Ondertussen mogelijk wel de dienstplicht wel weer van stal. Je komt dus wel als eerste in aanmerking als kanonnenvoer, niet voor een woning.quote:Steeds meer jongeren willen emigreren: ‘Eng scenario’
Steeds meer jonge mensen willen Nederland verlaten.
Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de 18- tot 30-jarigen serieus nadenkt over emigratie.
Een belangrijke reden is dat er te weinig betaalbare huizen zijn.
Dinsdag waarschuwde ING dat het bouwen van nieuwe huizen volgend jaar bijna stopt.
Opiniemaker Wierd Duk maakt zich zorgen en zit bij Nieuws van de dag.
44 minuten geleden
Ik heb het idee dat dat ook steeds minder wordt. Ik heb laatst een post op Reddit gelezen van een expat die hier is komen wonen en grote dromen had wat is uitgedraaid op een nachtmerrie (wat letterlijk in zijn post stond). Blijkbaar weinig research gedaan over de extreem krappe woningmarkt hier, hier het eerste de beste aangepakt (een woning naast een druk caf) en geen vooruitzicht op een andere woning.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 06:43 schreef Hyaenidae het volgende:
Als Nederland zo kut is, waarom komen hier dan zo gigantisch veel expats wonen en werken?
Blijkbaar is het in andere landen net zo kut of kutter.
voor expats zorgt de nieuwe werkgever voor tijdelijke woonruimtequote:Op vrijdag 11 juli 2025 06:43 schreef Hyaenidae het volgende:
Als Nederland zo kut is, waarom komen hier dan zo gigantisch veel expats wonen en werken?
weird duckquote:
Bekijk deze YouTube-videoquote:Dinsdag waarschuwde ING dat het bouwen van nieuwe huizen volgend jaar bijna stopt.
Wierd Duk, Nicki Pouw-Verweij en Jan Slagter maken zich zorgen
Studenten idem.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 06:57 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat dat ook steeds minder wordt. Ik heb laatst een post op Reddit gelezen van een expat die hier is komen wonen en grote dromen had wat is uitgedraaid op een nachtmerrie (wat letterlijk in zijn post stond). Blijkbaar weinig research gedaan over de extreem krappe woningmarkt hier, hier het eerste de beste aangepakt (een woning naast een druk caf) en geen vooruitzicht op een andere woning.
Een dak boven je hoofd is een basisbehoefte, net zoals eten en drinken. Als een land deze basisbehoefte niet kan waarborgen (sterker nog, het is een complete chaos) gaat het gewoon niet goed hier, ondanks dat er tal van andere dingen zijn die wel goed gaan.
Groen links dus links laten liggen bij de komende verkiezingen - f.... woke partijquote:Op vrijdag 11 juli 2025 06:27 schreef Joopklepzeiker het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)enario/76640984.html
[..]
[..]
Ondertussen mogelijk wel de dienstplicht wel weer van stal. Je komt dus wel als eerste in aanmerking als kanonnenvoer, niet voor een woning.
Je moet voor de grap eens op vrijdag een gemiddeld bedrijfspand in lopen, gewoon helemaal niemand.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 06:33 schreef Hyaenidae het volgende:
Misschien dat ze gewoon 40u in de week moeten gaan werken ipv parttime.
Byeeeeeeee. Don’t let the door hit you on the way out.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 08:03 schreef SuperNeger het volgende:
Ik moet zeggen, als je kijkt hoe het steeds slechter gaat in Nederland dat ik dit ook wel eens zit te overwegen.
Ruim 80 procent die emigreert, is geen Nederlander. Die kun je moeilijk een landverrader noemen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Hilarisch hoe sommigen hier op emigratie reageren, alsof je een landverrader bent die hun moeder heeft geneukt
Dit.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Hilarisch hoe sommigen hier op emigratie reageren, alsof je een landverrader bent die hun moeder heeft geneukt
Als allochtoon ben je geen Nederlander? LOLquote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:24 schreef Falco het volgende:
[..]
Ruim 80 procent die emigreert, is geen Nederlander. Die kun je moeilijk een landverrader noemen.
Wat jij roept verschilt enorm per land, dus slaat niet echt de plankquote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:25 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Ik denk persoonlijk wel dat er te makkelijk word gedacht over emigratie.
Het is niet even zomaar het vliegtuig pakken.
Je zal eerst moeten lijken of je in aanmerking komt, als je al een beroep hebt waar in dat land een overschot aan is kan je het al shaken.
Daarna zal je een woning moeten regelen en af en toe op en meer moeten reizen om te tekenen en te kijken of het huis ook wel werkelijk bestaat.
Je moet ook een minimaal netwerk oprichten van mensen en instanties die je helpen.
En last but not least je moet er zeker van zijn dat je daar je eigen broek op kunt houden. WW en bijstand zijn niet in ieder land zo vanzr6en fijn geregeld.
In dromen en fantasien lijkt alles zo gladjes en makkelijk. Zat verhalen over teleurgestelde mensen die met hangende pootjes terugkomen. Als je niet geaccepteerd wordt op je nieuwe baan heb je soms al een probleem.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat jij roept verschilt enorm per land, dus slaat niet echt de plank
De mensen die dat zeggen zijn ook van die linksen die in hun eigen bubbel leven. Laatst nog een hilarisch bericht gelezen weet even niet meer waar van iemand die zei ja als je gewoon met z'n 2e allebei 40 uur werkt dan kan je na zoveel jaar zoveel hypotheek krijgen en een starterswoning (echt een krot ergens) bemachtigen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dit.
Ook snap ik niet dat je met droge ogen kan beweren dat het hier goed gaat als je hier tig jaar moet wachten (of een flinke salaris/goedgevulde zak geld) om een dak boven je hoofd te krijgen.
Geschat wonen ca 1 Miljoen nederlanders permanent in het buitenland, maar zwelg gerust verder in je negativiteitquote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:29 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
In dromen en fantasien lijkt alles zo gladjes en makkelijk. Zat verhalen over teleurgestelde mensen die met hangende pootjes terugkomen.
Ik denk dat het vooral mensen zijn die hun zaakjes prima op orde hebben. Allebei een goede baan, huis, studerende kinderen die uitzicht hebben op een goede baan na hun studie. Maar deze mensen vergeten dat alles kapot kan om het zo maar even te zeggen. Langdurige ziekte, ontslag (en dus minder inkomsten), een partner die op een gegeven moment zegt dat hij/zij niet meer verder wil,... Daar zit je dan met je (te dure) koophuis. Als je van te voren niet jaren op een wachtlijst staat voor een sociale huurwoning, dan ben je gewoon fucked.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:31 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
De mensen die dat zeggen zijn ook van die linksen die in hun eigen bubbel leven. Laatst nog een hilarisch bericht gelezen weet even niet meer waar van iemand die zei ja als je gewoon met z'n 2e allebei 40 uur werkt dan kan je na zoveel jaar zoveel hypotheek krijgen en een starterswoning (echt een krot ergens) bemachtigen.
Het enige wat leuk is aan hard werken is ook als je op een dag een gezinnetje kan stichten en zo. Hoe ga je dat doen als beide mensen zichzelf de tering in werken?
Gewoon boomers zonder realiteitsbesef die niet snappen hoe duur alles is geworden. Ik zag laatst ook een filmpje waar dit soort mensen huizenprijzen moesten raden. Ze hadden gewoon totaal geen besef en zaten er zo erg naast dat ze soms maar 10% van de daadwerkelijke prijs riepen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:43 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik denk dat het vooral mensen zijn die hun zaakjes prima op orde hebben. Allebei een goede baan, huis, studerende kinderen die uitzicht hebben op een goede baan na hun studie. Maar deze mensen vergeten dat alles kapot kan om het zo maar even te zeggen. Ontslag (en dus minder inkomsten), een partner die op een gegeven moment zegt dat hij/zij niet meer verder wil,... Daar zit je dan met je (te dure) koophuis. Als je van te voren niet jaren op een wachtlijst staat voor een huurhuis, dan ben je gewoon fucked.
Aan de andere kant kan je met monteren wel een bepaald beeld scheppen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:44 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Gewoon boomers zonder realiteitsbesef die niet snappen hoe duur alles is geworden. Ik zag laatst ook een filmpje waar dit soort mensen huizenprijzen moesten raden. Ze hadden gewoon totaal geen besef en zaten er zo erg naast dat ze soms maar 10% van de daadwerkelijke prijs riepen.
enorme bedragen aan kinderopvang soepsidiequote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:31 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
De mensen die dat zeggen zijn ook van die linksen die in hun eigen bubbel leven. Laatst nog een hilarisch bericht gelezen weet even niet meer waar van iemand die zei ja als je gewoon met z'n 2e allebei 40 uur werkt dan kan je na zoveel jaar zoveel hypotheek krijgen en een starterswoning (echt een krot ergens) bemachtigen.
Het enige wat leuk is aan hard werken is ook als je op een dag een gezinnetje kan stichten en zo. Hoe ga je dat doen als beide mensen zichzelf de tering in werken?
Ik zat daar toevallig net aan te denken.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Aan de andere kant kan je met monteren wel een bepaald beeld scheppen.
En groeit het kind goed op op deze manier? Is het niet beter als gewoon de man 40 uur werkt en de vrouw voor de kinderen zorgt? (inb4 shitstorm omdat je dit niet meer mag zeggen tegenwoordig).quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
enorme bedragen aan kinderopvang soepsidie
Net als al die idioten bij "De vakantieman". Heb een tijdje bij een productiemaatschappij gewerkt waar TV programma's gemaakt werden. Je wordt enorm gemanipuleerd en het gros op TV is gescript, fake en bedacht.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:54 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Ik zat daar toevallig net aan te denken.
Zoals ik in het vorige deel al zei, het is een clusterfuck.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:55 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
En groeit het kind goed op op deze manier? Is het niet beter als gewoon de man 40 uur werkt en de vrouw voor de kinderen zorgt? (inb4 shitstorm omdat je dit niet meer mag zeggen tegenwoordig).
Maar ik denk niet dat we het echt moeten willen dat je beide 40 uur werkt en je kind 5 dagen per week bij de kinderopvang zit zodat ze 's avonds ff snel met je kunnen eten en erna door naar bed kunnen.
Dus 'De Vakantieman' is ook al fake?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Net als al die idioten bij "De vakantieman". Heb een tijdje bij een productiemaatschappij gewerkt waar TV programma's gemaakt werden. Je wordt enorm gemanipuleerd en het gros op TV is gescript, fake en bedacht.
Mijn moeder was vroeger gewoon thuis door de weeks denk ik. En dan na school maakte ze limonade of weet ik veel wat voor je en bracht ze je naar vriendjes om te spelen en dan rond het eten ging je weer naar huis en toen kwam je vader thuis van werk en vertelde hoe het was.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zoals ik in het vorige deel al zei, het is een clusterfuck.
Nederland is verre van perfect. Maar al deze problemen kun je in een ander land ook tegenkomen, en ik denk dat je het daar nog moeilijker gaat krijgen. In Nederland zijn zaken echt zo slecht nog niet geregeld, ook al zijn ze niet perfect en moet er echt wel een en ander worden aangepakt.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:43 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik denk dat het vooral mensen zijn die hun zaakjes prima op orde hebben. Allebei een goede baan, huis, studerende kinderen die uitzicht hebben op een goede baan na hun studie. Maar deze mensen vergeten dat alles kapot kan om het zo maar even te zeggen. Langdurige ziekte, ontslag (en dus minder inkomsten), een partner die op een gegeven moment zegt dat hij/zij niet meer verder wil,... Daar zit je dan met je (te dure) koophuis. Als je van te voren niet jaren op een wachtlijst staat voor een sociale huurwoning, dan ben je gewoon fucked.
Bij slimme meisjes met oudere vriendjes met 'hun zaakjes op orde' krijg ik meteen Sylvie Meis-achtige beelden op m'n netvlies.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:59 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
...
Nee ik snap het wel dat mensen willen emigreren. Maar jongeren die willen vooral emgireren omdat ze weten dat ze nooit een huis zullen kunnen kopen. De jongens dan, de slimme meisjes kunnen altijd nog oudere nog oudere vriendjes nemen die hun zaakjes wel al op orde hebben.
Het is niks nieuws, zo gaat het allemaal al honderden jaren.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:07 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Bij slimme meisjes met oudere vriendjes met 'hun zaakjes op orde' krijg ik meteen Sylvie Meis-achtige beelden op m'n netvlies.
Misschien werkt zoals ook wel vooral als je er bovengemiddeld uit ziet.
Dat soort opmerkingen worden alleen geplaatst om edgy te zijn en reacties uit te lokken.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:07 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Bij slimme meisjes met oudere vriendjes met 'hun zaakjes op orde' krijg ik meteen Sylvie Meis-achtige beelden op m'n netvlies.
Misschien werkt zoals ook wel vooral als je er bovengemiddeld uit ziet.
Valt wel mee.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat soort opmerkingen worden alleen geplaatst om edgy te zijn en reacties uit te lokken.
Natuurlijk zijn er zowel jonges als meisjes die op die manier te werk gaan, maar veruit de grootste groep zit zo niet in elkaar.
Was inderdaad totaal niet edgy bedoeld.quote:
Voor minimaal 6 miljard bewoners van deze planeet is Nederland het perfecte land met zijn onbegrensde hoeveelheid gratis geld voor iedereen met een zielig verhaal.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nederland is verre van perfect. Maar al deze problemen kun je in een ander land ook tegenkomen, en ik denk dat je het daar nog moeilijker gaat krijgen. In Nederland zijn zaken echt zo slecht nog niet geregeld, ook al zijn ze niet perfect en moet er echt wel een en ander worden aangepakt.
“Life is what happens when you're busy making other plans”quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:32 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ach, vroeger wilde ik ook van alles: huisje, boompje, beestje, dure auto's bezitten, twee-onder-1-kap-woning alleen bezitten, financieel onafhankelijk, etc. etc.
Daar is geen zak van terechtgekomen. Dat zal bij de meesten van die emigratiewensers ook wel het geval zijn.
Jeugdig enthousiasme
Ok.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:34 schreef quo_ het volgende:
[..]
Voor minimaal 6 miljard bewoners van deze planeet is Nederland het perfecte land met zijn onbegrensde hoeveelheid gratis geld voor iedereen met een zielig verhaal.
So truequote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
“Life is what happens when you're busy making other plans”
.......quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:32 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ach, vroeger wilde ik ook van alles: huisje, boompje, beestje, dure auto's bezitten, twee-onder-1-kap-woning alleen bezitten, financieel onafhankelijk, etc. etc.
Daar is geen zak van terechtgekomen. Dat zal bij de meesten van die emigratiewensers ook wel het geval zijn.
Jeugdig enthousiasme
Natuurlijk onzin, juist boomers weten de prijzen wel want huis wat ze vroeger kochten voor 140.000 gulden is nu 500.000 euro, spreek uit ervaring als ik anderen wat ouderen spreek die precies de prijzen weten en hoe vaak word het wel niet genoemd op TVquote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:44 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Gewoon boomers zonder realiteitsbesef die niet snappen hoe duur alles is geworden. Ik zag laatst ook een filmpje waar dit soort mensen huizenprijzen moesten raden. Ze hadden gewoon totaal geen besef en zaten er zo erg naast dat ze soms maar 10% van de daadwerkelijke prijs riepen.
Vrijdag is voor velen vaak de thuiswerkdag, en dan weet je gewoon dat de productiviteit drastisch daalt. Bij mij tenminste wel, sinds thuiswerken mag op vrijdag heb ik ook geen behoefte meer aan een 32u werkweek. Waarom zou je als je thuis ook betaald een dag kunt lamballen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je moet voor de grap eens op vrijdag een gemiddeld bedrijfspand in lopen, gewoon helemaal niemand.
En wat heb je zelf gepresteerd in het leven?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:44 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
de trend is dat er heel veel mensen voor tonnen het schip in gaan en de overwaarde weer kwijt zijn danquote:Op vrijdag 11 juli 2025 12:02 schreef hondonspain het volgende:
Woon in Spanje en zie veel jonge gezinnen hier komen wonen, vermoed vaak overwaarde van het huis en er komen ook heel bouwbedrijfjes bij en tuinmannen, ben benieuwd hoeveel het gaan redden, maar er is een trend
Mijn ziekteverzuim is ook drastisch teruggelopen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:09 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Vrijdag is voor velen vaak de thuiswerkdag, en dan weet je gewoon dat de productiviteit drastisch daalt. Bij mij tenminste wel, sinds thuiswerken mag op vrijdag heb ik ook geen behoefte meer aan een 32u werkweek. Waarom zou je als je thuis ook betaald een dag kunt lamballen.
Ja zelfde hoor, ik doe me werk doorgaans in 2 dagen, de rest is vooral beetje socializen. Zelf ben ik meestal 2 dagen op kantoor maar ik ga echt niet 32 uur werken en dan 20% van mijn salaris inleveren.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:09 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Vrijdag is voor velen vaak de thuiswerkdag, en dan weet je gewoon dat de productiviteit drastisch daalt. Bij mij tenminste wel, sinds thuiswerken mag op vrijdag heb ik ook geen behoefte meer aan een 32u werkweek. Waarom zou je als je thuis ook betaald een dag kunt lamballen.
Voor 150.000 koop je een leuk huis in Spanje, 200.000 met zwembad dus overwaarde zit dan in huis, dus niet echt kwijtquote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de trend is dat er heel veel mensen voor tonnen het schip in gaan en de overwaarde weer kwijt zijn dan
Helaas is er een regeling waardoor je bij ons maar 1 dag in de week thuis mag werken.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja zelfde hoor, ik doe me werk doorgaans in 2 dagen, de rest is vooral beetje socializen. Zelf ben ik meestal 2 dagen op kantoor maar ik ga echt niet 32 uur werken en dan 20% van mijn salaris inleveren.
Ach, als je mensen dwingt om op kantoor te zijn worden ze niet per s productiever hoor. In alle gevallen: gewoon goede afspraken maken over targets en transparant maken wat je hebt gedaan en gaat doen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:27 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Helaas is er een regeling waardoor je bij ons maar 1 dag in de week thuis mag werken.
Ook wel begrijpelijk natuurlijk. Anders krijg je situaties zoals bij jou.
Ja ik ben iemand die nogal efficint werkt, ik werk in een miniteam met een analist, en een PM die ons eens in de week een halfuurtje spreekt hoe het gaat. Mijn collega doet voornamelijk de niet technische meetings, ik de technische, na de meetings spreken we elkaar even in 5 minuutjes bij zodat we beide de helft van de meetings maar hoeven bij te wonen. Daarnaast doen we de 2 wekelijkse planning meestal binnen een kwartiertje.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ach, als je mensen dwingt om op werk te zijn worden ze niet per s productiever hoor. Gewoon goede afspraken maken over targets.
quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:25 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Voor 150.000 koop je een leuk huis in Spanje, 200.000 met zwembad dus overwaarde zit dan in huis, dus niet echt kwijt
quote:Problemen die gemeld worden:
Vervalsing van contracten: Er zijn meldingen van vervalste contracten bij de aankoop van een huis.
Illegale bouw: Illegale bouw is een ander probleem dat wordt gemeld door Nederlanders met een huis in Spanje.
Problemen met makelaars: Sommige makelaars in Spanje blijken niet betrouwbaar te zijn.
Strenge regels: Er zijn ook berichten over strengere regels voor het kopen van een tweede huis in Spanje.
Kosten van vakantiewoningen: Verder zijn er problemen met de kosten en het beheer van vakantiewoningen.
Idd, meer uren is niet per s beter. En mensen die urenlang onproductief netjes op kantoor zitten, voegen ook niet altijd veel waarde toe. Zeker dat soort dingen die concentratie en veel mentale energie nodig hebben kun je gewoon niet 40 uur per week non-stop doen tenzij je een robot bent.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja ik ben iemand die nogal efficint werkt, ik werk in een miniteam met een analist, en een PM die ons eens in de week een halfuurtje spreekt hoe het gaat. Mijn collega doet voornamelijk de niet technische meetings, ik de technische, na de meetings spreken we elkaar even in 5 minuutjes bij zodat we beide de helft van de meetings maar hoeven bij te wonen. Daarnaast doen we de 2 wekelijkse planning meestal binnen een kwartiertje.
Wat ik zelf fijn vind is dat ik zo een 3 dagen in de week van 5 uur s ochtends tot 9 uur focus op mijn development zaken, doorgaans is dat meer dan genoeg.
Een huis kopen in Spanje kan heel simpel zijn, advocaat inhuren en papieren checken. Mensen de dat niet doen kopen een 2e hands auto die altijd binnen heeft gestaan waarschijnlijk ook. Andere zaken die je noemt zijn geen wetten nog en heb het niet over een vakantiehuis maar emigrerenquote:
En nu stijgen de prijzen omdat Jan en allemaal vanuit Nederland met hun flinke overwaarde naar Spanje verhuizen voor een goedkope woning. Dus de gemiddelde makelaar ruikt geld ten koste van de Spanjaarden voor wie het te duur wordt.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:25 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Voor 150.000 koop je een leuk huis in Spanje, 200.000 met zwembad dus overwaarde zit dan in huis, dus niet echt kwijt
Nederland is een van de weinige landen waar expats of emigranten ook na tien jaar de taal nog niet hoeven te spreken want de Nederlander schakelt na al die tijd nog steeds over op Engels.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:18 schreef Joppiez het volgende:
Ik dacht zelf ook veel na over emigreren, maar je komt inderdaad vroeg of laat tot het inzicht dat je al gauw slechter af bent.
Gewoon objectief bekeken is er (bijna) geen land wat zo open is voor buitenlanders als Nederland. Nu is het iets lastiger, maar alsnog. Ga je als Nederlander ergens anders wonen, ten eerste zul je in je expat bubbel (internationale omgeving, goed salaris enz) moeten blijven of je bent sowieso slechter af. Wat tegelijkertijd ook wel zorgt dat je onder de locals niet geaccepteerd wordt. Gebeurt wss sowieso niet, hoe hard je het ook probeert.
Je kan ook alle negatief bekijken en best groot land dat Spanjequote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:00 schreef HSG het volgende:
[..]
En nu stijgen de prijzen omdat Jan en allemaal vanuit Nederland met hun flinke overwaarde naar Spanje verhuizen voor een goedkope woning. Dus de gemiddelde makelaar ruikt geld ten koste van de Spanjaarden voor wie het te duur wordt.
Gezellig met Gerard en Anita in een Nederlandse enclave zitten, hele dag naar Nederlandstalig hoempapa muziek luisteren en na 10 jaar nog geen woord Spaans kunnen maar wel roepen dat buitenlanders zich in Nederland moeten aanpassen.
Het wordt voor spanjaarden te duur in de Nederlandse enclave???quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:00 schreef HSG het volgende:
[..]
En nu stijgen de prijzen omdat Jan en allemaal vanuit Nederland met hun flinke overwaarde naar Spanje verhuizen voor een goedkope woning. Dus de gemiddelde makelaar ruikt geld ten koste van de Spanjaarden voor wie het te duur wordt.
Gezellig met Gerard en Anita in een Nederlandse enclave zitten, hele dag naar Nederlandstalig hoempapa muziek luisteren en na 10 jaar nog geen woord Spaans kunnen maar wel roepen dat buitenlanders zich in Nederland moeten aanpassen.
Zekers maar ik denk dat niemand zit te wachten op uren woon-werk met nul voorzieningen in de omgeving.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:14 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Je kan ook alle negatief bekijken en best groot land dat Spanje
Staat er niet.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 15:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het wordt voor spanjaarden te duur in de Nederlandse enclave???
Blijkbaar heb je geen flauw idee hoe Spanje eruit ziet, of je woont bij elkaar in een urbanisatie of the middle of nowhere denk je, totale onzinquote:Op vrijdag 11 juli 2025 15:53 schreef HSG het volgende:
[..]
Zekers maar ik denk dat niemand zit te wachten op uren woon-werk met nul voorzieningen in de omgeving.
[..]
Staat er niet.
Ja, als je zonder Spaans te beheersen op de gok een huis gaat kopen in een Spaanstalig land, kan het snel misgaan.quote:
Als in de meeste andere landen, maar je kan mensen inhuren die alles uitzoeken en ook vertalenquote:Op vrijdag 11 juli 2025 16:27 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ja, als je zonder Spaans te beheersen op de gok een huis gaat kopen in een Spaanstalig land, kan het snel misgaan.
Uiteraard, maar dan loop je direct tegen extra kosten aan en dit is ook structureel. Als je enkel Engels spreekt krijg je bij elk onderhoud aan je huis ook een hogere rekening gepresenteerd, zeker aan de kust.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 16:29 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Als in de meeste andere landen, maar je kan mensen inhuren die alles uitzoeken en ook vertalen
Exactamente esto.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 16:27 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Blijkbaar heb je geen flauw idee hoe Spanje eruit ziet, of je woont bij elkaar in een urbanisatie of the middle of nowhere denk je, totale onzin
Ayudan mucho los que no estorban.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 17:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Exactamente esto.
Los mejores capitanes estn en tierra, no?
Klopt, moest wel gelijk denken aan vrienden die in het echte Spanje wonen zoals ze het noemen met allemaal Spaanse klusjesmannen die heel vaak niet op komen dagen. We zitten ver genoeg van de kust wat inderdaad stuk duurder is met allesquote:Op vrijdag 11 juli 2025 16:55 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Uiteraard, maar dan loop je direct tegen extra kosten aan en dit is ook structureel. Als je enkel Engels spreekt krijg je bij elk onderhoud aan je huis ook een hogere rekening gepresenteerd, zeker aan de kust.
Hier in Mexico is het precies hetzelfde, waar Canćun, Mazatlan en grote delen van Baja California te vergelijken zijn met de Spaanse costas.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 17:39 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Klopt, moest wel gelijk denken aan vrienden die in het echte Spanje wonen zoals ze het noemen met allemaal Spaanse klusjesmannen die heel vaak niet op komen dagen. We zitten ver genoeg van de kust wat inderdaad stuk duurder is met alles
Volgens mij is er geen land ter wereld (mss Belgie voorheen?) wat zo makkelijk omspringt met migratie. Vandaar ook dat Nederland, vooral in de steden, weinig Nederlands meer voelt. Kijk eens hoe de gemiddelde basisschool er uit ziet tegenwoordig. Het is best deprimerend om te zien.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 14:00 schreef HSG het volgende:
[..]
Nederland is een van de weinige landen waar expats of emigranten ook na tien jaar de taal nog niet hoeven te spreken want de Nederlander schakelt na al die tijd nog steeds over op Engels.
In andere landen is dat vaak wel anders.
Wie snel geaccepteerd wil worden door de lokale bevolking, doet er goed aan om vr de emigratie al de basis van de taal onder de knie te krijgen. Ze vinden het echt niet erg dat je met een flinke accent praat maar je laat zien dat je er moeite in steekt om tussen de lokale bevolking te komen.
De relatie ligt eigenlijk juist precies andersom. In monoculturen is het dermate makkelijk integreren (een andere mogelijkheid is er immers niet), dat integreren automatisch en bijzonder snel is.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 18:26 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Volgens mij is er geen land ter wereld (mss Belgie voorheen?) wat zo makkelijk omspringt met migratie. Vandaar ook dat Nederland, vooral in de steden, weinig Nederlands meer voelt. Kijk eens hoe de gemiddelde basisschool er uit ziet tegenwoordig. Het is best deprimerend om te zien.
Voor de rest is het gewoon bizar ingewikkeld om succesvol op een andere buitenlandse locatie echt goed opgenomen te worden. Ik denk dat het vrij onmogelijk is. Je zult altijd als een buitenstaander gezien worden. Zelfs voor de meer open landen als Canada, Duitsland, Zweden en Australie is dat het geval. Je bent gewoon de buitenlander en dat zul je altijd blijven. Je kinderen kunnen deze dans misschien ontspringen (afhankelijk van leeftijd en uiterlijk). De mensen die claimen dat ze gelukkig zijn elders, dat zijn vaak welgestelde expats of pensionado's die in een bubbel leven. En dat is ze ook gegund, maar het is en blijft geen succesvolle en duurzame integratie mijn inziens.
Je weet dat het in 99,99% van de landen veel slechter is dan in NL?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 08:03 schreef SuperNeger het volgende:
Ik moet zeggen, als je kijkt hoe het steeds slechter gaat in Nederland dat ik dit ook wel eens zit te overwegen.
Omdat?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 18:26 schreef Joppiez het volgende:
[..]
De mensen die claimen dat ze gelukkig zijn elders, dat zijn vaak welgestelde expats of pensionado's die in een bubbel leven. En dat is ze ook gegund, maar het is en blijft geen succesvolle en duurzame integratie mijn inziens.
Mijn ouders kochten hun huis in 1978, op 1 lerarensalaris, tegen een toenmalige hypotheekrente van 12%....quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:44 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
De sfeer wordt ook steeds minder goed. Groeiende overlast op straat (mannelijke deel van de fatbikejeugd), geen hirarchie of beleefdheidsvormen. En iets heel alders, milieuorganisaties hebben hier erg veel macht. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg-cultuur.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 18:48 schreef Chivaz het volgende:
Je kan het die jongeren nauwelijks kwalijk nemen. Het leuke in Nederland is er wel een beetje vanaf, je betaald je blauw aan huisvesting en brandstof en het land zelf word compleet kapot gereguleerd.
Ik ga niet roepen dat het in Belgi veel beter is, integendeel maar wat wel voor Belgi spreekt is dat wonen nog enigszins betaalbaar is.
Zucht.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 18:48 schreef Chivaz het volgende:
Je kan het die jongeren nauwelijks kwalijk nemen. Het leuke in Nederland is er wel een beetje vanaf, je betaald je blauw aan huisvesting en brandstof en het land zelf word compleet kapot gereguleerd.
Ik ga niet roepen dat het in Belgi veel beter is, integendeel maar wat wel voor Belgi spreekt is dat wonen nog enigszins betaalbaar is.
Dat zal inderdaad nooit veranderen. Voor een Spanjaard of Fransman zul je na 10 jaar nog steeds een buitenlander zijn. Maar zo denkt elk lokale inwoner van elk land.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 18:26 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Volgens mij is er geen land ter wereld (mss Belgie voorheen?) wat zo makkelijk omspringt met migratie. Vandaar ook dat Nederland, vooral in de steden, weinig Nederlands meer voelt. Kijk eens hoe de gemiddelde basisschool er uit ziet tegenwoordig. Het is best deprimerend om te zien.
Voor de rest is het gewoon bizar ingewikkeld om succesvol op een andere buitenlandse locatie echt goed opgenomen te worden. Ik denk dat het vrij onmogelijk is. Je zult altijd als een buitenstaander gezien worden. Zelfs voor de meer open landen als Canada, Duitsland, Zweden en Australie is dat het geval. Je bent gewoon de buitenlander en dat zul je altijd blijven. Je kinderen kunnen deze dans misschien ontspringen (afhankelijk van leeftijd en uiterlijk). De mensen die claimen dat ze gelukkig zijn elders, dat zijn vaak welgestelde expats of pensionado's die in een bubbel leven. En dat is ze ook gegund, maar het is en blijft geen succesvolle en duurzame integratie mijn inziens.
Doe mij een lol en verdiep je er meer in.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 16:27 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Blijkbaar heb je geen flauw idee hoe Spanje eruit ziet, of je woont bij elkaar in een urbanisatie of the middle of nowhere denk je, totale onzin
We hebben meer inwoners dan Noorwegen, Denemarken en Finland tezamen op veel minder ruimte.. Bizar eigenlijk.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 06:57 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat dat ook steeds minder wordt. Ik heb laatst een post op Reddit gelezen van een expat die hier is komen wonen en grote dromen had wat is uitgedraaid op een nachtmerrie (wat letterlijk in zijn post stond). Blijkbaar weinig research gedaan over de extreem krappe woningmarkt hier, hier het eerste de beste aangepakt (een woning naast een druk caf) en geen vooruitzicht op een andere woning.
Een dak boven je hoofd is een basisbehoefte, net zoals eten en drinken. Als een land deze basisbehoefte niet kan waarborgen (sterker nog, het is een complete chaos) gaat het gewoon niet goed, ondanks dat er tal van andere dingen zijn die wel goed gaan.
Haha, Duk verkocht goed nieuws als slecht nieuws zonder het door te hebben.quote:
Hoeft niet, woon in Spanjequote:Op zaterdag 12 juli 2025 00:45 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat zal inderdaad nooit veranderen. Voor een Spanjaard of Fransman zul je na 10 jaar nog steeds een buitenlander zijn. Maar zo denkt elk lokale inwoner van elk land.
[..]
Doe mij een lol en verdiep je er meer in.
Ik had het daar laatst met een collega over dat wanneer je op vakantie bent geweest of een weekendje weg en je komt weer thuis, je dan merkt hoe druk het hier eigenlijk is.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 01:38 schreef jakosi het volgende:
[..]
We hebben meer inwoners dan Noorwegen, Denemarken en Finland tezamen op veel minder ruimte.. Bizar eigenlijk.
Ik woon in Portugal, na een paar dagen Nederland wil ik heel graag terug naar huis, veel te druk in Nederland.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 08:31 schreef Sunshine1982 het volgende:
had het daar laatst met een collega over dat wanneer je op vakantie bent geweest of een weekendje weg en je komt weer thuis, je dan merkt hoe druk het hier eigenlijk is.
Ga terug naar je eigen land.quote:
Als ik moest kiezen tussen Portugal of Nederland kies ik toch voor Nederland.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 08:41 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik woon in Portugal, na een paar dagen Nederland wil ik heel graag terug naar huis, veel te druk in Nederland.
Zodra de oorlog uitbreekt zit de koninklijke familie in Engeland/Canada.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Yip, was paar jaar geleden even in Nederland en blij weer terug te kunnen naar Spanje.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 08:41 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik woon in Portugal, na een paar dagen Nederland wil ik heel graag terug naar huis, veel te druk in Nederland.
Prachtige natuur me reet , ze maken er ieder jaar 10.000 hectare prachtige natuur bij , dus er kan ook wel eens een 500 hectare prachtige natuur afquote:Op woensdag 9 juli 2025 15:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee dat kan niet, is het Twiske Natura 2000 gebied, ik heb dit wel eens onderzocht, en eigenlijk is in buurt van Amsterdam alleen wat bij Westpoort mogelijk, en een stukje richting Schiphol.
Edit: Het onderste stukje zou idd wel kunnen in Noord, maar dat zou wel zonde zijn want dat is prachtige natuur.
We moeten stoppen met proberen te bouwen op onnodige plekken.
quote:Wat zijn de nieuwe natuurgebieden in Nederland?
De oppervlakte verworven gronden om het Natuurnetwerk Nederland te realiseren, is op 1 januari 2023 toegenomen tot ruim 123.000 hectare.
De gronden worden na verwerving ingericht als nieuwe natuur.
Met ingang van het Natuurpact in 2011 was het doel om tot eind 2027 80.000 ha nieuwe natuur in te richten.
14 jun 2024
Ik snap dat best dat jongeren deze gedachte hebben. Deze huizencrisis gaat nog jaren aanslepen (gaat het ooit opgelost worden?) en de meesten willen niet tot hun 25e/30e thuis wonen. Dus wat doe je dan, je gaat je horizon verbreden. Heeft niks met klagen te maken.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 10:51 schreef Breekfast het volgende:
Ach, van die helft zal maar een klein deel het daadwerkelijk doen, en van degenen die werkelijk gaan zal een groot deel weer gedesillusioneerd terugkeren en beseffen dat Nederland zo slecht nog niet is.
Klagen zit nu eenmaal in de volksaard van de Nederlander.
'crisis' vind ik dan ook weer een stomme benaming. Moeilijk is het zeker, maar bij 'crisis' denk ik toch aan andere taferelenquote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:39 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik snap dat best dat jongeren deze gedachte hebben. Deze huizencrisis gaat nog jaren aanslepen (gaat het ooit opgelost worden?) en de meesten willen niet tot hun 25e/30e thuis wonen. Dus wat doe je dan, je gaat je horizon verbreden. Heeft niks met klagen te maken.
Ik denk dat het er maar aan ligt hoe je er zelf bij zit. Heb je een eigen huis, dan is het (of lijkt het) allemaal een ver je bed show maar als je noodgedwongen terug moet naar je ouders, of tegen je wil in samen moet leven in een huis met je ex partner, of uit huis willen bij je ouders maar niet kunnen... ik kan snappen dat het voor hun als een crisis aan voelt.quote:Op zondag 13 juli 2025 00:19 schreef jakosi het volgende:
[..]
'crisis' vind ik dan ook weer een stomme benaming. Moeilijk is het zeker, maar bij 'crisis' denk ik toch aan andere taferelen
lol. Ik zat oa in Mumbai. Meer mensen dan in Nederland. Voordeel van werken als expat is trouwens dat ik m'n huis in Europa kon aanhouden omdat de werkgever altijd woonruimte ter plekke regelde.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 01:38 schreef jakosi het volgende:
[..]
We hebben meer inwoners dan Noorwegen, Denemarken en Finland tezamen op veel minder ruimte.. Bizar eigenlijk.
We hebben in Nederland zeer rigide ruimtelijke planning.quote:Op zondag 13 juli 2025 13:13 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
lol. Ik zat oa in Mumbai. Meer mensen dan in Nederland. Voordeel van werken als expat is trouwens dat ik m'n huis in Europa kon aanhouden omdat de werkgever altijd woonruimte ter plekke regelde.
In een dergelijk klein huis nog bij je ouders wonen lijkt me wel een uitdaging.quote:
Alleen kan ik mij bijna geen fatsoenlijke plek bedenken waar huizen wel goedkoop zijn en er zat werk is + fatsoenlijke infrastructuur. Huizenprijzen zijn wereldwijd omhoog geschoten. Zelfs in armzalige landen. Helemaal als je het af gaat zetten tegen het lokale inkomen.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:39 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik snap dat best dat jongeren deze gedachte hebben. Deze huizencrisis gaat nog jaren aanslepen (gaat het ooit opgelost worden?) en de meesten willen niet tot hun 25e/30e thuis wonen. Dus wat doe je dan, je gaat je horizon verbreden. Heeft niks met klagen te maken.
Artikel in het AD over gezin dat naar NZ vertrekt. Ook daar zijn er tekende reacties.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En het afzeiken van mensen die niet confirmeren.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 10:51 schreef Breekfast het volgende:
Klagen zit nu eenmaal in de volksaard van de Nederlander.
Zou je kunnen toelichten wat confirmeren is?quote:Op maandag 14 juli 2025 08:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En het afzeiken van mensen die niet confirmeren.
quote:Op maandag 14 juli 2025 08:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zou je kunnen toelichten wat confirmeren is?
quote:Confirmeren is het bevestigen of het herbevestigen van uw reservatie.
Het kan zijn dat u reeds een reservatie verzonden heeft, maar toch vraagt de organisatie of eigenaar nogmaals zijn bevestiging nogmaals te herbevestigen.
Dat is toch ook gewoon niet zo netjes?quote:
Autocorrect is kut, het moet conformeren zijnquote:Op maandag 14 juli 2025 08:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zou je kunnen toelichten wat confirmeren is?
Als je vakantie woont hoef je niet op vakantiequote:Op maandag 14 juli 2025 09:12 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Vluchten kan niet meer, dat wisten ze al ruim 50 jaar geleden.
Bekijk deze YouTube-video
Het is heel erg afhankelijk van je bubbel. Ik deed 2x een internationale studie en daar zag je dat de wil en de bereidheid om weg te gaan groot was. Had ook wel met liefde e.d. te maken, dus dat men uiteindelijk zo'n uitwisselingsstudent(e) nareisde.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 14:59 schreef edejong25 het volgende:
Hoeveel % denken jullie dan die echt overwegen te emigreren?
Ik heb geen idee, maar ik heb het gedaan, net als velen in mijn familie en van mijn vrienden. Een aantal ook voor een paar jaar. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je vak is, wat je doet. Je leert andere culturen en andere manieren van werken kennen, hoe mensen in andere landen tikken, beslissingen nemen. Voorgoed weggaan of een paar jaar internationale ervaring opdoen leert je ook zien hoe je denken is als je alleen Nederland, of alleen maar in het dorp of stad waar je opgroeide kent. Mijn schoonfamilie is zo, nooit weggeweest uit het dorp in Westfalen.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 14:59 schreef edejong25 het volgende:
Hoeveel % denken jullie dan die echt overwegen te emigreren?
Misschien kan ze wat boeken opruimen? Wat een bende.quote:Op zondag 13 juli 2025 21:25 schreef BlaZ het volgende:
[..]
In een dergelijk klein huis nog bij je ouders wonen lijkt me wel een uitdaging.
CBS: de laatste 2 jaar en de verwachting van dit jaar zijn/zullen er 600.000-700.000 Nederlanders/Hollanders het land defintief verlaten. Ze willlen of kunnen er niet meer wonen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 06:43 schreef Hyaenidae het volgende:
Zo, ik snap die grenscontroles nu wel.quote:Op zondag 20 juli 2025 07:03 schreef cempexo het volgende:
[..]
CBS: de laatste 2 jaar en de verwachting van dit jaar zijn/zullen er 600.000-700.000 Nederlanders/Hollanders het land defintief verlaten. Ze willlen of kunnen er niet meer wonen.
CBSquote:Op zondag 20 juli 2025 07:06 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Zo, ik snap die grenscontroles nu wel.
Heb je een linkje nar een artikel waar stelling terug te vinden is?
Goegel AIquote:Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft geen gegevens gepubliceerd die suggereren dat er de komende twee jaar 600.000-700.000 Nederlanders definitief het land zullen verlaten. Er is ook geen verwachting van het CBS bekend over een dergelijk vertrek van Nederlanders. Het CBS verzamelt en publiceert statistieken over verschillende onderwerpen, maar de bewering over een massale exodus van Nederlanders is niet onderbouwd met officile cijfers of rapporten van het CBS.
Er zullen komende jaren ook grenscontroles worden opgezet waarbij Nederlanders die het land definitief willen verlaten een nekschot krijgen wegens landverraad.quote:Op zondag 20 juli 2025 07:03 schreef cempexo het volgende:
[..]
CBS: de laatste 2 jaar en de verwachting van dit jaar zijn/zullen er 600.000-700.000 Nederlanders/Hollanders het land defintief verlaten. Ze willlen of kunnen er niet meer wonen.
Ik woon inmiddels iets van 10 jaar in Denemarken. Teruggaan naar Nederland is uitgesloten, ik pas niet meer in dat land, iets met menselijke beschaving.quote:Op zondag 20 juli 2025 07:41 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Er zullen komende jaren ook grenscontroles worden opgezet waarbij Nederlanders die het land definitief willen verlaten een nekschot krijgen wegens landverraad.
Willemijn ziet er uit als 40 en woont in een schoenendoos. Nog een tyfuszooi ook daar.quote:
De frustraties bij jou lopen je oren uit, niet?quote:Op zondag 20 juli 2025 07:41 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Er zullen komende jaren ook grenscontroles worden opgezet waarbij Nederlanders die het land definitief willen verlaten een nekschot krijgen wegens landverraad.
Dat laatste.quote:Op zondag 20 juli 2025 08:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De frustraties bij jou lopen je oren uit, niet?
Eerlijk zeggen, zou je haar doen?quote:Op zondag 20 juli 2025 07:47 schreef leeell het volgende:
[..]
Willemijn ziet er uit als 40 en woont in een schoenendoos. Nog een tyfuszooi ook daar.
Schaamteloos
Een vrouw die je toekomst in de weg zit moet je dan ook gewoon dumpen. Zelf heb ik geen ambitie om naar Denemarken te vertrekken of Deens te leren. Dan blijf ik nog liever in Nederland.quote:Op zondag 20 juli 2025 07:44 schreef cempexo het volgende:
[..]
Ik woon inmiddels iets van 10 jaar in Denemarken. Teruggaan naar Nederland is uitgesloten, ik pas niet meer in dat land, iets met menselijke beschaving.
Geregeld ontmoet ik hier Nederlanders die op vakantie zijn. Hun verhaal is steeds hetzelfde, willen dolgraag hier werken en wonen, maar hun vrouw wil dat niet, iets met het missen van het kleppen met de buurvrouw.
Nederland is inmiddels een land geworden van zekerheden zoeken. Prima...maar met zekerheden zoeken blokkeer je een zekere vooruitgang. Inmiddels is 30-35% van de bevolking geen Nederlander/Hollander, de meesten spreken geen Nederlands.
Hier in Denemarken krijg je geen baan als je geen Deens spreekt. Dat is een voorstel geweest van de Deense socialisten.
Hij had het over dit jaar en de afgelopen twee jaar. Heb ff gekeken, er is een licht stijgende trend die kan worden verklaard doordat er ook meer immigratie is. Het is inderdaad zo dat emigratie nu ruim 200k per jaar is, dus die drie jaar levert iets meer dan 600k emigranten op. Heb ook gekeken naar autochtonen die emigreren, en het percentage ligt al jaren redelijk stabiel op 30%. Absoluut gezien emigreren er inderdaad iets meer autochtonen elk jaar, maar dan heb je het over max 1000 per jaar extra. Maar goed, een kleine 200k in drie jaar is toch aardig wat. Het zijn vaak wat vermogendere mensen met opties. Zou wel willen weten hoeveel procent van de immigranten van “vergelijkbaar niveau” zijn of dat er echt een brain drain dreigt, zoals ik soms lees.quote:
Ik weet niet wat ze als Katwijk en omgeving ziet maar er is genoeg te koop onder de 310k in Rotterdam, Den Haag etc.quote:
Ik verwijs je naar het onderzoek van WHP report 2024: Welk land is het gelukkigste land ter wereld ?quote:Op zondag 20 juli 2025 08:25 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Hij had het over dit jaar en de afgelopen twee jaar. Heb ff gekeken, er is een licht stijgende trend die kan worden verklaard doordat er ook meer immigratie is. Het is inderdaad zo dat emigratie nu ruim 200k per jaar is, dus die drie jaar levert iets meer dan 600k emigranten op. Heb ook gekeken naar autochtonen die emigreren, en het percentage ligt al jaren redelijk stabiel op 30%. Absoluut gezien emigreren er inderdaad iets meer autochtonen elk jaar, maar dan heb je het over max 1000 per jaar extra. Maar goed, een kleine 200k in drie jaar is toch aardig wat. Het zijn vaak wat vermogendere mensen met opties. Zou wel willen weten hoeveel procent van de immigranten van “vergelijkbaar niveau” zijn of dat er echt een brain drain dreigt, zoals ik soms lees.
We zijn 19 jaar weg na een goede voorbereiding en reserve financin. Het is een flinke stap, heb ook veel mensen terug zien gaan en dan heb je ook de problemen van geld en huisvestiging weer.quote:Op zondag 20 juli 2025 11:49 schreef Barbusse het volgende:
Ik ben al ruim 15 jaar weg uit Nederland, maar gaan emigreren omdat "Nederland kut en onleefbaar" is, is natuurlijk een reden van niks. Als je daarom gaat emigreren zul je van een koude kermis thuiskomen.
Een maat van me is professor in Denemarken. Kreeg een baan professor als professor aangeboden (na sollicitatieproces) in Nederland. Heeft hij niet gedaan, vooral omdat hij amper een huis zou kunnen kopen, terwijl hij in Denemarken voor minder veel ruimer woont. Ook waren de faciliteiten voor zn lab een stuk minder.quote:Op zondag 20 juli 2025 07:44 schreef cempexo het volgende:
[..]
Ik woon inmiddels iets van 10 jaar in Denemarken. Teruggaan naar Nederland is uitgesloten, ik pas niet meer in dat land, iets met menselijke beschaving.
Geregeld ontmoet ik hier Nederlanders die op vakantie zijn. Hun verhaal is steeds hetzelfde, willen dolgraag hier werken en wonen, maar hun vrouw wil dat niet, iets met het missen van het kleppen met de buurvrouw.
Nederland is inmiddels een land geworden van zekerheden zoeken. Prima...maar met zekerheden zoeken blokkeer je een zekere vooruitgang. Inmiddels is 30-35% van de bevolking geen Nederlander/Hollander, de meesten spreken geen Nederlands.
Hier in Denemarken krijg je geen baan als je geen Deens spreekt. Dat is een voorstel geweest van de Deense socialisten.
Klinkt goed voor je en de professor. Zelf wonende dus in 6880 DK ben ik ook enkele jaren op een DK school geweest mn de avondscholen ivm werken en studeren. DK hecht zeer veel waarde aan opleidingen volgen, incl vrouwen die een kind/kinderen hebben worden uitgenodigd voor onderwijs. De kinderen worden opgevangen en met bussen opgehaald en weggebracht naar een kinderverblijf. Geheel gratis ic kostenloos. Ik vind wel dat je als NL-er je verantwoording moet nemen om in DK te worden ingepast. De DK burger zal je helpen als dat nodig is. Ik herinner mij dat ik toen, 10 jaar geleden. een een geheel vrijstaande nedlagt landbrug had gekocht op 5000 m2 eigen grond en priv weg, mijn buurman binnen enkele minuten mij heel hartelijk verwelkomde en zijn diensten aanbod om te helpen. Dat is ook allemaal gebeurd.quote:Op zondag 20 juli 2025 12:25 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Een maat van me is professor in Denemarken. Kreeg een baan professor als professor aangeboden (na sollicitatieproces) in Nederland. Heeft hij niet gedaan, vooral omdat hij amper een huis zou kunnen kopen, terwijl hij in Denemarken voor minder veel ruimer woont. Ook waren de faciliteiten voor zn lab een stuk minder.
Zelf zie ik me ook niet teruggaan naar Nederland. Woon in het VK, goeie baan, bij goeie uni, vrouw spreekt geen Nederlands (is Amerikaans), en er zijn nauwelijks banen in mijn veld in Nederland.
Paar jaar geleden wel een paar keer in Nederland gesolliciteerd, elke keer werd aangegeven dat men voor equality en diversity zou kiezen. In de praktijk bleek dat er alleen vrouwen werden genterviewd, elke keer. Prima, ik zit goed waar ik zit, en elke Nederlandse uni zou een stap terug zijn, maar toen overwoog ik dat nog wel eens, inmiddels niet meer.
Een professor als maat hebbenquote:Op zondag 20 juli 2025 12:25 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Een maat van me is professor in Denemarken.
Ja, ouderschapsverlof is heel goed in DK, vaderschapsverlof zelfs 6 maanden ofzo? Veel dingen in DK zijn beter gegereld dan in NL. In NL vraagt de overheid bepaalde info van provincies en gemeentes, die dan zelf moeten uitzoeken hoe ze daar aan komen, en wat voor een database ze daarvoor bouwen. In DK is het veel meer de overheid die een database heeft, en de gemeentes opdraagt dat te vullen. Als er dan landelijks iets gebeurt, zoals bij corona, dan heeft de landelijke overheid snel een overzicht, ipv dat de info allemaal lokaal zit in databases die niet aan elkaar te koppelen zijn, en men oploopt tegen muren van bureaucratie.quote:Op zondag 20 juli 2025 12:59 schreef cempexo het volgende:
[..]
Klinkt goed voor je en de professor. Zelf wonende dus in 6880 DK ben ik ook enkele jaren op een DK school geweest mn de avondscholen ivm werken en studeren. DK hecht zeer veel waarde aan opleidingen volgen, incl vrouwen die een kind/kinderen hebben worden uitgenodigd voor onderwijs. De kinderen worden opgevangen en met bussen opgehaald en weggebracht naar een kinderverblijf. Geheel gratis ic kostenloos. Ik vind wel dat je als NL-er je verantwoording moet nemen om in DK te worden ingepast. De DK burger zal je helpen als dat nodig is. Ik herinner mij dat ik toen, 10 jaar geleden. een een geheel vrijstaande nedlagt landbrug had gekocht op 5000 m2 eigen grond en priv weg, mijn buurman binnen enkele minuten mij heel hartelijk verwelkomde en zijn diensten aanbod om te helpen. Dat is ook allemaal gebeurd.
Ik kijk nu dagelijks vanuit mijn werkkamer of er weer reebokken, reen en vossen op de groene velden lopen. Heb nu zelf in een ren van 40x30 mtr waar kleine dieren lopen, konijnen, kippen en zo nu en dan mijn Duitse Herder. Omdat het kan...
Denen gaan met elkaar om op basis van een macro groepsgedrag.quote:Op zondag 20 juli 2025 13:38 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Een professor als maat hebben![]()
Ziet hij eruit als Barabas of meer zo'n Zonnebloem type.
Geen last van.quote:Op zondag 20 juli 2025 07:41 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Of in ieder geval een naheffing krijgen voor alle voorzieningen, die gratis genoten zijn. Paspoort inleveren totdat er betaald is.quote:Op zondag 20 juli 2025 07:41 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dat zou men in Nederland populisme noemen.quote:Op zondag 20 juli 2025 07:44 schreef cempexo het volgende:
Hollanders zijn mijn culturele achtergrond sowieso niet. Nederlanders wel, en ik moet er idd niet aan denken in Noord- of Zuid-Holland dement te worden.quote:Op zondag 20 juli 2025 17:55 schreef Boca_Raton het volgende:
Voor wie emigreert: bedenk wel dat als je daar oud en verward wordt, je wel met mensen zit met een hele andere culturele achtergrond. Geen Hollanders.
Migreren is met name interessant voor de subcategorie die geld gespaard heeft en eigenlijk te weinig heeft om in Nederland direct een huis te kunnen kopen. Heb je bijvoorbeeld 1-2 ton gespaard dan kun je in een hele resem landen direct een huis afrekenen zonder hypotheek.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:39 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
quote:Op zondag 20 juli 2025 17:59 schreef Leandra het volgende:
[..] ik moet er idd niet aan denken in Noord- of Zuid-Holland dement te worden.
Aan de andere kant, als je daar dement bent krijg je het iig niet mee.quote:Op zondag 20 juli 2025 17:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hollanders zijn mijn culturele achtergrond sowieso niet. Nederlanders wel, en ik moet er idd niet aan denken in Noord- of Zuid-Holland dement te worden.
Feodalismequote:Op zondag 20 juli 2025 17:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Of in ieder geval een naheffing krijgen voor alle voorzieningen, die gratis genoten zijn. Paspoort inleveren totdat er betaald is.
Kretologie.quote:
Dat is wel het minste ja. Twintig jaar lang alles betaald krijgen en tegen de tijd dat je wat kan terugdoen voor de samenleving de benen nemen. Stelletje ondankbare honden.quote:Op zondag 20 juli 2025 17:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Of in ieder geval een naheffing krijgen voor alle voorzieningen, die gratis genoten zijn. Paspoort inleveren totdat er betaald is.
quote:
quote:Op zondag 20 juli 2025 17:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik eet mijn paasei altijd op. Daar is het voor. Het is geen Faberg ei om naar te kijken.quote:Op zondag 20 juli 2025 19:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
[..]![]()
![]()
![]()
Echt, jij moet eens naar je paasei laten kijken
Blijf jij maar lekker uitkijken op je pliss-gordijnen.quote:Op zondag 20 juli 2025 17:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hollanders zijn mijn culturele achtergrond sowieso niet. Nederlanders wel, en ik moet er idd niet aan denken in Noord- of Zuid-Holland dement te worden.
Ik heb aan allevier de kanten van mijn huis ramen en aan 2 van de 4 kanten vrij uitzicht, als in geen buurhuis waar ik tegenaan kijk, dus ja, ik vermaak me prima met mijn plissgordijnen.quote:Op zondag 20 juli 2025 19:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Blijf jij maar lekker uitkijken op je pliss-gordijnen.
Eens een snob, altijd een snob.quote:Op zondag 20 juli 2025 20:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb aan allevier de kanten van mijn huis ramen en aan 2 van de 4 kanten vrij uitzicht, als in geen buurhuis waar ik tegenaan kijk, dus ja, ik vermaak me prima met mijn plissgordijnen.
quote:Op zondag 20 juli 2025 20:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar godzijdank geen jaloerse Hollander.
Huh?quote:Op zondag 20 juli 2025 20:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar godzijdank geen jaloerse Hollander.
Ja, daarom dat het bij de meesten ook blijft bij dagdromen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:25 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Ik denk persoonlijk wel dat er te makkelijk word gedacht over emigratie.
Het is niet even zomaar het vliegtuig pakken.
Je zal eerst moeten lijken of je in aanmerking komt, als je al een beroep hebt waar in dat land een overschot aan is kan je het al shaken.
Daarna zal je een woning moeten regelen en af en toe op en meer moeten reizen om te tekenen en te kijken of het huis ook wel werkelijk bestaat.
Je moet ook een minimaal netwerk oprichten van mensen en instanties die je helpen.
En last but not least je moet er zeker van zijn dat je daar je eigen broek op kunt houden. WW en bijstand zijn niet in ieder land zo vanzelsprekend fijn geregeld.
En dan hebben we het nog niet eens over acceptatie en taalbarrires.
In dromen en fantasien zit altijd alles mee.quote:Op zondag 20 juli 2025 21:54 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, daarom dat het bij de meesten ook blijft bij dagdromen.
quote:Op zondag 20 juli 2025 21:54 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, daarom dat het bij de meesten ook blijft bij dagdromen.
Waarom zo negatief over mensen die het lef wel hebben?quote:Op zondag 20 juli 2025 22:04 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
In dromen en fantasien zit altijd alles mee.
Daar ben ik niet negatief over. Respect voor wie het probeert. Ik stel alleen dat er verschil is tussen roepen dat je gaat emigreren en daadwerkelijk emigreren.quote:Op zondag 20 juli 2025 22:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
[..]
Waarom zo negatief over mensen die het lef wel hebben?
Houd ik iemand tegen?quote:Op zondag 20 juli 2025 22:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
[..]
Waarom zo negatief over mensen die het lef wel hebben?
Ik heb aan alle kanten luxe buren, het voordeel is wel dat ik zelf niet hoef te stokenquote:Op zondag 20 juli 2025 20:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb aan allevier de kanten van mijn huis ramen en aan 2 van de 4 kanten vrij uitzicht, als in geen buurhuis waar ik tegenaan kijk, dus ja, ik vermaak me prima met mijn plissgordijnen.
Dit is een beetje de ironie.quote:Op zondag 20 juli 2025 23:13 schreef Telefoonvork het volgende:
Ik ken zelf iemand die is gemigreerd naar het buitenland (ver, heel ver). Hij is er hardstikke gelukkig, maar het is nou niet bepaald een land waar de sociale voorzieningen gigantisch goed geregeld zijn. Meneer heeft gelukkig een goed betalende baan en kan zijn broek goed ophouden.
Heb je je buren wel eens uitgenodigd voor een etentje? Doe je wel eens wat vrijwilligerswerk bij lokale clubs of buurthuizen? Nee? Dan je zelf toch ook oorzaak van het probleem? En wel gelijk naar de regering wijzen dat die er een zootje van maakt. Die combinatie komt veel voor, men klaagt over individualisering, en dat het vroeger beter was, is daar mede schuldig aan, maar wijst vooral naar anderen.quote:Op zondag 20 juli 2025 23:13 schreef Telefoonvork het volgende:
Ik ken zelf iemand die is gemigreerd naar het buitenland (ver, heel ver). Hij is er hardstikke gelukkig, maar het is nou niet bepaald een land waar de sociale voorzieningen gigantisch goed geregeld zijn. Meneer heeft gelukkig een goed betalende baan en kan zijn broek goed ophouden.
Ik kan het mij ook wel indenken. Mensen geven gewoon geen ene ruk meer om elkaar. Ik ken de meeste van mijn buren niet eens; ja, van "hallo" en "dag" in het trappenhuis, maar meer ook niet. De maatschappij is gewoon extreem induhvidualistisch geworden. Om eerlijk te zijn staat mij dat helemaal niet aan.
Daarnaast maakt onze regering er al decennia een zootje van. Laat ze eerst het woningterkort en de maatschappelijke ontwrichting maar eens aanpakken. Sociale controle is zo goed als weg en dat heeft zijn gevolgen, die alleen maar erger worden.
Ik vind het niet gek dat veel jongeren hier weg willen: er is hier nauwelijks nog een maatschappij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |