![rfp0qef.jpg]()
Welkom in de ESF-SC
De Slowchat van ESF, sinds 2017 hét topic voor al uw (non-)ESF-gerelateerde dagelijkse beslommeringen.Hier kan je kwijt wat je vanavond gaat eten, dat je ruzie hebt met de tante van de buurvrouw van je teckel, dat Martin Österdahl en Gerard Joling kwallen zijn, Herman Finkers de beste cabaretier is, wat je vakantieplannen zijn, wat er vanavond op tv komt, wat je favoriete ESF-liedje van dit jaar is, dat je brinta op hebt (of wijn), dat je midden in de nacht een feestje geeft, dat je jezelf een weinig subtiel naamtopic geeft, je slechtste grappen, hoe erg je spinnen haat, hoeveel meltdowns alles je bezorgd heeft, je laatste ervaring met afgelopen ESF, dat je niet wist dat Spock een broer heeft, dat je zenuwachtig bent omdat je kind op vakantie gaat, hoe harig jij het graag ziet, je aanschaf van een airfryer, waar pizza met ananas gewoon mag (

), dat jij een canvas met kerstboomprint stiekem ook nooit gezien hebt, dat je je vóór het ontbijt al volpropt, dat je de verkeerde jas hebt meegenomen uit het café, wanneer je de kerstverlichting uit het vet haalt, en dat je geen idee hebt wat je moet kopen voor vader/moeder/(groot)ouder/dag.
Haalt u hier uw tickets voor Doezepwa-utopia.
En uiteraard ook over serieuze zaken die je bezig houden of kwijt wilt. (En daar hoef je geen sorry voor te zeggen. Nee niet. Geen sorry. Hou op met gesorry. GEEN sorrrrry! ook geen sorrie.) Bekijk deze YouTube-video
![cheer-crazy.gif]()
![Pw8cZk6.png]()
![DZOnCsT.png]()
![HyF4la3.gif]()

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Arizona
Zeg maar Arißona
quote:
Ja duh, oude mensen krimpen!
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
quote:
Nu hoort hij het ook eens van een ander
De Sahara is zonder meer erg droog.
quote:
Donderdag en vrijdag
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
quote:
Dat overleef je wel
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
Scatman
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
Scooter
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
quote:
De hele dag in de Piranha, want dan maakt het niet uit
quote:
Het bespaart in elk geval op de bierconsumptie
Arizona
Zeg maar Arißona
quote:
Ik zou de woensdag kiezen
Efteling
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Is dat niet dat liedje?
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
Strani
Beroemde influencer
Oh is dat nu, het voetbal. Even kijken.
Op
02-02-2020 20:20:20 schreef
Strani iets
2006 Time Person of the Year
Strani
Beroemde influencer
* deelt vast zakdoekjes uit (voor de tranen, voor iemand er wat anders mee doet)
Op
Strani iets
Arizona
Zeg maar Arißona
quote:
o, dan zeg ik:
Meedoen is belangrijker dan winnen.
Strani
Beroemde influencer
Maar maakt niet uit hoor, alsnog goed genoeg voor een rondvaart door de grachten.
Op
Strani iets
Arizona
Zeg maar Arißona
quote:
Op woensdag 25 juni 2025 19:51 schreef Strani het volgende:[..]
Ja maar weet je wat het ook is: Jullie moeten gewoon minder ruzie gaan maken met de wereld. Spanje bemoeit zich nergens mee dus ook geen vijanden. Dus waarom zouden we net zo veel betalen als jullie probleemschoppers.
De 80 jarige oorlog denkt daar anders over! Jullie hebben nog heel wat jaren goed te maken!
Strani
Beroemde influencer
Nou, Michael Reist naar huis.
(Deze is gratis, verdere grappen gaan voortaan achter een paywall)
Op
Strani iets
Strani
Beroemde influencer
Alleen om naar Harderwijk te kunnen moet je wel eerst in Zeewolde zijn. Dus dat is eigenlijk ook best erg.
Op
Strani iets
Strani
Beroemde influencer
Oh mensen vandaag is het alweer 37 jaar geleden dat Nederland Europees kampioen werd.
Op
Strani iets
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Dat was geen reactie op de uitslag, maar wel op het gegeven dat jij weer meeposte.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
usagi414
Subete ga ongakudesu
quote:
Op woensdag 25 juni 2025 19:51 schreef Strani het volgende:[..]
Ja maar weet je wat het ook is: Jullie moeten gewoon minder ruzie gaan maken met de wereld. Spanje bemoeit zich nergens mee dus ook geen vijanden. Dus waarom zouden we net zo veel betalen als jullie probleemschoppers.
Heb je de groepsfoto gezien ? Pedro stond wel op de de plek die jij beschrijft (ook al ging het op alfabetische volgorde)
https://specials.app.nos.nl/navo-foto/
Life is what happens to you while you're busy making other plans
quote:
Weer drie. Of weer drie? Het is zijn derde!Toen we nog van Engeland wonnen
Strani
Beroemde influencer
Die eerste van Van Basten tegen Engeland krijgt trouwens niet de aandacht die het verdient. Pass van Gullit met het buitenkantje en dan de controle en draai van Van Basten. Fantastisch doelpunt.
Op
Strani iets
quote:
Op woensdag 25 juni 2025 20:36 schreef Strani het volgende:Die eerste van Van Basten tegen Engeland krijgt trouwens niet de aandacht die het verdient. Pass van Gullit met het buitenkantje en dan de controle en draai van Van Basten. Fantastisch doelpunt.
Gullit op dat toernooi is sowieso nogal onderschat.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Ah vandaar. Ik dacht al steeds waarom brengt Reiziger Luctor niet erin.
GeorgeM
1963-2016
quote:
Zijn meneer Sjors en ik alweer 37 jaar exclusief (verkering mag niet meer toch?)
Ik denk dat ik als verrassing een kanotochtje ga ritselen
Apart from some of the videos and haircuts, I don't think I've made any wrong moves.
George Michael
Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
quote:
Etentje met bowlen als afsluiting van het seizoen met teamgenoten.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Fuck the EBU.
Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
quote:
Op woensdag 25 juni 2025 23:08 schreef GeorgeM het volgende:[..]
Zijn meneer Sjors en ik alweer 37 jaar exclusief (verkering mag niet meer toch?)
Ik denk dat ik als verrassing een kanotochtje ga ritselen

Waarom mag verkering niet meer? Wat heb ik gemist?
Fuck the EBU.
Conquest of paradise
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
Ah we gaan Spanje even beledigen
quote:
Op donderdag 26 juni 2025 11:22 schreef BillDauterive het volgende:Vanavond weer naar een concert.
En muziekliefhebbers kunnen misschien wel raden naar welke band ik ga, want na jaren gestopt te zijn, is deze topband weer bij elkaar en komen ze vandaag naar Nederland.
Ik ga naar The Maccabees in Paradiso, erg veel zin in. 13 jaar terug overtuigden ze al op Lowlands en toen ze een comeback-tour aankondigden, kocht ik meteen een kaartje. Ik weet zeker dat The Maccabees een beter optreden geven dan de andere comeback band, die vanavond in het Gelredome staat

Veel plezier
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
Blijkbaar ben ik geen muziekliefhebber want ik heb nog nooit van ze gehoord
Schni Schna Schnappi Schnappi Schnappi Schnap
Dit was ooit een dikke nummer 1 hit.
quote:
Singletje nog ooit eens gekocht voor mijn zusje
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
(Iets met 3x is scheepsrecht)
Hebben we dit weekend eventueel zin in een retro of een random (geen)afterparty?
Wat is er eigenlijk met Enrique Iglesias gebeurd? Daar hebben we ook al jaren niets meer van gehoord.
quote:
Hij is ondertussen 50 jaar. Misschien wil die wat meer tijd doorbrengen met zijn Oom Jaime en zijn Tante Ruth. Als die met hun 21 en 18 jaar niet te oud zijn tenminste.
Country roaaaadsss. Take me hoooooome
quote:
Julio Sr. (de vader van de ESF-deelnemer en opa van Enrique) schoot ook op late leeftijd nog met scherp!
usagi414
Subete ga ongakudesu
quote:
George Michael zou gisteren 62 zijn geworden. Voor mijn gevoel liggen George en Enrique ook veel verder van elkaar af.
Ik vraag me sowieso af wat er met de artiesten uit de 2000 tijdperk zijn gebeurd. Britney Spears geloof ik nog wel maar Christina Aguilera, Gwen Stefani, Avril Lavigne, Black Eyed Peas en dus ook Enrique Iglesias. Die hebben al jaren geen hit meer gescoord. Alleen Lady Gaga en Coldplay weten het publiek nog te bereiken
usagi414
Subete ga ongakudesu
quote:
Op donderdag 26 juni 2025 19:38 schreef NailQueen het volgende:Ik vraag me sowieso af wat er met de artiesten uit de 2000 tijdperk zijn gebeurd. Britney Spears geloof ik nog wel maar Christina Aguilera, Gwen Stefani, Avril Lavigne, Black Eyed Peas en dus ook Enrique Iglesias. Die hebben al jaren geen hit meer gescoord. Alleen Lady Gaga en Coldplay weten het publiek nog te bereiken
Copilot heeft een antwoord.
quote:
Je observatie is spot-on: veel artiesten uit de jaren 2000 zijn minder zichtbaar in de hitlijsten, maar dat betekent niet dat ze stilzitten. Hier een korte stand van zaken anno 2025:
Christina Aguilera blijft optreden en bracht recent nog Spaanstalige muziek uit. Ze focust zich ook op live shows en Las Vegas-residencies.
Gwen Stefani is vooral actief als jurylid bij The Voice en in de modewereld. Muzikaal is het rustiger, maar ze blijft een popcultuuricoon.
Avril Lavigne maakte in 2022 een poppunk-comeback met Love Sux en blijft optreden, vooral voor nostalgische fans.
Black Eyed Peas zijn verrassend actief, al is Fergie er niet meer bij. Ze scoorden recent nog hits in Latijns-Amerika met artiesten als Shakira.
Shakira blijft wereldwijd optreden en bracht in 2023 en 2024 nog Spaanstalige hits uit. Ze is ook maatschappelijk actief en blijft relevant in de Latin-popscene.
Enrique Iglesias richt zich op Spaanstalige samenwerkingen. Zijn album Final (Vol. 1) uit 2021 was bedoeld als zijn laatste, maar hij blijft optreden en is nog steeds populair in Latijns-Amerika.
Ondertussen blijven Lady Gaga en Coldplay zich telkens opnieuw uitvinden. Gaga scoorde in 2024 nog met Disease en Die With A Smile, terwijl Coldplay in 2024 de hit Feelslikeimfallinginlove uitbracht en een wereldtournee deed.
Kortom: de spotlights zijn misschien wat gedimd, maar het vuur is nog lang niet uit. Zin om in te zoomen op één van hen? Ik graaf graag verder!
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op donderdag 26 juni 2025 19:46 schreef blackswangreen het volgende:[..]
Coldplay heeft toch ook geen hits meer... maar dat is een band met een heel trouw publiek, zet Coldplay in een stadion ergens en de mensen komen ernaartoe. Zeg maar de vleesgeworden Radio 2-sound.
Lady Gaga is gewoon een heel getalenteerde artieste (wat Enrique Iglesias dus niet is). Avril Lavigne... als je op je 40e nog van die poppunk-liedjes over een skater boy gaat spelen, dat wordt gewoon een beetje zielig. Zelfde geldt voor Gwen Stefani.
Coldplay scoort nog steeds hits. En Avril Lavigne is juist weer terug en is tegenwoordig salonfähig geworden bij divers publiek.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Die heeft het nu te druk met Spanje tegen Nederland aan te moedigen.
usagi414
Subete ga ongakudesu
quote:
@Strani heeft wel betere dingen te doen dan bijhouden hoe het nu met deze artiesten gaat.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
Arizona
Zeg maar Arißona
quote:
Same.
Ik dacht na de eerste alinea dat hen naar Linkin Park zou gaan.
Arizona
Zeg maar Arißona
quote:
Op donderdag 26 juni 2025 19:38 schreef NailQueen het volgende:Ik vraag me sowieso af wat er met de artiesten uit de 2000 tijdperk zijn gebeurd. Britney Spears geloof ik nog wel maar Christina Aguilera, Gwen Stefani, Avril Lavigne, Black Eyed Peas en dus ook Enrique Iglesias. Die hebben al jaren geen hit meer gescoord. Alleen Lady Gaga en Coldplay weten het publiek nog te bereiken
Robbie Williams heeft ook geen nieuwe hits meer en teert nog heerlijk op zijn oude bangers. En die brengt hij nog steeds fantastisch
Twee prachtige goals van Nederland tegen Finland... twee keer ingeleverd door de Finse verdediging.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op donderdag 26 juni 2025 20:34 schreef blackswangreen het volgende:[..]
Coldplay scoort radiohits. Zoals @:NailQueen zegt, de radio draait alles wat die gasten uitbrengen. Maar hun 3 best beluisterde nummers momenteel op Spotify zijn Viva La Vida, Sky Full of Stars en Yellow. Volgens mij luistert Gen Z hun muziek totaal niet.
Ja leuk. Radiohits zijn ook gewoon hits.
Arizona
Zeg maar Arißona
quote:
Op donderdag 26 juni 2025 20:34 schreef blackswangreen het volgende:[..]
Coldplay scoort radiohits. Zoals @:NailQueen zegt, de radio draait alles wat die gasten uitbrengen. Maar hun 3 best beluisterde nummers momenteel op Spotify zijn Viva La Vida, Sky Full of Stars en Yellow. Volgens mij luistert Gen Z hun muziek totaal niet.
Mijn Gen Z dochter luistert naar… Viva la vida en Fix you
Arizona
Zeg maar Arißona
quote:
Is het ergens te zien? Er is geen hol op tv, dus ik overweeg zélfs vrouwenvoetbal.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op het open kanaal van ESPN. Mocht je
Ziggo hebben, dan kun je op hun open kanaal de finale van het EK -19 zien tussen Nederland en Spanje.
usagi414
Subete ga ongakudesu
quote:
ESPN voor de vrouwen en bij
Ziggo houden de oranje jongens het doel nog schoon tegen Spanje.
Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
quote:
Op donderdag 26 juni 2025 20:42 schreef Redefine het volgende:[..]
Op het open kanaal van ESPN. Mocht je
Ziggo hebben, dan kun je op hun open kanaal de finale van het EK -19 zien tussen Nederland en Spanje.
Oh thanks.
Fuck the EBU.
Arizona
Zeg maar Arißona
quote:
Oh
Delta biedt geen open kanaal van ESPN
Arizona
Zeg maar Arißona
quote:
Nope, hier niet in ieder geval.
Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
quote:
Wij hebben het sportpakket, dus ja, ik kan het niet nakijken.
Fuck the EBU.
Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
Weer een bal via de teen van een Spaanse keeper in een finale, maar nu met een betere uitkomst.
Die O19s zijn sowieso wel een ploeg met meer talent dan Jong Oranje. In Jong Oranje zat eigenlijk niemand die in aanmerking komt voor het grote Oranje.
Arizona
Zeg maar Arißona
quote:
Als ik X lees, dan heeft de scheids ons enorm geblessed

(Mag ook wel eens).
Had Spanje maar meteen 5% moeten willen betalen

Ik denk dat de scheids Trump ook Daddy noemt
Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
quote:
Op donderdag 26 juni 2025 22:17 schreef Arizona het volgende:[..]
Als ik X lees, dan heeft de scheids ons enorm geblessed

(Mag ook wel eens).
Had Spanje maar meteen 5% moeten willen betalen

Ik denk dat de scheids Trump ook Daddy noemt

Hadden ze maar niet constant moeten duikelen.
Fuck the EBU.
Goedemorgen
Summerjam
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
Jaa we gaan weer Italianen pesten!
Weekend Scooter
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
Vanaf volgende week voelen we ons allemaal kachel.
Ik zie Kris Kross Amsterdam er ook wel voor aan om dit te verpesten met een remake.
Het brein achter
TUTTA L'ITALIA
TUTTA L'ITALIA
TUTTA L'ITALIA
En nu allemaaaaall
Y M C A
Schudden met die kont
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
Sietse Bakker grijp je kans of ik doe het!
quote:
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
quote:
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
Domien is er. Marieke Elsinga vind zichzelf leuk maar Domien kan er ook wat van. Maar zijn sidekick Anton is wel leuk.
Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
quote:
Op vrijdag 27 juni 2025 14:07 schreef NailQueen het volgende:Domien is er. Marieke Elsinga vind zichzelf leuk maar Domien kan er ook wat van. Maar zijn sidekick Anton is wel leuk.
Ik weet deze week wel waarom ik nooit Qmusic luister.
Fuck the EBU.
Gaat een van ons eigenlijk naar de K3 reünie?
Luctor wil naar K3, maar niet alleen. NailQueen wil naar K3, maar niet alleen.
Ik voel dat er ergens een mogelijkheid is.