dat is wel een dingetje idd.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het staat los van een bijbel maar is wel erg conservatief. Ik denk dat het mij te conservatief zal blijken, maar ik zal me er goed in verdiepen.
Uiteraard!quote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:07 schreef Hanca het volgende:
@:miss_sly: kun je die laatste regels uit de OP halen?
Dat kan niet.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:49 schreef mcmlxiv het volgende:
Laat Bontebal met het CDA maar een behoorlijk rechtse campagne voeren en daarmee maximaal kiezers van VVD en de extremisten afvangen, dan kan tijdens de onderhandelingen er een mooie middenkoers afgesproken worden.
Een drie partijen kabinet zou best wel fijn zijn. Heilige huisjes als de veestapel, hypotheekrenteaftrek, inbrengen bij echte efficiënte maatregelen rondom woningbouw en migratie lijkt mij handig.
Zomaar wat voorstellen:
- hypotheekrenteaftrek versneld afbouwen ten gunste van tariefsverlaging IB
- veestapel eenderde kleiner ten gunste van woningbouw
- totale migratie beoordelen en niet alleen asiel, goedkope arbeid weren
Klimaat en milieu serieus nemen is een even groot rechts als links belang. De maatregelen kunnen variëren, het belang niet.
Bij de VVD is de HRA nog heiliger dan defensiequote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat kan niet.
Want we gaan 5% aan defensie uitgeven.
Aftrek tot de NHG-grens, dan is hij weer zoals ooit bedoeld.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:55 schreef Faraday01 het volgende:
Bij de VVD is de HRA nog heiliger dan defensie
Liever niet, dat is nou juist waarom kiezers zich vaak berooid voelen en op de PVV zijn gaan stemmen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:49 schreef mcmlxiv het volgende:
Laat Bontebal met het CDA maar een behoorlijk rechtse campagne voeren en daarmee maximaal kiezers van VVD en de extremisten afvangen, dan kan tijdens de onderhandelingen er een mooie middenkoers afgesproken worden.
Een drie partijen kabinet zou best wel fijn zijn. Heilige huisjes als de veestapel, hypotheekrenteaftrek, inbrengen bij echte efficiënte maatregelen rondom woningbouw en migratie lijkt mij handig.
Zomaar wat voorstellen:
- hypotheekrenteaftrek versneld afbouwen ten gunste van tariefsverlaging IB
- veestapel eenderde kleiner ten gunste van woningbouw
- totale migratie beoordelen en niet alleen asiel, goedkope arbeid weren
Klimaat en milieu serieus nemen is een even groot rechts als links belang. De maatregelen kunnen variëren, het belang niet.
Die 'premierwaardigheid' is best wat waard.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
Afhaken Wilders splijt kiezers, geen vertrouwen dat nieuw kabinet problemen oplost - https://nos.nl/l/2570184
Interessante uitkomsten.
quote:Ook in dit onderzoek komt weer naar voren dat CDA-voorman Bontenbal de populairste fractieleider van het land is. Hij krijgt gemiddeld een 6,4. Ver daarachter komen onder anderen Yesilgöz (5), Wilders (5) en Timmermans (4,3).
Dat is crimineel.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:55 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Er is geen beleid mogelijk wat PVV stemmers tevreden stelt. Je wordt namelijk PVV stemmer omdat je niet in staat bent zelf een succes van je eigen leven te maken. Dat gaat geen enkele politieke partij of kabinet oplossenquote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:09 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Liever niet, dat is nou juist waarom kiezers zich vaak berooid voelen en op de PVV zijn gaan stemmen.
Toch ook logisch. Bontenbal hoeft zich niet in allerlei bochten te wringen en heeft gekozen voor duidelijkheid (geen PVV). Dat staat natuurlijk veel beter dan die weifelachtigheid van Yesilgoz. Ik denk niet dat iemand haar nog op haar woord geloofs.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:05 schreef Perrin het volgende:
Ook interessant, een deel van 'fatsoenlijk rechts' binnen de VVD vindt het CDA van Bontenbal aantrekkelijk vergeleken met de huidige VVD.
[ afbeelding ]
Onzin, dat telt misschien voor een kleine kern van de PVV stemmers maar niet de 37 zetels aan stemmen die hebben gehaald. Als de PVV 1 ding heel erg goed kan is het inspelen op mensen die het vertrouwen in de politiek verliezen omdat partijen vaak het een beloven en het ander doen. Doet de PVV zelf ook maar dat terzijde.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:17 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Er is geen beleid mogelijk wat PVV stemmers tevreden stelt. Je wordt namelijk PVV stemmer omdat je niet in staat bent zelf een succes van je eigen leven te maken. Dat gaat geen enkele politieke partij of kabinet oplossen
En dat is exact wat Bontenbal wil:quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:26 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Laat het CDA maar gewoon de campagne voeren op de koers die ze willen regeren inplaats van de zoveelste bait & switch.
quote:Wij gaan niet streven naar het grootste aantal zetels bij de volgende verkiezingen, of de macht. Wij gaan proberen de beste versie van het CDA op tafel te leggen. Als daar vijf, tien of dertig zetels bij horen is dat prachtig.
“Dat betekent dat we ons niet meer constant aanpassen aan wat er in Den Haag gebeurt, of wat de kiezer precies wil horen. Wij laten zien hoe wij willen zijn.
Dit gelooft alleen niemand.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat is exact wat Bontenbal wil:
https://www.trouw.nl/poli(...)s-of-macht~bf084657/
[..]
Dat van de VVD-stemmers 60% liever niet ziet dat de VVD in een coalitie met GL/PvdA stapt en maar 34% zo denkt over weer in een coalitie met de PVV stappen vond ik ook vrij opvallend.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die 'premierwaardigheid' is best wat waard.
[..]
Nou ze slaan iig geen one-liners en populistische praat uit. Dat is al een hele opluchting als je het vergelijkt met PVV of VVD.quote:
Jawel, maar ook het CDA is natuurlijk niet vies van politieke strategie, zeker nu ze weer relevant dreigen te worden.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nou ze slaan iig geen one-liners en populistische praat uit. Dat is al een hele opluchting als je het vergelijkt met PVV of VVD.
Populistische extremisten zijn de uitvinders van sprookjes-campagnes, niet alleen PVV, maar ook BBB. Blijkbaar vinden miljoenen mensen dat fijn, ze stemmen tenslotte op die partijen. Geen enkele reden waarom midden-partijen daar niet gewoon aan mee kunnen doen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:26 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Doet de PVV zelf ook maar dat terzijde.
Van mij mogen ze het gefaseerd afschaffen maar de realiteit is dat de VVD daar nooit mee in gaat stemmen.quote:
Dat is onwaar, want ik geloof het wel. Zo zit Bontenbal al sinds hij in de Kamer zit in de race.quote:
Er zitten nu wel echt andere mensen:quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Jawel, maar ook het CDA is natuurlijk niet vies van politieke strategie, zeker nu ze weer relevant dreigen te worden.
En dat is echt te merken. Zo'n Vedder had onder het oude CDA echt niet zo'n eigen vrije rol gekregen in het landbouwdebat.quote:Hoe voorkomt u dat de christendemocratische ideologie verwatert zodra het CDA in een coalitie instapt?
“Daar zijn we zelf bij en dat laten we niet meer gebeuren. Er zitten andere mensen bij het CDA, geen machtsdenkers. Wij gaan nu echt selecteren op andere type CDA’ers, en op inhoud.”
Het is nogal een trendbreuk met al het CDA sinds Balkenende, ja. Ik moet het ook nog zien. En dan heb ik het vertrouwen in Bontenbal nog wel, maar het partijkader erachter kan roet in het eten gooien.quote:
Die 'losers' zijn gewoon normale mensen die meedraaien in de maatschappij en mogen meekijken hoe kabinetten op rij de grotere problemen in het land niet weten aan te pakken. Zou je aanraden daar de berichten eens over te lezen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:36 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Populistische extremisten zijn de uitvinders van sprookjes-campagnes, niet alleen PVV, maar ook BBB. Blijkbaar vinden miljoenen mensen dat fijn, ze stemmen tenslotte op die partijen. Geen enkele reden waarom midden-partijen daar niet gewoon aan mee kunnen doen.
Hopelijk blijven die losers die “het vertrouwen in de politiek zijn verloren” gewoon weer thuis waar ze horen. De politiek gaat niet jouw gebrek aan verdienvermogen, jouw verslaving, jouw ruzie met je buren, jouw onvermogen om mee te komen in zo ongeveer de meest eenvoudige maatschappij om mee te kunnen komen oplossen. Dat moet je zelf doen.
Je wantrouwen is begrijpelijk maar cynisme biedt ook geen oplossing.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:03 schreef Kickinalfa het volgende:
Heel vreemd is het toch niet dat mensen het vertrouwen verliezen?
Rutte 3/4 was niet geliefd, aftreden om het toeslagen schandaal om vervolgens in min of meer dezelfde samenstelling met dezelfde personen weer aan te treden.
Lijsttrekkers die vooral bezig zijn met soundbites.
Grote problemen worden niet opgelost.
Schijnbaar moet alles via Europa worden geregeld (kunnen we überhaupt nog iets beslissen over ons eigen land?).
Elke 3? jaar moeten we opnieuw naar de stembus.
Ergens is het ook wel apart dat hier een vertrouwen is dat een midden coalitie ineens wel iets oplost, want alle problemen die we nu hebben zijn namelijk ontstaan onder beleid van de midden coalitie.
En dan hebben we nu een kabinet wat weer niks voor elkaar krijgt terwijl je van de VVD/NSC wel iets had mogen verwachten.
https://fd.nl/politiek/15(...)_20250606&utm_term=Aquote:Het is dé grote vraag voor de VVD, maar partijleider Dilan Yesilgöz weet nog niet of ze opnieuw met Geert Wilders wil samenwerken. ‘Ik heb helemaal niets met zijn onbetrouwbare politiek.’
Het besef bij Dilan Yesilgöz daalt maandagavond in, op de werkkamer van Geert Wilders. De coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB heeft al vaak in crisissfeer overlegd, maar dit keer is het menens. PVV-leider Wilders eist een handtekening onder zijn tien asielmaatregelen. De samenwerking lijkt niet meer te redden.
‘Ik heb toen nog op de grote consequenties voor zijn achterban, en eigenlijk voor alle kiezers die op rechts beleid hebben gestemd, gewezen’, zegt Yesilgöz in gesprek met het FD. Het mocht niet baten. De VVD-partijleider belandde deze week in een politieke rollercoaster — van crisisoverleg naar kabinetsval naar Kamerdebat — en kreeg ook kritiek op de rol van de VVD en de keuze om met Wilders te regeren.
Waarom zette u niet gewoon een krabbeltje onder zijn tien punten?
‘Met zo’n onbetrouwbare partner, die het niet gaat om de inhoud, weet je één ding zeker: ik zit hier over twee weken weer, ik zit hier volgende maand weer. Waar ben ik dan mee bezig? Is dat betrouwbaar stabiel bestuur? Zo’n situatie gijzelt al het andere.’
U dacht: het is een keer klaar?
‘Nee, dat is het niet. Tekenen bij het kruisje klinkt als makkelijke oplossing, maar dan vraagt u mij terecht wat de betekenis en uitwerking van die punten is, en ik heb geen idee. Ik heb dat gesprek niet eens kunnen voeren. Een kabinet kan vallen op fundamentele verschillen. Dat is in het verleden vaker gebeurd en in het recente verleden was ik daar zelf bij. Dat is nog steeds geen fijn verhaal, maar dat kun je uitleggen. Nu was iedereen het gewoon eens.’
Dat recente verleden: de val van het kabinet‑Rutte IV over asiel nog geen twee jaar geleden. Het onderwerp stond centraal in de verkiezingscampagne die volgde. De dan kersverse VVD-leider sluit in die campagne samenwerken met de PVV niet langer uit. Beide factoren droegen volgens kenners bij aan de verkiezingszege van de partij van Wilders.
Die theorie klopt niet, zegt Yesilgöz. ‘Alsof de kiezer door het uitsluiten van de PVV massaal naar gevestigde partijen was gegaan. Dat is niet waar. Dat zou misschien kloppen als het alleen in Nederland was gebeurd, als je niet doorhebt wat op de wereld gebeurt, in Europa. Waarom wint het populisme? Het kan bijna niet anders dan dat de middenpartijen hebben gefaald. We hebben zo lang aan de knoppen gezeten. Als je mensen niet kunt laten zien: ik hoor je, ik ben er voor je, dit is wat ik lever, dan zoeken ze het ergens anders.’
De VVD verloor in 2023 veel kiezers aan de PVV. Hoe haalt u die mensen terug?
‘Geert Wilders heeft al een deel van dat werk gedaan door te laten zien dat hij hun stem niet waard is. Maar ik geloof heel erg dat het in de politiek vooral moet gaan over je eigen verhaal. Ik geloof echt dat mensen liever stemmen op een optimistisch, goed verhaal, dan op haat en wijzen naar de ander.’
De grote vraag is of de VVD opnieuw wil samenwerken met de PVV. Het leverde Yesilgöz deze week een spervuur aan vragen op. Ook VVD-leden willen het weten. Een deel heeft principiële bezwaren tegen de populistische PVV, wat voor onrust in de partij zorgde. Als het antwoord uitblijft, kan de vraag het congres van de liberalen op 14 juni overschaduwen. Discussies horen bij een volkspartij en zorgen dus niet voor ongemak, zegt Yesilgöz, die door het partijbestuur opnieuw voorgedragen is als lijsttrekker. Ze kan donderdagmiddag in het interview nog geen duidelijkheid geven.
Waarom niet?
‘Het is allemaal net gebeurd. Toen ik begon als leider heb ik gezegd: nieuwe ronde, nieuwe kansen, ik ga geen kiezer uitsluiten. Nu ik deze vraag weer krijg, moet ik echt even wegen. Dat heb ik in de rollercoaster van de afgelopen dagen nog niet kunnen doen. Ik zal er binnenkort wel mee komen hoor. Het is niet dat ik het nu in mijn achterzak heb en het u nog niet zeg. Ik moet het laten bezinken.’
In het debat over de kabinetsval clashte u met GroenLinks-PvdA. U klonk bijna harder tegen Frans Timmermans dan tegen Wilders.
‘Met Timmermans had ik geen coalitieafspraken, dus dan bots je vaker met elkaar. Maar dat is wel gewoon een normale partij. Zij hebben leden, zij nemen verantwoordelijkheid op hun manier. Qua beleid en politiek staan beide heel ver van mij als liberaal, maar op een heel andere manier. Een democratische partij tegenover een partij wier collega’s en bewindslieden op X moeten lezen dat het kabinet gevallen is. Dat is onvergelijkbaar. Geert Wilders heeft geen partij (de PVV heeft maar één lid, red.). Geert Wilders is een wegloper. Hij heeft laten zien dat een stem op hem een stem op zijn ego is. Ik heb helemaal niets met zijn politiek.’
Het is de tweede kabinetsval in nog geen twee jaar. In demissionaire periodes stelt een kabinet zich doorgaans bescheiden op. Er wordt gevreesd voor stilstand. Wat betreft de VVD niet op het gebied van migratie: het parlement zou snel moeten instemmen met de twee asielwetten die voormalig PVV-minister Marjolein Faber achterliet. De VVD wil dat het kabinet steun blijft zoeken in de Tweede Kamer voor beleid over woningbouw, defensie, stikstof en koopkracht.
Het bedrijfsleven schreeuwt om een stikstofoplossing. Kan dat zonder extra geld?
‘Er zit nog ¤5 mrd in de pot voor stikstof. En er moeten eerst goede plannen zijn, dan volgt het geld. Dit dossier is superingewikkeld, ook politiek.’
Een Kamermeerderheid, waaronder de VVD, wil dat de stikstofuitstoot daalt, ook als er pijnlijke keuzes nodig zijn. De BBB staat tegenover die meerderheid, maar is er niet meer mogelijk nu het kabinet gevallen is?
‘Als we met zijn drieën doorgaan en ons best doen om te zorgen dat er op heel veel onderwerpen vooruitgang is, dan vind ik ook dat het hoofdlijnenakkoord en de afspraken die we met zijn drieën hebben nog steeds de grondslag vormen.’
U wilt niet dat het defensiebeleid stilvalt. Waar moet de ¤16 mrd voor hogere defensie-uitgaven vandaan komen?
‘Als de nieuwe Navo-norm bekend wordt, is het goede nieuws dat je het geld niet de volgende dag hoeft te hebben. Maar in de basis zal ik altijd kijken waar het bij de overheid minder kan.’
Waar kan bezuinigd worden?
‘We moeten natuurlijk ons volgende verkiezingsprogramma nog samenstellen, maar we geven bijvoorbeeld heel veel geld uit aan ontwikkelingssamenwerking. Dat kan wat ons betreft minder.’
Die post heeft deze coalitie al bijna uitgekleed.
‘Dat is niet zo, en ik wil ook niet uitkleden. We geven gemiddeld veel meer uit dan andere Oeso-landen. Ik vind het interessant dat andere landen dat budget inzetten voor defensie-uitgaven.’
De overheid geeft het meest uit aan zorg en sociale zekerheid.
‘Los van defensie zullen we voor veel meer dingen geld nodig hebben. Als we de zorg niet beter organiseren, vliegen de kosten uit de bocht en moet één op de vier Nederlanders in de zorg gaan werken. Dat is niet realistisch. Ik zal nooit zeggen dat mensen het met minder zorg moeten kunnen doen, maar het kan soepeler en efficiënter.’
In de hele geschiedenis ging de belasting bij oorlogsdreiging omhoog. Kunt u dat dit keer uitsluiten?
‘Een belastingverhoging zal zeker niet mijn inzet zijn. Ik wil voorkomen dat we ondernemers beschouwen als een pinautomaat. Echt alles gaat richting de rekening van ondernemers en middengroepen. Dat wil ik anders.’
Volgens het IMF focust Nederland te veel op koopkracht en te weinig op investeringen. Doet u niet hetzelfde bij de middeninkomens?
‘Bij politieke onderhandelingen gaat het wel heel snel, ook door ons, over koopkracht. Terwijl ik het helemaal eens ben met de radicale keuze voor economische groei. Die maakt de VVD ook. We zijn superafhankelijk voor onze energie van Rusland, maar ook van China en de VS voor andere zaken. Voor onafhankelijkheid heb je een sterke economie nodig.’
Dus u gaat uzelf beheersen als het gaat om de koopkrachtplaatjes?
‘Ik ga mij in ieder geval heel erg richten op economische groei en investeringen. Koopkracht blijft ongelofelijk belangrijk. Statistisch en in tabellen kan iets verschillen van wat de mensen thuis ervaren. In de politiek moet je natuurlijk naar de tabellen kijken, maar je moet er intussen voor zorgen dat je niet stapelt met regels en lasten.’
Ja goh de Nederlandse kiezer is volstrekt achterlijk, net nog op de radio dat maar 60% de schuld van het klappen van het kabinet bij Wilders legt. Die andere 40 procent zouden nooit moeten mogen stemmen dan ben je echt niet in staat deze zaken op hun waarde te schatten. Maargoed die lui die op Wilders stemmen en klagen dat de politiek zo onbetrouwbaar is die hebben natuurlijk nogal boter op hun hoofd. Ze krijgen waar ze op stemmen een politicus die enkel liegt en zijn zakken vult en klagen dan dat alle politici zo zijn, dat is niet zo maar wel de politici waar de PVV er op stemt.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:49 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Die 'losers' zijn gewoon normale mensen die meedraaien in de maatschappij en mogen meekijken hoe kabinetten op rij de grotere problemen in het land niet weten aan te pakken. Zou je aanraden daar de berichten eens over te lezen.
https://www.nu.nl/politie(...)-tien-jaar-tijd.html
https://www.scp.nl/actuee(...)rtrouwen-in-regering
In 2022 lag het vertrouwen in politici op 21% en het vertrouwen in de politiek als geheel op 25% en in 2024 was 57% van mening dat het de verkeerde kant op gaat met het land.
Nog 40% te gaan dus totdat vrijwel iedereen het gesnapt heeft; De 20% die nog links stemt, laat maar zitten.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja goh de Nederlandse kiezer is volstrekt achterlijk, net nog op de radio dat maar 60% de schuld van het klappen van het kabinet bij Wilders legt.
De gelegenheidsdemocraat spreekt.quote:Die andere 40 procent zouden nooit moeten mogen stemmen dan ben je echt niet in staat deze zaken op hun waarde te schatten. Maargoed die lui die op Wilders stemmen en klagen dat de politiek zo onbetrouwbaar is die hebben natuurlijk nogal boter op hun hoofd. Ze krijgen waar ze op stemmen een politicus die enkel liegt en zijn zakken vult en klagen dan dat alle politici zo zijn, dat is niet zo maar wel de politici waar de PVV er op stemt.
Je bedoelt die HRA die bij de VVD "stond als een huis" ?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:55 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zei. Of het was een ander, of je citeert me verkeerd.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 19:37 schreef phpmystyle het volgende:
Tijdje geleden wierp @:hanca mij voor de voeten dat een hoger wmjl er toe zou kunnen leiden dat jongeren misschien hun opleiding niet afmaken.
Valt nog maar te bezien als ze weer in een sleutelrol belanden.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zitten nu wel echt andere mensen:
[..]
En dat is echt te merken. Zo'n Vedder had onder het oude CDA echt niet zo'n eigen vrije rol gekregen in het landbouwdebat.
Enorm cynische politiek door verder te willen korten op ontwikkelingssamenwerking.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:39 schreef nostra het volgende:
[..]
https://fd.nl/politiek/15(...)_20250606&utm_term=A
Dilan past wat 'strategische ambiguïteit' toe. Niet te vroeg in je kaarten laten kijken, begrijpelijk.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:39 schreef nostra het volgende:
[..]
https://fd.nl/politiek/15(...)_20250606&utm_term=A
Hoezo? Dan gaan ze compromissen sluiten, dat noemt Bontenbal ook. Maar dat is wat anders dan de rare machtspolitiek onder Verhagen en Hoekstra.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 19:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Valt nog maar te bezien als ze weer in een sleutelrol belanden.
Ja, daarvoor heb je cao met loonschalen en je bent daar zelf natuurlijk bij.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 19:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zei. Of het was een ander, of je citeert me verkeerd.
Ik heb alleen gezegd dat het logisch is dat studenten met bijbaantjes een ander minimumloon hebben dan mensen die een opleiding hebben afgerond.
De uitgaven van een 18 jarige of 16 jarige zijn absoluut niet hetzelfde als die van een 21 jarige. Dat is gewoon echt onzin.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 19:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja, daarvoor heb je cao met loonschalen en je bent daar zelf natuurlijk bij.
Hier gaat het erover dat als je koffie serveert, vakken vult, of iets anders doet dat je anders beloond wordt als je 18 bent of 21. De uitgaven zijn veelal wel hetzelfde.
Het slaat niet als een tang op een varken, jij beseft je blijkbaar niet hoeveel mensen met een afgeronde opleiding minimumloon krijgen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 19:47 schreef phpmystyle het volgende:
Tjah, als je het punt hier niet begrijpt en vervolgens een vergelijking maakt die als een tang op varken slaat
Laat dan ook maar.
Probleem is dat een 18 of 21 jarige vaak hetzelfde doet en dezelfde kwaliteit en kwantiteit levert. Een 16 jarige weet ik niet, maar dat haal jij aan. Niet ik.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 19:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Van mij mag, nee moet dat minimumloon omhoog. Maar daarbij is en blijft onderscheid tussen 16, 18 en 21 jarigen gewoon gerechtvaardigd.
Er zijn veel meer 16 jarigen die voor het WMJL werken dan 18 jarigen. Dus het gaat juist over 16 jarigen. De vakkenvullers, kassa-weekendhulpen e.d. die wat bij verdienen naast hun studie. Moeten die het gewone loon krijgen, krijgen ze gewoon geen baan meer. Geen bedrijf dat een 16 jarige gaat betalen alsof het een opgeleide 21 jarige is.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 19:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Probleem is dat een 18 of 21 jarige vaak hetzelfde doet en dezelfde kwaliteit en kwantiteit levert. Een 16 jarige weet ik niet, maar dat haal jij aan. Niet ik.
Inderdaad, precies wat ik ook denk. Wilders zou oh zo graag landelijk de dictator zijn die hij bij de PVV is. Maar in Nederland coalitieland kan hij zijn dictatoriale ei niet kwijt en blies daarom het kabinet op.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:50 schreef Toby56 het volgende:
Het is niet voor niets een natte droom voor iemand als Geert Wilders om ook zo te mogen 'besturen' als Trump.
Heeft niks met gelegenheid democraat te maken. Daarbij vind ik al veel langer dat het democratische systeem vernieuwing nodig heeft. Het punt is dat Wilders het heeft laten klappen, prima dat mensen alsnog op hem willen stemmen. Maar als je niet inziet dat Wilders deze ronde het heeft opgeblazen, tja dan heb je niet de capaciteiten om een weloverwogen keuze te maken. Op dat moment kan je net zo goed een dobbel gooien in het stemhokje en aan de hand van wat je rolt stemmen maar op die manier werkt een democratie natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 19:26 schreef quo_ het volgende:
[..]
Nog 40% te gaan dus totdat vrijwel iedereen het gesnapt heeft; De 20% die nog links stemt, laat maar zitten.
[..]
De gelegenheidsdemocraat spreekt.
Algemeen kiesrecht is leuk behalve als er gestemd wordt op iets wat ze niet uit komt.
quote:Dit mag geen kamermeerderheid krijgen: riekt naar noodwetgeving, net als tijdens #covid
Powerplay, dat is de VVD ten voeten uit.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 20:15 schreef Hanca het volgende:
VVD wil niet verder praten over de verdeling van de posten: https://www.nd.nl/varia/v(...)willen-verder-praten
Die willen het laten zoals het nu is, dan heeft Van Weel Asiel er bij.
Naast deze uitsluiting op basis van intellectuele capaciteiten zijn er ook wel eens wat boompjes opgezet over stemmen op basis van financiele bijdrage. Valt ook wel wat voor te zeggen want regering en parlement zijn verantwoordelijk voor het uitgeven van een smak geld. Waarom zou je mensen mee laten bepalen die zelf geen cent bijgedragen hebben?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 20:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Heeft niks met gelegenheid democraat te maken. Daarbij vind ik al veel langer dat het democratische systeem vernieuwing nodig heeft. Het punt is dat Wilders het heeft laten klappen, prima dat mensen alsnog op hem willen stemmen. Maar als je niet inziet dat Wilders deze ronde het heeft opgeblazen, tja dan heb je niet de capaciteiten om een weloverwogen keuze te maken. Op dat moment kan je net zo goed een dobbel gooien in het stemhokje en aan de hand van wat je rolt stemmen maar op die manier werkt een democratie natuurlijk niet.
quote:Op vrijdag 6 juni 2025 20:18 schreef Nober het volgende:
[..]
[ x ]
https://x.com/ewaldeng/status/1931044059700666529
https://www.defensie.nl/a(...)-gereedheid-defensie
Poetinpijper Engelen en z’n pro-Russische muze Thieme zijn niet serieus te nemen met hun door het Kremlin verblinde appeasementpleidooienquote:Op vrijdag 6 juni 2025 20:18 schreef Nober het volgende:
[..]
[ x ]
https://x.com/ewaldeng/status/1931044059700666529
https://www.defensie.nl/a(...)-gereedheid-defensie
De rechtstaat wordt op deze manier gepasseerd als er zomaar ineens vergunningen worden afgegeven voor de bouw van terreinen en verruiming van milieuregels en verordeningen. De rechtstaat!quote:Op vrijdag 6 juni 2025 20:32 schreef Szura het volgende:
[..]
Poetinpijper Engelen en z’n pro-Russische muze Thieme zijn niet serieus te nemen met hun door het Kremlin verblinde appeasementpleidooien
Vooral een enorm zwaktebod als je nu nog niet verder komt dan dat. Maar ja, de rest verkoopt niet. Can't have your cake and eat it.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 19:41 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Enorm cynische politiek door verder te willen korten op ontwikkelingssamenwerking.
Wat mij betreft schaf je het hele minimumloon af, maar dat is wat te rechts voor Nederland en gaat er toch nooit van komen. Begin dan in ieder geval maar met de loskoppeling met uitkeringen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 19:42 schreef phpmystyle het volgende:
Ja, daarvoor heb je cao met loonschalen en je bent daar zelf natuurlijk bij.
Hier gaat het erover dat als je koffie serveert, vakken vult, of iets anders doet dat je anders beloond wordt als je 18 bent of 21. De uitgaven zijn veelal wel hetzelfde.
Ik denk dat de meeste PVV'ers ook in zien dat Wilders het heeft opgeblazen, maar ze staan gewoon achter hem. Ze willen waarschijnlijk Wilders als premier, of misschien zelfs nog liever Wilders als alleenheerser zodat hij de grenzen kan sluiten.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 20:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Heeft niks met gelegenheid democraat te maken. Daarbij vind ik al veel langer dat het democratische systeem vernieuwing nodig heeft. Het punt is dat Wilders het heeft laten klappen, prima dat mensen alsnog op hem willen stemmen. Maar als je niet inziet dat Wilders deze ronde het heeft opgeblazen, tja dan heb je niet de capaciteiten om een weloverwogen keuze te maken. Op dat moment kan je net zo goed een dobbel gooien in het stemhokje en aan de hand van wat je rolt stemmen maar op die manier werkt een democratie natuurlijk niet.
Bizar dat de VVD daalt.quote:
Verbaast mij ook.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:01 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Bizar dat de VVD daalt.
Ik dacht toch dat een flink deel van de PVV stemmen daar naartoe gingen.
Nee, dat denk ik niet. Denk niet dat die warm worden van Yesilgoz.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:01 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Bizar dat de VVD daalt.
Dat komt nog wel denk ik. Nu is iedereen daar nog verontwaardigd over de ontstane situatie. Gedurende de zomer heeft men tijd om te bezinnen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:01 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Bizar dat de VVD daalt.
Lekker tijdens de all-inclusive op een Grieks eiland ("mot je nou kijken joh, wat voor een letters ze hier hebben!") daar eens een goede overpeinzing over hebben.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat komt nog wel denk ik. Nu is iedereen daar nog verontwaardigd over de ontstane situatie. Gedurende de zomer heeft men tijd om te bezinnen.
Idd. Heerlijk met de rest van de lui aan de rand het zwembad de harde filosofische en politieke noten kraken onder het genot van een glas Retsina.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:09 schreef nostra het volgende:
[..]
Lekker tijdens de all-inclusive op een Grieks eiland ("mot je nou kijken joh, wat voor een letters ze hier hebben!") daar eens een goede overpeinzing over hebben.
Nauwelijks invloed dus eigenlijk op de PVV.quote:
De achterban is behoorlijk verdeeld. En Dylan heeft echt een tyfushekel aan Timmermans, evenals de achterban trouwens.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:18 schreef Perrin het volgende:
VVD gaat Wilders denk ik wel uitsluiten maar alleen niet nu al. Niks overhaasten hè.
Yeşilgöz is gewoon niet goed voor de VVD. Die hadden ze moeten vervangen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:18 schreef Perrin het volgende:
VVD gaat Wilders denk ik wel uitsluiten maar alleen niet nu al. Niks overhaasten hè.
Je zou toch denken dat de VVD niet wederom deze onbekwame flopshow wil mee maken.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Als de VVD Wilders niet uit wil sluiten in de campagne kan dat zomaar weer het heilige vuur ontsteken bij mensen die nu zeggen thuis te blijven.
Gaat nog een heel gedoe worden. Wie er dan MP wordt.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:35 schreef Momo het volgende:
En als straks de VVD en PVV beide relatief groot zijn willen ze toch weer met elkaar in een kabinet.
Niet haten op Dylanquote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:22 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
De achterban is behoorlijk verdeeld. En Dylan heeft echt een tyfushekel aan Timmermans, evenals de achterban trouwens.
Geert zal wel zelf willen als PVV weer grootste zou worden, benieuwd andere partijen dan Dick Schoof weer laten aanschuiven.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Gaat nog een heel gedoe worden. Wie er dan MP wordt.
De grootste partij gaat de mp leveren met lijsttrekker/partijleider, ze maken niet nog een keer de fout om daar van af te wijken.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Gaat nog een heel gedoe worden. Wie er dan MP wordt.
Stemmen naar bijdrage is amper nog democratisch te noemen. Dat is waar ons systeem meer en meer heen gaat. Maar vervolgens zorgen de politici meer voor de mensen die meer bijdragen en zo heb je een zichzelf versterkend probleem. Als je veel geld hebt kan je lobby inschakelen of als je nog meer geld hebt koop je media om nog beter te lobbyen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 20:27 schreef quo_ het volgende:
[..]
Naast deze uitsluiting op basis van intellectuele capaciteiten zijn er ook wel eens wat boompjes opgezet over stemmen op basis van financiele bijdrage. Valt ook wel wat voor te zeggen want regering en parlement zijn verantwoordelijk voor het uitgeven van een smak geld. Waarom zou je mensen mee laten bepalen die zelf geen cent bijgedragen hebben?
Als je die twee denkrichtingen combineert betekent dat bijvoorbeeld dat het stemrecht uitsluitend toekend wordt aan mensen met minimaal een hbo opleiding en een belastbaar inkomen van 100k.
Daar zou het politieke landschap flink van opknappen toch?
Ze gaan vol voor de stem van de moslim. Als ze slim zijn laten ze op het congres dan nog wat vrouwen met hoofddoeken praten, iedereen een Palestina pin op hun kleding dragen en iets van een watermeloen projectie*.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 20:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De linkervleugel van PvdA GL doet er alles aan Wilders nog meer stemmen te bezorgen
Radicaal-links wil congres PvdA/GL in het teken van anti-Israëlbeleid zetten
Als die met zijn 2-en bijvoorbeeld 60-ish zetels halen dan gaan ze het zéker proberen ja. Daar ben ik heilig van overtuigd. En dan kloppen ze zeker aan bij het CDA. Die gaan dan in eerste instantie nee zeggen maar naarmate de formatie langer duurt moet ik het zien of Bontenbal zijn veto stand houdt.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:35 schreef Momo het volgende:
En als straks de VVD en PVV beide relatief groot zijn willen ze toch weer met elkaar in een kabinet.
Weten ze van het bestaan van de SP af?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:42 schreef Momo het volgende:
PVV stemmers die ik heb gesproken wouden juist eerder niet meer stemmen. FvD vinden ze helemaal niks met knettergekke elitaire Baudet. Economisch rechts spreekt ze eigenlijk helemaal niet aan. Timmermans is ook te elitair. Net of ze juist iemand zoeken die ze kunnen vertrouwen. Geert spreekt "het taal van het volk".
Eerlijk is eerlijk, maar ik weet niet eens wie de partijleider is van de SP.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:45 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Weten ze van het bestaan van de SP af?
Volgens mij vinden ze dat ook niks.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:45 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Weten ze van het bestaan van de SP af?
De thuisblijvers zijn in totaliteit bij benadering goed voor 30 zetels, Voor elke partij is daar altijd wat te halen en voor de PVV helemaal.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:42 schreef Momo het volgende:
PVV stemmers die ik heb gesproken wouden juist eerder niet meer stemmen. FvD vinden ze helemaal niks met knettergekke elitaire Baudet. Economisch rechts spreekt ze eigenlijk helemaal niet aan. Timmermans is ook te elitair. Net of ze juist iemand zoeken die ze kunnen vertrouwen. Geert spreekt "het taal van het volk".
De omwenteling de komende jaren door AI? Zeker. Een maatschappelijke verandering die zijn weerga niet kent.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:06 schreef quo_ het volgende:
[..]
Heeft dit iets met nederlandse politiek te maken?
Nou, mooi. Dan volg ik het voorbeeld van mijn opa en ga op mijn 51e met pensioen.quote:
Ah de VVD huiskrant komt al in verkiezings modus, na rechts/extreem rechts/"alt right" hebben we nu radicaal links voor PvdA gl.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 20:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De linkervleugel van PvdA GL doet er alles aan Wilders nog meer stemmen te bezorgen
Radicaal-links wil congres PvdA/GL in het teken van anti-Israëlbeleid zetten
dan lees je verkeerd. Het gaat om een bepaald deel van de aanhang, niet de partij zelf.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:21 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ah de VVD huiskrant komt al in verkiezings modus, na rechts/extreem rechts/"alt right" hebben we nu radicaal links voor PvdA gl.
Details in het artikel zijn irrelevant, de kop is waarom het draait.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:23 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
dan lees je verkeerd. Het gaat om een bepaald deel van de aanhang, niet de partij zelf.
Laatste sowieso goed idee.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 20:41 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat mij betreft schaf je het hele minimumloon af, maar dat is wat te rechts voor Nederland en gaat er toch nooit van komen. Begin dan in ieder geval maar met de loskoppeling met uitkeringen.
Ja. Een meerderheid zien te vormen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:30 schreef phpmystyle het volgende:
Feit is dat er duidelijk een rechtse meerderheid is. Daar moet je wat mee.
als je slecht kan lezen wel ja.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:26 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Details in het artikel zijn irrelevant, de kop is waarom het draait.
Want nu associëren we Gl/PvdA met radicaal links.
De neo-liberale politiek waar we de afgelopen decennia mee te maken hebben gehad zegt genoeg. Dat is vooral de boel de boel laten en dan als minister boos worden op de uitvoerende instanties of lagere overheden waar de verantwoordelijkheid bij is gelegd zonder ze de financiële, juridische en andere middelen te geven om 'de boel' ook daadwerkelijk te kunnen regelen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:13 schreef Perrin het volgende:
Wel benieuwd of de politiek zich laat overrompelen of dat ze proactief op de toekomst met AI inspeelt. Ik vrees dat ik het antwoord al weet.
We zitten met het probleem dat er een partij is ->PVV<- met een leider die zich weinig aanlokkelijk opstelt om goede bestuurders aan te trekken. Enerzijds komt dat door Wilders en zijn gecreëerde tokkie imago. Maar anderzijds -en daar is de media succesvol in- kijkt men wel uit om publiekelijk voor de PVV in functie te treden.quote:
Baudet is wel in meer dingen doorgeslagen dan in corona. En hij heeft idd een netwerk gecreëerd, van nog grotere en incompetentere weirdo's dan Geert ooit zou kunnen verzamelenquote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:40 schreef phpmystyle het volgende:
Wilders zit in een catch 22. Eigenlijk had Baudet het kunnen doen als ie niet zo was doorgeslagen in corona. Deze man was/is in staat gebleken om goede mensen aan te trekken en een netwerk te creëren.
Wilders had zijn partij langzaamaan wat democratischer moeten maken. Zodat er een kader met goede mensen boven komt drijven, die wel kunnen besturen. Dan blijft die partij ook bestaan als hij opstapt.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We zitten met het probleem dat er een partij is ->PVV<- met een leider die zich weinig aanlokkelijk opstelt om goede bestuurders aan te trekken. Enerzijds komt dat door Wilders en zijn gecreëerde tokkie imago. Maar anderzijds -en daar is de media succesvol in- kijkt men wel uit om publiekelijk voor de PVV in functie te treden.
Wilders zit in een catch 22. Eigenlijk had Baudet het kunnen doen als ie niet zo was doorgeslagen in corona. Deze man was/is in staat gebleken om goede mensen aan te trekken en een netwerk te creëren.
Dan moet dat nog wel flink verbeteren. Voorlopig is dat bijna precies wat we hebben. Ik bedoel die LLM's scrapen gewoon dezelfde bullshit als wij typen. Dan is dit topic nog aardig verlicht moet je nagaan wat NWS voor politiek oplevertquote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:14 schreef Janneke141 het volgende:
De politiek door AI vervangen lijkt me wel wat.
En toch stijgen naar vijf hè. Hoe dan.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:47 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Baudet is wel in meer dingen doorgeslagen dan in corona. En hij heeft idd een netwerk gecreëerd, van nog grotere en incompetentere weirdo's dan Geert ooit zou kunnen verzamelen
Met figuren als Cliteur, Kinneging, en in de media een Duk aan je zijde had het makkelijker kunnen zijn. Van die kansen heeft ie geen gebruik gemaakt.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:47 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Baudet is wel in meer dingen doorgeslagen dan in corona. En hij heeft idd een netwerk gecreëerd, van nog grotere en incompetentere weirdo's dan Geert ooit zou kunnen verzamelen![]()
Programmatisch zitten ze dicht op elkaar maar ik lever nog liever een absolute meerderheid aan de PVV uit dan dat ik één minister van FVD-huize krijg. Die lui zijn echt stuk voor stuk, allemaal, gewoon krankjorem
Klopt, ik mis ook een soort bezieling bij die man. Ik vind het echt een robot, altijd nuchter en scherp. Maar ik kan er niet om lachen, geen vergezichten, geen vernieuwing. Het is een beetje van hetzelfde allemaal.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Zoals hij het nu opgezet heeft, is zijn levenswerk weg, zodra hij zelf vertrekt.
Dat laatste is natuurlijk ook de bedoeling, voor eeuwig een cultstatus.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Wilders had zijn partij langzaamaan wat democratischer moeten maken. Zodat er een kader met goede mensen boven komt drijven, die wel kunnen besturen. Dan blijft die partij ook bestaan als hij opstapt.
Zoals hij het nu opgezet heeft, is zijn levenswerk weg, zodra hij zelf vertrekt.
En bovendien moeten anderen gewoon met hun tengels afblijven van ZIJN partij.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk ook de bedoeling, voor eeuwig een cultstatus.
Kun je je voorstellen wat dat electoraal voor verschuivingen gaat geven? Opeens 30 zetels te verdelen als de PVV ophoudt te bestaan.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt, ik mis ook een soort bezieling bij die man. Ik vind het echt een robot, altijd nuchter en scherp. Maar ik kan er niet om lachen, geen vergezichten, geen vernieuwing. Het is een beetje van hetzelfde allemaal.
Het is niet alsof dit een baan voor hem is. En ook niet meer.
Baudet is veel bevlogener. Maar die komt ook met de nodige nadelen.
Zweverig rechts conservatieve navelstarende woordenneukers die niks anders kunnen dan, eh, zweverig rechts conservatief navelstarend woorden neukenquote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Met figuren als Cliteur, Kinneging, en in de media een Duk aan je zijde had het makkelijker kunnen zijn. Van die kansen heeft ie geen gebruik gemaakt.
'De man die geen premier mocht worden'quote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk ook de bedoeling, voor eeuwig een cultstatus.
Zo gaat dat boek heten ja.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:57 schreef capricia het volgende:
[..]
'De man die geen premier mocht worden'
Enige goede dat Omtzigt heeft gedaanquote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:57 schreef capricia het volgende:
[..]
'De man die geen premier mocht worden'
Baudet zou die kiezers kunnen opvangen als hij zijn imago verbetert. Hij had zich niet moeten inlaten met die figuren van Weltschmerz, de andere krant, blauwe tijger. Dan was Wilders al kleiner geweest en waren de noden van de conservatieve kiezer al beter geadresseerd geweest.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Kun je je voorstellen wat dat electoraal voor verschuivingen gaat geven? Opeens 30 zetels te verdelen als de PVV ophoudt te bestaan.
Ben benieuwd wie er in dat gat gaat duiken. En ik zie Baudet niet diezelfde functie als Wilders vervullen.
Och, was misschien wel lachen geweest. Zou me niks verbazen als in zo'n scenario de boel nog veel eerder op zijn gat had gelegen. Wilders als premier zou helemáál geen blad voor de mond meer hebben genomen en zijn 'partners' nog veel vaker en hoger de gordijnen in gejaagd hebben vermoed ik.quote:
Hij heeft er zich niet 'mee ingelaten', dat is gewoon wat Baudet is.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Baudet zou die kiezers kunnen opvangen als hij zijn imago verbetert. Hij had zich niet moeten inlaten met die figuren van Weltschmerz, de andere krant, blauwe tijger. Dan was Wilders al kleiner geweest en waren de noden van de conservatieve kiezer al beter geadresseerd geweest.
Niet eens. Voor 2020 was het allemaal beter te hanteren. Hij heeft een ongelukkige afslag genomen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Hij heeft er zich niet 'mee ingelaten', dat is gewoon wat Baudet is.
Waarschijnlijk wel, want het lijkt er niet op dat ze in grote getale naar één of twee andere partijen zijn gelopen. CDA-kiezers zullen wel grotendeels van NSC en BBB af komen, toch?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:34 schreef quo_ het volgende:
Ik weet niet hoe zo'n peiling werkt maar zou dat het verlies kunnen zijn als gevolg van thuisblijvende kiezers?
Als PvdA/GL de grootste wordt is dat ondanks, en niet dankzij Timmermans. De man is prima geschikt als bestuurder maar als stemmentrekker is het een een ramp.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:02 schreef phpmystyle het volgende:
Politiek draait om momentum hebben en dynamiek. Timmermans kan best de grootste worden als hij zich kan positioneren als redelijk man en zijn "gezellige" Limburgse inborst wat meer voor zich laat spreken.
Ik denk dat veel PVV stemmers gewoon minder Islam en minder migratie willen. En best verders nog wel links of arbeider (wat dat dan nu nog is) kunnen zijn. Zoals de PvdA in Denemarken zeg maar.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Baudet zou die kiezers kunnen opvangen als hij zijn imago verbetert. Hij had zich niet moeten inlaten met die figuren van Weltschmerz, de andere krant, blauwe tijger. Dan was Wilders al kleiner geweest en waren de noden van de conservatieve kiezer al beter geadresseerd geweest.
Hij haalde de meeste zetels in NL voor de EU zetels. Hij kan best wat hoor.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:04 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Als PvdA/GL de grootste wordt is dat ondanks, en niet dankzij Timmermans. De man is prima geschikt als bestuurder maar als stemmentrekker is het een een ramp.
Ja, psychiatrische aandoeningen hebben de neiging om zonder behandeling met de jaren erger te worden....quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:03 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Niet eens. Voor 2020 was het allemaal beter te hanteren. Hij heeft een ongelukkige afslag genomen.
Deels gelijk ja. Baudet is economisch liberaal, en Wilders socialistisch. Maar toch.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat veel PVV stemmers gewoon minder Islam en minder migratie willen. En best verders nog wel links of arbeider (wat dat dan nu nog is) kunnen zijn. Zoals de PvdA in Denemarken zeg maar.
Dat lijkt me niet de doelgroep van Baudet.
Ik denk dat hij wel door heeft dat er in eigen gelederen geen geschikte opvolger is. En dat als hij z'n handen er vanaf trekt, dat ze dan elkaar de tent uit gaan vechten.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Wilders had zijn partij langzaamaan wat democratischer moeten maken. Zodat er een kader met goede mensen boven komt drijven, die wel kunnen besturen. Dan blijft die partij ook bestaan als hij opstapt.
En dat vind ik altijd heel knap van de VVD.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Deels gelijk ja. Baudet is economisch liberaal, en Wilders socialistisch. Maar toch.
De gemiddelde kiezer die VVD stemt is ook niet gebaat bij soepeler ontslagrecht, strenge ingangscontrole WIA, en lagere VPB.
Je weet zelf waar hij vandaan komt.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:08 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik denk dat hij wel door heeft dat er in eigen gelederen geen geschikte opvolger is. En dat als hij z'n handen er vanaf trekt, dat ze dan elkaar de tent uit gaan vechten.
Er is ook geen ideologie o.i.d. Het is meer een verzameling losse standpunten, die soms ook maar weinig verband houden met elkaar. En waar Wilders soms zelf niet achter lijkt te staan. Geloof er weinig van dat bevriezing sociale huur, afschaffing eigen risico en hogere toeslagen nu echt dingen zijn waar hij ideologisch achter staat.
Gewoon wat leuzen poneren dat je de "vroem vroem" partij bent, strenger straffen, en hufters aanpakken.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:08 schreef capricia het volgende:
[..]
En dat vind ik altijd heel knap van de VVD.![]()
Dat ze zich toch als een normale volkspartij weten neer te zetten.
Da's een verkiezing waar soberso alleen de meer europa-minded stemmer op af komt. En die zijn als groep een stuk progressiever.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hij haalde de meeste zetels in NL voor de EU zetels. Hij kan best wat hoor.
Ik denk dat Wilders ideologisch economie helemaal niet zo socialistisch is, maar zich aanpast aan zijn kiespubliek. Je mist bij hem de echte bevlieging bij zijn economisch linkse punten. Een bevlieging die er wel is als het gaat over de islam, Israel en migratie.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Deels gelijk ja. Baudet is economisch liberaal, en Wilders socialistisch. Maar toch.
De gemiddelde kiezer die VVD stemt is ook niet gebaat bij soepeler ontslagrecht, strenge ingangscontrole WIA, en lagere VPB. En toch kon Rutte 41 zetels halen.
Je bent Wouter Bos vergeten? Die was echt niet vies van populisme hoor. Gewoon een aardige kerel en niet te elitair. Lijstrekker zijn voor de sociaaldemocraten is echt geen raketwetenschap.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:10 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Da's een verkiezing waar soberso alleen de meer europa-minded stemmer op af komt. En die zijn als groep een stuk progressiever.
Als je voor de 2e kamer lijst wil trekken moet je echt meer een straatvechter in debatten kunnen zijn, meer een volksmenner, met de handicap dat je dat als progressieve partij ook weer niet te veel wil omdat een groot deel van je achterban juist niks moet hebben van dat soort naar het populisme neigende tactieken. Dus eigenlijk moet je als lijstrekker van PvdA/GL behoorlijk briljant en charismatisch zijn om het goed te doen.
Dat zijn niet veel mensen, en Timmermans al zeker niet.
Kan hij ook wel, maar voor veel mensen kleeft er toch het elitaire EU-commissaris imago aan hem. Misschien dat het bij deze verkiezingen al minder is, maar daar had hij toch behoorlijk last van bij de laatste.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hij haalde de meeste zetels in NL voor de EU zetels. Hij kan best wat hoor.
Ja eens. 25 jaar geleden schreef hij nog nota's voor strengere WAO's, lagere uitkeringen. Dus ik denk ook dat zijn economische agenda vormgegeven is om zoveel mogelijk mensen te trekken.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik denk dat Wilders ideologisch economie helemaal niet zo socialistisch is, maar zich aanpast aan zijn kiespubliek. Je mist bij hem de echte bevlieging bij zijn economisch linkse punten. Een bevlieging die er wel is als het gaat over de islam, Israel en migratie.
Negen van de tien keer stemt de PVV op sociaal-economische onderwerpen ook gewoon met de VVD mee.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik denk dat Wilders ideologisch economie helemaal niet zo socialistisch is, maar zich aanpast aan zijn kiespubliek. Je mist bij hem de echte bevlieging bij zijn economisch linkse punten. Een bevlieging die er wel is als het gaat over de islam, Israel en migratie.
Baudet is eigenlijk precies het omgekeerde. Zijn standpunten zijn consistenter met elkaar, want er zit een idee achter. Anders dan je aanpassen aan je kiespubliek. Dat doet hij juist niet. Hij schroomt het niet om een standpunt in te nemen wat onder zijn publiek juist niet populair is. Dan doel ik op de periode dat hij nog best wel wat aanhang had.
Maar ik zie die zich niet zo makkelijk uitlenen voor de Pallie-wappies, zoals Timmermans dat wel doet.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je bent Wouter Bos vergeten? Die was echt niet vies van populisme hoor. Gewoon een aardige kerel en niet te elitair. Lijstrekker zijn voor de sociaaldemocraten is echt geen raketwetenschap.
Dat doet Dilan wel heel goed. Die liegt en manipuleert nog veel schaamtelozer dan Rutte in zijn beste jaren. Haar makke is dan weer dat ze niet de aaibaarheidsfactor heeft die Rutte wel had. Ze komt ook veel minder geloofwaardig over. Bij haar staat het "ik zeg dit en dit en dat omdat ik weet dat het is wat mijn doelgroep wil horen en ik denk dat ze er wel in trappen hahahaha" op haar gezicht geschreven.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Gewoon wat leuzen poneren dat je de "vroem vroem" partij bent, strenger straffen, en hufters aanpakken.
Wat vooral belangrijk is: de schaamte voorbij zijn.
Met een grijze witte Limburgse die al decennia meedraait man de verkiezingen winnen wordt sowieso een uitdaging. Dat geldt zowel voor Frans als Geert.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:13 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Kan hij ook wel, maar voor veel mensen kleeft er toch het elitaire EU-commissaris imago aan hem. Misschien dat het bij deze verkiezingen al minder is, maar daar had hij toch behoorlijk last van bij de laatste.
Wouter Bos was precies goed idd. Waarschijnlijk de beste lijsttrekker die de PvdA heeft gehad na de verzuiling.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je bent Wouter Bos vergeten? Die was echt niet vies van populisme hoor. Gewoon een aardige kerel en niet te elitair. Lijstrekker zijn voor de sociaaldemocraten is echt geen raketwetenschap.
Eens. Maar hij zat blijkbaar behoorlijk klem intern en is blijkbaar daarvoor makkelijk te vangen, komt bij dat met GL in je gelederen het er niet makkelijker op wordt. Extern heb je het probleem dat de meeste mensen Israel niet zoveel boeit of Israel enigszins steunen omdat dat eigenlijk sinds wo2 de lijn is.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Maar ik zie die zich niet zo makkelijk uitlenen voor de Pallie-wappies, zoals Timmermans dat wel doet.
Rutte heeft wel de uitstraling van een staatsman. Over het algemeen rustig en kalm. Dat heeft Yesilgoz helemaal niet. Ze heeft haar stemmetje ook niet mee natuurlijk.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:16 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat doet Dilan wel heel goed. Die liegt en manipuleert nog veel schaamtelozer dan Rutte in zijn beste jaren. Haar makke is dan weer dat ze niet de aaibaarheidsfactor heeft die Rutte wel had. Ze komt ook veel minder geloofwaardig over. Bij haar staat het "ik zeg dit en dit en dat omdat ik weet dat het is wat mijn doelgroep wil horen en ik denk dat ze er wel in trappen hahahaha" op haar gezicht geschreven.
Als Rutte schaamteloos stond te liegen en te manipuleren dacht je:"kijk, die man meent echt wat hij zegt. Ben het misschien niet met hem eens, maar wel mooi dat hij zijn mening zo brengt, aardige vent ook, zou ik een biertje mee drinken".
Je gooit nogal wat op een hoop. Misschien heeft Y wel oprecht standpunten die populistisch zijn maar dat niet perse doet uit oppertunisme.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:16 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat doet Dilan wel heel goed. Die liegt en manipuleert nog veel schaamtelozer dan Rutte in zijn beste jaren. Haar makke is dan weer dat ze niet de aaibaarheidsfactor heeft die Rutte wel had.
Het is vooral haar blik en mimiek in haar gezicht. Het komt allemaal gemaakt en berekenend over. Je gelooft haar gewoon niet als ze iets zegt.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Rutte heeft wel de uitstraling van een staatsman. Over het algemeen rustig en kalm. Dat heeft Yesilgoz helemaal niet. Ze heeft haar stemmetje ook niet mee natuurlijk.
15 jaar geleden zat zij bij Pownews aan tafel in die nieuwsrubriek, en wat zij toen zei en nu zegt is redelijk consistent. Dit is niet gemaakt.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:19 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het is vooral haar blik en mimiek in haar gezicht. Het komt allemaal gemaakt en berekenend over. Je gelooft haar gewoon niet als ze iets zegt.
Dat deed Rutte zeker ja. Maar hij verkocht het alsof het recht uit zijn hart kwam, en daar bleven de mensen, waaronder het parlement keer op keer intrappen. Geen andere premier had zich uit zo veel netelige situaties kunnen lullen. De man had 4 keer eerder afgetreden moeten zijn. Maar hij had iets in zich waardoor je geneigd was hem steeds het voordeel van de twijfel te geven.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je gooit nogal wat op een hoop. Misschien heeft Y wel oprecht standpunten die populistisch zijn maar dat niet perse doet uit oppertunisme.
Rutte deed dat wel. Dat is een man zonder principes. Rutte is geen leider. En dat weet ie zelf ook wel. Het is geen rattevanger.
Beetje het Kamala probleem (los nog van de 2 andere duidelijke nadelen die ze allebei hebben).quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Rutte heeft wel de uitstraling van een staatsman. Over het algemeen rustig en kalm. Dat heeft Yesilgoz helemaal niet. Ze heeft haar stemmetje ook niet mee natuurlijk.
Maar het ziet er wel uit alsof het gemaakt is. Echt, ik geloof het mens nog niet als ze zegt dat gras groen is.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
15 jaar geleden zat zij bij Pownews aan tafel in die nieuwsrubriek, en wat zij toen zei en nu zegt is redelijk consistent. Dit is niet gemaakt.
Ze komt niet betrouwbaar over inderdaad. En ze komt ook maar een beetje over als een soort van zetbazin daar.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Maar het ziet er wel uit alsof het gemaakt is. Echt, ik geloof het mens nog niet als ze zegt dat gras groen is.
Misschien dat ze nog gaat verrassen in de komende campagne maar ook de afgelopen dagen vond ik haar optredens en uitspraken al weer jeuk veroorzakend.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ze komt niet betrouwbaar over inderdaad. En ze komt ook maar een beetje over als een soort van zetbazin daar.
Ja. Het beste vervangen ze haar gewoon. Verkiezingen gingen er 10 zetels af. En peilingen (en ja dat zijn maar peilingen) is er niks bij gekomen eigenlijk.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Misschien dat ze nog gaat verrassen in de komende campagne maar ook de afgelopen dagen vond ik haar optredens en uitspraken al weer jeuk veroorzakend.
Werk aan de winkel voor de spindoctors van de VVD iig, veel werk.
Precies ja. Rutte had meer repetoire. Hij was niet alleen maar ziedend en getergd. En hij scoorde blijkbaar punten dat hij principes genoeg had om niet met Wilders en dat soort types te werken. Dilan heeft uiteraard geen principes, van de SP naar extreem-rechts zelf migrant en nu snel de deur achter zich dicht trekken hopelijk gaat ze hard op haar bek deze verkiezingen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:16 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat doet Dilan wel heel goed. Die liegt en manipuleert nog veel schaamtelozer dan Rutte in zijn beste jaren. Haar makke is dan weer dat ze niet de aaibaarheidsfactor heeft die Rutte wel had. Ze komt ook veel minder geloofwaardig over. Bij haar staat het "ik zeg dit en dit en dat omdat ik weet dat het is wat mijn doelgroep wil horen en ik denk dat ze er wel in trappen hahahaha" op haar gezicht geschreven.
Als Rutte schaamteloos stond te liegen en te manipuleren dacht je:"kijk, die man meent echt wat hij zegt. Ben het misschien niet met hem eens, maar wel mooi dat hij zijn mening zo brengt, aardige vent ook, zou ik een biertje mee drinken".
Bij een zetbazin moet ik meer denken aan Hermans.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ze komt niet betrouwbaar over inderdaad. En ze komt ook maar een beetje over als een soort van zetbazin daar.
quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:19 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het is vooral haar blik en mimiek in haar gezicht. Het komt allemaal gemaakt en berekenend over. Je gelooft haar gewoon niet als ze iets zegt.
De VVD heeft toch veel beter. Zo'n Van der Burg bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Misschien dat ze nog gaat verrassen in de komende campagne maar ook de afgelopen dagen vond ik haar optredens en uitspraken al weer jeuk veroorzakend.
Werk aan de winkel voor de spindoctors van de VVD iig, veel werk.
Diederik Samsom was ook prima, dat was ook iemand met de uitstraling van een arbeider terwijl hij een hele goede politicus was.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:17 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Wouter Bos was precies goed idd. Waarschijnlijk de beste lijsttrekker die de PvdA heeft gehad na de verzuiling.
Ik had pas een stuk gelezen over Jimme Noordkamp. Die komt in mijn ogen het meest in de buurt.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 07:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Diederik Samsom was ook prima, dat was ook iemand met de uitstraling van een arbeider terwijl hij een hele goede politicus was.
Zo iemand zie ik nu niet bij PvdA-GL, in elk geval niet in de huidige fractie.
Die zit wel echt op de uiterst linkse flank van de partij, dat werkt eigenlijk zelden. Dan eerder Brekelmans of de nog wat onzichtbare Karremans.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 07:36 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
De VVD heeft toch veel beter. Zo'n Van der Burg bijvoorbeeld.
Haptamu geeft ons hoopquote:Op zaterdag 7 juni 2025 08:03 schreef -XOR- het volgende:
Bij gebrek aan echte kroonprinsjes wordt Luc Stultiens weleens als zodanig geduid.
Die is wel erg jong. Ik weet niet of die politiek sterk genoeg is. Stemde als student trouwens PVV. Je hebt bij zo'n samenvoeging wel een echte leider nodig. En hij is met zijn leeftijd sowieso geen premiermateriaal, ik denk dat hij in een debat tussen Wilders, Yeşilgöz, Jetten e.d. volledig ondersneeuwt.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 07:58 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Ik had pas een stuk gelezen over Jimme Noordkamp. Die komt in mijn ogen het meest in de buurt.
Maar bij PvdA-GL komt er iets extra's bij. Bij een partij als D66 of PvdD had ik je gelijk gegeven, maar hier komt extra bij dat je premierwaardig moet zijn. Een 27 jarige premier, dat gaat hem echt niet worden.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 08:11 schreef Immerdebestebob het volgende:
Ik denk overigens dat Haptamu oprecht een goede lijsttrekker zou zijn. Hij praat makkelijk, geen moeilijke taal en straalt rust en optimisme uit.
Maar hij lijkt me we een gouden belofte voor die partij.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 08:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar bij PvdA-GL komt er iets extra's bij. Bij een partij als D66 of PvdD had ik je gelijk gegeven, maar hier komt extra bij dat je premierwaardig moet zijn. Een 27 jarige premier, dat gaat hem echt niet worden.
Moet meteen aan die woorden van Schoof denken. Bizarre woorden.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 08:19 schreef -XOR- het volgende:
Esmah Lahlah zou inhoudelijk misschien wel de beste zijn, maar dan gaan mensen zeiken over haar hoofddoek.
Ook goedemorgen.
Goedemorgen!quote:Op zaterdag 7 juni 2025 08:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar hij lijkt me we een gouden belofte voor die partij.
Goedemorgen trouwens!
Het geeft alleen wel aan dat die partij aan zijn toekomst werkt. Met goede jonge mensen. Ze hebben ze in elk geval.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 08:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Goedemorgen!
Aan één kant is zo'n De Hoop, net als Jimme Noordkamp, inderdaad de toekomst. Aan de andere kant: als die 35 zijn zitten ze al weer 10 jaar of langer in de Kamer. Hoe lang hou je dat daarna nog vol?
Klaver was ook zo jong, maar is nu met 39 ook wel een beetje uitgeblust. Ik weet niet of het wel zo verstandig is je fractie te vullen met twintigers. Ze hebben daar De Hoop, Noordkamp, Bushoff en Stultiens alle 4 wel erg vroeg in het diepe gegooid.
Ja, maar die jonge mensen kunnen eerst ook in de lokale politiek zitten, zelfs als wethouder. Voor je ze de stap naar de Tweede Kamer laat maken. Zo'n Karremans is met 38 nu nog het jonge talent van de VVD, die scheelt exact een half jaar met oudgediende Jesse Klaver.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 08:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Het geeft alleen wel aan dat die partij aan zijn toekomst werkt. Met goede jonge mensen. Ze hebben ze in elk geval.
Brekelmans komt iets te studentikoos over, vind ik. Karremans vond ik de keren dat hij als gemeenteraadslid op tv kwam wel goed over komen. Nu eigenlijk weinig opvallends van gezien.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 07:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die zit wel echt op de uiterst linkse flank van de partij, dat werkt eigenlijk zelden. Dan eerder Brekelmans of de nog wat onzichtbare Karremans.
Ook wel heel verschillende partijen. Bij GL past een twintiger als lijsttrekker vermoedelijk wat beter dan bij de VVD.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 08:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar die jonge mensen kunnen eerst ook in de lokale politiek zitten, zelfs als wethouder. Voor je ze de stap naar de Tweede Kamer laat maken. Zo'n Karremans is met 38 nu nog het jonge talent van de VVD, die scheelt exact een half jaar met oudgediende Jesse Klaver.
Daar zal binnen de VVD 1/3e fel voorstander van zijn en 1/3e fel niet. Da's een beetje het probleem bij de VVD. Ik vind al die drie eigenlijk niks als lijsttrekker.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 08:41 schreef Immerdebestebob het volgende:
Als de VVD voor een type Van der Burg kiest dan kunnen ze afscheid nemen van de PVV en de deur open zetten voor het CDA en het midden (en PvdA/GL mocht dat nodig zijn). Daar is binnen de VVD volgens mij ook wel een groot deel voorstander van.
Met Yesilgoz of een Becker gaat dat echt niet gebeuren.
Ja, dat gaf ik ook al aan. PvdA, CDA en VVD zitten met de premierwaardigheid van hun lijsttrekker. Niemand zag Klaver toen hij op zijn 28e lijsttrekker werd van GL als premierskandidaat.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 08:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ook wel heel verschillende partijen. Bij GL past een twintiger als lijsttrekker vermoedelijk wat beter dan bij de VVD.
Denk dat Timmermans wel gewoon premier wil worden.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 08:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat gaf ik ook al aan. PvdA, CDA en VVD zitten met de premierwaardigheid van hun lijsttrekker. Niemand zag Klaver toen hij op zijn 28e lijsttrekker werd van GL als premierskandidaat.
PvdA-GL kan echt niet met een twintiger aankomen. Of ze moeten een andere premierskandidaat (Aboutaleb?) presenteren, maar dan zou ik zeggen dat die gewoon de lijsttrekker moet zijn.
Maar ik denk echt dat het verstandig is als Timmermans opzij stapt, er zijn echt mensen die een soort persoonlijke hekel hebben aan Timmermans. Nou stemmen die grotendeels sowieso geen PvdA-GL, maar je hoort 'Timmermans' nu ook als argument bij de VVD om niet met PvdA-GL samen te willen werken. Zie ook Stoffer, die zei geen 'je krijgt PvdA-GL er gratis bij', maar 'je krijgt Timmermans er gratis bij'. De afkeer richting hem is echt persoonlijk geworden en dan sta je de partij misschien wel in de weg.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 08:54 schreef Halcon het volgende:
[..]
Denk dat Timmermans wel gewoon premier wil worden.
Dat zou wel een afgang zijn voor Timmermans. Hij is als zwaargewicht (tegenwoordig alleen figuurlijk) terug gekomen naar Nederland om premier te worden. De peilingen zijn nu ook weer niet zo dramatisch dat je "de trainer ontslaat".quote:Op zaterdag 7 juni 2025 09:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar ik denk echt dat het verstandig is als Timmermans opzij stapt, er zijn echt mensen die een soort persoonlijke hekel hebben aan Timmermans. Nou stemmen die grotendeels sowieso geen PvdA-GL, maar je hoort 'Timmermans' nu ook als argument bij de VVD om niet met PvdA-GL samen te willen werken. Zie ook Stoffer, die zei geen 'je krijgt PvdA-GL er gratis bij', maar 'je krijgt Timmermans er gratis bij'. De afkeer richting hem is echt persoonlijk geworden en dan sta je de partij misschien wel in de weg.
Ik denk echt dat PvdA met een fris geluid hogere ogen kan gooien. Maar idd, dan moet Timmermans wel zijn ego opzij zetten.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 09:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat zou wel een afgang zijn voor Timmermans. Hij is als zwaargewicht (tegenwoordig alleen figuurlijk) terug gekomen naar Nederland om premier te worden. De peilingen zijn nu ook weer niet zo dramatisch dat je "de trainer ontslaat".
Ik denk dat de radicale GL-vleugel een groter probleem is dan Timmermans.
Niet zo zeer als premier maar wel iemand die voor de ''arbeider'' isquote:Op zaterdag 7 juni 2025 08:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die is wel erg jong. Ik weet niet of die politiek sterk genoeg is. Stemde als student trouwens PVV. Je hebt bij zo'n samenvoeging wel een echte leider nodig. En hij is met zijn leeftijd sowieso geen premiermateriaal, ik denk dat hij in een debat tussen Wilders, Yeşilgöz, Jetten e.d. volledig ondersneeuwt.
Ja. Als de PvdA zou gaan waar ze ooit voor stonden, dan zou dat de grootste partij worden. Dan moet niet alleen Timmermans z'n ego opzij zetten, maar zal ook GL beteugeld moeten worden.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 09:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk echt dat PvdA met een fris geluid hogere ogen kan gooien. Maar idd, dan moet Timmermans wel zijn ego opzij zetten.
Toch vraag ik me af hoe persoonlijk die afkeer is en of een volgende poppetje niet met net zoveel afkeer wordt ontvangen, want GL/PvdA.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 09:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar ik denk echt dat het verstandig is als Timmermans opzij stapt, er zijn echt mensen die een soort persoonlijke hekel hebben aan Timmermans. Nou stemmen die grotendeels sowieso geen PvdA-GL, maar je hoort 'Timmermans' nu ook als argument bij de VVD om niet met PvdA-GL samen te willen werken. Zie ook Stoffer, die zei geen 'je krijgt PvdA-GL er gratis bij', maar 'je krijgt Timmermans er gratis bij'. De afkeer richting hem is echt persoonlijk geworden en dan sta je de partij misschien wel in de weg.
Yup. Het trekt het niveau van de politiek en ons landsbestuur omlaag. Uiteindelijk heeft iedereen er zichzelf mee als niks meer op inhoud besproken kan worden en alles een moddergevecht wordt.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 09:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Toch vraag ik me af hoe persoonlijk die afkeer is en of een volgende poppetje niet met net zoveel afkeer wordt ontvangen, want GL/PvdA.
Het ligt naar mijn idee ook wel deels aan het politieke en maatschappelijke klimaat waarin het niet meer mogelijk lijkt om het met elkaar oneens te zijn en daarmee de persoon erachter heel te laten. Dus als je het oneens bent met GL/PvdA, moet je de persoon die dat het meest vertegenwoordigd volledig afbreken. Ik vind het erg jammer.
GL staat exact voor waar de PvdA voor stond, als je Den Uyl zijn stukken leest denk je als eerste aan GL.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 09:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja. Als de PvdA zou gaan waar ze ooit voor stonden, dan zou dat de grootste partij worden. Dan moet niet alleen Timmermans z'n ego opzij zetten, maar zal ook GL beteugeld moeten worden.
Daar ziet het allemaal niet naar uit nu.
Ik denk dat dat vaak wel een combinatie is. Van de lijsttrekker van een partij waar je niks (of niet veel mee hebt), kun je minder hebben en van een partij waar je meer mee hebt, wat meer. Maar, alles heeft grenzen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 09:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Toch vraag ik me af hoe persoonlijk die afkeer is en of een volgende poppetje niet met net zoveel afkeer wordt ontvangen, want GL/PvdA.
Het ligt naar mijn idee ook wel deels aan het politieke en maatschappelijke klimaat waarin het niet meer mogelijk lijkt om het met elkaar oneens te zijn en daarmee de persoon erachter heel te laten. Dus als je het oneens bent met GL/PvdA, moet je de persoon die dat het meest vertegenwoordigd volledig afbreken. Ik vind het erg jammer.
Deels wel eens. Maar Timmermans, die zelfs vanuit de SP ooit tot de grond toe werd afgebroken, roept wel echt extra weerstand op. Een weerstand die Asscher, Samsom, Bos niet oproepen. Waar dat precies aan ligt weet ik niet, ik voel die weerstand namelijk niet, maar je kunt het toch moeilijk ontkennen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 09:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Den Uyl, dat was een compleet andere tijd en andere context.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 09:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
GL staat exact voor waar de PvdA voor stond, als je Den Uyl zijn stukken leest denk je als eerste aan GL.
Dus dat 'beteugelen' is niet zo nodig, alleen het fanatieke pro-Palestina deel moet het genuanceerde 'beide zijn fout bezig, maar zowel Israël als Palestina verdienen wel hun eigen land' gaan laten horen.
Dat is van voor een tijd waarin het normaal is om te dreigen met tribunalen in de Tweede Kamer. De heksenjacht met fakkels op Kaag, met een doodskist voor Klaver op de snelweg, Timmermans die nu een boeman is van het volk en dus ook de VVD.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 09:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Deels wel eens. Maar Timmermans, die zelfs vanuit de SP ooit tot de grond toe werd afgebroken, roept wel echt extra weerstand op. Een weerstand die Asscher, Samsom, Bos niet oproepen. Waar dat precies aan ligt weet ik niet, ik voel die weerstand namelijk niet, maar je kunt het toch moeilijk ontkennen.
Autocrarische? Is dat een dictatuur van de agrariërs?quote:Op zaterdag 7 juni 2025 10:02 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Dat is van voor een tijd waarin het normaal is om te dreigen met tribunalen in de Tweede Kamer. De heksenjacht met fakkels op Kaag, met een doodskist voor Klaver op de snelweg, Timmermans die nu een boeman is van het volk en dus ook de VVD.
We leven nu eenmaal in een moreel failliet land, die over enkele jaren via een democratische weg de autocrarische afgrond is gedonderd.
Een echte liberaal als Van der Burg krijgt natuurlijk nooit enige voet aan de grond binnen een conservatieve partij.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 07:36 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
De VVD heeft toch veel beter. Zo'n Van der Burg bijvoorbeeld.
Een samenleving waar FDF op de trekker van deur tot deur rijdt om te kijken of de Donald Duck versie van de Koran in de boekenkast staat, en of er nergens NRC of Volkskrant pamfletten op de keukentafel liggen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 10:03 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Autocrarische? Is dat een dictatuur van de agrariërs?
Het klinkt vast heel redelijk in je hoofd. Echter welke genocide heb je het over?quote:Op zaterdag 7 juni 2025 10:19 schreef Frozen-assassin het volgende:
Het zou Nederland goed doen als links tot rechts beseft dat Nederland nog altijd een polderland is en we met elkaar samen door een deur moeten. Half VVD sluit PVV uit en andere helft sluit GL en daarmee PvdA uit. Als dat is wat je wil tsja.
Uiteindelijk willen we allemaal zelfde. Een beter land en een beter leven. Met minimale morele grens dat je niet werkt met mensen die genocide toejuichen, of racisten, of mensen die rechtsstaat willen slopen.
Althans me dunkt dan...
Je weet dondersgoed over welke genocide ik het heb. We hoeven er niet omheen te draaien.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 10:23 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het klinkt vast heel redelijk in je hoofd. Echter welke genocide heb je het over?
Als je het over racisme hebt, bedoel je dan ook het antiblanke racisme wat hoogtij viert binnen bepaalde progressieve kringen?
Nee ik heb echt geen idee over welke genocide je het hebt. Ik denk wel te weten dat jij voorbarig meent te moeten bestempelen dat er ergens een genocide plaatsvindt en dat maakt je hele oproep ongeloofwaardig.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 10:26 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Je weet dondersgoed over welke genocide ik het heb. We hoeven er niet omheen te draaien.
Als het racisme is dan is het racisme, dan hoef ik daar niets mee te maken hebben.
Tsja, of het wel of niet vastgesteld is. Het komt in elk geval zeer dichtbij in buurt, en dan sta ik liever aan de goede kant dan aan de foute kant. Liever nu te veel doen om te voorkomen dan dat we over 5 jaar vastgesteld krijgen dat het inderdaad genocide was. Tijd kun je niet meer terugdraaien.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 10:30 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nee ik heb echt geen idee over welke genocide je het hebt. Ik denk wel te weten dat jij voorbarig meent te moeten bestempelen dat er ergens een genocide plaatsvindt en dat maakt je hele oproep ongeloofwaardig.
Het komt er ook niet zeer dichtbij in de buurt.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 10:31 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Tsja, of het wel of niet vastgesteld is. Het komt in elk geval zeer dichtbij in buurt, en dan sta ik liever aan de goede kant dan aan de foute kant. Liever nu te veel doen om te voorkomen dan dat we over 5 jaar vastgesteld krijgen dat het inderdaad genocide was. Tijd kun je niet meer terugdraaien.
Daarom vond ik ook steeds dat er een soort schaduwcoalitie moest komen met bijvoorbeeld 20 plannen over hoe Nederland verder komt. Dan mag je best bij elk punt aangeven in een soort infographic dat de ene partij strenger is op dit punt dan de andere partij. Dit oplossende lijkt mij nog steeds meer opleveren dan elke keer je verontwaardiging over Wilders ventileren.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 10:19 schreef Frozen-assassin het volgende:
Het zou Nederland goed doen als links tot rechts beseft dat Nederland nog altijd een polderland is en we met elkaar samen door een deur moeten. Half VVD sluit PVV uit en andere helft sluit GL en daarmee PvdA uit. Als dat is wat je wil tsja.
Uiteindelijk willen we allemaal zelfde. Een beter land en een beter leven. Met minimale morele grens dat je niet werkt met mensen die genocide toejuichen, of racisten, of mensen die rechtsstaat willen slopen.
Althans me dunkt dan...
Dat lijkt me een goede.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 10:37 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Daarom vond ik ook steeds dat er een soort schaduwcoalitie moest komen met bijvoorbeeld 20 plannen over hoe Nederland verder komt. Dan mag je best bij elk punt aangeven in een soort infographic dat de ene partij strenger is op dit punt dan de andere partij. Dit oplossende lijkt mij nog steeds meer opleveren dan elke keer je verontwaardiging over Wilders ventileren.
Het is juni en het regent, dan worden mensen blijkbaar wat gedeprimeerd.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:01 schreef Cyan9 het volgende:
Ik weet niet wat er in de lucht zit vandaag, maar zo kan 'ie wel weer.
Gestemd op Q2, maar ik hoop dat ik eens een keer positief verrast word.quote:
Als VVD de PVV uit sluit, verwacht ik dat Q1 echt goed haalbaar is.quote:
Moest zelf ook even controleren in welk draadje ik zat.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:01 schreef Cyan9 het volgende:
Ik weet niet wat er in de lucht zit vandaag, maar zo kan 'ie wel weer.
Dit is een stuk realistischer verhaal waar ik voor zou tekenen zeg ik als een linksequote:Op zaterdag 7 juni 2025 13:58 schreef nostra het volgende:
De JOVD heeft, zoals wel vaker, nog commom sense.
https://www.linkedin.com/(...)LzOhsQyag2HnS8Br-RGo
Als 27 jarige, met zeer weinig levenservaring, het land leiden. En dan aankomen bij Merz, Macron of Trump. Nee, ik zie dat gewoon echt niet voor me. En dan op je 27e een crisis het hoofd kunnen bieden en het land er door heen leiden.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 14:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
De jongerenpartijen hebben bijna altijd de betere ideeen. Wat dat betreft zou ik zeggen dat De Hoop zeker een goed idee is voor lijsttrekker van PvdA, wat een nonsense om hem te diskwalificeren op zijn leeftijd.
Alsof Merz ervaring heeft. Ja hij is oud dat klopt maar hij heeft ook geen enkele belangrijke post gehad. Trump is ook oud maar ik durf wel mijn hand in het vuur te steken dat vrijwel elke 27 jarige het beter doet dan Trump. Wat een raar idee dat oude mensen beter zijn in crises. Macron ja dat is een ander verhaal dan kom je weer bij Timmermans maar die vinden mensen niks om voor mij onduidelijke redenen, ja hij is te elitair ofzo alsof die andere partijleiders dat niet vrijwel allemaal zijn. Schoof met zijn 68 liet toch vooral zien hoe het niet moet. Daarbij al de Hoop het goed doet en ala Rutte een tijdje kan leiden is hij toch op een gegeven moment dan de perfecte leeftijd mét veel ervaring. Er is veel vraag naar verandering, dat kan je beter laten leiden door een frisse 27iger dan weer een of andere 60iger waar niemand echt warm voor loopt maar hij heeft ervaring. Met zeg een Aboutaleb gaat het heel moeilijk worden om te doen alsof je flink gaat veranderen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 14:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als 27 jarige, met zeer weinig levenservaring, het land leiden. En dan aankomen bij Merz, Macron of Trump. Nee, ik zie dat gewoon echt niet voor me. En dan op je 27e een crisis het hoofd kunnen bieden en het land er door heen leiden.
Ik noemde Moorman dan ook.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 14:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Alsof Merz ervaring heeft. Ja hij is oud dat klopt maar hij heeft ook geen enkele belangrijke post gehad. Trump is ook oud maar ik durf wel mijn hand in het vuur te steken dat vrijwel elke 27 jarige het beter doet dan Trump. Wat een raar idee dat oude mensen beter zijn in crises. Macron ja dat is een ander verhaal dan kom je weer bij Timmermans maar die vinden mensen niks om voor mij onduidelijke redenen, ja hij is te elitair ofzo alsof die andere partijleiders dat niet vrijwel allemaal zijn. Schoof met zijn 68 liet toch vooral zien hoe het niet moet. Daarbij al de Hoop het goed doet en ala Rutte een tijdje kan leiden is hij toch op een gegeven moment dan de perfecte leeftijd mét veel ervaring. Er is veel vraag naar verandering, dat kan je beter laten leiden door een frisse 27iger dan weer een of andere 60iger waar niemand echt warm voor loopt maar hij heeft ervaring. Met zeg een Aboutaleb gaat het heel moeilijk worden om te doen alsof je flink gaat veranderen.
Prima om lijsttrekker te zijn van Volt of ergens voor de raad, maar je gaat een 27-jarige natuurlijk niet premier laten zijn, come on. Daar heb je gewoon draaiuren voor nodig.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 14:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
De jongerenpartijen hebben bijna altijd de betere ideeen. Wat dat betreft zou ik zeggen dat De Hoop zeker een goed idee is voor lijsttrekker van PvdA wat een nonsense om hem te diskwalificeren op zijn leeftijd.
PvdA zal er in ieder geval goed aan doen om geen halfbakken standpunt over Israel in te nemen, Israel is genocidaal en dat moet benoemd worden dan hoeft er verder weinig discussie daarover te zijn. Als ze gaan schipperen kost ze dat veel stemmen denk ik.
Trump werd al genoemd. Die had zeker in zijn eerste termijn nog veel minder draaiuren in de politiek. Yesilgoz is ook volledig ongeschikt een pathologische leugenaar. Zolang Wilders op 30 zetels peilt is geschikt zijn voor de functie vrij onbelangrijk blijkbaar. Verder is het denk ik geen probleem als Bontebal eerst de leiding neemt. Lijkt me voor zowel PvdA en CDA geen slecht idee om te voorsorteren op die combinatie in de regering.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:04 schreef nostra het volgende:
[..]
Prima om lijsttrekker te zijn van Volt of ergens voor de raad, maar je gaat een 27-jarige natuurlijk niet premier laten zijn, come on. Daar heb je gewoon draaiuren voor nodig.
Trump zou, als hij 27 zou zijn, ook geen president kunnen worden. Die ondergrens staat niet voor nietw in de grondwet.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Trump werd al genoemd. Die had zeker in zijn eerste termijn nog veel minder draaiuren in de politiek. Yesilgoz is ook volledig ongeschikt een pathologische leugenaar. Zolang Wilders op 30 zetels peilt is geschikt zijn voor de functie vrij onbelangrijk blijkbaar. Verder is het denk ik geen probleem als Bontebal eerst de leiding neemt.
Gewoon gaan voor de TikTok stemmersquote:Op zaterdag 7 juni 2025 14:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als PvdA-GL een twintiger naar voren schuift, geven ze het premierschap op.
In Amerika moet je 40 zijn, ik neem aan dat wij niet de Amerikaanse grondwet hebben.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:18 schreef nostra het volgende:
[..]
Trump zou, als hij 27 zou zijn, ook geen president kunnen worden. Die ondergrens staat niet voor nietw in de grondwet.
Dat eerste klopt, met Trump kom je zelf aan als voorbeeld.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
In Amerika moet je 40 zijn, ik neem aan dat wij niet de Amerikaanse grondwet hebben.
Hanca noemde Trump als voorbeeld van iemand met ervaring. En Merz. Merz heeft weinig meer ervaring. Sowieso zien we in onze politiek vaak dat ervaring nogal overgewaardeerd wordt. Wilders heeft de meeste ervaring van lui in onze kamer maar dat is toch niet zaligmakend zou ik zeggen. Goed idee om deze leeftijdsdiscriminatie te doorbreken als je het mij vraagt.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:29 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat eerste klopt, met Trump kom je zelf aan als voorbeeld.
Levenservaring is wat anders dan draaiuren in de politiek.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Trump werd al genoemd. Die had zeker in zijn eerste termijn nog veel minder draaiuren in de politiek. Yesilgoz is ook volledig ongeschikt een pathologische leugenaar. Zolang Wilders op 30 zetels peilt is geschikt zijn voor de functie vrij onbelangrijk blijkbaar. Verder is het denk ik geen probleem als Bontebal eerst de leiding neemt. Lijkt me voor zowel PvdA en CDA geen slecht idee om te voorsorteren op die combinatie in de regering.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens mij was het wat betreft Moorman wel bekend dat ze de volgende verkiezingen landelijk mee zou doen, en zo is ze de afgelopen tijd ook langzaam gebracht.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Levenservaring is wat anders dan draaiuren in de politiek.
En PvdA-GL gaat de verkiezingen niet in met de hoop dat Bontenbal premier wordt. Die moeten zelf een premierwaardige lijsttrekker hebben. Ik hoop op Moorman, die echt geen ruchtbaarheid heeft gegeven aan het feit dat ze stopt met de lokale politiek.
Deze Moorman:
https://www.marjoleinmoor(...)t-rood-vooruit-myaee
[..]
https://www.nd.nl/varia/v(...)uwe-justitieministerquote:"Een VVD-er van Turkse afkomst op Justitie. En nu maar hopen dat ze mijn beveiliging niet opheft want het liefste zien ze me natuurlijk onder het gras verdwijnen", schreef Wilders op Twitter.
Die Geert met zijn grote mond. Een paar jaar later en hij had haar gewoon vrijblijvend een heks kunnen noemen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:47 schreef Bluesdude het volgende:
30 dec 2021 , tweet over Yesilgoz
[..]
https://www.nd.nl/varia/v(...)uwe-justitieminister
Yesilgoz zal niet vergeten zijn hoe die buitenlanderhater haar beschuldigt van een moord op hem te faciliteren.
Hij discrimineert haar op haar etnische afkomst.
Toch zegt ze deze week herhaaldelijk niet met Frans Timmermans te willen samenwerken en een nieuwe coalitie met Wilders niet uit te sluiten.
Zoals velen denken, dat ze dit zo doet om wilderskiezers te paaien, de eigen VVD-kiezers/leden voor te houden hoe zeer zij terecht Frans Timmermans haten..... maar ze weet ook wel dat er geen stabiel kabinet te maken valt met met Wilders. Ook geen minderheidskabinet. Althans zoals de peilingen nu zijn.
Zo dom is zij en de VVD-top niet, opnieuw door de partijdictator verneukt te worden
Ook dit op 30 december 2021:
[ afbeelding ]
Ja ja, dit zeiden we in 2023 ook.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:47 schreef Bluesdude het volgende:
30 dec 2021 , tweet over Yesilgoz
[..]
https://www.nd.nl/varia/v(...)uwe-justitieminister
Yesilgoz zal niet vergeten zijn hoe die buitenlanderhater haar beschuldigt van een moord op hem te faciliteren.
Hij discrimineert haar op haar etnische afkomst.
Toch zegt ze deze week herhaaldelijk niet met Frans Timmermans te willen samenwerken en een nieuwe coalitie met Wilders niet uit te sluiten.
Zoals velen denken, dat ze dit zo doet om wilderskiezers te paaien, de eigen VVD-kiezers/leden voor te houden hoe zeer zij terecht Frans Timmermans haten..... maar ze weet ook wel dat er geen stabiel kabinet te maken valt met met Wilders. Ook geen minderheidskabinet. Althans zoals de peilingen nu zijn.
Zo dom is zij en de VVD-top niet, opnieuw door de partijdictator verneukt te worden
30 december 2021
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
En PvdA-GL gaat de verkiezingen niet in met de hoop dat Bontenbal premier wordt. Die moeten zelf een premierwaardige lijsttrekker hebben. Ik hoop op Moorman, die echt geen ruchtbaarheid heeft gegeven aan het feit dat ze stopt met de lokale politiek.
Deze Moorman:
https://www.marjoleinmoor(...)t-rood-vooruit-myaeeIn mijn optiek heeft zij hetzelfde manco als Timmermans: Moorman straalt in alles uit een carrièrepoliticus te zijn. En waar ligt dan je primaire belang, bij het land of bij jezelf?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Dat gevoel heb ik totaal niet. Ze heeft ook tot 2018 gewoon gewerkt buiten de politiek, vanaf 1997 bij de UvA.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 16:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In mijn optiek heeft zij hetzelfde manco als Timmermans: Moorman straalt in alles uit een carrièrepoliticus te zijn. En waar ligt dan je primaire belang, bij het land of bij jezelf?
Ja hier ook. Is wel interessant.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 16:03 schreef miss_sly het volgende:
-bij mij is de layout van dit topic niet in orde. Meer mensen last van?-
Ik zit altijd op een tablet, nergens last van.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 16:03 schreef miss_sly het volgende:
-bij mij is de layout van dit topic niet in orde. Meer mensen last van?-
Interessant en lastig leesbaar. En reagerenquote:
In dat geval is er niks aan de hand.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 16:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat gevoel heb ik totaal niet. Ze heeft ook tot 2018 gewoon gewerkt buiten de politiek, vanaf 1997 bij de UvA.
quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Deze Moorman:
https://www.marjoleinmoor(...)t-rood-vooruit-myaeeIk zou Moorman wel een prima keuze vinden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
quote:Ruzie om vervanging PVV'ers in kabinet: VVD wil niet meer verder praten met NSC en BBB
De VVD wil niet verder praten met NSC en BBB over de vervanging van de vertrokken PVV-kabinetsleden. Als het aan de liberalen ligt, zullen drie van hun bewindspersonen voorlopig de baas blijven op niet één maar twee ministeries. ,,Twee ministerschappen tegelijk? Dat is niet te doen."
Hanneke Keultjes 07-06-25, 15:04 Laatste update: 16:21
65 reacties
De discussie over de braakliggende PVV-minstersposten loopt hoog op. Drie keer kwamen de partijleiders en vicepremiers van VVD, NSC en BBB plus premier Dick Schoof samen, drie keer leverden die gesprekken niets op.
Schoof concludeerde vrijdagavond dat zolang de drie partijleiders blijven doorruziën over wie welk ministerschap krijgt, de huidige vervangingsregeling voorlopig blijft gelden. Die afspraken werden gemaakt toen zijn kabinet afgelopen zomer aantrad en regelen welke minister het werk van een ander waarneemt bij afwezigheid.
Dankzij die (oude) afspraken is de VVD nu spekkoper. De partij heeft daardoor de leiding over het zeer gewilde ministerie van Asiel en Migratie in de schoot geworpen gekregen. Dat is zeer tegen de zin van NSC en vooral BBB. Al in juli 2024 werd namelijk afgesproken dat VVD-justitieminister David van Weel de vaste invaller is als minister van Asiel.
Ze willen natuurlijk even doorpakken met de asielwetten die er nu doorheen kunnen. Wie weet hoe de verhoudingen na de verkiezingen liggen. En voor NSC en BBB is dit de allerlaatste kans om nog wat te laten zien, want die gaan allebei weggevaagd worden.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 16:48 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]
KNETTERGEK DEZE GASTEN
geilen natuurlijk alleen maar op die baantjes om posities zeker te stellen
en dat voor die paar maanden die nog resten
Wel grappig een 27 jarige premier, met de huidige woningnood woont hij/zij nog gewoon thuis bij de ouders.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:04 schreef nostra het volgende:
[..]
Prima om lijsttrekker te zijn van Volt of ergens voor de raad, maar je gaat een 27-jarige natuurlijk niet premier laten zijn, come on. Daar heb je gewoon draaiuren voor nodig.
Met Macron z'n vrouw erbij wordt het plaatje wel compleet.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:12 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Wel grappig een 27 jarige premier, met de huidige woningnood woont hij/zij nog gewoon thuis bij de ouders.
S avonds diner met macron en merz om daarna te ruziën over de wat er op tv mag met je vader/zusje.
Ik durf te zeggen dat als Yesilgoz en Timmermans lijsttrekker worden, ze Bontenbal of misschien zelfs Jetten premier makenquote:Op zaterdag 7 juni 2025 16:37 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik zou Moorman wel een prima keuze vinden.
Als we nou eens gewoon afspreken dat zowel tijdens Koningsdag als tijdens carnaval iedereen aan zijn eigen kant van de A10 blijft, dan is volgens mij iedereen blij.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:16 schreef MoreDakka het volgende:
Het wordt tijd voor een verbod op Koningsdag. Medisch personeel kan het niet langer aan en naar hen moet je altijd luisteren.
Snackbars moeten wel dicht om 02.00 in Amsterdam.quote:
Ah, lijkt me wel terecht want sinds ik mijn wekelijkse kapsalon op zaterdag niet om 2:30 maar om 1:45 verorber voelen mijn bloedvaten bij wijze van spreken met de week ruimer aan.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:47 schreef nostra het volgende:
[..]
Snackbars moeten wel dicht om 02.00 in Amsterdam.
Niemand, er loopt een overleg in Amsterdam over het feit dat op koningsdag de wachttijd bij noodoproepen voor ambulances oplopen. Eigenlijk is het te vol met koningsdag. Dus wellicht moeten er wat activiteiten verdwijnen, maar daar is nog niks over besloten.quote:
De PvdA gaat de DeLorean even afstoffen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 19:19 schreef Bluesdude het volgende:
De campagneframe is gelanceerd dat Timmermans arrogant en elitair is.
Nou... dat valt wel mee.
Als ze stemmen willen kwijtraken zou ik dat vooral doen ja.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 14:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
De jongerenpartijen hebben bijna altijd de betere ideeen. Wat dat betreft zou ik zeggen dat De Hoop zeker een goed idee is voor lijsttrekker van PvdA wat een nonsense om hem te diskwalificeren op zijn leeftijd.
PvdA zal er in ieder geval goed aan doen om geen halfbakken standpunt over Israel in te nemen, Israel is genocidaal en dat moet benoemd worden dan hoeft er verder weinig discussie daarover te zijn. Als ze gaan schipperen kost ze dat veel stemmen denk ik.
In zn gedaante als boekhouderquote:Op zaterdag 7 juni 2025 19:27 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
De PvdA gaat de DeLorean even afstoffen.
Ze maken zich volstrekt belachelijk zoquote:Nieuwe wending in strijd om verdeling PVV-posten:
NSC schaart zich achter BBB in gevecht om asielportefeuille
Den Haag- De ruzie om de verdeling van de PVV-posten houdt aan. Vrijdag kwam er na een derde overleg nog geen doorbraak, tot groeiende frustratie van NSC en BBB.
Het gaat daarbij vooral om de opengevallen asielpost van Marjolein Faber.
NSC schaart zich inmiddels openlijk achter BBB dat de asielportefeuille opeist ten koste van de VVD
Premier Schoof slaagt er ondanks ’een biechtstoelprocedure’ niet in de patstelling te doorbreken.
Mijn god, wat zal ik blij zijn als deze paljas eindelijk uit het politieke spectrum verdwijntquote:
hij deed erg fout door zich met Orban en Poetin te conformeren ,quote:Op zondag 8 juni 2025 00:07 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Mijn god, wat zal ik blij zijn als deze paljas eindelijk uit het politieke spectrum verdwijnt
Dan komen er ineens 15-20 "vaste" zetels beschikbaarquote:Op zondag 8 juni 2025 00:07 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Mijn god, wat zal ik blij zijn als deze paljas eindelijk uit het politieke spectrum verdwijnt
Hij is nog steeds openlijk een Orban-fan. Dat schaadt hem niet voor zijn kiezers twv 30zetelsquote:Op zondag 8 juni 2025 00:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
hij deed erg fout door zich met Orban en Poetin te conformeren ,
Dat moet ie niet nog een keer doen, want dan is het echt over voor hem, als ie geluk heeft dan is iedereen het alweer vergeten
Voor een flink deel van zijn kiezers maakt het weinig uit wat hij doet als hij de grenzen maar dicht gooit dat hem dat niet lukt komt door linkse wetten, Brussel en tegenwerking aldus de meeste van zijn kiezersquote:Op zondag 8 juni 2025 10:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hij is nog steeds openlijk een Orban-fan. Dat schaadt hem niet voor zijn kiezers twv 30zetels
Ik herhaal: Bontenbal wordt de volgende premierquote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:05 schreef Perrin het volgende:
Ook interessant, een deel van 'fatsoenlijk rechts' binnen de VVD vindt het CDA van Bontenbal aantrekkelijk vergeleken met de huidige VVD.
[ afbeelding ]
De beste keus aan de rechterkant van de politiekquote:Op zondag 8 juni 2025 10:21 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik herhaal: Bontenbal wordt de volgende premier
Die gaan waarschijnlijk zo hard op hun muil deze aankomende campagne, het CDA (en D66 zullen er garen bij spinnen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 20:24 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Powerplay, dat is de VVD ten voeten uit.
Waarom is dat waarschijnlijk?quote:Op zondag 8 juni 2025 10:31 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Die gaan waarschijnlijk zo hard op hun muil deze aankomende campagne, het CDA (en D66 zullen er garen bij spinnen.
D66 is in elk geval al 1 stem kwijt.quote:Op zondag 8 juni 2025 10:31 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Die gaan waarschijnlijk zo hard op hun muil deze aankomende campagne, het CDA (en D66 zullen er garen bij spinnen.
quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:01 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Bizar dat de VVD daalt.
De VVD wordt door veel Wilders-stemmers als onbetrouwbaar gezien, zeker met Yesilgoz aan het roer.quote:
Waarbij de VVD ondertussen wordt leeggegeten door CDA en D66quote:Op vrijdag 6 juni 2025 21:22 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
De achterban is behoorlijk verdeeld. En Dylan heeft echt een tyfushekel aan Timmermans, evenals de achterban trouwens.
Dus ik denk dat het zo'n halfbakken uitsluiting wordt, waarbij je nog lekker alle kanten op kan. Iedereen in de achterban blij
Die komt straks als nummer 2 of 3 op de lijst achter Frans en Jessequote:Op zaterdag 7 juni 2025 08:41 schreef Hanca het volgende:
Maar kan iemand vinden waarom Marjolein Moorman de gemeentepolitiek gaat verlaten?
Ik had het als bijzin in dit artikel gelezen: https://www.parool.nl/ams(...)hem-gelijk~bcd274fb/
Maar een motivatie kan ik nergens vinden. Wellicht gaat zij de landelijke politiek in? En dat kan dan prima als lijsttrekker.
Omdat Yesilgoz niet de persoonlijkheid heeft om als lijsttrekker die twee vleugels van de VVD te paaienquote:
Van jou?quote:Op zondag 8 juni 2025 10:34 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
D66 is in elk geval al 1 stem kwijt.
1 Timmermansquote:Op zondag 8 juni 2025 10:44 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Die komt straks als nummer 2 of 3 op de lijst achter Frans en Jesse
Ja, het is ook een onzinnige discussie: of de VVD sluit zelf de PVV uit, of Bontenbal doet het voor ze waardoor hij vervolgens met de flank die nog een keer met de PVV niet pruimt gaat lopen. Dat kabinet met Wilders komt er nu toch niet, dus ze kunnen beter het initiatief daartoe bij zichzelf houden.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 13:58 schreef nostra het volgende:
De JOVD heeft, zoals wel vaker, nog commom sense.
https://www.linkedin.com/(...)LzOhsQyag2HnS8Br-RGo
Dat klopt. Goed gewerkt, Rob!quote:
Ik hoop dus eigenlijk op 1, dat zou volgens mij veel meer stemmen opleveren.quote:Op zondag 8 juni 2025 10:44 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Die komt straks als nummer 2 of 3 op de lijst achter Frans en Jesse
Zij is toch totaal onbekend bij het volk.quote:Op zondag 8 juni 2025 12:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik hoop dus eigenlijk op 1, dat zou volgens mij veel meer stemmen opleveren.
Daarom juist, een fris geluid tussen al die mensen die we 2 jaar geleden al hebben gehoord werkt prima. Daarom gaat Bontenbal het ook goed doen, die is toen vrij weinig in het nieuws geweest omdat hij werd overschaduwd door met name Omtzigt.quote:Op zondag 8 juni 2025 12:11 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Zij is toch totaal onbekend bij het volk.
Hermans kan er ook helemaal niks van. Ze zit daar alleen maar omdat ze de 'dochter van' is. Zou ze dat niet zijn, dan zou ze nu gemeenteraadslid ergens in Friesland zijn.quote:Op zondag 8 juni 2025 12:16 schreef Faraday01 het volgende:
Haha Hermans doet net alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat ze de vervangingsregeling toepassing. Ja natuurlijk als je daarmee 3 ministeries binnen haalt.
Ik zou als ik de VVD was snel water bij de wijn doen, anders zit je straks alleen in het kabinet.
Overigens heeft Hermans er ook helemaal niets van gebakken het afgelopen jaar
Dat de VVD haar naar voren heeft geschoven om daar te gaan zitten vanochtend snap ik helemaal niks van.quote:Op zondag 8 juni 2025 12:23 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hermans kan er ook helemaal niks van. Ze zit daar alleen maar omdat ze de 'dochter van' is. Zou ze dat niet zijn, dan zou ze nu gemeenteraadslid ergens in Friesland zijn.
hermans en dilan zijn wel echt redenen om verder te kijken. Zal vast niet de enige zijn.quote:Op zondag 8 juni 2025 12:45 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Dat de VVD haar naar voren heeft geschoven om daar te gaan zitten vanochtend snap ik helemaal niks van.
Het ene ingestudeerde zinnetje na het andere, maar zonder enige overtuiging.
Hermans is echt een lichtgewicht in de politiekquote:Op zondag 8 juni 2025 12:16 schreef Faraday01 het volgende:
Haha Hermans doet net alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat ze de vervangingsregeling toepassing. Ja natuurlijk als je daarmee 3 ministeries binnen haalt.
Ik zou als ik de VVD was snel water bij de wijn doen, anders zit je straks alleen in het kabinet.
Overigens heeft Hermans er ook helemaal niets van gebakken het afgelopen jaar
Typisch zo iemand die zonder paps deze positie nooit had weten te bereiken.quote:Op zondag 8 juni 2025 12:51 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Hermans is echt een lichtgewicht in de politiek
Voor mij is de VVD überhaupt nooit een serieuze optie geweest, dat scheelt.quote:Op zondag 8 juni 2025 12:48 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
hermans en dilan zijn wel echt redenen om verder te kijken. Zal vast niet de enige zijn.
En paps was al niet veel.quote:Op zondag 8 juni 2025 12:53 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Typisch zo iemand die zonder paps deze positie nooit had weten te bereiken.
Dat zijn wel twee hele zwakke schakels inderdaad.quote:Op zondag 8 juni 2025 12:48 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
hermans en dilan zijn wel echt redenen om verder te kijken. Zal vast niet de enige zijn.
Vrouw en pot, dus lekker iNCLusIeF.quote:Op zondag 8 juni 2025 12:51 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dat zijn er een hoopquote:Op zondag 8 juni 2025 12:51 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Het is gewoon een clownquote:
Welk volkquote:Op zondag 8 juni 2025 12:11 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Zij is toch totaal onbekend bij het volk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |