en dat gaat iedereen doen met overige bezittingen, de belastingdienst die schijt nu al peuken voor wat komen gaatquote:Op zaterdag 7 juni 2025 16:48 schreef Halcon het volgende:
[..]
Vermogen inderdaad. Alleen kent Nederland geen vermogensbelasting.
Enkel een belasting op (verondersteld) rendement.
3Elke belasting over fictief rendement dat je in realiteit niet behaalt, is aanvechtbaar.
En terecht natuurlijk.
Helemaal terecht dat mensen dat doen. Er is geen wettelijke basis voor een vermogensbelasting. Enkel voor belasting op gerealiseerd inkomen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 16:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dat gaat iedereen doen met overige bezittingen, de belastingdienst die schijt nu al peuken voor wat komen gaat
Nederland is meer dan genoeg vol gebouwd wat mij betreft. Waar je meer bouwt, heeft dat ook weer effect op het stroomnet, waternet, infrastructuur, voorzieningen die er moeten zijn, etc.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 16:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Allemaal gelul, er moet gewoon meer, veel meer gebouwd worden.
Dus jij kiest ervoor de jonge generatie de middelvinger te laten zien ten gunste van bv de massale varkenshouderij. Duidelijk. Ik kies liever voor groene, ruim opgezette wijken zoals in de Flevopolders, dan voor maisakkers waar gier gedumpt wordt of grasland dat geel is van de glyfosaatquote:Op zaterdag 7 juni 2025 16:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nederland is meer dan genoeg vol gebouwd wat mij betreft. Waar je meer bouwt, heeft dat ook weer effect op het stroomnet, waternet, infrastructuur, voorzieningen die er moeten zijn, etc.
Het is 'n keer mooi geweest.
Ik kies er voor dat het 'n keer vol genoeg is. Dat je je eens af moet gaan vragen of de zoveelste blokkendoos waar dozen gestapeld moeten worden en werknemers uit heel Europa gehaald moeten worden, echt in Nederland moet staan of ook best in een ander land gevestigd kan worden... En of je echt de hele wereld hier moet houden... mensen die kunnen werken, maar dat niet doen en mensen die zich niet gedragen, mogen best teruggestuurd worden naar het land van herkomst. Dat zijn toch niet de mensen waar je wat aan hebt als het gaat om werk dat gedaan moet worden of de vergrijzing. Dat zijn mensen die letterlijk in de weg zitten.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dus jij kiest ervoor de jonge generatie de middelvinger te laten zien ten gunste van bv de massale varkenshouderij. Duidelijk.
Ah, je zoekt gewoon een reden om te kunnen fulmineren op migratie, duidelijk.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik kies er voor dat het 'n keer vol genoeg is. Dat je je eens af moet gaan vragen of de zoveelste blokkendoos waar dozen gestapeld moeten worden en werknemers uit heel Europa gehaald moeten worden, echt in Nederland moet staan of ook best in een ander land gevestigd kan worden... En of je echt de hele wereld hier moet houden... mensen die kunnen werken, maar dat niet doen en mensen die zich niet gedragen, mogen best teruggestuurd worden naar het land van herkomst. Dat zijn toch niet de mensen waar je wat aan hebt als het gaat om werk dat gedaan moet worden of de vergrijzing. Dat zijn mensen die letterlijk in de weg zitten.
Nee, ik geef argumenten waarom Nederland te druk is geworden. En hoe dat wat minder kan.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ah, je zoekt gewoon een reden om te kunnen fulmineren op migratie, duidelijk.
Nee, je laat scheten uit je onderbuik met valse voorwendsels.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee, ik geef argumenten waarom Nederland te druk is geworden. En hoe dat wat minder kan.
quote:Op zaterdag 7 juni 2025 16:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Er wordt enkel gebouwd voor de massa-migratie.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 16:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Hoe dan, waar dan en door wie dan?quote:Op zaterdag 7 juni 2025 16:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Er zijn meer mogelijkheden: boeren uitfaseren en het land teruggeven aan de natuur.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dus jij kiest ervoor de jonge generatie de middelvinger te laten zien ten gunste van bv de massale varkenshouderij. Duidelijk. Ik kies liever voor groene, ruim opgezette wijken zoals in de Flevopolders, dan voor maisakkers waar gier gedumpt wordt of grasland dat geel is van de glyfosaat
het kan allemaal tegelijkquote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Er zijn meer mogelijkheden: boeren uitfaseren en het land teruggeven aan de natuur.
In mijn optiek moet de bevolkingsgroei afvlakken.
klopt daar kan best 5 % van de landbouw voor gebruikt wordenquote:Op zaterdag 7 juni 2025 16:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Mensen kopen woningen, mensen kopen bedrijfspanden.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 10:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hou toch op met je eeuwige riedel over bedrijfspanden.
Dit gaat over woningen.
rente is voor bedrijven te verrekenen onkosten en voor prive personen lastenquote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mensen kopen woningen, mensen kopen bedrijfspanden.
Waarom zouden mensen met bedrijfspanden beschikking moeten hebben tot financieringsmogelijkheden die fiscaal worden gematst en mensen zonder niet?
Waarom moet ik daarover ophouden? Het is totaal niet logisch.
Het zal wel weer te complex zijn ofzo.
Juist dus stel je wilt 1 mio lenen. En je hebt een bedrijfspand. Dan kun je die goedkoop lenen omdat de fiscus meebetaald.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 10:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kosten zijn aftrekbaar voor een ondernemer, voor een particulier niet
Rente bedrijfspand is net als schoonmaak en reparaties aan bedrijfspand onkosten en dus aftrekbaar,
de ondernemer betaald inkomstenbelasting over het resultaat na aftrek van onkosten, net als jij
over zijn netto resultaat mag ie nu nog de HRA doen
maar die gaat verdwijnen net als de saldering
Ja en dat is bij dit type investeringen denk ik niet zo handig. Niks eerlijk aan.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
rente is voor bedrijven te verrekenen onkosten en voor prive personen lasten
net als BTW zeg maar
als jij een bedrijf begint dan mag jij je onkosten ook aftrekken, ook rente en zelfs je chinees eten als je overwerkt en je printerquote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Juist dus stel je wilt 1 mio lenen. En je hebt een bedrijfspand. Dan kun je die goedkoop lenen omdat de fiscus meebetaald.
Wil je de mio lenen maar heb je geen bedrijfspand maar een woning dan moet je duurder lenen want de fiscus doet dan weer niet mee.
Ik vind niet dat rentes anders behandeld moeten worden overal. Sowieso is deze vorm van kapitaal laten rondvliegen nog wel de meest fluide vorm.... Dus super vluchtig.
Dit soort fiscale verschillen is nou precies wat gebruikt wordt om supranationaal de fiscus om het tuintje te leiden.
Vooral beneficiair voor de grote jongens.
Niks goeds over te zeggen.
in de rest van de wereld is rente voor privepersonen zeker NIET aftrekbaar van het inkomenquote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja en dat is bij dit type investeringen denk ik niet zo handig. Niks eerlijk aan.
Schaf wmb sowieso die aftrekbaarheid maar af op rente. Maar dan moet de rest van de wereld meedoen.
België heeft dat ook. Niet zo extreem als in Nederland.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
in de rest van de wereld is rente voor privepersonen zeker NIET aftrekbaar van het inkomen
die rare regel heeft alleen Nederland
net na de oorlog toen Nederland volstond met vooroorlogse woningen , met de plee buiten toen was zelfs groot onderhoud aftrekbaarquote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
België heeft dat ook. Niet zo extreem als in Nederland.
Nee hoor. In Zweden leidt het betalen van rente ook tot een vermindering van je belasting.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
in de rest van de wereld is rente voor privepersonen zeker NIET aftrekbaar van het inkomen
Dat is iets totaal andersquote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:06 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Nee hoor. In Zweden leidt het betalen van rente ook tot een vermindering van je belasting.
quote:For capital gains, the tax rate is 30 per cent. If you make a profit on your property sale, the profit is taxed at 22 per cent. If you've paid interest on loans and/or mortgages during the year, you're entitled to a tax deduction.
Dan ben je bedrijfsmatig bezig. Net zoals iemand die een aantal pandjes heeft en die verhuurt.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
net na de oorlog toen Nederland volstond met vooroorlogse woningen , met de plee buiten toen was zelfs groot onderhoud aftrekbaar
Toen kochten mensen met een hoog belastbaar inkomen een oude woning en knapten hem op door een aannemer, verkochten hem en trokken het onderhoud tegen 70% af van hun inkomen
nee dat was een regel die betrof particulierenquote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan ben je bedrijfsmatig bezig. Net zoals iemand die een aantal pandjes heeft en die verhuurt.
Ja, dat is dom van de overheid. Als iemand bedrijfsmatig bezig is, dan moet diegene maar een bv of voor mij part eenmanszaak opstarten. Als je huizen opkoopt, opknapt en verkoopt, ben je dat. Net zoals wanneer je huizen splitst in appartementen of appartementjes verhuurt.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat was een regel die betrof particulieren
net als de rente nu
kloptquote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, dat is dom van de overheid.
Als iemand bedrijfsmatig bezig is, dan moet diegene maar een bv of voor mij part eenmanszaak opstarten.
Als je huizen opkoopt, opknapt en verkoopt, ben je dat.
Net zoals wanneer je huizen splitst in appartementen of appartementjes verhuurt.
Ja, niet raar dan dat mensen naar manieren gaan zoeken om de belasting wat te drukken.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt
maar dat was een andere tijd he
toe was het hoogste belasting tarief 72%
we moeten eens ophouden met dat overhevelen trucenquote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, niet raar dan dat mensen naar manieren gaan zoeken om de belasting wat te drukken.
Voor nu zou de fiscus zich enorm veel werk en gedoe besparen, als men iedereen eenmalig de kans geeft om panden van box 3 naar de bv over te hevelen tegen een lagere of zelfs geen overdrachtsbelasting.
Veel makkelijker voor de fiscus als bedrijfsmatige activiteiten gewoon in een bv zitten en ze niet de schoenendoos van privé personen na hoeven te kijken. Dat wordt echt ellende dat reële rendement. Op aandelen is het simpel, maar bij verhuur, opknappen en verkopen panden, splitsen panden, wordt het gedoe.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we moeten eens ophouden met dat overhevelen trucen
en HRA afschaffen en HWF ook
belastingen sterk vereenvoudigen , niet nog gecompliceerder maken
vermogensbelasting afschaffen, het is een grote puinzooiquote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Veel makkelijker voor de fiscus als bedrijfsmatige activiteiten gewoon in een bv zitten en ze niet de schoenendoos van privé personen na hoeven te kijken. Dat wordt echt ellende dat reële rendement. Op aandelen is het simpel, maar bij verhuur, opknappen en verkopen panden, splitsen panden, wordt het gedoe.
Ik denk dat je het zo juist simpeler maakt.
Als bedrijfsmatige activiteiten gewoon naar een bv gaan, dan kan dat helemaal eruit bij box 3. Dan heb je nog sparen en beleggen over. Da's vrij simpel.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vermogensbelasting afschaffen, het is een grote puinzooi
ZZP ers blijven altijd bestaan een BV is een keuze van jezelfquote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:28 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als bedrijfsmatige activiteiten gewoon naar een bv gaan, dan kan dat helemaal eruit bij box 3. Dan heb je nog sparen en beleggen over. Da's vrij simpel.
En zo zou je eigenlijk overal waar kan, radicaal moeten versimpelen.
Verhuren van woningen, woningen kopen, opknappen (of splitsen) en dan verkopen, dat gaat niet als ZZP-er. Daar gaat het hier niet over.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ZZP ers blijven altijd bestaan een BV is een keuze van jezelf
waarom niet??quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
Verhuren van woningen, woningen kopen, opknappen (of splitsen) en dan verkopen, dat gaat niet als ZZP-er. Daar gaat het hier niet over.
Daar moet je vanaf dat particulieren dat doen. Da's ellende. Kan eigenlijk alleen als je het helemaal buiten beschouwing laat fiscaal, maar dat zal flinke gaten in het budget slaan.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
waarom niet??
dat kan heel goed
mijn broer is ZZP er en die doet niet anders , soms huurt ie een paar jongens bij
Dat kun je als particulier ook heel goed doen, ga je een half jaar vrij nemen van je werk
jij bent een soort communist he, waarom zou een particulier geen huis mogen kopen en verkopen ?? ,quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar moet je vanaf dat particulieren dat doen.
Da's ellende.
Kan eigenlijk alleen als je het helemaal buiten beschouwing laat fiscaal, maar dat zal flinke gaten in het budget slaan.
Dat mag, maar zo gauw als je dingen bedrijfsmatig doet, doe je dat maar echt bedrijfsmatig. Het is een bedrijfsmatige activiteit.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jij bent een soort communist he, waarom zou een particulier geen huis mogen kopen en verkopen ?? ,
een auto kopen mag dat wel ??
jij moet naar de dokterquote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat mag, maar zo gauw als je dingen bedrijfsmatig doet, doe je dat maar echt bedrijfsmatig. Het is een bedrijfsmatige activiteit.
Ik ben alles behalve een communist.
Omdat de hra niet bedoeld is om dat recht te trekken.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mensen kopen woningen, mensen kopen bedrijfspanden.
Waarom zouden mensen met bedrijfspanden beschikking moeten hebben tot financieringsmogelijkheden die fiscaal worden gematst en mensen zonder niet?
Waarom moet ik daarover ophouden? Het is totaal niet logisch.
Het zal wel weer te complex zijn ofzo.
Dat ligt volgens mij wat genuanceerder, maar jij zult het wel beter weten.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is iets totaal anders
aftrekbaar van de winst op de verkoop van je woning
[..]
als ik een fiets koop en verkoop mag dat wel ??quote:
Geen idee. Dat wordt op een gegeven moment ook wel een zakelijke activiteit natuurlijk. Maar het gaat hier niet over fietsen in- en verkopen, maar over huizen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 23:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als ik een fiets koop en verkoop mag dat wel ??
een een caravan kopen en doorverkopen kan dat wel dan ?quote:Op zaterdag 7 juni 2025 23:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Geen idee. Dat wordt op een gegeven moment ook wel een zakelijke activiteit natuurlijk. Maar het gaat hier niet over fietsen in- en verkopen, maar over huizen.
Eenmalig, dan vast niet. Een fiets, auto of caravan doorverkopen is ook wel minder werk dan een huis kopen, opknappen en/of splitsen en doorverkopen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 23:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een een caravan kopen en doorverkopen kan dat wel dan ?
en een auto ?/
quote:Op zaterdag 7 juni 2025 23:15 schreef Halcon het volgende:
Als het eruit ziet als een eend, loopt als een eend en kwaakt als een eend...
wat je doet dondert niet , als je geld verdient als schoonmaakster bij de overburen , huizenhandel, autohandel of drugshandel, gehandicapten chauffeur, of hoerenbaas. het netto resultaat moet je opgeven als belastbaar inkomen,quote:Op zaterdag 7 juni 2025 23:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als iemand een paar pandjes heeft en verhuurt, dan vind ik dat een zakelijke activiteit.
De clou van het verhaal is dat je beide middelen in kan zetten voor een financiering dus dat je daar gewoon tussen kan kiezen. En het één dan fiscaal voordeel geniet en het ander niet. Ik vind het niet zo logisch het is allebij geld wat ergens is in geïnvesteerd.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Jawel, ewf is een voordeel omdat je niet hoeft te huren / woongenot.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:47 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Omdat de hra niet bedoeld is om dat recht te trekken.
quote:Op zondag 8 juni 2025 08:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
De clou van het verhaal is dat je beide middelen in kan zetten voor een financiering dus dat je daar gewoon tussen kan kiezen. En het één dan fiscaal voordeel geniet en het ander niet. Ik vind het niet zo logisch het is allebij geld wat ergens is in geïnvesteerd.
vroeger was rente van leningen aftrekbaar van het inkomen . PUNT ,quote:Op zondag 8 juni 2025 08:33 schreef ludovico het volgende:
[..]
Jawel, ewf is een voordeel omdat je niet hoeft te huren / woongenot.
En HRA is een stuk wat fiscale methodiek van de kosten zijde volgt.
Er zal vast wel ergens wat te lezen zijn qua wetshistorie, maar zeker met 18% rente heeft dit verhaal nogal effect.
De HRA is ook om een reden geïntroduceerd. We zijn niet helemaal erin ge yolo'd.
Voor box 3 rendement mag je dus de bonnetjes in gaan dienen. Het lijkt me echt veel werkbaarder voor de fiscus als mensen dat gewoon in een bv proppen.quote:Op zondag 8 juni 2025 08:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Als je wat verdient dan moet je daarover belasting betalen doet er niet toe onder wat voor vlag je dat werk doet
Zelfs een ambtenaar die 40 uur werkt mag bij verdienen in het weekend als zelfstandig stucadoor, schilder of autohandelaar (zolang zijn werkgever daar niets van zegt) , de netto inkomsten moet ie wel aangeven , al doet geen mens dat waarschijnlijk
Of dat zoals jij zegt "bedrijfsmatig" is, (wat je daar ook mee mag bedoelen) dat doet er niet toe
Als je maar IB betaald ,
Dat maakt de fiscus helemaal niets uitquote:Op zondag 8 juni 2025 10:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Voor box 3 rendement mag je dus de bonnetjes in gaan dienen. Het lijkt me echt veel werkbaarder voor de fiscus als mensen dat gewoon in een bv proppen.
Bel een aannemer en bouw een huis ....quote:Op zaterdag 7 juni 2025 16:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vergunnigen...quote:Op zondag 8 juni 2025 14:21 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Bel een aannemer en bouw een huis ....
dat mag niet van groen links , ke moet verdichtenquote:Op zaterdag 7 juni 2025 16:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Die van mij 0.5% minderquote:Op zondag 8 juni 2025 13:33 schreef ludovico het volgende:
Huis weer duurder volgens Funda.
Snel verkopen.
Volgens funda is de waarde nu 1.506.000quote:Op zondag 8 juni 2025 13:33 schreef ludovico het volgende:
Snel verkopen.
Ongewijzigd en nog steeds geen koper.quote:Op zondag 8 juni 2025 13:33 schreef ludovico het volgende:
Snel verkopen.
Hier is Funda nogal optimistisch. Recent is een nagenoege kopie (onze is door een kleine erker zo’n 5m2 groter) van ons huis verkocht voor 800k en Funda schat doodleuk 940k.quote:Op zondag 8 juni 2025 20:43 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Volgens funda is de waarde nu 1.506.000(20k gestegen afgelopen maand).
Ik neem dat maar met een enorme korrel zout.
Bij de schatting van Funda is de staat van onderhoud/afwerking ook een belangrijk ding. En je hebt natuurlijk een middelpunt, de variatie min en Max is best groot.quote:Op zondag 8 juni 2025 22:41 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Hier is Funda nogal optimistisch. Recent is een nagenoege kopie (onze is door een kleine erker zo’n 5m2 groter) van ons huis verkocht voor 800k en Funda schat doodleuk 940k.
En dan te bedenken dat we hier in 2015 332k voor betaald hebben.
Koekoek![]()
Het is tien jaar oud en onderhoudsarm. Daarnaast verklaren een iets luxere keuken en/of badkamer nou niet direct 140k.quote:Op zondag 8 juni 2025 22:48 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Bij de schatting van Funda is de staat van onderhoud/afwerking ook een belangrijk ding. En je hebt natuurlijk een middelpunt, de variatie min en Max is best groot.
Toen wij ons huis verkochten, was ons huis 608.000 waard volgens Funda. De drie makelaars die langs waren gekomen riepen in koor 600.000 euro.
Huis te koop gezet voor 608.000 euro, verkocht voor 650.000 euro.
Nouja, Funda maakt een schatting op een paar getallen en staan.Dus m2, m3 en kavel grootte.quote:Op zondag 8 juni 2025 22:50 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Het is tien jaar oud en onderhoudsarm. Daarnaast verklaren een iets luxere keuken en/of badkamer nou niet direct 140k.
Die 940 is bij ons het middelpunt van de schatting, heb bij onderhoud in goede staat (middelste van de drie opties) gekozen. Afwerking kan ik nergens aangeven.
Funda pakt doodleuk de vierkante meter prijs van de laatste verkoop en vermenigvuldigt dat met de oppervlakte.quote:Op zondag 8 juni 2025 22:41 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Hier is Funda nogal optimistisch. Recent is een nagenoege kopie (onze is door een kleine erker zo’n 5m2 groter) van ons huis verkocht voor 800k en Funda schat doodleuk 940k.
En dan te bedenken dat we hier in 2015 332k voor betaald hebben.
Koekoek![]()
Nice, een Fok!er met een echte rukbunker.quote:Op zondag 8 juni 2025 23:03 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ons huis is de grootste van de wijk omdat ie volledig onderkelderd is , funda pakt dan doodleuk de vierkante meter prijs van de laatste verkoop en vermenigvuldigt dat met de oppervlakte.
Een paar jaar geleden was de woz ineens ook 4ton hoger dan de waarde (ongeveer), dat is toen ook aangepast door de gemeente.
Wat zo'n kelder precies waard is geen idee, ik zou zeggen 75k of zo.
Nah bioscoop, home gym en opslag;).quote:Op maandag 9 juni 2025 09:33 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Nice, een Fok!er met een echte rukbunker.
Op de een of andere manier krijg ik m'n Funda-account maar niet aan de praat. Ik ontvang een welkomstmail, maar als ik dan in wil loggen, dan mekkert 'ie over een verificatiemail. Ondanks tig verzoeken, ontvang ik die maar niet.quote:Op zondag 8 juni 2025 23:03 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Funda pakt doodleuk de vierkante meter prijs van de laatste verkoop en vermenigvuldigt dat met de oppervlakte.
Een paar jaar geleden was de woz ineens ook 4ton hoger dan de waarde (ongeveer), dat is toen ook aangepast door de gemeente.
kijk eens in je spam folder, 99,9% dat ie daar in zitquote:Op maandag 9 juni 2025 10:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Op de een of andere manier krijg ik m'n Funda-account maar niet aan de praat. Ik ontvang een welkomstmail, maar als ik dan in wil loggen, dan mekkert 'ie over een verificatiemail. Ondanks tig verzoeken, ontvang ik die maar niet.
Daar zat alleen dat welkomstmailtje, waar ik dus niks aan heb,quote:Op maandag 9 juni 2025 11:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kijk eens in je spam folder, 99,9% dat ie daar in zit
microsoft heeft onlangs een update gedaan en bij mij vliegt er ook weer van alles in de spam
Zo werkt het hier niet helemaal. Als ik het woonoppervlak x 10 doe wordt de prijs niet met 10 vermenigvuldigd. Ook het bouwjaar is een factor, want als ik dat aanpas van 2015 naar 1500 daalt de geschatte waarde met bijna 2 ton.quote:Op zondag 8 juni 2025 23:03 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Funda pakt doodleuk de vierkante meter prijs van de laatste verkoop en vermenigvuldigt dat met de oppervlakte.
Ligt er een beetje aan hè. Als het gaat om een appartement in het centrum van 'n gemeente van enige omvang, dan appeltje eitje.quote:Op maandag 9 juni 2025 14:28 schreef ludovico het volgende:
In augustus huis denk in de verkoop en per maart oid overdracht, is dat een aardige time line naar verwachting?
Dat is best gek want een pand uit 1500 zou bij gelijke afwerking veel meer waard moeten zijn dan een woning uit 2015.quote:Op maandag 9 juni 2025 14:25 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Zo werkt het hier niet helemaal. Als ik het woonoppervlak x 10 doe wordt de prijs niet met 10 vermenigvuldigd. Ook het bouwjaar is een factor, want als ik dat aanpas van 2015 naar 1500 daalt de geschatte waarde met bijna 2 ton.
Zou je denken. Een oude woonboerderij met label A++ is een dusdanige parel dat je daar ongeveer carte blanche voor kunt vragen.quote:Op maandag 9 juni 2025 14:47 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Dat is best gek want een pand uit 1500 zou bij gelijke afwerking veel meer waard moeten zijn dan een woning uit 2015.
Rotterdam, maar de buren staan met hun appartement al een eeuwigheid online maar wel met een vrij hoge. Vraagprijs.quote:Op maandag 9 juni 2025 14:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ligt er een beetje aan hè. Als het gaat om een appartement in het centrum van 'n gemeente van enige omvang, dan appeltje eitje.
Als het gaat om een relatief dure boerderij ergens in de provincie Groningen met energielabel Z---, dan best een uitdaging.
Funda link?quote:Op maandag 9 juni 2025 16:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
Rotterdam, maar de buren staan met hun appartement al een eeuwigheid online maar wel met een vrij hoge. Vraagprijs.
Als de vraagprijs bij de buren veel te hoog is, dan niet gezegd dat 'ie voor een normale vraagprijs ook heel lang te koop staat.quote:Op maandag 9 juni 2025 16:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
Rotterdam, maar de buren staan met hun appartement al een eeuwigheid online maar wel met een vrij hoge. Vraagprijs.
Afgaande op de prijsstijgingen...quote:Op dinsdag 10 juni 2025 09:16 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als de vraagprijs bij de buren veel te hoog is, dan niet gezegd dat 'ie voor een normale vraagprijs ook heel lang te koop staat.
Deze: https://www.funda.nl/deta(...)hiakade-23/43964893/quote:Op dinsdag 10 juni 2025 13:41 schreef ludovico het volgende:
Maar het is en blijft gewoon veel geld. 93m2 tegen de 700k.
Vind ik niet. Belasting betalen over een schuld. Waarom?quote:Op dinsdag 10 juni 2025 14:35 schreef meethenoob het volgende:
De hypotheekrente aftrek is in mijn ogen een subsidie voor de banken, hierdoor kunnen ze hogere rente rekenen. want je krijgt toch een deel terug.
Als je het huis zonder de HRA niet kan betalen, zou je het in mijn ogen niet moeten kopen. ( van mij mag het stoppen )
Ja ik heb zelf ook een koophuis en gebruik het ook.
Maar dit geld ook voor de huur kant.
Als je de huur niet kan betalen zonder huursubsidie, moet je geen huis huren.
Ps. Waarom is de huursubsidie alleen voor lage huren en niet omgekeerd.
Net als de hypotheek rente aftrek vroeger hoog was als je veel verdient... dit zou juist omgekeerd moeten zijn.
Mensen hebben toch een dak boven hun hoofd nodig.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 14:35 schreef meethenoob het volgende:
De hypotheekrente aftrek is in mijn ogen een subsidie voor de banken, hierdoor kunnen ze hogere rente rekenen. want je krijgt toch een deel terug.
Als je het huis zonder de HRA niet kan betalen, zou je het in mijn ogen niet moeten kopen. ( van mij mag het stoppen )
...................
...............
Goed speurwerk.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 14:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Deze: https://www.funda.nl/deta(...)hiakade-23/43964893/
?
Over huurtoeslag, oneens. Het is immers een eerste levensbehoefte en je krijgt het niet voor prachtige woningen. (Wow ik ben het gewoon met blomke eens)quote:Op dinsdag 10 juni 2025 14:35 schreef meethenoob het volgende:
Ja ik heb zelf ook een koophuis en gebruik het ook.
Maar dit geld ook voor de huur kant.
Ps. Waarom is de huursubsidie alleen voor lage huren en niet omgekeerd.
Net als de hypotheek rente aftrek vroeger hoog was als je veel verdient... dit zou juist omgekeerd moeten zijn.
En onder bod.quote:
Wordt allicht nog leuk voor die makelaar die kan alle mensen die het niet gehaald hebben nog eens opbellen dat ze nogmaals kans maken.quote:
HRA?quote:Op woensdag 11 juni 2025 11:34 schreef Stansfield het volgende:
Hoe zit dit dan met de hypotheekrenteaftrek? Kunnen de ouders dit alleen doen? (en dit mogelijk met de zoon verrekenen?).
En dit.quote:Als je binnen 3 jaar na verkoop van je woning een nieuwe koopt, moet de overwaarde van de oude woning worden geïnvesteerd in de nieuwe hypotheek. Anders valt dit deel van de lening in box 3 en is de rente niet aftrekbaa
1) Wat vindt de huidige hypotheeknemer van dat plan?quote:Op woensdag 11 juni 2025 11:34 schreef Stansfield het volgende:
Stel ouders nemen een extra hypotheek van 100.000 euro zodat de zoon een appartement kan kopen met dat opgenomen geld + plus de overwaarde van zijn door scheiding verkochte huis. Omdat de zoon pas een jaar als ZZP-er werkt kan hij geen hypotheek krijgen. Maar met deze 100.000 euro kan hij net wel een appartement kopen. En het hypotheekbedrag wat zijn ouders betalen is goed voor hem te betalen en dat betaald hij weer elke maand aan zijn ouders.
Heeft die niet, huis verkocht.quote:Op woensdag 11 juni 2025 13:41 schreef blomke het volgende:
1) Wat vindt de huidige hypotheeknemer van dat plan?
Neemt hypotheek bij papa mama.quote:Op woensdag 11 juni 2025 13:41 schreef blomke het volgende:
2) Hoe komt de zoon aan het opgenomen geld?
Lijkt me niet?quote:
Ik bedoel het huis van ouders; die nemen de extra hypotheek.quote:
Ah en dat gaat zonder overleg met de BD n de andere kinderen?quote:
Mij ook niet, maar zo staat het er wel.quote:
Moet de hypotheeknemer weten of ze meer willen uitlenen?quote:Op woensdag 11 juni 2025 14:05 schreef blomke het volgende:
Ik bedoel het huis van ouders; die nemen de extra hypotheek.
Belastingdienst? Die hebben niks te maken met een zakelijk ingestoken financiering.quote:Op woensdag 11 juni 2025 14:05 schreef blomke het volgende:
Ah en dat gaat zonder overleg met de BD n de andere kinderen?
Lijkt me wel als er al een hypotheek rust op het huis.quote:Op woensdag 11 juni 2025 14:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
Moet de hypotheeknemer weten of ze meer willen uitlenen?
Bedankt voor de info. Er wordt voldaan aan de voorwaarden dus kan de zoon de voorwaarden van HRA.quote:Op woensdag 11 juni 2025 13:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
HRA?
Die 100k wordt niet opgenomen "voor eigen woongenot" en valt in box 3.
Voor zoonlief is het verhaal of die aan de voorwaarden van HRA voldoet. Dan box 1, anders box 3.
Voorwaarden... In 30 jaar aflossen.... Voor aankoop woning...
Bijleenregeling:
[..]
En dit.
Er rust in dit voorbeeld nog maar een kleine hypotheek op het huis van elke tienduizenden euro's terwijl de WOZ waarde 5 ton is.quote:Op woensdag 11 juni 2025 14:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Lijkt me wel als er al een hypotheek rust op het huis.
Gaat veelal om inkomen wat de grote bottleneck is bij de bank ik krijg ook geen ene ruk van de bank ondanks overschot aan onderpand.quote:Op woensdag 11 juni 2025 14:16 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Er rust in dit voorbeeld nog maar een kleine hypotheek op het huis van elke tienduizenden euro's terwijl de WOZ waarde 5 ton is.
https://familiebank.nl/familiehypotheek-belasting-2025/quote:Op woensdag 11 juni 2025 14:12 schreef ludovico het volgende:
Belastingdienst? Die hebben niks te maken met een zakelijk ingestoken financiering.
Bepalen zij dat?quote:Op woensdag 11 juni 2025 14:18 schreef blomke het volgende:
[..]
https://familiebank.nl/familiehypotheek-belasting-2025/
HRA is toch belastingen?quote:Op woensdag 11 juni 2025 14:20 schreef ludovico het volgende:
Als ik de belastingdienst volg dan lijkt het erop dat het minimumbedrag van de aflossing per maand in een leenovereenkomst moet zijn opgenomen, maar dat is dan voor de HRA.
Dit is toch ook meer wanneer ouders geen geld hoeven te lenen maar het beschikbaar hebben en uitlenen aan kinderen.quote:Op woensdag 11 juni 2025 14:18 schreef blomke het volgende:
[..]
https://familiebank.nl/familiehypotheek-belasting-2025/
Niet alleen de vierkante meters zouden voor mij meetellen... 7 ton voor een woning met maar twee slaapkamers en weinig privacy in de tuin lijkt mij best wel een lastige keuze. Als je het over een starters woning hebt ok, maar voor dit bedrag heb je veel meer mogelijkheden.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 13:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Afgaande op de prijsstijgingen...
Is de huidige vraagprijs best haalbaar.
Maar het is en blijft gewoon veel geld. 93m2 tegen de 700k.
In de stad? Mwoah. Gelijkvloers in de stad met terras en garage en berging is niet standaard.quote:Op woensdag 11 juni 2025 21:19 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Niet alleen de vierkante meters zouden voor mij meetellen... 7 ton voor een woning met maar twee slaapkamers en weinig privacy in de tuin lijkt mij best wel een lastige keuze. Als je het over een starters woning hebt ok, maar voor dit bedrag heb je veel meer mogelijkheden.
Je hebt wel een punt: lees alleen een >100m2 groot terras. Nog wat punten: de parkeerplaats is excl. en verplicht erbij (35k¤) en de VvE ¤170 voor het appartement en ¤18 voor de parkeerplaats .................quote:Op woensdag 11 juni 2025 21:19 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Niet alleen de vierkante meters zouden voor mij meetellen... 7 ton voor een woning met maar twee slaapkamers en weinig privacy in de tuin lijkt mij best wel een lastige keuze. Als je het over een starters woning hebt ok, maar voor dit bedrag heb je veel meer mogelijkheden.
Uiterlijk 2030 klinkt nog niet heel erg versneld, maar goed, het kan meevallen.quote:Afspraken over versnelde woningbouw op 24 doorbraaklocaties
Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft met marktpartijen en medeoverheden 20 zogeheten doorbraaklocaties aangewezen waar woningbouw versneld van start kan gaan. Daarnaast worden nog vier locaties nader onderzocht. Op elke doorbraaklocatie worden ten minste 2.500 woningen gerealiseerd en voor vijf van deze locaties moet nog dit jaar een akkoord bereikt worden over de start van de bouw. Overal moet uiterlijk 2030 de eerste schop de grond in. Samen zijn de locaties goed voor 150.000 woningen. Daarmee zijn deze plekken een belangrijk onderdeel van de landelijke doelstelling om jaarlijks 100.000 woningen te bouwen.
Ik liet een nieuw atelier bouwen, duurde 3 maanden. De voorbereidingen bij de gemeente: > 6 mnd. om te horen dat een omgevinsgvergunning niet nodig was.quote:Op donderdag 12 juni 2025 23:34 schreef Arcee het volgende:
Uiterlijk 2030 klinkt nog niet heel erg versneld, maar goed, het kan meevallen.
als je kind de aan jou betaalde rente aftrekt van het belastbaar inkomen dan moet jij die ontvangen rente opgeven lijkt me, ik weet het niet zeker maar dat lijkt me welquote:Op woensdag 11 juni 2025 14:43 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Dit is toch ook meer wanneer ouders geen geld hoeven te lenen maar het beschikbaar hebben en uitlenen aan kinderen.
Een familiehypotheek is een speciale manier van lenen binnen de eigen familie. Hierbij geeft een familielid, zoals een ouder, een hypothecaire lening aan een ander familielid, bijvoorbeeld een kind dat een huis wil kopen.
Het komt wel een beetje op hetzelfde neer. Maar doordat de ouders ook een hypotheek aangaan was het even onduidelijk hoe het zat met de HRA.
https://www.belastingdien(...)bv-buitenlandse-bankquote:Op vrijdag 13 juni 2025 08:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als je kind de aan jou betaalde rente aftrekt van het belastbaar inkomen dan moet jij die ontvangen rente opgeven lijkt me, ik weet het niet zeker maar dat lijkt me wel
dat kan toch niet anders,quote:Op vrijdag 13 juni 2025 08:22 schreef blomke het volgende:
[..]
https://www.belastingdien(...)bv-buitenlandse-bank
Heb dat nergens gelezen, maar het zou kunnen. Wel ziet de BD het verstrekte kapitaal als een belegging en valt het dus in een hogere beleggings-% van box 3.
Spaarrente tel je toch ook niet bij je inkomen op? Er wordt van een fictief rendement uitgegaan; idem bij de familiehypotheek: wordt als een belegging gezien met idem rendement.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 08:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat kan toch niet anders,
want anders kan gewoon iedereen elkaar een hypotheek gaan geven en vervolgens de rente aftrekken dat kan dan oneindig doorgaan
dat zou van de zotte zijn
De rente zal ook een acceptabele rente moeten zijn om niet als gift te worden aangemerkt
Jep, en vaak zie je dan dat de rente weer terug wordt geschonken tot het maximum wat je jaarlijks belastingvrij kunt schenken. Zo kun je een behoorlijk bedrag in feite rentevrij lenen.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 08:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Spaarrente tel je toch ook niet bij je inkomen op? Er wordt van en fictief rendement uitgegaan; idem bij de familiehypotheek: wordt als een belegging gezien met idem rendement.
En inderdaad de rente zal marktconform moeten zijn.
Ontvangen rentequote:Op vrijdag 13 juni 2025 08:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Spaarrente tel je toch ook niet bij je inkomen op? Er wordt van en fictief rendement uitgegaan; idem bij de familiehypotheek: wordt als een belegging gezien met idem rendement.
quote:Spaartegoeden: jaarlijks (of vaker) rentebijschrijving
Wordt uw rente jaarlijks (of vaker) bijgeschreven? Geef dan het totaal aan van de tegoeden op 1 januari van het jaar van aangifte. U geeft niet de opgebouwde rente aan die op die datum nog niet was bijgeschreven.
Spaartegoeden: minder vaak dan jaarlijkse rentebijschrijving
Wordt uw rente minder vaak dan jaarlijks bijgeschreven?
Dan geeft u de waarde in het economisch verkeer aan van het tegoed op 1 januari van het jaar van aangifte.
Dat is meestal de waarde van het spaartegoed inclusief de rente die u hebt opgebouwd tot die datum.
Sterker nog een hogere rente met terug schenken is alleen maar interessanter in zo een geval. Iets met meer hra enzo.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 08:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat kan welquote:Op vrijdag 13 juni 2025 08:47 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Jep, en vaak zie je dan dat de rente weer terug wordt geschonken tot het maximum wat je jaarlijks belastingvrij kunt schenken. Zo kun je een behoorlijk bedrag in feite rentevrij lenen.
Precies wat ik zei: het gaat om het tegoed. Maar dan als belegging.quote:
quote:Op vrijdag 13 juni 2025 08:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Precies wat ik zei: het gaat om het tegoed. Maar dan als belegging.
Dan niet de ontvangen rente, maar de rente die je tegoed hebtquote:Dan geeft u de waarde in het economisch verkeer aan van het tegoed op 1 januari van het jaar van aangifte
quote:Op vrijdag 13 juni 2025 09:04 schreef michaelmoore het volgende:
Dan niet de ontvangen rente, maar de rente die je tegoed hebt
nee de rente die je tegoed hebt , je gaat toch niet je hele tegoed aangeven 0quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |