abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:02:10 #1
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_219043503
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Verslag van verkenner Plasterk
Verslag van informateur Plasterk
Verslag van informateur Putters
Verslag van informateurs Dijkgraaf en Van Zwol
Hoofdlijnenakkoord met financiële bijlages

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Peilingwijzer
I&O Research
Verian / Eén Vandaag
De Hond

Keuzes in kaart: 2027-2030

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.cpb.nl/publicatie/keuzes-kaart-2027-2030
https://nos.nl/artikel/25(...)te-korten-op-de-zorg
Put these foolish ambitions to rest.
pi_219043512
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 14:00 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Dat ligt er vooral aan wie de scepter gaat zwaaien. Ze zijn nu heel druk met iedereen uit te sluiten, maar die mensen die dat zeggen hebben na 29 oktober vermoedelijk niets meer te vertellen.
Dan heb je de top 10 van de lijst niet bekeken. Dat is op Van den Burg na allemaal zeer naar rechts buigend, anti-Timmermans.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:08:57 #3
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219043531
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 14:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan heb je de top 10 van de lijst niet bekeken. Dat is op Van den Burg na allemaal zeer naar rechts buigend, anti-Timmermans.
Hebben de rechtsen al een eenduidig antwoord op de vraag wat er nu zo verschrikkelijk is aan specifiek Frans Timmermans?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:11:15 #4
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_219043539
quote:

[..]
Dat zegt me niet zoveel, de VVD is immers al jaren een partij van volgzame eendjes. Als de volgende fractievoorzitter na het inevitabele vertrek van Yesilgoz in het kader van het landsbelang zegt dat er een bestuur moet komen en dat er dús maar met Timmermans moet worden gepraat, hobbelen ze daar weer achteraan.

Nooit meer met Wilders!
pi_219043552
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 14:11 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Dat zegt me niet zoveel, de VVD is immers al jaren een partij van volgzame eendjes. Als de volgende fractievoorzitter na het inevitabele vertrek van Yesilgoz in het kader van het landsbelang zegt dat er een bestuur moet komen en dat er dús maar met Timmermans moet worden gepraat, hobbelen ze daar weer achteraan.

Nooit meer met Wilders!
De volgende fractievoorzitter wordt gekozen door die top 10 en uit die top 10. Dus die volgende fractievoorzitter wil ook niet samen met GL-PvdA. Ik zie Becker het wel worden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:18:58 #6
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_219043563
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 14:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
De volgende fractievoorzitter wordt gekozen door die top 10 en uit die top 10. Dus die volgende fractievoorzitter wil ook niet samen met GL-PvdA. Ik zie Becker het wel worden.
In diezelfde top 10 staat o.a. Brekelmans, die zich een tijd geleden heel redelijk opstelde over een samenwerking totdat hij zweepslagen kreeg van führer Dilan. Met andere woorden, er is echt wel wat meer aanwezig dan 0 of 100 procent. Het zegt mij nogmaals dus niets.
pi_219043566
Ik volg Hanca hierin en zie de VVD die draai ook niet maken.

Er komen in maart alweer gemeenteraadsverkiezingen aan. Ik denk dat de VVD daar ook al naar kijkt. Liever rustig vanuit de oppositie daarop voorbereiden en dan niet een lastige draai moeten uitleggen.

Overigens zie ik ze ook geen draai maken naar de PVV. Ik denk echt dat ze met de te verwachten uitslag een ronde overslaan. En na 15 jaar regeren is dat ook niet vreemd.
pi_219043571
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 14:00 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De enige andere logische variant zou er dan één met JA21 ipv VVD zijn.
Dat lijkt me inderdaad de enige optie. Gelukkig hoeft JA21 in zo'n 4 partijenkabinet waarin zij de kleinste zijn maar 2 ministers en 2 staatssecretarissen te leveren, oid.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:23:00 #9
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_219043577
quote:

[..]
Ik mag hopen dat daar na de verkiezingsnederlaag een bezem doorheen gaat en er een nieuwe wind gaat waaien die wat meer gericht is op samenwerken in plaats van uitsluiten.
pi_219043582
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 14:20 schreef JaxStrumley het volgende:

Er komen in maart alweer gemeenteraadsverkiezingen aan. Ik denk dat de VVD daar ook al naar kijkt. Liever rustig vanuit de oppositie daarop voorbereiden en dan niet een lastige draai moeten uitleggen.

Overigens zie ik ze ook geen draai maken naar de PVV. Ik denk echt dat ze met de te verwachten uitslag een ronde overslaan. En na 15 jaar regeren is dat ook niet vreemd.
Ja, VVD lijkt 100% voor de oppositie te kiezen. En dat is logisch in hun positie, als je in 4 jaar van 34 naar 14 zetels gaat en de partij ook eigenlijk kwijt is waar het ook al weer voor staat. Zo'n periode van herbronnen wat het CDA ook heeft gedaan is dan gewoon verstandig. En na zo'n periode staat een partij als de VVD ook zo weer boven de 20, er zijn nou eenmaal een heleboel rechtse mensen in Nederland die echt liever geen PVV, FvD of JA21 stemmen, maar die teleurgesteld zijn in de huidige VVD.
pi_219043585
Eerlijk gezegd zie ik de VVD die draai nog wel maken na enige tijd voor bezinning en “hard to get” spelen. Maar ik verwacht zo’n draai wel pas na maart 2026, na lang onderhandelen.

Maar als de tendens in de peilingen nog even doorzet dan is wellicht ook een kabinet met 3 partijen mogelijk van CDA - GroenLinks / PvdA - D66.

Desnoods vullen ze het aan met Volt of de ChristenUnie.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219043592
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 14:23 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik mag hopen dat daar na de verkiezingsnederlaag een bezem doorheen gaat en er een nieuwe wind gaat waaien die wat meer gericht is op samenwerken in plaats van uitsluiten.
Je kunt geen bezem halen door de kieslijst. Die staat vast, met die namen moet je het doen in de Kamer. En 1 van de bovenste 6 namen wordt dus de nieuwe fractievoorzitter die de lijnen uit gaat zetten.

Dat is dus Yeşilgöz, Heinen (niet te combineren met ministerschap, ik gok dat die als demissionair minister van financien wil blijven zitten), Brekelmans, Karremans, Van den Burg of Becker.
pi_219043661
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 13:45 schreef JAM het volgende:

[..]
Het zou een stuk makkelijker (en ook verstandiger) zijn als ze na het aankomende verlies in de verkiezingen Dilan eruit flikkeren en iemand aanstellen die wat minder van het populistische, zuur-rechtse gelul is.
Dat is allang geregeld.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_219043667
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 14:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je kunt geen bezem halen door de kieslijst. Die staat vast, met die namen moet je het doen in de Kamer. En 1 van de bovenste 6 namen wordt dus de nieuwe fractievoorzitter die de lijnen uit gaat zetten.

Dat is dus Yeşilgöz, Heinen (niet te combineren met ministerschap, ik gok dat die als demissionair minister van financien wil blijven zitten), Brekelmans, Karremans, Van den Burg of Becker.
VD Burg is wel van een totaal andere lijn en zie ik persoonlijk dan ook het liefst. Wel als tussenpaus.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_219043684
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 14:44 schreef nostra het volgende:

[..]
VD Burg is wel van een totaal andere lijn en zie ik persoonlijk dan ook het liefst. Wel als tussenpaus.
Ja, maar als ik zie wie er mogen stemmen (dat zijn alleen de fractieleden) lijkt hij me kansloos.
pi_219043738
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 14:20 schreef JaxStrumley het volgende:

Er is voor maart echt nog geen regering. Met een beetje geluk pas eind 2026.
pi_219043754
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 14:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, maar als ik zie wie er mogen stemmen (dat zijn alleen de fractieleden) lijkt hij me kansloos.
Er gaat de 31e nog wel meer gebeuren, maar dat is voor dan.
pi_219043780
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 14:54 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Ik denk en hoop niet dat ze de prutsers van BBB nog een jaar laten zitten.
pi_219043801
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 15:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk en hoop niet dat ze de prutsers van BBB nog een jaar laten zitten.
Nu ze hun onkunde hebben laten zien gaan ze de pro-Israel, anti-immigratie, anti-islam, hardwerkende Nederlander tour op. Caroline denkt: “Wilders heeft er ook succes mee”
pi_219043804
quote:

[..]
Mwah, ruim een jaar later lijkt me wel lang hoor. Maar ik denk ook dat het niet eerder lukt dan ergens in mei of juni 2026.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219043819
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 15:05 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Mwah, ruim een jaar later lijkt me wel lang hoor. Maar ik denk ook dat het niet eerder lukt dan ergens in mei of juni 2026.
Ik neem aan dat ze er in elk geval voor prinsjesdag 2026 zitten en dan wel zo ruim van te voren dat ze daar ook stukken voor kunnen maken. Anders gooi je eigenlijk weer een heel jaar weg.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:28:21 #22
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_219043953
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 14:58 schreef nostra het volgende:

[..]
Er gaat de 31e nog wel meer gebeuren, maar dat is voor dan.
Oei, dus 31 oktober is het bijltjesdag bij de VVD? Welke koppen gaan er allemaal rollen? :P
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:28:43 #23
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_219043957
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 14:27 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik bedoel: ik mag toch aannemen dat ze gaan beseffen dat de gekozen lijn niet de juiste is, dat Dilan zelf ontslag neemt en er iemand naar voren wordt geschoven die het over een andere boeg gaat gooien.

Of niet natuurlijk. Lekker doorgaan op deze voet en dan bij de volgende verkiezingen onder de 10 zetels eindigen :T
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:35:03 #24
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_219043988
quote:

[..]
Alleen als CDA + D66 + PvdAGL heel dicht bij de 76 komt, kan het wel snel geregeld zijn. Anders gaan we inderdaad een lange weg tegemoet, want dan is er eigenlijk geen logische coalitie te vormen en wordt het weer een verstandshuwelijk.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:38:53 #25
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219044017
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 15:35 schreef Tijn het volgende:

[..]
Alleen als CDA + D66 + PvdAGL heel dicht bij de 76 komt, kan het wel snel geregeld zijn. Anders gaan we inderdaad een lange weg tegemoet, want dan is er eigenlijk geen logische coalitie te vormen en wordt het weer een verstandshuwelijk.
Ook dan niet want het CDA ziet dat niet zitten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219044029
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 15:38 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ook dan niet want het CDA ziet dat niet zitten.
Komen ze wel uit. Eventueel CU erbij. Goede kans dat ze sowieso nog wat zetels nodig hebben.
pi_219044033
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 15:35 schreef Tijn het volgende:

[..]
CDA willen dan wel een rechtse partner erbij en de enige logische kandidaten VVD en Ja21 willen niet.
pi_219044035
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 15:28 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik bedoel: ik mag toch aannemen dat ze gaan beseffen dat de gekozen lijn niet de juiste is, dat Dilan zelf ontslag neemt en er iemand naar voren wordt geschoven die het over een andere boeg gaat gooien.

Of niet natuurlijk. Lekker doorgaan op deze voet en dan bij de volgende verkiezingen onder de 10 zetels eindigen :T
Ze zullen vrees ik denken: de winst is te halen bij die 40 zetels van PVV en JA21...
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:41:11 #29
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_219044043
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 15:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze zullen vrees ik denken: de winst is te halen bij die 40 zetels van PVV en JA21...
Ok, nou: we wensen ze veel succes B-)
pi_219044049
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 13:56 schreef Hanca het volgende:
Ik ben dan nog niet eens zo bang voor MvW's, want een MvW gaat altijd over een inhoudelijk punt en de oppositie is dan verdeeld over links en rechts, conservatief en progressief.
Een motie van wantrouwen gaat in de regel juist niet over een inhoudelijk punt, maar juist over een principieel punt, bijvoorbeeld een minister die de Kamer onjuist of onvolledig geïnformeerd heeft. Voor zover ik me kan herinneren is het tijdens de kabinetten Rutte III en IV meerdere keren gebeurd dat premier Rutte of een van zijn ministers weer eens heeft staan liegen, dat er vanuit de oppositie een motie van wantrouwen werd ingediend en dat die door de gehele oppositie gesteund werd.
pi_219044050
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 15:28 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Oei, dus 31 oktober is het bijltjesdag bij de VVD? Welke koppen gaan er allemaal rollen? :P
Dat weten we over twee weken. ;)
pi_219044072
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 15:39 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Komen ze wel uit. Eventueel CU erbij. Goede kans dat ze sowieso nog wat zetels nodig hebben.
Moet CU wel wat winnen. Die staan in de peilingen op 2 of 3 en hebben aangegeven onder de 5 zetels eigenlijk niet meer aan regeren te denken omdat dat eigenlijk niet uitvoerbaar is. Met 4 zie ik het CU nog wel doen, met 3 of 2 denk ik echt dat ze het niet gaan doen.
pi_219044081
als pvv de grootste wordt zoals het nu eruit ziet, dan zal de vvd en de cda wel bijdraaien met woorden als landsbelang en de coalitie aangaan.

geschiedenis herhaalt zich constant
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
it's ok to be licht getint
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_219044085
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 15:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk dat ze wellicht nog wel wat terug gaan pakken in die hoek, dat zie je nu al wel in de peilingen.

Ik denk alleen dat ze ook veel gaan verliezen aan D66 en CDA, dus per saldo ergens wel rond die 16 blijven hangen.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:47:37 #35
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_219044087
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 15:40 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
CDA willen dan wel een rechtse partner erbij en de enige logische kandidaten VVD en Ja21 willen niet.
Ik zou zelf zeggen dat D66 al rechts genoeg is, maar ja :T

Wel een drama hoor, dat iedereen zich zo heeft ingegraven. Ik heb het idee dat dat 10, 20 jaar geleden wat minder rigide was en de partijen wat meer bereid waren samen te werken.
pi_219044089
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 15:46 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
als pvv de grootste wordt zoals het nu eruit ziet, dan zal de vvd en de cda wel bijdraaien met woorden als landsbelang en de coalitie aangaan.

Nee, Bontenbal gaat net zo min met PVV in zee als Timmermans.
pi_219044096
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 15:47 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik zou zelf zeggen dat D66 al rechts genoeg is, maar ja :T

Wel een drama hoor, dat iedereen zich zo heeft ingegraven. Ik heb het idee dat dat 10, 20 jaar geleden wat minder rigide was en de partijen wat meer bereid waren samen te werken.
Gevolg van de polarisatie de afgelopen jaren ;(
pi_219044099
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 15:47 schreef Tijn het volgende:
Toen waren de politiek en de maatschappij nog niet zo gepolariseerd.
pi_219044101
https://www.linkedin.com/(...)LzOhsQyag2HnS8Br-RGo

Al heb je gelijk (en slechts nummmer 33) is dit ook weer bijzonder onhandig.
pi_219044104
quote:

Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Bontenbal verliest al zijn geloofwaardigheid als ze dat doen wat zou betekenen dat CDA weer enorm veel zetels gaat verliezen de volgende verkiezingen. Daarnaast staat CDA er net zo in als NSC ten opzichte van asiel dus kan Wilders weer niets klaarspelen.
pi_219044120
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 15:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, Bontenbal gaat net zo min met PVV in zee als Timmermans.
als de NSC en Omtzigt wel in zee ging met de PVV, waarom zou Bontenbal het niet doen?
Is de CDA milder dan de NSC, is Bontenbal milder dan Omtzigt? Nee en nee is het antwoord.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
it's ok to be licht getint
I stand with (the) Netherlands. w/
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:56:20 #42
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_219044123
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 15:47 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Ik denk dat ze wellicht nog wel wat terug gaan pakken in die hoek, dat zie je nu al wel in de peilingen.

Ik denk alleen dat ze ook veel gaan verliezen aan D66 en CDA, dus per saldo ergens wel rond die 16 blijven hangen.
Hetzelfde zie je gebeuren bij de Conservatieven in the UK, die leggen het keihard af tegen UKIP en Reform. Want als mensen eenmaal een tegenstem willen uitbrengen en in die radicale hoek belanden, waarom zou je dan nog op een establishmentpartij stemmen? Waarom niet gewoon the real deal?
pi_219044125
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 15:54 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]
als de NSC en Omtzigt wel in zee ging met de PVV, waarom zou Bontenbal het niet doen?
Is de CDA milder dan de NSC, is Bontenbal milder dan Omtzigt? Nee en nee is het antwoord.
Omtzigt kwam van de rechtervleugel van CDA waartoe Bontenbal niet behoort en zie verder de andere argumenten die ik heb genoemd hierboven.
pi_219044126
quote:

[..]
Als iemand een les zou moeten trekken uit wat NSC gedaan heeft is het wel om niet hetzelfde te doen. Althans, als je een jaar later nog een zetel over wil houden.

Verder, als je jezelf een beetje serieus neemt als partij qua bestuur wil je denk ik niet weer de clownsministers van PVV en BBB in huis halen in vak K.

[ Bericht 7% gewijzigd door SnertMetChoco op 18-10-2025 16:02:28 ]
pi_219044132
quote:

[..]
Bontenbal is zeer zeker linkser dan Omtzigt. Bontenbal is altijd linkerflank CDA geweest, de lijn De Jonge. Omtzigt was een groot fan van Hoekstra, echte rechterflank CDA.
pi_219044139
quote:

[..]
Als PvdA/Gl/d66/cda samen boven de 70 zetels komen is er binnen 2 maanden een kabinet.
pi_219044141
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 15:51 schreef nostra het volgende:
https://www.linkedin.com/(...)LzOhsQyag2HnS8Br-RGo

Al heb je gelijk (en slechts nummmer 33) is dit ook weer bijzonder onhandig.
Hier het volledige LinkedIn bericht:
Hanca in POL / Nederlandse Politiek #603 Stem wijzer

En zo krijgt de VVD langzaam ook problemen met de poppetjes achter Yeşilgöz. Heinen blijft nog redelijk uit het nieuws, maar is een beroerde minister van financiën geweest die een puinhoop achter laat. Brekelmans blijkt volledig in de lijn Yeşilgöz te geloven. Karremans heeft zijn eigen grote problemen met de gedurfde actie bij Nexperia die wel eens hele grote gevolgen kan gaan hebben, ben benieuwd of hij daar als winnaar of als prutser uit komt.
pi_219044144
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 15:59 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Als PvdA/Gl/d66/cda samen boven de 70 zetels komen is er binnen 2 maanden een kabinet.
Wie zie je dan als vierde coalitie partner?
pi_219044166
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 16:00 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Wie zie je dan als vierde coalitie partner?
Ik denk dat dat geen eens nodig is.

Er zijn genoeg partijen zowel links als rechts die voorstellen zullen steunen.
pi_219044173
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 15:59 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Die kunnen er samen inderdaad snel uitkomen, indien nodig nog samen met Volt of de ChristenUnie.

Maar de PVV zal het initiatief krijgen in eerste instantie als zij de grootste worden. Dus ik verwacht eerst een lange verkenningfase en wellicht nog enkele pogingen vanuit de PVV om tot een kabinet te komen voordat de 2e partij het initiatief naar zich toe kan trekken (of dat nu de PvdA is of het CDA of D66).

Ik denk dat zo’n verkenningsfase en pogingen van de PVV in de huidige verhoudingen al gauw tot maart of april kunnen duren. Zij zullen natuurlijk ook gaan tijdrekken en de publieke opinie gaan bespelen.
pi_219044179
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 16:05 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]Maar de PVV zal het initiatief krijgen in eerste instantie als zij de grootste worden.
Dat klopt niet. Het initiatief ligt bij de kamervoorzitter die een verkenner aan wijst, na overleg met alle beoogde fractievoorzitters van partijen die zetels hebben gehaald. En de verkenner kan heel goed een advies geven de grootste te negeren.

Ik gok na een moeilijke uitslag dat er gelijk een grotere naam verkenner wordt, wellicht Van der Staaij oid.

Vorige keer gaf een meerderheid aan het bij PVV te laten, dat zal nu denk ik niet gebeuren.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:09:49 #52
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_219044186
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 15:42 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat weten we over twee weken. ;)
Nee, wij weten het over twee weken, jij weet het nu al! Maar goed, je gaat toch niets loslaten en ik heb geen zin om te gaan raden.

Als ik echter tussen de regels doorlees verwacht je dus wel degelijk een koerswijziging die weer meer richting het 'oude' VVD gaat? Lijkt me ook vrij logisch eigenlijk, want de koers die Dilan heeft uitgezet heeft duidelijk niet goed uitgepakt en het zou volstrekt ridicuul zijn om die desondanks stug te blijven volgen. Rutte kon immers ook alleen maar zijn koers blijven volgen omdat die wél succesvol was voor de partij, ook al zullen er ook toen genoeg VVD'ers zijn geweest die het daar niet mee eens waren.
pi_219044240
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 16:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat klopt niet. Het initiatief ligt bij de kamervoorzitter die een verkenner aan wijst, na overleg met alle beoogde fractievoorzitters van partijen die zetels hebben gehaald. En de verkenner kan heel goed een advies geven de grootste te negeren.

Ik gok na een moeilijke uitslag dat er gelijk een grotere naam verkenner wordt, wellicht Van der Staaij oid.

Vorige keer gaf een meerderheid aan het bij PVV te laten, dat zal nu denk ik niet gebeuren.
Bring back Gom van Strien _O_
pi_219044288
Wel leuk hoe allerlei linkse mensen heel boos zijn dat de in hun woorden extreemrechtse VVD niet met ze wil samenwerken.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:40:41 #55
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_219044355
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 16:32 schreef Wienerschnitzels het volgende:

Wel leuk hoe allerlei linkse mensen heel boos zijn dat de in hun woorden extreemrechtse VVD niet met ze wil samenwerken.
Ik zie letterlijk niemand dat zeggen, maar ok.
pi_219044413
Die nepbrief van de VVD aan de hardwerkende Nederlander. Really? :')

Dan ben je echt het Noorden kwijt..
pi_219044416
quote:
Ik hoop van harte dat de rest Dilan en co niet eens meer nodig heeft...
pi_219044453
quote:
Waar zie je die boosheid dan precies? Ik zie mensen voornamelijk lachen om de slechte campagne van de VVD die zich totaal heeft klemgezet.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:05:14 #59
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219044503
https://www.telegraaf.nl/(...)zitten/98440059.html

Over Jetten die samenwerken met Ja21 best ziet zitten.

Mijn brein maakt nu u-bochten, deze twee in m'n hoofd combinerend, maar dat ligt vast aan mij.
2025-jaarlijst
pi_219044557
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 17:05 schreef Eightyone het volgende:

Mijn brein maakt nu u-bochten, deze twee in m'n hoofd combinerend, maar dat ligt vast aan mij.
Als Ja21 alles weggeeft op klimaat en stikstof en minder EU kritisch wordt kan dat vast.

Zolang Ja21 windmolens en zonneparken willen slopen na afschrijving en geen nieuwe willen bouwen en alleen een rekenkundige verandering willen toepassen over stikstof die zeer waarschijnlijk niet juridisch haalbaar is dan zie ik het niet gebeuren.
pi_219044720
quote:

Ik zie het liever niet gebeuren, en de kans lijkt me uiteindelijk ook klein.

Ik zie dit vooral als een beweging van Jetten om de move van de VVD te counteren zodat niet alles wat rechts van de VVD zit ineens toch maar op Dilan gaat stemmen. In feite zegt Jetten tegen Dilan en co. "Prima als jullie niet willen maar er leiden meer wegen naar Rome"
pi_219044741
quote:

Beide economisch rechts, kunnen elkaar echt wel vinden.

Maar CDA, D66, VVD en JA21 wordt dan ook een serieuze mogelijkheid, dan moet GL-PvdA zich wel hard achter de oren gaan krabben waarom ze Timmermans hebben laten zitten.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:50:49 #63
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219044756
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 17:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het woord 'dobbernegers' zie ik Jetten toch niet snel uit z'n mond krijgen.
2025-jaarlijst
pi_219044764
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 17:50 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Het woord 'dobbernegers' zie ik Jetten toch niet snel uit z'n mond krijgen.
Dat gaat Eerdmans ook echt niet gebruiken als hij in een coalitie met D66 en CDA zit.
pi_219044772
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 17:46 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Ik zie het liever niet gebeuren, en de kans lijkt me uiteindelijk ook klein.

Ik zie dit vooral als een beweging van Jetten om de move van de VVD te counteren zodat niet alles wat rechts van de VVD zit ineens toch maar op Dilan gaat stemmen. In feite zegt Jetten tegen Dilan en co. "Prima als jullie niet willen maar er leiden meer wegen naar Rome"
In het artikel gaat het dus over een route over rechts, met CDA, JA21 en VVD. Zijn toch ook al 65 zetels nu, als JA21/VVD er 5 bij PVV af snoepen en D66 nog wat wint bij GL-PvdA komt dat ook bij een meerderheid.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:55:25 #66
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_219044800
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 17:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
In het artikel gaat het dus over een route over rechts, met CDA, JA21 en VVD. Zijn toch ook al 65 zetels nu, als JA21/VVD er 5 bij PVV af snoepen en D66 nog wat wint bij GL-PvdA komt dat ook bij een meerderheid.
En het CDA is daarvoor in?
pi_219044812
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 16:09 schreef kladderadatsch het volgende:
Als ik echter tussen de regels doorlees verwacht je dus wel degelijk een koerswijziging die weer meer richting het 'oude' VVD gaat?
Ik verwacht en hoop het, maar het is ook nog niet zeker. Achter VD Burg heb je ook nog Erkens, Martens, Van Campen, in mindere mate Markowski.

En dan in de kerngroep van het manifest Nanning Mol, Du Carmo Krabbe, Schreinemacher, Patrick van Schie - dat zijn een beetje de mensen van wie uit de nieuwe lijn gezet zou moeten gaan worden, de vraag is alleen of ze de partij als geheel meekrijgen.
pi_219044813
quote:
5s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 17:55 schreef Tijn het volgende:

[..]
En het CDA is daarvoor in?
Bontenbal gaat liever met VVD dan GL-PvdA, zei hij. Dus lijkt me wel. Zeker als ze de grootste zijn.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:57:52 #69
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_219044822
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 17:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bontenbal gaat liever met VVD dan GL-PvdA, zei hij. Dus lijkt me wel. Zeker als ze de grootste zijn.
Pfff :{
pi_219044838
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 17:48 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar CDA, D66, VVD en JA21 wordt dan ook een serieuze mogelijkheid, dan moet GL-PvdA zich wel hard achter de oren gaan krabben waarom ze Timmermans hebben laten zitten.
Dan weet de enigszins linkse kiezer waar hij aan toe is. Dus niet laten verleiden tot een stem op D66 of het CDA als je zeker wil zijn dat er een centrum-kabinet komt in plaats van een rechts kabinet.

Als je zo zeker mogelijk wil zijn dat er een middenkabinet uit komt rollen uiteindelijk kun je dus beter GroenLinks - PvdA stemmen.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:00:49 #71
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_219044840
Gelukkig valt er ook nog wat te vieren B-)

pi_219044849
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:00 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Dan weet de enigszins linkse kiezer waar hij aan toe is. Dus niet laten verleiden tot een stem op D66 of het CDA als je zeker wil zijn dat er een centrum-kabinet komt in plaats van een rechts kabinet.

Als je zo zeker mogelijk wil zijn dat er een middenkabinet uit komt rollen uiteindelijk kun je dus beter GroenLinks - PvdA stemmen.
Eens. D66 hangt de hele campagne al ontzettend naar rechts, ook met hun rare asielstandpunt, en Bontenbal heeft nu plots ook de VVD de liefde verklaard. Het lijkt allemaal naar rechts op te schuiven nu GL-PvdA tegen gaat vallen in de peilingen.
pi_219044857
quote:
6s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:00 schreef Tijn het volgende:
Gelukkig valt er ook nog wat te vieren B-)

[ afbeelding ]
Als er een CDA-D66-VVD-JA21 meerderheid is, wordt Yeşilgöz misschien wel naar het kabinet weggepromoveerd ipv er uit gegooid.
pi_219044867
Als JA21 zetels afsnoept van PVV en D66 van GL-PvdA dan kunnen we best weer een centrumrechts kabinet krijgen. Dat is toch wat de meeste Nederlanders lijken te willen.
pi_219044869
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:00 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

GL-PvdA moet "een stem op D66 is een stem op JA21" wel echt gaan munten.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:06:07 #76
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_219044872
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:05 schreef Jojoke het volgende:
Als JA21 zetels afsnoept van PVV en D66 van GL-PvdA dan kunnen we best weer een centrumrechts kabinet krijgen. Dat is toch wat de meeste Nederlanders lijken te willen.
Een kabinet met JA21 heeft imho niks met het centrum te maken.
pi_219044880
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:06 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik zei centrumrechts. CDA en D66 zijn dan het centrum en JA21 en VVD rechts.
pi_219044882
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:06 schreef Tijn het volgende:

[..]
Een kabinet met D66 en CDA heeft gewoon altijd centrum in de naam. Centrum-links of centrum-rechts. Of helemaal centrum. Maar met VVD en JA21 wordt dan centrumrechts.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:08:30 #79
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_219044887
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 14:43 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is allang geregeld.
Is dat zo? Vertel!
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_219044889
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Inderdaad, als ze de flirten met de VVD en JA21 niet goed weten uit te buiten weet ik het ook niet meer hoor, ontsla dan maar alle spindokters, campagneleiders en marketingdeskundigen bij de PvdA en GroenLinks.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:09:57 #81
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219044898
quote:

[..]
Beter zou zijn "een stem op D66 is een stem voor een rechts kabinet". Zoveel wrevel wekt JA21 (althans Eerdmans en Coenradie) echt niet op, minder dan de VVD althans.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219044921
quote:
5s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:08 schreef JAM het volgende:

[..]
Is dat zo? Vertel!
Yesilgoz heeft toch op geen enkel punt geleverd. Niet qua zetels, niet qua verbinding, niet qua populariteit, blunderend door de campagne heen. Natuurlijk roept iedereen nu nog dat ze 'vol achter onze trainer' staan, maar die speech ligt echt wel klaar.
pi_219044932
Zul je zien dat CDA, D66, VVD en JA21 3 zetels tekort komen en dan rommelen ze BBB er nog in, want die hebben dat ene jaar nog zo veel EK zetels |:(
pi_219044966
quote:

Erg dom ook van D66. Die gekkies moet je ver van je houden.
pi_219044973
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 17:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat gaat Eerdmans ook echt niet gebruiken als hij in een coalitie met D66 en CDA zit.
Eerdmans niet maar dit kan alleen bij een veel grotere JA21 en die kikkers kan hij echt niet in de kruiwagen houden.
pi_219044984
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:15 schreef Hanca het volgende:
Zul je zien dat CDA, D66, VVD en JA21 3 zetels tekort komen en dan rommelen ze BBB er nog in, want die hebben dat ene jaar nog zo veel EK zetels |:(
D66 en BBB samen gaat wel interessant worden :+.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:26:18 #87
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_219044993
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:22 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Erg dom ook van D66. Die gekkies moet je ver van je houden.
Eerdmans is niet per se een gekkie, eerder een ras opportunist. Enige gekkie is die Nanninga. De rest op de lijst ken ik eigenlijk niet op Coenradie na en dat is ook geen gekkie. Die dobbernegers uitspraak is trouwens ook van Nanninga. En nog veel meer 'fraais' ook trouwens...
pi_219045000
quote:
Ik zie eerlijk gezegd ook niet hoe partijen als het CDA en D66 aan de ene kant en partijen als JA21 en BBB in jouw voorbeeld het eens gaan worden over stikstofbeleid.

Daarom lijkt het mij niet persé aannemelijk dat ze dan BBB er bij zouden betrekken.
pi_219045001
quote:
Als D66 volgende keer weer naar 8 zetels wil zakken moeten ze dat vooral doen. Dan komt er helemaal niets terecht van hun speerpunten op klimaat en stikstof.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:27:35 #90
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219045004
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:25 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
D66 en BBB samen gaat wel interessant worden :+.
Niet constructief voor het land, maar interessant voor de topics hier.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:28:30 #91
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_219045011
quote:
Ik kan niet begrijpen dat zowel CDA als D66 zin zouden hebben in zo'n draak van een kabinet. Dan weet je gewoon zeker dat alle problemen weer vooruit worden geschoven.
pi_219045015
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Niet constructief voor het land, maar interessant voor de topics hier.
Nou inderdaad. BBB is min of meer ontstaan als reactie op uitspraken vanuit D66 over halveren van de veestapel. Dat botst echt op alles.
pi_219045019
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:26 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Eerdmans is niet per se een gekkie, eerder een ras opportunist. Enige gekkie is die Nanninga. De rest op de lijst ken ik eigenlijk niet op Coenradie na en dat is ook geen gekkie. Die dobbernegers uitspraak is trouwens ook van Nanninga. En nog veel meer 'fraais' ook trouwens...
En juist zo’n Nanninga ga je echt niet onder controle houden.
pi_219045023
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:28 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik kan niet begrijpen dat zowel CDA als D66 zin zouden hebben in zo'n draak van een kabinet. Dan weet je gewoon zeker dat alle problemen weer vooruit worden geschoven.
Zeker als GL-PvdA ook gewoon een stuk of twintig zetels haalt.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:31:22 #95
66444 Lord_Vetinari
pi_219045025
quote:
Neuh….

quote:
Bontenbal (CDA): 'Ik wil geen clown in een kabinet'
https://www.nu.nl/tweede-(...)-in-een-kabinet.html
pi_219045027
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:27 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik zie eerlijk gezegd ook niet hoe partijen als het CDA en D66 aan de ene kant en partijen als JA21 en BBB in jouw voorbeeld het eens gaan worden over stikstofbeleid.

Daarom lijkt het mij niet persé aannemelijk dat ze dan BBB er bij zouden betrekken.
Ik denk dat CU kansrijker is. De oplossing ligt namelijk voor handen. Verhoging van de mol-grens in combinatie met een maximum aantal vee per hectare. Het plan van NSC-CU uitvoeren dus.
pi_219045030
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:27 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Eens, maar ik tekende even een doembeeld.
pi_219045037
Misschien moeten wij zo langzamerhand ook bedenken hoe we de komende tijd, die we ongetwijfeld zullen wijden aan de derde recordpoging voor langste kabinetsformatie wereldwijd, een nuttigere invulling kunnen geven.

Deden de buren, en huidig recordhouders, in 2010/2011 ook. :)

https://nl.wikipedia.org/(...)elgi%C3%AB_2010-2011
pi_219045046
quote:
Wel een gemis dat ze hier niet naar JA21 hebben gevraagd, gezien de huidige peilingen en de opmerkingen van Yeşilgöz een serieuze optie voor een kabinet.
pi_219045051
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:34 schreef Mr.Splinter het volgende:
Misschien moeten wij zo langzamerhand ook bedenken hoe we de komende tijd, die we ongetwijfeld zullen wijden aan de derde recordpoging voor langste kabinetsformatie wereldwijd, een nuttigere invulling kunnen geven.

Deden de buren, en huidig recordhouders, in 2010/2011 ook. :)

https://nl.wikipedia.org/(...)elgi%C3%AB_2010-2011
Dan moeten eerst de BBB ministers allemaal weg. Maar ik verwacht geen recordformatie, ik verwacht max een maand of 4.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:37:46 #101
66444 Lord_Vetinari
pi_219045062
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wel een gemis dat ze hier niet naar JA21 hebben gevraagd, gezien de huidige peilingen en de opmerkingen van Yeşilgöz een serieuze optie voor een kabinet.
Die vallen ook in de ‘clown’ categorie, dus ernaar vragen was overbodig.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:38:20 #102
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219045065
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219045068
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Jouw mening doet er niet toe, het gaat om de mening van Bontenbal. Hij heeft het nu niet gezegd.
pi_219045083
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Heet jij Bontenbal?
pi_219045086
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:36 schreef Hanca het volgende:
Maar ik verwacht geen recordformatie, ik verwacht max een maand of 4.
Dat vind ik erg optimistisch. Het zou mij niets verbazen als het weer een langdurige formatie wordt. De kabinetsformaties van Rutte III en Rutte IV duurden ook meer dan 200 dagen.
pi_219045096
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jouw mening doet er niet toe, het gaat om de mening van Bontenbal. Hij heeft het nu niet gezegd.
Waarschijnlijk kent hij Eerdmans ook uit zijn tijd in de gemeenteraad in Rotterdam, dus dat zou ook drempelverlagend kunnen werken.
pi_219045109
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan moeten eerst de BBB ministers allemaal weg. Maar ik verwacht geen recordformatie, ik verwacht max een maand of 4.
Dat hoop ik ook van harte. Maar ben bang dat de aankomende gemeenteraadsverkiezingen niet gaan helpen bij het tempo.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:53:19 #108
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_219045158
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:46 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat hoop ik ook van harte. Maar ben bang dat de aankomende gemeenteraadsverkiezingen niet gaan helpen bij het tempo.
O ja, dat is ook nog een bijkomend probleem, want daar zal ook weer campagne op gevoerd moeten worden en dan natuurlijk het liefst een beetje hard en onderscheidend. Lekker als je ondertussen ook in de onderhandelingen voor een kabinet zit. :P
pi_219045173
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:53 schreef kladderadatsch het volgende:
O ja, dat is ook nog een bijkomend probleem, want daar zal ook weer campagne op gevoerd moeten worden en dan natuurlijk het liefst een beetje hard en onderscheidend. Lekker als je ondertussen ook in de onderhandelingen voor een kabinet zit. :P
Reken er dus maar op dat er voor de gemeenteraadsverkiezingen nog geen nieuw kabinet zit. De formatie gaat dus op z'n minst vijf maanden duren.
pi_219045201
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:44 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Waarschijnlijk kent hij Eerdmans ook uit zijn tijd in de gemeenteraad in Rotterdam, dus dat zou ook drempelverlagend kunnen werken.
Bontenbal is nooit raadslid geweest. Maar hij was wel senior consultant bij Stedin toen Eerdmans loco-burgemeester was, wie weet hebben ze elkaar toen wel eens ontmoet, maar ik vraag me af of dat vaak was. Energie zat dacht ik niet in Eerdmans pakket.

Hij kent Eerdmans natuurlijk wel als succesvol lokaal politicus in zijn stad, als een helemaal niet onverdienstelijk wethouder.
pi_219045234
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:55 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Reken er dus maar op dat er voor de gemeenteraadsverkiezingen nog geen nieuw kabinet zit. De formatie gaat dus op z'n minst vijf maanden duren.
Daar ga ik ook vanuit. Al weet je het maar nooit. Het vorige kabinet was qua samenstelling heel kort na de verkiezingen eigenlijk wel duidelijk en had een halfjaar formeren nodig. Kan zomaar dat iets wat we nu niet verwachten er voor de kerst op hoofdlijnen wel uit is.
pi_219045256
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bontenbal is nooit raadslid geweest. Maar hij was wel senior consultant bij Stedin toen Eerdmans loco-burgemeester was, wie weet hebben ze elkaar toen wel eens ontmoet, maar ik vraag me af of dat vaak was. Energie zat dacht ik niet in Eerdmans pakket.

Hij kent Eerdmans natuurlijk wel als succesvol lokaal politicus in zijn stad, als een helemaal niet onverdienstelijk wethouder.
Eerdmans werd in Rotterdam toch vooral herinnerd als “chef lege dozen” met een vederlichte portefeuille zodat hij weinig kon verpesten?
pi_219045380
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 19:02 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Eerdmans werd in Rotterdam toch vooral herinnerd als “chef lege dozen” met een vederlichte portefeuille zodat hij weinig kon verpesten?
Nee, hij was wethouder voor veiligheid, handhaving en buitenruimte en eerste loco-burgemeester. Dat is weliswaar veelal ook het werk van de burgemeester, maar hij zorgde er als lijsttrekker wel voor dat ook de verkiezingen daarna Leefbaar de grootste werd, ondanks deelname van de PVV.
pi_219045605
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:26 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Eerdmans stapte later dan Otten uit de FvD.

De Uil van Minerva had allang plaatsgevonden.

De Zembla uitzending m.b.t. de banden van de FvD met het Kremlin was al lang en breed bekend.

Vermeende anti-semitistische appjes deden al de ronde in de msm.

Maar pas na wat gelekte appjes uit de jongerenappgroep ging de stekker er pas uit.

Dan ben je naast opportunist dus ook gewoon een -insert bepaalde politieke stroming-.
pi_219045736
GL-PvdA doet alsof dit een groot succes was:
https://www.volkskrant.nl(...)es-congres~b091523d/

Maar ik vrees dat de reactie vooral is: daar heb je hem weer tussen allerlei Europese toppers, met vooral aandacht voor Europa. Hij staat te ver van de mensen, op een Europees podium. En die mensen doen alsof hij een groot leider is, terwijl hij zelfs door GL-PvdA leden inmiddels meer gedoogd dan bewonderd wordt. Ik denk eerlijk gezegd dat dit meer zetels kost dan dat het op levert...
pi_219045751
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 17:15 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Als Ja21 alles weggeeft op klimaat en stikstof en minder EU kritisch wordt kan dat vast.

Zolang Ja21 windmolens en zonneparken willen slopen na afschrijving en geen nieuwe willen bouwen en alleen een rekenkundige verandering willen toepassen over stikstof die zeer waarschijnlijk niet juridisch haalbaar is dan zie ik het niet gebeuren.
Die ruil is best te maken: Ja21 zit niet zo hard in stikstof als de BBB, op hun website en in hun campagne is het absoluut geen kernpunt en onder het motto van beter voor ondernemers is dat prima te verkopen. Zelfde geldt eigenlijk voor klimaat. Eerdmans is voor kernenergie, D66 vindt dat ook prima en als uitruil steunt hij ook de windparken.

Eerdmans wil vooral op migratie, strenger straffen en minder regels dingen hebben. Daar is hij ook al zijn hele carrière consequent mee bezig.

Het enige probleem van die constellatie is dat er wel erg weinig zetels in de Eerste Kamer zijn waardoor ze iedere keer bij Caroline of Frans langs moeten en tegen eisen krijgen.

CDA+PVDA/GL+D66+VVD-Yesilgöz zou gewoon de beste optie zijn. Dan is er in beide Kamers een meerderheid zodat slepende grote problemen als stikstof, wonen, het belastingstelsel gewoon echt slagvaardig kunnen worden opgelost. Dan kun je als land echt een paar grote stappen zetten.
pi_219045871
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 19:32 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
CDA+PVDA/GL+D66+VVD-Yesilgöz zou gewoon de beste optie zijn. Dan is er in beide Kamers een meerderheid zodat slepende grote problemen als stikstof, wonen, het belastingstelsel gewoon echt slagvaardig kunnen worden opgelost. Dan kun je als land echt een paar grote stappen zetten.
Provinciale verkiezingen zijn al weer op 17 maart 2027, dus dat is max iets meer dan een jaar na de vorming van het kabinet. Voor er wetten bij de Eerste Kamer liggen ben je zeker een half jaar verder, dus dat gaat slechts om een half jaar. Hoe het er daarna uit ziet weet niemand.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:40:38 #118
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219045892
Ik zo
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 19:32 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Die ruil is best te maken: Ja21 zit niet zo hard in stikstof als de BBB, op hun website en in hun campagne is het absoluut geen kernpunt en onder het motto van beter voor ondernemers is dat prima te verkopen. Zelfde geldt eigenlijk voor klimaat. Eerdmans is voor kernenergie, D66 vindt dat ook prima en als uitruil steunt hij ook de windparken.

Eerdmans wil vooral op migratie, strenger straffen en minder regels dingen hebben. Daar is hij ook al zijn hele carrière consequent mee bezig.

Het enige probleem van die constellatie is dat er wel erg weinig zetels in de Eerste Kamer zijn waardoor ze iedere keer bij Caroline of Frans langs moeten en tegen eisen krijgen.

Ik zie alleen de uitruil windmolens vs kernenergie totaal niet als reëel.
pi_219046076
quote:

[..]
Volgens mij houdt D66 gewoon alle opties open en niemand uitsluiten, exclusief FvD en PVV.

Dat je zegt ook met JA21 te kunnen betekent niet dat je PvdA/GL weggooit
pi_219046097
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 19:56 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Volgens mij houdt D66 gewoon alle opties open en niemand uitsluiten, exclusief FvD en PVV.

Dat je zegt ook met JA21 te kunnen betekent niet dat je PvdA/GL weggooit
We gaan zien hoe Jetten de komende dagen reageert op de optie van CDA, D66, VVD en JA21 gaat reageren. En ook Bontenbal zal er wel op moeten reageren.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:03:14 #121
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219046106
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 20:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
We gaan zien hoe Jetten de komende dagen reageert op de optie van CDA, D66, VVD en JA21 gaat reageren. En ook Bontenbal zal er wel op moeten reageren.
Het is een geloofwaardige optie, laat de kiezer maar bepalen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219046178
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 19:31 schreef Hanca het volgende:

Maar ik vrees dat de reactie vooral is: daar heb je hem weer tussen allerlei Europese toppers, met vooral aandacht voor Europa. Hij staat te ver van de mensen, op een Europees podium. En die mensen doen alsof hij een groot leider is, terwijl hij zelfs door GL-PvdA leden inmiddels meer gedoogd dan bewonderd wordt. Ik denk eerlijk gezegd dat dit meer zetels kost dan dat het op levert...
Het zou mooi zijn als we Timmermans snel terugzien in Europa voordat hij werkend Nederland kapot heeft genivelleerd.
pi_219046228
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 20:16 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het zou mooi zijn als we Timmermans snel terugzien in Europa voordat hij werkend Nederland kapot heeft genivelleerd.
Werkend Nederland dat er op achteruit gaat bij de VVD en zwaar op vooruit gaat bij GL-PvdA, bedoel je?

En dat arbeid zwaarder belast en dat niet terug geeft in lagere lasten op vermogen, oid?

Je sprookjes dat links nivelleert en rechts goed zou zijn voor werkend Nederland zijn doorgeprikt.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:28:55 #124
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_219046282
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 20:16 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Dan had je qua hypotheek niet tot de max moeten gaan beste kerel.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:37:42 #125
38496 Perrin
pi_219046347
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 20:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Werkend Nederland dat er op achteruit gaat bij de VVD en zwaar op vooruit gaat bij GL-PvdA, bedoel je?

[ afbeelding ]

En dat arbeid zwaarder belast en dat niet terug geeft in lagere lasten op vermogen, oid?

[ afbeelding ]

Je sprookjes dat links nivelleert en rechts goed zou zijn voor werkend Nederland zijn doorgeprikt.
Het is zonde dat veel van die 'wijsheden' zo hardnekkig zijn.
pi_219046453
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 20:37 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het is zonde dat veel van die 'wijsheden' zo hardnekkig zijn.
Honderden euros aan HRA wat verdwijnt, hogere belasting schijven, meer belastingen.
pi_219046498
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 19:31 schreef Hanca het volgende:

Het grappige is, dat dit geneuzel en het regenteske voorkomen allemaal te voorzien was geweest toen de PvdA hem naar terug Nederland haalde met daarbij de boodschap dat Timmermans wel even premier zou worden en het vaderland zou redden van de ondergang. Iedereen (jij ook) voorspelde een landslide overwinning, ik heb altijd gezegd dat het een fiasco zou worden.

Het probleem is dat figuren als Timmermans, Klaver, Halsema en Rosenmöller inmiddels al decennia meedraaien. Politici hebben gewoon een houdbaarheidsdatum en op we bepaald moment zal je nieuw talent een kans moeten geven.
pi_219046522
Je zou kunnen betogen dat het in Polen ook is gelukt met het terughalen van Tusk om een vuist te maken tegen PiS. Ware het niet dat Tusk een minder grote broek aan trok, wel likable is en veel beter in staat is voor- en tegenstanders te verbinden.

Timmermans heeft dat allemaal niet.
pi_219046545
Als ik Frans Timmermans zie, dan zie ik hem in gedachten altijd op een heel ranzige manier een taart naar binnen schrokken.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:14:26 #130
66444 Lord_Vetinari
pi_219046658
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Als ik Frans Timmermans zie, dan zie ik hem in gedachten altijd op een heel ranzige manier een taart naar binnen schrokken.
Ja, en dat zou heel erg veel invloed op zijn besturen hebben, denk je? Zelfs als het al waar was?
pi_219046664
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ok. Dit zegt heel veel over jou en niets over Timmermans.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:15:41 #132
66444 Lord_Vetinari
pi_219046672
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 20:58 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het grappige is, dat dit geneuzel en het regenteske voorkomen allemaal te voorzien was geweest toen de PvdA hem naar terug Nederland haalde met daarbij de boodschap dat Timmermans wel even premier zou worden en het vaderland zou redden van de ondergang. Iedereen (jij ook) voorspelde een landslide overwinning, ik heb altijd gezegd dat het een fiasco zou worden.

Het probleem is dat figuren als Timmermans, Klaver, Halsema en Rosenmöller inmiddels al decennia meedraaien. Politici hebben gewoon een houdbaarheidsdatum en op we bepaald moment zal je nieuw talent een kans moeten geven.
Ah, zoals Wilders, die al meer dan 20 jaar in de Kamer zit en nog nooit ene reet heeft bereikt? Die is niet over de houdbaarheidsdatum of zo?
pi_219046682
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 20:52 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Honderden euros aan HRA wat verdwijnt, hogere belasting schijven, meer belastingen.
Gewoon onwaar, of kun jij beter doorrekenen dan het CPB?
pi_219046707
quote:
18s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ja, en dat zou heel erg veel invloed op zijn besturen hebben, denk je? Zelfs als het al waar was?
Waarschijnlijk niet echt.
Maar op een of andere manier komt hij op mij over als een heel nare persoon, iemand aan wie je het bestuur van het land absoluut niet over moet laten. Maar dat heb ik wel met meer politici, eigenlijk met de meeste.
pi_219046709
quote:
18s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ah, zoals Wilders, die al meer dan 20 jaar in de Kamer zit en nog nooit ene reet heeft bereikt? Die is niet over de houdbaarheidsdatum of zo?
Wilders is een geval apart en blijft op een gekke manier populair. Maar ik heb deze verkiezingen nog geen enkele GL-PvdA kiezer gesproken die enthousiast is over Timmermans. Sterker, vaak zijn ze enthousiaster over Bikker dan over Timmermans. Men stemt GL-PvdA ondanks Timmermans en niet dankzij, dat is toch echt wel heel erg jammer.

Ik zou het echt zonde vinden als GL-PvdA door een verkeerde keus als partijleider straks aan de zijlijn staat.
pi_219046716
quote:
18s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Het lijkt me eigenlijk beter dat Wilders gewoon met pensioen gaat ja.
pi_219046741
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:19 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Waarschijnlijk niet echt.
Maar op een of andere manier komt hij op mij over als een heel nare persoon, iemand aan wie je het bestuur van het land absoluut niet over moet laten. Maar dat heb ik wel met meer politici, eigenlijk met de meeste.
Ok, dat kan natuurlijk. Heb ook weinig op met Timmermans. Maar wat maakt hem voor jouw gevoel zo’n heel naar persoon? Ook in vergelijking met de andere politieke kopstukken die er nu zijn?
pi_219046750
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:20 schreef Spablauw214 het volgende:
Het lijkt me eigenlijk beter dat Wilders gewoon met pensioen gaat ja.
Dan moet hij onderduiken want dan krijgt hij geen beveiliging meer.
pi_219046757
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wilders is een geval apart en blijft op een gekke manier populair. Maar ik heb deze verkiezingen nog geen enkele GL-PvdA kiezer gesproken die enthousiast is over Timmermans. Sterker, vaak zijn ze enthousiaster over Bikker dan over Timmermans. Men stemt GL-PvdA ondanks Timmermans en niet dankzij, dat is toch echt wel heel erg jammer.

Ik zou het echt zonde vinden als GL-PvdA door een verkeerde keus als partijleider straks aan de zijlijn staat.
Timmermans is oude politiek. Oude mannen.
Niemand wordt daar toch warm van.
pi_219046781
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:23 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ach nee, dat wordt gewoon geregeld.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:27:28 #141
66444 Lord_Vetinari
pi_219046808
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:23 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ach jee, wat vreselijk. Acties hebben consequenties. Waarom betalen mijn belastingcenten voor zijn beveiliging? Laat de PVV dat lekker uit de partijkas betalen.
pi_219046813
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:23 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Op zich mee eens. Maar hij is gewoon een generatiegenoot van Wilders en daar hoor je dat soort dingen niet over, terwijl hij veel langer in Den Haag actief is.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:28:28 #143
66444 Lord_Vetinari
pi_219046832
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:27 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Op zich mee eens. Maar hij is gewoon een generatiegenoot van Wilders en daar hoor je dat soort dingen niet over, terwijl hij veel langer in Den Haag actief is.
Ja, maar Wilders is de Messias, he? De apopstel van de Heilige Pim. Die bekritiseer je niet.
pi_219046874
quote:
18s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ja, maar Wilders is de Messias, he? De apopstel van de Heilige Pim. Die bekritiseer je niet.
Zit je zover in het konijnenhol?
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:31:54 #145
37950 JAM
pi_219046888
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Yesilgoz heeft toch op geen enkel punt geleverd. Niet qua zetels, niet qua verbinding, niet qua populariteit, blunderend door de campagne heen. Natuurlijk roept iedereen nu nog dat ze 'vol achter onze trainer' staan, maar die speech ligt echt wel klaar.
De spelers en directie hebben nog alle vertrouwen in de trainer.- dat verhaal dus ja.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_219046898
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:22 schreef KareldeStoute het volgende:
Ok, dat kan natuurlijk. Heb ook weinig op met Timmermans. Maar wat maakt hem voor jouw gevoel zo’n heel naar persoon? Ook in vergelijking met de andere politieke kopstukken die er nu zijn?
Ik vind dat moeilijk uit te leggen waardoor ik zo'n naar gevoel bij Timmermans heb. En misschien scoort Timmermans op dat punt bij mij misschien niet eens zo heel slecht, ik heb bij veel politici een onplezierig gevoel. Ik heb bij veel politici het gevoel dat het vooral carrièrepolitici zijn die daar alleen zitten voor hun carrière maar uiteindelijk niets om het land en het volk geven.
pi_219046905
quote:

[..]
Onzin, ook gewone Nederlanders zonder politieke functie kunnen worden beveiligd. Daar gaat het ministerie van justitie over en geen enkele minister zal het bevel geven tot intrekken van zijn beveiliging.
pi_219046925
quote:

[..]
Wilders is echt een geval apart, dat een politiek leider zo lang populair kan blijven is echt een uitzondering. En ja, Wilders trekt kiezers als persoon, Timmermans gewoon niet.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:35:00 #149
37950 JAM
pi_219046930
quote:
18s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ach, dat waren Nawijn, Verdonk, Krol, Baudet (zo kunnen we nog wel even doorgaan) ook ooit eens. Op een gegeven moment is de koek wel op. Als iemand eigenlijk aanspraak op die titel kan maken, dan is het toch echt Eerdmans; die was er bij Leefbaar Rotterdam al bij. Die was daar al zelfs voor Fortuyn, als ik me niet vergis.
pi_219046932
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:25 schreef KareldeStoute het volgende:
Ach nee, dat wordt gewoon geregeld.
quote:
18s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ach jee, wat vreselijk. Acties hebben consequenties. Waarom betalen mijn belastingcenten voor zijn beveiliging? Laat de PVV dat lekker uit de partijkas betalen.
Mocht Wilders er ooit mee stoppen en geen beveiliging meer krijgen, dan zou het me niets verbazen als Benjamin Netanyahu dan zijn beveiliging regelt en ervoor betaalt.
pi_219046954
quote:

[..]
Zeker.
Ook hij haalt het mogelijke potentieel niet.

Iedereen die zo graag wil dat Wilders met pensioen gaat.. Die zouden zich af moeten vragen wat er met zijn gedachtengoed en aantrekkingskracht daarvan staat te gebeuren als er wel een energieke charismatische veertiger (M/V) aan het roer komt.

Nederland heeft heel veel geluk met die niet charismatische mannen op die vleugel van rechts.
Janmaat was het ook al niet.
pi_219046970
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:35 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
[..]
Mocht Wilders er ooit mee stoppen en geen beveiliging meer krijgen, dan zou het me niets verbazen als Benjamin Netanyahu dan zijn beveiliging regelt en ervoor betaalt.
Er worden zo'n 400 mensen in Nederland beveiligd door de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging. Dat zijn niet allemaal actieve politici. Die beveiliging blijft gewoon, tot hij er zelf vanaf wil (bijvoorbeeld omdat hij in Hongarije gaat wonen, wat mij heel waarschijnlijk lijkt).
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:38:16 #153
37950 JAM
pi_219046973
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:37 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Zeker.
Ook hij haalt het mogelijke potentieel niet.

Iedereen die zo graag wil dat Wilders met pensioen gaat.. Die zouden zich af moeten vragen wat er met zijn gedachtengoed en aantrekkingskracht staat te gebeuren als er wel een energieke charismatische veertiger (M/V) aan het roer komt.

Nederland heeft heel veel geluk met die niet charismatische mannen op die vleugel van rechts.
Janmaat was het ook al niet.
Ik denk dat het heel lastig is om een gedachtengoed dat in de kern bestaat uit pis en azijn te verenigen met charisma.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:40:32 #154
37950 JAM
pi_219047004
Zal een eventuele winst van Rob Jetten bij De Slimste Mens vanavond nog wat in de peilingen schelen?
pi_219047021
quote:
3s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:38 schreef JAM het volgende:

[..]
Ik denk dat het heel lastig is om een gedachtengoed dat in de kern bestaat uit pis en azijn te verenigen met charisma.
Ze is het niet eens met je.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:43:08 #156
37950 JAM
pi_219047037
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:42 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Ze is het niet eens met je.
[ afbeelding ]
Ik zou mijn hond er nog vanaf schoppen, maar ja.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:43:19 #157
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219047041
quote:
3s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:38 schreef JAM het volgende:

[..]
Dat heeft Trump (ja, lelijk en ook nog op leeftijd, maar wel charisma) geen windeieren gelegd.
2025-jaarlijst
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:44:12 #158
37950 JAM
pi_219047046
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:43 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Dat heeft Trump (ja, lelijk, maar wel charisma) geen windeieren gelegd.
Ja, ach. Wellicht ben ik daar dan zelf wat minder bevattelijk voor. Het is een soort charmisma waar hele onzekere, trieste mannen van denken: 'Kon ik dat ook maar. Was ik zelf maar zo'n volgevroten proleet. Dan was ik pas gelukkig.'
pi_219047058
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:43 schreef JAM het volgende:

[..]
Ik zou mijn hond er nog vanaf schoppen, maar ja.
Je hond doet niet mee in het stemhokje. :D
pi_219047095
Ik wil op Jetten gaan stemmen is dat een goed idee? Ik ga voor het eerste keer naar de stembus denk ik
pi_219047104
Je kunt ook van Wilders zeggen wat hij wil, maar hij is dus wel charismatisch, kan geweldig debatteren en is echt de beste spreker van de Nederlandse politiek in de afgelopen 20 jaar.

Dat het inhoudelijk bijna 100% op leugens is gebaseerd, dat hij steeds wisselt van standpunten naar het hem uit komt en dat hij heel eng gedachtegoed aan hangt doet daar niks aan af.

Als Wilders weg valt, valt PVV als een kaartenhuis in elkaar. Ze hebben niemand die er ook maar een klein beetje in de buurt komt, ook Bosma niet.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:47:55 #162
37950 JAM
pi_219047109
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:47 schreef Diabool het volgende:
Ik wil op Jetten gaan stemmen is dat een goed idee? Ik ga voor het eerste keer naar de stembus denk ik
Ja hoor, ga je gang. Ik stem zelf iets anders maar dat lijkt me een heel respectable keuze.
pi_219047110
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:37 schreef Black_Baron het volgende:
We hebben in Nederland sowieso weinig politici met charisma. Ook bij de middenpartijen en op links zijn er toch weinig politici met charisma.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:49:14 #164
37950 JAM
pi_219047133
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:47 schreef Hanca het volgende:
Je kunt ook van Wilders zeggen wat hij wil, maar hij is dus wel charismatisch, kan geweldig debatteren en is echt de beste spreker van de Nederlandse politiek in de afgelopen 20 jaar.

Dat het inhoudelijk bijna 100% op leugens is gebaseerd, dat hij steeds wisselt van standpunten naar het hem uit komt en dat hij heel eng gedachtegoed aan hangt doet daar niks aan af.

Als Wilders weg valt, valt PVV als een kaartenhuis in elkaar. Ze hebben niemand die er ook maar een klein beetje in de buurt komt, ook Bosma niet.
Ik vind het dus heel vreemd en benauwend dat sprekers wiens - zoals je dat zelf mooi zegt - spreken volledig op leugens gebaseerd is, steeds van standpunten wisselt en een heel eng gedachtengoed aanhangt dus als 'beste spreker van de 20 jaar' wordt gezien.
pi_219047147
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:47 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
We hebben in Nederland sowieso weinig politici met charisma. Ook bij de middenpartijen en op links zijn er toch weinig politici met charisma.
Jetten heeft toch charisma?
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:50:52 #166
38496 Perrin
pi_219047150
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:49 schreef JAM het volgende:

[..]
Ik vind het dus heel vreemd en benauwend dat sprekers wiens - zoals je dat zelf mooi zegt - spreken volledig op leugens gebaseerd is, steeds van standpunten wisselt en een heel eng gedachtengoed aanhangt dus als 'beste spreker van de 20 jaar' wordt gezien.
Beste praatjesmaker.
pi_219047163
quote:
Op Jetten stemmen is een goed idee als je het erg eens bent met de standpunten van D66, heb je hun programma gelezen?

En je moet het niet erg vinden als Jetten over links gaat (met GL-PvdA en CDA), maar ook niet als hij over rechts gaat (met VVD, JA21 en CDA). Als je toch echt een voorkeur hebt voor links of rechts, kun je er over denken strategisch te stemmen.

Al ben ik altijd van het: stem op de partij die het dichts komt bij wat jij als ideaal ziet, strategisch stemmen is niet alleen je idealen tekort doen, maar kan ook heel anders uit pakken dan je denkt (zie de strategische stemmers op Samsom of Kaag).

Dus vooral: verdiep je in de standpunten van de partijen. Als jij je erg kunt vinden in die van D66, is dat een prima keus.
pi_219047165
quote:

Beste spreker van de Nederlandse politiek in de afgelopen 20 jaar? Really?

Dan doe je naar mijn mening politici als Wouter Bos, Diederik Samsom en Jan Marijnissen toch wel ernstig tekort hoor.

Zeker omdat Geert Wilders zelden inhoudelijk echt sterk is.
pi_219047171
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Gewoon onwaar, of kun jij beter doorrekenen dan het CPB?
We weten niet precies welke plannen er wel zijn aangeleverd bij het CPB en welke niet. Daarnaast wordt het daar op 1 grote hoop gegooid.

Van de week was er een interview met een econoom en iemand van de BBB mbt de doorrekening. Zo staan er in het verkiezingsprogramma (van de BBB) plannen voor infrastructuur welke miljarden gaan kosten (Lelylijn, doortrekken noord zuid lijn). Deze zaken zijn niet aangeleverd dus ook niet meegenomen in de doorrekening.

Met een hoger minimumloon zal de Poolse arbeidsmigrant die met een busje naar zijn werk wordt gebracht er misschien op vooruit gaat. Maar Jan Modaal met een koopwoning die met de auto naar zijn werk gaat betaald de hoofdprijs.

Al bij het vorige verkiezingsprogramma was al te zien dat Jan Modaal+2000 euro al meer aan belastingen gaat betalen onder het programma en daar bovenop komt nu nog de HRA en allerlei "verbruik/Milieu belastingen".

[ Bericht 12% gewijzigd door Kickinalfa op 18-10-2025 21:59:00 ]
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:53:06 #170
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219047176
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:47 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Baudet had/heeft dat wel, en dat leverde hem een poosje veel op. Maar ja, ook weer pis & azijn. :{

Qua voorkomen ook niet mijn type, maar ik kan me voorstellen dat er liefhebbers zijn.
2025-jaarlijst
pi_219047182
quote:
Dat wisselen van standpunten valt in zekere zin nog best mee. Wilders heeft feitelijk maar over één onderwerp een duidelijk standpunt, en dat is anti-islam en anti-immigratie. Daarover roept hij al twintig jaar hetzelfde. Standpunten over andere onderwerpen zijn voor hem maar bijzaak en die wisselt hij met gemak naarmate het hem utikomt.
pi_219047190
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:49 schreef JAM het volgende:

[..]
Zijn toespraken zitten technisch goed in elkaar, hij weet te enthousiasmeren en er spreekt veel bevlogenheid uit. Technisch hij gewoon een erg goede en overtuigende spreker, ondanks de onzin die er uit zijn mond komt.

Zoals je als je kwalitatief goede opnames van Hitler hoort, je ook kan begrijpen dat hij hele zalen in zijn ban had, ondanks zijn iele uiterlijk.
pi_219047202
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:52 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
We weten niet precies welke plannen er wel zijn aangeleverd bij het CPB en welke niet. Daarnaast wordt het daar op 1 grote hoop gegooid.

Van de week was er een interview met een econoom en iemand van de BBB mbt de doorrekening. Zo staan er in het verkiezingsprogramma plannen voor infrastructuur welke miljarden gaan kosten (Lelylijn, doortrekken noord zuid lijn). Deze zaken zijn niet aangeleverd dus ook niet meegenomen in de doorrekening.

Met een hoger minimumloon zal de Poolse arbeidsmigrant die met een busje naar zijn werk wordt gebracht er misschien op vooruit gaat. Maar Jan Modaal met een koopwoning die met de auto naar zijn werk gaat betaald de hoofdprijs.
Dat weten we wel, dat staat gewoon op de website van het CPB. Jan Modaal gaat er bij GL-PvdA gewoon op vooruit en bij de VVD niet. Maar bij de VVD gaat geen enkele groep werkenden er op vooruit.
pi_219047243
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:35 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
[..]
Ik zie dat niet gebeuren. Wilders krijgt gewoon de beveiliging die hij nodig heeft.
pi_219047258
quote:

Vergeet je Rutte niet, die vond ik in debatten ook erg sterk
pi_219047279
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:52 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Beste spreker van de Nederlandse politiek in de afgelopen 20 jaar? Really?

Dan doe je naar mijn mening politici als Wouter Bos, Diederik Samsom en Jan Marijnissen toch wel ernstig tekort hoor.

Zeker omdat Geert Wilders zelden inhoudelijk echt sterk is.
Ik heb het over zijn techniek, zijn manier van spreken en opbouw, dat staat los vannde inhoud. Al was Samsom inderdaad ook wel een hele goede spreker, Bos viel dan juist als spreker weer tegen (en was in het debat niet opgewassen tegen Balkenende).
pi_219047292
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Op Jetten stemmen is een goed idee als je het erg eens bent met de standpunten van D66, heb je hun programma gelezen?

En je moet het niet erg vinden als Jetten over links gaat (met GL-PvdA en CDA), maar ook niet als hij over rechts gaat (met VVD, JA21 en CDA). Als je toch echt een voorkeur hebt voor links of rechts, kun je er over denken strategisch te stemmen.

Al ben ik altijd van het: stem op de partij die het dichts komt bij wat jij als ideaal ziet, strategisch stemmen is niet alleen je idealen tekort doen, maar kan ook heel anders uit pakken dan je denkt (zie de strategische stemmers op Samsom of Kaag).

Dus vooral: verdiep je in de standpunten van de partijen. Als jij je erg kunt vinden in die van D66, is dat een prima keus.
Bedankt voor deze tips. Ik heb alles gevolgd en wat gelezen. Ik denk dat Jetten de beste keus is.
pi_219047298
quote:

[..]
De meeste van die politici zijn (in het verleden) naar het bedrijfsleven getrokken omdat de politiek niet aan hun ambities kon voldoen.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:13:10 #179
37950 JAM
pi_219047371
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 22:04 schreef Diabool het volgende:

[..]
Bedankt voor deze tips. Ik heb alles gevolgd en wat gelezen. Ik denk dat Jetten de beste keus is.
Helaas net niet de Slimste Mens geworden! :) .
pi_219047401
Omdat het net over charisma ging, heb ik eens opgezocht wat charisma is en daarbij vond ik het volgende:

quote:
Charisma[1][2] is een geslacht van weekdieren uit de klasse van de Gastropoda (slakken).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Charisma_(geslacht)
pi_219047431
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat weten we wel, dat staat gewoon op de website van het CPB. Jan Modaal gaat er bij GL-PvdA gewoon op vooruit en bij de VVD niet. Maar bij de VVD gaat geen enkele groep werkenden er op vooruit.
"
De mediane koopkracht stijgt met gemiddeld 1,7% per jaar als gevolg van het beleidspakket van
GroenLinks-PvdA. Naarmate het inkomen toeneemt, wordt de doorsnee koopkrachtstijging minder hoog.
Lage inkomens – en met name uitkeringsgerechtigden – profiteren van de verhoging van het minimumloon
en de algemene heffingskorting, de invoering van de verzilverbare basiskorting en de verlaagde
zorgverzekeringspremie. De tarieven van het vijfschijvenstelsel liggen tot en met een inkomen van 30.000
euro lager dan de tarieven van het huidige stelsel, maar daarboven juist hoger. Daardoor is het nieuwe
vijfschijvenstelsel voor midden- en hoge inkomens een lastenverzwaring. Hogere inkomens gaan er iets op
achteruit, omdat zij ook nadeel hebben van de lagere arbeidskorting en de uitfasering van de
hypotheekrenteaftrek. De uitfasering van de hypotheekrenteaftrek heeft na de kabinetsperiode een verder
negatief effect op de koopkracht van huizenbezitters.
"

Ik weet niet wat jij leest, maar Jan modaal/middeninkomens/hogere inkomens/huizenbezitters gaat er gewoon op achteruit. En daar bovenop komen nog allerlei extra belastingen. Want oh wee als je s ochtends met de auto naar je werk moet.

Het is ook terug te zien in de grafiek op blz 32, als je een uitkeringen trekt of een laag inkomen heb ga je erop vooruit met PvdA /Gl, Jan modaal en daarboven gaat er tov het basispad op achteruit met PvdA beleid.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:25:36 #182
37950 JAM
pi_219047532
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 22:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Omdat het net over charisma ging, heb ik eens opgezocht wat charisma is en daarbij vond ik het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Charisma_(geslacht)
Ja, dat komt allemaal uit het Grieks hè. Van χάρις en ίζω. Uiteindelijk bedenken die worden zoiets als 'schoonheid/gratie' en 'worden' (nou ja, dat is wel heel erg vrij, maar toch). Daar kan je dus alle kanten mee op. Als iedereen wat meer klassieke talen zou bestuderen was de wereldvrede allang gesloten. :D .
pi_219047715
Dus net op het moment dat Timmermans de opmerking van Jetten zo zou kunnen "framen" dat je voor een kabinet met zijn partij een echte middencoalitie krijgt besluit Frans dat het wel een slimme zet is om Bella Ciao te gaan staan zingen.... _O-
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:48:35 #184
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_219047785
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 22:44 schreef TheVulture het volgende:
Dus net op het moment dat Timmermans de opmerking van Jetten zo zou kunnen "framen" dat je voor een kabinet met zijn partij een echte middencoalitie krijgt besluit Frans dat het wel een slimme zet is om Bella Ciao te gaan staan zingen.... _O-
Wat, waar!?
pi_219047830
pi_219047989
quote:
Vroeger zongen ze bij de PvdA nog de Internationale.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 23:05:39 #187
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219048062
quote:
Zeker een goed idee. _O_
pi_219048063
quote:
Zo’n internationaal congres leent zich niet echt voor het inspelen op last minute campagne ontwikkelingen in eigen land, die mede aanwezigen waarschijnlijk weinig zegt.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 23:09:02 #189
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_219048098
quote:
Mja, hij doet wel meer domme dingen, daarom gaan de verkiezingen voor hem ook een beetje tegenvallen ben ik bang. Timmermans is goed in het politieke debat maar dit is dus echt weer cringe.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 23:11:53 #190
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219048138
quote:
Dat acht ik dan weer een dikke plus voor Timmermans.

D66 is en blijft een rechtse VVD-light variant. Alles voor de poen en de economie, voor studerend en licht ontvankelijk volk wat meer behapbaar gemaakt door het allemaal in wat regenboog en eenhoorn-gezwam te wikkelen.

D66 is wat dat betreft nog erger dan de VVD. Van de VVD weet je dat het gaat om een rijke pa en ma en een hoop elleboogwerk. Of een vette bankrekening. Bij D66 is dat gecamoufleerd met wat hip klimaat-diversiteitsgelul. In die zin best knap dat die club nog altijd zoveel stemmen vergaart van mensen die niets aan hun kosmopolitisch, internationalistisch, kapitalistisch beleid hebben. En for the love of all that is holy, word niet ouder dan 55.

[ Bericht 7% gewijzigd door EttovanBelgie op 18-10-2025 23:18:49 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219048196
quote:
Ik denk niet dat dit aan gaat slaan bij de Nederlandse kiezer.
Iemand die 3 ton verdient die Bella Ciao gaat zingen, op een internationaal socialistisch congres. Als de Nederlander dat lied überhaupt kent.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 23:20:12 #192
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219048207
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 23:18 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Iemand die 3 ton verdient die Bella Ciao gaat zingen, op een internationaal socialistisch congres. Als de Nederlander dat lied überhaupt kent.
Mwoa... bij mij is Timmermans hierdoor in achting gestegen.

Leuk dat Jetten die fröbelclub van D66 weer wat zetels heeft weten af te laten snoepen van andere rechtse partijen, het blijft een rechtse partij.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219048218
quote:

[..]
3 ton? Een kamerlid verdient net geen 2 ton per jaar dacht ik.
pi_219048258
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 23:21 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
3 ton? Een kamerlid verdient net geen 2 ton per jaar dacht ik.
Wachtgeld vanuit de EU. Die vullen aan.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 23:24:20 #195
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_219048265
quote:

[..]
Nee kennen ze niet, laat staan de geschiedenis en de vele varianten van het lied. Maar typisch Timmermans wel verder, all emo, no ratio in dit soort situaties.
pi_219048282
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 23:24 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Wachtgeld vanuit de EU. Die vullen aan.
Wachtgeld krijg je toch alleen als je geen ander werk hebt gevonden? Net als WW zeg maar. Neem aan dat dat bij de Europese Unie niet anders is?
pi_219048293
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 23:25 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Wachtgeld krijg je toch alleen als je geen ander werk hebt gevonden? Net als WW zeg maar. Neem aan dat dat bij de Europese Unie niet anders is?
Ze vullen gewoon aan tot zijn oude salaris.
Geen idee hoe lang.
Maar dat was dus drie ton euro.
Bella Ciao!! :P
pi_219048319
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 23:25 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik weet ook niet hoe dat geregeld is, maar het zou zo kunnen zijn dat zijn salaris als kamerlid vanuit de EU wordt aangevuld tot het salaris dat hij als eurocommissaris kreeg. En daar kreeg hij 30 duizend euro per maand.
pi_219048349
De partizaan. _O-
pi_219048382
Timmermans krijgt al 2 jaar geen wachtgeld meer:

https://www.telegraaf.nl/(...)d-stop/64296420.html
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 23:41:06 #201
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219048464
Etto is weer aan het vechten tegen een zelfverzonnen D66, dat blijkbaar ook bepaalt of supermarkten groentenboeren in dienst hebben.
pi_219048655
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 23:41 schreef Hexagon het volgende:
Etto is weer aan het vechten tegen een zelfverzonnen D66, dat blijkbaar ook bepaalt of supermarkten groentenboeren in dienst hebben.
Etto is overal tegen en nergens voor. SP zou hem goed staan.
  zondag 19 oktober 2025 @ 00:11:38 #203
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219048759
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 00:00 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Etto is overal tegen en nergens voor. SP zou hem goed staan.
Misschien nog eens herhalen.

Ik ben voor een seculiere sociaal-democratie met een gereguleerde markt, werknemersbescherming, sociale voorzieningen, zeker voor armen, ouderen, zieken en werklozen, verregaande individuele vrijheden, hoogstaand onderwijs en facilitering van wetenschap, totale gelijkwaardigheid van man en vrouw, hetero en homo en een radicale scheiding kerk en staat.

Ben ik al een tijdje voor.

Dat kritiek op het huidige 'progressivisme' niet heel goed valt binnen de sekte van het grote gelijk was me al langer duidelijk, en precies de reden waarom een sociaal-democraat als ik op links niet heel veel meer te zoeken heeft. Dank voor die bevestiging.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 19 oktober 2025 @ 00:14:08 #204
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219048793
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 23:41 schreef Hexagon het volgende:
Zelfverzonnen.

Vertel nog eens hoe iedereen die niet net zo kosmopolitisch, studentikoos en grootstedelijk leeft, en dat bruisend ook nog, als jij eigenlijk een mislukte Vinex-bewoner is die eigenlijk een heel treurig bestaan heeft en daarom van de een op de andere dag besluit PVV'er te worden.

Ik bedoel, als iets het elitaire en wereldvreemde karakter van D66 prima weergeeft zijn het wel je groteske facsimiles en kostelijke vignetten van de zogenaamde 'burgerlul'.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219048811
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 00:11 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Misschien nog eens herhalen.

Ik ben voor een seculiere sociaal-democratie met een gereguleerde markt, werknemersbescherming, sociale voorzieningen, zeker voor armen, ouderen, zieken en werklozen, verregaande individuele vrijheden, hoogstaand onderwijs en facilitering van wetenschap, totale gelijkwaardigheid van man en vrouw, hetero en homo en een radicale scheiding kerk en staat.

Ben ik al een tijdje voor.

Dat kritiek op het huidige 'progressivisme' niet heel goed valt binnen de sekte van het grote gelijk was me al langer duidelijk, en precies de reden waarom een sociaal-democraat als ik op links niet heel veel meer te zoeken heeft. Dank voor die bevestiging.
Ideologisch kom je dan toch al snel bij GL/PvdA uit.
  zondag 19 oktober 2025 @ 00:16:22 #206
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219048815
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 00:15 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Ideologisch kom je dan toch al snel bij GL/PvdA uit.
PvdA wel. GL, nooit.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219049192
quote:
Nee dat is Rutte, afgetekend ook.

Die heeft Wilders na Rutte 1 ook zowel retorisch als politiek zo in de hoek gemanoeuvreerd dat hij er eigenlijk niet meer bovenop kwam en zijn kiezers meermaals gingen zwerven naar alternatieven als FVD en de BBB omdat de positie totaal uitzichtloos was.

Daar gleden die tirades ook van af omdat hij ze wel kon pareren.
  zondag 19 oktober 2025 @ 08:01:44 #208
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219049623
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 00:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Zelfverzonnen.

Vertel nog eens hoe iedereen die niet net zo kosmopolitisch, studentikoos en grootstedelijk leeft, en dat bruisend ook nog, als jij eigenlijk een mislukte Vinex-bewoner is die eigenlijk een heel treurig bestaan heeft en daarom van de een op de andere dag besluit PVV'er te worden.

Ik bedoel, als iets het elitaire en wereldvreemde karakter van D66 prima weergeeft zijn het wel je groteske facsimiles en kostelijke vignetten van de zogenaamde 'burgerlul'.
De PVV'ers in vinexwijken hebben inderdaad meestal geen jaloersmakend bestaan. Dat klopt.

Maar er wonen ook D66'ers in vinexwijken.
  zondag 19 oktober 2025 @ 08:37:54 #209
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219049765
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:19 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik vind het toch een rare frame. Persoonlijk vind ik Timmermans best wel likeable overkomen, wat wat meer overkomt in de langere interviews/podcasts. Hij doet helemaal niet of ie het allemaal weet en zegt ook niet telkens wat ie allemaal bereikt heeft in Europa, of dat soort dingen.

Overigens heeft ie ook zelf al toegegeven dat ie had verwacht dat zijn kennis en kunde vanuit Europa meer gewaardeerd zou worden door de kiezer. Op zich vind ik het wel moedig dat hij gewoon door is gegaan vanuit de oppositie. Hij had ook makkelijk weg kunnen gaan, hij had niks meer te bewijzen. Je kan moeilijk zeggen dat hij een plucheplakker is.
pi_219049784
Die Timmermanshaat vind ik ook altijd wat overdreven. Vond en vind het geen briljante keuze als lijsttrekker maar de shit die hij over zich heen krijgt slaat echt nergens op.
In die zin werkt de haatcampagne van VVD en PVV toch wel lekker…
  zondag 19 oktober 2025 @ 08:43:05 #211
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219049786
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:32 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik vind dat moeilijk uit te leggen waardoor ik zo'n naar gevoel bij Timmermans heb. En misschien scoort Timmermans op dat punt bij mij misschien niet eens zo heel slecht, ik heb bij veel politici een onplezierig gevoel. Ik heb bij veel politici het gevoel dat het vooral carrièrepolitici zijn die daar alleen zitten voor hun carrière maar uiteindelijk niets om het land en het volk geven.
Denk jij dat Timmermans geen beter verdiendend baantje had kunnen vinden dan fractieleider van een oppositiepartij?
pi_219049811
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2025 08:37 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Ik vind het toch een rare frame. Persoonlijk vind ik Timmermans best wel likeable overkomen, wat wat meer overkomt in de langere interviews/podcasts. Hij doet helemaal niet of ie het allemaal weet en zegt ook niet telkens wat ie allemaal bereikt heeft in Europa, of dat soort dingen.

Overigens heeft ie ook zelf al toegegeven dat ie had verwacht dat zijn kennis en kunde vanuit Europa meer gewaardeerd zou worden door de kiezer. Op zich vind ik het wel moedig dat hij gewoon door is gegaan vanuit de oppositie. Hij had ook makkelijk weg kunnen gaan, hij had niks meer te bewijzen. Je kan moeilijk zeggen dat hij een plucheplakker is.
Wat mij betreft komt Timmermans helaas heel afstandelijk over. Dat hij door is gegaan in de Kamer vind ik inderdaad ook heel erg goed, maar er had vorige keer al een opvolger (waarschijnlijk Moorman) op de lijst moeten staan die nu de lijsttrekker had moeten zijn, wat mij betreft.
  zondag 19 oktober 2025 @ 08:49:29 #213
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219049815
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 22:48 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Wat, waar!?
Stukje Oktoberfest. Moet kunnen.
  zondag 19 oktober 2025 @ 08:50:42 #214
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219049820
quote:
2s.gif Op zondag 19 oktober 2025 08:41 schreef KareldeStoute het volgende:
Die Timmermanshaat vind ik ook altijd wat overdreven. Vond en vind het geen briljante keuze als lijsttrekker maar de shit die hij over zich heen krijgt slaat echt nergens op.
Elke leider van de PvdA had dit gekregen.
pi_219049856
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 23:05 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Zo’n internationaal congres leent zich niet echt voor het inspelen op last minute campagne ontwikkelingen in eigen land, die mede aanwezigen waarschijnlijk weinig zegt.
Het is een congres van het Europees Parlement en dan mag je volgens de regels geen campagne voeren voor je eigen landelijke verkiezingen.

https://www.trouw.nl/poli(...)timmermans~b49a82ca/
  zondag 19 oktober 2025 @ 09:05:10 #216
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219049884
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2025 08:50 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Niet per se.

Timmermans heeft ook gewoon een type persoonlijkheid dat bij veel mensen veel weerstand opwekt en waarom je daar gemakkelijk dit soort campagnes op kan maken.

Dat is misschien niet eerlijk. Maar wel iets waar een andere partij gewoon beter rekening mee moet houden bij keuzes van leiders. Het is verleidelijk dan in de slachtofferrol te gaan zitten, maar dat is niet effectief.
pi_219049901
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2025 08:50 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
In zekere mate wel uiteraard. Maar de bak stront die Timmermans over zich heen krijgt is wel erg groot.
  zondag 19 oktober 2025 @ 09:13:04 #218
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219049921
Dit stront-filmpje op Bluesky, van BVNL. Damn.

https://bsky.app/profile/(...)l/post/3m3itlzlais2f
2025-jaarlijst
  zondag 19 oktober 2025 @ 09:14:15 #219
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219049929
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2025 09:13 schreef Eightyone het volgende:

Wanhoop op een nieuw niveau
pi_219049951
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 09:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Niet per se.

Timmermans heeft ook gewoon een type persoonlijkheid dat bij veel mensen veel weerstand opwekt en waarom je daar gemakkelijk dit soort campagnes op kan maken.

Dat is misschien niet eerlijk. Maar wel iets waar een andere partij gewoon beter rekening mee moet houden bij keuzes van leiders. Het is verleidelijk dan in de slachtofferrol te gaan zitten, maar dat is niet effectief.
Behalve Job Cohen kan ik me in het recente verleden geen enkele partijleider van de PvdA herinneren die zo werd aangepakt en voor lul gezet.

Samson was ook zo’n vervelende betweter maar figuren als Ploumen, Asscher en Bos riepen lang zo veel weerstand niet op.
  zondag 19 oktober 2025 @ 09:21:02 #221
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219049967
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 09:18 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Behalve Job Cohen kan ik me in het recente verleden geen enkele partijleider van de PvdA herinneren die zo werd aangepakt en voor lul gezet.

Samson was ook zo’n vervelende betweter maar figuren als Ploumen, Asscher en Bos riepen lang zo veel weerstand niet op.
Ploumen kwam over als die handwerkjuf waar je als kind ooit les van kreeg. Te ongevaarlijk overkomend om op te mikken.
2025-jaarlijst
pi_219049970
quote:

Inclusief regelrechte doodsbedreiging aan het adres van Timmermans aan het einde :')
  zondag 19 oktober 2025 @ 09:21:47 #223
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219049977
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 09:18 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Toch had ook Samsom er ook niet zoveel last van. Op een of andere manier had die toch wel sympathie.

En ook Cohen werd sympathieker gevonden. Hij had alleen niet het talent van een partijleider.

Voor zoveel weerstand als Timmermans moet je terug naar Melkert.
pi_219049995
quote:

Voor het land zou dat inderdaad een prima combinatie zijn maar ik heb niet de illusie dat het daar bij het cda om gaat.
-
pi_219050006
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 09:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Toch had ook Samsom er ook niet zoveel last van. Op een of andere manier had die toch wel sympathie.

En ook Cohen werd sympathieker gevonden. Hij had alleen niet het talent van een partijleider.

Inderdaad. Timmermans is niet in staat kiezers buiten de directe eigen aanhang aan te spreken. Eigenlijk is de hele partijtop hetzelfde bedje ziek: Klaver, Rosenmöller en Halsema hebben dit ook allemaal over zich.

Zo’n Halsema is populair in Amsterdam maar daarbuiten kunnen velen haar ook niet luchten of zien.
pi_219050038
quote:
2s.gif Op zondag 19 oktober 2025 08:41 schreef KareldeStoute het volgende:
Ook onder eigen stemmers is hij niet heel populair.

Verder is het ook niet echt een charismatische man, kent ook geen humor.

Persoonlijk is het altijd wel apart dat hij aan de ene kant een beetje een saaie/rustige man is met allerlei (moraal gedreven) standpunten en soms komt hij ineens met een emotioneel/vurig betoog aanzetten.
pi_219050055
quote:

Schitterend :D

Ik had heel graag bij de bespreking gezeten die tot dit filmpje geleid heeft.
pi_219050059
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:23 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Was Timmermans maar oude politiek.
Als sociaal democraat met oog voor de belangen van gewone mensen zou hij in zijn eentje op zijn sloffen 30-40 zetels binnenhalen.
Door zijn partij uit te leveren aan groenlinks ligt zijn inbreng eerder in de buurt van de 10 zetels.
-
  zondag 19 oktober 2025 @ 09:33:01 #229
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219050069
Timmermans is nou juist echt een ouderwetse PvdA-regent.
  zondag 19 oktober 2025 @ 09:42:53 #230
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219050155
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 09:32 schreef quo_ het volgende:

[..]
Was Timmermans maar oude politiek.
Als sociaal democraat met oog voor de belangen van gewone mensen zou hij in zijn eentje op zijn sloffen 30-40 zetels binnenhalen.
Door zijn partij uit te leveren aan groenlinks ligt zijn inbreng eerder in de buurt van de 10 zetels.
Je ziet inderdaad wel aan de SP hoe makkelijk die aan 30-40 zetels komen.
pi_219050199
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2025 09:42 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Ja, dat gelul van mensen die op rechtse rommel stemmen over hoe de PvdA zou moeten zijn blijft vrij kansloos.
pi_219050224
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2025 09:42 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Toen de SP zich nog onderscheidde van activistisch links haalden ze inderdaad 25 zetels en peilden meermaals ruim boven de 30.
Inmiddels hebben ze zich tot kloon van groenlinks gemaakt en ploeteren nu voor een handvol kamerzetels.
-
  zondag 19 oktober 2025 @ 09:52:01 #233
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219050231
Nog een longread voor bij de zondagochtendboterham. Over het opboksen tegen populisten.

https://www.volkskrant.nl(...)e-beginnen~b6352327/
2025-jaarlijst
  zondag 19 oktober 2025 @ 09:52:48 #234
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219050239
quote:
10s.gif Op zondag 19 oktober 2025 09:48 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ja, dat gelul van mensen die op rechtse rommel stemmen over hoe de PvdA zou moeten zijn blijft vrij kansloos.
Doorgaans zien die linkse partij als een partij die enkel en alleen voor hun eigen belangen opkomt. En zeker niet voor die van een ander.
pi_219050249
quote:
10s.gif Op zondag 19 oktober 2025 09:48 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Inderdaaad allemaal gelul, terwijl er ondertussen aan de linkerkant tientallen zetels verdampt zijn.
Rara hoe kan dat toch.
-
  zondag 19 oktober 2025 @ 09:54:02 #236
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219050250
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2025 09:52 schreef Eightyone het volgende:
Nog een longread voor bij de zondagochtendboterham. Over het opboksen tegen populisten.

https://www.volkskrant.nl(...)e-beginnen~b6352327/
Het is gewoon onzin dat dat niet kan. Maar teveel mensen zitten nog teveel in de slachtofferrol en te weinig in de strijdmodus.
  zondag 19 oktober 2025 @ 09:55:17 #237
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219050257
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 09:53 schreef quo_ het volgende:

[..]
Inderdaaad allemaal gelul, terwijl er ondertussen aan de linkerkant tientallen zetels verdampt zijn.
Rara hoe kan dat toch.
Dat fabeltje is al lang ontkracht

https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-rood-nest-a4902906

De PVV is echt een CDA/VVD probleem.
pi_219050278
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 09:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De maatverdeling op de rolmaat waarmee de maatschappij nu meet is gewoon flink aantal inches opgeschoven de laatste 10 jaar.

Voor fatsoenlijk rechts is de keuze op het stembiljet gelijk aan de menukaart van een Chinees restaurant.

Het neo-neoliberalisme dat jarenlang in middenkabinetten en paars heeft gezeten lijkt nu steevast te opteren voor centrum (lees fatsoenlijk) rechts.

Een SP kan hoog of laag springen, en een pitbull met duidelijke, volkse taal aanstellen, i.p.v. een nepokindje uit de moederschoot van de partij. Verder dan een schamele 4 zetels komt het niet.

Een Jetten die opeens geen regenboogpad meer kan zien om het redelijke, neoliberale alternatief te zijn van de VVD. Want ja, meer dan drie Afghaanse tolken passen misschien nog wel in het vliegtuig, maar niet in Nederland.

Het oude christelijk democratische midden heeft bijvoorbaat een uitgesproken voorkeur voor de neo-neoliberalen.

Dan kan je 10 of 2 talen spreken, je inhouden en geen Bella Ciao zingen, flink afvallen om niet over te komen als een Ton Elias. Het zal allemaal weinig uithalen.

In deze tijd zou een Aboutaleb, Halsema, Samsom of Ploumen op 24 zetel even hard afgefakkeld worden.
  zondag 19 oktober 2025 @ 09:59:22 #239
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219050293
quote:
Dit is dit helemaal get fatalistische slachtofferrol denken.waar die linkse partijen echt vanaf moeten.
pi_219050321
Ik hoop overigens op Habtamu. Als ze de volgende ronde onder een nieuwe naam meedoen (wat nu al lang had gemoeten…) met frisse gezichten, dan kan het zo heel anders lopen.
pi_219050336
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2025 08:43 schreef Immerdebestebob het volgende:
Denk jij dat Timmermans geen beter verdiendend baantje had kunnen vinden dan fractieleider van een oppositiepartij?
Hij had als eurocommissaris een baan die beter verdiende. Daar kreeg hij 30 duizend euro per maand.
Maar hij is natuurlijk fractieleider van GroenLinks-PvdA geworden om vanuit die positie minister-president te worden. Hij heeft zich ook al zodanig uitgesproken dat hij die functie ambieert.
  zondag 19 oktober 2025 @ 10:04:55 #242
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219050337
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 09:25 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Inderdaad. Timmermans is niet in staat kiezers buiten de directe eigen aanhang aan te spreken. Eigenlijk is de hele partijtop hetzelfde bedje ziek: Klaver, Rosenmöller en Halsema hebben dit ook allemaal over zich.

Zo’n Halsema is populair in Amsterdam maar daarbuiten kunnen velen haar ook niet luchten of zien.
Zowel Klaver, Rosenmoller als Halsema waren altijd zeer populair buiten de eigen kring.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219050338
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 09:53 schreef quo_ het volgende:

[..]
Rara hoe kan dat toch.
Veranderende tijden. De tijd van brede volkspartijen is wel een beetje voorbij.
Maar vertel, zou jij wel op de PvdA stemmen die je voorstelt?
  zondag 19 oktober 2025 @ 10:06:44 #244
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219050345
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:04 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Hij had als eurocommissaris een baan die beter verdiende. Daar kreeg hij 30 duizend euro per maand.
Maar hij is natuurlijk fractieleider van GroenLinks-PvdA geworden om vanuit die positie minister-president te worden. Hij heeft zich ook al zodanig uitgesproken dat hij die functie ambieert.
Absoluut. Dat heeft hij ook al lang toegegeven. Hij heeft ook zeker onderschat hoe weinig mensen op hem zagen te wachten. Maar dan is het toch juist sterk dat hij toch blijft zitten en blijft strijden vanuit de oppositie?
pi_219050352
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:06 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Absoluut. Dat heeft hij ook al lang toegegeven. Hij heeft ook zeker onderschat hoe weinig mensen op hem zagen te wachten. Maar dan is het toch juist sterk dat hij toch blijft zitten en blijft strijden vanuit de oppositie?
Dat klopt wel, er werd vaak geroepen dat hij vast snel zou vertrekken als hij geen premier werd.
pi_219050377
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 09:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat fabeltje is al lang ontkracht

https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-rood-nest-a4902906

De PVV is echt een CDA/VVD probleem.
Samen scoren SP, PvdA en GL straks tussen de 20 en 30 zetels. De helft of minder van wat het zou kunnen (en moeten) zijn.
Hoe je het ook benoemt, links/arbeiderspartij/sociaal democraten zijn op weg een irrelevante stroming in de politiek te worden.
Ik zie het zelfs terug in het verkapte (en soms wat minder verkapte) stemadvies van de FNV. Naast de PVV noemen ze inmiddels ook de PvdA niet meer.
-
  zondag 19 oktober 2025 @ 10:11:55 #247
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219050381
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:06 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Nouja met het gammele kabinet dat er kwam zou even wachten op een nieuwe kan wel lucratief kunnen zijn.

Maar hij blijft gewoon iemand die teveel mensen niet lusten.
  zondag 19 oktober 2025 @ 10:13:09 #248
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219050392
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:10 schreef quo_ het volgende:

[..]
Samen scoren SP, PvdA en GL straks tussen de 20 en 30 zetels. De helft of minder van wat het zou kunnen (en moeten) zijn.
Hoe je het ook benoemt, links/arbeiderspartij/sociaal democraten zijn op weg een irrelevante stroming in de politiek te worden.
Ik zie het zelfs terug in het verkapte (en soms wat minder verkapte) stemadvies van de FNV. Naast de PVV noemen ze inmiddels ook de PvdA niet meer.
Het zal wel maar de PVV heeft simpelweg nauwelijks sociaaldemocraten overgenomen.
pi_219050399
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:04 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Zowel Klaver, Rosenmoller als Halsema waren altijd zeer populair buiten de eigen kring.
Hardop gelachen.
  zondag 19 oktober 2025 @ 10:16:41 #250
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219050408
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja met het gammele kabinet dat er kwam zou even wachten op een nieuwe kan wel lucratief kunnen zijn.

Maar hij blijft gewoon iemand die teveel mensen niet lusten.
Maar goed, ik zie niet dat een PvdA "Jetten" het beter zou doen, dan misschien 3 zeteltjes extra of zo.
pi_219050416
quote:
10s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:05 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Veranderende tijden. De tijd van brede volkspartijen is wel een beetje voorbij.
Maar vertel, zou jij wel op de PvdA stemmen die je voorstelt?
Met de PvdA komt het niet meer goed.
Maar misschien met een nieuwe partij uit de rood vooruit gelederen wel.
-
pi_219050428
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het zal wel maar de PVV heeft simpelweg nauwelijks sociaaldemocraten overgenomen.
Hallelujah. Gelukkig.
Daarmee is de sociaal democratie een beetje minder dood.
-
  zondag 19 oktober 2025 @ 10:21:11 #253
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219050434
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:19 schreef quo_ het volgende:

[..]
Hallelujah. Gelukkig.
Daarmee is de sociaal democratie een beetje minder dood.
Blijkbaar is de behoefte minder geworden.
pi_219050435
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:16 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Maar goed, ik zie niet dat een PvdA "Jetten" het beter zou doen, dan misschien 3 zeteltjes extra of zo.
Nou, de poppetjes en gevatte oneliners zijn tegenwoordig ook wel belangrijk geworden hoor. Hoe treurig ook.

Ik denk dat je tegenwoordig ongeacht politieke kleur met een sublieme lijsttrekker zomaar 10 zetels meer kan halen dan met een matige.

Terwijl je natuurlijk zou hopen dat het verkiezingsprogramma voor 70 - 80% de keuze bepaalt los van hoe de lijsttrekker het doet op SBS of RTL.
pi_219050445
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Blijkbaar is de behoefte minder geworden.
Dat vind ik zo’n onzin. Allerlei waarden staan onder druk, sociaal democratie maar ook sociaal liberalisme is meer nodig dan ooit.
  zondag 19 oktober 2025 @ 10:23:16 #256
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219050446
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:13 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Hardop gelachen.
Waarschijnlijk ben je wat jonger.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 19 oktober 2025 @ 10:24:26 #257
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219050454
Deels zullen linkse partijen ook weer gewoon hun grondwerk moeten herbouwen. Dus ook weer actief zijn in bepaalde buurten en daar netwerken bouwen. Niet alleen maar hopen op een lijsttrekker.
pi_219050466
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 09:59 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dit is dit helemaal get fatalistische slachtofferrol denken.waar die linkse partijen echt vanaf moeten.
De nieuw sociaaldemocraten: iedereen met een tint die tolkt voor ons leger maar naar Oeganda sturen?

Een echte sociaal democraat loopt natuurlijk ook gewoon over zwart-wit-zwart-wit-

Tsja, misschien helpt het...
pi_219050471
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:17 schreef quo_ het volgende:
Ik denk niet dat er vanuit Rood Vooruit een nieuwe partij opgericht gaat worden. Ze hebben de kans voorbij laten gaan om aan de komende verkiezingen mee te doen, terwijl ze dat makkelijk hadden kunnen doen. De komende verkiezingen zouden er het juiste moment voor zijn geweest en ik denk dat ze toch wel een paar zetels hadden kunnen scoren. Nu ze deze kans voorbij hebben laten gaan, zal het er waarschijnlijk nooit meer van komen.
pi_219050477
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:23 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Waarschijnlijk ben je wat jonger.
Midden 30. In mijn omgeving zijn er weinig gematigd rechtse stemmers die de genoemde politici waarderen. Ze worden over het algemeen vooral gezien als irritante betweters met een opgeheven vingertje.

En dan heeft KLM Platinum-member Rosenmöller nog een bedenkelijk verleden met Pol Pot-sympathieën ook.
pi_219050491
Misschien dat Jimmy na vanavond bij het debat wat meer in het oog springt bij Nederlanders.
  zondag 19 oktober 2025 @ 10:35:32 #262
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219050516
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:29 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Midden 30. In mijn omgeving zijn er weinig gematigd rechtse stemmers die de genoemde politici waarderen. Ze worden over het algemeen vooral gezien als irritante betweters met een opgeheven vingertje.

En dan heeft KLM Platinum-member Rosenmöller nog een bedenkelijk verleden met Pol Pot-sympathieën ook.
Ik ben begin veertig. Rosenmoller, Halsema en Klaver slaagden er alledrie in om grote winsten te behalen, wisten zich neer te zetten als de grootste en trokken nieuwe kiezers van D66 (Halsema was ook onder jongere VVD-kiezers populair en evenals ikzelf destijds in haar vrijheidsdenken erg beinvloed door Dirk Verhofstadt) tot SP, en GroenLinks steeds verder richting centrum te trekken.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 19 oktober 2025 @ 10:37:28 #263
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219050525
De impopulariteit van Halsema komt meer door haar burgemeesterschap inderdaad. Als kamerlid hadden weinigen wat tegen haar.
pi_219050543
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:29 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Heel normaal dat rechtse mensen linkse opiniemakers zo verketteren.

quote:
Dat was een jeugdzonde van 50 jaar geleden. Toen was nog niet de gruwelijkheid van Pol Pot en co bekend.
Rosenmoller ging dat wel zien en verliet de rotterdamse kleine club.
Maar hij was nooit een fan van moordpartijen ed.
  zondag 19 oktober 2025 @ 10:42:57 #265
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219050558
Wat betreft Timmermans is het overigens wel duidelijk dat het niet de allermakkelijkste man in de omgang is. Jetten heeft een pleurishekel aan hem, Bontenbal mag hem niet bepaald en ook binnen de eigen partijgelederen heeft hij veel vijanden gemaakt. Wat dat betreft is hij duidelijk een klassieke PvdA'er.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219050573
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:37 schreef Hexagon het volgende:
De impopulariteit van Halsema komt meer door haar burgemeesterschap inderdaad. Als kamerlid hadden weinigen wat tegen haar.
ach joh.... elke Amsterdamse burgemeester krijgt kritiek en haat over zich heen.
Vooral van rechterzijde is het populair een linkse bestuurder weg te zetten als elitair, het volk niet begrijpend, betweterig . Het is ook een landelijk iets. Kaag en Timmermans ontvingen die haat ook.
Die haat dreef Kaag weg. Ze wilde niet meer het risico nemen dat zij en haar gezin iets aangedaan zou worden.
Paul Rosenmoller vertrok ook indertijd daarom
pi_219050574
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:37 schreef Hexagon het volgende:
Tijdens de pandemie heeft Halsema zich laten kennen als een burgemeester die niet vies is van keihard politiegeweld.
  zondag 19 oktober 2025 @ 10:47:22 #268
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219050584
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:42 schreef -XOR- het volgende:
Wat betreft Timmermans is het overigens wel duidelijk dat het niet de allermakkelijkste man in de omgang is. Jetten heeft een pleurishekel aan hem, Bontenbal mag hem niet bepaald en ook binnen de eigen partijgelederen heeft hij veel vijanden gemaakt. Wat dat betreft is hij duidelijk een klassieke PvdA'er.
Typisch Groen Links,

Timmermans is een frontgezicht en meer niet
Timmermans leest voor van een Groen Links briefje
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219050586
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:13 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Hardop gelachen.
Het klopt wel. Ze riepen natuurlijk wel weerstand op bij de boze kereltjes, maar dat is standaard.
pi_219050589
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:17 schreef quo_ het volgende:

[..]
Dus daar zou je wel op willen stemmen?
pi_219050591
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:46 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Tijdens de pandemie heeft Halsema zich laten kennen als een burgemeester die niet vies is van keihard politiegeweld.
Politie is altijd grof in gespannen situaties. Komt door de rechtse korpsleiding.
Maar ja...... men zoekt een zondebok
pi_219050593
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:45 schreef Bluesdude het volgende:
ach joh.... elke Amsterdamse burgemeester krijgt kritiek en haat over zich heen.
Ik kan me niet herinneren dat Eberhard van der Laan zoveel kritiek kreeg. En haat al helemaal niet.
pi_219050606
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:27 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik denk niet dat er vanuit Rood Vooruit een nieuwe partij opgericht gaat worden. Ze hebben de kans voorbij laten gaan om aan de komende verkiezingen mee te doen, terwijl ze dat makkelijk hadden kunnen doen. De komende verkiezingen zouden er het juiste moment voor zijn geweest en ik denk dat ze toch wel een paar zetels hadden kunnen scoren. Nu ze deze kans voorbij hebben laten gaan, zal het er waarschijnlijk nooit meer van komen.
Dat was natuurlijk net zo'n doorslaand succes geworden als Nieuwe Wegen.
pi_219050611
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:48 schreef Bluesdude het volgende:
Politie is altijd grof in gespannen situaties. Komt door de rechtse korpsleiding.
Maar ja...... men zoekt een zondebok
Dat laatste doe jij nu zeker door de korpsleiding de schuld te geven van het harde politiegeweld tijdens een aantal coronademonstraties in Amsterdam. Uiteindelijk blijft de burgemeester wel verantwoordelijk, en zonder goedkeuring van de burgemeester gebeurt het niet.
  zondag 19 oktober 2025 @ 10:53:52 #275
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219050621
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:42 schreef -XOR- het volgende:
Waar blijkt dat uit?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219050622
quote:
10s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:50 schreef KareldeStoute het volgende:
Dat was natuurlijk net zo'n doorslaand succes geworden als Nieuwe Wegen.
Ben ik het niet mee eens.
Nieuwe Wegen was min of meer een soloproject van Jacques Monasch. Rood Vooruit is een hele groep met naar eigen zeggen toch behoorlijk wat aanhang binnen de PvdA.
pi_219050626
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:27 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik verwachtte aanvankelijk ook dat ze door zouden zetten maar ik vraag me af of de groep er klaar voor was. Wel heel erg veel grijze mannen en vrouwen die verweten zou kunnen worden dat ze de nieuwe partij geen kans hebben gegeven. Ik denk eerder dat ze bewust afgewacht hebben.
De kans is levensgroot dat de komende verkiezingen een groot drama gaan worden en dan wordt de zaak opnieuw opgeschud. Extra kansen voor schreeuwers als Piri en Lalah waarna er nieuw momentum ontstaat voor rood vooruit.
-
pi_219050632
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:54 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Nieuwe Wegen was min of meer een soloproject van Jacques Monasch. Rood Vooruit is een hele groep met naar eigen zeggen toch behoorlijk wat aanhang binnen de PvdA.
Tja, we zullen het nooit weten. Maar de ledenraadpleging was toch vrij duidelijk.
Denk niet dat een paar wat verzuurde oude mannetjes veel potten hadden kunnen breken.
  zondag 19 oktober 2025 @ 10:56:29 #279
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219050635
Maar goed, uit schaamteloze zelfpromotie haal ik mijn eigen wet maar weer aan:

quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:01 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Dit is echt onzin en een trucje dat rechtse partijen keer op keer vernuftig uithalen met PvdA-leiders:

"Wouter Bos? Volledig gebrek aan leiderschap want hij 'draait als een windvaan' en spreekt hardop twijfel uit over zijn eigen capaciteiten. Bos mag nooit nooit nooit premier worden."

" Greenpeace Diederik die 3 keer per maand douchet en Spekman met zijn lelijke truien vertegenwoordigen alles wat er mis is met de PvdA, links als de neten, dat kan echt niet. Vroeger was de PvdA tenminste nog een beetje pragmatisch en kon je bij Shell en Unilever nog met ze aankomen zoals onder Wouter Bos, maar deze twee kunnen echt niet, Samsom mag nooit nooit nooit premier worden".

"Timmermans, die volgevreten big uit Brussel? Vroeger ze bij de PvdA tenminste nog echt links en voor de gewone man, maar Samsom en Spekman draaien zich om in hun graf, Timmermans mag nooit nooit nooit premier worden."

We kennen het Telegraaf-trucje en trappen er niet meer in. Timmermans MP of ze kunnen eraan zuigen bij de VVD.

Generieker: Iedere nieuwe PvdA-leider wordt er door de rechtse spreekbuizen van beticht de redelijkheid van de vorige iteratie teniet te doen om zo de PvdA als het grote gevaar weg te zetten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 19 oktober 2025 @ 10:56:39 #280
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219050637
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:45 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Vooral van rechterzijde is het populair een linkse bestuurder weg te zetten als elitair, het volk niet begrijpend, betweterig . Het is ook een landelijk iets. Kaag en Timmermans ontvingen die haat ook.
Die haat dreef Kaag weg. Ze wilde niet meer het risico nemen dat zij en haar gezin iets aangedaan zou worden.
Paul Rosenmoller vertrok ook indertijd daarom
Nee,Cohen en Van der Laan waren best populair.

Kaag en Timmermans zijn beide karakters die een soort weerstand oproepen en daardoor kwetsbaar zijn. Dat kunnen we keioneerlijk en onterecht vinden. Maar dat gaan we niet veranderen. Men kan er beter gewoon rekening mee houden bij het uitzoeken van de juiste partijleider.
pi_219050640
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:53 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Waar blijkt dat uit?
Komt wel regelmatig aan de orde dat b.v. Bontenbal, Jetten, Bikker en Klaver het wel goed met elkaar kunnen vinden. Ook als generatiegenoten. Daarin wordt Timmermans nooit genoemd.
  zondag 19 oktober 2025 @ 10:59:01 #282
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219050651
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:54 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Die groep bestaan vooral uit types die iedere twee weken gaan juichen in een vervallen voetbalstadion van een club die al jaren failliet is.
  zondag 19 oktober 2025 @ 11:00:36 #283
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219050660
quote:
10s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:57 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Komt wel regelmatig aan de orde dat b.v. Bontenbal, Jetten, Bikker en Klaver het wel goed met elkaar kunnen vinden. Ook als generatiegenoten. Daarin wordt Timmermans nooit genoemd.
Hoe is dat ook in de verste verten maar bewijs voor het feit dat Jetten een pleurishekel aan hem zou hebben en dat Bontenbal hem niet bepaald zou mogen?
  zondag 19 oktober 2025 @ 11:02:16 #284
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219050666
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2025 11:00 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Hoe is dat ook in de verste verten maar bewijs voor het feit dat Jetten een pleurishekel aan hem zou hebben en dat Bontenbal hem niet bepaald zou mogen?
Kan er ook aan liggen dat je bij de PvdA eerst door 20 hoepeltjes moet springen voor ze meedoen met een deal.
  zondag 19 oktober 2025 @ 11:02:27 #285
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219050667
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2025 11:00 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Beiden spraken dat recentelijk in verdekte termen uit. Jetten bij Haagse Zaken en Bontenbal bij Jesse Frederik.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 19 oktober 2025 @ 11:03:21 #286
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219050669
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 11:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Kan er ook aan liggen dat je bij de PvdA eerst door 20 hoepeltjes moet springen voor ze meedoen met een deal.
Nee, dat valt wel mee. Over Klaver is iedereen veel positiever. Die aversie bij middenpolitici lijkt echt Timmermansgebonden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 19 oktober 2025 @ 11:03:49 #287
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219050675
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 11:02 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Beiden spraken dat recentelijk in verdekte termen uit. Jetten bij Haagse Zaken en Bontenbal bij Jesse Frederik.
Oftewel: het is jouw interpretatie. Ook weer duidelijk :)
  zondag 19 oktober 2025 @ 11:03:52 #288
38496 Perrin
pi_219050676
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee,Cohen en Van der Laan waren best populair.

Kaag en Timmermans zijn beide karakters die een soort weerstand oproepen en daardoor kwetsbaar zijn. Dat kunnen we keioneerlijk en onterecht vinden. Maar dat gaan we niet veranderen. Men kan er beter gewoon rekening mee houden bij het uitzoeken van de juiste partijleider.
Ze moeten vooral niet te interlektueel overkomen. Vooral lekker volks en doorsnee en niet alsof ze elke dag de krant lezen.
  zondag 19 oktober 2025 @ 11:04:33 #289
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219050682
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 11:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik ben er in het geheel niet van overtuigd 'dat het zo is'.
  zondag 19 oktober 2025 @ 11:05:44 #290
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219050693
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2025 11:03 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Oftewel: het is jouw interpretatie. Ook weer duidelijk :)
En duidelijk niet alleen die van mij.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 19 oktober 2025 @ 11:07:55 #291
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219050705
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 11:05 schreef -XOR- het volgende:

[..]
En duidelijk niet alleen die van mij.
En dat blijkt dan weer uit wat precies?
pi_219050752
quote:
10s.gif Op zondag 19 oktober 2025 10:56 schreef KareldeStoute het volgende:
Tja, we zullen het nooit weten. Maar de ledenraadpleging was toch vrij duidelijk.
Denk niet dat een paar wat verzuurde oude mannetjes veel potten hadden kunnen breken.
De ledenraadpleging was inderdaad heel duidelijk. Een overweldigende meerderheid is voor de fusie, maar er is wel degelijk een minderheid die ertegen is. Bij deelname aan de verkiezingen had dat voor Rood Vooruit echt wel een paar zeteltjes opgeleverd.
  zondag 19 oktober 2025 @ 11:13:56 #293
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219050754
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2025 11:07 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
En dat blijkt dan weer uit wat precies?
Omdat het niet zo was dat Jetten en Bontenbal die onderlinge verhoudingen zelf uit het niets te berde brachten. Die journalisten vroegen er expliciet naar omdat ze ook hadden geobserveerd dat Timmermans wat buiten het clubje verenigde opposanten viel.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219050791
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 11:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
De ledenraadpleging was inderdaad heel duidelijk. Een overweldigende meerderheid is voor de fusie, maar er is wel degelijk een minderheid die ertegen is. Bij deelname aan de verkiezingen had dat voor Rood Vooruit echt wel een paar zeteltjes opgeleverd.
Zoveel marge is er helemaal niet. In 2017 en 2021 haalde de PvdA nog 9 zetels, dat is ongeveer wat er zelfstandig van resteerde. Als het iets had kunnen schelen zou dat hooguit een restzetel zijn die anders uitvalt.
  zondag 19 oktober 2025 @ 11:35:13 #295
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219050866
quote:
10s.gif Op zondag 19 oktober 2025 11:21 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Zoveel marge is er helemaal niet. In 2017 en 2021 haalde de PvdA nog 9 zetels, dat is ongeveer wat er zelfstandig van resteerde. Als het iets had kunnen schelen zou dat hooguit een restzetel zijn die anders uitvalt.
Bovendien is het niet zo dat Oudkerk en Melkert nu daadwerkelijk volle zalen trekken op links. Rood Vooruit en daarmee weer een splitsing op links is vooral de natte droom van de Telegraaf.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 19 oktober 2025 @ 11:42:25 #296
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219050918
Dilan Yesilgoz maakt gehakt van Lamyae Aharouay
twitter
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_219050919
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 11:35 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Bovendien is het niet zo dat Oudkerk en Melkert nu daadwerkelijk volle zalen trekken op links. Rood Vooruit en daarmee weer een splitsing op links is vooral de natte droom van de Telegraaf.
Dat denk ik ook.
  zondag 19 oktober 2025 @ 11:43:14 #298
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219050923

Dilan gesloopt door de mensen
  zondag 19 oktober 2025 @ 11:54:17 #299
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219050994
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 11:42 schreef Mikeytt het volgende:
[ x ]
Lamyae werpt op dat de orde van advocaten een aantal maatregelen van de VVD anti-rechtsstatelijk noemt. Dilan maakt het vervolgens persoonlijk en valt de boodschapper aan: "Jij verwijt mij antirechtsstatelijk te zijn".

Dit is natuurlijk helemaal niet 'sterk' maar simpel-rechtse roeptoeter Sywert vindt het fantastisch.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219051088
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 11:42 schreef Mikeytt het volgende:
[ x ]
Heeft die smerige fraudeur zijn gestolen miljoenen al teruggestort? Daarna mag hij weer komen praten.
pi_219051130
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 12:07 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Heeft die smerige fraudeur zijn gestolen miljoenen al teruggestort? Daarna mag hij weer komen praten.
Nou nou… hij is blijkbaar een rechtse bal, dan mag het! Iets met marktwerking, hardwerkende Nederlander, ‘the art of the deal’
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')