abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 6 september 2025 @ 22:17:48 #251
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218699014
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:10 schreef archito het volgende:

[..]
Je kunt als D66 gewoon weigeren om in een coalitie te stappen he? Dat heeft niks met kleine of groot te maken.
Dat zou erg dom zijn , heel erg dom

misschien kan er wel een ministerspost van sociale zaken of derg, zijn , allj e niet mee wilt doen aan het spel dan ga je daar voor betalen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 6 september 2025 @ 22:18:09 #252
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218699019
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:17 schreef Sabata het volgende:

[..]
En wanneer kun je dan 130 rijden met al die files?
ik rij altijd 100, ook in de file
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 6 september 2025 @ 22:22:19 #253
500783 Hawk234
Tradities zijn stom!
pi_218699076
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:00 schreef blomke het volgende:

[..]
Fijn! Hoe is van oktober t/m maart? Hoe vind je daar werk?
Van oktober t/m maart, zal ik nog moeten zien. Het is nu september :). Maar ik weet wel van Oktober vorig jaar dat het hier prima is, ik nam toen mijn huis in ontvangst en ben eind oktober 2024 teruggekomen naar Nederland om alle zaken hier af te handelen, mijn katten te verhuizen (hele klus en ook ingewikkeld) etc.. Het is makkelijker om gewoon zonder veel spullen hier naar toe te komen. Importeren van een auto.. is misschien niet zo ingewikkeld maar wel kostbaar, alhoewel.. het hangt er vanaf wat voor auto je meeneemt. Een elektrische auto is aan te raden om hierheen te rijden maar neem echt NOOIT een pick-up truck of zwaar verbruikende 4x4 auto mee want dan betaal je je bont en blauw, zeker als het een relatief nieuwe auto betreft. Ik heb laatst begrepen dat invoer van diesel / benzine en hybride auto's (plug-in hybride weet ik niet zeker) per 2028 verboden wordt.

Wat werk betreft, ja ik ben niet echt oud maar wel op een leeftijd en voldoende vermogen dat ik zeg maar vervroegt met pensioen kon dus heb ik dat gedaan dus heb ik hier niet veel ervaring mee. Wat ik wel weet is dat om echt succes te maken je de IJslandse taal dient te beheersen en het liefste met bijvoorbeeld een IJslandse partner naar IJsland bent toegekomen. Anders kom je wel aan werk maar dan in Reykjavík in de schoonmaak van een hotel of in de zorg (ziekenhuis) terecht, de laag betaalde banen zeg maar.
Ik ken een migrant uit Oostenrijk die in een hotel werkt, de ene week werkt ze zo'n 70 uur om de volgende week vrij te zijn. Ze heeft geen auto, wel een huurwoning niet al te ver bij mij vandaan en het bevalt haar prima. Ja, het is maar wat je wil.
pi_218699175
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:35 schreef Lospedrosa het volgende:
Zal iedereen belachelijk vinden maar een van de grootste punten vind ik de Max snelheid.
100 is verschrikkelijk!
Ik vind 100 km/h als maximum snelheid uitstekend. Als mensen hard willen rijden met de auto, dan moeten ze maar naar een track day op Circuit Zandvoort.

Aan de andere kant vind ik dat we er minder krampachtig over moeten doen als weggebruikers tijdelijk voor bijvoorbeeld een inhaalmanoeuvre de maximum snelheid overschrijden. Wat mij betreft worden die flitscontroles afgeschaft en komen er alleen trajectcontroles.
  zaterdag 6 september 2025 @ 22:33:05 #255
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218699189
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 20:27 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Douwe Bob heeft het niet onveilig gemaakt voor Amsterdamse Joden.
De paar honderduizend demonstranten in Den Haag ook niet.
Geef die Israelische terroristen de schuld van toegenomen anti-semitisme... en noem dan ook de onwil van de Nederlandse politiek die terroristen te stoppen..... dat is ook de onwil van Jesilgoz.
:') :') :') :') :') :') :')

En nog likes ook.

Grote goedheid...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 6 september 2025 @ 22:34:18 #256
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218699195
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:00 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Fijn dat je het beeld bevestigt dat menig linksradicaal het verschil niet ziet tussen een Jood, een Israeli en de Israëlische regering. En precies dát, maakt Nederland een stuk minder prettig voor Joden.
^O^
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 6 september 2025 @ 22:35:52 #257
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218699207
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:32 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Hou eens op met die onzinbeschuldigingen. Ik weet dat je graag zo wilt denken, zwart-wit stempels uitdelen, das makkelijk mensen te veroordelen/demoniseren.
Ik zie die verschillen wel tussen een Jood, een Israeli en de Israëlische regering. De meeste pollusers zien dat ook
Dat is niet de strekking van je bericht.

En de weldenkende users zien dat ook, en krijgen daarom terecht enkel nog meer een hekel aan dat hypocriete gezwam bij 'progressief links' over fobie, haat en intolerantie. Het is er zelf een kernaandrijver van, al anderhalf jaar.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218699223
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:22 schreef Hawk234 het volgende:
Ik ken een migrant uit Oostenrijk die in een hotel werkt, de ene week werkt ze zo'n 70 uur om de volgende week vrij te zijn. Ze heeft geen auto, wel een huurwoning niet al te ver bij mij vandaan en het bevalt haar prima. Ja, het is maar wat je wil.
Misschien is het ver reizen van haar woning naar het hotel waar ze werkt en verblijft ze gedurende de weken dat ze werkt in het hotel. Dat zou niet eens zo'n slechte regeling zijn.
  zaterdag 6 september 2025 @ 22:47:40 #259
500783 Hawk234
Tradities zijn stom!
pi_218699309
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:38 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Misschien is het ver reizen van haar woning naar het hotel waar ze werkt en verblijft ze gedurende de weken dat ze werkt in het hotel. Dat zou niet eens zo'n slechte regeling zijn.
Ze woont op loopafstand van haar werk, het hotel.
pi_218699833
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 20:00 schreef Raw85 het volgende:
Het zou echt een zegen voor dit land zijn als Wilders eens met pensioen gaat
Ligt eraan wat je wilt met het land. Wilders zorgt ervoor dat er niks terecht komt van rechtsradicaal beleid :P
Incelfrikandel
pi_218699879
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat wilde men proberen in de formatie, maar mislukte. Dat mens van Halsema eiste te veel.
2017? 7 jaar nadat Halsema vertrok als fractievoorzitter eisre ze nog teveel?
pi_218699894
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

misschien kan er wel een ministerspost van sociale zaken of derg, zijn , allj e niet mee wilt doen aan het spel dan ga je daar voor betalen
Regeren betekent sowieso vaak verliezen, hoe zou dat anders zijn als je als enige kleine progressieve partij in een conservatieve regering stapt?
pi_218699922
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:10 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
wauw.
Dat is hoe het werkt. Dus stel ik ben een moslim*, wat had gekund, dan mag ik jou als kaaskop van alles aandoen. Had je regering maar niet die terroristische joden zionisten moeten steunen.

*algemeen uiteraard, in geloof en haat zijn we broeders
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_218699935
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 20:00 schreef Raw85 het volgende:
Het zou echt een zegen voor dit land zijn als Wilders eens met pensioen gaat
Wat verwacht je wat er zal gebeuren als Wilders ermee ophoudt en met pensioen gaat?
  zondag 7 september 2025 @ 01:14:11 #265
500783 Hawk234
Tradities zijn stom!
pi_218700038
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 00:26 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Wat verwacht je wat er zal gebeuren als Wilders ermee ophoudt en met pensioen gaat?
Precies hetzelfde als wat er de rest van de eeuw gebeurde, iemand neemt zijn plaats in.
pi_218700356
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:00 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Fijn dat je het beeld bevestigt dat menig linksradicaal het verschil niet ziet tussen een Jood, een Israeli en de Israëlische regering. En precies dát, maakt Nederland een stuk minder prettig voor Joden.
Dit is wel echt buitengewoon selectief. De wind hoeft maar verkeerd te staan en de Israëlische regering wijt dat al aan antisemitisme, elk protest tegen de Gazaanse genocide werd door regeringspartijen antisemitisch genoemd, Douwe Bob heette plots een jodenhater omdat hij niks met zionisme te maken wilde hebben, maar het gebrek aan onderscheid tussen jood, Israël en de Israëlische regering is de schuld van radicaal links.
pi_218700481
quote:
9s.gif Op zaterdag 6 september 2025 19:33 schreef Perrin het volgende:

[..]
Sja die worden aan hun lot overgelaten met enorme studieschulden en een onmogelijke huizenmarkt, ik snap dat wel.
Wat ik hoor onder de babyboomgeneratie is dat ze vooral zeggen "valt allemaal wel mee" en "niet teveel zorgen maken".

- Het idee dat ze denken dat ze Israel niet mogen bekritiseren omdat de holocaust in de tijd van hun ouders plaatsvond. Terwijl er een wereldwijde shift plaatsvindt.

-Het idee dat ze gouden tijden gekend hebben na de jaren '80 en altijd naar meer vrede toegegaan zijn. Althans binnen west-Europa.

- Dat ze verifieerbare jaren '80 temperaturen van 27 tot 28 graden aan hittegolven in de boeken vergelijken met de constante hoge 30ers nu.

- Dat aangeven dat klimaatverandering en fascisme een bedreiging is doemdenken is en je eigenlijk rebels bent als je niet denkt dat het beekje wat doorkabbelt en aangeeft dat de problemen bij de kinderen worden neergelegd.

Immers klimaatverandering en fascisme dragen bij aan vluchtelingenstromen. Als het ons raakt, zijn wij dichter bij vluchtelingen dan dichter bij de miljardairs. Als het elders eerst raakt, komen de stromen onze kant oa uit en wordt door de babyboomers de schuld bij de migranten gelegd en stemmen ze kneiterrechts. Dát is een concrete bedreiging.

-Dat de Amerikaanse Maga beweging zich niet presenteert in de héle Neserlandse rechtervleugel. Dat we alles wel even oplossen met Henri Bontebal en fatsoen, nadat ze voorheen vol voor Yesilgoz zijn gegaan of een ander experiment in de coalitie. Terwijl diezelfde CDA nog steeds redelijk vaak meestemt met diezelfde punten als de VVD en heel rechts.

- Dat ze bij grote techbedrijven en feudalisme denken aan "ow ja, zoals bij Philips".

Het is niet dat ze het slechtste voor hebben, maar vanuit hun kader is de wereld zoals hun belevingswereld is gevormd. En alles wordt gerelativeerd binnen dat kader. Terwijl de politici echt wel wat meer benul hebben over de nieuwe wereld die voor de deur staat.

[ Bericht 12% gewijzigd door Beathoven op 07-09-2025 07:00:28 ]
pi_218700518
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat wilde men proberen in de formatie, maar mislukte. Dat mens van Halsema eiste te veel.
Dat kun je als buitenstaander niet zomaar duiden. Misschien waren VVD en CDA wel enorm dwars en blokkeerden ze tot ze hun zin kregen.
pi_218700536
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Onzin. Je moet niet koste wat kost meedoen. Een rechtsconservatief kabinet in het zadel helpen is iets wat D66 niet (meer) moet doen.

Een paar ministersposten doen daar niks aan af. Want overall zullen er afspraken uitkomen die D66 stemmers niet willen.
Daarnaast is het in de onderhandeling ook nog een tactiek om zo'n coalitie af te schieten in de hoop dat er andere mogelijkheden zijn.
Als de rechtse partijen D66 echt nodig hebben moeten ze het hard spelen.
pi_218700563
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 17:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee joh. Verantwoordelijkheid past helemaal niet in het concept van de PVV.
Lekker doormodderen en de boel in een houdgreep blijven houden wel. Stilstand is immers óók achteruitgang.
  zondag 7 september 2025 @ 07:13:24 #271
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_218700574
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 00:16 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
2017? 7 jaar nadat Halsema vertrok als fractievoorzitter eisre ze nog teveel?
Ach, als Den Uyl nog geleefd had, hadden ze wel een manier gevonden om die de schuld te geven.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_218700586
Over Halsema gesproken: als GL-PvdA de grootste regeringspartij wordt, en dat is zeker niet ondenkbaar, dan is het ook zeker niet ondenkbaar dat niet Timmermans, maar Halsema premier wordt. Goed, moet Timmermans wel even zijn ego opzij zetten, maar de verleiding binnen de partij om voor Halsema te kiezen zal groot zijn en de neiging bij Halsema om in te stemmen ook (toch maar eventjes de eerste Nederlandse vrouwelijke premier).
pi_218700600
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 07:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ach, als Den Uyl nog geleefd had, hadden ze wel een manier gevonden om die de schuld te geven.
Bruggetje maken..

Aboutaleb moet terug de kamer in
pi_218700667
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 07:18 schreef Jigzoz het volgende:
Over Halsema gesproken: als GL-PvdA de grootste regeringspartij wordt, en dat is zeker niet ondenkbaar, dan is het ook zeker niet ondenkbaar dat niet Timmermans, maar Halsema premier wordt. Goed, moet Timmermans wel even zijn ego opzij zetten, maar de verleiding binnen de partij om voor Halsema te kiezen zal groot zijn en de neiging bij Halsema om in te stemmen ook (toch maar eventjes de eerste Nederlandse vrouwelijke premier).
Dat lijkt me echt heel onwaarschijnlijk. Er is zoveel (onterechte) haat naar Halsema dat geen coalitie haar zonder duidelijk kiezers mandaat naar voren schuift. Ze zien de rechtste media al los gaan.

(Ik hoop dat ik ongelijk heb)
pi_218700683
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 07:41 schreef papert het volgende:

[..]
Dat lijkt me echt heel onwaarschijnlijk. Er is zoveel (onterechte) haat naar Halsema dat geen coalitie haar zonder duidelijk kiezers mandaat naar voren schuift. Ze zien de rechtste media al los gaan.

(Ik hoop dat ik ongelijk heb)
Haha, krijg al zin in de dagelijkse krokodillentranen van de Telegraaf :+.
  zondag 7 september 2025 @ 08:56:31 #276
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218700928
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 07:22 schreef Beathoven het volgende:

Aboutaleb moet terug de kamer in
Daar heeft hij nooit ingezeten. :D
pi_218701384
pi_218701436
quote:
Maurice de Hondt peilt GL/PvdA meestal hoger dan andere peilbureau's. Kan 3/4 zetels verschil zijn bij hem
CDA en VVD peilt hij ongeveer eender en PVV weer lager dan andere peilingen
Wat zegt het ? Dat weten we pas 29/30 oktober.
  zondag 7 september 2025 @ 09:53:16 #279
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218701505
quote:

Overigens behaalde zelfs de oorspronkelijk beoogde partij van Aboutaleb, de LPF, na hun regeringsdebacle nog gewoon 8 zetels.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_218701522
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 08:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Daar heeft hij nooit ingezeten. :D

Ahmed Aboutaleb, 24 juni 2008 in de Tweede Kamer. Foto Peter Hilz Nederland, Den Haag, 24 juni 2008, Ahmed Aboutaleb PvdA Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Vragenuurtje in de tweede kamer. ( vak K ) foto; Peter Hilz Hilz, Peter

Hier zit hij er letterlijk in.
  zondag 7 september 2025 @ 09:57:50 #281
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218701584
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 09:54 schreef Beathoven het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Ahmed Aboutaleb, 24 juni 2008 in de Tweede Kamer. Foto Peter Hilz Nederland, Den Haag, 24 juni 2008, Ahmed Aboutaleb PvdA Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Vragenuurtje in de tweede kamer. ( vak K ) foto; Peter Hilz Hilz, Peter

Wordt de kamer niet al beëdigd terwijl de nieuwe regering nog niet per se gevormd en beëdigd is? Dus als hij op de kieslijst op een verkozen plek stond is hij waarschijnlijk een paar weken als kamerlid begonnen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218701605
quote:

[..]
[ afbeelding ]

quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 09:57 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Wordt de kamer niet al beëdigd terwijl de nieuwe regering nog niet per se gevormd en beëdigd is? Dus als hij op de kieslijst op een verkozen plek stond is hij waarschijnlijk een paar weken als kamerlid begonnen.
Hier is hij staatssecretaris. Hij zit hier dus in het kabinet en niet de Kamer. Staat er overigens ook onder "staatssecretaris van SZW Vragenuurtje in de Tweede Kamer". Hij moest dus op het matje komen.
pi_218701610
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 09:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Maurice de Hondt peilt GL/PvdA meestal hoger dan andere peilbureau's. Kan 3/4 zetels verschil zijn bij hem
CDA en VVD peilt hij ongeveer eender en PVV weer lager dan andere peilingen
Wat zegt het ? Dat weten we pas 29/30 oktober.

Ik heb ethische bezwaren tegen het gebruik van informatie van Maurice de Hond. Ik vertrouw hem niet.

Los daarvan is het politiek verslaan als een sportwedstrijd met behulp van peilingen luie en destructieve journalistiek.
  zondag 7 september 2025 @ 10:02:18 #284
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218701622
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 09:59 schreef Fokfluencer het volgende:

[..]
[..]
Hier is hij staatssecretaris. Hij zit hier dus in het kabinet en niet de Kamer. Staat er overigens ook onder "staatssecretaris van SZW Vragenuurtje in de Tweede Kamer". Hij moest dus op het matje komen.
Ik was nog niet helemaal wakker.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218701623
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 09:59 schreef Fokfluencer het volgende:

[..]
[..]
Ok, technisch gezien heeft Hexagon gelijk.
pi_218701680
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 09:53 schreef -XOR- het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Overigens behaalde zelfs de oorspronkelijk beoogde partij van Aboutaleb, de LPF, na hun regeringsdebacle nog gewoon 8 zetels.
Misschien is het wel een aardig idee om een lijstje te maken van de grootste politieke mislukkingen in de Nederlandse politiek van de afgelopen vijftig jaar. Ik denk dat er best goede redenen zijn om NSC op nummer 1 te zetten.
  zondag 7 september 2025 @ 10:13:16 #287
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218701754
quote:

[..]
[ afbeelding ]

Hij zat wel in het kabinet, maar nooit in in een 2e kamerzetel.
  zondag 7 september 2025 @ 10:13:51 #288
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218701773
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 10:10 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Misschien is het wel een aardig idee om een lijstje te maken van de grootste politieke mislukkingen in de Nederlandse politiek van de afgelopen vijftig jaar. Ik denk dat er best goede redenen zijn om NSC op nummer 1 te zetten.
Aan de LPF hebben we in ieder geval nog de JSF te danken.
pi_218701858
quote:

[..]
Daar is zeker iets voor te zeggen. Al was de opkomst ook wel spectaculair, uit het niets 20 zetels en gelijk regeringsdeelname. Dat doen niet veel partijen ze na.
Dan is het mislukte avontuur van Rita Verdonk ook wel een aardige :P.
pi_218701891
quote:

[..]
Wat als eerste in mij opkomt;

NSC, TON, het kabinet Balkende 1 VVD/CDA/LPF)/, het gedoogkabinet VVD/CDA(PVV) met dat partijcongres van het CDA.
De stekker van Jolande Sap.
Het rietje van Roemer. (Waar Rutte overigens 3 sec voor de foto heel snel zijn drankje met rietje aan een medewerker gaf.
pi_218701923
Ik heb het ChatGPT gevraagd en die kwam met deze top tien:

quote:
## **Top 10 grootste politieke mislukkingen NL (1970–2025)**

### 1. **LPF (2002–2006)**

26 zetels bij de verkiezingen, direct regeringspartij, maar volledig ingestort door chaos en interne ruzies. Binnen 4 jaar verdwenen. Het ultieme schoolvoorbeeld.

### 2. **NSC (2023–2025)**

In de peilingen de allergrootste (40+ zetels), bij de verkiezingen nog 20, en daarna weggevaagd. Een mislukking zónder dramatische externe aanleiding, wat het extra schrijnend maakt.

### 3. **Trots op Nederland (2007–2010)**

Opgericht door Rita Verdonk, stond op 26 zetels in de peilingen maar haalde uiteindelijk nul zetels. Een luchtballon pur sang.

### 4. **BoerBurgerBeweging (2021–2025)**

In 2023 grootste partij in de Eerste Kamer, landelijk even de hype van het jaar. Bij de TK-verkiezingen slechts 7 zetels en daarna terug naar de marge.

### 5. **Forum voor Democratie (2017–2023)**

In 2019 grootste partij in de Statenverkiezingen, maar door radicalisering en interne breuken vrijwel geheel ingestort. Van serieuze uitdager naar marginaal.

### 6. **PvdA (2017)**

Historische val: van 38 naar 9 zetels in één verkiezing. Geen hype, maar wel de grootste electorale afgang in één klap in de naoorlogse geschiedenis.

### 7. **CDA (2010–heden)**

Decennialang dé machtsfactor (40–50 zetels), maar sinds 2010 onafgebroken in verval. In 2023 terug naar 5 zetels. Een trage maar ingrijpende neergang van een volkspartij.

### 8. **DS’70 (1971–1983)**

Afgescheurd van de PvdA, begon met 8 zetels en regeringsdeelname, maar kon zichzelf niet waarmaken en verdween alweer in de jaren ’80.

### 9. **Centrumpartij/Centrumdemocraten (1982–1998)**

Veel media-aandacht en angst voor opkomst extreemrechts, maar nooit meer dan 1 zetel in de Tweede Kamer. Groot rumoer, electorale mislukking.

### 10. **Trots op ‘kleine alternatieven’ (EVP, Partij voor het Centrum, enz.)**

Afsplitsingen en niches die even de aandacht trokken maar nooit duurzaam werden. Symbolisch voor de versnippering van de Nederlandse politiek.

---

📌 **Indeling in dit overzicht:**

* **Spectaculaire hypes & implosies**: LPF, NSC, TON, BBB, FvD.
* **Historische afgangen van gevestigde partijen**: PvdA, CDA.
* **Middelgrote mislukkingen/zijpaden**: DS’70, CD, overige kleine partijen.

zondag 7 september 2025 @ 10:21:17 #292
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218701933
quote:
10s.gif Op zondag 7 september 2025 10:17 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Daar is zeker iets voor te zeggen. Al was de opkomst ook wel spectaculair, uit het niets 20 zetels en gelijk regeringsdeelname. Dat doen niet veel partijen ze na.
Dan is het mislukte avontuur van Rita Verdonk ook wel een aardige :P.
Rita Verdonk herschreef staatsrecht.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 7 september 2025 @ 10:27:44 #293
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218702007
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 10:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]

50+ ontbreekt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 7 september 2025 @ 10:29:12 #294
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218702010
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 10:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]

De combinatie van 2 ruziënde ouderenpartijen horen wel op 3 denk ik.
pi_218702016
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 10:27 schreef -XOR- het volgende:

[..]
50+ ontbreekt.
Goed punt!
pi_218702026
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 10:27 schreef -XOR- het volgende:

[..]
50+ ontbreekt.
Die valt toch onder nummer 10?
pi_218702051
Wat in ieder geval opvalt is dat er toch vooral veel gesodemieter is op de rechtsconservatieve flank.
  zondag 7 september 2025 @ 10:35:58 #298
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218702053
quote:
10s.gif Op zondag 7 september 2025 10:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Die valt toch onder nummer 10?
Neuh, dat lijkt me niet. Die zijn een zelfstandige entry waard.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 7 september 2025 @ 10:39:29 #299
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218702071
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 10:35 schreef Jigzoz het volgende:
Wat in ieder geval opvalt is dat er toch vooral veel gesodemieter is op de rechtsconservatieve flank.
Dat is dan ook inherent onderdeel van het rechtspositie tische gedachtegoed. Daar is totale onwil om rekening te houden met iemand anders.
pi_218702089
Zo dan:

quote:
## **Top 10 grootste politieke mislukkingen NL (1970–2025)**

### 1. **LPF (2002–2006)**

26 zetels bij de verkiezingen, direct regeringspartij, maar volledig ingestort door chaos en interne ruzies. Binnen 4 jaar verdwenen. Het ultieme schoolvoorbeeld.

### 2. **NSC (2023–2025)**

In de peilingen de allergrootste (40+ zetels), bij de verkiezingen nog 20, en daarna weggevaagd. Een mislukking zónder dramatische externe aanleiding, wat het extra schrijnend maakt.

### 3. **Trots op Nederland (2007–2010)**

Opgericht door Rita Verdonk, stond op 26 zetels in de peilingen maar haalde uiteindelijk nul zetels. Een luchtballon pur sang.

### 4. **BoerBurgerBeweging (2021–2025)**

In 2023 grootste partij in de Eerste Kamer, landelijk even de hype van het jaar. Bij de TK-verkiezingen slechts 7 zetels en daarna terug naar de marge.

### 5. **Forum voor Democratie (2017–2023)**

In 2019 grootste partij in de Statenverkiezingen, maar door radicalisering en interne breuken vrijwel geheel ingestort. Van serieuze uitdager naar marginaal.

### 6. **50PLUS (2009–2023)***

Steeds enorme peilingspotentie door vergrijzing, maar telkens versplinterd door ruzies. Had structureel 15+ zetels kunnen halen, maar zakte altijd terug naar de marge.

### 7. **PvdA (2017)**

Historische val: van 38 naar 9 zetels in één verkiezing. Geen hype, maar wel de grootste electorale afgang in één klap in de naoorlogse geschiedenis.

### 8. **CDA (2010–heden)**

Decennialang dé machtsfactor (40–50 zetels), maar sinds 2010 onafgebroken in verval. In 2023 terug naar 5 zetels. Een trage maar ingrijpende neergang van een volkspartij.

### 9. **DS’70 (1971–1983)**

Afgescheurd van de PvdA, begon met 8 zetels en regeringsdeelname, maar kon zichzelf niet waarmaken en verdween alweer in de jaren ’80.

### 10. **Centrumpartij/Centrumdemocraten (1982–1998)**

Veel media-aandacht en angst voor opkomst extreemrechts, maar nooit meer dan 1 zetel in de Tweede Kamer. Groot rumoer, electorale mislukking.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')