Uh, jawel.quote:Op maandag 25 augustus 2025 16:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Je doodt dan niet onterecht iemand.
Als het vrijwel zeker is en iemand bekent, tja, dan lijkt het mij niet zo moeilijk.
Je kunt dit wel herhalen, maar ik heb aangegeven dat dit niet kan. Bij "100%" zou geen enkel tegenbewijs je kunnen overtuigen, zoals de stelling van Bayes (https://en.wikipedia.org/wiki/Bayes%27_theorem) eenvoudig aantoont.quote:Op maandag 25 augustus 2025 16:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, want het kan wel 100% vaststaan. Zolang er nog ook maar een greintje twijfel is en een ontkenning, dan geen doodstraf.
Lucia heeft volgens mij niet bekend.quote:Op maandag 25 augustus 2025 17:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Uh, jawel.![]()
En nu is het opeens "vrijwel zeker"? Zoals bijvoorbeeld eerder bij Lucia de Berk werd verondersteld?
Geloven dat iemand het gedaan is, is geen bewijs.quote:[..]
Je kunt dit wel herhalen, maar ik heb aangegeven dat dit niet kan. Bij "100%" zou geen enkel tegenbewijs je kunnen overtuigen, zoals de stelling van Bayes (https://en.wikipedia.org/wiki/Bayes%27_theorem) eenvoudig aantoont.
Vind je dat rationeel? Kun jij overtuigingen bedenken waarbij geen enkel tegenbewijs je geloof in die overtuiging überhaupt zou verminderen?
Heterdaadje? Beelden? DNA?quote:Stel bijvoorbeeld dat je 100% overtuigt bent dat je ouders je biologische ouders zijn. Wiskundig betekent dit dat geen enkel tegenbewijs je geloof/vertrouwen in deze stelling zou kunnen verminderen, laat staan weerleggen. Dat is irrationeel.
Kortom: leuk en aardig, dat "alleen als we 100% zeker zijn", maar dat zijn (zoals natuurkundigen en ingenieurs dat noemen) bolsymmetrische koeien in een vacuüm. En dan rest nog het simpele feit dat het zeer waarschijnlijk is dat er in de beoordeling van deze "100%" fouten zullen worden gemaakt, waardoor er alsnog onterecht mensen zullen worden terechtgesteld.
Maar goed, nu ga ik mezelf herhalen.
En waarom deugen mijn argumenten dan niet?quote:Op zondag 24 augustus 2025 19:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is sowieso goed om stil te staan bij valse positieven in de rechtspraak, en dat hadden ze in de controles die leidden tot de toeslagenaffaire ook kunnen doen. Ik verwacht geen "correct" antwoord, want dat is er natuurlijk niet.
Je stelt verder weer een valse dichotomie voor. De doodstraf is het definitieve einde van een mensenleven. Dat is kwalitatief van een andere orde dan celstraf.
Maar goed, ik "doe het er wel mee", hoor. Ik stel alleen dat je argumenten niet deugen, da's alles.
Beelden kunnen vervalst worden, dna biedt geen absoluut bewijs. En nogmaals: waarom zou een bekentenis een kans naar 100% brengen? Genoeg voorbeelden van mensen die onterecht bekennen. Denk b.v. aan de Bredase restaurantmoord.quote:Op maandag 25 augustus 2025 17:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Lucia heeft volgens mij niet bekend.
[..]
Geloven dat iemand het gedaan is, is geen bewijs.
[..]
Heterdaadje? Beelden? DNA?
Ik ga mezelf niet herhalen.quote:Op maandag 25 augustus 2025 17:55 schreef Chandler het volgende:
[..]
En waarom deugen mijn argumenten dan niet?
Ja ach, perfectie bestaat nu eenmaal niet en we zullen met 99,9% zekerheid genoegen nemen moeten. Bij terreuraanslagen of zaken als Dutroux is de doodstraf gewoon een noodzaak.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Beelden kunnen vervalst worden, dna biedt geen absoluut bewijs. En nogmaals: waarom zou een bekentenis een kans naar 100% brengen? Genoeg voorbeelden van mensen die onterecht bekennen. Denk b.v. aan de Bredase restaurantmoord.
Maar goed, geloof wat je wil
Zelfs een heterdaadje is geen 100% bewijs; je moet namelijk diegene die de moordenaar betrapt heeft geloven.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Beelden kunnen vervalst worden, dna biedt geen absoluut bewijs. En nogmaals: waarom zou een bekentenis een kans naar 100% brengen? Genoeg voorbeelden van mensen die onterecht bekennen. Denk b.v. aan de Bredase restaurantmoord.
Maar goed, geloof wat je wil
En als er 100 getuigen zijn moet je de 100 getuigen geloven.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:51 schreef kipknots het volgende:
[..]
Zelfs een heterdaadje is geen 100% bewijs; je moet namelijk diegene die de moordenaar betrapt heeft geloven.
Ja, en over de Bayesiaanse inferentie omtrent getuigenissen en Hume's verhandeling over wondergetuigenissen schrijf ik in mijn boek Goddelijke Patronenquote:Op maandag 25 augustus 2025 20:51 schreef kipknots het volgende:
[..]
Zelfs een heterdaadje is geen 100% bewijs; je moet namelijk diegene die de moordenaar betrapt heeft geloven.
Jeetje. Wat een inzicht.quote:Op maandag 25 augustus 2025 22:27 schreef SnertMetChoco het volgende:
De pakkans verhogen en recidive verlagen is extreem veel effectiever in het bestrijden van criminaliteit dan steeds maar harder straffen.
nee harder straffen moet leiden tot een signaal in de samenleving dat iets niet getolereerd wordt...quote:Op maandag 25 augustus 2025 22:27 schreef SnertMetChoco het volgende:
De pakkans verhogen en recidive verlagen is extreem veel effectiever in het bestrijden van criminaliteit dan steeds maar harder straffen.
Dat doe je ook met de pakkans verhogen. Wellicht nog meer zelfs.quote:Op maandag 1 september 2025 18:01 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
nee harder straffen moet leiden tot een signaal in de samenleving dat iets niet getolereerd wordt...
Dat "moet"? En of dat daadwerkelijk zo uitpakt is dan minder belangrijk?quote:Op maandag 1 september 2025 18:01 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
nee harder straffen moet leiden tot een signaal in de samenleving dat iets niet getolereerd wordt...
Daarom pleit ik al jaren voor sharia wetgeving als het om straffen gaat.quote:Op maandag 1 september 2025 18:01 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ja Singapore is daar het bewijs vanquote:Op maandag 1 september 2025 18:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat "moet"? En of dat daadwerkelijk zo uitpakt is dan minder belangrijk?
Want de hamvraag is uiteraard: werkt strenger straffen ook om criminaliteit te verminderen?
Kun je wetenschappelijke papers linken die deze relatie "hogere straffen v.s. lagere criminaliteit" als causaal bestempelen?quote:Op maandag 1 september 2025 19:53 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ja Singapore is daar het bewijs van
Ook China is daar goed mee bezig
Singapore heeft ook overal camera's hangen en bv. sociale woningbouw voor 80% van de bevolking. Dat zou ook een argument kunnen zijn voor pakkans of een sociale leefomgeving creëeren.quote:Op maandag 1 september 2025 19:53 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ja Singapore is daar het bewijs van
Ook China is daar goed mee bezig
Er zijn gewoon teveel mensen op deze aardbodem die zichzelf niet controle hebben
die moeten gewoon bijgestuurd worden om de rest van de samenleving niet tot last te zijn
Exacte cijfers is lastig te geven. En zou de discussie ook troebel maken.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 09:32 schreef Haushofer het volgende:
Als je voor de doodstraf bent moet je afwegen hoeveel onterechte terdoodveroordeelden je bereid bent te maken, want zoals iedereen weet: bij bureaucratie worden er fouten gemaakt (niet alleen qua schuld, maar ook qua zwaarte van de straf). Het argument "alleen bij onomstotelijk bewezen" is dus kul. Dat meende men b.v. bij Lucia de Berk aanvankelijk ook vrijwel (zie ook mijn boek Goddelijke Patronen).
Aldus de vraag voor de voorstanders hier: welk percentage onterechte doodstraffen is voor jullie nog acceptabel?
Maar op Lamme en Swaab is ook weer kritiek. Vooral vanuit filosofisch-wetenschappelijke hoek. Want hun eigen schuld is, want hun boeken zijn niet zuiver wetenschappelijk.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 19:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Lees b.v. Lamme of Swaab. Ik stel overigens niet dat de vrije wil niet bestaat, maar dat we onze vrije wil een enorme rol toedichten terwijl dat wetenschappelijk zeer valt te betwijfelen.
Ja, met name Lamme trekt het tot in het extreme.quote:Op vrijdag 5 september 2025 12:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar op Lamme en Swaab is ook weer kritiek. Vooral vanuit filosofisch-wetenschappelijke hoek. Want hun eigen schuld is, want hun boeken zijn niet zuiver wetenschappelijk.
Waarom is de doodstraf bij 'zaken als Dutroux' dan een 'noodzaak'? Wat is er mis mee om zo'n man gewoon tot zijn dood in een fabriek productiewerk te laten doen om zijn eigen kost en inwoning te betalen?quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:53 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ja ach, perfectie bestaat nu eenmaal niet en we zullen met 99,9% zekerheid genoegen nemen moeten. Bij terreuraanslagen of zaken als Dutroux is de doodstraf gewoon een noodzaak.
Wellicht kunnen er gradaties qua zekerheid van bewijs zijn.
ik had die jongens van Mallorca die de Carlo in vereniging hebben doodgeschopt allemaal doodstraf gegevenquote:Op vrijdag 5 september 2025 13:34 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Waarom is de doodstraf bij 'zaken als Dutroux' dan een 'noodzaak'? Wat is er mis mee om zo'n man gewoon tot zijn dood in een fabriek productiewerk te laten doen om zijn eigen kost en inwoning te betalen?
Ik vind de doodstraf voor sommige mensen zelfs heel genadig. Te genadig zou je bijna kunnen zeggen. Niet voor niks dat veel van dergelijke lieden in hun cel alsnog zelfmoord plegen; omdat ze weten dat het alternatief nog vele malen erger is.
En de doodstraf is (voor mij persoonlijk) gewoon een absolute no-go. Omdat je het net zo vaak 'zeker weet' totdat je er een keer naast zit. En die ene misser is voor mij al voldoende om volmondig nee te zeggen tegen de doodstraf.
Ik geloof niet dat er meer echte argumenten voor de doodstraf zijn dan slechts wraakzucht. Dan resteert de vraag in hoeverre je wraakzucht een rol wilt laten spelen in het strafrecht en daarna welke morele grenzen je daarbij wilt hanteren.quote:Op zondag 7 september 2025 10:59 schreef Fer het volgende:
Hoeveel mensen zijn er in Nederland na een veroordeling van 20 jaar of meer vrijgekomen en heeft daarna weer moord gepleegd?
Heel goed. Laat die onderbuikgevoelens er maar uit. Toe maar.quote:Op zondag 7 september 2025 10:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik had die jongens van Mallorca die de Carlo in vereniging hebben doodgeschopt allemaal doodstraf gegeven
niet willen praten , ok allemaal
Ja ook lekker genuanceerd om een mening die je niet bevalt meteen weg te zetten als "onderbuik"quote:Op zondag 7 september 2025 12:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Heel goed. Laat die onderbuikgevoelens er maar uit. Toe maar.
Lucht op, hé?
Dat geeft weer ruimte tot genuanceerd denken
Probeer er dan eens een verdedigbare opvatting van te maken?quote:Op zondag 7 september 2025 12:17 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ja ook lekker genuanceerd om een mening die je niet bevalt meteen weg te zetten als "onderbuik"
"Niet bevalt", "ondoordacht", "juridisch onhaalbaar", "mensen wellicht vermoorden die alleen hun mond niet willen opentrekken", potayto potato.quote:Op zondag 7 september 2025 12:17 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ja ook lekker genuanceerd om een mening die je niet bevalt meteen weg te zetten als "onderbuik"
Heel goed van je.quote:Op zondag 7 september 2025 12:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zal lang en diep nadenken en dan uiterst zorgvuldig de desbetreffende post proberen te bekritiseren
Als je een normale innerlijke beschaving hebt als rationeel en opgevoed mens, zou de gedachte niet eens bij je mogen opkomen om de staat volmacht te geven haar eigen burgers te doden om burgers te leren dat ze geen mensen mogen doden.quote:
Er zijn argumenten via het categorisch imperatief van Kant, het gelijkheidsbeginsel, lex talionis en nog wat andere argumenten.quote:Op zondag 7 september 2025 11:06 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat er meer echte argumenten voor de doodstraf zijn dan slechts wraakzucht. Dan resteert de vraag in hoeverre je wraakzucht een rol wilt laten spelen in het strafrecht en daarna welke morele grenzen je daarbij wilt hanteren.
Volgens mij is er dus geen goed pleidooi voor de doodstraf mogelijk.
quote:Voor Kant is het straffen van een moordenaar met de doodstraf geen middel om een doel te bereiken (zoals afschrikking), maar een doel op zich, een vorm van rechtvaardige vergelding die de gelijkheid hoog houdt en de inherente waardigheid van de crimineel beschermt door ervoor te zorgen dat hij de straf krijgt die hij verdient voor een misdaad die fundamentele morele en juridische principes schendt.
Het is ook niet de staat die dat doet: het zijn de inwoners van de staat die toestemmen, door deelname aan de staat en daarbij behorende wetten te accepteren, dat zij, indien de doodstraf opgenomen is als wet, gedood kunnen worden als kan worden vastgesteld is dat zijn een bepaalde wet hebben overtreden waarbij de doodstraf kan worden uitgevoerd.quote:Op zondag 7 september 2025 16:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Als je een normale innerlijke beschaving hebt als rationeel en opgevoed mens, zou de gedachte niet eens bij je mogen opkomen om de staat volmacht te geven haar eigen burgers te doden om burgers te leren dat ze geen mensen mogen doden.
https://www.telegraaf.nl/(...)n-zien/88883091.htmlquote:Op vrijdag 5 september 2025 12:25 schreef Dagoduck het volgende:
Alle voorstanders mogen The Innocence Files wel eens gaan kijken.
Hij ontkent allesquote:'Franse horrordokter vergiftigt 30 patiënten: 12 doden om reanimatievaardigheden te laten zien'
Een Franse dokter wordt ervan beschuldigd dertig patiënten opzettelijk te hebben vergiftigd, van wie er twaalf zijn overleden.
De vermoedelijke reden: hij wilde laten zien hoe goed hij kon reanimeren. Maandag moest hij voor de rechter verschijnen om zich te verantwoorden.
1 uur geleden
De 53-jarige Frederic Pechier werkte als anesthesist bij twee klinieken in de stad Besançon.
Tussen 2008 en 2017 kregen een aantal van zijn patiënten onder verdachte omstandigheden een hartstilstand, twaalf van hen overleefden het niet.
quote:Levenslange celstraf
Hij riskeert een levenslange celstraf. Pechier ontkent alle aantijgingen en stelt dat hij sterk bewijs heeft om zijn onschuld te bewijzen.
Hij vindt niet dat hij verantwoordelijk is voor het leed van de familie van de slachtoffers.
quote:,,Ik heb hier 17 jaar op gewacht", vertelt Amandine Lehlen voorafgaand aan het proces.
Haar vader is een van de vermeende slachtoffers en overleed in 2008 aan een hartstilstand tijdens een nieroperatie.
Uit autopsie bleek dat er sprake was van een overdosis lidocaïne, een plaatselijk verdovingsmiddel.
Ja, ok, en lees nu het topic nog even door voordat je reageert.quote:Op maandag 8 september 2025 14:43 schreef SEMTEX het volgende:
En echt als onomstotelijk bewezen is dat iemand het gedaan heeft.
Had ik geen zin inquote:Op maandag 8 september 2025 15:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, ok, en lees nu het topic nog even door voordat je reageert.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |