abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 6 september 2025 @ 21:48:08 #201
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218698711
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:45 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Omdat ik Brabander ben en mijn enige loyaliteit bij haar ligt.
je loyaliteit zou bij God en de koning in die volgorde horen liggen
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zaterdag 6 september 2025 @ 21:51:03 #202
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218698737
quote:
16s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:48 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
je loyaliteit zou bij God en de koning in die volgorde horen liggen
volgens wie?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218698754
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:51 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
volgens wie?
Wij hadden een deal Otto.
pi_218698765
Belgen en Nederlanders staan inmiddels zo ver uit elkaar dat dit me geen goed idee lijkt, dan kunnen we nog beter een extra Duitse provincie worden.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  Moderator zaterdag 6 september 2025 @ 21:56:37 #205
441859 crew  Lenny77
pi_218698801
Ik zie zowel de Nederlandse als de Vlaamse provincies Brabant en Limburg wel weer een leuk land vormen O+
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zaterdag 6 september 2025 @ 22:09:37 #206
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218698929
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:53 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Wij hadden een deal Otto.
vertel
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218698942
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
vertel
Hij noemt je Otto, hij is dronken, probeer het morgen nog maar eens.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  zaterdag 6 september 2025 @ 22:57:38 #208
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218699396
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:56 schreef Lenny77 het volgende:
Ik zie zowel de Nederlandse als de Vlaamse provincies Brabant en Limburg wel weer een leuk land vormen O+
Ondanks allerlei gebral van bepaalde figuren lijken ook de inwoners van Brabant en Limburg meer op Hollanders dan op Vlamingen.
  Moderator zaterdag 6 september 2025 @ 23:00:51 #209
441859 crew  Lenny77
pi_218699438
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ondanks allerlei gebral van bepaalde figuren lijken ook de inwoners van Brabant en Limburg meer op Hollanders dan op Vlamingen.
Ze zijn minder arrogant en zachter.
Ook niet zo een grote mond :P

Ik versta mij alleszins prima met hun
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zaterdag 6 september 2025 @ 23:02:16 #210
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218699449
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ondanks allerlei gebral van bepaalde figuren lijken ook de inwoners van Brabant en Limburg meer op Hollanders dan op Vlamingen.
Oh, licht eens toe.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 6 september 2025 @ 23:07:30 #211
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218699489
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 23:02 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Oh, licht eens toe.
Delen de meeste cultuur met Hollanders. Zelfde werk en ondernemingsmentaliteit. Ze zijn ook dezelfde inrichting van het land gewend.

Zijn allemaal gewoon verschillende tinten van de kleur Nederlander.
  zaterdag 6 september 2025 @ 23:10:32 #212
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218699507
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 23:07 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Delen de meeste cultuur met Hollanders. Zelfde werk en ondernemingsmentaliteit. Ze zijn ook dezelfde inrichting van het land gewend.

Zijn allemaal gewoon verschillende tinten van de kleur Nederlander.
Dat is diezelfde werk- en ondernemingskwaliteit die Vlamingen hebben.

Qua cultuur? Dacht het niet. Zuiden is nu eenmaal gevormd door het katholicisme. Dat maakt dat de culturele overeenkomst tussen Zuid-Nederland en België altijd sterker is geweest.

Al was het maar omdat tussen 1648-1795 de katholieke provincies ordinaire wingewesten waren zonder inspraak. En dat Willem I als de dood was dat Brabant en Limburg met de Belgen mee zouden gaan in 1830 en zijn garnizoenen hier jarenlang hield.

Er is niets voor niets een boven en onder de rivieren. Hoe je het ook wendt of keert, de zuidelijke provincies komen qua volksaard en cultuur gewoon meer overeen met België.

Persoonlijk ook blij toe. Ik heb niks met Holland. Nooit gehad.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator zaterdag 6 september 2025 @ 23:33:02 #213
441859 crew  Lenny77
pi_218699632
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 23:07 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Delen de meeste cultuur met Hollanders. Zelfde werk en ondernemingsmentaliteit. Ze zijn ook dezelfde inrichting van het land gewend.

Zijn allemaal gewoon verschillende tinten van de kleur Nederlander.
Onze werkmentaliteit is een stuk beter dan die van Nederland.
Er wordt nog net geen rode loper uitgerold voor ons in de Nederlandse bedrijven omdat wij hard en snel werken en geen grote mond hebben. Ook minder parttimers hier.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lenny77 op 07-09-2025 07:04:07 ]
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_218699682
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 23:07 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Delen de meeste cultuur met Hollanders. Zelfde werk en ondernemingsmentaliteit. Ze zijn ook dezelfde inrichting van het land gewend.

Zijn allemaal gewoon verschillende tinten van de kleur Nederlander.
Philips komt ook van boven de grote rivieren eigenlijk
pi_218700133
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:28 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ja en..
Ik wil geen volledige dorpen en steden met exact dezelfde huizen en niet eens mogen kiezen of ik grijze of bruine kiezeltjes op mijn oprit leg van mijn eigen gekochte huis.
Dat vind ik wel de charme van België, gek genoeg vinden de Belgen die ik dan spreek de Nederlandse orde weer geweldig.
  zondag 7 september 2025 @ 08:41:32 #216
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218700874
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 20:45 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Leeft dit ook een beetje in Nederland?
Bij mij niet.
Maar bij veruit de meeste Belgen al helemaal niet, ongeacht wat deze premier zegt.

Het enige wat we een klein beetje gemeen met elkaar hebben is de taal. Met Vlamingen dan.
Voor de rest zijn er gigantische cultuurverschillen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_218700882
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 23:33 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Onze werkmentaliteit is een stuk beter dan die van Nederland.
Er wordt nog net geen rode loper uitgerold voor ons in de Nederlandse bedrijven omdat wij hard en snel werken en geen grote mond hebben. Ook minder parttimers hier.
Jullie laten je dus graag uitbuiten?
  zondag 7 september 2025 @ 08:46:32 #218
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218700888
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 23:10 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat is diezelfde werk- en ondernemingskwaliteit die Vlamingen hebben.
Ik heb het niet over kwaliteit. Loop eens een Belgisch bedrijf binnen. Gaat er anders aantoe dan in Nederlandse bedrijven.

quote:
Qua cultuur? Dacht het niet. Zuiden is nu eenmaal gevormd door het katholicisme. Dat maakt dat de culturele overeenkomst tussen Zuid-Nederland en België altijd sterker is geweest.

Al was het maar omdat tussen 1648-1795 de katholieke provincies ordinaire wingewesten waren zonder inspraak. En dat Willem I als de dood was dat Brabant en Limburg met de Belgen mee zouden gaan in 1830 en zijn garnizoenen hier jarenlang hield.

Er is niets voor niets een boven en onder de rivieren. Hoe je het ook wendt of keert, de zuidelijke provincies komen qua volksaard en cultuur gewoon meer overeen met België.

Persoonlijk ook blij toe. Ik heb niks met Holland. Nooit gehad.
Het katholicisme in Nederland is ook een katholicisme van een Nederlandse smaak. We leven in 2025 en niet in 1700. Limburgers en Brabanders zijn doorde jaren heen gevormd als Nederlanders.

In Brabant en Limburg doen ze ook heel veel erg Nederlandse, en dus niet Belgische dingen.
-In het zuiden gebruikt men ook gewoon typisch Nederlandse producten zoals hagelslag, drop, stroopwafels, haringen, kroketten, vanillevla etc. Ook eten/drinken ze veelal de merken die in heel Nederland dominant zijn.
-De huizenbouwstijl en ruimtelijke ordening zijn hier zoals in de rest van Nederland, en onvergelijkbaar met Belgie
-Normen over tijd en afspraken die heel Nederlands zijn, gelden ook in het zuiden.
-De Nederlandse vergader- en poldercultuur werkt ook in het zuiden zo.
-Bij een voetbaltoernooi hangen ookin Brabant en Limburg de straten vol oranje, niemand die voor de Rode Duivels is. Ook een feest als Koningsdag wordt in het zuiden even breed gevierd
-Van die typische Nederlandse gewoonten zoals zegeltjes sparen, kringverjaardagen, gourmetten met kerstmis, trakteren bij verjaardag op je werk, rekeningen splitten, zelf brood meenemen naar je werk zijn ook in het zuiden zeer aanwezig.
-Er is in zuidelijk Nederland geen serieus regionalisme in de politiek. Bijna niemand is serieus met dat soort tegenstellingen bezig en blijkbaar vind men de normen die voor heel het land gelden prima.

