Simson, ook een gezant van het opperwezen wist mooie staaltjes uit te halen:quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Lees jij altijd 1 zin in een verhaal om het verhaal te snappen? De conclusie?
Dat is een bewijs dat zijn leer niet deugt en wordt gebruikt om.....quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat is toch mensenwerk. Waar draagt Jezus op om anderen bang te maken, te onderdrukken of te misbruiken? Dat mensen dat in zijn naam doen, is bewijs dat de mensheid van zichzelf gered moet worden.
Ga je nou elk random verhaal uit zijn verband trekken en er een fractie van citeren om je punt te maken? En daar moet ik dan op reageren?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 10:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Simson, ook een gezant van het opperwezen wist mooie staaltjes uit te halen:
Richteren 15:
"3 Toen zeide Simson van hen lieden: Ik ben ditmaal onschuldig van de Filistijnen, wanneer ik aan hen kwaad doe.
4 En Simson ging heen en ving driehonderd vossen; en hij nam fakkels en keerde staart aan staart en deed een fakkel tussen twee staarten in het midden.
5 En hij stak de fakkels aan met vuur en liet ze lopen in het staande koren der Filistijnen; en hij stak in brand zowel de korenhopen als het staande koren, zelfs tot de wijngaarden en olijfbomen toe.
6 Toen zeiden de Filistijnen: Wie heeft dit gedaan? En men zeide: Simson, de schoonzoon van den Timniet, omdat hij zijn huisvrouw heeft genomen en heeft haar aan zijn metgezel gegeven. Toen kwamen de Filistijnen op en verbrandden haar en haar vader met vuur."
Nee, dat is geen logische conclusie. Het bewijst dat de leer waar is, namelijk dat mensen zondaars zijn.quote:Dat is een bewijs dat zijn leer niet deugt en wordt gebruikt om.....
Dat heb ik van jou geleerd.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 10:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ga je nou elk random verhaal uit zijn verband trekken en er een fractie van citeren om je punt te maken?
En nee, reageer alsjeblieft niet, mijn bloeddruk is al aan de hoge kant volgens de dokter.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 10:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En daar moet ik dan op reageren?
Dus je bent het met me eens dat de versie die jij aanhangt niet te vergelijken is met wat 4 / 5000 jaar geleden onder hindoeïsme werd verstaan? En daardoor helemaal niet kunt beweren dat hindoeïsme de oudste religie is.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Hindoeïsme is inderdaad geen religie in de westerse zin, maar een overkoepelende cultuur met als basis bewustzijn.
[..]
Ik volg geen religie, ik ben een vrije ziel. Ik praat alleen over het hindoeïsme omdat die het dichtst bij de waarheid zit die ik zelf kan ervaren.
[..]
Dit is een ego-fantasie van jou. Ik ken zeer authentieke goeroes, waaronder Sadhguru, Osho, Gurudev Sri Sri Ravi Shankar, wijlen Sri Ramana Maharishi. En, misschien wel mijn favoriete, Papaji.
De enige uit bovenstaande lijst die te bekritiseren is is Osho, de goeroe met de vele Rolls Royces en een cult following. Maar qua inhoud heb ik niks op hem aan te merken.
Klopt. Hoewel het 'concept' van Jezus Christus oorspronkelijk gebaseerd was op een boodschap van liefde en verlossing, is het door de geschiedenis heen imsbruikt om angst, onderdrukking en misbruik te bevorderen. Dit gebeurde vaak door zijn boodschap te vervormen en de bijbehorende doctrines te gebruiken om macht en controle te behouden.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:46 schreef blomke het volgende:
Een methode om mensen bang te maken, te onderdrukken en te misbruiken
Ik hang geen religie aan, ik ben vrij. Dat heb ik al gezegd.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 10:35 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dus je bent het met me eens dat de versie die jij aanhangt niet te vergelijken is met wat 4 / 5000 jaar geleden onder hindoeïsme werd verstaan? En daardoor helemaal niet kunt beweren dat hindoeïsme de oudste religie is.
Dat zal wel meevallen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 10:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat heb ik van jou geleerd.
[..]
En nee, reageer alsjeblieft niet, mijn bloeddruk is al aan de hoge kant volgens de dokter.
De hypocrisie ten top: eerst word je door "de heere" 40 jaar als instrument gebruikt om zijn volk op het rechte pad te brengen (kon "de heer" dat dan niet zelf in zijn almacht??) en vervolgens word je afgestraft door datzelfde volk voor je inzet en je werkzaamheden. "Stank voor dank" eufemistisch gezegd.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 10:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Samson deed die dingen nadat de Filistijnen Israël 40 jaar onderdrukt hadden.
Samson bevrijdde Israël dus van de onderdrukking van een vijandig volk.
Dit verhaal heeft twee kanten: aan de ene kant werd de onderdrukking van de Filistijnen toegestaan om Israël weer op het rechte pad te krijgen, want:
Richteren 13:1 Maar de Israëlieten deden opnieuw wat slecht was in de ogen van de HEERE. Daarom gaf de HEERE hen over in de hand van de Filistijnen, veertig jaar lang.
Maar tegelijkertijd werden de Filistijnen daarna veroordeeld voor hun eigen daden. Samson was daar het instrument voor.
Mooi staaltje van dat machtsmisbruik: "kom in onze unieke club en je zult zijn zegeningen ontvangen". Nou mooi niet; nooit iets van gemerkt.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 10:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zo is het ook met ieder van ons: als we God verwerpen, kunnen we ook zijn bescherming en zegeningen niet ontvangen, maar roepen we kwaad en vloeken over onszelf en ons leven uit.
Als we ons weer tot God keren, kunnen we ook Gods zegeningen en bescherming ontvangen.
Ze werden niet gebruikt, ze deden wat ze altijd al deden: oorlogje voeren en de macht proberen te grijpen. Dat was toen aan de orde van de dag.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 10:57 schreef blomke het volgende:
[..]
De hypocrisie ten top: eerst word je door "de heere" 40 jaar als instrument gebruikt om zijn volk op het rechte pad te brengen (kon "de heer" dat dan niet zelf in zijn almacht??) en vervolgens word je afgestraft door datzelfde volk voor je inzet en je werkzaamheden. "Stank voor dank" eufemistisch gezegd.
Hoezo heb je daar nooit iets van gemerkt? Je hebt nooit een zegening van God ontvangen? Terwijl je God trouw diende?quote:Mooi staaltje van dat machtsmisbruik: "kom in onze unieke club en je zult zijn zegeningen ontvangen". Nou mooi niet; nooit iets van gemerkt.
quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 11:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ze werden niet gebruikt, ze deden wat ze altijd al deden: oorlogje voeren en de macht proberen te grijpen. Dat was toen aan de orde van de dag.
Anders gezegd, je kleine kind krijgt hersenkanker omdat God je straft voor je fouten maar als je in God gelooft dan overkomt je niks en word je zelfs beloond.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 11:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je hebt nooit een zegening van God ontvangen? Terwijl je God trouw diende?
Nee, nog nooit iets van gemerkt. Ondanks alle smeekbeden van mijn kant, bleef de hemel van koper en omwikkeld met prikkeldraad.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 11:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hoezo heb je daar nooit iets van gemerkt? Je hebt nooit een zegening van God ontvangen? Terwijl je God trouw diende?
Smeekbeden voor wat?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 13:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee, nog nooit iets van gemerkt. Ondanks alle smeekbeden van mijn kant, bleef de hemel van koper en omwikkeld met prikkeldraad.
Ik ga én jou niet én op dit openbare forum niet uitleggen wat er in de biechtstoel door mij allemaal naar boven is gestuurd. Overigens is dit punt al eerder door mij gepostuleerd en door jou weerlegd (op jouw wijze uiteraard), dus veel zin om dit verder uit te leggen, heeft het voor mij ook niet.quote:
Eerder zei je dat hindoeïsme een religie is en we weten allemaal dat jij altijd beweert dat jij dat aanhangt. (In de praktijk denk ik, gezien je gedrag, dat je dit helemaal niet aanhangt en dat je maar wat bazelt om interessant, arrogant en hooghartig te doen, een beetje hetzelfde als die Ali alleen dan zonder sektarische trekjes). En nu is het opeens geen religie meer omdat dat je even niet uitkomt. Nu ben je opeens vrij. Nou niet van een te groot ego in ieder geval.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 10:39 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik hang geen religie aan, ik ben vrij. Dat heb ik al gezegd.
En de praktijk van meditatie bestaat al sinds Adiyogi, vijftienduizend jaar. Het is een oeroude spirituele praktijk.
En de dingen die ik ervaar door meditatie, zijn hetzelfde als wat ze tot in de oertijd ervoeren. Omdat het bewustzijn tijdloos is, de inzichten die je verkrijgt zijn universeel en voor altijd geldig.
En dat is wat religie zou moeten zijn. De absolute, universele en tijdloze waarheid.
Het abrahisme is gewoon een degenerate versie van religie die is ontstaan uit het ego-bewustzijn.
quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Voordat ik daarop antwoord: zou je willen zeggen wat je precies onder die term verstaat? Zodat we op dezelfde lijn zitten.
quote:Divine Intervention refers to the concept of a deity or higher power actively intervening in the affairs of the world, particularly in human lives or events. This intervention is often seen as miraculous, beyond natural laws, and can be perceived as direct guidance, protection, or correction from a divine source.
Ik noem mezelf soms hindoe omdat dat het dichtst bij mij komt, en dat is makkelijk communiceren.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 13:28 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Eerder zei je dat hindoeïsme een religie is en we weten allemaal dat jij altijd beweert dat jij dat aanhangt. (In de praktijk denk ik, gezien je gedrag, dat je dit helemaal niet aanhangt en dat je maar wat bazelt om interessant, arrogant en hooghartig te doen, een beetje hetzelfde als die Ali alleen dan zonder sektarische trekjes). En nu is het opeens geen religie meer omdat dat je even niet uitkomt. Nu ben je opeens vrij. Nou niet van een te groot ego in ieder geval.
Het bewijs ervan kan inderdaad korter dan 15000 jaar zijn, maar volgens Sadhguru bestaat het al 15000 jaar.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 13:28 schreef Panterjong het volgende:
Er is helemaal geen bewijs dat de praktijk van meditatie 15.000 jaar bestaat. Het bewijs daarvoor is slechts 4 tot 5000 jaar oud. Bewijs in hoeverre deze praktijk met het bewustzijnsgebeuren waar jij het steeds over hebt ontbreekt volledig. Dus om in jou termen re spreken: Dat heb je zelf verzonnen.
Fair enough.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 14:04 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik noem mezelf soms hindoe omdat dat het dichtst bij mij komt, en dat is makkelijk communiceren.
Anders moet ik zeggen dat ik nergens in geloof ofzo, dan lijk ik een atheïst.
Maar in werkelijkheid is er geen ''isme'' voor mij omdat de realiteit universeel en meer-dan-menselijk is.
Verder is mijn intentie hier zuiver, ik ''bazel'' hier niet en ik kom hier niet om mijn ego te strelen. Ik kom hier om mezelf verder te ontwikkelen.
Ik kan er niks aan doen dat het abrahamisme inferieur is, dan hoef je mij niet te beginnen te beledigen. Ik constateer alleen feiten.
[..]
Het bewijs ervan kan inderdaad korter dan 15000 jaar zijn, maar volgens Sadhguru bestaat het al 15000 jaar.
Ik geloof hem in dit opzicht
Sumerische kleitabletten, en gaan we dan nu de kant op van Sitchin' , Enki, Enlil en Anunnaki? Of? Kun je meer vertellen over Sumerië?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 14:37 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Fair enough.
Ik denk zelf dat elke wereldreligie terug te linken is naar Soemerie. Het jodendom is daarmee het oudste nog bestaande wereld-geloof. Dat heeft een directe link. Dat is dan ook mooiste geloof. Het christendom is een allegaartje van geloven. Een remix maar wel met een geheel eigen karakter. Het hindoeïsme en boedhisme heb ik niet zoveel mee. Doelloos, zonder betekenis en gericht op het eigen ego. De islam lijkt geen ruimte te bieden voor vernieuwd inzicht en lijkt meer een ideologie te zijn.
En de beste manier om daarmee om te gaan is verbitterd tegen mij reageren op dit forum, denk je?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 13:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik ga én jou niet én op dit openbare forum niet uitleggen wat er in de biechtstoel door mij allemaal naar boven is gestuurd. Overigens is dit punt al eerder door mij gepostuleerd en door jou weerlegd (op jouw wijze uiteraard), dus veel zin om dit verder uit te leggen, heeft het voor mij ook niet.
Religie gaat over de waarheid / realiteit, het is geen kwestie van smaak.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 14:37 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Fair enough.
Ik denk zelf dat elke wereldreligie terug te linken is naar Soemerie. Het jodendom is daarmee het oudste nog bestaande wereld-geloof. Dat heeft een directe link. Dat is dan ook mooiste geloof. Het christendom is een allegaartje van geloven. Een remix maar wel met een geheel eigen karakter. Het hindoeïsme en boedhisme heb ik niet zoveel mee. Doelloos, zonder betekenis en gericht op het eigen ego. De islam lijkt geen ruimte te bieden voor vernieuwd inzicht en lijkt meer een ideologie te zijn.
De Christelijke God is niet puur en alleen extern ...quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 16:05 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Religie gaat over de waarheid / realiteit, het is geen kwestie van smaak.
Bijvoorbeeld de stelling dat er reïncarnatie is, is een keiharde stelling over de realiteit.
Of dat er een hemel / hel / vagevuur en een verlosser is, is een keiharde stelling over de realiteit.
Dat is waar, of het is niet waar.
Je zegt ook niet: ''kwantumfysica, daar heb ik niet zoveel mee''. Kwantumfysica is waar of niet waar, en wij zien het als bewezen feit dat het waar is.
Abrahamistische religies gaan niet over de realiteit. Het is een fantasie. Daarom zeggen atheïsten zoals Richard Dawkins dat God een waanidee is. De westerse God is inderdaad een soort zelfbegoocheling. Ze geloven ergens in dat niet waar kan zijn. Je kunt immers niks weten over een externe God. Daarom zijn Abrahamistische religies inferieur.
Hindoeïsme en boeddhisme hebben als basis het bewustzijn, en zijn daarmee geworteld in de realiteit.
Dan mag je zeggen dat bewustzijn gewoon uit het brein komt, maar dat weet je niet. Het zou ook immaterieel kunnen zijn. En op basis daarvan zeg ik dat die Oosterse religies superieur is. Het verschil is dat abrahamitische religies in het beginsel al een fantasie zijn, terwijl Oosterse religies daadwerkelijk waar zouden kunnen zijn.
Wij kunnen met trots zeggen dat ons wereldbeeld geen fantasie is maar realistisch is, hoewel het niet te bewijzen is. Dat is weer een ander verhaal, en daar begint natuurlijk de persoonlijke / subjectieve ervaring en het geloof.
Mijn reacties zijn ook nutteloos, tenzij iemand hier meeleest en denkt: "verhip, zo heb ik als gelovige het ook meegemaakt, ik ga ook maar eens genuanceerd, onbevangen en objectief maar wel kritisch naar mijn geloof kijken zoals Blomke dat heeft gedaan" en vervolgens dezelfde conclusies trekt en gelijke stappen onderneemt zoals ik heb gedaanquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 15:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als je erover wilt praten, kun je me ook gerust een berichtje sturen.
Zo niet, zie ik niet echt het nut in van je reacties.
"Ik ben de ware sperzieboon"...dan denk je toch ook: "wat een rare snijboon".quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 16:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Johannes 15
1 Ik ben de ware Wijnstok
Dus, misschien miste je het, maar ik postte de definitie van Divine Intervention, weet niet of je t ermee eens bent of dat jij t anders ziet?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 15:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En de beste manier om daarmee om te gaan is verbitterd tegen mij reageren op dit forum, denk je?
Als je erover wilt praten, kun je me ook gerust een berichtje sturen.
Zo niet, zie ik niet echt het nut in van je reacties.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |