abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 september 2025 @ 21:51:53 #251
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218879732
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 21:48 schreef Bill_Hillie het volgende:
Je leest wel eens artikelen en dan zegt je onderbuik...geef deze persoon maar een spuitje. Wanneer ik het een en ander laat bezinken kom ik toch steevast op het volgende uit...je moet het niet willen om als samenleving een systeem in te richten waarbij je mensen het recht op leven ontneemt. Oké, dan zitten ze maar gevangen tot hun dood - verdienen ze ook - maar wie ben jij of ik om een ander het recht tot leven te ontnemen? Kortom: ik ben tegen de doodstraf. Er zijn ook nog cases te benoemen in het verleden waarbij iemand ten onrechte veroordeeld is tot de doodstraf, dus op dat punt blijft het ook altijd een discutabel ding.
En als een persoon die levenslang heeft gekregen voor een doodstraf zou willen kiezen?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_218879771
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 21:51 schreef BlaZ het volgende:

[..]
En als een persoon die levenslang heeft gekregen voor een doodstraf zou willen kiezen?
Dan nog niet, degene moet de straf dragen die hem is gegeven.

Wel een interessante vraag. Er zijn inderdaad wel van die psycho's die daarom hebben gevraagd, maar het niet hebben gekregen, maar wat mij betreft moet de uitspraak van de rechter de boventoon voeren tov wat de schuldige zelf wil.
pi_218879870
In principe heeft dit topic maar 1 naam nodig:

Lucia de Berk

Dan is elk argument voor verdwenen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_219030719
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2025 22:07 schreef Hanca het volgende:
In principe heeft dit topic maar 1 naam nodig:

Lucia de Berk

Dan is elk argument voor verdwenen.
Wie is Lucia de Berk?
pi_219030744
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 19:23 schreef Elzaas het volgende:

[..]
Wie is Lucia de Berk?
Eén van de grootste schandalen in onze justitiële geschiedenis: een zuster die gewoon haar werk deed maar de pech had dat er meer mensen dood gingen tijdens haar diensten dan waarschijnlijk werd geacht, dus werd geconcludeerd dat zij ze wel moest vermoorden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_219034387
Waarom sowieso iets barbaars als de doodstraf? En als je het dan hebt over zwaarder willen straffen: wat is zwaarder: meteen van alle leed af zijn of de rest van je leven moeten werken in een donkere fabriek om te boeten voor je zonden?

Wat mij betreft laat je dit soort gasten gewoon tot hun 80ste al het kutwerk doen wat de rest van Nederland niet wil doen, maar de doodstraf? Nee. Dat doen ze nog in apenlanden zoals de VS. Dan mag je een soort theater opvoeren voor de jury, om vervolgens te bidden tot alle goden dat ze je optreden geloven om vervolgens de doodstraf te ontlopen. Comedy capers.
pi_219035223
Nee, ik ben voor deze:

Bewezen moord met voorbedachte raden en 100% bewezen = levenslang
Maar dan wel met een touw met strop in de cel.

Kan de gedetineerde zelf kiezen om er een eind aan te maken.
pi_219035288
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 21:51 schreef BlaZ het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die tot levenslang is veroordeeld, voor de doodstraf zou kiezen. Levenslang biedt immers toch de kans dat je ooit gratie krijgt en weer vrij komt, vooral nu er na 25 jaar een herbeoordeling plaats moet vinden.

Ik kan me één geval voorstellen van iemand die levenslang heeft gekregen maar waarschijnlijk graag de doodstraf had gehad: Mohammed Bouyeri, de moordenaar van Theo van Gogh.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')