abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215218464
Welkom alle F&L-geïnteresseerden!
In dit topic wisselen we met elkaar van gedachten over het christelijk geloof en een eventueel leven na de dood. Zowel niet-gelovigen en gelovigen kunnen hier helemaal los gaan. Het doel van dit topic is dat we over een breed religieus-spiritueel vlak kunnen discussiëren, omdat daar behoefte aan blijkt te zijn.

Ervaring leert dat F&L-topics de neiging hebben regelmatig off-topic te gaan en dan heb ik het niet over slowchat, van hoe is de koffie bij jou, maar dat er erg breed gediscussieerd wordt.
Die brede discussies, die kunnen in dit topic. Als je vindt dat bijvoorbeeld de Islam het beter bij het rechte eind heeft, kun je het hier kwijt. Praten over de bijbel met bijbelteksten erbij, denken dat je na het sterven een ontmoeting hebt met het spaghettimonster, of vertellen dat jij alleen maar een biologisch wonder bent en meer niet, het kan allemaal. Zolang het maar in de context van de (christelijke - enige afwijking kan getolereerd worden - ) religie en spiritualiteit blijft. Het begrip -on topic- zullen we breed zien hier, maar hou het in de F&L-context.

En dan nu, niet onbelangrijk, de regels:
- Beledig elkaar niet. Beschuldig elkaar niet van psychische afwijkingen of ziektes, ga niet schelden. Het k-woord is al helemaal verboden hier.
- Kom hier niet om te vertellen dat een geloof achterlijk is, maar als je iets tegen een bepaald geloof heb, zeg dat netjes.
- Kom hier niet doelbewust bashen/afkraken. Vertel op een normale manier je mening. Je mag je afvragen waarom christenen gelovigen in Jezus, maar ga niet lopen verkondigen dat christenen opgesloten moeten worden in een inrichting. Vrijheid van godsdienst is naast het verbod op discriminatie één van de grootste verworvenheden die wij als Nederlanders hebben. Handel daarnaar. Dus uitingen zoals "religie moet worden verboden", daar doen we hier niet aan.
- Aanbidders van satanisme of andere kwalijke gedachten zijn hier niet welkom.
- Discussieer hier vanuit jezelf en niet tussendoor met een ander account van je. Hou het bij één account. Als je wisselt van account, meld het even, dat is wel zo prettig voor de andere users.
- Discussies over specifieke terroristische of politieke acties die vanuit een religieus standpunt zijn ontstaan, horen hier niet thuis. Daarvoor ga je naar NWS en POL.
- Dit is een serieus topic. Voor platte en halfdronken lolmakerij ga je maar naar VER.

- Corrigeer elkaar. Je kunt iemand zeggen dat hij/zij zich aan bovenstaande regels moet houden. Als iemand zich niet aan de regels houdt, vraag degene omdat alsnog wel te doen.
- Als iemand echt te ver gaat of blijft trollen/dreinen buiten de regels om, rapporteer het en dan handelt de mod het verder af.

Mocht in deze OP dingen vergeten zijn, of dingen hier verkeerd geschreven zijn, dan staat het de moderatie vrij om dat hierin aan te passen/aan te vullen.
@Tijger_m

Laten we er een mooi topic van maken, met een nieuw begin! Amen.

pi_215218484
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 14:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Maar ik 'verzin' helemaal geen objectieve realiteit. Laten we even de eerstepersoonsperspectieven van jou en mij optellen. Beide zien we dat plaatje. Dat wijst erop dat dat plaatje buiten ons bestaat. Er is immers geen enkele observeerbare link tussen ons die verklaart waarom we hetzelfde plaatje zien.

Je kunt niet zomaar zeggen dat het plaatje buiten je ervaring bestaat, terwijl die binnen je ervaring bestaat.

Dat is dus direct tegenstrijdig. ''Het plaatje bestaat buiten mijn ervaring, terwijl die binnen mijn ervaring bestaat''.

De link weet je wel, dat is het bewustzijn zelf. Er is één waarnemer / subject, dat is de gedeelde link.
pi_215218527
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 14:24 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je kunt niet zomaar zeggen dat het plaatje buiten je ervaring bestaat, terwijl die binnen je ervaring bestaat.

Dat is dus direct tegenstrijdig. ''Het plaatje bestaat buiten mijn ervaring, terwijl die binnen mijn ervaring bestaat''.

De link weet je wel, dat is het bewustzijn zelf. Er is één waarnemer / subject, dat is de gedeelde link.
Het plaatje bestaat buiten mij, en mijn ervaring is een mentale representatie van het plaatje. Een waarneming. Het plaatje bestaat niet in mijn hoofd, net zoals een foto van jou een representatie is, en niet jij, en dat plaatje van de boom een plaatje van een boom is, en geen boom.

Ik zeg dus niet dat het binnen en buiten mij bestaat.

En nee, die hypotethische 'waarnemer' of 'het bewustzijn', dat is een hersenspinsel, een verzinsel, een geitenpaadje om recht te kunnen praten wat krom is.
pi_215218549
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 14:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Het plaatje bestaat buiten mij, en mijn ervaring is een mentale representatie van het plaatje. Een waarneming.

Ik zeg dus niet dat het binnen en buiten mij bestaat.

Ok, nou zit je dus met het harde probleem van het bewustzijn. Nu moet je verklaren hoe je brein objectieve signalen omtovert in sensaties.

Hoe kan een object gevoelens hebben?

En zo is de cirkel weer rond.

Je doet een extra aanname die je niet kunt verklaren of bewijzen. Die heb ik niet.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 14:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

En nee, die hypotethische 'waarnemer' of 'het bewustzijn', dat is een hersenspinsel, een verzinsel, een geitenpaadje om recht te kunnen praten wat krom is.
Natuurlijk niet, mijn eerste persoonsperspectief is hetzelfde als die van jou. Alleen de inhoud van de ervaring verschilt.
pi_215218601
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 14:34 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ok, nou zit je dus met het harde probleem van het bewustzijn. Nu moet je verklaren hoe je brein objectieve signalen omtovert in sensaties.

Hoe kan een object gevoelens hebben?

En zo is de cirkel weer rond.

Je doet een extra aanname die je niet kunt verklaren of bewijzen. Die heb ik niet.
Ik hoef niet te verklaren hoe dat werkt om te kunnen observeren dat het zo is.

Net zoals je niet hoeft te weten hoe een computer werkt om vast te kunnen stellen dat als je op een toets drukt, er een letter op je scherm verschijnt. Hoe werkt dat precies? Geen idee. Kan ik het observeren? Ja. Kan ik het reproduceren? Ja. Kan ik er dus mee aan de slag? Ja.

Precies begrijpen hoe iets werkt is geen voorwaarde om te kunnen observeren dat het werkt, om er praktische dingen mee te kunnen doen en om betrouwbare voorspellingen te doen.

Ik doe dus geen ongefundeerde aannamen, ik trek conclusies op basis van observeerbare feiten.

Jouw gedachtengang is onlogisch en ook niet zinnig voor waarheidsvinding, want je komt er nooit een steek mee verder.

quote:
Natuurlijk niet, mijn eerste persoonsperspectief is hetzelfde als die van jou. Alleen de inhoud van de ervaring verschilt.
Niet exact hetzelfde natuurlijk. Maar ik neem aan wel heel vergelijkbaar omdat wij allebei mensen met een mensenbrein zijn, en de wereld dus in grote mate op dezelfde manier waarnemen.

De link die dus tussen ons bestaat is onze biologische opmaak, en die is zo gemaakt door onze gemeenschappelijke Schepper.
pi_215218641
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 14:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik hoef niet te verklaren hoe dat werkt om te kunnen observeren dat het zo is.

Jij weet niet dat het zo is, makker. Je gokt op het belangrijkste onderwerp, je komt niet eens in de buurt van een verklaring.

Conclusie: je stelling rammelt.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 14:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Niet exact hetzelfde natuurlijk. Maar ik neem aan wel heel vergelijkbaar omdat wij allebei mensen met een mensenbrein zijn, en de wereld dus in grote mate op dezelfde manier waarnemen.

Jawel, exact hetzelfde.

Dit is de realiteit: Subject (eerste persoonsperspectief) + persoonlijke ervaring van ali
Subject (eerste persoonsperspectief) + persoonlijke ervaring van libertarisch

De echte 'ik', de waarnemer, is hetzelfde.

Het is dus niet: Subject (type Ali) en Subject (type Libertarisch). Hoe weet ik dat? Omdat er maar één eerstepersoonsperspectief is. Daar zijn geen variaties op, alleen de persoonlijke ervaring verschilt.
pi_215218655
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 14:45 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Jij weet niet dat het zo is, makker. Je gokt op het belangrijkste onderwerp, je komt niet eens in de buurt van een verklaring.

Conclusie: je stelling rammelt.
Ik weet wel dat het zo is. Dat observeren we. Dat jij daar niet aan wilt. is niet mijn probleem.

quote:
Jawel, exact hetzelfde.

Dit is de realiteit: Subject (eerste persoonsperspectief) + persoonlijke ervaring van ali
Subject (eerste persoonsperspectief) + persoonlijke ervaring van libertarisch

De echte 'ik', de waarnemer, is hetzelfde.

Het is dus niet: Subject (type Ali) en Subject (type Libertarisch). Hoe weet ik dat? Omdat er maar één eerstepersoonsperspectief is. Daar zijn geen variaties op, alleen de persoonlijke ervaring verschilt.
Hoe weet je dat nou? Je kunt niet in mijn hoofd kijken, en ik niet in jouw hoofd. Dus het kan best zijn dat we dingen net iets anders zien. Ook dat is geobserveerd door middel van onderzoeken naar hoe verschillende populaties bepaalde zaken waarnemen. Zelfs je voeding kan daar invloed op hebben. De mate waarin die waarnemingen verschillen, is meestal erg klein denk ik. Anders zouden we niet met zijn allen in dezelfde wereld kunnen functioneren.
pi_215218691
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 14:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik weet wel dat het zo is. Dat observeren we. Dat jij daar niet aan wilt. is niet mijn probleem.

Prima, veel succes ermee ^O^

quote:

Je kunt niet in mijn hoofd kijken, en ik niet in jouw hoofd.

Dat komt omdat het eerste persoonsperspectief exact hetzelfde is.

quote:
Dus het kan best zijn dat we dingen net iets anders zien.

Dat weet ik wel zeker, dat wij dingen anders zien. Dat is geen verschil in het bewustzijn, maar in de inhoud van het bewustzijn.
pi_215218745
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 14:50 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Prima, veel succes ermee ^O^
Ook jij observeert dat als je drugs neemt bijvoorbeeld, vriend. Die drugs neem je immers via je mond in, en vervolgens doen ze iets met je waarneming. Dus blijkbaar is er een mechanisme waardoor een substantie buiten jou ervoor zorgt dat jouw bewustzijn verandert. Weet jij hoe het werkt? Nee. Heb je er blind vertrouwen in dat je ervaringen waarheidsgetrouw zijn? Ja. Dus je bent nog erger dan ik, voor jou is het de basis van je hele wereldbeeld.

quote:
Dat komt omdat het eerste persoonsperspectief exact hetzelfde is.
Dat hangt er maar net van af hoe je zintuigen en hersenen de informatie verwerken.

quote:
Dat weet ik wel zeker, dat wij dingen anders zien. Dat is geen verschil in het bewustzijn, maar in de inhoud van het bewustzijn.
Je zegt net dat we dingen exact hetzelfde zien. En nu dit.

Uitspraken als "Dat is geen verschil in het bewustzijn, maar in de inhoud van het bewustzijn." zijn compleet nutteloos als je niet uitlegt wat je ermee bedoelt. Dan ben je simpelweg in vaagheden aan het spreken en weet geen mens waar je het over hebt. Het is geen argument maar een ongefundeerde stellingname waar niemand wat aan heeft. Een random uitspraak om interessant te klinken, dat lijkt het mij.
pi_215218764
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 15:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ook jij observeert dat als je drugs neemt bijvoorbeeld, vriend.

Ik plaats drugs niet buiten bewustzijn, voor mij is er geen lichaam/geest dualiteit.

quote:

Je zegt net dat we dingen exact hetzelfde zien. En nu dit.

Nee, ik zei dezelfde waarnemer met een andere waarneming. Een andere waarneming hebben betekent niet dat er een andere waarnemer is. Jij bent intelligent genoeg om dit te begrijpen.

quote:
Een random uitspraak om interessant te klinken, dat lijkt het mij.
Random uitspraak? Het is de hoogste spirituele waarheid. Jij bent mij en ik ben jou.
pi_215218773
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 15:03 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik plaats drugs niet buiten bewustzijn, voor mij is er geen lichaam/geest dualiteit.
[..]
Nee, ik zei dezelfde waarnemer met een andere waarneming. Een andere waarneming hebben betekent niet dat er een andere waarnemer is. Jij bent intelligent genoeg om dit te begrijpen.
[..]
Random uitspraak? Het is de hoogste spirituele waarheid. Jij bent mij en ik ben jou.
En het bewijs daarvoor is ...?
pi_215218782
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 15:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
En het bewijs daarvoor is...
Geen objectief bewijs, er is alleen onderbouwing met logica en je kunt het zelf ervaren door meditatie.
pi_215218788
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 15:05 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Geen objectief bewijs, er is alleen onderbouwing met logica en je kunt het zelf ervaren door meditatie.
Dus je hebt geen bewijs, alleen inconsistente, tegenstrijdige, lukrake uitspraken, en subjectieve ervaringen die sterk lijken op psychose en hallucinaties. Bedankt, maar daar laat ik mij niet door overtuigen.
pi_215218813
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 15:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dus je hebt geen bewijs, alleen inconsistente, tegenstrijdige, lukrake uitspraken, en subjectieve ervaringen die sterk lijken op psychose en hallucinaties. Bedankt, maar daar laat ik mij niet door overtuigen.
Op basis van pure logica staat universeel bewustzijn bovenaan.
Dat is een feit, trouwens. Je kunt het natuurlijk ontkennen, dat doet bijna iedereen.

En wat heb jij? Harry Potter
pi_215218839
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 15:10 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat is een feit, trouwens. Je kunt het natuurlijk ontkennen, dat doet bijna iedereen.

Jouw logica is niet logisch. Je maakt allerlei denkfouten en doet constant tegenstrijdige uitspraken.
pi_215218850
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 15:05 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Logica in de zin hoe jij die hanteert en meditatie zijn geen onderbouwing. Ze kunnen worden gebruikt als argument, maar meer ook niet. Aangezien je zelf wel meetbare bewijzen vraagt van anderen hier, gaat deze vlieger hier dus niet op. Als je iets van een ander vraagt, moet je je zelf daar ook aan houden. Een bewering als "Ja maar dit is de absolute waarheid" is en blijft een bewering, geen onderbouwing. Een ander zal ook roepen "De bijbel is de absolute waarheid". Je tegenbewering "De bijbel is fantasie" is ook een bewering, en weerlegt de bewering van een ander niet. Wat voor jou geldt, geldt ook voor een ander. Als jij vindt dat jou levensbeschouwing de absolute waarheid is en een ander zegt dat van zijn levensbeschouwing, zijn deze uitspraken van gelijke waarde, wat betekent dat je die niet als strijdargument in kunt zetten.

In het kort: Als je meetbare bewijzen van een levensbeschouwing van een ander vraagt en jij jezelf vrijwaart hiervan, klopt er gewoon iets niet. Dan verlies je (geloof)waardigheid.
pi_215218852
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 15:10 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik zou jouw "logica" juist categoriseren onder "Harry Potter".
pi_215218868
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 15:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Jouw logica is niet logisch. Je maakt allerlei denkfouten en doet constant tegenstrijdige uitspraken.
Nee
pi_215218876
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 15:15 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Logica in de zin hoe jij die hanteert en meditatie zijn geen onderbouwing. Ze kunnen worden gebruikt als argument, maar meer ook niet. Aangezien je zelf wel meetbare bewijzen vraagt van anderen hier, gaat deze vlieger hier dus niet op. Als je iets van een ander vraagt, moet je je zelf daar ook aan houden. Een bewering als "Ja maar dit is de absolute waarheid" is en blijft een bewering, geen onderbouwing. Een ander zal ook roepen "De bijbel is de absolute waarheid". Je tegenbewering "De bijbel is fantasie" is ook een bewering, en weerlegt de bewering van een ander niet. Wat voor jou geldt, geldt ook voor een ander. Als jij vindt dat jou levensbeschouwing de absolute waarheid is en een ander zegt dat van zijn levensbeschouwing, zijn deze uitspraken van gelijke waarde, wat betekent dat je die niet als strijdargument in kunt zetten.

In het kort: Als je meetbare bewijzen van een levensbeschouwing van een ander vraagt en jij jezelf vrijwaart hiervan, klopt er gewoon iets niet. Dan verlies je (geloof)waardigheid.
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 15:16 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Ik zou jouw "logica" juist categoriseren onder "Harry Potter".
Ok, bedankt dan voor het delen van je mening :)
  woensdag 9 oktober 2024 @ 15:20:16 #20
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_215218877

[ Bericht 80% gewijzigd door Bassie48 op 10-10-2024 05:18:32 ]
Science matters
pi_215218995
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 15:15 schreef Vincent_student het volgende:

[..]

Goed punt dit inderdaad.
pi_215219007
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 15:19 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee
Ik denk dat jij de enige bent die daarvan overtuigd is.

iedereen kan zien dat je jezelf constant tegenspreekt en van het ene kader naar het andere springt.

Zo ook hierboven weer. Je zegt 'drugs is onderdeel van het bewustzijn' om niet te hoeven antwoorden op mijn punt dat zoiets dat buiten jou bestaat je bewustzijn kan veranderen, maar waarom zouden ze dan wel je bewustzijn veranderen?

Wat is het mechanisme dat daar achter zit als dit geen fysiek verschijnsel is?
  woensdag 9 oktober 2024 @ 17:03:18 #23
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_215219693
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 15:03 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
[..]
[..]
En Paul is the Walrus en John de Ei-man.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  woensdag 9 oktober 2024 @ 19:42:46 #24
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_215221223

[ Bericht 100% gewijzigd door Bassie48 op 09-10-2024 19:45:23 ]
Science matters
  woensdag 9 oktober 2024 @ 19:51:38 #25
507279 Bassie48