Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Op donderdag 27 februari 2025 17:43 schreef pkaiser het volgende: hier zal dan nog ongeveer de helft van het geld terug komen door deze overname (project bij GVE)
Volgens mij is de 2e hypotheekhouder meestal afhankelijk van de 1e hypotheekhouder. Soms/Meestal? wordt afgesproken dat de 2e hypotheekhouder niet zelfstandig uitwinning kan doen. In veruit de meeste situatie zien we ondernemers die zelf ook inzien dat bij een default het huis het beste zelf verkocht kan worden ivm hogere verkoopopbrengst. Dat lost het probleem zich meestal vanzelf op.
Gister meldde ik hier al dat de laatste 5 openstaande termijnen van de orchidee kweker waren afgelost. In de update halverwege deze maand werd al aangegeven dat deze lening plus nog een 2e lening eind februari zouden worden afgelost. Vandaag ontving ik de update van de afwikkeling daarvan.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier is dus de woning verkocht met genoeg overwaarde om beide leningen af te kunnen lossen. In de eerdere update van 14 februari stond niet dat de woning zou worden verkocht, aleen dat er afgelost zou worden. In de pitch van deze lening was sprake van een 2e hypotheek op het bedrijfsmatig onroerend goed inclusief bedrijfswoning. Of het ook deze bedrijfswoning is die (los) van het bedrijfspand is verkocht wordt me niet duidelijk. De ondernemers en debiteurs zijn 2 broers en die zullen ieder een woning hebben (of hebben gehad). Daarnast is (of was?) de vader ook nog aandeelhouder. Maar eerlijk gezegd maakt het me niet uit welke woning nu verkocht is, mijn lening is volledig afgelost.
[..] Dat valt mij niet tegen. Ik had de hele lening al afgeschreven.
ik ook. Ben wel benieuwd of ze nog iets doen met de directeur. Deze had getekend voor hoofdelijke aansprakelijkheid. Was wel een kale kip volgens mij en daar valt niet veel van te plukken, maar wordt toch een keer tijd dat GvE wat uitleg gaat geven. Dat we het uit het nieuws moeten lezen en niet zelf geinformeerd worden, vind ik een vreemde gang van zaken
[..] Het is allemaal de schuld van de crowdfunders, die wilden namelijk. aflossing i.p.v. tegoedbonnen.....
Dit is wel echt exemplarisch voor hoe projecten vaak gaan bij CAN. De zaken gaan minder dan verwacht en er wordt door de ondernemer eenzijdig besloten (wat volgens de overeenkomst helemaal niet kan) dat een deel van de lening later of helemaal niet wordt terugbetaald, al dan niet met wat "compensatie" in de vorm van tegoedbonnen of iets dergelijks. En als investeerders dan, alvorens zomaar akkoord te gaan met verlies van een aanzienlijk deel van hun investering, vragen om wat feitelijke onderbouwing van de financieele problemen, dan wordt er niet thuis gegeven.
Het verbaast me trouwens dat, met de huidige striktere regelgeving rond CF, het CAN nog steeds wordt toegestaan om door te gaan met hun praktijk van het ophalen van grote bedragen (vaak vele tonnen) zonder enige vorm van zekerheid voor investeerders en/of enige inspanningsverplichting van de kant van het platform als het misloopt. En dan ook nog tegen een niet-marktconforme rente...
[ Bericht 7% gewijzigd door OpDieFiets op 28-02-2025 10:50:04 ]
[..] Het is allemaal de schuld van de crowdfunders, die wilden namelijk. aflossing i.p.v. tegoedbonnen.....
Idd. Vreemde generaliserende denkwijze ook: “ Er wordt nu in de media gedaan alsof we hun leven afgepakt zouden hebben. Maar je wordt geen crowdfunder, omdat je rijk wilt worden. Je vindt het een sympathiek bedrijf en je houdt van onze producten. ”.
Er zijn eerlijk gezegd maar weinig projecten waarbij ik naast investeerder tevens klant ben.
[..] Idd. Vreemde generaliserende denkwijze ook: “ Er wordt nu in de media gedaan alsof we hun leven afgepakt zouden hebben. Maar je wordt geen crowdfunder, omdat je rijk wilt worden. Je vindt het een sympathiek bedrijf en je houdt van onze producten. ”.
Er zijn eerlijk gezegd maar weinig projecten waarbij ik naast investeerder tevens klant ben.
Wat mij vooral stoort (ik zit niet in het project hoor) is de reactie als er om cijfers wordt gevraagd om te onderbouwen dat datgene wat ze zeggen ook de werkelijkheid is. Daar vraagt elke financier om, bij een bank mag je elk kwartaal gewoon cijfers inleveren en als het ze niet zint ondernemen ze actie.
Ach ja: Als je blauwe ogen hebt moet de crowd lender je gewoon geloven. Bedrijfscijfers mag je niet zien als je je geld niet terug krijgt. Crowd lending is ontwikkelings hulp voor dit BN koppel, huur betaal je maar crowd fundering liefde werk oud papier.
,,Er wordt nu in de media gedaan alsof we hun leven afgepakt zouden hebben. Maar je wordt geen crowdfunder, omdat je rijk wilt worden. Je vindt het een sympathiek bedrijf en je houdt van onze producten. Dat gezegd hebbende, lag er dus een voorstel dat meer dan redelijk was.” De groep die volgens haar nu stampij maakt, heeft dat voorstel geweigerd. ,,Ze wilden vervolgens ook onze bedrijfscijfers inzien, maar waarom zouden we die geven?”
[..] Ach ja: Als je blauwe ogen hebt moet de crowd lender je gewoon geloven. Bedrijfscijfers mag je niet zien als je je geld niet terug krijgt. Crowd lending is ontwikkelings hulp voor dit BN koppel, huur betaal je maar crowd fundering liefde werk oud papier.
,,Er wordt nu in de media gedaan alsof we hun leven afgepakt zouden hebben. Maar je wordt geen crowdfunder, omdat je rijk wilt worden. Je vindt het een sympathiek bedrijf en je houdt van onze producten. Dat gezegd hebbende, lag er dus een voorstel dat meer dan redelijk was.” De groep die volgens haar nu stampij maakt, heeft dat voorstel geweigerd. ,,Ze wilden vervolgens ook onze bedrijfscijfers inzien, maar waarom zouden we die geven?”
Robert heeft een nieuw tv-concept. Heel Holland Zakt.
De groep die volgens haar nu stampij maakt, heeft dat voorstel geweigerd. ,,Ze wilden vervolgens ook onze bedrijfscijfers inzien, maar waarom zouden we die geven?”
En dan in de laatste alinea:
quote:
De Winkel: ,,Geloof me, er is geen geld. Zelfs het geld dat binnenkwam van de televisie is gebruikt om onder andere deze compensatieregeling te voldoen. Hebben jullie onze jaarrekeningen gezien? Ik denk dat mensen zouden schrikken als ze weten waar wij hier elke dag voor werken. We hebben ons stinkende best gedaan om het allemaal zo goed mogelijk te doen.”
Nee, die jaarrekeningen hebben ze niet gezien want de cijfers willen de ondernemers niet geven.
Waar het m.i. ook al jaren een beetje mis gaat is de terminologie die we met zijn alle gebruiken.
Zelf heb ik het ook al heel vaak in mijn familie en vrienden kring gemerkt. Als je zegt dat je geld stopt in crowdfunding dan denken mensen al snel aan een schenking, dat je er producten voor terug krijgt of dat iemand geld ophaalt voor een buitenlandse operatie of zo iets.
Zelf gebruik ik dan ook vooral de naam crowdfinance. Wij bespreken hier m.i. ook vooral crowdfinance projecten. De CAN projecten worden hier over het algemeen ook niet besproken omdat toch vaak een beetje projecten zijn die een beetje inhangen tussen crowdfunding en crowdfinance en daarbij hoef je als het misloopt weinig tot niks te verwachten van het platform. Zelf ben ik dan ook een beetje allergisch voor de CAN projecten en ik heb er ook nog nooit iets meegenomen.
Robčrt van Beckh*ven en zijn vrouw Pirjo de Wi*kel zijn huilebalken die gewoon de gemaakte afspraken moeten nakomen en anders netjes (financiële) verantwoording moeten afleggen. Kunnen ze het echt niet betalen dan kan je altijd kijken of er iets te regelen is en anders moeten ze faillissement aanvragen en dan kan de curator uitzoeken hoe e.e.a. ervoor staat. Maar voorlopig draaien ze nog lekker door. Het zag er trouwens allemaal netjes uit want ik het de toko wel eens gezien. Ze zitten namelijk in het pand waar Collin vroeger ook gevestigd was. Ik meen mij te herinneren dat ik in het verleden ergens gelezen hebt dat Van Beckhoven ook heeft zitten rommelen met overhevelen van inboedel van de ene naar de andere juridische entiteit dus zuivere koffie is het vermoedelijk niet.
Zwart Janstraat 102AB en Zegwaardstraat 2 Rotterdam LIVE 2 maart 2025 om 15.00 uur
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Zwart Janstraat 102AB en Zegwaardstraat 2 in Rotterdam. Je kunt vanaf 2 maart 2025 om 15.00 uur investeringen toezeggen. De looptijd bedraagt 16 maanden. De LTV van het pand is in totaal 85% van ¤ 1.100.000 van de marktwaarde in verhuurde staat na verbouwing.
Het betreft een combinatiepand met een bedrijfsruimte op de begane grond met daarboven 2 bovenwoningen waarvan er in 1 bovenwoning 3 studio's worden gerealiseerd. Het object is gelegen in het Oude Noorden en staat bekend als kindvriendelijke, afwisselend en dynamische wijk. Het combinatiepand ligt aan de winkelstraat met een levendige sfeer. Goede verbindingen naar het centrum van Rotterdam.
Als ik zo de foto's bekijk is dit gebouw inderdaad wel aan een opknapbeurt toe. Wat een puinhoop binnen en het houtwerk buiten. Afijn Ilyas zal wel weten waar hij aan begint. Hij heeft al meer OG hier bij SIG gefinancierd maar ook afgelost. Denk dat ik deze maar oversla gezien de staat van het gebouw.
Heb er naar gekeken maar ik kon geen huidige waarde vinden, er is nog geen vergunning en ik vond de taxatiewaardes na verbouwing wel erg hoog, vooral voor de beide kerkerkamertjes. Ik kwam op funda een vergelijkbaar Amsterdams souterrain-appartement tegen, 10% duurder maar wel twee keer zo groot. Ik vond het te lastig het risico in te schatten, met wat meer informatie had ik misschien wel geďnvesteerd.
[..] Weet iemand waarom er geen Schijf 3 bij dit project is?
De totale lening blijft onder de 85% van de waarde. Schijf 3 is voor het gedeelte daarboven. Zie ook bij "Veelgestelde vragen" onder "Wat zijn de huidige rentetarieven"
Ik ken de apothekerswereld redelijk goed en maak mij daarom geen zorgen over die eerste 500K. Daarna is de LTV zo goed dat ik het zeker wel aandurf.
Ik vind t wel een hele aparte carričre move........ van de pillen en poeders naar een vakantiepark.....klinkt een beetje als een midlife crisis. Maar goed hij doet het al 5 jaar met goede resultaten dus geef hem ook het voordeel van de twijfel.
Bericht ontvangen van GVE, ook al is het triest dat de geldnemer ziek geworden is en gemeend heeft te moeten stoppen met haar zaak. Er is nog wel een openstaande som, daar is door haar familie een crowdfund actie voor opgezet maar het is blijkbaar alleen gelukt op dit moment op een paar rente termijnen uit het verleden in te lossen. Ben benieuwd hoe het verder gaat verlopen qua aflossing o.a. de voorraad was compleet verpand en er is een borgsteller.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 10% gewijzigd door Januit op 01-03-2025 11:44:43 (quote lukte niet op mobiel) ]
Nieuwe HCN Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Fat Phill's Nieuwegein. Op dit project wordt 8% rente geboden met een looptijd van 48 maanden. Maandag 3 maart om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.
[..] Waar het m.i. ook al jaren een beetje mis gaat is de terminologie die we met zijn alle gebruiken.
Zelf heb ik het ook al heel vaak in mijn familie en vrienden kring gemerkt. Als je zegt dat je geld stopt in crowdfunding dan denken mensen al snel aan een schenking, dat je er producten voor terug krijgt of dat iemand geld ophaalt voor een buitenlandse operatie of zo iets.
Zelf gebruik ik dan ook vooral de naam crowdfinance. Wij bespreken hier m.i. ook vooral crowdfinance projecten. De CAN projecten worden hier over het algemeen ook niet besproken omdat toch vaak een beetje projecten zijn die een beetje inhangen tussen crowdfunding en crowdfinance en daarbij hoef je als het misloopt weinig tot niks te verwachten van het platform. Zelf ben ik dan ook een beetje allergisch voor de CAN projecten en ik heb er ook nog nooit iets meegenomen.
Robčrt van Beckh*ven en zijn vrouw Pirjo de Wi*kel zijn huilebalken die gewoon de gemaakte afspraken moeten nakomen en anders netjes (financiële) verantwoording moeten afleggen. Kunnen ze het echt niet betalen dan kan je altijd kijken of er iets te regelen is en anders moeten ze faillissement aanvragen en dan kan de curator uitzoeken hoe e.e.a. ervoor staat. Maar voorlopig draaien ze nog lekker door. Het zag er trouwens allemaal netjes uit want ik het de toko wel eens gezien. Ze zitten namelijk in het pand waar Collin vroeger ook gevestigd was. Ik meen mij te herinneren dat ik in het verleden ergens gelezen hebt dat Van Beckhoven ook heeft zitten rommelen met overhevelen van inboedel van de ene naar de andere juridische entiteit dus zuivere koffie is het vermoedelijk niet.
