Je kunt niet zomaar zeggen dat het plaatje buiten je ervaring bestaat, terwijl die binnen je ervaring bestaat.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar ik 'verzin' helemaal geen objectieve realiteit. Laten we even de eerstepersoonsperspectieven van jou en mij optellen. Beide zien we dat plaatje. Dat wijst erop dat dat plaatje buiten ons bestaat. Er is immers geen enkele observeerbare link tussen ons die verklaart waarom we hetzelfde plaatje zien.
Het plaatje bestaat buiten mij, en mijn ervaring is een mentale representatie van het plaatje. Een waarneming. Het plaatje bestaat niet in mijn hoofd, net zoals een foto van jou een representatie is, en niet jij, en dat plaatje van de boom een plaatje van een boom is, en geen boom.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:24 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je kunt niet zomaar zeggen dat het plaatje buiten je ervaring bestaat, terwijl die binnen je ervaring bestaat.
Dat is dus direct tegenstrijdig. ''Het plaatje bestaat buiten mijn ervaring, terwijl die binnen mijn ervaring bestaat''.
De link weet je wel, dat is het bewustzijn zelf. Er is één waarnemer / subject, dat is de gedeelde link.
Ok, nou zit je dus met het harde probleem van het bewustzijn. Nu moet je verklaren hoe je brein objectieve signalen omtovert in sensaties.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het plaatje bestaat buiten mij, en mijn ervaring is een mentale representatie van het plaatje. Een waarneming.
Ik zeg dus niet dat het binnen en buiten mij bestaat.
Natuurlijk niet, mijn eerste persoonsperspectief is hetzelfde als die van jou. Alleen de inhoud van de ervaring verschilt.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En nee, die hypotethische 'waarnemer' of 'het bewustzijn', dat is een hersenspinsel, een verzinsel, een geitenpaadje om recht te kunnen praten wat krom is.
Ik hoef niet te verklaren hoe dat werkt om te kunnen observeren dat het zo is.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ok, nou zit je dus met het harde probleem van het bewustzijn. Nu moet je verklaren hoe je brein objectieve signalen omtovert in sensaties.
Hoe kan een object gevoelens hebben?
En zo is de cirkel weer rond.
Je doet een extra aanname die je niet kunt verklaren of bewijzen. Die heb ik niet.
Niet exact hetzelfde natuurlijk. Maar ik neem aan wel heel vergelijkbaar omdat wij allebei mensen met een mensenbrein zijn, en de wereld dus in grote mate op dezelfde manier waarnemen.quote:Natuurlijk niet, mijn eerste persoonsperspectief is hetzelfde als die van jou. Alleen de inhoud van de ervaring verschilt.
Jij weet niet dat het zo is, makker. Je gokt op het belangrijkste onderwerp, je komt niet eens in de buurt van een verklaring.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik hoef niet te verklaren hoe dat werkt om te kunnen observeren dat het zo is.
Jawel, exact hetzelfde.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Niet exact hetzelfde natuurlijk. Maar ik neem aan wel heel vergelijkbaar omdat wij allebei mensen met een mensenbrein zijn, en de wereld dus in grote mate op dezelfde manier waarnemen.
Ik weet wel dat het zo is. Dat observeren we. Dat jij daar niet aan wilt. is niet mijn probleem.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jij weet niet dat het zo is, makker. Je gokt op het belangrijkste onderwerp, je komt niet eens in de buurt van een verklaring.
Conclusie: je stelling rammelt.
Hoe weet je dat nou? Je kunt niet in mijn hoofd kijken, en ik niet in jouw hoofd. Dus het kan best zijn dat we dingen net iets anders zien. Ook dat is geobserveerd door middel van onderzoeken naar hoe verschillende populaties bepaalde zaken waarnemen. Zelfs je voeding kan daar invloed op hebben. De mate waarin die waarnemingen verschillen, is meestal erg klein denk ik. Anders zouden we niet met zijn allen in dezelfde wereld kunnen functioneren.quote:Jawel, exact hetzelfde.
Dit is de realiteit: Subject (eerste persoonsperspectief) + persoonlijke ervaring van ali
Subject (eerste persoonsperspectief) + persoonlijke ervaring van libertarisch
De echte 'ik', de waarnemer, is hetzelfde.
Het is dus niet: Subject (type Ali) en Subject (type Libertarisch). Hoe weet ik dat? Omdat er maar één eerstepersoonsperspectief is. Daar zijn geen variaties op, alleen de persoonlijke ervaring verschilt.
Prima, veel succes ermeequote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik weet wel dat het zo is. Dat observeren we. Dat jij daar niet aan wilt. is niet mijn probleem.
Dat komt omdat het eerste persoonsperspectief exact hetzelfde is.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je kunt niet in mijn hoofd kijken, en ik niet in jouw hoofd.
Dat weet ik wel zeker, dat wij dingen anders zien. Dat is geen verschil in het bewustzijn, maar in de inhoud van het bewustzijn.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus het kan best zijn dat we dingen net iets anders zien.
Ook jij observeert dat als je drugs neemt bijvoorbeeld, vriend. Die drugs neem je immers via je mond in, en vervolgens doen ze iets met je waarneming. Dus blijkbaar is er een mechanisme waardoor een substantie buiten jou ervoor zorgt dat jouw bewustzijn verandert. Weet jij hoe het werkt? Nee. Heb je er blind vertrouwen in dat je ervaringen waarheidsgetrouw zijn? Ja. Dus je bent nog erger dan ik, voor jou is het de basis van je hele wereldbeeld.quote:
Dat hangt er maar net van af hoe je zintuigen en hersenen de informatie verwerken.quote:Dat komt omdat het eerste persoonsperspectief exact hetzelfde is.
Je zegt net dat we dingen exact hetzelfde zien. En nu dit.quote:Dat weet ik wel zeker, dat wij dingen anders zien. Dat is geen verschil in het bewustzijn, maar in de inhoud van het bewustzijn.
Ik plaats drugs niet buiten bewustzijn, voor mij is er geen lichaam/geest dualiteit.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ook jij observeert dat als je drugs neemt bijvoorbeeld, vriend.
Nee, ik zei dezelfde waarnemer met een andere waarneming. Een andere waarneming hebben betekent niet dat er een andere waarnemer is. Jij bent intelligent genoeg om dit te begrijpen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je zegt net dat we dingen exact hetzelfde zien. En nu dit.
Random uitspraak? Het is de hoogste spirituele waarheid. Jij bent mij en ik ben jou.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Een random uitspraak om interessant te klinken, dat lijkt het mij.
En het bewijs daarvoor is ...?quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:03 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik plaats drugs niet buiten bewustzijn, voor mij is er geen lichaam/geest dualiteit.
[..]
Nee, ik zei dezelfde waarnemer met een andere waarneming. Een andere waarneming hebben betekent niet dat er een andere waarnemer is. Jij bent intelligent genoeg om dit te begrijpen.
[..]
Random uitspraak? Het is de hoogste spirituele waarheid. Jij bent mij en ik ben jou.
Geen objectief bewijs, er is alleen onderbouwing met logica en je kunt het zelf ervaren door meditatie.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En het bewijs daarvoor is...
Dus je hebt geen bewijs, alleen inconsistente, tegenstrijdige, lukrake uitspraken, en subjectieve ervaringen die sterk lijken op psychose en hallucinaties. Bedankt, maar daar laat ik mij niet door overtuigen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:05 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Geen objectief bewijs, er is alleen onderbouwing met logica en je kunt het zelf ervaren door meditatie.
Op basis van pure logica staat universeel bewustzijn bovenaan.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus je hebt geen bewijs, alleen inconsistente, tegenstrijdige, lukrake uitspraken, en subjectieve ervaringen die sterk lijken op psychose en hallucinaties. Bedankt, maar daar laat ik mij niet door overtuigen.
Jouw logica is niet logisch. Je maakt allerlei denkfouten en doet constant tegenstrijdige uitspraken.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Op basis van pure logica staat universeel bewustzijn bovenaan.
Dat is een feit, trouwens. Je kunt het natuurlijk ontkennen, dat doet bijna iedereen.
En wat heb jij? Harry Potter
Logica in de zin hoe jij die hanteert en meditatie zijn geen onderbouwing. Ze kunnen worden gebruikt als argument, maar meer ook niet. Aangezien je zelf wel meetbare bewijzen vraagt van anderen hier, gaat deze vlieger hier dus niet op. Als je iets van een ander vraagt, moet je je zelf daar ook aan houden. Een bewering als "Ja maar dit is de absolute waarheid" is en blijft een bewering, geen onderbouwing. Een ander zal ook roepen "De bijbel is de absolute waarheid". Je tegenbewering "De bijbel is fantasie" is ook een bewering, en weerlegt de bewering van een ander niet. Wat voor jou geldt, geldt ook voor een ander. Als jij vindt dat jou levensbeschouwing de absolute waarheid is en een ander zegt dat van zijn levensbeschouwing, zijn deze uitspraken van gelijke waarde, wat betekent dat je die niet als strijdargument in kunt zetten.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:05 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Geen objectief bewijs, er is alleen onderbouwing met logica en je kunt het zelf ervaren door meditatie.
Ik zou jouw "logica" juist categoriseren onder "Harry Potter".quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Op basis van pure logica staat universeel bewustzijn bovenaan.
Dat is een feit, trouwens. Je kunt het natuurlijk ontkennen, dat doet bijna iedereen.
En wat heb jij? Harry Potter
Neequote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jouw logica is niet logisch. Je maakt allerlei denkfouten en doet constant tegenstrijdige uitspraken.
quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:15 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Logica in de zin hoe jij die hanteert en meditatie zijn geen onderbouwing. Ze kunnen worden gebruikt als argument, maar meer ook niet. Aangezien je zelf wel meetbare bewijzen vraagt van anderen hier, gaat deze vlieger hier dus niet op. Als je iets van een ander vraagt, moet je je zelf daar ook aan houden. Een bewering als "Ja maar dit is de absolute waarheid" is en blijft een bewering, geen onderbouwing. Een ander zal ook roepen "De bijbel is de absolute waarheid". Je tegenbewering "De bijbel is fantasie" is ook een bewering, en weerlegt de bewering van een ander niet. Wat voor jou geldt, geldt ook voor een ander. Als jij vindt dat jou levensbeschouwing de absolute waarheid is en een ander zegt dat van zijn levensbeschouwing, zijn deze uitspraken van gelijke waarde, wat betekent dat je die niet als strijdargument in kunt zetten.
In het kort: Als je meetbare bewijzen van een levensbeschouwing van een ander vraagt en jij jezelf vrijwaart hiervan, klopt er gewoon iets niet. Dan verlies je (geloof)waardigheid.
Ok, bedankt dan voor het delen van je meningquote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:16 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik zou jouw "logica" juist categoriseren onder "Harry Potter".
Goed punt dit inderdaad.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:15 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Logica in de zin hoe jij die hanteert en meditatie zijn geen onderbouwing. Ze kunnen worden gebruikt als argument, maar meer ook niet. Aangezien je zelf wel meetbare bewijzen vraagt van anderen hier, gaat deze vlieger hier dus niet op. Als je iets van een ander vraagt, moet je je zelf daar ook aan houden. Een bewering als "Ja maar dit is de absolute waarheid" is en blijft een bewering, geen onderbouwing. Een ander zal ook roepen "De bijbel is de absolute waarheid". Je tegenbewering "De bijbel is fantasie" is ook een bewering, en weerlegt de bewering van een ander niet. Wat voor jou geldt, geldt ook voor een ander. Als jij vindt dat jou levensbeschouwing de absolute waarheid is en een ander zegt dat van zijn levensbeschouwing, zijn deze uitspraken van gelijke waarde, wat betekent dat je die niet als strijdargument in kunt zetten.
In het kort: Als je meetbare bewijzen van een levensbeschouwing van een ander vraagt en jij jezelf vrijwaart hiervan, klopt er gewoon iets niet. Dan verlies je (geloof)waardigheid.
Ik denk dat jij de enige bent die daarvan overtuigd is.quote:
En Paul is the Walrus en John de Ei-man.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:03 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik plaats drugs niet buiten bewustzijn, voor mij is er geen lichaam/geest dualiteit.
[..]
Nee, ik zei dezelfde waarnemer met een andere waarneming. Een andere waarneming hebben betekent niet dat er een andere waarnemer is. Jij bent intelligent genoeg om dit te begrijpen.
[..]
Random uitspraak? Het is de hoogste spirituele waarheid. Jij bent mij en ik ben jou.
Ik beschouw jou/jullie niet als minderwaardig, het gaat hier over de realiteit.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 19:55 schreef Vincent_student het volgende:
Ik vind gewoon dat we elkaar als gelijke moeten behandelen en niet zichzelf boven een ander verheffen zoals Libertarisch dat doet met zijn "Ik heb de absolute kennis". en "De bijbel is fantasie".
Als je dat zelf vindt, prima, go ahead, make my wagon. Maar kom niet met je egocentrische gedachten hier. Behandel iedereen met respect en ga elkaar niet als minderwaardig beschouwen.
Zullen we dat afspreken?
Ik mediteer vele uren per dag, dat is gewoon serieuze subjectieve wetenschap.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 20:13 schreef Vincent_student het volgende:
@:Libertarisch
Ik vraag je echt heel serieus, hou je hier gewoon aan. De houding van "Ik weet het beter" past hier gewoon niet in dit forum. Dat pas in televisieprogramma's als De slimste mens, Met het mes op tafel, maar hier echt niet. Hou daar mee op. Je zult het vast wel vinden dat je helemaal gelijk hebt, zoals al die miljarden andere mensen op aarde, maar alsjeblieft, kaffer mensen niet uit met je zogenaamde hoogstaande positie, laat mensen in hun waarde.
Ik smeek je dit, anders komt dit niet goed in F&L.
Je smeekbede heeft dus geen zin. Libertarisch gaat gewoon door, moderators doen hun werk niet.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 20:13 schreef Vincent_student het volgende:
@:Libertarisch
Ik vraag je echt heel serieus, hou je hier gewoon aan. De houding van "Ik weet het beter" past hier gewoon niet in dit forum. Dat pas in televisieprogramma's als De slimste mens, Met het mes op tafel, maar hier echt niet. Hou daar mee op. Je zult het vast wel vinden dat je helemaal gelijk hebt, zoals al die miljarden andere mensen op aarde, maar alsjeblieft, kaffer mensen niet uit met je zogenaamde hoogstaande positie, laat mensen in hun waarde.
Ik smeek je dit, anders komt dit niet goed in F&L.
Beter, weer eentje minder die zijn doodsevangelie rondtoetert.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 21:35 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Je smeekbede heeft dus geen zin. Libertarisch gaat gewoon door, moderators doen hun werk niet.
Wij hebben eigenlijk geen andere keuze dan dat dit subforum te verlaten. Jammer.
"Deze gebruiker verwijderen'', wat voor een nazi ben jij?quote:Op woensdag 9 oktober 2024 21:53 schreef Bassie48 het volgende:
Lieve moderatoren, hier mijn smeekbede die ik nederig en knielend voor u neerleg::
----------------------------------
Beste moderatoren,
Ik hoop dat dit bericht jullie in goede gezondheid bereikt. Ik richt me tot jullie met een dringend verzoek om een probleem aan te pakken dat de kwaliteit van ons forum ondermijnt.
Er is een gebruiker (Libertarisch) die herhaaldelijk ongepaste en storende berichten plaatst, wat niet alleen de sfeer verstoort, maar ook anderen ontmoedigt om deel te nemen aan constructieve gesprekken. Dit gedrag is in strijd met de richtlijnen van het forum en belemmert de positieve interactie waarvoor deze gemeenschap bedoeld is.
Het zou een opluchting zijn voor velen van ons als jullie zouden kunnen overwegen passende maatregelen te nemen, zoals het verwijderen van deze gebruiker of ten minste zijn/haar gedrag streng te modereren. Het behoud van een respectvolle en veilige omgeving is immers cruciaal voor de verdere groei en harmonie van ons forum.
Alvast hartelijk dank voor jullie aandacht en inzet voor dit platform. Ik vertrouw erop dat jullie de juiste beslissing zullen nemen.
Met vriendelijke groet,
Bassie48
(onmenselijk rationeel)
Verwijderen hoeft niet maar probeer nou eens ontopic te blijven. Vandaag heb ik maar weer eens geprobeerd om je op de inconsistenties van je uitspraken te wijzen zodat je er over ophoudt, maar ik krijg nou niet de indruk dat je daar echt iets mee doet.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 22:02 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
"Deze gebruiker verwijderen'', wat voor een nazi ben jij?
Juden unerwünscht
Wees dankbaar dat ik de hoogste spirituele waarheid met je deel.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 22:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Verwijderen hoeft niet maar probeer nou eens ontopic te blijven. Vandaag heb ik maar weer eens geprobeerd om je op de inconsistenties van je uitspraken te wijzen zodat je er over ophoudt, maar ik krijg nou niet de indruk dat je daar echt iets mee doet.
Het is voor velen gewoon irritant. Ik zit toch ook niet élk topic vol te kalken met mijn bijbelschrijfsels.
Als je zo'n minachting hebt voor de bijbel en het Christelijke geloof, blijf dan weg uit topics die daarover gaan. Er zijn mensen die het daar wel graag over hebben, en als je constant topics ontregelt is dat gewoon vervelend en egoïstisch. Wat dat betreft ben je het beste bewijs van wat ik altijd al zeg en dat je hele filosofie compleet het tegengestelde doet van wat je preekt: je ego wordt er compleet door opgeblazen en je hebt geen oog meer voor andere mensen.
Het is genoeg zo. Luister een beetje naar de andere users.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 22:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wees dankbaar dat ik de hoogste spirituele waarheid met je deel.
Stank voor dank is dit, walgelijk. Zo ga je toch niet om met een goeroe?
Wellicht doelt hij er op dat perceptie voor iedereen gelijk is.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Uitspraken als "Dat is geen verschil in het bewustzijn, maar in de inhoud van het bewustzijn." zijn compleet nutteloos als je niet uitlegt wat je ermee bedoelt.
Ik heb een grafhekel aan goeroes!quote:Op woensdag 9 oktober 2024 22:35 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is goed zo
Een beetje bazig doen naar de goeroe
Geen idee wat hij bedoelt. Hij zou wat meer moeite kunnen doen om dingen daadwerkelijk uit te leggen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 22:45 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Wellicht doelt hij er op dat perceptie voor iedereen gelijk is.
Er is geen verschil in het waarnemen van licht of geluid of kou of geur enzoverder mits de lichamelijke zintuigen in orde zijn natuurlijk.
De inhoud van bewustzijn is kennis, geloof en overtuigingen, al datgene dat het ik vorm geeft en dat verschilt dan onderling want jij hebt jouw eigen waarheid bijvoorbeeld.
En ik heb een grafhekel aan jou!quote:Op woensdag 9 oktober 2024 22:47 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ik heb een grafhekel aan goeroes!
Interactie idd.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 22:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je brein heeft de neiging om van alles in te vullen. Daarom is je subjectieve ervaring geen betrouwbare raadgever voor waarheid. Er is meer nodig dan dat.
Fundamenteel gezien is het hetzelfde, maar door verschillen in de zintuigen kan datgene wat universeel is (bijvoorbeeld kleur) individueel gezien iets anders ervaren worden.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 22:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar er zijn dus wel degelijk verschillen mogelijk. Daarom proeft niet iedereen hetzelfde. Die verschillen zijn niet per se groot, maar ze zijn er wel.
Hiermee zeg je dus dat er buiten onze subjectieve ervaring een realiteit is die we met onze zintuigen waarnemen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 23:00 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Fundamenteel gezien is het hetzelfde, maar door verschillen in de zintuigen kan datgene wat universeel is (bijvoorbeeld kleur) individueel gezien iets anders ervaren worden.
Maar de roodheid van rood is wel degelijk universeel.
Nee, ik zeg dat subjectiviteit (bijvoorbeeld kleur) fundamenteel is en niet uit het brein komt.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 23:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hiermee zeg je dus dat er buiten onze subjectieve ervaring een realiteit is die we met onze zintuigen waarnemen.
Halleluja, je snapt het.
Wat bedoel je met 'subjectiviteit is fundamenteel'?quote:Op woensdag 9 oktober 2024 23:06 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat subjectiviteit (bijvoorbeeld kleur) fundamenteel is en niet uit het brein komt.
Zodoende maak ik geen extra aanname over de realiteit, die ik niet kan verklaren of bewijzen.
Dat het essentieel is voor de realiteit. Er is geen realiteit zonder kleur, de realiteit is daadwerkelijk zoals je hem ervaart.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 23:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'subjectiviteit is fundamenteel'?
Fundamenteel voor wat?
De realiteit is niet daadwerkelijk zoals je hem ervaart. Wij ervaren een bepaald spectrum van de realiteit. Onze zintuigen zijn als een radio. Er is een hele bandbreedte die we niet waarnemen, maar dieren bijvoorbeeld wel. Daarom hebben honden een veel beter reukvermogen dan ons, en zien bijen kleuren heel anders dan wij. Als je niet over de uitrusting beschikt om bepaalde zaken waar te nemen, neem je ze niet waar. Dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 23:13 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat het essentieel is voor de realiteit. Er is geen realiteit zonder kleur, de realiteit is daadwerkelijk zoals je hem ervaart.
Dus toen de wereld ontstond (13,7 miljard jaar geleden) was er al hitte, kleur en geluid.
Zowel subjectiviteit als objectiviteit zijn fundamenteel en universeel.
Jij maakt een rare sprong door fenomenen zoals kleur uit het brein te laten komen, terwijl je dat helemaal niet kunt verklaren of bewijzen. Het is hartstikke onlogisch.
Zeker, de realiteit is veel groter dan dat wij kunnen ervaren. Onze zintuigen zijn beperkt.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 23:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De realiteit is niet daadwerkelijk zoals je hem ervaart. Wij ervaren een bepaald spectrum van de realiteit.
Daar ga je weer.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 23:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het zijn elektrische signalen die je brein op de een of andere manier omzet in sensatie die wij ervaren.
Je hebt zo'n substantie niet nodig. Zoals ik hierboven uitleg pikken je zintuigen verschillende soorten sigalen op: fotonengolven en -frequenies (zicht), luchtgolven (gehoor), fysiek contact (tast), chemische stimulatie (smaak en geur).quote:Op woensdag 9 oktober 2024 23:31 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Zeker, de realiteit is veel groter dan dat wij kunnen ervaren. Onze zintuigen zijn beperkt.
Maar de fundamentele realiteit zou bewustzijn kunnen zijn, een soort kwalitatieve energie waar wij een bepaald deel van het spectrum van oppikken.
Je persoonlijke ervaring van de wereld komt uit je brein ja. Net als een computer die je signalen geeft via je keyboard, muis, webcam, externe harde schijf etc., en die signalen vervogens via de hardware verwerkt en daarna op je scherm en via je speakers een bepaald resultaat laat zien. Zo sturen ook je zintuigen signalen naar je brein en dat laat vervolgens een plaatje met geluid, geur, kleur, tast en andere sensaties ervaren. Wonderlijk toch?quote:Maar
Daar ga je weer.
Koekoek
Het idee dat de hele werkelijke ervaring van de wereld uit je brein komt, is bizar.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De werkelijke ervaring van de wereld is veel grootser dan het brein, het kan niet uit het brein komen. Het is onmogelijk. Je stelling is bizar.
Nee hoor, kleur komt niet uit het brein.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 23:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je persoonlijke ervaring van de wereld komt uit je brein ja. Net als een computer die je signalen geeft via je keyboard, muis, webcam, externe harde schijf etc., en die signalen vervogens via de hardware verwerkt en daarna op je scherm en via je speakers een bepaald resultaat laat zien. Zo sturen ook je zintuigen signalen naar je brein en dat laat vervolgens een plaatje met geluid, geur, kleur, tast en andere sensaties ervaren. Wonderlijk toch?
Blablabla, je presenteert iets dat je niet kunt verklaren of bewijzen als waarheid. Dat is dom, je gokt met de realiteit.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 23:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Daarom gaan dementerende mensen zich heel anders gedragen, hallucineer je als je drugs neemt, en ga je knock-out als iemand je op je hoofd slaat met een knuppel.
Dit is allemaal heel basaal.
Wanneer leer jij begrijpend lezen? Ik zeg niet dat kleur op zich uit het brein komt, maar jouw sensatie van kleur komt uit jouw brein. Iets heeft een bepaalde kleur, en daarom weerkaatst het fotonen met een bepaalde golflengte en frequentie. Die pik jij vervolgens met jouw zintuigen op, en de signalen van je zintuigen worden door je brein als een kleur geïnterpreteerd.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 23:47 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee hoor, kleur komt niet uit het brein.
Hoe lang gaan we nog welles nietes spelen?
Het is allang bewezen dat het brein dat doet. Bijvoorbeeld als mensen hersenschade krijgen, raken ze verlamd, of kunnen ze niet normaal meer praten. Schade in het brein verandert je ervaring. Als je heel hard op je achterhoofd valt, kun je blind worden. Daar zijn gewoon gevallen van bekend. Schade aan de hersenen kan allerlei effecten op je ervaring hebben:quote:[..]
Blablabla, je presenteert iets dat je niet kunt verklaren of bewijzen als waarheid. Dat is dom, je gokt met de realiteit.
Zonder subjectief element kun je niet van kleur spreken.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 23:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wanneer leer jij begrijpend lezen? Ik zeg niet dat kleur op zich uit het brein komt, maar jouw sensatie van kleur komt uit jouw brein. Iets heeft een bepaalde kleur, en daarom weerkaatst het fotonen met een bepaalde golflengte en frequentie. Die pik jij vervolgens met jouw zintuigen op, en de signalen van je zintuigen worden door je brein als een kleur geïnterpreteerd.
Als er geen licht is, zie je ook geen kleur. Is die kleur er dan niet? Jawel, maar alleen als licht erop weerkaatst en onze zintuigen en brein bereikt, kunnen we die kleur waaremen.
Komt 'kleur nu uit het brein'? De kleur die jij subjectief ervaart wel ja. De kleur die objectief in de realiteit buiten je bestaat, niet.
Nu ben je aan het liegen, correlatie is geen causatie.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 23:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het is allang bewezen dat het brein dat doet. Bijvoorbeeld als mensen hersenschade krijgen, raken ze verlamd, of kunnen ze niet normaal meer praten. Schade in het brein verandert je ervaring. Als je heel hard op je achterhoofd valt, kun je blind worden. Daar zijn gewoon gevallen van bekend. Schade aan de hersenen kan allerlei effecten op je ervaring hebben:
https://www.hersenletsel-uitleg.nl/gevolgen/lichamelijke-gevolgen
Het is dus allang bewezen.
Verder ben ik er klaar mee nu.
Dit is natuurlijk ook gewoon kolder.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 23:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In de bijbel staat dat God in het begin zei: laat er licht zijn.
Licht kan zich als golf en deeltje gedragen.
Dus wie weet is 'licht' wel inderdaad de fundamentele basis van alles wat geschapen is.
Voor holisme is zeker iets te zeggen want energie verdwijnt immers niet maar transformeert naar andere vorm.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 23:31 schreef Libertarisch het volgende:
Maar de fundamentele realiteit zou bewustzijn kunnen zijn, een soort kwalitatieve energie waar wij een bepaald deel van het spectrum van oppikken.
Omdat subjectiviteit niet kan bestaan zonder (een) bewustzijn. Immers, om iets te ervaren moet je bewust zijn.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 01:48 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Voor holisme is zeker iets te zeggen want energie verdwijnt immers niet maar transformeert naar andere vorm.
Maar waarom zou die onophoudelijke beweging en dus verandering onder de noemer bewustzijn moeten?
Hoezo is dat 'gewoon kolder'. Omdat jij dat zegt?quote:Op donderdag 10 oktober 2024 01:30 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk ook gewoon kolder.
De weg naar inzicht en wijsheid is als een symbolische weg naar licht en uit duisternis, heeft met de schepping geen moer te maken.
Ver voordat het christendom ontstond , zich de levensboom toe eigende en heidense gebruiken begon te slopen en kerstenen, vierden mensen het nieuwe licht.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 08:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoezo is dat 'gewoon kolder'. Omdat jij dat zegt?
Het Christelijk geloof is 2000 jaar oud, maar het heeft zijn wortels in het Jodendom.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 13:19 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ver voordat het christendom ontstond , zich de levensboom toe eigende en heidense gebruiken begon te slopen en kerstenen, vierden mensen het nieuwe licht.
Enerzijds omdat het groeiende licht nieuw leven inblaast, de aarde zal bevruchten en oogsten zullen groeien.
Niet voor niets is de boom dan ook symbool voor de eerste helft van het jaar, lente is werkelijk een tijd van vreugde met prachtig jong groen, vele kleuren en jong leven.
anderzijds is het ook een innerlijke ordening in het menselijk bewustzijn, uit duisternis naar licht opdat we in evenwicht en harmonie leven.
Bij de levensboom behoort dus ook de wedergeboorte want na de ordening is iemand volledig getransformeerd.
Boeddha zat onder aan de wortel van de boom, in de germaanse mythologie zijn we een gehangene.
In India is de bodhiboom daarom ook zelfs vandaag de dag nog als heilig beschouwd als ik het goed heb, men mediteert onder aan de wortel van de boom.
Boom kun je ook zien als stevig geaard in de werkelijkheid, de wortels diep in de aarde.
Een sterke buigzame stam en takken hoog in de lucht, dat word wel gezien als perfecte harmonie, hemel en aarde verbonden.
Voor ons als mens is het symbool van verbondenheid, daarom spreekt men dus ook wel van aarden, blijf met de voetjes op aarde opdat je het contact met de werkelijkheid niet verliest.
Als dat contact wel verloren gaat en men met de neus in de wolken loopt dan struikelen de voetjes op aarde en krijgen we iets als een heksenhamer om een voorbeeld te noemen, een conceptuele realiteit gebaseerd op een idee dat nergens in gegrond is maar wel mensen aanzet tot de meest wrede daden.
Praat geen onzin.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 14:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus nee, het Christelijke geloof heeft niets met heksenjachten te maken
Dar waren rooms katholieken en dat zijn geen christenen. In Ali z'n ogen is alleen z'n eigen sekteclubje christelijk. Notabene de groep die David Koresh voortbracht.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 15:01 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Praat geen onzin.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ach ja, dat is waar ook.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 18:23 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dar waren rooms katholieken en dat zijn geen christenen. In Ali z'n ogen is alleen z'n eigen sekteclubje christelijk. Notabene de groep die David Koresh voortbracht.
Hij beweert: het christendom is 2000 jaar oud. Vervolgens beweert die: Katholieken zijn geen echte christenen (eerder heeft die zelfs epistels volgeschreven op basis van sektarische profetieën dat de Roomse kerk satanisch is). Hij spreekt zichzelf hier tegen.quote:
Ja dat was mij wel duidelijk. Tegenspraak op tegenspraak. En natuurlijk de wetenschap kleineren en bespotten om zijn argumentatie rond te kunnen krijgen.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 19:10 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Hij beweert: het christendom is 2000 jaar oud. Vervolgens beweert die: Katholieken zijn geen echte christenen (eerder heeft die zelfs epistels volgeschreven op basis van sektarische profetieën dat de Roomse kerk satanisch is). Hij spreekt zichzelf hier tegen.
Eigenlijk is alles wat Ali beweert terug te voeren naar z'n hersenspoeling.
quote:De Kloof
In het dorp Velandor woonden mensen die hun leven eeuwenlang hadden geleid volgens oude tradities en heilige geschriften. Hun geloof, diep geworteld in rituelen en dogma’s, vormde de ruggengraat van hun samenleving. De priester, Abalos, was hun leidende stem. Hij sprak van de hemel, het vuur, en de krachten van de natuur, alles gestuurd door goddelijke wil.
Op een dag arriveerde een groep wetenschappers in het dorp, op zoek naar natuurlijke fenomenen die al eeuwen in de omgeving voorkwamen. Ze brachten hun apparatuur mee: telescopen, meetinstrumenten en boeken vol berekeningen. Ze spraken over sterren, elementen en onzichtbare krachten die niet door goden, maar door wetten van de natuur werden geleid.
De dorpsbewoners waren gefascineerd, maar ook bevreesd. Abalos riep hen bijeen in de tempel. “Deze buitenstaanders willen jullie van het pad van waarheid leiden,” waarschuwde hij. “Zij beweren dat de hemel niets anders is dan een lege ruimte, dat onze goden slechts mythen zijn. Dit is gevaarlijk! Het is onze plicht om ons te beschermen tegen deze ketterij.”
Een spanning ontstond. Een kleine groep dorpsbewoners werd nieuwsgierig naar de wetenschap. Ze spraken met de wetenschappers, bestudeerden hun werk, en vroegen zich af: wat als de wereld groter was dan ze dachten? Wat als de waarheid complexer was dan de verhalen die ze van jongs af aan hadden gehoord?
Maar de meerderheid van de dorpelingen keerde zich tegen hen. Ze beschuldigden de nieuwsgierigen van verraad en zonden. Wetenschappelijke boeken werden verbrand, de wetenschappers verjaagd. De mensen klampten zich steviger vast aan hun geloof dan ooit tevoren, alsof het vervagen van hun dogma’s hen zelf zou vernietigen.
De kloof in Velandor groeide. Terwijl de dorpsbewoners hun oude geloof hernieuwden, begonnen de vragen in stilte toch te knagen. Hoe kon iets wat zo heilig was, zo kwetsbaar zijn voor een paar vreemde ideeën? Sommigen begonnen heimelijk naar de sterren te kijken, wetend dat wat hen werd geleerd misschien niet het volledige verhaal was.
Maar dat waren vragen voor een andere dag. Voor nu, in Velandor, was er slechts stilte onder de hemel, zowel gevuld met oude verhalen als met onzichtbare sterren die wachtten op ontdekking.
Logisch: hij houdt zich immers woordelijk aan de Bijbel, een verzameling geschriften die samengesteld en gecanoniseerd is door katholieken.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 18:23 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dar waren rooms katholieken en dat zijn geen christenen. In Ali z'n ogen is alleen z'n eigen sekteclubje christelijk. Notabene de groep die David Koresh voortbracht.
Geloof jij in "Divine Intervention" ?quote:Op donderdag 10 oktober 2024 14:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het Christelijk geloof is 2000 jaar oud, maar het heeft zijn wortels in het Jodendom.
Maakt het uit? Uit m'n hoofd kwamen de Salem Witch hunts door passages in Exodus.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 18:23 schreef Panterjong het volgende:
[..]
De oudste wereldreligie (algemeen geaccepteerd) is het hindoeïsme. Hindoeïsme wordt door hindoes ook wel Sanatana Dharma genoemd, wat eeuwige weg of eeuwige wet betekent.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 14:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het Christelijk geloof is 2000 jaar oud, maar het heeft zijn wortels in het Jodendom.
Het Jodendom kunnen we traceren tot Mozes, ongeveer 1500 voor Christus. Maar voordat er een schriftelijke traditie was, was er natuurlijk ook een orale traditie.
Mozes verhaalt over zijn voorvaderen, zoals Abraham, die 4000 jaar geleden leefde.
En Abraham wordt teruggeleid tot Noach, die zo'n 5000 jaar geleden leefde.
Noach wordt getraceerd tot de eerste mens.
Het Christelijke geloof is dus geworteld in het begin van de mensheid, geen late traditie.
De terminologie die je aan het hindoeïsme van toen geeft klopt niet. Het was niet één wereldreligie maar vele verschillende volksgeloven met allen hun bepaalde ideeën en standpunten. Nu doe je net alsof jou versie van het hindoeïsme al eeuwen oud is. Terwijl het bij jou vooral een nieuwerwetse versie is gestoeld op ideeën en inzichten van hedendaagse goeroes. Goeroes overigens die westers christelijke ideeën en gedachtegoed van hippies vermengt hebben met hun eigen cultuur om zo zoveel mogelijk zieltjes te winnen met als enige doel macht en rijkdom te vergaren.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 07:37 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De oudste wereldreligie (algemeen geaccepteerd) is het hindoeïsme. Hindoeïsme wordt door hindoes ook wel Sanatana Dharma genoemd, wat eeuwige weg of eeuwige wet betekent.
Het eeuwige of tijdloze zit namelijk in ons, en is alleen toegankelijk door meditatie. De goddelijke vonk is verder niet mens-specifiek. De homo erectus en homo habilis had dezelfde goddelijke vonk, of simpelweg bewustzijn.
De principes uit het hindoeïsme zijn van toepassing op alle bewuste wezens die zijn, waren en zullen komen.
Daar waar de hindoes zeggen: God zit in ons, daar kijkt Abraham naar boven. Volgens Abraham is God een soort super-Abraham: een man met een baard in de hemel.
Deze super-Abraham is een dominante tiran die zijn autoriteit laat gelden aan zijn kinderen (het Joodse volk).
Voordat ik daarop antwoord: zou je willen zeggen wat je precies onder die term verstaat? Zodat we op dezelfde lijn zitten.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 05:33 schreef Mijk het volgende:
[..]
Geloof jij in "Divine Intervention" ?
Ik heb niet zoveel vertrouwen in die dateringen, daar worden erg vaak fouten in gemaakt, net zoals in de dateringen van bijv. koninklijke huizen. De overeenkomsten tussen de religies van het midden-oosten, Europa en India zijn erg groot. In wezen zijn ze hetzelfde, met hetzelfde soort pantheon aan goden. Ik denk dat die religie, net als de mensheid zelf, vanuit het Midden-Oosten over de aarde is verspreid.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 07:37 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De oudste wereldreligie (algemeen geaccepteerd) is het hindoeïsme. Hindoeïsme wordt door hindoes ook wel Sanatana Dharma genoemd, wat eeuwige weg of eeuwige wet betekent.
Het eeuwige of tijdloze zit namelijk in ons, en is alleen toegankelijk door meditatie. De goddelijke vonk is verder niet mens-specifiek. De homo erectus en homo habilis had dezelfde goddelijke vonk, of simpelweg bewustzijn.
De principes uit het hindoeïsme zijn van toepassing op alle bewuste wezens die zijn, waren en zullen komen.
Daar waar de hindoes zeggen: God zit in ons, daar kijkt Abraham naar boven. Volgens Abraham is God een soort super-Abraham: een man met een baard in de hemel.
Deze super-Abraham is een dominante tiran die zijn autoriteit laat gelden aan zijn kinderen (het Joodse volk).
Hindoeïsme is inderdaad geen religie in de westerse zin, maar een overkoepelende cultuur met als basis bewustzijn.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 08:19 schreef Panterjong het volgende:
[..]
De terminologie die je aan het hindoeïsme van toen geeft klopt niet. Het was niet één wereldreligie maar vele verschillende volksgeloven met allen hun bepaalde ideeën en standpunten. Nu doe je net alsof jou versie van het hindoeïsme al eeuwen oud is.
Ik volg geen religie, ik ben een vrije ziel. Ik praat alleen over het hindoeïsme omdat die het dichtst bij de waarheid zit die ik zelf kan ervaren.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 08:19 schreef Panterjong het volgende:
Terwijl het bij jou vooral een nieuwerwetse versie is gestoeld op ideeën en inzichten van hedendaagse goeroes.
Dit is een ego-fantasie van jou. Ik ken zeer authentieke goeroes, waaronder Sadhguru, Osho, Gurudev Sri Sri Ravi Shankar, wijlen Sri Ramana Maharishi. En, misschien wel mijn favoriete, Papaji.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 08:19 schreef Panterjong het volgende:
Goeroes overigens die westers christelijke ideeën en gedachtegoed van hippies vermengt hebben met hun eigen cultuur om zo zoveel mogelijk zieltjes te winnen met als enige doel macht en rijkdom te vergaren.
(Richteren 3:29) En zij sloegen de Moabieten te dier tijd, omtrent tien duizend man, allen vette en allen strijdbare mannen, dat er niet één man ontkwam.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De goden van de heidenen zijn over het algemeen losbandig, gewelddadig, wreed en egoïstisch. Ze zijn een reflectie van mensen zelf, goden die in het evenbeeld van mensen zelf zijn gemaakt.
De God van Abraham is ......
Een methode om mensen bang te maken, te onderdrukken en te misbruiken. Jezus is gekruisigd, gestorven en begraven en daarmee is het finito.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Die messias is voor miljarden mensen een zegening geweest en nog steeds een zegening.
Lees jij altijd 1 zin in een verhaal om het verhaal te snappen? De conclusie?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:46 schreef blomke het volgende:
[..]
(Richteren 3:29) En zij sloegen de Moabieten te dier tijd, omtrent tien duizend man, allen vette en allen strijdbare mannen, dat er niet één man ontkwam.
Dat is toch mensenwerk. Waar draagt Jezus op om anderen bang te maken, te onderdrukken of te misbruiken? Dat mensen dat in zijn naam doen, is bewijs dat de mensheid van zichzelf gered moet worden.quote:Een methode om mensen bang te maken, te onderdrukken en te misbruiken. Jezus is gekruisigd, gestorven en begraven en daarmee is het finito.
Simson, ook een gezant van het opperwezen wist mooie staaltjes uit te halen:quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Lees jij altijd 1 zin in een verhaal om het verhaal te snappen? De conclusie?
Dat is een bewijs dat zijn leer niet deugt en wordt gebruikt om.....quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat is toch mensenwerk. Waar draagt Jezus op om anderen bang te maken, te onderdrukken of te misbruiken? Dat mensen dat in zijn naam doen, is bewijs dat de mensheid van zichzelf gered moet worden.
Ga je nou elk random verhaal uit zijn verband trekken en er een fractie van citeren om je punt te maken? En daar moet ik dan op reageren?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 10:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Simson, ook een gezant van het opperwezen wist mooie staaltjes uit te halen:
Richteren 15:
"3 Toen zeide Simson van hen lieden: Ik ben ditmaal onschuldig van de Filistijnen, wanneer ik aan hen kwaad doe.
4 En Simson ging heen en ving driehonderd vossen; en hij nam fakkels en keerde staart aan staart en deed een fakkel tussen twee staarten in het midden.
5 En hij stak de fakkels aan met vuur en liet ze lopen in het staande koren der Filistijnen; en hij stak in brand zowel de korenhopen als het staande koren, zelfs tot de wijngaarden en olijfbomen toe.
6 Toen zeiden de Filistijnen: Wie heeft dit gedaan? En men zeide: Simson, de schoonzoon van den Timniet, omdat hij zijn huisvrouw heeft genomen en heeft haar aan zijn metgezel gegeven. Toen kwamen de Filistijnen op en verbrandden haar en haar vader met vuur."
Nee, dat is geen logische conclusie. Het bewijst dat de leer waar is, namelijk dat mensen zondaars zijn.quote:Dat is een bewijs dat zijn leer niet deugt en wordt gebruikt om.....
Dat heb ik van jou geleerd.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 10:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ga je nou elk random verhaal uit zijn verband trekken en er een fractie van citeren om je punt te maken?
En nee, reageer alsjeblieft niet, mijn bloeddruk is al aan de hoge kant volgens de dokter.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 10:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En daar moet ik dan op reageren?
Dus je bent het met me eens dat de versie die jij aanhangt niet te vergelijken is met wat 4 / 5000 jaar geleden onder hindoeïsme werd verstaan? En daardoor helemaal niet kunt beweren dat hindoeïsme de oudste religie is.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Hindoeïsme is inderdaad geen religie in de westerse zin, maar een overkoepelende cultuur met als basis bewustzijn.
[..]
Ik volg geen religie, ik ben een vrije ziel. Ik praat alleen over het hindoeïsme omdat die het dichtst bij de waarheid zit die ik zelf kan ervaren.
[..]
Dit is een ego-fantasie van jou. Ik ken zeer authentieke goeroes, waaronder Sadhguru, Osho, Gurudev Sri Sri Ravi Shankar, wijlen Sri Ramana Maharishi. En, misschien wel mijn favoriete, Papaji.
De enige uit bovenstaande lijst die te bekritiseren is is Osho, de goeroe met de vele Rolls Royces en een cult following. Maar qua inhoud heb ik niks op hem aan te merken.
Klopt. Hoewel het 'concept' van Jezus Christus oorspronkelijk gebaseerd was op een boodschap van liefde en verlossing, is het door de geschiedenis heen imsbruikt om angst, onderdrukking en misbruik te bevorderen. Dit gebeurde vaak door zijn boodschap te vervormen en de bijbehorende doctrines te gebruiken om macht en controle te behouden.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:46 schreef blomke het volgende:
Een methode om mensen bang te maken, te onderdrukken en te misbruiken
Ik hang geen religie aan, ik ben vrij. Dat heb ik al gezegd.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 10:35 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dus je bent het met me eens dat de versie die jij aanhangt niet te vergelijken is met wat 4 / 5000 jaar geleden onder hindoeïsme werd verstaan? En daardoor helemaal niet kunt beweren dat hindoeïsme de oudste religie is.
Dat zal wel meevallen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 10:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat heb ik van jou geleerd.
[..]
En nee, reageer alsjeblieft niet, mijn bloeddruk is al aan de hoge kant volgens de dokter.
De hypocrisie ten top: eerst word je door "de heere" 40 jaar als instrument gebruikt om zijn volk op het rechte pad te brengen (kon "de heer" dat dan niet zelf in zijn almacht??) en vervolgens word je afgestraft door datzelfde volk voor je inzet en je werkzaamheden. "Stank voor dank" eufemistisch gezegd.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 10:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Samson deed die dingen nadat de Filistijnen Israël 40 jaar onderdrukt hadden.
Samson bevrijdde Israël dus van de onderdrukking van een vijandig volk.
Dit verhaal heeft twee kanten: aan de ene kant werd de onderdrukking van de Filistijnen toegestaan om Israël weer op het rechte pad te krijgen, want:
Richteren 13:1 Maar de Israëlieten deden opnieuw wat slecht was in de ogen van de HEERE. Daarom gaf de HEERE hen over in de hand van de Filistijnen, veertig jaar lang.
Maar tegelijkertijd werden de Filistijnen daarna veroordeeld voor hun eigen daden. Samson was daar het instrument voor.
Mooi staaltje van dat machtsmisbruik: "kom in onze unieke club en je zult zijn zegeningen ontvangen". Nou mooi niet; nooit iets van gemerkt.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 10:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zo is het ook met ieder van ons: als we God verwerpen, kunnen we ook zijn bescherming en zegeningen niet ontvangen, maar roepen we kwaad en vloeken over onszelf en ons leven uit.
Als we ons weer tot God keren, kunnen we ook Gods zegeningen en bescherming ontvangen.
Ze werden niet gebruikt, ze deden wat ze altijd al deden: oorlogje voeren en de macht proberen te grijpen. Dat was toen aan de orde van de dag.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 10:57 schreef blomke het volgende:
[..]
De hypocrisie ten top: eerst word je door "de heere" 40 jaar als instrument gebruikt om zijn volk op het rechte pad te brengen (kon "de heer" dat dan niet zelf in zijn almacht??) en vervolgens word je afgestraft door datzelfde volk voor je inzet en je werkzaamheden. "Stank voor dank" eufemistisch gezegd.
Hoezo heb je daar nooit iets van gemerkt? Je hebt nooit een zegening van God ontvangen? Terwijl je God trouw diende?quote:Mooi staaltje van dat machtsmisbruik: "kom in onze unieke club en je zult zijn zegeningen ontvangen". Nou mooi niet; nooit iets van gemerkt.
quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 11:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ze werden niet gebruikt, ze deden wat ze altijd al deden: oorlogje voeren en de macht proberen te grijpen. Dat was toen aan de orde van de dag.
Anders gezegd, je kleine kind krijgt hersenkanker omdat God je straft voor je fouten maar als je in God gelooft dan overkomt je niks en word je zelfs beloond.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 11:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je hebt nooit een zegening van God ontvangen? Terwijl je God trouw diende?
Nee, nog nooit iets van gemerkt. Ondanks alle smeekbeden van mijn kant, bleef de hemel van koper en omwikkeld met prikkeldraad.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 11:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hoezo heb je daar nooit iets van gemerkt? Je hebt nooit een zegening van God ontvangen? Terwijl je God trouw diende?
Smeekbeden voor wat?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 13:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee, nog nooit iets van gemerkt. Ondanks alle smeekbeden van mijn kant, bleef de hemel van koper en omwikkeld met prikkeldraad.
Ik ga én jou niet én op dit openbare forum niet uitleggen wat er in de biechtstoel door mij allemaal naar boven is gestuurd. Overigens is dit punt al eerder door mij gepostuleerd en door jou weerlegd (op jouw wijze uiteraard), dus veel zin om dit verder uit te leggen, heeft het voor mij ook niet.quote:
Eerder zei je dat hindoeïsme een religie is en we weten allemaal dat jij altijd beweert dat jij dat aanhangt. (In de praktijk denk ik, gezien je gedrag, dat je dit helemaal niet aanhangt en dat je maar wat bazelt om interessant, arrogant en hooghartig te doen, een beetje hetzelfde als die Ali alleen dan zonder sektarische trekjes). En nu is het opeens geen religie meer omdat dat je even niet uitkomt. Nu ben je opeens vrij. Nou niet van een te groot ego in ieder geval.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 10:39 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik hang geen religie aan, ik ben vrij. Dat heb ik al gezegd.
En de praktijk van meditatie bestaat al sinds Adiyogi, vijftienduizend jaar. Het is een oeroude spirituele praktijk.
En de dingen die ik ervaar door meditatie, zijn hetzelfde als wat ze tot in de oertijd ervoeren. Omdat het bewustzijn tijdloos is, de inzichten die je verkrijgt zijn universeel en voor altijd geldig.
En dat is wat religie zou moeten zijn. De absolute, universele en tijdloze waarheid.
Het abrahisme is gewoon een degenerate versie van religie die is ontstaan uit het ego-bewustzijn.
quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Voordat ik daarop antwoord: zou je willen zeggen wat je precies onder die term verstaat? Zodat we op dezelfde lijn zitten.
quote:Divine Intervention refers to the concept of a deity or higher power actively intervening in the affairs of the world, particularly in human lives or events. This intervention is often seen as miraculous, beyond natural laws, and can be perceived as direct guidance, protection, or correction from a divine source.
Ik noem mezelf soms hindoe omdat dat het dichtst bij mij komt, en dat is makkelijk communiceren.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 13:28 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Eerder zei je dat hindoeïsme een religie is en we weten allemaal dat jij altijd beweert dat jij dat aanhangt. (In de praktijk denk ik, gezien je gedrag, dat je dit helemaal niet aanhangt en dat je maar wat bazelt om interessant, arrogant en hooghartig te doen, een beetje hetzelfde als die Ali alleen dan zonder sektarische trekjes). En nu is het opeens geen religie meer omdat dat je even niet uitkomt. Nu ben je opeens vrij. Nou niet van een te groot ego in ieder geval.
Het bewijs ervan kan inderdaad korter dan 15000 jaar zijn, maar volgens Sadhguru bestaat het al 15000 jaar.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 13:28 schreef Panterjong het volgende:
Er is helemaal geen bewijs dat de praktijk van meditatie 15.000 jaar bestaat. Het bewijs daarvoor is slechts 4 tot 5000 jaar oud. Bewijs in hoeverre deze praktijk met het bewustzijnsgebeuren waar jij het steeds over hebt ontbreekt volledig. Dus om in jou termen re spreken: Dat heb je zelf verzonnen.
Fair enough.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 14:04 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik noem mezelf soms hindoe omdat dat het dichtst bij mij komt, en dat is makkelijk communiceren.
Anders moet ik zeggen dat ik nergens in geloof ofzo, dan lijk ik een atheïst.
Maar in werkelijkheid is er geen ''isme'' voor mij omdat de realiteit universeel en meer-dan-menselijk is.
Verder is mijn intentie hier zuiver, ik ''bazel'' hier niet en ik kom hier niet om mijn ego te strelen. Ik kom hier om mezelf verder te ontwikkelen.
Ik kan er niks aan doen dat het abrahamisme inferieur is, dan hoef je mij niet te beginnen te beledigen. Ik constateer alleen feiten.
[..]
Het bewijs ervan kan inderdaad korter dan 15000 jaar zijn, maar volgens Sadhguru bestaat het al 15000 jaar.
Ik geloof hem in dit opzicht
Sumerische kleitabletten, en gaan we dan nu de kant op van Sitchin' , Enki, Enlil en Anunnaki? Of? Kun je meer vertellen over Sumerië?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 14:37 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Fair enough.
Ik denk zelf dat elke wereldreligie terug te linken is naar Soemerie. Het jodendom is daarmee het oudste nog bestaande wereld-geloof. Dat heeft een directe link. Dat is dan ook mooiste geloof. Het christendom is een allegaartje van geloven. Een remix maar wel met een geheel eigen karakter. Het hindoeïsme en boedhisme heb ik niet zoveel mee. Doelloos, zonder betekenis en gericht op het eigen ego. De islam lijkt geen ruimte te bieden voor vernieuwd inzicht en lijkt meer een ideologie te zijn.
En de beste manier om daarmee om te gaan is verbitterd tegen mij reageren op dit forum, denk je?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 13:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik ga én jou niet én op dit openbare forum niet uitleggen wat er in de biechtstoel door mij allemaal naar boven is gestuurd. Overigens is dit punt al eerder door mij gepostuleerd en door jou weerlegd (op jouw wijze uiteraard), dus veel zin om dit verder uit te leggen, heeft het voor mij ook niet.
Religie gaat over de waarheid / realiteit, het is geen kwestie van smaak.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 14:37 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Fair enough.
Ik denk zelf dat elke wereldreligie terug te linken is naar Soemerie. Het jodendom is daarmee het oudste nog bestaande wereld-geloof. Dat heeft een directe link. Dat is dan ook mooiste geloof. Het christendom is een allegaartje van geloven. Een remix maar wel met een geheel eigen karakter. Het hindoeïsme en boedhisme heb ik niet zoveel mee. Doelloos, zonder betekenis en gericht op het eigen ego. De islam lijkt geen ruimte te bieden voor vernieuwd inzicht en lijkt meer een ideologie te zijn.
De Christelijke God is niet puur en alleen extern ...quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 16:05 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Religie gaat over de waarheid / realiteit, het is geen kwestie van smaak.
Bijvoorbeeld de stelling dat er reïncarnatie is, is een keiharde stelling over de realiteit.
Of dat er een hemel / hel / vagevuur en een verlosser is, is een keiharde stelling over de realiteit.
Dat is waar, of het is niet waar.
Je zegt ook niet: ''kwantumfysica, daar heb ik niet zoveel mee''. Kwantumfysica is waar of niet waar, en wij zien het als bewezen feit dat het waar is.
Abrahamistische religies gaan niet over de realiteit. Het is een fantasie. Daarom zeggen atheïsten zoals Richard Dawkins dat God een waanidee is. De westerse God is inderdaad een soort zelfbegoocheling. Ze geloven ergens in dat niet waar kan zijn. Je kunt immers niks weten over een externe God. Daarom zijn Abrahamistische religies inferieur.
Hindoeïsme en boeddhisme hebben als basis het bewustzijn, en zijn daarmee geworteld in de realiteit.
Dan mag je zeggen dat bewustzijn gewoon uit het brein komt, maar dat weet je niet. Het zou ook immaterieel kunnen zijn. En op basis daarvan zeg ik dat die Oosterse religies superieur is. Het verschil is dat abrahamitische religies in het beginsel al een fantasie zijn, terwijl Oosterse religies daadwerkelijk waar zouden kunnen zijn.
Wij kunnen met trots zeggen dat ons wereldbeeld geen fantasie is maar realistisch is, hoewel het niet te bewijzen is. Dat is weer een ander verhaal, en daar begint natuurlijk de persoonlijke / subjectieve ervaring en het geloof.
Mijn reacties zijn ook nutteloos, tenzij iemand hier meeleest en denkt: "verhip, zo heb ik als gelovige het ook meegemaakt, ik ga ook maar eens genuanceerd, onbevangen en objectief maar wel kritisch naar mijn geloof kijken zoals Blomke dat heeft gedaan" en vervolgens dezelfde conclusies trekt en gelijke stappen onderneemt zoals ik heb gedaanquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 15:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als je erover wilt praten, kun je me ook gerust een berichtje sturen.
Zo niet, zie ik niet echt het nut in van je reacties.
"Ik ben de ware sperzieboon"...dan denk je toch ook: "wat een rare snijboon".quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 16:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Johannes 15
1 Ik ben de ware Wijnstok
Dus, misschien miste je het, maar ik postte de definitie van Divine Intervention, weet niet of je t ermee eens bent of dat jij t anders ziet?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 15:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En de beste manier om daarmee om te gaan is verbitterd tegen mij reageren op dit forum, denk je?
Als je erover wilt praten, kun je me ook gerust een berichtje sturen.
Zo niet, zie ik niet echt het nut in van je reacties.
quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 16:05 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld de stelling dat er reïncarnatie is, is een keiharde stelling over de realiteit.
Of dat er een hemel / hel / vagevuur en een verlosser is, is een keiharde stelling over de realiteit.
quote:Erik Hoogcarspel schreef:
Religie heeft niets met waarheid te maken, alleen met overtuiging, wetenschap is verplicht op zoek naar de waarheid – ook al bestaat deze niet.
Die post had ik gemist ja. Bedankt voor de herinnering.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 16:51 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dus, misschien miste je het, maar ik postte de definitie van Divine Intervention, weet niet of je t ermee eens bent of dat jij t anders ziet?
Het is een prima symbool om een spirituele werkelijkheid in begrijpelijke taal te vertalen voor mensen die veel druiven verbouwden.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 16:38 schreef blomke het volgende:
[..]
"Ik ben de ware sperzieboon"...dan denk je toch ook: "wat een rare snijboon".
Grappig wel, want met die stelling ontkracht je je eerdere stelling (vorig deel van dit topic) dat Vishnu niet bestaat. Vishnu is namelijk de symbolische uitbeelding van "Divine Intervention", en het totale plaatje hiervan is zelfs een stuk minder zweverig en een stuk breder dan enkel "Divine Intervention", want gaat het vooral om de "Cosmic Balance" (mooi topic in dit subforum, Creatio ex Nihilo) en dus de uitwerking van causaliteit wat uiteindelijk gewoon een natuurwet is, zien zij dit als "hogere macht" die ingrijpt, wat je eigenlijk ook zo kunt zien he, want geen mens kan op tegen wat we noemen "the butterfly effect", je hebt er hooguit enkele invloed op.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Die post had ik gemist ja. Bedankt voor de herinnering.
Je citeerde dit:
"Divine Intervention refers to the concept of a deity or higher power actively intervening in the affairs of the world, particularly in human lives or events. This intervention is often seen as miraculous, beyond natural laws, and can be perceived as direct guidance, protection, or correction from a divine source."
Daar geloof ik in ja.
Ik hoef niet aan te nemen dat Vishnu bestaat om aan te nemen dat mijn God de daden doet die andere mensen aan een Vishnu, toeval. geluk, de sterren, magie, karma of iets anders toeschrijven hoor.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:14 schreef Mijk het volgende:
[..]
Grappig wel, want met die stelling ontkracht je je eerdere stelling (vorig deel van dit topic) dat Vishnu niet bestaat. Vishnu is namelijk de symbolische uitbeelding van "Divine Intervention", en het totale plaatje hiervan is zelfs een stuk minder zweverig en een stuk breder dan enkel "Divine Intervention", want gaat het vooral om de "Cosmic Balance" (mooi topic in dit subforum, Creatio ex Nihilo) en dus de uitwerking van causaliteit wat uiteindelijk gewoon een natuurwet is, zien zij dit als "hogere macht" die ingrijpt, wat je eigenlijk ook zo kunt zien he, want geen mens kan op tegen wat we noemen "the butterfly effect", je hebt er hooguit enkele invloed op.
Dit is nauwverweven met "Karma", wat eigenlijk ook enkel causaliteit is al ben ik het (nog?) niet helemaal eens met de Hindu-definitie daarvan, maargoed, misschien interpreteer ik dát gedeelte nog niet op de juiste manier of zie ik iets over het hoofd, de kans dat zij fout zitten ipv ik, is een stuk kleiner. Maar inderdaad, als je het verhaal 100% letterlijk neemt dan kun je behoorlijk van t pad raken, dat gebeurt bij vrijwel alle religies en dat zien we hier dan ook geregeld terug.
"When the human race learns to read the language of symbolism, a great veil will fall from the eyes of men."
-Manly P. Hall
Nu begrijp je nog niet wat ik zeg hier. Vishnu is de symbolische verwijzing naar dát fenomeen. En dat zij dat "een god" noemen, ja care, das wat anders dan jouw christelijke god.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik hoef niet aan te nemen dat Vishnu bestaat om aan te nemen dat mijn God de daden doet die andere mensen aan een Vishnu, toeval. geluk, de sterren, magie, karma of iets anders toeschrijven hoor.
Ik geloof niet in de God Vishnu. Ik geloof wel dat heel veel mensen die God niet kennen, de daden van God aan iets of iemand anders dan God toeschrijven, omdat ze zich er niet bewust van zijn dat God die daden doet.
Ik geloof zelfs dat God die mensen als zijn kinderen beschouwt en zich aan hen geleidelijk openbaart.
Maar het idee dat ik mezelf zou 'tegenspreken' als ik zeg dat ik niet geloof dat Vishnu, wie of wat dat ook moge zijn, geloof, maar dat het gewoon God is die in ons leven kan ingrijpen, dat klopt niet.
In de bijbel wordt nergens gesproken over een 'cosmic balance'.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:18 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nu begrijp je nog niet wat ik zeg hier. Vishnu is de symbolische verwijzing naar dát fenomeen. En dat zij dat "een god" noemen, ja care, das wat anders dan jouw christelijke god.
Ontken je hier nu Causaliteit?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In de bijbel wordt nergens gesproken over een 'cosmic balance'.
Dus nee, ik geloof niet in Vishnu als ik in goddelijk ingrijpen geloof.
Nee, ik ontken dat de bijbel over zoiets als 'cosmic balance' spreekt, en dat daarom goddelijke interventie in de bijbel en waar ik ook in geloof niet hetzelfde is als wat je onder vishnu verstaat.quote:
Causaliteit is gewoon een natuurwet he, die is niet te ontkennen, daarnaar wordt verwezen als t om vishnu en deels karma gaat.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, ik ontken dat de bijbel over zoiets als 'cosmic balance' spreekt, en dat daarom goddelijke interventie in de bijbel en waar ik ook in geloof niet hetzelfde is als wat je onder vishnu verstaat.
In de bijbel is God niet gebonden aan een of andere natuurwet, maar doet Hij dingen uit vrije wil, meestal uit genade. Dat is heel wat anders dan dat er een of ander mechanisme is wat altijd als een natuurwet hetzelfde werkt. Goddelijke interventie in de bijbel komt er meestal op neer dat God compassie heeft voor de mens en hem daarom zegent / redt / vergeeft etc., of juist besluit dat de maat vol is, zijn genade intrekt en actie onderneemt.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:22 schreef Mijk het volgende:
[..]
Causaliteit is gewoon een natuurwet he, die is niet te ontkennen, daarnaar wordt verwezen als t om vishnu en deels karma gaat.
Ja en dit is de fout die je maakt, denken dat zij hetzelfde bedoelen met de term "god" als jij. Dát is de crux.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In de bijbel is God niet gebonden aan een of andere natuurwet, maar doet Hij dingen uit vrije wil, meestal uit genade. Dat is heel wat anders dan dat er een of ander mechanisme is wat altijd als een natuurwet hetzelfde werkt. Goddelijke interventie in de bijbel komt meestal op neer op God die compassie heeft voor de mens en hem daarom zegent / redt / vergeeft etc., of juist besluit dat de maat vol is, zijn genade intrekt en actie onderneemt.
God in de bijbel is een persoonlijke god met een vrije wil, geen 'kracht' of mechanisme in de natuur of iets dergelijks dat altijd hetzelfde functioneert en zelf geen persoonlijkheid heeft.
Bewustzijn is binnen het jodendom en het christendom ook gewoon onderdeel van de basis. Meer nog als binnen het hindoeïsme. Daar verdwijnt het individuele bewustzijn als je sterft. Terwijl dit binnen het christendom blijft leven. Daarom is het hindoeïsme ook zo'n doelloos geloof. Het is puur gericht op het hoger opkomen van het eigen ego terwijl daar uiteindelijk niets meer van overblijft.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 16:05 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat is waar, of het is niet waar.
Je zegt ook niet: ''kwantumfysica, daar heb ik niet zoveel mee''. Kwantumfysica is waar of niet waar, en wij zien het als bewezen feit dat het waar is.
Abrahamistische religies gaan niet over de realiteit. Het is een fantasie. Daarom zeggen atheïsten zoals Richard Dawkins dat God een waanidee is. De westerse God is inderdaad een soort zelfbegoocheling. Ze geloven ergens in dat niet waar kan zijn. Je kunt immers niks weten over een externe God. Daarom zijn Abrahamistische religies inferieur.
Hindoeïsme en boeddhisme hebben als basis het bewustzijn, en zijn daarmee geworteld in de realiteit.
Dan mag je zeggen dat bewustzijn gewoon uit het brein komt, maar dat weet je niet. Het zou ook immaterieel kunnen zijn. En op basis daarvan zeg ik dat die Oosterse religies superieur is. Het verschil is dat abrahamitische religies in het beginsel al een fantasie zijn, terwijl Oosterse religies daadwerkelijk waar zouden kunnen zijn.
Wij kunnen met trots zeggen dat ons wereldbeeld geen fantasie is maar realistisch is, hoewel het niet te bewijzen is. Dat is weer een ander verhaal, en daar begint natuurlijk de persoonlijke / subjectieve ervaring en het geloof.
Volgeng mij wil je wel een gotcha-moment, immers probeer je me erop te wijzen dat ik mezelf tegenspreek als ik zeg dat vishnu niet bestaat terwijl ik wel in goddelijke interventie geloof.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:25 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja en dit is de fout die je maakt, denken dat zij hetzelfde bedoelen met de term "god" als jij. Dát is de crux.
En ik wil geen Gotcha moment, ik probeer je te laten zien hoe de mismatch in lezen/interpretatie/communicatie is.
Ja, dus wat je eigenlijk zegt is dat je wéér de leer letterlijk neemt terwijl deze niet zo bedoeld is. Maar ook die zien we wel vaker, goed, ga niet mijn intentie invullen svp.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Volgeng mij wil je wel een gotcha-moment, immers probeer je me erop te wijzen dat ik mezelf tegenspreek als ik zeg dat vishnu niet bestaat terwijl ik wel in goddelijke interventie geloof.
Maar ik geloof helemaal niet in de goddelijke interventie waar vishnu voor staat. In mijn post had ik het over de gepersonificeerde Vishnu. Jij wil het over de meer esoterische kant daarvan hebben. Dat is prima, maar dan moet je daar wel vanaf het begin duidelijk over zijn zodat we het over hetzelfde hebben.
Ik geloof in de goddelijke interventie zoals die in de bijbel wordt weergegeven.
Ik vind dit een heel flauwe manier van discussiëren. Ik vroeg jou heel specifiek te definieren wat jij onder "goddelijke interventie" verstaat. Stond daar iets in over karma? Over een soort goddelijke natuurwetten? Nee. Waarom heb je niet meteen vanaf het begin gezegd dat je dat ermee bedoelde?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:30 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, dus wat je eigenlijk zegt is dat je wéér de leer letterlijk neemt terwijl deze niet zo bedoeld is. Maar ook die zien we wel vaker, goed, ga niet mijn intentie invullen svp.
Omdat Divine Intervention daarmee bedoeld wordt als hogere macht, lees even terug over the butterfly effect, want dat zien zij zo, geen olifant of grootheid die visnhu heet, ja zo is die uitgebeeld, maar verwijzen naar een natuurfenomeen wat ze als hogere macht zien, en dus god noemen. Net als shiva/shakti.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik vind dit een heel flauwe manier van discussiëren. Ik vroeg jou heel specifiek te definieren wat jij onder "goddelijke interventie" verstaat. Stond daar iets in over karma? Over een soort goddelijke natuurwetten? Nee. Waarom heb je niet meteen vanaf het begin gezegd dat je dat ermee bedoelde?
Wie bedoelen dat ermee? En waarom heb je die elementen niet aan je citaat toegevoegd zodat ik weet dat dat hetgeen is waar jij aan dacht? Ik vroeg het je expres.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:32 schreef Mijk het volgende:
[..]
Omdat Divine Intervention daarmee bedoeld wordt als hogere macht
quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wie bedoelen dat ermee? En waarom heb je die elementen niet aan je citaat toegevoegd zodat ik weet dat dat hetgeen is waar jij aan dacht? Ik vroeg het je expres.
Omdat de rest van Vishnu gewoon evident is (aan natuurwetten), het is breder dan enkel divine intervention, daarom.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wie bedoelen dat ermee? En waarom heb je die elementen niet aan je citaat toegevoegd zodat ik weet dat dat hetgeen is waar jij aan dacht? Ik vroeg het je expres.
Dit is geen antwoord op mijn vraag. Wie bedoelen dat ermee? Christenen en Joden?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:37 schreef Mijk het volgende:
[..]
[..]
Omdat de rest van Vishnu gewoon evident is (aan natuurwetten), het is breder dan enkel divine intervention, daarom.
Nee, Hindu's.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit is geen antwoord op mijn vraag. Wie bedoelen dat ermee? Christenen en Joden?
Ah, hindoes. En wat heb ik daarmee te maken?quote:
Dat is wat libertarisch je probeert uit te leggen en jij stellig beweert dat het niet bestaat... terwijl je gewoon enkel een andere taal spreekt lol.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ah, hindoes. En wat heb ik daarmee te maken?
Ik vroeg je 'wat bedoel je precies met goddelijke interventie'.
Vervolgens geef je een citaat waar ik me prima in kan vinden, maar laat je belangrijke elementen weg.
En dan zeg je: Gotcha!
Dank je de koekoek.
Ik kan je daar meer over vertellen maar ik heb te weinig tijd dus moet het kort houden. Misschien een andere keer. Tang Soo Do seminar morgen en ik moet vanavond voorbereiden. In het verleden heb ik hier op het forum daar wel al veel overgeschreven.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 14:45 schreef Mijk het volgende:
[..]
Sumerische kleitabletten, en gaan we dan nu de kant op van Sitchin' , Enki, Enlil en Anunnaki? Of? Kun je meer vertellen over Sumerië?
Ik denk dat het allemaal terug te voeren is op Kemetism (Old Egyptian Religion) waar wellicht weer roots liggen richting het Shamanisme, want psychedelics, want nóg een stuk ouder dan dat... 30 tot 40.000 jaar oud.
Ik zal ook nog 1 poging wagen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:40 schreef Mijk het volgende:
Ik zal nog 1 poging wagen;
Wat jij nu doet, is zeggen;
"A car doesn't exist , its called 'auto' so please dont believe in the term car, because its called 'auto', or 'vehicle', not car".
Let wel; Metaforisch, ik bedoel niet echt een auto.
Libertarisch kan geen twee posts plaatsen zonder zichzelf tegen te spreken.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:41 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dat is wat libertarisch je probeert uit te leggen en jij stellig beweert dat het niet bestaat... terwijl je gewoon enkel een andere taal spreekt lol.
Law of Cause and Effect, Causaliteit, is gewoon een gegeven,dus dat was niet van toepassing, het staat buiten religie. Ik denk dat zelfs Haushofer t hiermee eens is.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zal ook nog 1 poging wagen.
Ik vroeg jou om precies te definiëren wat jij onder goddelijke interventie verstaat.
Vervolgens geef je een definitie, maar laat typische hindoe-elementen weg.
Als je die hindoe-elementen erin had laten staan, had ik natuurlijk niet gezegd: ja, daar geloof ik in.
Waarom heb je die elementen weggelaten? Jouw antwoord: die zijn vanzelfsprekend.
Voor wie zijn die vanzelfsprekend? Joden en Christenen? Nee. Hindoes.
t staat buiten religie.quote:Als ze alleen vanzelfsprekend zijn voor hindoes, en ik ben geen hindoe, zijn ze dan vanzelfsprekend voor mij? Nee.
Goddelijke interventie is de definitie, buiten hetgeen wat irrelevant is omdat dat al een gegeven is.quote:Had je ze dus aan je definitie moeten toevoegen zodat ik weet wat je precies bedoelt? Ja.
Ik baseerde mijn instemmen op de definitie die jij gaf. Daar stond niets in over karma, goddelijke natuurwetten, causaliteit, of wat dan ook. Dat zijn allemaal dingen die je achteraf hebt toegevoegd. Maar die had je allemaal aan je definitie moeten toevoegen, aangezien dit voor een Christen helemaal geen vanzelfsprekende elementen zijn.
Een Jood of Christen heeft helemaal geen karma en dergelijke nodig om in goddelijke interventie te geloven. Die schrijft die interventies aan een persoonlijke God toe. God wil iets doen, dus God doet dat.
Dus ja, ik geloof in goddelijke interventie, en nee, ik geloof niet in karma en dergelijke, want ik hoef niet in karma te geloven om te kunnen geloven in goddelijke interventie.
Hoezo is dat 'een gegeven'. En wat heeft dat met 'goddelijke interventie' te maken. Je verwees in je citaat naar wonderlijke interventies die tegen natuurwetten indruisen. Dus wat heeft dit er nou weer mee te maken? Snap je niet dat andere mensen dingen vanuit een ander kader zien?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:50 schreef Mijk het volgende:
[..]
Law of Cause and Effect, Causaliteit, is gewoon een gegeven,dus dat was niet van toepassing, het staat buiten religie. Ik denk dat zelfs Haushofer t hiermee eens is.
Nee hoor. Nu heb je het hindoeïsme alleen als norm gemaakt omdat dat zogenaamd de absolute waarheid is en iedereen daarin moet geloven. Dat is natuurlijk niet zo.quote:t staat buiten religie.
Nee, ik doe niet mee aan dit soort spelletjes. Ik vroeg je om het duidelijk te definiëren, en in plaats daarvan geef je een beperkte definitie waar je vervolgens allerlei dingen aan toevoegt, zogenaamd omdat dat een gegeven is. Ik vroeg je die definitie zodat we op 1 lijn zitten, zodat we elkaar begrijpen. Je zit hier bewust de boel te belazeren wat mij betreft. Als je mij een vraag stelt, en ik verzoek je vriendelijk om je termen duidelijk te definiëren, wees dan sportief en duidelijk in je antwoord, en kom niet met dit soort gedraai op de proppen, onder het mom van 'dat is een gegeven'.quote:Goddelijke interventie is de definitie, buiten hetgeen wat irrelevant is omdat dat al een gegeven is.
Het is in ieder geval serieus te nemen, dat is met jouw geloof niet het geval.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee hoor. Nu heb je het hindoeïsme alleen als norm gemaakt omdat dat zogenaamd de absolute waarheid is en iedereen daarin moet geloven. Dat is natuurlijk niet zo.
Vishnu is een combinatie van "Divine Intervention" en daarnaast wat natuurwetten, zoals Causaliteit, wat Hindu's ZIEN als "Divine Intervention", wat wellicht niet gek is, zoals ik eerder heb uitgelegd, maar dit stond even buiten kijf. Want dit is een natuurwet waarvan we weten dat deze waar is.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoezo is dat 'een gegeven'. En wat heeft dat met 'goddelijke interventie' te maken. Je verwees in je citaat naar wonderlijke interventies die tegen natuurwetten indruisen. Dus wat heeft dit er nou weer mee te maken? Snap je niet dat andere mensen dingen vanuit een ander kader zien?
[..]
Nee hoor. Nu heb je het hindoeïsme alleen als norm gemaakt omdat dat zogenaamd de absolute waarheid is en iedereen daarin moet geloven. Dat is natuurlijk niet zo.
[..]
Nee, ik doe niet mee aan dit soort spelletjes. Ik vroeg je om het duidelijk te definiëren, en in plaats daarvan geef je een beperkte definitie waar je vervolgens allerlei dingen aan toevoegt, zogenaamd omdat dat een gegeven is. Ik vroeg je die definitie zodat we op 1 lijn zitten, zodat we elkaar begrijpen. Je zit hier bewust de boel te belazeren wat mij betreft. Als je mij een vraag stelt, en ik verzoek je vriendelijk om je termen duidelijk te definiëren, wees dan sportief en duidelijk in je antwoord, en kom niet met dit soort gedraai op de proppen.
Wiskundig gewoon waarheid dus, dan gaat mij het niet om of jij gelooft in dit laatste, het is een gegeven.quote:Yes, **causality** is often considered a fundamental **natural law** in science and philosophy. It states that every effect has a cause, and this relationship is at the core of how we understand the physical world.
In physics, the law of causality underpins much of classical mechanics and is foundational to our understanding of events in both the macro and quantum scales, though the interpretation can vary. In classical mechanics, it’s clear: every action has an equal and opposite reaction (Newton's third law), and cause leads directly to effect in a predictable, linear manner.
*Scrolt omhoog*quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:02 schreef Mijk het volgende:
[..]
Vishnu is een combinatie van "Divine Intervention" en daarnaast wat natuurwetten, zoals Causaliteit, wat Hindu's ZIEN als "Divine Intervention", wat wellicht niet gek is, zoals ik eerder heb uitgelegd, maar dit stond even buiten kijf. Want dit is een natuurwet waarvan we weten dat deze waar is.
Dus Vishnu is een combinatie van;
A.) Divine Intervention
B.) Causaliteit
C.) Cosmic Balance (wat eigenlijk ook neer komt op causalietit uiteindelijk)
Je zou C kunnen zien als de balans, en de afweging die God (in jouw religie) gaat maken of jij naar Hemel of Hel zou gaan he (zie ook Sepiroth/Kaballistic tree (Joden), een tree of life balane op meerdere fronten, hier kan ik een zeer gedetailleerde image van posten indien nodig).
Goed, B en C, zijn dus in dit geval een gegeven.
Om Vishnu COMPLEET te maken, hebben we de mening nodig over A (dus Divine Intervention), dát is waar ik naar vroeg. Als B en C al een gegeven zijn, en niet volgens religies, maar puur de zaken die we kennen uit natuurkunde en wetenschap, ik zal chatGPT even quoten omdat deze daar meer verstand van heeft dan ik;
[..]
Wiskundig gewoon waarheid dus, dan gaat mij het niet om of jij gelooft in dit laatste, het is een gegeven.
Daarom vroeg ik je; ONTKEN je nu causaliteit? want indien ja, dan gaan we een andere ballgame in, of ander universum zelfs, indien je gewoon de wiskundige Cause/Effect volgt, zijn we het daarover eens, en dit is deels Vishnu, het enige waar ik dus aan twijfelde, was het gedeelte Divine Intervention,
Vishnu = Causaliteit (gegeven)quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
*Scrolt omhoog*
"Divine Intervention refers to the concept of a deity or higher power actively intervening in the affairs of the world, particularly in human lives or events. This intervention is often seen as miraculous, beyond natural laws, and can be perceived as direct guidance, protection, or correction from a divine source."
Even kijken wat dit citaat allemaal noemt:
- Vishnu? Nope.
- Causaliteit? Nope.
- Cosmic balance? Nope.
Mijk, ik vroeg jou niet om mij uit te leggen wat vishnu is. Jij vroeg mij of ik in goddelijke interventie geloof zoals in bovenstaande citaat staat.
Daar geloof ik in ja.
Wat je hier allemaal schrijft, daar geloof ik niet in.
Waarom stel je mij een vraag als het je enige doel is om mij woorden in de mond te leggen?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:07 schreef Mijk het volgende:
[..]
Vishnu = Causaliteit (gegeven)
Vishnu = Cosmic Balance (gegeven)
Vishnu = Divine Intervention (vraagteken naar jou)
Ik probeer je te laten zien hoe jij anders tegen de term god aan kijkt dan hindu. En dan zeg je er niets mee te maken te hebben, maar je ontkent wel wat Libertarisch zegt, als je dan niet weet wat je zegt, ga daar dan niet op in. Dit begint niet bij mij he.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom stel je mij een vraag als het je enige doel is om mij woorden in de mond te leggen?
Hoezo weet ik niet wat ik zeg? Ik weet heel goed wat ik zeg.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:09 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik probeer je te laten zien hoe jij anders tegen de term god aan kijkt dan hindu. En dan zeg je er niets mee te maken te hebben, maar je ontkent wel wat Libertarisch zegt, als je dan niet weet wat je zegt, ga daar dan niet op in. Dit begint niet bij mij he.
