en vooral alle volstrekt overbodige regels die samen hangen met EWF bijtelling, villatax, limitering van HR aftrek per 2031, afbouw van de bijtelling compensatie van geld lenen tot 2048 i.c. met de Wet Hillenquote:Op maandag 18 augustus 2025 10:05 schreef ludovico het volgende:
De staat zou eens heel hard heel veel regels moeten schrappen zodat 50% van de ambtenaren eens een echte baan kan gaan zoeken.
Hoe eerder hoe beter.quote:Op maandag 18 augustus 2025 10:08 schreef michaelmoore het volgende:
en vooral alle volstrekt overbodige regels die samen hangen met HWF bijtelling, villatax, limitering van HR aftrek per 2031, afbouw van de bijtelling compensatie van geld lenen tot 2048 i.c. met de Wet Hillen
uiteraard niet , zo een hoge pet heb ik niet van de belastingdienst dat ze niet ter zake doende gegevens accuraat gaan bijhouden voor de lolquote:Op maandag 18 augustus 2025 12:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe eerder hoe beter.
. Heeft de BD die administratie bijgehouden?
Ook een afbouw van het een en een eind van het ander is niet mogelijk, gewoon stoppen met HRA per 2030 is het enige dat mogelijk is.quote:Voor zover de WOZ-waarde van uw woning meer bedraagt dan ¤ 1.330.000, krijgt u een eigenwoningforfait toegerekend van 2,35%
quote:Afbouw aftrek 'geen of kleine eigenwoningschuld'
Voor 2024 betekent dit dat nog 80% van het verschil tussen uw eigenwoningforfait en uw aftrekbare kosten in aanmerking wordt genomen.
Voor 2025 is dat 76,667%.
Tot 2048 wordt uw aftrek ieder jaar 3,33% lager. Daarna vervalt uw aftrek helemaal.
De gemiddelde hypotheekadviseur ...quote:Op maandag 18 augustus 2025 13:03 schreef michaelmoore het volgende:
ik ken wel iemand die aan beide voorwaarden voldoet en ik weet zeker dat ie er geen zak vanaf weet, ben benieuwd wat zijn adviseur zal zeggen tegen die tijd
Ik denk dat de belastingdienst gaat stoppen met die hele bijtel en aftrek waanzinquote:Op maandag 18 augustus 2025 13:33 schreef blomke het volgende:
[..]
De gemiddelde hypotheekadviseur ...... zal blij zijn als die van ons (de hypotheek dan) naar box 3 gaat.
ja maar dat is niet te verkopen aan de kiezer , dat is gestoordquote:Op maandag 18 augustus 2025 13:50 schreef Leandra het volgende:
Het is al vrij zeker dat ze geen idee hebben wie er na 2031 wel en geen recht hebbeb op aftrek, ook daarom zou het beter zijn alleen maar recht op aftrek te hebben als er annuïtair of lineair afgelost wordt.
quote:Wanneer vervalt de hypotheekrenteaftrek voor aflossingsvrije hypotheken?
Hypotheekrenteaftrek vervalt automatisch na 30 jaar
Dit kan problemen opleveren bij het aantonen van het recht op renteaftrek.
Een ambtelijke werkgroep concludeerde begin 2024 dat de Belastingdienst over onvoldoende gegevens beschikt om de termijn vanaf 2031 goed te handhaven.
14 uur geleden
Ziek gewoon.quote:Op maandag 18 augustus 2025 13:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
uiteraard niet , zo een hoge pet heb ik niet van de belastingdienst dat ze niet ter zake doende gegevens accuraat gaan bijhouden voor de lol
men moet afgaan op het eerlijke gezicht van degene die HRA claimt over betaalde Hypotheekrente dat de startdatum na 2001 lag
ik ken wel iemand die aan beide voorwaarden voldoet en ik weet zeker dat ie er geen zak vanaf weet, ben benieuwd wat zijn adviseur zal zeggen tegen die tijd
De Villatax gaat er fors inhakken bij velen en de Wet Hillen wordt weer verder afgebouwd, met 3,35%
met 1.830.000 WOZ is dat een bijtelling van 12000 euro en wet Hillen bied nauwelijks nog bescherming, als men die al krijgt
[..]
Ook een afbouw van het een en een eind van het ander is niet mogelijk, gewoon stoppen met HRA per 2030 is het enige dat mogelijk is.
De belastingdienst kan nu de box 3 ellende al niet aan
Je zou daar een programma voor moeten schrijven![]()
![]()
![]()
.Die politici moeten opgesloten worden, en Hillen eerst
[..]
ja over je tweede huis betaal je winstbelasting over de waardestijging , maar niet als ie in Belgie staatquote:Op maandag 18 augustus 2025 14:13 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ziek gewoon.
Bas Jacobs zit zelfs te verkondigen dat je over de ongerealiseerde "winsten" belasting zou moeten betalen.
Dat woongenot verdien je niks op, een huis consumeer je, defacto, waarom daar óók belasting op? En het is defacto inflatie ook nog.
quote:Vakantiewoning in buitenland
De heffing over de vakantiewoning is (vrijwel altijd) aan het buitenland toegewezen en de Nederlandse Belastingdienst geeft een vrijstelling.
U hoeft dus in Nederland geen belasting te betalen over de waarde van de woning in het buitenland
quote:Het land waar uw vakantiewoning zich bevindt zal waarschijnlijk ook belasting heffen.
Door deze samenloop van verschillende regelingen kan dat tot dubbele belastingheffing leiden.
Op grond van internationaal belastingrecht heeft het land waar uw tweede woning ligt vrijwel altijd het heffingsrecht over deze woning.
quote:In 2025 ging het fictieve rendement op spaargeld omhoog naar 1,44% en het fictieve rendement op beleggingen omlaag naar 5,88%.
In 2026 gaat het fictieve rendement op beleggingen fors omhoog naar 7,77%.
En terecht.quote:Op maandag 18 augustus 2025 14:26 schreef michaelmoore het volgende:
ja over je tweede huis betaal je winstbelasting over de waardestijging , maar niet als ie in Belgie staat
Ja ik word genaaid. Ik zal er alles aan moeten doen om mijn box 3 vermogen onder de heffingskorting te halen.quote:Op maandag 18 augustus 2025 14:26 schreef michaelmoore het volgende:
In 2025 ging het fictieve rendement op spaargeld omhoog naar 1,44% en het fictieve rendement op beleggingen omlaag naar 5,88%.
In 2026 gaat het fictieve rendement op beleggingen fors omhoog naar 7,77%.
trouwens wat is de reden om überhaupt nog die geldleensubsidie te verstrekken ??quote:Op maandag 18 augustus 2025 13:50 schreef Leandra het volgende:
Het is al vrij zeker dat ze geen idee hebben wie er na 2031 wel en geen recht hebbeb op aftrek, ook daarom zou het beter zijn alleen maar recht op aftrek te hebben als er annuïtair of lineair afgelost wordt.
Als je een huis verhuurd en je hebt er vreemd vermogen voor aangehaald, dan heb je baten en lasten.quote:Op maandag 18 augustus 2025 15:29 schreef michaelmoore het volgende:
trouwens wat is de reden om überhaupt nog die geldleensubsidie te verstrekken ??
als je een speelgoedwinkel begint ookquote:Op maandag 18 augustus 2025 15:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als je een huis verhuurd en je hebt er vreemd vermogen voor aangehaald, dan heb je baten en lasten.
EWF en HRA.
Idem.
Het huis moet waarschijnlijk helemaal uit de belastingheffingquote:Als je dan voor zou stellen het helemaal uit de belasting te halen gaat een Bas Jacobs waarschijnlijk stijgeren..
Nou dan.quote:Op maandag 18 augustus 2025 15:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als je een speelgoedwinkel begint ook
Dan drukt een woning wel lekker op het aan te geven box 3 vermogen, ik heb er niks tegen in ieder geval, ik vind het consumptie, geen winst, alsof het een kil gebeuren is waar een waarde toename kan worden afgeroomd van je bloed zweet en tranen, nee, de winst is je eigen woongenot, die consumeer je.quote:Op maandag 18 augustus 2025 15:37 schreef michaelmoore het volgende:
Het huis moet helemaal uit de belastingheffing
per saldo is er geen verschil , scheelt wel 100.000 ambtenaren
de overdrachtsbelasting is al erg genoegquote:Op maandag 18 augustus 2025 15:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dan drukt een woning wel lekker op het aan te geven box 3 vermogen, ik heb er niks tegen in ieder geval, ik vind het consumptie, geen winst, alsof het een kil gebeuren is waar een waarde toename kan worden afgeroomd van je bloed zweet en tranen, nee, de winst is je eigen woongenot, die consumeer je.
Totaal absurd die belasting.quote:Op maandag 18 augustus 2025 15:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de overdrachtsbelasting is al erg genoeg
Dat is nu OOK het geval. In die zin verandert voor de aflossingsvrije hypotheek , niks.quote:Op maandag 18 augustus 2025 14:01 schreef michaelmoore het volgende:
Dus iemand die in 2012 een aflossingsvrije hypotheek heeft afgesloten heeft, die heeft dan geen recht op de geldleen subsidie , maar moet wel de HWF bijtelling doen ?????
Het is allang EWF en die is niet afhankelijk van de soort hypotheek.quote:Op maandag 18 augustus 2025 14:01 schreef michaelmoore het volgende:
is dan de HWF afhankelijk van de soort hypotheek ????????????
Welnee, gewoon van profiteren onder het mom: "vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan":quote:Op maandag 18 augustus 2025 14:01 schreef michaelmoore het volgende:
Of kan dat ook opeens veranderen ?, de belastingdienst wordt totaal stapel mesjokke dan en de kiezer die springt van de flat
maar dat is eerlijk , deze maatregel om die mensen nu opeens uit te sluiten is puur oneerlijkquote:Op maandag 18 augustus 2025 16:27 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is nu OOK het geval. In die zin verandert voor de aflossingsvrije hypotheek , niks.
[..]
kloptquote:Op maandag 18 augustus 2025 16:27 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Het is allang EWF en die is niet afhankelijk van de soort hypotheek.
[..]
maar technisch kan het dan niet meerquote:Op maandag 18 augustus 2025 16:27 schreef blomke het volgende:
[..]
Welnee, gewoon van profiteren onder het mom: "vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan":
1) je hebt 30 jaar om er iets aan te doen (2012 betekent tot 2042 HRA)quote:Op maandag 18 augustus 2025 16:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar dat is eerlijk , deze maatregel om die mensen nu opeens uit te sluiten is puur oneerlijk
fantastquote:Op maandag 18 augustus 2025 16:48 schreef blomke het volgende:
[..]
1) je hebt 30 jaar om er iets aan te doen (2012 betekent tot 2042 HRA)
2) zoals ik al typte (lees je mij post volledig?): komt de schuld in box 3, allemaal langer "leve de lol".
Die is al ter ziele. Wat rest is een afbouw.quote:Op maandag 18 augustus 2025 16:50 schreef michaelmoore het volgende:
ook wet Hillen zal een voortijdig einde beleven
dat bedoel ikquote:Op maandag 18 augustus 2025 16:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Die is al ter ziele. Wat rest is een afbouw.
Hypotheekrenteaftrek 2026: per 1 januari 2026 is de maximale aftrek verlaagd naar 32%quote:In het regeerakkoord van het kabinet Rutte 3 is echter besloten om de hypotheekrenteaftrek vanaf 2020 versneld af te bouwen. Tussen 2020 en 2023 is de aftrek daarom met 3 % per jaar omlaag gegaan. In 2023 is dan het tarief van 36,93 % bereikt
De beperking treft alleen huiseigenaren die in de hoogste belastingschijf zitten. De overige huiseigenaren kunnen de hypotheekrente tegen hetzelfde tarief aftrekken als waartegen hun inkomsten worden belast.
Hypotheekrenteaftrek 2020: per 1 januari 2020 is de maximale aftrek verlaagd naar 46%
Hypotheekrenteaftrek 2021: per 1 januari 2021 is de maximale aftrek verlaagd naar 43%
Hypotheekrenteaftrek 2022: per 1 januari 2022 is de maximale aftrek verlaagd naar 40%
Hypotheekrenteaftrek 2023: per 1 januari 2023 is de maximale aftrek verlaagd naar 36,93%
Hypotheekrenteaftrek 2024: per 1 januari 2024 is de maximale aftrek geïndexeerd op 36,97%
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |