abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214844026
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 16:28 schreef ML45 het volgende:

[..]
Zoals Horsman al aangeeft is CAN niet een crowdfunding zoals deze hier besproken wordt. Itt de hier besproken platformen is CAN alleen een tussenpersoon tussen de ondernemer en de investeerder. Deze twee partijen moeten ook de communicatie zelf verzorgen. Wanneer een ondernemer zijn afspraken niet nakomt dan moet de investeerder zelf contact opnemen met de ondernemer, CAN speelt hier dus geen enkele rol in. Op de site van CAN staat dit ook bij de veel gestelde vragen.

Waarom investeren investeerders toch via( ik zeg bewust via en niet bij) CAN, dat ligt meer omdat er een sympathie voor de ondernemer, het bedrijf, regio.

Ik heb om die reden wel eens wat geīnvesteerd en het contact liep na/ bij het afsluiten ook altijd direct met de ondernemer inclusief bv voorstellen om een deel kwijt te schelden.

Concreet antwoord op jouw vraag, ja de heren kunnen gemakkelijk weglopen en jij als investeerder moet er zelf achteraan bv door zelf( dus niet via/door CAN) een deurwaarder in het zetten.
Het maximale dat CAN in dit soort gevallen doet is de betreffende investeerders (desgewenst) met elkaar in contact brengen, zodat zij eventueel gezamenlijk een incassobureau in kunnen schakelen.
pi_214844284
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 15:24 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik zou toch denken dat degene die in de eerste lening zitten wel het linkje krijgen voor de nieuwe lening.
Vandaag geen linkje ontvangen
pi_214844437
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 18:02 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Vandaag geen linkje ontvangen
Idem, helaas…
pi_214844709
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 10:25 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Het heeft nog niet het gewenste sprinteffect opgeleverd/
Na twee dagen op een project van 680k je voorwaarden al wijzigen voelt ook wel een beetje alsof het eigenlijk al in de startblokken stond, maar dat ze even aftastten of de markt zo gek was om het tegen onzakelijke voorwaarden ook te laten lukken.
We have relearned one lesson we should have never forgotten: that only by rewarding personal initiative and insisting government live within its means can we save the spirit of enterprise and risk-taking so essential to economic progress, human fulfillment, and the preservation of freedom itself.
pi_214844988
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 18:53 schreef nostra het volgende:

[..]
Na twee dagen op een project van 680k je voorwaarden al wijzigen voelt ook wel een beetje alsof het eigenlijk al in de startblokken stond, maar dat ze even aftastten of de markt zo gek was om het tegen onzakelijke voorwaarden ook te laten lukken.
Niet volkomen gebeurd bij CCF niet vaak, maar hebben we wel vaker gezien. Na 2 dagen niet vol = ongewoon = verhoging rente

Lijkt ook de grootste kans om project wel te doen lukken. Heb je rond 11uur nog wel momentum van investeerders die mogelijk niet dagelijks kijken.
pi_214845068
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 19:37 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Niet volkomen gebeurd bij CCF niet vaak, maar hebben we wel vaker gezien. Na 2 dagen niet vol = ongewoon = verhoging rente

Lijkt ook de grootste kans om project wel te doen lukken. Heb je rond 11uur nog wel momentum van investeerders die mogelijk niet dagelijks kijken.
Bij het andere project waarvan de rente is verhoogd ontving ik vandaag voor de 2e keer een mail dat er een nieuwe investeringskans was.
pi_214845572
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 16:30 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw Collin project met een 1e hypotheek op bouwgrond en 2x een 2e hypotheek op een woonhuis:

GUBO Bouw
¤ 305.000 | 8,0 % rente | 36 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/gubo-bouw/
linkje:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_214847378
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 20:44 schreef delcielo het volgende:

[..]
linkje:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat gegoochel met bedragen incl. Heen en weer storten van bedragen. Zekerheden vanuit woonhuizen lijken prima in orde. Aflossing 75k per woonhuis. Kan je net zo goed een 2e hypotheek afsluiten van 75k ipv 305k.

Leenbedrag 305k minus zekerheid van woonhuizen 150k = 155k. Uitboeking 215k. Risicobedrag lening 60k.

Na verkoop perceel 89k of terugbetaling BTW 50k is risico nihil?

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 31-08-2024 08:11:11 ]
pi_214847987
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 03:43 schreef KrekelJapie het volgende:
Aflossing 75k per woonhuis. Kan je net zo goed een 2e hypotheek afsluiten van 75k ipv 305k.
Ik neem aan dat die 75k alleen van toepassing is bij een "reguliere" verkoop van een van de woningen terwijl het project loopt. Als het tot uitwinning van zekerheden zou komen is dat niet van toepassing en is er gewoon een hypothecaire vordering van 305k. Denk ik.
pi_214848204
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 17:32 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Zelfde verhaal voor:
Project 016661 Aankoop beleggingspanden Schiedam
Project 020120 Top1Toys Nijverdal
En ook 020159 Renovatie beleggingspand
pi_214848273
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 03:43 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Wat gegoochel met bedragen incl. Heen en weer storten van bedragen. Zekerheden vanuit woonhuizen lijken prima in orde. Aflossing 75k per woonhuis. Kan je net zo goed een 2e hypotheek afsluiten van 75k ipv 305k.

Leenbedrag 305k minus zekerheid van woonhuizen 150k = 155k. Uitboeking 215k. Risicobedrag lening 60k.

Na verkoop perceel 89k of terugbetaling BTW 50k is risico nihil?
Het project lijkt solide maar inderdaad een gegoochel met bedragen. _O-

Er staat ook dit, wat ik niet kan matchen met de uitboeking:
quote:
Van het totale leenbedrag wordt er ¤ 170.000,- in depot gehouden als bouwdepot ten behoeve van de (af)bouw van het onroerend goed.
gr gr
  zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:04:38 #87
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_214848281
Weinig hoopgevende update van Max CF over Lebendauer.

SPOILER
pi_214848383
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 16:46 schreef KrekelJapie het volgende:
Jubelbericht GvE
[..]

Hierna nog 2 lopende (en 4 default) projecten bij GvE en dan neem ik definitief afscheid van deze partij.
pi_214848541
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 10:04 schreef InVestEerder het volgende:

SPOILER
Dank voor delen _O_ Leerzaam, alleen al vanwege dit soort eindeloze procedures geen Duitse projecten meer voor mij
pi_214848672
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 10:03 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
Het project lijkt solide maar inderdaad een gegoochel met bedragen. _O-

Er staat ook dit, wat ik niet kan matchen met de uitboeking:
[..]

Wat betreft inhouding. Helft van het perceel wordt verkocht voor 89k

Eerst wordt 215k uitgeboekt dus 90k ingehouden. Na verkoop perceel zou deze terugbetaald moeten worden en wordt dan aangehouden als bouwdepot (zou dan depot zijn v 179k).
Rare constructie en raar verwoord maar dat is volgens mij de situatie.

Ook vreemd verwoord qua hypotheek op de woonhuizen maar ik lees het inderdaad als 75k aflossing bij tussentijdse verkoop maar volledige hypothecaire dekking bij default
pi_214848681
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 10:04 schreef InVestEerder het volgende:

SPOILER
Ik haal er ook wel wat positieve puntjes uit. Het proces ligt sowieso niet stil en door de curator een paar procenten te gunnen hebben we kans dat het o/g wat méér gaat opleveren dan bij veiling. Lijkt me naar hem toe redelijk, de man (of vrouw) moet ook ergens van betaald worden. Ik had het al afgeboekt voor het volle bedrag, ik zie wel wat er komt.
Pecunia non olet
pi_214848900
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 09:29 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Ik neem aan dat die 75k alleen van toepassing is bij een "reguliere" verkoop van een van de woningen terwijl het project loopt. Als het tot uitwinning van zekerheden zou komen is dat niet van toepassing en is er gewoon een hypothecaire vordering van 305k. Denk ik.
Dat lijkt mij ook en in theorie zouden ze in geval van beroerde ontwikkelingen, de woonhuizen snel en tijdig kunnen verkopen om de schade te beperken?

Anyway we hebben ook nog het pandrecht op het depot waarbij bij iedere uitboeking uit het depot in theorie de waarde van het onderpand ook gaat toenemen door voortgang van de bouw dus het risico lijkt me dan nog puur theoretisch.
Pecunia non olet
pi_214848932
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 09:29 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Zou je inderdaad kunnen denken, maar dat staat er dus niet. Ik verwacht dat het lastig wordt om bij (enigszins vrijwillige) verkoop van woning meer dan 75k te claimen, als ccf de verkoop ter hand neemt (of na opeisen van lening?) het wel eens anders zou kunnen zijn en het gehele bedrag in beeld kan komen, maar het blijft wel een wat grijs gebied.

Of het in de praktijk ook zover gaat komen zal ieder voor zichzelf moeten afwegen, er is ook nog een deppot en in balans daarmee een (deel)afgebouwd onderpand, maar dat kan wel wat extra "gedoe" en vertraging geven als het mis zou gaan en daar zitten velen vaak niet op te wachten gezien de reacties op "reguliere" verlengingen van leningen.
pi_214848970
Het is natuurlijk wel zo, dat alle vennoten van een vof hoofdelijk aansprakelijk zijn voor schulden van de vennootschap. Dus linksom of rechtsom zijn ze toch wel de sjaak als er iets mis gaat bij de bouw.
Hoofdelijke aansprakelijkheid heeft hier de betekenis dat ze allebei voor het volle leenbedrag kunnen worden aangesproken, indien de ander tekort schiet.

Ik durf deze toch wel wat hoger in te schrijven dan basis.
Pecunia non olet
pi_214850252
Ik zou m ook wel willen meepakken mits die 2 2de hypotheken duidelijk zijn.
Er wordt 305k ingeschreven maar bij verkoop wordt er 75k vergoedingsvrij afgelost (en de rest wel met boeterente?) of blijf je na verkoop van die 2 woningen over met het “risico”, zijnde het perceel..
pi_214850416
Heb beide panden net bekeken op Google maps, die uit Deventer is echt een pareltje, die in Schalkhaar is een blok van 4 huizen, ziet er ook netjes uit.

Deze durf ik voor mijn basisbedrag wel mee te nemen.
pi_214850938
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 14:36 schreef impact9 het volgende:
Ik zou m ook wel willen meepakken mits die 2 2de hypotheken duidelijk zijn.
Er wordt 305k ingeschreven maar bij verkoop wordt er 75k vergoedingsvrij afgelost (en de rest wel met boeterente?) of blijf je na verkoop van die 2 woningen over met het “risico”, zijnde het perceel..
Al hadden de panden beiden een 2e hypotheek van 150k ipv 305k. Dat was al duidelijker geweest. Op zich wel aardig project waarbij het risico er wel uit is bij terugbetaling 1/2 perceel of BTW.
pi_214851693
quote:
7s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 17:02 schreef nostra het volgende:
U heeft geīnvesteerd in de investeringskans van De heer K. Blaauw 2. 26 augustus jl. is de crowdfunding van De heer K. Blaauw 2 live gegaan. Dit heeft nog niet geleid tot een volledige funding van het streefbedrag. We zijn daarop in overleg gegaan met de klant. De klant wil graag dat de crowdfunding succesvol kan worden afgesloten en daarom kunnen we de volgende wijzigingen aankondigen:

De rente wordt verhoogd van 7,5% naar 8,0%;
De looptijd wordt verkort van 60 maanden naar 48 maanden. De slottermijn blijft ¤ 650.000,-, waardoor de maandelijkse aflossing iets toeneemt.
Het grootste risico lijkt mij dat die huurder die per 1 sept zijn intrek zou nemen, afhaakt of kopje onder gaat.
Dan zit hij met een financiering waaraan hij zich blauw betaalt, totdat hij vervanging vindt.

Recent heeft hij ook al een financiering afgesloten via CCF.

Ik rol mijn bijdrage door naar GUBO.
Pecunia non olet
pi_214852061
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 16:16 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Al hadden de panden beiden een 2e hypotheek van 150k ipv 305k. Dat was al duidelijker geweest. Op zich wel aardig project waarbij het risico er wel uit is bij terugbetaling 1/2 perceel of BTW.
Het lijkt er op dat in de pitch nog een verkeerd kadastraal nummer staat, ze hebben het over Raalte F 6281, maar dat kent het kadaster niet, wel Raalte F 6327 wat precies 1510m2 is en zover ik kan zien als enige op datzelfde bedrijfsterrein, ik verwacht dat het dat perceel zal zijn.

Ondanks (of dankzij? ;-)) alle opmerkingen neem ik deze mee, het gaat naar mijn idee wel goedkomen en die huizen zullen ze niet zo snel willen opgeven, ondanks het heen en weer schuiven van bedragen komt het wel uitlegbaar over.
pi_214852265
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 18:19 schreef tnhb het volgende:

[..]
Het lijkt er op dat in de pitch nog een verkeerd kadastraal nummer staat, ze hebben het over Raalte F 6281, maar dat kent het kadaster niet, wel Raalte F 6327 wat precies 1510m2 is en zover ik kan zien als enige op datzelfde bedrijfsterrein, ik verwacht dat het dat perceel zal zijn.
Scherp. Ik denk ook dat het dit perceel is. Het lijkt me ook niet mogelijk dat het andere nummer het perceelnummer na splitsing gaat worden. Dat zal nog niet bekend zijn in deze fase lijkt me.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 31-08-2024 18:53:47 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')