Nog wat achtergrond informatie welke ik toevallig tegen kwam:
Bedrijf zat in de startfase in hetzelfde pand als Collin. Laatste is inmiddels verhuisd naar een groter pand in Oisterwijk. Destijds was een beetje vreemd artikel over van Beckhoven en Collin: https://www.brabantsdagbl(...)ussenkomst~ae5d7863/
[..] Bedrijf zat in de startfase in hetzelfde pand als Collin. Laatste is inmiddels verhuisd naar een groter pand in Oisterwijk. Destijds was een beetje vreemd artikel over van Beckhoven en Collin: https://www.brabantsdagbl(...)ussenkomst~ae5d7863/
Het doet vermoeden dat Robčrt bij Collin niet door de ballotagecommissie is gekomen Als dat zo is dan heeft Collin het goed ingeschat, al konden ze natuurlijk toen de coronapandemie niet voorzien, maar die crisis lijkt eerder het laatste zetje te zijn geweest dan de oorzaak.
De hoge energieprijzen door de oorlog in Oekraďne waren voor iedere bakkerij rampzalig, maar dat was pas vanaf 2022.
[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 02-03-2025 09:41:58 ]
Nou zit ik zelf in lening 1, dus ik dacht heb ik mail hiervan over het hoofd gezien? Maar een simpele zoekopdracht geeft alleen maar resultaten uit 2021...
Nou zit ik zelf in lening 1, dus ik dacht heb ik mail hiervan over het hoofd gezien? Maar een simpele zoekopdracht geeft alleen maar resultaten uit 2021...
Ik zit ook in deel 1, maar geen mail gehad over deel 2. Denk dat deze in een heel selecte innercrowd groep is gefund. Weet ook niet of ik deel 2 meegenomen had.
[..] Ik zit ook in deel 1, maar geen mail gehad over deel 2. Denk dat deze in een heel selecte innercrowd groep is gefund. Weet ook niet of ik deel 2 meegenomen had.
Dat zal zo zijn ja........ ik dacht al dat ik had zitten slapen die dag ervoor. Maar ben dus niet de enige.
Ik had deze wel meegenomen, minimaal voor het bedrag dat op die oude lening al was betaald. De ontvangen cashflow was 44%, dus het risico was er al flink uitgelopen en men heeft nooit een termijn gemist.
[..] Dat zal zo zijn ja........ ik dacht al dat ik had zitten slapen die dag ervoor. Maar ben dus niet de enige.
Ik had deze wel meegenomen, minimaal voor het bedrag dat op die oude lening al was betaald. De ontvangen cashflow was 44%, dus het risico was er al flink uitgelopen en men heeft nooit een termijn gemist.
Eens. Ook in de eerste lening maar geen mail gekregen.
[..] Eens. Ook in de eerste lening maar geen mail gekregen.
Inderdaad jammer dat we niet de kans hebben gekregen als investeerders van hetveerste uur. Mijn vrouw en dochter hebben nog een nachtje doorgebracht in zo'n tiny house. Ze vonden het toen best aardig opgezet.
[..] Loopt niet erg door, de matige fotos maakt investeerders niet erg enthousiast. Of iedereen is carnaval vieren...alaaf!
IIyas vindt het zelf van niet: "En moet zeggen dat dit ook een pareltje is" Maar dit is copy paste van zijn verhaaltje. Hij moet alleen de leeftijd van zijn dochter steeds aanpassen.
PS. De Zwart Jansstraat is buurt met ernstige paalrot. Da's toch wat anders dan parels.
Houdewind en Almere allebei basis meegenomen. Ik zit al vrij fors in die diverse Opslagmannen maar er is, sinds de laatste, goed afgelost dus dan moet het maar weer kunnen
[..] Houdewind en Almere allebei basis meegenomen. Ik zit al vrij fors in die diverse Opslagmannen maar er is, sinds de laatste, goed afgelost dus dan moet het maar weer kunnen
Almere idem basis, evenwel invest door 486911 van 267,5k en nog eentje van 50k. (CCF fondsje?) 1e Fat Phills bij HCN basis meegenomen
[..] Almere idem basis, evenwel invest door 486911 van 267,5k en nog eentje van 50k. (CCF fondsje?) 1e Fat Phills bij HCN basis meegenomen
Vind het vooral interessant bij Opslagman dat hij in rente omlaag gaat van 8% vorige project, naar 7,5%. Dat betekent dus dat hij vertrouwen in heeft dat het snel volloopt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Staat GVE in de lokale scheepsvaarkrant ofzo?
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Friedman on Donahue
Hmm, 7,5 is wel wat matig. Bijna goed op mijn bek gegaan met Boxx obligaties, dat geld toen toch ergens anders in gestopt. Daarentegen ken ik Allsafe (ook financieel) goed en dat loopt als een trein. Wel het gevoel dat die self-storage hype op een gegeven moment ten einde moet gaan lopen, afgezien van locatie-locatie-locatie heb je geen USP meer en wordt het een prijsvechtersmarkt (of is dat het al).
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Friedman on Donahue
[..] Vind het vooral interessant bij Opslagman dat hij in rente omlaag gaat van 8% vorige project, naar 7,5%. Dat betekent dus dat hij vertrouwen in heeft dat het snel volloopt.
De lening die hier geherfinancierd wordt zat op 6,00%. Zat in de eerste lening wel, of ik ga deelnemen aan deze nieuwe ga ik de komende uurtjes eens over nadenken.
16:13uur, ik laat hem lopen. Vind de rente te mager in combinatie met ophoging van de lening en geen nieuwe taxatie. Daarnaast is het bedrijf wel heel erg gefinancierd en wordt nu weer extra financiering opgenomen.
[ Bericht 12% gewijzigd door Ricky86 op 03-03-2025 16:13:59 ]
[..] De lening die hier geherfinancierd wordt zat op 6,00%. Zat in de eerste lening wel, of ik ga deelnemen aan deze nieuwe ga ik de komende uurtjes eens over nadenken.
Totaalbedrag was toen 2500k (ltv bij aanvang 63%) , nu 3000k (ltv bij aanvang 75%) er is geen nieuwe taxatie beschikbaar. Ergens in 2023 was het percentage 8% voor een project met een stuk eigen inbreng (en een ltv van 72% tot 51% afhankelijk van uitgangspunten) , dan voelt die 7.5% wel wat mager.
[..] Totaalbedrag was toen 2500k (ltv bij aanvang 63%) , nu 3000k (ltv bij aanvang 75%) er is geen nieuwe taxatie beschikbaar. Ergens in 2023 was het percentage 8% voor een project met een stuk eigen inbreng (en een ltv van 72% tot 51% afhankelijk van uitgangspunten) , dan voelt die 7.5% wel wat mager.
Is er een aannemelijke reden dat de waarde tov de oude taxatie gedaald zou kunnen zijn?
Binnenkort zal er nog wel een herfinanciering aankomen gezien Opslagman Zoetermeer B.V. begin april ook afloopt.
De onderneming heeft zich wel bewezen. Het onderpand zal bij een faillissement niet snel verkocht zijn maar met een bezettingsgraad van 93% zal een ander er wel brood in zien. Het lijkt me dat de opslaghokjesmarkt niet binnen 3 jaar instort (en anders mag je me citeren ). De rente is mij ook wat laag maar beter dan het geld op de bankrekening laten staan marineren. En ik ben weer een stapje dichterbij diamant.
Toevoeging: Ik vind de winstcijfers in de EBI niet echt denderend. Half miljoen verlies in 2023, 2024 raar jaar wegens verkoop van een vestiging en een prognose voor 2025 die net aan positief is. De gelinkte D&B KVK cijfers in de EBI beslaan de jaren 2020-2022 dus zijn niet actueel.
[ Bericht 8% gewijzigd door Zomaarevenkijken op 03-03-2025 18:16:00 (toevoeging) ]
[..] Is er een aannemelijke reden dat de waarde tov de oude taxatie gedaald zou kunnen zijn?
Binnenkort zal er nog wel een herfinanciering aankomen gezien Opslagman Zoetermeer B.V. begin april ook afloopt.
De onderneming heeft zich wel bewezen. Het onderpand zal bij een faillissement niet snel verkocht zijn maar met een bezettingsgraad van 93% zal een ander er wel brood in zien. Het lijkt me dat de opslaghokjesmarkt niet binnen 3 jaar instort (en anders mag je me citeren ). De rente is mij ook wat laag maar beter dan het geld op de bankrekening laten staan marineren. En ik ben weer een stapje dichterbij diamant.
Of de waarde van het vastgoed is gedaald weet ik niet, maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet. Aan de andere kant verwacht ik ook niet dat het ineens fors veel meer waard is geworden, hooguit als je gaat rekenen obv verhuurde waarde maar dat noem ik dan de papieren werkelijkheid.
Wat mij dus wel wat verbaasd is dat bij een lening van 3 miljoen (vorige voor hetzelfde pand was 2.5 miljoen) er geen nieuwe taxatie is en dat ccf daar blijkbaar ook niet om vraagt en gewoon uitgaat van de waarde van 3 jaar geleden. Ik ken geen financiers van zakelijk vastgoed die dat zomaar accepteren en dan ook nog 20% meer uitlenen dan 3 jaar geleden. Ik voorzie niet dat de selfstoragemarkt zomaar ineens in elkaar zal storten, daar zal op een of andere manier altijd wel een markt voor blijven ook al is er afgelopen tijd (box?) ook wel het een en ander mis gegaan (maar daar ken ik geen details van), er zijn ook partijen die er volgens mij een goede boterham aan verdienen. Tenslotte is de herfinanciering wel erg krap/laat gestart, 5/3 moet oorspronkelijke afgelost worden, iets eerder met herfinanciering starten had wat mij betreft wel gemogen. Ook dat hoeft natuurlijk helemaal niets te zeggen, maar al die kleine speldeprikjes/dingetjes bij elkaar geven mij niet direct een enthousiast gevoel en bij twijfel niet inhalen is mijn utgangspunt, er komt altijd weer wel wat beters. (en ik hoor graag in de toekomst dat ik ongelijk had, want dat betekent dat het voor iedereen goed is verlopen)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Ik zal daarin vast niet de enige zijn. Voor mij een beetje zorgelijk want ik zit er, voor mijn begrippen, best dik in. Dit betreft de laatste aflossingsvrije termijn. Als er nu al problemen ontstaan, dan gaat het nog een hobbelige rit worden.
[..] Totaalbedrag was toen 2500k (ltv bij aanvang 63%) , nu 3000k (ltv bij aanvang 75%) er is geen nieuwe taxatie beschikbaar. Ergens in 2023 was het percentage 8% voor een project met een stuk eigen inbreng (en een ltv van 72% tot 51% afhankelijk van uitgangspunten) , dan voelt die 7.5% wel wat mager.
* Sinds de eerste lening zijn er 62 units bijgekomen dus de capaciteit is met ruim 11% gestegen. De bezetting is gestegen van 84% naar 93%. Dit pand is hun kroonjuweel. Ik ben geen taxateur maar dat het o/g in waarde gestegen is lijkt me geen wilde aanname.
* Ik zit zelf in Almere deel 1 dus voor mij is het vooral een kwestie van doorrollen tegen rente die 1,5% hoger is.
* Junior heeft een erfenis tegoed van 13 mio (eventueel met andere famileleden samen). Dat maakt de borgstelling van 500K extra relevant m.i. De familie zit er heel warmpjes bij al zit dat vermogen natuurlijk wel grotendeels vast in stenen.
* Dat het pand in Amsterdam zo lucratief verkocht is, zegt wellicht ook iets over de stille reserves die in de andere locaties zitten.
* Het klopt dat er veel schuld in de winkel zit, maar dat is, zover ik kan zien, hoofdzakelijk schuld aan die familievennootschap, waarvan hij nu al 1% bezit en later de rest bij de erfenis (of een deel).
[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 03-03-2025 20:20:57 ]
Op maandag 3 maart 2025 20:51 schreef lykkefund het volgende: Nog geen bericht gezien van Collin, maar plotseling vervroegde aflossing van gezinshuis W*he zie ik net in de wallet.
Wat gek. Ik zit daar ook in, maar zie niks van een (vervroegde) aflossing
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen. (Roos Vonk)
[..] Wat gek. Ik zit daar ook in, maar zie niks van een (vervroegde) aflossing
Dat is vreemd ja, ze hebben er toch maar 1 dacht ik (die nog ruim 2jr te gaan had). Termijn 32 staat er in mijn wallet, nou maar hopen dat het geen vergissing is en dat ik morgen weer mijn administratie moet aanpassen.
[..] Dat is vreemd ja, ze hebben er toch maar 1 dacht ik (die nog ruim 2jr te gaan had). Termijn 32 staat er in mijn wallet, nou maar hopen dat het geen vergissing is en dat ik morgen weer mijn administratie moet aanpassen.
In de details van het project zie ik idd de aflossing wel staan. In mijn wallet nog niet. Datum staat op vandaag. Lijkt dus wel te kloppen 🫣
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen. (Roos Vonk)
[..] Dat is vreemd ja, ze hebben er toch maar 1 dacht ik (die nog ruim 2jr te gaan had). Termijn 32 staat er in mijn wallet, nou maar hopen dat het geen vergissing is en dat ik morgen weer mijn administratie moet aanpassen.
De vervroegde aflossing is geen foutje. Het onderpand stond eind vorig jaar te koop:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gelet op de rente van 6,5% vind ik deze vervroegde aflossing wel prima.
SiG. Voerendaal, Kerkplein 78 Heb twee accounts, Bij de ene is schijf 1A wel bijgeschreven, bij het andere account 1A niet. Erg vreemd. Graan voor Visch is niet bijgeschreven.
Op maandag 3 maart 2025 21:45 schreef zeeland6 het volgende: SiG. Voerendaal, Kerkplein 78 Heb twee accounts, Bij de ene is schijf 1A wel bijgeschreven, bij het andere account 1A niet. Erg vreemd. Graan voor Visch is niet bijgeschreven.
Roermond Begij***nhof 24a-1aP ontbreekt ook.
Voerendaal Kerk**plein 74 en 78
En Fred**erik Hendrik50 maar dat komt wel goed na de herfinanciering.
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 03-03-2025 23:37:41 ]
[..] Is er een aannemelijke reden dat de waarde tov de oude taxatie gedaald zou kunnen zijn?
Toevoeging: Ik vind de winstcijfers in de EBI niet echt denderend. Half miljoen verlies in 2023, 2024 raar jaar wegens verkoop van een vestiging en een prognose voor 2025 die net aan positief is. De gelinkte D&B KVK cijfers in de EBI beslaan de jaren 2020-2022 dus zijn niet actueel.
Ook mooi dat ze de verkoop vestiging in 2024 niet apart noemen maar in mindering brengen op de kosten. Oftewel, wat was nu het resultaat zonder de verkoop...
SPOILER
Ondanks mijn niet al te beste ervaring met slagerijen en de vrij krappe rentevergoeding wil ik deze wel voor mijn basisbedrag meenemen.
* Persoonlijk lijkt het mij wel een hele grote investering voor dit pand. * Zo te lezen staat het bedrijf goed aangeschreven * Onderpand zit op een zo te zien nette plek * 20 jaar ervaring * Woonhuis ziet er oké uit en waarde lijkt in overeenstemming met omliggende panden
[ Bericht 12% gewijzigd door Horsemen op 04-03-2025 11:55:04 ]
De afgelopen jaren was de handel in zonnepanelen natuurlijk super goed maar klaarblijkelijk heeft hij die periode niet gebruik om een spaarpot op te bouwen. Nu dus weer starten met vooral schulden en dan hopen dat hij de AFM vergunning binnen hengelt. De 2e hypotheek zou voldoende moeten zijn om te zorgen dat centjes uiteindelijk wel terugkomen en het onderpand ziet er verder oké uit. Zelf denk ik niet dat ik hem meeneem.
[ Bericht 39% gewijzigd door Horsemen op 04-03-2025 12:48:34 ]
Berkenwoudestraat 17 Rotterdam LIVE 6 maart 2025 om 11.30 uur
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Berkenwoudestraat 17 in Rotterdam. Je kunt vanaf 6 maart 2025 om 11.30 uur investeringen toezeggen. De looptijd bedraagt 36 maanden. De LTV van het pand is in totaal 39% van ¤ 770.000 van de marktwaarde in verhuurde staat.
Het betreft een nog te realiseren kinderdagverblijf met een bedrijfsruimte. Het object is gelegen op bedrijventerrein Hordijk-West. Parkeren is mogelijk op eigen terrein. Alle dagelijkse voorzieningen bevinden zich in de buurt. Het object is goed te bereiken met de auto, de fiets en met het openbaar vervoer.
NW SIG Berkenwoudestraat 17 LIVE 6 maart 11.30 uu met opvallend zinnetje, en eigen inbreng van 8k = mager + p;lus hadden ze voor de foto's de boel wel een bietje kennen ruimen..toch, ff goed googlen nog
SPOILER
Op dinsdag 4 maart 2025 11:59 schreef peterc het volgende: NW SIG Berkenwoudestraat 17 LIVE 6 maart 11.30 uu met opvallend zinnetje, en eigen inbreng van 8k = mager + p;lus hadden ze voor de foto's de boel wel een bietje kennen ruimen..toch, ff goed googlen nog
SPOILER
Zelf ben ik nog niet zo enthousiast over het totaal plaatje van dit bedrijfspand. * De foto's geven mij geen positief beeld * idem voor Street View * Geen eigen grond (geen idee of het gemeentelijke erfpacht is) Erfpacht canon ¤ 7.678,32 per jaar.
De afgelopen jaren was de handel in zonnepanelen natuurlijk super goed maar klaarblijkelijk heeft hij die periode niet gebruik om een spaarpot op te bouwen. Nu dus weer starten met vooral schulden en dan hopen dat hij de AFM vergunning binnen hengelt. De 2e hypotheek zou voldoende moeten zijn om te zorgen dat centjes uiteindelijk wel terugkomen en het onderpand ziet er verder oké uit. Zelf denk ik niet dat ik hem meeneem.
[..] [..] Zelf ben ik nog niet zo enthousiast over het totaal plaatje van dit bedrijfspand. * De foto's geven mij geen positief beeld * idem voor Street View * Geen eigen grond (geen idee of het gemeentelijke erfpacht is) Erfpacht canon ¤ 7.678,32 per jaar.
Zelf laat ik hem lekker lopen.
Ik vind de combinatie met kinderopvang ook een hele vreemde. Ik zie dit ook niet op de foto's, google of google streetview.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zou goed moeten komen door de stok van de tweede hypotheek op het woonhuis op de achterhand.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zou goed moeten komen door de stok van de tweede hypotheek op het woonhuis op de achterhand.
3e keer achterstand. Ook in 2023 en 2024 kort het geval geweest.
Nu een slagerij, zie er wel gedegen uit, familiebedrijf
Een linkje is welkom
ik sla slagers over. Ik heb me al twee of drie keer aan deze bedrijfstak gebrand dus voor mij geen slagers maar ook geen schoenen verkopers meer. Ben überhaupt zeer kritisch op winkeliers die via CF hun zaak willen financieren. Als ik een categorie winkeliers mag noemen waar ik graag in investeer is het Turkse/oriëntaalse supermarkten. Daar heb ik eigenlijk nog nooit betalingsproblemen gehad. Helaas zie ik ze de laatste tijd nooit meer langs komen.
Op maandag 3 maart 2025 21:45 schreef zeeland6 het volgende: SiG. Voerendaal, Kerkplein 78 Heb twee accounts, Bij de ene is schijf 1A wel bijgeschreven, bij het andere account 1A niet. Erg vreemd. Graan voor Visch is niet bijgeschreven.
Ik begrijp het betaalschema niet helemaal. Op de site zeggen ze met een percentage van 8% te werken, maar dit lijken ze niet toe te passen in het betaalschema of zie ik iets over het hoofd? Aflossingsvrij, dus 10.000*8% (excl kosten) = 800 / 12 maanden is 66,66 en niet 64,34.
[..] Ook mooi dat ze de verkoop vestiging in 2024 niet apart noemen maar in mindering brengen op de kosten. Oftewel, wat was nu het resultaat zonder de verkoop...
SPOILER
Ik ben uitgegaan van de gekleurde vakjes (en namen) in de EBI, dat komt inderdaad niet overeen met het schema in de pitch. Foutloos blijft moeilijk voor de platformen.
[..] Ik begrijp het betaalschema niet helemaal. Op de site zeggen ze met een percentage van 8% te werken, maar dit lijken ze niet toe te passen in het betaalschema of zie ik iets over het hoofd? Aflossingsvrij, dus 10.000*8% (excl kosten) = 800 / 12 maanden is 66,66 en niet 64,34.
[..] Ik vind de combinatie met kinderopvang ook een hele vreemde. Ik zie dit ook niet op de foto's, google of google streetview.
Die is er ook niet, het is nu nog een vervallen kantoor. Volgens de tekst hebben ze alleen een huurcontract getekend, de niet nader genoemde kinderopvangorganisatie gaat zelf het pand verbouwen en het bestemmingsplan wijzigen (nou ja, aanvragen bij de gemeente dan neem ik aan). Ik heb daar ook mijn bedenkingen bij.
In de EBI worden alleen de inkomsten van de kinderopvangverhuur genoemd, inkomsten uit de limousineverhuur en de handel in één caravan (op de foto) zijn er niet (of staan niet op papier)? Op streetview van afgelopen augustus bestaat de limousineverhuur ook nog niet. Ik geloof het verder wel, deze sla ik over dus ik ga me er ook niet verder in verdiepen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Ik zal daarin vast niet de enige zijn. Voor mij een beetje zorgelijk want ik zit er, voor mijn begrippen, best dik in. Dit betreft de laatste aflossingsvrije termijn. Als er nu al problemen ontstaan, dan gaat het nog een hobbelige rit worden.
Vandaag geruisloos alsnog bijgeschreven... Ik zie overigens ook, out of the blue, de aflossing van TBR gepland staan voor morgen?
Ja, de euribor is de laatste 6 maanden ruim een procent gedaald en de belangstelling voor crowdfunding is nog steeds heel hoog, dus snap ook wel dat partijen proberen met een lagere rente leningen te verkrijgen. Voor deze bedragen stap ik niet in, dan verleg ik mijn spreiding wel iets ten koste van crowdfunding.
Op woensdag 5 maart 2025 11:04 schreef FokkerCF het volgende: CRE gaat de Duitse tour op. Zo op eerste oog prima project, maar heb het niet zo op buitenlandse zekerheden
Op woensdag 5 maart 2025 10:56 schreef boertje2024 het volgende: Ja, de euribor is de laatste 6 maanden ruim een procent gedaald en de belangstelling voor crowdfunding is nog steeds heel hoog, dus snap ook wel dat partijen proberen met een lagere rente leningen te verkrijgen. Voor deze bedragen stap ik niet in, dan verleg ik mijn spreiding wel iets ten koste van crowdfunding.
Met zo'n lage LTV snap ik best wel dat ze de hoofdprijs aan rente niet willen betalen. Voor een dergelijke rente (iets lager nog) kun je bij HCN ook een geborgde lening nemen. Nog wel interessant voor een zakelijke investeerder die ook niet op mailtjes van Team Beheer zit te wachten
[..] Met zo'n lage LTV snap ik best wel dat ze de hoofdprijs aan rente niet willen betalen. Voor een dergelijke rente (iets lager nog) kun je bij HCN ook een geborgde lening nemen. Nog wel interessant voor een zakelijke investeerder die ook niet op mailtjes van Team Beheer zit te wachten
Toch bijzonder dat je zelfs met zo'n lage LTV dit niet gunstiger zou kunnen lenen bij de bank.
[..] Toch bijzonder dat je zelfs met zo'n lage LTV dit niet gunstiger zou kunnen lenen bij de bank.
Het zou mij niet verbazen als een bank geen financiering verstrekt voor een relatief klein bedrag van ¤ 60.000,- op een bedrijfspand. De administratieve lasten en kosten wegen mogelijk niet op tegen de opbrengst.
Wellicht is er een alternatieve oplossing, bijvoorbeeld door een tweede hypotheek te vestigen op een eigen woning met overwaarde om de financiering van het bedrijfspand te realiseren. Die mogelijkheid zal hier wel niet geweest zijn gezien deze nieuwe financiering. Omdat er een flink deel nu uit eigen middelen wordt betaald om de bestaande lening af te lossen zal mij het niet verbazen dat deze lening sneller afgelost gaat worden dan 36 maanden
Ik zit in het eerste project, deze laat ik graag aan een ander over.
[ Bericht 3% gewijzigd door Ricky86 op 05-03-2025 11:42:47 ]
[..] Het zou mij niet verbazen als een bank geen financiering verstrekt voor een relatief klein bedrag van ¤ 60.000,- op een bedrijfspand. De administratieve lasten en kosten wegen mogelijk niet op tegen de opbrengst.
Wellicht is er een alternatieve oplossing, bijvoorbeeld door een tweede hypotheek te vestigen op een eigen woning met overwaarde om de financiering van het bedrijfspand te realiseren. Die mogelijkheid zal hier wel niet geweest zijn gezien deze nieuwe financiering. Omdat er een flink deel nu uit eigen middelen wordt betaald om de bestaande lening af te lossen zal mij het niet verbazen dat deze lening sneller afgelost gaat worden dan 36 maanden
[..] Met zo'n lage LTV snap ik best wel dat ze de hoofdprijs aan rente niet willen betalen. Voor een dergelijke rente (iets lager nog) kun je bij HCN ook een geborgde lening nemen. Nog wel interessant voor een zakelijke investeerder die ook niet op mailtjes van Team Beheer zit te wachten
Over berichten van team beheer gesproken: we hebben nog geen informatie ontvangen wat de executieveiling in Haaksbergen voor de investeerders betekent. Is inmiddels bijna 2 weken geleden en Carnaval is voorbij dus ze mogen aan de slag
[..] Over berichten van team beheer gesproken: we hebben nog geen informatie ontvangen wat de executieveiling in Haaksbergen voor de investeerders betekent. Is inmiddels bijna 2 weken geleden en Carnaval is voorbij dus ze mogen aan de slag
Op woensdag 5 maart 2025 11:04 schreef FokkerCF het volgende: CRE gaat de Duitse tour op. Zo op eerste oog prima project, maar heb het niet zo op buitenlandse zekerheden
Het betreft Beieren, dat spreekt me nog wat meer aan dan het oosten van Duitsland.
Wat me nog bezighoudt bij CRE is Erfurt. Daar zou eind vorige week een aflossingsplanning van komen maar ik zie nog niets.
SPOILER
[..] Het betreft Beieren, dat spreekt me nog wat meer aan dan het oosten van Duitsland.
Wat me nog bezighoudt bij CRE is Erfurt. Daar zou eind vorige week een aflossingsplanning van komen maar ik zie nog niets.
SPOILER
Kliniek idem. Vreemd verhaal over de aflossing die uit een andere verkoop zou moeten komen, maar die afhandeling blijft schimmig en komt niet door ("binnenkort meer duidelijkheid").
[..] Het zou mij niet verbazen als een bank geen financiering verstrekt voor een relatief klein bedrag van ¤ 60.000,- op een bedrijfspand. De administratieve lasten en kosten wegen mogelijk niet op tegen de opbrengst.
Een vriend van mij verstrekt leningen bij een grootbank aan het MKB, aanvragen onder de 250k worden niet eens meer in behandeling genomen.
Inderdaad door de genoemde kosten, hij verwijst ze allemaal door naar crowdfunding.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Mijn vorige Wok to go is bijna afgelost, ga dus denk ik doorrollen, maar moet dat nog even bekijken.
Ben niet onder de indruk van hun CV, HCN blijkbaar ook niet, dus: De franchisegever staat voor 62,5% borg (openstaand leenbedrag). Vanwege de borgstelling is een vijf sterrenclassificatie naar onze mening te rechtvaardigen.
Mooi project voor wie onder de vrijstelling box 3 blijft, want voor 2,5% netto ga ik niet herfinancieren.
Ook dit jaar zal ik geen belasting hoeven te betalen aangezien mijn totaal te belasting (wat voor 98% box 3 is) nog steeds minder is dan het bedrag van de algemene heffingskorting. Maar zelfs dan vind ik 6,5% en dan ook nog een Direct lening te laag. Vorige maand heb ik wel een Direct met 7% meegenomen en dan vond ik al op het randje, maar omdat ik die investering deed met geld wat ik anders niet voor crowdfunding zou gebruiken heb ik die toch gedaan omdat het zo toch meer oplevert dan op de spaarrekening.
Met de aangekondigde plannen vanaf volgend jaar zal ook ik er niet aan ontkomen om belasting te betalen, tenzij ik er voor zorg dat mijn vermogen op 1 januari een stuk lager door net zoals velen hier de laatste maanden van het jaar geen nieuwe projecten mee te nemen. Ik moet nog eens de rekensom maken om welk bedrag het dan zal gaan en of het gemiste rendement dan opweegt tegen het bedrag aan belasting wat ik dan niet zou hoeven betalen. Uiteindelijk gaat het me om wat ik na eventueel te betalen belasting overhou en dan is 3 jaar jaar lang 6,5% rente gewoon te laag voor me. Ik raak nu juist net een beetje van oudere projecten met 6% en 6,5% rente af. Die wil ik dan zoveel mogelijk vervangen door projecten met hogere rente. Zolang het kan tenminste, want als de rentes over de hele linie omlaag gaat is er geen keuze meer.
[..] Ben zelf zeer benieuwd naar een update over die VVE Akke*rdr*eef. Hopelijk is de penningmeester er niet met de centen vandoor, gokverslaving is a bitch . Of is ie nu druk bezig de leden te informeren over hogere servicekosten, wie zal t zeggen.
Ik zie in mijn Collin wallet nu net dat de december termijn van deze VVE weer bijgeschreven is.
Op woensdag 5 maart 2025 13:43 schreef zeeland6 het volgende: opslagman almerebij CCF is zeer traag volgelopen. Laat die aflossing maar doorkomen...
“zeer traag” is ook maar relatief he, iets meer dan een dag, of 2 dagen voor de eerdere investeerders en innercrowd, en het gaat toch om een groot bedrag van 3.000.000.
Ik verbaas me er meer over dat de nieuwe 50plusmobiel a 420.000 wel weer direct vol zit.
[..] “zeer traag” is ook maar relatief he, en gaat toch om een groot bedrag van 3.000.000.
Ik verbaas me er meer over dat de nieuwe 50plusmobiel a 420.000 wel weer direct vol zit.
Vooral het laatste gedeelte ging relatief traag. De eerste 60% door de innercrowd ging snel, het laatste gedeelte duurde een volle dag. Ter vergelijking, het laatste deel van De Duikse Hoef zat binnen een minuut vol. Misschien toch door het verschil van dat half procentje rente?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik had hem al verwacht aangezien de betaling al 3 weken geleden gedaan had moeten zijn. Is inderdaad niet de eerste keer, als ik me goed herinner nu al de 3e keer on hold.
[..] Vooral het laatste gedeelte ging relatief traag. De eerste 60% door de innercrowd ging snel, het laatste gedeelte duurde een volle dag. Ter vergelijking, het laatste deel van De Duikse Hoef zat binnen een minuut vol. Misschien toch door het verschil van dat half procentje rente?
Maar ja, 3 miljoen is erg veel he. Ik heb zelf een dubbele inleg gedaan maar stel dat de gemiddelde lening 500K groot is dan had ik eigenlijk een zesvoudige inleg moeten doen, dat doe ik uiteraard niet, dus dan moet dat geld ergens anders vandaan komen. Misschien van de mensen die geen pre-linkjes krijgen en om 11u standaard niet bij de computer kunnen zitten, die vullen dan het laatste stuk. Of anders de Stichting Hulptroepen Collin
Ik vind bij Collin optimum hire connect er best goed uit zien. 8,5% geheel linear 60 maanden.Dus geen herfinanciering nodig. Enige vraagtekens zijn, slechts 70% dekking door 2e hypotheek woonhuis. Komen er maatregelen tegen arbeidsmigranten? Linkje is welkom
[..] “zeer traag” is ook maar relatief he, iets meer dan een dag, of 2 dagen voor de eerdere investeerders en innercrowd, en het gaat toch om een groot bedrag van 3.000.000.
Ik verbaas me er meer over dat de nieuwe 50plusmobiel a 420.000 wel weer direct vol zit. [/quote
Wat zou je bedenkingen bij 50plus mobiel? Ik kan nu mijn investering nog terugtrekken
[ afbeelding ] Op woensdag 5 maart 2025 14:45 schreef escortmk2 het volgende: [..] “zeer traag” is ook maar relatief he, iets meer dan een dag, of 2 dagen voor de eerdere investeerders en innercrowd, en het gaat toch om een groot bedrag van 3.000.000.
Ik verbaas me er meer over dat de nieuwe 50plusmobiel a 420.000 wel weer direct vol zit. [/quote
Wat zou je bedenkingen bij 50plus mobiel? Ik kan nu mijn investering nog terugtrekken
Dat getal '50' refereert aan het gemiddelde IQ van de investeerders die daaraan meedoen
Ofwel, een zeer risicovol verhaal, het koekjesmonster dat altijd honger heeft.
[..] Maar ja, 3 miljoen is erg veel he. Ik heb zelf een dubbele inleg gedaan maar stel dat de gemiddelde lening 500K groot is dan had ik eigenlijk een zesvoudige inleg moeten doen, dat doe ik uiteraard niet, dus dan moet dat geld ergens anders vandaan komen. Misschien van de mensen die geen pre-linkjes krijgen en om 11u standaard niet bij de computer kunnen zitten, die vullen dan het laatste stuk. Of anders de Stichting Hulptroepen Collin
Ja, 3 miljoen is veel. Maar zoals al eerder gezegd, het is allemaal maar relatief, 1 dag na live gang vol is nog steeds prima, er waren geen aanpassingen in rente of bedrag nodig nodig. Lening is vol, ik heb mijn standaard bedrag ingelegd en mijn oude lening wordt netjes afgelost. Mijn uitstaand saldo blijft goed op peil en mijn gemiddeld bedrag aan netto rente wordt iedere maand weer ietsje hoger.
Ik had dezelfde bedenkingen. Daarnaast is de Damstraat weliswaar een hele levendige straat, maar er zitten ook al wel een heleboel andere eettentjes. Ik laat hem lopen denk ik.
Deze loopt niet vol en doet een behoorlijke aanpassing van 8,5% naar 10%. Ik twijfel nog steeds eigenlijk.
Om deze aanvraag nog aantrekkelijker te maken voor investeerders, is de rente verhoogd van 8,5% naar 10%. Ook is er een aantrekkelijke incentive toegevoegd. Deze aanpassing is verwerkt in het Blad Essentiële Beleggingsinformatie (EBi). De wijziging heeft geen invloed op de risicoclassificatie.
[..] Ik had dezelfde bedenkingen. Daarnaast is de Damstraat weliswaar een hele levendige straat, maar er zitten ook al wel een heleboel andere eettentjes. Ik laat hem lopen denk ik.
Gezien de formule en de borgstelling vind ik het nog wel interessant.
[..] Dat getal '50' refereert aan het gemiddelde IQ van de investeerders die daaraan meedoen
Ze rekenen met veel te optimistische getallen, van waarde toekennen aan klanten. Ik heb zelf ook zo'n abonnement en betaal het jaar jaar 1 euro per maand en het tweede jaar 6,50 voor 7000 GB. Ze verdienen aan mij echt in de verste verte niet wat ze in het model suggereren. En dat zal voor doelgroep niet anders zijn.
Vraagje over de aangifte IB 2024. Ik heb net wat zitten neuzen in het aangifte forumulier.
Ik zie voor het eerst in de aangifte een vraag over peildatumarbitrage (heeft u in de laatste 3 maanden verkocht/verkocht). Het staat er niet bij dat de verkoop/koop hetzelfde bedrijf betreft.
Op woensdag 5 maart 2025 17:29 schreef zeeland6 het volgende: Vraagje over de aangifte IB 2024. Ik heb net wat zitten neuzen in het aangifte forumulier.
Ik zie voor het eerst in de aangifte een vraag over peildatumarbitrage (heeft u in de laatste 3 maanden verkocht/verkocht). Het staat er niet bij dat de verkoop/koop hetzelfde bedrijf betreft.
Wat vullen jullie hier in t.a.v. crowdfunding ?
Voor crowdfunding is dit eigenlijk bijna nooit van toepassing. Deze vraag gaat specifiek om het op eigen initiatief, verkopen van een belegging voor 1 januari, en vervolgens kort na 1 januari je geld weer opnieuw investeren om zo box 3 belasting te ontwijken.
Crowdfund leningen zijn bijna nooit op die manier verhandelbaar en hebben meestal een vaste looptijd (en zo niet dan heb jij als investeerder meestal geen invloed op wanneer er daadwerkelijk wordt afgelost). Met aandelen zou je dit in theorie wel makkelijk kunnen doen, en dan wil de belastingdienst dat wel weten.
[ Bericht 4% gewijzigd door JP01 op 05-03-2025 17:47:57 ]
Op woensdag 5 maart 2025 17:29 schreef zeeland6 het volgende: Vraagje over de aangifte IB 2024. Ik heb net wat zitten neuzen in het aangifte forumulier.
Crowdfunding vul je toch niet in bij beleggingen, maar onder uitgeleend geld? Daar ben ik die vraag niet tegengekomen.
[..] Voor crowdfunding is dit eigenlijk bijna nooit van toepassing. Deze vraag gaat specifiek om het op eigen initiatief, verkopen van een belegging voor 1 januari, en vervolgens kort na 1 januari je geld weer investeren om zo box 3 belasting te ontwijken. Crowdfund leningen zijn bijna nooit op die manier verhandelbaar en hebben meestal een vaste looptijd. Met aandelen zou je dit dus in theorie wel wel makkelijk kunnen doen.
Zo zie ik het ook wel, de vraag is of de BD dit ook zo ziet. Dat zal moeten blijken in de toekomst.
Ik geef trouwens al jaren crowdfunding in 1 bedrag (over alle platformen) op bij 'uitgeleend geld'.
[..] Crowdfunding vul je toch niet in bij beleggingen, maar onder uitgeleend geld? Daar ben ik die vraag niet tegengekomen.
Die vraag staat daar los van (namelijk als je net alle beleggingen hebt verkocht dan heb je misschien uitsluitend nog saldo op je bankrekening en niets andres). Voor zover ik weet wordt deze vraag altijd gesteld, maar misschien niet als je onder het heffingsvrij vermogen valt.
Voor de projecten aan de Leidsegracht 110A t/m 110I in Amsterdam hebben wij in overleg met de projectaanvragers de rente verhoogd in schijf 1B en schijf 2. De rentes zijn hiermee hetzelfde als de al eerder van één van deze projecteigenaren gefunde projecten aan de Spaarnwouderstraat 3 in Haarlem.
Schijf 1B: van 8,55% naar 9,50% Schijf 2: van 9,05% naar 10,20%
[..] Als je enkel in projecten investeert die in die maart gepubliceerd worden met een looptijd van 9 maanden😇
Ja oke, akkoord. In dat geval heb je wel wat uit te leggen en zal je toch box 3 belasting verschuldigd zijn. Tenzij je aannemelijk kan maken dat er een goede zakelijke reden is geweest dat je alleen in 9-maandelijkse projecten en alleen in maart investeert
Daar lijkt het me niet relevant, je kunt namelijk (behalve bij wvjg deels) niet bepalen om alles of een deel nu te verkopen.
[..] Hoe anders denk je dat BD dit zou kunnen zien? In welk scenario zou er sprake kunnen zijn van peildatumarbitrage bij crowdfunding?
De denkwijzen van de BS zijn ondoorgrondelijk. Als het zo mikt dat veel projecten aflossen in het laatste kwartaal en je in het eerste kwartaal weer investeert bijvoorbeeld. In de vervolgvragen in het formulier maak ik op dat het om absolute getallen gaat bij de BD. Als ik de voorbeelden lees van de BD maakt niet uit waar je het uit haalt of in stopt.
Op woensdag 5 maart 2025 17:26 schreef zeeland6 het volgende: Ze rekenen met veel te optimistische getallen, van waarde toekennen aan klanten.
World Online rekende 1000 gulden per klant
Of beter
[..] Crowdfunding vul je toch niet in bij beleggingen, maar onder uitgeleend geld? Daar ben ik die vraag niet tegengekomen.
Staat bij "Aanvullende vragen" als laatste vraag. Dat zijn vragen die over o.a. voorlopige aanslag, mogelijk te vrerekenen verliezen, nettolijfrentes etc. gaan en krijg je volgens mij altijd aan het eind.
[..] De denkwijzen van de BS zijn ondoorgrondelijk. Als het zo mikt dat veel projecten aflossen in het laatste kwartaal en je in het eerste kwartaal weer investeert bijvoorbeeld. In de vervolgvragen in het formulier maak ik op dat het om absolute getallen gaat bij de BD. Als ik de voorbeelden lees van de BD maakt niet uit waar je het uit haalt of in stopt.
Zelfs als er in die definitie sprake zou zijn van peildatumarbitrage, er wordt geen correctie op je box 3 bedragen gedaan zolang je aannemelijk kan maken dat je een crowdfund project op zakelijke gronden aangaat (bijv. aantrekkelijke rente en/of goed onderpand en/of goed bedrijf).
Voor projecten in het nieuwe jaar geldt daarbij zelfs dat ze niet heel ruim van tevoren bekend zijn, dus je weet nooit vooraf hoeveel en wanneer je gaat investeren dus de overweging om te investeren is eigenlijk al per definitie op zakelijk gronden. Van Lanschot schrijft hierover:
"De correcties op grond van de peildatum-arbitrage blijven achterwege als u aannemelijk kunt maken dat er zakelijke overwegingen aan uw transacties ten grondslag liggen. Volgens de toelichting van de wet zijn dat niet-fiscale overwegingen".
Dus tenzij een zeer onredelijk deel van je projecten "toevallig" kort voor 1 januari aflopen zou ik daar niet lang over nadenken.
[..] Dat getal '50' refereert aan het gemiddelde IQ van de investeerders die daaraan meedoen
Hadden ze ook niet een hele rij koekjes projecten bij een ander platform lopen? Ik had de pitch bij Collin even doorgescand maar ik zag dat zo snel niet genoemd worden en ik heb ook geen zin om het op te zoeken. Dat ze inmiddels ook bij de bank terecht kunnen voor een deel van het geld is wel positief.
Trio update, rente komt een paar dagen later. Bijzonder is dat er een e-mail over komt van zowel de leningnemer zelf als van DI die kwa gang van zaken wat uiteenlopen, waardoor het meteen al weer een soap lijkt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ze hebben inderdaad contact gehad met het team van DI:
SPOILER
[..] Hadden ze ook niet een hele rij koekjes projecten bij een ander platform lopen? Ik had de pitch bij Collin even doorgescand maar ik zag dat zo snel niet genoemd worden en ik heb ook geen zin om het op te zoeken. Dat ze inmiddels ook bij de bank terecht kunnen voor een deel van het geld is wel positief.
[..] Zelfs als er in die definitie sprake zou zijn van peildatumarbitrage, er wordt geen correctie op je box 3 bedragen gedaan zolang je aannemelijk kan maken dat je een crowdfund project op zakelijke gronden aangaat (bijv. aantrekkelijke rente en/of goed onderpand en/of goed bedrijf).
Voor projecten in het nieuwe jaar geldt daarbij zelfs dat ze niet heel ruim van tevoren bekend zijn, dus je weet nooit vooraf hoeveel en wanneer je gaat investeren dus de overweging om te investeren is eigenlijk al per definitie op zakelijk gronden. Van Lanschot schrijft hierover:
"De correcties op grond van de peildatum-arbitrage blijven achterwege als u aannemelijk kunt maken dat er zakelijke overwegingen aan uw transacties ten grondslag liggen. Volgens de toelichting van de wet zijn dat niet-fiscale overwegingen".
Dus tenzij een zeer onredelijk deel van je projecten "toevallig" kort voor 1 januari aflopen zou ik daar niet lang over nadenken.
Mee eens, maar je zou wel formeel 'ja' moeten antwoorden bij peildatum arbitrage. Maar dat ga ik maar niet doen.
[..] Mee eens, maar je zou wel formeel 'ja' moeten antwoorden bij peildatum arbitrage. Maar dat ga ik maar niet doen.
Ik denk nog steeds wel dat een lening die wordt afgelost (al dan niet vervroegd) nooit gezien kan worden als "verkoop". Ik als investeerder onderneem daarvoor geen actie en ik heb daar totaal geen controle over. De enige actie van mijn kant is eventueel het doen van een nieuwe investering, maar dat is niet voldoende om te voldoen aan de definitie van peildatumarbitrage. "Nee" is wmb. het enige juiste antwoord, tenzij je projecten actief uitkiest om onder box3 belasting uit te komen en je idd alleen kortlopende investeringen doet die binnen een jaar en voor 1 januari worden afgelost.
[..] Mee eens, maar je zou wel formeel 'ja' moeten antwoorden bij peildatum arbitrage. Maar dat ga ik maar niet doen.
Bij uitgeleend speelt peildatum arbitrage niet. Logisch ook want de leenovereenkomst bepaald wanneer er wordt terugbetaald en die is zakelijk. Zie IB 2001 art 5.24 Lid 1 beleggen vs sparen Lid 2 sparen vs schulden Uitgeleend geld komt er niet in voor
Het vuur ontstond bij een een winkelpand van SoLow in de Jansstraat en is overgeslagen naar andere historische winkelpanden. Volgens de brandweer staan inmiddels meer dan tien historische panden in brand.
SPOILER
Het is te hopen dat er geen slachtoffers zijn (er zitten woningen boven) en dat ze goed verzekerd zijn want het pand is inmiddels opgegeven samen met nog 7 omliggende panden. De brand is nog niet onder controle en verdere uitbreiding is niet uitgesloten.
Aanvulling: De brandweer heeft zojuist besloten om zeker één compleet blok met eeuwenoude panden gecontroleerd te laten uitbranden.
[ Bericht 4% gewijzigd door Horsemen op 06-03-2025 07:20:03 (Aanvulling ) ]
[..] Bij uitgeleend speelt peildatum arbitrage niet. Logisch ook want de leenovereenkomst bepaald wanneer er wordt terugbetaald en die is zakelijk. Zie IB 2001 art 5.24 Lid 1 beleggen vs sparen Lid 2 sparen vs schulden Uitgeleend geld komt er niet in voor
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar het betreffende wetsartikel spreekt over "overige bezittingen", waar uitgeleend geld dus wel onder valt.
Overigens ben ook ik van mening dat, hoewel er mogelijk stuaties denkbaar zijn waarin er bij CF in theorie sprake zou kunnen zijn van peildatumarbitrage (zie o.a. post van JP01 hierboven), dit niet het geval is wanneer je alleen maar een tijdje "niets doet" (i.e., niet in nieuwe projecten investeert). Dat is gewoon een zakelijke afweging waarbij je de te betalen belasting meeneemt in je investeringsbeslissing. Bij peildatumarbitrage moet er volgens de wetstekst sprake zijn van "handelingen" waardoor er een verschuiving plaatsvindt tussen banktegoeden en "overige bezittingen". "Niet handelen" valt daar volgens mij niet onder
[ Bericht 0% gewijzigd door OpDieFiets op 06-03-2025 10:13:42 ]
Ondanks mijn niet al te beste ervaring met slagerijen en de vrij krappe rentevergoeding wil ik deze wel voor mijn basisbedrag meenemen.
* Persoonlijk lijkt het mij wel een hele grote investering voor dit pand. * Zo te lezen staat het bedrijf goed aangeschreven * Onderpand zit op een zo te zien nette plek * 20 jaar ervaring * Woonhuis ziet er oké uit en waarde lijkt in overeenstemming met omliggende panden
Staat nu open Voor mijn basis bedrag meegenomen
Edit: En vol in 2 minuten
[ Bericht 1% gewijzigd door Horsemen op 06-03-2025 11:06:57 ]
- Herfinanciering Zorgvastgoed (Fraterhuis St.. J*zef in De Bilt) - 8% - 12 maanden aflossingsvrij - 1e hypotheek
Linkje:
SPOILER
Ik zie De L*nf*ri*k G*ro*p regelmatig voorbij komen in verschillende BV's. Tot nu toe heb ik ervoor gekozen om niet in te stappen, mede omdat de financieringen vaak om grote bedragen gaan, waardoor het lastig is om een goed risico-inschatting te maken.
In de drie jaar dat ik dit topic op Fok volg, heb ik volgens mij nog nooit problemen gezien rondom deze geldnemer. Klopt dit beeld?
[..] Ik zie De L*nf*ri*k G*ro*p regelmatig voorbij komen in verschillende BV's. Tot nu toe heb ik ervoor gekozen om niet in te stappen, mede omdat de financieringen vaak om grote bedragen gaan, waardoor het lastig is om een goed risico-inschatting te maken.
In de drie jaar dat ik dit topic op Fok volg, heb ik volgens mij nog nooit problemen gezien rondom deze geldnemer. Klopt dit beeld?
Bij mijn weten tot nu toe altijd zonder problemen ja. Ik heb er zelf ook maar 2, maar angezien eentje daarvan eind April meeloopt kan het zijn dat ik deze toch meepak.Helaas altijd/meestal aflossingsvrij en over het hele Lenferink-web aan vennootschappen krijg ik geen zicht, maar project per project volgens mij prima.
[..] Ik zie De L*nf*ri*k G*ro*p regelmatig voorbij komen in verschillende BV's. Tot nu toe heb ik ervoor gekozen om niet in te stappen, mede omdat de financieringen vaak om grote bedragen gaan, waardoor het lastig is om een goed risico-inschatting te maken.
Volgens mij ook. Maar ook omdat ze financieringen steeds doorrollen én nieuwe locaties erbij kopen (met direct overwaarde door hogere taxatie of optimalisatie), waardoor de solvabiliteit op papier prima blijft. Wat de echte waardes zijn is moeilijk te zeggen op zo'n enorme portefeuille.
Heeft iemand eigenlijk de tweede termijn van Lodg* Trading Company van KOM al ontvangen? Dit zou binnen enkele werkdagen overgemaakt worden, alleen is 'enkele' een niet classificeerbaar begrijp en kan dat in principe ook een paar jaar duren.
Op donderdag 6 maart 2025 16:53 schreef mike79_n het volgende: Heeft iemand eigenlijk de tweede termijn van Lodg* Trading Company van KOM al ontvangen? Dit zou binnen enkele werkdagen overgemaakt worden, alleen is 'enkele' een niet classificeerbaar begrijp en kan dat in principe ook een paar jaar duren.
In dit linkje lees is: Sterker nog, een crowdfinance platform mag uw BSN nummer niet opslaan, dus is ook niet in staat om uw informatie aan de belastingdienst door te geven.
Op donderdag 6 maart 2025 19:35 schreef paardendokter het volgende: In dit linkje lees is: Sterker nog, een crowdfinance platform mag uw BSN nummer niet opslaan, dus is ook niet in staat om uw informatie aan de belastingdienst door te geven.
Op donderdag 6 maart 2025 16:53 schreef mike79_n het volgende: Heeft iemand eigenlijk de tweede termijn van Lodg* Trading Company van KOM al ontvangen? Dit zou binnen enkele werkdagen overgemaakt worden, alleen is 'enkele' een niet classificeerbaar begrijp en kan dat in principe ook een paar jaar duren.
[..] In dit linkje lees is: Sterker nog, een crowdfinance platform mag uw BSN nummer niet opslaan, dus is ook niet in staat om uw informatie aan de belastingdienst door te geven.
Lijkt me heel belangrijke informatie
Maar de gekoppelde betaalprovider daarentegen... Momenteel wordt er geen info actief uitgewisseld zover ik weet, maar via de betaalprovider (als die in de toekomst misscien wel een "bewaaradministratie" gaan bijhouden voor de leningen ) zou het denk ik theoretisch wel kunnen. Maar soms is het wel prettig om te weten waar blijkbaar momenteel de grens ligt zodat je daar rekening mee kunt houden, regeren is vooruitzien
Op donderdag 6 maart 2025 18:20 schreef KrekelJapie het volgende: PS PMM B.V. ¤ 40.000 | 9,0 % rente | 12 maanden https://www.collincrowdfund.nl/ps-pmm-b-v/[quote]Op [url=https://forum.fok.nl/topic/2731520/7/25#p216951048]donderdag 6 maart 2025 18:20[/url] schreef [url=https://forum.fok.nl/user/profile/485586]KrekelJapie[/url] het volgende: PS PMM B.V. ¤ 40.000 | 9,0 % rente | 12 maanden https://www.collincrowdfund.nl/ps-pmm-b-v/
Reden financiering is bijzonder. Beslaglegging ex compagnon, maar zekerheen zijn prima. Linkje is welkom
Reden financiering is bijzonder. Beslaglegging ex compagnon, maar zekerheen zijn prima. Linkje is welkom [/quote]
Lijkt mij een beheer klant worden bij negatieve uitspraak rechtbank. Vraagje ik heb nog nooit bij Collin een default meegemaakt. Stel dat je pas 7 maanden na vervaldatum betaald wordt krijg je dan ook 7 maanden extra rente?
Wat een drama daar, o.a. bij Yoyo.
Normaliter zouden we dan ons geld kwijt zijn (toch?) maar in dit geval biedt de borgstelling door de franchiseorganisatie nog enig comfort. Het is alleen niet duidelijk of deze borgstelling een vast bedrag is of aflopend met de aflossingen.
De langlopende financieringsbehoefte komt daarmee uit op ¤160.000. De franchisegever geeft een borgstelling af van ¤50.000.
Normaliter zouden we dan ons geld kwijt zijn (toch?) maar in dit geval biedt de borgstelling door de franchiseorganisatie nog enig comfort. Het is alleen niet duidelijk of deze borgstelling een vast bedrag is of aflopend met de aflossingen.
De langlopende financieringsbehoefte komt daarmee uit op ¤160.000. De franchisegever geeft een borgstelling af van ¤50.000.
Ik mag toch ook hopen dat er een brandverzekering is en dat die uitkeert. Ik zit niet in deze Yoyo, maar heb eerder wel een Foodmaster snackbar gehad die door brand verwoest werd, die betaalde gewoon iedere maand door en is enige tijd later vervroegd afgelost. Of die aflossing met verzekeringsgeld is gedaan weet ik niet, maar dat was toen wel mijn vermoeden.
- Herfinanciering Zorgvastgoed (Fraterhuis St.. J*zef in De Bilt) - 8% - 12 maanden aflossingsvrij - 1e hypotheek
Linkje:
SPOILER
Follow the Money heeft hierover in 2024 een artikel geschreven: "Vastgoedhandelaren cashen miljoenen dankzij failliet zorghotel voor ouderen" https://archive.ph/nuuH9
Samenvatting:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ook Pointer heeft hier aandacht aan besteed op 3 oktober jl.:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hoewel Len*ferink alleen het vastgoed regelt en bovenstaande berichtgeving primair slaat op de zorgorganisatie waarmee ze samenwerkten, kan je wel raden of ik mee ga doen met dit project.
[..] Ik mag toch ook hopen dat er een brandverzekering is en dat die uitkeert. Ik zit niet in deze Yoyo, maar heb eerder wel een Foodmaster snackbar gehad die door brand verwoest werd, die betaalde gewoon iedere maand door en is enige tijd later vervroegd afgelost. Of die aflossing met verzekeringsgeld is gedaan weet ik niet, maar dat was toen wel mijn vermoeden.
Die kan ik me ook nog herinneren. Nou ja, laten we hopen (ook voor de ondernemer) dat de inventaris goed verzekerd is. Zo niet dan wordt het een beste afschrijving.
[..] In dit linkje lees is: Sterker nog, een crowdfinance platform mag uw BSN nummer niet opslaan, dus is ook niet in staat om uw informatie aan de belastingdienst door te geven.
Lijkt me heel belangrijke informatie
Dat zij het niet doorgeven neemt natuurlijk niet weg dat je het wel gewoon moet aangeven. Ik zou hier voorzichtig mee zijn.
[..] Die kan ik me ook nog herinneren. Nou ja, laten we hopen (ook voor de ondernemer) dat de inventaris goed verzekerd is. Zo niet dan wordt het een beste afschrijving.
Dat lijkt me toch een basisvoorwaarde vanuit HCN? Weinig nut om pandrecht op onverzekerde inventaris als zekerheid te pitchen.
Op donderdag 6 maart 2025 21:10 schreef lykkefund het volgende: GVE Berg**jk gaat blijkbaar aflossen de 18e maart (zie betaalschema), en de normale termijn van de 18e is nu de 6e in de wallet gedaan.
Goed gezien, vandaag de email, prima , altijd wel keurig betaald , maar gedoe (faillissement & rechtspraak) met de "huurder" vh perceel & en ruzie tussen "aandeelhouders " v deze toko (faillissement F.01/24/265 Fontexx Cranes & Access) waarvan de leningnemer er een was. Opgelost dus... voor ons dan.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zit in beide..update is niet alleen niet erg verrassend, maar de update is ook niets zeggend. Eerst is het einde jaarsdrukte en nu is het weer geen duidelijkheid.
42172 - > aflopen op 5 nov 2024 45120 - > aflopen op 26 nov 2024
En los van het niet tijdig inlossen van de openstaande bedragen, ook geen rente termijnen meer ontvangen. Dat het uitloopt kan, maar de rente niet voldaan wordt is toch wel vreemd (zonder verdere concrete stappen)
Heb Collin al meerdere keren berichten verzonden maar daar komt ook geen concreet plan of stappen uit naar voren.. projecten zijn inmiddels in de voorzieningen opgenomen..
[ Bericht 32% gewijzigd door geritz81 op 07-03-2025 10:23:50 (correctie in het quoteblock) ]
[..] Bij de start zal die voorwaarde er altijd wel zijn. Verzekeringen zijn echter op te zeggen. Weet niet of dit jaarlijks gecontroleerd wordt.
Lijkt me dat je dan snel in de sfeer van bestuurdersaansprakelijkheid komt.
Op donderdag 6 maart 2025 21:10 schreef lykkefund het volgende: GVE Berg**jk gaat blijkbaar aflossen de 18e maart (zie betaalschema), en de normale termijn van de 18e is nu de 6e in de wallet gedaan.
Ik zie nu in de wallet dat de betaling gedateerd staat op vandaag (7/3) en dat ik afgelopen nacht een verzamelbetaling melding heb gekregen, dus dat zou dan nog wat sneller zijn dan in het schema. Maar op z'n minst opmerkelijk dat gve wederom geen enkele vorm van communicatie heeft gedaan over deze vervroegde aflossing en er zomaar een melding van een verzamelbetaling voor de vervroegde aflossing uit de lucht komt vallen. Zover ik kan zien heb ik ook geen betalingsmelding gezien van het (gister, 6/3) betaalde termijnbedrag van maart. Aan de andere kant, ik zou eigenlijk helemaal niet meer verbaasd moeten zijn over het gebrek aan informeren door gve..., maar wat mij betreft gelukkig voor ons als investeerders dat dit project nu zo wordt afgelost want die aandeelhouders ruzie zou anders op termijn nog wel eens ongewenste effecten kunnen geven.
Op woensdag 5 maart 2025 19:24 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Trio update, rente komt een paar dagen later. Bijzonder is dat er een e-mail over komt van zowel de leningnemer zelf als van DI die kwa gang van zaken wat uiteenlopen, waardoor het meteen al weer een soap lijkt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ze hebben inderdaad contact gehad met het team van DI:
SPOILER
[..] Ik zie nu in de wallet dat de betaling gedateerd staat op vandaag (7/3) en dat ik afgelopen nacht een verzamelbetaling melding heb gekregen, dus dat zou dan nog wat sneller zijn dan in het schema. Maar op z'n minst opmerkelijk dat gve wederom geen enkele vorm van communicatie heeft gedaan over deze vervroegde aflossing en er zomaar een melding van een verzamelbetaling voor de vervroegde aflossing uit de lucht komt vallen.
Een mailtje met de betalingsmelding van de aflossing vind ik al heel mooi, maar ik ben ook niet zo veeleisend. De vervroegde aflossing van de Premiere Tiel (CC) deze week ging volledig geruisloos, gewoon een overboeking via OPP met de omschrijving “KOM groep bv”. Gelukkig heb/had ik maar 1 project lopen bij CC, dus van dat platform neem ik ook maar geruisloos afscheid.
Hij moet er volgende maand 2 aflossen (45093 en 44032) en ik heb nog een 3e Lenferink dus ik laat deze even lopen. Als hij nu eerst minimaal één van die andere had afgelost voordat hij deze nieuwe lening ging afsluiten was ik wel ingestapt.
[..] Lijkt me dat je dan snel in de sfeer van bestuurdersaansprakelijkheid komt.
Laten we niet teveel op de zaken vooruit lopen. De brand is letterlijk nog niet eens uitgeblust. Vanuit HCN heb ik dit bericht ontvangen, wat mij betreft een prima reactie:
SPOILER
[..] Laten we niet teveel op de zaken vooruit lopen. De brand is letterlijk nog niet eens uitgeblust. Vanuit HCN heb ik dit bericht ontvangen, wat mij betreft een prima reactie:
Dat is een zelfde soort bericht als toen bij de Foodmaster, al was die niet on hold gezet. Lijkt me een prima bericht.
Uit beelden van de voorkant lijkt in ieder geval de voorgevel van de Yoyo niet al te veel schade te hebben en ook uit beelden vanuit een hoogwerker lijkt dat pand van achter en boven behoorlijk gespaard te zijn gebleven, net als het pand waar de Etos in zit. Hoeveel schade er binnen is kun je natuurlijk niet zien zo. Maar het is niet zo compleet in puin als de panden meer naar het midden van het blok, daar staan alleen nog wat muren en verder is alles weg. Trieste aanblik. En ook al vergoedt de verzekering alles, de mensen die daar boven woonden zijn alles kwijt. https://www.bd.nl/video/p(...)nd-in-arnhem-1209968
Ja vandaag nu net binnengekomen. Duurde mij ook wat te lang. Mogelijk dus nog volgend jaar 1x zo'n fooi terug en dan wordt alles afgeboekt.
Gaan jullie nog stappen ondernemen tegen KOM wegens de zekerheden die niet goed waren vastgelegd?
[ Bericht 0% gewijzigd door dyna18 op 07-03-2025 21:21:45 ]
[..] Ja vandaag nu net binnengekomen. Duurde mij ook wat te lange. Mogelijk dus nog volgend jaar 1x zo'n fooi terug en dan wordt alles afgeboekt.
Gaan jullie nog stappen ondernemen tegen KOM wegens de zekerheden die niet goed waren vastgelegd?
Ja, en dat na 9 jaar al. KOM zit altijd bovenop dat soort dingen. Voor mij zijn 'enkele werkdagen' er twee of drie, maar geheel in de stijl van KOM duurt dat meer dan een week.
Iemand al een jaaroverzicht van 2024 gehad van Funding Circle, moet ik hier zelf achteraan mail of hoe zit dit? Het inlog account is al enige tijd afgesloten.
Op vrijdag 7 maart 2025 22:31 schreef Ron1986 het volgende: Iemand al een jaaroverzicht van 2024 gehad van Funding Circle, moet ik hier zelf achteraan mail of hoe zit dit? Het inlog account is al enige tijd afgesloten.
De porto van FNCN is in oktober 2023 helemaal uitbetaald, einde oefening, waarom zou je dan nog een jaaropgaaf 2024 willen?
SPOILER
Op zaterdag 8 maart 2025 08:58 schreef Tjalala het volgende: Nou kan het zijn dat ik het over het hoofd zie maar volgens mij is deze Collin nog niet voorbij gekomen.
Op woensdag 5 maart 2025 11:54 schreef obligataire het volgende: Wat me nog bezighoudt bij CRE is Erfurt. Daar zou eind vorige week een aflossingsplanning van komen maar ik zie nog niets.
Heey Obli, je doet nu net of dit jouw eerste ervaring met CRE is . Maar je wéét toch dat bij CRE iedere uitgesproken verwachting over een termijn, zelden of nooit wordt gehaald. Dat is een eigenschap die helaas onlosmakelijk met deze club verbonden is. Een andere eigenschap is dat het, bijna altijd, uiteindelijk allemaal wel goedkomt. Dus daar moeten we ons dan maar weer aan vasthouden
[..] Heey Obli, je doet nu net of dit jouw eerste ervaring met CRE is . Maar je wéét toch dat bij CRE iedere uitgesproken verwachting over een termijn, zelden of nooit wordt gehaald. Dat is een eigenschap die helaas onlosmakelijk met deze club verbonden is. Een andere eigenschap is dat het, bijna altijd, uiteindelijk allemaal wel goedkomt. Dus daar moeten we ons dan maar weer aan vasthouden
Ha ha, ja idd liever dit dan veelvuldige communicatie over defaults
Daar lijkt het op. Maar er staat ook het volgende in de tekst: Op dit moment zijn er nog geen verkoopcontracten getekend, maar er zijn actieve gesprekken met huurders voor de maatschappelijke plint en beleggers die geďnteresseerd zijn in de aankoop van het gehele complex.
[..] Daar lijkt het op. Maar er staat ook het volgende in de tekst: Op dit moment zijn er nog geen verkoopcontracten getekend, maar er zijn actieve gesprekken met huurders voor de maatschappelijke plint en beleggers die geďnteresseerd zijn in de aankoop van het gehele complex.
Ik verwacht ook eerder een verkoop of herfinanciering na 12 maanden. De huidige waarde is wel toevallig net zo groot als het leenbedrag. Zou het aankoopbedrag gelijk zijn aan het herfinancieringsbedrag (¤ 2.320.000) in de financieringsbehoefte? Dat geeft wel een wat andere LTV.
Ik neem deze nog mee en daarna ga ik proberen vanwege de risicospreiding de ontwikkelprojecten wat te mijden.
[..] Ha ha, ja idd liever dit dan veelvuldige communicatie over defaults
Precies! En ik heb het hier al vaker gezegd, maar er zijn ook heel vaak vervroegde aflossing geweest, zeker een derde van mijn CRE portefeuille is ooit vervroegd afgelost. En zolang er nog rente wordt betaald hoor je mij niet klagen. Erfurt is wel een ander verhaal, en mooi leergeld: ik zou nu nooit meer in zo'n ding stappen die pas einde rit alles betalen. We hebben nu wel 1x de rente ontvangen, maar gezien het eindeloze rekken ben ik van mening dat ze dat dan maar voortaan maandelijks zouden moeten doen. Maar ik kan niet zeggen dat ik niet wist waar ik aan begon, je neemt de gok op moment van inschrijven.
Op zondag 9 maart 2025 18:49 schreef Fredericm het volgende: Weet iemand of het zin heeft bij Collin te vragen of je vaker vooraf kunt investeren. Ik begrijp niet wie wel of geen linkjes krijgen
Denk niet dat het zin heeft. Enkel in situaties waarin in pitches is aangekondigd dat in toekomstige pitches eerdere investeerders voorrang hebben heb ik dit weleens gevraagd aan Collin.
Meestal neemt Collin zelf initiatief om linkjes vooraf te delen aan groepen investeerders.
Op zondag 9 maart 2025 18:49 schreef Fredericm het volgende: Weet iemand of het zin heeft bij Collin te vragen of je vaker vooraf kunt investeren. Ik begrijp niet wie wel of geen linkjes krijgen
Hi Frederic, welkom op het CF-forum. Als ik introductie gemist had, dan mijn verontschuldiging. Kun je je anders kort voorstellen en aangeven welke ervaring je al hebt? Tips voor anderen?
V.w.b. de linkjes: deze komen óf van Collin (bijv. omdat al eerder in bepaalde proposities is geinvesteerd. Of via het eigen netwerk óf via de ondernemer rechtstreeks. Mensen die linkjes ontvangen, plaatsen deze hier.
Ik ben een beginnend crowdfunding investeerder. Wel 40 jaar ervaring met aandelen beleggen en ETF. Tot nu toe 40 CF investeringen. Voornamelijk Collin. Gedeeltelijk GVE en Duurzaam. Ik vind dit forum zeer nuttig vanwege meningen van anderen over investeringen en natuurlijk de linkjes.
[..] Lenf**erink stevig meegenomen, Dic**o laat ik lopen vanwege onvoldoende dekking.
Voor mij andersom. Winst en cashflow bij Di is enorm goed. Bij Lenferink heb ik het gevoel dat de taxatie voornamelijk zo hoog is o.b.v. de huurstromen. Waarvan de Gemeente het grootste steentje bijdraagt door dure Oekraďnerhuisvesting. Dat heeft niet het eeuwige leven m.i.
[..] Voor mij andersom. Winst en cashflow bij Di is enorm goed. Bij Lenferink heb ik het gevoel dat de taxatie voornamelijk zo hoog is o.b.v. de huurstromen. Waarvan de Gemeente het grootste steentje bijdraagt door dure Oekraďnerhuisvesting. Dat heeft niet het eeuwige leven m.i.
Commercieel vastgoed wordt m.i. bijna altijd gewaardeerd op de contante waarde van de huurstromen. Dat heeft ook zijn risico natuurlijk bij leegstand.
Voorlopig komen er nog genoeg asielzoekers deze kant op, dus die huisvesting raakt sowieso wel vol. Ik heb met Lenferink een goed gevoel door zijn trackrecord, heeft een enorme vastgoedportefeuille met gespreide risico's en zelf tekent hij ook nog privé mee. De korte leningen van hem laat ik lopen maar deze heeft een mooie lange looptijd.
Dico is over een jaar weer vertrokken vermoed ik.
[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 10-03-2025 11:47:12 ]
Wel rode vlaggen. Huidig bedrijfsmodel werkt niet. Wordt nu inhuurbare zzp. Zwaar negatief eigen vermogen. Bij Collin en dun hoge risicoklasse. Wel voldoende overwaarde, dat inwinnen geeft weer veel gedoe. Wat een geschiedenis voor iemand van 22 jaar
[..] Wel rode vlaggen. Huidig bedrijfsmodel werkt niet. Wordt nu inhuurbare zzp. Zwaar negatief eigen vermogen. Bij Collin en dun hoge risicoklasse. Wel voldoende overwaarde, dat inwinnen geeft weer veel gedoe. Wat een geschiedenis voor iemand van 22 jaar
Inderdaad, als een persoon niet met geld om kan gaan blijf ik er van weg.
Sinds onze stap naar Duitsland in januari jl. hebben we een vliegende start gemaakt. Met meerdere succesvol afgeronde financieringen staat de teller al op ¤ 5,7 miljoen.
Dit heeft voor ons team in Düsseldorf geleid tot een snelgroeiend netwerk van intermediairs en Duitse ondernemers die op zoek zijn naar non-bancaire financieringsoplossingen.
Onze eerste successen bevestigen dat we op de juiste koers zitten. Naast het financieren van Duitse bedrijven, ondersteunen we nu ook steeds meer Nederlandse ondernemers met bestaande of nieuwe activiteiten in Duitsland.
We blijven bouwen aan ons netwerk en breiden ons dienstenaanbod verder uit om nóg meer ondernemers te helpen groeien. Met deze sterke start en volop kansen in het vooruitzicht, kijken we met vertrouwen naar de toekomst en blijven we investeren in rendement en spreiding voor al onze investeerders.
Hier al investeerders die meegedaan hebben aan projecten? Lopen deze projecten nu helemaal apart of via het Nederlandse platform?
Scharnerweg 91A t/m 91C Maastricht Herfinanciering LIVE 12 maart 2025 om 15.30 uur
Vandaag presenteren wij 5 herfinancieringen van het projecten aan de Scharnerweg 91A t/m 91C in Maastricht. Je kunt vanaf 12 maart 2025 om 15.30 uur investeringen toezeggen. De looptijd bedraagt 36 maanden. De LTV van het pand is in totaal 80% van ¤ 690.000 van de waarde in verhuurde staat.
Wij hebben dit project opgedeeld in 5 losse projecten die allemaal op 12 maart 2025 om 15:30 uur open gaan. Alleen wanneer alle projecten volledig gefund worden zal het project doorgang vinden. Omdat het bij elkaar om een funding van ¤ 552.000 gaat.
Het betreft een wooncomplex met 5 zelfstandige appartementen. Het object is gelegen dichtbij het centrum van Maastricht. Daarnaast bevindt het zich op fietsafstand van het Centraal Station, winkels en andere voorzieningen. Parkeren aan de openbare weg is mogelijk tegen betaling. Het object is goed te bereiken met de auto, de fiets en met het openbaar vervoer.
Op maandag 10 maart 2025 14:53 schreef Horsemen het volgende: Collin Duitsland begint van de grond te komen: [..] Hier al investeerders die meegedaan hebben aan projecten? Lopen deze projecten nu helemaal apart of via het Nederlandse platform?
Op maandag 10 maart 2025 14:53 schreef Horsemen het volgende: Collin Duitsland begint van de grond te komen: [..] Hier al investeerders die meegedaan hebben aan projecten? Lopen deze projecten nu helemaal apart of via het Nederlandse platform?
Een project Grand Depot die ik aan mee. Via Nederland ingeschreven
Geldvoorelkaar.nl onderzoekt de interesse onder investeerders voor de oprichting van het Geldvoorelkaar.nl Hypotheekfonds 1. Dit fonds biedt u de mogelijkheid om vanaf ¤ 100.000 te investeren in een zorgvuldig gespreide portefeuille van uitsluitend hypothecair gedekte vastgoedfinancieringen via ons vertrouwde platform.
Kenmerken van het fonds:
Stabiele vastgoedportefeuille met eerste hypotheekrechten Verwachte netto-opbrengst van circa 7% per jaar Deelname vanaf ¤ 100.000 Professioneel fondsbeheer (geen actief vastgoedbeheer nodig) Met een solide selectieprocedure, strikt risicobeheer en een ervaren fondsbeheerder biedt het Geldvoorelkaar.nl Hypotheekfonds 1 een transparante en aantrekkelijke manier van investeren voor particuliere en institutionele beleggers.
Hé, gebundelde hypotheekjes die doorverkocht worden aan particulieren, waar kennen we dat van?
Weer 5 "woonruimtes" die uit de verhuur gaan en verkocht zullen worden. Vervroegde aflossingen zijn hier dus zeker te verwachten.
Ik dacht even dat het mijn project was die een herfinanciering kreeg, maar dat is van een andere Turkse geldlener bij SiG die elders in die straat een pand heeft en waarvan toevallig deze maand zijn project afloopt: https://investeren.sameni(...)-127-herfinanciering
"De heer N.J. H*nn*n geeft een borgstelling af voor ¤ 500.000,-. Deze borgstelling is op dit moment grotendeels materieel van aard op basis van zijn vastgoedportefeuille in privé en de aandelen in Hennen Development B.V."
Ook een leuke overbodige zin dit hč. Net alsof je bij het uitwinnen van een persoonlijke borgstelling iets hebt aan de aandelen van de B.V. die geldnemer is. De B.V. zal eerst altijd leeggeplukt worden in het geval dat het fout gaat.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Is nu mijn 3e HCN project wat on hold staat, gaat lekker zo.
Eerder vandaag de geborgde lening voor The Marlin Bar meegenomen.
In januari jl. hebben wij u voor het laatst geďnformeerd inzake het dossier Onderhoudsbedrijf S. Verb***t met leningnummer 00047982. In dit bericht hebben wij u een betalingsachterstand gemeld. In de tussentijd heeft onze intensief beheer adviseur in contact gestaan met de ondernemer en heeft de ondernemer ervoor gekozen om de woning, waar wij tevens hypotheek op hebben, te doen verkopen. Deze woning is inmiddels verkocht waarbij de notariële overdracht heeft plaatsgevonden en wij de gelden vanuit de notaris inmiddels hebben mogen ontvangen.
Zojuist hebben wij de achterstallige betaaltermijnen, de reguliere rente, het openstaand leenbedrag en zes maanden vergoedingsrente pro rato uw investering bijgeschreven op uw rekening courant. Per saldo zijn wij dan ook content met het gerealiseerde resultaat.
De getroffen voorziening valt volledig vrij ten gunste van uw portefeuille rendement.
Netjes en snel afgewikkeld weer door Collin.
[..] [..] Het viel me van de week op dat Collin zijn beoogde rendement had verlaagd(7.25% ipv 7.5%)
Ik heb moeite om mijn geld bij Collin te herinvesteren in goede en ook redelijk renderende projecten. Denk toch echt dat de kwaliteit van projecten achteruit loopt of-wat natuurlijk ook kan- ik word steeds kritischer waar ik geld in steek.
[..] Ik heb moeite om mijn geld bij Collin te herinvesteren in goede en ook redelijk renderende projecten. Denk toch echt dat de kwaliteit van projecten achteruit loopt of-wat natuurlijk ook kan- ik word steeds kritischer waar ik geld in steek.
Hier ook meer moeite met het vinden van mooie hyp gedekte projecten, lijken nu vooral de projecten met wat meer risico (incourant object, grote leensom of nog veel toekomstmuziek) die nog door komen. De fondsen die ze oprichten zijn ook een vorm van crowdfunden, maar het is jammer als het koppelen van crowd en leningnemer in de toekomst vooral achter gesloten deuren zou plaatsvinden. Zonder pitch, inschrijvingen en stemmingen. Als een platform eenmaal de naam heeft om het op die manier vol te krijgen ook wel begrijpelijk. Hopelijk zwemt er zo nu en dan nog een mooie vis door het net.
Als dit rond komt, zou dat goed nieuws zijn voor ons HCN project onder dezelfde naam? Die flapoor heeft al 3 maanden overgeslagen dus verkoop tegen een mooi bedrag zou ons uit de brand helpen?
Ik moet wel een beetje lachen om de werving op GVE, strategische locatie en een sterke markpositie. Die gunstige omstandigheden hebben de huidige uitbater blijkbaar niet verder kunnen helpen.
Als dit rond komt, zou dat goed nieuws zijn voor ons HCN project onder dezelfde naam? Die flapoor heeft al 3 maanden overgeslagen dus verkoop tegen een mooi bedrag zou ons uit de brand helpen?
Ik moet wel een beetje lachen om de werving op GVE, strategische locatie en een sterke markpositie. Die gunstige omstandigheden hebben de huidige uitbater blijkbaar niet verder kunnen helpen.
Bedankt voor info, wilde investeren, nu niet meer. Dus dat mooie bedrag komt niet van mij
[..] Ik heb moeite om mijn geld bij Collin te herinvesteren in goede en ook redelijk renderende projecten. Denk toch echt dat de kwaliteit van projecten achteruit loopt of-wat natuurlijk ook kan- ik word steeds kritischer waar ik geld in steek.
Zelf heb ik (nog) geen moeite om mijn geld bij Collin de herinvesteren, maar ik neem normaal gesproken maar 1 en soms 2 projecten per maand mee. Zoveel goede projecten kan ik nog wel vinden per maand.
Gaat los op de 13e om 13:00 uur. Extra reden om er van af te zien.
Ik heb voor mezelf een analyse gedaan tot wanneer het interessant is om voor jaareinde te investeren in nieuwe financieringen i.v.m. belastingen. Ik vond het best confronterend, bij lage rendementen (7% netto) valt jaareinde al in juni. Dat wil niet zeggen dat ik dan stop met investeren, het moeten dan wel meerjarige hele goede aanbiedingen zijn. Ik ben uitgegaan van mijn persoonlijke situatie (67+) i.v.m. afbouw heffingskorting door box 3. Als je box 1 inkomen boven 76K is, heb je hier geen last van, als je onder de 67 bent meer. Het was al een geklooi om de excel hierin te krijgen via een privebericht kun je de excel krijgen.
Als je op quote klikt is onderstaande tabel wel goed leesbaar
[..] Laten we niet teveel op de zaken vooruit lopen. De brand is letterlijk nog niet eens uitgeblust. Vanuit HCN heb ik dit bericht ontvangen, wat mij betreft een prima reactie:
SPOILER
quote:
Hoe nu verder? Hoe moet ik mijn twee fulltime krachten betalen? Hoe zit het met de huur? En blijft er nog wel iets van mijn pensioen over? Door het hoofd van De Jong spookten na de brand tal van vragen. Gelukkig bleek hij goed verzekerd, zegt hij. Bij investeerders van zijn zaak ligt nog een verzoek om terugbetalingen even te pauzeren.
SPOILER
Mauritslaan 116 Geleen LIVE 14 maart 2025 om 12.00 uur
quote:
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Mauritslaan 116 in Geleen. Je kunt vanaf 14 maart 2025 om 12.00 uur investeringen toezeggen. De looptijd bedraagt 24 maanden. De LTV van het pand is 84% van ¤ 594.000 van de marktwaarde na verbouwing.
Rentevergoedingen residentieel tarief: Rentevergoeding schijf 1A 6,85% Bereidstellingsvergoeding fase 1 2% Start tot 01-07-2025 daarna 6,85% ¤ 50.000 Bereidstellingsvergoeding fase 2 2% Start tot 01-11-2025 daarna 6,85% ¤ 25.000 Bereidstellingsvergoeding fase 2 2% Start tot 01-02-2026 daarna 6,85% ¤ 25.000 Rentevergoeding schijf 1B 8,30% Rente vergoeding schijf 2 8,80%
Het betreft een combinatiepand dat wordt getransformeerd naar 2 of 3 zelfstandige appartementen. Het object ligt aan de rand van het centrum van Geleen. In de directe omgeving zijn er verschillende voorzieningen zoals een supermarkt, winkels, basisschool, speeltuin en een huisarts. Met de trein en de bus is het object goed te bereiken. Betaald parkeren kan aan de openbare weg.
Goed dat de achtergrond van de ondernemer in de pitch staat. Zelf ben ik de mening toegedaan dat (bijna) iedereen een 2e kans moet krijgen dus dit zal mij niet tegen houden. Verder nog even de reacties hier afwachten en overdenken of ik deze mee neem.
Goed dat de achtergrond van de ondernemer in de pitch staat. Zelf ben ik de mening toegedaan dat (bijna) iedereen een 2e kans moet krijgen dus dit zal mij niet tegen houden. Verder nog even de reacties hier afwachten en overdenken of ik deze mee neem.
En het zou natuurlijk gewoon kunnen dat de nieuwe ondernemer er wel een succes van maakt. Met een geboden zekerheid van een tweede hypotheek op een bedrijfspand geeft ie ook wel commitment af, meer dan we bij HCN krijgen.
Ervaringsdeskundigen zijn juist degenen die je wil hebben. Dus wat dat betreft zie ik dat eerder als voordeel dan nadeel. Maar de cijfers zijn wel matig voor de geboden rente dus pas ik alsnog.
Op woensdag 12 maart 2025 13:14 schreef Horsemen het volgende: Misschien gaan we de verpanding van facturen eerdaags ook bij crowdfinance tegen komen?
Dat was toch al het geval bij projecten met verpanding van de debiteuren? Deze wet is zover ik me kan herinneren (het voorstel oopt volgems mij al jaren maar ik heb het artikel nog niet gelezen) bedoeld om het verbod van verpanding dat sommige partijen in hun inkoopvoorwaarden hebben staan als onwettig aan te merken. Ik heb bijvoorbeeld al een tiental jaren een grote multinational als klant en die heeft dat dus expliciet in haar inkoopvoorwaarden staan, die de vorderingen (facturen) mag ik dus niet verpanden. De reden is volgens mij dat ze geen gedoe willen met het openbaar maken van het pandrecht en dan ineens aan de pandhouder (of factoring matschappij) moeten betalen in plaats van aan de leverancier.
Ik zie in mijn Collin wallet weer een bijschrijving van een vervroegde aflossing van Globe Bearings, het dubbele bedrag van 2 weken geleden, nu dus 2 percelen verkocht. Mail zal morgen wel komen.
Ik had deze toendertijd juist meegenomen omdat er was aangegeven dat er bij verkoop zou worden afgelost in batches van minimaal 5 stuks, met totaal 54 percelen vond ik dat al redelijk veel mogelijke vervroegde aflossingen. Als dit nu tot augustus (einde looptijd) doorgaat met iedere keer 1 of 2 percelen blijf ik aan de gang met aanpassen van mijn exceloverzicht.
Maar op zich wel fijn dat die percelen nu verkocht worden.
[..] Ervaringsdeskundigen zijn juist degenen die je wil hebben. Dus wat dat betreft zie ik dat eerder als voordeel dan nadeel. Maar de cijfers zijn wel matig voor de geboden rente dus pas ik alsnog.
Vooruitontvangen trajectgelden van 2,1 miljoen op de rekening van een voormalige bajesklant. Ja onze overheid besteedt ons geld goed.
Als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen, en zelfs dan twijfel ik nog.
Op woensdag 12 maart 2025 20:09 schreef Soulfreak het volgende: Ik zie in mijn Collin wallet weer een bijschrijving van een vervroegde aflossing van Globe Bearings, het dubbele bedrag van 2 weken geleden, nu dus 2 percelen verkocht. Mail zal morgen wel komen.
Ik had deze toendertijd juist meegenomen omdat er was aangegeven dat er bij verkoop zou worden afgelost in batches van minimaal 5 stuks, met totaal 54 percelen vond ik dat al redelijk veel mogelijke vervroegde aflossingen. Als dit nu tot augustus (einde looptijd) doorgaat met iedere keer 1 of 2 percelen blijf ik aan de gang met aanpassen van mijn exceloverzicht.
Maar op zich wel fijn dat die percelen nu verkocht worden.
Blijkbaar gaan die mails in batches en zit jij steeds in de laatste batch? In elk geval klopt, 2 percelen dit keer
SPOILER
Op woensdag 12 maart 2025 13:34 schreef Horsemen het volgende: Goed dat de achtergrond van de ondernemer in de pitch staat. Zelf ben ik de mening toegedaan dat (bijna) iedereen een 2e kans moet krijgen dus dit zal mij niet tegen houden.
Je weet dat 8 van de 10 misdrijven onopgelost blijven? Dus dit is wellicht zijn 6e kans....
[..] Blijkbaar gaan die mails in batches en zit jij steeds in de laatste batch? In elk geval klopt, 2 percelen dit keer
SPOILER
Ik zit in een ander lening, de eerste. Er is dan blijkbaar vandaag maar voor 1 lening een update verstuurd, niet voor allebei. Sowieso was het bedrag pas na kantooruren bijgeboekt bij mij.
SPOILER
[ Bericht 1% gewijzigd door Soulfreak op 12-03-2025 21:13:54 ]
Nou, nou, nou, wel erg kort door de bocht allemaal.
Ik blijf het netjes vinden dat het in de pitch staat, ondanks dat het in dit geval duidelijk is aangezien hij er zelf ook mee naar buiten treedt. Verder ga ik mee met de crowd en laat ik hem lopen.
Op 12-03-2025 is Noemme Marianne B.V. te 's-Hertogenbosch (Noord-Brabant) door de rechtbank in Oost-Brabant failliet verklaard. Als curator is aangesteld mr D.P. Schalken. Het insolventienummer van deze zaak is F.01/25/67. Er zijn (nog) geen verslagen beschikbaar.
Op 12-03-2025 is Noemme Marianne B.V. te 's-Hertogenbosch (Noord-Brabant) door de rechtbank in Oost-Brabant failliet verklaard. Als curator is aangesteld mr D.P. Schalken. Het insolventienummer van deze zaak is F.01/25/67. Er zijn (nog) geen verslagen beschikbaar.
Ik vind dit:
quote:
Noemme en Haar naam is Lola, zo heetten de Bossche restaurants die in juni vorig jaar bankroet gingen. De kwestie krijgt een vervolg, met het dinsdag uitgesproken faillissement van Noemme Marianne - de bv van bestuurster Jessie Helsen. Zij begon vijf jaar geleden samen met Karlijn van Oss horecazaak Noemme. Twee jaar daarna openden ze aan de overkant samen restaurant Haar naam is Lola.
De afloop is bekend: beide zaken failliet en nu ook de bv’s van beide bestuurders. De kwestie kan nóg een vervelend staartje krijgen voor dertigers Helsen en Van Oss. De curator stelt beide bestuurders hoofdelijk aansprakelijk voor (een deel van) de schulden omdat hij meent dat er sprake is van onbehoorlijk bestuur. https://www.bndestem.nl/o(...)uw-bestaat~a9a0079c/
2020, CC: Op woensdag 8 januari om 14 uur opent het project Overname Restaurant NOEMME B.V. Voor de realisatie van Restaurant NOEMME is een bedrag benodigd van ¤ 302.500,-. Jessie en Karlijn doen een beroep op de crowd van Capital Circle voor een bedrag van ¤ 100.000,-
2022 maart: Collin attendeert u graag op onderstaande investeringskans: Leningaanvrager: Noemme Lola B.V. Doel van de lening: Overnamefinanciering Leningbedrag: ¤ 400.000 Rente: 8.50 % Looptijd: 60 maanden
Karlijn en Jessie van Restaurant Noemme vragen financiering voor opening van een tweede vestiging, Noemme Lola in ‘s-Hertogenbosch. De financiering wordt aangewend voor de overname van de huidige exploitatie met inventaris en voor verbouwing van het pand. De ondernemers geven een gezamenlijke persoonlijke borgstelling af voor ¤ 300.000,- welke deels is gesecuriseerd middels een tweede hypotheek op een van de woonhuizen en een verpanding van de roerende zaken
Op 12-03-2025 is N*emme M*rianne B.V. te 's-Hertogenbosch (Noord-Brabant) door de rechtbank in Oost-Brabant failliet verklaard. Als curator is aangesteld mr D.P. Schalken. Het insolventienummer van deze zaak is F.01/25/67. Er zijn (nog) geen verslagen beschikbaar.
Jazeker, eerder al 3 andere bv's failliet, nu ook alsnog andere eigenaar. Als ik het me goed herinner is het huis van de andere eigenaar verkocht en daarme een deel afgelost.
SPOILER
De waarde kan ik natuurlijk niet goed beoordelen maar de taxatiewaarde wijkt wel heel erg af van de woz waarde: WOZ-waarde Peildatum WOZ-waarde 01-01-2023 735.000 euro 01-01-2022 745.000 euro 01-01-2021 658.000 euro 01-01-2020 586.000 euro 01-01-2019 532.000 euro 01-01-2018 476.000 euro 01-01-2017 438.000 euro 01-01-2016 434.000 euro 01-01-2015 411.000 euro 01-01-2014 400.000 euro
Het betreft een prachtige buurt met mooie huizen. Het onderpand is zo te zien wel net het "minste" huis in de directe omgeving. Verder een risicovol project tegen een vergoeding van bruto 9%. Vermoedelijk geen negatief eigen vermogen meer.
De waarde kan ik natuurlijk niet goed beoordelen maar de taxatiewaarde wijkt wel heel erg af van de woz waarde: WOZ-waarde Peildatum WOZ-waarde 01-01-2023 735.000 euro 01-01-2022 745.000 euro 01-01-2021 658.000 euro 01-01-2020 586.000 euro 01-01-2019 532.000 euro 01-01-2018 476.000 euro 01-01-2017 438.000 euro 01-01-2016 434.000 euro 01-01-2015 411.000 euro 01-01-2014 400.000 euro
Het betreft een prachtige buurt met mooie huizen. Het onderpand is zo te zien wel net het "minste" huis in de directe omgeving. Verder een risicovol project tegen een vergoeding van bruto 9%. Vermoedelijk geen negatief eigen vermogen meer.
Er staan huizen in de straat al ca een jaar te koop. Vermoedelijk niet zeer courant. Wat mij doet twijfelen aan de taxatie vs daadwerkelijke waarde
[..] Er staan huizen in de straat al ca een jaar te koop. Vermoedelijk niet zeer courant. Wat mij doet twijfelen aan de taxatie vs daadwerkelijke waarde
Dingen die hele industrieën zullen gaan transformeren beleg ik alleen in met eigen vermogen, niet vreemd (en als ik het een beetje kan doorgronden). Dan is het jackpot als het gebeurt en meestal 0, nu is het 9% als het lukt en een grote kans op bijzonder beheer.
ccf Op 10 maart jl. hebben wij u voor het laatst geďnformeerd inzake het dossier ECI Machinery met leningnummer 42706. In dit bericht hebben wij u gemeld dat het woonhuis van mevrouw Sanou is geveild voor ¤376.000,- en dat wij in overleg waren met de notaris inzake het ontvangen van de gelden.
Inmiddels hebben wij de gelden mogen ontvangen waaruit de achterstallige rente, het openstaand leenbedrag en zes extra maanden vergoedingsrente pro rato uw investering bijgeschreven op uw rekening courant. Per saldo zijn wij dan ook content met het gerealiseerde resultaat. De getroffen voorziening valt volledig vrij ten gunste van uw portefeuille rendement.
[..] En het zou natuurlijk gewoon kunnen dat de nieuwe ondernemer er wel een succes van maakt. Met een geboden zekerheid van een tweede hypotheek op een bedrijfspand geeft ie ook wel commitment af, meer dan we bij HCN krijgen.
Het nieuwe project zit meteen vol. Goed nieuws dus voor de nieuwe ondernemer, zijn voorganger en ook niet geheel onbelangrijk: de HCN-investeerders.
[..] Het nieuwe project zit meteen vol. Goed nieuws dus voor de nieuwe ondernemer, zijn voorganger en ook niet geheel onbelangrijk: de HCN-investeerders.
Nieuwe bezems vegen schoon zeggen ze wel eens. Zonder voorkennis omtrent HCN waren we hier waarschijnlijk massaal ingestapt mede en misschien vooral door de zekerheid. Dus nuchter bekeken is een bescheiden investering geen groot risico.
Op vrijdag 14 maart 2025 05:52 schreef KrekelJapie het volgende: Wat vinden we hiervan in combinatie met hypotheek woonhuis? WOZ is wel een half miljoen lager dan de taxatie.
[..] Er staan huizen in de straat al ca een jaar te koop. Vermoedelijk niet zeer courant. Wat mij doet twijfelen aan de taxatie vs daadwerkelijke waarde
[..] Ben benieuwd of dat faillissement van de huurder hier nog invloed heeft of gaat hebben.
Op dit moment is de aflossing al iets hoger dan de rente dus dat geeft wel wat ruimte als ze voor een aflossingsvrije verlenging gaan, ook als dat voor een wat hogere rente zal zijn. Maar ze zullen wel iets moeten zeggen over de gevolgen hiervan om mij over de streep te trekken om de investering door te rollen.
Op donderdag 13 maart 2025 17:38 schreef Horsemen het volgende: Zo te zien komt er vandaag of morgen weer een vervelende mail aan van wederom een schoenenwinkel (via Collin 38864):
Correctie: Terugbetaling Schoenmode N0tte*
De zekerheden zien er wel oké uit en zijn hopelijk voldoende als het echt mis is.
De mail is er gekomen! Het is bedrijfsruimte met twee bovenwoningen waar we eerste hypotheek op hebben volgens mij. De twee bovenwoningen hebben al een gezamelijke woz waarde van ruim boven het openstaande bedrag. Dus als het echt mis is met de onderneming zal het uiteindelijk voor de investeerders wel goed komen.
Ook weer bericht van de golfbaan. Hoop niet dat dit een gebed zonder end wordt. Er is hier iedere keer wat, met uitstel tot gevolg. Afijn er zit niets anders op dan maar weer afwachten.
SPOILER
Vandaag de laatste termijn ontvangen van TFC Holding / ILFARI. Was nog een KNAB lening en uit mijn eerste jaar bij KNAB/Collin. Altijd keurig op tijd betaald, alleen 3 maanden coronaverlenging.
1 van mijn eerste projecten van GvE uit 2015 ging na een jaar in default. Na 2016 nooit meer een afdracht geweest. Wel betalingen aan Flanderijn, maar ging op aan kosten. Nu in 2025 komt er een slotbetaling van 1% van de hoofdsom. Afschrijving +/- 70% van hoofdsom.
Op vrijdag 14 maart 2025 13:22 schreef KrekelJapie het volgende: 1 van mijn eerste projecten van GvE uit 2015 ging na een jaar in default. Na 2016 nooit meer een afdracht geweest. Wel betalingen aan Flanderijn, maar ging op aan kosten. Nu in 2025 komt er een slotbetaling van 1% van de hoofdsom. Afschrijving +/- 70% van hoofdsom.
Pfff Ik ken het project niet en weet niet waarom het nu is afgerond maar wat een bedroevend resultaat.
Op vrijdag 14 maart 2025 13:22 schreef KrekelJapie het volgende: 1 van mijn eerste projecten van GvE uit 2015 ging na een jaar in default. Na 2016 nooit meer een afdracht geweest. Wel betalingen aan Flanderijn, maar ging op aan kosten. Nu in 2025 komt er een slotbetaling van 1% van de hoofdsom. Afschrijving +/- 70% van hoofdsom.
Ben benieuwd hoe dat met de comfortprojecten afloopt?