Bij de Schiedamer parkmoord hadden we een dader die bekend had en perfect in het profiel paste.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 11:43 schreef Gia het volgende:
Voor, maar alleen als het echt moord was, niet doodslag. En als schuld 100 % vast staat, bijvoorbeeld getuigen, beelden of dna-bewijs. Niet als, zoals het met Lucia de Berk 'aannemelijk' was. Zolang niet 100% zeker is dat iemand een moord gepleegd heeft en hij/zij blijft ontkennen, geen doodstraf.
Dus onomstotelijk bewijs bestaat, maar fouten zijn mogelijk?quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 10:39 schreef Chandler het volgende:
[..]
Reactie op je 1e; bewijs geleverd in foto's, video's, getuigenissen van vele mensen: breivik (als voorbeeld). Dus onomstotelijk is absoluut mogelijk. Ja fouten worden dagelijks gemaakt, maakt ons mens. Dus ook hierin zullen we fouten maken. Soms kun je voorkomen en soms heb je pech.
Die worden gestuurd door verdriet, daarom laten we het aan anderen met een koel hoofd over.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 09:45 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste famileden die iemand zijn kwijtgeraakd door een moord het met mij eens zullen zijn.
Dat vinden meerdere statistici onwaarschijnlijk. Zie b.v.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 11:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Lucia de Berk heeft 30 mensen om zeep geholpen
Is levenslang niet rancuneuzer?quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 08:26 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Levenslang houdt de maatschappij net zo ordelijke en veilig. De wens voor doodstraffen en dwangarbeid komt alleen voort uit jouw rancuneuze onderbuik voor vergelding.
Strafrecht heeft idd meer functies dan alleen vergelding.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 11:53 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Die worden gestuurd door verdriet, daarom laten we het aan anderen met een koel hoofd over.
Bovendien zijn zij niet de enige betrokkenen: daders hebben ook familie, soms ook kinderen. Laat je die dan helemaal zonder moeder of vader opgroeien als ze bijvoorbeeld tiener zijn? Gevangenis is al heftig maar dit is nog veel impactvoller he.
Of telt enkel het belang van vergelding?
Het is niet zo simpel als jij het voorsteld.
Die 2/3e regeling is al afgeschaftquote:Op zaterdag 23 augustus 2025 11:07 schreef klaasweetalles het volgende:
[ link | afbeelding ]
Dubbelklikken op plaatje om te vergroten
In Nederland kan je fukking na 8 jaar vrijkomen omdat je zogenaamd goed gedrag heb vertoont
Nederland moet zich echt kapoet schamen richting slachtoffers en nabestaanden.
Volgens mij hoef je in den beginne niet persé onterechte terdoodveroordeelden te maken maar zul je de lat extreem hoog moeten leggen qua bewijslast. Dan kom je bij de excessen zoals Breivik en zal de uitvoering dus maar 1 keer per 20 jaar zijn. Grootste gevaar schuilt hem dan mijn inziens in het geschapen precedent van een overheid die kan doden en dat zal al snel een glijdende schaal worden.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 09:32 schreef Haushofer het volgende:
Als je voor de doodstraf bent moet je afwegen hoeveel onterechte terdoodveroordeelden je bereid bent te maken, want zoals iedereen weet: bij bureaucratie worden er fouten gemaakt (niet alleen qua schuld, maar ook qua zwaarte van de straf). Het argument "alleen bij onomstotelijk bewezen" is dus kul. Dat meende men b.v. bij Lucia de Berk aanvankelijk ook vrijwel (zie ook mijn boek Goddelijke Patronen).
Aldus de vraag voor de voorstanders hier: welk percentage onterechte doodstraffen is voor jullie nog acceptabel?
Ik ben niet bekend met Bayesiaanse inferentie maar ik neem aan dat je onomstotelijk niet kunt bewijzen omdat er altijd scenario's, hoe onaannemelijk dan ook (Breivik kan ontvoerd zijn, vervolgens geimiteerd worden en na de daad aan de politie worden overgeleverd) waardoor het maximaal aannemelijke percentage 99,99% zou zijn waardoor er altijd een foutmarge bestaat?quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 09:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee: strikt genomen, vanuit Bayesiaanse inferentie bekeken, is het evidentie. Bewijs als in "100 %/onomstotelijk" bestaat niet, wat je ook Bayesiaans makkelijk kunt aantonen: dan zou geen enkele nieuwe evidentie je immers meer kunnen overtuigen, wat volslagen irrationeel is.
Zie de algoritmes die ons inmiddels beter kennenquote:Op zaterdag 23 augustus 2025 09:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De vrije wil wordt überhaupt schromelijk overschat, maar da's weer een andere discussie
Als ik er zo over nadenk ben ik overtuigd. Zelfs 99,99% kans dat Breivik het heeft gedaan is onvoldoende.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 10:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
- Als het "deels onzin" is (wat denk ik niet zo is; ik betoog vanuit Bayesiaanse inferentie dat "onomstotelijk" wiskundig gezien irrationeel is, en dan moet je alsnog bepalen wanneer het "onomstotelijk" is, waarbij er fouten gemaakt worden), dan zullen er alsnog onterecht mensen terdood veroordeeld worden. En blijft mijn vraag staan, die jij nu vermijdt
-Je stelt een valse dichotomie: je kunt mensen ook levenslang zonder kans op vervroegde vrijlating opleggen. "Nooit actie ondernemen" is dus onzin.
Leg eens uit, is een correlatie volgens jou gelijk ook een causaal bewijs?quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 07:56 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Singapore is het beste bewijs dat harde maatregelen effect heeft op alle terreinen.
Die 1 op de 1000 die je onterecht executeert is voor mij al voldoende reden om nee te stemmen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 21:53 schreef klaasweetalles het volgende:
Ja, afschrikken die zooi.
Wie doelbewust een moord pleegt moet zijn eigen leven ook kwijt raken.
Yes, beide zijn aparte zaken. Dus jij ziet ze samen maar ik zie ze los van elkaar.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 11:53 schreef Haushofer het volgende:
Dus onomstotelijk bewijs bestaat, maar fouten zijn mogelijk?
Als je het samenvoegt als waarheid, zeker, maar je leest dan precies wat ik niet bedoel.quote:En je ziet niet dat dit elkaar tegenspreekt?
Dat is een goede vraag; Een percentage kan ik niet noemen maar zoals mijn voorbeeld breivik. Daarin had van mij direct de doodstraf ingezet mogen worden. Duidelijk bewijs.quote:Bijzonder. Bovendien blijft mijn vraag in #67 staan.
Als je voor de doodstraf bent moet je afwegen hoeveel onterechte terdoodveroordeelden je bereid bent te maken, want zoals iedereen weet: bij bureaucratie worden er fouten gemaakt (niet alleen qua schuld, maar ook qua zwaarte van de straf). Het argument "alleen bij onomstotelijk bewezen" is dus kul. Dat meende men b.v. bij Lucia de Berk aanvankelijk ook vrijwel (zie ook mijn boek Goddelijke Patronen).
Aldus de vraag voor de voorstanders hier: welk percentage onterechte doodstraffen is voor jullie nog acceptabel?
| 1 2 | on·om·sto·te·lijk (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord) 1een onomstotelijk bewijs onweerlegbaar |
Is wat 10 maal zo hoog?quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 12:14 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Leg eens uit, is een correlatie volgens jou gelijk ook een causaal bewijs?
Singapore is nogal een specifiek gebied, oppervlakte van Texel, met 6 miljoen inwoners…
Het ligt direkt vast aan maleisie, dat vrijwel hetzelfde strafsysteem heeft (alhoewel zij de „verpflichte“ doodstraf voor drugsmisdrijven net in 2023 afgeschaft hebben, maar de doodstraf daar bestaat nog wel en wordt ook uitgevoerd)
In Maleisië is ondanks het uitvoeren van de doodstraf juist 10 maal zo hoog als in Singapore, en bv net iets hoger dan in Nederland….
Hoe past dat bij jouw argumentatie?
Nogmaals:quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 10:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ons rechtssysteem (en economie) drijven op het idee dat we vrije wil hebben, terwijl wetenschappelijk gezien die vrije wil behoorlijk beperkt is (en wellicht zelfs volledig afwezig).
Bovendien staat er bij met tbs, dan is de veroordeelde dus a) niet volledig toerekeningsvatbaar waardoor er grond is voor een lagere straf met behandeling. Maar vooral b) komt de veroordeelde nog helemaal niet vrij, omdat die tbs behandeling ook in een gesloten kliniek is.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 12:02 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
[..]
Die 2/3e regeling is al afgeschaft
"Ja maar, stel dat er een onschuldig persoon wordt opgehangen?"quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 13:08 schreef Maharski het volgende:
Absoluut voor de doodstraf. Het kwaad moet gewoon letterlijk uitgeroeid worden. Het verpest de wereld al genoeg. Naar de hel ermee.
Het aantal moorden per 100.000 inwoners.quote:
Ze is officieel onschuldig verklaard.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 11:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Lucia de Berk heeft 30 mensen om zeep geholpen
Soms bekennen mensen omdat ze de aandacht willen of naar de gevangenis willen, om wat voor vage reden dan ook. De vraag is of ze dat ook zouden doen als ze daar de doodstraf voor zouden krijgen.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 11:49 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Bij de Schiedamer parkmoord hadden we een dader die bekend had en perfect in het profiel paste.
Hij bleek het alleen uiteindelijk niet gedaan te hebben.
We hebben gewoon geen onfeilbaar rechtsysteem helaas, dat kan met menselijk handelen en fouten (een dna match kan ook foutief gelegd worden) ook niet. Derhalve past het onomkeerbaar nemen can een leven niet.
Tja, er zijn landen met zeer strenge straffen met weinig criminaliteit (Qatar, Singapore, Oman etc.) maar ook landen met relatief lage straffen en weinig criminaliteit (West-Europa bijvoorbeeld).quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 13:40 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Het aantal moorden per 100.000 inwoners.
Dat is in Maleisië zelfs hoger dan in Nederland…
Terwijl Maleisië grote deels exact gelijk straffen heeft als Singapore, en ook de doodstraf oplegt en uitvoert.
Als iemand de moord-rate van Singapore aanvoert als vermeend ‘bewijs’ ervan hoe ‘afschrikwekkend’ dit zou zijn, kun je niet onder de tafel schuiven dat dit ook enkel zo is als je Singapore apart neemt van de rest van Maleisië (Singapore is natuurlijk gewoon een ultrarijke enclave binnen het Maleisische eiland).
Misschien was het daar wel 100 maal zo hoog als er geen doodstraf zou bestaan. Dat weet je niet.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 12:14 schreef RM-rf het volgende:
In Maleisië is ondanks het uitvoeren van de doodstraf juist 10 maal zo hoog als in Singapore, en bv net iets hoger dan in Nederland….
Hoe past dat bij jouw argumentatie?
officieelquote:Op zaterdag 23 augustus 2025 13:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Ze is officieel onschuldig verklaard.
Daarom zou ik dat ook nooit beweren:quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 14:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Misschien was het daar wel 100 maal zo hoog als er geen doodstraf zou bestaan. Dat weet je niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |