ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen:
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
• SNCF Voyageurs: 81,2 miljoen reizigers op TGV (+1,7%), 5,8 miljoen reizigers met Intercités (+3,1%), regionale treinen +3,9%, forenzenvervoer Parijs +6,5% • Keolis: reizigersaantallen op niveau van voor covid m.u.v. Parijs
En ook goederenvervoer en logistiek doet het nog altijd goed.
Investeringsprogramma van ¤ 4,9 miljard waarvan 60% zelfgefinancierd, meer dan 95% van dat geld gaat naar rail in Frankrijk.
Er kunnen heel veel dingen beter als de reiziger normaal zou doen. Maar ja... Het land is inmiddels vergeven van de egoïstische mongolen die zich vooral niet laten aanspreken.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zondag 27 juli 2025 13:32 schreef Duvel het volgende: Er kunnen heel veel dingen beter als de reiziger normaal zou doen. Maar ja... Het land is inmiddels vergeven van de egoïstische mongolen die zich vooral niet laten aanspreken.
Aan de andere kant zijn de treinen ronduit smerig. Dat ze vol met graffiti zitten kan de NS niets aan doen helaas. De smerigheid wel.
stupidity has become as common as common sense was before
[..] Zijn zulke curves gebruikelijk daar? Kan me niet voorstellen dat je daar sneller dan 30km/u overheen kunt?
Nee, die slinger is niet gebruikelijk. Die hoort daar niet te liggen.
Ik zag deze foto:
Vermoeden: aardverschuiving als gevolg van zware regenval -> trein ontspoort -> en eenmaal in de bocht zorgen de krachten ervoor dat het spoor zijdelings verschuift.
Vermoeden: aardverschuiving als gevolg van zware regenval -> trein ontspoort -> en eenmaal in de bocht zorgen de krachten ervoor dat het spoor zijdelings verschuift.
Over 5 jaar rijden er wel weer treinen
stupidity has become as common as common sense was before
Deze jongens rijden nog steeds, onder meer als ScotRail-intercity's naar Inverness en Aberdeen. Als je er instapt wandel je direct de jaren '70 in, maar ze zitten en rijden echt enorm fijn. Ze maakten toch degelijke dingen, zo'n 50 jaar terug.
Oh, en: Eindpunt van deze trein:
Tevens eindpunt van de wereld:
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
op station Haarlem wilt de machinist van een binnenrijdende SLT naar Hoorn kort de tyfoon gebruiken om een meeuw te verjagen die op het spoor stond. De tyfoon blijft vervolgens enige tijd hangen. Daarna bied de machinist zijn excuses aan via de intercom. De knop voor de tyfoon bleef vast zitten.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Mijn stoptrein gaat met +5 aankomen in Leeds. Reden: het toilet in de trein is kapot en bij het vorige station is wat langer gestopt om enkele passagiers naar de wc te laten gaan. Moet je in Nederland eens om komen
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Deze jongens rijden nog steeds, onder meer als ScotRail-intercity's naar Inverness en Aberdeen. Als je er instapt wandel je direct de jaren '70 in, maar ze zitten en rijden echt enorm fijn. Ze maakten toch degelijke dingen, zo'n 50 jaar terug.
In het zuidwesten van Engeland, tussen (Exeter/)Plymouth en Penzance, rijden er nog een paar HSTs rond. Die gaan later dit jaar buiten dienst om te worden vervangen door dieseltreinstellen.
Deze jongens rijden nog steeds, onder meer als ScotRail-intercity's naar Inverness en Aberdeen. Als je er instapt wandel je direct de jaren '70 in, maar ze zitten en rijden echt enorm fijn. Ze maakten toch degelijke dingen, zo'n 50 jaar terug.
Ook maar even zelf op de foto gezet, ik was er toch:
De zwarte 26020 die ernaast staat is het goederenzusje van de NS1500.
Mocht je dit museum willen bezoeken dan zou ik in elk geval nog even tot eind september wachten. Ze zijn nogal aan het verbouwen en er is een complete vleugel dicht die in september weer open moet. Het hele project moet af zijn in 2027.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Het is geen exclusieve goederenloc! Een aantal van de locs in de serie had zelfs stoomverwarming.
De Class 77/1500 was bedacht voor intercities, maar na proefnemingen in Nederland bleek de loc niet geschikt voor hogere snelheden. Dit komt onder andere door de bevestiging van de buffers en trekhaak aan het draaistel in plaats van het locframe zelf.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Dit jaar is het 200 jaar geleden dat de Stockton & Darlington Railway opende, de eerste moderne spoorweg ter wereld. Dat wordt het hele jaar door gevierd, met het Railway 200 evenement.
In Derby houdt treinenbouwer Alstom dit weekend 'The Greatest Gathering': een tentoonstelling van allerlei soorten materieel, zowel historisch als modern, die je op de Britse sporen kunt aantreffen. Ook zijn er nog allerlei andere evenementen.
Lekker bezig... Ik hoop dat die lui keihard aangepakt worden. Sowieso vind ik dit soort sabotage sowieso verkeerd, maar met de spoorwegen pak je toch juist de verkeerde sector. Neem dan een luchthaven is saboteer de aansluiting van een hoogoven of kolencentrale als je kopen transport wilt aanpakken.
Op vrijdag 1 augustus 2025 11:36 schreef James1988 het volgende: Dit jaar is het 200 jaar geleden dat de Stockton & Darlington Railway opende, de eerste moderne spoorweg ter wereld. Dat wordt het hele jaar door gevierd, met het Railway 200 evenement.
In Derby houdt treinenbouwer Alstom dit weekend 'The Greatest Gathering': een tentoonstelling van allerlei soorten materieel, zowel historisch als modern, die je op de Britse sporen kunt aantreffen. Ook zijn er nog allerlei andere evenementen.
[..] Mooie collectie. Maar het evenement is uitverkocht.
Dat 200-logo is trouwens wel alom tegenwoordig in en rond treinen nu. Logisch ook, een bijzonder historisch moment.
De kaartjes voor dat evenement waren heel snel weg. Ze hebben een paar weken geleden een extra hoeveelheid beschikbaar gesteld en die waren ook snel uitverkocht.
Lekker bezig... Ik hoop dat die lui keihard aangepakt worden. Sowieso vind ik dit soort sabotage sowieso verkeerd, maar met de spoorwegen pak je toch juist de verkeerde sector. Neem dan een luchthaven is saboteer de aansluiting van een hoogoven of kolencentrale als je kopen transport wilt aanpakken.
Ben allang blij dat het geen Russen zijn. Steeds weer het vingertje wijzen naar Rusland, terwijl de Mossad in Europa vrij spel heeft.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Als mensen treuzelen met uitstappen of juist instappen kan dat inderdaad gebeuren. Van de week ook zoiets: We waren door een collega gebeld dat mensen de Eurocity Direct naar Brussel moesten halen (die op die dag door werkzaamheden vanaf Rotterdam vertrok), of we op Schiphol heel even een paar minuten op overstappers die per ongeluk op het verkeerde station waren ingestapt (Amsterdam Centraal in plaats van Amsterdam Zuid, waar wij stoppen als Intercity Direct). Geen probleem, we hebben genoeg rijtijd tussen Schiphol en Rotterdam. We zien de andere trein aankomen op spoor 4, wij staan op 6, dus mensen moeten wel nog even de trap op en af. Korte tijd later zien we een aantal mensen met koffers zich de trap af haasten en in onze trein stappen. Ondertussen komt er ook een dame met bagage rustig de trap af. Ik sta zelf buiten en ze vraagt aan mij of dit de trein naar Breda is die op het bord staat. Ik antwoord bevestigend. De dame bedankt mij, maar maakt echter geen aanstalten om in te stappen en rommelt wat met haar bagage, dus blijkbaar moet ze een andere trein hebben. We zien verder geen andere snelle overstappers meer, dus de conducteur besluit na nog even gewacht te hebben op mogelijk iets tragere overstappers dat we iedereen hebben en begint de deuren te sluiten. Ik stap zelf ook in. Op het moment dat de deuren dichtzitten en ik mijn eigen deur wil sluiten, draait de dame zich naar mij toe en zegt dat ze ook nog meemoet. Helaas voor haar, had ze maar meteen gewoon in moeten stappen. Ze heeft er letterlijk minuten de tijd voor gehad.
[ Bericht 2% gewijzigd door MTL op 02-08-2025 18:51:15 ]
station Uitgeest is net zo erg. Trein komt binnen op spoor 1a. terwijl passagiers nog uitstappen gaan de deuren al dicht. Nog voordat passagiers konden instappen waren de deuren al vergrendeld en ging de trein rijden. twee keer meegemaakt. Mag je een half uur wachten op de volgende.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Treinen met de Britse spoorwegen in een paar smiley's:
Prachtig onderhouden Britse stationnetjes, en veel gevoel voor historie Gratis (en schone) toiletten op ieder zichzelf respecterend station Punctualiteit Service! Zichtbaar personeel! Overal! (mag wat kosten, maar soit)
Geen vaste uurdienstregeling Achterlijk poortjes-systeem Prullenbakkenallergie op grote stations.
En een als bonus: een enkeltje Londen-Inverness uit de automaat kost al meer dan mijn tweeweekse interrail.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Dat kun je wel eens hebben ja, het verschilt echt heel erg per streek. Soms omdat de vraag er niet is, soms omdat de infrastructuur het niet toelaat (en niemand wil betalen om de infra uit te bouwen).
quote:
Achterlijk poortjes-systeem
Nog mooier is dat die poortjes alleen dicht zijn als er een toezichthouder is. Wanneer die naar huis gaat worden ze open gezet.
Maandag 18 Augustus zal de NS reisplanner bijgewerkt worden met de dienstregeling tijdens de DutchGP. Vorig jaar kon er nog gebruik gemaakt worden van het wissel bij Santpoort-Noord, echter is dat wissel gesaneerd. Ik ben benieuwd hoe men nu de sprinter Hoorn-Haarlem-Amsterdam gaat opknippen. Het idee om het stukje SantpoortNoord-Haarlem over het linkerspoor te doen was briljant.
[ Bericht 2% gewijzigd door spectrumanalyser op 04-08-2025 19:17:23 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op maandag 4 augustus 2025 18:14 schreef spectrumanalyser het volgende: Vrijdag zal de NS reisplanner bijgewerkt worden met de dienstregeling tijdens de DutchGP. Vorig jaar kon er nog gebruik gemaakt worden van het wissel bij Santpoort-Noord, echter is dat wissel gesaneerd. Ik ben benieuwd hoe men nu de sprinter Hoorn-Haarlem-Amsterdam gaat opknippen. Het idee om het stukje SantpoortNoord-Haarlem over het linkerspoor te doen was briljant.
Vorig jaar was er een knip in Santpoort Noord en reed er een pendel Sptn-Haarlem. Zoiets zullen ze nu weer wel doen.
God de Vader nog Wat is het allemaal weer user-friendly bij Scotrail
Trein uitgezocht, ticket gekocht en betaald. En feedback op het hele gezeik gegeven.
quote:
I hate this. All I need to do is go to the play store. All I need to do is know the name of your app. All I need to do is download your app. All I need to do is install your bloody app like I don't already have 5000 apps. All I need to do is download my ticket, all I need to do is activate my ticket. And all I need to do is be happy with this kind of "customer-friendliness"
While all I want is an email with my ticket attached as a PDF file. Is that so hard to grasp?
Nou heb ik dus nog steeds dat GODDAMN ticket niet. Klootzakkehondehoerehufters
[..] Dan is de vraag of het wissel er nog ligt voor Santpoort-Noord. Of gaat het hele stuk vanaf Beverwijk over 1 spoor.
Dat is weg, vorig jaar ging ook alles al over 1 spoor. Ten noorden van Santpoort over het westelijke spoor, ten zuiden over het oostelijke spoor. Geen wissel nodig
Op maandag 4 augustus 2025 22:29 schreef DeaDLocK2K het volgende: OV-Fiets-drama's want natuurlijk moesten ze een probleem dat prima opgelost was *opnieuw* oplossen.... met technologie...
Het is werkelijk een kutsysteem die nieuw sloten Ik probeer het huren van een ov fiets dan ook te voorkomen. Los daarvan is de reactie van de ns wel passend bij het bedrijf dat het aan het worden is, smerig.
stupidity has become as common as common sense was before
Op maandag 4 augustus 2025 22:29 schreef DeaDLocK2K het volgende: OV-Fiets-drama's want natuurlijk moesten ze een probleem dat prima opgelost was *opnieuw* oplossen.... met technologie...
Geen zin om een topic in TRV te openen dus even hier. Gisteren eindelijk het lijntje van Chemins de Fer de Provence van Nice naar Digne kunnen doen. Hoewel er door een buiten gebruik zijnde tunnel momenteel niet verder wordt gereden dan St André. Maar dit was wel een avontuurtje hoor. De lijn begint niet in Nice Ville maar bij een onbeduidend, spuuglelijk stationsgebouw dat om onduidelijke redenen pal achter het prachtige Gare du Sud is gebouwd. Door Nice rijdt de trein eerst tussen allerlei bebouwing door en daarna begint direct een flinke klim, waarbij het dieselstelletje brullend, hortend en stotend de berg op kruipt. Vervolgens rijdt de trein dwars door een canyon parallel aan de Var. De machinist had z’n deur open staan dus iedereen kon meekijken en de conducteur was een geschikte vent die met iedereen een praatje maakte (mits je een beetje Frans spreekt ). 2,5 uur gedaan over 90 km dus dan weet je hoe snel het gaat.
17 euro betaald, een kaartje kopen kan aan het loket, de app van ZOU! werkt voor geen meter. Ik zou er niet speciaal voor naar Frankrijk afreizen maar als je in de buurt bent is dit erg leuk om te doen.
Dat is leuk ja, heb ik in 2019 tot La Vesubie gereden. Hier nog wat meer inspiratie voor als je nog wat langer in de buurt bent Dr_Flash in TRV / Fles' Travelsnacks #5
[..] En dat terwijl het zoveel kansen biedt, geen sleutel kunnen kwijtraken of ergens in een broekzak..
Wat je bedoelt is "voor slordige mensen verplaatsen we het probleem van het verliezen van de sleutel naar het verliezen van de telefoon".
Verder is het een uitermate dom argument aangezien ieder fysiek ding verloren kan worden en er is gemigreerd van een fysiek ding naar een fysiek ding. Als je dit wil doen op de manier die jij voorstelt dan moet je de authenticatie verplaatsen naar het account van de gebruiker in plaats van naar de kaart. Dan boeit het geen fuck meer of je kaart kwijt is. Maar dan kan je ook gewoon met je bankpas óf je OVC reizen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Leuke plaatjes! Dank voor het linkje. Monaco ben ik jaren geleden al eens geweest, met het boemeltje van Nice naar Vintimille. Wist niet eens dat er ook een boot ging De autocollectie van de prins heb ik wel gemist maar we komen hier met enige regelmaat dus we gaan vast nog wel eens terug.
Ik hoopte ook zo’n oud stel te treffen maar die rijden niet meer naar Digne begreep ik, daar worden nu afgeleefde stellen met airco voor ingezet die zijn overgekomen uit Corsica. Het blijft wel een mooi lijntje. In Nederland zou zoiets allang gesloten en opgebroken zijn. Hier rijdt het nog en de trein was nog afgeladen ook.
[..] Het is werkelijk een kutsysteem die nieuw sloten Ik probeer het huren van een ov fiets dan ook te voorkomen. Los daarvan is de reactie van de ns wel passend bij het bedrijf dat het aan het worden is, smerig.
Ook gewoon aanzetten tot het doen van een valse aangifte, omdat het proces dat zegt. Wat een bedrijf
[..] Leuke plaatjes! Dank voor het linkje. Monaco ben ik jaren geleden al eens geweest, met het boemeltje van Nice naar Vintimille. Wist niet eens dat er ook een boot ging De autocollectie van de prins heb ik wel gemist maar we komen hier met enige regelmaat dus we gaan vast nog wel eens terug.
Ik hoopte ook zo’n oud stel te treffen maar die rijden niet meer naar Digne begreep ik, daar worden nu afgeleefde stellen met airco voor ingezet die zijn overgekomen uit Corsica. Het blijft wel een mooi lijntje. In Nederland zou zoiets allang gesloten en opgebroken zijn. Hier rijdt het nog en de trein was nog afgeladen ook.
Is wel de enige keer ooit dat ik in een trein met een handgeschakelde versnellingsbak gezeten heb
[..] Is wel de enige keer ooit dat ik in een trein met een handgeschakelde versnellingsbak gezeten heb
Ja, dat is redelijk uniek zeker anno 2025. Ik heb best wat van dit soort achteraflijntjes in Frankrijk gedaan maar er wordt in rap tempo gemoderniseerd, echt oud spul rijdt er nog maar weinig.
De volgende op het verlanglijstje is de Cevenol, 5 uur boemelen in een TER-stel
Op maandag 4 augustus 2025 22:29 schreef DeaDLocK2K het volgende: OV-Fiets-drama's want natuurlijk moesten ze een probleem dat prima opgelost was *opnieuw* oplossen.... met technologie...
Vanuit NS gezien snap ik wel dat ze klaar waren met het probleem "mensen vergeten de sleutel in te leveren":
quote:
Geen verloren sleutels 80 procent van de ov-fietsen in Nederland is inmiddels al voorzien van een nieuw slot. Met de ov-fietsen die in Utrecht vervangen worden, zit dat percentage op 93 procent. Het was volgens de NS tijd voor verandering. Maandelijks verdwenen er vijfhonderd sleutels.
,,Ontzettend zonde, want die fietsen konden dan allemaal niet gebruikt worden en het kost natuurlijk hartstikke veel geld om steeds die sloten te vervangen”, vertelt Van Amerongen. „Reizigers zetten vaak uit gewoonte hun ov-fiets op slot en namen de sleutel mee naar huis.”
Het elektronische slot is op zich een goed idee, maar de implementatie is niet heel erg intuïtief. De laatste keer dat ik een OV-fiets met zo'n nieuw slot huurde moest ik echt 2x lezen voor ik begreep wat ik nou eigenlijk moest doen.
Kaart ertegen om te starten. Knopje indrukken en slot erop om te eindigen. Nette notificaties in de app erbij. Snap niet wat daar moeilijk aan is.
Dat handmatig scannen door de beheerders of die automatische sleutelkluisjes werken echt niet op een middelgroot station waar meerdere mensen tegelijk OV-fietsen willen halen en inleveren.
Minstens zo erg is de fietsendiefstal bij zogenaamde bewaakte stallingen. Van station Alkmaar Noord zijn in 6 maanden tijd 50 fietsen gestolen, uit de bewaakte stalling. Je komt er simpelweg binnen met een willekeurige ov-chipkaart.
Op dinsdag 5 augustus 2025 08:22 schreef Spablauw214 het volgende: Geen zin om een topic in TRV te openen dus even hier. Gisteren eindelijk het lijntje van Chemins de Fer de Provence van Nice naar Digne kunnen doen. Hoewel er door een buiten gebruik zijnde tunnel momenteel niet verder wordt gereden dan St André. Maar dit was wel een avontuurtje hoor. De lijn begint niet in Nice Ville maar bij een onbeduidend, spuuglelijk stationsgebouw dat om onduidelijke redenen pal achter het prachtige Gare du Sud is gebouwd. Door Nice rijdt de trein eerst tussen allerlei bebouwing door en daarna begint direct een flinke klim, waarbij het dieselstelletje brullend, hortend en stotend de berg op kruipt. Vervolgens rijdt de trein dwars door een canyon parallel aan de Var. De machinist had z’n deur open staan dus iedereen kon meekijken en de conducteur was een geschikte vent die met iedereen een praatje maakte (mits je een beetje Frans spreekt ). 2,5 uur gedaan over 90 km dus dan weet je hoe snel het gaat.
17 euro betaald, een kaartje kopen kan aan het loket, de app van ZOU! werkt voor geen meter. Ik zou er niet speciaal voor naar Frankrijk afreizen maar als je in de buurt bent is dit erg leuk om te doen.
Je hebt ook nog het lijntje tussen Nice en Breil-sur-Roya waar een klein treinmuseum is. Op dat station kun je ook naar Ventimiglia en naar Cuneo reizen.
Best goed geregeld in Italië met de HST’s, gisteren geboekt voor 5 september retourtje Bologna - Florence voor 2 personen net iets meer dan 50 euro. De deal voor een tientje was helaas al weg :-(
Voor de trein boot tijgers onder ons, naar huidige verwachting gaat in 2032 de brug over de straat van Messina geopend worden, met twee treinsporen. Afgelopen week is het realisatiecontract getekend en zal daarmee de veerboten gaan vervangen: https://strettodimessina.(...)tono-le-prime-opere/
Op vrijdag 8 augustus 2025 08:19 schreef b2py het volgende: Voor de trein boot tijgers onder ons, naar huidige verwachting gaat in 2032 de brug over de straat van Messina geopend worden, met twee treinsporen. Afgelopen week is het realisatiecontract getekend en zal daarmee de veerboten gaan vervangen: https://strettodimessina.(...)tono-le-prime-opere/
Op vrijdag 8 augustus 2025 08:19 schreef b2py het volgende: Voor de trein boot tijgers onder ons, naar huidige verwachting gaat in 2032 de brug over de straat van Messina geopend worden, met twee treinsporen. Afgelopen week is het realisatiecontract getekend en zal daarmee de veerboten gaan vervangen: https://strettodimessina.(...)tono-le-prime-opere/
Dit wordt één grote clusterfuck. Nog los van de onvermijdelijke corruptie en betrokkenheid van de georganiseerde misdaad moet ik überhaupt nog zien of het wel mogelijk is om zo’n lange hangbrug te bouwen. Met wat pech wordt het gewicht van de kabels zwaarder dan de maximale massa die eraan kan hangen. Maar ik ben geen natuurkundige verder.
[..] Dit wordt één grote clusterfuck. Nog los van de onvermijdelijke corruptie en betrokkenheid van de georganiseerde misdaad moet ik überhaupt nog zien of het wel mogelijk is om zo’n lange hangbrug te bouwen. Met wat pech wordt het gewicht van de kabels zwaarder dan de maximale massa die eraan kan hangen. Maar ik ben geen natuurkundige verder.
Je hoeft ook geen natuurkundige te zijn, constructeur is genoeg
Toen er onderhoud werd gepleegd aan deze zweefbaan, was een monteur vergeten zijn gereedschap op te ruimen. Daardoor ontspoorde de zweeftrein een dag later, en viel de Wupper in.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op zaterdag 9 augustus 2025 12:26 schreef spectrumanalyser het volgende: Toen er onderhoud werd gepleegd aan deze zweefbaan, was een monteur vergeten zijn gereedschap op te ruimen. Daardoor ontspoorde de zweeftrein een dag later, en viel de Wupper in.
Het maakt het extra spannend. De olifant heeft een naam: Tuffi. Als je goed oplet zal je tekeningen van de olifant zien. Voor de touristen is er olifanten-merchanise.
Zolang je niet in de eerste trein van de dag zit, ben je veilig.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Het maakt het extra spannend. De olifant heeft een naam: Tuffi. Als je goed oplet zal je tekeningen van de olifant zien. Voor de touristen is er olifanten-merchanise.
Zolang je niet in de eerste trein van de dag zit, ben je veilig.
Hmm. Even zoeken naar die olifant dan. Pleegmoeder ijs gek op olifanten, dus even een souvenir scoren voor haar.
Op zaterdag 9 augustus 2025 14:59 schreef Dr_Flash het volgende: Nou dat was misschien wel mijn laatste ICM ritje. De airco was stuk dus alle ramen stonden tegen elkaar open. Maar ja, beter dan geen trein.
Dat was voor de verbouwing nog wel uit te houden maar ook niet comfortabel. Denk echter dat het met noise cancelling headphones prima te doen zou zijn.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op zaterdag 9 augustus 2025 14:59 schreef Dr_Flash het volgende: Nou dat was misschien wel mijn laatste ICM ritje. De airco was stuk dus alle ramen stonden tegen elkaar open. Maar ja, beter dan geen trein.
Duurt nog even voordat het ICM er helemaal uit is, maar in de afgelopen weken zijn er diverse stellen aan de kant gezet.
[..] Dat was voor de verbouwing nog wel uit te houden maar ook niet comfortabel. Denk echter dat het met noise cancelling headphones prima te doen zou zijn.
Doet me denken aan de tijd dat er nog DDAR werd ingezet als stoptrein op de Veluwelijn. Als je door het bos reed waaide de trein beneden nog wel lekker door maar boven zaten alleen van die ventilatieroosters en ging je dood van de hitte.
[..] Doet me denken aan de tijd dat er nog DDAR werd ingezet als stoptrein op de Veluwelijn. Als je door het bos reed waaide de trein beneden nog wel lekker door maar boven zaten alleen van die ventilatieroosters en ging je dood van de hitte.
Ze moesten destijds ook wel rijden op de Veluwelijn vanwege de capaciteit en rijtijden.
Gisteren samen met mijn vriendin een middag doorgebracht in Lille en afgesloten met een ritje Lille Europe -> Brussel met Eurostar. En dan bedoel ik de echte Eurostar, niet dat Duitse spul.
Op zaterdag 9 augustus 2025 21:19 schreef James1988 het volgende: Gisteren samen met mijn vriendin een middag doorgebracht in Lille en afgesloten met een ritje Lille Europe -> Brussel met Eurostar. En dan bedoel ik de echte Eurostar, niet dat Duitse spul.
[..] klopt, maar het moderne materieel heeft wel als voordeel dat de rijtijden veel makkelijker haalbaar zijn. Alleen die stoelen in het SNG ...
Al was Plan T met die DM'90-stoelen nog kutter
Ja er was schijnbaar ooit een verkiezing voor welke stoelen erin moesten komen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand op deze rommel heeft gestemd. Had gewoon die FLIRT stoelen gedaan dan had je er niemand over gehoord.
Er staat toch niet dat Basel een land is? Er staat dat er toelating wordt verwacht voor Oostenrijk, Nederland en Basel. In de eerste twee gevallen dus een landelijke toelating, in het andere geval een grenstoelating specifiek naar Basel.
quote:
The Talgo 230 trains have been designed to carry out international services that cross borders, making them an attractive alternative to flying. For this reason, and in line with customer specifications, they will also be certified and subsequently authorised by the national safety authorities of Austria (BMK) and the Netherlands (ILT) for both countries’ entire railway networks, as well as by the Swiss agency (BAV), but only for the Basel border station. This additional triple approval is expected in the near future.
Op maandag 11 augustus 2025 17:09 schreef b2py het volgende: Sinds wanneer is Bazel zijn eigen land? Ik ga er over 3 weken heen, heb ik apart vignet nodig?
Dat staat er niet. Basel is natuurlijk spoortechnische ook wel een bijzonder verhaal
Op maandag 11 augustus 2025 17:20 schreef MTL het volgende: Er staat toch niet dat Basel een land is? Er staat dat er toelating wordt verwacht voor Oostenrijk, Nederland en Basel. In de eerste twee gevallen dus een landelijke toelating, in het andere geval een grenstoelating specifiek naar Basel. [..]
Ik heb natuurlijk het nieuwsbericht niet gelezen en alleen jouw reactie.
ICE-L heeft toelating gekregen voor D. Vanaf december inzet tussen Berlin en Köln
Nu nog de Nederlandse toelating - iemand enig idee wat daarvan de status is?
Ik heb nou niet het idee dat de toelating voor de ICE-L voor Nederland, Oostenrijk en Basel SBB echt veel prioriteit heeft voor Deutsche Bahn. De ICE3Neo kan de klassieke Intercity-rijtuigen uitstekend vervangen op Amsterdam-Berlin en op het traject tussen Karlsruhe en Basel rijdt nu uitsluitend ICE4 waar 100 stellen van beschikbaar zijn. Naar Wien voldoet de ICE-T nog prima en naar de rest van Oostenrijk zijn 87 ICE4-stellen beschikbaar.
Voor Deutsche Bahn is de inzet van de ICE-L op de verbindingen naar Sylt en Oberstdorf de hoogste prioriteit omdat de klassieke Intercity-rijtuigen op de laatste benen lopen en op Ulm/Augsburg-Oberstdorf en Itzehoe-Westerland (Sylt) mogen geen andere ICE's komen vanwege het ontbreken van de bovenleiding.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Ja natuurlijk heb je het overleefd ouwe huilstruik
Was tof he, die Schwebebahn
Het duurde wel even, maar toen ik eenmaal gewend was was het idd wel tof ja. Sterker nog, ik denk er aan om volgend voor één maand een deutschland ticket aan te schaffen en dan gewoon drie of vier weken met slechts één koffer en m'n rugzak een rondreis door Duitsland te gaan maken. Onder andere in regio Wuppertal maar ook richting het zwarte woud.
[..] klopt, maar het moderne materieel heeft wel als voordeel dat de rijtijden veel makkelijker haalbaar zijn. Alleen die stoelen in het SNG ...
Al was Plan T met die DM'90-stoelen nog kutter
Dat laatste vooral omdat het gemaakt voor mensen waarbij de benen net boven de knie waren geamputeerd. De stoelen zaten op zich nog wel ok-achtig, iets wat je van SNG zeker niet kunt zeggen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Dat laatste vooral omdat het gemaakt voor mensen waarbij de benen net boven de knie waren geamputeerd. De stoelen zaten op zich nog wel ok-achtig, iets wat je van SNG zeker niet kunt zeggen.
Ja daar kon je niet tegenover elkaar in zitten als je allebei nog knieën had idd
Op donderdag 14 augustus 2025 06:29 schreef boriq het volgende: Een goederentrein met de neus op spoor 11 in Hengelo (het kopspoortje voor de trein naar Bielefeld) zal wel niet de bedoeling zijn geweest vanochtend
Ach, was het weer eens zo laat
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Toch een verschil dit jaar tijdens de DutchGP. De Sprinter stopt op zaterdag en zondag niet tussen Driehuis en Haarlem.
quote:
Zaterdag 30 Augustus 8:00 uur t/m Zondag 31 August 22:10 uur Sprinters tussen Haarlem en Uitgeest stoppen niet in Bloemendaal, Santpoort Zuid en Santpoort Noord. Businzet vanaf Haarlem en Driehuis.
Er rijden bussen tussen de stations Driehuis, Santpoort-Noord, Santpoort-Zuid en Bloemendaal.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Ik vond het al verdacht, ICE616, vertrek 3:31 vanuit München was zonder vertraging door Köln Hbf en het Ruhrgebiet gekomen. Prompt kreeg ik de melding dat ie 5 minuten verspätet was. Naja, fast pünktlich.
Normaliter ga je toch via Köln Deutz als je SFS Köln Frankfurt pakt? Want de 616 stopt niet in Deutz.
Ja, maar je hoeft er niet te stoppen, en dat doen de meeste ICE's dan ook niet. Tenzij ze niet in Köln Hbf komen, dan stoppen ze in plaats daarvan in Deutz.
Aha dat heb ik tot dusverre vooral ICE gehad die vanaf Deutz rechtstreeks de SFS op gaan. Zonde van de tijd ook wel, kost denk ik snel 20 minuten extra?
Gisteren naar Hamburg gereisd, vanavond weer terug. Durf het eigenlijk niet te zeggen, maar dat ging echt mega soepel.
Ok, vijf minuten vertraging de heenweg bij aankomst in Münster maar met een uur tijd geen ramp. En op de terugweg de ICE205 die vertrok vanaf Harburg. DB suggereerde een uur later te gaan, maar heb ervoor gekozen om naar Harburg te reizen. De optie een uur later was ook pünktlich geweest, maar gekozen voor de extra overstap. Harburg is best een prima station om een half uur te zitten overigens: veel badslippers vanuit de haven en raampjestreinen om naar te kijken.
M'n neefje heeft misschien wel een te rooskleurig beeld van de Duitse spoorwegen gekregen
Op zondag 17 augustus 2025 10:55 schreef derLudolf het volgende: Aha dat heb ik tot dusverre vooral ICE gehad die vanaf Deutz rechtstreeks de SFS op gaan. Zonde van de tijd ook wel, kost denk ik snel 20 minuten extra?
Ze zijn dan ook al 30 jaar aan het klussen in Großraum Köln. Op dit moment is aan de overkant van de Rijn de uitbouw van de S13 naar het vliegveld gaande en aan onze kant zijn ze nog steeds bezig met "Bahnknoten Köln", en dat is een ontvlechtingsproject onder andere: https://bahnknoten-koeln.deutschebahn.com/db/westspange.html
En dan vergeet ik vast nog een projectje.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Leuk man, vanochtend ipv een ICNG of zo'n oude op het traject Eindhoven - Den haag ineens zo'n bejaarde dubbeldeksbak. Er werd gevloekt omdat dat meteen betekende dat er een half uur vertraging naar den haag kwam
stupidity has become as common as common sense was before
Op dinsdag 19 augustus 2025 19:10 schreef marcb1974 het volgende: Leuk man, vanochtend ipv een ICNG of zo'n oude op het traject Eindhoven - Den haag ineens zo'n bejaarde dubbeldeksbak. Er werd gevloekt omdat dat meteen betekende dat er een half uur vertraging naar den haag kwam
Prachtig onderhouden Britse stationnetjes, en veel gevoel voor historie Gratis (en schone) toiletten op ieder zichzelf respecterend station Punctualiteit Service! Zichtbaar personeel! Overal! (mag wat kosten, maar soit)
Geen vaste uurdienstregeling Achterlijk poortjes-systeem Prullenbakkenallergie op grote stations.
En een als bonus: een enkeltje Londen-Inverness uit de automaat kost al meer dan mijn tweeweekse interrail.
Prullenbakken, dat viel mij ook op. Ook in binnensteden. Ik heb een half uur met mijn plastic verpakking door Exeter gelopen.
En verder: o-ver-al wordt voor gewaarschuwd, alsof iedereen volslagen debiel is. Zelfs bij een kraan in de wc zit een sticker "caution: hot water".
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op dinsdag 5 augustus 2025 18:01 schreef spectrumanalyser het volgende: Minstens zo erg is de fietsendiefstal bij zogenaamde bewaakte stallingen. Van station Alkmaar Noord zijn in 6 maanden tijd 50 fietsen gestolen, uit de bewaakte stalling. Je komt er simpelweg binnen met een willekeurige ov-chipkaart.
In Groningen werkten ze eerst met nummertjes, zodat ze konden controleren dat je de goede fiets meenam. Nu gaat het op ov-kaart en kun je dus met een kroegbarrel naar binnen lopen en met een dure e-bike weer naar buiten. Toen ik het personeel vroeg hoe ze wisten dat ik mijn eigen fiets meenam, keken ze me aan alsof ze geen idee hadden wat ik het over had...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
[..] Prullenbakken, dat viel mij ook op. Ook in binnensteden. Ik heb een half uur met mijn plastic verpakking door Exeter gelopen.
Klopt, schijtirritant en het gevolg is ook dat er op stations een heleboel schoonmakers met prikstokken rondlopen. Zelfs in de McDonalds op het station stond niet eens een prullenbak Zoals al eerder gemeld, het is een gevolg van IRA-aanslagen van een hele tijd geleden, maar dit is wat mij betreft wel een 'oplossing' die meer problemen veroorzaakt dan dat het voorkomt.
quote:
En verder: o-ver-al wordt voor gewaarschuwd, alsof iedereen volslagen debiel is. Zelfs bij een kraan in de wc zit een sticker "caution: hot water".
Leven op een eiland heeft uiteindelijk natuurlijk wel gevolgen
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] En verder: o-ver-al wordt voor gewaarschuwd, alsof iedereen volslagen debiel is. Zelfs bij een kraan in de wc zit een sticker "caution: hot water".
Dingen die me ook opvallen: bij veel verboden staat erbij wat de boete is (dat wordt leuk als dat bedrag ooit eens verandert), en ze doen heel panisch over parkeren. Waar je ook bent moet je óf betalen, óf minstens je kenteken invullen.
[..] Scheelt mij in elk geval weer twee keer per uur met Duitsland bellen...
Hebben ze daar nog steeds geen fatsoenlijke koppeling voor bedacht? Laatst had er ook weer een goederentrein op spoortje 11 in Hengelo gestaan omdat ie was aangezien voor de Eurobahn
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Hebben ze daar nog steeds geen fatsoenlijke koppeling voor bedacht? Laatst had er ook weer een goederentrein op spoortje 11 in Hengelo gestaan omdat ie was aangezien voor de Eurobahn
Ik weet nog niet wat de procedures gaan zijn als we weer naar Duitsland gaan rijden. Voorheen moesten we elke trein telefonisch aanbieden en aannemen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Kunnen ze niet iets verzinnen dat er een soort briefje uit je printer rolt, dan staat het zwart op wit en hoef je niet op te nemen. Dat zoiets nog niet bestaat
Ja eigenlijk beter dan ik verwacht had. Het hangt wel een beetje van de decoder af hoe betrouwbaar het is; ik heb een paar hele oude analoge locs waar eind jaren '90 een chip in is gekomen en daar moeten eigenlijk volledig nieuwe motoren in én een nieuwe decoder om het goed te laten werken.
Maar een moderne chip en moderne aandrijving is echt supervet! Je ziet 'm dan zo van 1 blok naar het volgende gaan inderdaad.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op donderdag 21 augustus 2025 13:48 schreef DeaDLocK2K het volgende: Stel je toch voor dat er een modern systeem zou bestaan waarbij je treinnummers vanaf de trein gewoon naar een computer zou kunnen sturen.
Heb ik ook op m'n modelbaan; Railcom.
Moet toch wel te fixen zijn dat een paar minuten voordat een trein de grens over gaat de treindienstleider al kan zien dat er iets aan komt en wat het is?
[..] Moet toch wel te fixen zijn dat een paar minuten voordat een trein de grens over gaat de treindienstleider al kan zien dat er iets aan komt en wat het is?
Als automatiseerder snap ik echt niet waarom dergelijke basale automatiseringsproblemen nog niet opgelost zijn.
Maar dan denk ik als burger aan de politieke onwil die 30 jaar rechtse kabinetten en 45+ jaar bezuinigen op OV aan beide kanten van de grens dit gevolg eigenlijk wel gewoon heel erg logisch maakt.
Ik denk dat, zelfs als er ERTMS ligt in NL én in DE, dit nog niet voor elkaar is.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
[..] Als automatiseerder snap ik echt niet waarom dergelijke basale automatiseringsproblemen nog niet opgelost zijn.
Maar dan denk ik als burger aan de politieke onwil die 30 jaar rechtse kabinetten en 45+ jaar bezuinigen op OV aan beide kanten van de grens dit gevolg eigenlijk wel gewoon heel erg logisch maakt.
Ik denk dat, zelfs als er ERTMS ligt in NL én in DE, dit nog niet voor elkaar is.
Je zou toch wel iets moeten kunnen met GPS of GSM-R?
De allersimpelste oplossing die ik kan bedenken kost een paar SMSjes.
Misschien dat een insider iets meer informatie kan geven, maar als ik een systeem zou hebben voor treinbewegingen bij de verkeersleiding, dan zou ik één van de twee dingen willen in mijn systeem:
A: Een API waarmee ik de status en bezetting van blokken kan uitvragen en daarbij het treinnummer terugkrijg of nog beter voor deze specifieke oplossing B: Een event driven mechanisme waarbij je op basis van een soort scripttaal binnen het prorailsysteem kan zeggen "ALS RIJRICHTING=-> EN TREIN=* EN BLOK=34 EN RIJWEG=<Leer> ROEP FUNCTIE AAN: <AlerteerDuitsers>(<treinnummer><blok>)" (dit is maar een voorbeeld, ik zou niet weten hoe je dit goed in elkaar moet zetten maar dit is het concept achter mijn Identity Management systeem met een error rate van <0,000000001% ja het zijn zoveel nullen we doen miljarden transacties in het systeem per jaar)
In het geval van A schrijf je iets simpels dat draait op een apart systeem dat de status uitvraagt van het blok iedere 5 seconden en als er een spoorbezetmelding is en het voldoet aan de andere voorwaarden dan stuurt 'ie een SMS of email of API-melding richting een systeem van DB.
In het geval van B moet je dus nog in een functie de messaging naar extern gaan afhandelen of met parameters naar een externe afhandelaar sturen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
[..] Als automatiseerder snap ik echt niet waarom dergelijke basale automatiseringsproblemen nog niet opgelost zijn.
Maar dan denk ik als burger aan de politieke onwil die 30 jaar rechtse kabinetten en 45+ jaar bezuinigen op OV aan beide kanten van de grens dit gevolg eigenlijk wel gewoon heel erg logisch maakt.
Ik denk dat, zelfs als er ERTMS ligt in NL én in DE, dit nog niet voor elkaar is.
Als ProRail het zou kunnen zouden ze een regel verzinnen waarmee ze zichzelf kunnen opheffen onder het motto van veiligheid.
[..] Als automatiseerder snap ik echt niet waarom dergelijke basale automatiseringsproblemen nog niet opgelost zijn. (...)
Toen de HSL werd gebouwd was het scenario "er moet een ERTMS-trein met 300 km/u de landsgrens over" nog niet uitgekristalliseerd, dus dat moest nog ontworpen worden. Maar dat is 25 jaar geleden
[..] Toen de HSL werd gebouwd was het scenario "er moet een ERTMS-trein met 300 km/u de landsgrens over" nog niet uitgekristalliseerd, dus dat moest nog ontworpen worden. Maar dat is 25 jaar geleden
Ja I know en de stagiaire mocht ontwerpen waar de fasescheidingen kwamen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Ik was even aan het rondneuzen op de ICM pagina’s van treinpositie. Maar klopt mijn beeld dat inmiddels zo’n 2/3e van de Koplopers terzijde staan of gesloopt zijn? Want dan gaat het inmiddels toch wel rap.
De Somda railwiki is wel zo’n ondoorgrondelijk stuk proza dat zelfs AI er geen duidelijk antwoord uit haalt.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Op vrijdag 22 augustus 2025 20:04 schreef Eix het volgende: Ik was even aan het rondneuzen op de ICM pagina’s van treinpositie. Maar klopt mijn beeld dat inmiddels zo’n 2/3e van de Koplopers terzijde staan of gesloopt zijn? Want dan gaat het inmiddels toch wel rap.
Nee, zo veel zijn het er nóg niet. Als je op deze pagina sorteert op 'KM deze maand' krijg je een beetje een idee hoeveel zijn afgevoerd.
Dat zijn er 63/145 (43%) inclusief ICM-0 of 56/138 (40,5%) wanneer je de prototypes buiten beschouwing laat.
De afvoer gaat wel door, volgens Somda zouden er in augustus en september in totaal 29 stellen uit gaan. Deels vanwege stellen die in slechte staat verkeren, deels vanwege een bezuinigingsoperatie.
[..] Nee, zo veel zijn het er nóg niet. Als je op deze pagina sorteert op 'KM deze maand' krijg je een beetje een idee hoeveel zijn afgevoerd.
Dat zijn er 63/145 (43%) inclusief ICM-0 of 56/138 (40,5%) wanneer je de prototypes buiten beschouwing laat.
De afvoer gaat wel door, volgens Somda zouden er in augustus en september in totaal 29 stellen uit gaan. Deels vanwege stellen die in slechte staat verkeren, deels vanwege een bezuinigingsoperatie.
Thx. Ik zie dan ook waar mijn denkfout zat. Ik ging er namelijk vanuit dat de stellen met ‘gps signaal ouderndan 160 dagen’ ook langs de kant stonden.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
[..] Thx. Ik zie dan ook waar mijn denkfout zat. Ik ging er namelijk vanuit dat de stellen met ‘gps signaal ouderndan 160 dagen’ ook langs de kant stonden.
Dat schijnt ergens een storing oid te zijn, dat ze geen signaal hebben terwijl ze gewoon actief zijn.
Op zaterdag 23 augustus 2025 19:25 schreef marcb1974 het volgende: Mogelijk weer stakingen in Belgie van zondag 7 september om 22.00 uur tot en met zaterdag 13 september om 22.00 uur.
Op vrijdag 22 augustus 2025 20:04 schreef Eix het volgende: Ik was even aan het rondneuzen op de ICM pagina’s van treinpositie. Maar klopt mijn beeld dat inmiddels zo’n 2/3e van de Koplopers terzijde staan of gesloopt zijn? Want dan gaat het inmiddels toch wel rap.
De Somda railwiki is wel zo’n ondoorgrondelijk stuk proza dat zelfs AI er geen duidelijk antwoord uit haalt.
Het gaat ook rap. Elke dinsdag gaan er tot en met zes bakken ICMm van de Houtrakpolder naar de firma Adex, die op het terrein van HKS Metals de sloop ten uitvoer brengt.
Het lijkt er op dat er een raamwerkovereenkomst is, voor de sloop van zo'n grote serie treinstellen. Of het is een verlenging van de oude overeenkomst 'EA Circulair Ontmantelen Treinen', echter was daarbij destijds de firma Beelen betrokken.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op dit moment wordt de spoorlijn Hamburg-Berlijn saniert. Enkele IC treinen worden nu via Schwerin, Bad Kleinen en Lübeck (zonder waslijn) omgeleid. Die flexibiliteit zullen ze wel gaan missen als IC1 er straks uit gaat.
Straks kunnen ze misschien wel Talgo's achter een dieselloc hangen? Het wordt wel makkelijker als de waslijn boven die omleidingsroute klaar is (Bald schneller von Lübeck nach Schwerin)
De nieuwe stammen hebben een ander communicatieprotocol (WTB) dan de getrokken IC1-rijtuigen, dus met een 218 kom je niet zo ver meer. Vandaar die Vectron DMs.
De Marschbahn wordt geëlektrificeerd dus daar maakt het straks sowieso niet meer uit, en kan men met e-locs naar Sylt rijden.
Voor Oberstdorf is er wel een wens voor elektrificatie maar nog geen concreet plan. Misschien dat men in de toekomst dan een locwissel in Ulm gaat doen? BR105 eraf, Vectron DM eraan en met diesel verder naar Oberstdorf?
Op zondag 24 augustus 2025 21:06 schreef b2py het volgende: Hoop sudoku’s opgelost dit weekend, 3 uur in de trein gezeten en geen conducteur gezien. Hoe kan NS zo veel verlies draaien
Conducteur is er echt wel hoor
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
Op zondag 24 augustus 2025 21:06 schreef b2py het volgende: Hoop sudoku’s opgelost dit weekend, 3 uur in de trein gezeten en geen conducteur gezien. Hoe kan NS zo veel verlies draaien
Misschien moeten ze zelf Sudoku boekjes gaan verkopen
Op zondag 24 augustus 2025 21:06 schreef b2py het volgende: Hoop sudoku’s opgelost dit weekend, 3 uur in de trein gezeten en geen conducteur gezien. Hoe kan NS zo veel verlies draaien
eerlijk? De NS liep niet binnen met ijzer schuiven, maar met de retail
Nou, wij zijn al redelijk ver met ERTMS voor ons eerste baanvak. Ik heb al proef gedraaid met de ERTMS-versie van Procesleiding bijvoorbeeld. Ik meen dat Hlgh-Lw eind volgend jaar al ingebouwd zou worden.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op zondag 24 augustus 2025 21:06 schreef b2py het volgende: Hoop sudoku’s opgelost dit weekend, 3 uur in de trein gezeten en geen conducteur gezien. Hoe kan NS zo veel verlies draaien
en als ze controleren matsen ze bepaalde reizigers omdat ze geen gezeik willen
[..] Is dat heel erg anders t.o.v. hoe je het nu gewend bent?
Systeemtechnisch valt het wel mee, je krijgt vooral veel meer informatie over treinen: snelheid, modus, etc, en je kan meer beïnvloeden qua snelheidsbeperkingen. Regeltechnisch wordt het wel een dingetje: zowel treindienstleider als machinist moeten echt een stapel nieuwe procedures aanleren en oude afleren.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
[..] Nou, wij zijn al redelijk ver met ERTMS voor ons eerste baanvak. Ik heb al proef gedraaid met de ERTMS-versie van Procesleiding bijvoorbeeld. Ik meen dat Hlgh-Lw eind volgend jaar al ingebouwd zou worden.
De Noordelijke lijnen zullen wel over moeten toch, iets met niet-onderhoudbaarheid van ATB-NG o.i.d.? Valt dat onder het landelijke programma?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Maar de emplacementen van Leeuwarden en Groningen werden wel overgeslagen geloof ik?
Ja en nee. We beginnen met Harlingen - Leeuwarden en Stavoren - Leeuwarden en ik heb begrepen dat Leeuwarden dan opgedeeld wordt in een ERTMS-deel en een ATB-deel. NS gaat pas veel later over, eerst gaat alles van de Noordelijke Lijnen op ERTMS.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
NS gaat niet veel later over, een microscopisch stuk van de Zeeuwse Lijn wordt ook meegenomen. Daarom is het ook zo acherlijk dat ze het niet gewoon in het Noorden doen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
[..] Ja en nee. We beginnen met Harlingen - Leeuwarden en Stavoren - Leeuwarden en ik heb begrepen dat Leeuwarden dan opgedeeld wordt in een ERTMS-deel en een ATB-deel. NS gaat pas veel later over, eerst gaat alles van de Noordelijke Lijnen op ERTMS.
De emplacementen Groningen en Leeuwarden gaan als laatste over. Zo kan NS de inzet van ERTMS-geschikt materieel concentreren in het zuiden waar de ombouw van Roosendaal en Dordrecht voor een gigantische impact zorgt voor het landelijk aantal ritten wat ERTMS geschikt materieel en personeel vergt. Ook kan NS zo ICM en DDZ blijven inzetten naar het Noorden tot ze weg zijn. Die krijgen geen ERTMS meer.
Op donderdag 28 augustus 2025 15:22 schreef ReisT het volgende: ATB in een stomer is ook niet vintage, maar wel nodig om de hoofdbaan op te mogen, mag dat dan ook niet?
De Britten hebben alvast een stoomloc voorzien van ERTMS. Da's dan wel de Tornado (bouwjaar 2008) dus helemaal authentiek was die toch al niet.
ik zie echt het probleem niet van zo'n upgrade. En ik snap echt niet waar de angst vandaan komen dat dit ertoe zal leiden dat de ketel vervangen wordt door elektromotoren.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
In Zwitserland zijn op veel plekken de frequenties beduidend lager dan in Nederland, vooralsnog want ik geloof dat in ieder geval SBB maar ik geloof ook BLS met een project bezig zijn waarmee de frequenties op 70/80% verdubbeld of meer gaan worden.
Daarnaast worden er bakken met geld in infrastructuur gestoken. Als je namelijk wissels gewoon onderhoudt, dan heb je er ook geen problemen mee. Als je een cabride in Zwitserland kijkt dan valt het gewoon op hoeveel meer overloopmogelijkheden er zijn.
In Duitsland lijken ze meer de Nederlandse kant op te gaan maar lijken ze vooralsnog wel iets pragmatischer.
Laten we hopen dat we hier ooit een regering krijgen die het openbaar vervoer (en de sociaal economische onderkant van de samenleving) niet haat.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
In Zwitserland zijn op veel plekken de frequenties beduidend lager dan in Nederland, vooralsnog want ik geloof dat in ieder geval SBB maar ik geloof ook BLS met een project bezig zijn waarmee de frequenties op 70/80% verdubbeld of meer gaan worden.
Daarnaast worden er bakken met geld in infrastructuur gestoken. Als je namelijk wissels gewoon onderhoudt, dan heb je er ook geen problemen mee. Als je een cabride in Zwitserland kijkt dan valt het gewoon op hoeveel meer overloopmogelijkheden er zijn.
In Duitsland lijken ze meer de Nederlandse kant op te gaan maar lijken ze vooralsnog wel iets pragmatischer.
Laten we hopen dat we hier ooit een regering krijgen die het openbaar vervoer (en de sociaal economische onderkant van de samenleving) niet haat.
Ze hebben in Zwitserland ook echt een plan en een visie. Hier is het een zooitje. We missen zaken als Rail21 en PHS. Waar staat het OV in 2050 en verder
Sowieso, top-down planning van ál het OV is iets waar we hier meer mee zouden moeten doen.
Om maar een stom regionaal voorbeeldje te geven: als je in Oud Gastel woont en naar Dordrecht wil gaan, dan is het dichtstbijzijnde station dat van Oudenbosch. Tussen Oud Gastel en Oudenbosch rijdt buslijn 380.
Die bus komt aan bij Station Oudenbosch om x:11/x:41, de trein vertrekt om x:13/x:43. Maar die aansluiting is in de praktijk niet haalbaar vanwege de afstand tussen halte en station. De andere kant op is het nog kariger: de trein komt aan om x:16/x:46, de bus vertrekt om x:15/x:45.
Om maar een stom regionaal voorbeeldje te geven: als je in Oud Gastel woont en naar Dordrecht wil gaan, dan is het dichtstbijzijnde station dat van Oudenbosch. Tussen Oud Gastel en Oudenbosch rijdt buslijn 380.
Die bus komt aan bij Station Oudenbosch om x:11/x:41, de trein vertrekt om x:13/x:43. Maar die aansluiting is in de praktijk niet haalbaar vanwege de afstand tussen halte en station. De andere kant op is het nog kariger: de trein komt aan om x:16/x:46, de bus vertrekt om x:15/x:45.
Maar als je dan de keertijd in Oud Gastel ziet, dan denk je: waarom niet 4 minuten later uit Oudenbosch en 1 minuut vroeger uit Oud Gastel? Of zijn er daar ook weer andere aansluitingen die dan niet meer gehaald worden?
In Zwitserland zou de oplossing daarvoor waarschijnlijk een tunnel of snelheidsverhoging zijn, maar in Nederland kunnen ze niets anders dan steeds meer doorgaande busroutes afwaarderen naar 30km/h of 60km/h. Misschien tijd voor nieuwe wetgeving die de wegbeheerder verplicht om bij een snelheidsverlaging een vrijliggende parallelle busbaan aan te leggen met de oorspronkelijke maximumsnelheid?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Stel, ik koop een spoordeelwinkel kaartje naar Den Bosch kan ik met die QR code ook de poortjes op een ander station openen. "Moet" naar Nijmegen, los kaartje is ¤29 en spoordeelwinkel naar Den Bosch is ¤40
Op zaterdag 30 augustus 2025 17:22 schreef derLudolf het volgende: Stel, ik koop een spoordeelwinkel kaartje naar Den Bosch kan ik met die QR code ook de poortjes op een ander station openen. "Moet" naar Nijmegen, los kaartje is ¤29 en spoordeelwinkel naar Den Bosch is ¤40
Op zaterdag 30 augustus 2025 17:22 schreef derLudolf het volgende: Stel, ik koop een spoordeelwinkel kaartje naar Den Bosch kan ik met die QR code ook de poortjes op een ander station openen. "Moet" naar Nijmegen, los kaartje is ¤29 en spoordeelwinkel naar Den Bosch is ¤40
Je mag sowieso je reis onderbreken onderweg. Maar een los kaartje met korting is ¤17,38 dus retour ¤34,76. Tel daar Flex Dal Voordeel (normaal ¤5,95 p/m, nu ¤2,95) bij op en je komt op ¤37,71. Goedkoper dus
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Je mag sowieso je reis onderbreken onderweg. Maar een los kaartje met korting is ¤17,38 dus retour ¤34,76. Tel daar Flex Dal Voordeel (normaal ¤5,95 p/m, nu ¤2,95) bij op en je komt op ¤37,71. Goedkoper dus
Moet je daar een OVC voor hebben of kun je die ook op een bankpas zetten?
Om maar een stom regionaal voorbeeldje te geven: als je in Oud Gastel woont en naar Dordrecht wil gaan, dan is het dichtstbijzijnde station dat van Oudenbosch. Tussen Oud Gastel en Oudenbosch rijdt buslijn 380.
Die bus komt aan bij Station Oudenbosch om x:11/x:41, de trein vertrekt om x:13/x:43. Maar die aansluiting is in de praktijk niet haalbaar vanwege de afstand tussen halte en station. De andere kant op is het nog kariger: de trein komt aan om x:16/x:46, de bus vertrekt om x:15/x:45.
[..] Moet je daar een OVC voor hebben of kun je die ook op een bankpas zetten?
Aangezien er niemand bij NS of Translink en beide ICT-afdelingen hebben die bestaan uit 100% onkunde en waar niemand verstand heeft van technische systemen is het antwoord uiteraard Nee.
Iets anders kan ik er in 23 jaar stoethaspelen niet van maken.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Erster Neo 24.9. IC 142 Bln - Amsdam 25.9. IC 143 Amsdam - Bln
13.10. IC 240 Bln - Amsdam und IC 149 Amsdam - Bln 14.10. IC 140 Bln - Amsdam 15. 10. IC 141 Amsdam - BLN | IC 148 Bln - Amsdam und IC 241 Amsdam - Bln 16.10. IC 144 Bln - Amsdam 17.10. IC 145 Amsdam - Bln
ab 1.11. alle
ab 17.10. bleiben noch rechnerisch 2 Garnituren im Einsatz für täglich verbliebene IC1-Fahrten: IC 242 Hannover - Amsdam --> IC 147 Amsdam - Bln IC 146 Bln – Amsdam --> IC 243 Amsdam – Hannover
Die "letzten Fahrten" wären diese hier: 31.10. IC 242 Hannover (ab 5.56 Uhr) – Amsterdam (an 9.59 Uhr) --> IC 147 Amsterdam (ab 12.00 Uhr) - Berlin (an 18.02 Uhr) IC 146 Berlin (ab 9.53 Uhr) – Amsterdam (an 15.59 Uhr) --> IC 243 Amsterdam (ab 18.00 Uhr) – Hannover (an 22.01 Uhr)
De tering wat een martelgang. In een uur van Niemandsland naar Hierwilookniemandzijn. Ik blijf erbij dat dit soort verbindingen verbust moeten worden als er niets nuttigs mee wordt gedaan. Hoeveel miljoen heeft die nieuwe kutbrug gekost?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Erster Neo 24.9. IC 142 Bln - Amsdam 25.9. IC 143 Amsdam - Bln
13.10. IC 240 Bln - Amsdam und IC 149 Amsdam - Bln 14.10. IC 140 Bln - Amsdam 15. 10. IC 141 Amsdam - BLN | IC 148 Bln - Amsdam und IC 241 Amsdam - Bln 16.10. IC 144 Bln - Amsdam 17.10. IC 145 Amsdam - Bln
ab 1.11. alle
ab 17.10. bleiben noch rechnerisch 2 Garnituren im Einsatz für täglich verbliebene IC1-Fahrten: IC 242 Hannover - Amsdam --> IC 147 Amsdam - Bln IC 146 Bln – Amsdam --> IC 243 Amsdam – Hannover
Die "letzten Fahrten" wären diese hier: 31.10. IC 242 Hannover (ab 5.56 Uhr) – Amsterdam (an 9.59 Uhr) --> IC 147 Amsterdam (ab 12.00 Uhr) - Berlin (an 18.02 Uhr) IC 146 Berlin (ab 9.53 Uhr) – Amsterdam (an 15.59 Uhr) --> IC 243 Amsterdam (ab 18.00 Uhr) – Hannover (an 22.01 Uhr)
Op woensdag 3 september 2025 09:35 schreef DeaDLocK2K het volgende: De tering wat een martelgang. In een uur van Niemandsland naar Hierwilookniemandzijn. Ik blijf erbij dat dit soort verbindingen verbust moeten worden als er niets nuttigs mee wordt gedaan. Hoeveel miljoen heeft die nieuwe kutbrug gekost?
Het duurt even lang met de trein als met de auto, zo slecht is dat toch niet? Daar kan de verbinding Eindhoven-Düsseldorf alleen maar van dromen.
[..] Het duurt even lang met de trein als met de auto, zo slecht is dat toch niet? Daar kan de verbinding Eindhoven-Düsseldorf alleen maar van dromen.
Wat daar niet helpt is dat je tussen Venlo en Viersen bij elke stoeptegel stopt (moet ook wel vanwege het enkelspoor) en dat je vervolgens in Mönchengladbach een kwartier stilstaat terwijl de trein omkeert.
Dat kan volgens mij een heel stuk sneller, mits: 1. Complete verdubbeling Kaldenkirchen - Dülken 2. Aanleg van een boog ten noorden van Viersen (hier is ruimte vrijgehouden), Dülken <> Krefeld 3. Overslaan tussenstations (evt. bouw van Viersen Nord), ter vervanging van de RE13 zou de RE8 uit Koblenz kunnen doorrijden naar Kaldenkirchen / Venlo. 4. Neuss Hbf overslaan, Neuss Am Kaiser als vervanging
Het meeste spoor tussen Venlo en Krefeld/Mönchengladbach is 120 km/u, een snelheidsverhoging naar 160 km/u is het overwegen waard.