Je zegt dat Vishnu niet bestaat, terwijl je niet weet wat daarmee bedoeld wordt, dan weet je niet wat je zegt.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoezo weet ik niet wat ik zeg? Ik weet heel goed wat ik zeg.
Vishnu:quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:13 schreef Mijk het volgende:
[..]
Je zegt dat Vishnu niet bestaat, terwijl je niet weet wat daarmee bedoeld wordt, dan weet je niet wat je zegt.
"Its not a car, its called AUTO"
quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Vishnu:
[ afbeelding ]
Die bestaat niet nee.
.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:14 schreef Mijk het volgende:
"When the human race learns to read the language of symbolism, a great veil will fall from the eyes of men."
-Manly P. Hall
God is de bron van het leven.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:12 schreef matigeuser het volgende:
Geloven Christenen dat het universum bestaat? Dat er triljarden sterren zijn met minstens net zoveel planeten? Of is die wetenschap helemaal nep en is de aarde plat?
En zo ja, geloven jullie dan ook dat God alle dieren in in het hele universum, op al die planeten tegelijk, in de gaten houdt en controleert of ze niet stiekem aan het masturberen zijn (om ze vervolgens keihard te straffen natuurlijk). Of geldt dat alleen voor mensachtigen aliens? Of aliensoorten vanaf een bepaald IQ? Of geldt het gewoon alleen voor mensen op deze kleine planeet in de Melkweg?
En heeft elke aliensoort zijn eigen hemel en hel? Of komen we na onze dood allemaal samen in 1 grote Universal Heaven waarin alle aliens (vanaf een bepaalde intelligentie?) in vrede met elkaar leven?
Of gelden wederom, alle regels, plichten en verboden, straffen en beloningen, alleen voor homo sapiens op planeet aarde? En zo ja, heeft dan elke planeet met leven, zijn eigen god / religie / regels / etc?
In de bijbel is het maken van afbeeldingen van God verboden. Dit soort afbeeldingen hebben geen plaats in de Joodse en Christelijke religie. Dat ze toch worden gebruikt, is een groot probleem.quote:
Als je dit weet, dan weet je vast ook dat symbolen meerdere lagen van betekenis hebben, en dat je eerst duidelijk moet aangeven over welke laag van betekenis je het hebt voordat je er een gesprek over kunt voeren.quote:
Iedereen, en ook jij, weet wat er bedoeld wordt met die image.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In de bijbel is het maken van afbeeldingen van God verboden. Dit soort afbeeldingen hebben geen plaats in de Joodse en Christelijke religie. Dat ze toch worden gebruikt, is een groot probleem.
Toen ik tegen Libertarisch zei: Vishnu bestaat niet, bedoelde ik daarmee dat zo'n figuur als op dat plaatje niet bestaat. In de context van dat gesprek met Libertarisch was dat de passende interpretatie.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:24 schreef Mijk het volgende:
[..]
Iedereen, en ook jij, weet wat er bedoeld wordt met die image.
Zo geldt dat ook in het Hinduism, het gaat erom dat je begrijpt wat er bedoeld wordt, en of daar en plaatje van gemaakt wordt of niet, who cares. Het gaat om de achterliggende bedoeling daarvan.
In jouw geval, kun je dan ook twijfelen of er afbeeldingen van Jezus mogen worden gemaakt. Zéker als je in een trinity gelooft. Wat betreft post #142, ben ik het daar grotendeels mee eens, behalve het laatste gedeelte.
The source of all life, maar dat LIJKT in de verste verte niet eens op een evenbeeld van een mens. Daarmee zeg je dus ook; je hebt het zelf in je, want anders kon je niet leven, het is immers de bron. En ook hier gaat het Christendom eigenlijk altijd compleet rekt; zeggen dat het de "source of life" is, maar vervolgens ook zeggen dat het godslastering is dat god dan ook maar enigzins aanwezig is IN een mens, dat is een contradictie.
Ja als je serieus denkt dat dat een figuur is die in de ruimte zweeft omdat je (zoals eerder gezegd) de teksten letterlijk neemt, then i'm out.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Toen ik zei: Visnu bestaat niet, bedoelde ik daarmee dat zo'n figuur als op dat plaatje niet bestaat. In de context van dat gesprek met Libertarisch was dat de passende interpretatie.
Maar als je me nu vraagt of ook de meer abstracte vorm van Vishnu niet bestaat, dan zeg ik ook: die bestaat niet nee.
Ik heb noch die persoonlijke, noch die abstracte vorm van Vishnu nodig om te geloven in goddelijke interventie binnen het kader van mijn eigen geloof. Want zoals ik hierboven al heb uitgelegd: daarin is God een persoonlijke God met een vrije wil, en geen kwestie van een soort automatisch, wetmatig mechanisme zonder persoonlijkheid en zonder wil, dat simpelweg aanwezig is en doet wat het doet.
Nee, ik geloof in een persoonlijke God, die we kunnen kennen, en die vanuit Zijn liefde, compassie, genade en verlangen om ons te zegenen, in het leven ingrijpt om levens te veranderen, soms radicaal, om mensen te redden uit benarde situaties, om hen de liefde te geven waar ze diep van binnen naar verlangen, om hen de kracht te geven het goede te doen, om hen te helpen van verslavingen af te komen, om hen te bevrijden van de zonde, zwakheid en de beperkingen van hun eigen menselijke natuur.
De grootste goddelijke interventie is dat Jezus Christus is gestorven en uit de dood is opgestaan, en dat wij dat ook met Hem kunnen doen, zodat we het eeuwige leven krijgen.
Dàt is het soort goddelijke interventie waarover de Christelijke religie het heeft. Niet over 'karma' en 'causaliteit' en 'cosmic balance', wat wat mij betreft allemaal volstrekt abstrace en onbewezen concepten zijn die vaak compleet onlogisch en ook intern inconcistent zijn.
Dat jij erin gelooft dat dat allemaal wel echt bestaat, dat moet je zelf weten.
Libertarisch moet dat ook helemaal zelf weten.
Maar als je constant jezelf tegenspreekt of inconsistent bent in je uitspraken, wat Libertarisch is, dan kan dat ook voer zijn om eens kritisch naar je eigen overtuigingen te kijken, in plaats van koppig en stug vol te houden dat je de waarheid in pacht hebt en dat anderen maar een stel nitwits zijn.
Wie zegt nou weer dat ik geloof dat God een 'figuur is die in de ruimte zweeft'?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:32 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja als je serieus denkt dat dat een figuur is die in de ruimte zweeft omdat je (zoals eerder gezegd) de teksten letterlijk neemt, then i'm out.
Misschien eens de term Symboliek onderzoeken, dat is niet enkel handig voor de Oosterse religie, ook voor je eigen. Have fun.
Mooi verhaal wel.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
God is de bron van het leven.
Om in leven te blijven, moeten schepels in harmonie met de bron van het leven leven. Dat is te volgen denk ik, of niet?
Net als dat je moet drinken als je dorst hebt, anders ga je dood. God is als de bron van het levenswater, maar als je stop met ervan te drinken, droog je uit en ga je dood.
Volgens de bijbel heeft de mensheid geen toegang meer tot God vanwege de zonden van de eerste mensen. Daardoor sterft de mens.
Ook sommige andere schepsels zouden hebben gezondigd, zoals de Cherub die ook wel Lucifer/Satan wordt genoemd, en engelen. Ook zij zijn sindsdien sterfelijk.
Er staat niets over andere schepsels op andere platenen die ook gezondigd zouden hebben. Maar als ze dat niet hebben gedaan, leven ze in harmonie met God, en doen ze dus ook geen kwaad. Er is dus ook geen 'in de gaten houden' of 'straffen' nodig, die schepsels doen van nature het goede.
In de bijbel lezen we ook dat God de mens heerschappij over de aarde heeft gegeven. De mens is dus verantwoordelijk voor het feit dat deze planeet in de staat is waarin hij is.
We hebben de verantwoordelijkheid gekregen om goed voor die planeet en schepsels te zorgen.
Mensen zijn hoger dan dieren omdat we in het evenbeeld van God zijn gemaakt. Er is geen aanwijzing dat de dieren die gestorven zijn in een hemel terechtkomen zoals mensen.
Wie zegt dat Hindu's geloven dat er zo een Vishnu door de ruimte zweeft?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wie zegt nou weer dat ik geloof dat God een 'figuur is die in de ruimte zweeft'?
Dat bewijs je keihard met dat plaatje wat je post, en zegt; "die bestaat niet".... veel duidelijker kan het niet.quote:Waarom leg je me steeds allerlei woorden in de mond?
En waarom denk je dat ik niets van symboliek zou afweten?
Ik ook.quote:Ik ben intussen al 22 jaar met occulte/esoterische symboliek bezig. Ben jij al zo lang in leven?
Het lijkt me allemaal niet zo lastig wat ik beweer, maar als je steeds terug komt op dezelfde punten, en alles letterlijk neemt, want dat is wat je letterlijk doet als je met zulke vishnuplaatjes komt, tja... Sorry dat je het vervelend vindt, maar ik moet door een muur ignorance of verweer heen zo lijkt, om iets duidelijk te maken.quote:Maar nee, ik weet er niets vanaf, en heb jou nodig om me allemaal uit te leggen hoe dat zit. Zit het zo?
Vervelende manier van discussiëren heb jij zeg.
En volgens jou ontstaat het universum zeker spontaan, zonder plan of doel?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:43 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Mooi verhaal wel.
Alleen het negeert wel enorm veel punten uit de Bijbel over de creatie, de hemel en hel, etc. Daarnaast rept de Bijbel geen woord over andere planeten of leven daarop, dus alles wat je zegt zijn aannames. Daarom vraag ik ook wat Christenen zelf geloven.
Er zijn naar schatting zo'n 2 biljoen sterrenstelsels in het universum. Dat is zo'n hoog aantal dat we er rustig van uit mogen gaan dat er enorm veel leven is in het universum. Het is toch op zijn minst opmerkelijk dat God, die alles gecreëerd heeft, dus ook alles buiten de aarde, daar geen aandacht of woorden aan vuil maakt.
Overigens gaan alle dieren dood. Planten ook trouwens. Waarom sterven wij dan alleen omdat we gezondigd hebben? En waarom sterven dieren en planten dan, als ze niet gezondigd hebben? En waarom worden jij en ik trouwens nog steeds gestraft voor iets wat mensen duizenden jaren voor ons, hebben gedaan?
En is het niet zeer waarschijnlijk, dat aliens ook zondigen?
Maar waarom sowieso zo moeilijk doen? Waarom ons (en alle dieren en waarschijnlijk aliens) zo maken dat we 'willen' zondigen (natuurlijke behoeften), om daar vervolgens perk en paal aan te stellen, regels voor op te stellen, met straffen en beloningen. Waarom? Wat is het hele nut hiervan?
Om het leven te degraderen tot een test? Een examen? Om ons netjes ons best te laten doen zodat we daarna beloond worden met het all inclusive verblijf in de hemel?
Echt? Dus al die 2 biljoen sterrenstelsels, triljarden diersoorten, zonnen, nebula, meterorieten, kwallen, vogelbekdieren, virusdeeltjes, zandkorrels, etc, allemaal gemaakt als een soort 'test level'?
En dan, als we onze 80 jaar erop hebben zitten, mogen we naar de hemel: Een hele andere plek die God ook nog even gemaakt heeft? Waarom zo moeilijk doen? Waarom niet gewoon een simpele plek maken, met een rode knop en een blauwe knop in een kleine kamer. Mensen een vraag of test geven. Drukken ze op de juiste knop, hup naar de hemel. Verkeerde knop, naar de hel.
Dat zou nog steeds een volkomen nutteloze actie zijn, maar dan staat het afgeleverde werk in ieder geval in verhouding tot het doel. Waarom 13.8 miljard jaar lang evolutie sinds de oerknal, die pas na 13.79 miljard jaar eindelijk eens tot diersoorten ging leiden waar God iets aan heeft? Wat heeft hij die andere 13.79 miljard jaar gedaan? Toekijken hoe de eerste sterren zich ontwikkelden en weer uitgingen?
En waarom zich alleen kenbaar maken, zo rond het jaar 0, in een paar plekken in het midden-oosten? Wederom, waarom zo moeilijk doen? Waarom niet gewoon meteen toen de homo-sapiens, homo-sapiens werden? En de Neanderthalers en homo-erectus, zijn die sowieso 'buiten schot' gebleven?
En waarom niet gewoon elke dag een groot teken in de lucht, te zien voor alle mensen op aarde, dat Hij bestaat en in alle talen duidelijk beschreven, wat Hij van ons verlangt en waarom? Waarom zo vaag doen? Met beeldspraak, hier en daar een keer een profeet, alleen in het Arabisch / Hebreeuws (net in welke god je gelooft)? Dan creëer je namelijk een situatie waarin iedereen het alleen maar 'van horen zeggen' kan overnemen. Hoe moet een Chinees of Braziliaan in het jaar 1 achter 'de boodschap' zijn gekomen? Zijn enige bron is dan misschien iemand die een reis heeft gemaakt vanuit Jeruzalem naar China en hem heeft verteld wat hij daar heeft gezien. Hoe kun je die Chinees dan straffen als hij dat niet zomaar op zijn blauwe ogen gelooft? Nogmaals wederom: Waarom doet God zo 'vaag' over zijn eigen bestaan, zeker gezien de lengte van tijd dat de mensheid voor en na de komst van Jezus heeft bestaan, maar verbindt vervolgens wel keiharde consequenties aan het in twijfel trekken ervan? Dat is gewoon puur sadisme in het slechtste scenario. En gewoon degradatie van het leven (en alle creaties die er zijn) tot een simpele test die men moet behalen, zonder dat hij daarvoor voldoende informatie krijgt.
En dan nog het feit dat God aanbeden wil worden... Op het kniematje. Terwijl we liedjes voor Hem zingen. Kom toch op. Een alwetende Macht die alles heeft gemaakt, staat zo ver boven alles en iedereen, dat hij toch geen ego heeft dat gestreeld moet worden doordat een stel aapachtige wezentjes op een ver uithoekje van het universum, voor hem op de knieën gaan... Dat zou gewoon zielig zijn. Alsof hij niks beters te doen heeft.
Ik kan maar 1 conclusie trekken: Het slaat gewoon allemaal nergens op. Er zit totaal geen logica in. Totaal geen dingen die je zou verwachten wanneer je de strekking van het verhaal doortrekt naar andere voorbeelden. Hoe graag ik ook mooie liedjes zou zingen met gelijkgestemden, mijn plekje in het hiernamaals zou willen reserveren door het juiste te doen, etc, het is gewoon niet serieus te nemen in deze vorm.
Het hele verhaal werkt alleen als je alles en iedereen in het universum negeert of weglaat. Als de aarde een paar duizend jaar oud is. Er geen ruimte is. En zelfs dan nog is het hele stukje 'het leven is een test' gewoon krankzinnig. We hadden die test ook wel kunnen doorstaan, zonder algen of vogelbekdieren. Je had daarvoor 99% van alles wat er is (zowel tijd als materie), weg kunnen laten en dan had je precies hetzelfde doel bereikt.
De bijbel heeft het inderdaad niet over leven op andere planeten. Dat zei ik ook niet. Het wil ook niet zeggen dat de bijbel het uitsluit. De bijbel heeft het namelijk wel over engelen en andere wezens. Leven buiten de aarde wordt dus niet uitgesloten.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:43 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Mooi verhaal wel.
Alleen het negeert wel enorm veel punten uit de Bijbel over de creatie, de hemel en hel, etc. Daarnaast rept de Bijbel geen woord over andere planeten of leven daarop, dus alles wat je zegt zijn aannames. Daarom vraag ik ook wat Christenen zelf geloven.
Er zijn naar schatting zo'n 2 biljoen sterrenstelsels in het universum. Dat is zo'n hoog aantal dat we er rustig van uit mogen gaan dat er enorm veel leven is in het universum. Het is toch op zijn minst opmerkelijk dat God, die alles gecreëerd heeft, dus ook alles buiten de aarde, daar geen aandacht of woorden aan vuil maakt.
De bijbel maakt onderscheid tussen planten, en dieren en mensen. Planten zijn gemaakt als voedsel en niet van dezelfde orde als dieren en mensen. Dieren en mensen zijn vergelijkbaar, maar alleen de mens is in het evenbeeld van God gemaakt. Planten 'sterven' dus niet in dezelfde zin als mensen en dieren. Dieren sterven omdat de mensheid heerschappij had gekregen over de aarde, en de aarde door de zonde van de mens vervloekt is, inclusief de planten en dieren. Daarom hebben we dingen als doorns, gif, en roofdieren. Oorspronkelijk was alles niet zo gemaakt, volgens het boek Genesis.quote:Overigens gaan alle dieren dood. Planten ook trouwens. Waarom sterven wij dan alleen omdat we gezondigd hebben? En waarom sterven dieren en planten dan, als ze niet gezondigd hebben? En waarom worden jij en ik trouwens nog steeds gestraft voor iets wat mensen duizenden jaren voor ons, hebben gedaan?
En is het niet zeer waarschijnlijk, dat aliens ook zondigen?
De eerste test was ook simpel: eet niet van de vrucht van die ene boom van de kennis van goed en kwaad, anders zul je zeker sterven. Daarvoor kenden ze alleen goed.quote:Maar waarom sowieso zo moeilijk doen? Waarom ons (en alle dieren en waarschijnlijk aliens) zo maken dat we 'willen' zondigen (natuurlijke behoeften), om daar vervolgens perk en paal aan te stellen, regels voor op te stellen, met straffen en beloningen. Waarom? Wat is het hele nut hiervan?
Om het leven te degraderen tot een test? Een examen? Om ons netjes ons best te laten doen zodat we daarna beloond worden met het all inclusive verblijf in de hemel?
Echt? Dus al die 2 biljoen sterrenstelsels, triljarden diersoorten, zonnen, nebula, meterorieten, kwallen, vogelbekdieren, virusdeeltjes, zandkorrels, etc, allemaal gemaakt als een soort 'test level'?
En dan, als we onze 80 jaar erop hebben zitten, mogen we naar de hemel: Een hele andere plek die God ook nog even gemaakt heeft? Waarom zo moeilijk doen? Waarom niet gewoon een simpele plek maken, met een rode knop en een blauwe knop in een kleine kamer. Mensen een vraag of test geven. Drukken ze op de juiste knop, hup naar de hemel. Verkeerde knop, naar de hel.
De oerknal en evolutie zijn geen onderdeel van de bijbelse schepping. Ze passen inderdaad niet binnen dat kader. Je kunt die er dus eerlijkheidshalve ook niet in de tekst lezen wat mij betreft. Je gelooft alles of niets.quote:Dat zou nog steeds een volkomen nutteloze actie zijn, maar dan staat het afgeleverde werk in ieder geval in verhouding tot het doel. Waarom 13.8 miljard jaar lang evolutie sinds de oerknal, die pas na 13.79 miljard jaar eindelijk eens tot diersoorten ging leiden waar God iets aan heeft? Wat heeft hij die andere 13.79 miljard jaar gedaan? Toekijken hoe de eerste sterren zich ontwikkelden en weer uitgingen?
En waarom zich alleen kenbaar maken, zo rond het jaar 0, in een paar plekken in het midden-oosten? Wederom, waarom zo moeilijk doen? Waarom niet gewoon meteen toen de homo-sapiens, homo-sapiens werden? En de Neanderthalers en homo-erectus, zijn die sowieso 'buiten schot' gebleven?
De hele wereld getuigt van God. Zoals de bijbel zegt: Zijn onzichtbare dingen zijn duidelijk uit de zichtbare dingen. De reden waarom we het niet zien, is omdat er een waas over onze ogen is getrokken door te stellen dat alles geleidelijk aan vanzelf is ontstaan, hoewel dat nooit is aangetoond.quote:En waarom niet gewoon elke dag een groot teken in de lucht, te zien voor alle mensen op aarde, dat Hij bestaat en in alle talen duidelijk beschreven, wat Hij van ons verlangt en waarom? Waarom zo vaag doen? Met beeldspraak, hier en daar een keer een profeet, alleen in het Arabisch / Hebreeuws (net in welke god je gelooft)? Dan creëer je namelijk een situatie waarin iedereen het alleen maar 'van horen zeggen' kan overnemen. Hoe moet een Chinees of Braziliaan in het jaar 1 achter 'de boodschap' zijn gekomen? Zijn enige bron is dan misschien iemand die een reis heeft gemaakt vanuit Jeruzalem naar China en hem heeft verteld wat hij daar heeft gezien. Hoe kun je die Chinees dan straffen als hij dat niet zomaar op zijn blauwe ogen gelooft? Nogmaals wederom: Waarom doet God zo 'vaag' over zijn eigen bestaan, zeker gezien de lengte van tijd dat de mensheid voor en na de komst van Jezus heeft bestaan, maar verbindt vervolgens wel keiharde consequenties aan het in twijfel trekken ervan? Dat is gewoon puur sadisme in het slechtste scenario. En gewoon degradatie van het leven (en alle creaties die er zijn) tot een simpele test die men moet behalen, zonder dat hij daarvoor voldoende informatie krijgt.
Als je eenmaal overtuigd bent van hoe groots en goed God is, dan wil je hem vrijwillig aanbidden, dan kun je alleen maar buigen voor zijn majestiteit. Dan wil je niets anders, omdat God het ultieme wezen is, iets groters of mooiers of puurders bestaat niet. God wil dan ook niet dat we ons aan hem onderwerpen alsof we ons gedwongen of angstig voelen, maar omdat we erkennen dat Hij de alfa en omega is, en dat we in Hem de bron van alles wat goed is vinden. Dat is immers in ons eigen belang, niet in Zijn belang. God aanbidden dient een plezierige activiteit te zijn, een waardoor je geestelijk en lichamelijk verkwikt wordt, een waarbij je troost, blijdschap en zelfs euforie ervaart, en geen oefening in gedwongen slavernij.quote:En dan nog het feit dat God aanbeden wil worden... Op het kniematje. Terwijl we liedjes voor Hem zingen. Kom toch op. Een alwetende Macht die alles heeft gemaakt, staat zo ver boven alles en iedereen, dat hij toch geen ego heeft dat gestreeld moet worden doordat een stel aapachtige wezentjes op een ver uithoekje van het universum, voor hem op de knieën gaan... Dat zou gewoon zielig zijn. Alsof hij niks beters te doen heeft.
Ik denk dat je vooral een vertekend beeld van een aantal zaken hebt, en dat het daarom niet klopt. Maar waarom klopt het dan wel voor anderen? Omdat zij God hebben leren kennen, weten hoe Hij is, en daarom weten dat Hij geen boosaardige tiran is die hen constant zit te bespioneren en wacht todat hij je neer kan bliksemen. Nee, zij weten dat God een liefdevolle, geduldige, genade, compassievolle, gevoelige, vriendelijke God is, die hen van de dood heeft gered, en hen heeft gevuld met Zichzelf, het ultieme licht, leven en blijdschap. Daarom houden zijn van die God, kennen hem en weten dat Hij goed is. Maar Gods tegenstander heeft er alles aan gedaan om een vertekend beeld van Hem te geven, en hem weg te zetten als een boeman. Ik probeer daar zelf steeds tegen te strijden.quote:Ik kan maar 1 conclusie trekken: Het slaat gewoon allemaal nergens op. Er zit totaal geen logica in. Totaal geen dingen die je zou verwachten wanneer je de strekking van het verhaal doortrekt naar andere voorbeelden. Hoe graag ik ook mooie liedjes zou zingen met gelijkgestemden, mijn plekje in het hiernamaals zou willen reserveren door het juiste te doen, etc, het is gewoon niet serieus te nemen in deze vorm.
Het hele verhaal werkt alleen als je alles en iedereen in het universum negeert of weglaat. Als de aarde een paar duizend jaar oud is. Er geen ruimte is. En zelfs dan nog is het hele stukje 'het leven is een test' gewoon krankzinnig. We hadden die test ook wel kunnen doorstaan, zonder algen of vogelbekdieren. Je had daarvoor 99% van alles wat er is (zowel tijd als materie), weg kunnen laten en dan had je precies hetzelfde doel bereikt.
God is dus onberekenbaar, wispelturig en ambivalent?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In de bijbel is God niet gebonden aan een of andere natuurwet, maar doet Hij dingen uit vrije wil, meestal uit genade. Dat is heel wat anders dan dat er een of ander mechanisme is wat altijd als een natuurwet hetzelfde werkt. Goddelijke interventie in de bijbel komt er meestal op neer dat God compassie heeft voor de mens en hem daarom zegent / redt / vergeeft etc., of juist besluit dat de maat vol is, zijn genade intrekt en actie onderneemt.
God in de bijbel is een persoonlijke god met een vrije wil, geen 'kracht' of mechanisme in de natuur of iets dergelijks dat altijd hetzelfde functioneert en zelf geen persoonlijkheid heeft.
Dankzij dat concept, is de aarde aan het ten ondergaan aan de menselijke vraatzucht en consumptie, worden miljarden dieren gemarteld in de bio-industrie en zijn duizenden diersoorten uitgestorven door de roofbouw van de mens op de voedselketen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Mensen zijn hoger dan dieren omdat we in het evenbeeld van God zijn gemaakt.
Nee, maar dat geldt ook voor mensen (niet anders dan gedresseerde apen die geëvolueerd zijn tot praten).quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Er is geen aanwijzing dat de dieren die gestorven zijn in een hemel terechtkomen zoals mensen.
Een probleem? Velen noemen dat scheppende kunst. Ik heb er eigenlijk ook niks mee, en vind de beeldenstorm een rimpel in een glas water.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In de bijbel is het maken van afbeeldingen van God verboden. Dit soort afbeeldingen hebben geen plaats in de Joodse en Christelijke religie. Dat ze toch worden gebruikt, is een groot probleem.
Leuke theorie, nooit wat van....quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee, ik geloof in een persoonlijke God, die we kunnen kennen, en die vanuit Zijn liefde, compassie, genade en verlangen om ons te zegenen, in het leven ingrijpt om levens te veranderen, vaak radicaal en ingrijpend, om mensen te redden uit benarde situaties, om hen de liefde te geven waar ze diep van binnen naar verlangen, om hen de kracht te geven het goede te doen, om hen te helpen van verslavingen af te komen, om hen te bevrijden van de zonde, zwakheid en de beperkingen van hun eigen menselijke natuur.
Hij is niet opgestaan. De Romeinen , i.c. Pontius Pilatus heeft hem gekruisigd en begraven. Daarmee is het verhaal klaar. Een groep volgelingen had daar geen vrede mee (bekend psychologisch verschijnsel: "ontkenning"), die hebben er een eind-goed-al goed verhaal aan gemaakt. Marcus verhaal is het authentiekst; geleerden zijn het erover eens dat de laatste hoofdstukken een latere invoeging betreft..quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De grootste goddelijke interventie is dat Jezus Christus is gestorven en uit de dood is opgestaan, en dat wij dat ook met Hem kunnen doen, zodat we het eeuwige leven krijgen.
Ik vind het gewoon ridicuul als duizenden daar bij Vierhouten (of is het nou ergens in de polder) met hun handen in de lucht een fictief opperwezen staan aan te roepen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 19:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als je eenmaal overtuigd bent van hoe groots en goed God is, dan wil je hem vrijwillig aanbidden, dan kun je alleen maar buigen voor zijn majestiteit. Dan wil je niets anders, omdat God het ultieme wezen is, iets groters of mooiers of puurders bestaat niet.
Dat heb je ook niet van jezelf; dat heb je van je voorgangers, ouders en leraren meegekregen. Daarin ben je geïndoctrineerd, gehersenspoeld en heb je je tehuis gevonden. Dat laatste is natuurlijk prima, maar staat los van de het bestaan en de invloed van het opperwezen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 19:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Verder heeft God vele mensen gered van hun verloren staat, en die mensen getuigen van Hem en Zijn liefde voor hem. Dat doe ik hier ook. Ik ben een levend bewijs van het bestaan van God, en dat Jezus Christus messias is. Anders zou ik dat nooit uit mijzelf zeggen. Je hoort de waarheid dus regelmatig, en volgelingen van Jezus hebben zich dan ook over de hele aarde verspreid om die boodschap te delen.
De pen is geen probleem en het is juist goed om de discussie in alle vrijheid te kunnen hebben, daar zouden we allen blij mee moeten zijn en er voor waken dat dat ook mogelijk blijft.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 01:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het is toch opmerkelijk hoe een puur verzinsel mensen motiveert om volop in de pen te klimmen. Dat mensen zich zo op de kast laten jagen door iets wat volgens hen niet eens bestaat is toch altijd een erg bijzonder verschijnsel.
Er is hier geen sprake van een discussie maar wel van geloofsbelijdenissen van twee ego's met tegenovergestelde perspectieven. Dat wanhopige geargumenteer om "de waarheid" is voor derden niet boeiend. Je hebt er geen klap aan.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 05:37 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
De pen is geen probleem en het is juist goed om de discussie in alle vrijheid te kunnen hebben, daar zouden we allen blij mee moeten zijn en er voor waken dat dat ook mogelijk blijft.
Dit was niet de strekking van mijn post.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 05:37 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
De pen is geen probleem en het is juist goed om de discussie in alle vrijheid te kunnen hebben, daar zouden we allen blij mee moeten zijn en er voor waken dat dat ook mogelijk blijft.
Geweld naar on of andersgelovigen is wel kwalijk, helaas is dat ook in 2024 nog gewoon onze realiteit.
Je kunt God niet zien, dat betekent niet dat Hij niet bestaat.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 22:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon ridicuul als duizenden daar bij Vierhouten (of is het nou ergens in de polder) met hun handen in de lucht een fictief opperwezen staan aan te roepen.
Als ik dat in mijn eentje doe, denken de mensen dat ik aan wanen leidt en een psychiater nodig heb. Doet een hele club het, dan heet het religie en krijgt het privileges.
Ik geloof het zelf ook niet, maar een wonder is in theorie wel mogelijk.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:59 schreef blomke het volgende:
Hij is niet opgestaan. De Romeinen , i.c. Pontius Pilatus heeft hem gekruisigd en begraven. Daarmee is het verhaal klaar. Een groep volgelingen had daar geen vrede mee (bekend psychologisch verschijnsel: "ontkenning"), die hebben er een eind-goed-al goed verhaal aan gemaakt. Marcus verhaal is het authentiekst; geleerden zijn het erover eens dat de laatste hoofdstukken een latere invoeging betreft..
Hamburgers, spareribs en steaks zijn nou eenmaal heel lekker. Dat is toch geen misdaad?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Dankzij dat concept, is de aarde aan het ten ondergaan aan de menselijke vraatzucht en consumptie, worden miljarden dieren gemarteld in de bio-industrie en zijn duizenden diersoorten uitgestorven door de roofbouw van de mens op de voedselketen.
Nee, mensen zijn geen apen. Er is een groot verschil. Niemand kan verklaren hoe de aap tot mens is geëvolueerd, als dat al zo is.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:54 schreef blomke het volgende:
Nee, maar dat geldt ook voor mensen (niet anders dan gedresseerde apen die geëvolueerd zijn tot praten).
Waarom zou je iets uit vrije wil doen gelijkstellen aan onberekenbaar, wispelturig en ambivalent?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:45 schreef blomke het volgende:
[..]
God is dus onberekenbaar, wispelturig en ambivalent?
Dus als je ergens verantwoordelijkheid voorr draagt, wil dat automatisch zeggen dat je het moet uitbuiten?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Dankzij dat concept, is de aarde aan het ten ondergaan aan de menselijke vraatzucht en consumptie, worden miljarden dieren gemarteld in de bio-industrie en zijn duizenden diersoorten uitgestorven door de roofbouw van de mens op de voedselketen.
Terwijl je er nou net prat op gaat dat "de mensheid" die gered wil worden, conform gods wil de aarde moet koesteren, beheren, behouden en in stand houden.
Staat haaks op elkaar. Zoals rentmeesterschap haaks staat op varkens/kippen-boeren op de Veluwezoom die op zondag naar weet-ik-veel-wat voor zwartekousenkerk gaan en daarna op maandag weer volop aan het martelen slaan in hun bio-insdustrie.
[..]
Nee, maar dat geldt ook voor mensen (niet anders dan gedresseerde apen die geëvolueerd zijn tot praten).
Godenafbeeldingen geven een vertekend beeld, kunnen als idolen dienen en dat is dus een probleem ja.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Een probleem? Velen noemen dat scheppende kunst. Ik heb er eigenlijk ook niks mee, en vind de beeldenstorm een rimpel in een glas water.
Dat is jouw overtuiging.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Leuke theorie, nooit wat van....
[..]
Hij is niet opgestaan. De Romeinen , i.c. Pontius Pilatus heeft hem gekruisigd en begraven. Daarmee is het verhaal klaar. Een groep volgelingen had daar geen vrede mee (bekend psychologisch verschijnsel: "ontkenning"), die hebben er een eind-goed-al goed verhaal aan gemaakt. Marcus verhaal is het authentiekst; geleerden zijn het erover eens dat de laatste hoofdstukken een latere invoeging betreft..
Dat mag je vinden. En nu? Moet ik je nu overtuigen dat het niet ridicuul of nutteloos is?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 22:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon ridicuul als duizenden daar bij Vierhouten (of is het nou ergens in de polder) met hun handen in de lucht een fictief opperwezen staan aan te roepen.
Als ik dat in mijn eentje doe, denken de mensen dat ik aan wanen leidt en een psychiater nodig heb. Doet een hele club het, dan heet het religie en krijgt het privileges.
Denk ik: ga gewoon eens wat doen met je vrije tijd.
Overigens snap ik het emotionele effect wel; heb ik ook bij klassieke muziek.
Jij weet mijn hele geschiedenis niet, noch wat er in mijn hoofd omgaat, en dit soort uitspraken zijn dus ongefundeerd.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 22:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat heb je ook niet van jezelf; dat heb je van je voorgangers, ouders en leraren meegekregen. Daarin ben je geïndoctrineerd, gehersenspoeld en heb je je tehuis gevonden. Dat laatste is natuurlijk prima, maar staat los van de het bestaan en de invloed van het opperwezen.
Steeds eromheen en erlangs, when begrijpen dat Vishnu (in het hinduism) DAT fenomeen uitbeeldt. Dát is wat het is en wat zij een god noemen. En nee, daar kun je niets mee in "het kader van je eigen geloof", maar je zegt zelf dat het bestaat, DÁT bedoelen ZIJ met VISHNU.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik heb noch die persoonlijke, noch die abstracte vorm van Vishnu nodig om te geloven in goddelijke interventie binnen het kader van mijn eigen geloof.
Wat is dan het verschil of de overeenkomst tussen: 1) Emotionele -, 2) Religieuze - 3) Spirituele - ervaringquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 11:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat mag je vinden. En nu? Moet ik je nu overtuigen dat het niet ridicuul of nutteloos is?
Overigens ervaar ik wel degelijk een verschil tussen wat je voelt tijdens aanbidding van God en de emoties die muziek kunnen opwekken.
Sterker nog: die twee kunnen soms erg met elkaar worden verward, en mensen kunnen denken een religieuze ervaring te hebben, terwijl ze simpelweg een emotionele ervaring hebben die niets met spiritualiteit te maken heeft.
Ook dat is een probleem.
Jouw posts komen mij qua religieuze opvattingen en stellingen, zeer bekend voor, dus ik weet wel in welke kringen jij je begeeft of hebt begeven; lees: ik weet tamelijk veel over je geschiedenis..quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 11:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jij weet mijn hele geschiedenis niet, noch wat er in mijn hoofd omgaat, en dit soort uitspraken zijn dus ongefundeerd.
Grappig, hier heb ik laatst een gesprek over gehad met iemand.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 11:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat is dan het verschil of de overeenkomst tussen: 1) Emotionele -, 2) Religieuze - 3) Spirituele - ervaring
En ik over de jouwe.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 11:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Jouw posts komen mij qua religieuze opvattingen en stellingen, zeer bekend voor, dus ik weet wel in welke kringen jij je begeeft of hebt begeven; lees: ik weet tamelijk veel over je geschiedenis..
Is Vishnu een persoonlijke god of niet?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 11:10 schreef Mijk het volgende:
[..]
Steeds eromheen en erlangs, when begrijpen dat Vishnu (in het hinduism) DAT fenomeen uitbeeldt. Dát is wat het is en wat zij een god noemen. En nee, daar kun je niets mee in "het kader van je eigen geloof", maar je zegt zelf dat het bestaat, DÁT bedoelen ZIJ met VISHNU.
Man man.
Even heel kort door de bocht; "de goddelijke intverventie" == Vishnu. Gewoon een term van hen daaraan gegeven. Dit is toch niet lastig te begrijpen? Dat blijven gillen dat "het niet bestaat" is hetzelfde als dat je zegt "oh in mijn religie komt de term 'nadenken' niet voor, dus het bestaat niet dat er iemand nadenkt, onmogelijk."
Wat klink je paranoïde.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 12:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En ik over de jouwe.
Je begrijpt dat mensen die dezelfde God aanbidden, er dezelfde ideeên op kunnen nahouden, terwijl ze nooit iets met elkaar te maken hebben gehad, of niet?
Verder begrijp ik nog steeds niet wat je van mij wilt. Je reageert op al mijn posts, maar waar ben je nou eigenlijk naar op zoek? Wat is je doel?
Gaan we de bijbel nu nemen als maatstaf voor de waarheid, ben je serieus?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 12:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Is Vishnu een persoonlijke god of niet?
Lees jij in de bijbel ergens iets over karma, of 'cosmic balance'?
Nee?
Dan is goddelijke interventie niet automatisch wat jij vishnu noemt.
Karma en cosmic balance bestaan niet nee. Geen enkele aanwijzing voor.
SPOILER: wtfOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door Mijk op 12-10-2024 13:09:49 ]As above, so below.
Vertel, vertel, wat ben je te weten gekomen??quote:
Dat begrijp ik, maar in het algemeen zijn het volgzame mensen, (amper in staat een eigen idee te ontwikkelen of kritisch naar waarnemingen of stellingen te kijken) die wat een voorganger hen voorhoudt, als waarheid aannemen. Dan krijg je inderdaad dezelfde ideeën.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 12:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je begrijpt dat mensen die dezelfde God aanbidden, er dezelfde ideeên op kunnen nahouden, terwijl ze nooit iets met elkaar te maken hebben gehad, of niet?
Je in te laten zien dat je in luchtfietserij gelooft. Overigens heb ik dat doel al opgegeven; maar anderen op dit forum vermaken zich geloof ik wel om mij.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 12:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Verder begrijp ik nog steeds niet wat je van mij wilt. Je reageert op al mijn posts, maar waar ben je nou eigenlijk naar op zoek? Wat is je doel?
quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 13:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Je in te laten zien dat je in luchtfietserij gelooft. Overigens heb ik dat doel al opgegeven; maar anderen op dit forum vermaken zich geloof ik wel om mij.
Die sektarische groepen inrollen (of: oingezogen worden) begrijp ik, uit eigen ervaring, nog wel. Psychedelica (is dat LSD of zo?), nee daar snap ik ook niets van. Geen goed voorbeeld.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 13:50 schreef Mijk het volgende:
Waar ik me het meest over verbaas is dat Ali vanuit de psychedelics komt, een enlightenment schjint ervaren te hebben daarop (zo laten die 2003/2004 posts duidelijk zien), en dan hierin rolt, sektarische groeperingen. Het ontgaat me compleet, ik begrijp er echt geen kut van hoe je dat voor elkaar krijgt, maargoed.
Ja, alle hallucinogene "drugs", wat eigenlijk gewoon mentale medicatie is. Er zijn ton's of posts rond heel internet hoe men hier enlightenment op ervoer, zo ook hippies in de jaren 70, daarom flowerpower en we neuken met zn allen int rond zonder schaamte. Ego = weg, daardoor niet bang om naakt te lopen (Adam en Eva anyone!?) omdat men niet meer met hun egoic desires nadacht in dualiteiten, ze hadden de wedergeboorte (zoals christenen het noemen) te pakken, oftewel; de reverse van het symbolische Adam en Eva verhaal.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 14:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Die sektarische groepen inrollen (of: oingezogen worden) begrijp ik, uit eigen ervaring, nog wel. Psychedelica (is dat LSD of zo?), nee daar snap ik ook niets van. Geen goed voorbeeld.
Dat is de kracht van het evangelie en van de ware God en de Heer Jezus Christus, Mijk. Hopelijk ervaar je dat zelf ook nog een keer. Laat je leiden door de waarheid en dan kom je vanzelf bij Jezus uit.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 13:50 schreef Mijk het volgende:
Waar ik me het meest over verbaas is dat Ali vanuit de psychedelics komt, een enlightenment schjint ervaren te hebben daarop (zo laten die 2003/2004 posts duidelijk zien), en dan hierin rolt, sektarische groeperingen. Het ontgaat me compleet, ik begrijp er echt geen kut van hoe je dat voor elkaar krijgt, maargoed.
Laat de kinderen tot mij komen gaat niet over kinderen maar over leerlingen. De groentjes binnen zijn aanhang. De grondtekst maakt dat duidelijk.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 14:52 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, alle hallucinogene "drugs", wat eigenlijk gewoon mentale medicatie is. Er zijn ton's of posts rond heel internet hoe men hier enlightenment op ervoer, zo ook hippies in de jaren 70, daarom flowerpower en we neuken met zn allen int rond zonder schaamte. Ego = weg, daardoor niet bang om naakt te lopen (Adam en Eva anyone!?) omdat men niet meer met hun egoic desires nadacht in dualiteiten, ze hadden de wedergeboorte (zoals christenen het noemen) te pakken, oftewel; de reverse van het symbolische Adam en Eva verhaal.
Jezus zei dan ook; Come to me as children. Niet omdat hij pedofiel was, maar verwees naar de egoloze staat van vóórdat je anima(eva) verleid wordt door t ego om na te gaan denken in dualisme. Dat is ook waarom je het herkent, omdat je eerder in die staat zat (over t algemeen < 3 jaar oud).
Het zou kunnen dat het bewustzijn verhaal toch niet zo goed voor hem werkt, dat hij erin teleurgesteld is geraakt.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 13:50 schreef Mijk het volgende:
Nou nee hoor, want Kingdom of Heaven leefde je in toen je kind was.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 17:04 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Laat de kinderen tot mij komen gaat niet over kinderen maar over leerlingen. De groentjes binnen zijn aanhang. De grondtekst maakt dat duidelijk.
quote:New International Version
And he said: “Truly I tell you, unless you change and become like little children, you will never enter the kingdom of heaven.
New Living Translation
Then he said, “I tell you the truth, unless you turn from your sins and become like little children, you will never get into the Kingdom of Heaven.
English Standard Version
and said, “Truly, I say to you, unless you turn and become like children, you will never enter the kingdom of heaven.
Berean Standard Bible
“Truly I tell you,” He said, “unless you change and become like little children, you will never enter the kingdom of heaven.
Berean Literal Bible
and said, "Truly I say to you, if you are not converted and become as the little children, you shall never enter into the kingdom of the heavens.
King James Bible
And said, Verily I say unto you, Except ye be converted, and become as little children, ye shall not enter into the kingdom of heaven.
Kunnen andere stromingen in het christendom dit ook ervaren, of ? Want als ik andere christenen moet geloven, welke dan ook, zitten de "christenen" die zich bijv katholiek noemen, op een vals pad. En zo zeggen katholieken dat ook over protestanten, en over jouw geloof, dus eigenlijk zegt iedereen het over elkaar.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 16:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is de kracht van het evangelie en van de ware God en de Heer Jezus Christus, Mijk. Hopelijk ervaar je dat zelf ook nog een keer. Laat je leiden door de waarheid en dan kom je vanzelf bij Jezus uit.
Geloof is een relatie met God via Jezus Christus. Sommige Christelijke stromingen bevorderen dat, andere verhinderen dat, bijvoorbeeld door een priester tussen mens en Jezus te plaatsen, of een evangelie te prediken dat meer draait om geld en egoïstische belangen, dan om de leer van Jezus. Iedereen die een relatie met Christus heeft en de Heilige Geest heeft gekregen, ervaart dezelfde God. Iedereen die dat niet heeft, niet. Enkele doctrinale verschillen verhinderen niet dat mensen dezelfde God kunnen kennen en ervaren in hun leven. 100% eens met elkaar over alles zullen mensen het zelden zijn, maar God blijft dezelfde.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 17:22 schreef Mijk het volgende:
[..]
Kunnen andere stromingen in het christendom dit ook ervaren, of ? Want als ik andere christenen moet geloven, welke dan ook, zitten de "christenen" die zich bijv katholiek noemen, op een vals pad. En zo zeggen katholieken dat ook over protestanten, en over jouw geloof, dus eigenlijk zegt iedereen het over elkaar.
Denk jij dat men wél dat kan ervaren als het een andere tak is van het christendom?
Zou --zoals Maharsi dit mooi zei-- het kunnen dat "Jezus" vervangbaar zou kunnen zijn door Awareness, en je op die manier ook tot de heilige geest kunt komen, en tot God, of is het ook zeer belangrijk dat het de term Jezus heeft (dat waar je over spreekt)?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 17:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geloof is een relatie met God via Jezus Christus. Sommige Christelijke stromingen bevorderen dat, andere verhinderen dat, bijvoorbeeld door een priester tussen mens en Jezus te plaatsen. Iemand die een relatie met Christus heeft en de Heilige Geest heeft gekregen, ervaart dezelfde God. Iedereen die dat niet heeft, niet. Enkele doctrinale verschillen verhinderen niet dat mensen dezelfde God kunnen kennen en ervaren in hun leven.
Neehee. Want Jezus was een historisch figuur, geen 'kracht' of een of ander verzinsel. Een persoon, een man, met een baard, en haar, en armen en benen, die sprak, en at, en dronk, en uiteindelijk is verraden, gemarteld en gedood, en daarna uit de dood opgestaan. Jezus is een persoon die je kunt kennen, je hoeft alleen tegen Hem te spreken.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 17:31 schreef Mijk het volgende:
[..]
Zou --zoals Maharsi dit mooi zei-- het kunnen dat "Jezus" vervangbaar zou kunnen zijn door Awareness, en je op die manier ook tot de heilige geest kunt komen, en tot God, of is het ook zeer belangrijk dat het de term Jezus heeft (dat waar je over spreekt)?
Hoe kan iemand nu een relatie met Jezus hebben. De man is gestorven, daarna wederopgestaan (egodeath anyone?!) en toen vertrokken. Nu wacht iedereen op "the second coming", waarom? als ze al een relatie met hem hebben? Wat is het nut daarvan? Het historische figuur is al even dood, tenzij je denkt dat hij naar de hemelen is gegaan in vlees en bloed, is dat wat je zegt hier?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 17:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Neehee. Want Jezus was een historisch figuur, geen 'kracht' of een of ander verzinsel. Een persoon, een man, met een baard, en haar, en armen en benen, die sprak, en at, en dronk, en uiteindelijk is verraden, gemarteld en gedood, en daarna uit de dood opgestaan. Jezus is een persoon die je kunt kennen, je hoeft alleen tegen Hem te spreken.
Ik geloof dat er een historische Jezus heeft geleefd. Een charismatische man met volgelingen. Maar de zoon van God? Nee, dat is er later bij verzonnen om zieltjes te winnen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 17:34 schreef bedachtzaam het volgende:
Snap het nou, jezus was echt, stond letterlijk uit de dood op en vloog de hemel in, echt waar.
In mijn ogen niets anders dan een ander mens, doorzag dit in een zeer vroeg stadium (nadat Buddha dat 500 jaar eerder deed), en kon derhalve eeuwig leven beloven. Omdat consciousness en body los staan van elkaar; Shiva/Shakti. Het tijdloze versus het tijdige. Het perfecte tegen het imperfecte. Sommigen zeggen ook wel; Yin versus Yangquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 17:39 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik geloof dat er een historische Jezus heeft geleefd. Een charismatische man met volgelingen. Maar de zoon van God? Nee, dat is er later bij verzonnen om zieltjes te winnen.
Het is juist aan ons om hemel en aarde te verbinden, bewustzijn buiten het lichaam lijkt me nogal onmogelijk.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 17:40 schreef Mijk het volgende:
[..]
In mijn ogen niets anders dan een ander mens, doorzag dit in een zeer vroeg stadium (nadat Buddha dat 500 jaar eerder deed), en kon derhalve eeuwig leven beloven. Omdat consciousness en body los staan van elkaar; Shiva/Shakti. Het tijdloze versus het tijdige. Het perfecte tegen het imperfecte. Sommigen zeggen ook wel; Yin versus Yang
World of Duality.
Axis Mundi, Tree of Life !quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 17:46 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Het is juist aan ons om hemel en aarde te verbinden, bewustzijn buiten het lichaam lijkt me nogal onmogelijk.
Idd, niets geloven dan dat waarmee je direct in contact staat, als er een god is dan heb jij echt geen boek nodig of iemand die jou gaat onderwijzen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 17:51 schreef Mijk het volgende:
Want ook dat is voor mij een compleet raadsel, hoe het bestaat dat men het ziet als "losse religies van elkaar" die niet related zijn. Maargoed hier heb ik t wel vaker over gehad, maar eigenlijk zeg je dan dus;
"Tja, wij hebben de waarheid, nu waren er wel soortgelijke verhalen vóórdat wij een religie hadden gestart, maarre, die verzonnen maar wat, toevalligerwijs hebben wij een behoorlijk identiek verhaal, maar dát is de échte waarheid."
Tja, als je hier alleen al goed over nadenkt (take your time), dan kun je beter atheist zijn en helemaal niets geloven.
Inderdaad. Tis gewoon een psychologische truuk bedolven onder symboliek om t ego maar weg te krijgen. En das niet makkelijk natuurlijk, een psychologisch fenomeen (in die tijd) proberen te beschrijven, en die ook proberen te verdrijven, of iig je daarmee niet identificeren. T klinkt bijna als een soort van Exorcism van Satan... oh wacht....quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 17:55 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Idd, niets geloven dan dat waarmee je direct in contact staat, als er een god is dan heb jij echt geen boek nodig of iemand die jou gaat onderwijzen.
Omdat Jezus God was en is.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 17:34 schreef Mijk het volgende:
[..]
Hoe kan iemand nu een relatie met Jezus hebben. De man is gestorven, daarna wederopgestaan (egodeath anyone?!) en toen vertrokken. Nu wacht iedereen op "the second coming", waarom? als ze al een relatie met hem hebben? Wat is het nut daarvan? Het historische figuur is al even dood, tenzij je denkt dat hij naar de hemelen is gegaan in vlees en bloed, is dat wat je zegt hier?
En indien ja, vanwaar zeg je dan "het historische figuur", en niet gewoon "de huidige jezus"?
Praten we hier over een holy trinity?quote:
Ja, Vader, Zoon, Heilige Geest.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:06 schreef Mijk het volgende:
[..]
Praten we hier over een holy trinity?
Ben jij ook God?
En net als de Historische Jezus bedoel je, jep.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, Vader, Zoon, Heilige Geest.
En nee, ik ben niet God. Ik ben een schepsel van vlees en bloed, net als jij.
De historische Jezus was God geïncarneerd in een mensenlichaam.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:08 schreef Mijk het volgende:
[..]
En net als de Historische Jezus bedoel je, jep.
Wellicht ben jij dat ook wel, maar heb je t niet door. Zie ook Alan Watts z'n lecture over de Hide and Seek game, van God. Buiten dat, hoe is iemand een zoon van zichzelf? Die verhalen, zoals ik ook in bovenstaande posts aanduidt, waar je eigenlijk altijd en overal selectief antwoord op krijgt omdat er geeen antwoorden zijn, rammelen aan alle kanten, Ali.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De historische Jezus was God geïncarneerd in een mensenlichaam.
En zo heeft Jezus God met de mensheid verzoend. Door in 1 lichaam de twee te verenigen.
Ik geef geen selectief antwoord. Als je ergens meer antwoord op wil, kun je daar ook om vragen, in plaats van meteen weer op de beschuldigende toer te gaan. Vervelend is dat, wist je dat?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:12 schreef Mijk het volgende:
[..]
Wellicht ben jij dat ook wel, maar heb je t niet door. Zie ook Alan Watts z'n lecture over de Hide and Seek game, van God. Buiten dat, hoe is iemand een zoon van zichzelf? Die verhalen, zoals ik ook in bovenstaande posts aanduidt, waar je eigenlijk altijd en overal selectief antwoord op krijgt omdat er geeen antwoorden zijn, rammelen aan alle kanten, Ali.
Ik heb het niet enkel over jou, ik heb het over Christendom, of zelfs; Abrahamic religion breed hoe dat werkt. Maar ik vroeg bijv of we de Bijbel nu als maatstaf voor de waarheid namen. Ik vroeg hoe je een zoon kunt zijn van jezelf,ik heb zelden antwoorden gezien op mn hele posts. Ook dat is minstens even vervelend.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik geef geen selectief antwoord. Als je ergens meer antwoord op wil, kun je daar ook om vragen, in plaats van meteen weer op de beschuldigende toer te gaan. Vervelend is dat, wist je dat?
Zo is er ook werkelijk niets, nothing, NADA wat er op wijst dat "Historische Jezus" dat wel was of die kenmerken had. Enkel een geschrift wat dat zegt, meer niet. Het enige wat je hiermee doet is zeggen dat de natuurwetten niet kloppen, of vroeger (selectief) voor bepaalde mensen anders waren lol. Dus ja, als je dat als "ondervinden door ervaring" wilt bestempelen, be my guest, voor mij is er wat meer nodig.quote:Er is werkelijk niets wat erop wijst dat jij of ik of wie dan ook God is. Wij beschikken niet over de kenmerken van God.
Ik kan me prima voorstellen hoe dat zit wel, zoals ik ook eerder zei; we zijn allemaal kinderen van god op die manier, egoic construct versus pure consciousness. Authentieke zelf (God) versus valse zelf (Ego... of Satan).quote:God is drie personen in één. Hoe dat technisch precies werkt, weet en begrijpt niemand, behalve God zelf.
Ik heb daar antwoord op gegeven: wij kunnen dat niet vatten. God is natuurlijk geen zoon van zichzelf. Het lijkt erop dat Vader, Zoon en Heilige Geest alledrie een andere rol vervullen, maar hetzelfde wezen zijn en hetzelfde doel hebben. Ik weet ook niet hoe dat precies zit. Moet je per se alles weten of begrijpen? Kan dat uberhaupt? Kun jij je iets voorstellen bij 'eeuwig'? Of 'alomaanwezig'? Wij denken met onze hersenen en die zijn nu eenmaal te beperkt om alles te doorgronden, vooral God die simpelweg oneindig veel groter is dan ons. Voor mij is dat geen probleem om er toch in te geloven, net zoals dat ik niet precies hoef te weten hoe mijn computer werkt om erin te geloven dat hij bestaat en werkt.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:19 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik heb het niet enkel over jou, ik heb het over Christendom, of zelfs; Abrahamic religion breed hoe dat werkt. Maar ik vroeg bijv of we de Bijbel nu als maatstaf voor de waarheid namen. Ik vroeg hoe je een zoon kunt zijn van jezelf,ik heb zelden antwoorden gezien op mn hele posts. Ook dat is minstens even vervelend.
Vele duizenden mensen waren er blijkbaar toch echt van overtuigd. En ik ben er nu 2000 jaar later ook nog van overtuigd, omdat Jezus persoonlijk in mijn leven heeft ingegrepen. Jezus bestaat en leeft, daar heb ik geen twijfels over. Voor jou zit dat anders, omdat je nog geen Christelijke ervaringen hebt gehad.quote:Zo is er ook werkelijk niets, nothing, NADA wat er op wijst dat "Historische Jezus" dat wel was of die kenmerken had. Enkel een geschrift wat dat zegt, meer niet. Het enige wat je hiermee doet is zeggen dat de natuurwetten niet kloppen, of vroeger (selectief) voor bepaalde mensen anders waren lol. Dus ja, als je dat als "ondervinden door ervaring" wilt bestempelen, be my guest, voor mij is er wat meer nodig.
Mja, dat is wat mij betreft een zeer liberale interpretatie die in strijd is met heel veel kernelementen van het Christelijke geloof en er daarom niet verenigbaar mee is. Als hij dat wel zou zijn, zouden alle religies Jezus wel als enige Zoon van God bestempelen, in plaats van claimen dat ze zelf god zijn.quote:Ik kan me prima voorstellen hoe dat zit wel, zoals ik ook eerder zei; we zijn allemaal kinderen van god op die manier, egoic construct versus pure consciousness. Authentieke zelf (God) versus valse zelf (Ego... of Satan).
Ik kan me een voorstelling maken bij eeuwig ja, daar ik dát ervaren heb, wellicht wel precies hetzelfde als waar jji het hier over hebt. Maar ook dat is ervaren only, met de analytical mind kun je het niet "graspen", zoals Jung dat ook mooi zei over "God". Want dat is hetzelfde, dáár hebben we het hier over.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb daar antwoord op gegeven: God is natuurlijk geen zoon van zichzelf. Het lijkt erop dat Vader, Zoon en Heilige Geest alledrie een andere rol vervullen, maar hetzelfde wezen zijn en hetzelfde doel hebben. Ik weet ook niet hoe dat precies zit. Moet je per se alles weten of begrijpen? Kan dat uberhaupt? Kun jij je iets voorstellen bij 'eeuwig'? Of 'alomaanwezig'? Wij denken met onze hersenen en die zijn nu eenmaal te beperkt om alles te doorgronden, vooral God die simpelweg oneindig veel groter is dan ons. Voor mij is dat geen probleem om er toch in te geloven, net zoals dat ik niet precies hoef te weten hoe mijn computer werkt om erin te geloven dat hij bestaat en werkt.
Buddha doorzag t zelfde, want t verhaal is nagenoeg identiek als je de grote lijnen bekijkt. Zo waren Hindu en Buddha beiden ver hun tijd vooruit als we dit naast het Christendom leggen.quote:[..]
Vele duizenden mensen waren er blijkbaar toch echt van overtuigd. En ik ben er nu 2000 jaar later ook nog van overtuigd, omdat Jezus persoonlijk in mijn leven heeft ingegrepen. Jezus bestaat en leeft, daar heb ik geen twijfels over. Voor jou zit dat anders, omdat je nog geen Christelijke ervaringen hebt gehad.
[..]
Ja, "in strijd met het Christelijke geloof" en daarom kan het niet. Zie je wat je hier zegt? Hier zeg je dus dat het Christelijke geloof 100% absolute waarheid is en niets anders. Dít is precies waar ik t over had eerder, dít is gevaarlijk.quote:Mja, dat is wat mij betreft een zeer liberale interpretatie die in strijd is met heel veel kernelementen van het Christelijke geloof en er daarom niet verenigbaar mee is. Als hij dat wel zou zijn, zouden alle religies Jezus wel als enige Zoon van God bestempelen, in plaats van claimen dat ze zelf god zijn.
Ah, dat wat Buddha dus "pure serenity" noemde toen hij in Nirvana kwam. Oneindige liefde die je overspoeld omdat bewustzijn == liefde == god. Bedoel je dat? Die ervaring heb ik ook gehad,ook zie je dan "de nieuwe wereld", omdat alles ineens weer interessant wordt omdat je filter eruit gehaald wordt (wat ego heet) en je daardoor al even niet meer registreert in je brein hoe mooi alles aan de wereld is. Ipv dat er een 2e wereld geschapen zou worden met enkel de gelovigen in 1 religie, dat zou wat zijn hey, allemaal god's creaties maar enkel het speciale clubje zonder ego mag erin (hihi), verder zullen ze branden, de kinderen van god. De éénheid spat er vanaf hier !quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Weet je wat het verschil was tussen mijn eerdere ervaringen met bewustzijn en dergelijke en Christus? En waarom ik er zo van overtuigd ben? De pure, zuivere liefde van Jezus Christus. Die maakt het verschil. Die andere stromingen putten uit onzuivere bronnen. Dat heb ik aan den lijve ervaren. Jezus is puur, heilig. Er is niets mooiers in de wereld dan de liefde van Christus. Daar kun je je niets bij voorstellen, dat moet je ervaren.
Jij gelooft in een mythe die minstens zo oud is, toch raar dat je er iets van vindtquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 19:37 schreef Libertarisch het volgende:
Toch bizar he, dat zo'n mythe van zo'n 2000 jaar geleden geloofd wordt.
Mensen zijn ook vreemde wezens.
Nee, ik geloof niet in een mythe.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 19:44 schreef dop het volgende:
[..]
Jij gelooft in een mythe die minstens zo oud is, toch raar dat je er iets van vindt
Hij weet jij dat dit waar is?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De historische Jezus was God geïncarneerd in een mensenlichaam.
En zo heeft Jezus de mensheid met God verzoend. Door in 1 lichaam de twee te verenigen.
Nee, die dingen zijn niet hetzelfde.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:54 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ah, dat wat Buddha dus "pure serenity" noemde toen hij in Nirvana kwam. Oneindige liefde die je overspoeld omdat bewustzijn == liefde == god. Bedoel je dat? Die ervaring heb ik ook gehad,ook zie je dan "de nieuwe wereld", omdat alles ineens weer interessant wordt omdat je filter eruit gehaald wordt (wat ego heet) en je daardoor al even niet meer registreert in je brein hoe mooi alles aan de wereld is. Ipv dat er een 2e wereld geschapen zou worden met enkel de gelovigen in 1 religie, dat zou wat zijn hey, allemaal god's creaties maar enkel het speciale clubje zonder ego mag erin (hihi), verder zullen ze branden, de kinderen van god. De éénheid spat er vanaf hier !
Je plakt daar ook een heel verhaal aan vast (mythe), bij Ali niet anders. Subjectief, enkel met ieder een andere conclusie.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 19:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, ik geloof niet in een mythe.
Ik geloof in het bewustzijn!
Nee, het is geen mythe. Het is subjectieve wetenschap.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:04 schreef dop het volgende:
[..]
Je plakt daar ook een heel verhaal aan vast (mythe), bij Ali niet anders. Subjectief, enkel met ieder een andere conclusie.
Hoe weet jij dat? Het is een vrij identieke beschrijving als je tijdsgeest en grote lijnen meeneemt, en het klopt ook met all the rest van de religies. Dus dat jij zegt dat het niet hetzelfde is aan elkaar, is voor mij bij lange na niet genoeg om dat zomaar even aan te nemen, omdat dan alle logica ineens verdwijnt. Hoe weet jij het verschil dan, want jij hebt ook Nirvana ervaren zoals Buddha dit benoemde? Want daarvoor moet je Egoless zijn, en dan weet je ook hoe belangrijk dat is om dergelijke staten te "bereiken". En hoe kijk je dan aan tegen het Ego pur sang dingetje wat ik net zei; "wij zijn BETER, HOGER, VERDER"... dat is puur een ding willen, een soort van exclusiviteit, een soort van hierarchy ofzo, en voor wat? Denk over dat laatste eens goed na; wáárom is dat nodig, en wáárom kan het niet anders dan "deze enige weg" ? Wat is daar de reden van?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, die dingen zijn niet hetzelfde.
Sereniteit en overspoeld worden door liefde zijn volgens mij twee hele andere dingen. Liefde is een hele hysterische ervaring namelijk (mystici hebben het ook vaak over dat soort zaken). Sereniteit daarentegen is denk ik een soort onwankelbare gelijkmoedigheid, en in mijn ogen is dat ook eerder waar de boeddha over spreekt.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:54 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ah, dat wat Buddha dus "pure serenity" noemde toen hij in Nirvana kwam. Oneindige liefde die je overspoeld omdat bewustzijn == liefde == god. Bedoel je dat?
Bewustzijn = god = liefde, dus het 1 is inherent aan het ander. Waar jij het over lijkt te hebben is "verliefdheid", das wat anders dan liefde. Verliefdheid is hysterisch, liefde niet.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:13 schreef VseslavBotkin het volgende:
[..]
Sereniteit en overspoeld worden door liefde zijn volgens mee twee hele andere dingen. Liefde is een hele hysterische ervaring namelijk. Sereniteit is denk ik een soort onwankelbare gelijkmoedigheid, en in mijn ogen is dat ook eerder waar de boeddha over spreekt.
Mystieke ervaringen liggen denk ik dichter bij verliefdheid dan bij liefde. Vandaar ook het uitgesproken pathos waarmee veel mystici schrijven en spreken.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:13 schreef Mijk het volgende:
[..]
Bewustzijn = god = liefde, dus het 1 is inherent aan het ander. Waar jij het over lijkt te hebben is "verliefdheid", das wat anders dan liefde. Verliefdheid is hysterisch, liefde niet.
Hoe weet jij dat dit waar is?quote:
Hmm, misschien eens met dit, maar voor mij was t alles behalve hysterisch, wel een gigantische eyeopener, letterlijk. En ook de overspoeling van liefde, en vooral oorverdovende stilte, maar zó mindblowing, dat je het misschien wel richting verliefdheid kunt trekken ja.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:17 schreef VseslavBotkin het volgende:
[..]
Mystieke ervaringen liggen denk ik dichter bij verliefdheid dan bij liefde. Vandaar ook het uitgesproken pathos waarmee veel mystici schrijven en spreken.
Ik denk zelf dat het wel meer richting verliefdheid gaat, als je het over "normale" liefde hebt is dat meer een achtergrond of sfeer waarbinnen dingen plaatsvinden, een soort vanzelfsprekendheid of veiligheid. Mystieke ervaringen zijn vrijwel zonder uitzondering heel intens en ecstatisch, en hangen ook vaak samen met gemoedstoestand. Er zit volgens mij onder die euforie een soort rust die ik zelf als minder misleidend ervaar.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:28 schreef Mijk het volgende:
[..]
Hmm, misschien eens met dit, maar voor mij was t alles behalve hysterisch, wel een gigantische eyeopener, letterlijk. En ook de overspoeling van liefde, en vooral oorverdovende stilte, maar zó mindblowing, dat je het misschien wel richting verliefdheid kunt trekken ja.
Als je met non-dualiteit monisme bedoelt dan staat liefde sowieso haaks op non-dualiteit. Als alles één is kun je ook niet meer van iemand houden. Van iemand houden is onderscheid maken, want je houdt niet van iedereen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:46 schreef Libertarisch het volgende:
Verlichting gaat eerder over non-dualiteit dan liefde.
De non-dualiteit is dat haat ook liefde is.
En denk je dat die verlichting een 100% neutraal "gevoel" geeft? Dan vraag ik me af of je het wel ns gezien hebt?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:46 schreef Libertarisch het volgende:
Verlichting gaat eerder over non-dualiteit dan liefde.
De non-dualiteit is dat haat ook liefde is.
Je kunt wel van jezelf houden, en dat is uiteindelijk álles wat nodig is. Adyashanti heeft hier ook een mooi stuk over gezegd, over dat je eigenlijk "fucking yourself", maar dat het dan meer een soort van agreement wordt tussen 2 ego's die weten van elkaar wat ze zijn én wat ze weten, en daarmee in harmonie gaan leven.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:48 schreef VseslavBotkin het volgende:
[..]
Als je met non-dualiteit monisme bedoelt dan staat liefde sowieso haaks op non-dualiteit. Als alles één is kun je ook niet meer van iemand houden. Van iemand houden is onderscheid maken, want je houdt niet van iedereen.
Je houdt van het bewustzijn in de persoon.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:48 schreef VseslavBotkin het volgende:
[..]
Als je met non-dualiteit monisme bedoelt dan staat liefde sowieso haaks op non-dualiteit. Als alles één is kun je ook niet meer van iemand houden. Van iemand houden is onderscheid maken, want je houdt niet van iedereen.
Verlichting is geen gevoel, het idee is dat je onaangetast bent wat de ervaring ook is.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:48 schreef Mijk het volgende:
[..]
En denk je dat die verlichting een 100% neutraal "gevoel" geeft? Dan vraag ik me af of je het wel ns gezien hebt?
Omdat ik beide ervaren heb en ze dus kan vergelijken.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:08 schreef Mijk het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat? Het is een vrij identieke beschrijving als je tijdsgeest en grote lijnen meeneemt, en het klopt ook met all the rest van de religies. Dus dat jij zegt dat het niet hetzelfde is aan elkaar, is voor mij bij lange na niet genoeg om dat zomaar even aan te nemen, omdat dan alle logica ineens verdwijnt. Hoe weet jij het verschil dan, want jij hebt ook Nirvana ervaren zoals Buddha dit benoemde? Want daarvoor moet je Egoless zijn, en dan weet je ook hoe belangrijk dat is om dergelijke staten te "bereiken". En hoe kijk je dan aan tegen het Ego pur sang dingetje wat ik net zei; "wij zijn BETER, HOGER, VERDER"... dat is puur een ding willen, een soort van exclusiviteit, een soort van hierarchy ofzo, en voor wat? Denk over dat laatste eens goed na; wáárom is dat nodig, en wáárom kan het niet anders dan "deze enige weg" ? Wat is daar de reden van?
Als jij een bepaalde ervaring hebt, hoe weet je dan dat het van God/Jezus komt en niet uit je eigen brein of bewustzijn?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zo zit dat ook met die hele bewustzijnservaring en de liefde van Jezus Christus.
Het is emotional mastery, je draait de verleiding (door ego) van de emotionele kant van t brein (anima/eva) terug en dan kom je in een grote stillness, en dat heeft automatisch liefde, haat is dan niet meer aanwezig nee, het bewustzijn zorgt voor de (zelf)liefde waar het ego zorgt voor haat. Ego en shadow lossen tegelijk op waardoor enkel liefde overblijft als underlying layer (bewustzijn). Ik twijfel dan ook al langer of haat wel de andere polar is versus liefde.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:53 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Verlichting is geen gevoel, het idee is dat je onaangetast bent wat de ervaring ook is.
Dus wat je ook voelt, het is altijd OK.
Omdat het bewustzijn non-duaal is, elk onderscheid (goed/slecht) is subjectief en door mensen gemaakt. Er is geen goed/slecht onderscheid in de realiteit.
Daarom is haat niet per sé minder dan liefde.
Sorry...
Dat weet je op een gegeven moment omdat je dat leert herkennen. Zoals je een mens leer kennen, leer je ook God kennen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:00 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als jij een bepaalde ervaring hebt, hoe weet je dan dat het van God/Jezus komt en niet uit je eigen brein of bewustzijn?
Dus dan sluit je ook niet uit dat Islam gelijk kan hebben en dat eventueel een "ander pad" is naar diezelfde waarheid, of?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat weet je op een gegeven moment omdat je dat leert herkennen. Zoals je een mens leer kennen, leer je ook God kennen.
Dat wil niet zeggen dat je je nooit kunt vergissen natuurlijk. Maar het verschil is duidelijk, ik zou zelf zeggen omdat God puur is, en wij zijn niet puur. Het is gewoon puur licht, pure goedheid, en dat voelt daadwerkelijk buitenaards, bovennatuurlijk. Het is niet mens-eigen
Waarom zou ik dat niet uitsluiten?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:05 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dus dan sluit je ook niet uit dat Islam gelijk kan hebben en dat eventueel een "ander pad" is naar diezelfde waarheid, of?
Surah Al-Imran 3:45 zegt wel degelijk dat Jezus de messias is, son of mary, en zou Jezus dus het woord doen van Allah, Elohim, ofwel God. Dus iets een dwaalleer noemen vind ik nogal ver gaan als je niet eens weet wat erin staat.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom zou ik dat niet uitsluiten?
Ik heb het over de liefde van Jezus Christus door hem als Heer en Messias aan te nemen en erin te geloven. Leert Islam dat? Nee. Dus nee, de Islam is een dwaalleer.
Maar met zo'n ervaring van pure liefde is het christusverhaal nog niet bewezen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat weet je op een gegeven moment omdat je dat leert herkennen. Zoals je een mens leer kennen, leer je ook God kennen.
Dat wil niet zeggen dat je je nooit kunt vergissen natuurlijk. Maar het verschil is duidelijk, ik zou zelf zeggen omdat God puur is, en wij zijn niet puur. Het is gewoon puur licht, pure goedheid, en dat voelt daadwerkelijk buitenaards, bovennatuurlijk. Het is niet mens-eigen. Verder spoort het je ook aan om te leven zoals de schriften uiteenzetten. Dus je kunt je ervaring vergelijken met wat in de bijbel staat, en die twee zijn identiek.
Ja, en op andere plekken wordt de hele verlossingsleer ontkend.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:09 schreef Mijk het volgende:
[..]
Surah Al-Imran 3:45 zegt wel degelijk dat Jezus de messias is, son of mary, en zou Jezus dus het woord doen van Allah, Elohim, ofwel God. Dus iets een dwaalleer noemen vind ik nogal ver gaan als je niet eens weet wat erin staat.
Dat doet niets af aan wat je eerder zei.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, en op andere plekken wordt de hele verlossingsleer ontkend.
Natuurlijk komen we hier nooit uit, maar een spiegel houden voor iemand kan waardevol zijn voor degene, omdat de verhalen en tovenarij aan alle kanten rammelen, terwijl er nul tovenarij, enkel psychologie en bepaald intellect nodig is voor t geen wat álle new age leren leren, wat je dus óók terug kunt zien in de klassieke religies en daarnaast in álle spirituele leren; zij het met veel meer symboliek omdat ze de termen niet hadden om de psyche te beschrijven. Állen wijzen naar eenzelfde iets, en nu begrijp ik dat dat een ego-krenk is op iedereen die heilig ervan overtuigd is dat "mijne de enige juiste is", maar dát is ironisch genoeg éxact waar het NIET over gaat. Want die egokrenk laat zien dat je nog niet zondeloos bent, want dat wordt je enkel als je egoloos bent lol.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:40 schreef Lavenderr het volgende:
Geloof is precies wat het is. Je gelooft in iets waarvan je denkt dat het het allerbelangrijkste is. En iedereen heeft het recht om zelf te kiezen. Hier komen we nooit uit ben ik bang. Er zij talloze oorlogen om geweest en wat heeft het ons gebracht? Om moedeloos van te worden.
Dat zijn een aantal feiten, ja.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:40 schreef Lavenderr het volgende:
Geloof is precies wat het is. Je gelooft in iets waarvan je denkt dat het het allerbelangrijkste is. En iedereen heeft het recht om zelf te kiezen. Hier komen we nooit uit ben ik bang. Er zij talloze oorlogen om geweest en wat heeft het ons gebracht? Om moedeloos van te worden.
Jawel, want blijkbaar wordt in de koran niet verwezen naar dezelfde Jezus Christus, maar een andere Jezus Christus die niet in de bijbel wordt beschreven. Eentje die niet werkelijk gestorven aan het kruis en uit de dood is opgestaan. Dat is niet de Jezus Christus van de bijbel.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:33 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dat doet niets af aan wat je eerder zei.
Sorry maar hier zeg je zoveel dingen die ik gezegd zou hebben. Ik kan daar zo niet op reageren want die dingen heb ik in een andere discussie gezegd. Dus dan zul je me toch echt moeten citeren voordat ik erop kan reageren.quote:Verder, zou jij --zeker als je Nirvana hebt gezien zoals je beweert-- bij uitstek moeten weten dat dit andersom werkt, omdat alle zondes terug te voeren zijn op Egoic Desire, je ook zegt te weten dat je in een egoloze staat kwam, dus waarom moest je ookalweer zondeloos zijn om Kingdom of Heaven te betreden? Omdat je dan egoloos bent wellicht? Of zou het andersom werken? Dat zondes automatisch vervallen zodra je in die staat komt, omdat je dan helemaal niet meer "eigen gewin" zoekt. Dát is iig wat ik meemaakte, voor zowel HEMEL, als NIRVANA, identiek.
De enige manier om egoloosheid te bereiken is door meditatie, de Bijbel is alleen bullshit.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jawel, want blijkbaar wordt in de koran niet verwezen naar dezelfde Jezus Christus, maar een andere Jezus Christus die niet in de bijbel wordt beschreven. Eentje die niet werkelijk gestorven aan het kruis en uit de dood is opgestaan. Dat is niet de Jezus Christus van de bijbel.
[..]
Sorry maar hier zeg je zoveel dingen die ik gezegd zou hebben. Ik kan daar zo niet op reageren want die dingen heb ik in een andere discussie gezegd. Dus dan zul je me toch echt moeten citeren voordat ik erop kan reageren.
Verder blijft voor mij de kern hetzelfde: alleen God is egoloos, en we komen alleen tot God als onze zonden vergeven zijn. En onze zonden worden alleen vergeven vanuit Gods genade wanneer we in Jezus Christus geloven. Dus alleen via het geloof in Jezus hebben we toegang tot God en ware egoloosheid. Die egoloosheid die wij in onze hallucinerende toestanden hebben ervaren, zijn illusies, hallucinaties, en zoals ik al eerder heb gezegd, door demonen geïnspireerde valse euforische ervaringen om je op een dwaalspoor te brengen door je te doen geloven dat je zelf god bent, net zoals de slang tegen Adam en Eva zei. Dit is een leugen.
Exact, maar doet dat ter zake voor de leer, om dit te doorgronden? Want vanwege dat was mn 2e deel van de post, ze ontkennen de verlossing van zondes, maar jij zou bij uitstek moeten inzien dat dat dus andersom werkt zoals uitgelegd.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jawel, want blijkbaar wordt in de koran niet verwezen naar dezelfde Jezus Christus, maar een andere Jezus Christus die niet in de bijbel wordt beschreven. Eentje die niet werkelijk gestorven aan het kruis en uit de dood is opgestaan. Dat is niet de Jezus Christus van de bijbel.
[..]
Nee, je weet niet wat psychedelics doen dan, ondanks wellicht ervaring erin, is dit belachelijk sterk onderbouwbaar met Jung's shadowwork, iets wat ik ook al tig keer uitéén heb gezet. De bijbel daarentegen, staat in zn hempie, versus de verbanden (wellicht wel apofenie, maar ik weet beter dan zo'n term, hierom studeer ik net als jij, 20+ jaar hiernaar) die ik in de post erna leg tussen de religies, wat ik ook al veel vaker heb gedaan, en nog nooit een serieus weerwoord op heb gekregen behalve de term apofenie.quote:Sorry maar hier zeg je zoveel dingen die ik gezegd zou hebben. Ik kan daar zo niet op reageren want die dingen heb ik in een andere discussie gezegd. Dus dan zul je me toch echt moeten citeren voordat ik erop kan reageren.
Verder blijft voor mij de kern hetzelfde: alleen God is egoloos, en we komen alleen tot God als onze zonden vergeven zijn. En onze zonden worden alleen vergeven vanuit Gods genade wanneer we in Jezus Christus geloven. Dus alleen via het geloof in Jezus hebben we toegang tot God en ware egoloosheid. Die egoloosheid die wij in onze hallucinerende toestanden hebben ervaren, zijn illusies, hallucinaties, en zoals ik al eerder heb gezegd, door demonen geïnspireerde valse euforische ervaringen om je op een dwaalspoor te brengen door je te doen geloven dat je zelf god bent, net zoals de slang tegen Adam en Eva zei. Dit is een leugen.
Als je het allemaal beter weet dan ik, dan heb ik ook niets nuttigs te zeggen voor je.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:07 schreef Mijk het volgende:
[..]
Exact, maar doet dat ter zake voor de leer, om dit te doorgronden? Want vanwege dat was mn 2e deel van de post, ze ontkennen de verlossing van zondes, maar jij zou bij uitstek moeten inzien dat dat dus andersom werkt zoals uitgelegd.
[..]
Nee, je weet niet wat psychedelics doen dan, ondanks wellicht ervaring erin, is dit belachelijk sterk onderbouwbaar met Jung's shadowwork, iets wat ik ook al tig keer uitéén heb gezet. De bijbel daarentegen, staat in zn hempie, versus de verbanden (wellicht wel apofenie, maar ik weet beter dan zo'n term, hierom studeer ik net als jij, 20+ jaar hiernaar) die ik in de post erna leg tussen de religies, wat ik ook al veel vaker heb gedaan, en nog nooit een serieus weerwoord op heb gekregen behalve de term apofenie.
Goed, Adam en Eva zijn voor mij geen serieuze mensen, Anima en Animus, de tovenarij en alles is overbodig om deze leren uit te leggen Ali. Zo is Vishnu ook geen figuur op een wolkje, net als dat adam en eva ook niet de eerste mensen waren op aarde. Symboliek heet het.
Nee, jij zequote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als je het allemaal beter weet dan ik, dan heb ik ook niets nuttigs te zeggen voor je.