Singapore heeft ook overal camera's hangen en bv. sociale woningbouw voor 80% van de bevolking. Dat zou ook een argument kunnen zijn voor pakkans of een sociale leefomgeving creëeren.quote:Op maandag 1 september 2025 19:53 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ja Singapore is daar het bewijs van
Ook China is daar goed mee bezig
Er zijn gewoon teveel mensen op deze aardbodem die zichzelf niet controle hebben
die moeten gewoon bijgestuurd worden om de rest van de samenleving niet tot last te zijn
Exacte cijfers is lastig te geven. En zou de discussie ook troebel maken.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 09:32 schreef Haushofer het volgende:
Als je voor de doodstraf bent moet je afwegen hoeveel onterechte terdoodveroordeelden je bereid bent te maken, want zoals iedereen weet: bij bureaucratie worden er fouten gemaakt (niet alleen qua schuld, maar ook qua zwaarte van de straf). Het argument "alleen bij onomstotelijk bewezen" is dus kul. Dat meende men b.v. bij Lucia de Berk aanvankelijk ook vrijwel (zie ook mijn boek Goddelijke Patronen).
Aldus de vraag voor de voorstanders hier: welk percentage onterechte doodstraffen is voor jullie nog acceptabel?
Maar op Lamme en Swaab is ook weer kritiek. Vooral vanuit filosofisch-wetenschappelijke hoek. Want hun eigen schuld is, want hun boeken zijn niet zuiver wetenschappelijk.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 19:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Lees b.v. Lamme of Swaab. Ik stel overigens niet dat de vrije wil niet bestaat, maar dat we onze vrije wil een enorme rol toedichten terwijl dat wetenschappelijk zeer valt te betwijfelen.
Ja, met name Lamme trekt het tot in het extreme.quote:Op vrijdag 5 september 2025 12:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar op Lamme en Swaab is ook weer kritiek. Vooral vanuit filosofisch-wetenschappelijke hoek. Want hun eigen schuld is, want hun boeken zijn niet zuiver wetenschappelijk.
Waarom is de doodstraf bij 'zaken als Dutroux' dan een 'noodzaak'? Wat is er mis mee om zo'n man gewoon tot zijn dood in een fabriek productiewerk te laten doen om zijn eigen kost en inwoning te betalen?quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:53 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ja ach, perfectie bestaat nu eenmaal niet en we zullen met 99,9% zekerheid genoegen nemen moeten. Bij terreuraanslagen of zaken als Dutroux is de doodstraf gewoon een noodzaak.
Wellicht kunnen er gradaties qua zekerheid van bewijs zijn.
ik had die jongens van Mallorca die de Carlo in vereniging hebben doodgeschopt allemaal doodstraf gegevenquote:Op vrijdag 5 september 2025 13:34 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Waarom is de doodstraf bij 'zaken als Dutroux' dan een 'noodzaak'? Wat is er mis mee om zo'n man gewoon tot zijn dood in een fabriek productiewerk te laten doen om zijn eigen kost en inwoning te betalen?
Ik vind de doodstraf voor sommige mensen zelfs heel genadig. Te genadig zou je bijna kunnen zeggen. Niet voor niks dat veel van dergelijke lieden in hun cel alsnog zelfmoord plegen; omdat ze weten dat het alternatief nog vele malen erger is.
En de doodstraf is (voor mij persoonlijk) gewoon een absolute no-go. Omdat je het net zo vaak 'zeker weet' totdat je er een keer naast zit. En die ene misser is voor mij al voldoende om volmondig nee te zeggen tegen de doodstraf.
Ik geloof niet dat er meer echte argumenten voor de doodstraf zijn dan slechts wraakzucht. Dan resteert de vraag in hoeverre je wraakzucht een rol wilt laten spelen in het strafrecht en daarna welke morele grenzen je daarbij wilt hanteren.quote:Op zondag 7 september 2025 10:59 schreef Fer het volgende:
Hoeveel mensen zijn er in Nederland na een veroordeling van 20 jaar of meer vrijgekomen en heeft daarna weer moord gepleegd?
Heel goed. Laat die onderbuikgevoelens er maar uit. Toe maar.quote:Op zondag 7 september 2025 10:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik had die jongens van Mallorca die de Carlo in vereniging hebben doodgeschopt allemaal doodstraf gegeven
niet willen praten , ok allemaal
Ja ook lekker genuanceerd om een mening die je niet bevalt meteen weg te zetten als "onderbuik"quote:Op zondag 7 september 2025 12:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Heel goed. Laat die onderbuikgevoelens er maar uit. Toe maar.
Lucht op, hé?
Dat geeft weer ruimte tot genuanceerd denken
Probeer er dan eens een verdedigbare opvatting van te maken?quote:Op zondag 7 september 2025 12:17 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ja ook lekker genuanceerd om een mening die je niet bevalt meteen weg te zetten als "onderbuik"
"Niet bevalt", "ondoordacht", "juridisch onhaalbaar", "mensen wellicht vermoorden die alleen hun mond niet willen opentrekken", potayto potato.quote:Op zondag 7 september 2025 12:17 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ja ook lekker genuanceerd om een mening die je niet bevalt meteen weg te zetten als "onderbuik"
Heel goed van je.quote:Op zondag 7 september 2025 12:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zal lang en diep nadenken en dan uiterst zorgvuldig de desbetreffende post proberen te bekritiseren
Als je een normale innerlijke beschaving hebt als rationeel en opgevoed mens, zou de gedachte niet eens bij je mogen opkomen om de staat volmacht te geven haar eigen burgers te doden om burgers te leren dat ze geen mensen mogen doden.quote:
Er zijn argumenten via het categorisch imperatief van Kant, het gelijkheidsbeginsel, lex talionis en nog wat andere argumenten.quote:Op zondag 7 september 2025 11:06 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat er meer echte argumenten voor de doodstraf zijn dan slechts wraakzucht. Dan resteert de vraag in hoeverre je wraakzucht een rol wilt laten spelen in het strafrecht en daarna welke morele grenzen je daarbij wilt hanteren.
Volgens mij is er dus geen goed pleidooi voor de doodstraf mogelijk.
quote:Voor Kant is het straffen van een moordenaar met de doodstraf geen middel om een doel te bereiken (zoals afschrikking), maar een doel op zich, een vorm van rechtvaardige vergelding die de gelijkheid hoog houdt en de inherente waardigheid van de crimineel beschermt door ervoor te zorgen dat hij de straf krijgt die hij verdient voor een misdaad die fundamentele morele en juridische principes schendt.
Het is ook niet de staat die dat doet: het zijn de inwoners van de staat die toestemmen, door deelname aan de staat en daarbij behorende wetten te accepteren, dat zij, indien de doodstraf opgenomen is als wet, gedood kunnen worden als kan worden vastgesteld is dat zijn een bepaalde wet hebben overtreden waarbij de doodstraf kan worden uitgevoerd.quote:Op zondag 7 september 2025 16:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Als je een normale innerlijke beschaving hebt als rationeel en opgevoed mens, zou de gedachte niet eens bij je mogen opkomen om de staat volmacht te geven haar eigen burgers te doden om burgers te leren dat ze geen mensen mogen doden.
https://www.telegraaf.nl/(...)n-zien/88883091.htmlquote:Op vrijdag 5 september 2025 12:25 schreef Dagoduck het volgende:
Alle voorstanders mogen The Innocence Files wel eens gaan kijken.
Hij ontkent allesquote:'Franse horrordokter vergiftigt 30 patiënten: 12 doden om reanimatievaardigheden te laten zien'
Een Franse dokter wordt ervan beschuldigd dertig patiënten opzettelijk te hebben vergiftigd, van wie er twaalf zijn overleden.
De vermoedelijke reden: hij wilde laten zien hoe goed hij kon reanimeren. Maandag moest hij voor de rechter verschijnen om zich te verantwoorden.
1 uur geleden
De 53-jarige Frederic Pechier werkte als anesthesist bij twee klinieken in de stad Besançon.
Tussen 2008 en 2017 kregen een aantal van zijn patiënten onder verdachte omstandigheden een hartstilstand, twaalf van hen overleefden het niet.
quote:Levenslange celstraf
Hij riskeert een levenslange celstraf. Pechier ontkent alle aantijgingen en stelt dat hij sterk bewijs heeft om zijn onschuld te bewijzen.
Hij vindt niet dat hij verantwoordelijk is voor het leed van de familie van de slachtoffers.
quote:,,Ik heb hier 17 jaar op gewacht", vertelt Amandine Lehlen voorafgaand aan het proces.
Haar vader is een van de vermeende slachtoffers en overleed in 2008 aan een hartstilstand tijdens een nieroperatie.
Uit autopsie bleek dat er sprake was van een overdosis lidocaïne, een plaatselijk verdovingsmiddel.
Ja, ok, en lees nu het topic nog even door voordat je reageert.quote:Op maandag 8 september 2025 14:43 schreef SEMTEX het volgende:
En echt als onomstotelijk bewezen is dat iemand het gedaan heeft.
Had ik geen zin inquote:Op maandag 8 september 2025 15:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, ok, en lees nu het topic nog even door voordat je reageert.
Goede redeneringquote:Op vrijdag 22 augustus 2025 22:55 schreef roos94 het volgende:
Ergens is de doodstraf wel een raar iets. Jij hebt iemand vermoord dat mag niet! Dus nu vermoorden wij jou.
Daar heb je in de forensische zorg taxatieinstrumenten voor.quote:Op zondag 24 augustus 2025 03:44 schreef kipknots het volgende:
[..]
Hoe bepaal je de kans op herhaling?
Zou je met dit verhaal uberhaupt nog kunnen veroordelen?quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Beelden kunnen vervalst worden, dna biedt geen absoluut bewijs. En nogmaals: waarom zou een bekentenis een kans naar 100% brengen? Genoeg voorbeelden van mensen die onterecht bekennen. Denk b.v. aan de Bredase restaurantmoord.
Maar goed, geloof wat je wil
Ja, als je risico's tegen elkaar afweegt. Dat blijft iets subjectiefs, natuurlijk.quote:Op maandag 8 september 2025 16:31 schreef ZarB het volgende:
[..]
Zou je met dit verhaal uberhaupt nog kunnen veroordelen?
Als je de beelden ziet van die man in de metro (zie topic verderop), dan zeg jij dat je rekening moet houden met beelden die niet kloppen/vervalst zijn (bijvoorbeeld) dus kun je niet 100% zekerheid zeggen dat hij dit heeft gedaan. En dus geen doodstraf, maar als er 99.9% kans is dat hij het wel heeft gedaan dan sluiten we hem op want dan is het gevaar uit de maatschappij. Mocht later blijken dat die 0.1% toch klopte (en dus onschuldigd was) dan is er geen heel groot probleem en halen we hem weer uit de bajes.quote:Op maandag 8 september 2025 19:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, als je risico's tegen elkaar afweegt. Dat blijft iets subjectiefs, natuurlijk.
Dat geldt ook voor de doodstraf, maar ik heb nog geen voorstander gezien die expliciet genoegen nam met een klein aantal onterecht geëxecuteerden (wat overigens niet hetzelfde is als onschuldigen). Dat wordt dan vermomd met het gekunstelde "onomstotelijke bewijzen".
Ik sympathiseer niet met Breivik. Maar wat ik er een beetje op tegen heb is dat als je de doodstraf zou introduceren, het al snel een emotioneel arbitraire kwestie wordt en de piketpaaltjes naar voren kunnen worden verschoven door nieuwe verkeerde regimes.quote:Op maandag 8 september 2025 16:28 schreef matspontius het volgende:
[..]
Goede redeneringWel eens gedacht aan het beschermen van de samenleving tegen seriemoordenaars, serie verkrachters etc. Zo'n compleet gestoorde Breivik moet op kosten van de maatschapij onderhouden worden ja en ooit weer terug in de maatschappij?
Nee.quote:Op maandag 8 september 2025 19:35 schreef ZarB het volgende:
[..]
Als je de beelden ziet van die man in de metro (zie topic verderop), dan zeg jij dat je rekening moet houden met beelden die niet kloppen/vervalst zijn (bijvoorbeeld) dus kun je niet 100% zekerheid zeggen dat hij dit heeft gedaan. En dus geen doodstraf, maar als er 99.9% kans is dat hij het wel heeft gedaan dan sluiten we hem op want dan is het gevaar uit de maatschappij. Mocht later blijken dat die 0.1% toch klopte (en dus onschuldigd was) dan is er geen heel groot probleem en halen we hem weer uit de bajes.
Maar beter zo, dan dat we grote criminelen wel rond laten lopen omdat we het niet met 100% zekerheid kunnen zeggen.
Zoiets?
Ja dat is nu weg.quote:Op maandag 8 september 2025 21:59 schreef Haushofer het volgende:
Ik mis even waar het off-topic gaat...
En dat gaan we maximaal 12 jaar opbergen in een luxe cel en daarna verspijkeren we nog tonnen aan TBS voor zo'n waardeloos en minderwaardig schepsel.quote:Aan het leven van de 37-jarige Misha Visser uit Amsterdam kwam op 21 oktober vorig jaar op een gruwelijke manier een einde. Zijn vriend en buurman Selim I. (33) kneep zijn keel dicht en stak hem met 51 messteken dood. „Wat gebeurd is, is gebeurd. Het doet me niet zoveel. Ik heb ergere dingen meegemaakt”, zei de weinig berouwvolle verdachte.
Beredeneer je dit vanuit het humanisme?quote:Op maandag 8 september 2025 21:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
De doodstraf is het summum van barbarisme.
That is all.
Niet voor mensen die barbaarse gewoontes hebben.quote:Op maandag 8 september 2025 21:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
De doodstraf is het summum van barbarisme.
That is all.
Wil je ff stoppen om mijn UI te gebruiken ... Ik wil nergens mee geassocieerd worden !!!!quote:Op donderdag 25 september 2025 19:01 schreef SmartVision het volgende:
[..]
Niet voor mensen die barbaarse gewoontes hebben.
Wat bedoelt u precies mevrouw? Ui? je bedoelt avatar? ik zie inderdaad dat we hetzelfde plaatje hebben. Ik heb deze gewoon gedownload vanaf internet.quote:Op vrijdag 26 september 2025 21:02 schreef chufi het volgende:
[..]
Wil je ff stoppen om mijn UI te gebruiken ... Ik wil nergens mee geassocieerd worden !!!!
Ja ja ... hij is van mij en wil graag dat je een andere neemtquote:Op vrijdag 26 september 2025 21:16 schreef SmartVision het volgende:
[..]
Wat bedoelt u precies mevrouw? Ui? je bedoelt avatar? ik zie inderdaad dat we hetzelfde plaatje hebben. Ik heb deze gewoon gedownload vanaf internet.
Mevrouw, we kunnen toch vrienden worden? En allebei het plaatje gebruiken. Het is een plaatje van Walt Disney. De rechten liggen bij hun en niet bij u.quote:Op vrijdag 26 september 2025 21:17 schreef chufi het volgende:
[..]
Ja ja ... hij is van mij en wil graag dat je een andere neemt
De edits en de flessen op het eind zijn van mij en die zijn door mij gemaakt.. gebruik het hier al 15 jaar .. Ik krijg reacties van mensen omdat ze mijn avatar zien en denken dat ik het ben dus please zoek een ander leuke avaquote:Op vrijdag 26 september 2025 21:18 schreef SmartVision het volgende:
[..]
Mevrouw, we kunnen toch vrienden worden? En allebei het plaatje gebruiken. Het is een plaatje van Walt Disney. De rechten liggen bij hun en niet bij u.
quote:Op donderdag 25 september 2025 19:01 schreef SmartVision het volgende:
[..]
Niet voor mensen die barbaarse gewoontes hebben.
Oke ik zal het voor deze keer gaan aanpassenquote:Op vrijdag 26 september 2025 21:17 schreef chufi het volgende:
[..]
Ja ja ... hij is van mij en wil graag dat je een andere neemt
Dank je wel ... succes met het zoeken van een beter geschikt plaatjequote:Op vrijdag 26 september 2025 21:33 schreef SmartVision het volgende:
[..]
Oke ik zal het voor deze keer gaan aanpassen
![]()
En als een persoon die levenslang heeft gekregen voor een doodstraf zou willen kiezen?quote:Op vrijdag 26 september 2025 21:48 schreef Bill_Hillie het volgende:
Je leest wel eens artikelen en dan zegt je onderbuik...geef deze persoon maar een spuitje. Wanneer ik het een en ander laat bezinken kom ik toch steevast op het volgende uit...je moet het niet willen om als samenleving een systeem in te richten waarbij je mensen het recht op leven ontneemt. Oké, dan zitten ze maar gevangen tot hun dood - verdienen ze ook - maar wie ben jij of ik om een ander het recht tot leven te ontnemen? Kortom: ik ben tegen de doodstraf. Er zijn ook nog cases te benoemen in het verleden waarbij iemand ten onrechte veroordeeld is tot de doodstraf, dus op dat punt blijft het ook altijd een discutabel ding.
Dan nog niet, degene moet de straf dragen die hem is gegeven.quote:Op vrijdag 26 september 2025 21:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
En als een persoon die levenslang heeft gekregen voor een doodstraf zou willen kiezen?
Wie is Lucia de Berk?quote:Op vrijdag 26 september 2025 22:07 schreef Hanca het volgende:
In principe heeft dit topic maar 1 naam nodig:
Lucia de Berk
Dan is elk argument voor verdwenen.
Eén van de grootste schandalen in onze justitiële geschiedenis: een zuster die gewoon haar werk deed maar de pech had dat er meer mensen dood gingen tijdens haar diensten dan waarschijnlijk werd geacht, dus werd geconcludeerd dat zij ze wel moest vermoorden.quote:
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die tot levenslang is veroordeeld, voor de doodstraf zou kiezen. Levenslang biedt immers toch de kans dat je ooit gratie krijgt en weer vrij komt, vooral nu er na 25 jaar een herbeoordeling plaats moet vinden.quote:Op vrijdag 26 september 2025 21:51 schreef BlaZ het volgende:
En als een persoon die levenslang heeft gekregen voor een doodstraf zou willen kiezen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |