abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218282773
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 23:31 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

Dat het in Nederland niet zo goed geregeld is (volgens jou), betekent niet dat het elder beter geregeld is.
Ach dit zijn van die typisch nederlandse kortzichtige boertjes die op all inclusief vakanties gaan niet van het resort af komen maar toch daarom denken te weten hoe de wereld werkt maar keer op keer hier demonstreren geen flauw benul van het functioneren van andere landen te hebben. :D
  dinsdag 22 juli 2025 @ 07:45:10 #202
22565 asco
Los in deze tent
pi_218282896
Echt ver weg kan, maar zonder een groot eigen vermogen zou ik er niet aan beginnen.

Maar nét over de grens gaan wonen zou ik als ik weer jong zou zijn zo weer doen net als in 2005.
Dat heeft me financieel een hoop geld opgeleverd inclusief een mooi vrijstaand nieuwbouwhuis. _O_

En nee, het is niet voor iedereen weggelegd want zelfs een paar kilometer over de grens gaan wonen levert een enorme rompslomp met zich mee. :)
pi_218283491
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 06:43 schreef Hyaenidae het volgende:
Als Nederland zo kut is, waarom komen hier dan zo gigantisch veel expats wonen en werken?
Blijkbaar is het in andere landen net zo kut of kutter.
Omdat die expats allerlei financiële voordelen krijgen.
pi_218283710
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 17:01 schreef 111210 het volgende:

[..]
Emigreren naar de grens van Duitsland of Belgie om vervolgens alles alsnog in Nederland te doen vind ik niet echt emigreren.

Aan emigrerende lui die het hier niet zien zitten denk ik aan landen in Zuid Amerika, las laatst dat Paraguay en Argentinie relatief populair zijn.

Geen idee wat daar allemaal beter is dan hier, maar ik denk op het weer en misschien het Latijnse gevoel na niet veel.

Idem met Azie, zou geen enkel land kunnen opnoemen waar alles beter geregeld is voor de bevolking dan in Nederland.
Het is in landen als Paraguay en Brazilië op vele vlakken beter dan hier.
Ruimte, huisvesting, bevolkingsdichtheid, idiote regels.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar eigenlijk kan je van het voorgenoemde alleen maar genieten als je geld uit Nederland mee neemt.
Dus op afstand werken of pensioen of iets dergelijks.
Als je daar in loondienst gaat werken gaat de lol er snel vanaf.
pi_218283719
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 08:07 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Eerlijk zeggen, zou je haar doen?
Verder lijkt me dat je met 3 ton aan spaargeld echt wel een huis moet kunnen kopen, al dan niet deels gefinancierd met een hypotheek van 2 ton.
Ja, maar niet binnen de ring, want een Starbucks en een hippe fitness van 100 euro/maand zijn wel noodzakelijk, uiteraard.
pi_218283808
quote:
1s.gif Op maandag 21 juli 2025 19:34 schreef Boca_Raton het volgende:
Hoe zit het met een eventuele terugkeer? Want geen huis, geen inkomen, niks.
Achteraan aansluiten en eigen geld eerst op dan bijstand of werken en geen idee waar je kan wonen. Ken mensen die blut uit Spanje vertrokken en ergens een woning kregen in Overijssel dacht ik, dus niet zo populair
life is like a box of chocolates
pi_218284657
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 09:26 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Het is in landen als Paraguay en Brazilië op vele vlakken beter dan hier.
Ruimte, huisvesting, bevolkingsdichtheid, idiote regels.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Brazilië 27.3 moorden per 100.000 inwoners van Nederland met 0.9 per 100.000

Op het vlak veiligheid in ieder geval niet.
pi_218285026
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 01:01 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Dat is overal zo.
Valt wel mee, maar in Zwitserland is het wel extreem. Vriendin van me woont er ongeveer 20 jaar nu, heeft ook een Zwitsers paspoort al jaren. Maar het duurde letterlijk 5 jaar voor haar buren haar groetten in het trappenhuis, en dan woont ze nog in een klein stadje ook.
Pas je je aan, dan pas je erin, maar in Zwitserland gaat dat een stuk stroever dan in veel andere landen.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 11:00:35 #209
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218285048
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 10:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Valt wel mee, maar in Zwitserland is het wel extreem. Vriendin van me woont er ongeveer 20 jaar nu, heeft ook een Zwitsers paspoort al jaren. Maar het duurde letterlijk 5 jaar voor haar buren haar groetten in het trappenhuis, en dan woont ze nog in een klein stadje ook.
Pas je je aan, dan pas je erin, maar in Zwitserland gaat dat een stuk stroever dan in veel andere landen.
Klopt dat? @kwiwi
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_218285073
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 09:26 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Het is in landen als Paraguay en Brazilië op vele vlakken beter dan hier.
Ruimte, huisvesting, bevolkingsdichtheid, idiote regels.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar eigenlijk kan je van het voorgenoemde alleen maar genieten als je geld uit Nederland mee neemt.
Dus op afstand werken of pensioen of iets dergelijks.
Als je daar in loondienst gaat werken gaat de lol er snel vanaf.
Ruimte en bevolkingsdichtheid hangen nogal samen met elkaar, en huisvesting moet je eigenlijk bekijken vanuit een lokaal salaris, en niet vanuit je huidige situatie. Dat je in Paraguay meer huis krijgt voor hetzelfde geld als hier, wilt niet zeggen dat de huisvesting daar beter is. Als een gemiddeld huis daar 3x goedkoper is, maar een gemiddeld salaris 5x zo laag, dan is de situatie in Nederland toch beter.
En idiote regels....die heb je vrijwel overal (misschien niet in Djibouti ofzo), alleen besef je je dat als buitenstaander niet zo snel, omdat je niets met die regels te maken hebt als toerist.
pi_218285174
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 10:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Valt wel mee, maar in Zwitserland is het wel extreem. Vriendin van me woont er ongeveer 20 jaar nu, heeft ook een Zwitsers paspoort al jaren. Maar het duurde letterlijk 5 jaar voor haar buren haar groetten in het trappenhuis, en dan woont ze nog in een klein stadje ook.
Pas je je aan, dan pas je erin, maar in Zwitserland gaat dat een stuk stroever dan in veel andere landen.
Als het meezit word je als buitenlander geaccepteerd, en dat was het dan. Maar echt gezien worden als een 'national' word je natuurlijk nooit. Nederland is daar ook een perfect voorbeeld van, waar al die (generatie x) Turken, Marokkanen, Surinamers enz gewoon in hun eigen bubbel blijven op een uitzondering na hier en daar.

En Nederlanders in het buitenland doen dat net zo goed trouwens.

Kijk je naar de "beste" landen om naar te emigreren, denk aan bijvoorbeeld Canada, Australië en Nieuw Zeeland, dan word je daar ook wel 'geaccepteerd' maar de locals moeten je eigenlijk niet. Maar zolang je in je expat bubbel leeft (zoals dat normaal ook gaat), dan merk je daar toch niks van.

Het kan mogelijk wel een success worden als je (het liefst voordat je gaat ook) de taal vloeiend of zeer goed spreekt. Ter plekke optrekt met de locale bevolking en je echt initiatief toont. In de praktijk gebeurd dat alleen bijna nooit.
pi_218285206
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 11:04 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ruimte en bevolkingsdichtheid hangen nogal samen met elkaar, en huisvesting moet je eigenlijk bekijken vanuit een lokaal salaris, en niet vanuit je huidige situatie. Dat je in Paraguay meer huis krijgt voor hetzelfde geld als hier, wilt niet zeggen dat de huisvesting daar beter is. Als een gemiddeld huis daar 3x goedkoper is, maar een gemiddeld salaris 5x zo laag, dan is de situatie in Nederland toch beter.
En idiote regels....die heb je vrijwel overal (misschien niet in Djibouti ofzo), alleen besef je je dat als buitenstaander niet zo snel, omdat je niets met die regels te maken hebt als toerist.
De wachtlijst op een huurwoning in Paraguay is minder lang dan hier.
En wat betreft de huizenprijzen heb ik toch aangegeven dat je geld uit Nederland mee moet nemen omdat het anders niet interessant is.
En je heb hier meer idiote regels vanwege de bevolkingsdichtheid.
Ik heb zelf jarenlang in het buitenland gewoond dus ik weet wel een beetje waar ik over praat.
pi_218285210
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 11:13 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Als het meezit word je als buitenlander geaccepteerd, en dat was het dan. Maar echt gezien worden als een 'national' word je natuurlijk nooit. Nederland is daar ook een perfect voorbeeld van, waar al die (generatie x) Turken, Marokkanen, Surinamers enz gewoon in hun eigen bubbel blijven op een uitzondering na hier en daar.

En Nederlanders doen dat net zo goed trouwens.

Kijk je naar de "beste" landen om naar te emigreren, denk aan bijvoorbeeld Canada, Australië en Nieuw Zeeland, dan word je daar ook wel 'geaccepteerd' maar de locals moeten je eigenlijk niet. Maar zolang je in je expat bubbel leeft (zoals dat normaal ook gaat), dan merk je daar toch niks van.

Het kan mogelijk wel een success worden als je (het liefst voordat je gaat ook) de taal vloeiend of zeer goed spreekt. Ter plekke optrekt met de locale bevolking en je echt initiatief toont. In de praktijk gebeurd dat alleen bijna nooit.
Ligt toch aan je achtergrond. Mijn oma was Indonesisch, mijn vader dus half Indonesisch. Die heeft zich nooit anders dan puur Nederlander gevoeld, en zo ook geaccepteerd. Heb ook nooit het idee gehad dat hij racistisch bejegend werd vanwege zijn kleur.
Het kan dus wel.
pi_218285225
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 10:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Brazilië 27.3 moorden per 100.000 inwoners van Nederland met 0.9 per 100.000

Op het vlak veiligheid in ieder geval niet.
Klopt wel ja maar hangt ook erg van de locatie en je gedrag af.
Een heel groot deel van die moorden zijn drugs gerelateerd.
De grote steden kan je daar beter mijden.
Maar ja dat doe ik in Nederland ook.
pi_218285293
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 11:16 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
De wachtlijst op een huurwoning in Paraguay is minder lang dan hier.
En wat betreft de huizenprijzen heb ik toch aangegeven dat je geld uit Nederland mee moet nemen omdat het anders niet interessant is.

Met geld is er ook geen wachtlijst voor huurwoningen in Nederland. Kijk maar op de pararius website.

Dus wel eerlijke vergelijkingen maken om grote beslissingen zoals emigratie te maken.. ;)
pi_218285355
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 11:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Met geld is er ook geen wachtlijst voor huurwoningen in Nederland. Kijk maar op de pararius website.

Dus wel eerlijke vergelijkingen maken om grote beslissingen zoals emigratie te maken.. ;)
Ja kijk dan ook even hoeveel procent van je salaris je kwijt bent aan huisvesting.
Feit is dat een groot deel van Nederland die huren niet kan betalen dus laten we nou niet in extremen gaan denken.
pi_218285389
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 11:31 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja kijk dan ook even hoeveel procent van je salaris je kwijt bent aan huisvesting.
Feit is dat een groot deel van Nederland die huren niet kan betalen dus laten we nou niet in extremen gaan denken.
Je hebt het ove geld meebrengen dat is al in extremen denken toch?

Hoeveel procent is een local kwijt in Brazilië of Paraguay voor jou "betaalbare" huurwoning?
  dinsdag 22 juli 2025 @ 11:44:18 #218
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_218285474
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 11:13 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Als het meezit word je als buitenlander geaccepteerd, en dat was het dan. Maar echt gezien worden als een 'national' word je natuurlijk nooit. Nederland is daar ook een perfect voorbeeld van, waar al die (generatie x) Turken, Marokkanen, Surinamers enz gewoon in hun eigen bubbel blijven op een uitzondering na hier en daar.

En Nederlanders in het buitenland doen dat net zo goed trouwens.

Kijk je naar de "beste" landen om naar te emigreren, denk aan bijvoorbeeld Canada, Australië en Nieuw Zeeland, dan word je daar ook wel 'geaccepteerd' maar de locals moeten je eigenlijk niet. Maar zolang je in je expat bubbel leeft (zoals dat normaal ook gaat), dan merk je daar toch niks van.

Het kan mogelijk wel een success worden als je (het liefst voordat je gaat ook) de taal vloeiend of zeer goed spreekt. Ter plekke optrekt met de locale bevolking en je echt initiatief toont. In de praktijk gebeurd dat alleen bijna nooit.
Zucht. :N
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_218285529
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 11:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Je hebt het ove geld meebrengen dat is al in extremen denken toch?

Hoeveel procent is een local kwijt in Brazilië of Paraguay voor jou "betaalbare" huurwoning?
Geld meebrengen bij migreren is niet extreem maar normaal.
De situatie in Nederland waar mensen zonder een cent te makken binnen komen is juist extreem.
Paraguay weet ik niet maar laatste keer dat ik in Brazilië was waren de locals 1/5 van hun salaris kwijt aan huur.
Voedsel was in vergelijking wel weer duurder dan hier.
Maar Brazilië is zo groot dat het vast per regio zal verschillen.
pi_218285645
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 01:01 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Dat is overal zo.
Dat is niet mijn ervaring.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_218285672
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 11:50 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Geld meebrengen bij migreren is niet extreem maar normaal.
De situatie in Nederland waar mensen zonder een cent te makken binnen komen is juist extreem.

Oorlogsvluchtelingen die berooid van huis haard vluchten die wij volgens het vluchtenlingen verdrag opvangen zijn opeens extreem?
pi_218285695
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 12:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Oorlogsvluchtelingen die berooid van huis haard vluchten die wij volgens het vluchtenlingen verdrag opvangen zijn opeens extreem?
Ja weet je volgens mij zijn dat voornamelijk economische vluchtelingen en mogen ze van mijn part aan de grens geweigerd worden en degene die er al zijn mogen per direct terug op de Oekraïners na.
Maar jij zal er vast anders over denken en dat is helemaal prima.
Ieder z'n mening en ik heb geen zin om daar op in te gaan hier want dan gaan we off-topic.
pi_218285702
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 11:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Met geld is er ook geen wachtlijst voor huurwoningen in Nederland. Kijk maar op de pararius website.

Dus wel eerlijke vergelijkingen maken om grote beslissingen zoals emigratie te maken.. ;)
Tja als je een giga vermogen hebt en totaal niet afhankelijk bent van overheden is het overal wel mooi wonen.
pi_218285894
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 07:45 schreef asco het volgende:
Echt ver weg kan, maar zonder een groot eigen vermogen zou ik er niet aan beginnen.

Maar nét over de grens gaan wonen zou ik als ik weer jong zou zijn zo weer doen net als in 2005.
Dat heeft me financieel een hoop geld opgeleverd inclusief een mooi vrijstaand nieuwbouwhuis. _O_

En nee, het is niet voor iedereen weggelegd want zelfs een paar kilometer over de grens gaan wonen levert een enorme rompslomp met zich mee. :)
1 km over de grens met Belgie(Lanaken) en je hebt al een ongekende rompslomp als je in Nederland werkt. En mocht je thuis werken maar het hoofdkantoor ligt in NL kun je de borst nat maken.
Huizen zijn daar inderdaad stukken goedkoper, maar als je gaat verkopen om weer in NL te willen wonen levert het ook weer minder op.
Het prolbeem met huizen is dat het in bakstenen zit en je ereigenlijk niet zoveel aan hebt omdat je toch altijd een dak boven je hoofd moet hebben. Alleen je huis tussen de 6 planken verlaten is een groot voordeel omdat je hypotheek normaliter afgelost is op oudere leeftijd en je woonlasten niet meer zo hoog zijn.
Dat is op dit moment mijn geluk. Nu met die IVA als je zo op het ene na het andere moment circa 1000euro netto inlevert door ziekte is het maar goed dat je bijna geen hypo meer hebt of gehuurd moet zitten voor circa 1300 tot 1500 euro,
  dinsdag 22 juli 2025 @ 12:51:27 #225
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_218286019
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 11:00 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Klopt dat? @:Kwiwi
In mijn ervaring niet. Als je gewoon je best doet om de lokale taal te spreken en je netjes aan de lokale regels en gebruiken houdt zijn zwitsers echt wel vriendelijk. Ben hier al vaak verhuisd en nooit gehad dat zwitserse buren me niet groeten. Sterker nog, iedereen groet elkaar al wandelend op straat als het niet te druk is, ook als je die persoon niet kent.
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
  dinsdag 22 juli 2025 @ 12:59:54 #226
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_218286091
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 12:51 schreef kwiwi het volgende:

[..]
In mijn ervaring niet. Als je gewoon je best doet om de lokale taal te spreken en je netjes aan de lokale regels en gebruiken houdt zijn zwitsers echt wel vriendelijk. Ben hier al vaak verhuisd en nooit gehad dat zwitserse buren me niet groeten. Sterker nog, iedereen groet elkaar al wandelend op straat als het niet te druk is, ook als je die persoon niet kent.
Wanneer ga jij eens emigreren Kwiew?
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 13:00:50 #227
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_218286102
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 12:59 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Wanneer ga jij eens emigreren Kwiew?
Naar waar?
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
  dinsdag 22 juli 2025 @ 13:06:26 #228
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_218286159
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 13:00 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Naar waar?
lol. Lamaar. Ik heb dat hier ook aan de rand van Rotterdam weliswaar. We begroeten elkaar op straat. Dat is hier de standaard. Het is wel zo dat iedereen me kent en iedereen kende wijlen mijn vader. Dit is gewoon thuis voor me.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 13:46:53 #229
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218286496
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 12:44 schreef Cherni het volgende:

[..]
1 km over de grens met Belgie(Lanaken) en je hebt al een ongekende rompslomp als je in Nederland werkt. En mocht je thuis werken maar het hoofdkantoor ligt in NL kun je de borst nat maken.

Wat voor een rompslomp?
pi_218286528
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 11:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Zucht. :N
Het is maar mijn ervaring, hoor - maar wel gebaseerd op 20 à 30 jaar aan ervaringen met familie, vrienden en collega's die overal en nergens wonen.

Als er andere ervaringen zijn, bijvoorbeeld van Nederlanders die naar land X zijn verhuisd, echt deel uitmaken van de economie daar (dus niet remote werken voor een Nederlands bedrijf), de taal goed beheersen én opgenomen zijn in de lokale gemeenschap (dus ook vriendschappen met locals hebben), dan lees ik dat graag. Zelf zie of zag ik dat zelden.

[ Bericht 14% gewijzigd door Joppiez op 22-07-2025 14:02:18 ]
  dinsdag 22 juli 2025 @ 13:57:18 #231
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218286589
Be
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 13:50 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Is maar mijn ervaring he, maar wel gebaseerd op 20-30 jaar ervaring met familie, vrienden en collega's die overal en nergens wonen.

Als er andere ervaringen zijn, zoals van Nederlanders die naar land x verhuist zijn, ook echt onderdeel uitmaken van de economie van x (remote werken voor Nederland telt ff niet), de taal goed kennen en ook opgenomen zijn daar (dus bevriend zijn met locals enz) vind ik dat leuk om te lezen. Ik zie/zag het zelden :)
Bespaar je de moeite om op die user te reageren.

Zijn bijdragen gaan nooit verder dan reageren op taalfouten en mensen voor nazi uitmaken.

Inhoudelijk gaat het nooit verder dan dat.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_218286640
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 13:57 schreef StateOfMind het volgende:
Be
[..]
Bespaar je de moeite om op die user te reageren.

Zijn bijdragen gaan nooit verder dan reageren op taalfouten en mensen voor nazi uitmaken.

Inhoudelijk gaat het nooit verder dan dat.
Bedankt, StateOfMind! Ik heb mijn reactie verbeterd en grammaticaal helemaal in orde gemaakt *O*
pi_218286919
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 13:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat voor een rompslomp?
Belastingen, ziektekosten, pensioen, diverse praktische zaken, ziekte om maar wat te benoemen. Een collega die van Maastricht naar Riemst is verhuisd is tegen gigantische problemen opgelopen mbt thuiswerken, plaatselijke belastingen, pensioen etc.En dan nog allehande details bij zelfbouw en regels.

[ Bericht 2% gewijzigd door Cherni op 22-07-2025 14:40:45 ]
  dinsdag 22 juli 2025 @ 14:58:49 #234
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_218287240
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 11:13 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Als het meezit word je als buitenlander geaccepteerd, en dat was het dan. Maar echt gezien worden als een 'national' word je natuurlijk nooit. Nederland is daar ook een perfect voorbeeld van, waar al die (generatie x) Turken, Marokkanen, Surinamers enz gewoon in hun eigen bubbel blijven op een uitzondering na hier en daar.

En Nederlanders in het buitenland doen dat net zo goed trouwens.

Kijk je naar de "beste" landen om naar te emigreren, denk aan bijvoorbeeld Canada, Australië en Nieuw Zeeland, dan word je daar ook wel 'geaccepteerd' maar de locals moeten je eigenlijk niet. Maar zolang je in je expat bubbel leeft (zoals dat normaal ook gaat), dan merk je daar toch niks van.

Het kan mogelijk wel een success worden als je (het liefst voordat je gaat ook) de taal vloeiend of zeer goed spreekt. Ter plekke optrekt met de locale bevolking en je echt initiatief toont. In de praktijk gebeurd dat alleen bijna nooit.
Wat een onzin, waar baseer je dat op?

Oh ik zie het al, van horen zeggen of eigen interpretaties.
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_218287653
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 14:58 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Wat een onzin, waar baseer je dat op?

Oh ik zie het al, van horen zeggen of eigen interpretaties.
Ik heb het vermoeden dat ik er kritischer in sta dan jij.
Maakt wat ik zeg natuurlijk geen onzin.
pi_218287673
Als ik wil emigreren naar Portugal (hebben mooi huisje op het oog), en ik wil mijn meubels meenemen (niet alles), heb ik dan een verhuisbedrijf nodig uit Portugal of Nederland? Of allebei? Of hoe zit dat?
  dinsdag 22 juli 2025 @ 15:35:53 #237
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218287702
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 15:33 schreef edejong25 het volgende:
Als ik wil emigreren naar Portugal (hebben mooi huisje op het oog), en ik wil mijn meubels meenemen (niet alles), heb ik dan een verhuisbedrijf nodig uit Portugal of Nederland? Of allebei? Of hoe zit dat?
@Managarm
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_218288144
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 15:33 schreef edejong25 het volgende:
Als ik wil emigreren naar Portugal (hebben mooi huisje op het oog), en ik wil mijn meubels meenemen (niet alles), heb ik dan een verhuisbedrijf nodig uit Portugal of Nederland? Of allebei? Of hoe zit dat?
Mag allebei.
Sterker nog, je mag ook een Poolse, Roemeense of ander land inhuren.

[ Bericht 5% gewijzigd door Candymannetje op 22-07-2025 16:45:06 ]
pi_218288997
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 15:33 schreef edejong25 het volgende:
Als ik wil emigreren naar Portugal (hebben mooi huisje op het oog), en ik wil mijn meubels meenemen (niet alles), heb ik dan een verhuisbedrijf nodig uit Portugal of Nederland? Of allebei? Of hoe zit dat?
Kan allebei, het ligt er aan waar je koopt. Vaak is het goedkoper om een zeecontainer over te laten komen dan een verhuisbedrijf inschakelen (betekent wel dat alles zelf moet in- en uitladen). Als je er ruimte voor hebt op het terrein dan zou ik dat doen. Ik heb een contact voor je mocht je dat willen, Nederlander met transportbedrijf die van ons de auto naar Nederland heeft gebracht (APK verlopen tijdens Covid) en van kennissen 2 zeecontainers naar Portugal heeft gebracht.

Als je een opknapper koopt op het platteland, hou er dan rekening mee dat de tweedehands markt in het binnenland van Portugal klein en niet goedkoop is, stouw dus als er ruimte over is de zeecontainer vol met tweedehands bouwmaterialen.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 17:00:55 #240
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218289181
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 14:34 schreef Cherni het volgende:

[..]
Belastingen, ziektekosten, pensioen, diverse praktische zaken, ziekte om maar wat te benoemen. Een collega die van Maastricht naar Riemst is verhuisd is tegen gigantische problemen opgelopen mbt thuiswerken, plaatselijke belastingen, pensioen etc.En dan nog allehande details bij zelfbouw en regels.
Dat is geen gigantische rompslomp, gewoon zaken die je moet regelen.
Stel, jij werkt in Nederland en woont in België
Ziektenkostenverzekering is prima geregeld, je gewoon melden bij lokale ziektekostenverzekeraar, krijg je daar een kaart, alle kosten worden doorbelast aan je NL ziektekostenverzekeraar.
Belastingen, lokale betaal je in België, inkomstenbelasting in NL
Pensioen en AOW betaal je gewoon verder in Nederland via werkgever
Echter, als jij thuiswerkt, dan werk je niet in Nederland, dan werk je in België. Dat zal je moeten regelen
Ik vermoed dus dat jouw collega geen ene moer had geregeld en daarna problemen kreeg.
pi_218290226
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 15:33 schreef edejong25 het volgende:
Als ik wil emigreren naar Portugal (hebben mooi huisje op het oog), en ik wil mijn meubels meenemen (niet alles), heb ik dan een verhuisbedrijf nodig uit Portugal of Nederland? Of allebei? Of hoe zit dat?
Ik zit in Spanje en meeste mensen nemen Nederlands bedrijf, vanwege taal makkelijker en denk ook met verzekeringen. Belangrijk is dat verhuisbedrijf zelf goed verzekerd is, veel cowboys tussen die het voor minder doen. Las net verhaal van zee containers maar je moet wel goed checken of deze wel op je land mag en je moet dan ook weer een kraan huren om te lossen, kost ook geld
life is like a box of chocolates
pi_218290764
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 18:21 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Ik zit in Spanje en meeste mensen nemen Nederlands bedrijf, vanwege taal makkelijker en denk ook met verzekeringen. Belangrijk is dat verhuisbedrijf zelf goed verzekerd is, veel cowboys tussen die het voor minder doen. Las net verhaal van zee containers maar je moet wel goed checken of deze wel op je land mag en je moet dan ook weer een kraan huren om te lossen, kost ook geld
Klopt, je moet wel de juiste bedrijven uitzoeken. Verhuizen naar het buitenland is duur, wij hebben in 2020 ongeveer 4.500 euro betaald (verhuisbedrijf) en die prijs zal een stuk hoger zijn nu.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 20:16:18 #243
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_218291251
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 15:31 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Ik heb het vermoeden dat ik er kritischer in sta dan jij.
Maakt wat ik zeg natuurlijk geen onzin.
Onderbouw je statement dan gewoon fatsoenlijk, als het geen onzin is.
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_218291607
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 20:16 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Onderbouw je statement dan gewoon fatsoenlijk, als het geen onzin is.
Lijkt me gewoon onderbouwing bij gegeven te zijn. Jouw “wat een onzin” noem je wel een onderbouwing?
pi_218291946
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 09:26 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Het is in landen als Paraguay en Brazilië op vele vlakken beter dan hier.
Ruimte, huisvesting, bevolkingsdichtheid, idiote regels.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar eigenlijk kan je van het voorgenoemde alleen maar genieten als je geld uit Nederland mee neemt.
Dus op afstand werken of pensioen of iets dergelijks.
Als je daar in loondienst gaat werken gaat de lol er snel vanaf.
Ja dat is in elk land zo, als je geld hebt kan je doen en laten wat je wil. In het ene land wat meer dan de ander. Maar voor de overgrote meerderheid is een verzorgingsstaat zoals Nederland echt wel prima.

Je zou als gewone burger maar naar het ziekenhuis moeten in paraguay. Klein gokje dat het hier 100x beter geregeld is
pi_218292036
In Nederland ben je als eenarmige werkeloze Eritreeër zonder verblijfsvergunning meer dan welkom, als Nederlander in bijvoorbeeld Japan heb je jezelf vooraleerst maar te bewijzen dat je een aanwinst voor de samenleving bent, ben je illegaal in het land mag je de gevangenis in en mag je hopen dat Haruto niet in een geile bui is.
graag verwijderen
  dinsdag 22 juli 2025 @ 21:17:59 #247
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_218292221
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 20:43 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Lijkt me gewoon onderbouwing bij gegeven te zijn. Jouw “wat een onzin” noem je wel een onderbouwing?
quote:
Het kan mogelijk wel een success worden als je (het liefst voordat je gaat ook) de taal vloeiend of zeer goed spreekt. Ter plekke optrekt met de locale bevolking en je echt initiatief toont. In de praktijk gebeurd dat alleen bijna nooit.
Zie geen onderbouwing voor deze uitspraak? Is daar ergens onderzoek naar gedaan? Heb je het persoonlijk meegemaakt nadat je meerdere keren naar een ander land verhuisd bent?
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
  dinsdag 22 juli 2025 @ 21:21:28 #248
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_218292269
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 21:08 schreef UitStraling het volgende:
In Nederland ben je als eenarmige werkeloze Eritreeër zonder verblijfsvergunning meer dan welkom, als Nederlander in bijvoorbeeld Japan heb je jezelf vooraleerst maar te bewijzen dat je een aanwinst voor de samenleving bent, ben je illegaal in het land mag je de gevangenis in en mag je hopen dat Haruto niet in een geile bui is.
Dit vind ik op zich een prima standpunt voor een land. En anders dat je er in ieder geval uit gezet kunt worden als je toch geen aanwinst blijkt.
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_218292329
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 21:21 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Dit vind ik op zich een prima standpunt voor een land. En anders dat je er in ieder geval uit gezet kunt worden als je toch geen aanwinst blijkt.
Helemaal mee eens ook, snap ook totaal niet dat er op illegaliteit gewoon geen zware straffen en sancties staan, hup opsodemieteren godverdomme, wij zijn een soeverein land.
graag verwijderen
pi_218294560
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 21:01 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ja dat is in elk land zo, als je geld hebt kan je doen en laten wat je wil. In het ene land wat meer dan de ander. Maar voor de overgrote meerderheid is een verzorgingsstaat zoals Nederland echt wel prima.

Je zou als gewone burger maar naar het ziekenhuis moeten in paraguay. Klein gokje dat het hier 100x beter geregeld is
Paraguay ben ik nooit geweest maar in Brazilië wel.
De publieke zorg is gratis maar daar ga je zieker weg dan dat je binnen komt.
De particuliere zorg daar is beter dan de zorg hier en alsnog goedkoop.
De verzorgingsstaat is aardig aan het afbrokkelen.
Nou is emigreren ook niet voor iedereen weggelegd.
Je moet wel een inkomen hebben natuurlijk.
Ik zou best weg willen maar als ik in het buitenland zit heb ik geen inkomen meer dus ja en ik zit nog met m'n kinderen thuis.
Misschien als ik met pensioen kan.
  woensdag 23 juli 2025 @ 07:55:19 #251
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218294641
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 07:38 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Paraguay ben ik nooit geweest maar in Brazilië wel.
De publieke zorg is gratis maar daar ga je zieker weg dan dat je binnen komt.
De particuliere zorg daar is beter dan de zorg hier en alsnog goedkoop.
De verzorgingsstaat is aardig aan het afbrokkelen.
Nou is emigreren ook niet voor iedereen weggelegd.
Je moet wel een inkomen hebben natuurlijk.
Ik zou best weg willen maar als ik in het buitenland zit heb ik geen inkomen meer dus ja en ik zit nog met m'n kinderen thuis.
Misschien als ik met pensioen kan.
en als je met pensioen ben dan kom je regelmatig terug voor de zorg, afspraak dit en afspraak dat en dan ga je regelmatig naar de specialist en dokter voor controle dat je toch maar hier blijft ,
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218294678
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 07:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
en als je met pensioen ben dan kom je regelmatig terug voor de zorg, afspraak dit en afspraak dat en dan ga je regelmatig naar de specialist en dokter voor controle dat je toch maar hier blijft ,
Ik ken er zat die met pensioen zijn en geïmmigreerd zijn.
En die komen echt niet terug voor de zorg.
Eentje die naar de USA is gegaan is pas geleden wel terug gekomen voor een operatie was die in de USA failliet aan zou zijn gegaan.
Maar zorg in het buitenland is echt niet per definitie slecht.
pi_218295081
Wel emigreren maar dan nog wel gebruik willen maken van de (blijkbaar toch wel hele goede) Nederlandse voorzieningen.
  woensdag 23 juli 2025 @ 09:49:48 #254
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_218295441
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:11 schreef Breekfast het volgende:
Wel emigreren maar dan nog wel gebruik willen maken van de (blijkbaar toch wel hele goede) Nederlandse voorzieningen.
En dan klagen over immigranten in Nederland die af en toe terug gaan naar hun eigen land.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 23 juli 2025 @ 10:49:09 #255
498131 Donaldson
Fight! Fight! Fight!
pi_218296060
quote:
1s.gif Op zondag 20 juli 2025 17:55 schreef Boca_Raton het volgende:
Voor wie emigreert: bedenk wel dat als je daar oud en verward wordt, je wel met mensen zit met een hele andere culturele achtergrond. Geen Hollanders.
Alsof je hier nog ergens zit met mensen met dezelfde achtergrond als je oud en verward bent. :')
Zeer stabiel genie.
  woensdag 23 juli 2025 @ 11:03:25 #256
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218296163
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 10:49 schreef Donaldson het volgende:

[..]
Alsof je hier nog ergens zit met mensen met dezelfde achtergrond als je oud en verward bent. :')
Waarom niet?
  woensdag 23 juli 2025 @ 11:07:19 #257
498131 Donaldson
Fight! Fight! Fight!
pi_218296195
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 11:03 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Waarom niet?
Omdat de bevolkingssamenstelling in Nederland er anders uitziet als jij oud en verward bent. Zwarter en islamitischer.
Zeer stabiel genie.
pi_218296203
Dat steeds meer jongeren naar Nederland emigreren vind ik niet zo verbazingwekkend, in heel veel landen is het veel armoediger en we hebben nu eenmaal 'open' grenzen. Dit geldt voor zowel asiel als arbeidsmigratie. Duidelijk is wel dat er een visie en strikt beleid noodzakelijk is om wantoestanden te voorkomen en daar zijn we blijkbaar niet toe in staat. De woningnood en neiging tot een asfalt jungle is er een resultaat van. Ook zal lang niet iedereen de in gang gezette transformatie van Nederland naar Nederstad apprecieren :N
Nederland heeft nog steeds een posititief migratiesaldo, dwz dat er meer mensen naar toe komen dan vertrekken. Het aantal kennismigranten neem gelukkig sterk af, de marge op de werkgelegenheid daalt dus voor de fiscus. De stagnatie in belastinginkomsten noodzaakt tot versobering en dus minder aanzuigende werking ^O^ *O*

Nederlandse bevolking groeit in eerste 9 maanden van 2024 met ruim 85 duizend mensen - immigratie blijft belangrijkste aanjager

[ Bericht 17% gewijzigd door Digi2 op 23-07-2025 11:30:34 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_218296539
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 11:08 schreef Digi2 het volgende:
Dat steeds meer jongeren naar Nederland emigreren vind ik niet zo verbazingwekkend, in heel veel landen is het veel armoediger en we hebben nu eenmaal 'open' grenzen. Dit geldt voor zowel asiel als arbeidsmigratie. Duidelijk is wel dat er een visie en strikt beleid noodzakelijk is om wantoestanden te voorkomen en daar zijn we blijkbaar niet toe in staat. De woningnood en neiging tot een asfalt jungle is er een resultaat van. Ook zal lang niet iedereen de in gang gezette transformatie van Nederland naar Nederstad apprecieren :N
Nederland heeft nog steeds een posititief migratiesaldo, dwz dat er meer mensen naar toe komen dan vertrekken. Het aantal kennismigranten neem gelukkig sterk af, de marge op de werkgelegenheid daalt dus voor de fiscus. De stagnatie in belastinginkomsten noodzaakt tot versobering en dus minder aanzuigende werking ^O^ *O*

Nederlandse bevolking groeit in eerste 9 maanden van 2024 met ruim 85 duizend mensen - immigratie blijft belangrijkste aanjager
De conclusie van Wierd Duk dat meer jongeren zouden emigreren was gebaseerd op het half lezen van een slecht onderzoek :{w Er blijken helemaal niet meer jongeren te emigreren, dat cijfer is al tijden redelijk stabiel.
pi_218296694
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 11:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
De conclusie van Wierd Duk dat meer jongeren zouden emigreren was gebaseerd op het half lezen van een slecht onderzoek :{w Er blijken helemaal niet meer jongeren te emigreren, dat cijfer is al tijden redelijk stabiel.
Tsja, zoals bijna altijd keert uiteindelijk de wal het schip. Migratie, onrust, verval en oorlog zijn wezenlijk aan het mens zijn. Met veel propaganda probeert men dat te verdoezelen, maar uiteindelijk kan ieder mens migrant zijn of worden, stel je daar dus ook op in, laat een comfortzone je niet verzinken in een 'boiled frog syndrome'. De prijs die je ervoor betaalt kan uiteindelijk armoede en zelfs de dood tot gevolg hebben :{
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  woensdag 23 juli 2025 @ 12:27:25 #261
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218296743
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 12:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Tsja, zoals bijna altijd keert uiteindelijk de wal het schip. Migratie, onrust, verval en oorlog zijn wezenlijk aan het mens zijn. Met veel propaganda probeert men dat te verdoezelen, maar uiteindelijk kan ieder mens migrant zijn of worden, stel je daar dus ook op in, laat een comfortzone je niet verzinken in een 'boiled frog syndrome'. De prijs die je ervoor betaalt kan uiteindelijk armoede en zelfs de dood tot gevolg hebben :{
er zijn voldoende familie leden van hoge militairen in Indonesië gebleven en in de aller diepste armoe weggezakt door het Nederlanderschap niet te verlengen bij de ambassade
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218297513
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 12:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
er zijn voldoende familie leden van hoge militairen in Indonesië gebleven en in de aller diepste armoe weggezakt door het Nederlanderschap niet te verlengen bij de ambassade
Je zag het ook in Oekraine, een aanzienlijk deel van de bevolking geloofde niet dat de russen zouden binnenvallen. Zelfs na de inval bleven nog veel mannen van de weerbare leeftijd 'rondhangen', sommigen heeft dat veel geld gekost omdat ze ambtenaren moesten omkopen om te kunnen vertrekken. Later werd het vertrekken steeds moeilijker gemaakt voor mannen van de weerbare leeftijd. Polen trok daarbij ook de teugels flink aan en stuurt ze nu volgens mij direct terug bij de grens, als ze geen 'laisser passer' van de Oekraine regering kunnen tonen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  maandag 28 juli 2025 @ 17:57:12 #263
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218354317
quote:
Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de jongeren overweegt ons land te verlaten.
Max, Amber en Annabel gingen hun droom achterna: „
Boodschappen zijn goedkoper, het ondernemersklimaat is beter, de zon schijnt. Waarom zou je nog in Nederland blijven?;
Babette Wieringa
21 minuten geleden
Max Groote stond al vanaf zijn 18e met een been op Curaçao. &
;Ik liep daar stage en wist meteen; dit is mijn eiland.
Het voelt daar zoveel fijner dan in Nederland.
Ik ben nog een paar keer voor langere tijd naar Curaçao teruggegaan en 1,5 jaar geleden definitief verhuisd.

Onlangs heb ik er een huis gekocht, een hairsalon geopend en ben nu bezig met het opzetten van House of Stroop, een shop met koffie en stroopwafels.”

Run op tweede huis in Spanje of Dubai: ’We zijn het hier zat’

Zeurderig
Ondernemer Max (32) heeft het er enorm naar zijn zin. Ondanks dat hij voor zijn andere hairsalon in Hardenberg en zijn dierbaren - „ik heb twee kindjes met een vriendinnenstel” - nog met regelmaat terugvliegt, ziet hij vooral voordelen. „
Ik vind Nederland zeurderig geworden en het ondernemersklimaat een drama.
Je wordt overspoeld met regeltjes, terwijl Curaçao voor een ondernemer een grote speeltuin is.

Hier liggen zoveel meer kansen dan in Nederland
quote:
Onbetaalbare woning
Annabel Comaty woont in Dubai, en was afgelopen maand weer even in Amsterdam. „Ik snap wel dat jonge mensen willen vertrekken, zoals ik dat ook heb gedaan.
Ik ken mensen van mijn leeftijd die in Amsterdam wonen en een goede baan hebben.

Verdienen bijvoorbeeld ¤5000 waarvan een groot deel naar de belasting gaat, en van wat ze overhouden moeten ze voor een enorm bedrag iets huren omdat het niet lukt om een huis te kopen.

In de supermarkt betalen ze de hoofdprijs en je wilt natuurlijk ook nog weleens op vakantie of uit eten. Dat is bijna niet meer te doen.”

Ook de Brabantse Annabel is na een aantal omzwervingen - „ik heb in New York, LA, Londen, Amsterdam en Istanbul gewoond” - vijf jaar geleden in Dubai beland. „Ik was 27, vertrok uit Istanbul en wist niet zo goed waar ik wilde wonen.

Nederland stond toen al niet meer bovenaan mijn lijstje, ik vind daar de mogelijkheden te beperkt. Ik was model, en werkte de laatste jaren in de PR en marketing.
En dat kan ook in Dubai, dacht ik toen een van mijn beste vriendinnen me enthousiasmeerde daarnaartoe te verhuizen.
Mijn liefde voor Dubai is echt gegroeid, het is veilig, schoon en vol ambitie.

Ik ben er inmiddels getrouwd, we hebben twee kindjes en een eigen vastgoedbedrijf. Ik denk niet dat we Dubai snel zullen verlaten, tijdens mijn laatste bezoek aan Nederland werd ik er weer in bevestigd dat ik de goede stap heb genomen. Al is het maar vanwege het weer.”
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218362743
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 18:21 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Ik zit in Spanje en meeste mensen nemen Nederlands bedrijf, vanwege taal makkelijker en denk ook met verzekeringen. Belangrijk is dat verhuisbedrijf zelf goed verzekerd is, veel cowboys tussen die het voor minder doen. Las net verhaal van zee containers maar je moet wel goed checken of deze wel op je land mag en je moet dan ook weer een kraan huren om te lossen, kost ook geld
Over die verzekering: bedoel je zoiets als wat hier genoemd wordt?
https://www.veldhoenverhu(...)huisbedrijf-zutphen/
Hier staat o.a. een volledig verzekerde inboedel, verhuisgarantie en verhuisverzekering.
Vraag me af of dat gangbaar is of dat het marketingtaal is.
  dinsdag 29 juli 2025 @ 15:51:47 #265
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_218362774
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:11 schreef Breekfast het volgende:
Wel emigreren maar dan nog wel gebruik willen maken van de (blijkbaar toch wel hele goede) Nederlandse voorzieningen.
Heeft de persoon toch ook jarenlange premies voor betaald?
Krekker is de bom!
  dinsdag 29 juli 2025 @ 15:58:12 #266
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218362815
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 08:02 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ik ken er zat die met pensioen zijn en geïmmigreerd zijn.
En die komen echt niet terug voor de zorg.
Eentje die naar de USA is gegaan is pas geleden wel terug gekomen voor een operatie was die in de USA failliet aan zou zijn gegaan.
Maar zorg in het buitenland is echt niet per definitie slecht.
Als je ouder bent dan ben je gewend aan Nederlandse doctoren, apotheken , ziekenhuizen, op fietsafstand en websites in nederlandse taal, afspraak maken via internet , zo makkelijk allemaal, inzien van behandelkosten bij de verzekeraars
dat is dan een beetje je huiswerk he , naast iedereen op FOK de huid volschelden

Ik zie mezelf dat niet doen in Thailand , Italië of Gambia
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218364067
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 15:47 schreef edejong25 het volgende:

[..]
Over die verzekering: bedoel je zoiets als wat hier genoemd wordt?
https://www.veldhoenverhu(...)huisbedrijf-zutphen/
Hier staat o.a. een volledig verzekerde inboedel, verhuisgarantie en verhuisverzekering.
Vraag me af of dat gangbaar is of dat het marketingtaal is.
Echte verhuisbedrijven zullen standaard verzekeringen hebben. Er zijn ook veel bedrijfjes die ook verhuizingen aanbieden, vaak klein met een busje, zijn vaak geeneens bedrijven maar particulieren die wat bij verdienen zwart
life is like a box of chocolates
pi_218369694
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 18:29 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Echte verhuisbedrijven zullen standaard verzekeringen hebben. Er zijn ook veel bedrijfjes die ook verhuizingen aanbieden, vaak klein met een busje, zijn vaak geeneens bedrijven maar particulieren die wat bij verdienen zwart
Ah zo. Duidelijk dankjewel, dan moet het goedkomen. Thanks voor de tips !
  woensdag 30 juli 2025 @ 17:14:33 #269
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218371586
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 21:01 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ja dat is in elk land zo, als je geld hebt kan je doen en laten wat je wil. In het ene land wat meer dan de ander. Maar voor de overgrote meerderheid is een verzorgingsstaat zoals Nederland echt wel prima.

Je zou als gewone burger maar naar het ziekenhuis moeten in paraguay. Klein gokje dat het hier 100x beter geregeld is
Over het algemeen is het zo dat de zorg overal prima is zolang je in staat bent om een privé ziekenhuis te kunnen betalen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_218375440
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:11 schreef Breekfast het volgende:
Wel emigreren maar dan nog wel gebruik willen maken van de (blijkbaar toch wel hele goede) Nederlandse voorzieningen.
Asiel zoekers en andere rommel doen toch precies hetzelfde. Hier niks bijdragen maar wel gebruik maken van alles dat we hebben. Daarvoor reizen ze ook eerst door 10 andere veilige landen om hier te komen.
Van mij mag dat afgeschaft worden. Wil je gebruik maken van de sociale voorzieningen dan moet je hier 5j achter elkaar gewerkt hebben en best nog steeds werken. Hier wonen. Hier geboren zijn en geen dubbel paspoort hebben. Scherp het maar eens flink aan.
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
pi_218375583
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:11 schreef Breekfast het volgende:
Wel emigreren maar dan nog wel gebruik willen maken van de (blijkbaar toch wel hele goede) Nederlandse voorzieningen.
Welke bedoel je?
life is like a box of chocolates
pi_218375741
quote:
1s.gif Op donderdag 31 juli 2025 07:26 schreef Bloemkool het volgende:

[..]
Asiel zoekers en andere rommel doen toch precies hetzelfde. Hier niks bijdragen maar wel gebruik maken van alles dat we hebben. Daarvoor reizen ze ook eerst door 10 andere veilige landen om hier te komen.
Van mij mag dat afgeschaft worden. Wil je gebruik maken van de sociale voorzieningen dan moet je hier 5j achter elkaar gewerkt hebben en best nog steeds werken. Hier wonen. Hier geboren zijn en geen dubbel paspoort hebben. Scherp het maar eens flink aan.
Als je er dan ook voor zorgt dat mensen niet onderbetaald worden en, het belangrijkste, geen werkdruk ervaren.
pi_218376489
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 15:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Als je ouder bent dan ben je gewend aan Nederlandse doctoren, apotheken , ziekenhuizen, op fietsafstand en websites in nederlandse taal, afspraak maken via internet , zo makkelijk allemaal, inzien van behandelkosten bij de verzekeraars
dat is dan een beetje je huiswerk he , naast iedereen op FOK de huid volschelden

Ik zie mezelf dat niet doen in Thailand , Italië of Gambia
Duitsland is dan al ellende.
  donderdag 31 juli 2025 @ 13:58:10 #274
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_218378471
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[..]

Is Dubai dan echt zo betaalbaar dan twintigers daar massaal heen vertrekken?
Where law ends, tyrrany begins.
  donderdag 31 juli 2025 @ 14:26:42 #275
486919 Swango
Just saying
pi_218378636
Zal Luxemburg dan een optie zijn, want ik ken geen saaier land dan Luxemburg, volgens mij gebeurt daar niet zoveel.
pi_218379799
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2025 14:26 schreef Swango het volgende:
Zal Luxemburg dan een optie zijn, want ik ken geen saaier land dan Luxemburg, volgens mij gebeurt daar niet zoveel.
Tanken en roken
life is like a box of chocolates
pi_218379872
quote:
2s.gif Op donderdag 31 juli 2025 13:58 schreef Gunner het volgende:

[..]
Is Dubai dan echt zo betaalbaar dan twintigers daar massaal heen vertrekken?
Er is een Ik Vertrek geweest met een stel wat stroopwafels ging verkopen. Je betaald er bijna geen belasting, maar huur is bijvoorbeeld erg duur, dacht boodschappen ook en groot deel van het jaar kan bijna niet buiten komen.
life is like a box of chocolates
  donderdag 31 juli 2025 @ 17:11:22 #278
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218380089
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2025 16:49 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Er is een Ik Vertrek geweest met een stel wat stroopwafels ging verkopen. Je betaald er bijna geen belasting, maar huur is bijvoorbeeld erg duur, dacht boodschappen ook en groot deel van het jaar kan bijna niet buiten komen.
Met een opwarmende aarde lijkt me dat niet ideaal. Ik woon in een klimaat waar het eigenlijk altijd tussen de 24 en 32 graden is en 's nachts afkoelt. Zo'n 30 dagen per jaar airco nodig en zo'n 5-10 dagen per jaar verwarming.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_218380137
Vooral zachtgekookte Snowflake gen-Z'ers met broccoli kapsel en verwijfde stemmetjes mogen morgen nog emigreren. Ga maar lekker bij papa Rutte wonen in Brussel: pannenkoekjes roomkaas eten.👋🏼
pi_218380623
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2025 14:26 schreef Swango het volgende:
Zal Luxemburg dan een optie zijn, want ik ken geen saaier land dan Luxemburg, volgens mij gebeurt daar niet zoveel.
EU-medewerksters die in het weekend los gaan. Je zit verder vlakbij Frankrijk, Duitsland en België natuurlijk. Het is nu ook weer niet zo dat er een groot hek om Luxemburg staat.
pi_218408420
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2025 17:11 schreef BlaZ het volgende:
Ik woon in een klimaat waar het eigenlijk altijd tussen de 24 en 32 graden is en 's nachts afkoelt. Zo'n 30 dagen per jaar airco nodig en zo'
Dat is?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 3 augustus 2025 @ 17:52:58 #282
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218408602
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 17:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat is?
Centraal Mexico.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_218409663
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 17:52 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Centraal Mexico.
Hoe zijn de medische/culturele voorzieningen daar? Kan je doen en laten wat je wilt? Kan je met Engels uit de voeten??

[ Bericht 5% gewijzigd door blomke op 03-08-2025 19:41:53 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 3 augustus 2025 @ 20:08:35 #284
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218410050
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 19:25 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe zijn de medische/culturele voorzieningen daar? Kan je doen en laten wat je wilt? Kan je met Engels uit de voeten??
Er zijn wel activiteiten voor Engelstaligen aangezien er hier veel Amerikanen wonen maar het lijkt me niet praktisch om geen Spaans te kunnen. Medisch gezien is het prima in orde maar je hebt natuurlijk wel een privéziektekostenverzekering nodig of je betaalt je ziektenkosten gewoon zelf. Overheidsziekenhuizen zijn minder dan in NL, privéziekenhuizen een stuk moderner.
Binnen de staatsgrenzen is het hier veilig, ga je wat verder weg dan moet je wel op de hoogte zijn van de lokale situatie.

De pagina van het ministerie is vrij accuraat: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/mexico

Er staan wel wat foutjes in zo zijn Reynosa, Nuevo Laredo en Matamoros tegenwoordig redelijk veilig en is Cuernavaca dat niet. Zacatecas staat er ook aangegeven als onveilig, maar slechts enkele gemeenten zijn momenteel problematisch.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_218410085
Had de kans om naar Mexico te emigreren maar bevriende Mexicanen raadden het af. Woonde in Amerika op dat moment. Heb weleens contact gehad met de Ik Vertrek deelnemer die naar Mexico ging en scholen met overal bewaking met Uzi's leek me ook niet echt fijn, maar mooi land denk ik.
life is like a box of chocolates
  zondag 3 augustus 2025 @ 20:58:53 #286
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218410401
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 20:15 schreef hondonspain het volgende:
Had de kans om naar Mexico te emigreren maar bevriende Mexicanen raadden het af. Woonde in Amerika op dat moment. Heb weleens contact gehad met de Ik Vertrek deelnemer die naar Mexico ging en scholen met overal bewaking met Uzi's leek me ook niet echt fijn, maar mooi land denk ik.
Het punt is met name waar in Mexico. Bewaking met uzi bij scholen heb ik hier nog nooit gezien, in de VS heb ik dat wel regelmatig gezien (Texas), dus ik zou zoiets verwachten in de regio Monterrey.

Mexico is met name niet eentonig zoals de VS met enorme verschillen in cultuur en eten tussen verschillende regio's.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_218411423
Toevallig vanavond The Americas gezien van Tom Hanks en ging over Mexico, erg mooi daar en veel groter dan je denkt, De uitzending van Ik Vertrek kan ik niet vinden, wel een follow-up

Bekijk deze YouTube-video

Ik herinner dat ouders kinderen in auto's naar school brachten en een voor een dropten bij bewapende beveiligers, dacht vanwege vele ontvoeringen, maar is al lang geleden
life is like a box of chocolates
  maandag 4 augustus 2025 @ 04:02:34 #288
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218411916
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 23:35 schreef hondonspain het volgende:

Ik herinner dat ouders kinderen in auto's naar school brachten en een voor een dropten bij bewapende beveiligers, dacht vanwege vele ontvoeringen, maar is al lang geleden
Dat is vrij normaal inderdaad. Scholen liggen soms gewoon langs snelwegen dus dan moet je wel met de auto. Het schoolsysteem is ook veel vrijer, je kiest het type educatie wat je voor je kinderen wil en betaalt daar ook voor. Het publieke onderwijs is ok, maar veel minder dan privéscholen.
Zo kun je bijvoorbeeld een school kiezen met drietalig onderwijs op de basisschool, maar dan moet je wel betalen.

[ Bericht 18% gewijzigd door BlaZ op 04-08-2025 15:04:16 ]
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 4 augustus 2025 @ 15:19:31 #289
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218415752
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 23:35 schreef hondonspain het volgende:
Toevallig vanavond The Americas gezien van Tom Hanks en ging over Mexico, erg mooi daar en veel groter dan je denkt, De uitzending van Ik Vertrek kan ik niet vinden, wel een follow-up

Bekijk deze YouTube-video
Heb nu even de video kunnen kijken.

Ze verhuizen naar Puerto Progreso, Yucatan, dat is waarschijnlijk de veiligste regio van Mexico, maar wel tropisch. Daar moet je wel fan van zijn. Het centrum van het land ligt op een hoogvlakte waardoor het warm en droog is waar ik meer fan van ben.

Grappig dat ze lieten ze dan alles zonder factuur is. Mexicanen vertrouwen de eigen overheid niet en er is een enorme informele economie waar geen of amper belasting betaald wordt, er wordt geschat dat dit zo'n 27-49% van het GDP is wat niet geregistreerd wordt.
Dit zorgt voor een flexibel ondernemersklimaat waarin je gewoon je eigen woonhuis kan gebruiken om een restaurant te runnen bij wijze van spreke en waarin je pas belasting gaat betalen als je opschaalt.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_218417006
Is het in Mexico nog steeds zo of is het nu meer met bonnen. Hier in Spanje zie je dat het langzaam veranderd maar veel kan nog zonder bon.
life is like a box of chocolates
  maandag 4 augustus 2025 @ 21:26:10 #291
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_218419312
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 17:58 schreef hondonspain het volgende:
Is het in Mexico nog steeds zo of is het nu meer met bonnen. Hier in Spanje zie je dat het langzaam veranderd maar veel kan nog zonder bon.
Zucht. :N
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:29:40 #292
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218425988
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 17:58 schreef hondonspain het volgende:
Is het in Mexico nog steeds zo of is het nu meer met bonnen. Hier in Spanje zie je dat het langzaam veranderd maar veel kan nog zonder bon.
Op veel plekken kun je wel met pin betalen maar voornamelijk in de grote steden. Vooral bij de oudere generatie is er nog altijd een wantrouwen tegen banken door de crisis van '94. Ook blijft het idee dat belasting betalen eigenlijk een steun aan corruptie politici is vrij sterk.

Restaurants waar je enkel contant kunt betalen zijn ook vrij normaal, zelfs in stadscentra van miljoenensteden.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:16:43 #293
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_218426257
quote:
1s.gif Op donderdag 31 juli 2025 07:26 schreef Bloemkool het volgende:

[..]
Asiel zoekers en andere rommel doen toch precies hetzelfde
Spatiegebruik mensen, let erop.
  dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:19:02 #294
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218426270
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 17:16 schreef xzaz het volgende:

[..]
Spatiegebruik mensen, let erop.
De mensen die het trotst op de Nederlandse cultuur zijn, kunnen vaak het slechtst spellen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:56:31 #295
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_218426952
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 17:19 schreef Perrin het volgende:

[..]
De mensen die het trotst op de Nederlandse cultuur zijn, kunnen vaak het slechtst spellen.
En klagen het hardst dat ‘die buut’nlanders niet integreren of de taal leren.’
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_218427158
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 18:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
En klagen het hardst dat ‘die buut’nlanders niet integreren of de taal leren.’
Jij praat toch ook niet graag met mensen die de Nederlandse taal gebrekkig spreken of schrijven?
  woensdag 6 augustus 2025 @ 08:59:35 #297
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_218430171
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 19:27 schreef torentje het volgende:

[..]
Jij praat toch ook niet graag met mensen die de Nederlandse taal gebrekkig spreken of schrijven?
Niet als die mensen hun opleiding in NL hebben gevolgd en dus zouden moeten weten, wat de regels van de taal zijn. Ik heb geen enkel probleem met mensen, die 35 jaar een andere taal hebben gesproken en nuhun best doen om de onze te leren, maar worstelen met de regeltjes of gewoon de woordenschat (nog) niet hebben.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_218430243
Ben benieuwd wáár ze dan naartoe willen verhuizen. De huizencrisis is bijna overal :') ofja, wellicht op plekken waar niemand wil wonen en/of werken.

In de periferie van Nederland kun je nog wel een huis krijgen, maarja, blijkbaar willen ze dan ook niet daar wonen..
  woensdag 6 augustus 2025 @ 09:39:17 #299
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_218430451
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 09:11 schreef Utopica het volgende:
Ben benieuwd wáár ze dan naartoe willen verhuizen. De huizencrisis is bijna overal :') ofja, wellicht op plekken waar niemand wil wonen en/of werken.

In de periferie van Nederland kun je nog wel een huis krijgen, maarja, blijkbaar willen ze dan ook niet daar wonen..
Italië en Japan hebben een sterk krimpende bevolking. Huisvesting schijnt betaalbaar en toegankelijk te zijn.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_218430559
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 09:39 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Italië en Japan hebben een sterk krimpende bevolking. Huisvesting schijnt betaalbaar en toegankelijk te zijn.
Van Italië weet ik dat het vaak vooral dorpen en kleine steden zijn waar men wegtrekt. Of je moet helemaal digitaal werken of een B&B maken ofzo, lijkt me dat als je jong bent ook soort van bruisendheid zoekt. Anders was je ook wel naar de randen van Nederland verhuisd.

En in Japan dacht ik dat het vaak wel oude huizen zijn en/of veel renovatiewerk aan zit. Of je als buitenlander gelukkig wordt in Japan vraag ik het me af (vakantie is heerlijk, maar het is als buitenstaander moeilijk integreren, ook al spreek je de taal)

Maargoed, het is natuurlijk wel een optie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')