abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214068713
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
Charles Dowding, YouTubekanaal over gemakkelijk en tijdbesparend tuinieren
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury
Tuinieren met Monty Don, Monty Don

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wilde planten en zaden
De Bolster, biologische zaden
De Hobbytuinder, zaden en tuinartikelen
De Tuinstek, diverse planten (let op: ophalen in de kop van NH)
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Het groene paradijs, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van Fok!'ers O+

De groene oase van @Dagoduck

De zijtuin van @Seven is klaar, maar de judasboom moppert nog een beetje over zn verhuizing. Maar liefde en water genoeg, dus dat komt vast goed :)

@Blues komt thuis met een leuk kleurrijk welkom

@Vanyel had nuttige tips over wortels van bomen en struiken in het vorige topic

En we zijn allemaal benieuwd of de financieel-geluk-boom van @dick_laurent het overleeft

Ook @Claudia_x geniet van al het kleurrijks in haar tuin

Het rode blad van @sigme haar hazelnoot steekt prachtig af tegen het groen

[ Bericht 25% gewijzigd door Puala op 27-06-2024 11:13:13 ]
  donderdag 27 juni 2024 @ 10:46:49 #2
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_214069002
Blijf me toch verbazen over zo'n vlinderstruik. Van het voorjaar alledrie afgesnoeid tot 20-30 cm boven de grond en ze zijn nu alweer dik 2 meter groot en beginnen langzaam te bloeien. Eigenlijk net iets te groot voor m'n tuin maar ik laat ze voorlopig lekker staan.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_214069181
Zo OP ook bijgewerkt :)

En @PzKpfw ik heb die hoop met mijn vlinderstruik ook nog, maar die is vrij laat verplant en laat op dit moment alle bladeren afsterven. Ik hoop echt wel dat ie het blijft doen.
  donderdag 27 juni 2024 @ 11:23:28 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_214069266
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 10:46 schreef PzKpfw het volgende:
Blijf me toch verbazen over zo'n vlinderstruik. Van het voorjaar alledrie afgesnoeid tot 20-30 cm boven de grond en ze zijn nu alweer dik 2 meter groot en beginnen langzaam te bloeien. Eigenlijk net iets te groot voor m'n tuin maar ik laat ze voorlopig lekker staan.
Dat hoort toch bij Buddleja's?
Dat ze flink teruggesnoeid worden.
Al hadden mijn schoonouders een vlinderboom in de tuin. Die werd nooit gesnoeid en was in 20 jaar uitgegroeid tot een prachtige boom die over de vijver hing (gestut door een rozenboog). Echt prachtig. En een aderlating voor de tuin toen ie dood ging ;( .
pi_214069342
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 11:23 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Al hadden mijn schoonouders een vlinderboom in de tuin. Die werd nooit gesnoeid en was in 20 jaar uitgegroeid tot een prachtige boom die over de vijver hing (gestut door een rozenboog). Echt prachtig. En een aderlating voor de tuin toen ie dood ging ;( .
Ik laat mijn 2 verschillende ook wat 'verwilderen' en snoei niet heel veel. Ze zijn leuk wild nu O+

De OP _O_ @Puala
  donderdag 27 juni 2024 @ 12:20:45 #6
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_214069766
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 11:23 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ja klopt maar onvoorstelbaar dat zo'n plant in nog geen 4 maanden tijd zo'n massa kan kweken.
Op 't randje en erover.
pi_214069944
Vlinderstruiken zijn net onkruid, hier wordt de ene die naar de voortuin is verplaatst al weer mooi vol, eens kijken of ik ‘m komend voorjaar weer zo laag snoei of dat ik een deel wat hoger laat
  donderdag 27 juni 2024 @ 13:09:00 #8
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_214070098
De mijne is pas 10 maanden oud. Daarom had ik ‘m niet gesnoeid maar de onderste takken zijn nu topzwaar met de bloemen en hangen op de grond.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_214070190
Tis inderdaad net 'onkruid', die vlinderstruiken
Zo staan er dit jaar ineens weer 2 extra struikjes in mijn tuin, ben benieuwd welke bloeikleur ze gaan hebben.
Heb allemaal varianten paars staan, maar eerdere aanwaai-buddleia's kregen witte bloemen

Verder heb ik hier 1 geelbloeiende, met bolle bloemen, die zie ik niet vaak.
Staat er nu een jaar of 8, maar begint nu al oud en minder vol te worden, ondanks de jaarlijkse snoeibeurt
  donderdag 27 juni 2024 @ 13:24:31 #10
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_214070202
Tegenwoordig zijn er ook wat lager blijvende vlinderstruik op de markt. De Butterfly Candy-serie. Volgroeide hoogte is tot ongeveer 120 á 150cm hoog.

Geen eigen foto, de little Pink staat sinds een paar weken in mijn tuin.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_214070363
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:22 schreef Kanaroe het volgende:
Zo staan er dit jaar ineens weer 2 extra struikjes in mijn tuin, ben benieuwd welke bloeikleur ze gaan hebben.
Heb allemaal varianten paars staan, maar eerdere aanwaai-buddleia's kregen witte bloemen

Staat er nu een jaar of 8, maar begint nu al oud en minder vol te worden, ondanks de jaarlijkse snoeibeurt
Oh jij hebt vast deze https://roovershof.nl/vli(...)yeriana-sungold-pl88, erg fraai. Ik heb/had de Flower Powervariant, die wilde hier vorig jaar nog niet zo goed, geen idee of die door de hovenier verplaatst of verwijderd is eigenlijk. De buren hebben die Flower Power ook, daar werd hij prachtig, ik zal eens kijken of hij het daar dit jaar weer zo mooi doet.
  donderdag 27 juni 2024 @ 14:31:01 #12
36431 bleiblei
pi_214070536
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:59 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Oh jij hebt vast deze https://roovershof.nl/vli(...)yeriana-sungold-pl88, erg fraai. Ik heb/had de Flower Powervariant, die wilde hier vorig jaar nog niet zo goed, geen idee of die door de hovenier verplaatst of verwijderd is eigenlijk. De buren hebben die Flower Power ook, daar werd hij prachtig, ik zal eens kijken of hij het daar dit jaar weer zo mooi doet.
Oeh, die is leuk!!
Maar is dit ook eentje die wat toevoegt voor de fauna? Of is het een soort van doorgefokte Franse bulldog onder de vlinderstruiken :') .
pi_214070659
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:59 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ja, die is het! Hij bloeit prachtig, en geurt lekker
Die Flower Power is ook mooi zeg, meerkleurige bloemen O+
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 14:31 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Oeh, die is leuk!!
Maar is dit ook eentje die wat toevoegt voor de fauna? Of is het een soort van doorgefokte Franse bulldog onder de vlinderstruiken :') .
Hij is prachtig, en trekt veel insecten. Hoewel de vlinders en nachtvlinders voorkeur hebben voor de paarsbloeiende buddleia's volgens mij
  donderdag 27 juni 2024 @ 15:56:34 #14
36431 bleiblei
pi_214071025
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 14:57 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ja, die is het! Hij bloeit prachtig, en geurt lekker
Die Flower Power is ook mooi zeg, meerkleurige bloemen O+
[..]
Hij is prachtig, en trekt veel insecten. Hoewel de vlinders en nachtvlinders voorkeur hebben voor de paarsbloeiende buddleia's volgens mij
Tof! Dan gaat ie hier op de shortlist, naast Helenium (blijf ik tof vinden, maar Stormqueen niet ;( ) en Phlomis. Het is allemaal zo paars/roze in de tuin. Mag best wat meer variatie in.
pi_214071553
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 15:56 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Tof! Dan gaat ie hier op de shortlist, naast Helenium (blijf ik tof vinden, maar Stormqueen niet ;( ) en Phlomis. Het is allemaal zo paars/roze in de tuin. Mag best wat meer variatie in.
Helenium heb je in verschillende tinten. De werknemer van de hovenier kwam hier met Kanaria aanzetten, die is me te kanariegeel, ik heb de Moerheim Beauty verzocht. De Short’n sassy vind ik ook tof.
Hier staat er ook veel paars/roze en dat heeft wat contrast nodig, de werknemer van de hovenier is nogal van het felgeel en dat mag van mij op sommige plekken wel, maar wel heel erg gedoseerd. Phlomis wil ik ook nog en nog wat oranje geum. Qua roze ontdekte ik bij de lokale kwekerij https://roovershof.nl/pra(...)siskiyou-pink-pl4140 geeft een heel ander beeld bij de Verbena bonariensis dan de witte waarmee ik die vaak gecombineerd zie.
pi_214071572
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 11:30 schreef Blues het volgende:

De OP _O_ @:Puala
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_214071585
Ik heb helenium Short 'n Sassy. Ik ben er helaas niet heel erg van onder de indruk hoe weelderig die groeit. Ik vind het niet zo'n makkelijke plant als rudbeckia Goldsturm bijvoorbeeld, die elk jaar flinker terugkomt. Helenium lijkt nu op één plek zelfs verdwenen te zijn.
pi_214071594
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:22 schreef Kanaroe het volgende:

Mijn vlinderstruik is dit jaar zelfs bijna doodgegaan. Ik denk dat-ie de wind niet zo leuk vindt.
pi_214071609
Oh, ik heb laatst trouwens cephalaria gigantea besteld bij een kwekerij die allemaal planten heeft die ik nog niet ken. Daar heb ik hoge verwachtingen van.

donderdag 27 juni 2024 @ 17:34:37 #20
36431 bleiblei
pi_214071696
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 17:06 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Helenium heb je in verschillende tinten. De werknemer van de hovenier kwam hier met Kanaria aanzetten, die is me te kanariegeel, ik heb de Moerheim Beauty verzocht. De Short’n sassy vind ik ook tof.
Hier staat er ook veel paars/roze en dat heeft wat contrast nodig, de werknemer van de hovenier is nogal van het felgeel en dat mag van mij op sommige plekken wel, maar wel heel erg gedoseerd. Phlomis wil ik ook nog en nog wat oranje geum. Qua roze ontdekte ik bij de lokale kwekerij https://roovershof.nl/pra(...)siskiyou-pink-pl4140 geeft een heel ander beeld bij de Verbena bonariensis dan de witte waarmee ik die vaak gecombineerd zie.
Ja, wij hadden in onze tuin Moerheim Beauty. Vind ik erg mooi, maar goed, was ik thuis dus de enige in :D .
  donderdag 27 juni 2024 @ 20:12:38 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214072945
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 14:31 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Oeh, die is leuk!!
De Franse bulldog onder de vlinderstruiken _O-
Resistance is futile.
  donderdag 27 juni 2024 @ 20:45:42 #22
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214073369
Van mijn vlinderstruik krijg ik niet zoveel 'jongen' omdat ik de knoppen meestal afknip voordat er zaadjes komen. Als ik een jaar de liguster wat minder snoei (zodat ie aan zijn bloei en besjes toekomt) dan heb ik het jaar erop wel heel veel ligusterbaby'tjes. Ook lavendel kan er wat van.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_214073646
Dat zielige stompje met 3 wortels uit de OP is vandaag zo
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_214074133
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 21:18 schreef Vanyel het volgende:
[ afbeelding ]
Over ‘onkruid’ gesproken _O_
pi_214074380
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 17:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Mijn vlinderstruik is dit jaar zelfs bijna doodgegaan. Ik denk dat-ie de wind niet zo leuk vindt.
Oeh, das jammer
Onze tuin is erg beschut, wie weet ligt het daar aan
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 21:18 schreef Vanyel het volgende:
[ afbeelding ]
Die gaat hard!
Toevallig heb ik van de week wat vijg weggesnoeid en zag ook veel wortelende uitlopers, een paar daarvan heb ik in een pot met aarde gestopt, eens kijken of ik een vijgenhandeltje kan opzetten ;)
pi_214074587
Dat stompje is niet van afgelopen lente he. Heeft 3 jaar aan zijn wortels gewerkt en bovengronds maar matig zijn best gedaan.
Dit jaar ging ie al heel vroeg stikvol minivijgjes en toen kwam die hele koude vriesnacht :'(
Gelukkig maakt ie het goed in enthousiasme.

Stekken lukt hier nog niet. Misschien omdat ik ze altijd binnen een paar dagen vergeet :@
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_214074682
Mijn vijgstekje (in pot op balkon op het westen) was vorig jaar 1 takje met 3 blaadjes, is inmiddels 3 takjes met elk 3 blaadjes en staat in een grotere pot.
Jouwes is formidabel @Vanyel _O_
Hoe groot moet hij zijn dat er vijgen aan komen?
  donderdag 27 juni 2024 @ 23:43:17 #28
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214075174
Vijgenstekje hier vorig jaar voor ¤1 op de Koningsdagmarkt gekocht. Toen was het een stokje met 3 blaadjes, een groter potje en een jaar verder en er groeien allemaal blaadjes aan :Y

Mijn vlinderstruik is trouwens een witte, die bloeit meestal ergens medio juli. Blijft apart om dan in juni al uitgebloeide paarse vlinderstruiken te zien _O- Maar we hebben eerder in deze reeks wel gezien dat er zelfs tussen noord en zuid-Nederland weken verschil kan zitten bij dezelfde (kleur)soort.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 28 juni 2024 @ 00:34:36 #29
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_214075379
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 10:46 schreef PzKpfw het volgende:
Zeker laten staan.
Zelf heb ik een tuin motto; "in mijn tuin ben ik degene die bepaald wat onkruid is." Dus mooi onkruid haal ik pas weg als het is uitgebloeid.
Ik heb zelfs vorig jaar een wespennest onder mijn dakgoot gespaard, omdat het met de bijen, vlinders en hommels ook niet bijster goed gaat.

Maar inderdaad vlinderstruiken kunnen snel groeien. :Y
pi_214076357
Als mijn vijgenstekken aanslaan ga ik ze niet verkopen hoor
Ik zet zulke stekjes of andere overbodige plantjes vaak in de 'plantenbieb' in mijn straat
Daar heb ik afgelopen week bijvoorbeeld een jonge artisjok uit meegenomen, die staat nu in een grote pot

De vijg hier staat er een jaar of 20 en is een brede struik van ongeveer 3,5-4 meter hoog
pi_214076620
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 22:05 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Oeh, das jammer
Onze tuin is erg beschut, wie weet ligt het daar aan
De vlinderstruik is scheef gaan liggen. Dat gebeurt in mijn tuin met veel planten in de loop van het jaar omdat het regelmatig erg hard waait. Struiken lijken het niet fijn te vinden om ontworteld te raken. De vlinderstruik loopt uit, maar hij heeft er wel eens beter uitgezien. Ik hoop dat het dit jaar wat wordt en ga dan een stek maken en de struik vervangen, denk ik.

Tip voor mensen met vlinderstruiken: als je elke week de dorre bloemen eruit knipt, dan kun je de bloei verlengen tot misschien wel het najaar.
pi_214076835
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 08:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De vlinderstruik is scheef gaan liggen. Dat gebeurt in mijn tuin met veel planten in de loop van het jaar omdat het regelmatig erg hard waait. Struiken lijken het niet fijn te vinden om ontworteld te raken. De vlinderstruik loopt uit, maar hij heeft er wel eens beter uitgezien. Ik hoop dat het dit jaar wat wordt en ga dan een stek maken en de struik vervangen, denk ik.

Tip voor mensen met vlinderstruiken: als je elke week de dorre bloemen eruit knipt, dan kun je de bloei verlengen tot misschien wel het najaar.
Van die halfronde steunen vind ik ideaal, de grootste maat zou misschien nog een ietsie kunnen helpen, of zoiets;
https://www.xlterracotta.(...)teun-groot,-verzinkt

Die bloemen eruit knippen is een goeie tip, neem ik me ieder maar voor, maar ik ben een luie tuinier
pi_214076946
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 09:15 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Van die halfronde steunen vind ik ideaal, de grootste maat zou misschien nog een ietsie kunnen helpen, of zoiets;
https://www.xlterracotta.(...)teun-groot,-verzinkt

Die bloemen eruit knippen is een goeie tip, neem ik me ieder maar voor, maar ik ben een luie tuinier
Mijn vlinderstruik heeft het formaat van een kleine boom. :Y)

Ik kan mezelf er niet toe brengen om tijdens de werkweek te tuinieren, maar ik vind het fijn om door de tuin te wandelen en de planten te bekijken. Ik heb mezelf aangeleerd een snoeischaar mee te nemen. Dan knip ik wat uitgebloeide bloemen uit rozenstruiken, de vlinderstruik, lathyrus. Het voelt nauwelijks als een klusje.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 15:02:37 #34
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_214080491
Wat irritant zo'n buurman die ook altijd direct z'n gras gaat maaien zodra jij dat doet.
Op 't randje en erover.
pi_214080728
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 15:02 schreef PzKpfw het volgende:
Wat irritant zo'n buurman die ook altijd direct z'n gras gaat maaien zodra jij dat doet.
:D! Waarom vind je dat irritant?
pi_214080812
Nog een tip: ik zie dat Cruydt-Hoeck de website heeft verbeterd. Leuk om daar te kijken naar zadenmengsels en inheemse planten. Voorheen ging het kopen van planten via een andere website, maar nu zijn de twee samengevoegd. De informatievoorziening is ook verbeterd. Het is nu makkelijker om te zoeken naar planten en zaden die passen bij bepaalde omstandigheden. De beheerinstructies vind ik ook duideljiker.

Ze hebben bijvoorbeeld een Plantpakket Wadi Hoeckje dat je kunt combineren met dit of dit mengsel. Iets voor jullie om naar te kijken, @Seven. en @miss_sly?

Mijn bloemenweide is "vochtige grond in de zon". Eén van de keuzes die ik heb, is G3 Bloemrijk grasland - natte grond. Kijk ik welke soorten in dat mengsel zitten, dan zijn dat exact de planten die van nature in mijn bloemenweide voorkomen. Dat selecteren doen ze bij Cruydt-Hoeck goed, vind ik.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 15:44:14 #37
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_214080863
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 15:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
:D! Waarom vind je dat irritant?
In het begin dacht ik dat het toeval was maar het is nu gewoon opvallend vaak het geval. Krijg ik het idee dat hij je eigenlijk gewoon in de gaten zit te houden op die manier. Zelfde met het snoeien van de heg enzo.
Op 't randje en erover.
pi_214080874
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 15:44 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
In het begin dacht ik dat het toeval was maar het is nu gewoon opvallend vaak het geval. Krijg ik het idee dat hij je eigenlijk gewoon in de gaten zit te houden op die manier. Zelfde met het snoeien van de heg enzo.
Mijn buurvrouw ging ook vaak maaien als ik ging maaien. Ze zei dat het was omdat ze er op die manier aan werd herinnerd en zich genoodzaakt voelde om het te doen. Maaien doet maaien, klaarblijkelijk. :D

Maar nu heb ik een robotmaaier. *O*
pi_214081162
Onze buren hebben nog geen 5m2 gras maar het wordt elke week met de herriemakende electrische maaier gemaaid. De rest is steen daar, echt zo jammer.
pi_214081194
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 15:02 schreef PzKpfw het volgende:
Dit doet mijn buurjongen zodra ik heb zitten snoeien of onkruid voor / achter ons huis weg heb gehaald. Ik vind het altijd wel leuk. :) Ik denk dat het gewoon een herinnering is om even wat te doen of dat het hem dan opvalt dat zijn tuin uit de toon valt.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_214081234
De tuin is nog steeds niet af, maar wordt volgende week echt afgemaakt met de resterende beplanting. Hovenier en ik zijn weer on speaking terms.
De kastanjehouten ‘schutting’ is geplaatst en er zijn een paar hoog opgaande heesters en een paar kamperfoelies voor geplant, ziet er erg leuk uit. Ik ga nog iets van een bodembedekker neergooien daar, misschien wel oostindische kers ofzo, iets dat de kale grond daar snel bedekt.

De groene oprit is ingezaaid met klaver, ik hoop dat het snel gaat groeien want ik ben die kale vlakte daar een beetje beu.
pi_214081253
Leuk om te zien hoe het ervoor staat, @Doedezemaar! Heb je daar nou grote kaardebol staan?
pi_214081308
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 16:26 schreef Claudia_x het volgende:
Leuk om te zien hoe het ervoor staat, @:doedezemaar! Heb je daar nou grote kaardebol staan?
Jaa, die kregen we mee van de vorige buren. Hij is vandaag naar die plek verplaatst zodat we ‘m vanaf de bank kunnen zien. Lekker een beetje hoogte daar en hopelijk zaadetende puttertjes deze winter
  Spellchecker vrijdag 28 juni 2024 @ 16:42:49 #44
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_214081415
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 16:32 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Jaa, die kregen we mee van de vorige buren. Hij is vandaag naar die plek verplaatst zodat we ‘m vanaf de bank kunnen zien. Lekker een beetje hoogte daar en hopelijk zaadetende puttertjes deze winter
Jouw kastanjeschutting! O+
  vrijdag 28 juni 2024 @ 17:29:26 #45
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_214081941
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 15:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Mijn buurvrouw ging ook vaak maaien als ik ging maaien. Ze zei dat het was omdat ze er op die manier aan werd herinnerd en zich genoodzaakt voelde om het te doen. Maaien doet maaien, klaarblijkelijk. :D

Maar nu heb ik een robotmaaier. *O*
Het gaat hier om een werkloze man met een uitkering die volgens mij de hele dag zit te denken wat hij nu weer moet doen. Stiekem hopende dat hij bij 'toeval' een praatje kan maken met de buren.
Op 't randje en erover.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 17:31:26 #46
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_214081971
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 16:23 schreef Doedezemaar het volgende:
De tuin is nog steeds niet af, maar wordt volgende week echt afgemaakt met de resterende beplanting. Hovenier en ik zijn weer on speaking terms.
De kastanjehouten ‘schutting’ is geplaatst en er zijn een paar hoog opgaande heesters en een paar kamperfoelies voor geplant, ziet er erg leuk uit. Ik ga nog iets van een bodembedekker neergooien daar, misschien wel oostindische kers ofzo, iets dat de kale grond daar snel bedekt.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

De groene oprit is ingezaaid met klaver, ik hoop dat het snel gaat groeien want ik ben die kale vlakte daar een beetje beu.
Wat een mooie schutting inderdaad, zo'n gebruik van die afrastering had ik ook nog niet eerder gezien. Het is dat ie niet volledig zicht-dicht is anders had ik ook wel zoiets in mijn tuin willen plaatsen.
Op 't randje en erover.
pi_214082137
Ik wilde ‘m gewoon verticaal en toen zei de hovenier: oh, ik heb ‘m pas horizontaal gezien, is dat niet veel leuker? En dat pakt erg leuk uit, want er staan natuurlijk al veel palen in de tuin, dan is iets horizontaals erbij net even spannender. De palen zijn ook lekker robuust en niet recht O+
De haag van olijfwilg begint nu ook serieus te groeien, ik hoop dat we volgende zomer echt vrij zitten daar.
Ik had het zo horizontaal wel eens bij een tuinprogramma gezien, maar dan was het op een muur bevestigd als plantenklimrek.
Ik had uiteindelijk een prima tuindagje zo met de hovenier en 1 van z’n mannen. Inmiddels wel lamme armen van het slepen met gieters om de ingezaaide oprit nat te krijgen. De bovenlaag van de grond droogt hier enorm snel uit door de wind.
  Moderator vrijdag 28 juni 2024 @ 20:03:29 #48
5428 crew  miss_sly
pi_214083149
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 15:38 schreef Claudia_x het volgende:
Nog een tip: ik zie dat Cruydt-Hoeck de website heeft verbeterd. Leuk om daar te kijken naar zadenmengsels en inheemse planten. Voorheen ging het kopen van planten via een andere website, maar nu zijn de twee samengevoegd. De informatievoorziening is ook verbeterd. Het is nu makkelijker om te zoeken naar planten en zaden die passen bij bepaalde omstandigheden. De beheerinstructies vind ik ook duideljiker.

Ze hebben bijvoorbeeld een Plantpakket Wadi Hoeckje dat je kunt combineren met dit of dit mengsel. Iets voor jullie om naar te kijken, @:seven. en @:miss_sly?

Mijn bloemenweide is "vochtige grond in de zon". Eén van de keuzes die ik heb, is G3 Bloemrijk grasland - natte grond. Kijk ik welke soorten in dat mengsel zitten, dan zijn dat exact de planten die van nature in mijn bloemenweide voorkomen. Dat selecteren doen ze bij Cruydt-Hoeck goed, vind ik.
Mijn wadi is momenteel heel mooi vol met wuivende halmen. Het is onkruid, maar het ziet er, vinden wij, wel mooi uit zoals het wuift in de wind O+

De wilde teunisbloem (dnek ik) op de voorgrond ga ik er dit weekend uit trekken.

Verder heb ik een mediterraan hoekje gemaakt. Het is het enige luwe hoekje dat we hebben. De gele roos doet het erg goed dit jaar. De roze roos nog niet zo erg, misschien kan ik die toch beter in de grond zetten. De stokroos gaat ook bijna bloeien en de olijfboompjes zitten ook helemaal vol bloemetjes O+

En dit jaar doet de jasmijn het eindelijk ook een beetje. Alle drie de plantjes zijn wat gegroeid, en twee van de drie hebben ook best flink wat bloemen. Vooral als ik 's ochtends de achterdeur open doe, komt de geur me echt tegemoet.

Dit hoekje was vorig jaar al snel helemaal uitgedroogd, waardoor de geranium en de lieve-vrouwe-bedstro ook helemaal verpieterd waren. En ondanks dat de bladeren van de hosta goed als slakkenvoer gediend hebben, zijn de bloemen erg mooi. De cornus kousa groeit als een tierelier, maar wilde dit jaar in ieder geval nog niet bloeien.

Rode bessen, krentenboompje, judasboompje (ik O+ van de kleur van de bladeren) en de Japanse sierkers met ook nog een berg onrkuid. En morgen weer even schoffelen om het laatste heermoes weg te werken.

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 28 juni 2024 @ 20:05:50 #49
5428 crew  miss_sly
pi_214083166
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 17:46 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik wilde ‘m gewoon verticaal en toen zei de hovenier: oh, ik heb ‘m pas horizontaal gezien, is dat niet veel leuker? En dat pakt erg leuk uit, want er staan natuurlijk al veel palen in de tuin, dan is iets horizontaals erbij net even spannender. De palen zijn ook lekker robuust en niet recht O+
De haag van olijfwilg begint nu ook serieus te groeien, ik hoop dat we volgende zomer echt vrij zitten daar.
Ik had het zo horizontaal wel eens bij een tuinprogramma gezien, maar dan was het op een muur bevestigd als plantenklimrek.
Ik had uiteindelijk een prima tuindagje zo met de hovenier en 1 van z’n mannen. Inmiddels wel lamme armen van het slepen met gieters om de ingezaaide oprit nat te krijgen. De bovenlaag van de grond droogt hier enorm snel uit door de wind.
Ik vind het ook echt heel erg mooi O+

Als plantenrek, of klimrek voor klimplanten, zag ik het laatst ook. Vond ik ook erg mooi.
pi_214083385
Oh ja, stokroos, ik heb zaden van onze stokrozen uit de vorige tuin meegenomen, die ga ik maar eens zaaien achter de kas, eens kijken of we het nog wat groener en kleuriger kunnen krijgen daar. Het is ook nog wel een idee om ze op de nu nog wat kale plek tussen 2 olijfwilgen die iets minder hard gegroeid zijn te gooien.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 21:18:52 #51
244125 laziness
pi_214083702
Die schutting is geweldig!

Hier een hele muur van Jasmijn. Ruikt inderdaad heerlijk.
Het vedergras staat elders nog mooi rechtop maar hier ligt het helemaal plat. Die ga ik maar verplaatsen.

pi_214084041
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 20:03 schreef miss_sly het volgende:

En dit jaar doet de jasmijn het eindelijk ook een beetje. Alle drie de plantjes zijn wat gegroeid, en twee van de drie hebben ook best flink wat bloemen. Vooral als ik 's ochtends de achterdeur open doe, komt de geur me echt tegemoet.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Dit bevestigt wat ik de afgelopen week al een beetje dacht. Er hangt jasmijn boven mijn vlonder te bloeien. Onder een overkapping.
Wat een putlucht :'( :X :r Ik word er oprecht onpasselijk van. Vorig jaar bloeide het zo weelderig dat ik er niet van kon slapen (maar wist niet waar de geur vandaan kwam, het was overal, van de oprit voor het huis tot de achterkant tot dus in de slaapkamer).

Hoe lang bloeit dat spul? Als het te lang is gaat de heggenschaar erin volgende week :'( Helaas groeit het vanaf de grond van de buren. Maakt niet uit wat voor klimmers, groen is groen, zeiden we een paar jaar geleden :{

Oh en die teunisbloem is toch juist leuk?
pi_214084156
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 16:42 schreef maily het volgende:

[..]
Jouw kastanjeschutting! O+
Ja, erg leuk! En weer eens wat anders.
pi_214084208
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 21:57 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Dit bevestigt wat ik de afgelopen week al een beetje dacht. Er hangt jasmijn boven mijn vlonder te bloeien. Onder een overkapping.
Wat een putlucht :'( :X :r Ik word er oprecht onpasselijk van. Vorig jaar bloeide het zo weelderig dat ik er niet van kon slapen (maar wist niet waar de geur vandaan kwam, het was overal, van de oprit voor het huis tot de achterkant tot dus in de slaapkamer).
Ik heb een klimroos naast m'n voordeur en elke keer dat ik erdoorheen ga moet ik aan je denken vanwege de lucht. :+

quote:
Ja, vind ik ook! Ik laat teunisbloem bijna overal staan.
pi_214084229
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 21:18 schreef laziness het volgende:

Het vedergras staat elders nog mooi rechtop maar hier ligt het helemaal plat. Die ga ik maar verplaatsen.

[ link | afbeelding ]
Dat is een indrukwekkende rij met jasmijn, nu al!

Je kunt stipa goed snoeien om dit probleem op te lossen:

quote:
Gelukkig is er voor beide problemen een oplossing. Om uitzaaien en omvallen te voorkomen, knip ik eind juni/begin juli mijn Mexicaans vedergras terug tot net onder de aren. Dit trucje zag ik in een andere tuinserie met Monty Don: 'Monty Don's paradise gardens'. Bron
pi_214084262
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 20:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Mijn wadi is momenteel heel mooi vol met wuivende halmen. Het is onkruid, maar het ziet er, vinden wij, wel mooi uit zoals het wuift in de wind O+

[ afbeelding ]
Ik vind dat ook leuk. Als je er nu een bloem doorheen hebt, heb je je minibloemenweide.
  Moderator vrijdag 28 juni 2024 @ 22:44:36 #57
5428 crew  miss_sly
pi_214084474
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 21:57 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Hoe lang bloeit dat spul? Als het te lang is gaat de heggenschaar erin volgende week :'( Helaas groeit het vanaf de grond van de buren. Maakt niet uit wat voor klimmers, groen is groen, zeiden we een paar jaar geleden :{

Haha, ja, je moet van de geur houden. Hij kan snel erg ruiken. De mijne zijn echt niet zo groot al.

Ik vind teunisbloem ook leuk. In de voortuin staan er ook een aantal. Zal morgen een foto maken van de voortuin. Het is, net als de achtertuin, nogal wild, maar ik vind het wel wat hebben. Maar deze teunisbloem bij de wadi lijkt niet ver te gaan doen, en dan vind ik het bij de halmen minder fraai.
  Moderator vrijdag 28 juni 2024 @ 22:45:27 #58
5428 crew  miss_sly
pi_214084486
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 22:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik vind dat ook leuk. Als je er nu een bloem doorheen hebt, heb je je minibloemenweide.
Er bloeide afgelopen week een kattenstaart in, maar die is alweer op. Beetje kleur zou mooi zijn inderdaad.
pi_214084512
quote:

[ link | afbeelding ]
Mooi!

Bij ons groeit de kamperfoelie van de buren over de schutting. Die ruikt ook zo heerlijk 's avonds. O+
pi_214085032
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 22:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb een klimroos naast m'n voordeur en elke keer dat ik erdoorheen ga moet ik aan je denken vanwege de lucht. :+
[..]
Ja, vind ik ook! Ik laat teunisbloem bijna overal staan.
Stinkt dat ook al?

Wel leuk om zo in je brein te wonen :D
  vrijdag 28 juni 2024 @ 23:57:22 #61
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214085103
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 22:44 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Haha, ja, je moet van de geur houden. Hij kan snel erg ruiken. De mijne zijn echt niet zo groot al.

Ik vind teunisbloem ook leuk. In de voortuin staan er ook een aantal. Zal morgen een foto maken van de voortuin. Het is, net als de achtertuin, nogal wild, maar ik vind het wel wat hebben. Maar deze teunisbloem bij de wadi lijkt niet ver te gaan doen, en dan vind ik het bij de halmen minder fraai.
Ze houden ook eerder van een droge standplaats.
Resistance is futile.
  zaterdag 29 juni 2024 @ 01:01:39 #62
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214085446
Wij hadden vorige maand de jaarlijkse 'geur' van de lijsterbes. Binnenkort worden de besjes oranje en kunnen we weer mereltjes kijken O+
  Moderator zaterdag 29 juni 2024 @ 12:20:56 #63
5428 crew  miss_sly
pi_214088366
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 23:57 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ze houden ook eerder van een droge standplaats.
De wadi is dit jaar niet zo nat geweest, vreemd genoeg. Heel veel water is heel snel de grond in getrokken. We hebben eigenlijk dit jaar geen volle wadi gehad, ondanks dat het zo nat is geweest.

Dit is hem trouwens vanuit een andere hoek, met toch wat kleuren van verschillende bloemen. Ik vind hem momenteel erg leuk.
  zaterdag 29 juni 2024 @ 18:24:56 #64
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214092439
Even een vraagje over beestjes. Jullie kennen vast wel die beestjes (nachtvlinders?) die stro of hele kleine takjes aan hun lichaam hebben en dan aan je tuinmeubel gaan hangen. Lijkt net een klein bundeltje stro. Centimetertje ofzo. Iemand enig idee wat dit precies is? Wat ik ook zoek op Google, ik lijk het niet te kunnen vinden.
pi_214093834
Zomer!

Roosje, geraniums en penningkruid, een bont vrolijk geheel

Hier vrijwel datzelfde stukje tuin maar dan van de andere kant;
wolfsmelk, prikneus, nieskruid en dan de onvermijdelijke geraniums

Ik probeer ook vaak dat hele stukje sier op de foto te krijgen, maar hoe fleurig ik het ook in het echt vind, op de foto valt het weg

De meeste andere stukken tuin zijn niet zo fleurig, veelal groen.
Zoals hier; met de grote wolfsmelk. Daarachter staat wel een stokroos keihard te bloeien, maar in fletsgeel dus daar zie je bekant niks van. Achter de stokroos een vijg.

De rode rozen zijn wel fleurig, maar ze blijven elk jaar weer een beetje kleiner

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 29 juni 2024 @ 20:24:53 #66
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214094006
Hoe hoog is die wolfsmelk wel niet @sigme? :o
Resistance is futile.
pi_214098223
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 18:24 schreef Dagoduck het volgende:
Even een vraagje over beestjes. Jullie kennen vast wel die beestjes (nachtvlinders?) die stro of hele kleine takjes aan hun lichaam hebben en dan aan je tuinmeubel gaan hangen. Lijkt net een klein bundeltje stro. Centimetertje ofzo. Iemand enig idee wat dit precies is? Wat ik ook zoek op Google, ik lijk het niet te kunnen vinden.
Geen idee, maar ik ben wel erg benieuwd wat je bedoelt
Een bundeltje stro van een centimeter, ik zie het niet voor me

Ik dacht aan de kokerjuffer.....maar die leeft meestal onder water

[ Bericht 4% gewijzigd door Kanaroe op 30-06-2024 09:37:31 ]
  zondag 30 juni 2024 @ 11:08:17 #68
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214100366
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 23:41 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Geen idee, maar ik ben wel erg benieuwd wat je bedoelt
Een bundeltje stro van een centimeter, ik zie het niet voor me

Ik dacht aan de kokerjuffer.....maar die leeft meestal onder water
pi_214100431
een zakdrager

edit: Psychidae is de wetenschappelijke naam dat zoekt makkelijker.
  zondag 30 juni 2024 @ 11:25:47 #70
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214100476
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 11:17 schreef Elleska het volgende:
een zakdrager

edit: Psychidae is de wetenschappelijke naam dat zoekt makkelijker.
Bedankt.
  Spellchecker zondag 30 juni 2024 @ 11:41:29 #71
197773 crew  maily
pi_214100584
Dit heeft Frans nog niet eerder gezien maar hij weet wel wat het is
quote:
Boswachter Frans Kapteijns deelt wekelijks zijn kennis van de natuur op de radio. Luisteraars kunnen vragen insturen via stuifmail@omroepbrabant.nl. Dit keer besteedt hij aandacht aan onder meer slapende pluimvoetbijen, trossen witte kleine slakken, bijen die behangen en vreemde trechtervormige kuiltjes in een tuin.
Elke zondag op omroepbrabant.nl
Er is ook een podcast. Even doorscrollen in het artikel.
pi_214107962
Het is een geweldig hortensiajaar. Ze hebben het naar hun zin. Vorig jaar heb ik ontdekt dat de dode bloemen eruit knippen niet nodig is, dus dat heb ik dit jaar ook niet gedaan.

In de kas doen de planten het ook goed. Oleander, trompetbloem en de Afrikaanse lelies bloeien.

Verbena heeft zich rijkelijk uitgezaaid en vecht hier en daar met teunisbloem om wie het hoogst is.

Vlinderstruik heeft het zwaar maar loopt wel uit.

Kardoen doet het beter dan ooit.

Wederik, altijd leuk.

M'n aangewaaide roos heeft weinig blad, maar bloeit uitbundiger dan-ie tot nog toe heeft gedaan.

Kerrieplant gaat alle kanten op.

En tot slot ereprijs, die net is begonnen met bloeien.

pi_214108212
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 12:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]
De wadi is dit jaar niet zo nat geweest, vreemd genoeg. Heel veel water is heel snel de grond in getrokken. We hebben eigenlijk dit jaar geen volle wadi gehad, ondanks dat het zo nat is geweest.

[ afbeelding ]

Dit is hem trouwens vanuit een andere hoek, met toch wat kleuren van verschillende bloemen. Ik vind hem momenteel erg leuk.
Ja, heel leuk! Je gras is een weefplant zo.
pi_214108291
quote:
2s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 20:10 schreef sigme het volgende:
Hier vrijwel datzelfde stukje tuin maar dan van de andere kant;
wolfsmelk, prikneus, nieskruid en dan de onvermijdelijke geraniums
[ afbeelding ]
Wat een leuke combinatie, prikneus en geranium. Hoe is het blad van je prikneus? Bij mij heel sneu dit jaar. Misschien ga ik die van mij verplaatsen naar een plek waar het blad wegvalt.
pi_214110263
Hier is de verbena bonariensis dit jaar ook ontzettend hoog, hij is nu hoger dan ik
  zondag 30 juni 2024 @ 22:07:15 #76
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214111140
quote:
17s.gif Op zondag 30 juni 2024 19:58 schreef Claudia_x het volgende:
Vorig jaar heb ik ontdekt dat de dode bloemen eruit knippen niet nodig is
Is puur voor het aangezicht inderdaad.

De boldistel doet het ook heel goed hier trouwens.
  zondag 30 juni 2024 @ 23:22:37 #77
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214112417
De hortensia hier bloeit ook boven verwachting goed. Ik heb 'm vandaag verhuisd, hopelijk ziet 'ie er niet teveel van af.

Wederik groeit aan de overkant van het beekje achter ons huis, ik heb serieus overwogen om die uit te graven :+ . Misschien toch maar eens doen. Sterft die helemaal af in de winter?

Vandaag ben ik van 2 tot 7 bijna non-stop bezig geweest in de tuin, en uiteindelijk maar iets van 6m aangeplant of zo. Er moest nog best wat grond afgegraven worden. De grote varen was een beetje gehavend na al het graafwerk in de tuin dus wat beschadigde takken weggehaald. M'n man heeft uiteindelijk gemulched en gesproeid. Hopelijk volgend weekend alles klaar, dan ga ik me richten op de bakken bij de voordeur.

We zijn nu dik over de helft met onze big bag houtmulch. Eerst dacht ik echt dat we echt véél te veel hadden maar ik vraag me inmiddels af of we wel genoeg hebben :+ . Ik mulch aan de zuinige kant, dus dat was wel een verrassing.

Ik zoek nog een lang bloeiende bodembedekker voor in de halfschaduw, iemand suggesties?
Resistance is futile.
  zondag 30 juni 2024 @ 23:24:53 #78
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214112439
quote:

[ link | afbeelding ]
Als het plat ligt, is dat dan vanwege de standplaats?
Resistance is futile.
  zondag 30 juni 2024 @ 23:58:28 #79
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214112587
Toscaanse Jasmijn zou een snelle groeier moeten zijn. Bij mij zit er weinig leven in helaas. De Oost-Indische kers heeft 'm al ruimschoots ingehaald. Vandaag voor het eerst een hapje van genomen trouwens, niet echt lekker maar ik snap wel waarom die bloem het goed doet in een salade.
Resistance is futile.
pi_214113283
Mijn Toscaanse jasmijn doet het ook niet goed, maar toen ik laatst iets in de terrasborder plantte ontdekte ik grote engerlingen. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat die hele border het niet goed doet.. in augustus dus maar eens aaltjes bestellen.
  maandag 1 juli 2024 @ 07:50:27 #81
244125 laziness
pi_214113347
quote:
5s.gif Op zondag 30 juni 2024 23:24 schreef Seven. het volgende:

[..]
Als het plat ligt, is dat dan vanwege de standplaats?
De jasmijn dijt uit daar achter en het is ook precies naar voren gaan liggen. Elders vangt het gras veel meer wind en staat wel rechtop.
Maar ik sluit ook niet uit dat de katten er bovenop hebben gelegen :+
We gaan zien of het elders beter gaat.
  maandag 1 juli 2024 @ 08:04:50 #82
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214113421
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2024 07:37 schreef Tuindier het volgende:
Mijn Toscaanse jasmijn doet het ook niet goed, maar toen ik laatst iets in de terrasborder plantte ontdekte ik grote engerlingen. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat die hele border het niet goed doet.. in augustus dus maar eens aaltjes bestellen.
Zijn aaltjes effectiever in augustus?
Resistance is futile.
  maandag 1 juli 2024 @ 08:08:15 #83
244125 laziness
pi_214113442
quote:
7s.gif Op zondag 30 juni 2024 23:22 schreef Seven. het volgende:

Ik zoek nog een lang bloeiende bodembedekker voor in de halfschaduw, iemand suggesties?
Geranium bloeit heel lang.
pi_214113480
quote:
5s.gif Op maandag 1 juli 2024 08:04 schreef Seven. het volgende:

[..]
Zijn aaltjes effectiever in augustus?
Het is blijkbaar óf eerder in het jaar, óf aug/sep. Maar als ze heel groot zijn krijg je ze in het voorjaar niet weg met aaltjes en moet je wachten op de nakomelingen die er in augustus weer zijn en die dan aanpakken. Zei het bedrijf dat ze verkoopt eerder dit jaar.
pi_214113492
quote:
17s.gif Op zondag 30 juni 2024 19:58 schreef Claudia_x het volgende:
Het is een geweldig hortensiajaar. Ze hebben het naar hun zin.
Nou, zeg dat! Ik ben ook verbaasd dat er meer bloemen dan blaadjes zijn dit jaar. Prachtig O+!

De clematis is dit jaar ook heel mooi! We hebben deze geplant in het najaar van 2022 denk ik. Vorig jaar nog geen bloemen, dit jaar dacht ik dat het er ook nog niet van zou komen, omdat ik nog geen knoppen zag. Maar ineens was het *poef* :D.

Venus in pocketformaat
© loveli
pi_214113602
Die hortensia's van jullie zijn echt bizar. Bij de mijne gaan de bloempjes net een beetje open.
pi_214114335
quote:
1s.gif Op maandag 1 juli 2024 08:35 schreef Vanyel het volgende:
Die hortensia's van jullie zijn echt bizar. Bij de mijne gaan de bloempjes net een beetje open.
Wat jij zegt: “bizar!”

In de postzegel achter en in de tuinen voor onze rij huizen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_214115018
Mooie hortensen.
Hier gaat het ook mondjesmaat.

