abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218692912
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik dacht dat het sarcasme er wel duidelijk genoeg vanaf droop. Maar kennelijk was het alsnog een twijfelgeval.
Ik vind het steeds moeilijker om het verschil te zien.
  zaterdag 6 september 2025 @ 11:26:20 #102
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218692922
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:18 schreef Jigzoz het volgende:
Ik ben best wel te porren voor een discussie over stemrecht, maar ik zou die dan echt breder willen trekken.
Goeie post.

Áls je erover in discussie wil gaan, dan moet je die discussie inderdaad breed voeren. Maar áls je de discussie aangaat, dan ligt ook direct het risico op de loer dat het stemrecht op zo'n manier beperkt of verruimd wordt dat het degenen die het op dat moment (toevallig) voor het zeggen hebben, het beste uitkomt. De VS is daar zo'n beetje het schoolvoorbeeld van.

Voor de gemeenteraadsverkiezingen is er trouwens al een geografische beperking: je mag alleen stemmen in de gemeente waar je woont. Wat erg logisch klinkt, maar het directe gevolg voor mensen met de Nederlandse nationaliteit maar een buitenlandse woonplaats is dus dat ze hier al niet voor mogen stemmen. En ik neem aan dat voor de PS hetzelfde geldt, alleen weet ik dat niet uit mijn hoofd.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_218693245
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Goeie post.

Áls je erover in discussie wil gaan, dan moet je die discussie inderdaad breed voeren. Maar áls je de discussie aangaat, dan ligt ook direct het risico op de loer dat het stemrecht op zo'n manier beperkt of verruimd wordt dat het degenen die het op dat moment (toevallig) voor het zeggen hebben, het beste uitkomt. De VS is daar zo'n beetje het schoolvoorbeeld van.

Voor de gemeenteraadsverkiezingen is er trouwens al een geografische beperking: je mag alleen stemmen in de gemeente waar je woont. Wat erg logisch klinkt, maar het directe gevolg voor mensen met de Nederlandse nationaliteit maar een buitenlandse woonplaats is dus dat ze hier al niet voor mogen stemmen. En ik neem aan dat voor de PS hetzelfde geldt, alleen weet ik dat niet uit mijn hoofd.
Maar dat is toch een volslagen logisch gevolg?

Ik woon in Dordrecht maar stel dat ik op het onzalige idee zou komen om te emigreren naar…Sunderland ofzo. Waarom zou ik me dan nog bezig mogen houden met wie er in de gemeenteraad van Dordrecht komt, dat gaat mij dan toch gewoon niks meer aan?

Zeker bij lokale verkiezingen is de kiesdrempel lager en dus per capita je stem belangrijker, des te logischer dat alleen laten te bepalen door mensen die er op dat moment wonen.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  zaterdag 6 september 2025 @ 12:04:12 #105
3542 Gia
User under construction
pi_218693316
quote:
8s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Even voor de duidelijkheid: een Nederlander die emigreert naar een ander land en zich een halve of hele Nederlander blijft voelen is geen enkel probleem. Maar iemand die uit een ander land naar Nederland komt en nog ergens een vlag van zijn thuisland heeft hangen is slecht geïntegreerd en moet per direct worden uitgezet.
Mijn oom en tante zijn vroeger geëmigreerd naar Australië. Mijn neef en nichten zijn 100% Australiër. Hebben totaal niets meer met Nederland, behalve dat er familie woont. Zo ook aan mijn mans kant.

Marokkanen in Nederland voelen zich zelfs in de vierde generatie meer Marokkaan dan Nederlander.

Het gaat niet om degene die emigreert, maar om de nakomelingen. Je zou mogen verwachten dat die zich 100% Nederlander voelen, maar dat is absoluut niet zo.
  zaterdag 6 september 2025 @ 12:09:15 #106
346939 Janneke141
pi_218693378
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 12:00 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Ik woon in Dordrecht maar stel dat ik op het onzalige idee zou komen om te emigreren naar…Sunderland ofzo. Waarom zou ik me dan nog bezig mogen houden met wie er in de gemeenteraad van Dordrecht komt, dat gaat mij dan toch gewoon niks meer aan?

Zeker bij lokale verkiezingen is de kiesdrempel lager en dus per capita je stem belangrijker, des te logischer dat alleen laten te bepalen door mensen die er op dat moment wonen.
Natuurlijk is dat logisch, ik beweer ook nergens dat dat niet zo is, ik wilde het als voorbeeld gebruiken om te laten zien dat een regionale beperking in principe wel kan - omdat het al bestaat.

Wat mij betreft is het trouwens ook logisch dat je wel voor de TK kan stemmen als je als Nederlander in het buitenland woont, aangezien de besluiten die daar genomen worden wel van invloed zijn op je eigen situatie. Het zijn immers niet alleen gefrustreerde cempexo's die ergens in Denemarken op de hei gaan wonen en roepen dat het hier allemaal zo slecht is, een aardig deel woont ergens in de Belgische of Duitse grensstreek, werkt hier, en is gebonden aan belastingregels, zorgzaken of weet ik wat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Janneke141 op 06-09-2025 12:15:58 ]
pi_218693379
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Goeie post.

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:37 schreef nostra het volgende:

[..]
Klopt, dan mag je niet voor de PS stemmen.
PS inderdaad niet, maar sinds de vorige verkiezingen kunnen Nederlanders in het buitenland wel invloed uitoefenen op de samenstelling van de EK (https://www.denederlandse(...)te_kamerverkiezingen).
  zaterdag 6 september 2025 @ 12:13:14 #108
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218693401
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 12:00 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Met het reilen en zeilen van Dordrecht heb je niet zoveel te maken maar je bent wel gewoon Nederlander en kunt natuurlijk Groot Brittanië uitgekegeld worden. Ook dingen als het in willen voeren van een belastingplicht voor iedere Nederlander, ongeacht of deze woonachtig is in Nederland gaan jou dan aan.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_218693496
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik dacht dat het sarcasme er wel duidelijk genoeg vanaf droop. Maar kennelijk was het alsnog een twijfelgeval.
Sarcasme en POL, slechtere duo's bestaan er niet :P
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  zaterdag 6 september 2025 @ 12:34:30 #110
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218693505
twitter

Welk nut heeft NSC nog?
  zaterdag 6 september 2025 @ 12:39:43 #112
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_218693537
Zooitje is het daar oO<
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zaterdag 6 september 2025 @ 12:44:54 #113
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218693580
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 12:38 schreef nostra het volgende:

[..]
Vermaak.
Leedvermaak.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218693630
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 12:04 schreef Gia het volgende:
Je zou mogen verwachten dat die zich 100% Nederlander voelen, maar dat is absoluut niet zo.
Hoe meer ik over deze zin nadenk, hoe moeilijker die wordt. Waarom mag je dat verwachten? En wat is dat überhaupt, je '100% Nederlander voelen'?
  zaterdag 6 september 2025 @ 13:08:51 #115
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218693756
NSC zou ook wel een leuk partijtje voor Winny de Jong zijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218693809
Maar, Wilders denkt met Yeşilgöz en Timmermans als tegenstanders wel aan de 60 zetels te kunnen komen en een gooi naar het premierschap te kunnen maken, met gedoogsteun van JA21 en FvD, zodat hij daar de macht niet mee hoeft te delen.

Ik ga dan liever voor dat linksige Bontenbal kabinet. Dat is realistisch gezien het beste waar we op kunnen hopen. En toch ook de thuishaven voor veel NSC-ers, zeker met de nieuwe, bezielende leiding. Ik zou de SP daar ook wel bij willen zien, gewoon om het CDA en de SP wat naar elkaar toe te duwen, maar zover zijn we nu nog niet. De PvdD misschien wel, dat is nog even afwachten na alle conflicten.

Ik hoop zelf dat Volt nog wat zetels bij elkaar kan sprokkelen, als normaalste linkse partij. Misschien ook een veilige haven voor de PvdA leden die de fusie toch niet zo'n succes vinden. Alhoewel D66 dan ook wel aanlokkelijk is. Minder sociaal, maar progressiever dan het CDA.
  zaterdag 6 september 2025 @ 13:27:16 #117
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_218693943
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 22:27 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Nou, Hamas lijkt me echt een grote vooruitgang.
Hoe gek kun je het krijgen hier. 🤡
Tja, Hamas in een topic over Nederlandse politiek is best zinloos
  zaterdag 6 september 2025 @ 13:46:51 #119
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218694122
quote:
De spruitjespartij begint een beetje teveel in zichzelf te geloven.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 6 september 2025 @ 13:50:46 #120
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_218694151
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 13:46 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Gewoon op de PvdD stemmen _O_
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zaterdag 6 september 2025 @ 13:53:39 #121
38496 Perrin
pi_218694182
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 13:46 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het zou een verademing zijn als het eens over de inhoud gaat.
pi_218694481
quote:
Hij heeft natuurlijk wel gelijk. Verder 1 van de weinige die daadwerkelijk Nederland verder wilt helpen.
  zaterdag 6 september 2025 @ 14:43:38 #123
346939 Janneke141
pi_218694518
Tot nu toe zat Bontenbal nog enigszins in de luwte, maar aangezien het CDA nu de grootste bedreiging voor de schreeuwpartijen begint te worden zal die nu wel de wind van voren gaan krijgen. Heeft Timmermans even rust :')
  zaterdag 6 september 2025 @ 14:47:57 #124
38496 Perrin
pi_218694544
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 14:38 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Hij heeft natuurlijk wel gelijk. Verder 1 van de weinige die daadwerkelijk Nederland verder wilt helpen.
Of in ieder geval iemand die begrip lijkt te hebben van zaken die verder reiken dan de provinciale jijbakkerij waar de meeste van zijn collega's in Den Haag elkaar zo enthousiast mee bezighouden.
pi_218694551
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 14:38 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Oh god weer een nieuwe messias.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')