Dus net als Tukkers, Friezen of Hollanders dat zijn, zijn het gewoon Nederlanders met een net wat andere kleurnuance.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hexagon op 07-09-2025 10:23:44 ]
  zondag 7 september 2025 @ 08:50:33 #219
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218700904
Veel kritiek op Holland hier maar we weten allemaal dat dit een minderwaardigheidscomplex is.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zondag 7 september 2025 @ 08:50:57 #220
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218700906
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 23:33 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Onze werkmentaliteit is een stuk beter dan die van Nederland.
Er wordt nog net geen rode loper uitgerold voor ons in de Nederlandse bedrijven omdat wij hard en snel werken en geen grote mond hebben. Ook minder parttimers hier.
Ik heb er niet direct een oordeel over. Maar het is er gewoon anders. Niet voor niets gebeurt het vaak dat Nederlandse ondernemers mislukken in Belgie, omdat ze niet genoeg rekening houden met de cultuur in Belgie, terwijl ze in de zuidelijke Nederlandse provincies probleemloos opereren.

Belgische werkcultuur is meer hiërarchisch. Maar in Belgie zijn bijvoorbeeld ook vakbonden veel agressiever en militanter dan in Nederland, waar alles aan overlegtafels wordt uitvergaderd.
  zondag 7 september 2025 @ 08:52:42 #221
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218700911
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 02:32 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Dat vind ik wel de charme van België, gek genoeg vinden de Belgen die ik dan spreek de Nederlandse orde weer geweldig.
Ik heb na vakantie terug naar huis expres een andere route genomen dan op de heenweg (de zowat kaarsrechte route via Maastricht en Luik), om vanuit het treinraam ook eens een stuk Wallonië te zien wat ik gewoonlijk niet zie.

Erg charmant idd.
  zondag 7 september 2025 @ 08:54:58 #222
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218700919
quote:
16s.gif Op zondag 7 september 2025 08:50 schreef FlippingCoin het volgende:
Veel kritiek op Holland hier maar we weten allemaal dat dit een minderwaardigheidscomplex is.
Inderdaad, als zuiderling ben ik er liever voor dat men het hier ook aantrekkelijk en succesvol maakt (wat ook steeds meer lukt), in plaats van te gaan janken over mensen uit andere provincies.
  zondag 7 september 2025 @ 08:58:02 #223
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218700939
quote:
16s.gif Op zondag 7 september 2025 08:50 schreef FlippingCoin het volgende:
Veel kritiek op Holland hier maar we weten allemaal dat dit een minderwaardigheidscomplex is.
Of ze kunnen er slecht mee omgaan dat mensen verschillen, of ze scheren iedereen uit de Randstad over één kam.

Dat is bij sommige mensen in m'n (Oost-Brabantse) omgeving duidelijk, die elke Rotterdammer of Amsterdammer associeren met 'grote bek' en 'arrogant'.
pi_218700942
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 13:26 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Toch knap dat Willem I het binnen 15 jaar kapot kreeg.

Tsjecho-Slowakije en Joegoslavië hebben het langer volgehouden.
Het had een economische gigant kunnen worden.

Aan de anderen kant waren we wel betrokken kunnen worden bij de eerste wereldoorlog
Corporate translator
pi_218700955
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 21:23 schreef augurk2025 het volgende:
België is prima maar wel zonder Brussel met al die Marokkaantjes
Als de Marokkaantjes een probleem voor je zijn, is Antwerpen en nog zo wat Vlaamse steden ook geen feest
Honey ! Take me drunk, i am home !
  zondag 7 september 2025 @ 09:03:50 #226
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218700966
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 08:58 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Of ze kunnen er slecht mee omgaan dat mensen verschillen, of ze scheren iedereen uit de Randstad over één kam.

Dat is bij sommige mensen in m'n (Oost-Brabantse) omgeving duidelijk, die elke Rotterdammer of Amsterdammer associeren met 'grote bek' en 'arrogant'.
Terwijl je in Holland van Amsterdammer tot biblebelter hebt, en alles ertussen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_218701389
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 09:01 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Als de Marokkaantjes een probleem voor je zijn, is Antwerpen en nog zo wat Vlaamse steden ook geen feest
Antwerpen, Brugge en Gent is prima, weinig last van Marokkanen gehad daar, en ik kan het weten want ik heb in België gewoond.
pi_218701479
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 09:44 schreef augurk2025 het volgende:

[..]
Antwerpen, Brugge en Gent is prima, weinig last van Marokkanen gehad daar, en ik kan het weten want ik heb in België gewoond.
Borgerhout (Antwerpen), staat toch wel bekend als een wijk met veel Marokkanen :P
pi_218702011
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 08:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik heb het niet over kwaliteit. Loop eens een Belgisch bedrijf binnen. Gaat er anders aantoe dan in Nederlandse bedrijven.
[..]
Het katholicisme in Nederland is ook een katholicisme van een Nederlandse smaak. We leven in 2025 en niet in 1700. Limburgers en Brabanders zijn doorde jaren heen gevormd als Nederlanders.

In Brabant en Limburg doen ze ook heel veel erg Nederlandse, en dus niet Belgische dingen.
-In het zuiden gebruikt men ook gewoon typisch Nederlandse producten zoals hagelslag, drop, stroopwafels, haringen, kroketten, vanillevla etc. Ook eten/drinken ze veelal de merken die in heel Nederland dominant zijn.
-De huizenbouwstijl en ruimtelijke ordening zijn hier zoals in de rest van Nederland, en onvergelijkbaar met Belgie
-Normen over tijd en afspraken die heel Nederlands zijn, gelden ook in het zuiden.
-De Nederlandse vergader- en poldercultuur werkt ook in het zuiden zo.
-Bij een voetbaltoernooi hangen ookin Brabant en Limburg de straten vol oranje, niemand die voor de Rode Duivels is. Ook een feest als Koningsdag wordt in het zuiden even breed gevierd
-Van die typische Nederlandse gewoonten zoals zegeltjes sparen, kringverjaardagen, gourmetten met kerstmis, trakteren bij verjaardag op je werk, rekeningen splitten, zelf brood meenemen naar je werk zijn ook in het zuiden zeer aanwezig.
-Er is in zuidelijk Nederland geen serieus regionalisme in de politiek. Bijna niemand is serieus met dat soort tegenstellingen bezig en blijkbaar vind men de normen die voor heel het land gelden prima.

Dus net als Tukkers, Friezen of Hollanders dat zijn, zijn het gewoon Nederlanders met een net wat andere kleurnuance.
Exact dit. Vanuit een Vlaams perspectief praten Nederlandse Brabanders ook 'Hollands' met een zachte -g.
pi_218702567
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 08:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik heb het niet over kwaliteit. Loop eens een Belgisch bedrijf binnen. Gaat er anders aantoe dan in Nederlandse bedrijven.
[..]
Het katholicisme in Nederland is ook een katholicisme van een Nederlandse smaak. We leven in 2025 en niet in 1700. Limburgers en Brabanders zijn doorde jaren heen gevormd als Nederlanders.

In Brabant en Limburg doen ze ook heel veel erg Nederlandse, en dus niet Belgische dingen.
-In het zuiden gebruikt men ook gewoon typisch Nederlandse producten zoals hagelslag, drop, stroopwafels, haringen, kroketten, vanillevla etc. Ook eten/drinken ze veelal de merken die in heel Nederland dominant zijn.
-De huizenbouwstijl en ruimtelijke ordening zijn hier zoals in de rest van Nederland, en onvergelijkbaar met Belgie
-Normen over tijd en afspraken die heel Nederlands zijn, gelden ook in het zuiden.
-De Nederlandse vergader- en poldercultuur werkt ook in het zuiden zo.
-Bij een voetbaltoernooi hangen ookin Brabant en Limburg de straten vol oranje, niemand die voor de Rode Duivels is. Ook een feest als Koningsdag wordt in het zuiden even breed gevierd
-Van die typische Nederlandse gewoonten zoals zegeltjes sparen, kringverjaardagen, gourmetten met kerstmis, trakteren bij verjaardag op je werk, rekeningen splitten, zelf brood meenemen naar je werk zijn ook in het zuiden zeer aanwezig.
-Er is in zuidelijk Nederland geen serieus regionalisme in de politiek. Bijna niemand is serieus met dat soort tegenstellingen bezig en blijkbaar vind men de normen die voor heel het land gelden prima.

Dus net als Tukkers, Friezen of Hollanders dat zijn, zijn het gewoon Nederlanders met een net wat andere kleurnuance.
Wat je opnoemt komt grotendeels door wet en regelgeving en commercie die uitgespreid is binnen de Nederlandse grenzen en dus overgenomen is door de mensen binnen Nederland.

De sociale structuren en omgangsvormen zitten zeker grote verschillen in tussen bijvoorbeeld Tukkers en Hollanders.
Dat is een overblijfsel van ver terug, de tijd toen Friezen, Franken en Saksen binnen onze landsgrenzen woonden.
pi_218702614
Je denkt toch niet dat Frankrijk hier akkoord mee gaat?

Frankrijk heeft jaren lang met harde hand alles wat ooit Nederlandstalig was binnen en rond haar grenzen, eruit geramd.

Die gaan echt niet zomaar toekijken hoe België en Nederland samen gaan. Want België is Frankrijk's bufferstaat. En Frankrijk is nu eenmaal groter dan Nederland.

Vergeet het maar.

[ Bericht 38% gewijzigd door PieterDeRijcke op 07-09-2025 11:40:56 ]
pi_218702662
Die Lukaku kan natuurlijk wel Oranje's spitsenprobleem oplossen.....
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_218702717
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 11:26 schreef antweerkie het volgende:

[..]
Wat je opnoemt komt grotendeels door wet en regelgeving en commercie die uitgespreid is binnen de Nederlandse grenzen en dus overgenomen is door de mensen binnen Nederland.

De sociale structuren en omgangsvormen zitten zeker grote verschillen in tussen bijvoorbeeld Tukkers en Hollanders.
Dat is een overblijfsel van ver terug, de tijd toen Friezen, Franken en Saksen binnen onze landsgrenzen woonden.
Dat is pertinent onwaar. Na de afscheiding van het huidige België heeft de Nederlandse natie zich ontwikkeld. Dat is een proces van inmiddels bijna 200 jaar. Nergens in Nederland zijn er serieuze afscheidingsbewegingen van gebieden.
pi_218702752
Hij pakt het trouwens wel slim aan, want de hereniging van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden is een populaire gedachte in de rechtse kringen van Vlaanderen en Nederland. Terwijl de linkse kringen dromen van een federaal Europa. En hij zegt nu eigenlijk: laat we beginnen met een unie tussen Nederland, België en Luxemburg, en zo het goede voorbeeld geven voor Europa.
pi_218702764
En dan moet zeker van de Nederlandse belastingcenten die Belgische snelwegen worden opgeknapt ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
  zondag 7 september 2025 @ 12:47:32 #236
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218703211
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 11:26 schreef antweerkie het volgende:

[..]
Wat je opnoemt komt grotendeels door wet en regelgeving en commercie die uitgespreid is binnen de Nederlandse grenzen en dus overgenomen is door de mensen binnen Nederland.

De sociale structuren en omgangsvormen zitten zeker grote verschillen in tussen bijvoorbeeld Tukkers en Hollanders.
Dat is een overblijfsel van ver terug, de tijd toen Friezen, Franken en Saksen binnen onze landsgrenzen woonden.
Maar politiek en commercie komen niet uit het niets. Dat is een wisselwerking met de cultuur in een land.

Niet dat er geen verschillen zijn. Een Fries is wat anders dan een Limburger. Maar kijken toch voldoende op elkaar om beide Nederlander te zijn.
pi_218703922
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 11:42 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
Dat is pertinent onwaar. Na de afscheiding van het huidige België heeft de Nederlandse natie zich ontwikkeld. Dat is een proces van inmiddels bijna 200 jaar. Nergens in Nederland zijn er serieuze afscheidingsbewegingen van gebieden.
Het is toch niet onwaar dat er voordat überhaupt Nederland bestond, er hier Friezen , Saksen en Franken woonden binnen de huidige Nederlandse grenzen?
Vandaar dat een Brabander zich cultureel meer verbonden voelt met iemand over de grens in België dan met een hollander.
pi_218704188
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 12:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar politiek en commercie komen niet uit het niets. Dat is een wisselwerking met de cultuur in een land.

Niet dat er geen verschillen zijn. Een Fries is wat anders dan een Limburger. Maar kijken toch voldoende op elkaar om beide Nederlander te zijn.
Zeker , we zijn tegenwoordig allemaal Nederlanders met een gedeelde cultuur en zelfde overheid. Maar de regionale verschillen van vroeger uit zijn nog steeds sterk aanwezig.
  zondag 7 september 2025 @ 14:41:09 #239
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218704402
Ik voel mij als Gelderlander die letterlijk aan de Gelderse kant van de Maas woont ook veel meer verbonden met Brabanders, dan met bijvoorbeeld een Drenthenaar, Overijsselnaar, Zeeuw of Randstedeling.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Moderator zondag 7 september 2025 @ 16:41:34 #240
441859 crew  Lenny77
pi_218706470
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 11:32 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Je denkt toch niet dat Frankrijk hier akkoord mee gaat?

Frankrijk heeft jaren lang met harde hand alles wat ooit Nederlandstalig was binnen en rond haar grenzen, eruit geramd.

Die gaan echt niet zomaar toekijken hoe België en Nederland samen gaan. Want België is Frankrijk's bufferstaat. En Frankrijk is nu eenmaal groter dan Nederland.

Vergeet het maar.
Frankrijk kan de hoogste boom in.
Denk je nu echt dat Vlaanderen naar Frankrijk zal luisteren?
We gaan dan nog liever expres tegen ons goesting in bij Nederland dan te moeten buigen voor :r Frankrijk :r
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')