abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 september 2025 @ 11:39:28 #1
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218685481
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218685588
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 11:18 schreef VoMy het volgende:

[..]
Tis een leuk stukje fantasie maar het slaat verder nergens op. Je doet claims die je niet kan onderbouwen. Ik hoef daar verder ook niet op in te gaan, kom eerst maar met bronnen per uitspraak - je hebt er in die post 0 geleverd - tot die tijd betitelen we alles als onwaar.

Wel grappig om te lezen verder. Vandaar de lol.
Ah, ik begrijp het. Je mag niet zelf een analyse maken, je mag alleen de analyse van iemand anders via een linkje quoten. Maar ik ben te lui om hem eerst op X te zetten, dus je moet het hier maar mee doen.
  vrijdag 5 september 2025 @ 12:05:27 #3
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218685614
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 12:00 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, ik begrijp het. Je mag niet zelf een analyse maken, je mag alleen de analyse van iemand anders via een linkje quoten.
Hoezo, analyse maken?
Je doet een uitspraak als: mensen stemmen alleen op GroenLinks vanwege het klimaat en niet vanwege het sociale aspect.
Dat kun je gewoon verifiëren door aan hun kiezers te vragen: is dat zo? Heb je niet gedaan.

Wat jij wel doet, is het fantaseren en als waarheid opvoeren. Dat is geen analyse.
  vrijdag 5 september 2025 @ 12:07:51 #4
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_218685630
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 12:00 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, ik begrijp het. Je mag niet zelf een analyse maken, je mag alleen de analyse van iemand anders via een linkje quoten. Maar ik ben te lui om hem eerst op X te zetten, dus je moet het hier maar mee doen.
Nou, wellicht heeft je volstrekte gebrek aan ook maar enige onderbouwing er iets mee te maken? :!

Wellicht hoor.. :+
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_218685641
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 12:05 schreef VoMy het volgende:

[..]
Hoezo, analyse maken?
Je doet een uitspraak als: mensen stemmen alleen op GroenLinks vanwege het klimaat en niet vanwege het sociale aspect.
Dat kun je gewoon verifiëren door aan hun kiezers te vragen: is dat zo? Heb je niet gedaan.

Wat jij wel doet, is het fantaseren en als waarheid opvoeren. Dat is geen analyse.
Ah, dat komt uit een filmpje van de Correspondent:

Bekijk deze YouTube-video
pi_218685855
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 08:20 schreef capricia het volgende:

[..]
Terwijl ze de PVV ook weer uitsluiten. :D
Ja, Yeşilgöz is de eerste die ze moeten wisselen. Haar verhaal is gewoon niet sterk.
De PVV sluiten ze even uit om de mens Wilders. Hun ideologische matties van JA21 zijn nog steeds deel van het droombeeld. Ondertussen wordt alles links van het CDA consequent weggezet als een kwaadaardige ideologie…
En dat beperkt zich niet tot Yeşilgöz…
pi_218686033
Boudewijn GeelsMartine Wolzak
In het kort
Joost Eerdmans: ‘Ik had allang bij de PVV kunnen zitten, maar ik wilde geen klapvee van Wilders zijn’

quote:
JA21 staat in de peilingen op negen zetels en gaat de verkiezingen in met enkele prominenten die afkomstig zijn van PVV en NSC.
De partij lijkt vooral kiezers van de VVD af te snoepen, maar mikt op de PVV-achterban.
Met focus op lagere lasten en efficiëntie wil JA21 het rechtse profiel van de partij verstevigen.
Voor Joost Eerdmans stonden de sterren nog nooit zo gunstig als nu. Zijn partij JA21 staat op negen zetels in de peilingen. Hij lijkt vooral de VVD leeg te eten, maar Eerdmans heeft liever de kiezers van Geert Wilders. ‘Want in de huidige peilingen komen we helemaal niet tot een meerderheid voor centrumrechts.’

Joost Eerdmans debuteerde in de Tweede Kamer als lid van de Lijst Pim Fortuyn.

Ja, hij heeft een Sinterklaasgevoel, bevestigt Joost Eerdmans. Nu nog is hij het enige fractielid van JA21. Op 29 oktober mag hij – afgaand op de huidige peilingen – een hele stapel cadeautjes uitpakken. Sommige daarvan flonkeren nu al, zoals Ingrid Coenradie (ex-PVV-staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, derde op de kandidatenlijst) en Diederik Boomsma (ex-NSC, nummer zes op de lijst). Ze zitten zaterdag bij het verkiezingscongres van de partij in Utrecht trots vooraan.

Op negen virtuele zetels staat het rechts-conservatieve JA21 inmiddels. De 54-jarige Eerdmans, eerder Kamerlid namens Pim Fortuyns LPF en wethouder voor Leefbaar Rotterdam (hij richtte ook EénNL op en flirtte met het CDA en Forum voor Democratie), lijkt vooral de VVD van de door de Douwe Bob-affaire beschadigde Dilan Yesilgöz leeg te eten. Maar hij heeft liever de kiezers van Geert Wilders, zegt hij in het ledenrestaurant van de Tweede Kamer. Want de VVD is nodig voor het centrumrechtse kabinet waar Nederland volgens hem zo naar snakt. ‘Laten we eerlijk zijn: in de huidige peilingen komen we helemaal niet tot een meerderheid voor centrumrechts.’

Maandag zat u met Coenradie bij Jeroen Pauw in de allereerste uitzending van de talkshow Pauw & De Wit. Hoe was dat?
‘“Back in the game”, zei ik tegen Jeroen. Hij was sterk. Al vond ik een aantal dingen wel weer wat flauw.’

Dat hij u al in de eerste zin omschreef als ‘politieke avonturier’ bijvoorbeeld?
‘Ja. Dat ben ik helemaal niet, want ik ben altijd heel dicht bij mijn eigen overtuiging gebleven. Nu ben ik eindelijk echt geland. Ik had allang bij de PVV kunnen zitten, maar ik wilde geen klapvee van Geert Wilders zijn.’

Pauw speelde een filmpje af waarin Coenradie in een vorig leven als fractievoorzitter van Leefbaar Rotterdam heel duidelijke taal sprak over Marokkanen. Dat terwijl ze begin augustus in Nieuwsuur had gezegd dat ze de islam ‘helemaal prima’ vindt, iets waar u en medeoprichter van JA21 Annabel Nanninga heel anders over denken. Op X regende het na die Nieuwsuur-uitzending kritiek: zie je wel, wéér een vechtclub op rechts.
‘Helaas. Het probleem van deze tijd is het framen op basis van één uitspraak. Ik zeg: leer nu eens luisteren.’

Hadden jullie maandag zelf dit verhelderende filmpje ingebracht over Coenradie bij Leefbaar Rotterdam?
‘Ja.’

Dat heeft de linkse BNNVARA dan mooi voor jullie opgelost.
‘Haha, ik gedij ook goed in linkse programma’s. Dan word ik uitgedaagd en ben ik lekker scherp.’

Bij verkiezingen hoort inmiddels standaard de vraag: wilt u eventueel regeren met de PVV?
‘Wij sluiten die partij in elk geval niet uit, zoals de VVD en het CDA wel doen. Want de PVV zal wederom een enorm aantal kiezers vertegenwoordigen.’

‘Klopt. Uit onderzoek van PwC blijkt opnieuw dat ondernemers steeds negatiever worden over Nederland. Dat komt door de instabiliteit en de chaos in politiek Den Haag. Wilders kreeg een gouden kans om te laten zien dat de PVV in staat is om te besturen. Met eigen ministers, met een rechtse coalitie. En dan nog breekt het onder zijn eigen handen af. Dat ligt ook aan VVD, NSC en BBB, maar Wilders was de kapitein van dit schip.’

U matcht ook niet met Wilders waar het bijvoorbeeld gaat om het eigen risico in de zorg. Dat gaat bij JA21 niet omlaag.
‘Sociaaleconomisch zijn wij natuurlijk veel rechtser dan de PVV. Wij willen lagere lasten, toeslagen weg, afschaffing van de erf- en schenkbelasting, meer lucht voor ondernemers en de gewone man. Het eigen risico is een van de potjes waar we onze wensen uit willen betalen, zoals ook meer gevangenissen voor law & order.’

JA21 springt nadrukkelijk niet in wat volgens onderzoekers hét electorale gat is: sociaal-cultureel conservatief en economisch links. U bent gewoon bunkerhard rechts.
‘Helemaal niet! Wij zijn voor een heel goed vangnet voor mensen die het echt nodig hebben. Alleen, werken moet wel meer lonen. Het is het klassiek rechts-liberale verhaal dat de VVD ook standaard afsteekt tijdens verkiezingscampagnes, maar daarna tekent die partij uiteindelijk altijd weer bij het linkse kruisje. JA21 zit veel steviger in die wedstrijd.’

U wilt een minister van kernenergie en zelfs een Elon Musk-achtige minister van overheidsefficiëntie.
‘Met dat onderwerp ben ik al twintig jaar bezig. Niet alles wat Musk doet vind ik oké – hoe hij de internationale hulporganisatie USAID heeft uitgekleed bijvoorbeeld – maar hij heeft in de Verenigde Staten wel snel heel wat laaghangend fruit kunnen verwijderen. Dat kan hier ook: er zijn te veel regels die burgers en ondernemers in de weg zitten.’

Zoals het er nu naar uitziet is een stabiel kabinet zonder de PVV onmogelijk zonder GroenLinks-PvdA.
‘Daar lijkt het wel naartoe te zeilen. Dus zeggen wij tegen de kiezer: stem op ons, want anders komt er een middenkabinet dat misschien stabiel is, maar wel stabiel de verkeerde kant op.’

Asiel en migratie is een zeer belangrijk punt voor jullie. Middenpartij D66 wil nu ook selectie van asielzoekers aan de buitengrenzen van Europa.
‘Eindelijk een stap in de goede richting.’

GroenLinks-PvdA wil het migratiesaldo – dus de netto instroom van asielzoekers en arbeidsmigranten samen – beperken tot 40.000 à 60.000 mensen per jaar. Flink minder dan de 224.000 van 2022 en de 137.000 van 2023. Opent dat de weg naar samenwerking?
‘Hm, nou, bij GroenLinks-PvdA wordt het waarschijnlijk het dubbele, want het zit niet echt in hun DNA om mensen tegen te houden. Vooral asielzoekers niet, en die zijn qua kosten en cultuur het grootste probleem. Dus over een kabinet-Timmermans maak ik me grote zorgen.’

En CDA-leider Henri Bontenbal, nu met 25 virtuele zetels tweede in de peilingen na de PVV?
‘Ik waardeer hem omdat hij niet meedoet aan de dagelijkse hysterie, maar Bontenbal lijkt zich uiteindelijk toch meer thuis te voelen op links dan op rechts. Hij zoekt naar haakjes om tegen strengere asielwetten te stemmen en heeft geen bezwaar tegen eurobonds (gezamenlijke Europese schulden, red.).’

Wat is eigenlijk uw streefgetal voor het migratiesaldo?
‘Asielmigratie gaat wat ons betreft richting nul. We begrijpen dat mensen moeten vluchten, maar de opvang moet je elders organiseren, buiten Europa. Dus dan gaat het vooral over arbeidsmigratie. Maar een streefsaldo noemen we niet.’

In uw verkiezingsprogramma pleit u voor een ‘fundamentele discussie’ over welk type werk we in Nederland nodig hebben en waar we arbeidsmigranten voor inzetten. Die discussie loopt al jaren. Wat vindt u?
‘Het is het verhaal van: importeer je de tomatenplukker of de tomaat? Ik denk dat we niet elke tomatenplukker meer moeten importeren. Maar ik kan nu niet in een interview met het FD zeggen: die en die sector mag geen arbeidsmigranten meer inzetten.’

U belooft lastenverlichting, meer geld voor justitie, politie en defensie. Hoe gaat u dat betalen?
‘Ik moet oppassen, want de doorrekening vindt nog plaats, maar ons uitgangspunt is helder: een kleinere overheid, geen geldverslindende uitspattingen zoals klimaatsubsidies meer. Bezuinigen op de zorg is onvermijdelijk. Je kunt wel, de SP voorop, zeggen dat alles moet, maar dan kom je inderdaad uit op een verdubbeling van allerlei belastingen.’

Onze eerste reactie op een minister die overheidsefficiëntie gaat bevorderen was: ook die heeft ambtenaren nodig.
‘Dan verwijs ik even naar Marco Pastors (ook oud-wethouder voor Leefbaar Rotterdam, red.). Hij leidt sinds 2012 het Nationaal Programma Rotterdam-Zuid, een enorm project voor de jeugd, en heeft gezegd: “Ik wil gewoon vier medewerkers.” Hij had ook een heel pand kunnen vullen met honderd mensen.’

Is Pastors de beoogde kandidaat voor deze post?
‘Nee, dat was niet mijn intentie met dit voorbeeld. Maar het is wel een heel goeie vent.’

Wat als de verkiezingen van 29 oktober nou niet de doorbraak van JA21 worden? Het is nu of nooit.
‘We eindigen sowieso in de plus. Hopelijk gaan we richting de tien zetels, maar als het er vijf worden krijgen we er ook al 400% bij.’

Gooit u de handdoek in de ring als het resultaat toch weer tegenvalt, net als twee jaar geleden?
‘Ik? Nee! Ik ga in elk geval winst boeken. Ik bedoel: de partij.’
https://fd.nl/politiek/15(...)&itm_source=articles
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_218686050
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 september 2025 12:43 schreef nostra het volgende:
In het kort
Joost Eerdmans: ‘Ik had allang bij de PVV kunnen zitten, maar ik wilde geen klapvee van Wilders zijn’

[..]
Aldus Joost 'stoelendans' Eerdmans :D

quote:
Partij:
JA21 (sinds 2020)
Leefbaar Rotterdam (sinds 2013)

Voorheen:
CDA,
LPF,
Groep Eerdmans-Van Schijndel,
EénNL,
Leefbaar Capelle,
FVD
"Pools are perfect for holding water"
pi_218686128
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 12:47 schreef probeer het volgende:

[..]
Aldus Joost 'stoelendans' Eerdmans :D
[..]

Prachtig gevonden !
-
pi_218686180
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 12:05 schreef VoMy het volgende:

[..]
Hoezo, analyse maken?

Heb je nog meer vragen over het bronmateriaal?
pi_218686378
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 11:14 schreef capricia het volgende:

[..]
Alleen verschilt men van mening wat nu precies in landsbelang is.
Zeker, maar het lijkt me vrij duidelijk wat het landsbelang serieus nemen is.

Overigens is dat nog steeds wel wat kort door de bocht, want er zijn natuurlijk inhoudelijke verschillen die zo enorm groot zijn dat coalitievorming eigenlijk onmogelijk is. Neem bijvoorbeeld PvdD en de SGP. En er zijn morele ondergrenzen, maar die schaar ik onder 'het landsbelang serieus nemen'.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jigzoz op 05-09-2025 14:26:59 ]
pi_218686428
quote:
In het kort

[..]
Hij heeft zich gehoereerd aan elk boos rechts clubje sinds Fortuyn, dus zijn stelling klopt vast. Of het ook echt iets is om jezelf voor op de borst te kloppen…
pi_218686489
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 13:22 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Zeker, maar het lijkt me vrij duidelijk wat het lansbelang serieus nemen is.

Overigens is dat nog steeds wel wat kort door de bocht, want er zijn natuurlijk inhoudelijke verschillen die zo enorm groot zijn dat coalitievorming eigenlijk onmogelijk is. Neem bijvoorbeeld PvdD en de SGP. En er zijn morele ondergrenzen, maar die schaar ik onder 'het landsbelang serieus nemen'.
Visie voor het hele land en aan de toekomst denken zijn achterhaald. Dat is links. Rechts gaat voor de snelle winst.
pi_218686604
De nieuwe ministers en staatssecretarissen (en de Koning met een broek die 2 maten te lang is)

pi_218686652
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 13:48 schreef Wienerschnitzels het volgende:
De nieuwe ministers en staatssecretarissen (en de Koning met een broek die 2 maten te lang is)

[ afbeelding ]
Sws een heel rare foto qua verhoudingen en kleding. _O-
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218686695
quote:

[ afbeelding ]
Is Gerrit Zalm weer afgestoft? _O-
't Echte en 't ware!
  vrijdag 5 september 2025 @ 14:27:58 #17
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218686951
quote:

[ afbeelding ]
Harige Harry en de ladyshavers _O_
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_218686952
quote:

[ afbeelding ]
Adel is ook niet meer wat het geweest is.
  vrijdag 5 september 2025 @ 14:33:10 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218686996
quote:
In het kort

[..]
Zou wel grappig zijn als Geert reageert met "Welnee, die aandachtsgeile partijhopper kwam er bij mij sowieso al niet in."
pi_218687159
quote:

[ afbeelding ]
Wat doet die man links daar zo erbuiten? Hoort die erbij of niet?
pi_218687196
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 15:04 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Wat doet die man links daar zo erbuiten? Hoort die erbij of niet?
Dat weet niemand.
pi_218687200
Palmen trouwens niet lang van haar wachtgeld gebruikgemaakt. :+
pi_218687208
quote:
Dilan Yesilgöz is groot fan van Ajax en heeft in gesprek met verslaggever Jelle Kusters van Voetbalzone haar favoriete Ajax-team aller tijden samengesteld.

Voor de trainerspositie maakt ze een opvallende keuze: John Heitinga. "Ik vind dat we soms, in het voetbal, trainers wat te snel afschrijven", motiveert ze haar antwoord. "En dan vergeten we ze weer en gaan we naar de volgende. Dus ik gun Heitinga alle kansen."
:'(
pi_218687219
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 15:12 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Ik zat nog te twijfelen om toch gewoon VVD te stemmen, maar dit gaat veel te ver.
  vrijdag 5 september 2025 @ 15:46:13 #25
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218687463
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 13:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Sws een heel rare foto qua verhoudingen en kleding. _O-
ja dat die kleine man er zo naast staat maakt dat dit juist heel erg opvalt
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_218687470
quote:
16s.gif Op vrijdag 5 september 2025 15:46 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
ja dat die kleine man er zo naast staat maakt dat dit juist heel erg opvalt
Ja.
Plus die mevrouw naast de koning met die veel te langen mouwen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 5 september 2025 @ 15:48:17 #27
459912 FlippingCoin
pi_218687473
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 15:47 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja.
ja zonde, vind die kleurencombinatie wel mooi, al is het ook weer niet passend bij de setting.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_218687553
Er zijn er ook mensen die weten hoe ze heten en wat ze gaan doen? Of is dat nog een verrassing? Weten ze dat zelf al?
pi_218687655
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 16:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
Er zijn er ook mensen die weten hoe ze heten en wat ze gaan doen? Of is dat nog een verrassing? Weten ze dat zelf al?
Weer nieuwe gezichten in kabinet dat alleen nog op de winkel moet passen - https://nos.nl/l/2581304

Ik ben de namen en ministeries wel een beetje kwijt.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 5 september 2025 @ 16:23:35 #30
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_218687723
  FOK!fotograaf vrijdag 5 september 2025 @ 16:28:39 #31
842 Zorro
Z
pi_218687765
quote:
16s.gif Op vrijdag 5 september 2025 15:48 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
ja zonde, vind die kleurencombinatie wel mooi, al is het ook weer niet passend bij de setting.
Ik blijf het altijd apart vinden, de mannen in zwarte blauwe of grijze pakken en de vrouwen in allerlei carnavalskleuren.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  vrijdag 5 september 2025 @ 16:29:37 #32
459912 FlippingCoin
pi_218687776
quote:
6s.gif Op vrijdag 5 september 2025 16:28 schreef Zorro het volgende:

[..]
Ik blijf het altijd apart vinden, de mannen in zwarte blauwe of grijze pakken en de vrouwen in allerlei carnavalskleuren.
ja mannen moeten gewoon een oranje pak proberen
pi_218688269
Voor de geïnteresseerden: het D66 verkiezingsprogramma (in concept).

Ik geloof dat de boel nu aardig compleet is.
pi_218688328
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 15:47 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja.
Die felblauwe mevrouw laat haar postuur ook wel wat veel opvallen.
  vrijdag 5 september 2025 @ 17:31:24 #35
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218688405
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 september 2025 17:24 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Die felblauwe mevrouw laat haar postuur ook wel wat veel opvallen.
Stalpoten.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_218688440
quote:

[ afbeelding ]
Is dit AI? :') _O-
Vakman pur sang
pi_218688473
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 16:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Weer nieuwe gezichten in kabinet dat alleen nog op de winkel moet passen - https://nos.nl/l/2581304

Ik ben de namen en ministeries wel een beetje kwijt.
Ik heb de namen nooit echt gehad bij dit kabinet, meerdere malen dat ik WNL op Zondag inschakelde en er na een tijd achter kwam dat 1 van de gasten een minister was. :D
pi_218688831
quote:

[ afbeelding ]
Hoort dat niet zo bij broekpakken/-rokken of whatever je ook geacht wordt te dragen bij die gelegenheden bij de Koning?
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_218688834
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 17:42 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Ik heb de namen nooit echt gehad bij dit kabinet, meerdere malen dat ik WNL op Zondag inschakelde en er na een tijd achter kwam dat 1 van de gasten een minister was. :D
Voor je het weet ben je het zelf zonder te weten.
Friedman on Donahue
pi_218688843
quote:
6s.gif Op vrijdag 5 september 2025 18:35 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat lijkt me wel leuk. Een fokker als minister. Live vanuit de zolderkamer.
pi_218688853
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 17:16 schreef Jigzoz het volgende:
Voor de geïnteresseerden: het D66 verkiezingsprogramma (in concept).

Ik geloof dat de boel nu aardig compleet is.
Morgen Super Saturday toch?
Friedman on Donahue
pi_218688858
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 18:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dat lijkt me wel leuk. Een fokker als minister. Live vanuit de zolderkamer.
Torentje heeft daar veel van weg, dus wie weet wie van ons Schoof is.
Friedman on Donahue
pi_218688864
quote:
6s.gif Op vrijdag 5 september 2025 18:35 schreef nostra het volgende:

[..]
Haha, onze nieuwe minister van onderwijs was tot voor kort gewoon docent aan het vmbo. Dus het kan zomaar gebeuren en de kans lijkt me groter dan het winnen van de staatsloterij :+.
pi_218688874
quote:

[..]
Ik zie wel een analogie tussen de omschrijving van Heitinga en een bepaalde lijsttrekker.
pi_218688879
quote:
6s.gif Op vrijdag 5 september 2025 18:38 schreef nostra het volgende:

[..]
Torentje heeft daar veel van weg, dus wie weet wie van ons Schoof is.
En wie was Rutte?
pi_218688886
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 18:43 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik zie wel een analogie tussen de omschrijving van Heitinga en een bepaalde lijsttrekker.
Er was ooit iets met de houdbaarheid van een krop sla en de Britse PM.
Dat kan ook met Heitinga en Yeşilgöz.
pi_218688896
quote:
6s.gif Op vrijdag 5 september 2025 18:45 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
En wie was Rutte?
@trein2000 gezien de timing.
Friedman on Donahue
pi_218688937
PVV-leider Wilders denkt aan minderheidskabinet, 'we willen regeren'
Deel dit artikel
PVV-leider Wilders wil zo nodig met zijn partij regeren in een minderheidskabinet met hem als premier. Een kabinet zonder meerderheid in de Tweede Kamer heeft niet zijn voorkeur, maar het is wel een mogelijkheid waar de partijleider nu aan denkt, zo bleek vandaag bij de aftrap van de PVV-verkiezingscampagne in een café in Venlo.

Wilders zegt "veel vertrouwen" te hebben dat de PVV weer in een kabinet komt, hoewel veel partijen zijn partij al hebben uitgesloten. "We zijn van plan te regeren. Óf in een meerderheidskabinet - dat heeft ook mijn voorkeur - óf in minderheidskabinet, dat kan ook", zei Wilders in gesprek met de pers.

De PVV zat tussen 2010 en 2012 in het kabinet-Rutte I, een minderheidskabinet van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV.

https://nos.nl/artikel/25(...)et-we-willen-regeren
Friedman on Donahue
pi_218689085
Als Wilders een minderheidskabinet presenteert van 55/60 zetels, dan kan de Kamer dit toch afwijzen.
En een nieuwe informateur opdracht geven een ander kabinet te onderzoeken.?

Gelukkig dat onze eigen trumplookalike geen nobelprijs najaagt. alleen de status van minister-president
pi_218689157
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:19 schreef Bluesdude het volgende:
Als Wilders een minderheidskabinet presenteert van 55/60 zetels, dan kan de Kamer dit toch afwijzen.
En een nieuwe informateur opdracht geven een ander kabinet te onderzoeken.?

Gelukkig dat onze eigen trumplookalike geen nobelprijs najaagt. alleen de status van minister-president
Natuurlijk, maar Wilders stemmers zijn dom genoeg hier voor te vallen.

Bovendien denk ik dat er helaas nog best veel partijen zijn die zelf niet in het minderheidskabinet gaan deelnemen, maar deze ook niet afwijzen.
pi_218689362
Ik denk toch dat de Kamer inziet dat elk kabinet van de middenpartijen -ook al is het een minderheidskabinet- stabieler is, dan weer een pruts-pvv-kabinet En dus zal men een informateur de opdracht geven allereerst de mogelijkheid van zo'n centrumkabinet te onderzoeken.
pi_218689368
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:29 schreef papert het volgende:

[..]

Bovendien denk ik dat er helaas nog best veel partijen zijn die zelf niet in het minderheidskabinet gaan deelnemen, maar deze ook niet afwijzen.
Wilders denkt alvast weer aan het effect van de slachtofferrol voor als men zijn virtuele minderheidskabinet afwijst.

Want dat staat dan natuurlijk gelijk aan de beurt tot formeren door te schuiven naar de nummer 2 in een poging tot een meerderheid.
  vrijdag 5 september 2025 @ 19:44:03 #53
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218689409
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:29 schreef papert het volgende:

[..]

PVV=35, VVD=16, BBB=5, SGP=5, FvD=5, JA21=10, zo zou een meerderheidskabinet nog kunnen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218689473
quote:

[..]
D'r opstelling is niet onaardig.
pi_218689488
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:44 schreef -XOR- het volgende:

[..]
PVV=35, VVD=16, BBB=5, SGP=5, FvD=5, JA21=10, zo zou een meerderheidskabinet nog kunnen.
5 maanden max.

Edit: vooruit, 6. Omdat ze ook met z'n 6en zijn.
  vrijdag 5 september 2025 @ 19:49:40 #56
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218689491
quote:

[..]
Uiteraard geen plek voor Van der Vaart.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 5 september 2025 @ 19:49:58 #57
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218689494
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:49 schreef probeer het volgende:

[..]
5 maanden max.

Edit: vooruit, 6. Omdat ze ook met z'n 6en zijn.
Schuld van Timmermans!1!!
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218689509
quote:

[..]
VVD gaat een enorme comeback maken op het laatste moment.
Let maar op.
Vakman pur sang
pi_218689598
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:49 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Schuld van Timmermans!1!!
Alweer? Wat een nare man is het toch.

Laten we hem anders maar opofferen. Als lam op het slachtblok van extreem rechts.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_218689619
Wilders nieuwste spin is een minderheidskabinet met hem als premier, waarschijnlijk met steun van rasopportunisten Caroline en Joost en gekkie Baudet :')
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Forum Admin vrijdag 5 september 2025 @ 19:59:16 #61
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218689624
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:58 schreef TheVulture het volgende:
Wilders nieuwste spin is een minderheidskabinet met hem als premier, waarschijnlijk met steun van rasopportunisten Caroline en Joost en gekkie Baudet :')
:')

Ik wil van deze attractie af.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 5 september 2025 @ 20:00:21 #62
38496 Perrin
pi_218689635
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:59 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
:')

Ik wil van deze attractie af.
Deze domme carrousel draait idd al een jaar of 10 te lang door.
pi_218689639
Het zou echt een zegen voor dit land zijn als Wilders eens met pensioen gaat
pi_218689762
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:58 schreef TheVulture het volgende:
En Dilan in de bonus.
pi_218689821
quote:
Ze hebben er recent een paar rondjes samen op zitten. Dus heel raar is het niet.
pi_218689831
quote:

[..]
Dit. Dé kneiterrechtse natte droom van iedere individuele partij in deze virtuele coalitie. Het droomkabinet volgens wilders

Dus als zich de kans voordoet dan zal het dit worden.

En als ze de meerderheid niet met werkelijke zetels halen, dan richten ze zich allen op een minderheidskabinet. De enige verliezer zal de VVD zijn als het mislukt, maar die nemen dat op de koop toe.
  Forum Admin vrijdag 5 september 2025 @ 20:20:54 #68
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218689855
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 september 2025 20:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
En Dilan in de bonus.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218689924
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 september 2025 20:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
En Dilan in de bonus.
Dilan is weg op 30 oktober :Y
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  vrijdag 5 september 2025 @ 20:36:42 #70
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218689998
Zin in de duiders die bij 5 talkshows per avond de komende maanden het minderheidsplan van Wilders als optie gaan noemen.
  vrijdag 5 september 2025 @ 20:46:54 #71
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218690071
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 20:36 schreef VoMy het volgende:
Zin in de duiders die bij 5 talkshows per avond de komende maanden het minderheidsplan van Wilders als optie gaan noemen.
Ik kan niet wachten op het stijfje van Wierd Duk.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218690179
https://www.parool.nl/amsterdam/burgemeester-halsema-vraagt-kabinet-ernstig-zieke-kinderen-uit-gaza-toe-te-laten~b2f3ea17b/
quote:
De VVD is het daarmee oneens. Die partij stelt dat het kabinet ‘zich op alle punten terecht inzet om een einde te maken aan de oorlog in Gaza’ en ziet geen rol voor het Amsterdamse college.
  vrijdag 5 september 2025 @ 21:45:15 #73
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218690460
quote:
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 5 september 2025 @ 21:46:38 #74
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218690469
quote:
moet ie wel boven de 40 zetels gaan scoren
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 5 september 2025 @ 22:02:31 #75
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218690587
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 21:45 schreef -XOR- het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Debiel 1, tevens presentator of tafelhoofd (waarschijnlijk Thomas van Groningen): Wat zijn nou de opties voor na de verkiezingen?

Debiel 2, tevens duider of opiniemaker (kan iedereen zijn, bijvoorbeeld Joost Vullings) Nou, je hoort mensen praten over een middenkabinet. Dat zou dan met de stabiele Bontenbal zijn, PvdA-GL, D66, VVD.

Thomas van Groningen: Maar de VVD ziet dat niet zitten he?

Marleen de Rooy: Nee, zeker niet. Die gaan liever over centrumrechts, dus met JA21 en de SGP. Of wellicht toch de PVV.

Thomas van Groningen: Ja, want de PVV-stem kan toch moeiljk genegeerd worden. Geert Wilders gaf al aan dat hij premier wil worden van een minderheidskabinet. Dat zal dan met de VVD moeten. Interessant idee, of niet?

Joost Vullings: Ja, heel interessant. Niet vaak voorgekomen in de geschiedenis maar wel de manier voor Wilders om uit te stralen: een stem op mij, is een stem op de volgende premier van Nederland.
pi_218690599
Nou, ik haal liever SGP dan Hamas in huis.
De SGP kun je na een tijdje weer wegstemmen zonder aanslagen en verkrachtingen enzo.
  vrijdag 5 september 2025 @ 22:12:08 #77
323876 michaelmoore
pi_218690644
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 22:04 schreef PieterDeRijcke het volgende:
De SGP kun je na een tijdje weer wegstemmen zonder aanslagen en verkrachtingen enzo.
allebei liever niet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 5 september 2025 @ 22:20:36 #78
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_218690679
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 22:04 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Tja SGP houdt verkrachtingen gewoonlijk inderdaad binnen de familie. Dat is wel beter inderdaad
pi_218690772
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 22:20 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Tja SGP houdt verkrachtingen gewoonlijk inderdaad binnen de familie. Dat is wel beter inderdaad
Nou, Hamas lijkt me echt een grote vooruitgang.
Hoe gek kun je het krijgen hier. 🤡
pi_218691133
quote:
Ik begrijp die talkshows echt nooit dat ze zich altijd zo voor Wilders’ karretje laten spannen. Ze vragen hem maar hij wil niet komen. Prima, is zijn goed recht.
Maar dan is het ook het goed recht van de talkshows om te zeggen joh die hele PVV gaan we het gewoon niet meer over hebben. Geen debat fragment, geen interview, geen quote gewoon niks. Volledig negeren.

Kijken hoe lang het dan duurt eer hij toch ergens aanschuift.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_218691160
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 20:27 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Dilan is weg op 30 oktober :Y
Ik hoop van harte dat de VVD aan een heel klein beetje zelfreflectie doet.
  vrijdag 5 september 2025 @ 23:48:05 #82
38496 Perrin
pi_218691187
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 september 2025 23:41 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ik hoop van harte dat de VVD aan een heel klein beetje zelfreflectie doet.
Niet dat ze permanent <15 zetels blijven?
  zaterdag 6 september 2025 @ 02:38:43 #83
500783 Hawk234
Groene Dictator
pi_218691412
Het zal eens een keer tijd worden, dat de VVD leeg wordt getrokken zodat er een centrum-links kabinet kan komen. Liefst met: CDA+Pvda-GL+D66+CU+Volt maar als dat niet lukt dan lukt het nu al in de peilingen om met SP+PvDD erbij te regeren. Denk hoeft niet te regeren.
Dus, laat Dylan bij de VVD maar zitten zodat de partij naar 8? zetels gaat. PVV/JA21/BBB/FVD stemmers kan je toch niet bereiken maar als er maar een gedeelte van de VVD stemmers naar CDA of D66 gaat dan is er eindelijk eens een normale stabiele regering mogelijk die tenminste durft boeren gedwongen uit te kopen, het energie netwerk te verbeteren zodat Nederland weer eens op de rails kan worden gezet.

Als dat niet gebeurt... ja, weinig vertrouwen in de Nederlandse bevolking heb ik al.
  zaterdag 6 september 2025 @ 03:02:52 #84
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_218691424
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 02:38 schreef Hawk234 het volgende:
Als dat niet gebeurt... ja, weinig vertrouwen in de Nederlandse bevolking heb ik al.
Dat zal aan beide (extreme) kanten het gevoel zijn.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  zaterdag 6 september 2025 @ 03:13:04 #85
500783 Hawk234
Groene Dictator
pi_218691431
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 03:02 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Dat zal aan beide (extreme) kanten het gevoel zijn.
Dat is dan waarschijnlijk de belangrijkste reden waarom mensen nog naar de stembus gaan, met een vertrouwen in de politiek van 4%. Voor mij zelfs.. want ja, ik ben geëmigreerd, maar ik ga sowieso stemmen.
Om te laten zien aan o.a. de PVV stemmers, kijk.. ik heb woningruimte vrijgemaakt in Nederland en ik heb ervoor gezorgd dat jullie er niks aan hebben dat ik niet in Nederland woon.
pi_218691520
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 23:35 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Ik begrijp die talkshows echt nooit dat ze zich altijd zo voor Wilders’ karretje laten spannen. Ze vragen hem maar hij wil niet komen. Prima, is zijn goed recht.
Maar dan is het ook het goed recht van de talkshows om te zeggen joh die hele PVV gaan we het gewoon niet meer over hebben. Geen debat fragment, geen interview, geen quote gewoon niks. Volledig negeren.

Kijken hoe lang het dan duurt eer hij toch ergens aanschuift.
SBS vult die stilte wel op.
pi_218691559
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 06:11 schreef Beathoven het volgende:

[..]
SBS vult die stilte wel op.
Op het dieptepunt had, volgens de peilingen, bijna een derde van de stemgerechtigde bevolking op de PVV willen stemmen. Als Wilders niet wil komen, staan er dus nog miljoenen Jack van Gelders klaar om ondraaglijk domme teksten te verkondigen op de nationale tv. Wilders heeft dan weliswaar geen echte partij, maar die achterban, of zuil, zo je wilt, die is een realiteit.

Dat is trouwens wel ironisch. De ene rechtsradicale club wil het helemaal officieel doen: ledenwerving, infiltreren in de instituties, partijfilosofen die boeken schrijven, een jongerenafdeling, alles erop en eraan en faalt daarin jammerlijk. De ander houdt het bij domweg kankeren op moslims en woke en wordt een instituut op zich. Vorm volgt functie, kennelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jigzoz op 06-09-2025 09:53:39 ]
pi_218691604
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 23:48 schreef Perrin het volgende:

[..]
Niet dat ze permanent <15 zetels blijven?
Als dat betekent dat die zetels naar uiterst rechts gaan lijkt me dat ook niet echt een vooruitgang.
Maar ik weet ook wel dat ze nooit meer liberaal zullen worden.
pi_218691832
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 03:13 schreef Hawk234 het volgende:

[..]
Dat is dan waarschijnlijk de belangrijkste reden waarom mensen nog naar de stembus gaan, met een vertrouwen in de politiek van 4%. Voor mij zelfs.. want ja, ik ben geëmigreerd, maar ik ga sowieso stemmen.
Om te laten zien aan o.a. de PVV stemmers, kijk.. ik heb woningruimte vrijgemaakt in Nederland en ik heb ervoor gezorgd dat jullie er niks aan hebben dat ik niet in Nederland woon.
Waarom zou je willen stemmen in een land waar je niet eens woont, ga lekker stemmen waar je woont.

(Ja ik weet dat het je recht is, ik vind t gewoon vreemd. Vanuit een ander land nog even invloed willen uitoefenen, ga gewoon weg)
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_218692321
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 08:57 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Waarom zou je willen stemmen in een land waar je niet eens woont, ga lekker stemmen waar je woont.

(Ja ik weet dat het je recht is, ik vind t gewoon vreemd. Vanuit een ander land nog even invloed willen uitoefenen, ga gewoon weg)
Zo simpel is dat niet altijd. Veel Hongaren zijn bijvoorbeeld vanwege Orbán geëmigreerd en zouden op gegeven moment best wel weer terug willen. Maar dan moet de boel wel weer enigszins op orde zijn. En dus staan ze uren in de rij in Den Haag om toch hun stem uit te kunnen brengen bij Hongaarse verkiezingen.
pi_218692381
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 10:06 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Zo simpel is dat niet altijd. Veel Hongaren zijn bijvoorbeeld vanwege Orbán geëmigreerd en zouden op gegeven moment best wel weer terug willen. Maar dan moet de boel wel weer enigszins op orde zijn. En dus staan ze uren in de rij in Den Haag om toch hun stem uit te kunnen brengen bij Hongaarse verkiezingen.
Dus bemoeien ze zich met mensen die duizenden kilometers verderop wonen. Dan ben je inwoner van Budapest en is je stem net zo veel waard als iemand die in Zutphen woont…..het klopt ergens niet.
Ik vind hetzelfde overigens voor mensen die hier in de rij staan om in Turkije te kunnen stemmen.
pi_218692549
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 10:10 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Dus bemoeien ze zich met mensen die duizenden kilometers verderop wonen. Dan ben je inwoner van Budapest en is je stem net zo veel waard als iemand die in Zutphen woont…..het klopt ergens niet.
Ik vind hetzelfde overigens voor mensen die hier in de rij staan om in Turkije te kunnen stemmen.
Ja, ik begrijp je punt, maar ik stel dat het wat minder plat dan dat is. Mensen blijven kennelijk toch een sterke band voelen met hun land van herkomst. Niet alleen emotioneel, maar ook praktisch.

Verder heb ik ook wel sympathie voor een beperking van stemrecht hoor, maar dan zou ik die zelf wel wat breder willen trekken. Wat bijvoorbeeld te denken van mensen die wel gebruik maken van hun stemrecht, maar het vertikken om zich ook maar enigszins in het geheel te verdiepen?
pi_218692641
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 10:19 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Ja, ik begrijp je punt, maar ik stel dat het wat minder plat dan dat is. Mensen blijven kennelijk toch een sterke band voelen met hun land van herkomst. Niet alleen emotioneel, maar ook praktisch.

Verder heb ik ook wel sympathie voor een beperking van stemrecht hoor, maar dan zou ik die zelf wel wat breder willen trekken. Wat bijvoorbeeld te denken van mensen die wel gebruik maken van hun stemrecht, maar het vertikken om zich ook maar enigszins in het geheel te verdiepen?
Heb ik minder moeite mee, omdat ze hetzelfde behandeld worden als ieder ander.

Vind het argument wat je wel eens leest dat mensen als ze te dom zijn/gevonden worden niet zouden mogen stemmen: prima, dan hoeven ze ook nergens meer aan mee te betalen of bij te dragen.
Iedere stem is evenveel waard.
pi_218692655
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 10:30 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Heb ik minder moeite mee, omdat ze hetzelfde behandeld worden als ieder ander.

Vind het argument wat je wel eens leest dat mensen als ze te dom zijn/gevonden worden niet zouden mogen stemmen: prima, dan hoeven ze ook nergens meer aan mee te betalen of bij te dragen.
Iedere stem is evenveel waard.
Dat is op zich een valide standpunt, maar die inperking op basis van woonplaats is dan wel weer erg willekeurig.
  zaterdag 6 september 2025 @ 11:02:58 #95
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_218692800
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 22:02 schreef VoMy het volgende:

[..]
Debiel 1, tevens presentator of tafelhoofd (waarschijnlijk Thomas van Groningen): Wat zijn nou de opties voor na de verkiezingen?

Debiel 2, tevens duider of opiniemaker (kan iedereen zijn, bijvoorbeeld Joost Vullings) Nou, je hoort mensen praten over een middenkabinet. Dat zou dan met de stabiele Bontenbal zijn, PvdA-GL, D66, VVD.

Thomas van Groningen: Maar de VVD ziet dat niet zitten he?

Marleen de Rooy: Nee, zeker niet. Die gaan liever over centrumrechts, dus met JA21 en de SGP. Of wellicht toch de PVV.

Thomas van Groningen: Ja, want de PVV-stem kan toch moeiljk genegeerd worden. Geert Wilders gaf al aan dat hij premier wil worden van een minderheidskabinet. Dat zal dan met de VVD moeten. Interessant idee, of niet?

Joost Vullings: Ja, heel interessant. Niet vaak voorgekomen in de geschiedenis maar wel de manier voor Wilders om uit te stralen: een stem op mij, is een stem op de volgende premier van Nederland.
Inderdaad, de komende 6 weken samengevat. Her en der nog een debatje met een volkse gedupeerde die éindelijk eens van zich laat horen, en het rondje kiezersdressuur zit er weer op voor de komende 2 jaar.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_218692802
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 10:33 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Dat is op zich een valide standpunt, maar die inperking op basis van woonplaats is dan wel weer erg willekeurig.
Juist niet. Iedereen met de NL nationaliteit én zich bevindt op NL grondgebied mag stemmen voor het NL parlement.

Daarbinnen maakt het niet uit of je in Zwijndrecht of Zutphen woont natuurlijk, maar de situatie is wel anders als je in Zurich woont.
  zaterdag 6 september 2025 @ 11:12:38 #97
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218692849
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 10:19 schreef Jigzoz het volgende:
Even voor de duidelijkheid: een Nederlander die emigreert naar een ander land en zich een halve of hele Nederlander blijft voelen is geen enkel probleem. Maar iemand die uit een ander land naar Nederland komt en nog ergens een vlag van zijn thuisland heeft hangen is slecht geïntegreerd en moet per direct worden uitgezet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_218692879
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:03 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Juist niet. Iedereen met de NL nationaliteit én zich bevindt op NL grondgebied mag stemmen voor het NL parlement.

Daarbinnen maakt het niet uit of je in Zwijndrecht of Zutphen woont natuurlijk, maar de situatie is wel anders als je in Zurich woont.
Vind ik wel. Ik ben best wel te porren voor een discussie over stemrecht, maar ik zou die dan echt breder willen trekken. Want moet de leeftijdsgrens op 18 blijven? En moet je de Nederlandse nationaliteit hebben, of is in Nederland wonen en belasting betalen ook voldoende? En als je maar een deel in van het jaar Nederland woont, mag je dan tóch stemmen? En als we Nederlanders die in het buitenland wonen gaan uitsluiten omdat ze niet direct te maken hebben met de gevolgen van de verkiezingen, waarom sluiten we dan geen mensen uit die zich helemaal niet verdiepen in de politiek? En verdien je stemrecht als je helemaal geen belasting betaalt? En als je in de gevangenis zit? En als je verstandelijk beperkt bent? En we hebben een leeftijdsgrens omdat we denken dat iemand dan voldoende verantwoordelijkheidsgevoel heeft om te stemmen, maar zijn er geen eisen denkbaar die dat beter aantonen? En we hebben nu een parlementaire democratie met een heel lage kiesdrempel. Moet die niet hoger komen te liggen om versplintering tegen te gaan, of moeten we het aantal Kamerleden verhogen om zo de kiesdrempel juist te verlagen en preciezere representatie mogelijk te maken? Moeten we op partijen in plaats van personen gaan stemmen?Enzovoort.

De lijst met mogelijke discussiepunten is vrij lang. Nu zeggen we: je moet 18 jaar of ouder zijn en de Nederlandse nationaliteit hebben en je stemt op één persoon die jou het best vertegenwoordigt. Als we dat gaan beperken of anderszins gaan veranderen: prima, maar dan ligt wat mij betreft wel alles open en niet alleen maar één punt dat toevallig even de aandacht heeft.
pi_218692888
quote:
8s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:12 schreef Janneke141 het volgende:
Maar iemand die uit een ander land naar Nederland komt en nog ergens een vlag van zijn thuisland heeft hangen is slecht geïntegreerd en moet per direct worden uitgezet.
Is dit een karikatuur van een PVV'er of je daadwerkelijke opvatting?
  zaterdag 6 september 2025 @ 11:22:42 #100
346939 Janneke141
pi_218692906
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:19 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Is dit een karikatuur van een PVV'er of je daadwerkelijke opvatting?
Ik dacht dat het sarcasme er wel duidelijk genoeg vanaf droop. Maar kennelijk was het alsnog een twijfelgeval.
pi_218692912
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik dacht dat het sarcasme er wel duidelijk genoeg vanaf droop. Maar kennelijk was het alsnog een twijfelgeval.
Ik vind het steeds moeilijker om het verschil te zien.
  zaterdag 6 september 2025 @ 11:26:20 #102
346939 Janneke141
pi_218692922
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:18 schreef Jigzoz het volgende:
Ik ben best wel te porren voor een discussie over stemrecht, maar ik zou die dan echt breder willen trekken.
Goeie post.

Áls je erover in discussie wil gaan, dan moet je die discussie inderdaad breed voeren. Maar áls je de discussie aangaat, dan ligt ook direct het risico op de loer dat het stemrecht op zo'n manier beperkt of verruimd wordt dat het degenen die het op dat moment (toevallig) voor het zeggen hebben, het beste uitkomt. De VS is daar zo'n beetje het schoolvoorbeeld van.

Voor de gemeenteraadsverkiezingen is er trouwens al een geografische beperking: je mag alleen stemmen in de gemeente waar je woont. Wat erg logisch klinkt, maar het directe gevolg voor mensen met de Nederlandse nationaliteit maar een buitenlandse woonplaats is dus dat ze hier al niet voor mogen stemmen. En ik neem aan dat voor de PS hetzelfde geldt, alleen weet ik dat niet uit mijn hoofd.
pi_218693009
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:26 schreef Janneke141 het volgende:
En ik neem aan dat voor de PS hetzelfde geldt, alleen weet ik dat niet uit mijn hoofd.
Klopt, dan mag je niet voor de PS stemmen.
Friedman on Donahue
pi_218693245
quote:

[..]
Goeie post.

Áls je erover in discussie wil gaan, dan moet je die discussie inderdaad breed voeren. Maar áls je de discussie aangaat, dan ligt ook direct het risico op de loer dat het stemrecht op zo'n manier beperkt of verruimd wordt dat het degenen die het op dat moment (toevallig) voor het zeggen hebben, het beste uitkomt. De VS is daar zo'n beetje het schoolvoorbeeld van.

Voor de gemeenteraadsverkiezingen is er trouwens al een geografische beperking: je mag alleen stemmen in de gemeente waar je woont. Wat erg logisch klinkt, maar het directe gevolg voor mensen met de Nederlandse nationaliteit maar een buitenlandse woonplaats is dus dat ze hier al niet voor mogen stemmen. En ik neem aan dat voor de PS hetzelfde geldt, alleen weet ik dat niet uit mijn hoofd.
Maar dat is toch een volslagen logisch gevolg?

Ik woon in Dordrecht maar stel dat ik op het onzalige idee zou komen om te emigreren naar…Sunderland ofzo. Waarom zou ik me dan nog bezig mogen houden met wie er in de gemeenteraad van Dordrecht komt, dat gaat mij dan toch gewoon niks meer aan?

Zeker bij lokale verkiezingen is de kiesdrempel lager en dus per capita je stem belangrijker, des te logischer dat alleen laten te bepalen door mensen die er op dat moment wonen.
  zaterdag 6 september 2025 @ 12:04:12 #105
3542 Gia
User under construction
pi_218693316
quote:
8s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Even voor de duidelijkheid: een Nederlander die emigreert naar een ander land en zich een halve of hele Nederlander blijft voelen is geen enkel probleem. Maar iemand die uit een ander land naar Nederland komt en nog ergens een vlag van zijn thuisland heeft hangen is slecht geïntegreerd en moet per direct worden uitgezet.
Mijn oom en tante zijn vroeger geëmigreerd naar Australië. Mijn neef en nichten zijn 100% Australiër. Hebben totaal niets meer met Nederland, behalve dat er familie woont. Zo ook aan mijn mans kant.

Marokkanen in Nederland voelen zich zelfs in de vierde generatie meer Marokkaan dan Nederlander.

Het gaat niet om degene die emigreert, maar om de nakomelingen. Je zou mogen verwachten dat die zich 100% Nederlander voelen, maar dat is absoluut niet zo.
  zaterdag 6 september 2025 @ 12:09:15 #106
346939 Janneke141
pi_218693378
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 12:00 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Ik woon in Dordrecht maar stel dat ik op het onzalige idee zou komen om te emigreren naar…Sunderland ofzo. Waarom zou ik me dan nog bezig mogen houden met wie er in de gemeenteraad van Dordrecht komt, dat gaat mij dan toch gewoon niks meer aan?

Zeker bij lokale verkiezingen is de kiesdrempel lager en dus per capita je stem belangrijker, des te logischer dat alleen laten te bepalen door mensen die er op dat moment wonen.
Natuurlijk is dat logisch, ik beweer ook nergens dat dat niet zo is, ik wilde het als voorbeeld gebruiken om te laten zien dat een regionale beperking in principe wel kan - omdat het al bestaat.

Wat mij betreft is het trouwens ook logisch dat je wel voor de TK kan stemmen als je als Nederlander in het buitenland woont, aangezien de besluiten die daar genomen worden wel van invloed zijn op je eigen situatie. Het zijn immers niet alleen gefrustreerde cempexo's die ergens in Denemarken op de hei gaan wonen en roepen dat het hier allemaal zo slecht is, een aardig deel woont ergens in de Belgische of Duitse grensstreek, werkt hier, en is gebonden aan belastingregels, zorgzaken of weet ik wat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Janneke141 op 06-09-2025 12:15:58 ]
  zaterdag 6 september 2025 @ 12:09:21 #107
500941 Fokfluencer
Stem Partij voor de Dieren!
pi_218693379
quote:

[..]
Goeie post.

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:37 schreef nostra het volgende:

[..]
Klopt, dan mag je niet voor de PS stemmen.
PS inderdaad niet, maar sinds de vorige verkiezingen kunnen Nederlanders in het buitenland wel invloed uitoefenen op de samenstelling van de EK (https://www.denederlandse(...)te_kamerverkiezingen).
  zaterdag 6 september 2025 @ 12:13:14 #108
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218693401
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 12:00 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Met het reilen en zeilen van Dordrecht heb je niet zoveel te maken maar je bent wel gewoon Nederlander en kunt natuurlijk Groot Brittanië uitgekegeld worden. Ook dingen als het in willen voeren van een belastingplicht voor iedere Nederlander, ongeacht of deze woonachtig is in Nederland gaan jou dan aan.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 6 september 2025 @ 12:33:16 #109
330914 Sherlock_Holmes
pi_218693496
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Sarcasme en POL, slechtere duo's bestaan er niet :P
  zaterdag 6 september 2025 @ 12:34:30 #110
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218693505
twitter

Welk nut heeft NSC nog?
pi_218693528
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 12:34 schreef Momo het volgende:
Welk nut heeft NSC nog?
Vermaak.
Friedman on Donahue
  zaterdag 6 september 2025 @ 12:39:43 #112
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_218693537
Zooitje is het daar oO<
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zaterdag 6 september 2025 @ 12:44:54 #113
38496 Perrin
pi_218693580
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 12:38 schreef nostra het volgende:

[..]
Vermaak.
Leedvermaak.
pi_218693630
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 12:04 schreef Gia het volgende:
Je zou mogen verwachten dat die zich 100% Nederlander voelen, maar dat is absoluut niet zo.
Hoe meer ik over deze zin nadenk, hoe moeilijker die wordt. Waarom mag je dat verwachten? En wat is dat überhaupt, je '100% Nederlander voelen'?
  zaterdag 6 september 2025 @ 13:08:51 #115
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218693756
NSC zou ook wel een leuk partijtje voor Winny de Jong zijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218693809
Maar, Wilders denkt met Yeşilgöz en Timmermans als tegenstanders wel aan de 60 zetels te kunnen komen en een gooi naar het premierschap te kunnen maken, met gedoogsteun van JA21 en FvD, zodat hij daar de macht niet mee hoeft te delen.

Ik ga dan liever voor dat linksige Bontenbal kabinet. Dat is realistisch gezien het beste waar we op kunnen hopen. En toch ook de thuishaven voor veel NSC-ers, zeker met de nieuwe, bezielende leiding. Ik zou de SP daar ook wel bij willen zien, gewoon om het CDA en de SP wat naar elkaar toe te duwen, maar zover zijn we nu nog niet. De PvdD misschien wel, dat is nog even afwachten na alle conflicten.

Ik hoop zelf dat Volt nog wat zetels bij elkaar kan sprokkelen, als normaalste linkse partij. Misschien ook een veilige haven voor de PvdA leden die de fusie toch niet zo'n succes vinden. Alhoewel D66 dan ook wel aanlokkelijk is. Minder sociaal, maar progressiever dan het CDA.
  zaterdag 6 september 2025 @ 13:27:16 #117
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_218693943
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 22:27 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Nou, Hamas lijkt me echt een grote vooruitgang.
Hoe gek kun je het krijgen hier. 🤡
Tja, Hamas in een topic over Nederlandse politiek is best zinloos
  zaterdag 6 september 2025 @ 13:46:51 #119
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218694122
quote:
De spruitjespartij begint een beetje teveel in zichzelf te geloven.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 6 september 2025 @ 13:50:46 #120
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_218694151
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 13:46 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Gewoon op de PvdD stemmen _O_
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zaterdag 6 september 2025 @ 13:53:39 #121
38496 Perrin
pi_218694182
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 13:46 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het zou een verademing zijn als het eens over de inhoud gaat.
pi_218694481
quote:
Hij heeft natuurlijk wel gelijk. Verder 1 van de weinige die daadwerkelijk Nederland verder wilt helpen.
  zaterdag 6 september 2025 @ 14:43:38 #123
346939 Janneke141
pi_218694518
Tot nu toe zat Bontenbal nog enigszins in de luwte, maar aangezien het CDA nu de grootste bedreiging voor de schreeuwpartijen begint te worden zal die nu wel de wind van voren gaan krijgen. Heeft Timmermans even rust :')
  zaterdag 6 september 2025 @ 14:47:57 #124
38496 Perrin
pi_218694544
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 14:38 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Hij heeft natuurlijk wel gelijk. Verder 1 van de weinige die daadwerkelijk Nederland verder wilt helpen.
Of in ieder geval iemand die begrip lijkt te hebben van zaken die verder reiken dan de provinciale jijbakkerij waar de meeste van zijn collega's in Den Haag elkaar zo enthousiast mee bezighouden.
pi_218694551
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 14:38 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Oh god weer een nieuwe messias.
  zaterdag 6 september 2025 @ 14:49:24 #126
38496 Perrin
pi_218694559
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 14:48 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Oh god weer een nieuwe messias.
Dat valt nog wel mee. Al snap ik dat iemand die het over de inhoud in plaats van over ideologische stokpaardjes wil hebben al snel een messias lijkt.
pi_218694566
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 14:49 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat valt nog wel mee. Al snap ik dat iemand die het over de inhoud wil hebben al snel een messias lijkt.
Oh god weer iemand die het wel over de inhoud heeft.
  zaterdag 6 september 2025 @ 15:06:11 #128
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_218694653
quote:
VVD-fractievoorzitter Dilan Yesilgöz haalt in haar toespraak uit naar PVV-leider Geert Wilders. Hij loopt altijd weg, zegt zij. Tegen mensen die op de PVV willen stemmen zegt zij: "Een stem op Geert is een verloren stem."

Yesilgöz zegt ook dat een 'stabiel kabinet met PvdA/GL' niet gaat lukken, maar echt uitsluiten -zoals bij de PVV wel is gedaan- doet zij niet. "GL heeft de PvdA zo ver uit het midden gerukt", zegt zij. "Het lijkt alsof de PvdA niet meer bestaat." Ze koerst op een 'centrumrechts' kabinet. "Dat is geen droombeeld: dat kan."
Yesilgoz probeert zich verwoed te positioneren dat ik eigenlijk niet eens meer weet waar ze zich wil gaan positioneren.
  zaterdag 6 september 2025 @ 15:12:24 #129
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218694662
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 15:06 schreef Frozen-assassin het volgende:
"GL heeft de PvdA zo ver uit het midden gerukt", zegt zij. "Het lijkt alsof de PvdA niet meer bestaat."
Dit is een bizar staaltje projectie, maar die projectie zijn we de laatste tijd van de VVD gewend.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 6 september 2025 @ 15:32:57 #130
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_218694844
quote:

[..]
Yesilgoz probeert zich verwoed te positioneren dat ik eigenlijk niet eens meer weet waar ze zich wil gaan positioneren.
Ik heb haar toespraak gemist :@
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zaterdag 6 september 2025 @ 15:37:27 #131
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218694875
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 13:50 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Gewoon op de PvdD stemmen _O_
Als GL-PvdA op 35 zetels had gestaan zou ik waarschijnlijk op Ouwehand stemmen als blijk van waardering voor haar oeuvre.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 6 september 2025 @ 15:38:16 #132
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_218694883
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 15:37 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Als GL-PvdA op 35 zetels had gestaan had ik waarschijnlijk op Ouwehand gestemd.
Nu stem je GL-PvdA?
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zaterdag 6 september 2025 @ 15:38:56 #133
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218694888
quote:
5s.gif Op zaterdag 6 september 2025 15:38 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Nu stem je GL-PvdA?
Ja, hoogstwaarschijnlijk
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 6 september 2025 @ 15:40:22 #134
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_218694910
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 15:38 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ja, hoogstwaarschijnlijk
Soort van een strategische stem begrijp ik?
Dat snap ik dan weer niet :s)
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zaterdag 6 september 2025 @ 15:45:47 #135
38496 Perrin
pi_218694948
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 15:40 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Komop, hij heeft 'marxist' in zijn ondertitel, wat verwacht je? :P
  zaterdag 6 september 2025 @ 15:46:21 #136
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_218694951
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 15:45 schreef Perrin het volgende:

[..]
whoops.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zaterdag 6 september 2025 @ 15:48:27 #137
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218694968
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 15:40 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Nee, geen strategische stem, inhoudelijk sta ik dichter bij PvdA/GL maar ik hou wel enorm van de snedigheid van Ouwehand tijdens kamerdebatten en bovendien vind ik dat PvdD het onder Ouwehand uitstekend doet als linkse waakhond.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 6 september 2025 @ 15:50:05 #138
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218694979
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 15:45 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat is uiteraard met een knipoog. ;)
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 6 september 2025 @ 15:54:18 #139
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218695030
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 15:12 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dit is een bizar staaltje projectie, maar die projectie zijn we de laatste tijd van de VVD gewend.
Projectie? Het is waar. En aangezien de VVD zelf naar rechts is opgeschoven - snap ik de weerzin wel.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  zaterdag 6 september 2025 @ 15:59:49 #140
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218695128
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 15:54 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Projectie? Het is waar. En aangezien de VVD zelf naar rechts is opgeschoven - snap ik de weerzin wel.
Neuh, het is juist de VVD die onder hypnose van de PVV naar rechts op is geschoven en daarom niet meer voor rede vatbaar is. GL/PvdA zou gewoon graag een stabiele middencoalitie willen, zoals PvdA en GL altijd middencoalities steunden.

GL die de PvdA onbestuurlijk of onbetamelijk zou maken is wederom een voorbeeld van de wet van -XOR-.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 6 september 2025 @ 16:07:12 #141
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_218695215
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 12:04 schreef Gia het volgende:

[..]
Mijn oom en tante zijn vroeger geëmigreerd naar Australië. Mijn neef en nichten zijn 100% Australiër. Hebben totaal niets meer met Nederland, behalve dat er familie woont. Zo ook aan mijn mans kant.

Marokkanen in Nederland voelen zich zelfs in de vierde generatie meer Marokkaan dan Nederlander.

Het gaat niet om degene die emigreert, maar om de nakomelingen. Je zou mogen verwachten dat die zich 100% Nederlander voelen, maar dat is absoluut niet zo.
Jouw familie is dan uitzonderlijk als je kijkt naar het aantal Nederlandse clubs in landen als Australie en Canada, waar tot op de dag van vandaag (nakomelingen van) emigranten Koningsdag vieren, drop en hagelslag eten en oliebollen bakken met Oud en Nieuw en de wanden versierd zijn met foto's van het Koninklijk Huis en de boekenplanken uitsluitend Nederlandse boeken (van Leni Saris en zo) bevatten. Er zijn zelfs webwinkels die de emigranten voorzien van Nederlandsche waar, zoals drop, hagelslag, pindakaas e.d.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 6 september 2025 @ 16:15:31 #142
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218695311
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 15:59 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Neuh, het is juist de VVD die onder hypnose van de PVV naar rechts op is geschoven en daarom niet meer voor rede vatbaar is. GL/PvdA zou gewoon graag een stabiele middencoalitie willen, zoals PvdA en GL altijd middencoalities steunden.

De VVD is zeker rechts geworden. Maar GL was altijd al radicaal links, zij het niet extreem. Maar een middenpartij zeker niet. GL heeft zodoende ook nog nooit een middencoalitie ondersteund. De eerste en laatste die die kans had was Klaver, en die paste daarvoor.

De PvdA was wel een middenpartij natuurlijk, maar hokt nu samen met de radicalen van GL en is daardoor net een tandje minder midden geworden - zeg maar. Dat hun eigen kiezers denken dat die club wel midden is, is me een raadsel en zal wel iets van zelfprojectie of cognitieve dissonantie zijn.

Zelfs op het kieskompas landt die club buiten de middenring.

pi_218695436
Aglarrr is het Kunduz akkoord vergeten (wat betreft steun van GroenLinks aan een midden-coalitie).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_218695479
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 16:15 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
De VVD is zeker rechts geworden. Maar GL was altijd al radicaal links, zij het niet extreem. Maar een middenpartij zeker niet. GL heeft zodoende ook nog nooit een middencoalitie ondersteund. De eerste en laatste die die kans had was Klaver, en die paste daarvoor.

De PvdA was wel een middenpartij natuurlijk, maar hokt nu samen met de radicalen van GL en is daardoor net een tandje minder midden geworden - zeg maar. Dat hun eigen kiezers denken dat die club wel midden is, is me een raadsel en zal wel iets van zelfprojectie of cognitieve dissonantie zijn.

GL is een partij met twee gezichten, waar de meerderheid van de kiezers op stemt wegens het klimaat. Ze demonstreren nu voor het milieu, niet meer voor de minderheden of de onderkant van de samenleving. Daarvoor moet je tegenwoordig bij partijen zoals de SP, DENK en de PvdD zijn.
  zaterdag 6 september 2025 @ 16:31:43 #145
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218695537
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 16:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
GL is een partij met twee gezichten, waar de meerderheid van de kiezers op stemt wegens het klimaat. Ze demonstreren nu voor het milieu, niet meer voor de minderheden of de onderkant van de samenleving. Daarvoor moet je tegenwoordig bij partijen zoals de SP, DENK en de PvdD zijn.
GL was überhaupt al nooit voor mensen aan de onderkant van de samenleving - daar zaten toch altijd al macrobioten en montessorimensen. Romantici en idealisten waarvan een deel -overtuigd van hun gelijk- van harte bereid was en is om de barricades op te gaan / geweld te gebruiken.

zaterdag 6 september 2025 @ 16:32:51 #146
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218695544
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 16:23 schreef Tomatenboer het volgende:
Aglarrr is het Kunduz akkoord vergeten (wat betreft steun van GroenLinks aan een midden-coalitie).
Klopt, maar nou niet bepaald het bewijs van een consequente opstelling als zgn middenpartij.

pi_218695567
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 16:31 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
GL was überhaupt al nooit voor mensen aan de onderkant van de samenleving - daar zaten toch altijd al macrobioten en montessorimensen. Romantici en idealisten waarvan een deel -overtuigd van hun gelijk- van harte bereid was en is om de barricades op te gaan / geweld te gebruiken.
Maar dat denken veel mensen wel.

Voor sociaal links is het tegenwoordig een puzzel.
  zaterdag 6 september 2025 @ 16:35:33 #148
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218695595
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 16:15 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Kieskompas neem ik niet serieus en was gewoon een middenpartij.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 6 september 2025 @ 16:39:18 #149
323876 michaelmoore
pi_218695638
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 15:59 schreef -XOR- het volgende:

[..]

GL die de PvdA onbestuurlijk of onbetamelijk zou maken is wederom een voorbeeld van de wet van -XOR-.
Groen inks heeft echt totaal niets met middencoalitie te maken

laat dat alsjeblieft niet gebeuren
straks moet ik verplicht de tegels uit mijn tuin halen
  zaterdag 6 september 2025 @ 16:39:33 #150
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218695644
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 16:35 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Kieskompas neem ik niet serieus en was gewoon een middenpartij.
Ja, dat kun jij wel niet serieus nemen, maar dat bewijst alleen maar dat ik gelijk heb voor wat betreft die cognitieve dissonantie. Want achter het kieskompas zit toch de afdeling politicologie van VU en heeft dus een prima wetenschappelijk fundament. Als je dan de positie van GL terugkijkt, dan zie je dat die altijd al in de linkerbovenhoek, ver buiten het midden zitten in een trend waarin een groot deel van de politieke partijen überhaupt naar links verschuiven (om de volstrekt debiele claim dat het midden naar rechts beweegt op voorhand maar even ontkracht te hebben):

pi_218695688
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 15:32 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Ik heb haar toespraak gemist :@
https://www.youtube.com/live/qJU5oG-Xz3A?si=BIODTRDSezL3lwRU

Ff scrollen, nu ongeveer 2,5 uur terug
Friedman on Donahue
  zaterdag 6 september 2025 @ 16:43:36 #152
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_218695689
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 16:43 schreef nostra het volgende:

[..]
https://www.youtube.com/live/qJU5oG-Xz3A?si=BIODTRDSezL3lwRU

Ff scrollen, nu ongeveer 2,5 uur terug
Ahh thnx!!! ^O^
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zaterdag 6 september 2025 @ 16:44:10 #153
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_218695700
Dat is wel ver terug scrollen :+
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_218695816
Het lijkt erop dat de enige asset van Yesilgöz nog "handen af van de HRA is". En voor de rest dat alle andere partijen vies en voos zijn.

quote:
De "extremen" leveren niet en met GL-PvdA krijg je geen stabiel kabinet, zei Yesilgöz zaterdag op het partijcongres in Den Bosch.
Een stabiel kabinet is waar zij naar snakt. Maar dan niet met verwerpelijk links. Want die "leveren" niet. :D

Als men deze haatdragende dame aanhoudt gaat het naar minder dan 10 zetels naar wij hopen. :9
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_218695867
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 16:39 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Ja, dat kun jij wel niet serieus nemen, maar dat bewijst alleen maar dat ik gelijk heb voor wat betreft die cognitieve dissonantie. Want achter het kieskompas zit toch de afdeling politicologie van VU en heeft dus een prima wetenschappelijk fundament. Als je dan de positie van GL terugkijkt, dan zie je dat die altijd al in de linkerbovenhoek, ver buiten het midden zitten in een trend waarin een groot deel van de politieke partijen überhaupt naar links verschuiven (om de volstrekt debiele claim dat het midden naar rechts beweegt op voorhand maar even ontkracht te hebben):
[ afbeelding ]
Het midden is afhankelijk van de positie van de andere partijen en hoe je die classificeert. Als je de SP ziet als constante, dan is het naar rechts opgeschoven. En in 2021 was nationalisatie ook een vies woord geworden bij de SP, want ze wilden wel serieus genomen worden. (Toen was ik er toevallig lid van, dus ik heb alle discussies meegekregen.)
  Moderator zaterdag 6 september 2025 @ 17:12:28 #156
375570 crew  Cyan9
pi_218696086
quote:

[..]
Eén van de meest prominente GL kamerleden zet zich anders al jaren in voor mensen die moeite hebben met het meekomen in de samenleving. Ik vind dit dan ook (nog steeds) een hele bijzondere take.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_218696113
quote:

[..]
[ afbeelding ]
Wat een interessante verschuivingen.
  Moderator zaterdag 6 september 2025 @ 17:15:58 #158
375570 crew  Cyan9
pi_218696132
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 16:54 schreef Bart2002 het volgende:
Het lijkt erop dat de enige asset van Yesilgöz nog "handen af van de HRA is". En voor de rest dat alle andere partijen vies en voos zijn.
[..]
Een stabiel kabinet is waar zij naar snakt. Maar dan niet met verwerpelijk links. Want die "leveren" niet. :D

Als men deze haatdragende dame aanhoudt gaat het naar minder dan 10 zetels naar wij hopen. :9
Ik vraag me bij zulke uitspraken altijd af of de VDD ook enig reflecterend vermogen heeft, als constante factor in de afgelopen tig regeringen. Ik geloof het niet.
pi_218696138
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 september 2025 17:12 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Eén van de meest prominente GL kamerleden zet zich anders al jaren in voor mensen die moeite hebben met het meekomen in de samenleving. Ik vind dit dan ook (nog steeds) een hele bijzondere take.
Wie dan en hoe?
  Moderator zaterdag 6 september 2025 @ 17:19:07 #160
375570 crew  Cyan9
pi_218696157
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 17:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Wie dan en hoe?
Lisa Westerveld zet zich al jaren actief in voor o.a. de jeugdzorg, gehandicaptenzorg, GGZ, etc.
pi_218696162
quote:
83s.gif Op zaterdag 6 september 2025 17:15 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Ik vraag me bij zulke uitspraken altijd af of de VDD ook enig reflecterend vermogen heeft, als constante factor in de afgelopen tig regeringen. Ik geloof het niet.
Nou ja dat was ook wat mij zeer verbaasde of eigenlijk ook gewoon niet natuurlijk. Dan heb je het altijd voor het zeggen gehad en toch is "het" de schuld van "les autres". Rechts richt de schade aan omdat ze dat kunnen maar links heeft dat toch gedaan. Niet begrijpelijk.
  zaterdag 6 september 2025 @ 17:20:13 #162
346939 Janneke141
pi_218696169
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 17:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Wie dan en hoe?
Westerveld denk ik. Da's niet direct zo'n wereldvreemde bakfietser als je in de Amsterdamse GL-kringen tegenkomt.
  zaterdag 6 september 2025 @ 17:22:05 #163
323876 michaelmoore
pi_218696189
quote:

[..]
Groen Links is elitair woke

heeft niets met zorg en aandacht voor de arbeider , meer met groen zijn tot in het extreme, zelfs onkruid heeft meer hun aandacht dan een dakloze vrouw
Maar krijgen ze de kans dan gaan ze graag business class vliegen als een kardashian

nu is de beste realistische keuze het CDA of JA 21
  Moderator zaterdag 6 september 2025 @ 17:24:55 #164
375570 crew  Cyan9
pi_218696208
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 17:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

heeft niets met zorg en aandacht voor de arbeider , meer met groen zijn tot in het extreme, zelfs onkruid heeft meer hun aandacht dan een dakloze vrouw
Heeft niks met zorg.. Hoe krijg je het uit je toetsenbord. Lees je eens fatsoenlijk in en hou op met rotzooi schoppen.
pi_218696267
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 17:22 schreef michaelmoore het volgende:
Jij gaat nooit meer iets bijleren. De mening staat altijd vast als een rots. Het eigen particuliere gelijk. Zelfs God kan zoiets niet veranderen als Ze dat al zou willen.
pi_218696328
Dat elitaire van GL is vooral een frame. En als het allemaal zo extreem is, dan valt het GL-PvdA-programma vast wel compleet af te fikken zonder er een karikatuur van te maken. Om de een of andere onverklaarbare reden lukt dat de meeste felle tegenstanders totaal niet.
pi_218696348
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 17:29 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Jij gaat nooit meer iets bijleren. De mening staat altijd vast als een rots. Het eigen particuliere gelijk. Zelfs God kan zoiets niet veranderen als Ze dat al zou willen.
Hen: god is een non-binaire genderqueer.
pi_218696412
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 17:32 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Hen: god is een non-binaire genderqueer.
Geen idee of Zij dat ook zo ziet. Voor mij het het een oude wijze Vrouw die er nog best goed uitziet voor haar leeftijd. Maar dat is voor iedereen toch anders, het Godsbeeld.
pi_218696431
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 17:31 schreef Jigzoz het volgende:
Om de een of andere onverklaarbare reden lukt dat de meeste felle tegenstanders totaal niet.
Ja daar stip je wel een lastig puntje aan inderdaad. :-)
  zaterdag 6 september 2025 @ 17:39:37 #170
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218696481
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 17:31 schreef Jigzoz het volgende:
Dat elitaire van GL is vooral een frame. En als het allemaal zo extreem is, dan valt het GL-PvdA-programma vast wel compleet af te fikken zonder er een karikatuur van te maken. Om de een of andere onverklaarbare reden lukt dat de meeste felle tegenstanders totaal niet.
Nouja, niet helemaal een frame natuurlijk. De partij spreekt voornamelijk mensen uit de hogere middenklasse uit de grote steden aan, in het bijzonder hoogopgeleide jonge vrouwen. Als je dan in een doorzonwoning ergens in de periferie woont, dan is dat aardig elitair.

zaterdag 6 september 2025 @ 17:41:53 #171
323876 michaelmoore
pi_218696501
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 17:39 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Nouja, niet helemaal een frame natuurlijk. De partij spreekt voornamelijk mensen uit de hogere middenklasse uit de grote steden aan, in het bijzonder hoogopgeleide jonge vrouwen. Als je dan in een doorzonwoning ergens in de periferie woont, dan is dat aardig elitair.
Juist, en dat staat heel ver van de Pvda arbeiders die hun partij bespraken in het koffielokaal en de kroeg
en aandachtig luisterden als Den Uyll een toespraak hield

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 06-09-2025 17:47:19 ]
  zaterdag 6 september 2025 @ 17:42:17 #172
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218696507
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 17:14 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Wat een interessante verschuivingen.
Mja, het lijkt economisch allemaal wat linkser te worden maar ik kan niet helemaal bedenken waarin je dat concreet terug ziet. Cultureel verschuift er weinig, hoewel het kompas van 23 juist op die as verschuiving naar beide flanken laat zien.

pi_218696532
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 17:42 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Mja, het lijkt economisch allemaal wat linkser te worden maar ik kan niet helemaal bedenken waarin je dat concreet terug ziet. Cultureel verschuift er weinig, hoewel het kompas van 23 juist op die as verschuiving naar beide flanken laat zien.
Ik vind het wel aardig om te zien dat GL en de PvdA dus inderdaad al die tijd behoorlijk dicht bij elkaar lagen (de hele reden voor die fusie), terwijl er nu vanuit rechts wordt gedaan alsof de PvdA eerst een heel redelijke middenpartij was en GL een extremistisch bolwerk.

Ook wel opvallend dat de SGP ineens flink minder conservatief geworden zou zijn. Ben wel benieuwd waarom.
pi_218696650
quote:

[..]
Wilders is nog altijd een VVD'er in hart en nieren. Het is ook aan Wilders te danken dat de stekker eruit getrokken is. En dat eigenlijk omdat NSC niet rechts genoeg was.

Als het aan de PVV en VVD had gelegen waren ze doorgegaan.

Daarom.. staan straks PVV - Ja21 - BBB - FvD en SGP met open armen klaar dan krijg je een opening tot het verhaal dat NSC gelukkig niet meer bestaat en dat men een kans op het meest rechtse kabinet ooit ook niet zomaar kan laten lopen in het landsbelang. Dus dat gaan lange gesprekken worden weer.
  zaterdag 6 september 2025 @ 17:59:03 #175
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218696658
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 september 2025 17:12 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Heel veel anderen trouwens ook, Ineke van Gent, Ab Harrewijn, meer recent Dorrit de Jong in Amsterdam. Dat hele rechtse frame slaat van GL als partij zonder oog voor armoede slaat nergens op.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 6 september 2025 @ 17:59:29 #176
346939 Janneke141
pi_218696662
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 17:58 schreef Beathoven het volgende:

Nee joh. Verantwoordelijkheid past helemaal niet in het concept van de PVV.
  zaterdag 6 september 2025 @ 17:59:56 #177
323876 michaelmoore
pi_218696667
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 17:58 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Wilders is nog altijd een VVD'er in hart en nieren. Het is ook aan Wilders te danken dat de stekker eruit getrokken is. En dat eigenlijk omdat NSC niet rechts genoeg was.

Daarom.. staan straks PVV - Ja21 - BBB - FvD en SGP met open armen klaar dan krijg je een opening tot het verhaal dat NSC gelukkig niet meer bestaat en dat men een kans op het meest rechtse kabinet écht niet kan laten lopen in het landsbelang.
Wilders moet gaan fuseren met JA 21 en zelf iets leuks gaan doen bij zijn vriend Orban
  zaterdag 6 september 2025 @ 18:01:35 #178
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218696685
quote:

[..]
[ afbeelding ]
Met wetenschap heeft dat model weinig te maken, verder is hier de methodologische verantwoording te vinden en dat is, zoals ik al eerder schreef, niet veel: https://home.kieskompas.nl/nl/tools/hoe-werkt-het-kieskompas/

Wat staat hier:
quote:
Het logaritme van Kieskompas
De positie in het politieke landschap van politieke partijen en van de invuller is geen simpele optelling van de antwoorden van de stellingen. Het logaritme is als volgt. Eerst wijzen wij de stellingen toe aan een van de twee dimensies (links/rechts of conservatief/progressief). Vervolgens berekenen wij het gemiddelde van de antwoorden per dimensie. Die twee getallen bepalen de positie in het landschap.
en hier:

quote:
Over het bepalen van de dimensies van de stellingen (schaling)
Rekenen we de stelling mee op de links/rechts as of op de conservatief/progressief as? Deze keuze bepalen aan de hand van de volgende analyses en inzichten:
1. Gecondenseerde kennis. Op basis van onze ervaring maken we een eerste inschatting.
???

[ Bericht 4% gewijzigd door -XOR- op 06-09-2025 18:14:32 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 6 september 2025 @ 18:14:54 #179
346939 Janneke141
pi_218696773
Ik ben héél benieuwd wat het kieskompas met logaritmes doet. log (stelling 1 * stelling 2) = stelling 1 + stelling 2?
pi_218696825
Nou ja, iedereen snapt toch wel dat de precieze positionering geen exacte wetenschap is? Het lijkt me vooral interessant hoe ze onderlinge verhoudingen bepalen en wat verschuivingen veroorzaakt. Of bij wijze van voorbeeld: welke standpunten zorgen ervoor dat Denk stevig in de progressieve helft staat?
  zaterdag 6 september 2025 @ 18:25:04 #181
346939 Janneke141
pi_218696844
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 18:21 schreef Jigzoz het volgende:
Nou ja, iedereen snapt toch wel dat de precieze positionering geen exacte wetenschap is? Het lijkt me vooral interessant hoe ze onderlinge verhoudingen bepalen en wat verschuivingen veroorzaakt. Of bij wijze van voorbeeld: welke standpunten zorgen ervoor dat Denk stevig in de progressieve helft staat?
Allicht, maar dan kan het toch nooit zo zijn dat je uitleg hoe je dat positioneert, totale flauwekul is?

Natuurlijk moet je keuzes en aannames maken als je zo'n positionering maakt. En als je daar dan al uitleg bij schrijft, maak er dan in elk geval iets fatsoenlijks van.
  zaterdag 6 september 2025 @ 18:26:47 #182
330914 Sherlock_Holmes
pi_218696849
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 15:12 schreef -XOR- het volgende:

[..]
No lies detected though.
pi_218696873
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 18:25 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Allicht, maar dan kan het toch nooit zo zijn dat je uitleg hoe je dat positioneert, totale flauwekul is?

Natuurlijk moet je keuzes en aannames maken als je zo'n positionering maakt. En als je daar dan al uitleg bij schrijft, maak er dan in elk geval iets fatsoenlijks van.
Het is op z'n best een heel wazig verhaal ja.
pi_218696968
Vroeger verweet men GL geitenwollensokdragers en boomknuffelaars te zijn.. En dat zou al heel erg zijn.
Nu is het verwijt ... extreem te zijn. Extreem in wat ?....
Je kunt standpunten van GL nemen voor een stropop en die zelf gemaakte foute mening toewijzen aan de PvdA.
Leuk voor VVD-ers en ideologisch verwanten. Maar het CDA is gevaarlijker voor de VVD qua stemmenverlies.
  zaterdag 6 september 2025 @ 18:41:46 #185
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218696973
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 18:01 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Met wetenschap heeft dat model weinig te maken, verder is hier de methodologische verantwoording te vinden en dat is, zoals ik al eerder schreef, niet veel: https://home.kieskompas.nl/nl/tools/hoe-werkt-het-kieskompas/

Wat staat hier:
[..]
en hier:
[..]
???

[ afbeelding ]
Het is sociale wetenschap natuurlijk, geen natuurkunde. Waar het op neer komt is dat je met achtergrond kennis van ideologieën en uitgangspunten en de posities van die ideologieën prima een eerste indeling kunt maken van wat het spectrum is, wat dat spectrum beslaat en waar welke partijen zich globaal op dat spectrum bevinden. Vervolgens verfijn je die positionering door stellingen te ontwikkelen die uitslaan naar links / rechts (economisch) of progressief / conservatief (cultureel).

Dat is precies wat hier gebeurt, en dan kun je inderdaad afvragen of dat allemaal exact kloppen -wat nooit zo zal zijn. Maar het klopt genoeg, om vervolgens de onderlinge verhoudingen scherp te krijgen en daarvoor is de hier genoemde methode natuurlijk prima. Het punt blijft wel dat het altijd een momentopname is omdat ideeën en daarmee standpunten veranderen in de tijd. Dat zie je dan ook duidelijk terug als je verschillende jaren naast elkaar legt.

zaterdag 6 september 2025 @ 18:45:22 #186
330914 Sherlock_Holmes
pi_218697010
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 16:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik durf aardig wat geld te zetten dat de meerderheid van de UvA bestormers GL stemmers zijn.

Snap uiteraard dat de milieu omschrijving net iets beter uitkomt tegenwoordig (laatste wat je wilt is dat de stemmer baskische taferelen voor zich zal zien), maar ik weet niet in hoeverre de gemiddelde Nederlander erin zal trappen. Denk dat een deel van de stemmers het maar voor lief zal aannemen en hoopt dat lastige vragen achterwege zullen blijven.
pi_218697027
Leuke vraag voor bij de filosofieles: stel dat iemand die de nationale politiek redelijk volgt uit de losse pols zo'n indeling zou maken, is die dan meer, minder of net zo waarheidsgetrouw dan/als de indeling van KiesKompas?
pi_218697050
Dat de PvdA/Groenlinks door Vandaag Inside in die 'extreem-linkse' hoek wordt gedrukt was wel te verwachten. Maar dat bijvoorbeeld ook de talkshaw van BNN/VARA er vrolijk aan meedoet is wel bijzonder.
  zaterdag 6 september 2025 @ 18:50:20 #189
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218697061
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 17:47 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Ik vind het wel aardig om te zien dat GL en de PvdA dus inderdaad al die tijd behoorlijk dicht bij elkaar lagen (de hele reden voor die fusie), terwijl er nu vanuit rechts wordt gedaan alsof de PvdA eerst een heel redelijke middenpartij was en GL een extremistisch bolwerk.
Is dan ook hysterisch feitenvrij gejank waar niemand aandacht aan hoeft te besteden :).
  zaterdag 6 september 2025 @ 19:00:22 #190
330914 Sherlock_Holmes
pi_218697125
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 18:48 schreef Breekfast het volgende:
Dat de PvdA/Groenlinks door Vandaag Inside in die 'extreem-linkse' hoek wordt gedrukt was wel te verwachten. Maar dat bijvoorbeeld ook de talkshaw van BNN/VARA er vrolijk aan meedoet is wel bijzonder.
Heel bijzonder zelfs :P :D
  zaterdag 6 september 2025 @ 19:13:27 #191
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218697254
quote:
Dat hangt er vanaf vanaf waar in het spectrum je wenst het woord extreem te gebruiken. Het is in ieder geval overduidelijk géén middenpartij - wat men zelf ook beweert.

pi_218697393
quote:

[..] (om de volstrekt debiele claim dat het midden naar rechts beweegt op voorhand maar even ontkracht te hebben):
Dat is op veel onderwerpen toch gewoon overduidelijk het geval?
Daarin zijn partijen als de PVV gewoon zeer succesvol geweest.
  zaterdag 6 september 2025 @ 19:26:48 #193
38496 Perrin
pi_218697438
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:24 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat is op veel onderwerpen toch gewoon overduidelijk het geval?
Daarin zijn partijen als de PVV gewoon zeer succesvol geweest.
De linkse beweging was 30-40 jaar geleden iig een stuk populairder. Tegenwoordig is iedereen rechts reactionair lijkt het wel.
pi_218697472
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 17:59 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Heel veel anderen trouwens ook, Ineke van Gent, Ab Harrewijn, meer recent Dorrit de Jong in Amsterdam. Dat hele rechtse frame slaat van GL als partij zonder oog voor armoede slaat nergens op.
Uiteraard. Maar het doet het lekker in de rechtse circlejerk.
pi_218697487
quote:
9s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:26 schreef Perrin het volgende:

[..]
De linkse beweging was 30-40 jaar geleden iig een stuk populairder. Tegenwoordig is iedereen rechts reactionair lijkt het wel.
Nederland vergrijst en wordt steeds conservatiever.
pi_218697499
quote:
9s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:30 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
En nu leeft het communisme ook weer onder jongeren op.
Bijzonder wel.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 6 september 2025 @ 19:33:41 #197
38496 Perrin
pi_218697513
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Bijzonder wel.
Sja die worden aan hun lot overgelaten met enorme studieschulden en een onmogelijke huizenmarkt, ik snap dat wel.
pi_218697516
quote:

[..]
Bijzonder wel.
Ach, dat lijkt me een nogal marginale beweging. En vooral een reactie op de normalisering van uiterst rechts…
pi_218697535
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:33 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ach, dat lijkt me een nogal marginale beweging. En vooral een reactie op de normalisering van uiterst rechts…
Ik hoop dat het ook marginaal blijft.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218697547

Deze opvattingen worden niet als politiek radicalisme genoemd door velen. Maar het is het wel.
  zaterdag 6 september 2025 @ 19:38:27 #201
323876 michaelmoore
pi_218697559
quote:

[..]
Bijzonder wel.
jongeren die niet weten hoe funest het communisme was, de CPN :)

Het zal CDA VVD JA21 D66 BBB moeten worden
Geen GL en geen PVV
VVD kan wel iets terug komen JA21 kan ook door naar 12, BBB idem
pi_218697561
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik hoop dat het ook marginaal blijft.
Kan me niks anders voorstellen eerlijk gezegd. Het zou me verbazen als een club als BIJ1 een zetel weet te winnen.
pi_218697575
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:38 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Kan me niks anders voorstellen eerlijk gezegd. Het zou me verbazen als een club als BIJ1 een zetel weet te winnen.
CPN is toch opgegaan in GroenLinks, als ik mijn feiten op orde heb.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 6 september 2025 @ 19:41:58 #204
38496 Perrin
pi_218697586
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Geen GL en geen PVV
Kapitalisme is anders ook geen pretje. Zeker voor de generaties die nu de pineut zijn.
pi_218697598
quote:

[..]
Bijzonder wel.
Ik lees wel iets ergens op het internet, wat je noemt.
Maar is het opleving? Je kunt het ook folklore noemen.
  zaterdag 6 september 2025 @ 19:44:15 #206
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218697607
quote:
9s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:30 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het één heeft niets met het ander te maken. Het zijn jongeren die juist steeds conservatiever worden. Niet alleen in Nederland trouwens, de trend is waarneembaar in allerlei democratische landen.

zaterdag 6 september 2025 @ 19:44:56 #207
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218697614
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Klopt.

pi_218697623
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:43 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Ik lees wel iets ergens op het internet, wat je noemt.
Maar is het opleving? Je kunt het ook folklore noemen.
Het was de NOS die ermee kwam.
Achterliggende reden wellicht het tekort aan betaalbare woningen? Maar vreemd vind ik het wel.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 6 september 2025 @ 19:46:11 #209
346939 Janneke141
pi_218697629
Ja, communisme heeft zichzelf wel bewezen als het gaat om schaarse goederen :')
pi_218697631
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Zeker maar de originele communisten vonden dat direct al een slecht idee. Er kwamen direct clubjes als NCPN en VCN (de SP was ook populair onder de “echte” communisten) om de toch al marginale communistische beweging in Nederland voort te zetten. De CPN was eerder al uit de kamer verdwenen.
Eigenlijk was het een zo goed als dode club die toen opging in GL.
pi_218697636
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:44 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Het één heeft niets met het ander te maken. Het zijn jongeren die juist steeds conservatiever worden. Niet alleen in Nederland trouwens, de trend is waarneembaar in allerlei democratische landen.
Denk je dat het een tegenreactie op al dat 'Woke' en 'Liberal' gebeuren is?
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 6 september 2025 @ 19:47:19 #212
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218697643
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:37 schreef Bluesdude het volgende:
[ afbeelding ]
Deze opvattingen worden niet als politiek radicalisme genoemd door velen. Maar het is het wel.
Waarom zou dat een politiek radicale uitspraak zijn? Het is feitelijk waar - genoeg 'incidenten' op universiteiten, vakantieparken en op straat de afgelopen maanden. Met dank aan idioten die het verschil niet zien tussen Joden, Israël, Israëlieten en de Israëlische regering.

Toevallig ook de lieden die beginnen te schuimbekken als elke moslim een terrorist genoemd wordt.

pi_218697646
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:44 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
De demografie draagt natuurlijk wel degelijk bij aan een steeds grotere conservatieve beweging…
  zaterdag 6 september 2025 @ 19:47:47 #214
38496 Perrin
pi_218697650
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:46 schreef Janneke141 het volgende:
Stukje culturele revolutie om alle kapitalisten en vermogenden op te ruimen. Dat maakt wat ruimte vrij.
pi_218697653
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:46 schreef Janneke141 het volgende:
Allemaal een Commieblock. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 6 september 2025 @ 19:48:48 #216
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218697661
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:47 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De demografie draagt natuurlijk wel degelijk bij aan een steeds grotere conservatieve beweging…
Als je met demografie bedoelt dat steeds meer jongeren conservatief zijn en steeds meer progressieven oud worden en doodgaan, dan wel. Kan geen verrassing zijn - zie de 'klinkende resultaten' in netto zetels.

pi_218697711
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:48 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Als je met demografie bedoelt dat steeds meer jongeren conservatief zijn en steeds meer progressieven oud worden en doodgaan, dan wel. Kan geen verrassing zijn - zie de 'klinkende resultaten' in netto zetels.
Of jongeren echt zoveel conservatiever worden weet ik niet. Maar de groep die traditioneel conservatiever is wordt sowieso steeds groter.
pi_218697734
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:47 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Waarom zou dat een politiek radicale uitspraak zijn? Het is feitelijk waar -
Niet waar
a Douwe Bob weigerde niet op te treden omdat de kinderen Joods zijn. Dat wist hij al voor die dag
b De formulering suggereert dat jodenvervolging in Amsterdam veel gelijkend is als 80 jaar geleden 40-45. Ook niet waar
c Het vertrek van Douwe Bob haalde het nieuws wel, omdat....
d Jodenhaat niet erg normaal is in Amsterdam en de media ook geen jodenhaters zijn net als Douwe Bob

Het is politiek radicalisme van deze wokedame... die ook niet bereid was te erkennen dat het zionisme wat nu aan de macht is nogal schofterig is in de palestijnenvervolging. Erkende ze dat wel dan reageerde ze niet zo grof zionistisch, verscholen achter strijd tegen jodenhaat
pi_218697739
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:48 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Daar valt wel wat op af te dingen: https://decorrespondent.n(...)41-339e-378c38c890f3
pi_218697787
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Het was de NOS die ermee kwam.
Achterliggende reden wellicht het tekort aan betaalbare woningen? Maar vreemd vind ik het wel.
Gevonden wat je bedoelt. https://nos.nl/artikel/25(...)nemen-onder-jongeren
Maar als ROOD een socialistische maatschappij wil bereiken via democratische weg dan zijn het sociaal-democraten, ook wel socialisten genoemd.
Overigens erkent ROOD dat het 20e eeuwse communisme mislukt is en niet wat zij wllen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bluesdude op 06-09-2025 20:10:03 ]
  zaterdag 6 september 2025 @ 20:06:00 #221
323876 michaelmoore
pi_218697814
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:41 schreef Perrin het volgende:

[..]
Kapitalisme is anders ook geen pretje. Zeker voor de generaties die nu de pineut zijn.
er zijn geen generaties de pineut van kapitalisme , kapitalisme is prima als er maar niet steeds monopolies gecreëerd worden of voordeeltjes voor enkelen

Niets mis met kapitalisme
ik kan me wel voorstellen dat jongere het kapitalisme de schuld geven van wanprestaties van Groen Links door de woningbouw te traineren

en D66
  zaterdag 6 september 2025 @ 20:12:49 #222
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218697869
Het is voor Joodse Nederlanders echt stukken gezelliger worden ja.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218697883
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 20:06 schreef michaelmoore het volgende:

Niets mis met kapitalisme
ik kan me wel voorstellen dat jongere het kapitalisme de schuld geven van wanprestaties van Groen Links door de woningbouw te traineren
Je uit weer eens valse beschuldigingen. GroenLinks zit niet in de regering. Het zijn de regeringen die lamlemdig doen met de woningbouw. Al sinds heel lang, vandaar de krakersrellen 40-50 jaar geleden.
Had ik je al verteld dat het veelal rechtse regeringen zijn met een rechtse Tweede Kamer.
En wat heeft de huidige regering gedaan aan het stikstofprobleem die woningbouw blokkeert.

Geen reet toch.. Oja... rechtse regering
  zaterdag 6 september 2025 @ 20:15:30 #224
323876 michaelmoore
pi_218697909
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 20:13 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Je uit weer eens valse beschuldigingen. GroenLinks zit niet in de regering. Het zijn de regeringen die lamlemdig doen met de woningbouw. Al sinds heel lang, vandaar de krakersrellen 40-50 jaar geleden.
Had ik je al verteld dat het veelal rechtse regeringen zijn met een rechtse Tweede Kamer.
het zijn de provincies en gemeentes, de regering heeft geen ,ministerie van volkshuisvesting meer , die heeft BLOK overgedaan aan de provincies

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 06-09-2025 20:28:25 ]
pi_218697933
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 20:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
het zijn de provincies, de regering heeft geen ,minsterie van volkshuisvesting meer , die heeft BLOK overgedaan aan de provincies
Precies.... de rechtse regeringen doen geen reet of veel te weinig.
Stop eens met die leugentjes over GL Leg de schuld eerder bij de VVD
  zaterdag 6 september 2025 @ 20:22:43 #226
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218697953
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Niet waar
a Douwe Bob weigerde niet op te treden omdat de kinderen Joods zijn. Dat wist hij al voor die dag
b De formulering suggereert dat jodenvervolging in Amsterdam veel gelijkend is als 80 jaar geleden 40-45. Ook niet waar
c Het vertrek van Douwe Bob haalde het nieuws wel, omdat....
d Jodenhaat niet erg normaal is in Amsterdam en de media ook geen jodenhaters zijn net als Douwe Bob

Het is politiek radicalisme van deze wokedame... die ook niet bereid was te erkennen dat het zionisme wat nu aan de macht is nogal schofterig is in de palestijnenvervolging. Erkende ze dat wel dan reageerde ze niet zo grof zionistisch, verscholen achter strijd tegen jodenhaat
Douwe Bob is slechts één incident in een rij van velen, ten koste van de veiligheid van de Joodse gemeenschap in Nederland. Vergelijking: alsof je niet meer bij de kleedjesmarkt van de Islamtische basisschool in Leusden wilt komen zingen omdat ISIS meisjes tot slaaf maakt in Sudan.

pi_218698004
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 20:22 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Douwe Bob is slechts één incident in een rij van velen, ten koste van de veiligheid van de Joodse gemeenschap
Douwe Bob heeft het niet onveilig gemaakt voor Amsterdamse Joden.
De paar honderduizend demonstranten in Den Haag ook niet.
Geef die Israelische terroristen de schuld van toegenomen anti-semitisme... en noem dan ook de onwil van de Nederlandse politiek die terroristen te stoppen..... dat is ook de onwil van Jesilgoz.
  zaterdag 6 september 2025 @ 21:00:41 #228
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218698230
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 20:27 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Geef die Israelische terroristen de schuld van toegenomen anti-semitisme... en noem dan ook de onwil van de Nederlandse politiek die terroristen te stoppen..... dat is ook de onwil van Jesilgoz.
Fijn dat je het beeld bevestigt dat menig linksradicaal het verschil niet ziet tussen een Jood, een Israeli en de Israëlische regering. En precies dát, maakt Nederland een stuk minder prettig voor Joden.

pi_218698326
quote:

[..]
wauw.
  zaterdag 6 september 2025 @ 21:10:41 #230
500783 Hawk234
Groene Dictator
pi_218698332
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 08:57 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Nee, zo werkt het niet. Ik heb de laatste tijd veel mensen, totaal geen vrienden meegemaakt, voornamelijk online die aangaven blij te zijn dat ik opgerot was. Toen ik lachend aangaf dat ze er niks aan hadden en dat ik ging stemmen voor de komende 2e kamer verkiezingen kreeg ik geheel verwacht een blokkade van ze :).

Dat is natuurlijk een eerste reden om juist wel te gaan stemmen maar er zijn er meer. Denk aan het feit dat familie en vrienden thuis blijven dus een soort sociaal punt, je stemt voor mensen waarvan je weet dat ze een stem op een partij kunnen gebruiken.

Dan zijn er nog wereldwijde thema's waarbij je stem van belang is, denk aan klimaat. Ik ga hier niet in IJsland zitten terwijl PVV/FVD/BBB/JA21/VVD met alle plezier van de wereld de Co2 uitstoot willen laten groeien i.p.v. beperken en ik daar niks aan doe. En ja, dat heeft ook invloed op waar ik nu woon ook al is het gelukkig zo dat bij bijvoorbeeld zeespiegelstijging ik hier op 16 meter boven zeeniveau daar minder last van heb dan iedereen in de randstad. Toch... de gletsjers hier in IJsland worden steeds kleiner dus heeft het wel degelijk invloed.

En tot slot, hier in IJsland mag ik als Nederlander wel mijn stem uitbrengen op de lokale verkiezingen (gemeente / provincie) maar niet landelijk. Er komt hier in 2027 een referendum voor wel of niet toetreding tot de EU, ik weet nog niet of ik daaraan mee mag doen.
pi_218698463
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:10 schreef Hawk234 het volgende:
En tot slot, hier in IJsland mag ik als Nederlander wel mijn stem uitbrengen op de lokale verkiezingen (gemeente / provincie) maar niet landelijk. Er komt hier in 2027 een referendum voor wel of niet toetreding tot de EU, ik weet nog niet of ik daaraan mee mag doen.
Hoe bevalt het wonen in IJsland?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218698556
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:00 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Fijn dat je het beeld bevestigt dat menig linksradicaal het verschil niet ziet tussen een Jood, een Israeli en de Israëlische regering. En precies dát, maakt Nederland een stuk minder prettig voor Joden.
Hou eens op met die onzinbeschuldigingen. Ik weet dat je graag zo wilt denken, zwart-wit stempels uitdelen, das makkelijk mensen te veroordelen/demoniseren.
Ik zie die verschillen wel tussen een Jood, een Israeli en de Israëlische regering. De meeste pollusers zien dat ook
pi_218698564
quote:
Neutrale vergelijking per partij (kern per thema)
• PVV
Migratie: asielstop, zeer restrictief. Onderwijs: nadruk op basisvaardigheden/politiek neutraal. Max snelheid: verhogen; in programma zelfs 140 km/u. Sociaal/leefbaarheid: hard op veiligheid, koopkrachtmaatregelen. 
• VVD
Migratie: “grip op migratie,” grenzen stellen. Onderwijs: doorontwikkelen/verbeteren. Max snelheid: terug naar 130 km/u waar het kan (gedragen in coalitie). Sociaal/leefbaarheid: veiligheid en werk centraal.  
• GroenLinks-PvdA
Migratie: humaan/Europese aanpak (minder nadruk op krimp). Onderwijs: fors investeren in kansengelijkheid. Max snelheid/mobiliteit: minder autogebruik, betalen-naar-gebruik; geen focus op verhogen 130. Sociaal/leefbaarheid: bestaanszekerheid en publieke voorzieningen.   
• NSC
Migratie: grip op alle vormen (asiel, studie, arbeid), sturen op migratiesaldo; minder Engelstalige opleidingen. Onderwijs: “basis op orde” (hoofdstuk). Max snelheid: 130 km/u waar kan (gedragen in coalitie). Sociaal/leefbaarheid: brede welvaart in regio’s; leefbaarheid/veiligheid.  
• D66
Migratie: relatief ruimhartig/protectie gericht. Onderwijs: veel investeringen en plannen (lerarentekort, kansengelijkheid). Mobiliteit: 100 km/u handhaven; betalen-naar-gebruik/meer OV & fiets. Sociaal/leefbaarheid: inclusie & publieke sector.   
• BBB
Migratie: sterk beperken; o.a. harde plafonds (bijv. cap asiel), strenger op arbeidsmigratie. Onderwijs: meer waardering MBO/“huishoudles”. Max snelheid: terug naar 130. Sociaal/leefbaarheid: “noaberstaat”, o.a. 0% btw op groente/fruit.    
• CDA
Migratie: grip incl. arbeidsmigratie (strenger kader). Onderwijs: sterke gezinnen/brede vorming. Max snelheid: geen expliciete belofte in 2023-programma. Sociaal/leefbaarheid: gemeenschapsfonds, gezin & buurt.   
• SP
Migratie: beperken; genoemd cap ~40.000/jaar (2024-standpunt). Onderwijs: hogere lerarensalarissen/kleinere klassen. Max snelheid: geen expliciete 130-belofte; focus OV/veiligheid. Sociaal/leefbaarheid: zeer sociaal (zorg/armoede/huisvesting).
Vakman pur sang
pi_218698575
Zal iedereen belachelijk vinden maar een van de grootste punten vind ik de Max snelheid.
100 is verschrikkelijk!
Vakman pur sang
pi_218698576
quote:
Vind het vooral vreemd dat de VVD wegkomt met het "we kunnen ons niet voorstellen dat daar een werkbaar samenwerking uitkomt" het zou wel op zijn plaats zijn als de huidige VVD'ers eens een vergelijk mogen maken tussen de samenwerking van de afgelopen twee jaar vergeleken met Rutte 2 en de Paarse kabinetten.

Misschien ben ik niet rechts of conservatief genoeg, maar ik zie niet in hoe je met bijvoorbeeld de BBB wel komt tot werkbare samenwerking voor de problemen van Nederland.
pi_218698607
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:35 schreef KaheemSaid het volgende:

Vind het vooral vreemd dat de VVD wegkomt met het "we kunnen ons niet voorstellen dat daar een werkbaar samenwerking uitkomt" het zou wel op zijn plaats zijn als de huidige VVD'ers eens een vergelijk mogen maken tussen de samenwerking van de afgelopen twee jaar vergeleken met Rutte 2 en de Paarse kabinetten.

Misschien ben ik niet rechts of conservatief genoeg, maar ik zie niet in hoe je met bijvoorbeeld de BBB wel komt tot werkbare samenwerking voor de problemen van Nederland.
Het is strategie van de VVD: stop PvdA/GL in de extreem linkse hoek waar je alleen maar slechter onder wordt. Dan kom je wel bij onze knuffelbroeder CDA of bij onszelf uit.

Politiek heeft niets met inhoud, maar alles met opportunisme te maken.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 6 september 2025 @ 21:38:19 #237
38496 Perrin
pi_218698618
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:35 schreef Lospedrosa het volgende:
Zal iedereen belachelijk vinden maar een van de grootste punten vind ik de Max snelheid.
100 is verschrikkelijk!
Ach iedereen heeft zo zijn lijstje van prioriteiten. Gelukkig zijn we niet allemaal gelijk.
pi_218698648
quote:
9s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:38 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ach iedereen heeft zo zijn lijstje van prioriteiten. Gelukkig zijn we niet allemaal gelijk.
Lekker ontspannen met meer snelheidsverschil.
Ook vrachtwagens chauffeurs zien dit liever want aiutos rijden in de weg.

Weet je, grote punten als stikstof, klimaat en migratie wordt allemaal Europees besloten en bepaalt. We stappen niet uit de EU dus eigenlijk doet ons kabinet niet zo heel veel.
Laten we dan kijken wat ons wel blij kan maken.
Lekker 130 rijden!
Vakman pur sang
pi_218698679
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Geen GL en geen PVV
VVD BBB die er nu een puinhoop van maken
Samen met ja21 die net zoals de PVV geen capabele mensen heeft voor ministerposten en kom nu niet aan met die gehypte Coenradie
  zaterdag 6 september 2025 @ 21:49:30 #240
323876 michaelmoore
pi_218698724
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:44 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
VVD BBB die er nu een puinhoop van maken
Samen met ja21 die net zoals de PVV geen capabele mensen heeft voor ministerposten en kom nu niet aan met die gehypte Coenradie
ja links en rechts uitgesloten van kabinetsdeelname

en terecht

dus dan moet er nog wel gebeuren
bij l CDA VVD JA21 D66 BBB
pi_218698796
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:10 schreef Hawk234 het volgende:
Stemrecht voor migranten bij lokale verkiezingen bestaat in principe in heel Europa. De exacte regels kunnen wel per land verschillen.

Zo hebben migranten in Nederland alleen stemrecht bij de verkiezingen voor de gemeenteraad. Daarbij geldt wel een onderscheid: burgers van andere EU-lidstaten krijgen dat recht direct zodra ze zich in Nederland vestigen, en burgers van buiten de EU krijgen dat recht pas na vijf jaar legaal verblijf.

Verder hebben alle inwoners van een waterschapsgebied stemrecht voor de verkiezingen voor de waterschappen, ongeacht welke nationaliteit je hebt en hoe lang je hier woont.
  zaterdag 6 september 2025 @ 22:00:01 #242
500783 Hawk234
Groene Dictator
pi_218698833
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:24 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe bevalt het wonen in IJsland?
Perfect! Dank voor je interesse.
  zaterdag 6 september 2025 @ 22:00:12 #243
323876 michaelmoore
pi_218698835
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:56 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Stemrecht voor migranten bij lokale verkiezingen bestaat in principe in heel Europa. De exacte regels kunnen wel per land verschillen.

Zo hebben migranten in Nederland alleen stemrecht bij de verkiezingen voor de gemeenteraad. Daarbij geldt wel een onderscheid: burgers van andere EU-lidstaten krijgen dat recht direct zodra ze zich in Nederland vestigen, en burgers van buiten de EU krijgen dat recht pas na vijf jaar legaal verblijf.

Verder hebben alle inwoners van een waterschapsgebied stemrecht voor de verkiezingen voor de waterschappen, ongeacht welke nationaliteit je hebt en hoe lang je hier woont.
immigratie is prima, onder voorwaarde, geen opvang in woonoorden ingevolge de spreidingswet en dus dat er woningen gebouwd worden

wie kan zich de Molukkers nog herinneren om het sluiten van de tientallen woonoorden die tot klein koninkrijkjes gemaakt werden
Het zou TIJDELIJKE opvang zijn
quote:
AI-overzicht
Molukkers protesteerden tegen het sluiten van de woonoorden, die na de tijdelijke opvangperiode van de Molukse KNIL-militairen als definitief werden beschouwd door de Nederlandse regering.
Toen de Nederlandse autoriteiten besloten de kampen te sluiten en te ontruimen, leidde dit tot verzet.
De Molukkers voelden zich door Nederland misleid en de ontruimingen verliepen vaak met veel geweld, waarbij de politie en het leger werden ingezet om de bewoners met geweld uit de kampen te verdrijven en naar hun nieuwe, permanente verblijven te brengen.
Context van de woonoorden en het verzet
Tijdelijke opvang:
In 1951 werden Molukse KNIL-militairen en hun families op dienstbevel naar Nederland gebracht, met het idee dat hun verblijf tijdelijk zou zijn.
Definitieve vestiging:
In de loop van de jaren 50 en 60 werd duidelijk dat er geen terugkeer mogelijk was naar de Molukken en dat de Molukkers definitief in Nederland zouden blijven.
Protesten tegen ontruiming:
Dit besluit leidde tot verzet, omdat de bewoners zich door de Nederlandse overheid misleid voelden..
Toen de regering overging tot het sluiten en ontruimen van de woonoorden, kwamen de Molukkers hiertegen in opstand.
De ontruimingen en de reactie van de autoriteiten
Gedwongen vertrek:
De ontruimingen waren niet vrijwillig.
In de woonoorden werd met geweld de toegang geboden voor de bewoners om de kampen te verlaten en naar nieuwe woningen te verhuizen.
Geweld en ingrijpen:
De autoriteiten zette de politie en soms zelfs de Koninklijke Landmacht in om de protesten en ongeregeldheden de kop in te drukken.
quote:
Het laatste Molukse woonoord in Nederland, Lunetten in Vught, werd in 1984 officieel gesloten, nadat de bewoners een overeenkomst sloten om er na renovatie te kunnen blijven wonen.

De Nederlandse regering besloot vanaf de jaren '50 om de Molukse woonoorden geleidelijk te ontruimen en de bewoners te verhuizen naar woonwijken, omdat de beloofde terugkeer naar de Molukken niet mogelijk was.
pi_218698838
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:00 schreef Hawk234 het volgende:

[..]
Perfect! Dank voor je interesse.
Fijn! Hoe is van oktober t/m maart? Hoe vind je daar werk?
pi_218698896
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja links en rechts uitgesloten van kabinetsdeelname

en terecht

dus dan moet er nog wel gebeuren
bij l CDA VVD JA21 D66 BBB
D66 zou wel gek zijn, geen schijn van kans dat die met JA21 en BBB in een kabinet gaan zitten.

VVD, CDA, D66 en PvdA/GL lijkt me waarschijnlijker. Zoals destijds al had gemoeten met Rutte, GL ipv CU.
  zaterdag 6 september 2025 @ 22:08:04 #246
323876 michaelmoore
pi_218698913
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:06 schreef archito het volgende:

[..]
D66 zou wel gek zijn, geen schijn van kans dat die met JA21 en BBB in een kabinet gaan zitten.

als je klein bent dan heb je niet veel te zeggen he

dan moet je dictatoriaal worden
  zaterdag 6 september 2025 @ 22:08:15 #247
500783 Hawk234
Groene Dictator
pi_218698915
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:56 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]

Ja precies. Ik heb bijvoorbeeld recht op de IJslandse zorg, werkt hier nog als een soort ziekenfonds, 6 maanden nadat ik mijn burgerservicenummer hier heb verkregen. Lijkt erop dat een IJslandse in Nederland, de dochter van de vorige eigenaar van mijn huis is een voorbeeld, na 5 jaar in Nederland stemrecht verkrijgt.

Voor de landelijke verkiezingen hier in IJsland ligt dat anders. Dan moet je dus echt de IJslandse nationaliteit hebben, zo heb ik begrepen van een andere Nederlandse migrant.
pi_218698938
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:08 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
als je klein bent dan heb je niet veel te zeggen he

dan moet je dictatoriaal worden
Je kunt als D66 gewoon weigeren om in een coalitie te stappen he? Dat heeft niks met kleine of groot te maken.
pi_218699005
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:06 schreef archito het volgende:
Zoals destijds al had gemoeten met Rutte, GL ipv CU.
Dat wilde men proberen in de formatie, maar mislukte. Dat mens van Halsema eiste te veel.
pi_218699011
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:41 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Lekker ontspannen met meer snelheidsverschil.
Ook vrachtwagens chauffeurs zien dit liever want aiutos rijden in de weg.

Weet je, grote punten als stikstof, klimaat en migratie wordt allemaal Europees besloten en bepaalt. We stappen niet uit de EU dus eigenlijk doet ons kabinet niet zo heel veel.
Laten we dan kijken wat ons wel blij kan maken.
Lekker 130 rijden!
En wanneer kun je dan 130 rijden met al die files?
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  zaterdag 6 september 2025 @ 22:17:48 #251
323876 michaelmoore
pi_218699014
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:10 schreef archito het volgende:

[..]
Je kunt als D66 gewoon weigeren om in een coalitie te stappen he? Dat heeft niks met kleine of groot te maken.
Dat zou erg dom zijn , heel erg dom

misschien kan er wel een ministerspost van sociale zaken of derg, zijn , allj e niet mee wilt doen aan het spel dan ga je daar voor betalen
  zaterdag 6 september 2025 @ 22:18:09 #252
323876 michaelmoore
pi_218699019
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:17 schreef Sabata het volgende:

[..]
En wanneer kun je dan 130 rijden met al die files?
ik rij altijd 100, ook in de file
  zaterdag 6 september 2025 @ 22:22:19 #253
500783 Hawk234
Groene Dictator
pi_218699076
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:00 schreef blomke het volgende:

[..]
Fijn! Hoe is van oktober t/m maart? Hoe vind je daar werk?
Van oktober t/m maart, zal ik nog moeten zien. Het is nu september :). Maar ik weet wel van Oktober vorig jaar dat het hier prima is, ik nam toen mijn huis in ontvangst en ben eind oktober 2024 teruggekomen naar Nederland om alle zaken hier af te handelen, mijn katten te verhuizen (hele klus en ook ingewikkeld) etc.. Het is makkelijker om gewoon zonder veel spullen hier naar toe te komen. Importeren van een auto.. is misschien niet zo ingewikkeld maar wel kostbaar, alhoewel.. het hangt er vanaf wat voor auto je meeneemt. Een elektrische auto is aan te raden om hierheen te rijden maar neem echt NOOIT een pick-up truck of zwaar verbruikende 4x4 auto mee want dan betaal je je bont en blauw, zeker als het een relatief nieuwe auto betreft. Ik heb laatst begrepen dat invoer van diesel / benzine en hybride auto's (plug-in hybride weet ik niet zeker) per 2028 verboden wordt.

Wat werk betreft, ja ik ben niet echt oud maar wel op een leeftijd en voldoende vermogen dat ik zeg maar vervroegt met pensioen kon dus heb ik dat gedaan dus heb ik hier niet veel ervaring mee. Wat ik wel weet is dat om echt succes te maken je de IJslandse taal dient te beheersen en het liefste met bijvoorbeeld een IJslandse partner naar IJsland bent toegekomen. Anders kom je wel aan werk maar dan in Reykjavík in de schoonmaak van een hotel of in de zorg (ziekenhuis) terecht, de laag betaalde banen zeg maar.
Ik ken een migrant uit Oostenrijk die in een hotel werkt, de ene week werkt ze zo'n 70 uur om de volgende week vrij te zijn. Ze heeft geen auto, wel een huurwoning niet al te ver bij mij vandaan en het bevalt haar prima. Ja, het is maar wat je wil.
pi_218699175
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:35 schreef Lospedrosa het volgende:
100 is verschrikkelijk!
Ik vind 100 km/h als maximum snelheid uitstekend. Als mensen hard willen rijden met de auto, dan moeten ze maar naar een track day op Circuit Zandvoort.

Aan de andere kant vind ik dat we er minder krampachtig over moeten doen als weggebruikers tijdelijk voor bijvoorbeeld een inhaalmanoeuvre de maximum snelheid overschrijden. Wat mij betreft worden die flitscontroles afgeschaft en komen er alleen trajectcontroles.
  zaterdag 6 september 2025 @ 22:33:05 #255
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218699189
quote:

[..]
:') :') :') :') :') :') :')

En nog likes ook.

Grote goedheid...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 6 september 2025 @ 22:34:18 #256
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218699195
quote:

[..]
^O^
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 6 september 2025 @ 22:35:52 #257
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218699207
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:32 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Hou eens op met die onzinbeschuldigingen. Ik weet dat je graag zo wilt denken, zwart-wit stempels uitdelen, das makkelijk mensen te veroordelen/demoniseren.
Ik zie die verschillen wel tussen een Jood, een Israeli en de Israëlische regering. De meeste pollusers zien dat ook
Dat is niet de strekking van je bericht.

En de weldenkende users zien dat ook, en krijgen daarom terecht enkel nog meer een hekel aan dat hypocriete gezwam bij 'progressief links' over fobie, haat en intolerantie. Het is er zelf een kernaandrijver van, al anderhalf jaar.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218699223
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:22 schreef Hawk234 het volgende:
Ik ken een migrant uit Oostenrijk die in een hotel werkt, de ene week werkt ze zo'n 70 uur om de volgende week vrij te zijn. Ze heeft geen auto, wel een huurwoning niet al te ver bij mij vandaan en het bevalt haar prima. Ja, het is maar wat je wil.
Misschien is het ver reizen van haar woning naar het hotel waar ze werkt en verblijft ze gedurende de weken dat ze werkt in het hotel. Dat zou niet eens zo'n slechte regeling zijn.
  zaterdag 6 september 2025 @ 22:47:40 #259
500783 Hawk234
Groene Dictator
pi_218699309
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:38 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Misschien is het ver reizen van haar woning naar het hotel waar ze werkt en verblijft ze gedurende de weken dat ze werkt in het hotel. Dat zou niet eens zo'n slechte regeling zijn.
Ze woont op loopafstand van haar werk, het hotel.
pi_218699833
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 20:00 schreef Raw85 het volgende:
Ligt eraan wat je wilt met het land. Wilders zorgt ervoor dat er niks terecht komt van rechtsradicaal beleid :P
Incelfrikandel
pi_218699879
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat wilde men proberen in de formatie, maar mislukte. Dat mens van Halsema eiste te veel.
2017? 7 jaar nadat Halsema vertrok als fractievoorzitter eisre ze nog teveel?
pi_218699894
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

misschien kan er wel een ministerspost van sociale zaken of derg, zijn , allj e niet mee wilt doen aan het spel dan ga je daar voor betalen
Regeren betekent sowieso vaak verliezen, hoe zou dat anders zijn als je als enige kleine progressieve partij in een conservatieve regering stapt?
  zondag 7 september 2025 @ 00:23:04 #263
330914 Sherlock_Holmes
pi_218699922
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:10 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
wauw.
Dat is hoe het werkt. Dus stel ik ben een moslim*, wat had gekund, dan mag ik jou als kaaskop van alles aandoen. Had je regering maar niet die terroristische joden zionisten moeten steunen.

*algemeen uiteraard, in geloof en haat zijn we broeders
pi_218699935
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 20:00 schreef Raw85 het volgende:
Wat verwacht je wat er zal gebeuren als Wilders ermee ophoudt en met pensioen gaat?
  zondag 7 september 2025 @ 01:14:11 #265
500783 Hawk234
Groene Dictator
pi_218700038
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 00:26 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Wat verwacht je wat er zal gebeuren als Wilders ermee ophoudt en met pensioen gaat?
Precies hetzelfde als wat er de rest van de eeuw gebeurde, iemand neemt zijn plaats in.
pi_218700356
quote:

[..]
Dit is wel echt buitengewoon selectief. De wind hoeft maar verkeerd te staan en de Israëlische regering wijt dat al aan antisemitisme, elk protest tegen de Gazaanse genocide werd door regeringspartijen antisemitisch genoemd, Douwe Bob heette plots een jodenhater omdat hij niks met zionisme te maken wilde hebben, maar het gebrek aan onderscheid tussen jood, Israël en de Israëlische regering is de schuld van radicaal links.
pi_218700481
quote:
9s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:33 schreef Perrin het volgende:

[..]
Sja die worden aan hun lot overgelaten met enorme studieschulden en een onmogelijke huizenmarkt, ik snap dat wel.
Wat ik hoor onder de babyboomgeneratie is dat ze vooral zeggen "valt allemaal wel mee" en "niet teveel zorgen maken".

- Het idee dat ze denken dat ze Israel niet mogen bekritiseren omdat de holocaust in de tijd van hun ouders plaatsvond. Terwijl er een wereldwijde shift plaatsvindt.

-Het idee dat ze gouden tijden gekend hebben na de jaren '80 en altijd naar meer vrede toegegaan zijn. Althans binnen west-Europa.

- Dat ze verifieerbare jaren '80 temperaturen van 27 tot 28 graden aan hittegolven in de boeken vergelijken met de constante hoge 30ers nu.

- Dat aangeven dat klimaatverandering en fascisme een bedreiging is doemdenken is en je eigenlijk rebels bent als je niet denkt dat het beekje wat doorkabbelt en aangeeft dat de problemen bij de kinderen worden neergelegd.

Immers klimaatverandering en fascisme dragen bij aan vluchtelingenstromen. Als het ons raakt, zijn wij dichter bij vluchtelingen dan dichter bij de miljardairs. Als het elders eerst raakt, komen de stromen onze kant oa uit en wordt door de babyboomers de schuld bij de migranten gelegd en stemmen ze kneiterrechts. Dát is een concrete bedreiging.

-Dat de Amerikaanse Maga beweging zich niet presenteert in de héle Neserlandse rechtervleugel. Dat we alles wel even oplossen met Henri Bontebal en fatsoen, nadat ze voorheen vol voor Yesilgoz zijn gegaan of een ander experiment in de coalitie. Terwijl diezelfde CDA nog steeds redelijk vaak meestemt met diezelfde punten als de VVD en heel rechts.

- Dat ze bij grote techbedrijven en feudalisme denken aan "ow ja, zoals bij Philips".

Het is niet dat ze het slechtste voor hebben, maar vanuit hun kader is de wereld zoals hun belevingswereld is gevormd. En alles wordt gerelativeerd binnen dat kader. Terwijl de politici echt wel wat meer benul hebben over de nieuwe wereld die voor de deur staat.

[ Bericht 12% gewijzigd door Beathoven op 07-09-2025 07:00:28 ]
pi_218700518
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat kun je als buitenstaander niet zomaar duiden. Misschien waren VVD en CDA wel enorm dwars en blokkeerden ze tot ze hun zin kregen.
pi_218700536
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Onzin. Je moet niet koste wat kost meedoen. Een rechtsconservatief kabinet in het zadel helpen is iets wat D66 niet (meer) moet doen.

Een paar ministersposten doen daar niks aan af. Want overall zullen er afspraken uitkomen die D66 stemmers niet willen.
Daarnaast is het in de onderhandeling ook nog een tactiek om zo'n coalitie af te schieten in de hoop dat er andere mogelijkheden zijn.
Als de rechtse partijen D66 echt nodig hebben moeten ze het hard spelen.
pi_218700563
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 17:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee joh. Verantwoordelijkheid past helemaal niet in het concept van de PVV.
Lekker doormodderen en de boel in een houdgreep blijven houden wel. Stilstand is immers óók achteruitgang.
  zondag 7 september 2025 @ 07:13:24 #271
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_218700574
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 00:16 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
2017? 7 jaar nadat Halsema vertrok als fractievoorzitter eisre ze nog teveel?
Ach, als Den Uyl nog geleefd had, hadden ze wel een manier gevonden om die de schuld te geven.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_218700586
Over Halsema gesproken: als GL-PvdA de grootste regeringspartij wordt, en dat is zeker niet ondenkbaar, dan is het ook zeker niet ondenkbaar dat niet Timmermans, maar Halsema premier wordt. Goed, moet Timmermans wel even zijn ego opzij zetten, maar de verleiding binnen de partij om voor Halsema te kiezen zal groot zijn en de neiging bij Halsema om in te stemmen ook (toch maar eventjes de eerste Nederlandse vrouwelijke premier).
pi_218700600
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 07:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ach, als Den Uyl nog geleefd had, hadden ze wel een manier gevonden om die de schuld te geven.
Bruggetje maken..

Aboutaleb moet terug de kamer in
pi_218700667
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 07:18 schreef Jigzoz het volgende:
Over Halsema gesproken: als GL-PvdA de grootste regeringspartij wordt, en dat is zeker niet ondenkbaar, dan is het ook zeker niet ondenkbaar dat niet Timmermans, maar Halsema premier wordt. Goed, moet Timmermans wel even zijn ego opzij zetten, maar de verleiding binnen de partij om voor Halsema te kiezen zal groot zijn en de neiging bij Halsema om in te stemmen ook (toch maar eventjes de eerste Nederlandse vrouwelijke premier).
Dat lijkt me echt heel onwaarschijnlijk. Er is zoveel (onterechte) haat naar Halsema dat geen coalitie haar zonder duidelijk kiezers mandaat naar voren schuift. Ze zien de rechtste media al los gaan.

(Ik hoop dat ik ongelijk heb)
pi_218700683
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 07:41 schreef papert het volgende:

[..]
Dat lijkt me echt heel onwaarschijnlijk. Er is zoveel (onterechte) haat naar Halsema dat geen coalitie haar zonder duidelijk kiezers mandaat naar voren schuift. Ze zien de rechtste media al los gaan.

(Ik hoop dat ik ongelijk heb)
Haha, krijg al zin in de dagelijkse krokodillentranen van de Telegraaf :+.
  zondag 7 september 2025 @ 08:56:31 #276
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218700928
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 07:22 schreef Beathoven het volgende:

Aboutaleb moet terug de kamer in
Daar heeft hij nooit ingezeten. :D
  zondag 7 september 2025 @ 09:44:02 #277
500941 Fokfluencer
pi_218701436
quote:
Maurice de Hondt peilt GL/PvdA meestal hoger dan andere peilbureau's. Kan 3/4 zetels verschil zijn bij hem
CDA en VVD peilt hij ongeveer eender en PVV weer lager dan andere peilingen
Wat zegt het ? Dat weten we pas 29/30 oktober.
  zondag 7 september 2025 @ 09:53:16 #279
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218701505
quote:

Overigens behaalde zelfs de oorspronkelijk beoogde partij van Aboutaleb, de LPF, na hun regeringsdebacle nog gewoon 8 zetels.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218701522
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 08:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Daar heeft hij nooit ingezeten. :D

Ahmed Aboutaleb, 24 juni 2008 in de Tweede Kamer. Foto Peter Hilz Nederland, Den Haag, 24 juni 2008, Ahmed Aboutaleb PvdA Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Vragenuurtje in de tweede kamer. ( vak K ) foto; Peter Hilz Hilz, Peter

Hier zit hij er letterlijk in.
  zondag 7 september 2025 @ 09:57:50 #281
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218701584
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 09:54 schreef Beathoven het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Ahmed Aboutaleb, 24 juni 2008 in de Tweede Kamer. Foto Peter Hilz Nederland, Den Haag, 24 juni 2008, Ahmed Aboutaleb PvdA Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Vragenuurtje in de tweede kamer. ( vak K ) foto; Peter Hilz Hilz, Peter

Wordt de kamer niet al beëdigd terwijl de nieuwe regering nog niet per se gevormd en beëdigd is? Dus als hij op de kieslijst op een verkozen plek stond is hij waarschijnlijk een paar weken als kamerlid begonnen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 7 september 2025 @ 09:59:53 #282
500941 Fokfluencer
pi_218701605
quote:

[..]
[ afbeelding ]

quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 09:57 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Wordt de kamer niet al beëdigd terwijl de nieuwe regering nog niet per se gevormd en beëdigd is? Dus als hij op de kieslijst op een verkozen plek stond is hij waarschijnlijk een paar weken als kamerlid begonnen.
Hier is hij staatssecretaris. Hij zit hier dus in het kabinet en niet de Kamer. Staat er overigens ook onder "staatssecretaris van SZW Vragenuurtje in de Tweede Kamer". Hij moest dus op het matje komen.
pi_218701610
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 09:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Maurice de Hondt peilt GL/PvdA meestal hoger dan andere peilbureau's. Kan 3/4 zetels verschil zijn bij hem
CDA en VVD peilt hij ongeveer eender en PVV weer lager dan andere peilingen
Wat zegt het ? Dat weten we pas 29/30 oktober.

Ik heb ethische bezwaren tegen het gebruik van informatie van Maurice de Hond. Ik vertrouw hem niet.

Los daarvan is het politiek verslaan als een sportwedstrijd met behulp van peilingen luie en destructieve journalistiek.
  zondag 7 september 2025 @ 10:02:18 #284
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218701622
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 09:59 schreef Fokfluencer het volgende:

[..]
[..]
Hier is hij staatssecretaris. Hij zit hier dus in het kabinet en niet de Kamer. Staat er overigens ook onder "staatssecretaris van SZW Vragenuurtje in de Tweede Kamer". Hij moest dus op het matje komen.
Ik was nog niet helemaal wakker.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218701623
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 09:59 schreef Fokfluencer het volgende:

[..]
[..]
Ok, technisch gezien heeft Hexagon gelijk.
pi_218701680
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 09:53 schreef -XOR- het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Overigens behaalde zelfs de oorspronkelijk beoogde partij van Aboutaleb, de LPF, na hun regeringsdebacle nog gewoon 8 zetels.
Misschien is het wel een aardig idee om een lijstje te maken van de grootste politieke mislukkingen in de Nederlandse politiek van de afgelopen vijftig jaar. Ik denk dat er best goede redenen zijn om NSC op nummer 1 te zetten.
  zondag 7 september 2025 @ 10:13:16 #287
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218701754
quote:

[..]
[ afbeelding ]

Hij zat wel in het kabinet, maar nooit in in een 2e kamerzetel.
  zondag 7 september 2025 @ 10:13:51 #288
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218701773
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 10:10 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Misschien is het wel een aardig idee om een lijstje te maken van de grootste politieke mislukkingen in de Nederlandse politiek van de afgelopen vijftig jaar. Ik denk dat er best goede redenen zijn om NSC op nummer 1 te zetten.
Aan de LPF hebben we in ieder geval nog de JSF te danken.
pi_218701858
quote:

[..]
Daar is zeker iets voor te zeggen. Al was de opkomst ook wel spectaculair, uit het niets 20 zetels en gelijk regeringsdeelname. Dat doen niet veel partijen ze na.
Dan is het mislukte avontuur van Rita Verdonk ook wel een aardige :P.
pi_218701891
quote:

[..]
Wat als eerste in mij opkomt;

NSC, TON, het kabinet Balkende 1 VVD/CDA/LPF)/, het gedoogkabinet VVD/CDA(PVV) met dat partijcongres van het CDA.
De stekker van Jolande Sap.
Het rietje van Roemer. (Waar Rutte overigens 3 sec voor de foto heel snel zijn drankje met rietje aan een medewerker gaf.
pi_218701923
Ik heb het ChatGPT gevraagd en die kwam met deze top tien:

quote:
## **Top 10 grootste politieke mislukkingen NL (1970–2025)**

### 1. **LPF (2002–2006)**

26 zetels bij de verkiezingen, direct regeringspartij, maar volledig ingestort door chaos en interne ruzies. Binnen 4 jaar verdwenen. Het ultieme schoolvoorbeeld.

### 2. **NSC (2023–2025)**

In de peilingen de allergrootste (40+ zetels), bij de verkiezingen nog 20, en daarna weggevaagd. Een mislukking zónder dramatische externe aanleiding, wat het extra schrijnend maakt.

### 3. **Trots op Nederland (2007–2010)**

Opgericht door Rita Verdonk, stond op 26 zetels in de peilingen maar haalde uiteindelijk nul zetels. Een luchtballon pur sang.

### 4. **BoerBurgerBeweging (2021–2025)**

In 2023 grootste partij in de Eerste Kamer, landelijk even de hype van het jaar. Bij de TK-verkiezingen slechts 7 zetels en daarna terug naar de marge.

### 5. **Forum voor Democratie (2017–2023)**

In 2019 grootste partij in de Statenverkiezingen, maar door radicalisering en interne breuken vrijwel geheel ingestort. Van serieuze uitdager naar marginaal.

### 6. **PvdA (2017)**

Historische val: van 38 naar 9 zetels in één verkiezing. Geen hype, maar wel de grootste electorale afgang in één klap in de naoorlogse geschiedenis.

### 7. **CDA (2010–heden)**

Decennialang dé machtsfactor (40–50 zetels), maar sinds 2010 onafgebroken in verval. In 2023 terug naar 5 zetels. Een trage maar ingrijpende neergang van een volkspartij.

### 8. **DS’70 (1971–1983)**

Afgescheurd van de PvdA, begon met 8 zetels en regeringsdeelname, maar kon zichzelf niet waarmaken en verdween alweer in de jaren ’80.

### 9. **Centrumpartij/Centrumdemocraten (1982–1998)**

Veel media-aandacht en angst voor opkomst extreemrechts, maar nooit meer dan 1 zetel in de Tweede Kamer. Groot rumoer, electorale mislukking.

### 10. **Trots op ‘kleine alternatieven’ (EVP, Partij voor het Centrum, enz.)**

Afsplitsingen en niches die even de aandacht trokken maar nooit duurzaam werden. Symbolisch voor de versnippering van de Nederlandse politiek.

---

📌 **Indeling in dit overzicht:**

* **Spectaculaire hypes & implosies**: LPF, NSC, TON, BBB, FvD.
* **Historische afgangen van gevestigde partijen**: PvdA, CDA.
* **Middelgrote mislukkingen/zijpaden**: DS’70, CD, overige kleine partijen.

zondag 7 september 2025 @ 10:21:17 #292
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218701933
quote:
10s.gif Op zondag 7 september 2025 10:17 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Daar is zeker iets voor te zeggen. Al was de opkomst ook wel spectaculair, uit het niets 20 zetels en gelijk regeringsdeelname. Dat doen niet veel partijen ze na.
Dan is het mislukte avontuur van Rita Verdonk ook wel een aardige :P.
Rita Verdonk herschreef staatsrecht.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 7 september 2025 @ 10:27:44 #293
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218702007
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 10:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]

50+ ontbreekt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 7 september 2025 @ 10:29:12 #294
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218702010
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 10:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]

De combinatie van 2 ruziënde ouderenpartijen horen wel op 3 denk ik.
pi_218702016
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 10:27 schreef -XOR- het volgende:

[..]
50+ ontbreekt.
Goed punt!
pi_218702026
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 10:27 schreef -XOR- het volgende:

[..]
50+ ontbreekt.
Die valt toch onder nummer 10?
pi_218702051
Wat in ieder geval opvalt is dat er toch vooral veel gesodemieter is op de rechtsconservatieve flank.
  zondag 7 september 2025 @ 10:35:58 #298
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218702053
quote:
10s.gif Op zondag 7 september 2025 10:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Die valt toch onder nummer 10?
Neuh, dat lijkt me niet. Die zijn een zelfstandige entry waard.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 7 september 2025 @ 10:39:29 #299
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218702071
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 10:35 schreef Jigzoz het volgende:
Wat in ieder geval opvalt is dat er toch vooral veel gesodemieter is op de rechtsconservatieve flank.
Dat is dan ook inherent onderdeel van het rechtspositie tische gedachtegoed. Daar is totale onwil om rekening te houden met iemand anders.
pi_218702089
Zo dan:

quote:
## **Top 10 grootste politieke mislukkingen NL (1970–2025)**

### 1. **LPF (2002–2006)**

26 zetels bij de verkiezingen, direct regeringspartij, maar volledig ingestort door chaos en interne ruzies. Binnen 4 jaar verdwenen. Het ultieme schoolvoorbeeld.

### 2. **NSC (2023–2025)**

In de peilingen de allergrootste (40+ zetels), bij de verkiezingen nog 20, en daarna weggevaagd. Een mislukking zónder dramatische externe aanleiding, wat het extra schrijnend maakt.

### 3. **Trots op Nederland (2007–2010)**

Opgericht door Rita Verdonk, stond op 26 zetels in de peilingen maar haalde uiteindelijk nul zetels. Een luchtballon pur sang.

### 4. **BoerBurgerBeweging (2021–2025)**

In 2023 grootste partij in de Eerste Kamer, landelijk even de hype van het jaar. Bij de TK-verkiezingen slechts 7 zetels en daarna terug naar de marge.

### 5. **Forum voor Democratie (2017–2023)**

In 2019 grootste partij in de Statenverkiezingen, maar door radicalisering en interne breuken vrijwel geheel ingestort. Van serieuze uitdager naar marginaal.

### 6. **50PLUS (2009–2023)***

Steeds enorme peilingspotentie door vergrijzing, maar telkens versplinterd door ruzies. Had structureel 15+ zetels kunnen halen, maar zakte altijd terug naar de marge.

### 7. **PvdA (2017)**

Historische val: van 38 naar 9 zetels in één verkiezing. Geen hype, maar wel de grootste electorale afgang in één klap in de naoorlogse geschiedenis.

### 8. **CDA (2010–heden)**

Decennialang dé machtsfactor (40–50 zetels), maar sinds 2010 onafgebroken in verval. In 2023 terug naar 5 zetels. Een trage maar ingrijpende neergang van een volkspartij.

### 9. **DS’70 (1971–1983)**

Afgescheurd van de PvdA, begon met 8 zetels en regeringsdeelname, maar kon zichzelf niet waarmaken en verdween alweer in de jaren ’80.

### 10. **Centrumpartij/Centrumdemocraten (1982–1998)**

Veel media-aandacht en angst voor opkomst extreemrechts, maar nooit meer dan 1 zetel in de Tweede Kamer. Groot rumoer, electorale mislukking.
pi_218702094
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 10:35 schreef Jigzoz het volgende:
Toch wat gevoeliger daar voor de zoveelste Messias?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')