abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214818709

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_214818769
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 16:53 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik denk eigenlijk dat het niet uitmaakt. Ook de deelnemers van 1a moeten gewoon hun hele inleg voldoen (net als 1b en 2).
Maar pas na een bepaalde datum toch. Tot die tijd hebben ze alleen recht op 2% rente over het bedrag dat ze toegezegd hebben. Dus tot die tijd is het uitstaande bedrag lager en daarmee ook het risico voor hogere schijven lager (voor het gemak ervan uitgaande dat de waarde van het onderpand niet stijgt met de uitbetaling van het bouwdepot).

quote:
Ik denk dat het tov de oude situatie alleen een nadeel is voor de 1a beleggers aangezien die een deel rendement moeten inleveren tgv de huiseigenaar.
Die kunnen het geld tot de betaaldatum ergens anders beleggen en zo "dubbel" rendement op hun investering krijgen.

Het roept bij mij veel "wat als" vragen op, ik kijk de kat even uit de boom. Sowieso is fase 1a met een minimum investeringsbedrag van 25000¤ voor mij niet interessant.
pi_214818975
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 17:37 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Maar pas na een bepaalde datum toch. Tot die tijd hebben ze alleen recht op 2% rente over het bedrag dat ze toegezegd hebben. Dus tot die tijd is het uitstaande bedrag lager en daarmee ook het risico voor hogere schijven lager (voor het gemak ervan uitgaande dat de waarde van het onderpand niet stijgt met de uitbetaling van het bouwdepot).
[..]
Die kunnen het geld tot de betaaldatum ergens anders beleggen en zo "dubbel" rendement op hun investering krijgen.

Het roept bij mij veel "wat als" vragen op, ik kijk de kat even uit de boom. Sowieso is fase 1a met een minimum investeringsbedrag van 25000¤ voor mij niet interessant.
Voor die 25.000 kan je ook Indiase boodschappen doen bij CCF.
pi_214819267
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 17:59 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Voor die 25.000 kan je ook Indiase boodschappen doen bij CCF.
Nee, want die is gemaximeerd op 10% ;)
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_214819641
quote:

[..]
[..]

Je hebt helemaal gelijk. Ik had het pas half gelezen 8)7

Voor mij ook niet van toepassing want ik ga geen 25k in een ontwikkelingsproject stoppen.
Het vervelende is dat voor de investeerders die hem eventueel mee willen nemen in 1A het wel weer een wedstrijdje kan gaan worden want het gevraagde bedrag van de normale 1A schijf is natuurlijk erg klein.
pi_214819959
AANV toch ff leuk ook voor GVE om te lezen

GVE 25508 perceel Bergeijk , 1.800k , 1e hypo +pandrecht huur + borg 150k De kraan BV Fontexx Cranes en Fontexx Machinery 26jun24 failliet, lening is verstrekt aan de bovenliggende BVs van de bestuurder.

https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBOBR:2024:3773
https://www.faillissement(...)01_obr_24_263_F_V_01
pi_214822217
Als iemand een linkje heeft van de 25k lening van de Indiase winkel met lineaire aflossing hoor ik het graag.
  woensdag 28 augustus 2024 @ 10:01:00 #8
233644 proxydude
Usenet Leegzuigen
pi_214823444
Nieuw Colin project met een 2e hypotheek op bedrijfsmatig onroerende goed:

Cleverland B.V.
¤ 550.000 | 9,5 % rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/cleverland-b-v/
pi_214823478
quote:

[..]
[..]

Er staat dat je de rente ontvangt vanaf het moment dat de hypo is gevestigd. Het is mij niet duidelijk wanneer dat precies is, hoeveel tijd tot de opvraagdatum
pi_214823595
quote:
Wel eens geslapen in Rotterdam omdat het beter ging dan verwacht met poker, maar het is een heel eigenaardig concept. Zal in Amsterdam wel goed aarden vermoed ik.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_214823612
Linkje dossier Cleverland

SPOILER
pi_214823646
quote:
14s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 10:54 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw Colin project met een 2e hypotheek op bedrijfsmatig onroerende goed:

Cleverland B.V.
¤ 550.000 | 9,5 % rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/cleverland-b-v/
quote:
De ING heeft een openstaande schuld van ¤ 4.246.238,-. Na de financiering van Collin Crowdfund van ¤ 550.000,- bedraagt de Loan-To-Value (LTV: De verhouding tussen het totale leenbedrag en de waarde van het onroerend goed) 85%. Daarnaast geeft de ondernemer een borgstelling af ter hoogte van ¤ 250.000,-.

Tijdens gesprekken met de huidige financiers hebben zij besloten om de bestaande leningen achter te stellen ten opzichte van de financiering van Collin Crowdfund. Om de onderneming verder te helpen met de groei en ontwikkeling.
Beetje op het verkeerde been zetten zo, je denkt toch niet dat de ING zich gaat laten achterstellen, dus het gaat om de rest.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_214823684
quote:
7s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 11:28 schreef nostra het volgende:

[..]
[..]
Beetje op het verkeerde been zetten zo, je denkt toch niet dat de ING zich gaat laten achterstellen, dus het gaat om de rest.
"DEN BOSCH - De oude stadsvilla van de Bossche kruideniersfamilie De Gruyter aan de Koningsweg is voor bijna zeven miljoen euro verkocht. Cleverland is de nieuwe eigenaar. Dit Bossche bedrijf betaalde voor zover bekend het hoogste bedrag ooit voor een (voormalige) woning in Den Bosch."

De MW lijkt hiermee wel wat hoger te zijn dan de taxatie, zeker als ernog verbouwd is daarna. (aankoop 2022)

Achtergrond pand:
https://propertynl.com/Ni(...)5e-b3e4-3bc690f408f2
pi_214823901
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 11:22 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje dossier Cleverland

SPOILER
Met dit zinnetje:
"Kasstroom: In 2023 bedroeg de geconsolideerde omzet ¤ 8.237.000,- met een netto cashflowoverschot van ¤ 109.000,-. Dit is mede ontstaan door een kredietfaciliteit van DebitRoom ter hoogte van ¤ 350.000,-"
Heerlijk....
pi_214823934
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 12:06 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Met dit zinnetje:
"Kasstroom: In 2023 bedroeg de geconsolideerde omzet ¤ 8.237.000,- met een netto cashflowoverschot van ¤ 109.000,-. Dit is mede ontstaan door een kredietfaciliteit van DebitRoom ter hoogte van ¤ 350.000,-"
Heerlijk....
Héél technisch gezien klopt dat, maar ja.
Best pilot in history
pi_214823939
Nieuwe ***** HCN

https://horecacrowdfundin(...)-zuiderpark-mle37yp4

Incentive was leuk geweest, woon er praktisch naast.
Best pilot in history
pi_214823992
quote:
7s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 12:11 schreef nostra het volgende:
Reviews op Google zijn anders niet geweldig. Krijg er niet direct trek van...
Heb je persoonlijke ervaringen?
pi_214824036
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 12:16 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Reviews op Google zijn anders niet geweldig. Krijg er niet direct trek van...
Heb je persoonlijke ervaringen?
Nee, ben niet zo van all you can eat, dus nooit geweest. Zeg het ook wat verkeerd: mijn vriendin woont er praktisch naast, maar die weegt 54 kilo dus daar is het concept ook niet heel interessant voor.
Best pilot in history
pi_214824473
quote:
12s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 20:05 schreef peterc het volgende:
De kraan BV Fontexx Cranes en Fontexx Machinery 26jun24 failliet,
Ik heb het ook even aan GVE laten weten. Geven aan dat er geen betalingsachterstand is, maar wel even verder te gaan kijken. Lijkt dus dat ze er nog niks mee hebben gedaan. Er staat nog een groot deel van de lening open, dus ik zou toch wat actie verwachten van GVE om eventuele risico's te beperken. Dit kan aan mij liggen.
pi_214824603
Na zes branden in één nacht heeft horecamagnaat ‘sterk vermoeden’ wie erachter zit
Restauranteigenaar René Bogaart maakt zich grote zorgen. Twee keer in één maand is er brand gesticht bij zijn terras op het Stationsplein in Delft. Naast nog vele andere brandjes in de buurt. Hij vermoedt dat dezelfde persoon erachter zit. ,,Deze meneer moet geholpen worden.”

https://www.ad.nl/delft/na-zes-branden-in-een-nacht-heeft-horecamagnaat-sterk-vermoeden-wie-erachter-zit~a417c0b6/
pi_214824656
quote:
7s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 12:11 schreef nostra het volgende:
Nieuwe ***** HCN

https://horecacrowdfundin(...)-zuiderpark-mle37yp4

Nog niet eerder zo'n slechte reviews gezien. Smerig. Om ziek te worden. Mieren lopen over tafel........
pi_214824657
MVJ staat open
pi_214824669
Pure mazzel dat ik op mijn telefoon keek, maar voor 500 kunnen meenemen.
Best pilot in history
pi_214824719
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 13:50 schreef Tjalala het volgende:
Na zes branden in één nacht heeft horecamagnaat ‘sterk vermoeden’ wie erachter zit
Restauranteigenaar René Bogaart maakt zich grote zorgen. Twee keer in één maand is er brand gesticht bij zijn terras op het Stationsplein in Delft. Naast nog vele andere brandjes in de buurt. Hij vermoedt dat dezelfde persoon erachter zit. ,,Deze meneer moet geholpen worden.”

https://www.ad.nl/delft/na-zes-branden-in-een-nacht-heeft-horecamagnaat-sterk-vermoeden-wie-erachter-zit~a417c0b6/
Paywall, maar da's Pavarotti neem ik aan?
Best pilot in history
pi_214824723
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 14:01 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Nog niet eerder zo'n slechte reviews gezien. Smerig. Om ziek te worden. Mieren lopen over tafel........
Ik pas ook. Geld is sowieso alweer op.
Best pilot in history
pi_214824767
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 14:11 schreef nostra het volgende:

[..]
Paywall, maar da's Pavarotti neem ik aan?
Inderdaad, Pavarotti Delft.

SPOILER
pi_214824886
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 14:01 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Reviews zijn heel wisselend. Zo zie ik ook veel positieve reviews. Maar inderdaad ook best wat negatieve reviews over de kwaliteit van het eten. En van de negatieve reviews gaan er veel ook over de hoge prijzen, over de (otbrekende) sfeer en dat het personeel niet vriendelijk is (of geen of slecht Nederlands spreekt).

Zelf ben ik geen fan van dit soort all you can eat wok restaurants, maar ze zijn altijd druk bezocht. Ik heb mijn automatisch bevestigen in ieder geval bevestigd, ook omdat met dit nieuwe project de eerdere lening waar ik in zit vervroegd wordt afgelost.
pi_214824932
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 14:39 schreef Soulfreak het volgende:

[..]

Zelf ben ik geen fan van dit soort all you can eat wok restaurants, maar ze zijn altijd druk bezocht.
Is dit nog wel zo? Ik hoor echt niemand meer over dit soort restaurants.
pi_214825344
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 14:39 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Reviews zijn heel wisselend. Zo zie ik ook veel positieve reviews. Maar inderdaad ook best wat negatieve reviews over de kwaliteit van het eten. En van de negatieve reviews gaan er veel ook over de hoge prijzen, over de (otbrekende) sfeer en dat het personeel niet vriendelijk is (of geen of slecht Nederlands spreekt).

Zelf ben ik geen fan van dit soort all you can eat wok restaurants, maar ze zijn altijd druk bezocht. Ik heb mijn automatisch bevestigen in ieder geval bevestigd, ook omdat met dit nieuwe project de eerdere lening waar ik in zit vervroegd wordt afgelost.
Ik laat deze lopen. Ben ook geen fan van all you can eat en in combinatie met de wisselende reviews laat ik hem voor een ander.
pi_214825361
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 15:35 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Ik laat deze lopen. Ben ook geen fan van all you can eat en in combinatie met de wisselende reviews laat ik hem voor een ander.
Nog even gemaild met HCN:

Dank voor uw email en betrokkenheid. Uiteraard kijken wij ook naar reviews. Elke negatieve review is er een te veel. Helaas. Echter….kennen wij de exploitatie zelf ook. Een exploitatie met 20 couverts die dergelijke aantallen negatieve reviews heeft beoordelen wij anders dan een exploitatie met deze omvang. Het is in deze verhoudingsgewijs. 2 tegenvallende reviews op een gastenaantal van zeg 2.000 (slechts een voorbeeld) kan visueel veel lijken. Procentueel zou een exploitatie met 2 negatieve reviews en 20 couverts aanzienlijk slechter scoren. In dit specifieke segment is het waarmaken van ieders eigen specifieke wensen en verwachtingen altijd lastig.

Wij kijken ook naar bedrijfseconomische prestaties en track record. Cijfers geven een goed beeld van de kwaliteit van de exploitatie in de breedste zin van het woord. Investeringstechnisch bezien hoeft het ook niet te betekenen dat een onderneming met uitsluitend positieve reviews een goede investering betreft….

Nogmaals dank voor uw betrokkenheid. Dat wordt zeker gewaardeerd.
pi_214825363
quote:
99s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 14:47 schreef CaLeX het volgende:
Is dit nog wel zo? Ik hoor echt niemand meer over dit soort restaurants.
Je herkent ze makkelijk door de zware Van Nelle rokende, bierglas-naar-buiten-meenemende, getattoëeerde mensen. Vol zitten ze wel.
Best pilot in history
pi_214825451
quote:
6s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 15:37 schreef nostra het volgende:

[..]
Je herkent ze makkelijk door de zware Van Nelle rokende, bierglas-naar-buiten-meenemende, getattoëeerde mensen. Vol zitten ze wel.
Ah dan snap ik het wel ;)
pi_214825457
i
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 15:37 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Dank voor uw email en betrokkenheid. Uiteraard kijken wij ook naar reviews. Elke negatieve review is er een te veel. Helaas. Echter….kennen wij de exploitatie zelf ook. Een exploitatie met 20 couverts die dergelijke aantallen negatieve reviews heeft beoordelen wij anders dan een exploitatie met deze omvang. Het is in deze verhoudingsgewijs. 2 tegenvallende reviews op een gastenaantal van zeg 2.000 (slechts een voorbeeld) kan visueel veel lijken. Procentueel zou een exploitatie met 2 negatieve reviews en 20 couverts aanzienlijk slechter scoren. In dit specifieke segment is het waarmaken van ieders eigen specifieke wensen en verwachtingen altijd lastig.

Wij kijken ook naar bedrijfseconomische prestaties en track record. Cijfers geven een goed beeld van de kwaliteit van de exploitatie in de breedste zin van het woord. Investeringstechnisch bezien hoeft het ook niet te betekenen dat een onderneming met uitsluitend positieve reviews een goede investering betreft….

ik mis ook de EBI informatie. Jaarrekeningen en P&L's van afgelopen jaar. Als ik naar de jaarrekening 2022 kijk, dan zie ik een negatief eigen vermogen van een half miljoen. Gebrek aan informatie, behoorlijk negatief eigen vermogen en slechte reviews is voor mij een reden om mijn vaste investering niet te bevestigen.
pi_214825577
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 15:37 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Precies dezelfde reactie ontvangen, dus die staat al standaard klaar blijkbaar.
pi_214825963
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 15:35 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Ieder maakt zijn of haar eigen overwegingen om wel of niet te investeren. Ik zit in deel 2 van de eerdere financiering en ze hebben altijd netjes betaald, nu al iets meer dan de helft afgelost. En t.o.v. de eerdere leningen is de zekerheid beter, nu ook een 2e hypotheek, ook al is die niet geheel dekkend. Ik durf hem wel aan.
pi_214826059
U heeft geïnvesteerd in de investeringskans van De heer K. Blaauw 2. 26 augustus jl. is de crowdfunding van De heer K. Blaauw 2 live gegaan. Dit heeft nog niet geleid tot een volledige funding van het streefbedrag. We zijn daarop in overleg gegaan met de klant. De klant wil graag dat de crowdfunding succesvol kan worden afgesloten en daarom kunnen we de volgende wijzigingen aankondigen:

De rente wordt verhoogd van 7,5% naar 8,0%;
De looptijd wordt verkort van 60 maanden naar 48 maanden. De slottermijn blijft ¤ 650.000,-, waardoor de maandelijkse aflossing iets toeneemt.
Best pilot in history
pi_214826635
PR8 zal denk ik ook naar 8% moeten gaan.
pi_214828259
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 14:01 schreef Jaco078 het volgende:
MVJ staat open
Dus te laat.
Kan niet altijd aan de knoppen zitten. :)
Daarom zijn linkjes belangrijk , zeker bij dit soort kleine projectjes.
pi_214831360
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 16:04 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Precies dezelfde reactie ontvangen, dus die staat al standaard klaar blijkbaar.
En er staat veel logica in. Als je dagelijks grote aantallen gasten ontvangt zullen er altijd wel wat klagers zijn. Sowieso zijn er ook mensen die nóóit tevreden zijn.
Pecunia non olet
pi_214831857
Collin:
A.F.D. Sam-Sin
¤ 680.000 | 9,0 % rente | 12 maanden

De financiering wordt verstrekt voor de herfinanciering en afbouw van een voormalige schuur naar een vrijstaande woning van 344 m2, inclusief een stuk grond van ruim 11.000 m2 in Winterswijk. De vergunning is reeds afgegeven. De verbouwing is in een gevorderd stadium waarbij de verwachte oplevering over circa 4 maanden is. Exit zal plaatsvinden middels verkoop van de woning.
pi_214831898
Heeft gve nog steeds last van een storing?

quote:
88s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 07:57 schreef Inductor het volgende:

[..]
Reactie van GVE op gemiste niet-wallet betalingen: "Vanwege een technische storing in onze applicatie is het mogelijk dat de laatste verzamelbetalingen van niet-wallet projecten niet zijn overgemaakt. We zijn druk bezig om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen. Zodra de storing is verholpen, laten we u dit meteen weten. Bedankt voor uw geduld en begrip.".

Vandaag een nabetaling aangekondigt van 1 gemist project. maar nog niet van alle gemiste betalingen van 6-aug...
Want als ik inlog krijg ik nog steeds deze melding te zien bij de updates en geen update dat het is opgelost...
pi_214831905
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 20:56 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Dus te laat.
Ja, dit was 1 minuut. :+
Best pilot in history
pi_214831911
quote:
7s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 17:02 schreef nostra het volgende:
U heeft geïnvesteerd in de investeringskans van De heer K. Blaauw 2. 26 augustus jl. is de crowdfunding van De heer K. Blaauw 2 live gegaan. Dit heeft nog niet geleid tot een volledige funding van het streefbedrag. We zijn daarop in overleg gegaan met de klant. De klant wil graag dat de crowdfunding succesvol kan worden afgesloten en daarom kunnen we de volgende wijzigingen aankondigen:

De looptijd wordt verkort van 60 maanden naar 48 maanden. De slottermijn blijft ¤ 650.000,-, waardoor de maandelijkse aflossing iets toeneemt.
Het heeft nog niet het gewenste sprinteffect opgeleverd/
pi_214832167
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 20:56 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Dus te laat.
We hebben wel eens een betere gemist. Buiten de 2e hypotheek vooral rode vlaggetjes m.i.
Pecunia non olet
pi_214832344
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 10:25 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Dat is vaak zo.

Als het momentum eenmaal verloren is omdat een project met te slechte voorwaarden is gepresenteerd (vaak een te lage rente) is het altijd moeilijk om de boel weer vlot te trekken.

GvE heeft hier ook zo’n handje van.

Nou ja, uiteindelijk zal hij in dit geval wel volkomen.

PR8 bij Collin moeten ze ook iets mee...
pi_214832489
quote:
14s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 11:37 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat is vaak zo.

Als het momentum eenmaal verloren is omdat een project met te slechte voorwaarden is gepresenteerd (vaak een te lage rente) is het altijd moeilijk om de boel weer vlot te trekken.

PR8 bij Collin moeten ze ook iets mee...
En hier zal een half procent niet helpen verwacht ik.

Samenvattend vind ik het ik het maar matig.

Afloscapaciteit: Ruim voldoende
Solvabiliteit: Matig
Zekerheden: Goed
Overall: Ruim voldoende
pi_214832597
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 13:31 schreef boertje2024 het volgende:

[..]
Ik heb het ook even aan GVE laten weten. Geven aan dat er geen betalingsachterstand is, maar wel even verder te gaan kijken. Lijkt dus dat ze er nog niks mee hebben gedaan. Er staat nog een groot deel van de lening open, dus ik zou toch wat actie verwachten van GVE om eventuele risico's te beperken. Dit kan aan mij liggen.
Denk dat ze het niet wisten, de failliete BV's zijn geen leningnemer , de termijnen zijn tot op heden keurig voldaan.
door de hld's maar eea kan natuurlijk wel problemen gaan opleveren daar de failliete BV's geen huur meer betalen aan de hld's van Harold A. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat de huur ook formeel is opgezegd. . Dus kun je op termijn ¤ gedoe verwachten. denk dat het wise is van GVE dat ze Harold A contacteren om evt gezamenlijk een PvA te bepalen. Altijd beter dan gedoe straks.

Curanda huurt (deels) samen met haar zustervennootschap Fontexx Cranes
and Access B.V. de kantoorruimte en andere bedrijfsruimte, gelegen te
Bergeijk, aan de Industrieweg nr. 20 van Treehill B.V. Inmiddels heeft Treehill
B.V. de huur van deze gebouwen en het door Fontexx Machinery B.V. van
Treehill B.V. gehuurde buitenterrein opgezegd tegen 25 september 2024
althans tegen 30 september 2024. In deze gebouwen en op het
buitenterrein staan nog diverse (onderdelen van) torenkranen en
aanverwante machines.
18-07-2024
1

[ Bericht 10% gewijzigd door peterc op 29-08-2024 12:23:46 ]
pi_214832682
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 10:17 schreef Tjalala het volgende:
Collin:
A.F.D. Sam-Sin
¤ 680.000 | 9,0 % rente | 12 maanden

De financiering wordt verstrekt voor de herfinanciering en afbouw van een voormalige schuur naar een vrijstaande woning van 344 m2, inclusief een stuk grond van ruim 11.000 m2 in Winterswijk. De vergunning is reeds afgegeven. De verbouwing is in een gevorderd stadium waarbij de verwachte oplevering over circa 4 maanden is. Exit zal plaatsvinden middels verkoop van de woning.
Linkje is welkom. Heb interesse.
pi_214832745
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 12:28 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Linkje is welkom. Heb interesse.
Linkje

SPOILER
pi_214832861
quote:
12s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 12:18 schreef peterc het volgende:
denk dat het wise is van GVE dat ze Harold A contacteren om evt gezamenlijk een PvA te bepalen. Altijd beter dan gedoe straks.
Pro-actief handeling is niet echt het beeld dat ik bij gve heb, maar dat zou wel het beste zijn om voor alle betrokkenen de (kans op) schade te beperken.
pi_214833423
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 12:55 schreef tnhb het volgende:

[..]
Pro-actief handeling is niet echt het beeld dat ik bij gve heb, maar dat zou wel het beste zijn om voor alle betrokkenen de (kans op) schade te beperken.
Nou ik heb vandaag maar weer eens het bewijs inderdaad. Project 21063 heeft een borg voor het volledige bedrag en volledige looptijd. Project is in 2022 failliet gegaan en daarop heb ik in maart jl. maar eens gevraagd waarom de borg niet aangesproken is...geen reactie...29 juli weer eens een reminder gestuurd...vandaag weer een maand verder eindelijk reactie:

quote:
Het dossier ligt bij onze gerechtsdeurwaarder Flanderijn, ik ga uw vraag doorzetten of de borg al aangesproken is , en indien dit niet het geval is waarom deze nog niet ingezet is.

Als ik een antwoord krijg informeer ik u direct.
Samengevat, ze hebben bij GVE geen idee hoe en wat Flanderijn allemaal doet en je moet er zelf meerdere malen om zeuren om ze daarmee aan de gang te krijgen.
pi_214834111
Nieuwe Marquardt, ditmaal Dordrecht:

625k, 60m, 9%, 6maanden aflossingsvrij, dan lineair afgelost:

SPOILER
pi_214834179
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 14:25 schreef Red_arrow het volgende:

[..]
Nou ik heb vandaag maar weer eens het bewijs inderdaad. Project 21063 heeft een borg voor het volledige bedrag en volledige looptijd. Project is in 2022 failliet gegaan en daarop heb ik in maart jl. maar eens gevraagd waarom de borg niet aangesproken is...geen reactie...29 juli weer eens een reminder gestuurd...vandaag weer een maand verder eindelijk reactie:
[..]
Samengevat, ze hebben bij GVE geen idee hoe en wat Flanderijn allemaal doet en je moet er zelf meerdere malen om zeuren om ze daarmee aan de gang te krijgen.
Hebben we niets eens gezien dat verhaal op een borg na verloop van tijd kan verlopen. Dat je daar juist op tijd bij moet zijn?

Voor flanderijn heeft het wellicht meerwaarde om achter de oorspronkelijke ondernemer aan te gaan obv uurtje-factuurtje?
pi_214834220
quote:
7s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 12:01 schreef Collin63 het volgende:

[..]
En hier zal een half procent niet helpen verwacht ik.

Samenvattend vind ik het ik het maar matig.

Afloscapaciteit: Ruim voldoende
Solvabiliteit: Matig
Zekerheden: Goed
Overall: Ruim voldoende
Rente verhoogd van 7% naar 8%.

Wijziging leningaanvraag d.d. 29-08-2024

Beste investeerder,
27 augustus jl. is de crowdfunding van PR8! Business Improvement B.V. live gegaan. Dit heeft nog niet geleid tot een volledige funding van het streefbedrag. We zijn daarop in overleg gegaan met de klant. De klant wil graag dat de crowdfunding succesvol kan worden afgesloten en daarom kunnen we de volgende wijzigingen aankondigen:

De rente wordt verhoogd van 7,0% naar 8,0%;
De looptijd wordt verkort van 60 maanden naar 48 maanden;
De slottermijn wordt verhoogd van ¤ 200.000,- naar ¤ 225.000,-;
Deze wijziging zal ook op uw reeds verrichte investering van toepassing zijn.
pi_214834236
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 16:31 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Hebben we niets eens gezien dat verhaal op een borg na verloop van tijd kan verlopen. Dat je daar juist op tijd bij moet zijn?

Voor flanderijn heeft het wellicht meerwaarde om achter de oorspronkelijke ondernemer aan te gaan obv uurtje-factuurtje?
GVE en Flanderijn op tijd actief is een illusie dat heeft de praktijk helaas te vaak bewezen en men behandelt de investeerder (haar klant) onbeschoft en onbekwaam met als gevolg dat men weinig leningen krijgt die snel vol raken. Steeds meer investeerders haken daar af volgens mij.
pi_214834338
Voor de liefhebbers van een nieuwe GvE APOC Aviation hierbij het project met linkje:
SPOILER
pi_214834339
Die borg was voor mij mede een reden om mee te doen, want met een borg voor het volledige bedrag was de kans dat het geld niet terug kwam nihil. Nu is er al een tijd een betalingsregeling en is het maar de vraag hoe lang het duurt.
pi_214834477
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 14:25 schreef Red_arrow het volgende:
daarop heb ik in maart jl. maar eens gevraagd waarom de borg niet aangesproken is
Een borg is leuk, maar blijkbaar soms ook best lastig hoe te moeten handelen als je geen deskundige bent. Ik meen dat ccf al eens met een borg te maken heeft gehad die ze te snel aanspraken terwijl er eerst andere routes bewandeld moesten worden, bij de rechter verloren ze toen de zaak. Maar ik deel de mening dat ze er in elk geval iets over hadden moeten kunnen aangeven, al was het maar dat het nog geen tjd was (met reden) om de borg al aan te kunnen spreken.
Gevonden denk ik:
SPOILER
pi_214834943
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 16:55 schreef Horsemen het volgende:
Voor de liefhebbers van een nieuwe GvE APOC Aviation hierbij het project met linkje:
SPOILER
Een project met winkeldochters van de oude projecten. Niet voor mij.
pi_214836452
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 16:55 schreef Horsemen het volgende:
SPOILER
Binnen enkele uren vol, ik ben al te laat.
pi_214837049
Er is nog ruimte voor 1x 25k in het SiG project.
pi_214837822
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 20:43 schreef KrekelJapie het volgende:
Er is nog ruimte voor 1x 25k in het SiG project.
Ja de laatste portie van de bereidstellingsvergoeding 1e fase. De rest en ook de 2e fase waren zo vol
Ca 23.00 u ook vol

[ Bericht 2% gewijzigd door Slingervinger op 29-08-2024 23:04:56 ]
pi_214840414
quote:
14s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 18:02 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Een project met winkeldochters van de oude projecten. Niet voor mij.
Na 29 succesvolle cf projecten zal deze het ook wel redden denk ik.

GvE zal ze met de Kerst wel iets meer sturen dan een wenskaartje?
Pecunia non olet
pi_214841745
Vandaag de laatste termijn ontvangen van City Centre Hotel Amsterdam. Dit is voor mij het 25e project dat bij HCN succesvol is afgelost sinds ik hier mijn eerste investering deed in december 2016. *O* Op naar de volgende 25.

Bij Collin haalde ik eerder deze week de 25 succesvol afgeloste leningen toen "Het Viscentrum" Peter de Graaf en Zoon vervroegd werd afgelost.
pi_214842238
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 13:44 schreef Soulfreak het volgende:
Vandaag de laatste termijn ontvangen van City Centre Hotel Amsterdam. Dit is voor mij het 25e project dat bij HCN succesvol is afgelost sinds ik hier mijn eerste investering deed in december 2016. *O* Op naar de volgende 25.

Bij Collin haalde ik eerder deze week de 25 succesvol afgeloste leningen toen "Het Viscentrum" Peter de Graaf en Zoon vervroegd werd afgelost.
Gefeliciteerd!
pi_214842429
Een nieuwe herfinancieringslening via Collin met een 1e hypotheek op een bedrijfsgebouw:

RT afbouw
¤ 45.000 | 7,0 % rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/rt-afbouw-2/

Ondanks het negatieve E.V. wil ik deze wel weer meenemen. In de eerste lening zit ik ook en die is altijd netjes voldaan.
Helaas (nog?) geen linkje ontvangen dus als iemand er een beschikbaar heeft dan hou ik mij aanbevolen :7
pi_214842549
toch even een vraag in het crowdfundingstopic..
via via krijg ik via zijwegen wat mee van het CrowdAboutNow project van Bronckhorster..
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/bronckhorster

zelf geen investeerder maar ken er wel velen. op dit moment is er geen enkele communicate tussen CrowdAboutNow and Bronckhorster, zijn beide heren compleet stilgevalen na het binnenhalen van de centen, het hotel wat open had moeten gaan is nog altijd niet open en de eerste terugbetaling van rente in 2024 is uitgesteld door de heren, achter de rug om van CAN, tot september. CAN adviseerd om je invetering terug te vragen.

dan mijn vraag, hoe makkelijk is het om weg te lopen met geld van je investeerders bij dit soort projecten? een van de heren heeft al een nieuwe functie gevonden, is voor zichzelf begonnen, en het geld hangt in een losse BV..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_214842698
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 14:52 schreef Horsemen het volgende:
Een nieuwe herfinancieringslening via Collin met een 1e hypotheek op een bedrijfsgebouw:

RT afbouw
¤ 45.000 | 7,0 % rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/rt-afbouw-2/

Ondanks het negatieve E.V. wil ik deze wel weer meenemen. In de eerste lening zit ik ook en die is altijd netjes voldaan.
Helaas (nog?) geen linkje ontvangen dus als iemand er een beschikbaar heeft dan hou ik mij aanbevolen :7
Ik zou toch denken dat degene die in de eerste lening zitten wel het linkje krijgen voor de nieuwe lening.
Zelf vind ik 7% icm Direct lening eigenlijk niet aantrekkelijk genoeg, maar met de 1e hypotheek, lage LTV en de verklaring voor het negatief eigen vermogen denk ik erg weinig risico. Leningbedrag is ook stuk lager dan de eerste lening en geen slottermijn.
pi_214842874
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 15:05 schreef freak1 het volgende:
via via krijg ik via zijwegen wat mee van het CrowdAboutNow project van Bronckhorster..

zelf geen investeerder maar ken er wel velen. op dit moment is er geen enkele communicate tussen CrowdAboutNow and Bronckhorster, zijn beide heren compleet stilgevalen na het binnenhalen van de centen, het hotel wat open had moeten gaan is nog altijd niet open en de eerste terugbetaling van rente in 2024 is uitgesteld door de heren, achter de rug om van CAN, tot september. CAN adviseerd om je invetering terug te vragen.

dan mijn vraag, hoe makkelijk is het om weg te lopen met geld van je investeerders bij dit soort projecten? een van de heren heeft al een nieuwe functie gevonden, is voor zichzelf begonnen, en het geld hangt in een losse BV..
Crowdaboutnow is een platform waar hier niet veel mensen in zullen investeren. Wij bespreken eigenlijk vooral de crowdfinance projecten.

CAN is vooral voor investeerders die graag onderdeel zijn van lokale, sociale en missiegedreven ondernemingen maar voor zover ik weet laten ze een project nadat er een overeenkomst gemaakt is tussen investeerders en ondernemers al vrij snel uit hun handen vallen. Voor zover ik weet moet je als investeerder zelf achter de ondernemer aan als er problemen zijn.

Als er hier op het forum mensen zijn die er wat meer inhoudelijk over kunnen zeggen dan graag maar mijn kennis van CAN komt niet verder dan dit.
pi_214843207
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 15:05 schreef freak1 het volgende:

Zoals Horsman al aangeeft is CAN niet een crowdfunding zoals deze hier besproken wordt. Itt de hier besproken platformen is CAN alleen een tussenpersoon tussen de ondernemer en de investeerder. Deze twee partijen moeten ook de communicatie zelf verzorgen. Wanneer een ondernemer zijn afspraken niet nakomt dan moet de investeerder zelf contact opnemen met de ondernemer, CAN speelt hier dus geen enkele rol in. Op de site van CAN staat dit ook bij de veel gestelde vragen.

Waarom investeren investeerders toch via( ik zeg bewust via en niet bij) CAN, dat ligt meer omdat er een sympathie voor de ondernemer, het bedrijf, regio.

Ik heb om die reden wel eens wat geïnvesteerd en het contact liep na/ bij het afsluiten ook altijd direct met de ondernemer inclusief bv voorstellen om een deel kwijt te schelden.

Concreet antwoord op jouw vraag, ja de heren kunnen gemakkelijk weglopen en jij als investeerder moet er zelf achteraan bv door zelf( dus niet via/door CAN) een deurwaarder in het zetten.
pi_214843220
Nieuw Collin project met een 1e hypotheek op bouwgrond en 2x een 2e hypotheek op een woonhuis:

GUBO Bouw
¤ 305.000 | 8,0 % rente | 36 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/gubo-bouw/
pi_214843379
Jubelbericht GvE
quote:
Project 019490 Aankoop bedrijfspand is volledig afgelost inclusief rentebetaling. Hiermee heeft u het volledige rendement op dit project behaald! De laatste termijn van het project zal op 3 september aan u worden voldaan.
pi_214843959
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 16:46 schreef KrekelJapie het volgende:
Jubelbericht GvE
[..]

Zelfde verhaal voor:
Project 016661 Aankoop beleggingspanden Schiedam
Project 020120 Top1Toys Nijverdal
pi_214844026
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 16:28 schreef ML45 het volgende:

[..]
Zoals Horsman al aangeeft is CAN niet een crowdfunding zoals deze hier besproken wordt. Itt de hier besproken platformen is CAN alleen een tussenpersoon tussen de ondernemer en de investeerder. Deze twee partijen moeten ook de communicatie zelf verzorgen. Wanneer een ondernemer zijn afspraken niet nakomt dan moet de investeerder zelf contact opnemen met de ondernemer, CAN speelt hier dus geen enkele rol in. Op de site van CAN staat dit ook bij de veel gestelde vragen.

Waarom investeren investeerders toch via( ik zeg bewust via en niet bij) CAN, dat ligt meer omdat er een sympathie voor de ondernemer, het bedrijf, regio.

Ik heb om die reden wel eens wat geïnvesteerd en het contact liep na/ bij het afsluiten ook altijd direct met de ondernemer inclusief bv voorstellen om een deel kwijt te schelden.

Concreet antwoord op jouw vraag, ja de heren kunnen gemakkelijk weglopen en jij als investeerder moet er zelf achteraan bv door zelf( dus niet via/door CAN) een deurwaarder in het zetten.
Het maximale dat CAN in dit soort gevallen doet is de betreffende investeerders (desgewenst) met elkaar in contact brengen, zodat zij eventueel gezamenlijk een incassobureau in kunnen schakelen.
pi_214844284
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 15:24 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik zou toch denken dat degene die in de eerste lening zitten wel het linkje krijgen voor de nieuwe lening.
Vandaag geen linkje ontvangen
pi_214844437
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 18:02 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Vandaag geen linkje ontvangen
Idem, helaas…
pi_214844709
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 10:25 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Na twee dagen op een project van 680k je voorwaarden al wijzigen voelt ook wel een beetje alsof het eigenlijk al in de startblokken stond, maar dat ze even aftastten of de markt zo gek was om het tegen onzakelijke voorwaarden ook te laten lukken.
Best pilot in history
pi_214844988
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 18:53 schreef nostra het volgende:

[..]
Na twee dagen op een project van 680k je voorwaarden al wijzigen voelt ook wel een beetje alsof het eigenlijk al in de startblokken stond, maar dat ze even aftastten of de markt zo gek was om het tegen onzakelijke voorwaarden ook te laten lukken.
Niet volkomen gebeurd bij CCF niet vaak, maar hebben we wel vaker gezien. Na 2 dagen niet vol = ongewoon = verhoging rente

Lijkt ook de grootste kans om project wel te doen lukken. Heb je rond 11uur nog wel momentum van investeerders die mogelijk niet dagelijks kijken.
pi_214845068
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 19:37 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Niet volkomen gebeurd bij CCF niet vaak, maar hebben we wel vaker gezien. Na 2 dagen niet vol = ongewoon = verhoging rente

Lijkt ook de grootste kans om project wel te doen lukken. Heb je rond 11uur nog wel momentum van investeerders die mogelijk niet dagelijks kijken.
Bij het andere project waarvan de rente is verhoogd ontving ik vandaag voor de 2e keer een mail dat er een nieuwe investeringskans was.
pi_214845572
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 16:30 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw Collin project met een 1e hypotheek op bouwgrond en 2x een 2e hypotheek op een woonhuis:

GUBO Bouw
¤ 305.000 | 8,0 % rente | 36 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/gubo-bouw/
linkje:

SPOILER
pi_214847378
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 20:44 schreef delcielo het volgende:

[..]
linkje:

SPOILER
Wat gegoochel met bedragen incl. Heen en weer storten van bedragen. Zekerheden vanuit woonhuizen lijken prima in orde. Aflossing 75k per woonhuis. Kan je net zo goed een 2e hypotheek afsluiten van 75k ipv 305k.

Leenbedrag 305k minus zekerheid van woonhuizen 150k = 155k. Uitboeking 215k. Risicobedrag lening 60k.

Na verkoop perceel 89k of terugbetaling BTW 50k is risico nihil?

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 31-08-2024 08:11:11 ]
pi_214847987
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 03:43 schreef KrekelJapie het volgende:
Aflossing 75k per woonhuis. Kan je net zo goed een 2e hypotheek afsluiten van 75k ipv 305k.
Ik neem aan dat die 75k alleen van toepassing is bij een "reguliere" verkoop van een van de woningen terwijl het project loopt. Als het tot uitwinning van zekerheden zou komen is dat niet van toepassing en is er gewoon een hypothecaire vordering van 305k. Denk ik.
pi_214848204
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 17:32 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Zelfde verhaal voor:
Project 016661 Aankoop beleggingspanden Schiedam
Project 020120 Top1Toys Nijverdal
En ook 020159 Renovatie beleggingspand
pi_214848273
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 03:43 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Wat gegoochel met bedragen incl. Heen en weer storten van bedragen. Zekerheden vanuit woonhuizen lijken prima in orde. Aflossing 75k per woonhuis. Kan je net zo goed een 2e hypotheek afsluiten van 75k ipv 305k.

Leenbedrag 305k minus zekerheid van woonhuizen 150k = 155k. Uitboeking 215k. Risicobedrag lening 60k.

Na verkoop perceel 89k of terugbetaling BTW 50k is risico nihil?
Het project lijkt solide maar inderdaad een gegoochel met bedragen. _O-

Er staat ook dit, wat ik niet kan matchen met de uitboeking:
quote:
Van het totale leenbedrag wordt er ¤ 170.000,- in depot gehouden als bouwdepot ten behoeve van de (af)bouw van het onroerend goed.
gr gr
  zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:04:38 #87
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_214848281
Weinig hoopgevende update van Max CF over Lebendauer.

SPOILER
pi_214848383
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 16:46 schreef KrekelJapie het volgende:
Jubelbericht GvE
[..]

Hierna nog 2 lopende (en 4 default) projecten bij GvE en dan neem ik definitief afscheid van deze partij.
pi_214848541
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 10:04 schreef InVestEerder het volgende:

SPOILER
Dank voor delen _O_ Leerzaam, alleen al vanwege dit soort eindeloze procedures geen Duitse projecten meer voor mij
pi_214848672
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 10:03 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
Het project lijkt solide maar inderdaad een gegoochel met bedragen. _O-

Er staat ook dit, wat ik niet kan matchen met de uitboeking:
[..]

Wat betreft inhouding. Helft van het perceel wordt verkocht voor 89k

Eerst wordt 215k uitgeboekt dus 90k ingehouden. Na verkoop perceel zou deze terugbetaald moeten worden en wordt dan aangehouden als bouwdepot (zou dan depot zijn v 179k).
Rare constructie en raar verwoord maar dat is volgens mij de situatie.

Ook vreemd verwoord qua hypotheek op de woonhuizen maar ik lees het inderdaad als 75k aflossing bij tussentijdse verkoop maar volledige hypothecaire dekking bij default
pi_214848681
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 10:04 schreef InVestEerder het volgende:

SPOILER
Ik haal er ook wel wat positieve puntjes uit. Het proces ligt sowieso niet stil en door de curator een paar procenten te gunnen hebben we kans dat het o/g wat méér gaat opleveren dan bij veiling. Lijkt me naar hem toe redelijk, de man (of vrouw) moet ook ergens van betaald worden. Ik had het al afgeboekt voor het volle bedrag, ik zie wel wat er komt.
Pecunia non olet
pi_214848900
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 09:29 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Ik neem aan dat die 75k alleen van toepassing is bij een "reguliere" verkoop van een van de woningen terwijl het project loopt. Als het tot uitwinning van zekerheden zou komen is dat niet van toepassing en is er gewoon een hypothecaire vordering van 305k. Denk ik.
Dat lijkt mij ook en in theorie zouden ze in geval van beroerde ontwikkelingen, de woonhuizen snel en tijdig kunnen verkopen om de schade te beperken?

Anyway we hebben ook nog het pandrecht op het depot waarbij bij iedere uitboeking uit het depot in theorie de waarde van het onderpand ook gaat toenemen door voortgang van de bouw dus het risico lijkt me dan nog puur theoretisch.
Pecunia non olet
pi_214848932
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 09:29 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Zou je inderdaad kunnen denken, maar dat staat er dus niet. Ik verwacht dat het lastig wordt om bij (enigszins vrijwillige) verkoop van woning meer dan 75k te claimen, als ccf de verkoop ter hand neemt (of na opeisen van lening?) het wel eens anders zou kunnen zijn en het gehele bedrag in beeld kan komen, maar het blijft wel een wat grijs gebied.

Of het in de praktijk ook zover gaat komen zal ieder voor zichzelf moeten afwegen, er is ook nog een deppot en in balans daarmee een (deel)afgebouwd onderpand, maar dat kan wel wat extra "gedoe" en vertraging geven als het mis zou gaan en daar zitten velen vaak niet op te wachten gezien de reacties op "reguliere" verlengingen van leningen.
pi_214848970
Het is natuurlijk wel zo, dat alle vennoten van een vof hoofdelijk aansprakelijk zijn voor schulden van de vennootschap. Dus linksom of rechtsom zijn ze toch wel de sjaak als er iets mis gaat bij de bouw.
Hoofdelijke aansprakelijkheid heeft hier de betekenis dat ze allebei voor het volle leenbedrag kunnen worden aangesproken, indien de ander tekort schiet.

Ik durf deze toch wel wat hoger in te schrijven dan basis.
Pecunia non olet
pi_214850252
Ik zou m ook wel willen meepakken mits die 2 2de hypotheken duidelijk zijn.
Er wordt 305k ingeschreven maar bij verkoop wordt er 75k vergoedingsvrij afgelost (en de rest wel met boeterente?) of blijf je na verkoop van die 2 woningen over met het “risico”, zijnde het perceel..
pi_214850416
Heb beide panden net bekeken op Google maps, die uit Deventer is echt een pareltje, die in Schalkhaar is een blok van 4 huizen, ziet er ook netjes uit.

Deze durf ik voor mijn basisbedrag wel mee te nemen.
pi_214850938
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 14:36 schreef impact9 het volgende:
Ik zou m ook wel willen meepakken mits die 2 2de hypotheken duidelijk zijn.
Er wordt 305k ingeschreven maar bij verkoop wordt er 75k vergoedingsvrij afgelost (en de rest wel met boeterente?) of blijf je na verkoop van die 2 woningen over met het “risico”, zijnde het perceel..
Al hadden de panden beiden een 2e hypotheek van 150k ipv 305k. Dat was al duidelijker geweest. Op zich wel aardig project waarbij het risico er wel uit is bij terugbetaling 1/2 perceel of BTW.
pi_214851693
quote:
7s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 17:02 schreef nostra het volgende:

Het grootste risico lijkt mij dat die huurder die per 1 sept zijn intrek zou nemen, afhaakt of kopje onder gaat.
Dan zit hij met een financiering waaraan hij zich blauw betaalt, totdat hij vervanging vindt.

Recent heeft hij ook al een financiering afgesloten via CCF.

Ik rol mijn bijdrage door naar GUBO.
Pecunia non olet
pi_214852061
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 16:16 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Al hadden de panden beiden een 2e hypotheek van 150k ipv 305k. Dat was al duidelijker geweest. Op zich wel aardig project waarbij het risico er wel uit is bij terugbetaling 1/2 perceel of BTW.
Het lijkt er op dat in de pitch nog een verkeerd kadastraal nummer staat, ze hebben het over Raalte F 6281, maar dat kent het kadaster niet, wel Raalte F 6327 wat precies 1510m2 is en zover ik kan zien als enige op datzelfde bedrijfsterrein, ik verwacht dat het dat perceel zal zijn.

Ondanks (of dankzij? ;-)) alle opmerkingen neem ik deze mee, het gaat naar mijn idee wel goedkomen en die huizen zullen ze niet zo snel willen opgeven, ondanks het heen en weer schuiven van bedragen komt het wel uitlegbaar over.
pi_214852265
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 18:19 schreef tnhb het volgende:

[..]
Het lijkt er op dat in de pitch nog een verkeerd kadastraal nummer staat, ze hebben het over Raalte F 6281, maar dat kent het kadaster niet, wel Raalte F 6327 wat precies 1510m2 is en zover ik kan zien als enige op datzelfde bedrijfsterrein, ik verwacht dat het dat perceel zal zijn.
Scherp. Ik denk ook dat het dit perceel is. Het lijkt me ook niet mogelijk dat het andere nummer het perceelnummer na splitsing gaat worden. Dat zal nog niet bekend zijn in deze fase lijkt me.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 31-08-2024 18:53:47 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')