Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[..] Ik denk eigenlijk dat het niet uitmaakt. Ook de deelnemers van 1a moeten gewoon hun hele inleg voldoen (net als 1b en 2).
Maar pas na een bepaalde datum toch. Tot die tijd hebben ze alleen recht op 2% rente over het bedrag dat ze toegezegd hebben. Dus tot die tijd is het uitstaande bedrag lager en daarmee ook het risico voor hogere schijven lager (voor het gemak ervan uitgaande dat de waarde van het onderpand niet stijgt met de uitbetaling van het bouwdepot).
quote:
Ik denk dat het tov de oude situatie alleen een nadeel is voor de 1a beleggers aangezien die een deel rendement moeten inleveren tgv de huiseigenaar.
Die kunnen het geld tot de betaaldatum ergens anders beleggen en zo "dubbel" rendement op hun investering krijgen.
Het roept bij mij veel "wat als" vragen op, ik kijk de kat even uit de boom. Sowieso is fase 1a met een minimum investeringsbedrag van 25000¤ voor mij niet interessant.
[..] Maar pas na een bepaalde datum toch. Tot die tijd hebben ze alleen recht op 2% rente over het bedrag dat ze toegezegd hebben. Dus tot die tijd is het uitstaande bedrag lager en daarmee ook het risico voor hogere schijven lager (voor het gemak ervan uitgaande dat de waarde van het onderpand niet stijgt met de uitbetaling van het bouwdepot). [..] Die kunnen het geld tot de betaaldatum ergens anders beleggen en zo "dubbel" rendement op hun investering krijgen.
Het roept bij mij veel "wat als" vragen op, ik kijk de kat even uit de boom. Sowieso is fase 1a met een minimum investeringsbedrag van 25000¤ voor mij niet interessant.
Voor die 25.000 kan je ook Indiase boodschappen doen bij CCF.
[..] Maar pas na een bepaalde datum toch. Tot die tijd hebben ze alleen recht op 2% rente over het bedrag dat ze toegezegd hebben. Dus tot die tijd is het uitstaande bedrag lager en daarmee ook het risico voor hogere schijven lager (voor het gemak ervan uitgaande dat de waarde van het onderpand niet stijgt met de uitbetaling van het bouwdepot). [..] Die kunnen het geld tot de betaaldatum ergens anders beleggen en zo "dubbel" rendement op hun investering krijgen.
Je hebt helemaal gelijk. Ik had het pas half gelezen
Voor mij ook niet van toepassing want ik ga geen 25k in een ontwikkelingsproject stoppen. Het vervelende is dat voor de investeerders die hem eventueel mee willen nemen in 1A het wel weer een wedstrijdje kan gaan worden want het gevraagde bedrag van de normale 1A schijf is natuurlijk erg klein.
GVE 25508 perceel Bergeijk , 1.800k , 1e hypo +pandrecht huur + borg 150k De kraan BV Fontexx Cranes en Fontexx Machinery 26jun24 failliet, lening is verstrekt aan de bovenliggende BVs van de bestuurder.
Er staat dat je de rente ontvangt vanaf het moment dat de hypo is gevestigd. Het is mij niet duidelijk wanneer dat precies is, hoeveel tijd tot de opvraagdatum
Wel eens geslapen in Rotterdam omdat het beter ging dan verwacht met poker, maar het is een heel eigenaardig concept. Zal in Amsterdam wel goed aarden vermoed ik.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Tiësto Live @ Melkweg 2000 Best pilot in history
De ING heeft een openstaande schuld van ¤ 4.246.238,-. Na de financiering van Collin Crowdfund van ¤ 550.000,- bedraagt de Loan-To-Value (LTV: De verhouding tussen het totale leenbedrag en de waarde van het onroerend goed) 85%. Daarnaast geeft de ondernemer een borgstelling af ter hoogte van ¤ 250.000,-.
Tijdens gesprekken met de huidige financiers hebben zij besloten om de bestaande leningen achter te stellen ten opzichte van de financiering van Collin Crowdfund. Om de onderneming verder te helpen met de groei en ontwikkeling.
Beetje op het verkeerde been zetten zo, je denkt toch niet dat de ING zich gaat laten achterstellen, dus het gaat om de rest.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Tiësto Live @ Melkweg 2000 Best pilot in history
[..] [..] Beetje op het verkeerde been zetten zo, je denkt toch niet dat de ING zich gaat laten achterstellen, dus het gaat om de rest.
"DEN BOSCH - De oude stadsvilla van de Bossche kruideniersfamilie De Gruyter aan de Koningsweg is voor bijna zeven miljoen euro verkocht. Cleverland is de nieuwe eigenaar. Dit Bossche bedrijf betaalde voor zover bekend het hoogste bedrag ooit voor een (voormalige) woning in Den Bosch."
De MW lijkt hiermee wel wat hoger te zijn dan de taxatie, zeker als ernog verbouwd is daarna. (aankoop 2022)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met dit zinnetje: "Kasstroom: In 2023 bedroeg de geconsolideerde omzet ¤ 8.237.000,- met een netto cashflowoverschot van ¤ 109.000,-. Dit is mede ontstaan door een kredietfaciliteit van DebitRoom ter hoogte van ¤ 350.000,-" Heerlijk....
[..] Met dit zinnetje: "Kasstroom: In 2023 bedroeg de geconsolideerde omzet ¤ 8.237.000,- met een netto cashflowoverschot van ¤ 109.000,-. Dit is mede ontstaan door een kredietfaciliteit van DebitRoom ter hoogte van ¤ 350.000,-" Heerlijk....
Héél technisch gezien klopt dat, maar ja.
Incentive was leuk geweest, woon er praktisch naast.
[..] Reviews op Google zijn anders niet geweldig. Krijg er niet direct trek van... Heb je persoonlijke ervaringen?
Nee, ben niet zo van all you can eat, dus nooit geweest. Zeg het ook wat verkeerd: mijn vriendin woont er praktisch naast, maar die weegt 54 kilo dus daar is het concept ook niet heel interessant voor.
Ik heb het ook even aan GVE laten weten. Geven aan dat er geen betalingsachterstand is, maar wel even verder te gaan kijken. Lijkt dus dat ze er nog niks mee hebben gedaan. Er staat nog een groot deel van de lening open, dus ik zou toch wat actie verwachten van GVE om eventuele risico's te beperken. Dit kan aan mij liggen.
Na zes branden in één nacht heeft horecamagnaat ‘sterk vermoeden’ wie erachter zit Restauranteigenaar René Bogaart maakt zich grote zorgen. Twee keer in één maand is er brand gesticht bij zijn terras op het Stationsplein in Delft. Naast nog vele andere brandjes in de buurt. Hij vermoedt dat dezelfde persoon erachter zit. ,,Deze meneer moet geholpen worden.”
Pure mazzel dat ik op mijn telefoon keek, maar voor 500 kunnen meenemen.
Op woensdag 28 augustus 2024 13:50 schreef Tjalala het volgende: Na zes branden in één nacht heeft horecamagnaat ‘sterk vermoeden’ wie erachter zit Restauranteigenaar René Bogaart maakt zich grote zorgen. Twee keer in één maand is er brand gesticht bij zijn terras op het Stationsplein in Delft. Naast nog vele andere brandjes in de buurt. Hij vermoedt dat dezelfde persoon erachter zit. ,,Deze meneer moet geholpen worden.”
[..] Nog niet eerder zo'n slechte reviews gezien. Smerig. Om ziek te worden. Mieren lopen over tafel........
Ik pas ook. Geld is sowieso alweer op.
[..] Nog niet eerder zo'n slechte reviews gezien. Smerig. Om ziek te worden. Mieren lopen over tafel........
Reviews zijn heel wisselend. Zo zie ik ook veel positieve reviews. Maar inderdaad ook best wat negatieve reviews over de kwaliteit van het eten. En van de negatieve reviews gaan er veel ook over de hoge prijzen, over de (otbrekende) sfeer en dat het personeel niet vriendelijk is (of geen of slecht Nederlands spreekt).
Zelf ben ik geen fan van dit soort all you can eat wok restaurants, maar ze zijn altijd druk bezocht. Ik heb mijn automatisch bevestigen in ieder geval bevestigd, ook omdat met dit nieuwe project de eerdere lening waar ik in zit vervroegd wordt afgelost.
[..] Reviews zijn heel wisselend. Zo zie ik ook veel positieve reviews. Maar inderdaad ook best wat negatieve reviews over de kwaliteit van het eten. En van de negatieve reviews gaan er veel ook over de hoge prijzen, over de (otbrekende) sfeer en dat het personeel niet vriendelijk is (of geen of slecht Nederlands spreekt).
Zelf ben ik geen fan van dit soort all you can eat wok restaurants, maar ze zijn altijd druk bezocht. Ik heb mijn automatisch bevestigen in ieder geval bevestigd, ook omdat met dit nieuwe project de eerdere lening waar ik in zit vervroegd wordt afgelost.
Ik laat deze lopen. Ben ook geen fan van all you can eat en in combinatie met de wisselende reviews laat ik hem voor een ander.
[..] Ik laat deze lopen. Ben ook geen fan van all you can eat en in combinatie met de wisselende reviews laat ik hem voor een ander.
Nog even gemaild met HCN:
Dank voor uw email en betrokkenheid. Uiteraard kijken wij ook naar reviews. Elke negatieve review is er een te veel. Helaas. Echter….kennen wij de exploitatie zelf ook. Een exploitatie met 20 couverts die dergelijke aantallen negatieve reviews heeft beoordelen wij anders dan een exploitatie met deze omvang. Het is in deze verhoudingsgewijs. 2 tegenvallende reviews op een gastenaantal van zeg 2.000 (slechts een voorbeeld) kan visueel veel lijken. Procentueel zou een exploitatie met 2 negatieve reviews en 20 couverts aanzienlijk slechter scoren. In dit specifieke segment is het waarmaken van ieders eigen specifieke wensen en verwachtingen altijd lastig.
Wij kijken ook naar bedrijfseconomische prestaties en track record. Cijfers geven een goed beeld van de kwaliteit van de exploitatie in de breedste zin van het woord. Investeringstechnisch bezien hoeft het ook niet te betekenen dat een onderneming met uitsluitend positieve reviews een goede investering betreft….
Nogmaals dank voor uw betrokkenheid. Dat wordt zeker gewaardeerd.
Je herkent ze makkelijk door de zware Van Nelle rokende, bierglas-naar-buiten-meenemende, getattoëeerde mensen. Vol zitten ze wel.
Dank voor uw email en betrokkenheid. Uiteraard kijken wij ook naar reviews. Elke negatieve review is er een te veel. Helaas. Echter….kennen wij de exploitatie zelf ook. Een exploitatie met 20 couverts die dergelijke aantallen negatieve reviews heeft beoordelen wij anders dan een exploitatie met deze omvang. Het is in deze verhoudingsgewijs. 2 tegenvallende reviews op een gastenaantal van zeg 2.000 (slechts een voorbeeld) kan visueel veel lijken. Procentueel zou een exploitatie met 2 negatieve reviews en 20 couverts aanzienlijk slechter scoren. In dit specifieke segment is het waarmaken van ieders eigen specifieke wensen en verwachtingen altijd lastig.
Wij kijken ook naar bedrijfseconomische prestaties en track record. Cijfers geven een goed beeld van de kwaliteit van de exploitatie in de breedste zin van het woord. Investeringstechnisch bezien hoeft het ook niet te betekenen dat een onderneming met uitsluitend positieve reviews een goede investering betreft….
ik mis ook de EBI informatie. Jaarrekeningen en P&L's van afgelopen jaar. Als ik naar de jaarrekening 2022 kijk, dan zie ik een negatief eigen vermogen van een half miljoen. Gebrek aan informatie, behoorlijk negatief eigen vermogen en slechte reviews is voor mij een reden om mijn vaste investering niet te bevestigen.
Precies dezelfde reactie ontvangen, dus die staat al standaard klaar blijkbaar.
[..] Ik laat deze lopen. Ben ook geen fan van all you can eat en in combinatie met de wisselende reviews laat ik hem voor een ander.
Ieder maakt zijn of haar eigen overwegingen om wel of niet te investeren. Ik zit in deel 2 van de eerdere financiering en ze hebben altijd netjes betaald, nu al iets meer dan de helft afgelost. En t.o.v. de eerdere leningen is de zekerheid beter, nu ook een 2e hypotheek, ook al is die niet geheel dekkend. Ik durf hem wel aan.
U heeft geïnvesteerd in de investeringskans van De heer K. Blaauw 2. 26 augustus jl. is de crowdfunding van De heer K. Blaauw 2 live gegaan. Dit heeft nog niet geleid tot een volledige funding van het streefbedrag. We zijn daarop in overleg gegaan met de klant. De klant wil graag dat de crowdfunding succesvol kan worden afgesloten en daarom kunnen we de volgende wijzigingen aankondigen:
De rente wordt verhoogd van 7,5% naar 8,0%; De looptijd wordt verkort van 60 maanden naar 48 maanden. De slottermijn blijft ¤ 650.000,-, waardoor de maandelijkse aflossing iets toeneemt.
[..] Precies dezelfde reactie ontvangen, dus die staat al standaard klaar blijkbaar.
En er staat veel logica in. Als je dagelijks grote aantallen gasten ontvangt zullen er altijd wel wat klagers zijn. Sowieso zijn er ook mensen die nóóit tevreden zijn.
De financiering wordt verstrekt voor de herfinanciering en afbouw van een voormalige schuur naar een vrijstaande woning van 344 m2, inclusief een stuk grond van ruim 11.000 m2 in Winterswijk. De vergunning is reeds afgegeven. De verbouwing is in een gevorderd stadium waarbij de verwachte oplevering over circa 4 maanden is. Exit zal plaatsvinden middels verkoop van de woning.
[..] Reactie van GVE op gemiste niet-wallet betalingen: "Vanwege een technische storing in onze applicatie is het mogelijk dat de laatste verzamelbetalingen van niet-wallet projecten niet zijn overgemaakt. We zijn druk bezig om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen. Zodra de storing is verholpen, laten we u dit meteen weten. Bedankt voor uw geduld en begrip.".
Vandaag een nabetaling aangekondigt van 1 gemist project. maar nog niet van alle gemiste betalingen van 6-aug...
Want als ik inlog krijg ik nog steeds deze melding te zien bij de updates en geen update dat het is opgelost...
[..] Dus te laat. Kan niet altijd aan de knoppen zitten. Daarom zijn linkjes belangrijk , zeker bij dit soort kleine projectjes.
Ja, dit was 1 minuut.
Op woensdag 28 augustus 2024 17:02 schreef nostra het volgende: U heeft geïnvesteerd in de investeringskans van De heer K. Blaauw 2. 26 augustus jl. is de crowdfunding van De heer K. Blaauw 2 live gegaan. Dit heeft nog niet geleid tot een volledige funding van het streefbedrag. We zijn daarop in overleg gegaan met de klant. De klant wil graag dat de crowdfunding succesvol kan worden afgesloten en daarom kunnen we de volgende wijzigingen aankondigen:
De rente wordt verhoogd van 7,5% naar 8,0%; De looptijd wordt verkort van 60 maanden naar 48 maanden. De slottermijn blijft ¤ 650.000,-, waardoor de maandelijkse aflossing iets toeneemt.
Het heeft nog niet het gewenste sprinteffect opgeleverd/
[..] Het heeft nog niet het gewenste sprinteffect opgeleverd/
Dat is vaak zo.
Als het momentum eenmaal verloren is omdat een project met te slechte voorwaarden is gepresenteerd (vaak een te lage rente) is het altijd moeilijk om de boel weer vlot te trekken.
GvE heeft hier ook zo’n handje van.
Nou ja, uiteindelijk zal hij in dit geval wel volkomen.
Als het momentum eenmaal verloren is omdat een project met te slechte voorwaarden is gepresenteerd (vaak een te lage rente) is het altijd moeilijk om de boel weer vlot te trekken.
PR8 bij Collin moeten ze ook iets mee...
En hier zal een half procent niet helpen verwacht ik.
Samenvattend vind ik het ik het maar matig.
Afloscapaciteit: Ruim voldoende Solvabiliteit: Matig Zekerheden: Goed Overall: Ruim voldoende
[..] Ik heb het ook even aan GVE laten weten. Geven aan dat er geen betalingsachterstand is, maar wel even verder te gaan kijken. Lijkt dus dat ze er nog niks mee hebben gedaan. Er staat nog een groot deel van de lening open, dus ik zou toch wat actie verwachten van GVE om eventuele risico's te beperken. Dit kan aan mij liggen.
Denk dat ze het niet wisten, de failliete BV's zijn geen leningnemer , de termijnen zijn tot op heden keurig voldaan. door de hld's maar eea kan natuurlijk wel problemen gaan opleveren daar de failliete BV's geen huur meer betalen aan de hld's van Harold A. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat de huur ook formeel is opgezegd. . Dus kun je op termijn ¤ gedoe verwachten. denk dat het wise is van GVE dat ze Harold A contacteren om evt gezamenlijk een PvA te bepalen. Altijd beter dan gedoe straks.
Curanda huurt (deels) samen met haar zustervennootschap Fontexx Cranes and Access B.V. de kantoorruimte en andere bedrijfsruimte, gelegen te Bergeijk, aan de Industrieweg nr. 20 van Treehill B.V. Inmiddels heeft Treehill B.V. de huur van deze gebouwen en het door Fontexx Machinery B.V. van Treehill B.V. gehuurde buitenterrein opgezegd tegen 25 september 2024 althans tegen 30 september 2024. In deze gebouwen en op het buitenterrein staan nog diverse (onderdelen van) torenkranen en aanverwante machines. 18-07-2024 1
[ Bericht 10% gewijzigd door peterc op 29-08-2024 12:23:46 ]
De financiering wordt verstrekt voor de herfinanciering en afbouw van een voormalige schuur naar een vrijstaande woning van 344 m2, inclusief een stuk grond van ruim 11.000 m2 in Winterswijk. De vergunning is reeds afgegeven. De verbouwing is in een gevorderd stadium waarbij de verwachte oplevering over circa 4 maanden is. Exit zal plaatsvinden middels verkoop van de woning.
Op donderdag 29 augustus 2024 12:18 schreef peterc het volgende: denk dat het wise is van GVE dat ze Harold A contacteren om evt gezamenlijk een PvA te bepalen. Altijd beter dan gedoe straks.
Pro-actief handeling is niet echt het beeld dat ik bij gve heb, maar dat zou wel het beste zijn om voor alle betrokkenen de (kans op) schade te beperken.
[..] Pro-actief handeling is niet echt het beeld dat ik bij gve heb, maar dat zou wel het beste zijn om voor alle betrokkenen de (kans op) schade te beperken.
Nou ik heb vandaag maar weer eens het bewijs inderdaad. Project 21063 heeft een borg voor het volledige bedrag en volledige looptijd. Project is in 2022 failliet gegaan en daarop heb ik in maart jl. maar eens gevraagd waarom de borg niet aangesproken is...geen reactie...29 juli weer eens een reminder gestuurd...vandaag weer een maand verder eindelijk reactie:
quote:
Het dossier ligt bij onze gerechtsdeurwaarder Flanderijn, ik ga uw vraag doorzetten of de borg al aangesproken is , en indien dit niet het geval is waarom deze nog niet ingezet is.
Als ik een antwoord krijg informeer ik u direct.
Samengevat, ze hebben bij GVE geen idee hoe en wat Flanderijn allemaal doet en je moet er zelf meerdere malen om zeuren om ze daarmee aan de gang te krijgen.
[..] Nou ik heb vandaag maar weer eens het bewijs inderdaad. Project 21063 heeft een borg voor het volledige bedrag en volledige looptijd. Project is in 2022 failliet gegaan en daarop heb ik in maart jl. maar eens gevraagd waarom de borg niet aangesproken is...geen reactie...29 juli weer eens een reminder gestuurd...vandaag weer een maand verder eindelijk reactie: [..] Samengevat, ze hebben bij GVE geen idee hoe en wat Flanderijn allemaal doet en je moet er zelf meerdere malen om zeuren om ze daarmee aan de gang te krijgen.
Hebben we niets eens gezien dat verhaal op een borg na verloop van tijd kan verlopen. Dat je daar juist op tijd bij moet zijn?
Voor flanderijn heeft het wellicht meerwaarde om achter de oorspronkelijke ondernemer aan te gaan obv uurtje-factuurtje?
[..] En hier zal een half procent niet helpen verwacht ik.
Samenvattend vind ik het ik het maar matig.
Afloscapaciteit: Ruim voldoende Solvabiliteit: Matig Zekerheden: Goed Overall: Ruim voldoende
Rente verhoogd van 7% naar 8%.
Wijziging leningaanvraag d.d. 29-08-2024
Beste investeerder, 27 augustus jl. is de crowdfunding van PR8! Business Improvement B.V. live gegaan. Dit heeft nog niet geleid tot een volledige funding van het streefbedrag. We zijn daarop in overleg gegaan met de klant. De klant wil graag dat de crowdfunding succesvol kan worden afgesloten en daarom kunnen we de volgende wijzigingen aankondigen:
De rente wordt verhoogd van 7,0% naar 8,0%; De looptijd wordt verkort van 60 maanden naar 48 maanden; De slottermijn wordt verhoogd van ¤ 200.000,- naar ¤ 225.000,-; Deze wijziging zal ook op uw reeds verrichte investering van toepassing zijn.
[..] Hebben we niets eens gezien dat verhaal op een borg na verloop van tijd kan verlopen. Dat je daar juist op tijd bij moet zijn?
Voor flanderijn heeft het wellicht meerwaarde om achter de oorspronkelijke ondernemer aan te gaan obv uurtje-factuurtje?
GVE en Flanderijn op tijd actief is een illusie dat heeft de praktijk helaas te vaak bewezen en men behandelt de investeerder (haar klant) onbeschoft en onbekwaam met als gevolg dat men weinig leningen krijgt die snel vol raken. Steeds meer investeerders haken daar af volgens mij.
Die borg was voor mij mede een reden om mee te doen, want met een borg voor het volledige bedrag was de kans dat het geld niet terug kwam nihil. Nu is er al een tijd een betalingsregeling en is het maar de vraag hoe lang het duurt.
Een borg is leuk, maar blijkbaar soms ook best lastig hoe te moeten handelen als je geen deskundige bent. Ik meen dat ccf al eens met een borg te maken heeft gehad die ze te snel aanspraken terwijl er eerst andere routes bewandeld moesten worden, bij de rechter verloren ze toen de zaak. Maar ik deel de mening dat ze er in elk geval iets over hadden moeten kunnen aangeven, al was het maar dat het nog geen tjd was (met reden) om de borg al aan te kunnen spreken. Gevonden denk ik:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vandaag de laatste termijn ontvangen van City Centre Hotel Amsterdam. Dit is voor mij het 25e project dat bij HCN succesvol is afgelost sinds ik hier mijn eerste investering deed in december 2016. Op naar de volgende 25.
Bij Collin haalde ik eerder deze week de 25 succesvol afgeloste leningen toen "Het Viscentrum" Peter de Graaf en Zoon vervroegd werd afgelost.
Op vrijdag 30 augustus 2024 13:44 schreef Soulfreak het volgende: Vandaag de laatste termijn ontvangen van City Centre Hotel Amsterdam. Dit is voor mij het 25e project dat bij HCN succesvol is afgelost sinds ik hier mijn eerste investering deed in december 2016. Op naar de volgende 25.
Bij Collin haalde ik eerder deze week de 25 succesvol afgeloste leningen toen "Het Viscentrum" Peter de Graaf en Zoon vervroegd werd afgelost.
Ondanks het negatieve E.V. wil ik deze wel weer meenemen. In de eerste lening zit ik ook en die is altijd netjes voldaan. Helaas (nog?) geen linkje ontvangen dus als iemand er een beschikbaar heeft dan hou ik mij aanbevolen
zelf geen investeerder maar ken er wel velen. op dit moment is er geen enkele communicate tussen CrowdAboutNow and Bronckhorster, zijn beide heren compleet stilgevalen na het binnenhalen van de centen, het hotel wat open had moeten gaan is nog altijd niet open en de eerste terugbetaling van rente in 2024 is uitgesteld door de heren, achter de rug om van CAN, tot september. CAN adviseerd om je invetering terug te vragen.
dan mijn vraag, hoe makkelijk is het om weg te lopen met geld van je investeerders bij dit soort projecten? een van de heren heeft al een nieuwe functie gevonden, is voor zichzelf begonnen, en het geld hangt in een losse BV..
en dank u meneer Dood, dat u af en toe wat neemt. Ik weet nu wat verdriet is, en onze tijd is maar geleend.
Op vrijdag 30 augustus 2024 14:52 schreef Horsemen het volgende: Een nieuwe herfinancieringslening via Collin met een 1e hypotheek op een bedrijfsgebouw:
Ondanks het negatieve E.V. wil ik deze wel weer meenemen. In de eerste lening zit ik ook en die is altijd netjes voldaan. Helaas (nog?) geen linkje ontvangen dus als iemand er een beschikbaar heeft dan hou ik mij aanbevolen
Ik zou toch denken dat degene die in de eerste lening zitten wel het linkje krijgen voor de nieuwe lening. Zelf vind ik 7% icm Direct lening eigenlijk niet aantrekkelijk genoeg, maar met de 1e hypotheek, lage LTV en de verklaring voor het negatief eigen vermogen denk ik erg weinig risico. Leningbedrag is ook stuk lager dan de eerste lening en geen slottermijn.
zelf geen investeerder maar ken er wel velen. op dit moment is er geen enkele communicate tussen CrowdAboutNow and Bronckhorster, zijn beide heren compleet stilgevalen na het binnenhalen van de centen, het hotel wat open had moeten gaan is nog altijd niet open en de eerste terugbetaling van rente in 2024 is uitgesteld door de heren, achter de rug om van CAN, tot september. CAN adviseerd om je invetering terug te vragen.
dan mijn vraag, hoe makkelijk is het om weg te lopen met geld van je investeerders bij dit soort projecten? een van de heren heeft al een nieuwe functie gevonden, is voor zichzelf begonnen, en het geld hangt in een losse BV..
Crowdaboutnow is een platform waar hier niet veel mensen in zullen investeren. Wij bespreken eigenlijk vooral de crowdfinance projecten.
CAN is vooral voor investeerders die graag onderdeel zijn van lokale, sociale en missiegedreven ondernemingen maar voor zover ik weet laten ze een project nadat er een overeenkomst gemaakt is tussen investeerders en ondernemers al vrij snel uit hun handen vallen. Voor zover ik weet moet je als investeerder zelf achter de ondernemer aan als er problemen zijn.
Als er hier op het forum mensen zijn die er wat meer inhoudelijk over kunnen zeggen dan graag maar mijn kennis van CAN komt niet verder dan dit.
Zoals Horsman al aangeeft is CAN niet een crowdfunding zoals deze hier besproken wordt. Itt de hier besproken platformen is CAN alleen een tussenpersoon tussen de ondernemer en de investeerder. Deze twee partijen moeten ook de communicatie zelf verzorgen. Wanneer een ondernemer zijn afspraken niet nakomt dan moet de investeerder zelf contact opnemen met de ondernemer, CAN speelt hier dus geen enkele rol in. Op de site van CAN staat dit ook bij de veel gestelde vragen.
Waarom investeren investeerders toch via( ik zeg bewust via en niet bij) CAN, dat ligt meer omdat er een sympathie voor de ondernemer, het bedrijf, regio.
Ik heb om die reden wel eens wat geïnvesteerd en het contact liep na/ bij het afsluiten ook altijd direct met de ondernemer inclusief bv voorstellen om een deel kwijt te schelden.
Concreet antwoord op jouw vraag, ja de heren kunnen gemakkelijk weglopen en jij als investeerder moet er zelf achteraan bv door zelf( dus niet via/door CAN) een deurwaarder in het zetten.
Project 019490 Aankoop bedrijfspand is volledig afgelost inclusief rentebetaling. Hiermee heeft u het volledige rendement op dit project behaald! De laatste termijn van het project zal op 3 september aan u worden voldaan.
[..] Zoals Horsman al aangeeft is CAN niet een crowdfunding zoals deze hier besproken wordt. Itt de hier besproken platformen is CAN alleen een tussenpersoon tussen de ondernemer en de investeerder. Deze twee partijen moeten ook de communicatie zelf verzorgen. Wanneer een ondernemer zijn afspraken niet nakomt dan moet de investeerder zelf contact opnemen met de ondernemer, CAN speelt hier dus geen enkele rol in. Op de site van CAN staat dit ook bij de veel gestelde vragen.
Waarom investeren investeerders toch via( ik zeg bewust via en niet bij) CAN, dat ligt meer omdat er een sympathie voor de ondernemer, het bedrijf, regio.
Ik heb om die reden wel eens wat geïnvesteerd en het contact liep na/ bij het afsluiten ook altijd direct met de ondernemer inclusief bv voorstellen om een deel kwijt te schelden.
Concreet antwoord op jouw vraag, ja de heren kunnen gemakkelijk weglopen en jij als investeerder moet er zelf achteraan bv door zelf( dus niet via/door CAN) een deurwaarder in het zetten.
Het maximale dat CAN in dit soort gevallen doet is de betreffende investeerders (desgewenst) met elkaar in contact brengen, zodat zij eventueel gezamenlijk een incassobureau in kunnen schakelen.
[..] Het heeft nog niet het gewenste sprinteffect opgeleverd/
Na twee dagen op een project van 680k je voorwaarden al wijzigen voelt ook wel een beetje alsof het eigenlijk al in de startblokken stond, maar dat ze even aftastten of de markt zo gek was om het tegen onzakelijke voorwaarden ook te laten lukken.
[..] Na twee dagen op een project van 680k je voorwaarden al wijzigen voelt ook wel een beetje alsof het eigenlijk al in de startblokken stond, maar dat ze even aftastten of de markt zo gek was om het tegen onzakelijke voorwaarden ook te laten lukken.
Niet volkomen gebeurd bij CCF niet vaak, maar hebben we wel vaker gezien. Na 2 dagen niet vol = ongewoon = verhoging rente
Lijkt ook de grootste kans om project wel te doen lukken. Heb je rond 11uur nog wel momentum van investeerders die mogelijk niet dagelijks kijken.
Op vrijdag 30 augustus 2024 16:30 schreef Horsemen het volgende: Nieuw Collin project met een 1e hypotheek op bouwgrond en 2x een 2e hypotheek op een woonhuis:
Wat gegoochel met bedragen incl. Heen en weer storten van bedragen. Zekerheden vanuit woonhuizen lijken prima in orde. Aflossing 75k per woonhuis. Kan je net zo goed een 2e hypotheek afsluiten van 75k ipv 305k.
Leenbedrag 305k minus zekerheid van woonhuizen 150k = 155k. Uitboeking 215k. Risicobedrag lening 60k.
Na verkoop perceel 89k of terugbetaling BTW 50k is risico nihil?
[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 31-08-2024 08:11:11 ]
Ik neem aan dat die 75k alleen van toepassing is bij een "reguliere" verkoop van een van de woningen terwijl het project loopt. Als het tot uitwinning van zekerheden zou komen is dat niet van toepassing en is er gewoon een hypothecaire vordering van 305k. Denk ik.
[..] Wat gegoochel met bedragen incl. Heen en weer storten van bedragen. Zekerheden vanuit woonhuizen lijken prima in orde. Aflossing 75k per woonhuis. Kan je net zo goed een 2e hypotheek afsluiten van 75k ipv 305k.
Leenbedrag 305k minus zekerheid van woonhuizen 150k = 155k. Uitboeking 215k. Risicobedrag lening 60k.
Na verkoop perceel 89k of terugbetaling BTW 50k is risico nihil?
Het project lijkt solide maar inderdaad een gegoochel met bedragen.
Er staat ook dit, wat ik niet kan matchen met de uitboeking:
quote:
Van het totale leenbedrag wordt er ¤ 170.000,- in depot gehouden als bouwdepot ten behoeve van de (af)bouw van het onroerend goed.
[..] Het project lijkt solide maar inderdaad een gegoochel met bedragen.
Er staat ook dit, wat ik niet kan matchen met de uitboeking: [..]
Wat betreft inhouding. Helft van het perceel wordt verkocht voor 89k
Eerst wordt 215k uitgeboekt dus 90k ingehouden. Na verkoop perceel zou deze terugbetaald moeten worden en wordt dan aangehouden als bouwdepot (zou dan depot zijn v 179k). Rare constructie en raar verwoord maar dat is volgens mij de situatie.
Ook vreemd verwoord qua hypotheek op de woonhuizen maar ik lees het inderdaad als 75k aflossing bij tussentijdse verkoop maar volledige hypothecaire dekking bij default
Ik haal er ook wel wat positieve puntjes uit. Het proces ligt sowieso niet stil en door de curator een paar procenten te gunnen hebben we kans dat het o/g wat méér gaat opleveren dan bij veiling. Lijkt me naar hem toe redelijk, de man (of vrouw) moet ook ergens van betaald worden. Ik had het al afgeboekt voor het volle bedrag, ik zie wel wat er komt.
[..] Ik neem aan dat die 75k alleen van toepassing is bij een "reguliere" verkoop van een van de woningen terwijl het project loopt. Als het tot uitwinning van zekerheden zou komen is dat niet van toepassing en is er gewoon een hypothecaire vordering van 305k. Denk ik.
Dat lijkt mij ook en in theorie zouden ze in geval van beroerde ontwikkelingen, de woonhuizen snel en tijdig kunnen verkopen om de schade te beperken?
Anyway we hebben ook nog het pandrecht op het depot waarbij bij iedere uitboeking uit het depot in theorie de waarde van het onderpand ook gaat toenemen door voortgang van de bouw dus het risico lijkt me dan nog puur theoretisch.
[..] Ik neem aan dat die 75k alleen van toepassing is bij een "reguliere" verkoop van een van de woningen terwijl het project loopt. Als het tot uitwinning van zekerheden zou komen is dat niet van toepassing en is er gewoon een hypothecaire vordering van 305k. Denk ik.
Zou je inderdaad kunnen denken, maar dat staat er dus niet. Ik verwacht dat het lastig wordt om bij (enigszins vrijwillige) verkoop van woning meer dan 75k te claimen, als ccf de verkoop ter hand neemt (of na opeisen van lening?) het wel eens anders zou kunnen zijn en het gehele bedrag in beeld kan komen, maar het blijft wel een wat grijs gebied.
Of het in de praktijk ook zover gaat komen zal ieder voor zichzelf moeten afwegen, er is ook nog een deppot en in balans daarmee een (deel)afgebouwd onderpand, maar dat kan wel wat extra "gedoe" en vertraging geven als het mis zou gaan en daar zitten velen vaak niet op te wachten gezien de reacties op "reguliere" verlengingen van leningen.
Het is natuurlijk wel zo, dat alle vennoten van een vof hoofdelijk aansprakelijk zijn voor schulden van de vennootschap. Dus linksom of rechtsom zijn ze toch wel de sjaak als er iets mis gaat bij de bouw. Hoofdelijke aansprakelijkheid heeft hier de betekenis dat ze allebei voor het volle leenbedrag kunnen worden aangesproken, indien de ander tekort schiet.
Ik durf deze toch wel wat hoger in te schrijven dan basis.
Ik zou m ook wel willen meepakken mits die 2 2de hypotheken duidelijk zijn. Er wordt 305k ingeschreven maar bij verkoop wordt er 75k vergoedingsvrij afgelost (en de rest wel met boeterente?) of blijf je na verkoop van die 2 woningen over met het “risico”, zijnde het perceel..
Heb beide panden net bekeken op Google maps, die uit Deventer is echt een pareltje, die in Schalkhaar is een blok van 4 huizen, ziet er ook netjes uit.
Deze durf ik voor mijn basisbedrag wel mee te nemen.
Op zaterdag 31 augustus 2024 14:36 schreef impact9 het volgende: Ik zou m ook wel willen meepakken mits die 2 2de hypotheken duidelijk zijn. Er wordt 305k ingeschreven maar bij verkoop wordt er 75k vergoedingsvrij afgelost (en de rest wel met boeterente?) of blijf je na verkoop van die 2 woningen over met het “risico”, zijnde het perceel..
Al hadden de panden beiden een 2e hypotheek van 150k ipv 305k. Dat was al duidelijker geweest. Op zich wel aardig project waarbij het risico er wel uit is bij terugbetaling 1/2 perceel of BTW.
Op woensdag 28 augustus 2024 17:02 schreef nostra het volgende: U heeft geïnvesteerd in de investeringskans van De heer K. Blaauw 2. 26 augustus jl. is de crowdfunding van De heer K. Blaauw 2 live gegaan. Dit heeft nog niet geleid tot een volledige funding van het streefbedrag. We zijn daarop in overleg gegaan met de klant. De klant wil graag dat de crowdfunding succesvol kan worden afgesloten en daarom kunnen we de volgende wijzigingen aankondigen:
Het grootste risico lijkt mij dat die huurder die per 1 sept zijn intrek zou nemen, afhaakt of kopje onder gaat. Dan zit hij met een financiering waaraan hij zich blauw betaalt, totdat hij vervanging vindt.
Recent heeft hij ook al een financiering afgesloten via CCF.
[..] Al hadden de panden beiden een 2e hypotheek van 150k ipv 305k. Dat was al duidelijker geweest. Op zich wel aardig project waarbij het risico er wel uit is bij terugbetaling 1/2 perceel of BTW.
Het lijkt er op dat in de pitch nog een verkeerd kadastraal nummer staat, ze hebben het over Raalte F 6281, maar dat kent het kadaster niet, wel Raalte F 6327 wat precies 1510m2 is en zover ik kan zien als enige op datzelfde bedrijfsterrein, ik verwacht dat het dat perceel zal zijn.
Ondanks (of dankzij? ;-)) alle opmerkingen neem ik deze mee, het gaat naar mijn idee wel goedkomen en die huizen zullen ze niet zo snel willen opgeven, ondanks het heen en weer schuiven van bedragen komt het wel uitlegbaar over.
[..] Het lijkt er op dat in de pitch nog een verkeerd kadastraal nummer staat, ze hebben het over Raalte F 6281, maar dat kent het kadaster niet, wel Raalte F 6327 wat precies 1510m2 is en zover ik kan zien als enige op datzelfde bedrijfsterrein, ik verwacht dat het dat perceel zal zijn.
Scherp. Ik denk ook dat het dit perceel is. Het lijkt me ook niet mogelijk dat het andere nummer het perceelnummer na splitsing gaat worden. Dat zal nog niet bekend zijn in deze fase lijkt me.
[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 31-08-2024 18:53:47 ]
Op zaterdag 31 augustus 2024 11:21 schreef obligataire het volgende: Het is natuurlijk wel zo, dat alle vennoten van een vof hoofdelijk aansprakelijk zijn voor schulden van de vennootschap. Dus linksom of rechtsom zijn ze toch wel de sjaak als er iets mis gaat bij de bouw. Hoofdelijke aansprakelijkheid heeft hier de betekenis dat ze allebei voor het volle leenbedrag kunnen worden aangesproken, indien de ander tekort schiet.
Ik doe basis mee. Uit 2021 herinner ik mij nog het project van (huidige vennoot) Van Gurp Bouw Deventer. Die pitch was toen ook niet om direct razend enthousiast van te worden. Collin gaf het een 'verhoogd risico'. Maar na 9 van de 24 maanden werd alles al netjes terugbetaald. Ik ga ervan uit dat het nu ook weer goedkomt.
En inmiddels zitten we alweer in september.... Voor sommige crowdfunders is dit een reden om langzamerhand de handrem wat aan te gaan trekken (i.v.m. VRH / 1 januari). Persoonlijk hanteer ik die strategie niet.
Ik ben benieuwd wat de komende CRE week ons gaat brengen.
• Voor project Antwerpen is ons de aflossing toegezegd. • Voor Saksen en Mesekenhagen gaat de laatste week in van de door notaris afgekondigde '6 weken betaaltermijn'.
Eerlijk gezegd verwacht ik er deze week nog niet al te veel van, maar het zal wel goedkomen.
Op zondag 1 september 2024 10:35 schreef InVestEerder het volgende: En inmiddels zitten we alweer in september.... Voor sommige crowdfunders is dit een reden om langzamerhand de handrem wat aan te gaan trekken (i.v.m. VRH / 1 januari).
Ik denk dat dit nu niet meer speelt vanwege de werkelijke rendements-systematiek
Ik ben vooral benieuwd of bij Collin de lening van Van Dijk en Weijs wordt afgelost. Volgens de laatste update zou dat eind augustus of begin september gebeuren.
[..] Ik ben vooral benieuwd of bij Collin de lening van Van Dijk en Weijs wordt afgelost. Volgens de laatste update zou dat eind augustus of begin september gebeuren.
[..] Ik denk dat dit nu niet meer speelt vanwege de werkelijke rendements-systematiek
Die is er nog lang niet. Wat ze in de tussentijd gaan doen is een raadsel.
[..] Mijn verwachtingen zijn laag, maar ik laat me graag verrassen.
Die van mij zijn iets optimistischer, want ik las op 19-8 het volgende: Voorts hebben de vereffenaar namens de erven Van Di***jk en de heer W+ei+js ons medegedeeld dat de beide leningen worden afgelost eind augustus of begin september 2024. Ondertussen hebben we hiertoe ook een royementsverzoek van de notaris ontvangen.
[..] Die is er nog lang niet. Wat ze in de tussentijd gaan doen is een raadsel.
Die is er wel want dat heeft de Hoge Raad beslist en wel met terugwerkende kracht (ik weet niet exact tot wanneer maar i i g t/m 2021). Hoe het er precies uit gaat zien is inderdaad onduidelijk en gaat ook nog even duren maar het principe staat vast
[..] Die is er wel want dat heeft de Hoge Raad beslist en wel met terugwerkende kracht (ik weet niet exact tot wanneer maar i i g t/m 2021). Hoe het er precies uit gaat zien is inderdaad onduidelijk en gaat ook nog even duren maar het principe staat vast
Het principe staat inderdaad vast, maar is onuitvoerbaar voor de fiscus. Dus ik ben heel erg benieuwd naar hoe ze dat af gaan handelen. Pluspunt daaraan is (denk/hoop ik) dat mijn aangifte 2023 voorlopig niet definitief gemaakt wordt en dus ook niet tot verdere vragen gaat leiden (er zitten wat bijzonderheden in die op een gecrashte laptop waren uitgewerkt en net dat bestand stond niet gelinkt naar de cloud).
[..] Het principe staat inderdaad vast, maar is onuitvoerbaar voor de fiscus. Dus ik ben heel erg benieuwd naar hoe ze dat af gaan handelen. Pluspunt daaraan is (denk/hoop ik) dat mijn aangifte 2023 voorlopig niet definitief gemaakt wordt en dus ook niet tot verdere vragen gaat leiden (er zitten wat bijzonderheden in die op een gecrashte laptop waren uitgewerkt en net dat bestand stond niet gelinkt naar de cloud).
Ik denk dat het met de uitvoerbaarheid wel meevalt. Er waren al stukken over de voornemens vanaf 2027, kern is vergelijken totale vermogen op 1-1 met 31-12, gecorrigeerd voor onttrekkingen en bijstortingen. Daarom maakt het ook niet meer uit of het spaargeld betreft of investeringen of een combinatie daarvan.
Met een 5de hypotheek. Met deze financiering wordt er een deel achterstand bij de Rabobank ingelopen en een deel toekomstige aflossing naar voren gehaald.
Met een 5de hypotheek. Met deze financiering wordt er een deel achterstand bij de Rabobank ingelopen en een deel toekomstige aflossing naar voren gehaald.
Ik proef hier dat de Rabobank eist dat er afgelost wordt.
Zie dit als een noodkreet.
Een 5e hypotheek!! Als er wat gebeurt als laatste in de rij. Da's niets voor mij.
[..] Ik proef hier dat de Rabobank eist dat er afgelost wordt.
Zie dit als een noodkreet.
Een 5e hypotheek!! Als er wat gebeurt als laatste in de rij. Da's niets voor mij.
Waarvan de eerste 3 bij Rabo en de 4e bij Collin.
Wat je hier mist, ook in zijn algemeenheid, is een item 'liquiditeitspositie'. Ze hebben het wel over de afloscapaciteit maar dat is meer lange termijn en onder voorbehoud van nogal wat ingeschatte zaken. Solvabiliteit is mooi maar zelfs een bedrijf met top solvabiliteit kan onderuit gaan als ze hun rekeningen niet kunnen betalen.
[..] Ik snap echt niet hoe colling komt aan Minimaal risico Ruim voldoende. Inderdaad wat je aangeeft een 5de hypotheek! En dan ook maar 8%
Collin is de laatste tijd wel vaker iets te rooskleurig in de Pitch is mijn mening. Is dit geval zullen ze uitgaan van de marktwaarde minus lening dan is er een forse plus. De vraag is natuurlijk of de marktwaarde gehaald gaat worden bij een gedwongen verkoop, ik denk het niet. Mijn inzien schatten ze dit veel te rooskleurig in. Datzelfde vind ik met de Cashflow, mooie plannen maar het moet eerst allemaal nog maar gaan lopen.
[..] Collin is de laatste tijd wel vaker iets te rooskleurig in de Pitch is mijn mening. Is dit geval zullen ze uitgaan van de marktwaarde minus lening dan is er een forse plus. De vraag is natuurlijk of de marktwaarde gehaald gaat worden bij een gedwongen verkoop, ik denk het niet
Wie betaalt dit voor een slecht renderend bedrijf. Als er met deze financiering al niets verdiend wordt, dan geldt dat al helemaal voor een koper die 2,3 mio moet neertellen voor dezelfde toko.
Op zich goed dat ze allerlei intiatieven ontwikkelen om de rentabiliteit omhoog te krijgen, dat zou best succesvol kunnen zijn, maar het is afwachten. Daarbij moeten er geen peren verloren gaan met vroege/late vorst of ziektes e.d., want dan is het helemaal einde oefening.
RT Afbouw is een leuke, maar zonder linkje redelijk kansloos.
625k, 60m, 9%, 6maanden aflossingsvrij, dan lineair afgelost:
SPOILER
Zekerheden zijn niet zo goed, al is hij voor de helft gedekt door Marquardt Nederland wat wel wat waarde heeft.
Wel zit in ik Marquardt Alexandrium uit 2022, dat zijn dezelfde franchisenemers en die lossen tot nu in december maximaal extra af, waardoor die lening nu 65% is afgelost. Ik neem aan dat zaken goed gaan.
Wat de pitch weer niet goed vermeld, is dat die zelfde negatieve hypotheekverklaringen ook zijn ingezet voor de eerdere lening. Wel hebben ze hun eerste hypotheken op hun woonhuizen netjes een beetje afgelost afgelopen 2 jaar
[ Bericht 0% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 02-09-2024 13:43:52 ]
[..] Zekerheden zijn niet zo goed, al is hij voor de helft gedekt door Marquardt Nederland wat wel wat waarde heeft.
Wel zit in ik Marquardt Alexandrium uit 2022, dat zijn dezelfde franchisenemers en die lossen tot nu in december maximaal extra af, waardoor die lening nu 65% is afgelost. Ik neem aan dat zaken goed gaan.
Wat de pitch weer niet goed vermeld, is dat die zelfde negatieve hypotheekverklaringen ook zijn ingezet voor de eerdere lening. Wel hebben ze hun eerste hypotheken op hun woonhuizen netjes een beetje afgelost afgelopen 2 jaar
Dat zou dus betekenen dat de deelnemers aan de lening Alexandrium er met deze nieuwe lening ook op achteruit gaan. Wat mij vooral verbaasd is dat er in de keuken branche nog zo uitgebreid kan worden. Inmiddels heb je zoveel zaken waar je een keuken kan kopen. Daarbij denk ik als er zo'n groot concern als de DMG Groep achter zit zou ik denken dat de zekerheden wel wat beter kunnen. Niet mijn project in ieder geval.
[..] Dat zou dus betekenen dat de deelnemers aan de lening Alexandrium er met deze nieuwe lening ook op achteruit gaan. Wat mij vooral verbaasd is dat er in de keuken branche nog zo uitgebreid kan worden. Inmiddels heb je zoveel zaken waar je een keuken kan kopen. Daarbij denk ik als er zo'n groot concern als de DMG Groep achter zit zou ik denken dat de zekerheden wel wat beter kunnen. Niet mijn project in ieder geval.
Daarom is een hypotheekverklaring geen zekerheid. Die kan je niet koppelen aan een lening. Mocht er sprake zijn van wanbetaling kunnen meer partijen een geroep doen op de overwaarde van de woning.
Team van volledig ZZP-ers. Is dat nog een solide basis vandaag de dag, met de aangekondigde handhaving wet dba en aangekondigde nieuwe wet vbar? In mijn eigen bedrijfstak (media), dat ook zeer flink leunt op zzp-ers, is nu redelijke paniek en onzekerheid vanwege die 2 punten.
[..] Daarom is een hypotheekverklaring geen zekerheid. Die kan je niet koppelen aan een lening. Mocht er sprake zijn van wanbetaling kunnen meer partijen een geroep doen op de overwaarde van de woning.
Met een negatieve hypotheekverklaring kan je bij wanbetaling helemaal nergens een beroep op doen, het voorkomt alleen dat er nog anderen wél een beroep kunnen doen. Het maakt dan ook niet zoveel uit dat die al verstrekt is op een andere lening, er komt gewoon geen hypotheek bij.
[..] Dat zou dus betekenen dat de deelnemers aan de lening Alexandrium er met deze nieuwe lening ook op achteruit gaan. Wat mij vooral verbaasd is dat er in de keuken branche nog zo uitgebreid kan worden. Inmiddels heb je zoveel zaken waar je een keuken kan kopen. Daarbij denk ik als er zo'n groot concern als de DMG Groep achter zit zou ik denken dat de zekerheden wel wat beter kunnen. Niet mijn project in ieder geval.
De Mandemakers zijn niet rijk geworden door hun franchisenemers niet het merendeel van het risico te laten lopen.
Ze hebben wel een gun factor vind ik, maar het is volgens mij wel een bedrijf met problemen ja. Ze gaan hun fruitteelt terugbrengen van 1450 ton naar 600 ton om rust te brengen en hiervoor gaan ze hun schuldenlast verhogen van 1.2 naar 1.4 mio. Dus 200k uitgeven om de omzet te verlagen en gaten elders te dichten.
[..] Met een negatieve hypotheekverklaring kan je bij wanbetaling helemaal nergens een beroep op doen, het voorkomt alleen dat er nog anderen wél een beroep kunnen doen. Het maakt dan ook niet zoveel uit dat die al verstrekt is op een andere lening, er komt gewoon geen hypotheek bij.
Plus dat het een morele verklaring is. Als ze hem simpelweg 'vergeten' en de hypotheek tóch ophogen ben je nergens, feitelijk gezien.
SIG betaalt altijd op een doordeweekse dag. Dus de eerste kans voor deze maand was pas vandaag. Ik verwacht dat SIG de bulk van de maandbetalingen vandaag of morgen alsnog zal doorstorten naar onze wallets.
[b]Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Kreeg hem vandaag in de mail en had in de eerste instantie wel interesse, een fruitbedrijf + kleine camping is normaliter niet iets waar je geld op verliest. Maar wat jij ook uit de tekst aanhaalt en ook de verdere uitleg hebben mij doet passen, dit gaat 100% zeker eindigen in een default wat mij betreft. Cashflows niet op orde en al voldoende andere leningen die nog lopen. Nee bedankt.
Meegepakt. Zit nu voor 51% vol.
Afgelopen maand al diverse projecten meegenomen bij GvE, weliswaar voor lagere bedragen dan gewoonlijk bij Collin, maar toch. Het saldo daar loopt aanzienlijk op.
[..] Kreeg hem vandaag in de mail en had in de eerste instantie wel interesse, een fruitbedrijf + kleine camping is normaliter niet iets waar je geld op verliest.
Ik zou niet weten waarom niet. Fruitteelt is kwetsbaar alleen al door vorst en ziekten en een kleine camping gaat ze in dat geval ook niet redden. Kwalificatie: *** met peren
Het fruitbedrijf zit al vol, waarschijnlijk onder invloed van die taxatie. Het is te hopen dat de investeerders niet met de gebakken peren komen te zitten.
Afgelopen maand al diverse projecten meegenomen bij GvE, weliswaar voor lagere bedragen dan gewoonlijk bij Collin, maar toch. Het saldo daar loopt aanzienlijk op.
Misschien ook omdat SIG weinig nieuwe projecten publiceert? (en waar je dan bij de goede projecten binnen een paar minuten bij moet zijn)? Bij mij gaat daardoor wat meer naar GVE.
[..] Ik zou niet weten waarom niet. Fruitteelt is kwetsbaar alleen al door vorst en ziekten en een kleine camping gaat ze in dat geval ook niet redden. Kwalificatie: *** met peren
Het is niet een beetje vorst geweest dat het bedrijf zo slecht draait en volgestopt zit met schulden. Een gezond (haha pun intented) fruitbedrijf kan wel iets hebben.
Op dinsdag 3 september 2024 11:24 schreef obligataire het volgende: Het fruitbedrijf zit al vol, waarschijnlijk onder invloed van die taxatie. Het is te hopen dat de investeerders niet met de gebakken peren komen te zitten.
Tja, die zullen dan door de zure appel heen moeten bijten.
[..] Het is niet een beetje vorst geweest dat het bedrijf zo slecht draait en volgestopt zit met schulden. Een gezond (haha pun intented) fruitbedrijf kan wel iets hebben.
Dat laatste klopt en dat geldt ook voor ieder ander bedrijf, daarom kijk je naar kengetallen als solvabiliteit en liquiditeit, echter deze zijn niet gezond wat financiën aangaat. Ze zitten volgens mij in bijzonder beheer bij de huisbank, die is er ook wel een beetje klaar mee heb ik de indruk.
[..] Misschien ook omdat SIG weinig nieuwe projecten publiceert? (en waar je dan bij de goede projecten binnen een paar minuten bij moet zijn)? Bij mij gaat daardoor wat meer naar GVE.
Volledige vertrouwen in schipper als schipper en ondernemer. Goed onderhouden schip. Schadeherstel is voor hem een nieuwe tak van sport. Daarom laat ik hem lopen.
Ik zat een beetje te rekenen omdat dit project volgens mij ultiem slecht is t.o.v. van de GVE fee structuur. Ik kom op het volgende bij ¤1000 geinvesteerd.
• In het 6e jaar van de lening staat er gemiddeld ¤214,29 open. Hier ontvang je dat jaar ¤17,14 rente over (8%). De fee dat jaar is ¤6,-
• In het 7e jaar van de lening staat er gemiddeld ¤71,43 open. Hier ontvang je dat jaar ¤5,71 rente over (8%). De fee dat jaar is ¤6,-
Niet direct een oordeel. Wel de confirmatie dat het laatste jaar puur verlies is.
[..] Dat laatste klopt en dat geldt ook voor ieder ander bedrijf, daarom kijk je naar kengetallen als solvabiliteit en liquiditeit, echter deze zijn niet gezond wat financiën aangaat. Ze zitten volgens mij in bijzonder beheer bij de huisbank, die is er ook wel een beetje klaar mee heb ik de indruk.
Precies mijn overweging. Zonder al die leningen die al lopen en hypotheken die er al opzitten was het wel interessant geweest.
Hoop dat ons voorgevoel niet uitkomt, zou zuur zijn voor veel mensen.
[..] In geen 84 jaar doe ik mee aan deze. Looptijd veel te lang wat mij betreft, in het algemeen maar ook voor 100k. Rente ook niet al te hoog.
Interessant om te lezen! Zelf vind ik een langere looptijd vaak wel een plus. Ik vind het vooral wel een aardige lening omdat deze tijdens de looptijd volledig wordt afgelost. Mede daardoor vind ik het risico te overzien, en ook de rente wel oké.
[..] Interessant om te lezen! Zelf vind ik een langere looptijd vaak wel een plus. Ik vind het vooral wel een aardige lening omdat deze tijdens de looptijd volledig wordt afgelost. Mede daardoor vind ik het risico te overzien, en ook de rente wel oké.
Ik denk dat het risico wel te overzien is dus dat is geen slechte keuze denk ik om mee te doen. Als je iets zoekt voor de wat langere termijn met aardige zekerheid is dit een betere keus dan de restaurants e.d. die je veel langs ziet komen.
Ik ga tegenwoordig eigenlijk niet langer dan 24 maanden, bij voorkeur korter. Dit omdat ik het al lastig vind om te voorzien wat de economie op korte termijn lijkt te gaan doen, laat staan over 5 jaar of zelfs 7 jaar zoals nu. Veel te grote kans op mislukken wat mij betreft door de lange termijn.
En zoals gezegd het bedrag, een ton is niet zo moeilijk om te sparen als consument. Een bedrijf zou dat nog makkelijker moeten kunnen. Waarmee je een lening als deze toch in max 36 maanden zou moeten kunnen aflossen in mijn ogen.
U heeft geïnvesteerd in de investeringskans van GUBO BouwPer abuis is in de pitch de volgende passage niet vermeld:
Geldnemer heeft de mogelijkheid om éénmaal per kalenderjaar maximaal 10% van het oorspronkelijke leenbedrag af te lossen zonder extra vergoedingsrente. De looptijd zal hierbij gelijk blijven; U heeft de mogelijkheid om uw investering te wijzigen, indien u uw investering behoud zal bovenstaande wijziging ook op uw investering van toepassing zijn.
[..] Ik denk dat het risico wel te overzien is dus dat is geen slechte keuze denk ik om mee te doen. Als je iets zoekt voor de wat langere termijn met aardige zekerheid is dit een betere keus dan de restaurants e.d. die je veel langs ziet komen.
Ik ga tegenwoordig eigenlijk niet langer dan 24 maanden, bij voorkeur korter. Dit omdat ik het al lastig vind om te voorzien wat de economie op korte termijn lijkt te gaan doen, laat staan over 5 jaar of zelfs 7 jaar zoals nu. Veel te grote kans op mislukken wat mij betreft door de lange termijn.
En zoals gezegd het bedrag, een ton is niet zo moeilijk om te sparen als consument. Een bedrijf zou dat nog makkelijker moeten kunnen. Waarmee je een lening als deze toch in max 36 maanden zou moeten kunnen aflossen in mijn ogen.
Die maanden die je noemt - 5 jaar, 7 jaar - ben ik met je eens. Vergeet alleen niet dat er nóg 7 ton gefinancierd wordt he, niet alleen deze 100k.
[..] Die maanden die je noemt - 5 jaar, 7 jaar - ben ik met je eens. Vergeet alleen niet dat er nóg 7 ton gefinancierd wordt he, niet alleen deze 100k.
Die heb ik gemist, heb wel iets gezien over 750k dacht ik.
Comfort Axel wijst op een verlies vanwege stemming
quote:
Wij hebben recent een reactie ontvangen van de curator waarbij hij aangeeft onder voorwaarden akkoord te kunnen gaan met de verkoop. Tezamen met onze advocaat en notaris zijn wij momenteel doende om dit verder uit te werken zodat het juridisch op de juiste wijze geëffectueerd kan worden. Voorzichtigheidshalve willen we u aangeven dat deze trajecten juridisch complex zijn die in samenspraak met de curator moeten worden gevolgd. Hierdoor is het lastig om tijdlijnen hierin te beschrijven. Indien we nadere informatie hebben, zullen we u verder informeren. Zodra alles is uitgewerkt, zullen wij het eindbod ter stemming voorleggen.
[..] Ja had jij het anders verwacht? Gisteren ook zo'n ontzeggende mail gehad over project Geldermalsen.
Dat het maar snel afgewikkeld wordt, ik ben wel klaar met die comfort projecten en met GVE!
Ik ben wel benieuwd of naast verlies nog iets in de stemming zeggen over HA of dat alles in 1x wordt afgerond.
In de pitch is aangegeven dat de ltv van 86,5% voorzichtigheidshalve is weergegeven op basis van de huidige staat van het object. Ik ben benieuwd hoe ver dit boven de 100% uitkomt met de komende stemming.
[ Bericht 6% gewijzigd door KrekelJapie op 03-09-2024 19:06:21 ]
Reuver/Beesel - Camping Petrushoeve in Beesel heeft maandag alle gasten gevraagd om het terrein te verlaten. Omdat de eigenaren al maanden geen exploitatievergunning hebben, moesten ze van de gemeente op last van een boete die kan oplopen tot 50.000 euro de deuren sluiten.
Op dinsdag 3 september 2024 20:08 schreef Rush-2112 het volgende: Onderstaande kwam ik zojuist tegen in De Limburger. Lening is 30 augustus definitief geworden. Dit is dus echt een valse start/
Reuver/Beesel - Camping Petrushoeve in Beesel heeft maandag alle gasten gevraagd om het terrein te verlaten. Omdat de eigenaren al maanden geen exploitatievergunning hebben, moesten ze van de gemeente op last van een boete die kan oplopen tot 50.000 euro de deuren sluiten.
Volledige artikel
SPOILER
Op dinsdag 3 september 2024 13:51 schreef GereDathan het volgende: En zoals gezegd het bedrag, een ton is niet zo moeilijk om te sparen als consument. Een bedrijf zou dat nog makkelijker moeten kunnen. Waarmee je een lening als deze toch in max 36 maanden zou moeten kunnen aflossen in mijn ogen.
Afgezien van wat ik van het project vind, je gaat nu wel erg snel hoor. Veel consumenten en (mkb) ondernemers zouden graag willen dat je gelijk hebt maar er zijn genoeg consumenten die een netto inkomen van 100k/3 = 33k/jaar dus niet halen (2024 is netto modaal 2926/maand). Hoe komen die dan tot het gemakkelijk sparen van 33k per jaar?
Ik begrijp in de basis je gedachte wel, het is standaard wenselijk dat er in een korte periode afgelost wordt want dan loopt het risico er sneller uit. Maar vergeet niet dat een schip een registergoed is (net als bijvoorbeeld een huis) en dat je dat in het algemeen over een wat langere periode afbetaald (en ook over langere periode afschrijft, bij een schip gaat men schar ik uit van zo'n 15 a 20 jaar). Daarnaast wordt er door de projecteigenaar in totaal 850k geleend (dus naast die 100k nog 750k) en dat íe er al 520k eigen geld in stopt, dat is die 100k in 7 jaar volledig aflossen denk ik geen onredelijk voorstel van de geldnemer. Als het een financiering van alleen maar 100k werkkapitaal zou zijn, zou mijn reactie zeker anders zijn geweest.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[/Spoiler] En de pitch
SPOILER
Op dinsdag 3 september 2024 13:51 schreef GereDathan het volgende: En zoals gezegd het bedrag, een ton is niet zo moeilijk om te sparen als consument. Een bedrijf zou dat nog makkelijker moeten kunnen. Waarmee je een lening als deze toch in max 36 maanden zou moeten kunnen aflossen in mijn ogen.
Lang actief financier je lang, dat is vrij gebruikelijk.
Op dinsdag 3 september 2024 20:08 schreef Rush-2112 het volgende: Onderstaande kwam ik zojuist tegen in De Limburger. Lening is 30 augustus definitief geworden. Dit is dus echt een valse start/
Een valse start of misschien toch eerder bewuste fraude van meneer?
Uit het artikel:
"Tijdens een controle op 6 juni constateerde de gemeente dat Petrushoeve geen geldige exploitatievergunning heeft. Per 2 september, afgelopen maandag, moest iedereen van de camping zijn verdwenen, besloot Beesel. Als dat niet zou gebeuren, moesten de campinghouders een dwangsom betalen van 500 euro per dag, die kan oplopen tot een bedrag van 50.000 euro."
Hoe groot is de kans dat de leningnemer wist van dit alles op 16 augustus toen de lening vol kwam? Ik denk vrij groot, helemaal als de gemeente fysiek kwam kijken in juni en brieven gestuurd heeft.
Wie zijn dat precies en wat zijn de connecties onderling? Zou het kunnen dat iemand een clean exit wilde maken voor de deadline?
Staan drie bedrijven op adres van de holding: Paletplein 8, 2526 GW Den Haag https://g.co/kgs/rMqFLjo
2 boekhouders en een zorgbemiddelaar.
Denk vooral dat het een interessante vraag aan Collin is wat de achtergrond is en hoe het kan dat er een bedrag is uitgekeerd aan een camping zonder een exploitatievergunning
[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 04-09-2024 06:17:25 ]
[..] Staan drie bedrijven op adres van de holding: Paletplein 8, 2526 GW Den Haag https://g.co/kgs/rMqFLjo
2 boekhouders en een zorgbemiddelaar.
Denk vooral dat het een interessante vraag aan Collin is wat de achtergrond is en hoe het kan dat er een bedrag is uitgekeerd aan een camping zonder een exploitatievergunning
Ik denk zomaar dat ze hiervan niet op de hoogte waren. Zelf zit ik overigens niet in dit project.
[..] Ik denk zomaar dat ze hiervan niet op de hoogte waren. Zelf zit ik overigens niet in dit project.
Ga ik ook vanuit. Zegt misschien wel wat over screening van een project van 1,6 miljoen als er daadwerkelijk geen kopie exploitatievergunning is opgevraagd.
[..] Ga ik ook vanuit. Zegt misschien wel wat over screening van een project van 1,6 miljoen als er daadwerkelijk geen kopie exploitatievergunning is opgevraagd.
Over screening gesproken: afgelopen week was in het nieuws dat er grootschalige fraude is met hypotheken door criminelen, die met vervalste documenten hypotheken regelen bij banken. Banken klagen dat ze te weinig mogelijkheden hebben om inkomensgegevens etc. te checken. De kans lijkt me groot dat dit dan ook in CF land zal spelen, aangezien CF platformen nog minder bevoegdheden hebben dan banken...
[..] Over screening gesproken: afgelopen week was in het nieuws dat er grootschalige fraude is met hypotheken door criminelen, die met vervalste documenten hypotheken regelen bij banken. Banken klagen dat ze te weinig mogelijkheden hebben om inkomensgegevens etc. te checken. De kans lijkt me groot dat dit dan ook in CF land zal spelen, aangezien CF platformen nog minder bevoegdheden hebben dan banken...
Een extra reden om ook hier scherp te blijven. De kracht van de crowd.
En verder zoals altijd, 100% zekerheid bestaat niet.
[..] Een extra reden om ook hier scherp te blijven. De kracht van de crowd.
En verder zoals altijd, 100% zekerheid bestaat niet.
Dit forum heeft wel een schouderklopje verdiend. De due diligence hier heeft mij en anderen zeker weerhouden om in te leggen, ik ben zelfs weer uitgestapt. CCF en specifiek de coach die uit zijn winterslaap kwam gaan wel de mist in, eerst met het niet benoemen van de bouwkavel (waar een addendum in de pitch voor kwam) en nu blijkt het hele project gebaseerd op valse voorwendselen.
Als de eigenaar de gemeente niet kan overtuigen dat hij een vergunning verdient (en hij staat nu met 1-0 achter), dan wordt het ongetwijfeld gedwongen verkoop van alles. En dat 2 weken na totstandkoming van het project. Ik ben erg benieuwd wat er van taxaties overblijft in de praktijk, ik zou alles nu wantrouwen.
GVE stuurt een mailtje dat er een update is geplaatst bij een project, fijn dat ze dit nu eindelijk zelf doen.
Inhoudelijk, gaat over een brouwer in een kerkgebouw:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik snap niet helemaal wat ze nu willen, uitbreiden of verkopen, maar verwacht gezien het leenbedrag en de zekerheden dat de investeerders uiteindelijk hun geld wel terug gaan krijgen.
[..] Over screening gesproken: afgelopen week was in het nieuws dat er grootschalige fraude is met hypotheken door criminelen, die met vervalste documenten hypotheken regelen bij banken. Banken klagen dat ze te weinig mogelijkheden hebben om inkomensgegevens etc. te checken. De kans lijkt me groot dat dit dan ook in CF land zal spelen, aangezien CF platformen nog minder bevoegdheden hebben dan banken...
zou dat ook te maken hebben met de privacyregelgeving? Ik hoorde van een bestuurder van een coöperatieve flat dezelfde klacht en daar waren AVG-regels de oorzaak (voorheen kon inkomen e d checken wel)
[..] Dit forum heeft wel een schouderklopje verdiend. De due diligence hier heeft mij en anderen zeker weerhouden om in te leggen, ik ben zelfs weer uitgestapt. CCF en specifiek de coach die uit zijn winterslaap kwam gaan wel de mist in, eerst met het niet benoemen van de bouwkavel (waar een addendum in de pitch voor kwam) en nu blijkt het hele project gebaseerd op valse voorwendselen.
Als de eigenaar de gemeente niet kan overtuigen dat hij een vergunning verdient (en hij staat nu met 1-0 achter), dan wordt het ongetwijfeld gedwongen verkoop van alles. En dat 2 weken na totstandkoming van het project. Ik ben erg benieuwd wat er van taxaties overblijft in de praktijk, ik zou alles nu wantrouwen.
Als ik kijk naar de reviews en de foto's op de website is dit een netjes onderhouden camping. Ze richten zich op reizigers zonder kinderen, daar was vorige week een artikel over dat er steeds meer vraag is naar campings waar geen kinderen komen. Ik denk daarom dat mocht deze eigenaar geen vergunning rond krijgen dat het terrein best wat waard is voor een andere eigenaar die wel de vergunningen rond kan krijgen.
[..] Als ik kijk naar de reviews en de foto's op de website is dit een netjes onderhouden camping. Ze richten zich op reizigers zonder kinderen, daar was vorige week een artikel over dat er steeds meer vraag is naar campings waar geen kinderen komen. Ik denk daarom dat mocht deze eigenaar geen vergunning rond krijgen dat het terrein best wat waard is voor een andere eigenaar die wel de vergunningen rond kan krijgen.
Er waren wel minder plaatsen dan in de pitch stond had iemand ontdekt. Ook waren er slechte reviews die het juist hadden over achterstallig onderhoud recent? Maar inderdaad, de getaxeerde waarde van alles is iets van 2.9 mio op een lening van 1.6 mio, dus het komt vast wel grotendeels goed, zelfs als er nog wat lijken uit de kast vallen.
Op woensdag 4 september 2024 13:39 schreef Red_arrow het volgende: Watt mobility failliet, dat was volgens mij ook een crowdfunding project. Ik weet niet meer welk platform en of de lening al afbetaald was.
Op vrijdag 30 augustus 2024 14:52 schreef Horsemen het volgende: Een nieuwe herfinancieringslening via Collin met een 1e hypotheek op een bedrijfsgebouw:
Daar is het linkje dan:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het project gaat morgen live.
[..] zou dat ook te maken hebben met de privacyregelgeving? Ik hoorde van een bestuurder van een coöperatieve flat dezelfde klacht en daar waren AVG-regels de oorzaak (voorheen kon inkomen e d checken wel)
Ik neem aan dat dat een belangrijke factor is, ja.
Op woensdag 4 september 2024 13:22 schreef ShowMeTheMoney het volgende: Maar inderdaad, de getaxeerde waarde van alles is iets van 2.9 mio op een lening van 1.6 mio, dus het komt vast wel grotendeels goed, zelfs als er nog wat lijken uit de kast vallen.
Ga ik ook vanuit, maar de waarde is nu (en tijdens funding) geen 2,9 miljoen. Veel van de waarde zal in de vergunnig zitten.
[..] Ga ik ook vanuit, maar de waarde is nu (en tijdens funding) geen 2,9 miljoen. Veel van de waarde zal in de vergunnig zitten.
Een taxateur moet toch ook weten dat er geen vergunning was/is. Bij een taxatie van grond / woning mét of zonder vergunning maakt ook alles qua waarde ?!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het project gaat morgen live.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De helft is al afgelost.
Net op tijd, nog 500 euro over voor de liefhebber... NU
Zo'n parel was het imho ook niet. 5,8% netto rente, ofwel 1,93% over de komende 4 maanden. Daar mag je op 1 jan 2,18% over aftikken. Het wordt voor mij al weer bijna tijd voor winterslaap!
[..] Zo'n parel was het imho ook niet. 5,8% netto rente, ofwel 1,93% over de komende 4 maanden. Daar mag je op 1 jan 2,18% over aftikken. Het wordt voor mij al weer bijna tijd voor winterslaap!
Er zit zoveel denkfout in die berekening dat ik het graag aan anderen overlaat om te reageren
[..] Er zit zoveel denkfout in die berekening dat ik het graag aan anderen overlaat om te reageren
Een denkfout, werkelijk? Ben erg benieuwd, vast even mijn leesbril zoeken voor de educatie die volgen gaat!
En ik maar denken dat dit topic vorig jaar al afgerond was. Sommigen beleggen zakelijk, anderen bekijken het door een soort lange termijn lens (wat maak het nou uit op een lening van 5 jaar), ik bekijk het voor elke ¤1000 nu in hand opnieuw.
[..] Ik denk dat het met de uitvoerbaarheid wel meevalt. Er waren al stukken over de voornemens vanaf 2027, kern is vergelijken totale vermogen op 1-1 met 31-12, gecorrigeerd voor onttrekkingen en bijstortingen. Daarom maakt het ook niet meer uit of het spaargeld betreft of investeringen of een combinatie daarvan.
Ik vermoed dat ze de bewijslast gewoon lekker omdraaien en jou laten aantonen dat, en zo ja hoeveel, je rendement lager was dan het forfaitaire. Dat wordt in mijn geval dus een crime, want ik heb geen idee wat dat is geweest en ik zit met een aantal vrij illiquide beleggingen waar ik dan ook maar mee ga spelen.
Maar ze zouden in oktober 2024 met een richtlijn komen, ik ben benieuwd. Oktober 2024 is belastingdiensts voor medio 2025, dus we hebben nog wel even vermoed ik. Kan je positief of negatief bekijken.
Het fictieve rendement is nu vastgesteld op 6,04%. Er is een goede kans dat je momenteel met crowdfund niet veel lager zit in elk geval. En dan de hoeveelheid werk van een onderbouwd bezwaar indienen voor een verschil in belasting van waarschijnlijk onder de ¤100 verwacht ik.
Het wordt wel een slagveld als we dit jaar of volgend jaar eindigen met een lage beurs en dus negatief beursrendement, dan klim ik ook in de pen.
Op woensdag 4 september 2024 16:47 schreef nostra het volgende: Ik vermoed dat ze de bewijslast gewoon lekker omdraaien en jou laten aantonen dat, en zo ja hoeveel, je rendement lager was dan het forfaitaire.
Dit zou fantastisch zijn voor degene met sterk fluctuerende investeringen zoals crypto of aandelen. In de jaren met flinke winst dan gewoon het forfaitaire rendement aanhouden en in de slechte jaren het werkelijke rendement gebruiken.
[..] Dit zou fantastisch zijn voor degene met sterk fluctuerende investeringen zoals crypto of aandelen. In de jaren met flinke winst dan gewoon het forfaitaire rendement aanhouden en in de slechte jaren het werkelijke rendement gebruiken.
Nou ja, ja, met een grote maar en dat is je niet mag carry-backen of -forwarden met verliezen. Vrij onbegrijpelijk overigens.
[..] Nou ja, ja, met een grote maar en dat is je niet mag carry-backen of -forwarden met verliezen. Vrij onbegrijpelijk overigens.
Dat zou alleen begrijpelijk zijn als je jaar in jaar uit dezelfde grondslag zou (moeten) gebruiken. Anders ga ja peren van appels aftrekken of andersom....
[..] Dat zou alleen begrijpelijk zijn als je jaar in jaar uit dezelfde grondslag zou gebruiken. Anders ga ja peren van appels aftrekken of andersom....
Nou ja, je mag straks dus aftikken over de rente op een lening in jaar X en met de afschrijving in jaar X+1 helemaal niets doen (ja, aftrekken van je andere rendement in dat jaar). Idem voor een aandeel dat je jaren aanhoudt en van 100 naar 200 naar 100 naar 200 gaat. En de grondslagen blijven, in ieder geval tot 2027, hetzelfde afaik.
Op woensdag 4 september 2024 13:59 schreef Ricky86 het volgende: Nieuwe Collin Direct: Jan Caus ¤ 130.000 | 7,5 % rente | 60 maanden | Herfinanciering hypotheek woonhuis i.v.m verhuur van de woning.
Best een leuk pandje als ik naar Google Streetview kijk. LTV is prima. Wel weinig Cashflow overschot maar opzich wel interessant om mee te nemen.
Er is een CCF project met de naam Ca+us Co B.V., maar dat is niet dezelfde.
Verwachten jullie problemen in verband met de verhuur, waarde in bewoonde staat etc. De lage huur maakt het voor een belegger weinig interessant?
[ Bericht 8% gewijzigd door obligataire op 04-09-2024 20:47:03 ]
[..] Dat zou alleen begrijpelijk zijn als je jaar in jaar uit dezelfde grondslag zou (moeten) gebruiken. Anders ga ja peren van appels aftrekken of andersom....
Maar dat van die appels en peren is wel de intentie en is heel krom. Ik begrijp echt niet waarom ze niet de werkwijze die je bij zakelijke investeringen toepast hier ook gewoon op los laten. Ja dat vraagt om wel wat administratie, maar dat zou toch nooit het grootste probleem hoeven zijn? (ok, controle wordt mogelijk ook complex...)
[..] Maar dat van die appels en peren is wel de intentie en is heel krom. Ik begrijp echt niet waarom ze niet de werkwijze die je bij zakelijke investeringen toepast hier ook gewoon op los laten. Ja dat vraagt om wel wat administratie, maar dat zou toch nooit het grootste probleem hoeven zijn? (ok, controle wordt mogelijk ook complex...)
Er ligt gewoon een draaiboek voor klaar in de VS en die blinken nu niet bepaald uit in bureaucratie.
[..] Er is een CCF project met de naam Ca+us Co B.V., maar dat is niet dezelfde.
Verwachten jullie problemen in verband met de verhuur, waarde in bewoonde staat etc. De lage huur maakt het voor een belegger weinig interessant?
Nee, wat dat betreft verwacht ik niet zo snel problemen. Wel lijkt de huuropbrengst aan de lage kant en lijkt de hele operatie niet super winstgevend. Dit zou natuurlijk de opbrengst bij een gedwongen verkoop kunnen beïnvloeden. Aan de andere kant is de woz waarde ook ruim voldoende en zijn de woz waardes van de omliggende woningen in de zelfde lijn. Ook dit is tov het gevraagde bedrag van 130k allemaal zeer ruim dekkend. Wel gaat hij in het buitenland wonen dus als problemen zijn kan de communicatie wel eens problematisch worden.
Al met al lijkt het mij wel een project wat ik voor mijn basisinleg wil meenemen.
Hebben andere nog een (andere) visie op dit project?
[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 05-09-2024 06:28:15 ]
Een courant woninkje in een aantrekkelijke plaats met een goede LTV is een goede basis voor een basis-inleg. Het weer in Frankrijk is mogelijk beter danwel vraagt het verblijf daar meer onderhoud-aandacht. Het idee kan ook een soort deel-vroeg-pensionering zijn gezien zijn leeftijd. Kijken of het past met de ¤ om dan tzt def in de Franse boomgaard te gaan zitten. Een goede betrouwbare huurder in het pand een beetje toezicht en het komt wel goed.
Net uitslag stemronde + deelafloss CCF 44453 Foodcafë Mint ontvangen. Kim Jung Un en Maduro zijn jaloers, deze gaat goed komen.
De uitslag van de stemronde op basis van de ontvangen respons is als volgt: Percentage eens: 100.00% Percentage oneens: 0.00%
Collin Linkje; 1e hypotheek op statig Amsterdams pand
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ja, bekende naam; onlangs is 250k werkkapitaal gefund met 2e hypo op eigen woning.
[ Bericht 25% gewijzigd door Jaco078 op 05-09-2024 14:35:56 ]
[..] Er is een CCF project met de naam Ca+us Co B.V., maar dat is niet dezelfde.
Ik verwacht eerder problemen met zijn inkomen. Hij is ZZP'er in de zorg en daar gaat om te beginnen per 1 januari veel in veranderen. En ik verwacht op niet al te lange termijn een grote verschuiving in de zorg. Ik denk dat de ZZP'er daar een slechte tijd gaat krijgen.
Qua vastgoed zal het wel loslopen in deze tijd, zolang er een woningtekort is zal er genoeg vraag zijn. Maar hoe dat over 3 of 4 jaar zit is koffiedik kijken.
Denk dat er niet veel mis mee is verder gezien het lage bedrag, WOZ waarde en huidige woningmarkt. Zou het wel aandurven.
Ik was een beetje verbaast. Deze week ontvingen wij de def.aanlsag 2021 IB. We hebben vermogensrendementsheffing te betalen, want: sparen, beleggen, overige bezittingen, huis etc, de hele rambam 😂 Ik dacht zelf dat alles on hold stond. Of zijn ze nu met deze achterstanden bezig met een inhaalslag?*
*edit: vraagt hoort meer in het IB forum thuis, denk ik. Maar hier zit vast ook kennis van dit*
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen. (Roos Vonk)
Op donderdag 5 september 2024 11:06 schreef Essebes het volgende: Ik was een beetje verbaast. Deze week ontvingen wij de def.aanlsag 2021 IB. We hebben vermogensrendementsheffing te betalen, want: sparen, beleggen, overige bezittingen, huis etc, de hele rambam 😂 Ik dacht zelf dat alles on hold stond. Of zijn ze nu met deze achterstanden bezig met een inhaalslag?*
*edit: vraagt hoort meer in het IB forum thuis, denk ik. Maar hier zit vast ook kennis van dit*
Bond voor belastingbetalers nieuwsbrief:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tip, nieuwsbrief is gratis.
[..] Ik verwacht eerder problemen met zijn inkomen. Hij is ZZP'er in de zorg en daar gaat om te beginnen per 1 januari veel in veranderen. En ik verwacht op niet al te lange termijn een grote verschuiving in de zorg. Ik denk dat de ZZP'er daar een slechte tijd gaat krijgen.
Qua vastgoed zal het wel loslopen in deze tijd, zolang er een woningtekort is zal er genoeg vraag zijn. Maar hoe dat over 3 of 4 jaar zit is koffiedik kijken.
Denk dat er niet veel mis mee is verder gezien het lage bedrag, WOZ waarde en huidige woningmarkt. Zou het wel aandurven.
Hij heeft ook nog die verhuurde appartementen in Belgïe, onduidelijk of daar hypotheek op zit maar het levert sowieso ook maandinkomen op. Als ik zie wat hij heeft weten te sparen de afgelopen jaren (vooral o/g?) dan denk ik dat hij die terugval in inkomen wel op kan vangen. Het lijkt me geen type dat deze toch wel ingrijpende stap lichtvaardig zou nemen.
Wat dat ZZP verhaal betreft, er wordt weer wat geroepen en iedereen schiet direct in de stress, maar denk dat dit wel los zal lopen. De belangen zijn veel te groot. Laten ze eerst de toeslagenaffaire en de belastinghervorming maar eens afronden, daar hebben ze nu al geen capaciteit voor.
Trouwens ik denk dat hij royaal boven die 32 euro grens zit met zijn graaipraktijk in de zorg.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tip, nieuwsbrief is gratis.
Ow he, dank! 🙏. Ik ga dit komende week direct in orde maken! Ik had dit gemist.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen. (Roos Vonk)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ja, bekende naam; onlangs is 250k werkkapitaal gefund met 2e hypo op eigen woning.
Dus CCF investeert (met private tak samen) 4.3 mio op een huidige pand waarde van 2.6 mio. De vergunningen zijn nog niet rond. Als er iets mislukt met dit plan en de bouw dan is er dus al direct een gat in de dekking van 40% van de investering. Is er nog iets positiefs dat ik mis, zeer goede reputatie van meneer oid?
[..] Probeer de boxen op Google Streetview te vinden, is me nog niet gelukt het perceelnummer te vinden.
Via streetview lijkt alles nog onbebouwd, via kadastrale kaart.com en ook daar kom ik de perceelsnrs niet tegen, echter zijn wel a d binnenzijde vd straat wel veel garageboxen neergezet,oa nr 29-12 & 13 of a d overzijde 50-12 & 13, Collin graag een huisnummertje erbij Pak de hovenier wel mee. De 2e Jan Steenstraat daar moet ik de pitch nog ff goed van lezen. Je hebt 4 app met een mwaarde van 2.690k en je gaat na verbouwing > 5app met een mwaarde van 4.550k. 3e hypo prive ken ik geen waarde aan toe. Vergunningstraject, bouwkst, tijdsplan onzekere factoren, nog maar een goed de EBI lezen. Het vermogen van de betrokkenen zit in de diverse stenen (verschillende panden op diverse locaties). Daar zijn niet zomaar snel harde liquide ¤ 's van gemaakt. Ter aanv het moet echt vd zekerheden (hypo+privé) komen, de BVtjes zijn zo empty als ...?
[ Bericht 5% gewijzigd door peterc op 05-09-2024 13:36:37 ]
Linkje Buikslotermeer vastgoed, rente 9%. De financiering bij Collin Crowdfund wordt aangewend voor de aankoop, splitsing en verbouwing van de Tweede Jan Steenstraat 102 1, 102 2, 102 3, 102 O en 102 HS (gelegen in de Pijp) te Amsterdam. De huidige 4 appartementen met 1 kadastraal nummer worden gesplitst naar 5 appartementen. De bouwvergunningen zijn reeds ingediend en goedkeuring wordt in september verwacht. Door middel van verkoop van de 5 appartementen zal de lening worden afgelost. https://www.collincrowdfu(...)de1379357542fd3b4f05
Je weet dat je je eigen inlog meestuurt? Kan niet direct kwaad, zit nog een extra check op, maar ik zou het niet doen.
Ik zag het omdat ik via jouw link een knop inschrijven heb, als ik gewoon via mijn eigen account ga heb ik die niet?
Sowieso bijzonder irritant bij Collin dat er bij Investeringskansen die eraan komen niet staat wanneer ze online komen. Hoe moeilijk is om daar een datum en tijd bij te zetten zodat je er rekening mee kan houden denk ik dan.
Ja, je mist hier een grote box 3 portefeuille Een BV met een gezond eigen vermogen En het feit dat de gehele bouw in depot gaat En dat zowel voor als na verbouwing de financiering onder de 100% LTV ligt.
[..] Weer iets geleerd. Lijkt wel een bug van het systeem dat dit zo werkt. Normaal zou je verwachten dat je inlog gecontroleerd wordt. Potentieel datalek
Collin deelt altijd een linkje om direct te investeren met de lening nemer. Deze vrienden en kennissen van de lening nemer kunnen dan voor de officiële publicatie investeren. Wij zijn hier regelmatig kennis en familie van de leningnemer via via. Dat willen we graag zo houden. Daarom graag discreet omgaan met deze situatie daar menig investeerder hier niet blij zou zijn als deze linkjes verdwijnen door geroep over datalekken etc.
[..] Ja, je mist hier een grote box 3 portefeuille Een BV met een gezond eigen vermogen En het feit dat de gehele bouw in depot gaat En dat zowel voor als na verbouwing de financiering onder de 100% LTV ligt.
Heb je een persoonlijke relatie met de leningnemer? Ik kan punt 1 en 4 niet echt uit de pitch halen in elk geval. Eigen vermogen is dus ~ 3 miljoen, ws op basis van overwaarde op genoemde portefeuille.
Zijn marge op dit project lijkt me wel flinterdun, want die 3 ton verdampt al snel als de bouw duurder blijkt of verkoop niet vlot loopt. Ofwel 3 ton is 10 maanden rente ofzo.
[ Bericht 2% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 05-09-2024 15:15:39 ]
[..] Dus CCF investeert (met private tak samen) 4.3 mio op een huidige pand waarde van 2.6 mio. De vergunningen zijn nog niet rond. Als er iets mislukt met dit plan en de bouw dan is er dus al direct een gat in de dekking van 40% van de investering. Is er nog iets positiefs dat ik mis, zeer goede reputatie van meneer oid?
Ik ken het pand en heb zelf wat vastgoed daar in de buurt. Doe niet mee in het project omdat het type ondernemer en het businessmodel mij niet bevalt. Afloscapaciteit is mij te beperkt.
[..] Collin deelt altijd een linkje om direct te investeren met de lening nemer. Deze vrienden en kennissen van de lening nemer kunnen dan voor de officiële publicatie investeren. Wij zijn hier regelmatig kennis en familie van de leningnemer via via. Dat willen we graag zo houden. Daarom graag discreet omgaan met deze situatie daar menig investeerder hier niet blij zou zijn als deze linkjes verdwijnen door geroep over datalekken etc.
Ik ga er niets mee doen verder, maar ik vind het niet heel correct. Maar goed, dat mag ieder voor zich bepalen verder.
[..] Ik ga er niets mee doen verder, maar ik vind het niet heel correct. Maar goed, dat mag ieder voor zich bepalen verder.
Wat vind je niet correct? Ondernemers krijgen de linkjes zelf ook, bedoeld voor de eigen omgeving. Lees de laatste 10.000 berichten hier op FOK maar terug, dan zie je heel veel van dit soort linkjes.
[..] Wat vind je niet correct? Ondernemers krijgen de linkjes zelf ook, bedoeld voor de eigen omgeving. Lees de laatste 10.000 berichten hier op FOK maar terug, dan zie je heel veel van dit soort linkjes.
Omdat wij hier geen "eigen omgeving" zijn in het merendeel van de gevallen en het daarom misbruik is van deze links wat mij betreft. Het geeft een oneerlijk voordeel ten opzichte van andere mensen die willen investeren via crowdfunding en hierdoor buiten de boot vallen. Ik ben meer van de fairplay in die zin en ik denk dat het ook een negatieve kant heeft (men stopt met investeren als men de kans niet eens meer krijgt bijvoorbeeld).
Neem aan dat Collin dit overigens gewoon weet en bewust toelaat. En ik heb er verder geen problemen mee als anderen hier wel gebruik van wensen te maken, maar dat betekent niet dat ik dat ook moet doen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Failliet precies in de eerste maand dat het serieuze aflossen begon, geen toeval natuurlijk. Ik weet niet precies waarom ik in project #1 ben gestapt, ik neem aan blinde hebzucht ivm de 10%. Er was hier wel een goede discussie over en een paar hebben het goed voorspeld.
Degenen in project #2 raken denk ik wel echt hun inleg grotendeels kwijt, die sluiten achteraan bij de hypotheek en verpanding van immateriële activa. Project #1 kan meerdere kanten op gaan, in theorie is er genoeg overwaarde, maar ja moet blijken.
[..] Omdat wij hier geen "eigen omgeving" zijn in het merendeel van de gevallen en het daarom misbruik is van deze links wat mij betreft. Het geeft een oneerlijk voordeel ten opzichte van andere mensen die willen investeren via crowdfunding en hierdoor buiten de boot vallen. Ik ben meer van de fairplay in die zin en ik denk dat het ook een negatieve kant heeft (men stopt met investeren als men de kans niet eens meer krijgt bijvoorbeeld).
Neem aan dat Collin dit overigens gewoon weet en bewust toelaat. En ik heb er verder geen problemen mee als anderen hier wel gebruik van wensen te maken, maar dat betekent niet dat ik dat ook moet doen.
Je hoeft ook niet mee te doen. Overigens, het wordt door collin gestimuleerd én p.s. bij deze heb je nog 2 miljoen ruimte.. uiteraard mag je ook netjes morgen 11.00 instappen ipv nu
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En als extraatje ook nog de dakdekker:
SPOILER
Die linkjes zijn niet per se voor kennissen van de leningnemer, Collin en andere platformen sturen zelf ook vaak investeringslinkjes in het rond. Waarom weet ik eigenlijk niet. Misschien een soort klantbinding? Er is hier nog weleens een discussie geweest over waarom sommige mensen wel en andere niet een bepaalde link kregen toegemaild maar ik geloof niet dat we daar toen uitgekomen zijn, anders dan dat er vast een bepaald algoritme achter steekt.
CCF pretendeert ook niet echt egalitair te zijn wel? Ze hebben een aparte groep vermogende investeerders die ook regelmatig een soort recht van eerste weigering op projecten krijgen. Dan is er dit forum en de reguliere linkjes crowd. En dan de alleenstaande vandaal belegger op de website.
En voor CCF lijkt het me wel interessant, ze kunnen schuiven met non-publieke en publieke projecten en die in verschillende belegger pools gooien. En een gevoel van exclusiviteit en schaarste creëren is ook mooi meegenomen, daar maken veel bedrijven gebruik van.
Op donderdag 5 september 2024 19:15 schreef ShowMeTheMoney het volgende: CCF pretendeert ook niet echt egalitair te zijn wel? Ze hebben een aparte groep vermogende investeerders die ook regelmatig een soort recht van eerste weigering op projecten krijgen. Dan is er dit forum en de reguliere linkjes crowd. En dan de alleenstaande vandaal belegger op de website.
En voor CCF lijkt het me wel interessant, ze kunnen schuiven met non-publieke en publieke projecten en die in verschillende belegger pools gooien. En een gevoel van exclusiviteit en schaarste creëren is ook mooi meegenomen, daar maken veel bedrijven gebruik van.
+ Snelle funding trekt weer nieuwe projecten aan. Win-win zou ik zeggen
[..] Je hoeft ook niet mee te doen. Overigens, het wordt door collin gestimuleerd én p.s. bij deze heb je nog 2 miljoen ruimte.. uiteraard mag je ook netjes morgen 11.00 instappen ipv nu
Sowieso laat ik deze passeren, maar dat staat er los van.
Werkkapitaal voor een dakdekker. 230k / 8,5% / 48 maanden.
Ik zit met enige verbazing naar de prognose 2024 te kijken. Véél meer omzet, maar een lagere bruto marge (hoe dan?), en ruim dalende kosten waardoor uiteindelijk een flink verbeterde winst overblijft. Dus eigenlijk zorgen de gedaalde kosten voor de winsttoename, en niet die extra omzet.
Enige verklaring die ik kan bedenken is dat ze vast personeel er uit gemikt hebben en met ZZP'ers zijn gaan werken (want die zie je terug bij de kostprijs verkoop en niet bij de loonkosten).
Maar als ik de paniekverhalen serieus moet nemen is er volgend jaar geen enkele ZZP'er meer zeker van zijn werk
Anyway ik doe niet mee want de zekerheid is niet dekkend en op incourant onroerend goed.
Maar als ik de paniekverhalen serieus moet nemen is er volgend jaar geen enkele ZZP'er meer zeker van zijn werk
Ik ben positief over de veranderingen (handhaving) die komt. In bepaalde sectoren (zorg en onderwijs bijvoorbeeld) is het volledig uit de klauw gelopen. Voor de ZZP’er in bijvoorbeeld de bouw of tuin zal er niks geen probleem zijn.
[..] Ik ben positief over de veranderingen (handhaving) die komt. In bepaalde sectoren (zorg en onderwijs bijvoorbeeld) is het volledig uit de klauw gelopen. Voor de ZZP’er in bijvoorbeeld de bouw of tuin zal er niks geen probleem zijn.
Let op mijn woorden: er gaat helemaal niets veranderen want in dit land is het bedrijfsleven de baas en de economische belangen zijn sowieso te groot.
Verliesgevende bedrijven , bijvoorbeeld slachterijen, die geen belasting betalen en alleen kunnen voortbestaan door middel van massale import van arbeid en inzet van schijn ZZP, die zou je verplicht moeten sluiten omdat ze alleen maar druk op de samenleving geven, maar dat kan gewoon niet in ons neo liberale Nederland.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De helft is al afgelost.
Ik geloof niet dat ze bij GvE de prioriteiten juist op orde hebben......... Uitgangspunt voor een crowdfundplatform zou moeten zijn, hoe wordt de uitwinning van de hypotheek aangestuurd via de curator. Geen woord daarover. Maatschappelijke aspecten zijn uiteraard van belang voor de overige stakeholders maar niet onze allereerste zorg lijkt me.........
SPOILER
[..] Ik zit met enige verbazing naar de prognose 2024 te kijken. Véél meer omzet, maar een lagere bruto marge (hoe dan?), en ruim dalende kosten waardoor uiteindelijk een flink verbeterde winst overblijft. Dus eigenlijk zorgen de gedaalde kosten voor de winsttoename, en niet die extra omzet.
Enige verklaring die ik kan bedenken is dat ze vast personeel er uit gemikt hebben en met ZZP'ers zijn gaan werken (want die zie je terug bij de kostprijs verkoop en niet bij de loonkosten).
Anyway ik doe niet mee want de zekerheid is niet dekkend en op incourant onroerend goed.
De Google reviews zijn heel wisselend, van top bedrijf wat goed werk aflevert tot fraudeur en oplichter dat zijn werknemers niet betaalt. Zou veel werken met Poolse uitzendkrachten.
Ook wordt in één van de reviews aangegeven dat zoon Markus begin dit jaar de zaak van zijn vader zou hebben overgenomen. Zoon Markus is betrokken bij een faillissement https://www.faillissement(...)dering-uden-b-v.aspx waarbij er volgens de curator sprake is van diverse paulianeuze betalingen aan aan een (in familieverband) gelieerde partij.. In het verslag van begin 2024 staat dat de wederpartij een VOF betreft waarvan één van de vennoten onverwachts is overleden. Dat moet de VOF van zijn ouders zijn. Vader Paul Jan is half december 2023 plotseling overleden en nu is de vrouw van Markus samen met de moeder dus vernnoot.
[ Bericht 2% gewijzigd door Soulfreak op 05-09-2024 22:45:10 ]
Op donderdag 5 september 2024 19:00 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Die linkjes zijn niet per se voor kennissen van de leningnemer, Collin en andere platformen sturen zelf ook vaak investeringslinkjes in het rond. Waarom weet ik eigenlijk niet. Misschien een soort klantbinding? Er is hier nog weleens een discussie geweest over waarom sommige mensen wel en andere niet een bepaalde link kregen toegemaild maar ik geloof niet dat we daar toen uitgekomen zijn, anders dan dat er vast een bepaald algoritme achter steekt.
Het is klantbinding volgens mij, maar óók een vliegende start om 11.00, 14.00 en 16.00 uur.
Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lening J. Zwaan Transport B.V. met leningnummer 00047175. Hierover is het volgende vermeld in de pitch: “Geldnemer heeft gedurende de gehele looptijd de mogelijkheid om, in afwijking van de Algemene Voorwaarden, de Lening algeheel vervoegd af te lossen tegen een vergoedingsrente van 3 maanden voor de investeerders.”
[..] De Google reviews zijn heel wisselend, van top bedrijf wat goed werk aflevert tot fraudeur en oplichter dat zijn werknemers niet betaalt. Zou veel werken met Poolse uitzendkrachten.
Ook wordt in één van de reviews aangegeven dat zoon Markus begin dit jaar de zaak van zijn vader zou hebben overgenomen. Zoon Markus is betrokken bij een faillissement https://www.faillissement(...)dering-uden-b-v.aspx waarbij er volgens de curator sprake is van diverse paulianeuze betalingen aan aan een (in familieverband) gelieerde partij.. In het verslag van begin 2024 staat dat de wederpartij een VOF betreft waarvan één van de vennoten onverwachts is overleden. Dat moet de VOF van zijn ouders zijn. Vader Paul Jan is half december 2023 plotseling overleden en nu is de vrouw van Markus samen met de moeder dus vernnoot.
[..] De Google reviews zijn heel wisselend, van top bedrijf wat goed werk aflevert tot fraudeur en oplichter dat zijn werknemers niet betaalt. Zou veel werken met Poolse uitzendkrachten.
Zeer nuttige informatie, vooral dat laatste stukje laat mij bij de twijfel toeslaan om de annuleren. Wat denken anderen?
De afgelopen 2 dagen had ik nog 2x een verzamelbetaling van gve inzake aflossing van projecten, De ene keer werd de laatste 2 termijnen betaald(inclusief slottermijn) en de andere keer alleen de slottermijn. Waar er afgelopen weekend nog een jubelmail was (+ een uodate in de (gve) omgeving). Was het woensdag alleen een update in de omgeving en donderdag niet eens mee een notificatie anders dan de extra verzamelbetaling.
Er zit geen logica achter de meldingen en betalingen...
[..] De afgelopen 2 dagen had ik nog 2x een verzamelbetaling van gve inzake aflossing van projecten, De ene keer werd de laatste 2 termijnen betaald(inclusief slottermijn) en de andere keer alleen de slottermijn. Waar er afgelopen weekend nog een jubelmail was (+ een uodate in de (gve) omgeving). Was het woensdag alleen een update in de omgeving en donderdag niet eens mee een notificatie anders dan de extra verzamelbetaling.
Er zit geen logica achter de meldingen en betalingen...
[..] Het is klantbinding volgens mij, maar óók een vliegende start om 11.00, 14.00 en 16.00 uur.
Dit is natuurlijk hele slimme marketing. Eigenlijk hopen ze dat zo veel mogelijk mensen het linkje informeel delen. Mensen die via via een dergelijk linkje hebben gekregen voelen zich bevoordeeld, omdat ze eerder kunnen inschrijven. Voor CCF heeft dit als voordeel dat bij officiele opening al behoorlijk vol zit, zodat mensen zonder linkje bang zijn dat ze de boot missen en dus snel instappen. CCF kan bovendien officiële opening voor iedereen aanhouden en beweren dat er weer een project binnen 1 uur is ingeschreven. Feitelijk heeft dit al vaak al een paar dagen opengestaan, maar die tijd hoeven ze niet mee te nemen. Voor de ondernemer is dit ook fijner, want projecten bij CCF zijn vaak snel volgeschreven. Kortom: eigenlijk een win-win-win situatie.
[..] Dit is natuurlijk hele slimme marketing. Eigenlijk hopen ze dat zo veel mogelijk mensen het linkje informeel delen. Mensen die via via een dergelijk linkje hebben gekregen voelen zich bevoordeeld, omdat ze eerder kunnen inschrijven. Voor CCF heeft dit als voordeel dat bij officiele opening al behoorlijk vol zit, zodat mensen zonder linkje bang zijn dat ze de boot missen en dus snel instappen. CCF kan bovendien officiële opening voor iedereen aanhouden en beweren dat er weer een project binnen 1 uur is ingeschreven. Feitelijk heeft dit al vaak al een paar dagen opengestaan, maar die tijd hoeven ze niet mee te nemen. Voor de ondernemer is dit ook fijner, want projecten bij CCF zijn vaak snel volgeschreven. Kortom: eigenlijk een win-win-win situatie.
Bij GVE krijg ik ook steeds linkjes om voordien te investeren terwijl ik daar al twee jaar niets meer doe. Dus daar helpt het niet om snel vol te laten lopen. Rara hoe zou dat komen.
[..] Dit is natuurlijk hele slimme marketing. Eigenlijk hopen ze dat zo veel mogelijk mensen het linkje informeel delen. Mensen die via via een dergelijk linkje hebben gekregen voelen zich bevoordeeld, omdat ze eerder kunnen inschrijven. Voor CCF heeft dit als voordeel dat bij officiele opening al behoorlijk vol zit, zodat mensen zonder linkje bang zijn dat ze de boot missen en dus snel instappen. CCF kan bovendien officiële opening voor iedereen aanhouden en beweren dat er weer een project binnen 1 uur is ingeschreven. Feitelijk heeft dit al vaak al een paar dagen opengestaan, maar die tijd hoeven ze niet mee te nemen. Voor de ondernemer is dit ook fijner, want projecten bij CCF zijn vaak snel volgeschreven. Kortom: eigenlijk een win-win-win situatie.
Daarnaast leest Collin hier goed mee en heeft op die manier nog eens een extra controle over de projecten. Er zijn op die manier al heel wat projecten aangepast nog voor dat ze officieel live gingen. Ook daar heeft iedereen baat bij.
En als niemand de link zou delen, dan delen ze het zelf wel op het forum
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat tikt weer aan op het saldo!
Als ik het goed heb gelezen met een bijgaande foto van een niet-leningnemer. Dit betreft volgens mij slechts de partner van een leningnemer. Eigenaardig...
[..] Als ik het goed heb gelezen met een bijgaande foto van een niet-leningnemer. Dit betreft volgens mij slechts de partner van een leningnemer. Eigenaardig...
Haar foto stond 2 uur geleden wel in de pitch, en ook nog steeds in de oude pitch trouwens. Ik neem deze wel mee, lijkt me heel beheersbaar risico ivm afbouw zelf doen, neven inkomsten uit loondienst en extra zekerheid op ander pand. Ik denk dat ze met z'n 3en altijd wel wat kunnen regelen om het netjes af te ronden.
[..] Als ik het goed heb gelezen met een bijgaande foto van een niet-leningnemer. Dit betreft volgens mij slechts de partner van een leningnemer. Eigenaardig...
Het is inderdaad opvallend dat de aannemer geen leningnemer is, maar alleen zijn partner. De andere leningnemer is oud-collega van de andere aannemer. Beide aannemers zullen dit waarschijnlijk samen doen. Zal ergens een reden zijn waarom bij 1 van de aannemers de partner leningnemer is.
Ik ga hem overwegen. De borgstelling acht ik wel van goede waarde, de vorige lening van MugenBrands wordt vlekkeloos afbetaald. En de kwaliteit van ShabuToGo is prima, ik kom er regelmatig.
Van Mugenbrands staat nog maar 26% van de oorspronkelijke schuld open. Dat vind ik wel heel waardevol, zo'n trackrecord. Direct neem ik doorgaans is lager mee dan Collin Maatwerk, maar nu durf ik 'm mee te nemen voor een inleg ter grootte van Collin Maatwerk.
Heb de slingers nog niet toegestuurd gekregen van Collin maar dat zal nog wel komen. Heb net in mijn privé account lening 500 ingeboekt. Ben eigenlijk wel tevreden met dit platform gebruik het nu al 10 jaar.
lening 105k = aflossingsvrij >> HA+ 1e hypo op belegg-pand met 3 wooneenheden (woz 179k+108k+105K) + pandrecht huur. Dus dit komt wel goed maar zal wel ff duren.
[..] Ik ga hem overwegen. De borgstelling acht ik wel van goede waarde, de vorige lening van MugenBrands wordt vlekkeloos afbetaald. En de kwaliteit van ShabuToGo is prima, ik kom er regelmatig.
Op vrijdag 6 september 2024 17:52 schreef NaRegenDeZon het volgende: s nog niet toegestuurd gekregen van Collin maar dat zal nog wel komen. Heb net in mijn privé account lening 500 ingeboekt. Ben eigenlijk wel tevreden met dit platform gebruik het nu al 10 jaar.
wat is in jouw privé account je netto rendement na 10 jaar en 500 projecten? In procenten bedoel ik uiteraard, euro's niet relevant.
[..] lening 105k = aflossingsvrij >> HA+ 1e hypo op belegg-pand met 3 wooneenheden (woz 179k+108k+105K) + pandrecht huur. Dus dit komt wel goed maar zal wel ff duren.
Ik heb die Hubo Heeze nog eens terug gelezen. Waarom deed ik ook alweer mee. Ondanks alle vergoeilijkende verhalen van Collin (daar hadden ze zelfs bij een Direct project tijd voor over....) was het duidelijk dat deze ondernemer in geen 100 jaar de Quote 500 zou halen . Maar ja bij deze goudgerande zekerheid kon je hem ook moeilijk laten liggen.
Dit gaat idd goed komen. Jammer wel, aan de ene kant loopt de ziekenboeg wat leeg maar wordt aan de andere kant weer opgevuld. Crowfunding is nooit saai. Er is altijd leesvoer.
Vind je? Zodra die verkoop heeft plaatsgevonden is er veel druk van de ketel, maar tot die dag betaalt hij 48K aan rente per jaar aan rente. Daar moet hij veel fietsen voor verkopen en bandjes voor plakken. Laat dat nou net een activiteit zijn waar hij eigenlijk nog maar weinig van weet. Ik vraag me zelfs een beetje af of hij überhaupt wel weet waar hij aan begint.
[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 07-09-2024 01:56:31 ]
[..] Vind je? Zodra die verkoop heeft plaatsgevonden is er veel druk van de ketel, maar tot die dag betaalt hij 48K aan rente per jaar aan rente. Daar moet hij veel fietsen voor verkopen en bandjes voor plakken. Laat dat nou net een activiteit zijn waar hij eigenlijk nog maar weinig van weet. Ik vraag me zelfs een beetje af of hij überhaupt wel weet waar hij aan begint.
En het pand wordt voor 500k aangekocht, en hij heeft 600k nodig. Laat deze graag over voor andere investeerders.
[..] En het pand wordt voor 500k aangekocht, en hij heeft 600k nodig. Laat deze graag over voor andere investeerders.
Hij koopt ook voor voor 120k fietsen en materialen. Op zich niet gek om mee te beginnen. Zonder voorraad kan je geen fietsenzaak beginnen.
Ik neem deze zelf ook niet mee. Een beetje in de avonduren naast andere baan nog fietsen repareren zie ik ook niet echt wat ik verwacht van een fietsenmaker.
Onlangs heeft de locatie Tilburg haar deuren moeten sluiten, vanwege privéomstandigheden van de ex-bestuurder. George en de franchisegever zien nog steeds veel potentie in deze locatie.
De bestuurder is failliet gegaan en volgens het verslag niet vanwege privéomstandigheden:
Curanda heeft aangegeven dat door de stijgende (loon)kosten, alsmede de hoeveelheid concurrentie niet in staat is gebleken om de onderneming succesvol voort te zetten en om die reden zelf het faillissement van de vennootschap heeft aangevraagd. De curator heeft dit in onderzoek.
De curator heeft vastgesteld dat door te hoge kosten het niet mogelijk is gebleken voor curanda om de onderneming rendabel te maken.
Op zaterdag 7 september 2024 05:53 schreef quepos het volgende: Zag zojuist bij Max, dat er een kleine bijschrijving heeft plaats gevonden. Project 774087 - ongeveer 64% van teruggekomen.
gisteren 6 aflossingen, allen van C*rb*lo en allemaal met flinke verliezen 802840 663056 774087 656565 663070 786538
[..] Onlangs heeft de locatie Tilburg haar deuren moeten sluiten, vanwege privéomstandigheden van de ex-bestuurder. George en de franchisegever zien nog steeds veel potentie in deze locatie.
De bestuurder is failliet gegaan en volgens het verslag niet vanwege privéomstandigheden:
Curanda heeft aangegeven dat door de stijgende (loon)kosten, alsmede de hoeveelheid concurrentie niet in staat is gebleken om de onderneming succesvol voort te zetten en om die reden zelf het faillissement van de vennootschap heeft aangevraagd. De curator heeft dit in onderzoek.
De curator heeft vastgesteld dat door te hoge kosten het niet mogelijk is gebleken voor curanda om de onderneming rendabel te maken.
Dank voor het speurwerk, dat geeft wat "food for thought". 36 Personeelsleden lees ik in het verslag, dat zullen geen fulltimers zijn maar toch, dat is nogal wat.
Op zaterdag 7 september 2024 09:16 schreef Slingervinger het volgende: e [..] gisteren 6 aflossingen, allen van C*rb*lo en allemaal met flinke verliezen 802840 663056 774087 656565 663070 786538
Tja, dat wisten we. Op dit moment is mijn verlies nog zo'n 63% op de hele portefeuille, maar ik verwacht dat er nog wel het één en ander van terugkomt.
Inmiddels zijn we weer bijna 2 weken verder en loopt de leningnemer per volgende week 3 termijnen achter. En we horen niets van Collin. Ik vind het heel slecht, we komen dicht in de buurt van
In de spoiler het enige bericht wat we bijna twee maanden geleden hebben ontvangen, waarom de rente niet gewoon betaald wordt blijft voor ons investeerders een raadsel...
SPOILER