Je kunt niet zomaar zeggen dat het plaatje buiten je ervaring bestaat, terwijl die binnen je ervaring bestaat.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar ik 'verzin' helemaal geen objectieve realiteit. Laten we even de eerstepersoonsperspectieven van jou en mij optellen. Beide zien we dat plaatje. Dat wijst erop dat dat plaatje buiten ons bestaat. Er is immers geen enkele observeerbare link tussen ons die verklaart waarom we hetzelfde plaatje zien.
Het plaatje bestaat buiten mij, en mijn ervaring is een mentale representatie van het plaatje. Een waarneming. Het plaatje bestaat niet in mijn hoofd, net zoals een foto van jou een representatie is, en niet jij, en dat plaatje van de boom een plaatje van een boom is, en geen boom.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:24 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je kunt niet zomaar zeggen dat het plaatje buiten je ervaring bestaat, terwijl die binnen je ervaring bestaat.
Dat is dus direct tegenstrijdig. ''Het plaatje bestaat buiten mijn ervaring, terwijl die binnen mijn ervaring bestaat''.
De link weet je wel, dat is het bewustzijn zelf. Er is één waarnemer / subject, dat is de gedeelde link.
Ok, nou zit je dus met het harde probleem van het bewustzijn. Nu moet je verklaren hoe je brein objectieve signalen omtovert in sensaties.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het plaatje bestaat buiten mij, en mijn ervaring is een mentale representatie van het plaatje. Een waarneming.
Ik zeg dus niet dat het binnen en buiten mij bestaat.
Natuurlijk niet, mijn eerste persoonsperspectief is hetzelfde als die van jou. Alleen de inhoud van de ervaring verschilt.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En nee, die hypotethische 'waarnemer' of 'het bewustzijn', dat is een hersenspinsel, een verzinsel, een geitenpaadje om recht te kunnen praten wat krom is.
Ik hoef niet te verklaren hoe dat werkt om te kunnen observeren dat het zo is.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ok, nou zit je dus met het harde probleem van het bewustzijn. Nu moet je verklaren hoe je brein objectieve signalen omtovert in sensaties.
Hoe kan een object gevoelens hebben?
En zo is de cirkel weer rond.
Je doet een extra aanname die je niet kunt verklaren of bewijzen. Die heb ik niet.
Niet exact hetzelfde natuurlijk. Maar ik neem aan wel heel vergelijkbaar omdat wij allebei mensen met een mensenbrein zijn, en de wereld dus in grote mate op dezelfde manier waarnemen.quote:Natuurlijk niet, mijn eerste persoonsperspectief is hetzelfde als die van jou. Alleen de inhoud van de ervaring verschilt.
Jij weet niet dat het zo is, makker. Je gokt op het belangrijkste onderwerp, je komt niet eens in de buurt van een verklaring.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik hoef niet te verklaren hoe dat werkt om te kunnen observeren dat het zo is.
Jawel, exact hetzelfde.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Niet exact hetzelfde natuurlijk. Maar ik neem aan wel heel vergelijkbaar omdat wij allebei mensen met een mensenbrein zijn, en de wereld dus in grote mate op dezelfde manier waarnemen.
Ik weet wel dat het zo is. Dat observeren we. Dat jij daar niet aan wilt. is niet mijn probleem.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jij weet niet dat het zo is, makker. Je gokt op het belangrijkste onderwerp, je komt niet eens in de buurt van een verklaring.
Conclusie: je stelling rammelt.
Hoe weet je dat nou? Je kunt niet in mijn hoofd kijken, en ik niet in jouw hoofd. Dus het kan best zijn dat we dingen net iets anders zien. Ook dat is geobserveerd door middel van onderzoeken naar hoe verschillende populaties bepaalde zaken waarnemen. Zelfs je voeding kan daar invloed op hebben. De mate waarin die waarnemingen verschillen, is meestal erg klein denk ik. Anders zouden we niet met zijn allen in dezelfde wereld kunnen functioneren.quote:Jawel, exact hetzelfde.
Dit is de realiteit: Subject (eerste persoonsperspectief) + persoonlijke ervaring van ali
Subject (eerste persoonsperspectief) + persoonlijke ervaring van libertarisch
De echte 'ik', de waarnemer, is hetzelfde.
Het is dus niet: Subject (type Ali) en Subject (type Libertarisch). Hoe weet ik dat? Omdat er maar één eerstepersoonsperspectief is. Daar zijn geen variaties op, alleen de persoonlijke ervaring verschilt.
Prima, veel succes ermeequote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik weet wel dat het zo is. Dat observeren we. Dat jij daar niet aan wilt. is niet mijn probleem.
Dat komt omdat het eerste persoonsperspectief exact hetzelfde is.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je kunt niet in mijn hoofd kijken, en ik niet in jouw hoofd.
Dat weet ik wel zeker, dat wij dingen anders zien. Dat is geen verschil in het bewustzijn, maar in de inhoud van het bewustzijn.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus het kan best zijn dat we dingen net iets anders zien.
Ook jij observeert dat als je drugs neemt bijvoorbeeld, vriend. Die drugs neem je immers via je mond in, en vervolgens doen ze iets met je waarneming. Dus blijkbaar is er een mechanisme waardoor een substantie buiten jou ervoor zorgt dat jouw bewustzijn verandert. Weet jij hoe het werkt? Nee. Heb je er blind vertrouwen in dat je ervaringen waarheidsgetrouw zijn? Ja. Dus je bent nog erger dan ik, voor jou is het de basis van je hele wereldbeeld.quote:
Dat hangt er maar net van af hoe je zintuigen en hersenen de informatie verwerken.quote:Dat komt omdat het eerste persoonsperspectief exact hetzelfde is.
Je zegt net dat we dingen exact hetzelfde zien. En nu dit.quote:Dat weet ik wel zeker, dat wij dingen anders zien. Dat is geen verschil in het bewustzijn, maar in de inhoud van het bewustzijn.
Ik plaats drugs niet buiten bewustzijn, voor mij is er geen lichaam/geest dualiteit.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ook jij observeert dat als je drugs neemt bijvoorbeeld, vriend.
Nee, ik zei dezelfde waarnemer met een andere waarneming. Een andere waarneming hebben betekent niet dat er een andere waarnemer is. Jij bent intelligent genoeg om dit te begrijpen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je zegt net dat we dingen exact hetzelfde zien. En nu dit.
Random uitspraak? Het is de hoogste spirituele waarheid. Jij bent mij en ik ben jou.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Een random uitspraak om interessant te klinken, dat lijkt het mij.
En het bewijs daarvoor is ...?quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:03 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik plaats drugs niet buiten bewustzijn, voor mij is er geen lichaam/geest dualiteit.
[..]
Nee, ik zei dezelfde waarnemer met een andere waarneming. Een andere waarneming hebben betekent niet dat er een andere waarnemer is. Jij bent intelligent genoeg om dit te begrijpen.
[..]
Random uitspraak? Het is de hoogste spirituele waarheid. Jij bent mij en ik ben jou.
Geen objectief bewijs, er is alleen onderbouwing met logica en je kunt het zelf ervaren door meditatie.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En het bewijs daarvoor is...
Dus je hebt geen bewijs, alleen inconsistente, tegenstrijdige, lukrake uitspraken, en subjectieve ervaringen die sterk lijken op psychose en hallucinaties. Bedankt, maar daar laat ik mij niet door overtuigen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:05 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Geen objectief bewijs, er is alleen onderbouwing met logica en je kunt het zelf ervaren door meditatie.
Op basis van pure logica staat universeel bewustzijn bovenaan.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus je hebt geen bewijs, alleen inconsistente, tegenstrijdige, lukrake uitspraken, en subjectieve ervaringen die sterk lijken op psychose en hallucinaties. Bedankt, maar daar laat ik mij niet door overtuigen.
Jouw logica is niet logisch. Je maakt allerlei denkfouten en doet constant tegenstrijdige uitspraken.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Op basis van pure logica staat universeel bewustzijn bovenaan.
Dat is een feit, trouwens. Je kunt het natuurlijk ontkennen, dat doet bijna iedereen.
En wat heb jij? Harry Potter
Logica in de zin hoe jij die hanteert en meditatie zijn geen onderbouwing. Ze kunnen worden gebruikt als argument, maar meer ook niet. Aangezien je zelf wel meetbare bewijzen vraagt van anderen hier, gaat deze vlieger hier dus niet op. Als je iets van een ander vraagt, moet je je zelf daar ook aan houden. Een bewering als "Ja maar dit is de absolute waarheid" is en blijft een bewering, geen onderbouwing. Een ander zal ook roepen "De bijbel is de absolute waarheid". Je tegenbewering "De bijbel is fantasie" is ook een bewering, en weerlegt de bewering van een ander niet. Wat voor jou geldt, geldt ook voor een ander. Als jij vindt dat jou levensbeschouwing de absolute waarheid is en een ander zegt dat van zijn levensbeschouwing, zijn deze uitspraken van gelijke waarde, wat betekent dat je die niet als strijdargument in kunt zetten.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:05 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Geen objectief bewijs, er is alleen onderbouwing met logica en je kunt het zelf ervaren door meditatie.
Ik zou jouw "logica" juist categoriseren onder "Harry Potter".quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Op basis van pure logica staat universeel bewustzijn bovenaan.
Dat is een feit, trouwens. Je kunt het natuurlijk ontkennen, dat doet bijna iedereen.
En wat heb jij? Harry Potter
Neequote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jouw logica is niet logisch. Je maakt allerlei denkfouten en doet constant tegenstrijdige uitspraken.
quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:15 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Logica in de zin hoe jij die hanteert en meditatie zijn geen onderbouwing. Ze kunnen worden gebruikt als argument, maar meer ook niet. Aangezien je zelf wel meetbare bewijzen vraagt van anderen hier, gaat deze vlieger hier dus niet op. Als je iets van een ander vraagt, moet je je zelf daar ook aan houden. Een bewering als "Ja maar dit is de absolute waarheid" is en blijft een bewering, geen onderbouwing. Een ander zal ook roepen "De bijbel is de absolute waarheid". Je tegenbewering "De bijbel is fantasie" is ook een bewering, en weerlegt de bewering van een ander niet. Wat voor jou geldt, geldt ook voor een ander. Als jij vindt dat jou levensbeschouwing de absolute waarheid is en een ander zegt dat van zijn levensbeschouwing, zijn deze uitspraken van gelijke waarde, wat betekent dat je die niet als strijdargument in kunt zetten.
In het kort: Als je meetbare bewijzen van een levensbeschouwing van een ander vraagt en jij jezelf vrijwaart hiervan, klopt er gewoon iets niet. Dan verlies je (geloof)waardigheid.
Ok, bedankt dan voor het delen van je meningquote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:16 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik zou jouw "logica" juist categoriseren onder "Harry Potter".
Goed punt dit inderdaad.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:15 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Logica in de zin hoe jij die hanteert en meditatie zijn geen onderbouwing. Ze kunnen worden gebruikt als argument, maar meer ook niet. Aangezien je zelf wel meetbare bewijzen vraagt van anderen hier, gaat deze vlieger hier dus niet op. Als je iets van een ander vraagt, moet je je zelf daar ook aan houden. Een bewering als "Ja maar dit is de absolute waarheid" is en blijft een bewering, geen onderbouwing. Een ander zal ook roepen "De bijbel is de absolute waarheid". Je tegenbewering "De bijbel is fantasie" is ook een bewering, en weerlegt de bewering van een ander niet. Wat voor jou geldt, geldt ook voor een ander. Als jij vindt dat jou levensbeschouwing de absolute waarheid is en een ander zegt dat van zijn levensbeschouwing, zijn deze uitspraken van gelijke waarde, wat betekent dat je die niet als strijdargument in kunt zetten.
In het kort: Als je meetbare bewijzen van een levensbeschouwing van een ander vraagt en jij jezelf vrijwaart hiervan, klopt er gewoon iets niet. Dan verlies je (geloof)waardigheid.
Ik denk dat jij de enige bent die daarvan overtuigd is.quote:
En Paul is the Walrus en John de Ei-man.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:03 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik plaats drugs niet buiten bewustzijn, voor mij is er geen lichaam/geest dualiteit.
[..]
Nee, ik zei dezelfde waarnemer met een andere waarneming. Een andere waarneming hebben betekent niet dat er een andere waarnemer is. Jij bent intelligent genoeg om dit te begrijpen.
[..]
Random uitspraak? Het is de hoogste spirituele waarheid. Jij bent mij en ik ben jou.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |