dat is wel een dingetje idd.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het staat los van een bijbel maar is wel erg conservatief. Ik denk dat het mij te conservatief zal blijken, maar ik zal me er goed in verdiepen.
Uiteraard!quote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:07 schreef Hanca het volgende:
@:miss_sly: kun je die laatste regels uit de OP halen?
Dat kan niet.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:49 schreef mcmlxiv het volgende:
Laat Bontebal met het CDA maar een behoorlijk rechtse campagne voeren en daarmee maximaal kiezers van VVD en de extremisten afvangen, dan kan tijdens de onderhandelingen er een mooie middenkoers afgesproken worden.
Een drie partijen kabinet zou best wel fijn zijn. Heilige huisjes als de veestapel, hypotheekrenteaftrek, inbrengen bij echte efficiënte maatregelen rondom woningbouw en migratie lijkt mij handig.
Zomaar wat voorstellen:
- hypotheekrenteaftrek versneld afbouwen ten gunste van tariefsverlaging IB
- veestapel eenderde kleiner ten gunste van woningbouw
- totale migratie beoordelen en niet alleen asiel, goedkope arbeid weren
Klimaat en milieu serieus nemen is een even groot rechts als links belang. De maatregelen kunnen variëren, het belang niet.
Bij de VVD is de HRA nog heiliger dan defensiequote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat kan niet.
Want we gaan 5% aan defensie uitgeven.
Aftrek tot de NHG-grens, dan is hij weer zoals ooit bedoeld.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:55 schreef Faraday01 het volgende:
Bij de VVD is de HRA nog heiliger dan defensie
Liever niet, dat is nou juist waarom kiezers zich vaak berooid voelen en op de PVV zijn gaan stemmen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:49 schreef mcmlxiv het volgende:
Laat Bontebal met het CDA maar een behoorlijk rechtse campagne voeren en daarmee maximaal kiezers van VVD en de extremisten afvangen, dan kan tijdens de onderhandelingen er een mooie middenkoers afgesproken worden.
Een drie partijen kabinet zou best wel fijn zijn. Heilige huisjes als de veestapel, hypotheekrenteaftrek, inbrengen bij echte efficiënte maatregelen rondom woningbouw en migratie lijkt mij handig.
Zomaar wat voorstellen:
- hypotheekrenteaftrek versneld afbouwen ten gunste van tariefsverlaging IB
- veestapel eenderde kleiner ten gunste van woningbouw
- totale migratie beoordelen en niet alleen asiel, goedkope arbeid weren
Klimaat en milieu serieus nemen is een even groot rechts als links belang. De maatregelen kunnen variëren, het belang niet.
Die 'premierwaardigheid' is best wat waard.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
Afhaken Wilders splijt kiezers, geen vertrouwen dat nieuw kabinet problemen oplost - https://nos.nl/l/2570184
Interessante uitkomsten.
quote:Ook in dit onderzoek komt weer naar voren dat CDA-voorman Bontenbal de populairste fractieleider van het land is. Hij krijgt gemiddeld een 6,4. Ver daarachter komen onder anderen Yesilgöz (5), Wilders (5) en Timmermans (4,3).
Dat is crimineel.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:55 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Er is geen beleid mogelijk wat PVV stemmers tevreden stelt. Je wordt namelijk PVV stemmer omdat je niet in staat bent zelf een succes van je eigen leven te maken. Dat gaat geen enkele politieke partij of kabinet oplossenquote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:09 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Liever niet, dat is nou juist waarom kiezers zich vaak berooid voelen en op de PVV zijn gaan stemmen.
Toch ook logisch. Bontenbal hoeft zich niet in allerlei bochten te wringen en heeft gekozen voor duidelijkheid (geen PVV). Dat staat natuurlijk veel beter dan die weifelachtigheid van Yesilgoz. Ik denk niet dat iemand haar nog op haar woord geloofs.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:05 schreef Perrin het volgende:
Ook interessant, een deel van 'fatsoenlijk rechts' binnen de VVD vindt het CDA van Bontenbal aantrekkelijk vergeleken met de huidige VVD.
[ afbeelding ]
Onzin, dat telt misschien voor een kleine kern van de PVV stemmers maar niet de 37 zetels aan stemmen die hebben gehaald. Als de PVV 1 ding heel erg goed kan is het inspelen op mensen die het vertrouwen in de politiek verliezen omdat partijen vaak het een beloven en het ander doen. Doet de PVV zelf ook maar dat terzijde.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:17 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Er is geen beleid mogelijk wat PVV stemmers tevreden stelt. Je wordt namelijk PVV stemmer omdat je niet in staat bent zelf een succes van je eigen leven te maken. Dat gaat geen enkele politieke partij of kabinet oplossen
En dat is exact wat Bontenbal wil:quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:26 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Laat het CDA maar gewoon de campagne voeren op de koers die ze willen regeren inplaats van de zoveelste bait & switch.
quote:Wij gaan niet streven naar het grootste aantal zetels bij de volgende verkiezingen, of de macht. Wij gaan proberen de beste versie van het CDA op tafel te leggen. Als daar vijf, tien of dertig zetels bij horen is dat prachtig.
“Dat betekent dat we ons niet meer constant aanpassen aan wat er in Den Haag gebeurt, of wat de kiezer precies wil horen. Wij laten zien hoe wij willen zijn.
Dit gelooft alleen niemand.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat is exact wat Bontenbal wil:
https://www.trouw.nl/poli(...)s-of-macht~bf084657/
[..]
Dat van de VVD-stemmers 60% liever niet ziet dat de VVD in een coalitie met GL/PvdA stapt en maar 34% zo denkt over weer in een coalitie met de PVV stappen vond ik ook vrij opvallend.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die 'premierwaardigheid' is best wat waard.
[..]
Nou ze slaan iig geen one-liners en populistische praat uit. Dat is al een hele opluchting als je het vergelijkt met PVV of VVD.quote:
Jawel, maar ook het CDA is natuurlijk niet vies van politieke strategie, zeker nu ze weer relevant dreigen te worden.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nou ze slaan iig geen one-liners en populistische praat uit. Dat is al een hele opluchting als je het vergelijkt met PVV of VVD.
Populistische extremisten zijn de uitvinders van sprookjes-campagnes, niet alleen PVV, maar ook BBB. Blijkbaar vinden miljoenen mensen dat fijn, ze stemmen tenslotte op die partijen. Geen enkele reden waarom midden-partijen daar niet gewoon aan mee kunnen doen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:26 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Doet de PVV zelf ook maar dat terzijde.
Van mij mogen ze het gefaseerd afschaffen maar de realiteit is dat de VVD daar nooit mee in gaat stemmen.quote:
Dat is onwaar, want ik geloof het wel. Zo zit Bontenbal al sinds hij in de Kamer zit in de race.quote:
Er zitten nu wel echt andere mensen:quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Jawel, maar ook het CDA is natuurlijk niet vies van politieke strategie, zeker nu ze weer relevant dreigen te worden.
En dat is echt te merken. Zo'n Vedder had onder het oude CDA echt niet zo'n eigen vrije rol gekregen in het landbouwdebat.quote:Hoe voorkomt u dat de christendemocratische ideologie verwatert zodra het CDA in een coalitie instapt?
“Daar zijn we zelf bij en dat laten we niet meer gebeuren. Er zitten andere mensen bij het CDA, geen machtsdenkers. Wij gaan nu echt selecteren op andere type CDA’ers, en op inhoud.”
Het is nogal een trendbreuk met al het CDA sinds Balkenende, ja. Ik moet het ook nog zien. En dan heb ik het vertrouwen in Bontenbal nog wel, maar het partijkader erachter kan roet in het eten gooien.quote:
Die 'losers' zijn gewoon normale mensen die meedraaien in de maatschappij en mogen meekijken hoe kabinetten op rij de grotere problemen in het land niet weten aan te pakken. Zou je aanraden daar de berichten eens over te lezen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:36 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Populistische extremisten zijn de uitvinders van sprookjes-campagnes, niet alleen PVV, maar ook BBB. Blijkbaar vinden miljoenen mensen dat fijn, ze stemmen tenslotte op die partijen. Geen enkele reden waarom midden-partijen daar niet gewoon aan mee kunnen doen.
Hopelijk blijven die losers die “het vertrouwen in de politiek zijn verloren” gewoon weer thuis waar ze horen. De politiek gaat niet jouw gebrek aan verdienvermogen, jouw verslaving, jouw ruzie met je buren, jouw onvermogen om mee te komen in zo ongeveer de meest eenvoudige maatschappij om mee te kunnen komen oplossen. Dat moet je zelf doen.
Je wantrouwen is begrijpelijk maar cynisme biedt ook geen oplossing.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:03 schreef Kickinalfa het volgende:
Heel vreemd is het toch niet dat mensen het vertrouwen verliezen?
Rutte 3/4 was niet geliefd, aftreden om het toeslagen schandaal om vervolgens in min of meer dezelfde samenstelling met dezelfde personen weer aan te treden.
Lijsttrekkers die vooral bezig zijn met soundbites.
Grote problemen worden niet opgelost.
Schijnbaar moet alles via Europa worden geregeld (kunnen we überhaupt nog iets beslissen over ons eigen land?).
Elke 3? jaar moeten we opnieuw naar de stembus.
Ergens is het ook wel apart dat hier een vertrouwen is dat een midden coalitie ineens wel iets oplost, want alle problemen die we nu hebben zijn namelijk ontstaan onder beleid van de midden coalitie.
En dan hebben we nu een kabinet wat weer niks voor elkaar krijgt terwijl je van de VVD/NSC wel iets had mogen verwachten.
https://fd.nl/politiek/15(...)_20250606&utm_term=Aquote:Het is dé grote vraag voor de VVD, maar partijleider Dilan Yesilgöz weet nog niet of ze opnieuw met Geert Wilders wil samenwerken. ‘Ik heb helemaal niets met zijn onbetrouwbare politiek.’
Het besef bij Dilan Yesilgöz daalt maandagavond in, op de werkkamer van Geert Wilders. De coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB heeft al vaak in crisissfeer overlegd, maar dit keer is het menens. PVV-leider Wilders eist een handtekening onder zijn tien asielmaatregelen. De samenwerking lijkt niet meer te redden.
‘Ik heb toen nog op de grote consequenties voor zijn achterban, en eigenlijk voor alle kiezers die op rechts beleid hebben gestemd, gewezen’, zegt Yesilgöz in gesprek met het FD. Het mocht niet baten. De VVD-partijleider belandde deze week in een politieke rollercoaster — van crisisoverleg naar kabinetsval naar Kamerdebat — en kreeg ook kritiek op de rol van de VVD en de keuze om met Wilders te regeren.
Waarom zette u niet gewoon een krabbeltje onder zijn tien punten?
‘Met zo’n onbetrouwbare partner, die het niet gaat om de inhoud, weet je één ding zeker: ik zit hier over twee weken weer, ik zit hier volgende maand weer. Waar ben ik dan mee bezig? Is dat betrouwbaar stabiel bestuur? Zo’n situatie gijzelt al het andere.’
U dacht: het is een keer klaar?
‘Nee, dat is het niet. Tekenen bij het kruisje klinkt als makkelijke oplossing, maar dan vraagt u mij terecht wat de betekenis en uitwerking van die punten is, en ik heb geen idee. Ik heb dat gesprek niet eens kunnen voeren. Een kabinet kan vallen op fundamentele verschillen. Dat is in het verleden vaker gebeurd en in het recente verleden was ik daar zelf bij. Dat is nog steeds geen fijn verhaal, maar dat kun je uitleggen. Nu was iedereen het gewoon eens.’
Dat recente verleden: de val van het kabinet‑Rutte IV over asiel nog geen twee jaar geleden. Het onderwerp stond centraal in de verkiezingscampagne die volgde. De dan kersverse VVD-leider sluit in die campagne samenwerken met de PVV niet langer uit. Beide factoren droegen volgens kenners bij aan de verkiezingszege van de partij van Wilders.
Die theorie klopt niet, zegt Yesilgöz. ‘Alsof de kiezer door het uitsluiten van de PVV massaal naar gevestigde partijen was gegaan. Dat is niet waar. Dat zou misschien kloppen als het alleen in Nederland was gebeurd, als je niet doorhebt wat op de wereld gebeurt, in Europa. Waarom wint het populisme? Het kan bijna niet anders dan dat de middenpartijen hebben gefaald. We hebben zo lang aan de knoppen gezeten. Als je mensen niet kunt laten zien: ik hoor je, ik ben er voor je, dit is wat ik lever, dan zoeken ze het ergens anders.’
De VVD verloor in 2023 veel kiezers aan de PVV. Hoe haalt u die mensen terug?
‘Geert Wilders heeft al een deel van dat werk gedaan door te laten zien dat hij hun stem niet waard is. Maar ik geloof heel erg dat het in de politiek vooral moet gaan over je eigen verhaal. Ik geloof echt dat mensen liever stemmen op een optimistisch, goed verhaal, dan op haat en wijzen naar de ander.’
De grote vraag is of de VVD opnieuw wil samenwerken met de PVV. Het leverde Yesilgöz deze week een spervuur aan vragen op. Ook VVD-leden willen het weten. Een deel heeft principiële bezwaren tegen de populistische PVV, wat voor onrust in de partij zorgde. Als het antwoord uitblijft, kan de vraag het congres van de liberalen op 14 juni overschaduwen. Discussies horen bij een volkspartij en zorgen dus niet voor ongemak, zegt Yesilgöz, die door het partijbestuur opnieuw voorgedragen is als lijsttrekker. Ze kan donderdagmiddag in het interview nog geen duidelijkheid geven.
Waarom niet?
‘Het is allemaal net gebeurd. Toen ik begon als leider heb ik gezegd: nieuwe ronde, nieuwe kansen, ik ga geen kiezer uitsluiten. Nu ik deze vraag weer krijg, moet ik echt even wegen. Dat heb ik in de rollercoaster van de afgelopen dagen nog niet kunnen doen. Ik zal er binnenkort wel mee komen hoor. Het is niet dat ik het nu in mijn achterzak heb en het u nog niet zeg. Ik moet het laten bezinken.’
In het debat over de kabinetsval clashte u met GroenLinks-PvdA. U klonk bijna harder tegen Frans Timmermans dan tegen Wilders.
‘Met Timmermans had ik geen coalitieafspraken, dus dan bots je vaker met elkaar. Maar dat is wel gewoon een normale partij. Zij hebben leden, zij nemen verantwoordelijkheid op hun manier. Qua beleid en politiek staan beide heel ver van mij als liberaal, maar op een heel andere manier. Een democratische partij tegenover een partij wier collega’s en bewindslieden op X moeten lezen dat het kabinet gevallen is. Dat is onvergelijkbaar. Geert Wilders heeft geen partij (de PVV heeft maar één lid, red.). Geert Wilders is een wegloper. Hij heeft laten zien dat een stem op hem een stem op zijn ego is. Ik heb helemaal niets met zijn politiek.’
Het is de tweede kabinetsval in nog geen twee jaar. In demissionaire periodes stelt een kabinet zich doorgaans bescheiden op. Er wordt gevreesd voor stilstand. Wat betreft de VVD niet op het gebied van migratie: het parlement zou snel moeten instemmen met de twee asielwetten die voormalig PVV-minister Marjolein Faber achterliet. De VVD wil dat het kabinet steun blijft zoeken in de Tweede Kamer voor beleid over woningbouw, defensie, stikstof en koopkracht.
Het bedrijfsleven schreeuwt om een stikstofoplossing. Kan dat zonder extra geld?
‘Er zit nog ¤5 mrd in de pot voor stikstof. En er moeten eerst goede plannen zijn, dan volgt het geld. Dit dossier is superingewikkeld, ook politiek.’
Een Kamermeerderheid, waaronder de VVD, wil dat de stikstofuitstoot daalt, ook als er pijnlijke keuzes nodig zijn. De BBB staat tegenover die meerderheid, maar is er niet meer mogelijk nu het kabinet gevallen is?
‘Als we met zijn drieën doorgaan en ons best doen om te zorgen dat er op heel veel onderwerpen vooruitgang is, dan vind ik ook dat het hoofdlijnenakkoord en de afspraken die we met zijn drieën hebben nog steeds de grondslag vormen.’
U wilt niet dat het defensiebeleid stilvalt. Waar moet de ¤16 mrd voor hogere defensie-uitgaven vandaan komen?
‘Als de nieuwe Navo-norm bekend wordt, is het goede nieuws dat je het geld niet de volgende dag hoeft te hebben. Maar in de basis zal ik altijd kijken waar het bij de overheid minder kan.’
Waar kan bezuinigd worden?
‘We moeten natuurlijk ons volgende verkiezingsprogramma nog samenstellen, maar we geven bijvoorbeeld heel veel geld uit aan ontwikkelingssamenwerking. Dat kan wat ons betreft minder.’
Die post heeft deze coalitie al bijna uitgekleed.
‘Dat is niet zo, en ik wil ook niet uitkleden. We geven gemiddeld veel meer uit dan andere Oeso-landen. Ik vind het interessant dat andere landen dat budget inzetten voor defensie-uitgaven.’
De overheid geeft het meest uit aan zorg en sociale zekerheid.
‘Los van defensie zullen we voor veel meer dingen geld nodig hebben. Als we de zorg niet beter organiseren, vliegen de kosten uit de bocht en moet één op de vier Nederlanders in de zorg gaan werken. Dat is niet realistisch. Ik zal nooit zeggen dat mensen het met minder zorg moeten kunnen doen, maar het kan soepeler en efficiënter.’
In de hele geschiedenis ging de belasting bij oorlogsdreiging omhoog. Kunt u dat dit keer uitsluiten?
‘Een belastingverhoging zal zeker niet mijn inzet zijn. Ik wil voorkomen dat we ondernemers beschouwen als een pinautomaat. Echt alles gaat richting de rekening van ondernemers en middengroepen. Dat wil ik anders.’
Volgens het IMF focust Nederland te veel op koopkracht en te weinig op investeringen. Doet u niet hetzelfde bij de middeninkomens?
‘Bij politieke onderhandelingen gaat het wel heel snel, ook door ons, over koopkracht. Terwijl ik het helemaal eens ben met de radicale keuze voor economische groei. Die maakt de VVD ook. We zijn superafhankelijk voor onze energie van Rusland, maar ook van China en de VS voor andere zaken. Voor onafhankelijkheid heb je een sterke economie nodig.’
Dus u gaat uzelf beheersen als het gaat om de koopkrachtplaatjes?
‘Ik ga mij in ieder geval heel erg richten op economische groei en investeringen. Koopkracht blijft ongelofelijk belangrijk. Statistisch en in tabellen kan iets verschillen van wat de mensen thuis ervaren. In de politiek moet je natuurlijk naar de tabellen kijken, maar je moet er intussen voor zorgen dat je niet stapelt met regels en lasten.’
Ja goh de Nederlandse kiezer is volstrekt achterlijk, net nog op de radio dat maar 60% de schuld van het klappen van het kabinet bij Wilders legt. Die andere 40 procent zouden nooit moeten mogen stemmen dan ben je echt niet in staat deze zaken op hun waarde te schatten. Maargoed die lui die op Wilders stemmen en klagen dat de politiek zo onbetrouwbaar is die hebben natuurlijk nogal boter op hun hoofd. Ze krijgen waar ze op stemmen een politicus die enkel liegt en zijn zakken vult en klagen dan dat alle politici zo zijn, dat is niet zo maar wel de politici waar de PVV er op stemt.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:49 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Die 'losers' zijn gewoon normale mensen die meedraaien in de maatschappij en mogen meekijken hoe kabinetten op rij de grotere problemen in het land niet weten aan te pakken. Zou je aanraden daar de berichten eens over te lezen.
https://www.nu.nl/politie(...)-tien-jaar-tijd.html
https://www.scp.nl/actuee(...)rtrouwen-in-regering
In 2022 lag het vertrouwen in politici op 21% en het vertrouwen in de politiek als geheel op 25% en in 2024 was 57% van mening dat het de verkeerde kant op gaat met het land.
Nog 40% te gaan dus totdat vrijwel iedereen het gesnapt heeft; De 20% die nog links stemt, laat maar zitten.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja goh de Nederlandse kiezer is volstrekt achterlijk, net nog op de radio dat maar 60% de schuld van het klappen van het kabinet bij Wilders legt.
De gelegenheidsdemocraat spreekt.quote:Die andere 40 procent zouden nooit moeten mogen stemmen dan ben je echt niet in staat deze zaken op hun waarde te schatten. Maargoed die lui die op Wilders stemmen en klagen dat de politiek zo onbetrouwbaar is die hebben natuurlijk nogal boter op hun hoofd. Ze krijgen waar ze op stemmen een politicus die enkel liegt en zijn zakken vult en klagen dan dat alle politici zo zijn, dat is niet zo maar wel de politici waar de PVV er op stemt.
Je bedoelt die HRA die bij de VVD "stond als een huis" ?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:55 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zei. Of het was een ander, of je citeert me verkeerd.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 19:37 schreef phpmystyle het volgende:
Tijdje geleden wierp @:hanca mij voor de voeten dat een hoger wmjl er toe zou kunnen leiden dat jongeren misschien hun opleiding niet afmaken.
Valt nog maar te bezien als ze weer in een sleutelrol belanden.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zitten nu wel echt andere mensen:
[..]
En dat is echt te merken. Zo'n Vedder had onder het oude CDA echt niet zo'n eigen vrije rol gekregen in het landbouwdebat.
Enorm cynische politiek door verder te willen korten op ontwikkelingssamenwerking.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:39 schreef nostra het volgende:
[..]
https://fd.nl/politiek/15(...)_20250606&utm_term=A
Dilan past wat 'strategische ambiguïteit' toe. Niet te vroeg in je kaarten laten kijken, begrijpelijk.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:39 schreef nostra het volgende:
[..]
https://fd.nl/politiek/15(...)_20250606&utm_term=A
Hoezo? Dan gaan ze compromissen sluiten, dat noemt Bontenbal ook. Maar dat is wat anders dan de rare machtspolitiek onder Verhagen en Hoekstra.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 19:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Valt nog maar te bezien als ze weer in een sleutelrol belanden.
Ja, daarvoor heb je cao met loonschalen en je bent daar zelf natuurlijk bij.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 19:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zei. Of het was een ander, of je citeert me verkeerd.
Ik heb alleen gezegd dat het logisch is dat studenten met bijbaantjes een ander minimumloon hebben dan mensen die een opleiding hebben afgerond.
De uitgaven van een 18 jarige of 16 jarige zijn absoluut niet hetzelfde als die van een 21 jarige. Dat is gewoon echt onzin.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 19:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja, daarvoor heb je cao met loonschalen en je bent daar zelf natuurlijk bij.
Hier gaat het erover dat als je koffie serveert, vakken vult, of iets anders doet dat je anders beloond wordt als je 18 bent of 21. De uitgaven zijn veelal wel hetzelfde.
Het slaat niet als een tang op een varken, jij beseft je blijkbaar niet hoeveel mensen met een afgeronde opleiding minimumloon krijgen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 19:47 schreef phpmystyle het volgende:
Tjah, als je het punt hier niet begrijpt en vervolgens een vergelijking maakt die als een tang op varken slaat
Laat dan ook maar.
Probleem is dat een 18 of 21 jarige vaak hetzelfde doet en dezelfde kwaliteit en kwantiteit levert. Een 16 jarige weet ik niet, maar dat haal jij aan. Niet ik.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 19:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Van mij mag, nee moet dat minimumloon omhoog. Maar daarbij is en blijft onderscheid tussen 16, 18 en 21 jarigen gewoon gerechtvaardigd.
Er zijn veel meer 16 jarigen die voor het WMJL werken dan 18 jarigen. Dus het gaat juist over 16 jarigen. De vakkenvullers, kassa-weekendhulpen e.d. die wat bij verdienen naast hun studie. Moeten die het gewone loon krijgen, krijgen ze gewoon geen baan meer. Geen bedrijf dat een 16 jarige gaat betalen alsof het een opgeleide 21 jarige is.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 19:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Probleem is dat een 18 of 21 jarige vaak hetzelfde doet en dezelfde kwaliteit en kwantiteit levert. Een 16 jarige weet ik niet, maar dat haal jij aan. Niet ik.
Het is maar een peiling he.quote:
Inderdaad, precies wat ik ook denk. Wilders zou oh zo graag landelijk de dictator zijn die hij bij de PVV is. Maar in Nederland coalitieland kan hij zijn dictatoriale ei niet kwijt en blies daarom het kabinet op.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:50 schreef Toby56 het volgende:
Het is niet voor niets een natte droom voor iemand als Geert Wilders om ook zo te mogen 'besturen' als Trump.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |