Ik had dezelfde bedenkingen. Daarnaast is de Damstraat weliswaar een hele levendige straat, maar er zitten ook al wel een heleboel andere eettentjes. Ik laat hem lopen denk ik.quote:Op woensdag 5 maart 2025 14:02 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ben niet onder de indruk van hun CV
Gezien de formule en de borgstelling vind ik het nog wel interessant.quote:Op woensdag 5 maart 2025 16:40 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Ik had dezelfde bedenkingen. Daarnaast is de Damstraat weliswaar een hele levendige straat, maar er zitten ook al wel een heleboel andere eettentjes. Ik laat hem lopen denk ik.
Ze rekenen met veel te optimistische getallen, van waarde toekennen aan klanten.quote:Op woensdag 5 maart 2025 15:36 schreef obligataire het volgende:
[..]
Dat getal '50' refereert aan het gemiddelde IQ van de investeerders die daaraan meedoen![]()
Ofwel, een zeer risicovol verhaal, het koekjesmonster dat altijd honger heeft.
Voor crowdfunding is dit eigenlijk bijna nooit van toepassing. Deze vraag gaat specifiek om het op eigen initiatief, verkopen van een belegging voor 1 januari, en vervolgens kort na 1 januari je geld weer opnieuw investeren om zo box 3 belasting te ontwijken.quote:Op woensdag 5 maart 2025 17:29 schreef zeeland6 het volgende:
Vraagje over de aangifte IB 2024. Ik heb net wat zitten neuzen in het aangifte forumulier.
Ik zie voor het eerst in de aangifte een vraag over peildatumarbitrage (heeft u in de laatste 3 maanden verkocht/verkocht). Het staat er niet bij dat de verkoop/koop hetzelfde bedrijf betreft.
Wat vullen jullie hier in t.a.v. crowdfunding ?
Crowdfunding vul je toch niet in bij beleggingen, maar onder uitgeleend geld? Daar ben ik die vraag niet tegengekomen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 17:29 schreef zeeland6 het volgende:
Vraagje over de aangifte IB 2024. Ik heb net wat zitten neuzen in het aangifte forumulier.
Ik zie voor het eerst in de aangifte een vraag over peildatumarbitrage (heeft u in de laatste 3 maanden verkocht/verkocht). Het staat er niet bij dat de verkoop/koop hetzelfde bedrijf betreft.
Zo zie ik het ook wel, de vraag is of de BD dit ook zo ziet.quote:Op woensdag 5 maart 2025 17:38 schreef JP01 het volgende:
[..]
Voor crowdfunding is dit eigenlijk bijna nooit van toepassing. Deze vraag gaat specifiek om het op eigen initiatief, verkopen van een belegging voor 1 januari, en vervolgens kort na 1 januari je geld weer investeren om zo box 3 belasting te ontwijken. Crowdfund leningen zijn bijna nooit op die manier verhandelbaar en hebben meestal een vaste looptijd. Met aandelen zou je dit dus in theorie wel wel makkelijk kunnen doen.
Die vraag staat daar los van (namelijk als je net alle beleggingen hebt verkocht dan heb je misschien uitsluitend nog saldo op je bankrekening en niets andres). Voor zover ik weet wordt deze vraag altijd gesteld, maar misschien niet als je onder het heffingsvrij vermogen valt.quote:Op woensdag 5 maart 2025 17:45 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Crowdfunding vul je toch niet in bij beleggingen, maar onder uitgeleend geld? Daar ben ik die vraag niet tegengekomen.
Lagere rente was een probeersel?quote:Voor de projecten aan de Leidsegracht 110A t/m 110I in Amsterdam hebben wij in overleg met de projectaanvragers de rente verhoogd in schijf 1B en schijf 2. De rentes zijn hiermee hetzelfde als de al eerder van één van deze projecteigenaren gefunde projecten aan de Spaarnwouderstraat 3 in Haarlem.
Schijf 1B: van 8,55% naar 9,50%
Schijf 2: van 9,05% naar 10,20%
Hoe anders denk je dat BD dit zou kunnen zien? In welk scenario zou er sprake kunnen zijn van peildatumarbitrage bij crowdfunding?quote:Op woensdag 5 maart 2025 17:48 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Zo zie ik het ook wel, de vraag is of de BD dit ook zo ziet.
Dat zal moeten blijken in de toekomst.
Ik geef trouwens al jaren crowdfunding in 1 bedrag (over alle platformen) op bij 'uitgeleend geld'.
Als je enkel in projecten investeert die in die maart gepubliceerd worden met een looptijd van 9 maanden😇quote:Op woensdag 5 maart 2025 17:53 schreef JP01 het volgende:
[..]
Hoe anders denk je dat BD dit zou kunnen zien? In welk scenario zou er sprake kunnen zijn van peildatumarbitrage bij crowdfunding?
Ja oke, akkoord. In dat geval heb je wel wat uit te leggen en zal je toch box 3 belasting verschuldigd zijn. Tenzij je aannemelijk kan maken dat er een goede zakelijke reden is geweest dat je alleen in 9-maandelijkse projecten en alleen in maart investeertquote:Op woensdag 5 maart 2025 17:59 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Als je enkel in projecten investeert die in die maart gepubliceerd worden met een looptijd van 9 maanden😇
Daar lijkt het me niet relevant, je kunt namelijk (behalve bij wvjg deels) niet bepalen om alles of een deel nu te verkopen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 17:29 schreef zeeland6 het volgende:
De denkwijzen van de BS zijn ondoorgrondelijk.quote:Op woensdag 5 maart 2025 17:53 schreef JP01 het volgende:
[..]
Hoe anders denk je dat BD dit zou kunnen zien? In welk scenario zou er sprake kunnen zijn van peildatumarbitrage bij crowdfunding?
World Online rekende 1000 gulden per klantquote:Op woensdag 5 maart 2025 17:26 schreef zeeland6 het volgende:
Ze rekenen met veel te optimistische getallen, van waarde toekennen aan klanten.
Staat bij "Aanvullende vragen" als laatste vraag. Dat zijn vragen die over o.a. voorlopige aanslag, mogelijk te vrerekenen verliezen, nettolijfrentes etc. gaan en krijg je volgens mij altijd aan het eind.quote:Op woensdag 5 maart 2025 17:45 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Crowdfunding vul je toch niet in bij beleggingen, maar onder uitgeleend geld? Daar ben ik die vraag niet tegengekomen.
Zelfs als er in die definitie sprake zou zijn van peildatumarbitrage, er wordt geen correctie op je box 3 bedragen gedaan zolang je aannemelijk kan maken dat je een crowdfund project op zakelijke gronden aangaat (bijv. aantrekkelijke rente en/of goed onderpand en/of goed bedrijf).quote:Op woensdag 5 maart 2025 18:10 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
De denkwijzen van de BS zijn ondoorgrondelijk.![]()
Als het zo mikt dat veel projecten aflossen in het laatste kwartaal en je in het eerste kwartaal weer investeert bijvoorbeeld.
In de vervolgvragen in het formulier maak ik op dat het om absolute getallen gaat bij de BD. Als ik de voorbeelden lees van de BD maakt niet uit waar je het uit haalt of in stopt.
Hadden ze ook niet een hele rij koekjes projecten bij een ander platform lopen? Ik had de pitch bij Collin even doorgescand maar ik zag dat zo snel niet genoemd worden en ik heb ook geen zin om het op te zoeken.quote:Op woensdag 5 maart 2025 15:36 schreef obligataire het volgende:
[..]
Dat getal '50' refereert aan het gemiddelde IQ van de investeerders die daaraan meedoen![]()
Ofwel, een zeer risicovol verhaal, het koekjesmonster dat altijd honger heeft.
Ik moet er misschien ook wel bij zeggen dat ik momenteel nog twee WTG projecten heb lopenquote:Op woensdag 5 maart 2025 17:03 schreef boertje2024 het volgende:
[..]
Gezien de formule en de borgstelling vind ik het nog wel interessant.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ze hebben inderdaad contact gehad met het team van DI:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt ingetrokken. Er is 500 euro beschikbaarquote:Op woensdag 5 maart 2025 19:11 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
Hadden ze ook niet een hele rij koekjes projecten bij een ander platform lopen? Ik had de pitch bij Collin even doorgescand maar ik zag dat zo snel niet genoemd worden en ik heb ook geen zin om het op te zoeken.
Dat ze inmiddels ook bij de bank terecht kunnen voor een deel van het geld is wel positief.
Mee eens, maar je zou wel formeel 'ja' moeten antwoorden bij peildatum arbitrage. Maar dat ga ik maar niet doen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 18:27 schreef JP01 het volgende:
[..]
Zelfs als er in die definitie sprake zou zijn van peildatumarbitrage, er wordt geen correctie op je box 3 bedragen gedaan zolang je aannemelijk kan maken dat je een crowdfund project op zakelijke gronden aangaat (bijv. aantrekkelijke rente en/of goed onderpand en/of goed bedrijf).
Voor projecten in het nieuwe jaar geldt daarbij zelfs dat ze niet heel ruim van tevoren bekend zijn, dus je weet nooit vooraf hoeveel en wanneer je gaat investeren dus de overweging om te investeren is eigenlijk al per definitie op zakelijk gronden. Van Lanschot schrijft hierover:
"De correcties op grond van de peildatum-arbitrage blijven achterwege als u aannemelijk kunt maken dat er zakelijke overwegingen aan uw transacties ten grondslag liggen. Volgens de toelichting van de wet zijn dat niet-fiscale overwegingen".
Dus tenzij een zeer onredelijk deel van je projecten "toevallig" kort voor 1 januari aflopen zou ik daar niet lang over nadenken.
Ik denk nog steeds wel dat een lening die wordt afgelost (al dan niet vervroegd) nooit gezien kan worden als "verkoop". Ik als investeerder onderneem daarvoor geen actie en ik heb daar totaal geen controle over. De enige actie van mijn kant is eventueel het doen van een nieuwe investering, maar dat is niet voldoende om te voldoen aan de definitie van peildatumarbitrage. "Nee" is wmb. het enige juiste antwoord, tenzij je projecten actief uitkiest om onder box3 belasting uit te komen en je idd alleen kortlopende investeringen doet die binnen een jaar en voor 1 januari worden afgelost.quote:Op woensdag 5 maart 2025 19:39 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Mee eens, maar je zou wel formeel 'ja' moeten antwoorden bij peildatum arbitrage. Maar dat ga ik maar niet doen.
Bij uitgeleend speelt peildatum arbitrage niet. Logisch ook want de leenovereenkomst bepaald wanneer er wordt terugbetaald en die is zakelijk.quote:Op woensdag 5 maart 2025 19:39 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Mee eens, maar je zou wel formeel 'ja' moeten antwoorden bij peildatum arbitrage. Maar dat ga ik maar niet doen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |