En volgens jou ontstaat het universum zeker spontaan, zonder plan of doel?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:43 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Mooi verhaal wel.
Alleen het negeert wel enorm veel punten uit de Bijbel over de creatie, de hemel en hel, etc. Daarnaast rept de Bijbel geen woord over andere planeten of leven daarop, dus alles wat je zegt zijn aannames. Daarom vraag ik ook wat Christenen zelf geloven.
Er zijn naar schatting zo'n 2 biljoen sterrenstelsels in het universum. Dat is zo'n hoog aantal dat we er rustig van uit mogen gaan dat er enorm veel leven is in het universum. Het is toch op zijn minst opmerkelijk dat God, die alles gecreëerd heeft, dus ook alles buiten de aarde, daar geen aandacht of woorden aan vuil maakt.
Overigens gaan alle dieren dood. Planten ook trouwens. Waarom sterven wij dan alleen omdat we gezondigd hebben? En waarom sterven dieren en planten dan, als ze niet gezondigd hebben? En waarom worden jij en ik trouwens nog steeds gestraft voor iets wat mensen duizenden jaren voor ons, hebben gedaan?
En is het niet zeer waarschijnlijk, dat aliens ook zondigen?
Maar waarom sowieso zo moeilijk doen? Waarom ons (en alle dieren en waarschijnlijk aliens) zo maken dat we 'willen' zondigen (natuurlijke behoeften), om daar vervolgens perk en paal aan te stellen, regels voor op te stellen, met straffen en beloningen. Waarom? Wat is het hele nut hiervan?
Om het leven te degraderen tot een test? Een examen? Om ons netjes ons best te laten doen zodat we daarna beloond worden met het all inclusive verblijf in de hemel?
Echt? Dus al die 2 biljoen sterrenstelsels, triljarden diersoorten, zonnen, nebula, meterorieten, kwallen, vogelbekdieren, virusdeeltjes, zandkorrels, etc, allemaal gemaakt als een soort 'test level'?
En dan, als we onze 80 jaar erop hebben zitten, mogen we naar de hemel: Een hele andere plek die God ook nog even gemaakt heeft? Waarom zo moeilijk doen? Waarom niet gewoon een simpele plek maken, met een rode knop en een blauwe knop in een kleine kamer. Mensen een vraag of test geven. Drukken ze op de juiste knop, hup naar de hemel. Verkeerde knop, naar de hel.
Dat zou nog steeds een volkomen nutteloze actie zijn, maar dan staat het afgeleverde werk in ieder geval in verhouding tot het doel. Waarom 13.8 miljard jaar lang evolutie sinds de oerknal, die pas na 13.79 miljard jaar eindelijk eens tot diersoorten ging leiden waar God iets aan heeft? Wat heeft hij die andere 13.79 miljard jaar gedaan? Toekijken hoe de eerste sterren zich ontwikkelden en weer uitgingen?
En waarom zich alleen kenbaar maken, zo rond het jaar 0, in een paar plekken in het midden-oosten? Wederom, waarom zo moeilijk doen? Waarom niet gewoon meteen toen de homo-sapiens, homo-sapiens werden? En de Neanderthalers en homo-erectus, zijn die sowieso 'buiten schot' gebleven?
En waarom niet gewoon elke dag een groot teken in de lucht, te zien voor alle mensen op aarde, dat Hij bestaat en in alle talen duidelijk beschreven, wat Hij van ons verlangt en waarom? Waarom zo vaag doen? Met beeldspraak, hier en daar een keer een profeet, alleen in het Arabisch / Hebreeuws (net in welke god je gelooft)? Dan creëer je namelijk een situatie waarin iedereen het alleen maar 'van horen zeggen' kan overnemen. Hoe moet een Chinees of Braziliaan in het jaar 1 achter 'de boodschap' zijn gekomen? Zijn enige bron is dan misschien iemand die een reis heeft gemaakt vanuit Jeruzalem naar China en hem heeft verteld wat hij daar heeft gezien. Hoe kun je die Chinees dan straffen als hij dat niet zomaar op zijn blauwe ogen gelooft? Nogmaals wederom: Waarom doet God zo 'vaag' over zijn eigen bestaan, zeker gezien de lengte van tijd dat de mensheid voor en na de komst van Jezus heeft bestaan, maar verbindt vervolgens wel keiharde consequenties aan het in twijfel trekken ervan? Dat is gewoon puur sadisme in het slechtste scenario. En gewoon degradatie van het leven (en alle creaties die er zijn) tot een simpele test die men moet behalen, zonder dat hij daarvoor voldoende informatie krijgt.
En dan nog het feit dat God aanbeden wil worden... Op het kniematje. Terwijl we liedjes voor Hem zingen. Kom toch op. Een alwetende Macht die alles heeft gemaakt, staat zo ver boven alles en iedereen, dat hij toch geen ego heeft dat gestreeld moet worden doordat een stel aapachtige wezentjes op een ver uithoekje van het universum, voor hem op de knieën gaan... Dat zou gewoon zielig zijn. Alsof hij niks beters te doen heeft.
Ik kan maar 1 conclusie trekken: Het slaat gewoon allemaal nergens op. Er zit totaal geen logica in. Totaal geen dingen die je zou verwachten wanneer je de strekking van het verhaal doortrekt naar andere voorbeelden. Hoe graag ik ook mooie liedjes zou zingen met gelijkgestemden, mijn plekje in het hiernamaals zou willen reserveren door het juiste te doen, etc, het is gewoon niet serieus te nemen in deze vorm.
Het hele verhaal werkt alleen als je alles en iedereen in het universum negeert of weglaat. Als de aarde een paar duizend jaar oud is. Er geen ruimte is. En zelfs dan nog is het hele stukje 'het leven is een test' gewoon krankzinnig. We hadden die test ook wel kunnen doorstaan, zonder algen of vogelbekdieren. Je had daarvoor 99% van alles wat er is (zowel tijd als materie), weg kunnen laten en dan had je precies hetzelfde doel bereikt.
De bijbel heeft het inderdaad niet over leven op andere planeten. Dat zei ik ook niet. Het wil ook niet zeggen dat de bijbel het uitsluit. De bijbel heeft het namelijk wel over engelen en andere wezens. Leven buiten de aarde wordt dus niet uitgesloten.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:43 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Mooi verhaal wel.
Alleen het negeert wel enorm veel punten uit de Bijbel over de creatie, de hemel en hel, etc. Daarnaast rept de Bijbel geen woord over andere planeten of leven daarop, dus alles wat je zegt zijn aannames. Daarom vraag ik ook wat Christenen zelf geloven.
Er zijn naar schatting zo'n 2 biljoen sterrenstelsels in het universum. Dat is zo'n hoog aantal dat we er rustig van uit mogen gaan dat er enorm veel leven is in het universum. Het is toch op zijn minst opmerkelijk dat God, die alles gecreëerd heeft, dus ook alles buiten de aarde, daar geen aandacht of woorden aan vuil maakt.
De bijbel maakt onderscheid tussen planten, en dieren en mensen. Planten zijn gemaakt als voedsel en niet van dezelfde orde als dieren en mensen. Dieren en mensen zijn vergelijkbaar, maar alleen de mens is in het evenbeeld van God gemaakt. Planten 'sterven' dus niet in dezelfde zin als mensen en dieren. Dieren sterven omdat de mensheid heerschappij had gekregen over de aarde, en de aarde door de zonde van de mens vervloekt is, inclusief de planten en dieren. Daarom hebben we dingen als doorns, gif, en roofdieren. Oorspronkelijk was alles niet zo gemaakt, volgens het boek Genesis.quote:Overigens gaan alle dieren dood. Planten ook trouwens. Waarom sterven wij dan alleen omdat we gezondigd hebben? En waarom sterven dieren en planten dan, als ze niet gezondigd hebben? En waarom worden jij en ik trouwens nog steeds gestraft voor iets wat mensen duizenden jaren voor ons, hebben gedaan?
En is het niet zeer waarschijnlijk, dat aliens ook zondigen?
De eerste test was ook simpel: eet niet van de vrucht van die ene boom van de kennis van goed en kwaad, anders zul je zeker sterven. Daarvoor kenden ze alleen goed.quote:Maar waarom sowieso zo moeilijk doen? Waarom ons (en alle dieren en waarschijnlijk aliens) zo maken dat we 'willen' zondigen (natuurlijke behoeften), om daar vervolgens perk en paal aan te stellen, regels voor op te stellen, met straffen en beloningen. Waarom? Wat is het hele nut hiervan?
Om het leven te degraderen tot een test? Een examen? Om ons netjes ons best te laten doen zodat we daarna beloond worden met het all inclusive verblijf in de hemel?
Echt? Dus al die 2 biljoen sterrenstelsels, triljarden diersoorten, zonnen, nebula, meterorieten, kwallen, vogelbekdieren, virusdeeltjes, zandkorrels, etc, allemaal gemaakt als een soort 'test level'?
En dan, als we onze 80 jaar erop hebben zitten, mogen we naar de hemel: Een hele andere plek die God ook nog even gemaakt heeft? Waarom zo moeilijk doen? Waarom niet gewoon een simpele plek maken, met een rode knop en een blauwe knop in een kleine kamer. Mensen een vraag of test geven. Drukken ze op de juiste knop, hup naar de hemel. Verkeerde knop, naar de hel.
De oerknal en evolutie zijn geen onderdeel van de bijbelse schepping. Ze passen inderdaad niet binnen dat kader. Je kunt die er dus eerlijkheidshalve ook niet in de tekst lezen wat mij betreft. Je gelooft alles of niets.quote:Dat zou nog steeds een volkomen nutteloze actie zijn, maar dan staat het afgeleverde werk in ieder geval in verhouding tot het doel. Waarom 13.8 miljard jaar lang evolutie sinds de oerknal, die pas na 13.79 miljard jaar eindelijk eens tot diersoorten ging leiden waar God iets aan heeft? Wat heeft hij die andere 13.79 miljard jaar gedaan? Toekijken hoe de eerste sterren zich ontwikkelden en weer uitgingen?
En waarom zich alleen kenbaar maken, zo rond het jaar 0, in een paar plekken in het midden-oosten? Wederom, waarom zo moeilijk doen? Waarom niet gewoon meteen toen de homo-sapiens, homo-sapiens werden? En de Neanderthalers en homo-erectus, zijn die sowieso 'buiten schot' gebleven?
De hele wereld getuigt van God. Zoals de bijbel zegt: Zijn onzichtbare dingen zijn duidelijk uit de zichtbare dingen. De reden waarom we het niet zien, is omdat er een waas over onze ogen is getrokken door te stellen dat alles geleidelijk aan vanzelf is ontstaan, hoewel dat nooit is aangetoond.quote:En waarom niet gewoon elke dag een groot teken in de lucht, te zien voor alle mensen op aarde, dat Hij bestaat en in alle talen duidelijk beschreven, wat Hij van ons verlangt en waarom? Waarom zo vaag doen? Met beeldspraak, hier en daar een keer een profeet, alleen in het Arabisch / Hebreeuws (net in welke god je gelooft)? Dan creëer je namelijk een situatie waarin iedereen het alleen maar 'van horen zeggen' kan overnemen. Hoe moet een Chinees of Braziliaan in het jaar 1 achter 'de boodschap' zijn gekomen? Zijn enige bron is dan misschien iemand die een reis heeft gemaakt vanuit Jeruzalem naar China en hem heeft verteld wat hij daar heeft gezien. Hoe kun je die Chinees dan straffen als hij dat niet zomaar op zijn blauwe ogen gelooft? Nogmaals wederom: Waarom doet God zo 'vaag' over zijn eigen bestaan, zeker gezien de lengte van tijd dat de mensheid voor en na de komst van Jezus heeft bestaan, maar verbindt vervolgens wel keiharde consequenties aan het in twijfel trekken ervan? Dat is gewoon puur sadisme in het slechtste scenario. En gewoon degradatie van het leven (en alle creaties die er zijn) tot een simpele test die men moet behalen, zonder dat hij daarvoor voldoende informatie krijgt.
Als je eenmaal overtuigd bent van hoe groots en goed God is, dan wil je hem vrijwillig aanbidden, dan kun je alleen maar buigen voor zijn majestiteit. Dan wil je niets anders, omdat God het ultieme wezen is, iets groters of mooiers of puurders bestaat niet. God wil dan ook niet dat we ons aan hem onderwerpen alsof we ons gedwongen of angstig voelen, maar omdat we erkennen dat Hij de alfa en omega is, en dat we in Hem de bron van alles wat goed is vinden. Dat is immers in ons eigen belang, niet in Zijn belang. God aanbidden dient een plezierige activiteit te zijn, een waardoor je geestelijk en lichamelijk verkwikt wordt, een waarbij je troost, blijdschap en zelfs euforie ervaart, en geen oefening in gedwongen slavernij.quote:En dan nog het feit dat God aanbeden wil worden... Op het kniematje. Terwijl we liedjes voor Hem zingen. Kom toch op. Een alwetende Macht die alles heeft gemaakt, staat zo ver boven alles en iedereen, dat hij toch geen ego heeft dat gestreeld moet worden doordat een stel aapachtige wezentjes op een ver uithoekje van het universum, voor hem op de knieën gaan... Dat zou gewoon zielig zijn. Alsof hij niks beters te doen heeft.
Ik denk dat je vooral een vertekend beeld van een aantal zaken hebt, en dat het daarom niet klopt. Maar waarom klopt het dan wel voor anderen? Omdat zij God hebben leren kennen, weten hoe Hij is, en daarom weten dat Hij geen boosaardige tiran is die hen constant zit te bespioneren en wacht todat hij je neer kan bliksemen. Nee, zij weten dat God een liefdevolle, geduldige, genade, compassievolle, gevoelige, vriendelijke God is, die hen van de dood heeft gered, en hen heeft gevuld met Zichzelf, het ultieme licht, leven en blijdschap. Daarom houden zijn van die God, kennen hem en weten dat Hij goed is. Maar Gods tegenstander heeft er alles aan gedaan om een vertekend beeld van Hem te geven, en hem weg te zetten als een boeman. Ik probeer daar zelf steeds tegen te strijden.quote:Ik kan maar 1 conclusie trekken: Het slaat gewoon allemaal nergens op. Er zit totaal geen logica in. Totaal geen dingen die je zou verwachten wanneer je de strekking van het verhaal doortrekt naar andere voorbeelden. Hoe graag ik ook mooie liedjes zou zingen met gelijkgestemden, mijn plekje in het hiernamaals zou willen reserveren door het juiste te doen, etc, het is gewoon niet serieus te nemen in deze vorm.
Het hele verhaal werkt alleen als je alles en iedereen in het universum negeert of weglaat. Als de aarde een paar duizend jaar oud is. Er geen ruimte is. En zelfs dan nog is het hele stukje 'het leven is een test' gewoon krankzinnig. We hadden die test ook wel kunnen doorstaan, zonder algen of vogelbekdieren. Je had daarvoor 99% van alles wat er is (zowel tijd als materie), weg kunnen laten en dan had je precies hetzelfde doel bereikt.
God is dus onberekenbaar, wispelturig en ambivalent?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In de bijbel is God niet gebonden aan een of andere natuurwet, maar doet Hij dingen uit vrije wil, meestal uit genade. Dat is heel wat anders dan dat er een of ander mechanisme is wat altijd als een natuurwet hetzelfde werkt. Goddelijke interventie in de bijbel komt er meestal op neer dat God compassie heeft voor de mens en hem daarom zegent / redt / vergeeft etc., of juist besluit dat de maat vol is, zijn genade intrekt en actie onderneemt.
God in de bijbel is een persoonlijke god met een vrije wil, geen 'kracht' of mechanisme in de natuur of iets dergelijks dat altijd hetzelfde functioneert en zelf geen persoonlijkheid heeft.
Dankzij dat concept, is de aarde aan het ten ondergaan aan de menselijke vraatzucht en consumptie, worden miljarden dieren gemarteld in de bio-industrie en zijn duizenden diersoorten uitgestorven door de roofbouw van de mens op de voedselketen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Mensen zijn hoger dan dieren omdat we in het evenbeeld van God zijn gemaakt.
Nee, maar dat geldt ook voor mensen (niet anders dan gedresseerde apen die geëvolueerd zijn tot praten).quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Er is geen aanwijzing dat de dieren die gestorven zijn in een hemel terechtkomen zoals mensen.
Een probleem? Velen noemen dat scheppende kunst. Ik heb er eigenlijk ook niks mee, en vind de beeldenstorm een rimpel in een glas water.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In de bijbel is het maken van afbeeldingen van God verboden. Dit soort afbeeldingen hebben geen plaats in de Joodse en Christelijke religie. Dat ze toch worden gebruikt, is een groot probleem.
Leuke theorie, nooit wat van....quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee, ik geloof in een persoonlijke God, die we kunnen kennen, en die vanuit Zijn liefde, compassie, genade en verlangen om ons te zegenen, in het leven ingrijpt om levens te veranderen, vaak radicaal en ingrijpend, om mensen te redden uit benarde situaties, om hen de liefde te geven waar ze diep van binnen naar verlangen, om hen de kracht te geven het goede te doen, om hen te helpen van verslavingen af te komen, om hen te bevrijden van de zonde, zwakheid en de beperkingen van hun eigen menselijke natuur.
Hij is niet opgestaan. De Romeinen , i.c. Pontius Pilatus heeft hem gekruisigd en begraven. Daarmee is het verhaal klaar. Een groep volgelingen had daar geen vrede mee (bekend psychologisch verschijnsel: "ontkenning"), die hebben er een eind-goed-al goed verhaal aan gemaakt. Marcus verhaal is het authentiekst; geleerden zijn het erover eens dat de laatste hoofdstukken een latere invoeging betreft..quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De grootste goddelijke interventie is dat Jezus Christus is gestorven en uit de dood is opgestaan, en dat wij dat ook met Hem kunnen doen, zodat we het eeuwige leven krijgen.
Ik vind het gewoon ridicuul als duizenden daar bij Vierhouten (of is het nou ergens in de polder) met hun handen in de lucht een fictief opperwezen staan aan te roepen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 19:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als je eenmaal overtuigd bent van hoe groots en goed God is, dan wil je hem vrijwillig aanbidden, dan kun je alleen maar buigen voor zijn majestiteit. Dan wil je niets anders, omdat God het ultieme wezen is, iets groters of mooiers of puurders bestaat niet.
Dat heb je ook niet van jezelf; dat heb je van je voorgangers, ouders en leraren meegekregen. Daarin ben je geïndoctrineerd, gehersenspoeld en heb je je tehuis gevonden. Dat laatste is natuurlijk prima, maar staat los van de het bestaan en de invloed van het opperwezen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 19:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Verder heeft God vele mensen gered van hun verloren staat, en die mensen getuigen van Hem en Zijn liefde voor hem. Dat doe ik hier ook. Ik ben een levend bewijs van het bestaan van God, en dat Jezus Christus messias is. Anders zou ik dat nooit uit mijzelf zeggen. Je hoort de waarheid dus regelmatig, en volgelingen van Jezus hebben zich dan ook over de hele aarde verspreid om die boodschap te delen.
De pen is geen probleem en het is juist goed om de discussie in alle vrijheid te kunnen hebben, daar zouden we allen blij mee moeten zijn en er voor waken dat dat ook mogelijk blijft.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 01:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het is toch opmerkelijk hoe een puur verzinsel mensen motiveert om volop in de pen te klimmen. Dat mensen zich zo op de kast laten jagen door iets wat volgens hen niet eens bestaat is toch altijd een erg bijzonder verschijnsel.
Er is hier geen sprake van een discussie maar wel van geloofsbelijdenissen van twee ego's met tegenovergestelde perspectieven. Dat wanhopige geargumenteer om "de waarheid" is voor derden niet boeiend. Je hebt er geen klap aan.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 05:37 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
De pen is geen probleem en het is juist goed om de discussie in alle vrijheid te kunnen hebben, daar zouden we allen blij mee moeten zijn en er voor waken dat dat ook mogelijk blijft.
Dit was niet de strekking van mijn post.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 05:37 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
De pen is geen probleem en het is juist goed om de discussie in alle vrijheid te kunnen hebben, daar zouden we allen blij mee moeten zijn en er voor waken dat dat ook mogelijk blijft.
Geweld naar on of andersgelovigen is wel kwalijk, helaas is dat ook in 2024 nog gewoon onze realiteit.
Je kunt God niet zien, dat betekent niet dat Hij niet bestaat.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 22:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon ridicuul als duizenden daar bij Vierhouten (of is het nou ergens in de polder) met hun handen in de lucht een fictief opperwezen staan aan te roepen.
Als ik dat in mijn eentje doe, denken de mensen dat ik aan wanen leidt en een psychiater nodig heb. Doet een hele club het, dan heet het religie en krijgt het privileges.
Ik geloof het zelf ook niet, maar een wonder is in theorie wel mogelijk.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:59 schreef blomke het volgende:
Hij is niet opgestaan. De Romeinen , i.c. Pontius Pilatus heeft hem gekruisigd en begraven. Daarmee is het verhaal klaar. Een groep volgelingen had daar geen vrede mee (bekend psychologisch verschijnsel: "ontkenning"), die hebben er een eind-goed-al goed verhaal aan gemaakt. Marcus verhaal is het authentiekst; geleerden zijn het erover eens dat de laatste hoofdstukken een latere invoeging betreft..
Hamburgers, spareribs en steaks zijn nou eenmaal heel lekker. Dat is toch geen misdaad?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Dankzij dat concept, is de aarde aan het ten ondergaan aan de menselijke vraatzucht en consumptie, worden miljarden dieren gemarteld in de bio-industrie en zijn duizenden diersoorten uitgestorven door de roofbouw van de mens op de voedselketen.
Nee, mensen zijn geen apen. Er is een groot verschil. Niemand kan verklaren hoe de aap tot mens is geëvolueerd, als dat al zo is.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:54 schreef blomke het volgende:
Nee, maar dat geldt ook voor mensen (niet anders dan gedresseerde apen die geëvolueerd zijn tot praten).
Waarom zou je iets uit vrije wil doen gelijkstellen aan onberekenbaar, wispelturig en ambivalent?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:45 schreef blomke het volgende:
[..]
God is dus onberekenbaar, wispelturig en ambivalent?
Dus als je ergens verantwoordelijkheid voorr draagt, wil dat automatisch zeggen dat je het moet uitbuiten?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Dankzij dat concept, is de aarde aan het ten ondergaan aan de menselijke vraatzucht en consumptie, worden miljarden dieren gemarteld in de bio-industrie en zijn duizenden diersoorten uitgestorven door de roofbouw van de mens op de voedselketen.
Terwijl je er nou net prat op gaat dat "de mensheid" die gered wil worden, conform gods wil de aarde moet koesteren, beheren, behouden en in stand houden.
Staat haaks op elkaar. Zoals rentmeesterschap haaks staat op varkens/kippen-boeren op de Veluwezoom die op zondag naar weet-ik-veel-wat voor zwartekousenkerk gaan en daarna op maandag weer volop aan het martelen slaan in hun bio-insdustrie.
[..]
Nee, maar dat geldt ook voor mensen (niet anders dan gedresseerde apen die geëvolueerd zijn tot praten).
Godenafbeeldingen geven een vertekend beeld, kunnen als idolen dienen en dat is dus een probleem ja.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Een probleem? Velen noemen dat scheppende kunst. Ik heb er eigenlijk ook niks mee, en vind de beeldenstorm een rimpel in een glas water.
Dat is jouw overtuiging.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Leuke theorie, nooit wat van....
[..]
Hij is niet opgestaan. De Romeinen , i.c. Pontius Pilatus heeft hem gekruisigd en begraven. Daarmee is het verhaal klaar. Een groep volgelingen had daar geen vrede mee (bekend psychologisch verschijnsel: "ontkenning"), die hebben er een eind-goed-al goed verhaal aan gemaakt. Marcus verhaal is het authentiekst; geleerden zijn het erover eens dat de laatste hoofdstukken een latere invoeging betreft..
Dat mag je vinden. En nu? Moet ik je nu overtuigen dat het niet ridicuul of nutteloos is?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 22:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon ridicuul als duizenden daar bij Vierhouten (of is het nou ergens in de polder) met hun handen in de lucht een fictief opperwezen staan aan te roepen.
Als ik dat in mijn eentje doe, denken de mensen dat ik aan wanen leidt en een psychiater nodig heb. Doet een hele club het, dan heet het religie en krijgt het privileges.
Denk ik: ga gewoon eens wat doen met je vrije tijd.
Overigens snap ik het emotionele effect wel; heb ik ook bij klassieke muziek.
Jij weet mijn hele geschiedenis niet, noch wat er in mijn hoofd omgaat, en dit soort uitspraken zijn dus ongefundeerd.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 22:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat heb je ook niet van jezelf; dat heb je van je voorgangers, ouders en leraren meegekregen. Daarin ben je geïndoctrineerd, gehersenspoeld en heb je je tehuis gevonden. Dat laatste is natuurlijk prima, maar staat los van de het bestaan en de invloed van het opperwezen.
Steeds eromheen en erlangs, when begrijpen dat Vishnu (in het hinduism) DAT fenomeen uitbeeldt. Dát is wat het is en wat zij een god noemen. En nee, daar kun je niets mee in "het kader van je eigen geloof", maar je zegt zelf dat het bestaat, DÁT bedoelen ZIJ met VISHNU.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik heb noch die persoonlijke, noch die abstracte vorm van Vishnu nodig om te geloven in goddelijke interventie binnen het kader van mijn eigen geloof.
Wat is dan het verschil of de overeenkomst tussen: 1) Emotionele -, 2) Religieuze - 3) Spirituele - ervaringquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 11:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat mag je vinden. En nu? Moet ik je nu overtuigen dat het niet ridicuul of nutteloos is?
Overigens ervaar ik wel degelijk een verschil tussen wat je voelt tijdens aanbidding van God en de emoties die muziek kunnen opwekken.
Sterker nog: die twee kunnen soms erg met elkaar worden verward, en mensen kunnen denken een religieuze ervaring te hebben, terwijl ze simpelweg een emotionele ervaring hebben die niets met spiritualiteit te maken heeft.
Ook dat is een probleem.
Jouw posts komen mij qua religieuze opvattingen en stellingen, zeer bekend voor, dus ik weet wel in welke kringen jij je begeeft of hebt begeven; lees: ik weet tamelijk veel over je geschiedenis..quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 11:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jij weet mijn hele geschiedenis niet, noch wat er in mijn hoofd omgaat, en dit soort uitspraken zijn dus ongefundeerd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |