abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 september 2024 @ 10:18:10 #101
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_214855819
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 11:21 schreef obligataire het volgende:
Het is natuurlijk wel zo, dat alle vennoten van een vof hoofdelijk aansprakelijk zijn voor schulden van de vennootschap. Dus linksom of rechtsom zijn ze toch wel de sjaak als er iets mis gaat bij de bouw.
Hoofdelijke aansprakelijkheid heeft hier de betekenis dat ze allebei voor het volle leenbedrag kunnen worden aangesproken, indien de ander tekort schiet.
Ik doe basis mee. Uit 2021 herinner ik mij nog het project van (huidige vennoot) Van Gurp Bouw Deventer. Die pitch was toen ook niet om direct razend enthousiast van te worden. Collin gaf het een 'verhoogd risico'. Maar na 9 van de 24 maanden werd alles al netjes terugbetaald. Ik ga ervan uit dat het nu ook weer goedkomt.
  zondag 1 september 2024 @ 10:35:20 #102
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_214855976
En inmiddels zitten we alweer in september.... Voor sommige crowdfunders is dit een reden om langzamerhand de handrem wat aan te gaan trekken (i.v.m. VRH / 1 januari). Persoonlijk hanteer ik die strategie niet.

Ik ben benieuwd wat de komende CRE week ons gaat brengen.

• Voor project Antwerpen is ons de aflossing toegezegd.
• Voor Saksen en Mesekenhagen gaat de laatste week in van de door notaris afgekondigde '6 weken betaaltermijn'.

Eerlijk gezegd verwacht ik er deze week nog niet al te veel van, maar het zal wel goedkomen.
pi_214856750
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 10:35 schreef InVestEerder het volgende:
En inmiddels zitten we alweer in september.... Voor sommige crowdfunders is dit een reden om langzamerhand de handrem wat aan te gaan trekken (i.v.m. VRH / 1 januari).

Ik denk dat dit nu niet meer speelt vanwege de werkelijke rendements-systematiek
pi_214858362
@#$#$ wat een gepuzzel is dat iedere keer bij NLI. Ze storten af en toe wat af en dan moet je maar zien welke regels dat betreft ~O>
Pecunia non olet
pi_214858740
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 10:35 schreef InVestEerder het volgende:
Ik ben benieuwd wat de komende CRE week ons gaat brengen.

Ik ben vooral benieuwd of bij Collin de lening van Van Dijk en Weijs wordt afgelost. Volgens de laatste update zou dat eind augustus of begin september gebeuren.
pi_214862251
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 14:59 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik ben vooral benieuwd of bij Collin de lening van Van Dijk en Weijs wordt afgelost. Volgens de laatste update zou dat eind augustus of begin september gebeuren.
Wat verwacht jezelf?
pi_214862395
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 11:45 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Ik denk dat dit nu niet meer speelt vanwege de werkelijke rendements-systematiek
Die is er nog lang niet. Wat ze in de tussentijd gaan doen is een raadsel.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_214863894
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 18:40 schreef quepos het volgende:

[..]
Wat verwacht jezelf?
Mijn verwachtingen zijn laag, maar ik laat me graag verrassen.
pi_214864491
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 21:22 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Mijn verwachtingen zijn laag, maar ik laat me graag verrassen.
Die van mij zijn iets optimistischer, want ik las op 19-8 het volgende:

Voorts hebben de vereffenaar namens de erven Van Di***jk en de heer W+ei+js ons medegedeeld dat de beide leningen worden afgelost eind augustus of begin september 2024. Ondertussen hebben we hiertoe ook een royementsverzoek van de notaris ontvangen.

Vooral dat laatste zinnetje.
Pecunia non olet
pi_214865048
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 18:53 schreef nostra het volgende:

[..]
Die is er nog lang niet. Wat ze in de tussentijd gaan doen is een raadsel.
Die is er wel want dat heeft de Hoge Raad beslist en wel met terugwerkende kracht (ik weet niet exact tot wanneer maar i i g t/m 2021). Hoe het er precies uit gaat zien is inderdaad onduidelijk en gaat ook nog even duren maar het principe staat vast
pi_214866464
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 23:17 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Die is er wel want dat heeft de Hoge Raad beslist en wel met terugwerkende kracht (ik weet niet exact tot wanneer maar i i g t/m 2021). Hoe het er precies uit gaat zien is inderdaad onduidelijk en gaat ook nog even duren maar het principe staat vast
Het principe staat inderdaad vast, maar is onuitvoerbaar voor de fiscus. Dus ik ben heel erg benieuwd naar hoe ze dat af gaan handelen. Pluspunt daaraan is (denk/hoop ik) dat mijn aangifte 2023 voorlopig niet definitief gemaakt wordt en dus ook niet tot verdere vragen gaat leiden (er zitten wat bijzonderheden in die op een gecrashte laptop waren uitgewerkt en net dat bestand stond niet gelinkt naar de cloud).
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_214867243
quote:
7s.gif Op maandag 2 september 2024 09:40 schreef nostra het volgende:

[..]
Het principe staat inderdaad vast, maar is onuitvoerbaar voor de fiscus. Dus ik ben heel erg benieuwd naar hoe ze dat af gaan handelen. Pluspunt daaraan is (denk/hoop ik) dat mijn aangifte 2023 voorlopig niet definitief gemaakt wordt en dus ook niet tot verdere vragen gaat leiden (er zitten wat bijzonderheden in die op een gecrashte laptop waren uitgewerkt en net dat bestand stond niet gelinkt naar de cloud).
Ik denk dat het met de uitvoerbaarheid wel meevalt. Er waren al stukken over de voornemens vanaf 2027, kern is vergelijken totale vermogen op 1-1 met 31-12, gecorrigeerd voor onttrekkingen en bijstortingen. Daarom maakt het ook niet meer uit of het spaargeld betreft of investeringen of een combinatie daarvan.
pi_214867263
Nieuwe Collin:

v.o.f. Fruitbedrijf Van Assche (2)
¤ 360.000 | 8,0 % rente | 23 maanden

Met een 5de hypotheek.

Met deze financiering wordt er een deel achterstand bij de Rabobank ingelopen en een deel toekomstige aflossing naar voren gehaald.
  maandag 2 september 2024 @ 11:27:27 #114
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_214867325
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 11:16 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe Collin:

Met een 5de hypotheek.

Met deze financiering wordt er een deel achterstand bij de Rabobank ingelopen en een deel toekomstige aflossing naar voren gehaald.

Ik proef hier dat de Rabobank eist dat er afgelost wordt.

Zie dit als een noodkreet.

Een 5e hypotheek!! Als er wat gebeurt als laatste in de rij. Da's niets voor mij.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  maandag 2 september 2024 @ 11:50:01 #115
233644 proxydude
Usenet Leegzuigen
pi_214867538
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 11:27 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Een 5e hypotheek!! Als er wat gebeurt als laatste in de rij. Da's niets voor mij.
Ik snap echt niet hoe colling komt aan Minimaal risico Ruim voldoende. Inderdaad wat je aangeeft een 5de hypotheek! En dan ook maar 8% 8)7

[ Bericht 1% gewijzigd door proxydude op 02-09-2024 11:51:24 (edit vergeten iets) ]
pi_214867662
Was deze al voorbijgekomen? Fysiotherapiedingetjes bij GvE. Over 1 uur open. Zekerheden lijken ok, balans wat minder.
pi_214868062
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 11:27 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Waarvan de eerste 3 bij Rabo en de 4e bij Collin.

Wat je hier mist, ook in zijn algemeenheid, is een item 'liquiditeitspositie'. Ze hebben het wel over de afloscapaciteit maar dat is meer lange termijn en onder voorbehoud van nogal wat ingeschatte zaken. Solvabiliteit is mooi maar zelfs een bedrijf met top solvabiliteit kan onderuit gaan als ze hun rekeningen niet kunnen betalen.
Pecunia non olet
pi_214868069
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 11:50 schreef proxydude het volgende:

[..]
Ik snap echt niet hoe colling komt aan Minimaal risico Ruim voldoende. Inderdaad wat je aangeeft een 5de hypotheek! En dan ook maar 8% 8)7
Collin is de laatste tijd wel vaker iets te rooskleurig in de Pitch is mijn mening.
Is dit geval zullen ze uitgaan van de marktwaarde minus lening dan is er een forse plus. De vraag is natuurlijk of de marktwaarde gehaald gaat worden bij een gedwongen verkoop, ik denk het niet. Mijn inzien schatten ze dit veel te rooskleurig in.
Datzelfde vind ik met de Cashflow, mooie plannen maar het moet eerst allemaal nog maar gaan lopen.
pi_214868109
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 12:49 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Collin is de laatste tijd wel vaker iets te rooskleurig in de Pitch is mijn mening.
Is dit geval zullen ze uitgaan van de marktwaarde minus lening dan is er een forse plus. De vraag is natuurlijk of de marktwaarde gehaald gaat worden bij een gedwongen verkoop, ik denk het niet
Wie betaalt dit voor een slecht renderend bedrijf. Als er met deze financiering al niets verdiend wordt, dan geldt dat al helemaal voor een koper die 2,3 mio moet neertellen voor dezelfde toko.

Op zich goed dat ze allerlei intiatieven ontwikkelen om de rentabiliteit omhoog te krijgen, dat zou best succesvol kunnen zijn, maar het is afwachten.
Daarbij moeten er geen peren verloren gaan met vroege/late vorst of ziektes e.d., want dan is het helemaal einde oefening.
Pecunia non olet
pi_214868153
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 12:02 schreef optrandje het volgende:
Was deze al voorbijgekomen? Fysiotherapiedingetjes bij GvE. Over 1 uur open. Zekerheden lijken ok, balans wat minder.
Ik wil m wel meepakken. Tenminste.. Als de ING storing (alweer) binnen 2 minuten is opgelost. Weinig kans vermoed ik
pi_214868195
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 12:58 schreef impact9 het volgende:

[..]
Ik wil m wel meepakken. Tenminste.. Als de ING storing (alweer) binnen 2 minuten is opgelost. Weinig kans vermoed ik
Gaat erg rap. ING werkt hier wel, net overgemaakt
pi_214868203
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 12:58 schreef impact9 het volgende:

[..]
Nu lukt het, heb zelf ook ING.

Zijn balans is idd heel slecht (de herfinanciering móet lukken), maar de zekerheid is redelijk comfortabel en de rente is redelijk bij dit risico.
Pecunia non olet
pi_214868271
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 13:05 schreef obligataire het volgende:

[..]
Nu lukt het, heb zelf ook ING.

Zijn balans is idd heel slecht (de herfinanciering móet lukken), maar de zekerheid is redelijk comfortabel en de rente is redelijk bij dit risico.
En een aflosser! Enige nadeel bij GVE is dat de commissie voor aflossers 2x zo hoog is
pi_214868337
RT Afbouw is een leuke, maar zonder linkje redelijk kansloos.
pi_214868506
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 16:20 schreef Bieselke het volgende:
Nieuwe Marquardt, ditmaal Dordrecht:

625k, 60m, 9%, 6maanden aflossingsvrij, dan lineair afgelost:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden zijn niet zo goed, al is hij voor de helft gedekt door Marquardt Nederland wat wel wat waarde heeft.

Wel zit in ik Marquardt Alexandrium uit 2022, dat zijn dezelfde franchisenemers en die lossen tot nu in december maximaal extra af, waardoor die lening nu 65% is afgelost. Ik neem aan dat zaken goed gaan.

Wat de pitch weer niet goed vermeld, is dat die zelfde negatieve hypotheekverklaringen ook zijn ingezet voor de eerdere lening. Wel hebben ze hun eerste hypotheken op hun woonhuizen netjes een beetje afgelost afgelopen 2 jaar :)

[ Bericht 0% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 02-09-2024 13:43:52 ]
pi_214868533
Nieuwe Collin direct

Renovatie & Montagebedrijf Veenman

¤ 135.000 | 9,0 % rente | 60 maanden

2de hypotheek woning
pi_214868648
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 13:36 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Zekerheden zijn niet zo goed, al is hij voor de helft gedekt door Marquardt Nederland wat wel wat waarde heeft.

Wel zit in ik Marquardt Alexandrium uit 2022, dat zijn dezelfde franchisenemers en die lossen tot nu in december maximaal extra af, waardoor die lening nu 65% is afgelost. Ik neem aan dat zaken goed gaan.

Wat de pitch weer niet goed vermeld, is dat die zelfde negatieve hypotheekverklaringen ook zijn ingezet voor de eerdere lening. Wel hebben ze hun eerste hypotheken op hun woonhuizen netjes een beetje afgelost afgelopen 2 jaar :)
Dat zou dus betekenen dat de deelnemers aan de lening Alexandrium er met deze nieuwe lening ook op achteruit gaan.
Wat mij vooral verbaasd is dat er in de keuken branche nog zo uitgebreid kan worden. Inmiddels heb je zoveel zaken waar je een keuken kan kopen. Daarbij denk ik als er zo'n groot concern als de DMG Groep achter zit zou ik denken dat de zekerheden wel wat beter kunnen.
Niet mijn project in ieder geval.
pi_214868713
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 13:53 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Dat zou dus betekenen dat de deelnemers aan de lening Alexandrium er met deze nieuwe lening ook op achteruit gaan.
Wat mij vooral verbaasd is dat er in de keuken branche nog zo uitgebreid kan worden. Inmiddels heb je zoveel zaken waar je een keuken kan kopen. Daarbij denk ik als er zo'n groot concern als de DMG Groep achter zit zou ik denken dat de zekerheden wel wat beter kunnen.
Daarom is een hypotheekverklaring geen zekerheid. Die kan je niet koppelen aan een lening. Mocht er sprake zijn van wanbetaling kunnen meer partijen een geroep doen op de overwaarde van de woning.
pi_214869087
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 13:04 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Gaat erg rap. ING werkt hier wel, net overgemaakt
Ing werkt bij mij vandaag tè goed. Max daglimiet reeds bereikt (en is niet a la minuut op te hogen).
pi_214869113
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 13:39 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe Collin direct

Renovatie & Montagebedrijf Veenman

¤ 135.000 | 9,0 % rente | 60 maanden

2de hypotheek woning
Team van volledig ZZP-ers. Is dat nog een solide basis vandaag de dag, met de aangekondigde handhaving wet dba en aangekondigde nieuwe wet vbar? In mijn eigen bedrijfstak (media), dat ook zeer flink leunt op zzp-ers, is nu redelijke paniek en onzekerheid vanwege die 2 punten.
pi_214869142
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2024 14:01 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Daarom is een hypotheekverklaring geen zekerheid. Die kan je niet koppelen aan een lening. Mocht er sprake zijn van wanbetaling kunnen meer partijen een geroep doen op de overwaarde van de woning.
Met een negatieve hypotheekverklaring kan je bij wanbetaling helemaal nergens een beroep op doen, het voorkomt alleen dat er nog anderen wél een beroep kunnen doen. Het maakt dan ook niet zoveel uit dat die al verstrekt is op een andere lening, er komt gewoon geen hypotheek bij.
pi_214869155
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 13:53 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
De Mandemakers zijn niet rijk geworden door hun franchisenemers niet het merendeel van het risico te laten lopen.
pi_214869630
quote:
Nieuwe Collin:

Met een 5de hypotheek.

Ze hebben wel een gun factor vind ik, maar het is volgens mij wel een bedrijf met problemen ja. Ze gaan hun fruitteelt terugbrengen van 1450 ton naar 600 ton om rust te brengen en hiervoor gaan ze hun schuldenlast verhogen van 1.2 naar 1.4 mio. Dus 200k uitgeven om de omzet te verlagen en gaten elders te dichten.
pi_214869652
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 14:59 schreef nostra het volgende:

[..]
Met een negatieve hypotheekverklaring kan je bij wanbetaling helemaal nergens een beroep op doen, het voorkomt alleen dat er nog anderen wél een beroep kunnen doen. Het maakt dan ook niet zoveel uit dat die al verstrekt is op een andere lening, er komt gewoon geen hypotheek bij.
Plus dat het een morele verklaring is. Als ze hem simpelweg 'vergeten' en de hypotheek tóch ophogen ben je nergens, feitelijk gezien.
Pecunia non olet
pi_214870074
Ik heb nog geen maandbetalingen ontvangen van SIG.
Ze zijn er laat mee deze keer.
pi_214870247
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 16:49 schreef Slijker het volgende:
SIG betaalt altijd op een doordeweekse dag. Dus de eerste kans voor deze maand was pas vandaag. Ik verwacht dat SIG de bulk van de maandbetalingen vandaag of morgen alsnog zal doorstorten naar onze wallets.

quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 17:31 schreef KrekelJapie het volgende:

[b]Punt van orde:

We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

pi_214871310
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 16:49 schreef Slijker het volgende:
Inmiddels staat er bij mij al ruim 80% bij. Ik kijk later nog wel een keer.
Pecunia non olet
pi_214877736
Nieuwe gve, direct te investeren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_214878441
quote:
Nieuwe Collin:

Met een 5de hypotheek.

Kreeg hem vandaag in de mail en had in de eerste instantie wel interesse, een fruitbedrijf + kleine camping is normaliter niet iets waar je geld op verliest. Maar wat jij ook uit de tekst aanhaalt en ook de verdere uitleg hebben mij doet passen, dit gaat 100% zeker eindigen in een default wat mij betreft. Cashflows niet op orde en al voldoende andere leningen die nog lopen. Nee bedankt.
pi_214878479
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 09:44 schreef Tjalala het volgende:

SPOILER
Meegepakt. Zit nu voor 51% vol.

Afgelopen maand al diverse projecten meegenomen bij GvE, weliswaar voor lagere bedragen dan gewoonlijk bij Collin, maar toch. Het saldo daar loopt aanzienlijk op.
Pecunia non olet
pi_214878559
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 11:05 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Kreeg hem vandaag in de mail en had in de eerste instantie wel interesse, een fruitbedrijf + kleine camping is normaliter niet iets waar je geld op verliest.
Ik zou niet weten waarom niet. Fruitteelt is kwetsbaar alleen al door vorst en ziekten en een kleine camping gaat ze in dat geval ook niet redden. Kwalificatie: *** met peren :D
Pecunia non olet
pi_214878616
Het fruitbedrijf zit al vol, waarschijnlijk onder invloed van die taxatie. Het is te hopen dat de investeerders niet met de gebakken peren komen te zitten. _O-
Pecunia non olet
pi_214878679
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 11:08 schreef obligataire het volgende:

[..]

Afgelopen maand al diverse projecten meegenomen bij GvE, weliswaar voor lagere bedragen dan gewoonlijk bij Collin, maar toch. Het saldo daar loopt aanzienlijk op.
Misschien ook omdat SIG weinig nieuwe projecten publiceert? (en waar je dan bij de goede projecten binnen een paar minuten bij moet zijn)? Bij mij gaat daardoor wat meer naar GVE.
pi_214878756
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 11:15 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik zou niet weten waarom niet. Fruitteelt is kwetsbaar alleen al door vorst en ziekten en een kleine camping gaat ze in dat geval ook niet redden. Kwalificatie: *** met peren :D
Het is niet een beetje vorst geweest dat het bedrijf zo slecht draait en volgestopt zit met schulden. Een gezond (haha pun intented) fruitbedrijf kan wel iets hebben.
pi_214878860
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 11:24 schreef obligataire het volgende:
Het fruitbedrijf zit al vol, waarschijnlijk onder invloed van die taxatie. Het is te hopen dat de investeerders niet met de gebakken peren komen te zitten. _O-
Tja, die zullen dan door de zure appel heen moeten bijten.
pi_214878869
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 11:36 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Het is niet een beetje vorst geweest dat het bedrijf zo slecht draait en volgestopt zit met schulden. Een gezond (haha pun intented) fruitbedrijf kan wel iets hebben.
Dat laatste klopt en dat geldt ook voor ieder ander bedrijf, daarom kijk je naar kengetallen als solvabiliteit en liquiditeit, echter deze zijn niet gezond wat financiën aangaat. Ze zitten volgens mij in bijzonder beheer bij de huisbank, die is er ook wel een beetje klaar mee heb ik de indruk.
Pecunia non olet
pi_214878989
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 11:31 schreef Red_arrow het volgende:

[..]
Misschien ook omdat SIG weinig nieuwe projecten publiceert? (en waar je dan bij de goede projecten binnen een paar minuten bij moet zijn)? Bij mij gaat daardoor wat meer naar GVE.
Volledige vertrouwen in schipper als schipper en ondernemer. Goed onderhouden schip. Schadeherstel is voor hem een nieuwe tak van sport. Daarom laat ik hem lopen.
pi_214879025
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 11:08 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik zat een beetje te rekenen omdat dit project volgens mij ultiem slecht is t.o.v. van de GVE fee structuur. Ik kom op het volgende bij ¤1000 geinvesteerd.

• In het 6e jaar van de lening staat er gemiddeld ¤214,29 open. Hier ontvang je dat jaar ¤17,14 rente over (8%). De fee dat jaar is ¤6,-

• In het 7e jaar van de lening staat er gemiddeld ¤71,43 open. Hier ontvang je dat jaar ¤5,71 rente over (8%). De fee dat jaar is ¤6,-

Niet direct een oordeel. Wel de confirmatie dat het laatste jaar puur verlies is.
pi_214880051
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 11:45 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat laatste klopt en dat geldt ook voor ieder ander bedrijf, daarom kijk je naar kengetallen als solvabiliteit en liquiditeit, echter deze zijn niet gezond wat financiën aangaat. Ze zitten volgens mij in bijzonder beheer bij de huisbank, die is er ook wel een beetje klaar mee heb ik de indruk.
Precies mijn overweging. Zonder al die leningen die al lopen en hypotheken die er al opzitten was het wel interessant geweest.

Hoop dat ons voorgevoel niet uitkomt, zou zuur zijn voor veel mensen.
pi_214880081
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 09:44 schreef Tjalala het volgende:

SPOILER
In geen 84 jaar doe ik mee aan deze. Looptijd veel te lang wat mij betreft, in het algemeen maar ook voor 100k. Rente ook niet al te hoog.

Vind het verhaal verder wel aardig, heb ook al eerder in een schip geïnvesteerd. Redelijk veilig verder omdat er wel een aardig onderpand is.

Ik laat hem even gaan :)
pi_214880162
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 13:34 schreef GereDathan het volgende:

[..]
In geen 84 jaar doe ik mee aan deze. Looptijd veel te lang wat mij betreft, in het algemeen maar ook voor 100k. Rente ook niet al te hoog.
Interessant om te lezen! Zelf vind ik een langere looptijd vaak wel een plus. Ik vind het vooral wel een aardige lening omdat deze tijdens de looptijd volledig wordt afgelost. Mede daardoor vind ik het risico te overzien, en ook de rente wel oké.
pi_214880233
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 13:44 schreef zietuwel het volgende:

[..]
Interessant om te lezen! Zelf vind ik een langere looptijd vaak wel een plus. Ik vind het vooral wel een aardige lening omdat deze tijdens de looptijd volledig wordt afgelost. Mede daardoor vind ik het risico te overzien, en ook de rente wel oké.
Ik denk dat het risico wel te overzien is dus dat is geen slechte keuze denk ik om mee te doen. Als je iets zoekt voor de wat langere termijn met aardige zekerheid is dit een betere keus dan de restaurants e.d. die je veel langs ziet komen.

Ik ga tegenwoordig eigenlijk niet langer dan 24 maanden, bij voorkeur korter. Dit omdat ik het al lastig vind om te voorzien wat de economie op korte termijn lijkt te gaan doen, laat staan over 5 jaar of zelfs 7 jaar zoals nu. Veel te grote kans op mislukken wat mij betreft door de lange termijn.

En zoals gezegd het bedrag, een ton is niet zo moeilijk om te sparen als consument. Een bedrijf zou dat nog makkelijker moeten kunnen. Waarmee je een lening als deze toch in max 36 maanden zou moeten kunnen aflossen in mijn ogen.
pi_214880959
Geen reden om te annuleren lijkt me
quote:
U heeft geïnvesteerd in de investeringskans van GUBO BouwPer abuis is in de pitch de volgende passage niet vermeld:

Geldnemer heeft de mogelijkheid om éénmaal per kalenderjaar maximaal 10% van het oorspronkelijke leenbedrag af te lossen zonder extra vergoedingsrente. De looptijd zal hierbij gelijk blijven;
U heeft de mogelijkheid om uw investering te wijzigen, indien u uw investering behoud zal bovenstaande wijziging ook op uw investering van toepassing zijn.
pi_214881096
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 13:51 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ik denk dat het risico wel te overzien is dus dat is geen slechte keuze denk ik om mee te doen. Als je iets zoekt voor de wat langere termijn met aardige zekerheid is dit een betere keus dan de restaurants e.d. die je veel langs ziet komen.

Ik ga tegenwoordig eigenlijk niet langer dan 24 maanden, bij voorkeur korter. Dit omdat ik het al lastig vind om te voorzien wat de economie op korte termijn lijkt te gaan doen, laat staan over 5 jaar of zelfs 7 jaar zoals nu. Veel te grote kans op mislukken wat mij betreft door de lange termijn.

En zoals gezegd het bedrag, een ton is niet zo moeilijk om te sparen als consument. Een bedrijf zou dat nog makkelijker moeten kunnen. Waarmee je een lening als deze toch in max 36 maanden zou moeten kunnen aflossen in mijn ogen.
Die maanden die je noemt - 5 jaar, 7 jaar - ben ik met je eens. Vergeet alleen niet dat er nóg 7 ton gefinancierd wordt he, niet alleen deze 100k.
pi_214881159
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 15:42 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Die maanden die je noemt - 5 jaar, 7 jaar - ben ik met je eens. Vergeet alleen niet dat er nóg 7 ton gefinancierd wordt he, niet alleen deze 100k.
Die heb ik gemist, heb wel iets gezien over 750k dacht ik.
pi_214881282
Comfort Axel wijst op een verlies vanwege stemming
quote:
Wij hebben recent een reactie ontvangen van de curator waarbij hij aangeeft onder voorwaarden
akkoord te kunnen gaan met de verkoop. Tezamen met onze advocaat en notaris zijn wij momenteel
doende om dit verder uit te werken zodat het juridisch op de juiste wijze geëffectueerd kan worden.
Voorzichtigheidshalve willen we u aangeven dat deze trajecten juridisch complex zijn die in
samenspraak met de curator moeten worden gevolgd. Hierdoor is het lastig om tijdlijnen hierin te
beschrijven.
Indien we nadere informatie hebben, zullen we u verder informeren. Zodra alles is uitgewerkt, zullen
wij het eindbod ter stemming voorleggen.
pi_214882200
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 15:25 schreef KrekelJapie het volgende:
Geen reden om te annuleren lijkt me
[..]

Denk ik ook niet, maar prima ze dit op tijd ontdekt hebben, foutje kan gebeuren, prima opgelost zo.
pi_214882562
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 16:06 schreef KrekelJapie het volgende:
Comfort Axel wijst op een verlies vanwege stemming
[..]

Ja had jij het anders verwacht? Gisteren ook zo'n ontzeggende mail gehad over project Geldermalsen.

Dat het maar snel afgewikkeld wordt, ik ben wel klaar met die comfort projecten en met GVE!
pi_214882707
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 18:13 schreef quepos het volgende:

[..]
Ja had jij het anders verwacht? Gisteren ook zo'n ontzeggende mail gehad over project Geldermalsen.

Dat het maar snel afgewikkeld wordt, ik ben wel klaar met die comfort projecten en met GVE!
Ik ben wel benieuwd of naast verlies nog iets in de stemming zeggen over HA of dat alles in 1x wordt afgerond.

In de pitch is aangegeven dat de ltv van 86,5% voorzichtigheidshalve is weergegeven op basis van de huidige staat van het object. Ik ben benieuwd hoe ver dit boven de 100% uitkomt met de komende stemming.

[ Bericht 6% gewijzigd door KrekelJapie op 03-09-2024 19:06:21 ]
pi_214883464
Onderstaande kwam ik zojuist tegen in De Limburger. Lening is 30 augustus definitief geworden. Dit is dus echt een valse start/

Camping in Beesel stuurt gasten weg nadat gemeente ontdekt dat er geen vergunning is: ‘Dit kan écht niet’
Camping Petrushoeve (rechts) in Beesel.
Camping Petrushoeve (rechts) in Beesel. — © Google Streetview

Reuver/Beesel - Camping Petrushoeve in Beesel heeft maandag alle gasten gevraagd om het terrein te verlaten. Omdat de eigenaren al maanden geen exploitatievergunning hebben, moesten ze van de gemeente op last van een boete die kan oplopen tot 50.000 euro de deuren sluiten.
pi_214883589
En weer eens bewezen hoe kundig dit forum is, op voorhand werd er hier zeer kritisch naar die camping gekeken/besproken.
pi_214883626
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 20:08 schreef Rush-2112 het volgende:
Onderstaande kwam ik zojuist tegen in De Limburger. Lening is 30 augustus definitief geworden. Dit is dus echt een valse start/

Camping in Beesel stuurt gasten weg nadat gemeente ontdekt dat er geen vergunning is: ‘Dit kan écht niet’
Camping Petrushoeve (rechts) in Beesel.
Camping Petrushoeve (rechts) in Beesel. — © Google Streetview

Reuver/Beesel - Camping Petrushoeve in Beesel heeft maandag alle gasten gevraagd om het terrein te verlaten. Omdat de eigenaren al maanden geen exploitatievergunning hebben, moesten ze van de gemeente op last van een boete die kan oplopen tot 50.000 euro de deuren sluiten.
Volledige artikel

SPOILER
pi_214883863
quote:
Afgezien van wat ik van het project vind, je gaat nu wel erg snel hoor. Veel consumenten en (mkb) ondernemers zouden graag willen dat je gelijk hebt maar er zijn genoeg consumenten die een netto inkomen van 100k/3 = 33k/jaar dus niet halen (2024 is netto modaal 2926/maand). Hoe komen die dan tot het gemakkelijk sparen van 33k per jaar?

Ik begrijp in de basis je gedachte wel, het is standaard wenselijk dat er in een korte periode afgelost wordt want dan loopt het risico er sneller uit. Maar vergeet niet dat een schip een registergoed is (net als bijvoorbeeld een huis) en dat je dat in het algemeen over een wat langere periode afbetaald (en ook over langere periode afschrijft, bij een schip gaat men schar ik uit van zo'n 15 a 20 jaar). Daarnaast wordt er door de projecteigenaar in totaal 850k geleend (dus naast die 100k nog 750k) en dat íe er al 520k eigen geld in stopt, dat is die 100k in 7 jaar volledig aflossen denk ik geen onredelijk voorstel van de geldnemer. Als het een financiering van alleen maar 100k werkkapitaal zou zijn, zou mijn reactie zeker anders zijn geweest.
pi_214883880
[quote]0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 20:28 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Volledige artikel

SPOILER
[/Spoiler]
En de pitch
SPOILER
pi_214883944
quote:
Lang actief financier je lang, dat is vrij gebruikelijk.
pi_214885450
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 20:08 schreef Rush-2112 het volgende:
Een valse start of misschien toch eerder bewuste fraude van meneer?

Uit het artikel:

"Tijdens een controle op 6 juni constateerde de gemeente dat Petrushoeve geen geldige exploitatievergunning heeft. Per 2 september, afgelopen maandag, moest iedereen van de camping zijn verdwenen, besloot Beesel. Als dat niet zou gebeuren, moesten de campinghouders een dwangsom betalen van 500 euro per dag, die kan oplopen tot een bedrag van 50.000 euro."

Hoe groot is de kans dat de leningnemer wist van dit alles op 16 augustus toen de lening vol kwam? Ik denk vrij groot, helemaal als de gemeente fysiek kwam kijken in juni en brieven gestuurd heeft.

De CCF lening is een herfinanciering van:

Herfinanciering leningen ¤ 1.355.000
Uitkoop Thiago Holding ¤ 200.000

Wie zijn dat precies en wat zijn de connecties onderling? Zou het kunnen dat iemand een clean exit wilde maken voor de deadline?
pi_214885662
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 00:12 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]

De CCF lening is een herfinanciering van:

Herfinanciering leningen ¤ 1.355.000

Wie zijn dat precies en wat zijn de connecties onderling? Zou het kunnen dat iemand een clean exit wilde maken voor de deadline?
Misschien wilde ze, ivm de bibob, wel van deze financiers af alvorens ze de vergunningsaanvraag wilde/konden doen.
pi_214885710
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 00:12 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

Staan drie bedrijven op adres van de holding:
Paletplein 8, 2526 GW Den Haag https://g.co/kgs/rMqFLjo

2 boekhouders en een zorgbemiddelaar.

Denk vooral dat het een interessante vraag aan Collin is wat de achtergrond is en hoe het kan dat er een bedrag is uitgekeerd aan een camping zonder een exploitatievergunning

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 04-09-2024 06:17:25 ]
pi_214885942
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 06:01 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Staan drie bedrijven op adres van de holding:
Paletplein 8, 2526 GW Den Haag https://g.co/kgs/rMqFLjo

2 boekhouders en een zorgbemiddelaar.

Denk vooral dat het een interessante vraag aan Collin is wat de achtergrond is en hoe het kan dat er een bedrag is uitgekeerd aan een camping zonder een exploitatievergunning
Ik denk zomaar dat ze hiervan niet op de hoogte waren.
Zelf zit ik overigens niet in dit project.
pi_214886118
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 07:20 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ga ik ook vanuit. Zegt misschien wel wat over screening van een project van 1,6 miljoen als er daadwerkelijk geen kopie exploitatievergunning is opgevraagd.
pi_214886124
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 07:20 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat denk ik ook, maar de leningnemer heeft dan wel wat uit te leggen waarom hij dit niet zelf heeft gemeld bij CCF.

Die vergunning zal overigens wel goed komen verwacht ik, anders laat de gemeente ze niet gewoon doordraaien in de zomer.
pi_214887275
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 18:13 schreef quepos het volgende:

[..]

Lijkt me ijdele hoop als je ziet hoe lang dat al duurt. De curator had maanden nodig om te reageren op het voorstel van GvE
pi_214887436
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 08:01 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ga ik ook vanuit. Zegt misschien wel wat over screening van een project van 1,6 miljoen als er daadwerkelijk geen kopie exploitatievergunning is opgevraagd.
Over screening gesproken: afgelopen week was in het nieuws dat er grootschalige fraude is met hypotheken door criminelen, die met vervalste documenten hypotheken regelen bij banken. Banken klagen dat ze te weinig mogelijkheden hebben om inkomensgegevens etc. te checken. De kans lijkt me groot dat dit dan ook in CF land zal spelen, aangezien CF platformen nog minder bevoegdheden hebben dan banken...
pi_214887579
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 10:24 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Over screening gesproken: afgelopen week was in het nieuws dat er grootschalige fraude is met hypotheken door criminelen, die met vervalste documenten hypotheken regelen bij banken. Banken klagen dat ze te weinig mogelijkheden hebben om inkomensgegevens etc. te checken. De kans lijkt me groot dat dit dan ook in CF land zal spelen, aangezien CF platformen nog minder bevoegdheden hebben dan banken...
Een extra reden om ook hier scherp te blijven.
De kracht van de crowd.

En verder zoals altijd, 100% zekerheid bestaat niet.
pi_214887846
Investeerders worden vaak verleid met ronkende taxaties die een schijnzekerheid bieden.
Idem gisteren die fruitkweker.

Een taxatie heeft pas waarde als er daadwerkelijk iemand is die dat bedrag ervoor zou betalen.
Pecunia non olet
pi_214888407
quote:
14s.gif Op woensdag 4 september 2024 10:38 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Een extra reden om ook hier scherp te blijven.
De kracht van de crowd.

En verder zoals altijd, 100% zekerheid bestaat niet.
Dit forum heeft wel een schouderklopje verdiend. De due diligence hier heeft mij en anderen zeker weerhouden om in te leggen, ik ben zelfs weer uitgestapt. CCF en specifiek de coach die uit zijn winterslaap kwam gaan wel de mist in, eerst met het niet benoemen van de bouwkavel (waar een addendum in de pitch voor kwam) en nu blijkt het hele project gebaseerd op valse voorwendselen.

Als de eigenaar de gemeente niet kan overtuigen dat hij een vergunning verdient (en hij staat nu met 1-0 achter), dan wordt het ongetwijfeld gedwongen verkoop van alles. En dat 2 weken na totstandkoming van het project. Ik ben erg benieuwd wat er van taxaties overblijft in de praktijk, ik zou alles nu wantrouwen.
pi_214888606
GVE stuurt een mailtje dat er een update is geplaatst bij een project, fijn dat ze dit nu eindelijk zelf doen.

Inhoudelijk, gaat over een brouwer in een kerkgebouw:

SPOILER
Ik snap niet helemaal wat ze nu willen, uitbreiden of verkopen, maar verwacht gezien het leenbedrag en de zekerheden dat de investeerders uiteindelijk hun geld wel terug gaan krijgen.
pi_214888618
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 10:24 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
zou dat ook te maken hebben met de privacyregelgeving? Ik hoorde van een bestuurder van een coöperatieve flat dezelfde klacht en daar waren AVG-regels de oorzaak (voorheen kon inkomen e d checken wel)
pi_214889008
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 12:11 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Dit forum heeft wel een schouderklopje verdiend. De due diligence hier heeft mij en anderen zeker weerhouden om in te leggen, ik ben zelfs weer uitgestapt. CCF en specifiek de coach die uit zijn winterslaap kwam gaan wel de mist in, eerst met het niet benoemen van de bouwkavel (waar een addendum in de pitch voor kwam) en nu blijkt het hele project gebaseerd op valse voorwendselen.

Als de eigenaar de gemeente niet kan overtuigen dat hij een vergunning verdient (en hij staat nu met 1-0 achter), dan wordt het ongetwijfeld gedwongen verkoop van alles. En dat 2 weken na totstandkoming van het project. Ik ben erg benieuwd wat er van taxaties overblijft in de praktijk, ik zou alles nu wantrouwen.
Als ik kijk naar de reviews en de foto's op de website is dit een netjes onderhouden camping.
Ze richten zich op reizigers zonder kinderen, daar was vorige week een artikel over dat er steeds meer vraag is naar campings waar geen kinderen komen.
Ik denk daarom dat mocht deze eigenaar geen vergunning rond krijgen dat het terrein best wat waard is voor een andere eigenaar die wel de vergunningen rond kan krijgen.
pi_214889090
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 13:13 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Als ik kijk naar de reviews en de foto's op de website is dit een netjes onderhouden camping.
Ze richten zich op reizigers zonder kinderen, daar was vorige week een artikel over dat er steeds meer vraag is naar campings waar geen kinderen komen.
Ik denk daarom dat mocht deze eigenaar geen vergunning rond krijgen dat het terrein best wat waard is voor een andere eigenaar die wel de vergunningen rond kan krijgen.
Er waren wel minder plaatsen dan in de pitch stond had iemand ontdekt. Ook waren er slechte reviews die het juist hadden over achterstallig onderhoud recent? Maar inderdaad, de getaxeerde waarde van alles is iets van 2.9 mio op een lening van 1.6 mio, dus het komt vast wel grotendeels goed, zelfs als er nog wat lijken uit de kast vallen.
pi_214889245
Watt mobility failliet, dat was volgens mij ook een crowdfunding project. Ik weet niet meer welk platform en of de lening al afbetaald was.

https://nieuwsfiets.nu/20(...)ply-chain-problemen/
pi_214889417
Nieuwe Collin Direct:

Jan Caus

¤ 130.000 | 7,5 % rente | 60 maanden | Herfinanciering hypotheek woonhuis i.v.m verhuur van de woning.

Best een leuk pandje als ik naar Google Streetview kijk. LTV is prima. Wel weinig Cashflow overschot maar opzich wel interessant om mee te nemen.
pi_214889473
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 13:39 schreef Red_arrow het volgende:
Watt mobility failliet, dat was volgens mij ook een crowdfunding project. Ik weet niet meer welk platform en of de lening al afbetaald was.

https://nieuwsfiets.nu/20(...)ply-chain-problemen/
CCF en NLinvesteert voor zover ik online kan terugvinden.

https://www.collincrowdfund.nl/watt/
https://www.nlinvesteert.nl/investeren/watt_mobility2
pi_214889513
Pecunia non olet
pi_214889638
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 14:52 schreef Horsemen het volgende:
Een nieuwe herfinancieringslening via Collin met een 1e hypotheek op een bedrijfsgebouw:

RT afbouw
¤ 45.000 | 7,0 % rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/rt-afbouw-2/

Ondanks het negatieve E.V. wil ik deze wel weer meenemen. In de eerste lening zit ik ook en die is altijd netjes voldaan.
Helaas (nog?) geen linkje ontvangen dus als iemand er een beschikbaar heeft dan hou ik mij aanbevolen :7
Daar is het linkje dan:
SPOILER
Het project gaat morgen live.
pi_214889649
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 12:30 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
zou dat ook te maken hebben met de privacyregelgeving? Ik hoorde van een bestuurder van een coöperatieve flat dezelfde klacht en daar waren AVG-regels de oorzaak (voorheen kon inkomen e d checken wel)
Ik neem aan dat dat een belangrijke factor is, ja.
pi_214889780
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 13:22 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Maar inderdaad, de getaxeerde waarde van alles is iets van 2.9 mio op een lening van 1.6 mio, dus het komt vast wel grotendeels goed, zelfs als er nog wat lijken uit de kast vallen.
Ga ik ook vanuit, maar de waarde is nu (en tijdens funding) geen 2,9 miljoen. Veel van de waarde zal in de vergunnig zitten.
pi_214889852
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 14:43 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ga ik ook vanuit, maar de waarde is nu (en tijdens funding) geen 2,9 miljoen. Veel van de waarde zal in de vergunnig zitten.
Een taxateur moet toch ook weten dat er geen vergunning was/is.
Bij een taxatie van grond / woning mét of zonder vergunning maakt ook alles qua waarde ?!
pi_214889858
quote:
14s.gif Op woensdag 4 september 2024 14:26 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Daar is het linkje dan:
SPOILER
Het project gaat morgen live.
Die gaat niet meer live. Zit zo vol.
pi_214889882
https://www.faillissement(...)lits#google_vignette

Faillissement GvE/'t hart zorg....

Het zou geen probleem moeten zijn:

SPOILER
De helft is al afgelost.
Pecunia non olet
pi_214889953
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 14:52 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Die gaat niet meer live. Zit zo vol.
Nog 10,5K te gaan.

Lekker rustig projectje, de voorganger loste ook keurig af, inleggen en niet meer naar omkijken :)
Pecunia non olet
pi_214890180
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 15:04 schreef obligataire het volgende:

[..]
Nog 10,5K te gaan.

Lekker rustig projectje, de voorganger loste ook keurig af, inleggen en niet meer naar omkijken :)
Zeker, rente is wat laag. Maar daar is het risico ook naar.
pi_214890192
Net op tijd, nog 500 euro over voor de liefhebber... NU :P
pi_214890202
Tot twee keer toe te laat door de sms controle :(
pi_214890364
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 15:41 schreef raser1981 het volgende:
Tot twee keer toe te laat door de sms controle :(
Zo'n parel was het imho ook niet. 5,8% netto rente, ofwel 1,93% over de komende 4 maanden. Daar mag je op 1 jan 2,18% over aftikken. Het wordt voor mij al weer bijna tijd voor winterslaap! 8)7
pi_214890472
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 16:01 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Zo'n parel was het imho ook niet. 5,8% netto rente, ofwel 1,93% over de komende 4 maanden. Daar mag je op 1 jan 2,18% over aftikken. Het wordt voor mij al weer bijna tijd voor winterslaap! 8)7
Er zit zoveel denkfout in die berekening dat ik het graag aan anderen overlaat om te reageren :7 ~:)
Pecunia non olet
pi_214890587
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 16:15 schreef obligataire het volgende:

[..]
Er zit zoveel denkfout in die berekening dat ik het graag aan anderen overlaat om te reageren :7 ~:)
_O-
pi_214890701
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 16:15 schreef obligataire het volgende:

[..]
Een denkfout, werkelijk? Ben erg benieuwd, vast even mijn leesbril zoeken voor de educatie die volgen gaat!

En ik maar denken dat dit topic vorig jaar al afgerond was. Sommigen beleggen zakelijk, anderen bekijken het door een soort lange termijn lens (wat maak het nou uit op een lening van 5 jaar), ik bekijk het voor elke ¤1000 nu in hand opnieuw.
pi_214890773
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 11:12 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Ik denk dat het met de uitvoerbaarheid wel meevalt. Er waren al stukken over de voornemens vanaf 2027, kern is vergelijken totale vermogen op 1-1 met 31-12, gecorrigeerd voor onttrekkingen en bijstortingen. Daarom maakt het ook niet meer uit of het spaargeld betreft of investeringen of een combinatie daarvan.
Ik vermoed dat ze de bewijslast gewoon lekker omdraaien en jou laten aantonen dat, en zo ja hoeveel, je rendement lager was dan het forfaitaire. Dat wordt in mijn geval dus een crime, want ik heb geen idee wat dat is geweest en ik zit met een aantal vrij illiquide beleggingen waar ik dan ook maar mee ga spelen.

Maar ze zouden in oktober 2024 met een richtlijn komen, ik ben benieuwd. Oktober 2024 is belastingdiensts voor medio 2025, dus we hebben nog wel even vermoed ik. Kan je positief of negatief bekijken.
pi_214891119
Het fictieve rendement is nu vastgesteld op 6,04%. Er is een goede kans dat je momenteel met crowdfund niet veel lager zit in elk geval. En dan de hoeveelheid werk van een onderbouwd bezwaar indienen voor een verschil in belasting van waarschijnlijk onder de ¤100 verwacht ik.

Het wordt wel een slagveld als we dit jaar of volgend jaar eindigen met een lage beurs en dus negatief beursrendement, dan klim ik ook in de pen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')