanwezigen waarschijnlijk weinig zegt.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 22:44 schreef TheVulture het volgende:
Mja, hij doet wel meer domme dingen, daarom gaan de verkiezingen voor hem ook een beetje tegenvallen ben ik bang. Timmermans is goed in het politieke debat maar dit is dus echt weer cringe.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 22:50 schreef TheVulture het volgende:
[..]
https://nos.nl/collectie/(...)-socialisten-congres
Dat acht ik dan weer een dikke plus voor Timmermans.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 22:44 schreef TheVulture het volgende:
Ik denk niet dat dit aan gaat slaan bij de Nederlandse kiezer.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 22:44 schreef TheVulture het volgende:
Mwoa... bij mij is Timmermans hierdoor in achting gestegen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 23:18 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dit aan gaat slaan bij de Nederlandse kiezer.
Iemand die 3 ton verdient die Bella Ciao gaat zingen, op een internationaal socialistisch congres. Als de Nederlander dat lied überhaupt kent.
3 ton? Een kamerlid verdient net geen 2 ton per jaar dacht ik.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 23:18 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Iemand die 3 ton verdient die Bella Ciao gaat zingen, op een internationaal socialistisch congres. Als de Nederlander dat lied überhaupt kent.
Wachtgeld vanuit de EU. Die vullen aan.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 23:21 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
3 ton? Een kamerlid verdient net geen 2 ton per jaar dacht ik.
Nee kennen ze niet, laat staan de geschiedenis en de vele varianten van het lied. Maar typisch Timmermans wel verder, all emo, no ratio in dit soort situaties.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 23:18 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Wachtgeld krijg je toch alleen als je geen ander werk hebt gevonden? Net als WW zeg maar. Neem aan dat dat bij de Europese Unie niet anders is?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 23:24 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Wachtgeld vanuit de EU. Die vullen aan.
Ze vullen gewoon aan tot zijn oude salaris.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 23:25 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wachtgeld krijg je toch alleen als je geen ander werk hebt gevonden? Net als WW zeg maar. Neem aan dat dat bij de Europese Unie niet anders is?
Ik weet ook niet hoe dat geregeld is, maar het zou zo kunnen zijn dat zijn salaris als kamerlid vanuit de EU wordt aangevuld tot het salaris dat hij als eurocommissaris kreeg. En daar kreeg hij 30 duizend euro per maand.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 23:25 schreef Tomatenboer het volgende:
Wachtgeld krijg je toch alleen als je geen ander werk hebt gevonden? Net als WW zeg maar. Neem aan dat dat bij de Europese Unie niet anders is?
Etto is overal tegen en nergens voor. SP zou hem goed staan.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 23:41 schreef Hexagon het volgende:
Etto is weer aan het vechten tegen een zelfverzonnen D66, dat blijkbaar ook bepaalt of supermarkten groentenboeren in dienst hebben.
Misschien nog eens herhalen.quote:Op zondag 19 oktober 2025 00:00 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Etto is overal tegen en nergens voor. SP zou hem goed staan.
Zelfverzonnen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 23:41 schreef Hexagon het volgende:
Etto is weer aan het vechten tegen een zelfverzonnen D66, dat blijkbaar ook bepaalt of supermarkten groentenboeren in dienst hebben.
Ideologisch kom je dan toch al snel bij GL/PvdA uit.quote:Op zondag 19 oktober 2025 00:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Misschien nog eens herhalen.
Ik ben voor een seculiere sociaal-democratie met een gereguleerde markt, werknemersbescherming, sociale voorzieningen, zeker voor armen, ouderen, zieken en werklozen, verregaande individuele vrijheden, hoogstaand onderwijs en facilitering van wetenschap, totale gelijkwaardigheid van man en vrouw, hetero en homo en een radicale scheiding kerk en staat.
Ben ik al een tijdje voor.
Dat kritiek op het huidige 'progressivisme' niet heel goed valt binnen de sekte van het grote gelijk was me al langer duidelijk, en precies de reden waarom een sociaal-democraat als ik op links niet heel veel meer te zoeken heeft. Dank voor die bevestiging.
PvdA wel. GL, nooit.quote:Op zondag 19 oktober 2025 00:15 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Ideologisch kom je dan toch al snel bij GL/PvdA uit.
Nee dat is Rutte, afgetekend ook.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:47 schreef Hanca het volgende:
De PVV'ers in vinexwijken hebben inderdaad meestal geen jaloersmakend bestaan. Dat klopt.quote:Op zondag 19 oktober 2025 00:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zelfverzonnen.
Vertel nog eens hoe iedereen die niet net zo kosmopolitisch, studentikoos en grootstedelijk leeft, en dat bruisend ook nog, als jij eigenlijk een mislukte Vinex-bewoner is die eigenlijk een heel treurig bestaan heeft en daarom van de een op de andere dag besluit PVV'er te worden.
Ik bedoel, als iets het elitaire en wereldvreemde karakter van D66 prima weergeeft zijn het wel je groteske facsimiles en kostelijke vignetten van de zogenaamde 'burgerlul'.
Ik vind het toch een rare frame. Persoonlijk vind ik Timmermans best wel likeable overkomen, wat wat meer overkomt in de langere interviews/podcasts. Hij doet helemaal niet of ie het allemaal weet en zegt ook niet telkens wat ie allemaal bereikt heeft in Europa, of dat soort dingen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wilders is een geval apart en blijft op een gekke manier populair. Maar ik heb deze verkiezingen nog geen enkele GL-PvdA kiezer gesproken die enthousiast is over Timmermans. Sterker, vaak zijn ze enthousiaster over Bikker dan over Timmermans. Men stemt GL-PvdA ondanks Timmermans en niet dankzij, dat is toch echt wel heel erg jammer.
Ik zou het echt zonde vinden als GL-PvdA door een verkeerde keus als partijleider straks aan de zijlijn staat.
Denk jij dat Timmermans geen beter verdiendend baantje had kunnen vinden dan fractieleider van een oppositiepartij?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:32 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik vind dat moeilijk uit te leggen waardoor ik zo'n naar gevoel bij Timmermans heb. En misschien scoort Timmermans op dat punt bij mij misschien niet eens zo heel slecht, ik heb bij veel politici een onplezierig gevoel. Ik heb bij veel politici het gevoel dat het vooral carrièrepolitici zijn die daar alleen zitten voor hun carrière maar uiteindelijk niets om het land en het volk geven.
Wat mij betreft komt Timmermans helaas heel afstandelijk over. Dat hij door is gegaan in de Kamer vind ik inderdaad ook heel erg goed, maar er had vorige keer al een opvolger (waarschijnlijk Moorman) op de lijst moeten staan die nu de lijsttrekker had moeten zijn, wat mij betreft.quote:Op zondag 19 oktober 2025 08:37 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ik vind het toch een rare frame. Persoonlijk vind ik Timmermans best wel likeable overkomen, wat wat meer overkomt in de langere interviews/podcasts. Hij doet helemaal niet of ie het allemaal weet en zegt ook niet telkens wat ie allemaal bereikt heeft in Europa, of dat soort dingen.
Overigens heeft ie ook zelf al toegegeven dat ie had verwacht dat zijn kennis en kunde vanuit Europa meer gewaardeerd zou worden door de kiezer. Op zich vind ik het wel moedig dat hij gewoon door is gegaan vanuit de oppositie. Hij had ook makkelijk weg kunnen gaan, hij had niks meer te bewijzen. Je kan moeilijk zeggen dat hij een plucheplakker is.
Elke leider van de PvdA had dit gekregen.quote:Op zondag 19 oktober 2025 08:41 schreef KareldeStoute het volgende:
Die Timmermanshaat vind ik ook altijd wat overdreven. Vond en vind het geen briljante keuze als lijsttrekker maar de shit die hij over zich heen krijgt slaat echt nergens op.
In die zin werkt de haatcampagne van VVD en PVV toch wel lekker…
Het is een congres van het Europees Parlement en dan mag je volgens de regels geen campagne voeren voor je eigen landelijke verkiezingen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 23:05 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zo’n internationaal congres leent zich niet echt voor het inspelen op last minute campagne ontwikkelingen in eigen land, die mede aanwezigen waarschijnlijk weinig zegt.
Niet per se.quote:Op zondag 19 oktober 2025 08:50 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Elke leider van de PvdA had dit gekregen.
In zekere mate wel uiteraard. Maar de bak stront die Timmermans over zich heen krijgt is wel erg groot.quote:Op zondag 19 oktober 2025 08:50 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Elke leider van de PvdA had dit gekregen.
Wanhoop op een nieuw niveauquote:Op zondag 19 oktober 2025 09:13 schreef Eightyone het volgende:
Dit stront-filmpje op Bluesky, van BVNL. Damn.
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3m3itlzlais2f
Behalve Job Cohen kan ik me in het recente verleden geen enkele partijleider van de PvdA herinneren die zo werd aangepakt en voor lul gezet.quote:Op zondag 19 oktober 2025 09:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Niet per se.
Timmermans heeft ook gewoon een type persoonlijkheid dat bij veel mensen veel weerstand opwekt en waarom je daar gemakkelijk dit soort campagnes op kan maken.
Dat is misschien niet eerlijk. Maar wel iets waar een andere partij gewoon beter rekening mee moet houden bij keuzes van leiders. Het is verleidelijk dan in de slachtofferrol te gaan zitten, maar dat is niet effectief.
Ploumen kwam over als die handwerkjuf waar je als kind ooit les van kreeg. Te ongevaarlijk overkomend om op te mikken.quote:Op zondag 19 oktober 2025 09:18 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Behalve Job Cohen kan ik me in het recente verleden geen enkele partijleider van de PvdA herinneren die zo werd aangepakt en voor lul gezet.
Samson was ook zo’n vervelende betweter maar figuren als Ploumen, Asscher en Bos riepen lang zo veel weerstand niet op.
Inclusief regelrechte doodsbedreiging aan het adres van Timmermans aan het eindequote:Op zondag 19 oktober 2025 09:13 schreef Eightyone het volgende:
Toch had ook Samsom er ook niet zoveel last van. Op een of andere manier had die toch wel sympathie.quote:Op zondag 19 oktober 2025 09:18 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Behalve Job Cohen kan ik me in het recente verleden geen enkele partijleider van de PvdA herinneren die zo werd aangepakt en voor lul gezet.
Samson was ook zo’n vervelende betweter maar figuren als Ploumen, Asscher en Bos riepen lang zo veel weerstand niet op.
Voor het land zou dat inderdaad een prima combinatie zijn maar ik heb niet de illusie dat het daar bij het cda om gaat.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:46 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Inderdaad. Timmermans is niet in staat kiezers buiten de directe eigen aanhang aan te spreken. Eigenlijk is de hele partijtop hetzelfde bedje ziek: Klaver, Rosenmöller en Halsema hebben dit ook allemaal over zich.quote:Op zondag 19 oktober 2025 09:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Toch had ook Samsom er ook niet zoveel last van. Op een of andere manier had die toch wel sympathie.
En ook Cohen werd sympathieker gevonden. Hij had alleen niet het talent van een partijleider.
Voor zoveel weerstand als Timmermans moet je terug naar Melkert.
Ook onder eigen stemmers is hij niet heel populair.quote:Op zondag 19 oktober 2025 08:41 schreef KareldeStoute het volgende:
Die Timmermanshaat vind ik ook altijd wat overdreven. Vond en vind het geen briljante keuze als lijsttrekker maar de shit die hij over zich heen krijgt slaat echt nergens op.
In die zin werkt de haatcampagne van VVD en PVV toch wel lekker…
Schitterendquote:Op zondag 19 oktober 2025 09:13 schreef Eightyone het volgende:
Was Timmermans maar oude politiek.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 21:23 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Timmermans is oude politiek. Oude mannen.
Niemand wordt daar toch warm van.
Je ziet inderdaad wel aan de SP hoe makkelijk die aan 30-40 zetels komen.quote:Op zondag 19 oktober 2025 09:32 schreef quo_ het volgende:
[..]
Was Timmermans maar oude politiek.
Als sociaal democraat met oog voor de belangen van gewone mensen zou hij in zijn eentje op zijn sloffen 30-40 zetels binnenhalen.
Door zijn partij uit te leveren aan groenlinks ligt zijn inbreng eerder in de buurt van de 10 zetels.
Ja, dat gelul van mensen die op rechtse rommel stemmen over hoe de PvdA zou moeten zijn blijft vrij kansloos.quote:Op zondag 19 oktober 2025 09:42 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Je ziet inderdaad wel aan de SP hoe makkelijk die aan 30-40 zetels komen.
Toen de SP zich nog onderscheidde van activistisch links haalden ze inderdaad 25 zetels en peilden meermaals ruim boven de 30.quote:Op zondag 19 oktober 2025 09:42 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Je ziet inderdaad wel aan de SP hoe makkelijk die aan 30-40 zetels komen.
Doorgaans zien die linkse partij als een partij die enkel en alleen voor hun eigen belangen opkomt. En zeker niet voor die van een ander.quote:Op zondag 19 oktober 2025 09:48 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ja, dat gelul van mensen die op rechtse rommel stemmen over hoe de PvdA zou moeten zijn blijft vrij kansloos.
Inderdaaad allemaal gelul, terwijl er ondertussen aan de linkerkant tientallen zetels verdampt zijn.quote:Op zondag 19 oktober 2025 09:48 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ja, dat gelul van mensen die op rechtse rommel stemmen over hoe de PvdA zou moeten zijn blijft vrij kansloos.
Het is gewoon onzin dat dat niet kan. Maar teveel mensen zitten nog teveel in de slachtofferrol en te weinig in de strijdmodus.quote:Op zondag 19 oktober 2025 09:52 schreef Eightyone het volgende:
Nog een longread voor bij de zondagochtendboterham. Over het opboksen tegen populisten.
https://www.volkskrant.nl(...)e-beginnen~b6352327/
Dat fabeltje is al lang ontkrachtquote:Op zondag 19 oktober 2025 09:53 schreef quo_ het volgende:
[..]
Inderdaaad allemaal gelul, terwijl er ondertussen aan de linkerkant tientallen zetels verdampt zijn.
Rara hoe kan dat toch.
De maatverdeling op de rolmaat waarmee de maatschappij nu meet is gewoon flink aantal inches opgeschoven de laatste 10 jaar.quote:Op zondag 19 oktober 2025 09:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Toch had ook Samsom er ook niet zoveel last van. Op een of andere manier had die toch wel sympathie.
En ook Cohen werd sympathieker gevonden. Hij had alleen niet het talent van een partijleider.
Voor zoveel weerstand als Timmermans moet je terug naar Melkert.
Dit is dit helemaal get fatalistische slachtofferrol denken.waar die linkse partijen echt vanaf moeten.quote:
Hij had als eurocommissaris een baan die beter verdiende. Daar kreeg hij 30 duizend euro per maand.quote:Op zondag 19 oktober 2025 08:43 schreef Immerdebestebob het volgende:
Denk jij dat Timmermans geen beter verdiendend baantje had kunnen vinden dan fractieleider van een oppositiepartij?
Zowel Klaver, Rosenmoller als Halsema waren altijd zeer populair buiten de eigen kring.quote:Op zondag 19 oktober 2025 09:25 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Inderdaad. Timmermans is niet in staat kiezers buiten de directe eigen aanhang aan te spreken. Eigenlijk is de hele partijtop hetzelfde bedje ziek: Klaver, Rosenmöller en Halsema hebben dit ook allemaal over zich.
Zo’n Halsema is populair in Amsterdam maar daarbuiten kunnen velen haar ook niet luchten of zien.
Veranderende tijden. De tijd van brede volkspartijen is wel een beetje voorbij.quote:Op zondag 19 oktober 2025 09:53 schreef quo_ het volgende:
[..]
Inderdaaad allemaal gelul, terwijl er ondertussen aan de linkerkant tientallen zetels verdampt zijn.
Rara hoe kan dat toch.
Absoluut. Dat heeft hij ook al lang toegegeven. Hij heeft ook zeker onderschat hoe weinig mensen op hem zagen te wachten. Maar dan is het toch juist sterk dat hij toch blijft zitten en blijft strijden vanuit de oppositie?quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:04 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Hij had als eurocommissaris een baan die beter verdiende. Daar kreeg hij 30 duizend euro per maand.
Maar hij is natuurlijk fractieleider van GroenLinks-PvdA geworden om vanuit die positie minister-president te worden. Hij heeft zich ook al zodanig uitgesproken dat hij die functie ambieert.
Dat klopt wel, er werd vaak geroepen dat hij vast snel zou vertrekken als hij geen premier werd.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:06 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Absoluut. Dat heeft hij ook al lang toegegeven. Hij heeft ook zeker onderschat hoe weinig mensen op hem zagen te wachten. Maar dan is het toch juist sterk dat hij toch blijft zitten en blijft strijden vanuit de oppositie?
Samen scoren SP, PvdA en GL straks tussen de 20 en 30 zetels. De helft of minder van wat het zou kunnen (en moeten) zijn.quote:Op zondag 19 oktober 2025 09:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat fabeltje is al lang ontkracht
https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-rood-nest-a4902906
De PVV is echt een CDA/VVD probleem.
Nouja met het gammele kabinet dat er kwam zou even wachten op een nieuwe kan wel lucratief kunnen zijn.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:06 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Absoluut. Dat heeft hij ook al lang toegegeven. Hij heeft ook zeker onderschat hoe weinig mensen op hem zagen te wachten. Maar dan is het toch juist sterk dat hij toch blijft zitten en blijft strijden vanuit de oppositie?
Het zal wel maar de PVV heeft simpelweg nauwelijks sociaaldemocraten overgenomen.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:10 schreef quo_ het volgende:
[..]
Samen scoren SP, PvdA en GL straks tussen de 20 en 30 zetels. De helft of minder van wat het zou kunnen (en moeten) zijn.
Hoe je het ook benoemt, links/arbeiderspartij/sociaal democraten zijn op weg een irrelevante stroming in de politiek te worden.
Ik zie het zelfs terug in het verkapte (en soms wat minder verkapte) stemadvies van de FNV. Naast de PVV noemen ze inmiddels ook de PvdA niet meer.
Hardop gelachen.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zowel Klaver, Rosenmoller als Halsema waren altijd zeer populair buiten de eigen kring.
Maar goed, ik zie niet dat een PvdA "Jetten" het beter zou doen, dan misschien 3 zeteltjes extra of zo.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja met het gammele kabinet dat er kwam zou even wachten op een nieuwe kan wel lucratief kunnen zijn.
Maar hij blijft gewoon iemand die teveel mensen niet lusten.
Met de PvdA komt het niet meer goed.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:05 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Veranderende tijden. De tijd van brede volkspartijen is wel een beetje voorbij.
Maar vertel, zou jij wel op de PvdA stemmen die je voorstelt?
Hallelujah. Gelukkig.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het zal wel maar de PVV heeft simpelweg nauwelijks sociaaldemocraten overgenomen.
Blijkbaar is de behoefte minder geworden.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:19 schreef quo_ het volgende:
[..]
Hallelujah. Gelukkig.
Daarmee is de sociaal democratie een beetje minder dood.
Nou, de poppetjes en gevatte oneliners zijn tegenwoordig ook wel belangrijk geworden hoor. Hoe treurig ook.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:16 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Maar goed, ik zie niet dat een PvdA "Jetten" het beter zou doen, dan misschien 3 zeteltjes extra of zo.
Dat vind ik zo’n onzin. Allerlei waarden staan onder druk, sociaal democratie maar ook sociaal liberalisme is meer nodig dan ooit.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Blijkbaar is de behoefte minder geworden.
Waarschijnlijk ben je wat jonger.quote:
De nieuw sociaaldemocraten: iedereen met een tint die tolkt voor ons leger maar naar Oeganda sturen?quote:Op zondag 19 oktober 2025 09:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dit is dit helemaal get fatalistische slachtofferrol denken.waar die linkse partijen echt vanaf moeten.
Ik denk niet dat er vanuit Rood Vooruit een nieuwe partij opgericht gaat worden. Ze hebben de kans voorbij laten gaan om aan de komende verkiezingen mee te doen, terwijl ze dat makkelijk hadden kunnen doen. De komende verkiezingen zouden er het juiste moment voor zijn geweest en ik denk dat ze toch wel een paar zetels hadden kunnen scoren. Nu ze deze kans voorbij hebben laten gaan, zal het er waarschijnlijk nooit meer van komen.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:17 schreef quo_ het volgende:
Met de PvdA komt het niet meer goed.
Maar misschien met een nieuwe partij uit de rood vooruit gelederen wel.
Midden 30. In mijn omgeving zijn er weinig gematigd rechtse stemmers die de genoemde politici waarderen. Ze worden over het algemeen vooral gezien als irritante betweters met een opgeheven vingertje.quote:
Ik ben begin veertig. Rosenmoller, Halsema en Klaver slaagden er alledrie in om grote winsten te behalen, wisten zich neer te zetten als de grootste en trokken nieuwe kiezers van D66 (Halsema was ook onder jongere VVD-kiezers populair en evenals ikzelf destijds in haar vrijheidsdenken erg beinvloed door Dirk Verhofstadt) tot SP, en GroenLinks steeds verder richting centrum te trekken.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:29 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Midden 30. In mijn omgeving zijn er weinig gematigd rechtse stemmers die de genoemde politici waarderen. Ze worden over het algemeen vooral gezien als irritante betweters met een opgeheven vingertje.
En dan heeft KLM Platinum-member Rosenmöller nog een bedenkelijk verleden met Pol Pot-sympathieën ook.
Heel normaal dat rechtse mensen linkse opiniemakers zo verketteren.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:29 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Midden 30. In mijn omgeving zijn er weinig gematigd rechtse stemmers die de genoemde politici waarderen. Ze worden over het algemeen vooral gezien als irritante betweters met een opgeheven vingertje.
Dat was een jeugdzonde van 50 jaar geleden. Toen was nog niet de gruwelijkheid van Pol Pot en co bekend.quote:En dan heeft KLM Platinum-member Rosenmöller nog een bedenkelijk verleden met Pol Pot-sympathieën ook.
ach joh.... elke Amsterdamse burgemeester krijgt kritiek en haat over zich heen.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:37 schreef Hexagon het volgende:
De impopulariteit van Halsema komt meer door haar burgemeesterschap inderdaad. Als kamerlid hadden weinigen wat tegen haar.
Tijdens de pandemie heeft Halsema zich laten kennen als een burgemeester die niet vies is van keihard politiegeweld.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:37 schreef Hexagon het volgende:
De impopulariteit van Halsema komt meer door haar burgemeesterschap inderdaad. Als kamerlid hadden weinigen wat tegen haar.
Typisch Groen Links,quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:42 schreef -XOR- het volgende:
Wat betreft Timmermans is het overigens wel duidelijk dat het niet de allermakkelijkste man in de omgang is. Jetten heeft een pleurishekel aan hem, Bontenbal mag hem niet bepaald en ook binnen de eigen partijgelederen heeft hij veel vijanden gemaakt. Wat dat betreft is hij duidelijk een klassieke PvdA'er.
Het klopt wel. Ze riepen natuurlijk wel weerstand op bij de boze kereltjes, maar dat is standaard.quote:
Dus daar zou je wel op willen stemmen?quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:17 schreef quo_ het volgende:
[..]
Met de PvdA komt het niet meer goed.
Maar misschien met een nieuwe partij uit de rood vooruit gelederen wel.
Politie is altijd grof in gespannen situaties. Komt door de rechtse korpsleiding.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:46 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Tijdens de pandemie heeft Halsema zich laten kennen als een burgemeester die niet vies is van keihard politiegeweld.
Ik kan me niet herinneren dat Eberhard van der Laan zoveel kritiek kreeg. En haat al helemaal niet.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:45 schreef Bluesdude het volgende:
ach joh.... elke Amsterdamse burgemeester krijgt kritiek en haat over zich heen.
Dat was natuurlijk net zo'n doorslaand succes geworden als Nieuwe Wegen.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:27 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er vanuit Rood Vooruit een nieuwe partij opgericht gaat worden. Ze hebben de kans voorbij laten gaan om aan de komende verkiezingen mee te doen, terwijl ze dat makkelijk hadden kunnen doen. De komende verkiezingen zouden er het juiste moment voor zijn geweest en ik denk dat ze toch wel een paar zetels hadden kunnen scoren. Nu ze deze kans voorbij hebben laten gaan, zal het er waarschijnlijk nooit meer van komen.
Dat laatste doe jij nu zeker door de korpsleiding de schuld te geven van het harde politiegeweld tijdens een aantal coronademonstraties in Amsterdam. Uiteindelijk blijft de burgemeester wel verantwoordelijk, en zonder goedkeuring van de burgemeester gebeurt het niet.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:48 schreef Bluesdude het volgende:
Politie is altijd grof in gespannen situaties. Komt door de rechtse korpsleiding.
Maar ja...... men zoekt een zondebok
Waar blijkt dat uit?quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:42 schreef -XOR- het volgende:
Wat betreft Timmermans is het overigens wel duidelijk dat het niet de allermakkelijkste man in de omgang is. Jetten heeft een pleurishekel aan hem, Bontenbal mag hem niet bepaald en ook binnen de eigen partijgelederen heeft hij veel vijanden gemaakt. Wat dat betreft is hij duidelijk een klassieke PvdA'er.
Ben ik het niet mee eens.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:50 schreef KareldeStoute het volgende:
Dat was natuurlijk net zo'n doorslaand succes geworden als Nieuwe Wegen.
Ik verwachtte aanvankelijk ook dat ze door zouden zetten maar ik vraag me af of de groep er klaar voor was. Wel heel erg veel grijze mannen en vrouwen die verweten zou kunnen worden dat ze de nieuwe partij geen kans hebben gegeven. Ik denk eerder dat ze bewust afgewacht hebben.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:27 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er vanuit Rood Vooruit een nieuwe partij opgericht gaat worden. Ze hebben de kans voorbij laten gaan om aan de komende verkiezingen mee te doen, terwijl ze dat makkelijk hadden kunnen doen. De komende verkiezingen zouden er het juiste moment voor zijn geweest en ik denk dat ze toch wel een paar zetels hadden kunnen scoren. Nu ze deze kans voorbij hebben laten gaan, zal het er waarschijnlijk nooit meer van komen.
Tja, we zullen het nooit weten. Maar de ledenraadpleging was toch vrij duidelijk.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:54 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens.
Nieuwe Wegen was min of meer een soloproject van Jacques Monasch. Rood Vooruit is een hele groep met naar eigen zeggen toch behoorlijk wat aanhang binnen de PvdA.
Generieker: Iedere nieuwe PvdA-leider wordt er door de rechtse spreekbuizen van beticht de redelijkheid van de vorige iteratie teniet te doen om zo de PvdA als het grote gevaar weg te zetten.quote:Op maandag 13 mei 2024 15:01 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit is echt onzin en een trucje dat rechtse partijen keer op keer vernuftig uithalen met PvdA-leiders:
"Wouter Bos? Volledig gebrek aan leiderschap want hij 'draait als een windvaan' en spreekt hardop twijfel uit over zijn eigen capaciteiten. Bos mag nooit nooit nooit premier worden."
" Greenpeace Diederik die 3 keer per maand douchet en Spekman met zijn lelijke truien vertegenwoordigen alles wat er mis is met de PvdA, links als de neten, dat kan echt niet. Vroeger was de PvdA tenminste nog een beetje pragmatisch en kon je bij Shell en Unilever nog met ze aankomen zoals onder Wouter Bos, maar deze twee kunnen echt niet, Samsom mag nooit nooit nooit premier worden".
"Timmermans, die volgevreten big uit Brussel? Vroeger ze bij de PvdA tenminste nog echt links en voor de gewone man, maar Samsom en Spekman draaien zich om in hun graf, Timmermans mag nooit nooit nooit premier worden."
We kennen het Telegraaf-trucje en trappen er niet meer in. Timmermans MP of ze kunnen eraan zuigen bij de VVD.
Nee,Cohen en Van der Laan waren best populair.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ach joh.... elke Amsterdamse burgemeester krijgt kritiek en haat over zich heen.
Vooral van rechterzijde is het populair een linkse bestuurder weg te zetten als elitair, het volk niet begrijpend, betweterig . Het is ook een landelijk iets. Kaag en Timmermans ontvingen die haat ook.
Die haat dreef Kaag weg. Ze wilde niet meer het risico nemen dat zij en haar gezin iets aangedaan zou worden.
Paul Rosenmoller vertrok ook indertijd daarom
Komt wel regelmatig aan de orde dat b.v. Bontenbal, Jetten, Bikker en Klaver het wel goed met elkaar kunnen vinden. Ook als generatiegenoten. Daarin wordt Timmermans nooit genoemd.quote:
Die groep bestaan vooral uit types die iedere twee weken gaan juichen in een vervallen voetbalstadion van een club die al jaren failliet is.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:54 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens.
Nieuwe Wegen was min of meer een soloproject van Jacques Monasch. Rood Vooruit is een hele groep met naar eigen zeggen toch behoorlijk wat aanhang binnen de PvdA.
Hoe is dat ook in de verste verten maar bewijs voor het feit dat Jetten een pleurishekel aan hem zou hebben en dat Bontenbal hem niet bepaald zou mogen?quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Komt wel regelmatig aan de orde dat b.v. Bontenbal, Jetten, Bikker en Klaver het wel goed met elkaar kunnen vinden. Ook als generatiegenoten. Daarin wordt Timmermans nooit genoemd.
Kan er ook aan liggen dat je bij de PvdA eerst door 20 hoepeltjes moet springen voor ze meedoen met een deal.quote:Op zondag 19 oktober 2025 11:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hoe is dat ook in de verste verten maar bewijs voor het feit dat Jetten een pleurishekel aan hem zou hebben en dat Bontenbal hem niet bepaald zou mogen?
Beiden spraken dat recentelijk in verdekte termen uit. Jetten bij Haagse Zaken en Bontenbal bij Jesse Frederik.quote:Op zondag 19 oktober 2025 11:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hoe is dat ook in de verste verten maar bewijs voor het feit dat Jetten een pleurishekel aan hem zou hebben en dat Bontenbal hem niet bepaald zou mogen?
Nee, dat valt wel mee. Over Klaver is iedereen veel positiever. Die aversie bij middenpolitici lijkt echt Timmermansgebonden.quote:Op zondag 19 oktober 2025 11:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Kan er ook aan liggen dat je bij de PvdA eerst door 20 hoepeltjes moet springen voor ze meedoen met een deal.
Oftewel: het is jouw interpretatie. Ook weer duidelijkquote:Op zondag 19 oktober 2025 11:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Beiden spraken dat recentelijk in verdekte termen uit. Jetten bij Haagse Zaken en Bontenbal bij Jesse Frederik.
Ze moeten vooral niet te interlektueel overkomen. Vooral lekker volks en doorsnee en niet alsof ze elke dag de krant lezen.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee,Cohen en Van der Laan waren best populair.
Kaag en Timmermans zijn beide karakters die een soort weerstand oproepen en daardoor kwetsbaar zijn. Dat kunnen we keioneerlijk en onterecht vinden. Maar dat gaan we niet veranderen. Men kan er beter gewoon rekening mee houden bij het uitzoeken van de juiste partijleider.
Ik ben er in het geheel niet van overtuigd 'dat het zo is'.quote:Op zondag 19 oktober 2025 11:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Kan er ook aan liggen dat je bij de PvdA eerst door 20 hoepeltjes moet springen voor ze meedoen met een deal.
En duidelijk niet alleen die van mij.quote:Op zondag 19 oktober 2025 11:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Oftewel: het is jouw interpretatie. Ook weer duidelijk
En dat blijkt dan weer uit wat precies?quote:Op zondag 19 oktober 2025 11:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
En duidelijk niet alleen die van mij.
De ledenraadpleging was inderdaad heel duidelijk. Een overweldigende meerderheid is voor de fusie, maar er is wel degelijk een minderheid die ertegen is. Bij deelname aan de verkiezingen had dat voor Rood Vooruit echt wel een paar zeteltjes opgeleverd.quote:Op zondag 19 oktober 2025 10:56 schreef KareldeStoute het volgende:
Tja, we zullen het nooit weten. Maar de ledenraadpleging was toch vrij duidelijk.
Denk niet dat een paar wat verzuurde oude mannetjes veel potten hadden kunnen breken.
Omdat het niet zo was dat Jetten en Bontenbal die onderlinge verhoudingen zelf uit het niets te berde brachten. Die journalisten vroegen er expliciet naar omdat ze ook hadden geobserveerd dat Timmermans wat buiten het clubje verenigde opposanten viel.quote:Op zondag 19 oktober 2025 11:07 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En dat blijkt dan weer uit wat precies?
Zoveel marge is er helemaal niet. In 2017 en 2021 haalde de PvdA nog 9 zetels, dat is ongeveer wat er zelfstandig van resteerde. Als het iets had kunnen schelen zou dat hooguit een restzetel zijn die anders uitvalt.quote:Op zondag 19 oktober 2025 11:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
De ledenraadpleging was inderdaad heel duidelijk. Een overweldigende meerderheid is voor de fusie, maar er is wel degelijk een minderheid die ertegen is. Bij deelname aan de verkiezingen had dat voor Rood Vooruit echt wel een paar zeteltjes opgeleverd.
Bovendien is het niet zo dat Oudkerk en Melkert nu daadwerkelijk volle zalen trekken op links. Rood Vooruit en daarmee weer een splitsing op links is vooral de natte droom van de Telegraaf.quote:Op zondag 19 oktober 2025 11:21 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zoveel marge is er helemaal niet. In 2017 en 2021 haalde de PvdA nog 9 zetels, dat is ongeveer wat er zelfstandig van resteerde. Als het iets had kunnen schelen zou dat hooguit een restzetel zijn die anders uitvalt.
Dat denk ik ook.quote:Op zondag 19 oktober 2025 11:35 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Bovendien is het niet zo dat Oudkerk en Melkert nu daadwerkelijk volle zalen trekken op links. Rood Vooruit en daarmee weer een splitsing op links is vooral de natte droom van de Telegraaf.
Lamyae werpt op dat de orde van advocaten een aantal maatregelen van de VVD anti-rechtsstatelijk noemt. Dilan maakt het vervolgens persoonlijk en valt de boodschapper aan: "Jij verwijt mij antirechtsstatelijk te zijn".quote:Op zondag 19 oktober 2025 11:42 schreef Mikeytt het volgende:
Dilan Yesilgoz maakt gehakt van Lamyae Aharouay
[ x ]
Heeft die smerige fraudeur zijn gestolen miljoenen al teruggestort? Daarna mag hij weer komen praten.quote:Op zondag 19 oktober 2025 11:42 schreef Mikeytt het volgende:
Dilan Yesilgoz maakt gehakt van Lamyae Aharouay
[ x ]
Nou nou… hij is blijkbaar een rechtse bal, dan mag het! Iets met marktwerking, hardwerkende Nederlander, ‘the art of the deal’quote:Op zondag 19 oktober 2025 12:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Heeft die smerige fraudeur zijn gestolen miljoenen al teruggestort? Daarna mag hij weer komen praten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |