abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218566834
quote:
Argumenten vóór de doodstraf

Vergelding / rechtvaardigheid – “oog om oog, tand om tand”; sommige mensen vinden dat zware misdaden een even zware straf verdienen.

Afschrikking – het vooruitzicht op de doodstraf zou potentiële criminelen kunnen weerhouden van het plegen van moorden of andere zware misdrijven.

Bescherming van de samenleving – een veroordeelde kan nooit meer een misdaad plegen, ook niet in de gevangenis of na vrijlating.

Kostenbesparing – in theorie zou een doodstraf goedkoper kunnen zijn dan levenslange opsluiting (al is dit in de praktijk vaak omgekeerd door dure beroepsprocedures).

Slachtoffers en nabestaanden – sommige families van slachtoffers ervaren de doodstraf als afsluiting of gerechtigheid.
quote:
❌ Argumenten tégen de doodstraf

Kans op gerechtelijke dwalingen – onschuldige mensen kunnen worden geëxecuteerd, en dit is onomkeerbaar.

Mensenrechten / ethiek – het recht op leven wordt als fundamenteel gezien; de staat zou dit niet mogen afnemen.

Geen bewezen afschrikking – onderzoeken tonen aan dat landen met doodstraf vaak niet minder misdaad hebben dan landen zonder.

Discriminatie en ongelijkheid – in sommige landen wordt de doodstraf vaker uitgesproken tegen minderheden of mensen met minder geld voor goede advocaten.

Psychologische belasting – langdurige doodstrafprocedures zijn zwaar voor gevangenen, hun families én nabestaanden van slachtoffers.

Alternatieven bestaan – levenslange gevangenisstraf zonder kans op vrijlating beschermt de samenleving ook, maar is omkeerbaar als fouten ontdekt worden.
quote:
Internationale verdragen over de doodstraf
1. Internationaal Verdrag inzake Burgerrechten en Politieke Rechten (IVBPR, 1966)

Artikel 6: erkent het recht op leven.

Doodstraf mag alleen in uitzonderlijke gevallen (voor de “zwaarste misdrijven”) en onder strikte voorwaarden.

Minderjarigen en zwangere vrouwen mogen nooit de doodstraf krijgen.

Later kwam er een Tweede Facultatief Protocol (1989) waarin landen zich verplichten de doodstraf volledig af te schaffen.

2. Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM, 1950)

Oorspronkelijk stond de doodstraf in oorlogstijd nog open.

Protocol nr. 6 (1983): verbiedt de doodstraf in vredestijd.

Protocol nr. 13 (2002): verbiedt de doodstraf in alle omstandigheden (dus ook oorlog).

Bijna alle lidstaten van de Raad van Europa hebben dit getekend en geratificeerd → daardoor is Europa grotendeels doodstrafvrij.

3. Handvest van de Grondrechten van de Europese Unie (2000)

Artikel 2: “Niemand mag ter dood worden gebracht, noch tot de doodstraf worden veroordeeld.”

Dit betekent dat de doodstraf binnen de EU volledig verboden is.

4. Amerikaanse Verdragen

Amerikaans Verdrag inzake de Rechten van de Mens (1969): bevat strikte beperkingen op toepassing van de doodstraf.

Protocol van San José (1990): streeft naar volledige afschaffing.

Niet alle landen in Noord- en Zuid-Amerika hebben dit geratificeerd (bijvoorbeeld de VS niet).

5. Afrikaanse mensenrechteninstrumenten

Het Afrikaans Handvest voor de Rechten van de Mens en de Volkeren (1981) bevat geen expliciet verbod, maar het recht op leven wordt benadrukt.

De Afrikaanse Commissie heeft herhaaldelijk opgeroepen tot afschaffing.

6. Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM, 1948)

Artikel 3: “Eenieder heeft recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon.”

Hoewel de verklaring niet juridisch bindend is, vormt ze de basis voor latere verdragen en wordt ze vaak gebruikt als argument tegen de doodstraf.

🔑 Samenvatting:

In Europa is de doodstraf volledig afgeschaft door verdragen (EVRM, EU-Handvest).

In de VN-context wordt steeds sterker gestuurd op afschaffing (Tweede Facultatief Protocol bij het IVBPR).

In Afrika en Amerika bestaan verdragen die beperkingen opleggen en afschaffing aanmoedigen, maar toepassing verschilt sterk per land.

Wereldwijd neemt het aantal landen zonder doodstraf elk decennium toe.

POLL
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_218566890

"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
pi_218566893
Nee
pi_218566904
Ja, afschrikken die zooi.

Wie doelbewust een moord pleegt moet zijn eigen leven ook kwijt raken.
pi_218566974
quote:
Publieke opinie in westerse landen
Verenigde Staten

In 2020 gaf 55% van de Amerikanen aan de doodstraf te steunen voor moordenaars
Gallup.com
.

Pew Research toont in recentere onderzoeken aan dat ongeveer 60% van de Amerikanen vóór de doodstraf is
Pew Research Center
.

Het draagvlak is hoog onder Republikeinen (~ 77–82%), lager bij Democraten (~ 39–46%)
Pew Research Center
Gallup.com
.

Canada

Recent onderzoek (2023–2024) laat zien dat 54–57% van de Canadezen zou steunen dat de doodstraf wordt heringevoerd voor moord
Wikipedia
.

Verenigd Koninkrijk

Een poll toont aan dat 55% van de Britten vóór herintroductie van de doodstraf is, vooral bij ernstige misdrijven zoals terrorisme — dit is een stijging ten opzichte van 50% in 2023
The Times
.

Historisch steunde rond de helft van de Britse bevolking de doodstraf, hoewel deze vraagstelling kan variëren per poll
Death Penalty Information Center
Hoover Institution
.

West-Europa (Frankrijk, Italië, Estland, Hongarije)

Frankrijk: In 2020 gaf 55% aan voor herinvoering van de doodstraf te zijn
Wikipedia
Institut Jacques Delors
.

Italië: Steun steeg van 25% (2010) naar 43% (2020), maar daalde weer naar 31% in recente polls
Wikipedia
.

Estland: In 2015 gaf 70% aan de doodstraf te steunen
Wikipedia
.

Hongarije: Steun was zo hoog als 76% in recente peilingen
Institut Jacques Delors
.

Scandinavië – Noorwegen

Slechts 16% is vóór de doodstraf, tegenover 68% dat ertegen is
Wikipedia
.
pi_218566993
wij komen hier capaciteit te kort in de gevangenissen en tbs klinieken etc. gewoon die mensen in laten slapen
pi_218567113
Ik denk dat ze als arbeidskracht nuttig kunnen zijn. Laat ze in de gevangenis twaalf uur per dag werken voor
een uurloon van ¤ 0,10.
pi_218567217
Levenslang in te gevangenis is een veel zwaardere straf in mijn ogen. Wanneer je dood bent houdt de straf op tenslotte. Dood is dood.
pi_218567224
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 22:24 schreef Delenlill het volgende:
Levenslang in te gevangenis is een veel zwaardere straf in mijn ogen. Wanneer je dood bent houdt de straf op tenslotte. Dood is dood.
Japan laat je daarom niet echt weten wanneer je dood zal gaan. (Nee gestemd overigens)

Maar als de samenleving 1 persoon onterecht ter dood veroordelen zal, wat maakt de samenleving dan beter? Dan is het niet meer dan een ordinaire moordenaar.
pi_218567271
Wij zijn geen barbaren. We verlagen onszelf niet tot een moordenaar.

Moordenaar moet natuurlijk gestraft worden. Als er een kans bestaat dat ander persoon wordt, moeten we het grijpen. Zo niet.. mag die persoon gewoon in cel blijven.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_218567290
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 22:25 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Japan laat je daarom niet echt weten wanneer je dood zal gaan. (Nee gestemd overigens)

Maar als de samenleving 1 persoon onterecht ter dood veroordelen zal, wat maakt de samenleving dan beter? Dan is het niet meer dan een ordinaire moordenaar.
Dat is inderdaad ook een grote maar. De kans dat iemand die onschuldig is ter dood wordt veroordeeld. Dan zou de rechter en diegene die meegeholpen hebben met de executie ook moordenaars zijn.

En ik zie dat in Japan technisch gezien de doodstraf voltrokken moet worden binnen 6 maanden na de laatste mogelijkheid tot beroep en zo. Al gebeurd dat in de praktijk niet, omdat ze door blijven procederen/gratie en zo proberen te krijgen. Waardoor dit uitgesteld kan worden.

Dus ondanks dat ze niet weten wanneer de doodstraf voltrokken wordt kunnen ze dat wel redelijk goed inschatten.
pi_218567331
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 22:35 schreef Delenlill het volgende:

[..]
Dat is inderdaad ook een grote maar. De kans dat iemand die onschuldig is ter dood wordt veroordeeld. Dan zou de rechter en diegene die meegeholpen hebben met de executie ook moordenaars zijn.

En ik zie dat in Japan technisch gezien de doodstraf voltrokken moet worden binnen 6 maanden na de laatste mogelijkheid tot beroep en zo. Al gebeurd dat in de praktijk niet, omdat ze door blijven procederen/gratie en zo proberen te krijgen. Waardoor dit uitgesteld kan worden.

Dus ondanks dat ze niet weten wanneer de doodstraf voltrokken wordt kunnen ze dat wel redelijk goed inschatten.
Die binnen zes maanden, is hel. Je weet nooit wanneer de dag is.
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:49:27 #13
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218567392
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 22:17 schreef Peppert het volgende:
Ik denk dat ze als arbeidskracht nuttig kunnen zijn. Laat ze in de gevangenis twaalf uur per dag werken voor
een uurloon van ¤ 0,10.
dat kost mee r dan dat het nut heeft

beëindig dat nutteloze leven maar, dat willen ze zelf ook
.
quote:
prima, kosten ze ook niets meer
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218567436
Als we in Nederland de doodstraf hadden gehad, dan zou Lucia de Berk de doodstraf hebben gekregen.
  Miss 200.000.000! vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:55:48 #15
367000 roos94
pi_218567438
Ergens is de doodstraf wel een raar iets. Jij hebt iemand vermoord dat mag niet! Dus nu vermoorden wij jou. :+
pi_218567587
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 21:53 schreef klaasweetalles het volgende:

Want landen waar wel de doodstraf is worden minder moorden gepleegd?
Met je afschrikken.
pi_218567588
Hoop voors, hoop tegens. Niet makkelijk. Ik denk dat we het gewoon een tijdje moeten proberen, een proefperiode van een jaar ofzo. Kijken hoe het bevalt.
-nee-
pi_218567600
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 23:15 schreef Marsenal het volgende:
Hoop voors, hoop tegens. Niet makkelijk. Ik denk dat we het gewoon een tijdje moeten proberen, een proefperiode van een jaar ofzo. Kijken hoe het bevalt.
Zelfs de states hebben bezwaar opties enzo. Dus in dat jaar ga je dat niet ontdekken.
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:27:14 #19
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_218567660
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 22:55 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Als we in Nederland de doodstraf hadden gehad, dan zou Lucia de Berk de doodstraf hebben gekregen.
Dat dus. De doodstraf uitvoeren betekent per definitie dat er onschuldige mensen vermoord gaan worden in naam van justitie. Bizar dat iemand dat een goed idee kan vinden.
pi_218567738
De doodstraf is een straf waar de wereld momenteel moeilijk mee om kan gaan. In 2008 is een Amerikaanse gevangene (Jack Alderman) na 33 jaar geëxecuteerd. En death row kent veel meer mensen die al meer dan 15 jaar in onzekerheid leven over hun doodstraf. (En dit aspect maakt de doodstraf ook heel duur)

Ik ken een moordenaar. Mochten mensen zich afvragen waarom ik soms veel weet over detentie:ik ga soms op bezoek bij een moordenaar. We bellen ook regelmatig, en ik heb zijn instelling (Vught) meerdere malen van binnen gezien. In een gevangenis zitten veel mensen die "pech" gehad hebben. Verkeerde plek, verkeerde tijd, verkeerde keuzes. Al dan niet onder invloed van (verkeerde) middelen. Ik denk dat het topic daar niet over gaat, want een rechter hoeft geen doodstraf op te leggen. Maar door het toevoegen van een doodstraf wordt de kans op iets "oneerlijks" wel veel groter. Maar als het nou heel duidelijk is?

Mijn kennis zit op een paviljoen met veel bekende daders. Ik wil niet uit de school klappen, maar het is weliswaar niet de EBI, maar van de net minder dan 100 mensen in dit paviljoen hebben jullie van genoeg mensen de rechtszaken gevolgd. Veelal zijn dit daders die zeer lange straffen al dan niet in combinatie met TBS opgelegd hebben gekregen. De meeste daders hebben serieuze stoornissen, waardoor de verwachting niet is dat ze het TBS traject in de gemiddelde tijd (8 jaar) afronden.

Veel daders hebben hun straf pas in de loop van hun leven ontvangen, en zijn tussen de 40 en de 60 wanneer de straf aanvangt. Als je dan 16, 20 of 30 jaar plus TBS hebt, wordt de kans dat je eigenlijk levenslang hebt heel groot. Een niet onaanzienlijk gedeelte van deze mensen heeft dan ook een non-reanimatie verklaring en zou graag euthanasie willen.

En dat is mijn punt. Laten we daar eens mee beginnen. Veel van deze daders zijn berouwvol..Hebben een enorme fout gemaakt, accepteren hun straf, alleen weten dat dit betekent dat de laatste keer dat ze vrij waren nu al achter hun ligt. Sommigen kunnen zich het nauwelijks nog herinneren. Sommigen weten niet wat Facebook is (ze hebben wel Hyves), sommigen zijn onbekend met smartphones al zien ze die wel op TV. Maar dat maakt niet uit. Hun leeftijd in combinatie met hun straf betekent dat ze nooit meer buiten komen. Daar komt bij dat ouderdom met problemen komt, en gedetineerden hebben geen zorgverzekering. Er wordt een zeer uitgeklede versie van zorg verschaft, lang niet alle vormen van medicatie zullen verstrekt worden, en de mallemolen duurt allemaal ook heel lang. Het kan maanden duren voor je de juiste hulp krijgt.

Ik geef een voorbeeld, waarbij ik diverse zaken iets anders voorstel in verband met herleidbaarheid. Na een uitzending op televisie, waarbij nabestaanden van een slachtoffer door Peter R de Vries voor de camera werden gehaald, kreeg een dader wroeging. De man was al na zijn pensionering, en het delict volgens zijn zeggen een ongeluk, maar hij is zich gaan melden. Hij kreeg een straf van meer dan 10 jaar, maar had COPD. Binnen de gevangenis kreeg hij ondersteuning van een geestelijk werker en de medische dienst, ook in verband met zijn schuldgevoel (ja, te laat, ik weet het). Echter verergerde zijn kwaal, en hij mocht de dure medicijnen die wel werkte niet gebruiken. Hij heeft drie jaar lang nauwelijks mee kunnen doen aan het basisprogramma van de instelling: hij lag veelal op bed in zijn cel. Hoewel hij meerdere uren per dag de cel uit mocht, kwijnde hij weg in zijn cel. Uiteindelijk werd de benauwdheid zo erg dat hij toch onder begeleiding naar een hospitaal is gebracht. Op de heenweg raakte hij zo uitgeput dat ze hem eerst in een bed gelegd hebben, daar is hij in zijn eentje in een vreemde omgeving overleden. (overigens is zijn familie met hem gebroken na de bekentenis: hij kreeg nooit bezoek van oud bekenden)

Ik zeg dit niet om medelijden op te wekken, maar om het angstbeeld van veel oudere gedetineerden te laten zien.

Als je dan bedenkt dat de plekken op dat paviljoen tussen de 400 en 700 euro per dag kosten (per gedetineerde), waarom dan geen euthanasie toestaan? Veel gedetineerden zijn met hun doemscenario van "geen levenslang gekregen, maar ik kom toch nooit meer buiten" bang voor situaties zoals hierboven beschreven. Er wordt in NL gezegd dat gestraften niet dood mogen, om hun straf niet te ontlopen, maar ik zou er mee kunnen leven dat we -in plaats van de doodstraf- euthanasie mogelijk maken voor langgestraften zonder uitzicht. Voordelen:

• Geen risico op een onschuldige doden: ze vragen het zelf aan.
• Bewijsbaar lagere kosten. De detentie eindigt eerder, wat een besparing op zal leveren.
• Geen lange rechtszaken. De gedetineerde wil dit namelijk zelf.
• Geen risico op claims van ten onrechte ter door gebrachte mensen: het is eigen keus/vrijwillig.
• Verkleining van het aantal zelfmoorden. Gedurende het verblijf van mijn kennis, meldt hij 1-4 zelfmoorden per jaar. Dit is zonder de mislukte pogingen, waarbij soms ook de levens van andere gedetineerden of personeel in gevaar gebracht worden.

Laten we dus eerst een soort vrijwillige doodstraf invoeren. Gedetineerden die voldoen aan vastgestelde criteria die moeten voorkomen dat depressieve gedetineerden er misbruik van maken, mogen bij een situatie die uitzichtloos is (onder normale omstandigheden nooit meer vrij komen) gebruik maken van een vrijwillige doodstraf. Ik ken indirect vijf daders die jullie ook kennen uit het nieuws de afgelopen jaren, die hier graag gebruik van maken.
_-L'avenir est déja là
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:39:21 #21
323876 michaelmoore
pi_218567753
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 23:27 schreef Tijn het volgende:

[..]
Dat dus. De doodstraf uitvoeren betekent per definitie dat er onschuldige mensen vermoord gaan worden in naam van justitie. Bizar dat iemand dat een goed idee kan vinden.
er zijn ook psychopathische moordenaars die het er zelf wel mee eens zijn
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:40:51 #22
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_218567761
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 23:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
er zijn ook psychopathische moordenaars die het er zelf wel mee eens zijn
Dus omdat de moordenaars dood willen, moet de staat dat maar faciliteren? Wat een onzin.
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:42:10 #23
323876 michaelmoore
pi_218567771
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 23:40 schreef Tijn het volgende:

[..]
Dus omdat de moordenaars dood willen, moet de staat dat maar faciliteren? Wat een onzin.
om te voorkomen dat er nog meer onschuldige jonge kinderen een vreselijke dood sterven
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:42:35 #24
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_218567775
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 23:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
om te voorkomen dat er nog meer onschuldige jonge kinderen een vreselijke dood sterven
Daar is TBS voor.
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:48:50 #25
323876 michaelmoore
pi_218567813
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 23:42 schreef Tijn het volgende:

[..]
Daar is TBS voor.
en als het jouw kinderen zijn die afgeslacht worden?
Je mag tekenen
https://petities.nl/petit(...)lweer-vrij?locale=nl

https://www.l1nieuws.nl/n(...)denaar-mogelijk-vrij
quote:
Schoonfamilie
Paul S. vermoordde in 2003 in Kerkrade zijn schoonouders Leo en José Vromen.

Verder heeft hij ook zijn ex-vriendin Daniela en haar broer Patrick doodgeschoten.
Justitie eiste levenslang, maar uiteindelijk kreeg Paul S. in hoger beroep 20 jaar cel en tbs.
Omdat hij nog in een oude regeling viel, kon hij in 2010 al starten met zijn tbs-traject.

Om de een of twee jaar beoordeelt de rechtbank of dat traject moet worden verlengd, waarbij de adviezen van deskundigen een belangrijke rol spelen.
Die deskundigen adviseren nu dat Paul S. is uitbehandeld en dat het risico op herhaling klein is.

[ Bericht 12% gewijzigd door michaelmoore op 23-08-2025 00:17:56 ]
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 00:23:22 #26
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_218567914
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 23:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
en als het jouw kinderen zijn die afgeslacht worden?
Wat als Lucia de B. jouw zus was?
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 00:43:52 #27
323876 michaelmoore
pi_218567955
quote:
5s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 00:23 schreef Tijn het volgende:

[..]
Wat als Lucia de B. jouw zus was?
nou best kans dat ze wel schuldig was, het kon niet bewezen worden dat al die oude mensen dood gingen door haar

quote:
Op 24 maart 2003 wordt Lucia door de rechtbank in Den Haag veroordeeld tot levenslang voor 5 moorden en 2 pogingen tot moord.
Bij het hoger beroep op 18 juni 2004 bij het Gerechtshof in Den Haag wordt dat gewijzigd in levenslang plus tbs voor 7 moorden en 3 pogingen tot moord.

Bij de behandeling in hoger beroep heeft men met vergezochte constructies in één geval van 'moord' en één geval van 'poging tot moord' bewezen hoe Lucia deze gepleegd zou kunnen hebben

Het gerechtshof van Amsterdam heeft in juli 2006 Lucia op grond van de ten laste gelegde feiten alleen tot levenslang veroordeeld.
De bewijslast zelf had het Hof moeten accepteren zoals die er al was.
De eerder opgelegde tbs kwam daarmee te vervallen.

zaterdag 23 augustus 2025 @ 00:47:14 #28
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_218567971
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 00:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nou best kans dat ze wel schuldig was, het kon niet bewezen worden dat al die oude mensen dood gingen door haar
[..]

Ja, dit is dus het probleem. Het staat als een paal boven water dat zij onschuldig is. Toch is ze veroordeeld. Die dingen gebeuren.
pi_218567974
laat de familie van het slachtoffer de straf kiezen ~O>
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 00:49:15 #30
323876 michaelmoore
pi_218567975
quote:
5s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 00:47 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ja, dit is dus het probleem. Het staat als een paal boven water dat zij onschuldig is. Toch is ze veroordeeld. Die dingen gebeuren.
het kon niet bewezen worden, niet dat ze onschuldig is
quote:
Bij het hoger beroep op 18 juni 2004 bij het Gerechtshof in Den Haag wordt dat gewijzigd in levenslang plus tbs voor 7 moorden en 3 pogingen tot moord.
pi_218567981
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 00:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
het kon niet bewezen worden, niet dat ze onschuldig is
[..]

En hoe noem je het als de schuld van iemand niet kan worden bewezen?
Dit, dus.
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 01:04:24 #32
323876 michaelmoore
pi_218568004
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 00:53 schreef Buitendam het volgende:

[..]
En hoe noem je het als de schuld van iemand niet kan worden bewezen?
dat ze zeer waarschijnlijk wel schuldig is maar dat het niet bewezen kon worden
dan ga je vrijuit
dood van gezonde mensen is vaak onverklaarbaar , toevallig had zij altijd dienst en was er heel vaak een reanimatie nodig

quote:
Naar aanleiding van het overlijden van een baby in het Juliana Kinderziekenhuis (JKZ) in Den Haag werd op 4 september 2001 aangifte gedaan van een mogelijk onnatuurlijke dood.

De aanwezigheid van De Berk bij het sterven van het kindje werd als verdacht aangemerkt.
Zij zou opvallend vaak in de buurt zijn geweest van sterfgevallen en reanimaties.

Er deden in het ziekenhuis vreemde verhalen over haar de ronde.

Het onderzoek van de medische dossiers door het ziekenhuis leidde tot de conclusie dat er in de periode van september 2000 tot september 2001 negen overlijdens en reanimatieincidenten hadden plaatsgevonden, die onverwacht en medisch onverklaarbaar waren.

Lucia de Berk was daarbij steeds in de buurt geweest.

Ook in de andere ziekenhuizen, waarin De Berk vanaf 1997 als verpleegkundige werkzaam was geweest, werd onderzoek gedaan naar sterfgevallen die mogelijk onverklaarbaar waren.

Het Leyenburg Ziekenhuis, het Rode Kruis Ziekenhuis en PEN-ziekenhuis kwamen elk met een lijst met verdachte sterfgevallen tijdens de diensten van De Berk.

Het totale onderzoek betrof aanvankelijk dertig sterfgevallen en incidenten
quote:
DEN HAAG - Het HagaZiekenhuis in Den Haag is na het overlijden van een 3-jarig jongetje in het Juliana KinderZiekenhuis zelf naar het Openbaar Ministerie (OM) gestapt.
Dat bevestigt een woordvoerder van het OM. Er wordt nu onderzocht of er sprake is van 'strafbare verwijtbaarheid'.
Het jongetje overleed begin april in het Juliana Kinderziekenhuis, onderdeel van het HagaZiekenhuis in Den Haag.
Hij overleed nadat tijdens een oogoperatie zuurstoftekort was ontstaan. Vrij snel na het overlijden meldde het ziekenhuis dit bij het Openbaar Ministerie, zegt de OM-woordvoerder.
quote:
Uit onderzoek van het ziekenhuis blijkt nu dat het afgelopen anderhalf jaar in totaal vijf baby's onverwacht zijn gestorven.
In al die gevallen bleek de verdachte verpleegkundige steeds kort voor de dood van de kinderen dienst te hebben gehad.

Smits deelde gisteren mee dat in de achterliggende tijd ook bij een tweede overleden baby de gemeentelijke lijkschouwer is geraadpleegd.
Toen is verder geen actie ondernomen en stond de verpleegkundige nog niet onder verdenking.

Het heeft er alle schijn van dat het drama in de Haagse ziekenhuizen niet alleen betrekking heeft op de dood van de vijf baby's.
De verpleegkundige heeft mogelijk ook gepoogd de reanimatie van vijf andere baby's af te breken.
Dat leidde echter niet tot de dood van de kinderen.

Ook wordt de vrouw ervan verdacht vijf hoogbejaarden in het Haagse Rode Kruis Ziekenhuis -dat is gefuseerd met het Juliana Kinderziekenhuis- te hebben omgebracht.
De bejaarden waren eveneens ernstig ziek, ze waren overigens niet dement.
De vrouw werkte enkele jaren geleden als uitzendkracht in het bewuste ziekenhuis.

[ Bericht 10% gewijzigd door michaelmoore op 23-08-2025 01:27:57 ]
pi_218568149
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 01:04 schreef michaelmoore het volgende:
dat ze zeer waarschijnlijk wel schuldig is maar dat het niet bewezen kon worden
dan ga je vrijuit
dood van gezonde mensen is vaak onverklaarbaar , toevallig had zij altijd dienst en was er heel vaak een reanimatie nodig
Ik kan je van harte aanbevelen om de uitzending van het programma dat onderzoekt, ontmaskert, aanklaagt, verdedigt, over de zaak Lucia de Berk te bekijken.

Bekijk deze YouTube-video
pi_218568183
Bij zeer ernstige misdrijven waarbij onomstotelijk is komen vast te staan dat de dader bij voldoende bewustzijn dat misdrijf heeft gepleegd mag van mij de doodstraf worden toegepast, het liefst ook openbaar, bijvoorbeeld via ophanging.

Ik denk dan aan zaken zoals de moord op Pim Fortuyn, Theo van Gogh, Marianne Vaatstra, Anne Faber, Nicky Verstappen, Lisa uit Abcoude ...

Het zou ook een optie zijn om de daders de rest van hun leven keiharde dwangarbeid te laten verrichten voor de Nederlandse staat tot ze vanzelf een keer omvallen. Bijvoorbeeld straten schoonmaken, graffiti verwijderen, afval sorteren, wegwerkzaamheden. Het liefst ook iets publiekelijks waarbij iedereen ze direct aan het werk kan zien. Ik vind ook dat bepaalde rechten van deze mensen mogen worden afgenomen, zodat we ze mogen beledigen en uitschelden terwijl ze aan het werk zijn. Verder natuurlijk alle andere rechten afnemen: stemrecht, paspoort innemen ...
Mja
pi_218568393
quote:
Ja met tbs en dergelijke. Dat kost ons miljoenen. Een kogel is doorgaans goedkoper
pi_218568643
quote:
Regels & Straffen in Singapore
1. Openbare orde en gedrag

Afval op straat gooien → hoge boetes (tot honderden euro’s). Bij herhaling: taakstraffen, zoals schoonmaken in een herkenbaar hesje.

Eten/drinken in de metro (MRT) → verboden, boetes tot ca. 500 SGD.

Kauwgom kauwen/verhandelen → vrijwel volledig verboden sinds 1992 (alleen voor medische kauwgom met recept toegestaan).

2. Drugs

Bezit en gebruik → extreem zwaar bestraft.

Drugssmokkel → kan leiden tot de doodstraf (bijvoorbeeld vanaf 15 gram heroïne, 500 gram cannabis).

Zelfs als je buiten Singapore drugs hebt gebruikt en je test positief bij aankomst → strafbaar.

3. Criminaliteit

Geweldsdelicten, overvallen en seksueel geweld → zeer hoge gevangenisstraffen, vaak gecombineerd met lijfstraffen (caning: stokslagen op de billen).

Wapens → vrijwel volledig verboden, bezit leidt tot zware straffen.

4. Corruptie & fraude

Singapore kent nul tolerantie voor corruptie.

Politici, zakenmensen en burgers kunnen rekenen op hoge gevangenisstraffen als ze betrapt worden.

5. Vrijheid van meningsuiting & gedrag

Beperkingen op politieke demonstraties: alleen toegestaan met vergunning, meestal in aangewezen zones.

Belediging van religies en rassen → streng bestraft onder de “Sedition Act” en “Maintenance of Religious Harmony Act”.

🚔 Typische straffen

Boetes: vaak hoog, zelfs voor kleine overtredingen.

Gevangenisstraf: regelmatig opgelegd, ook voor niet-gewelddadige misdrijven.

Caning (stokslagen): gebruikt bij geweld, vandalisme, drugs, en zedendelicten. Alleen bij mannen jonger dan 50 jaar.

Doodstraf: vooral voor moord en drugssmokkel (uitgevoerd door ophanging).

⚖️ Waarom zulke strenge regels?

Singapore ziet strikte handhaving als noodzakelijk om:

de samenleving schoon, ordelijk en veilig te houden,

afschrikking te creëren voor criminaliteit,

en een internationaal imago van veiligheid en stabiliteit te behouden, wat aantrekkelijk is voor toerisme en investeringen.

Dit beleid heeft effect: Singapore staat vrijwel altijd in de top 10 veiligste landen ter wereld, met lage misdaadcijfers en hoge sociale orde.
Hier moeten we naar toe even los van de discussie van invoeren van de doodstraf.
pi_218568648
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 02:44 schreef TAmaru het volgende:
Bij zeer ernstige misdrijven waarbij onomstotelijk is komen vast te staan dat de dader bij voldoende bewustzijn dat misdrijf heeft gepleegd mag van mij de doodstraf worden toegepast, het liefst ook openbaar, bijvoorbeeld via ophanging.
Het probleem hierbij is, hoe bepaal je of het onomstotelijk vast staat dat een verdachte schuldig is? De rechters die indertijd Lucia de Berk veroordeeld hebben, waren ongetwijfeld ook van mening dat het onomstotelijk vast stond dat Lucia de Berk die kinderen vermoord had. En zo zullen ze dat in een heleboel andere zaken ook gevonden hebben. Met de lichtzinnigheid waarmee rechters verdachten op grond van heel weinig bewijs tot lange gevangenisstraffen veroordelen, kunnen we dit de rechterlijke macht absoluut niet toevertrouwen.
pi_218568649
quote:
Heeft de doodstraf dan een afschrikkend effect?

Bijvoorbeeld dat er een duidelijke correlatie is tussen systemen waar de doodstraf gegeven en uitgevoerd wordt, en een lager aantal moorden?

Voer bv eens in een AI-tool in de vraag:
quote:
Zorgt de doodstraf invoeren ervoor dat er minder moorden gepleegd worden?
Als de energie daarvan wil besparen, uit internationaal wetenschappelijk onderzoek en vergelijkende studies blijkt telkens weer dat er geen aantoonbaar afschrikwekkend effect is.

Effectief blijkt het zo te zijn dat de correlatie juist andersom is, landen (Of tussen Deelstaten in de VS) mét de doodstraf hebben veelal een hoger moordcijfer (correlatie is géén causatie, an sich hoeft dat dus niet te betekenen dat de doodstraf zelf tot meer moorden leid, maar het maakt wel duidelijk dat er géén ‘drukkend’ effect merkbaar is in moordcijfers)

Uit historische onderzoeken blijkt ook dat in landen waar de doodstraf afgeschaft wordt, er geen effect is van een stijging of trendomkeer in moordcijfers, na de afschaffing van de hoogste straf.

Natuurlijk kun je andere argumenten hebben voor de doodstraf voor moord (cq vooral het vergeldings-aspect).

Echter, te stellen dat de doodstraf afschrikwekkend zou werken, lijkt iig geen wetenschappelijk onderbouwbare argumentatie.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_218568656
Nee, want het risico dat onschuldigen de doodstraf krijgen is te groot, het is duurder dan levenslang en wettelijk gezien niet mogelijk zonder uit de EU te stappen.
pi_218568660
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 07:47 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Het probleem hierbij is, hoe bepaal je of het onomstotelijk vast staat dat een verdachte schuldig is? De rechters die indertijd Lucia de Berk veroordeeld hebben, waren ongetwijfeld ook van mening dat het onomstotelijk vast stond dat Lucia de Berk die kinderen vermoord had. En zo zullen ze dat in een heleboel andere zaken ook gevonden hebben. Met de lichtzinnigheid waarmee rechters verdachten op grond van heel weinig bewijs tot lange gevangenisstraffen veroordelen, kunnen we dit de rechterlijke macht absoluut niet toevertrouwen.
Lucia de B was een zeer uitzonderlijk geval waarbij er eigenlijk nog steeds twijfels zijn of ze het wel of niet gedaan zou hebben. Zulke gevallen komen niet zovaak voor

Ik heb het idee dat ze op het laatst een beslissing genomen hebben die voor iedereen het beste uitkwam.
pi_218568664
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 07:50 schreef Jaeger85 het volgende:
Nee, want het risico dat onschuldigen de doodstraf krijgen is te groot, het is duurder dan levenslang en wettelijk gezien niet mogelijk zonder uit de EU te stappen.
Bij twijfel Nee

Zaken waarbij de schuldige bekend heeft of uit DNA onderzoek blijkt dat het onomstotelijk vaststaat dat het de dader is wel de doodstraf.

In de zaak Mariane Vaaststra is er een 100 procent dader met een bekentenis.

Doodstraf dus.
pi_218568672
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 07:47 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Heeft de doodstraf dan een afschrikkend effect?

Bijvoorbeeld dat er een duidelijke correlatie is tussen systemen waar de doodstraf gegeven en uitgevoerd wordt, en een lager aantal moorden?

Voer bv eens in een AI-tool in de vraag:
[..]
Als de energie daarvan wil besparen, uit internationaal wetenschappelijk onderzoek en vergelijkende studies blijkt telkens weer dat er geen aantoonbaar afschrikwekkend effect is.

Effectief blijkt het zo te zijn dat de correlatie juist andersom is, landen (Of tussen Deelstaten in de VS) mét de doodstraf hebben veelal een hoger moordcijfer (correlatie is géén causatie, an sich hoeft dat dus niet te betekenen dat de doodstraf zelf tot meer moorden leid, maar het maakt wel duidelijk dat er géén ‘drukkend’ effect merkbaar is in moordcijfers)

Uit historische onderzoeken blijkt ook dat in landen waar de doodstraf afgeschaft wordt, er geen effect is van een stijging of trendomkeer in moordcijfers, na de afschaffing van de hoogste straf.

Natuurlijk kun je andere argumenten hebben voor de doodstraf voor moord (cq vooral het vergeldings-aspect).

Echter, te stellen dat de doodstraf afschrikwekkend zou werken, lijkt iig geen wetenschappelijk onderbouwbare argumentatie.
Singapore is het beste bewijs dat harde maatregelen effect heeft op alle terreinen.
pi_218568680
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 07:56 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Singapore is het beste bewijs dat harde maatregelen effect heeft op alle terreinen.
Singapore is juist een uitzondering op de regel.
pi_218568685
Overigens, voor mensen die hun mening vooral laten leiden door actuele nieuwsfeiten, zoals de dood van dat 17-jarige meisje in Duivendrecht:

De kans dat de dader daarvan voor moord veroordeeld wordt is niet zo groot.

Voor een moord-veroordeling is het vooraf bewust en weloverwogen plannen van het doden van een ander mens noodzakelijk.
Een gewelddadige verkrachting of geweldsaanval, waarbij iemand komt te overlijden geld in de rechtspraak niet als moord, als niet het plannen vooraf bewezen kan worden.

In Nederland werden er in 2023 ongeveer 50 maal iemand aangeklaagd in een rechtszaak waarin moord ook op de aanklacht stond.
Hiervan wordt dan vaak een deel nog vrijgesproken (bv als op de aanklacht zowel moord als doodslag staat, en de verdachte van moord vrijgesproken wordt, maar wel voor doodslag veroordeeld).

In veruit de meeste zaken waarin het wel tot een veroordeling voor moord komt, kennen dader en slachtoffer elkaar.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_218568686

Koos H heeft 33 jaar lang vastgezeten voor kindermoorden. NEE dat willen we niet.
pi_218568690
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 07:58 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Singapore is juist een uitzondering op de regel.
Nee, het is geen uitzondering

Het heeft gewoon die wetten in de samenleving doorgevoerd. En de resultaten zijn er ook naar.
pi_218568711
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 08:02 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

Het heeft gewoon die wetten in de samenleving doorgevoerd. En de resultaten zijn er ook naar.
Daar moet wel bij gezegd worden denk ik dat Singapore geen opengrenzenbeleid kent, geen 50.000 asielzoekers per jaar binnenhaalt en geen verzorgingsstaat is. Er zijn wel illegalen uit Indonesië enzo, maar meestal werken die daar om geld naar huis te kunnen sturen. Aziaten lijken zich van nature sowieso eerder aan de regels te houden.

Maar ik ben het met je eens dat de regels hier gewoon een en al slapte zijn. Als je dan mensen gaat binnenhalen die in hun thuisland wel de doodstraf en lijfstraffen gewend zijn, denken ze dat het hier een soort paradijs is en dat je alles maar kunt doen wat je wilt. Ik ben het helemaal eens met alle regels uit Singapore.
Mja
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:13:44 #48
323876 michaelmoore
pi_218568734
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 08:08 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Daar moet wel bij gezegd worden denk ik dat Singapore geen opengrenzenbeleid kent, geen 50.000 asielzoekers per jaar binnenhaalt en geen verzorgingsstaat is. Er zijn wel illegalen uit Indonesië enzo, maar meestal werken die daar om geld naar huis te kunnen sturen. Aziaten lijken zich van nature sowieso eerder aan de regels te houden.

Maar ik ben het met je eens dat de regels hier gewoon een en al slapte zijn. Als je dan mensen gaat binnenhalen die in hun thuisland wel de doodstraf en lijfstraffen gewend zijn, denken ze dat het hier een soort paradijs is en dat je alles maar kunt doen wat je wilt. Ik ben het helemaal eens met alle regels uit Singapore.
juist je stemt met je gevoel voor zielig of met je verstand

vaak is verstand het beste , eigenlijk altijd
pi_218568740
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 07:50 schreef Jaeger85 het volgende:
Uit de EU stappen zouden we sowieso moeten doen. En hoe is het duurder dan levenslang? Gewoon executeren en klaar. Of dwangarbeid, wat geld oplevert, en dan executeren.

Het risico dat een onschuldige de doodstraf krijgt moet worden vermeden door de doodstraf alleen op te leggen aan mensen die echt 100% schuldig zijn. Lucia de B. was nooit op heterdaad betrapt en had ook niet bekend. Mohammed B. bijvoorbeeld is gewoon aangehouden op de plaats van delict terwijl hij ook nog op agenten schoot met het wapen waarop hij ook op Van Gogh had geschoten. Volkert had volgens mij ook gewoon het moordwapen op zak toen hij werd aangehouden.
Mja
pi_218568758
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 07:51 schreef klaasweetalles het volgende:
Lucia de B was een zeer uitzonderlijk geval waarbij er eigenlijk nog steeds twijfels zijn of ze het wel of niet gedaan zou hebben. Zulke gevallen komen niet zovaak voor

Ik heb het idee dat ze op het laatst een beslissing genomen hebben die voor iedereen het beste uitkwam.
Ik zou zeggen, bekijk de uitzending van het programma dat onderzoek, ontmaskert, aanklaagt, verdedigt, nog een keer. Eigenlijk zijn alle bewijzen tegen Lucia de Berk weerlegd. De feiten geven totaal geen enkele reden tot enige verdenking. Maar bij sommige mensen gaat het er nu eenmaal niet in dat het openbaar ministerie en de rechterlijke macht er gewoon totaal naast kunnen zitten. Verder zijn er wel meer gevallen geweest waarbij een verdachte op grond van heel weinig bewijs tot langdurige gevangenisstraf is veroordeeld.
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 07:53 schreef klaasweetalles het volgende:
Zaken waarbij de schuldige bekend heeft of uit DNA onderzoek blijkt dat het onomstotelijk vaststaat dat het de dader is wel de doodstraf.

In de zaak Mariane Vaaststra is er een 100 procent dader met een bekentenis.

Doodstraf dus.
In de zaak Marianne Vaatstra staat dus absoluut niet onomstotelijk vast dat Jasper Steringa die moord gepleegd heeft. En dat is niet alleen de mennig van een paar complotfantasten, ook een voormalig hoofd griffie strafsector van de rechtbank Leeuwarden heeft ernstige twijfels over de veroordeling van Jasper Steringa.

https://www.keningswei.nl/
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:21:19 #51
323876 michaelmoore
pi_218568771
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 08:18 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
In de zaak Marianne Vaatstra staat dus absoluut niet onomstotelijk vast dat Jasper Steringa die moord gepleegd heeft. En dat is niet alleen de mennig van een paar complotfantasten, ook een voormalig hoofd griffie strafsector van de rechtbank Leeuwarden heeft ernstige twijfels over de veroordeling van Jasper Steringa.

kletsmajoor , het was zijn eigen DNA
https://nos.nl/artikel/489559-jasper-s-doet-huilend-z-n-verhaal
pi_218568776
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 08:15 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Uit de EU stappen zouden we sowieso moeten doen. En hoe is het duurder dan levenslang? Gewoon executeren en klaar. Of dwangarbeid, wat geld oplevert, en dan executeren.

Het risico dat een onschuldige de doodstraf krijgt moet worden vermeden door de doodstraf alleen op te leggen aan mensen die echt 100% schuldig zijn. Lucia de B. was nooit op heterdaad betrapt en had ook niet bekend. Mohammed B. bijvoorbeeld is gewoon aangehouden op de plaats van delict terwijl hij ook nog op agenten schoot met het wapen waarop hij ook op Van Gogh had geschoten. Volkert had volgens mij ook gewoon het moordwapen op zak toen hij werd aangehouden.
Onze economie verwoesten en onze beschaving terugbrengen naar het niveau van de middeleeuwen. Goede ideeën man. :')
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:23:33 #53
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218568783
Ik vond vooral dit wel een leuke:
quote:
Kostenbesparing – in theorie zou een doodstraf goedkoper kunnen zijn dan levenslange opsluiting (al is dit in de praktijk vaak omgekeerd door dure beroepsprocedures).
Het is goedkoper om iemand levenslang op te sluiten, te bewaken en te voeren dan om een paar incompetente rechters en advocaten met elkaar te zien bakkeleien. Wat een wereld.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218568791
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 08:22 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Onze economie verwoesten en onze beschaving terugbrengen naar het niveau van de middeleeuwen. Goede ideeën man. :')
Dat is op zich geen argument. We kunnen best op een bepaald moment concluderen dat bepaalde dingen in de middeleeuwen beter waren. Alleen omdat we ons te goed voelen voor wreedheden, betekent nog niet dat ze niet af en toe nodig zijn om de maatschappij ordelijk en veilig te houden.
Mja
pi_218568797
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 08:02 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

Waarom is het dan het enige land met strenge straffen met lage misdaadcijfers en waarom lukt het andere landen met strenge straffen niet?
pi_218568807
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 08:24 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Dat is op zich geen argument. We kunnen best op een bepaald moment concluderen dat bepaalde dingen in de middeleeuwen beter waren. Alleen omdat we ons te goed voelen voor wreedheden, betekent nog niet dat ze niet af en toe nodig zijn om de maatschappij ordelijk en veilig te houden.
Levenslang houdt de maatschappij net zo ordelijke en veilig. De wens voor doodstraffen en dwangarbeid komt alleen voort uit jouw rancuneuze onderbuik voor vergelding.
pi_218568824
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 08:26 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Levenslang houdt de maatschappij net zo ordelijke en veilig. De wens voor doodstraffen en dwangarbeid komt alleen voort uit jouw rancuneuze onderbuik voor vergelding.
Ik wil juist de kosten vermijden van opsluiting van die mensen door ze nuttige arbeid te laten verrichten en vervolgens te doden; de publieke vernedering en ophanging komen ten goede aan de afschrikking die uitgaat van deze maatregelen. Ook zorgt het dat deze mensen zich zeker nooit meer vrij kunnen bewegen. Kijk naar Jasper S., die is gewoon weer op vrije voeten. Volkert? Die leeft ook van ons belastinggeld.
Mja
pi_218568858
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 08:28 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ik wil juist de kosten vermijden van opsluiting van die mensen door ze nuttige arbeid te laten verrichten en vervolgens te doden; de publieke vernedering en ophanging komen ten goede aan de afschrikking die uitgaat van deze maatregelen. Ook zorgt het dat deze mensen zich zeker nooit meer vrij kunnen bewegen. Kijk naar Jasper S., die is gewoon weer op vrije voeten. Volkert? Die leeft ook van ons belastinggeld.
Je zoekt op chatgpt allerlei inhumane manieren op om iemand zoveel mogelijk te laten lijden bij het uitvoeren van een doodstraf. Het gaat je dus helemaal niet om kosten te vermijden. Maar om vergelding en het voeden van jouw sadistische trekken.
pi_218568885
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 08:32 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Je zoekt op chatgpt allerlei inhumane manieren op om iemand zoveel mogelijk te laten lijden bij het uitvoeren van een doodstraf. Het gaat je dus helemaal niet om kosten te vermijden. Maar om vergelding en het voeden van jouw sadistische trekken.
Je mag best het nuttige met het aangename verenigen toch? Uiteraard is vergelding een belangrijk element. Als we daar dan ook nog geld aan kunnen verdienen, prima toch?

In Nederland hebben we 30.000 gedetineerden. Misschien dat er 200 tot 500 daarvan in aanmerking waren gekomen voor de doodstraf. Er zitten maar 50 of 60 mensen ofzo levenslang vast.

De overige gedetineerden zouden voor ons moeten werken. 30.000 goedkope arbeidskrachten zou ideaal zijn.
Mja
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:49:36 #60
323876 michaelmoore
pi_218568970
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 08:36 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Je mag best het nuttige met het aangename verenigen toch? Uiteraard is vergelding een belangrijk element. Als we daar dan ook nog geld aan kunnen verdienen, prima toch?

In Nederland hebben we 30.000 gedetineerden. Misschien dat er 200 tot 500 daarvan in aanmerking waren gekomen voor de doodstraf. Er zitten maar 50 of 60 mensen ofzo levenslang vast.

De overige gedetineerden zouden voor ons moeten werken. 30.000 goedkope arbeidskrachten zou ideaal zijn.
neem jij ze maar in dienst dan

ik kies ze liever zelf uit
pi_218569023
Ik ben van mening dat wanneer iemand de wereld niets anders dan slecht heeft gebracht, meermaals al een heropvoedingscursus heeft gehad of zoveel dood op zijn/haar geweten heeft er gewoon geen plek is voor zo'n persoon op deze wereld. Wij mensen willen altijd alles en iedereen fixen maar soms moet je gewoon je verlies nemen.

Zelf zou ik liever geld investeren in mensen die nog te redden zijn dan iemand die x moorden op zijn geweten heeft (breivik bv). Dat heeft zoveel leed opgeleverd en dan ook nog een berg met belastingcentjes investeren om iemand te fixen of uit de maatschappij te houden... nee dankje.

Al ben ik niet voor de doodstraf specifiek, maar van mij mogen zulke mensen wegrotten in een kleine cel, op water en brood. Geen luxes, niets.

Maar tja, wie ben ik...
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_218569204
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 08:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
neem jij ze maar in dienst dan

ik kies ze liever zelf uit
De staat moet ze in dienst nemen om publieke werken uit te voeren.
Mja
pi_218569210
quote:

In landen waar ze de doodstraf hebben sterven mensen alleen een natuurlijke dood in hun slaap.
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:26:18 #64
323876 michaelmoore
pi_218569220
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:22 schreef TAmaru het volgende:

[..]
De staat moet ze in dienst nemen om publieke werken uit te voeren.
nou hou jij die rare plannen maar voor je
pi_218569235
quote:
En werkt dat volgens onderzoek?

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 08:24 schreef TAmaru het volgende:

Alleen omdat we ons te goed voelen voor wreedheden, betekent nog niet dat ze niet af en toe nodig zijn om de maatschappij ordelijk en veilig te houden.
Ook voor jou: werken die "wreedheden"?

[ Bericht 39% gewijzigd door Haushofer op 23-08-2025 09:35:28 ]
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:31:45 #66
323876 michaelmoore
pi_218569248
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 02:27 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik kan je van harte aanbevelen om de uitzending van het programma dat onderzoekt, ontmaskert, aanklaagt, verdedigt, over de zaak Lucia de Berk te bekijken.

quote:
Uit onderzoek van het ziekenhuis blijkt nu dat het afgelopen anderhalf jaar in totaal vijf baby's onverwacht zijn gestorven.
In al die gevallen bleek de verdachte verpleegkundige steeds kort voor de dood van de kinderen dienst te hebben gehad.

Smits deelde gisteren mee dat in de achterliggende tijd ook bij een tweede overleden baby de gemeentelijke lijkschouwer is geraadpleegd.
Toen is verder geen actie ondernomen en stond de verpleegkundige nog niet onder verdenking.

Het heeft er alle schijn van dat het drama in de Haagse ziekenhuizen niet alleen betrekking heeft op de dood van de vijf baby's.
De verpleegkundige heeft mogelijk ook gepoogd de reanimatie van vijf andere baby's af te breken.
Dat leidde echter niet tot de dood van de kinderen.

Ook wordt de vrouw ervan verdacht vijf hoogbejaarden in het Haagse Rode Kruis Ziekenhuis -dat is gefuseerd met het Juliana Kinderziekenhuis- te hebben omgebracht.
pi_218569253
Als je voor de doodstraf bent moet je afwegen hoeveel onterechte terdoodveroordeelden je bereid bent te maken, want zoals iedereen weet: bij bureaucratie worden er fouten gemaakt (niet alleen qua schuld, maar ook qua zwaarte van de straf). Het argument "alleen bij onomstotelijk bewezen" is dus kul. Dat meende men b.v. bij Lucia de Berk aanvankelijk ook vrijwel (zie ook mijn boek Goddelijke Patronen).

Aldus de vraag voor de voorstanders hier: welk percentage onterechte doodstraffen is voor jullie nog acceptabel?
pi_218569264
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 08:28 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Hoe kom je erbij? Publiekelijke vernedering en terechtstellen trekt alleen maar sensatiezoekers.
Doodstraf schrikt niemand af, want de meeste criminelen achten zichzelf te slim om zich te laten pakken.
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:35:44 #69
323876 michaelmoore
pi_218569276
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:34 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
H
Doodstraf schrikt niemand af,
maar ze zijn wel dood dan , geen last meer van
pi_218569281
Doodstraf hoeft niet maar wel minimale straffen.

Bij moord is de minimale straf gewoon levenslang. Ook bij verkrachting. Geen strafvermindering, verzachtende omstandigheden etc. Gewoon levenslang, klaar.
pi_218569294
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:32 schreef Haushofer het volgende:
Als je voor de doodstraf bent moet je afwegen hoeveel onterechte terdoodveroordeelden je bereid bent te maken, want zoals iedereen weet: bij bureaucratie worden er fouten gemaakt (niet alleen qua schuld, maar ook qua zwaarte van de straf). Het argument "alleen bij onomstotelijk bewezen" is dus kul. Dat meende men b.v. bij Lucia de Berk aanvankelijk ook vrijwel (zie ook mijn boek Goddelijke Patronen).

Aldus de vraag voor de voorstanders hier: welk percentage onterechte doodstraffen is voor jullie nog acceptabel?
En wat doen we met de moordenaars van politici?
Of mensen die het recht in eigen handen nemen?
pi_218569310
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:35 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
maar ze zijn wel dood dan , geen last meer van
En als de verkeerde is opgehangen? Jammer dan, volgende keer beter?
pi_218569319
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:38 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
En wat doen we met de moordenaars van politici?
Of mensen die het recht in eigen handen nemen?
Ik ben geen rechter. Maar gevoelsmatig vind ik het bizar dat een Volkert vd G. weer vrij rond loopt; die had van mij levenslang mogen krijgen. Zo doelbewust iemand vermoorden en de democratie ondermijnen zou wmb maximaal bestraft mogen worden. Maar nogmaals: de doodstraf is ethisch erg problematisch, omdat je als overheid niet alleen moordt, maar ook onterecht mensen zult ombrengen.

Vandaar mijn vraag aan de voorstanders, en ik ben oprecht benieuwd naar de antwoorden :)

En als de vraag krampachtig wordt vermeden, is het duidelijk dat de onderbuikgevoelens spreken.
pi_218569330
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 08:00 schreef RM-rf het volgende:
Overigens, voor mensen die hun mening vooral laten leiden door actuele nieuwsfeiten, zoals de dood van dat 17-jarige meisje in Duivendrecht:

De kans dat de dader daarvan voor moord veroordeeld wordt is niet zo groot.

Voor een moord-veroordeling is het vooraf bewust en weloverwogen plannen van het doden van een ander mens noodzakelijk.
Een gewelddadige verkrachting of geweldsaanval, waarbij iemand komt te overlijden geld in de rechtspraak niet als moord, als niet het plannen vooraf bewezen kan worden.

In Nederland werden er in 2023 ongeveer 50 maal iemand aangeklaagd in een rechtszaak waarin moord ook op de aanklacht stond.
Hiervan wordt dan vaak een deel nog vrijgesproken (bv als op de aanklacht zowel moord als doodslag staat, en de verdachte van moord vrijgesproken wordt, maar wel voor doodslag veroordeeld).

In veruit de meeste zaken waarin het wel tot een veroordeling voor moord komt, kennen dader en slachtoffer elkaar.
Het zegt mij alleen dat er ernstig wat mis is in ons rechtssysteem
pi_218569345
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik ben geen rechter. Maar gevoelsmatig vind ik het bizar dat een Volkert vd G. weer vrij rond loopt; die had van mij levenslang mogen krijgen. Maar nogmaals: de doodstraf is ethisch erg problematisch, omdat je als overheid niet alleen moordt, maar ook onterecht mensen zult ombrengen.

Vandaar mijn vraag aan de voorstanders, en ik ben oprecht benieuwd naar de antwoorden :)

En als de vraag krampachtig wordt vermeden, is het duidelijk dat de onderbuikgevoelens spreken.
Ik heb echt 100 procent geen medelijden voor mensen die een moord gepleegd hebben dat ze zelf ook de dood tegemoet gaan.

Ik denk dat de meeste famileden die iemand zijn kwijtgeraakd door een moord het met mij eens zullen zijn.

Voor de duidelijkheid ik heb zelf nooit met een moord te maken gehad.
pi_218569348
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:43 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Het zegt mij alleen dat er ernstig wat mis is in ons rechtssysteem
Ja, ik snap dat onderscheid tussen doodslag en moord ook niet altijd.
pi_218569350
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik ben geen rechter. Maar gevoelsmatig vind ik het bizar dat een Volkert vd G. weer vrij rond loopt; die had van mij levenslang mogen krijgen. Maar nogmaals: de doodstraf is ethisch erg problematisch, omdat je als overheid niet alleen moordt, maar ook onterecht mensen zult ombrengen.

Pim was erg populair, maar wat als het iemand van DENK zou zijn? Of wat als iemand Volkert zou ombrengen?
Ik ben dus een tegenstander van de doodstraf. Het lost niks op, het schrikt niet af en je krijgt er de slachtoffers niet mee terug.
pi_218569355
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 08:18 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik zou zeggen, bekijk de uitzending van het programma dat onderzoek, ontmaskert, aanklaagt, verdedigt, nog een keer. Eigenlijk zijn alle bewijzen tegen Lucia de Berk weerlegd. De feiten geven totaal geen enkele reden tot enige verdenking. Maar bij sommige mensen gaat het er nu eenmaal niet in dat het openbaar ministerie en de rechterlijke macht er gewoon totaal naast kunnen zitten. Verder zijn er wel meer gevallen geweest waarbij een verdachte op grond van heel weinig bewijs tot langdurige gevangenisstraf is veroordeeld.
[..]

Nee dit kan niet kloppen wat jij beweerd over de zaak Vaatstra. Jij zegt eigenlijk dat DNA geen bewijs is voor strafzaken en moordzaken.
pi_218569356
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:45 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Ik heb echt 100 procent geen medelijden voor mensen die een moord gepleegd hebben dat ze zelf ook de dood tegemoet gaan.

Ik denk dat de meeste famileden die iemand zijn kwijtgeraakd door een moord het met mij eens zullen zijn.
Dat is ook een interessante vraag: is dat zo?

Maar mijn eerdere vraag staat b.v. ook voor jou :) Heb je daar überhaupt over nagedacht?
pi_218569374
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:47 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Nee dit kan niet kloppen wat jij beweerd over de zaak Vaatstra. Jij zegt eigenlijk dat DNA geen bewijs is voor strafzaken en moordzaken.
Nee: strikt genomen, vanuit Bayesiaanse inferentie bekeken, is het evidentie. Bewijs als in "100 %/onomstotelijk" bestaat niet, wat je ook Bayesiaans makkelijk kunt aantonen: dan zou geen enkele nieuwe evidentie je immers meer kunnen overtuigen, wat volslagen irrationeel is.
pi_218569387
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:46 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ja, ik snap dat onderscheid tussen doodslag en moord ook niet altijd.
Is iemand een moordenaar als hij stomdronken achter het stuur kruipt en vervolgens een of meerdere personen doodrijdt? Dit zou je dan kunnen beschouwen als moord met voorbedachte rade.
Of is zo'n persoon een stomme sukkel die beter had moeten weten, want hij zou zoiets niet doen als hij nuchter zou zijn? Gewoon een simpel gevalletje van doodslag?
pi_218569406
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:51 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Is iemand een moordenaar als hij stomdronken achter het stuur kruipt en vervolgens een of meerdere personen doodrijdt? Dit zou je dan kunnen beschouwen als moord met voorbedachte rade.
Of is zo'n persoon een stomme sukkel die beter had moeten weten, want hij zou zoiets niet doen als hij nuchter zou zijn? Gewoon een simpel gevalletje van doodslag?
De vrije wil wordt überhaupt schromelijk overschat, maar da's weer een andere discussie :P
pi_218569407
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 08:25 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Waarom is het dan het enige land met strenge straffen met lage misdaadcijfers en waarom lukt het andere landen met strenge straffen niet?
Dat is een hele goede vraag.

En ik denk dat ik die ook kan beantwoorden.

quote:
Goede vraag 👍 — dat gaat over de kosten van het strafrechtelijk systeem (politie, OM, rechters, gevangenissen, reclassering, enz.).

Ik geef je een overzicht voor Nederland met de meest recente cijfers die beschikbaar zijn:

📊 Kosten van strafrecht en detentie in Nederland

🔹 Totale uitgaven justitiële keten
Volgens het CBS en de Rijksbegroting Justitie & Veiligheid liggen de jaarlijkse kosten voor de strafrechtketen (politie, OM, rechtspraak, gevangenissen, reclassering) op ongeveer ¤11 – ¤13 miljard per jaar.

1. Rechtspraak (rechters & rechtbanken)

De Raad voor de Rechtspraak heeft een begroting van ongeveer ¤1 miljard per jaar.

Dit gaat naar salarissen van rechters, griffiers, gebouwen, administratie, etc.

Strafzaken vormen een aanzienlijk deel, maar er zijn ook civiele en bestuurszaken.

2. Openbaar Ministerie (OM)

Begroting: ca. ¤0,6 miljard per jaar.

Taken: vervolging van verdachten, coördinatie politieonderzoeken, eisen in strafzaken.

3. Politie

Totale politie-uitgaven: ongeveer ¤6,7 miljard per jaar.

Niet alles is voor strafzaken, maar wel een groot deel.

4. Gevangenissen & detentie (Dienst Justitiële Inrichtingen – DJI)

Jaarbudget DJI: ca. ¤2,7 miljard per jaar.

Kosten per gevangene: gemiddeld ¤250 – ¤300 per dag → zo’n ¤90.000 – ¤110.000 per jaar per gedetineerde.

Nederland heeft gemiddeld zo’n 10.000 gedetineerden per dag.

5. Reclassering & toezicht

Jaarbudget: ca. ¤250 miljoen.

Dit gaat naar begeleiding, toezicht en re-integratie van veroordeelden buiten de gevangenis.

📌 Samengevat

Rechtspraak (rechters, griffies): ~¤1 miljard

OM: ~¤0,6 miljard

Politie (strafrechtelijk deel): ~¤6 – 7 miljard

Gevangenissen & detentie: ~¤2,7 miljard

Reclassering & toezicht: ~¤0,25 miljard

➡️ Totaal dus rond de ¤11 – ¤12 miljard per jaar in Nederland.

Kortom

Criminaliteit is een hele industrie

Zonder Criminaliteit hebben alle bovenstaande instanties, rechters, advocaten en alles wat er omheen zit geen werk.

Het zijn deze groepen mensen die het hardste van allemaal roepen dat strengere straffen niet werkt. Waarom? Ze verdienen er natuurlijk zelf het hardste aan.

Nogmaals Criminaliteit levert werk op. Bedrijven verdienen geld met crimineel geld. Het is gewoon een cirkeltje in de economie.

Het is een knotsgekke industrie die in leven gehouden moet worden.
pi_218569411
quote:

Deels onzin, je hebt een punt maar er zijn genoeg voorbeelden waarin het bewijs ruim voldoende/extreem is en de verdachte zelf uit eigen beweging verklaard dat het klopt...

Dus onomstotelijk bewezen is zeker een mogelijkheid! :Y

En andersom, hoeveel mogelijke doden wil je als maatschappij op je geweten hebben als je nooit actie durft te ondernemen... want tja als je ze 'helpt' en ze lopen weer los in de maatschappij en het gaat weer fout... wie is dan verantwoordelijk??
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_218569412
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:54 schreef Haushofer het volgende:

[..]
De vrije wil wordt überhaupt schromelijk overschat, maar da's weer een andere discussie :P
:?
pi_218569437
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dat is ook een interessante vraag: is dat zo?

Maar mijn eerdere vraag staat b.v. ook voor jou :) Heb je daar überhaupt over nagedacht?
Ja Volkert had geëxecuteerd moeten worden.

Het maakt in principe niet uit je vermoord, het is gewoon een doelgerichte moord geweest.
pi_218569462
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:54 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Dat is een hele goede vraag.

En ik denk dat ik die ook kan beantwoorden.
[..]
Kortom

Criminaliteit is een hele industrie

Zonder Criminaliteit hebben alle bovenstaande instanties, rechters, advocaten en alles wat er omheen zit geen werk.

Het zijn deze groepen mensen die het hardste van allemaal roepen dat strengere straffen niet werkt. Waarom? Ze verdienen er natuurlijk zelf het hardste aan.

Nogmaals Criminaliteit levert werk op. Bedrijven verdienen geld met crimineel geld. Het is gewoon een cirkeltje in de economie.

Het is een knotsgekke industrie die in leven gehouden moet worden.
Jij antwoordt helemaal niets. Je vraagt het aan een LLM, waarvan algemeen bekend is dat ze niet betrouwbaar zijn en vaak hallucineren. Strafrecht is maar een (klein) onderdeel van de rechterlijke macht / advocatuur, dus ook zonder criminaliteit is er nog genoeg werk.
pi_218569635
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 10:02 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Jij antwoordt helemaal niets. Je vraagt het aan een LLM, waarvan algemeen bekend is dat ze niet betrouwbaar zijn en vaak hallucineren. Strafrecht is maar een (klein) onderdeel van de rechterlijke macht / advocatuur, dus ook zonder criminaliteit is er nog genoeg werk.
Grote vriend, Die getalletjes zullen er niet ver naast zitten en zijn in de praktijk nog vele malen groter omdat er nogal wat zaken buiten beschouwing zijn gelaten wat in principe ook meegeteld kan worden in het kader van rechtspraak en alles wat er bij komt kijken.

Het is nogmaals een bepaalde economie en werkgelegenheid in stand proberen te houden

Hogere straffen zou echt leiden tot minder moorden en minder criminaliteit. Wat uiteindelijk zou leiden tot minder werk voor alles met jusititie en rechtspraak te maken heeft.

Ze zijn helemaal niet gebaat bij hardere straffen invoeren.
pi_218569655
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 10:21 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Grote vriend, Die getalletjes zullen er niet ver naast zitten en zijn in de praktijk nog vele malen groter omdat er nogal wat zaken buiten beschouwing zijn gelaten wat in principe ook meegeteld kan worden in het kader van rechtspraak en alles wat er bij komt kijken.

Het is nogmaals een bepaalde economie en werkgelegenheid in stand proberen te houden

Hogere straffen zou echt leiden tot minder moorden en minder criminaliteit. Wat uiteindelijk zou leiden tot minder werk voor alles met jusititie en rechtspraak te maken heeft.

Ze zijn helemaal niet gebaat bij hardere straffen invoeren.
Onderzoek na onderzoek toont aan dat het verhogen van de pakkans veel meer afschrikt dan hogere straffen. Dat kun jij jouw vriend Chatgpt ook vragen. Maar blijven lekker in jouw eigen fabeltjes geloven.
pi_218569727
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:55 schreef Chandler het volgende:

[..]
Deels onzin, je hebt een punt maar er zijn genoeg voorbeelden waarin het bewijs ruim voldoende/extreem is en de verdachte zelf uit eigen beweging verklaard dat het klopt...

Dus onomstotelijk bewezen is zeker een mogelijkheid! :Y

En andersom, hoeveel mogelijke doden wil je als maatschappij op je geweten hebben als je nooit actie durft te ondernemen... want tja als je ze 'helpt' en ze lopen weer los in de maatschappij en het gaat weer fout... wie is dan verantwoordelijk??
- Als het "deels onzin" is (wat denk ik niet zo is; ik betoog vanuit Bayesiaanse inferentie dat "onomstotelijk" wiskundig gezien irrationeel is, en dan moet je alsnog bepalen wanneer het "onomstotelijk" is, waarbij er fouten gemaakt worden), dan zullen er alsnog onterecht mensen terdood veroordeeld worden. En blijft mijn vraag staan, die jij nu vermijdt :)

-Je stelt een valse dichotomie: je kunt mensen ook levenslang zonder kans op vervroegde vrijlating opleggen. "Nooit actie ondernemen" is dus onzin.
pi_218569731
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:59 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Ja Volkert had geëxecuteerd moeten worden.

Het maakt in principe niet uit je vermoord, het is gewoon een doelgerichte moord geweest.
Mijn vraag blijft dus dan ook voor jou staan :)
pi_218569741
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:55 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
:?
Ons rechtssysteem (en economie) drijven op het idee dat we vrije wil hebben, terwijl wetenschappelijk gezien die vrije wil behoorlijk beperkt is (en wellicht zelfs volledig afwezig).
pi_218569763
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 10:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]
- Als het "deels onzin" is (wat denk ik niet zo is; ik betoog vanuit Bayesiaanse inferentie dat "onomstotelijk" wiskundig gezien irrationeel is, en dan moet je alsnog bepalen wanneer het "onomstotelijk" is, waarbij er fouten gemaakt worden), dan zullen er alsnog onterecht mensen terdood veroordeeld worden. En blijft mijn vraag staan, die jij nu vermijdt :)

-Je stelt een valse dichotomie: je kunt mensen ook levenslang zonder kans op vervroegde vrijlating opleggen. "Nooit actie ondernemen" is dus onzin.
Reactie op je 1e; bewijs geleverd in foto's, video's, getuigenissen van vele mensen: breivik (als voorbeeld). Dus onomstotelijk is absoluut mogelijk. Ja fouten worden dagelijks gemaakt, maakt ons mens. Dus ook hierin zullen we fouten maken. Soms kun je voorkomen en soms heb je pech.

2e. Tuurlijk kan dat, maar als het bewijs zo groot is en de daden zo erg... dan zal de overgrote massa zo'n persoon niet missen (voegt namelijk niets toe)
Like trump...
pi_218569898
"Gewoon vuurwapens legaliseren en de politie afschaffen, dan kunnen we het recht in eigen hand nemen! Wij weten veel beter wat er nodig is, want we zijn er dan zelf bij!"
pi_218569976

Dubbelklikken op plaatje om te vergroten

In Nederland kan je fukking na 8 jaar vrijkomen omdat je zogenaamd goed gedrag heb vertoont

Nederland moet zich echt kapoet schamen richting slachtoffers en nabestaanden.
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:33:36 #96
323876 michaelmoore
pi_218570186
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:40 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
En als de verkeerde is opgehangen? Jammer dan, volgende keer beter?
je bedrijfsongeval
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:43:18 #97
3542 Gia
User under construction
pi_218570285
Voor, maar alleen als het echt moord was, niet doodslag. En als schuld 100 % vast staat, bijvoorbeeld getuigen, beelden of dna-bewijs. Niet als, zoals het met Lucia de Berk 'aannemelijk' was. Zolang niet 100% zeker is dat iemand een moord gepleegd heeft en hij/zij blijft ontkennen, geen doodstraf.
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:44:50 #98
323876 michaelmoore
pi_218570304
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik ben geen rechter. Maar gevoelsmatig vind ik het bizar dat een Volkert vd G. weer vrij rond loopt; die had van mij levenslang mogen krijgen. Zo doelbewust iemand vermoorden en de democratie ondermijnen zou wmb maximaal bestraft mogen worden. Maar nogmaals: de doodstraf is ethisch erg problematisch, omdat je als overheid niet alleen moordt, maar ook onterecht mensen zult ombrengen.

Volkert had opgehangen moeten worden op het vrijthof tot de kraaien hem kaal gepikt hadden en die Breivik ook
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:45:49 #99
323876 michaelmoore
pi_218570308
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:46 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Pim was erg populair, maar wat als het iemand van DENK zou zijn? Of wat als iemand Volkert zou ombrengen?
Ik ben dus een tegenstander van de doodstraf. Het lost niks op, het schrikt niet af en je krijgt er de slachtoffers niet mee terug.
het lost heel veel op

ze doen nooit meer kwaad
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:46:58 #100
323876 michaelmoore
pi_218570316
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 11:43 schreef Gia het volgende:
Voor, maar alleen als het echt moord was, niet doodslag. En als schuld 100 % vast staat, bijvoorbeeld getuigen, beelden of dna-bewijs. Niet als, zoals het met Lucia de Berk 'aannemelijk' was. Zolang niet 100% zeker is dat iemand een moord gepleegd heeft en hij/zij blijft ontkennen, geen doodstraf.
Lucia de Berk heeft 30 mensen om zeep geholpen
pi_218570333
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 11:43 schreef Gia het volgende:
Bij de Schiedamer parkmoord hadden we een dader die bekend had en perfect in het profiel paste.

Hij bleek het alleen uiteindelijk niet gedaan te hebben.

We hebben gewoon geen onfeilbaar rechtsysteem helaas, dat kan met menselijk handelen en fouten (een dna match kan ook foutief gelegd worden) ook niet. Derhalve past het onomkeerbaar nemen can een leven niet.
pi_218570368
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 10:39 schreef Chandler het volgende:

[..]
Reactie op je 1e; bewijs geleverd in foto's, video's, getuigenissen van vele mensen: breivik (als voorbeeld). Dus onomstotelijk is absoluut mogelijk. Ja fouten worden dagelijks gemaakt, maakt ons mens. Dus ook hierin zullen we fouten maken. Soms kun je voorkomen en soms heb je pech.
Dus onomstotelijk bewijs bestaat, maar fouten zijn mogelijk?

En je ziet niet dat dit elkaar tegenspreekt?

Bijzonder. Bovendien blijft mijn vraag in #67 staan.
pi_218570369
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:45 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Die worden gestuurd door verdriet, daarom laten we het aan anderen met een koel hoofd over.

Bovendien zijn zij niet de enige betrokkenen: daders hebben ook familie, soms ook kinderen. Laat je die dan helemaal zonder moeder of vader opgroeien als ze bijvoorbeeld tiener zijn? Gevangenis is al heftig maar dit is nog veel impactvoller he.

Of telt enkel het belang van vergelding?

Het is niet zo simpel als jij het voorsteld.
pi_218570415
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 11:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat vinden meerdere statistici onwaarschijnlijk. Zie b.v.

https://www.bol.com/nl/nl(...)=socialshare_pdp_www

of mijn boek Goddelijke Patronen

https://www.bol.com/nl/nl(...)=socialshare_pdp_www
pi_218570423
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 08:26 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Is levenslang niet rancuneuzer?
pi_218570431
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 11:53 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Die worden gestuurd door verdriet, daarom laten we het aan anderen met een koel hoofd over.

Bovendien zijn zij niet de enige betrokkenen: daders hebben ook familie, soms ook kinderen. Laat je die dan helemaal zonder moeder of vader opgroeien als ze bijvoorbeeld tiener zijn? Gevangenis is al heftig maar dit is nog veel impactvoller he.

Strafrecht heeft idd meer functies dan alleen vergelding.

Zo heeft nog geen enkele voorstander hier onderbouwd waarom een doodstraf het aantal ernstige delicten zou verminderen.
pi_218570467
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 11:07 schreef klaasweetalles het volgende:
[ link | afbeelding ]

Dubbelklikken op plaatje om te vergroten

In Nederland kan je fukking na 8 jaar vrijkomen omdat je zogenaamd goed gedrag heb vertoont

Nederland moet zich echt kapoet schamen richting slachtoffers en nabestaanden.
Die 2/3e regeling is al afgeschaft
pi_218570630
quote:

Volgens mij hoef je in den beginne niet persé onterechte terdoodveroordeelden te maken maar zul je de lat extreem hoog moeten leggen qua bewijslast. Dan kom je bij de excessen zoals Breivik en zal de uitvoering dus maar 1 keer per 20 jaar zijn. Grootste gevaar schuilt hem dan mijn inziens in het geschapen precedent van een overheid die kan doden en dat zal al snel een glijdende schaal worden.

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:50 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nee: strikt genomen, vanuit Bayesiaanse inferentie bekeken, is het evidentie. Bewijs als in "100 %/onomstotelijk" bestaat niet, wat je ook Bayesiaans makkelijk kunt aantonen: dan zou geen enkele nieuwe evidentie je immers meer kunnen overtuigen, wat volslagen irrationeel is.
Ik ben niet bekend met Bayesiaanse inferentie maar ik neem aan dat je onomstotelijk niet kunt bewijzen omdat er altijd scenario's, hoe onaannemelijk dan ook (Breivik kan ontvoerd zijn, vervolgens geimiteerd worden en na de daad aan de politie worden overgeleverd) waardoor het maximaal aannemelijke percentage 99,99% zou zijn waardoor er altijd een foutmarge bestaat?

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:54 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Zie de algoritmes die ons inmiddels beter kennen :P

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 10:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Als ik er zo over nadenk ben ik overtuigd. Zelfs 99,99% kans dat Breivik het heeft gedaan is onvoldoende.
pi_218570700
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 07:56 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Leg eens uit, is een correlatie volgens jou gelijk ook een causaal bewijs?

Singapore is nogal een specifiek gebied, oppervlakte van Texel, met 6 miljoen inwoners…
Het ligt direkt vast aan maleisie, dat vrijwel hetzelfde strafsysteem heeft (alhoewel zij de „verpflichte“ doodstraf voor drugsmisdrijven net in 2023 afgeschaft hebben, maar de doodstraf daar bestaat nog wel en wordt ook uitgevoerd)

In Maleisië is ondanks het uitvoeren van de doodstraf juist 10 maal zo hoog als in Singapore, en bv net iets hoger dan in Nederland….

Hoe past dat bij jouw argumentatie?
pi_218570797
quote:

Die 1 op de 1000 die je onterecht executeert is voor mij al voldoende reden om nee te stemmen.
pi_218570893
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 11:53 schreef Haushofer het volgende:
Dus onomstotelijk bewijs bestaat, maar fouten zijn mogelijk?
Yes, beide zijn aparte zaken. Dus jij ziet ze samen maar ik zie ze los van elkaar.

Onomstotelijk is een woord dat aangeeft wat het bewijs sluitend is, dus ja, voldoende bewijs.
Dat er fouten worden gemaakt in de rechtspraak, duh... er worden overal fouten gemaakt maar niet als je onomstotelijk bewijs hebt.

Maar geef mij vooral een voorbeeld waarbij onomstotelijk bewijs (beelden, getuigenissen en eventueel door de verdachte zelf gegeven schuldbekentenis) heeft gezorgd voor fouten.

quote:
En je ziet niet dat dit elkaar tegenspreekt?
Als je het samenvoegt als waarheid, zeker, maar je leest dan precies wat ik niet bedoel.

quote:
Bijzonder. Bovendien blijft mijn vraag in #67 staan.

Dat is een goede vraag; Een percentage kan ik niet noemen maar zoals mijn voorbeeld breivik. Daarin had van mij direct de doodstraf ingezet mogen worden. Duidelijk bewijs.

Misschien dat een simpel voorbeeld gemakkelijker is voor jou.

Stel ik geef jou 1 euro, daar zitten 10 mensen bij en daarvan schrijft 1 het op, 3 filmen het en 1 streamt het op FB. Dan is er onomstotelijk bewijs (geleverd in de vorm van mensen die het hebben gezien, gefilmd en gedeeld.)

Dus is onomstotelijk bewijs mogelijk.

Van dale zegt dit over het prachtige woord:
1
2
on·om·sto·te·lijk (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1een onomstotelijk bewijs onweerlegbaar
Like trump...
pi_218570978
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 12:14 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Singapore is nogal een specifiek gebied, oppervlakte van Texel, met 6 miljoen inwoners…
Het ligt direkt vast aan maleisie, dat vrijwel hetzelfde strafsysteem heeft (alhoewel zij de „verpflichte“ doodstraf voor drugsmisdrijven net in 2023 afgeschaft hebben, maar de doodstraf daar bestaat nog wel en wordt ook uitgevoerd)

In Maleisië is ondanks het uitvoeren van de doodstraf juist 10 maal zo hoog als in Singapore, en bv net iets hoger dan in Nederland….

Is wat 10 maal zo hoog?
Mja
pi_218571150
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 10:36 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ons rechtssysteem (en economie) drijven op het idee dat we vrije wil hebben, terwijl wetenschappelijk gezien die vrije wil behoorlijk beperkt is (en wellicht zelfs volledig afwezig).
Nogmaals: :?
Voor alle duidelijkheid: ik snap dat ons rechtssysteem de vrije wil aan banden legt dmv wetten en regels.
Wat ik niet snap is hoe de wetenschap een abstract en in feite onzichtbaar iets als de vrije wil meetbaar kan maken. En vooral als deze volgens de wetenschap 'volledig afwezig' is.
Bewijzen dat iets niet bestaat is volgens mij onmogelijk.
pi_218571198
Absoluut voor de doodstraf. Het kwaad moet gewoon letterlijk uitgeroeid worden. Het verpest de wereld al genoeg. Naar de hel ermee.
Eens kijken
pi_218571296
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 12:02 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:

[..]
Die 2/3e regeling is al afgeschaft
Bovendien staat er bij met tbs, dan is de veroordeelde dus a) niet volledig toerekeningsvatbaar waardoor er grond is voor een lagere straf met behandeling. Maar vooral b) komt de veroordeelde nog helemaal niet vrij, omdat die tbs behandeling ook in een gesloten kliniek is.
pi_218571323
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 13:08 schreef Maharski het volgende:
Absoluut voor de doodstraf. Het kwaad moet gewoon letterlijk uitgeroeid worden. Het verpest de wereld al genoeg. Naar de hel ermee.
"Ja maar, stel dat er een onschuldig persoon wordt opgehangen?"
"Pech gehad."
"Maar dat betekent dan toch dat de echte dader nog steeds vrij rond loopt?"
"Is niet mijn probleem."
"Maar stel nu eens dat jij onder die galg wordt geplaatst."
" :X :X :X "
pi_218571454
De doodstraf is natuurlijk een uitstekend middel om de grootste criminelen op te ruimen en dit zou dan ook meteen moeten worden gedaan voor zaken waar onomstotelijk bewijs is.

Anno 2025 zijn immers zat technieken en technologieën om in genoeg situaties met 100% zekerheid vast te stellen wie de dader is. Daarom gaan argumenten over dat deze strafmaatregel verkeerd kan worden toegepast ook niet op.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218571471
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 12:42 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Is wat 10 maal zo hoog?
Het aantal moorden per 100.000 inwoners.
Dat is in Maleisië zelfs hoger dan in Nederland…

Terwijl Maleisië grote deels exact gelijk straffen heeft als Singapore, en ook de doodstraf oplegt en uitvoert.

Als iemand de moord-rate van Singapore aanvoert als vermeend ‘bewijs’ ervan hoe ‘afschrikwekkend’ dit zou zijn, kun je niet onder de tafel schuiven dat dit ook enkel zo is als je Singapore apart neemt van de rest van Maleisië (Singapore is natuurlijk gewoon een ultrarijke enclave binnen het Maleisische eiland).
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:54:59 #119
3542 Gia
User under construction
pi_218571573
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 11:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ze is officieel onschuldig verklaard.
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:57:22 #120
3542 Gia
User under construction
pi_218571586
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 11:49 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Bij de Schiedamer parkmoord hadden we een dader die bekend had en perfect in het profiel paste.

Hij bleek het alleen uiteindelijk niet gedaan te hebben.

We hebben gewoon geen onfeilbaar rechtsysteem helaas, dat kan met menselijk handelen en fouten (een dna match kan ook foutief gelegd worden) ook niet. Derhalve past het onomkeerbaar nemen can een leven niet.
Soms bekennen mensen omdat ze de aandacht willen of naar de gevangenis willen, om wat voor vage reden dan ook. De vraag is of ze dat ook zouden doen als ze daar de doodstraf voor zouden krijgen.
pi_218571592
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 13:40 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Het aantal moorden per 100.000 inwoners.
Dat is in Maleisië zelfs hoger dan in Nederland…

Terwijl Maleisië grote deels exact gelijk straffen heeft als Singapore, en ook de doodstraf oplegt en uitvoert.

Als iemand de moord-rate van Singapore aanvoert als vermeend ‘bewijs’ ervan hoe ‘afschrikwekkend’ dit zou zijn, kun je niet onder de tafel schuiven dat dit ook enkel zo is als je Singapore apart neemt van de rest van Maleisië (Singapore is natuurlijk gewoon een ultrarijke enclave binnen het Maleisische eiland).
Tja, er zijn landen met zeer strenge straffen met weinig criminaliteit (Qatar, Singapore, Oman etc.) maar ook landen met relatief lage straffen en weinig criminaliteit (West-Europa bijvoorbeeld).
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:07:26 #122
3542 Gia
User under construction
pi_218571649
quote:

Misschien was het daar wel 100 maal zo hoog als er geen doodstraf zou bestaan. Dat weet je niet.
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:29:07 #123
323876 michaelmoore
pi_218571913
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 13:54 schreef Gia het volgende:

[..]
Ze is officieel onschuldig verklaard.
officieel
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:36:34 #124
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_218571957
Was eigenlijk altijd voor de doodstraf, mits bewijs waterdicht. Vraag is dan natuurlijk waar eindigt niet-waterdicht bewijs, en waar begint 100% zeker bewijs?
Vermoed dat we door AI en andere shit tussen nu en 2030 niet meer kunnen spreken van "100% bewezen".
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_218572040
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 14:07 schreef Gia het volgende:

[..]
Misschien was het daar wel 100 maal zo hoog als er geen doodstraf zou bestaan. Dat weet je niet.
Daarom zou ik dat ook nooit beweren:
Het gaat er vooral om dat iedereen claimt dat de doodstraf ‘werkt’ omdat het een afschrikwekkend effect zou hebben, moet toegeven dat er geen enkel objectief wetenschappelijk bewijs voor is dat dit ook zo werkt…

Ook niet cherry-picking door enkel de moordcijfers van Singapore te nemen, en dan die van de rest van het Maleisische eiland, waar Singapore zelf een rijke enclave van is, eventjes te ignoreren….

De lage moordcijfers van Singapore zijn geen enkel ‘bewijs’ dat het uitvoeren van de doodstraf deze laag houden, net zo min dat de hoge moordcijfers in de rest van Maleisië ( dat grotendeels hetzelfde straffenstelsel, incl de doodstraf en tot 2023 zelfs één verplichting voor rechters altijd de doodstraf op te leggen bij drugsmisdrijven ) direct beinvloed of een gevolg zijn van de strafmaat.

Wél wetenschappelijk vastgelegde factoren die de criminaliteit beïnvloedden zijn vooral de pakkans, het efficiënt functioneren van Justitie en een laag corruptie-niveau en vooral sociaal-economische factoren als welvaart en een gelijke verdeling van welstand….

Maar iedere serieuze wetenschapper moet erkennen dat er geen objectief bewijs gevonden is voor een causaal verband tussen een hoge strafmaat en lagere criminaliteit
pi_218572098
Ik zou nog een stap verder willen gaan eigenlijk:

We zouden psychopatische, anti-sociale trekken uit de genenpoel van de mensheid moeten proberen te verwijderen. Dat is namelijk misschien wel voor 80% verantwoordelijk voor alle ellende en kwaadaardigheid op de wereld. Wil je vrede op aarde, een écht fundamenteel betere wereld, dan moet je echt naar de kern kijken en op dat niveau er proberen er wat aan te doen, ipv symptoombestrijding. Tot die tijd blijft de wereld een toneel van kwaadaardigheid en verdorvenheid. En erger nog: blijft deze wereld ook geregeerd worden door de machten van het kwaad en de duisternis (om het ietwat ' religieus' uit te drukken)

Eigenlijk zie je extreem zelden dat dit benoemd wordt. In media hoor je hier nooit over. Echt letterlijk bijna nooit. Best vreemd eigenlijk. Opvallend.
Eens kijken
pi_218572124
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 11:53 schreef tizitl2 het volgende:

[..]

Dat de dader ook familie heeft zal allemaal wel, maar als je een moord pleegt dan moet je ook de gevolgen daar van kunnen ondervinden.

Ik heb er nul komma nul medelijden mee eerlijk gezegd.
pi_218572130
quote:
14s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 13:58 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Tja, er zijn landen met zeer strenge straffen met weinig criminaliteit (Qatar, Singapore, Oman etc.) maar ook landen met relatief lage straffen en weinig criminaliteit (West-Europa bijvoorbeeld).
Daarom ook de stelling dat de moord- of algemene criminaliteits-rate vooral afhankelijk lijkt te zijn van andere factoren…
De efficiëntie van het politie- en juridische apparaat; sociaal-economische en culturele factoren lijken daar eerder een grote rol te spelen.

Wat ikzelf wel een interessante aanpak vind om te onderzoeken of hardere straffen of zelfs de doodstraf ook een ‘dempend’ effect op criminaliteit hebben….
Is de vergelijk van landen die bv de doodstraf afgeschaft hebben, of dat tot een toename van het aantal moorden leidde.

Tot nu toe ieder onderzoek daarna kon duidelijk bevestigen dat dit nooit tot een merkbare stijging van het aantal moorden leidde.

Nogmaals, er kunnen, buiten ‘afschrikkend’ ook andere argumenten zijn om vóór de doodstraf te zijn….
Enkel moet je volgens mij wel erkennen dat er geen enkel objectief feit te vinden is dat de claim van een “afschrikwekkend effect” begrond.
pi_218572159
quote:

[..]

De reden dat het in de sommige westerse landen een rotzooi is komt simpelweg gezegd dat de strafmaat te laag is. Je staat hier zo weer buiten

Er is geen angst voor straf om het maar heel mild uit te drukken

Er is geen respect voor goed en kwaad

Het is teveel doorgeschoten naar de kant van misdaden plegen zonder grote gevolgen.

Die lijn moet weer rechtgetrokken worden.

Dat kan je simpelweg doen om de straffen te verhogen en in extreme gevallen de doodstraf te geven.

Er moet een signaal zijn naar de samenleving dat er grenzen zijn.

Singapore is daar een goed voorbeeld van.

Ook Japan is daar een mooi voorbeeld. Daar kan je portemonnee langs de kant van de weg leggen en als je avonds terugkomt ligt die er nog.

[ Bericht 0% gewijzigd door klaasweetalles op 23-08-2025 15:22:23 ]
pi_218572162
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 12:24 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Die 1 op de 1000 die je onterecht executeert is voor mij al voldoende reden om nee te stemmen.
Het is helemaal geen 1 op 1000 die je onterecht gaat executeren. Je executeert alleen met waterdicht bewijs.
pi_218572178
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 15:09 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Daarom ook de stelling dat de moord- of algemene criminaliteits-rate vooral afhankelijk lijkt te zijn van andere factoren…
De efficiëntie van het politie- en juridische apparaat; sociaal-economische en culturele factoren lijken daar eerder een grote rol te spelen.

Wat ikzelf wel een interessante aanpak vind om te onderzoeken of hardere straffen of zelfs de doodstraf ook een ‘dempend’ effect op criminaliteit hebben….
Is de vergelijk van landen die bv de doodstraf afgeschaft hebben, of dat tot een toename van het aantal moorden leidde.

Tot nu toe ieder onderzoek daarna kon duidelijk bevestigen dat dit nooit tot een merkbare stijging van het aantal moorden leidde.

Nogmaals, er kunnen, buiten ‘afschrikkend’ ook andere argumenten zijn om vóór de doodstraf te zijn….
Enkel moet je volgens mij wel erkennen dat er geen enkel objectief feit te vinden is dat de claim van een “afschrikwekkend effect” begrond.
Het is maar hoe je statistieken gaat interpreteren

Een moord is niet zomaar iets. Het argument wat jij hanteert is moeilijk te bewijzen. Ik vraag me af in welke landen de doodstraf is ingevoerd en er een vergelijking is gemaakt hoe het voor en achteraf was. En dan kan niemand een naam van een land noemen waar dat soort bewezen statistieken bestaan
pi_218572421
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 15:18 schreef klaasweetalles het volgende:
Het is maar hoe je statistieken gaat interpreteren

Een moord is niet zomaar iets. Het argument wat jij hanteert is moeilijk te bewijzen. Ik vraag me af in welke landen de doodstraf is ingevoerd en er een vergelijking is gemaakt hoe het voor en achteraf was. En dan kan niemand een naam van een land noemen waar dat soort bewezen statistieken bestaan
het heeft geen zier te maken met "interpretatie" van statistieken... waarover je dan wat vaags of wazig kunt gaan claimen dat jouw mening zou moeten begrondden

als jij claimt dat "De Doodstraf een afschrikwekkend effect zou hebben", moet jij dat ook objectief kunnen bewijzen.

Dat doe je dan door een causaal verband aan te tonen, niet lukraak een toevallige correlatie aanvoeren als je "bewijs" (nl. dat in de stadstaat Singapore er een zeer kleine moordrate bestaat en de doodstraf geld).. terwijl je tegelijkertijd negeert dat Maleisie juist een veel hogere crimerate heeft en een vrijwel gelijk strafstelsel als die enclave binnen haar eigen eiland (Singapore is een ultrarijke stadstaat op het Maleisische eiland)

Wetenchappers hebben veelvuldig onderzoek gedaan om te kijken of er objectieve bewijyen of caulsale verbanden aangetoond kunnen worden dat de invoering van de doodstraf ook zou leiden tot minder criminaliteit..
Zij komen juist tot de conclusie dat dat gewoonweg niet gesteld kan worden doordat dat verband helemaal nergens te vinden is.

Alles leuk als je wil "geloven" dat een hogere strafmaat op magische wijze plots de misdaad zal doen verdwijnen....
enkel, iedere poging een objectief bewijs te vinden dat dat klopt, blijkt niet te bestaan
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:17:48 #133
3542 Gia
User under construction
pi_218572477
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 15:04 schreef Maharski het volgende:

We zouden psychopatische, anti-sociale trekken uit de genenpoel van de mensheid moeten proberen te verwijderen. Dat is namelijk misschien wel voor 80% verantwoordelijk voor alle ellende en kwaadaardigheid op de wereld. Wil je vrede op aarde, een écht fundamenteel betere wereld, dan moet je echt naar de kern kijken en op dat niveau er proberen er wat aan te doen, ipv symptoombestrijding. Tot die tijd blijft de wereld een toneel van kwaadaardigheid en verdorvenheid. En erger nog: blijft deze wereld ook geregeerd worden door de machten van het kwaad en de duisternis (om het ietwat ' religieus' uit te drukken)

Eigenlijk zie je extreem zelden dat dit benoemd wordt. In media hoor je hier nooit over. Echt letterlijk bijna nooit. Best vreemd eigenlijk. Opvallend.
Mensen die agressieve broers of zussen hebben, of ouders/grootouders, op voorhand steriliseren? Goed idee!
pi_218573065
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 16:06 schreef RM-rf het volgende:

[..]
het heeft geen zier te maken met "interpretatie" van statistieken... waarover je dan wat vaags of wazig kunt gaan claimen dat jouw mening zou moeten begrondden

als jij claimt dat "De Doodstraf een afschrikwekkend effect zou hebben", moet jij dat ook objectief kunnen bewijzen.

Dat doe je dan door een causaal verband aan te tonen, niet lukraak een toevallige correlatie aanvoeren als je "bewijs" (nl. dat in de stadstaat Singapore er een zeer kleine moordrate bestaat en de doodstraf geld).. terwijl je tegelijkertijd negeert dat Maleisie juist een veel hogere crimerate heeft en een vrijwel gelijk strafstelsel als die enclave binnen haar eigen eiland (Singapore is een ultrarijke stadstaat op het Maleisische eiland)

Wetenchappers hebben veelvuldig onderzoek gedaan om te kijken of er objectieve bewijyen of caulsale verbanden aangetoond kunnen worden dat de invoering van de doodstraf ook zou leiden tot minder criminaliteit..
Zij komen juist tot de conclusie dat dat gewoonweg niet gesteld kan worden doordat dat verband helemaal nergens te vinden is.

Alles leuk als je wil "geloven" dat een hogere strafmaat op magische wijze plots de misdaad zal doen verdwijnen....
enkel, iedere poging een objectief bewijs te vinden dat dat klopt, blijkt niet te bestaan
Het klopt dat wetenschappers vaak benadrukken dat een keihard causaal verband moeilijk aan te tonen is, omdat criminaliteit door veel verschillende factoren wordt beïnvloed. Toch kun je niet zomaar stellen dat de doodstraf helemaal géén afschrikwekkend effect heeft. Juist omdat onderzoek op dit terrein complex is, blijft er ruimte om te wijzen op landen of contexten waar de doodstraf wél samenvalt met relatief lage cijfers van zware criminaliteit.

Neem bijvoorbeeld Singapore: daar is de pakkans hoog én staat er de doodstraf op bepaalde misdrijven. Het resultaat is een uitzonderlijk lage moord- en misdaadcijfer. Natuurlijk spelen economische omstandigheden en cultuur een rol, maar het is niet onredelijk te veronderstellen dat de wetenschap dat de ultieme straf daadwerkelijk kan worden toegepast, voor potentiële daders een extra psychologische rem vormt.

Bovendien gaat het bij straf niet alleen om afschrikking, maar óók om uitschakeling van gevaarlijke daders en het versterken van het normbesef in de samenleving. In dat opzicht draagt de doodstraf wel degelijk bij aan het verminderen van het aantal ernstige misdrijven, al is het indirect: iemand die geëxecuteerd is, kan simpelweg nooit meer recidiveren.

Kortom: het mag waar zijn dat “harde” causale bewijsvoering moeilijk is, maar dat betekent niet dat de doodstraf geen preventieve of beschermende werking kan hebben. Het blijft goed verdedigbaar dat ze, mits consequent toegepast, wél bijdraagt aan minder moorden en zware criminaliteit.

Je staat op de fukking 18e plaats in West Europa

Waarom?

Een van de grootste producenten van de wereld met betrekking tot XTC en doorvoeren van Cocaïne vanuit de Rotterdamse Haven. Om de haverklap liquidaties die druggerelateerd zijn en we kunnen wel even doorgaan met het lijstje.

Er is echt mis in Nederland. Alles bij het oude laten toch? Taghi zou geëxecuteerd moeten worden, maar dat gaat niet gebeuren omdat we te soft zijn. Ondertussen gaat zijn handeltje en moordopdrachten gewoon door vanuit zijn celletje.
pi_218573196
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 15:04 schreef Maharski het volgende:

Licht fascistische trekjes heb je wel zo te horen. Het probleem is een beetje dat, als we de Nederlandse politiek even als voorbeeld nemen, een Wilders Timmermans als de bron van het kwaad ziet, en Timmermans Wilders. Dus als beiden jouw theorie zouden aanhangen zouden ze elkaar willen uitroeien. Ik wil maar zeggen dat het nooit helemaal duidelijk is wat nu precies kwaadaardig is.
Mja
pi_218573809
Mensen die voor de doodstraf zijn, zijn dezelfde mensen die moslims barbaren vinden. Stelletje sharia liefhebbers, dat stemmende PVVee
pi_218573848
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 19:27 schreef Astro_boy het volgende:
Mensen die voor de doodstraf zijn, zijn dezelfde mensen die moslims barbaren vinden. Stelletje sharia liefhebbers, dat stemmende PVVee
Als jij mij berichten op dit forum gelezen zou hebben dan weet je dat ik zwaar anti pvv bent

Het ene heeft helemaal niets met andere te maken
pi_218573861
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 19:33 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Als jij mij berichten op dit forum gelezen zou hebben dan weet je dat ik zwaar anti pvv bent

Het ene heeft helemaal niets met andere te maken
Een moslim dus.
pi_218573905
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 12:34 schreef Chandler het volgende:

[..]
Yes, beide zijn aparte zaken. Dus jij ziet ze samen maar ik zie ze los van elkaar.

Onomstotelijk is een woord dat aangeeft wat het bewijs sluitend is, dus ja, voldoende bewijs.
Dat er fouten worden gemaakt in de rechtspraak, duh... er worden overal fouten gemaakt maar niet als je onomstotelijk bewijs hebt.

Maar geef mij vooral een voorbeeld waarbij onomstotelijk bewijs (beelden, getuigenissen en eventueel door de verdachte zelf gegeven schuldbekentenis) heeft gezorgd voor fouten.
[..]
Als je het samenvoegt als waarheid, zeker, maar je leest dan precies wat ik niet bedoel.
[..]
Dat is een goede vraag; Een percentage kan ik niet noemen maar zoals mijn voorbeeld breivik. Daarin had van mij direct de doodstraf ingezet mogen worden. Duidelijk bewijs.

Misschien dat een simpel voorbeeld gemakkelijker is voor jou.

Stel ik geef jou 1 euro, daar zitten 10 mensen bij en daarvan schrijft 1 het op, 3 filmen het en 1 streamt het op FB. Dan is er onomstotelijk bewijs (geleverd in de vorm van mensen die het hebben gezien, gefilmd en gedeeld.)

Dus is onomstotelijk bewijs mogelijk.

Van dale zegt dit over het prachtige woord:
[ code verwijderd ]

Ok, ik snap niet hoe je "fouten zijn mogelijk" en "onomstotelijk bewijs is mogelijk" beide mogelijk acht want ze sluiten elkaar uit, maar a la: dat er in jouw hypothetische situatie "onomstotelijk bewijs" kan worden geleverd, sluit niet uit dat er in andere zaken wel fouten worden gemaakt.

Neem de toeslagenaffaire, een voorbeeld hoe faliekant onze overheid kan falen. En dan wil je diezelfde overheid straffen laten opleggen die onomkeerbaar zijn?

Dat je geen concreet antwoord op mijn vraag geeft spreekt boekdelen.
pi_218573950
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 13:04 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Nogmaals: :?
Voor alle duidelijkheid: ik snap dat ons rechtssysteem de vrije wil aan banden legt dmv wetten en regels.
Wat ik niet snap is hoe de wetenschap een abstract en in feite onzichtbaar iets als de vrije wil meetbaar kan maken. En vooral als deze volgens de wetenschap 'volledig afwezig' is.
Bewijzen dat iets niet bestaat is volgens mij onmogelijk.
Lees b.v. Lamme of Swaab. Ik stel overigens niet dat de vrije wil niet bestaat, maar dat we onze vrije wil een enorme rol toedichten terwijl dat wetenschappelijk zeer valt te betwijfelen.
pi_218574101
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 19:36 schreef Astro_boy het volgende:

[..]
Een moslim dus.
Dus iedereen die tegen de PVV is moslim w/

Knappe conclusies doe jij goser
pi_218574128
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 19:36 schreef Astro_boy het volgende:

[..]
Een moslim dus.
Er zijn ook moslims die op de pvv stemmen. :D
Want ook zij zijn het importeren van kansloze parels meer dan zat. Die willen ook graag dat NL veilig is.
pi_218574313
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 12:08 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Volgens mij hoef je in den beginne niet persé onterechte terdoodveroordeelden te maken maar zul je de lat extreem hoog moeten leggen qua bewijslast. Dan kom je bij de excessen zoals Breivik en zal de uitvoering dus maar 1 keer per 20 jaar zijn. Grootste gevaar schuilt hem dan mijn inziens in het geschapen precedent van een overheid die kan doden en dat zal al snel een glijdende schaal worden.
[..]
Ik ben niet bekend met Bayesiaanse inferentie maar ik neem aan dat je onomstotelijk niet kunt bewijzen omdat er altijd scenario's, hoe onaannemelijk dan ook (Breivik kan ontvoerd zijn, vervolgens geimiteerd worden en na de daad aan de politie worden overgeleverd) waardoor het maximaal aannemelijke percentage 99,99% zou zijn waardoor er altijd een foutmarge bestaat?
[..]
Zie de algoritmes die ons inmiddels beter kennen :P
[..]
Als ik er zo over nadenk ben ik overtuigd. Zelfs 99,99% kans dat Breivik het heeft gedaan is onvoldoende.
- Inderdaad. Leuk, die enkele bolsymmetrische koe in een vacuüm (Van der Grave, Breivik), maar waar ligt de scheidslijn?
- Ja. Een kans van 100% is Bayesiaans gezien irrationeel: geen enkele (tegen)'bewijs' (evidentie) zou je dan nog van gedachten kunnen veranderen.
- :)
pi_218574908
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 19:57 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Dus iedereen die tegen de PVV is moslim w/

Knappe conclusies doe jij goser
*Gozer, buitenlander
  zondag 24 augustus 2025 @ 02:54:15 #145
323876 michaelmoore
pi_218577113
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 20:00 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Er zijn ook moslims die op de pvv stemmen. :D

Dat zeker je
Moslims zijn veel rechtser dan wij
  zondag 24 augustus 2025 @ 03:19:32 #146
500783 Hawk234
Groene Dictator
pi_218577127
Zo, in één van de laatste posts van de TS staat mijn thuisland (IJsland) weer op nr. 1 uiteraard. En dan kan ik je melden dat er hier helemaal geen zware straffen zijn. Er zijn volgens de vorige bewoner van mijn woning 2 gevangenissen, de ergste is de maximum security maar dan moet je ook wel een 'violent crime' hebben begaan om daar in te komen. In de low security mag je aan de cipier je boodschappenlijstje doorgeven en mag je zelf gaan koken. Ok, ik ga een beetje off topic hier.

Wat voor doodstraf belangrijk is, is voor mij niet eens zozeer het onomstotelijke bewijs.. je kan een moord plegen waarvan je wel begrijpt waarom. Ook dat is mogelijk. Wat voor mij belangrijk is is of degene die je de doodstraf wilt geven, of die 100% zeker in herhaling zal vallen. Is dat het geval, dan is het maatschappelijke doel dat diegene nooit meer vrij rond kan en mag lopen. Kan levenslang daarbij ook werken? Ja, waarschijnlijk wel.
Verder, ik heb Nee bij de poll geantwoord want... zoals aangegeven, gaat iemand 100% zeker in herhaling? Moord op zich is niet de reden.

Stel jezelf de vraag, wanneer zou je zelf overgaan tot moord? Als in je eigen bijzijn iemand dichtbij je wordt vermoord? Ik verwacht dat als in je eigen bijzijn iemand je kind / partner of wellicht zelfs huisdier vermoord dat wellicht zelfs de meerderheid van de mensen een mes pakt uit de keuken en die moordenaar met 20 messteken om het leven brengt, of niet?
Of wat als.. bijvoorbeeld.. ja sommige duivels lopen nog steeds vrij rond... Andrew Tate wordt doodgeschoten door... een vrouw? Is die vrouw dan staatsgevaarlijk? Niet in mijn optiek. Verdient die moordenares dan levenslang? Nee, nog niet eens.

Conclusie: Doodstraf bij moord? Nee
Doodstraf bij moord / meervoudige moord / kans op herhaling 100%? Wellicht, maar dan kan ook levenslang werken.
pi_218577143
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 03:19 schreef Hawk234 het volgende:
Zo, in één van de laatste posts van de TS staat mijn thuisland (IJsland) weer op nr. 1 uiteraard. En dan kan ik je melden dat er hier helemaal geen zware straffen zijn. Er zijn volgens de vorige bewoner van mijn woning 2 gevangenissen, de ergste is de maximum security maar dan moet je ook wel een 'violent crime' hebben begaan om daar in te komen. In de low security mag je aan de cipier je boodschappenlijstje doorgeven en mag je zelf gaan koken. Ok, ik ga een beetje off topic hier.

Wat voor doodstraf belangrijk is, is voor mij niet eens zozeer het onomstotelijke bewijs.. je kan een moord plegen waarvan je wel begrijpt waarom. Ook dat is mogelijk. Wat voor mij belangrijk is is of degene die je de doodstraf wilt geven, of die 100% zeker in herhaling zal vallen. Is dat het geval, dan is het maatschappelijke doel dat diegene nooit meer vrij rond kan en mag lopen. Kan levenslang daarbij ook werken? Ja, waarschijnlijk wel.
Verder, ik heb Nee bij de poll geantwoord want... zoals aangegeven, gaat iemand 100% zeker in herhaling? Moord op zich is niet de reden.

Stel jezelf de vraag, wanneer zou je zelf overgaan tot moord? Als in je eigen bijzijn iemand dichtbij je wordt vermoord? Ik verwacht dat als in je eigen bijzijn iemand je kind / partner of wellicht zelfs huisdier vermoord dat wellicht zelfs de meerderheid van de mensen een mes pakt uit de keuken en die moordenaar met 20 messteken om het leven brengt, of niet?
Of wat als.. bijvoorbeeld.. ja sommige duivels lopen nog steeds vrij rond... Andrew Tate wordt doodgeschoten door... een vrouw? Is die vrouw dan staatsgevaarlijk? Niet in mijn optiek. Verdient die moordenares dan levenslang? Nee, nog niet eens.

Doodstraf bij moord / meervoudige moord / kans op herhaling 100%? Wellicht, maar dan kan ook levenslang werken.
Hoe bepaal je de kans op herhaling?
  zondag 24 augustus 2025 @ 05:14:28 #148
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218577205
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:46 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
De doodstraf is een garantie op geen recidive.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 24 augustus 2025 @ 05:24:37 #149
56749 BlaZ
pi_218577207
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 14:52 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Daarom zou ik dat ook nooit beweren:
Het gaat er vooral om dat iedereen claimt dat de doodstraf ‘werkt’ omdat het een afschrikwekkend effect zou hebben, moet toegeven dat er geen enkel objectief wetenschappelijk bewijs voor is dat dit ook zo werkt…

Ook niet cherry-picking door enkel de moordcijfers van Singapore te nemen, en dan die van de rest van het Maleisische eiland, waar Singapore zelf een rijke enclave van is, eventjes te ignoreren….

De lage moordcijfers van Singapore zijn geen enkel ‘bewijs’ dat het uitvoeren van de doodstraf deze laag houden, net zo min dat de hoge moordcijfers in de rest van Maleisië ( dat grotendeels hetzelfde straffenstelsel, incl de doodstraf en tot 2023 zelfs één verplichting voor rechters altijd de doodstraf op te leggen bij drugsmisdrijven ) direct beinvloed of een gevolg zijn van de strafmaat.

Wél wetenschappelijk vastgelegde factoren die de criminaliteit beïnvloedden zijn vooral de pakkans, het efficiënt functioneren van Justitie en een laag corruptie-niveau en vooral sociaal-economische factoren als welvaart en een gelijke verdeling van welstand….

Maar iedere serieuze wetenschapper moet erkennen dat er geen objectief bewijs gevonden is voor een causaal verband tussen een hoge strafmaat en lagere criminaliteit
De landen met extreem lage criminaliteitscijfers liggen allemaal in Azië en hebben gemeen dat de strafmaat bijzonder hoog ligt. Maar een hoge strafmaat kan enkel werken in samenwerking met een hoge pakkans.
  zondag 24 augustus 2025 @ 05:33:52 #150
56749 BlaZ
pi_218577209
quote:

IJsland is dan ook helemaal geen land wat in de buurt van de toplanden qua criminaliteit staat;

IJsland vs Japan

Winkeldiefstal: 1043 vs 293 (per 100.000 inw)
Verkrachting 45.2 vs 2.2
Inbraak 291 vs 29.5
Mishandeling 394 vs 51
pi_218577254
quote:

Iemand die meervoudige moorden heeft gepleegd zou er eigenlijk helemaal geen discussie over moeten zijn dat hij/zij moet hangen wat mij betreft.

Iemand die meervoudige kindermisbruik heeft gepleegd zou wat mij betreft ook de doodstraf moeten krijgen. Behandeling bij dit soort mensen is meestal zinloos. Waarom zouden deze mensen nog in de samenleving moeten terugkeren of 30 jaar in een cel moeten zitten op kosten van de belastingbetaler?
pi_218577371
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 19:40 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ok, ik snap niet hoe je "fouten zijn mogelijk" en "onomstotelijk bewijs is mogelijk" beide mogelijk acht want ze sluiten elkaar uit, maar a la: dat er in jouw hypothetische situatie "onomstotelijk bewijs" kan worden geleverd, sluit niet uit dat er in andere zaken wel fouten worden gemaakt.

Neem de toeslagenaffaire, een voorbeeld hoe faliekant onze overheid kan falen. En dan wil je diezelfde overheid straffen laten opleggen die onomkeerbaar zijn?

Dat je geen concreet antwoord op mijn vraag geeft spreekt boekdelen.
Joh als dat jou gedachte is kan je dus niets, want technisch gezien kunnen overal fouten gemaakt worden en is rechtspraak dus sowieso al out of the question.

En wat voor concreet antwoord verwacht je? je wil gewoon een antwoord lezen wat je bevalt en anders is het niet correct... het zal.

Je hebt gelezen wat ik er van vind en daarmee moet je het doen!
Like trump...
pi_218577770
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 05:14 schreef BlaZ het volgende:

[..]
De doodstraf is een garantie op geen recidive.
Maar het biedt geen enkele garantie als afschrikmiddel bij andere toekomstige criminelen.
pi_218577835
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 06:27 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Iemand die meervoudige moorden heeft gepleegd zou er eigenlijk helemaal geen discussie over moeten zijn dat hij/zij moet hangen wat mij betreft.

Iemand die meervoudige kindermisbruik heeft gepleegd zou wat mij betreft ook de doodstraf moeten krijgen. Behandeling bij dit soort mensen is meestal zinloos. Waarom zouden deze mensen nog in de samenleving moeten terugkeren of 30 jaar in een cel moeten zitten op kosten van de belastingbetaler?
En hoe zit het dan met degene die de executie uitvoert? De beul dus? In feite is deze persoon ook een (meervoudig) moordenaar.
pi_218577882
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 08:02 schreef Chandler het volgende:

[..]
Joh als dat jou gedachte is kan je dus niets, want technisch gezien kunnen overal fouten gemaakt worden en is rechtspraak dus sowieso al out of the question.

En wat voor concreet antwoord verwacht je? je wil gewoon een antwoord lezen wat je bevalt en anders is het niet correct... het zal.

Ik wil jou dan ook de volgende vraag stellen. Stel dat jij door een of andere dwaling van ons rechtssysteem schuldig wordt bevonden en veroordeelt wordt tot de doodstraf. Redeneer je dan nog steeds zoals je hierboven doet?
Of een geliefde, vriend of misschien wel je eigen kind? Nog steeds zwart-wit redenatie? Want fouten maken is nu eenmaal menselijk maar het 'recht moet zegevieren'? Ten koste van alles?
pi_218577902
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 09:46 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Ik wil jou dan ook de volgende vraag stellen. Stel dat jij door een of andere dwaling van ons rechtssysteem schuldig wordt bevonden en veroordeelt wordt tot de doodstraf. Redeneer je dan nog steeds zoals je hierboven doet?
Of een geliefde, vriend of misschien wel je eigen kind? Nog steeds zwart-wit redenatie? Want fouten maken is nu eenmaal menselijk maar het 'recht moet zegevieren'? Ten koste van alles?
Laten we even stellen dat ik inderdaad geloof dat als er tastbaar bewijs is (wederom voorbeeld breivik). Dus onomstotelijk bewijs dat het gebeurd is. Dan heb ik zeker voor de doodstraf (aangezien ernst van de zaak mij te ernstig is om er nog bergen met belasting centjes in te pompen).

Het andere, ik verwacht een goed en gedegen zaak, waarbij bewijs sluitend is (en niet gebaseerd is op 1 persoon/1 verhaal maar zeker vanuit meerdere hoeken, meerdere individuen). Dan ben ik nog voor.

Als het bewijs ook maar iets te wensen laat... tja... overal worden fouten gemaakt, dus moeten we eigenlijk niemand meer vast zetten want mogelijk onschuldig... Dus het is niet zo zwart wit...

Maar goed, je leest nu wel hoe ik hierin sta! :Y
Like trump...
  zondag 24 augustus 2025 @ 10:02:28 #157
500783 Hawk234
Groene Dictator
pi_218577930
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 03:44 schreef kipknots het volgende:

[..]
Hoe bepaal je de kans op herhaling?
Dat weet ik ook niet. Ik ben geen psychiater. Wat ik wel weet is dat voor de vrijlating van Volkert v/d Graaf er door Fred Teeven is gemeld dat de kans op herhaling volgens mij 'zo goed als' weg is. En wat dat betreft klopt het want ik kan me geen nieuwsbericht herinneren dat Volkert opnieuw de fout in ging. Wat ik daarmee wil zeggen is, het kan dus worden onderzocht.
  zondag 24 augustus 2025 @ 10:10:40 #158
500783 Hawk234
Groene Dictator
pi_218577959
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 06:27 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

Ja, zo iemand moet natuurlijk nooit meer vrijkomen. Daar laat ik het even bij want de discussie levenslang / doodstraf is reeds behandeld.

quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 05:33 schreef BlaZ het volgende:

[..]
IJsland is dan ook helemaal geen land wat in de buurt van de toplanden qua criminaliteit staat;

IJsland vs Japan

Winkeldiefstal: 1043 vs 293 (per 100.000 inw)
Verkrachting 45.2 vs 2.2
Inbraak 291 vs 29.5
Mishandeling 394 vs 51
Ik weet niet of die cijfers kloppen. Lijkt nogal hoog. Als je het over verkeersovertredingen hebt.. ja, daar is IJsland hoog in verwacht ik zo.. maar ja, dat zijn snelheidsovertredingen. Er staat in deze afbeelding niet voor niets meest vredige land ter wereld:

En.. ik weet dat je niet moet uitgaan van voorbeelden, want voorbeelden geven geen statistiek aan maar als ik zie dat een jongen op een fiets aankomt bij een supermarkt in een winkelcentrum, zijn standaard uitklapt en hem niet op slot zet. Met zijn tas naar binnen gaat en een kwartier later weer met gevulde tas naar buiten gaat en op zijn fiets naar huis gaat dan weet je... dat er weinig criminaliteit is. En dat voorbeeld was dus in Akranes, slechts 40 km van Reykjavík af.

[ Bericht 43% gewijzigd door Hawk234 op 24-08-2025 10:31:35 ]
pi_218578298
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 09:40 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
En hoe zit het dan met degene die de executie uitvoert? De beul dus? In feite is deze persoon ook een (meervoudig) moordenaar.
Het is maar hoe je het wil interpreteren. Een soldaat die naar het front gaat moet ook mensen doden in opdracht van de staat. In principe geldt voor dit geval ook hetzelfde. Hij zal handelen in opdracht van de staat.

Maar er zijn ook geautomatiseerde systemen

quote:
Voorbeelden van (meer) geautomatiseerde methoden

Geautomatiseerde injectiesystemen

In sommige Amerikaanse staten zijn protocollen opgesteld waarbij een computer gestuurd systeem de dodelijke middelen toedient.

De bedoeling is dat de bewakers niet zelf de spuit hoeven in te brengen of op een knop drukken; soms worden meerdere knoppen tegelijk ingedrukt zonder dat men weet wie de daadwerkelijke toediening activeert.

Gevangenen zelf laten starten (semi-automatisch)

Er bestaan experimenten waarbij de veroordeelde zelf een mechanisme kan activeren dat leidt tot de fatale injectie of vergassing.

Officieel is dit “om de verantwoordelijkheid te verleggen” en de menselijke beul te vermijden.

Robotica en AI-concepten

Er wordt wel gespeculeerd (vooral in ethische en juridische debatten) over het inzetten van robots of geautomatiseerde systemen die de uitvoering geheel zelfstandig doen.

Dit is nergens wettelijk ingevoerd, maar in theorie technisch mogelijk (bijv. een volledig geautomatiseerde injectierobot).

Mechanische/technische varianten

Ook bij oudere methodes (zoals de guillotine) probeerde men de rol van een menselijke beul te beperken: één hendel activeerde een valmechanisme, en de uitvoering verliep volledig mechanisch.

pi_218579133
Ik zie de meerwaarde er niet zo van in. Een levenslange gevangenisstraf is afschrikwekkender dan de stoel of het vuurpeloton.
pi_218580135
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 12:53 schreef Mathijsco het volgende:
Ik zie de meerwaarde er niet zo van in. Een levenslange gevangenisstraf is afschrikwekkender dan de stoel of het vuurpeloton.
Ik denk dat de meerderheid niet dood wil.

Er is natuurlijk wel een groepje die het inderdaad niet ziet zitten om een lange tijd achter slot en grendel te gaan zitten.

Die plegen dan Zelfmoord.

quote:
. Algemene zelfmoordcijfers in Nederlandse gevangenissen

Tussen 2011 en 2014 vonden er gemiddeld 99 zelfmoorden per 100.000 gevangenen per jaar plaats in Nederland
PMC
. Van de in-gevangen Zelfmoorden wordt ongeveer 7,6 keer zo vaak gepleegd als in de algemene leeftijdscategorie (30–49 jaar) in de bevolking
PMC
.

2. Zelfmoordrisico bij moordenaars

Onderzoek suggereert dat geïncarceerde moordenaars een hoger risico hebben op zelfmoord dan de algemene gevangenispopulatie:

Een studie uit Italië laat zien dat ongeveer 25 % van de zelfmoorden onder gedetineerden in de steekproef gepleegd werden door personen die waren veroordeeld voor moord of poging tot moord
PMC
.

Uit een Noorse cohortstudie (periode 2000–2016) blijkt dat veroordeelden voor moord een significant verhoogd risico op zelfdoding hadden, zowel tijdens detentie als na vrijlating. Het hazard ratio (HR) was 18,2 voor in gevangenis gepleegde zelfmoord en 3,1 na vrijlating
PubMed
.

3. Interpretatie & samenvatting

Hoewel exacte percentages voor Nederland ontbreken, duidt het internationale bewijs erop dat:

Zelfmoord een belangrijke doodsoorzaak is in gevangenissen; in Nederland is de incidentie 99 per 100.000 gevangenen per jaar
PMC
.

Moordenaars lopen een aanzienlijk hoger risico op zelfmoord in detentie dan andere gevangenen (Italië: 25 % van zelfmoorden, Noorwegen: HR 18,2)
PMC
PubMed
.

Conclusie

Hoewel er geen Nederlandse data beschikbaar is specifiek voor moordenaars, wijzen internationale studies duidelijk uit dat gevangenisgedetineerden voor moord — wereldwijd — een zeer verhoogd risico op zelfdoding hebben. In Nederland ligt zelfmoord in de gevangenis als geheel al aanzienlijk hoger dan in de algemene bevolking, wat suggereert dat dit risico er ook geldt voor moordenaars.

zondag 24 augustus 2025 @ 17:59:47 #162
56749 BlaZ
pi_218581680
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 09:35 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Maar het biedt geen enkele garantie als afschrikmiddel bij andere toekomstige criminelen.
Nee, dat hoeft ook niet. Bij de categorie moord of verkrachting heeft afschikking van geen enkele straf nut, afschrikking werkt enkel, in samenwerking met pakkans, wanneer het doel van de misdaad een soort "gewin" omhelst.
pi_218581747
Bekijk maar eens goed hoeveel geld, middelen en faciliteiten we uit trekken voor het uitschot van deze samenleving. Therapeuten, advocaten, psychiaters, dagebesteding enz. enz.

En ga vervolgens eens na wat we doen voor mensen in de laatsts fase van hun leven. Ook de mensen die braaf geweest zijn, goede mensen die hun hele leven bijgedragen hebben aan de samenleving en nooit een vlieg kwaad gedaan hebbben. Met 0 privacy met zijn 4-en op een kamer, hun hele hebben en houden moet in 1 kastje passen. En in de ochtend een schone luier waar je vervolgens de hele dag mee kunt doen, Want weinig personeel en te veel kosten.

Ik ben er wel klaar mee ondanks mijn progressief gristelijke jaren '70 opvoeding met veel vergeving, tweede kansen en beter maken van mensen.
Tegen de muur met moordenaars en tbs kandidaten. Twee kogels ter waarde van een euro d'r in en opgeruimd staat netjes.
Gevangenisstraf uitzitten op water en brood in een koude eenzame cel i.p.v. in een hotel met alle luxe.
-
pi_218581772
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 17:59 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Nee, dat hoeft ook niet. Bij de categorie moord of verkrachting heeft afschikking van geen enkele straf nut, afschrikking werkt enkel, in samenwerking met pakkans, wanneer het doel van de misdaad een soort "gewin" omhelst.
En nu in gewoon Nederlands graag, want ik kan hier helemaal niks mee.
  zondag 24 augustus 2025 @ 18:14:21 #165
56749 BlaZ
pi_218581828
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 18:08 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
En nu in gewoon Nederlands graag, want ik kan hier helemaal niks mee.
Dit is normaal Nederlands. Afschrikking werkt bij misdaad als inbraak, autodiefstal; waarbij er sprake is van gewin, maar enkel als de pakkans ook hoog is.
  zondag 24 augustus 2025 @ 18:16:31 #166
56749 BlaZ
pi_218581848
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 18:06 schreef quo_ het volgende:
Bekijk maar eens goed hoeveel geld, middelen en faciliteiten we uit trekken voor het uitschot van deze samenleving. Therapeuten, advocaten, psychiaters, dagebesteding enz. enz.

En ga vervolgens eens na wat we doen voor mensen in de laatsts fase van hun leven. Ook de mensen die braaf geweest zijn, goede mensen die hun hele leven bijgedragen hebben aan de samenleving en nooit een vlieg kwaad gedaan hebbben. Met 0 privacy met zijn 4-en op een kamer, hun hele hebben en houden moet in 1 kastje passen. En in de ochtend een schone luier waar je vervolgens de hele dag mee kunt doen, Want weinig personeel en te veel kosten.

Ik ben er wel klaar mee ondanks mijn progressief gristelijke jaren '70 opvoeding met veel vergeving, tweede kansen en beter maken van mensen.
Tegen de muur met moordenaars en tbs kandidaten. Twee kogels ter waarde van een euro d'r in en opgeruimd staat netjes.
Gevangenisstraf uitzitten op water en brood in een koude eenzame cel i.p.v. in een hotel met alle luxe.
Het huidige is systeem is verre van christelijk; het neemt eigenlijk het christelijk idee van vergeving zonder daarbij berouw mee te nemen.
pi_218581858
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 18:14 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dit is normaal Nederlands. Afschrikking werkt bij misdaad als inbraak, autodiefstal; waarbij er sprake is van gewin, maar enkel als de pakkans ook hoog is.
Nee, dat doet het niet. Want er wordt nog steeds gemoord, verkracht, geroofd en vernield.
  zondag 24 augustus 2025 @ 18:23:02 #168
56749 BlaZ
pi_218581907
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 18:17 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Nee, dat doet het niet. Want er wordt nog steeds gemoord, verkracht, geroofd en vernield.
Dat is de stelling dan ook niet, misschien kun je een cursus begrijpend lezen volgen.
Bij moord, verkrachting en vernieling is normaal gezien geen sprake van gewin. Een uitzondering zou de categorie moord voor een levensverzekering kunnen zijn.
pi_218582033
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 18:23 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat is de stelling dan ook niet, misschien kun je een cursus begrijpend lezen volgen.
Bij moord, verkrachting en vernieling is normaal gezien geen sprake van gewin. Een uitzondering zou de categorie moord voor een levensverzekering kunnen zijn.
Er is niks mis met mijn leesvaardigheid. Het zou misschien beter zijn als jij jouw parameters eens bijstelt als het gaat over dit soort kwesties.
pi_218582604
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 08:02 schreef Chandler het volgende:

[..]

Het is sowieso goed om stil te staan bij valse positieven in de rechtspraak, en dat hadden ze in de controles die leidden tot de toeslagenaffaire ook kunnen doen. Ik verwacht geen "correct" antwoord, want dat is er natuurlijk niet.

Je stelt verder weer een valse dichotomie voor. De doodstraf is het definitieve einde van een mensenleven. Dat is kwalitatief van een andere orde dan celstraf.

Maar goed, ik "doe het er wel mee", hoor. Ik stel alleen dat je argumenten niet deugen, da's alles.
  zondag 24 augustus 2025 @ 20:39:00 #171
56749 BlaZ
pi_218583293
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 19:31 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Het is sowieso goed om stil te staan bij valse positieven in de rechtspraak, en dat hadden ze in de controles die leidden tot de toeslagenaffaire ook kunnen doen. Ik verwacht geen "correct" antwoord, want dat is er natuurlijk niet.

Je stelt verder weer een valse dichotomie voor. De doodstraf is het definitieve einde van een mensenleven. Dat is kwalitatief van een andere orde dan celstraf.

Maar goed, ik "doe het er wel mee", hoor. Ik stel alleen dat je argumenten niet deugen, da's alles.
De balans aangaande de mate van lijden lijkt wel ten faveure van de doodstraf uit te pakken.

Zoals Bentham, een tegenstander van de doodstraf, opmerkte:
quote:
Hoewel het schijnbare lijden bij de doodstraf het hoogst is, is het werkelijke lijden misschien minder dan bij het grootste deel van de kwellende straf. Naast hun duur laten ze een reeks kwalen achter die de gezondheid van de patiënt aantasten en de rest van zijn leven tot een complicatie van lijden maken. Bij de doodstraf is het lijden van korte duur: het is een ontkenning van alle gewaarwording.

Wanneer alleen het laatste moment in aanmerking wordt genomen, is de strafdood vaak milder dan de natuurlijke dood en biedt deze, verre van een kwaad, juist een balans van goedheid. Het lijden dat wordt ondergaan, moet ergens in het verleden worden gezocht. Het lijden bestaat uit vrees. Deze vrees begint vanaf het moment dat de delinquent de misdaad heeft begaan; ze verdubbelt wanneer hij wordt aangehouden. Ze neemt toe in elke fase van het proces, waardoor zijn veroordeling zekerder wordt, en bereikt haar hoogtepunt in de periode tussen vonnis en executie.
  maandag 25 augustus 2025 @ 10:15:34 #172
3542 Gia
User under construction
pi_218586350
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 09:53 schreef Chandler het volgende:

[..]
Laten we even stellen dat ik inderdaad geloof dat als er tastbaar bewijs is (wederom voorbeeld breivik). Dus onomstotelijk bewijs dat het gebeurd is. Dan heb ik zeker voor de doodstraf (aangezien ernst van de zaak mij te ernstig is om er nog bergen met belasting centjes in te pompen).

Het andere, ik verwacht een goed en gedegen zaak, waarbij bewijs sluitend is (en niet gebaseerd is op 1 persoon/1 verhaal maar zeker vanuit meerdere hoeken, meerdere individuen). Dan ben ik nog voor.

Als het bewijs ook maar iets te wensen laat... tja... overal worden fouten gemaakt, dus moeten we eigenlijk niemand meer vast zetten want mogelijk onschuldig... Dus het is niet zo zwart wit...

Maar goed, je leest nu wel hoe ik hierin sta! :Y
Eens. Ik vind dat als er maar een geringe twijfel is, dan geen doodstraf. Als de moord gepleegd is met 'aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid', dan is er dus geen 100 % zekerheid. Dan wel gevangenisstraf, omdat hij het waarschijnlijk zeker wel heeft gedaan. En nee, ook gevangenisstraf kun je niet ongedaan maken als later toch zou blijken dat hij onschuldig is, maar wel compenseren.
pi_218588101
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 10:15 schreef Gia het volgende:

[..]
Eens. Ik vind dat als er maar een geringe twijfel is, dan geen doodstraf. Als de moord gepleegd is met 'aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid', dan is er dus geen 100 % zekerheid.
En dat klinkt op papier heel leuk, maar is in de praktijk onhoudbaar.
pi_218588113
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 20:39 schreef BlaZ het volgende:

[..]
De balans aangaande de mate van lijden lijkt wel ten faveure van de doodstraf uit te pakken.

Zoals Bentham, een tegenstander van de doodstraf, opmerkte:
[..]

Ja, dat is een interessante invalshoek.
  maandag 25 augustus 2025 @ 13:26:39 #175
3542 Gia
User under construction
pi_218588130
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 13:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]
En dat klinkt op papier heel leuk, maar is in de praktijk onhoudbaar.
Waarom?
Als iemand bekent, wetende dat het hem de doodstraf oplevert, en er is voldoende bewijs, dan de doodstraf.
Maar voldoende bewijs is niet genoeg voor de doodstraf als de vermeende dader ontkent.
pi_218588172
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 13:26 schreef Gia het volgende:
Waarom?
Dat heb ik in eerdere posts uitgelegd. 100% zekerheid bestaat alleen op papier.

Trouwens, zo kan iemand volgens jouw idee van rechtspraak altijd de doodstraf ontlopen door te ontkennen.
pi_218588183
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 21:46 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
[..]
[..]
[poll=9193]
ChatGPT gebruiken voor een OP :')
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_218588513
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 13:26 schreef Gia het volgende:

[..]
Waarom?
Als iemand bekent, wetende dat het hem de doodstraf oplevert, en er is voldoende bewijs, dan de doodstraf.
Maar voldoende bewijs is niet genoeg voor de doodstraf als de vermeende dader ontkent.
En die 1 op de 100 keer dat je er toch naast zit neem je voor lief in jouw zwart/witte wereld?
  maandag 25 augustus 2025 @ 16:52:05 #179
3542 Gia
User under construction
pi_218589542
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 13:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dat heb ik in eerdere posts uitgelegd. 100% zekerheid bestaat alleen op papier.

Trouwens, zo kan iemand volgens jouw idee van rechtspraak altijd de doodstraf ontlopen door te ontkennen.
Nee, want het kan wel 100% vaststaan. Zolang er nog ook maar een greintje twijfel is en een ontkenning, dan geen doodstraf.
  maandag 25 augustus 2025 @ 16:54:07 #180
3542 Gia
User under construction
pi_218589550
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 14:22 schreef Solispolar het volgende:

[..]
En die 1 op de 100 keer dat je er toch naast zit neem je voor lief in jouw zwart/witte wereld?
Je doodt dan niet onterecht iemand.
Als het vrijwel zeker is en iemand bekent, tja, dan lijkt het mij niet zo moeilijk.
pi_218589621
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 16:54 schreef Gia het volgende:

[..]
Je doodt dan niet onterecht iemand.
Als het vrijwel zeker is en iemand bekent, tja, dan lijkt het mij niet zo moeilijk.
Uh, jawel. :')

En nu is het opeens "vrijwel zeker"? Zoals bijvoorbeeld eerder bij Lucia de Berk werd verondersteld?

quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 16:52 schreef Gia het volgende:

[..]
Nee, want het kan wel 100% vaststaan. Zolang er nog ook maar een greintje twijfel is en een ontkenning, dan geen doodstraf.
Je kunt dit wel herhalen, maar ik heb aangegeven dat dit niet kan. Bij "100%" zou geen enkel tegenbewijs je kunnen overtuigen, zoals de stelling van Bayes (https://en.wikipedia.org/wiki/Bayes%27_theorem) eenvoudig aantoont.

Vind je dat rationeel? Kun jij overtuigingen bedenken waarbij geen enkel tegenbewijs je geloof in die overtuiging überhaupt zou verminderen?

Stel bijvoorbeeld dat je 100% overtuigt bent dat je ouders je biologische ouders zijn. Wiskundig betekent dit dat geen enkel tegenbewijs je geloof/vertrouwen in deze stelling zou kunnen verminderen, laat staan weerleggen. Dat is irrationeel.

Kortom: leuk en aardig, dat "alleen als we 100% zeker zijn", maar dat zijn (zoals natuurkundigen en ingenieurs dat noemen) bolsymmetrische koeien in een vacuüm. En dan rest nog het simpele feit dat het zeer waarschijnlijk is dat er in de beoordeling van deze "100%" fouten zullen worden gemaakt, waardoor er alsnog onterecht mensen zullen worden terechtgesteld.

Maar goed, nu ga ik mezelf herhalen.
  maandag 25 augustus 2025 @ 17:19:55 #182
3542 Gia
User under construction
pi_218589713
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 17:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Uh, jawel. :')

En nu is het opeens "vrijwel zeker"? Zoals bijvoorbeeld eerder bij Lucia de Berk werd verondersteld?
Lucia heeft volgens mij niet bekend.
quote:
[..]
Je kunt dit wel herhalen, maar ik heb aangegeven dat dit niet kan. Bij "100%" zou geen enkel tegenbewijs je kunnen overtuigen, zoals de stelling van Bayes (https://en.wikipedia.org/wiki/Bayes%27_theorem) eenvoudig aantoont.

Vind je dat rationeel? Kun jij overtuigingen bedenken waarbij geen enkel tegenbewijs je geloof in die overtuiging überhaupt zou verminderen?
Geloven dat iemand het gedaan is, is geen bewijs.
quote:
Stel bijvoorbeeld dat je 100% overtuigt bent dat je ouders je biologische ouders zijn. Wiskundig betekent dit dat geen enkel tegenbewijs je geloof/vertrouwen in deze stelling zou kunnen verminderen, laat staan weerleggen. Dat is irrationeel.

Kortom: leuk en aardig, dat "alleen als we 100% zeker zijn", maar dat zijn (zoals natuurkundigen en ingenieurs dat noemen) bolsymmetrische koeien in een vacuüm. En dan rest nog het simpele feit dat het zeer waarschijnlijk is dat er in de beoordeling van deze "100%" fouten zullen worden gemaakt, waardoor er alsnog onterecht mensen zullen worden terechtgesteld.

Maar goed, nu ga ik mezelf herhalen.
Heterdaadje? Beelden? DNA?
pi_218590023
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 19:31 schreef Haushofer het volgende:

[..]

En waarom deugen mijn argumenten dan niet?

Maar goed. Je reageer niet op mijn idee dat onomstotelijk bewijs wel degelijk bestaat en in dat soort gevallen ben ik voor de doodstraf (dan doel ik natuurlijk op erge zaken zoals meerdere moorden).

Dus blijf ik bij mijn mening en antwoorden en jij maar bij reageren zonder mij een ander inzicht te proberen te geven.

Ja soms kies ik liever voor de 1 zijn dood dan dat er voor dit individu massa's met geld uitgegeven gaat worden om deze zogenaamd te proberen te fixen... die recht verlies je in mijn inziens bij bijvoorbeeld meerdere (gruwelijke) moorden.
Like trump...
pi_218590565
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 17:19 schreef Gia het volgende:

[..]
Lucia heeft volgens mij niet bekend.
[..]
Geloven dat iemand het gedaan is, is geen bewijs.
[..]
Heterdaadje? Beelden? DNA?
Beelden kunnen vervalst worden, dna biedt geen absoluut bewijs. En nogmaals: waarom zou een bekentenis een kans naar 100% brengen? Genoeg voorbeelden van mensen die onterecht bekennen. Denk b.v. aan de Bredase restaurantmoord.

Maar goed, geloof wat je wil :)
pi_218590572
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 17:55 schreef Chandler het volgende:

[..]
En waarom deugen mijn argumenten dan niet?
Ik ga mezelf niet herhalen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')