abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 september 2025 @ 16:28:09 #226
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_218715774
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 22:55 schreef roos94 het volgende:
Ergens is de doodstraf wel een raar iets. Jij hebt iemand vermoord dat mag niet! Dus nu vermoorden wij jou. :+
Goede redenering ^O^ Wel eens gedacht aan het beschermen van de samenleving tegen seriemoordenaars, serie verkrachters etc. Zo'n compleet gestoorde Breivik moet op kosten van de maatschapij onderhouden worden ja en ooit weer terug in de maatschappij?
"Hoka Hey!"
  maandag 8 september 2025 @ 16:29:27 #227
338319 ZarB
Piña colada
pi_218715782
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 03:44 schreef kipknots het volgende:

[..]
Hoe bepaal je de kans op herhaling?
Daar heb je in de forensische zorg taxatieinstrumenten voor.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  maandag 8 september 2025 @ 16:31:49 #228
338319 ZarB
Piña colada
pi_218715796
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 19:02 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Beelden kunnen vervalst worden, dna biedt geen absoluut bewijs. En nogmaals: waarom zou een bekentenis een kans naar 100% brengen? Genoeg voorbeelden van mensen die onterecht bekennen. Denk b.v. aan de Bredase restaurantmoord.

Maar goed, geloof wat je wil :)
Zou je met dit verhaal uberhaupt nog kunnen veroordelen?
pi_218717046
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 16:31 schreef ZarB het volgende:

[..]
Zou je met dit verhaal uberhaupt nog kunnen veroordelen?
Ja, als je risico's tegen elkaar afweegt. Dat blijft iets subjectiefs, natuurlijk.

Dat geldt ook voor de doodstraf, maar ik heb nog geen voorstander gezien die expliciet genoegen nam met een klein aantal onterecht geëxecuteerden (wat overigens niet hetzelfde is als onschuldigen). Dat wordt dan vermomd met het gekunstelde "onomstotelijke bewijzen".
  maandag 8 september 2025 @ 19:35:29 #230
338319 ZarB
Piña colada
pi_218717250
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 19:16 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ja, als je risico's tegen elkaar afweegt. Dat blijft iets subjectiefs, natuurlijk.

Dat geldt ook voor de doodstraf, maar ik heb nog geen voorstander gezien die expliciet genoegen nam met een klein aantal onterecht geëxecuteerden (wat overigens niet hetzelfde is als onschuldigen). Dat wordt dan vermomd met het gekunstelde "onomstotelijke bewijzen".
Als je de beelden ziet van die man in de metro (zie topic verderop), dan zeg jij dat je rekening moet houden met beelden die niet kloppen/vervalst zijn (bijvoorbeeld) dus kun je niet 100% zekerheid zeggen dat hij dit heeft gedaan. En dus geen doodstraf, maar als er 99.9% kans is dat hij het wel heeft gedaan dan sluiten we hem op want dan is het gevaar uit de maatschappij. Mocht later blijken dat die 0.1% toch klopte (en dus onschuldigd was) dan is er geen heel groot probleem en halen we hem weer uit de bajes.
Maar beter zo, dan dat we grote criminelen wel rond laten lopen omdat we het niet met 100% zekerheid kunnen zeggen.

Zoiets?
pi_218717284
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 16:28 schreef matspontius het volgende:

[..]
Goede redenering ^O^ Wel eens gedacht aan het beschermen van de samenleving tegen seriemoordenaars, serie verkrachters etc. Zo'n compleet gestoorde Breivik moet op kosten van de maatschapij onderhouden worden ja en ooit weer terug in de maatschappij?
Ik sympathiseer niet met Breivik. Maar wat ik er een beetje op tegen heb is dat als je de doodstraf zou introduceren, het al snel een emotioneel arbitraire kwestie wordt en de piketpaaltjes naar voren kunnen worden verschoven door nieuwe verkeerde regimes.

Wat ook niet handig is, is dat je levend bewijsmateriaal vernietigd.

Er zijn genoeg zaken geweest waar de dader later ook aan gekoppeld bleek, of dat deze iets wist over een andere dader. Dan kun je die niet ondervragen, want dan ligt ie al onder de zoden.

Een Epstein heeft dan niet de doodstraf ontvangen (Al zou je dat misschien zo kunnen zien). Die zou nu wel van onschatbare waarde zijn geweest in Trump zn zaken.

Dus, helaas blijf ik altijd tegen.
pi_218717967
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 19:35 schreef ZarB het volgende:

[..]
Als je de beelden ziet van die man in de metro (zie topic verderop), dan zeg jij dat je rekening moet houden met beelden die niet kloppen/vervalst zijn (bijvoorbeeld) dus kun je niet 100% zekerheid zeggen dat hij dit heeft gedaan. En dus geen doodstraf, maar als er 99.9% kans is dat hij het wel heeft gedaan dan sluiten we hem op want dan is het gevaar uit de maatschappij. Mocht later blijken dat die 0.1% toch klopte (en dus onschuldigd was) dan is er geen heel groot probleem en halen we hem weer uit de bajes.
Maar beter zo, dan dat we grote criminelen wel rond laten lopen omdat we het niet met 100% zekerheid kunnen zeggen.

Zoiets?
Nee.

Allereerst is dat wel heel theoretisch. Het is een glijdende schaal wat we als "onomstotelijk bewezen" achten. Natuurlijk, ik kan ook zaken bedenken zoals een Breivik waarbij je wel een hersenbloeding moet hebben gehad om te denken dat de man misschien onschuldig is. Maar waar ligt de grens? Dáár worden fouten gemaakt. Ik verbaas me eerlijk gezegd over het gemak waarmee mensen menen dat een overheid dit soort kwesties foutloos kan toepassen. Daarvoor hoeven we niet eens naar fouten in de rechtspraak te kijken, maar ook b.v. in de toeslagenaffaire. Maar dat is allemaal al eerder voorbij gekomen.

Ten tweede is er wel degelijk een "groot probleem" als iemand onschuldig wordt opgesloten. Maar de doodstraf verkeerd toepassen is niet alleen een kwestie van schuld v.s. onschuld, maar ook de vraag of de straf überhaupt juist wordt toegepast. Iemand kan prima schuldig zijn en te zwaar gestraft worden.

Tot slot heeft niemand het over "grote criminelen dan maar vrij rond laten lopen".
  maandag 8 september 2025 @ 21:00:49 #233
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218718047
De doodstraf is het summum van barbarisme.

That is all.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator maandag 8 september 2025 @ 21:45:48 #234
236264 crew  capricia
pi_218718408
On topic. Aub.

"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 8 september 2025 @ 22:21:21 #236
236264 crew  capricia
pi_218718668
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 21:59 schreef Haushofer het volgende:
Ik mis even waar het off-topic gaat...
Ja dat is nu weg.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218732296
Naar mijn idee hebben we hier een topkandidaat voor euthanasie op staatskosten:

quote:
Aan het leven van de 37-jarige Misha Visser uit Amsterdam kwam op 21 oktober vorig jaar op een gruwelijke manier een einde. Zijn vriend en buurman Selim I. (33) kneep zijn keel dicht en stak hem met 51 messteken dood. „Wat gebeurd is, is gebeurd. Het doet me niet zoveel. Ik heb ergere dingen meegemaakt”, zei de weinig berouwvolle verdachte.
En dat gaan we maximaal 12 jaar opbergen in een luxe cel en daarna verspijkeren we nog tonnen aan TBS voor zo'n waardeloos en minderwaardig schepsel.

Selim bedankt, in woord en daad heb je uitstekend geillustreerd hoe je de samenleving beter kunt maken door bepaalde figuren op te ruimen.

Artikel achter de betaalmuur https://www.telegraaf.nl/(...)?recommender=Proteus
-
pi_218859293
Selim, de "het doet me niet zoveel" moordenaar gaat 10 jaar de cel in en wordt daarna vertroeteld met een TBS behandeling.

Beter ruimen we dit soort uitschot meteen en definitief op in plaats van daar nog miljoenen euro's tegen aan te gooien. Maar voor nu is het even niet anders.

Deze keer is het artikel vrij toegankelijk.
https://www.telegraaf.nl/(...)zoveel/92549828.html
-
  woensdag 24 september 2025 @ 18:34:01 #239
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218860188
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 21:00 schreef EttovanBelgie het volgende:

That is all.
Beredeneer je dit vanuit het humanisme?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_218869187
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 21:00 schreef EttovanBelgie het volgende:

That is all.
Niet voor mensen die barbaarse gewoontes hebben.
  vrijdag 26 september 2025 @ 21:02:55 #241
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_218879254
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2025 19:01 schreef SmartVision het volgende:

[..]
Wil je ff stoppen om mijn UI te gebruiken ... Ik wil nergens mee geassocieerd worden !!!!
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_218879379
quote:
99s.gif Op vrijdag 26 september 2025 21:02 schreef chufi het volgende:

[..]
Wil je ff stoppen om mijn UI te gebruiken ... Ik wil nergens mee geassocieerd worden !!!!
Wat bedoelt u precies mevrouw? Ui? je bedoelt avatar? ik zie inderdaad dat we hetzelfde plaatje hebben. Ik heb deze gewoon gedownload vanaf internet.
  vrijdag 26 september 2025 @ 21:17:05 #243
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_218879387
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 21:16 schreef SmartVision het volgende:

[..]
Wat bedoelt u precies mevrouw? Ui? je bedoelt avatar? ik zie inderdaad dat we hetzelfde plaatje hebben. Ik heb deze gewoon gedownload vanaf internet.
Ja ja ... hij is van mij en wil graag dat je een andere neemt
Musica Español
Come On
pi_218879396
quote:
99s.gif Op vrijdag 26 september 2025 21:17 schreef chufi het volgende:

[..]
Mevrouw, we kunnen toch vrienden worden? En allebei het plaatje gebruiken. Het is een plaatje van Walt Disney. De rechten liggen bij hun en niet bij u.
  vrijdag 26 september 2025 @ 21:20:36 #245
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_218879416
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 21:18 schreef SmartVision het volgende:

[..]
Mevrouw, we kunnen toch vrienden worden? En allebei het plaatje gebruiken. Het is een plaatje van Walt Disney. De rechten liggen bij hun en niet bij u.
De edits en de flessen op het eind zijn van mij en die zijn door mij gemaakt.. gebruik het hier al 15 jaar .. Ik krijg reacties van mensen omdat ze mijn avatar zien en denken dat ik het ben dus please zoek een ander leuke ava
Musica Español
Come On
pi_218879479
Bij uitzonderlijke gevallen die in hechtenis staatsgevaarlijk blijven en teveel geld kosten, zoals Taghi mag wat mij betreft gerust de elecktrische stoel afgestoft worden.
Vakman pur sang
  vrijdag 26 september 2025 @ 21:28:11 #247
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218879484
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2025 19:01 schreef SmartVision het volgende:

[..]
:z
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218879534
quote:
99s.gif Op vrijdag 26 september 2025 21:17 schreef chufi het volgende:

[..]
Oke ik zal het voor deze keer gaan aanpassen
:) :)
  vrijdag 26 september 2025 @ 21:35:01 #249
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_218879557
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 21:33 schreef SmartVision het volgende:

[..]
Oke ik zal het voor deze keer gaan aanpassen
:) :)
Dank je wel ... succes met het zoeken van een beter geschikt plaatje
Musica Español
Come On
pi_218879694
Je leest wel eens artikelen en dan zegt je onderbuik...geef deze persoon maar een spuitje. Wanneer ik het een en ander laat bezinken kom ik toch steevast op het volgende uit...je moet het niet willen om als samenleving een systeem in te richten waarbij je mensen het recht op leven ontneemt. Oké, dan zitten ze maar gevangen tot hun dood - verdienen ze ook - maar wie ben jij of ik om een ander het recht tot leven te ontnemen? Kortom: ik ben tegen de doodstraf. Er zijn ook nog cases te benoemen in het verleden waarbij iemand ten onrechte veroordeeld is tot de doodstraf, dus op dat punt blijft het ook altijd een discutabel ding.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')