quote:Premier België: ‘
Uiteenvallen van vroegere Nederlanden is de grootste ramp die ons ooit is overkomen’
https://www.ad.nl/buitenl(...)-overkomen~a4d86c9d/quote:Ik kreeg ook kritiek omdat ik de schone verzen van Antwerps dichter Theodoor van Ryswyck aanhaalde:
Hier, en aan den overkant,
Daar en hier is Nederland.
Van Ryswyck leed weliswaar aan syfilis, een ziekte die ook zijn hersenen aantastte. De arme man werd tot waanzin gedreven en stierf in een psychiatrische instelling. Het is een lot dat ik hoop te vermijden – syfilis heb ik niet, maar wel een risicoberoep in de Brusselse Wetstraat. (Voor de mentale gezondheid bedoel ik, niet voor syfilis.)
Hoe dan ook, mijn liefde voor de Nederlanden is een publiek geheim – en ik ben dan ook nog eens met een Nederlandse getrouwd.
De hechtere samenwerking van de historische Nederlanden – de huidige Benelux – is voor mij echter geen romantische droom of nostalgische gedachte, maar een politieke doelstelling die noodzakelijk is voor onze toekomst.
De wens tot innige samenwerking en integratie met Nederland staat trouwens integraal en concreet in de jongste regeerakkoorden van Vlaanderen ingeschreven:
Om samen de welvaart van onze Lage Landen te beschermen door de handen op vlak van cultuur, onderwijs en economie in elkaar te slaan.
Om samen onze macht en onze invloed binnen Europa te vergroten.
En om samen deze macht en invloed aan te wenden voor het versterken van de krachten van vrede en vrijheid in de wereld. .
De Belgen hebben ons nu al twee keer verraden. Het is goed met ze. Laat ze maar lekker onafhankelijk blijven.quote:Op vrijdag 5 september 2025 20:45 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
[..]
https://www.ad.nl/buitenl(...)-overkomen~a4d86c9d/
Dit schreef hij in het gastenboek afgelopen zomer bij onze Koning:
[ x ]
Hier en aan de overkant. Daar en hier is Nederland.
Leeft dit ook een beetje in Nederland?
Dat de Belgische premier de afscheiding de grootste historische ramp allertijden vindt. Dat hij integratie met ons land zoekt.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)choo-lezing-a4905125quote:Benelux-landen moeten voorhoede van EU-samenwerking vormen, zegt Belgische premier De Wever in HJ Schoo-lezing
HJ Schoo-lezing De Belgische premier Bart De Wever trapte het Nederlandse politieke jaar af met een pleidooi voor nauwere samenwerking in de Benelux
Wallonië kan zich aansluiten bij Rusland. Ongeveer net zo troosteloos qua stedenbouw.quote:Op vrijdag 5 september 2025 20:58 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Vlaanderen mag zich wel aansluiten.
Brussel en die mislukte Fransen niet.
Vers is net wat ouder dan onze laatste formatieperiode. Uit 1811 namelijk.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:00 schreef Starhopper het volgende:
Hier en daar is Nederland. Doelt hij op de komende formatieperiode?![]()
En jarenlang kabinetloos?
Vlaanderen en Nederland hebben ook gewoon één taal. Ik snap de wens wel.quote:Op vrijdag 5 september 2025 20:58 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:06 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Ze mogen Limburg en Noord Brabant Amsterdam wel hebben.
Ik ook, leuke mensen, mooie gebieden. Alleen de schokdempers wat vaker vervangen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:19 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Mooie woorden van De Wever. Ik ben ook heel erg gesteld op Vlaanderen en kom er graag.
Wallonie is leuker en gezelligerquote:Op vrijdag 5 september 2025 21:19 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Mooie woorden van De Wever. Ik ben ook heel erg gesteld op Vlaanderen en kom er graag.
Vlaanderen valt wel mee. Je merkt alleen zo wanneer je Wallonië binnen rijdt.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:22 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Ik ook, leuke mensen, mooie gebieden. Alleen de schokdempers wat vaker vervangen.
Ze hebben al Limburg en Brabant zotteke.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:06 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Ze mogen Limburg en Noord Brabant wel hebben.
In Vlaanderen spreken ze Nederlands, Frans en Engels. In Wallonië doen ze de Fransen na en spreken ze geërgerd Frans naar je als je de taal niet kan.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:23 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Wallonie is leuker en gezelliger
Welk verraad?quote:Op vrijdag 5 september 2025 20:49 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De Belgen hebben ons nu al twee keer verraden. Het is goed met ze. Laat ze maar lekker onafhankelijk blijven.
Liever vandaag dan morgen. Zoek het fijn uit in de Randstad.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:06 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
- Ze stopten vanwege de calvinistische tirannie in Gent en omstreken.quote:Op zaterdag 6 september 2025 00:12 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Toen ze stopten tegen de Spanjaarden en 1830.
Hij zag België terecht als wingewest.quote:Op zaterdag 6 september 2025 00:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
- Ze stopten vanwege de calvinistische tirannie in Gent en omstreken.
- In 1830 speelde er wel wat meer, zoek vooral even op hoe het zat met schuldenverdeling en politieke representatie. Dat België vertrok mag je koning Willem I aanrekenen.
dan moet je later naar bedquote:Op vrijdag 5 september 2025 20:47 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Ja ik lig hier iedere nacht wakker van
:quote:Op zaterdag 6 september 2025 00:20 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Hij zag België terecht als wingewest.
De bewoners van Limburg en Brabant hebben meer gemeen met Hollanders dan met Belgen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 00:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Liever vandaag dan morgen. Zoek het fijn uit in de Randstad.
Ik denk niet dat je beseft wat je weggeeft. Maar een groot Brabant zou goed zijn.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:06 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
De Beneliga is afgeblazen toen bleek dat het beide landen de helft van hun aantal deelnemers aan Europees voetbal zou kosten. Daar is tegenwoordig het echte geld te verdienen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 08:09 schreef Hexagon het volgende:
Misschien moeten ze het met de voetbalcompetitie doen.
Mooie podcast is het verlies van België.quote:Op zaterdag 6 september 2025 00:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
- In 1830 speelde er wel wat meer, zoek vooral even op hoe het zat met schuldenverdeling en politieke representatie. Dat België vertrok mag je koning Willem I aanrekenen.
Ga jij maar wat meer verdiepen in de geschiedenis van de Belgische opstand.quote:Op zaterdag 6 september 2025 00:20 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Maar maken we het ov wel gratis net zoals in Luxemburg.quote:Op zaterdag 6 september 2025 08:36 schreef Hugo862 het volgende:
Nee. Gewoon niet doen. Dan gaat direct onze wegenbelasting omhoog omdat Vlaanderen dan ook mooie wegen wilt en dan wordt auto rijden onbetaalbaar.
Dat is voor N-VA al vanaf het begin hun uitgangspuntquote:Op zaterdag 6 september 2025 08:59 schreef capricia het volgende:
Zegt de Belgische minister president nu eigenlijk dat België mislukt is?![]()
van Bart de Wever is al bijna 20 jaar bekend dat hij orangist is.quote:Op zaterdag 6 september 2025 08:59 schreef capricia het volgende:
Ik ken geen Brabander of Limburger die zich Belg voelt in plaats van Nederlander, terwijl ik 5 jaar in Tilburg heb gewoond en ik ook Brabantse en Limburgse vrienden heb.quote:Op zaterdag 6 september 2025 00:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Liever vandaag dan morgen. Zoek het fijn uit in de Randstad.
OV-technisch was het deze zomer iig de meest praktische vakantie ooit (in Luxemburg zelf, tenminste).quote:Op zaterdag 6 september 2025 08:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar maken we het ov wel gratis net zoals in Luxemburg.
500 en 200 jaar geleden Jaquote:Op vrijdag 5 september 2025 20:49 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De Belgen hebben ons nu al twee keer verraden. Het is goed met ze. Laat ze maar lekker onafhankelijk blijven.
Orangist bedoel je? Ik moest het even opzoeken.quote:Op zaterdag 6 september 2025 09:29 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
van Bart de Wever is al bijna 20 jaar bekend dat hij organist is.
Het is ook onrealistische rotzooi.quote:Op zaterdag 6 september 2025 09:57 schreef Black_Baron het volgende:
Helaas hebben we geen regering die hier warm van wordt. En volgens mij ook geen serieuze politieke partijen.
Wallonië zou dan onze Krim en de Donbas geworden zijn, met Frankrijk in de rol van het huidige Rusland..quote:Op vrijdag 5 september 2025 20:51 schreef oheng het volgende:
Dan waren we idd 1 van de machtigste landen in Europa / op de planeet geweest.
Jammer.
Ik blijf patat zeggen, al kost het me de kopquote:Op vrijdag 5 september 2025 21:15 schreef Mubassie het volgende:
Met zo'n grote meerderheid erbij wordt het zéker friet
Een stuk meer dan veel immigranten die we naar binnen halen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 08:03 schreef Hexagon het volgende:
Dit gaat toch niet werken. Zoveel lijken Nederlanders en Belgen ook weer niet op elkaar.
Rattachisme heeft volgens mij nooit echt serieuze steun gehad.quote:Op zaterdag 6 september 2025 10:07 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Wallonië zou dan onze Krim en de Donbas geworden zijn, met Frankrijk in de rol van het huidige Rusland..
Graag!! Ik wil als Brabantse graag een nieuw land vormen met Limburg en Vlaanderen, eventueel een deel van Zeeland erbij. En dan maken we heel strenge wetten tegen Islamisering, zodat die met liefde en plezier verhuizen naar Wallonie en het restant van Nederland. Zoek het maar uit en los het maar op.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:06 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Deel van Gelderland erbij en we hebben Frietlandquote:Op zaterdag 6 september 2025 11:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Graag!! Ik wil als Brabandse graag een nieuw land vormen met Limburg en Vlaanderen, eventueel een deel van Zeeland erbij. En dan maken we heel strenge wetten tegen Islamisering, zodat die met liefde en plezier verhuizen naar Wallonie en het restant van Nederland. Zoek het maar uit en los het maar op.
Van mij mag het, hoor. Gelderland is ook nog okay.quote:Op zaterdag 6 september 2025 11:21 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Deel van Gelderland erbij en we hebben Frietland![]()
![]()
Wel het gedeelte onder de rivierenquote:Op zaterdag 6 september 2025 11:22 schreef Gia het volgende:
[..]
Van mij mag het, hoor. Gelderland is ook nog okay.
Het ene topic ben je woke en leuk sociaal links en het andere topic hyperkapitalistisch en nationalistisch.quote:Op zaterdag 6 september 2025 00:20 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
zelfs daar wil ik wel naar schikken danquote:Op vrijdag 5 september 2025 21:15 schreef Mubassie het volgende:
Met zo'n grote meerderheid erbij wordt het zéker friet
Het ene topic neem ik wat serieuzer dan de andere. Maar sociaal is heel belangrijk hoor. Ik heb mij de afgelopen maand heel erg in moeten houden voor het goede doel.quote:Op zaterdag 6 september 2025 11:23 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het ene topic ben je woke en leuk sociaal links en het andere topic hyperkapitalistisch en nationalistisch.
Make up your mind.
En uitstekend idee om Vlaanderen bij Nederland te voegen en een culturele herontdekking te doen.
Volgens mij hadden wij een weddenschap en is het vandaag tijd om geld over te maken naar de Ganzenopvang.quote:Op zaterdag 6 september 2025 00:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
:waarom ga ik uberhaupt nog in discussie met onbelezen nitwits
die gekkigheid schaffen we dan afquote:
Dat.quote:Op zaterdag 6 september 2025 11:40 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
die gekkigheid schaffen we dan af
Wallonie.quote:Op zaterdag 6 september 2025 11:41 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat.
Die lutser vlucht maar mooi naar Engeland of zo.
het is opgeven of afgeslacht worden, zo werken die veranderingenquote:Op zaterdag 6 september 2025 11:45 schreef summer2bird het volgende:
Ik vraag me wel af hoe dat zou gaan met het Belgisch koningshuis.
Zou Filip de troon zo makkelijk afstaan en gewoon degraderen tot "van adel" of meer verzet geven?
Soort zoekt soort, vermoedelijk.quote:Op zaterdag 6 september 2025 00:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
:waarom ga ik uberhaupt nog in discussie met onbelezen nitwits
Ik denk dat de gemiddelde Brabander meer op heeft met een Vlaming dan met een Hollander. Er zijn wel degelijk verschillen buiten de taal maar de verschillen zijn echt minimaal.quote:Op zaterdag 6 september 2025 08:03 schreef Hexagon het volgende:
Dit gaat toch niet werken. Zoveel lijken Nederlanders en Belgen ook weer niet op elkaar.
En hij heeft groot gelijk daarin, België kun je nauwelijks een land noemen. Vergelijk het met een huwelijk waar beide partijen bij elkaar blijven vanwege de kinderen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 08:59 schreef capricia het volgende:
De gemiddelde Nederlandse Brabander heeft meer met de rest van Nederland dan met Vlaanderen. België is buitenland voor hen. Wanneer het Nederlands elftal tegen het Belgische nationale elftal speelt, wordt er voor Nederland gejuicht.quote:Op zaterdag 6 september 2025 12:03 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Ik denk dat de gemiddelde Brabander meer op heeft met een Vlaming dan met een Hollander. Er zijn wel degelijk verschillen buiten de taal maar de verschillen zijn echt minimaal.
Zonder Brussel was België allang gebarsten.quote:Op zaterdag 6 september 2025 12:05 schreef Chivaz het volgende:
[..]
En hij heeft groot gelijk daarin, België kun je nauwelijks een land noemen. Vergelijk het met een huwelijk waar beide partijen bij elkaar blijven vanwege de kinderen.
Deze Brabander heeft meer op met Vlamingen dan met Hollanders.quote:Op zaterdag 6 september 2025 12:08 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
De gemiddelde Nederlandse Brabander heeft meer met de rest van Nederland dan met Vlaanderen. België is buitenland voor hen. Wanneer het Nederlands elftal tegen het Belgische nationale elftal speelt, wordt er voor Nederland gejuicht.
Jazeker, word er voor het Nederlandse elftal gejuicht maar daar houd het wel op hoor. Ik heb een groot deel van mijn leven vlak bij de grens gewoond en ik merk dat Brabanders en Belgen doorgaans heel goed door 1 deur kunnen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 12:08 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
De gemiddelde Nederlandse Brabander heeft meer met de rest van Nederland dan met Vlaanderen. België is buitenland voor hen. Wanneer het Nederlands elftal tegen het Belgische nationale elftal speelt, wordt er voor Nederland gejuicht.
Brussel, voetbal en misschien hun koninklijke familie? Maar inderdaad, Vlaanderen stemt al jaren in meerderheid voor een zelfstandig Vlaanderen. Veel Vlamingen zijn Wallonië liever kwijt dan rijk.quote:Op zaterdag 6 september 2025 12:09 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Zonder Brussel was België allang gebarsten.
Ik denk dat je het alleen bij Vlaanderen moet laten. De verschillen tussen Vlamingen en Walloniers zijn ontzettend groot en ik denk niet dat de Luxemburgers veel trek hebben om zich bij België te voegen en terecht natuurlijk.quote:Op zaterdag 6 september 2025 12:06 schreef Jojoke het volgende:
1 gezamenlijk land met 1 parlement en 1 regering lijkt mij wel een uitdaging, maar eerst beginnen met een innige unie met België en Luxemburg is natuurlijk mogelijk en zou ook grote voordelen hebben.
Eventueel later kan je dan kijken naar vereniging van de landen. Bijvoorbeeld dat de landen worden opgenomen in het koninkrijk. Het is geen klein landje als Curaçao of Aruba, dus je moet dan wel kijken hoe je koninkrijkszaken als buitenlands beleid en defensie aanpakt. Sowieso zou dat goed zijn, want Curaçao voelt zich er nu ook wat ongemakkelijk bij dat Nederland het buitenlands beleid bepaalt terwijl er nu voor hun kust een vloot Amerikaanse oorlogsschepen drijft.
Ik ontken zeker niet de band tussen Vlamingen en Nederlanders en helemaal niet tussen Nederlandse Brabanders en Vlamingen. Echter:quote:Op zaterdag 6 september 2025 12:13 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Jazeker, word er voor het Nederlandse elftal gejuicht maar daar houd het wel op hoor. Ik heb een groot deel van mijn leven vlak bij de grens gewoond en ik merk dat Brabanders en Belgen doorgaans heel goed door 1 deur kunnen.
Hollanders en Brabanders schuurt toch echt een beetje meer, nogmaals de verschillen zijn echt minimaal en een ieder zal zijn persoonlijke voorkeuren hebben. Ik zeg alleen maar wat mij is opgevallen.
Het is echt niet zo dat Vlamingen qua cultuur zoveel van Nederlanders verschillen, een hereniging is wat dat betreft totaal niet onrealistisch. Ik zou het ieder geval logischer vinden dan dat België als natiestaat blijft bestaan.
Ik denk dat veel Vlamingen hier ook wel voor te porren zijn, ik merk in Vlaanderen toch dat men een beetje opkijkt tegen het mooie Nederland.
Complete onzin.quote:Op zaterdag 6 september 2025 12:03 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Ik denk dat de gemiddelde Brabander meer op heeft met een Vlaming dan met een Hollander. Er zijn wel degelijk verschillen buiten de taal maar de verschillen zijn echt minimaal.
Hoeveel Nederlandse Brabanders hebben ervoor gekozen voor het Belgische nationale elftal uit te komen? Antwoord: geen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 12:13 schreef Montagui het volgende:
[..]
Deze Brabander heeft meer op met Vlamingen dan met Hollanders.
Ik ga eerder juichen voor een Groot Brabants elftal dan voor een Hollands elftal.
Gewoon een meute Congolezen voor de deur zettenquote:Op zaterdag 6 september 2025 11:45 schreef summer2bird het volgende:
Zou Filip de troon zo makkelijk afstaan en gewoon degraderen tot "van adel" of meer verzet geven?
Dan kunnen we eindelijk afrekenen net die arrogante Hollanders, we drijven ze de zee inquote:Op zaterdag 6 september 2025 12:13 schreef Montagui het volgende:
[..]
Deze Brabander heeft meer op met Vlamingen dan met Hollanders.
Ik ga eerder juichen voor een Groot Brabants elftal dan voor een Hollands elftal.
Brussel ligt alleen midden in Vlaanderen. Een Franse stad midden in ons koninkrijk is strategisch misschien niet zo handig. Hoewel dat in de EU natuurlijk niet zo zou moeten uitmaken, maar ik denk dat bijvoorbeeld Duitsland ook liever heeft dat Brussel bij Nederland hoort en niet bij Frankrijk.quote:Op zaterdag 6 september 2025 12:17 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Ik denk dat je het alleen bij Vlaanderen moet laten. De verschillen tussen Vlamingen en Walloniers zijn ontzettend groot en ik denk niet dat de Luxemburgers veel trek hebben om zich bij België te voegen en terecht natuurlijk.
Simpele oplossing, Vlaanderen bij Nederland en Wallonië naar Frankrijk en wat mij betreft krijgen ze Brussel er gratis bij.
De huidige staat van "België" laat wel zien dat je de papen niet te veel vrijheid moet geven.quote:Op zaterdag 6 september 2025 00:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Annexeren die handel, desnoods via een speciale militaire operatie 😱 en etnisch zuiveren die zooiquote:Op zaterdag 6 september 2025 12:47 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Brussel ligt alleen midden in Vlaanderen. Een Franse stad midden in ons koninkrijk is strategisch misschien niet zo handig. Hoewel dat in de EU natuurlijk niet zo zou moeten uitmaken, maar ik denk dat bijvoorbeeld Duitsland ook liever heeft dat Brussel bij Nederland hoort en niet bij Frankrijk.
We zitten midden tussen Frankrijk, Duitsland en Engeland, dus die kijken toch met een geopolitieke bril naar ons. Ik gok dat Luxemburg ook liever bij Nederland zou horen dan Frankrijk. Maar Luxemburg heeft een landsgrens met Wallonië en niet met Vlaanderen. Kortom, Wallonië zit een beetje in de weg.
Zeg makker...quote:Op zaterdag 6 september 2025 12:52 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Annexeren die handel, desnoods via een speciale militaire operatie 😱 en etnisch zuiveren die zooi
Ik weet dat Brussel in Vlaanderen ligt maar het is een Waalse enclave. Geen idee hoe het zit net onder Brussel anders zou ik zeggen steek dan ook maar een stukje Vlaanderen af. Als Nederland zijnde moet je niet willen dat Brussel binnen je landsgrenzen ligt.quote:Op zaterdag 6 september 2025 12:47 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Brussel ligt alleen midden in Vlaanderen. Een Franse stad midden in ons koninkrijk is strategisch misschien niet zo handig. Hoewel dat in de EU natuurlijk niet zo zou moeten uitmaken, maar ik denk dat bijvoorbeeld Duitsland ook liever heeft dat Brussel bij Nederland hoort en niet bij Frankrijk.
We zitten midden tussen Frankrijk, Duitsland en Engeland, dus die kijken toch met een geopolitieke bril naar ons. Ik gok dat Luxemburg ook liever bij Nederland zou horen dan Frankrijk. Maar Luxemburg heeft een landsgrens met Wallonië en niet met Vlaanderen. Kortom, Wallonië zit een beetje in de weg.
(Nederlands sprekende) Walloniër gespot 😱quote:
Niemand overweegt dan ook met hun landen van herkomst te fuseren.quote:Op zaterdag 6 september 2025 10:16 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Een stuk meer dan veel immigranten die we naar binnen halen.
Je hebt het echt over een paar kilometer met een paar plaatsjes en een groot bos, dat kunnen we makkelijk opgevenquote:Op zaterdag 6 september 2025 12:56 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Ik weet dat Brussel in Vlaanderen ligt maar het is een Waalse enclave. Geen idee hoe het zit net onder Brussel anders zou ik zeggen steek dan ook maar een stukje Vlaanderen af. Als Nederland zijnde moet je niet willen dat Brussel binnen je landsgrenzen ligt.
Het is echt de meest smerige stinkende kutstad waar ik ooit ben geweest.
Ergens heeft het iets, in z'n ongepolijstheid. Toch ben ik er al ruim tien jaar niet meer geweest. Raar gevoel bij anno nu, onveilig.quote:Op zaterdag 6 september 2025 12:56 schreef Chivaz het volgende:
[..]
...Als Nederland zijnde moet je niet willen dat Brussel binnen je landsgrenzen ligt.
Het is echt de meest smerige stinkende kutstad waar ik ooit ben geweest.
Limburg hebben ze al.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:06 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Nog meer: Belgen zelf hebben er totaal geen zin in, ook niet onbelangrijk.quote:Op zaterdag 6 september 2025 09:57 schreef Black_Baron het volgende:
Helaas hebben we geen regering die hier warm van wordt. En volgens mij ook geen serieuze politieke partijen.
Wallonie komt er natuurlijk gewoon bijquote:Op zaterdag 6 september 2025 12:47 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dat moet je echt niet willenquote:Op zaterdag 6 september 2025 13:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
Wallonie komt er natuurlijk gewoon bij
Problem solved
Dat is dan ook geregeld, de Fransen blij want dan hebben ze Brussel binnen hun landsgrenzen en wij zijn verlost van die stinkstad.quote:Op zaterdag 6 september 2025 12:59 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Je hebt het echt over een paar kilometer met een paar plaatsjes en een groot bos, dat kunnen we makkelijk opgeven
Toch knap dat Willem I het binnen 15 jaar kapot kreeg.quote:
We moeten Belgie er sowieso niet bijwillenquote:Op zaterdag 6 september 2025 13:20 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dat moet je echt niet willen
Denk meer dat dat gaat over 'bij Nederland horen'. Snap dat ze DAT niet willen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 13:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nog meer: Belgen zelf hebben er totaal geen zin in, ook niet onbelangrijk.
Op tv praten ze ABN op een paar andere woorden na. In het echte leven praten ze dialect en dat maakt het ingewikkelder.quote:Op zaterdag 6 september 2025 12:57 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Een Brabander heeft geen ondertiteling nodig om te weten wat een Belg/Vlaming op TV zegt.
Ik ben een aantal keer in de achterbuurten geweest daar en geloof mij, daar wil je niet dood gevonden worden.quote:Op zaterdag 6 september 2025 13:00 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ergens heeft het iets, in z'n ongepolijstheid. Toch ben ik er al ruim tien jaar niet meer geweest. Raar gevoel bij anno nu, onveilig.
In de late 00's en vroege 10's kwam ik er iig een paar keer per jaar.
Het deel vanaf station Noord tot aan het centrum lijkt ook al twijfelachtig.quote:Op zaterdag 6 september 2025 13:59 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Ik ben een aantal keer in de achterbuurten geweest daar en geloof mij, daar wil je niet dood gevonden worden.
Walloniërs afvoeren naar Frankrijkquote:Op zaterdag 6 september 2025 13:20 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dat moet je echt niet willen
Lekker allemaal aan de Heinekenquote:Op zaterdag 6 september 2025 14:52 schreef VictoriaIntegrity7 het volgende:
[..]
Walloniërs afvoeren naar Frankrijk
En Wallonië bij ons
Dit.quote:Op zaterdag 6 september 2025 13:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zoveel top bieren in België en jij komt met Heineken aanquote:Op zaterdag 6 september 2025 16:15 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Lekker allemaal aan de Heineken
Oh... En Bart De Wever is een idiootquote:Op vrijdag 5 september 2025 20:45 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
[..]
https://www.ad.nl/buitenl(...)-overkomen~a4d86c9d/
Dit schreef hij in het gastenboek afgelopen zomer bij onze Koning:
[ x ]
Hier en aan de overkant. Daar en hier is Nederland.
Dat de Belgische premier de afscheiding de grootste historische ramp allertijden vindt. Dat hij integratie met ons land zoekt.
wel jullie idiootquote:Op zaterdag 6 september 2025 16:20 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Oh... En Bart De Wever is een idioot
Welnee, die natnek vertrekt zodra het begint te rommelen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 15:30 schreef SurpriseGirl het volgende:
Allemaal onzin.
Onze koning heeft achter de schermen teveel macht. Die blijft lekker zitten.
In het universum bedoel. Hadden we allang het halve heelal gekoloniseerd met USS Flying Dutchman.quote:Op vrijdag 5 september 2025 20:51 schreef oheng het volgende:
Dan waren we idd 1 van de machtigste landen in Europa / op de planeet geweest.
Jammer.
Waarom moet het op Nederlands niveau?quote:Op zaterdag 6 september 2025 16:57 schreef Straatcommando. het volgende:
Als je recent nog in België bent geweest weet je dat dat geen goed idee is. Dat is de reunie van Duitsland, maar dan Nederlandstalig.
Kost miljaren om dat pauperzooitje weer enigszins op Nederlands niveau te krijgen. Zeker qua infrastructuur.
Bart de Wever is de beste Vlaamse politicus van de afgelopen 20 jaar.quote:Op zaterdag 6 september 2025 16:20 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Oh... En Bart De Wever is een idioot
? Vlaanderen is een van de rijkste regio's ter wereld.quote:Op zaterdag 6 september 2025 16:57 schreef Straatcommando. het volgende:
Als je recent nog in België bent geweest weet je dat dat geen goed idee is. Dat is de reunie van Duitsland, maar dan Nederlandstalig.
Kost miljaren om dat pauperzooitje weer enigszins op Nederlands niveau te krijgen. Zeker qua infrastructuur.
Dat onderschat je. In de top van de N-VA en het Vlaams Belang wemelt het van de Vlaamse voorstanders.quote:Op zaterdag 6 september 2025 13:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat je niet het Nederlandse wegennet naar het niveau van het Belgische wil laten afzakken? Lijkt me evident bij een hereniging.quote:Op zaterdag 6 september 2025 17:13 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Waarom moet het op Nederlands niveau?
Jullie hebben grotere problemen..
Ja de randstad is ook een stuk rijker dan de rest van Nederland, dat is niet relevant.quote:Op zaterdag 6 september 2025 17:18 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
? Vlaanderen is een van de rijkste regio's ter wereld.
Die kan dan hertog van Walonië worden, en Alexander hertog van Holland.quote:Op zaterdag 6 september 2025 11:45 schreef summer2bird het volgende:
Het leeft een stuk minder in de noordelijke Nederlanden dan in de toekomstige zuidelijke Nederlanden.quote:Op zaterdag 6 september 2025 17:20 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Dat onderschat je. In de top van de N-VA en het Vlaams Belang wemelt het van de Vlaamse voorstanders.
We hoeven ook niet volgend jaar al te fuseren. Maar een leuke Unie van de Lage Landen en op termijn, als mensen dat willen, kan het samen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 16:57 schreef Straatcommando. het volgende:
Het idee an sich staat me wel aan hoor.quote:Op zaterdag 6 september 2025 18:17 schreef capricia het volgende:
[..]
We hoeven ook niet volgend jaar al te fuseren. Maar een leuke Unie van de Lage Landen en op termijn, als mensen dat willen, kan het samen.
Zo ver wil ik niet gaan, maar we zijn cultureel behoorlijk anders. We lijken in zekere zin meer op Duitsers dan op Belgenquote:Op zaterdag 6 september 2025 18:20 schreef Groepfunder het volgende:
Ik heb één keer gesolliciteerd in Vlaanderen. Er mag dan Nederlands gesproken worden, de cultuur is echt anders dan in Nederland. Of zoals ik het iemand wel 'ns heb horen formuleren: "Vlamingen zijn Fransen die Nederlands spreken." Lekker zelfstandig laten.
Nee. Dat is niet nodig ..........quote:Op zaterdag 6 september 2025 12:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Niemand overweegt dan ook met hun landen van herkomst te fuseren.
Dat is al eens geprobeerd en beviel ook niet echt.quote:Op zaterdag 6 september 2025 18:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
We lijken in zekere zin meer op Duitsers
quote:Op zaterdag 6 september 2025 18:35 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Dat is al eens geprobeerd en beviel ook niet echt.
en hoeveel olympische medailles!!!quote:Op zaterdag 6 september 2025 18:23 schreef capricia het volgende:
Hoeveel BBP hebben we als Benelux samen? Zijn we dan een beetje een grote speler in de EU?
Vlamingen gebruiken dagdagelijks ook best veel woorden oorspronkelijk uit het Duitsquote:Op zaterdag 6 september 2025 18:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zo ver wil ik niet gaan, maar we zijn cultureel behoorlijk anders. We lijken in zekere zin meer op Duitsers dan op Belgen
Die maakten er een bende vanquote:Op zaterdag 6 september 2025 18:35 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Dat is al eens geprobeerd en beviel ook niet echt.
De verschillen tussen Duitsers onderling zijn groter dan tussen Nederlanders en Vlamingen. In Duitsland is er nog steeds een enorme kloof tussen de voormalige BRD en DDR en tussen het protestante noorden en het katholieke Zuiden.quote:Op zaterdag 6 september 2025 18:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zo ver wil ik niet gaan, maar we zijn cultureel behoorlijk anders. We lijken in zekere zin meer op Duitsers dan op Belgen
Zeker nooit in Rotterdam geweestquote:Op zaterdag 6 september 2025 08:59 schreef capricia het volgende:
Dat verschil heb je in Nederland ook en Vlaanderen is een stuk meer katholiek dan Noord-Brabant en Limburg. Wij vieren geen Maria hemelvaart en Allerheilige wat daar feestdagen zijn om maar een voorbeeld te geven.quote:Op zaterdag 6 september 2025 18:46 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
tussen het protestante noorden en het katholieke Zuiden.
Dat komt omdat Vlaanderen een wingewest is voor de Walloniers.quote:Op zaterdag 6 september 2025 16:57 schreef Straatcommando. het volgende:
In Nederland en België ook.quote:Op zaterdag 6 september 2025 18:46 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
De verschillen tussen Duitsers onderling zijn groter dan tussen Nederlanders en Vlamingen. In Duitsland is er nog steeds een enorme kloof tussen de voormalige BRD en DDR en tussen het protestante noorden en het katholieke Zuiden.
Zoals Wallonië jarenlang een wingewest was voor Vlaanderen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 20:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat komt omdat Vlaanderen een wingewest is voor de Walloniers.
Ik denk dat het wel meevalt aan subsidie en welvaartsoverdracht dat er nodig zou zijn om hen omhoog te trekken.
Dat deel van de geschiedenis ken ik niet...quote:Op zaterdag 6 september 2025 20:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zoals Wallonië jarenlang een wingewest was voor Vlaanderen.
Echt, dat dedain richting Wallonië... Randstad op z'n best.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
quote:Op zaterdag 6 september 2025 20:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat deel van de geschiedenis ken ik niet...
Maar dan nog, het kan toch voor de ontwikkeling van Vlaanderen beter zijn om zich af te scheiden van het Franstalige deel?Ik zou niet weten waarom.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zoals uit de laatste cijfers blijkt, hebben zowel Vlaamse als Waalse jongeren een steeds hechtere band met België als nationaliteit.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)-liever-meer-belgie/
Dat hele 'hereningingsidee' leeft niet alleen in België, het heeft nooit geleefd.
En laten we wel zijn... Mislukt? België bestaat als federatie al langer dan zowel Italië als Duitsland, en heeft het stukken beter volgehouden dan Tsjecho-Slowakijke, Joegoslavië en de USSR.
Voor mij persoonlijk: zou leuk zijn als België bij ons komt - stukken meer cultuur, historie, architectonische schoonheid en natuur - maar zolang die 'Hollandse' betweterij de boventoon voert zul je de Belgen nooit warm zien lopen voor die 'hereniging'.
En terecht. De hel dat dat schone Zuiden door Randstedelijke D66'ers wordt 'omgevormd tot zoals het heurt'... de horror.
Laat België maar België zijn.Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
Als Brabander heb ik al decennia contacten met Vlamingen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 16:18 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dit.
Ik hou van Nederland, ik hou van Nederlanders![]()
![]()
![]()
Maar ik wil ABSOLUUT niet bij Nederland horen!
Ik hou van onze brakke wegen, onze chaotische huizen waar we mee mogen doen wat we willen, onze 'bescheidenheid' en kneuterigheid, onze gezondheidszorg die geen rib uit je lijf kost en waar je probleemloos bij je huisarts of specialist terecht kan.
Ik hou van Vlaanderen zoals het is![]()
Wallonië en Brussel mogen vandaag nog naar Frankrijk, maar ik wil niet dat het hier wordt zoals in jullie regelland Nederland.
(De Walen mogen ook wel allemaal afgescheept worden naar Frankrijk en dan maken wij Brussel en Wallonië wel weer mooi en groot)
FLANDRIA![]()
![]()
![]()
Juist daarom zie ik een hereniging wel zitten. Als het parlement wordt geconsolideerd en de Vlaamse kiezers mogen meestemmen dan zullen er naar verhouding minder stemmen gaan naar D66 en andere progressieve partijen. Maar daar is het mij niet om te doen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 20:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Voor mij persoonlijk: zou leuk zijn als België bij ons komt - stukken meer cultuur, historie, architectonische schoonheid en natuur - maar zolang die 'Hollandse' betweterij de boventoon voert zul je de Belgen nooit warm zien lopen voor die 'hereniging'.
En terecht. De hel dat dat schone Zuiden door Randstedelijke D66'ers wordt 'omgevormd tot zoals het heurt'... de horror.
Laat België maar België zijn.
Belgie zal zich bij ons voegen en samen zullen we groots worden, met of zonder zachte g.quote:Op zaterdag 6 september 2025 20:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
België bestaat ondertussen bijna 200 jaar.
Ik kan wel een lijstje geven van landen die het wat minder lang hebben volgehouden. De V.S. hield het nog geen eeuw vol of er was al een bloedige burgeroorlog.
'Failed state?' Enkel wanneer je orangist, Dietse neo-nazi of Vlaamse extremist bent.
Lang leve België.
[ afbeelding ]
Kom vechten danquote:Op zaterdag 6 september 2025 20:45 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Belgie zal zich bij ons voegen en samen zullen we groots worden, met of zonder zachte g.
Ja dus niet he...quote:Op zaterdag 6 september 2025 20:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
In Nederland en België ook.
Ik vind het wel aandoenlijk, al die Verdinaso-adepten die echt denken dat Belgen zitten te wachten op 'hereniging' met Holland.
Mja maar dat ligt wel gevoelig he??quote:Op zaterdag 6 september 2025 20:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zoals Wallonië jarenlang een wingewest was voor Vlaanderen.
Echt, dat dedain richting Wallonië... Randstad op z'n best.
als belgië maar belgië blijftquote:Op zaterdag 6 september 2025 21:24 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Mja maar dat ligt wel gevoelig he??
Die Waalse rijkdom is al lang geleden en zij keken gigantisch neer op ons Vlamingen.
Nu zijn de rollen al een hele tijd omgekeerd, toch hebben de Walen nog steeds dat superioriteitsgevoel. Weigeren Nederlands te leren enz.
Wij Vlamingen krijgen verdorie al Franse les als we 6j zijn en bij hun is het een keuzevak in het latere middelbaar. Wat dan ook bijna niemand kiest.
Nee nee... Wij hoeven ons niet schuldig te voelen naar hun...
Weg ermee
denk aan de olympische medailles, het voebtal succes, de 2 grootste havens van Europa in 1 land!quote:
Doen we. Alleen heet dat land dan wel België en zijn onze kleuren zwart geel rood.quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:25 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
denk aan de olympische medailles, het voebtal succes, de 2 grootste havens van Europa in 1 land!
Ja en..quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:25 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
denk aan de olympische medailles, het voebtal succes, de 2 grootste havens van Europa in 1 land!
jij bent beschonkenquote:Op zaterdag 6 september 2025 21:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Doen we. Alleen heet dat land dan wel België en zijn onze kleuren zwart geel rood.
Nee, belezen.quote:
dat is al lang niet meer zo hoorquote:Op zaterdag 6 september 2025 21:28 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja en..
Ik wil geen volledige dorpen en steden met exact dezelfde huizen en niet eens mogen kiezen of ik grijze of bruine kiezeltjes op mijn oprit leg van mijn eigen gekochte huis.
dan vechten we het uitquote:
dan de prinsenvlag, die is vele malen ouder…quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, belezen.
Belgica is de oudste benaming voor de lage landen en de Belgische driekleur is ouder dan de Nederlandse.
Waarschijnlijk wel, eindelijk een weg zonder gaten in eigen land!quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:00 schreef RotatoR het volgende:
Lijkt me sterk dat de Belgen dit willen.
Nee.quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:31 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
dan de prinsenvlag, die is vele malen ouder…
Nog liever 5 miljoen miljard gaten erbijquote:Op zaterdag 6 september 2025 21:31 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel, eindelijk een weg zonder gaten in eigen land!
niet als vlag van België🤓quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee.
De Brabantse/Belgische/Bourgondische kleuren zijn ouder dan de Prinsenvlag, die van de 16e eeuw dateert.
nou dat zou je ook niet misstaan natuurlijkquote:Op zaterdag 6 september 2025 21:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
De prinsenvlag...
Ik wapper nog liever de door een incontinente bejaarde volgescheten luier als vlag.
Niet minder dan een stoflap vol drek, idd.quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:41 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
nou dat zou je ook niet misstaan natuurlijk
waarom vertrek je niet vast naar belgie danquote:Op zaterdag 6 september 2025 21:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet minder dan een stoflap vol drek, idd.
Omdat ik Brabander ben en mijn enige loyaliteit bij haar ligt.quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:44 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
waarom vertrek je niet vast naar belgie dan
voor zolang dat bog bestaat
je loyaliteit zou bij God en de koning in die volgorde horen liggenquote:Op zaterdag 6 september 2025 21:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat ik Brabander ben en mijn enige loyaliteit bij haar ligt.
volgens wie?quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:48 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
je loyaliteit zou bij God en de koning in die volgorde horen liggen
Hij noemt je Otto, hij is dronken, probeer het morgen nog maar eens.quote:
Ondanks allerlei gebral van bepaalde figuren lijken ook de inwoners van Brabant en Limburg meer op Hollanders dan op Vlamingen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:56 schreef Lenny77 het volgende:
Ik zie zowel de Nederlandse als de Vlaamse provincies Brabant en Limburg wel weer een leuk land vormen
Ze zijn minder arrogant en zachter.quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ondanks allerlei gebral van bepaalde figuren lijken ook de inwoners van Brabant en Limburg meer op Hollanders dan op Vlamingen.
Oh, licht eens toe.quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ondanks allerlei gebral van bepaalde figuren lijken ook de inwoners van Brabant en Limburg meer op Hollanders dan op Vlamingen.
Delen de meeste cultuur met Hollanders. Zelfde werk en ondernemingsmentaliteit. Ze zijn ook dezelfde inrichting van het land gewend.quote:
Dat is diezelfde werk- en ondernemingskwaliteit die Vlamingen hebben.quote:Op zaterdag 6 september 2025 23:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Delen de meeste cultuur met Hollanders. Zelfde werk en ondernemingsmentaliteit. Ze zijn ook dezelfde inrichting van het land gewend.
Zijn allemaal gewoon verschillende tinten van de kleur Nederlander.
Onze werkmentaliteit is een stuk beter dan die van Nederland.quote:Op zaterdag 6 september 2025 23:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Delen de meeste cultuur met Hollanders. Zelfde werk en ondernemingsmentaliteit. Ze zijn ook dezelfde inrichting van het land gewend.
Philips komt ook van boven de grote rivieren eigenlijkquote:Op zaterdag 6 september 2025 23:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat vind ik wel de charme van België, gek genoeg vinden de Belgen die ik dan spreek de Nederlandse orde weer geweldig.quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:28 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja en..
Ik wil geen volledige dorpen en steden met exact dezelfde huizen en niet eens mogen kiezen of ik grijze of bruine kiezeltjes op mijn oprit leg van mijn eigen gekochte huis.
Bij mij niet.quote:Op vrijdag 5 september 2025 20:45 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Jullie laten je dus graag uitbuiten?quote:Op zaterdag 6 september 2025 23:33 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Onze werkmentaliteit is een stuk beter dan die van Nederland.
Er wordt nog net geen rode loper uitgerold voor ons in de Nederlandse bedrijven omdat wij hard en snel werken en geen grote mond hebben. Ook minder parttimers hier.
Ik heb het niet over kwaliteit. Loop eens een Belgisch bedrijf binnen. Gaat er anders aantoe dan in Nederlandse bedrijven.quote:Op zaterdag 6 september 2025 23:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is diezelfde werk- en ondernemingskwaliteit die Vlamingen hebben.
Het katholicisme in Nederland is ook een katholicisme van een Nederlandse smaak. We leven in 2025 en niet in 1700. Limburgers en Brabanders zijn doorde jaren heen gevormd als Nederlanders.quote:Qua cultuur? Dacht het niet. Zuiden is nu eenmaal gevormd door het katholicisme. Dat maakt dat de culturele overeenkomst tussen Zuid-Nederland en België altijd sterker is geweest.
Al was het maar omdat tussen 1648-1795 de katholieke provincies ordinaire wingewesten waren zonder inspraak. En dat Willem I als de dood was dat Brabant en Limburg met de Belgen mee zouden gaan in 1830 en zijn garnizoenen hier jarenlang hield.
Er is niets voor niets een boven en onder de rivieren. Hoe je het ook wendt of keert, de zuidelijke provincies komen qua volksaard en cultuur gewoon meer overeen met België.
Persoonlijk ook blij toe. Ik heb niks met Holland. Nooit gehad.
Ik heb er niet direct een oordeel over. Maar het is er gewoon anders. Niet voor niets gebeurt het vaak dat Nederlandse ondernemers mislukken in Belgie, omdat ze niet genoeg rekening houden met de cultuur in Belgie, terwijl ze in de zuidelijke Nederlandse provincies probleemloos opereren.quote:Op zaterdag 6 september 2025 23:33 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Onze werkmentaliteit is een stuk beter dan die van Nederland.
Er wordt nog net geen rode loper uitgerold voor ons in de Nederlandse bedrijven omdat wij hard en snel werken en geen grote mond hebben. Ook minder parttimers hier.
Ik heb na vakantie terug naar huis expres een andere route genomen dan op de heenweg (de zowat kaarsrechte route via Maastricht en Luik), om vanuit het treinraam ook eens een stuk Wallonië te zien wat ik gewoonlijk niet zie.quote:Op zondag 7 september 2025 02:32 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Dat vind ik wel de charme van België, gek genoeg vinden de Belgen die ik dan spreek de Nederlandse orde weer geweldig.
Inderdaad, als zuiderling ben ik er liever voor dat men het hier ook aantrekkelijk en succesvol maakt (wat ook steeds meer lukt), in plaats van te gaan janken over mensen uit andere provincies.quote:Op zondag 7 september 2025 08:50 schreef FlippingCoin het volgende:
Veel kritiek op Holland hier maar we weten allemaal dat dit een minderwaardigheidscomplex is.
Of ze kunnen er slecht mee omgaan dat mensen verschillen, of ze scheren iedereen uit de Randstad over één kam.quote:Op zondag 7 september 2025 08:50 schreef FlippingCoin het volgende:
Veel kritiek op Holland hier maar we weten allemaal dat dit een minderwaardigheidscomplex is.
Het had een economische gigant kunnen worden.quote:Op zaterdag 6 september 2025 13:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Toch knap dat Willem I het binnen 15 jaar kapot kreeg.
Tsjecho-Slowakije en Joegoslavië hebben het langer volgehouden.
Als de Marokkaantjes een probleem voor je zijn, is Antwerpen en nog zo wat Vlaamse steden ook geen feestquote:Op vrijdag 5 september 2025 21:23 schreef augurk2025 het volgende:
België is prima maar wel zonder Brussel met al die Marokkaantjes
Terwijl je in Holland van Amsterdammer tot biblebelter hebt, en alles ertussen.quote:Op zondag 7 september 2025 08:58 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Of ze kunnen er slecht mee omgaan dat mensen verschillen, of ze scheren iedereen uit de Randstad over één kam.
Dat is bij sommige mensen in m'n (Oost-Brabantse) omgeving duidelijk, die elke Rotterdammer of Amsterdammer associeren met 'grote bek' en 'arrogant'.
Antwerpen, Brugge en Gent is prima, weinig last van Marokkanen gehad daar, en ik kan het weten want ik heb in België gewoond.quote:Op zondag 7 september 2025 09:01 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Als de Marokkaantjes een probleem voor je zijn, is Antwerpen en nog zo wat Vlaamse steden ook geen feest
Borgerhout (Antwerpen), staat toch wel bekend als een wijk met veel Marokkanenquote:Op zondag 7 september 2025 09:44 schreef augurk2025 het volgende:
[..]
Antwerpen, Brugge en Gent is prima, weinig last van Marokkanen gehad daar, en ik kan het weten want ik heb in België gewoond.
Exact dit. Vanuit een Vlaams perspectief praten Nederlandse Brabanders ook 'Hollands' met een zachte -g.quote:Op zondag 7 september 2025 08:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik heb het niet over kwaliteit. Loop eens een Belgisch bedrijf binnen. Gaat er anders aantoe dan in Nederlandse bedrijven.
[..]
Het katholicisme in Nederland is ook een katholicisme van een Nederlandse smaak. We leven in 2025 en niet in 1700. Limburgers en Brabanders zijn doorde jaren heen gevormd als Nederlanders.
In Brabant en Limburg doen ze ook heel veel erg Nederlandse, en dus niet Belgische dingen.
-In het zuiden gebruikt men ook gewoon typisch Nederlandse producten zoals hagelslag, drop, stroopwafels, haringen, kroketten, vanillevla etc. Ook eten/drinken ze veelal de merken die in heel Nederland dominant zijn.
-De huizenbouwstijl en ruimtelijke ordening zijn hier zoals in de rest van Nederland, en onvergelijkbaar met Belgie
-Normen over tijd en afspraken die heel Nederlands zijn, gelden ook in het zuiden.
-De Nederlandse vergader- en poldercultuur werkt ook in het zuiden zo.
-Bij een voetbaltoernooi hangen ookin Brabant en Limburg de straten vol oranje, niemand die voor de Rode Duivels is. Ook een feest als Koningsdag wordt in het zuiden even breed gevierd
-Van die typische Nederlandse gewoonten zoals zegeltjes sparen, kringverjaardagen, gourmetten met kerstmis, trakteren bij verjaardag op je werk, rekeningen splitten, zelf brood meenemen naar je werk zijn ook in het zuiden zeer aanwezig.
-Er is in zuidelijk Nederland geen serieus regionalisme in de politiek. Bijna niemand is serieus met dat soort tegenstellingen bezig en blijkbaar vind men de normen die voor heel het land gelden prima.
Dus net als Tukkers, Friezen of Hollanders dat zijn, zijn het gewoon Nederlanders met een net wat andere kleurnuance.
Wat je opnoemt komt grotendeels door wet en regelgeving en commercie die uitgespreid is binnen de Nederlandse grenzen en dus overgenomen is door de mensen binnen Nederland.quote:Op zondag 7 september 2025 08:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik heb het niet over kwaliteit. Loop eens een Belgisch bedrijf binnen. Gaat er anders aantoe dan in Nederlandse bedrijven.
[..]
Het katholicisme in Nederland is ook een katholicisme van een Nederlandse smaak. We leven in 2025 en niet in 1700. Limburgers en Brabanders zijn doorde jaren heen gevormd als Nederlanders.
In Brabant en Limburg doen ze ook heel veel erg Nederlandse, en dus niet Belgische dingen.
-In het zuiden gebruikt men ook gewoon typisch Nederlandse producten zoals hagelslag, drop, stroopwafels, haringen, kroketten, vanillevla etc. Ook eten/drinken ze veelal de merken die in heel Nederland dominant zijn.
-De huizenbouwstijl en ruimtelijke ordening zijn hier zoals in de rest van Nederland, en onvergelijkbaar met Belgie
-Normen over tijd en afspraken die heel Nederlands zijn, gelden ook in het zuiden.
-Bij een voetbaltoernooi hangen ookin Brabant en Limburg de straten vol oranje, niemand die voor de Rode Duivels is. Ook een feest als Koningsdag wordt in het zuiden even breed gevierd
-Van die typische Nederlandse gewoonten zoals zegeltjes sparen, kringverjaardagen, gourmetten met kerstmis, trakteren bij verjaardag op je werk, rekeningen splitten, zelf brood meenemen naar je werk zijn ook in het zuiden zeer aanwezig.
-Er is in zuidelijk Nederland geen serieus regionalisme in de politiek. Bijna niemand is serieus met dat soort tegenstellingen bezig en blijkbaar vind men de normen die voor heel het land gelden prima.
Dus net als Tukkers, Friezen of Hollanders dat zijn, zijn het gewoon Nederlanders met een net wat andere kleurnuance.
Dat is pertinent onwaar. Na de afscheiding van het huidige België heeft de Nederlandse natie zich ontwikkeld. Dat is een proces van inmiddels bijna 200 jaar. Nergens in Nederland zijn er serieuze afscheidingsbewegingen van gebieden.quote:Op zondag 7 september 2025 11:26 schreef antweerkie het volgende:
[..]
Wat je opnoemt komt grotendeels door wet en regelgeving en commercie die uitgespreid is binnen de Nederlandse grenzen en dus overgenomen is door de mensen binnen Nederland.
De sociale structuren en omgangsvormen zitten zeker grote verschillen in tussen bijvoorbeeld Tukkers en Hollanders.
Dat is een overblijfsel van ver terug, de tijd toen Friezen, Franken en Saksen binnen onze landsgrenzen woonden.
Maar politiek en commercie komen niet uit het niets. Dat is een wisselwerking met de cultuur in een land.quote:Op zondag 7 september 2025 11:26 schreef antweerkie het volgende:
[..]
Wat je opnoemt komt grotendeels door wet en regelgeving en commercie die uitgespreid is binnen de Nederlandse grenzen en dus overgenomen is door de mensen binnen Nederland.
De sociale structuren en omgangsvormen zitten zeker grote verschillen in tussen bijvoorbeeld Tukkers en Hollanders.
Dat is een overblijfsel van ver terug, de tijd toen Friezen, Franken en Saksen binnen onze landsgrenzen woonden.
Het is toch niet onwaar dat er voordat überhaupt Nederland bestond, er hier Friezen , Saksen en Franken woonden binnen de huidige Nederlandse grenzen?quote:Op zondag 7 september 2025 11:42 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Dat is pertinent onwaar. Na de afscheiding van het huidige België heeft de Nederlandse natie zich ontwikkeld. Dat is een proces van inmiddels bijna 200 jaar. Nergens in Nederland zijn er serieuze afscheidingsbewegingen van gebieden.
Zeker , we zijn tegenwoordig allemaal Nederlanders met een gedeelde cultuur en zelfde overheid. Maar de regionale verschillen van vroeger uit zijn nog steeds sterk aanwezig.quote:Op zondag 7 september 2025 12:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar politiek en commercie komen niet uit het niets. Dat is een wisselwerking met de cultuur in een land.
Niet dat er geen verschillen zijn. Een Fries is wat anders dan een Limburger. Maar kijken toch voldoende op elkaar om beide Nederlander te zijn.
Frankrijk kan de hoogste boom in.quote:Op zondag 7 september 2025 11:32 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Je denkt toch niet dat Frankrijk hier akkoord mee gaat?
Frankrijk heeft jaren lang met harde hand alles wat ooit Nederlandstalig was binnen en rond haar grenzen, eruit geramd.
Die gaan echt niet zomaar toekijken hoe België en Nederland samen gaan. Want België is Frankrijk's bufferstaat. En Frankrijk is nu eenmaal groter dan Nederland.
Vergeet het maar.
Dit is niet waar.quote:Op zondag 7 september 2025 11:46 schreef Jojoke het volgende:
Hij pakt het trouwens wel slim aan, want de hereniging van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden is een populaire gedachte in de rechtse kringen van Vlaanderen en Nederland. Terwijl de linkse kringen dromen van een federaal Europa. En hij zegt nu eigenlijk: laat we beginnen met een unie tussen Nederland, België en Luxemburg, en zo het goede voorbeeld geven voor Europa.
het zijn wel jullie buren.quote:Op zondag 7 september 2025 16:41 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Frankrijk kan de hoogste boom in.
Denk je nu echt dat Vlaanderen naar Frankrijk zal luisteren?
We gaan dan nog liever expres tegen ons goesting in bij Nederland dan te moeten buigen voorFrankrijk
Ja ook op Sint Maarten onze buren trouwens. Wel leuke burenquote:Op zondag 7 september 2025 16:49 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja en?
Moeten we ze daarom leuk vinden?
We vinden onze Noorderburen wel leukquote:Op zondag 7 september 2025 16:50 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Ja ook op Sint Maarten onze buren trouwens. Wel leuke buren
nee. We hebben niet dezelfde stormnamenquote:Op zondag 7 september 2025 16:53 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
We vinden onze Noorderburen wel leuk![]()
Is dat niet goed genoeg?
Er zijn ergere dingen in de wereldquote:Op zondag 7 september 2025 16:54 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
nee. We hebben niet dezelfde stormnamen
Belgen zijn leuke mensen. Fransen niet.quote:
ja, Bart de Wever inderdaad. Hebben we toch iets gemeenquote:Op zondag 7 september 2025 16:58 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Er zijn ergere dingen in de wereld
De rijkste regio is Zuidoost Brabant qua vermogen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 17:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja de randstad is ook een stuk rijker dan de rest van Nederland, dat is niet relevant.
Als een federatie tussen België, Nederland en Luxemburg al niet lukt, dan is een Europese federatie natuurlijk helemaal een utopie. Er zitten tussen Nederlanders en Vlamingen minder cultuurverschillen dan tussen bijvoorbeeld Nederlanders, Spanjaarden en Hongaren.quote:Op zondag 7 september 2025 16:45 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dit is niet waar.
Ik woon in een redelijk rechtse omgeving en letterlijk niemand wil hier bij Nederland horen.
We wonen aan de grens en we verstaan ons prima met alle Nederlanders hier. Nogmaals: Nederland![]()
Maar Nederland worden? Nee nee nee
Misschien dat ze er in Antwerpen anders over denken maar ok... De rest van Vlaanderen/ België moet dan ook niet veel hebben van die dikke nekken in Antwerpen
Dan kom je in de verkeerde wijken m'n beste.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:23 schreef augurk2025 het volgende:
België is prima maar wel zonder Brussel met al die Marokkaantjes
Qua inkomen is dat Noord-Holland.quote:Op zondag 7 september 2025 17:16 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De rijkste regio is Zuidoost Brabant qua vermogen.
Juist niet. Wat is er precies om afgunstig op te zijn? Die betonnen grijze jungle die Randstad heet? Lieden die hun eigen roots en geschiedenis niets interesseert? Een kosmopolitische zichzelf buitengewoon interessant wanende club die Haarlem nog niet op de kaart kan aanwijzen?quote:Op zondag 7 september 2025 08:50 schreef FlippingCoin het volgende:
Geen cultuurwetenschapper of antropoloog onderschrijft dit.quote:Op zondag 7 september 2025 08:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
[..]
Zo mooi, die haat jegens Limburg... en elders de zegeningen van multiculturalisme bejubelen.quote:Op zondag 7 september 2025 18:37 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Compleet andere cultuur en daarom mogen ze Limburg van ons hebben wat mij betreft.
Als je Limburg haat, dan ben je nooit in Maastricht geweest.quote:Op zondag 7 september 2025 18:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zo mooi, die haat jegens Limburg... en elders de zegeningen van multiculturalisme bejubelen.
Typisch Randstad-dingetje. Kosmopolitisch en divers en inclusief, tot het de eigen buren betreft.
Nog iets wat ons onderscheidt.
Ze vallen allemaal door de mand, die moderne progressievelingen.quote:Op zondag 7 september 2025 18:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zo mooi, die haat jegens Limburg... en elders de zegeningen van multiculturalisme bejubelen.
Typisch Randstad-dingetje. Kosmopolitisch en divers en inclusief, tot het de eigen buren betreft.
Nog iets wat ons onderscheidt.
Komt iets niet met een kleurtje of exotische religie, is het gewoon net zo PVV allemaal.quote:Op zondag 7 september 2025 19:02 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ze vallen allemaal door de mand, die moderne progressievelingen.
Is de minachting niet naar Christenen, danwel naar de "randprovincies". Of minderheden die niet in het gareel lopen zoals Lale Gül.
Klopt, maar rijkdom is vermogen niet inkomen.quote:Op zondag 7 september 2025 18:32 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Qua inkomen is dat Noord-Holland.
Of op het Centraal Station van Amsterdamquote:Op zondag 7 september 2025 19:02 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Als je Limburg haat, dan ben je nooit in Maastricht geweest.
Ik zou wel een sneer naar Brabant willen maken maar ik heb geen idee wat je daar hebt.quote:Op zondag 7 september 2025 18:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Juist niet. Wat is er precies om afgunstig op te zijn? Die betonnen grijze jungle die Randstad heet? Lieden die hun eigen roots en geschiedenis niets interesseert? Een kosmopolitische zichzelf buitengewoon interessant wanende club die Haarlem nog niet op de kaart kan aanwijzen?
Minder GL-PvdA-ers.quote:Op zondag 7 september 2025 19:39 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ik zou wel een sneer naar Brabant willen maken maar ik heb geen idee wat je daar hebt.
lol
Ik ga pas mee op het PVV orgel in POL als ze dat doorhebben.quote:Op zondag 7 september 2025 19:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Komt iets niet met een kleurtje of exotische religie, is het gewoon net zo PVV allemaal.
Vinex'ers, boeren en Limburgers, de 'submensen'.
Kun je voorstellen dat ik keihard moet lachen wanneer ik die Timmermans weer hoor oreren over diversiteit? Wetende dat die achterban net zo racistisch en xenofobisch en intolerant is als die van de PVV?
Welke cultuurwetenschappers en antropologen zeggen dat de bewoners van onze zuidelijke provincies eigenlijk Belgen zijn dan?quote:Op zondag 7 september 2025 18:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geen cultuurwetenschapper of antropoloog onderschrijft dit.
Diepe zucht.quote:Op zondag 7 september 2025 20:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Welke cultuurwetenschappers en antropologen zeggen dat de bewoners van onze zuidelijke provincies eigenlijk Belgen zijn dan?![]()
Het zijn gewoon Nederlanders, en dat komt mede door wat ik benoem.
Ik kijk naar het nu, want daarin leven we. En daar constateer ik dat Brabanders en Limburgers uit Nederland, net zo Nederlands zijn als Hollanders, Tukkers en Friezen, en dus niet meer lijken op Belgen.quote:Op zondag 7 september 2025 20:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Diepe zucht.
Nergens staat het Belgen zijn.
Doe me een lol, en lees je gewoon in in de geschiedenis van de Lage Landen. Dan besef je misschien ook dat het Nederland dat bestaat sinds 1839 in alle opzichten net zo'n artificiële entiteit is als België. En legio andere natiestaten, trouwens.
Dat cultuur vaak landsgrenzen - zeker gekunstelde - overstijgt.
Dat het daarom ook wat voeten in aarde had, bijvoorbeeld, voordat het Duitsland zoals we dat nu kennen werd wat het is. Zelfde geldt voor Italië.
En dat is je probleem. Je kunt het nu namelijk niet begrijpen zonder de geschiedenis te kennen.quote:Op zondag 7 september 2025 20:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik kijk naar het nu, want daarin leven we. En daar constateer ik dat Brabanders en Limburgers uit Nederland, net zo Nederlands zijn als Hollanders, Tukkers en Friezen, en dus niet meer lijken op Belgen.
Ze doen massaal aan dingen die echt als Nederlandse cultuur gezien worden, zoals ik al opsom.quote:Op zondag 7 september 2025 20:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En dat is je probleem. Je kunt het nu namelijk niet begrijpen zonder de geschiedenis te kennen.
Je verwart verder nationaliteit met cultuur.
Oh dat lijstje neem ik niet serieus. Het staat wel zo bol van nietszeggendheden - kringverjaardagen en kroketten - dat het potsierlijk wordt. Dat die zaken uberhaupt als 'cultuur' genoemd worden is nog erger.quote:Op zondag 7 september 2025 20:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze doen massaal aan dingen die echt als Nederlandse cultuur gezien worden, zoals ik al opsom.
Ga is in een dorp als Eersel wonen en als Hollander zul je direct het verschil merken. Je zult als buitenstaander beschouwd worden terwijl een inwoner van de provincie Antwerpen als lokaal gezien zal worden.quote:Op zondag 7 september 2025 20:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze doen massaal aan dingen die echt als Nederlandse cultuur gezien worden, zoals ik al opsom.
Of de genocide van Willem van Oranje in de Meijerij.quote:Op zondag 7 september 2025 20:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ook wel een leuke vraag: waarom denk je dat Willem I zijn troepen jarenlang in Brabant en Limburg hield?
Eh ja, dat is cultuur. Ook al vind jij het allemaal maar banaal. Alles dat ik noem zijn gewoonten en gebruiken die in heel Nederland aanwezig zijn en gedeeld worden.quote:Op zondag 7 september 2025 20:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh dat lijstje neem ik niet serieus. Het staat wel zo bol van nietszeggendheden - kringverjaardagen en kroketten - dat het potsierlijk wordt. Dat die zaken uberhaupt als 'cultuur' genoemd worden is nog erger.
Nogmaals: doe me een lol en doe eens een grondige studie naar de Lage Landen en haar historie.
Ook wel een leuke vraag: waarom denk je dat Willem I zijn troepen jarenlang in Brabant en Limburg hield?
Als Willem I het hele katholieke grondgebied kwijt was geraakt, dan had Brabant en Limburg meer op Vlaanderen geleken. Het is ook maar 200 jaar geleden. Dus stel je maakt vandaag Nederland, Luxemburg, Vlaanderen, Wallonië, Caribisch Nederland aparte deelstaten in een federatie, dan lijkt over 200 jaar Vlaanderen en Brabant/Limburg weer misschien best wel op elkaar. Er kan veel gebeuren in slechts 200 jaar.quote:Op zondag 7 september 2025 21:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Eh ja, dat is cultuur. Ook al vind jij het allemaal maar banaal. Alles dat ik noem zijn gewoonten en gebruiken die in heel Nederland aanwezig zijn en gedeeld worden.
En in de tijd van Willem I was het wellicht anders. Maar we leven niet in de tijd van Willem I, we leven in 2025 waar ik constateer dat inwoners van de zuidelijke provincies momenteel toch echt meer gemeen hebben met de rest van Nederland, dan met de inwoners van Vlaanderen.
Ja klopt, een volk is prima veranderlijk.quote:Op zondag 7 september 2025 21:25 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Als Willem I het hele katholieke grondgebied kwijt was geraakt, dan had Brabant en Limburg meer op Vlaanderen geleken. Het is ook maar 200 jaar geleden. Dus stel je maakt vandaag Nederland, Luxemburg, Vlaanderen, Wallonië, Caribisch Nederland aparte deelstaten in een federatie, dan lijkt over 200 jaar Vlaanderen en Brabant/Limburg weer misschien best wel op elkaar. Er kan veel gebeuren in slechts 200 jaar.
Dat klopt op zich. Het idee van natiestaten met een “gedeelde identiteit” is ook amper 200 jaar oud…quote:Op zondag 7 september 2025 21:25 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Als Willem I het hele katholieke grondgebied kwijt was geraakt, dan had Brabant en Limburg meer op Vlaanderen geleken. Het is ook maar 200 jaar geleden. Dus stel je maakt vandaag Nederland, Luxemburg, Vlaanderen, Wallonië, Caribisch Nederland aparte deelstaten in een federatie, dan lijkt over 200 jaar Vlaanderen en Brabant/Limburg weer misschien best wel op elkaar. Er kan veel gebeuren in slechts 200 jaar.
Dit, ze hebben hun land de vernieling ingeholpen en jaren gezamenlijk vertikt op de infrastructuur, sociale zorg en financiële situatie op orde te krijgen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 23:23 schreef Tja..1986 het volgende:
Houd op man. Wat een rommeltje is België. Volgens mij hebben ze daar nog nooit van welstand gehoord en de openbare ruimte is ook matig. Lijkt mij een bodemloze put om dat op een beetje gelijk niveau te krijgen.
En hoe gaan jullie dat betalen?quote:Op zaterdag 6 september 2025 16:18 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dit.
Ik hou van Nederland, ik hou van Nederlanders![]()
![]()
![]()
Maar ik wil ABSOLUUT niet bij Nederland horen!
Ik hou van onze brakke wegen, onze chaotische huizen waar we mee mogen doen wat we willen, onze 'bescheidenheid' en kneuterigheid, onze gezondheidszorg die geen rib uit je lijf kost en waar je probleemloos bij je huisarts of specialist terecht kan.
Ik hou van Vlaanderen zoals het is![]()
Wallonië en Brussel mogen vandaag nog naar Frankrijk, maar ik wil niet dat het hier wordt zoals in jullie regelland Nederland.
(De Walen mogen ook wel allemaal afgescheept worden naar Frankrijk en dan maken wij Brussel en Wallonië wel weer mooi en groot)
FLANDRIA![]()
![]()
![]()
het is geen goed doel, maar een investering. heropvoeding tot ze ook hun steentje bij kunnen dragen.quote:Op zondag 7 september 2025 21:33 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dit, ze hebben hun land de vernieling ingeholpen en jaren gezamenlijk vertikt op de infrastructuur, sociale zorg en financiële situatie op orde te krijgen.
Dit gaat de Nederlander een hoop gezeik en geld kosten.
Ze hebben wel broodje Mitraillette in Brussel. Dus als ze ook in ieder middelgrote stad van Nederland een kraampje ervoor openen mogen ze er bij van mij.quote:Op vrijdag 5 september 2025 20:58 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Haha, paar keer gehad. Maar ben er nog niet echt van overtuigd. Friet en brood als combi blijft bijzonder.quote:Op zondag 7 september 2025 22:11 schreef borbit het volgende:
[..]
Ze hebben wel broodje Mitraillette in Brussel. Dus als ze ook in ieder middelgrote stad van Nederland een kraampje ervoor openen mogen ze er bij van mij.
Pardon?quote:Op zondag 7 september 2025 21:33 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dit, ze hebben hun land de vernieling ingeholpen en jaren gezamenlijk vertikt op de infrastructuur, sociale zorg en financiële situatie op orde te krijgen.
Dit gaat de Nederlander een hoop gezeik en geld kosten.
Jij doet net alsof wij arme sloebers zijn joh?quote:Op zondag 7 september 2025 21:35 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
En hoe gaan jullie dat betalen?
Ik heb het 1 keer gehad en het was echt top. Ik heb hier ook weleens gevraagd om een broodje doner met friet ofzo maar dat is toch niet hetzelfde. Ik stel voor dat we snel Belgie inclusief Brussel inlijven en we ze verplichten binnen een maand door het hele land Mitraillette kraampjes te openen. Want ik heb er zin in en heb geen zin om helemaal naar brussel te rijden.quote:Op zondag 7 september 2025 22:13 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Haha, paar keer gehad. Maar ben er nog niet echt van overtuigd. Friet en brood als combi blijft bijzonder.
quote:Op zondag 7 september 2025 22:17 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Pardon?
Onze jeugd zit niet op zolders tot hun 35e.
Onze steden vallen niet zonder stroom.
Onze sociale zorg en vooral medische zorg is top.
We werken hard en veel.
Het is niet dat onze wegen matig zijn dat de rest vernield is.
DIT soort opmerkingen zijn eigenlijk exact de reden waarom we niet bij NL willen...
Nee, jullie zorgen heel goed voor de eigen kavel.quote:Op zondag 7 september 2025 22:17 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Jij doet net alsof wij arme sloebers zijn joh?
Maar jullie hebben geen FOKquote:Op zondag 7 september 2025 22:17 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Pardon?
Onze jeugd zit niet op zolders tot hun 35e.
Onze sociale zorg en vooral medische zorg is top.
We werken hard en veel.
Het is niet dat onze wegen matig zijn dat de rest vernield is.
DIT soort opmerkingen zijn eigenlijk exact de reden waarom we niet bij NL willen...
Wij verwachten/ willen helemaal niet dat Nederland onze bak ellende op zich neemtquote:Op zondag 7 september 2025 22:35 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, jullie zorgen heel goed voor de eigen kavel.
Niks zo vermakelijk als een etentje in Brasschaat trouwens.
Maar jij ziet zelf die totale verpaupering niet (zelfs in Knokke) niet?
Prima als Belgen geen bal willen investeren in de infrastructuur, maar dan kan je ook niet van Nederland verwachten dat ze die bak ellende met open armen tot zich nemen. Belgen delen hun rijkdom niet, wij Nederlanders wel via de belastingen.
En even over die mannen die nog bij hun moeder wonen op hun 35 ste, die mogen dan zeker eerst alle Belgen voorlaten bij de nieuw te bouwen wijken?
Ahumquote:Op zondag 7 september 2025 22:17 schreef Lenny77 het volgende:
.
quote:Op zondag 7 september 2025 22:40 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Wij verwachten/ willen helemaal niet dat Nederland onze bak ellende op zich neemt
We WILLEN NIET bij Nederland horen! Het is ONZE bak ellende![]()
En waarom moeten wij nieuwe wijken hebben? Wij hebben voor een groot deel allemaal koopwoningen, er wordt nog volop gebouwd en de huren zijn nog te betalen (en geen wachtlijsten van 13 jaar).
Wij betalen trouwens een pak meer belastingen dan jullie... Echt, hoeveel weet jij eigenlijk van België? Omdat je wat verpauperde buurten hebt gezien? Ik ken er ook genoeg in NL hoor, daar kan geen gladde straat tegenop...
Dat zeggen ze al jaren, die plannen bestaan al jaren.quote:Op zondag 7 september 2025 22:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ahum
https://www.vrt.be/vrtnws(...)uw-gemeente-getroff/
Hier ook niet, buiten een ongeluk of storing die je overal wel hebt.quote:Op zondag 7 september 2025 22:45 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dat zeggen ze al jaren, die plannen bestaan al jaren.
Het is nog nooit gebeurd...
Ik heb hier thans toch topics gelezen over nieuwbouw projecten die jaren in de vertraging zaten omdat er gewoon niet genoeg stroom was om ze aan te sluiten?quote:Op zondag 7 september 2025 22:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hier ook niet, buiten een ongeluk of storing die je overal wel hebt.
Maar die zijn er dus nog niet, dus kunnen ook niet zonder stroom komen.quote:Op zondag 7 september 2025 22:48 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik heb hier thans toch topics gelezen over nieuwbouw projecten die jaren in de vertraging zaten omdat er gewoon niet genoeg stroom was om ze aan te sluiten?
Je vergeet de rugbultpad en de korenwolf. Die kleine beestjes zorgen ook voor flinke vertragingen.quote:Op zondag 7 september 2025 22:48 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik heb hier thans toch topics gelezen over nieuwbouw projecten die jaren in de vertraging zaten omdat er gewoon niet genoeg stroom was om ze aan te sluiten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |