abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218692381
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 10:06 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Zo simpel is dat niet altijd. Veel Hongaren zijn bijvoorbeeld vanwege Orbán geëmigreerd en zouden op gegeven moment best wel weer terug willen. Maar dan moet de boel wel weer enigszins op orde zijn. En dus staan ze uren in de rij in Den Haag om toch hun stem uit te kunnen brengen bij Hongaarse verkiezingen.
Dus bemoeien ze zich met mensen die duizenden kilometers verderop wonen. Dan ben je inwoner van Budapest en is je stem net zo veel waard als iemand die in Zutphen woont…..het klopt ergens niet.
Ik vind hetzelfde overigens voor mensen die hier in de rij staan om in Turkije te kunnen stemmen.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_218692549
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 10:10 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Dus bemoeien ze zich met mensen die duizenden kilometers verderop wonen. Dan ben je inwoner van Budapest en is je stem net zo veel waard als iemand die in Zutphen woont…..het klopt ergens niet.
Ik vind hetzelfde overigens voor mensen die hier in de rij staan om in Turkije te kunnen stemmen.
Ja, ik begrijp je punt, maar ik stel dat het wat minder plat dan dat is. Mensen blijven kennelijk toch een sterke band voelen met hun land van herkomst. Niet alleen emotioneel, maar ook praktisch.

Verder heb ik ook wel sympathie voor een beperking van stemrecht hoor, maar dan zou ik die zelf wel wat breder willen trekken. Wat bijvoorbeeld te denken van mensen die wel gebruik maken van hun stemrecht, maar het vertikken om zich ook maar enigszins in het geheel te verdiepen?
pi_218692641
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 10:19 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Ja, ik begrijp je punt, maar ik stel dat het wat minder plat dan dat is. Mensen blijven kennelijk toch een sterke band voelen met hun land van herkomst. Niet alleen emotioneel, maar ook praktisch.

Verder heb ik ook wel sympathie voor een beperking van stemrecht hoor, maar dan zou ik die zelf wel wat breder willen trekken. Wat bijvoorbeeld te denken van mensen die wel gebruik maken van hun stemrecht, maar het vertikken om zich ook maar enigszins in het geheel te verdiepen?
Heb ik minder moeite mee, omdat ze hetzelfde behandeld worden als ieder ander.

Vind het argument wat je wel eens leest dat mensen als ze te dom zijn/gevonden worden niet zouden mogen stemmen: prima, dan hoeven ze ook nergens meer aan mee te betalen of bij te dragen.
Iedere stem is evenveel waard.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_218692655
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 10:30 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Heb ik minder moeite mee, omdat ze hetzelfde behandeld worden als ieder ander.

Vind het argument wat je wel eens leest dat mensen als ze te dom zijn/gevonden worden niet zouden mogen stemmen: prima, dan hoeven ze ook nergens meer aan mee te betalen of bij te dragen.
Iedere stem is evenveel waard.
Dat is op zich een valide standpunt, maar die inperking op basis van woonplaats is dan wel weer erg willekeurig.
  zaterdag 6 september 2025 @ 11:02:58 #95
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_218692800
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 22:02 schreef VoMy het volgende:

[..]
Debiel 1, tevens presentator of tafelhoofd (waarschijnlijk Thomas van Groningen): Wat zijn nou de opties voor na de verkiezingen?

Debiel 2, tevens duider of opiniemaker (kan iedereen zijn, bijvoorbeeld Joost Vullings) Nou, je hoort mensen praten over een middenkabinet. Dat zou dan met de stabiele Bontenbal zijn, PvdA-GL, D66, VVD.

Thomas van Groningen: Maar de VVD ziet dat niet zitten he?

Marleen de Rooy: Nee, zeker niet. Die gaan liever over centrumrechts, dus met JA21 en de SGP. Of wellicht toch de PVV.

Thomas van Groningen: Ja, want de PVV-stem kan toch moeiljk genegeerd worden. Geert Wilders gaf al aan dat hij premier wil worden van een minderheidskabinet. Dat zal dan met de VVD moeten. Interessant idee, of niet?

Joost Vullings: Ja, heel interessant. Niet vaak voorgekomen in de geschiedenis maar wel de manier voor Wilders om uit te stralen: een stem op mij, is een stem op de volgende premier van Nederland.
Inderdaad, de komende 6 weken samengevat. Her en der nog een debatje met een volkse gedupeerde die éindelijk eens van zich laat horen, en het rondje kiezersdressuur zit er weer op voor de komende 2 jaar.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_218692802
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 10:33 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Dat is op zich een valide standpunt, maar die inperking op basis van woonplaats is dan wel weer erg willekeurig.
Juist niet. Iedereen met de NL nationaliteit én zich bevindt op NL grondgebied mag stemmen voor het NL parlement.

Daarbinnen maakt het niet uit of je in Zwijndrecht of Zutphen woont natuurlijk, maar de situatie is wel anders als je in Zurich woont.
  zaterdag 6 september 2025 @ 11:12:38 #97
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218692849
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 10:19 schreef Jigzoz het volgende:
Even voor de duidelijkheid: een Nederlander die emigreert naar een ander land en zich een halve of hele Nederlander blijft voelen is geen enkel probleem. Maar iemand die uit een ander land naar Nederland komt en nog ergens een vlag van zijn thuisland heeft hangen is slecht geïntegreerd en moet per direct worden uitgezet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_218692879
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:03 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Juist niet. Iedereen met de NL nationaliteit én zich bevindt op NL grondgebied mag stemmen voor het NL parlement.

Daarbinnen maakt het niet uit of je in Zwijndrecht of Zutphen woont natuurlijk, maar de situatie is wel anders als je in Zurich woont.
Vind ik wel. Ik ben best wel te porren voor een discussie over stemrecht, maar ik zou die dan echt breder willen trekken. Want moet de leeftijdsgrens op 18 blijven? En moet je de Nederlandse nationaliteit hebben, of is in Nederland wonen en belasting betalen ook voldoende? En als je maar een deel in van het jaar Nederland woont, mag je dan tóch stemmen? En als we Nederlanders die in het buitenland wonen gaan uitsluiten omdat ze niet direct te maken hebben met de gevolgen van de verkiezingen, waarom sluiten we dan geen mensen uit die zich helemaal niet verdiepen in de politiek? En verdien je stemrecht als je helemaal geen belasting betaalt? En als je in de gevangenis zit? En als je verstandelijk beperkt bent? En we hebben een leeftijdsgrens omdat we denken dat iemand dan voldoende verantwoordelijkheidsgevoel heeft om te stemmen, maar zijn er geen eisen denkbaar die dat beter aantonen? En we hebben nu een parlementaire democratie met een heel lage kiesdrempel. Moet die niet hoger komen te liggen om versplintering tegen te gaan, of moeten we het aantal Kamerleden verhogen om zo de kiesdrempel juist te verlagen en preciezere representatie mogelijk te maken? Moeten we op partijen in plaats van personen gaan stemmen?Enzovoort.

De lijst met mogelijke discussiepunten is vrij lang. Nu zeggen we: je moet 18 jaar of ouder zijn en de Nederlandse nationaliteit hebben en je stemt op één persoon die jou het best vertegenwoordigt. Als we dat gaan beperken of anderszins gaan veranderen: prima, maar dan ligt wat mij betreft wel alles open en niet alleen maar één punt dat toevallig even de aandacht heeft.
pi_218692888
quote:
8s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:12 schreef Janneke141 het volgende:
Maar iemand die uit een ander land naar Nederland komt en nog ergens een vlag van zijn thuisland heeft hangen is slecht geïntegreerd en moet per direct worden uitgezet.
Is dit een karikatuur van een PVV'er of je daadwerkelijke opvatting?
  zaterdag 6 september 2025 @ 11:22:42 #100
346939 Janneke141
pi_218692906
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:19 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Is dit een karikatuur van een PVV'er of je daadwerkelijke opvatting?
Ik dacht dat het sarcasme er wel duidelijk genoeg vanaf droop. Maar kennelijk was het alsnog een twijfelgeval.
pi_218692912
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik dacht dat het sarcasme er wel duidelijk genoeg vanaf droop. Maar kennelijk was het alsnog een twijfelgeval.
Ik vind het steeds moeilijker om het verschil te zien.
  zaterdag 6 september 2025 @ 11:26:20 #102
346939 Janneke141
pi_218692922
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:18 schreef Jigzoz het volgende:
Ik ben best wel te porren voor een discussie over stemrecht, maar ik zou die dan echt breder willen trekken.
Goeie post.

Áls je erover in discussie wil gaan, dan moet je die discussie inderdaad breed voeren. Maar áls je de discussie aangaat, dan ligt ook direct het risico op de loer dat het stemrecht op zo'n manier beperkt of verruimd wordt dat het degenen die het op dat moment (toevallig) voor het zeggen hebben, het beste uitkomt. De VS is daar zo'n beetje het schoolvoorbeeld van.

Voor de gemeenteraadsverkiezingen is er trouwens al een geografische beperking: je mag alleen stemmen in de gemeente waar je woont. Wat erg logisch klinkt, maar het directe gevolg voor mensen met de Nederlandse nationaliteit maar een buitenlandse woonplaats is dus dat ze hier al niet voor mogen stemmen. En ik neem aan dat voor de PS hetzelfde geldt, alleen weet ik dat niet uit mijn hoofd.
pi_218693245
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Goeie post.

Áls je erover in discussie wil gaan, dan moet je die discussie inderdaad breed voeren. Maar áls je de discussie aangaat, dan ligt ook direct het risico op de loer dat het stemrecht op zo'n manier beperkt of verruimd wordt dat het degenen die het op dat moment (toevallig) voor het zeggen hebben, het beste uitkomt. De VS is daar zo'n beetje het schoolvoorbeeld van.

Voor de gemeenteraadsverkiezingen is er trouwens al een geografische beperking: je mag alleen stemmen in de gemeente waar je woont. Wat erg logisch klinkt, maar het directe gevolg voor mensen met de Nederlandse nationaliteit maar een buitenlandse woonplaats is dus dat ze hier al niet voor mogen stemmen. En ik neem aan dat voor de PS hetzelfde geldt, alleen weet ik dat niet uit mijn hoofd.
Maar dat is toch een volslagen logisch gevolg?

Ik woon in Dordrecht maar stel dat ik op het onzalige idee zou komen om te emigreren naar…Sunderland ofzo. Waarom zou ik me dan nog bezig mogen houden met wie er in de gemeenteraad van Dordrecht komt, dat gaat mij dan toch gewoon niks meer aan?

Zeker bij lokale verkiezingen is de kiesdrempel lager en dus per capita je stem belangrijker, des te logischer dat alleen laten te bepalen door mensen die er op dat moment wonen.
  zaterdag 6 september 2025 @ 12:04:12 #105
3542 Gia
User under construction
pi_218693316
quote:
8s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Even voor de duidelijkheid: een Nederlander die emigreert naar een ander land en zich een halve of hele Nederlander blijft voelen is geen enkel probleem. Maar iemand die uit een ander land naar Nederland komt en nog ergens een vlag van zijn thuisland heeft hangen is slecht geïntegreerd en moet per direct worden uitgezet.
Mijn oom en tante zijn vroeger geëmigreerd naar Australië. Mijn neef en nichten zijn 100% Australiër. Hebben totaal niets meer met Nederland, behalve dat er familie woont. Zo ook aan mijn mans kant.

Marokkanen in Nederland voelen zich zelfs in de vierde generatie meer Marokkaan dan Nederlander.

Het gaat niet om degene die emigreert, maar om de nakomelingen. Je zou mogen verwachten dat die zich 100% Nederlander voelen, maar dat is absoluut niet zo.
  zaterdag 6 september 2025 @ 12:09:15 #106
346939 Janneke141
pi_218693378
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 12:00 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Ik woon in Dordrecht maar stel dat ik op het onzalige idee zou komen om te emigreren naar…Sunderland ofzo. Waarom zou ik me dan nog bezig mogen houden met wie er in de gemeenteraad van Dordrecht komt, dat gaat mij dan toch gewoon niks meer aan?

Zeker bij lokale verkiezingen is de kiesdrempel lager en dus per capita je stem belangrijker, des te logischer dat alleen laten te bepalen door mensen die er op dat moment wonen.
Natuurlijk is dat logisch, ik beweer ook nergens dat dat niet zo is, ik wilde het als voorbeeld gebruiken om te laten zien dat een regionale beperking in principe wel kan - omdat het al bestaat.

Wat mij betreft is het trouwens ook logisch dat je wel voor de TK kan stemmen als je als Nederlander in het buitenland woont, aangezien de besluiten die daar genomen worden wel van invloed zijn op je eigen situatie. Het zijn immers niet alleen gefrustreerde cempexo's die ergens in Denemarken op de hei gaan wonen en roepen dat het hier allemaal zo slecht is, een aardig deel woont ergens in de Belgische of Duitse grensstreek, werkt hier, en is gebonden aan belastingregels, zorgzaken of weet ik wat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Janneke141 op 06-09-2025 12:15:58 ]
pi_218693379
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Goeie post.

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:37 schreef nostra het volgende:

[..]
Klopt, dan mag je niet voor de PS stemmen.
PS inderdaad niet, maar sinds de vorige verkiezingen kunnen Nederlanders in het buitenland wel invloed uitoefenen op de samenstelling van de EK (https://www.denederlandse(...)te_kamerverkiezingen).
  zaterdag 6 september 2025 @ 12:13:14 #108
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218693401
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 12:00 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Met het reilen en zeilen van Dordrecht heb je niet zoveel te maken maar je bent wel gewoon Nederlander en kunt natuurlijk Groot Brittanië uitgekegeld worden. Ook dingen als het in willen voeren van een belastingplicht voor iedere Nederlander, ongeacht of deze woonachtig is in Nederland gaan jou dan aan.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_218693496
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Sarcasme en POL, slechtere duo's bestaan er niet :P
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  zaterdag 6 september 2025 @ 12:34:30 #110
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218693505
twitter

Welk nut heeft NSC nog?
  zaterdag 6 september 2025 @ 12:39:43 #112
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_218693537
Zooitje is het daar oO<
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zaterdag 6 september 2025 @ 12:44:54 #113
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218693580
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 12:38 schreef nostra het volgende:

[..]
Vermaak.
Leedvermaak.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218693630
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 12:04 schreef Gia het volgende:
Je zou mogen verwachten dat die zich 100% Nederlander voelen, maar dat is absoluut niet zo.
Hoe meer ik over deze zin nadenk, hoe moeilijker die wordt. Waarom mag je dat verwachten? En wat is dat überhaupt, je '100% Nederlander voelen'?
  zaterdag 6 september 2025 @ 13:08:51 #115
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218693756
NSC zou ook wel een leuk partijtje voor Winny de Jong zijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218693809
Maar, Wilders denkt met Yeşilgöz en Timmermans als tegenstanders wel aan de 60 zetels te kunnen komen en een gooi naar het premierschap te kunnen maken, met gedoogsteun van JA21 en FvD, zodat hij daar de macht niet mee hoeft te delen.

Ik ga dan liever voor dat linksige Bontenbal kabinet. Dat is realistisch gezien het beste waar we op kunnen hopen. En toch ook de thuishaven voor veel NSC-ers, zeker met de nieuwe, bezielende leiding. Ik zou de SP daar ook wel bij willen zien, gewoon om het CDA en de SP wat naar elkaar toe te duwen, maar zover zijn we nu nog niet. De PvdD misschien wel, dat is nog even afwachten na alle conflicten.

Ik hoop zelf dat Volt nog wat zetels bij elkaar kan sprokkelen, als normaalste linkse partij. Misschien ook een veilige haven voor de PvdA leden die de fusie toch niet zo'n succes vinden. Alhoewel D66 dan ook wel aanlokkelijk is. Minder sociaal, maar progressiever dan het CDA.
  zaterdag 6 september 2025 @ 13:27:16 #117
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_218693943
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 22:27 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Nou, Hamas lijkt me echt een grote vooruitgang.
Hoe gek kun je het krijgen hier. 🤡
Tja, Hamas in een topic over Nederlandse politiek is best zinloos
  zaterdag 6 september 2025 @ 13:46:51 #119
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218694122
quote:
De spruitjespartij begint een beetje teveel in zichzelf te geloven.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 6 september 2025 @ 13:50:46 #120
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_218694151
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 13:46 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De spruitjespartij begint een beetje teveel in zichzelf te geloven.
Gewoon op de PvdD stemmen _O_
My age is very
Inappropriate
for my behavior
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')