Wat wel een enorme groeispurt qua blaadjes heeft is de kleine Camelia. De vele regen deed haar goed O+
pi_214116189
quote:

Geranium Rozanne of een geranium phaeum. Vinca bloeit ook lang, maar begint al eerder en stopt dus ook eerder en blijft wintergroen
  maandag 1 juli 2024 @ 14:37:39 #90
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_214116259
quote:
1s.gif Op maandag 1 juli 2024 08:35 schreef Vanyel het volgende:
Ander soort wellicht? Mijn Annabelle's bloeien ook nog lang niet.
Op 't randje en erover.
  maandag 1 juli 2024 @ 15:22:55 #91
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_214116598
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2024 21:32 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier is de verbena bonariensis dit jaar ook ontzettend hoog, hij is nu hoger dan ik
De mijne waren een maand geleden ook al bijna 2 meter. Door de wind begon 't ook om te vallen. Daarom had ik ze op ongeveer 1 meter boven een bladoksel afgeknipt. Nu is hij behoorlijk uit de oksels uitgelopen en hooguit 1,5 meter, maar dus wel veel breder.
pi_214116918
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2024 14:37 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Ook boeren.
pi_214117998
quote:

Wederik groeit aan de overkant van het beekje achter ons huis, ik heb serieus overwogen om die uit te graven :+ . Misschien toch maar eens doen. Sterft die helemaal af in de winter?
Zou ik doen! Die sterft inderdaad af in de winter. Hij staat bekend als een woekeraar. Zelf ervaar ik dat niet zo: hij komt betrouwbaar terug, is vrolijk maar verdrukt andere planten niet.

quote:
Vandaag ben ik van 2 tot 7 bijna non-stop bezig geweest in de tuin, en uiteindelijk maar iets van 6m aangeplant of zo. Er moest nog best wat grond afgegraven worden. De grote varen was een beetje gehavend na al het graafwerk in de tuin dus wat beschadigde takken weggehaald. M'n man heeft uiteindelijk gemulched en gesproeid. Hopelijk volgend weekend alles klaar, dan ga ik me richten op de bakken bij de voordeur.
Maar met al dat mulchen bespaar je jezelf weer een boel werk. Lekker bezig!

quote:
We zijn nu dik over de helft met onze big bag houtmulch. Eerst dacht ik echt dat we echt véél te veel hadden maar ik vraag me inmiddels af of we wel genoeg hebben :+ . Ik mulch aan de zuinige kant, dus dat was wel een verrassing.
Eén big bag is niet zoveel. Mulchen doe je bij voorkeur in dikke lagen.

quote:
Het antwoord op die vraag is altijd geranium. :+

Naast geranium houd ik van boswederik en lievevrouwebedstro, hier gemengd met klimop en nog iets roodbladigs (geen idee wat dat is). En ik ben weg van brunel - daar zal ik nog een foto van maken. Ze zijn niet echt langbloeiend, maar dat is met leuke bladcontrasten ook niet nodig.

quote:
7s.gif Op zondag 30 juni 2024 23:58 schreef Seven. het volgende:
Toscaanse Jasmijn zou een snelle groeier moeten zijn. Bij mij zit er weinig leven in helaas. De Oost-Indische kers heeft 'm al ruimschoots ingehaald. Vandaag voor het eerst een hapje van genomen trouwens, niet echt lekker maar ik snap wel waarom die bloem het goed doet in een salade.
Nee joh, Toscaanse jasmijn is een notoir langzame groeier!
pi_214118002
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2024 08:20 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Nou, zeg dat! Ik ben ook verbaasd dat er meer bloemen dan blaadjes zijn dit jaar. Prachtig O+!

[ afbeelding ]

De clematis is dit jaar ook heel mooi! We hebben deze geplant in het najaar van 2022 denk ik. Vorig jaar nog geen bloemen, dit jaar dacht ik dat het er ook nog niet van zou komen, omdat ik nog geen knoppen zag. Maar ineens was het *poef* :D.

[ afbeelding ]
Mijn paarse clematis is ook ontploft en is over de schutting naar de buren vertrokken _O- Hij heeft het nog nooit zo goed gedaan.
De roze clematissen aan de andere kant van mijn balkon zijn half dood :{
Tap tap tap
pi_214118217
@Seven., ik heb even een foto van brunel gemaakt voor je. Die gaat op den duur flink woekeren. Dat is perfect voor plekken waar je dat nodig hebt, vooral met hardnekkig onkruid, maar combineert niet goed met kwetsbare planten.

@Vanyel, heb jij dit jaar indrukwekkende toortsen? Die van mij zijn bijna allemaal klein gebleven, behalve deze die een andere kwaal heeft:

Mag ik nog even een lans breken voor potentilla? Wat een briljant struikje. M'n nog altijd kleine haag bloeit al tijden uitbundig. Het is moeilijk goed te vatten op de foto, maar het vormt een fleurig aangezicht. En oranje zie je niet vaak bij bloemen, dus het is een welkome afwisseling op de andere bloemen.

En moerasspirea. O+ Ook leuk voor een wadi.

maandag 1 juli 2024 @ 18:26:21 #96
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_214118783
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2024 17:41 schreef Claudia_x het volgende:Naast geranium houd ik van boswederik en lievevrouwebedstro, hier gemengd met klimop en nog iets roodbladigs (geen idee wat dat is). En ik ben weg van brunel - daar zal ik nog een foto van maken. Ze zijn niet echt langbloeiend, maar dat is met leuke bladcontrasten ook niet nodig.
Ajuga reptans 'Atropurpurea' (Kruipend Zenegroen) ?
pi_214119118
quote:
7s.gif Op maandag 1 juli 2024 18:26 schreef Twieki het volgende:

[..]
Ajuga reptans 'Atropurpurea' (Kruipend Zenegroen) ?
Ja, zou kunnen! Ook een prima bodembedekker.
pi_214119248
Hier weer een stuk of 5 bloeiende Koningskaarsen aanwezig, moest er wel weer een jaar op wachten :)
pi_214125507
@Claudia_x ik heb dit jaar helemaal geen toortsen. Een paar vorig jaar uitgetrokken in hun eerste jaar en verder is er niks opgekomen. Mogelijk omdat we een bizar tapijt zevenblad hadden waar ik ze zou verwachten.
Zelfs de klaprozen deden het maar matig dankzij dat tapijt.

Geraniums daarentegen... 1 zelf geplant, tig aangewaaid. Die rammen er gewoon doorheen
pi_214127097
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 08:01 schreef Vanyel het volgende:
@:claudia_x ik heb dit jaar helemaal geen toortsen. Een paar vorig jaar uitgetrokken in hun eerste jaar en verder is er niks opgekomen. Mogelijk omdat we een bizar tapijt zevenblad hadden waar ik ze zou verwachten.
Zelfs de klaprozen deden het maar matig dankzij dat tapijt.
Wat jammer. Gek ook dat die planten concurreren met elkaar, want toortsen en klaprozen houden van zon en zevenblad houdt van schaduw.

quote:
Geraniums daarentegen... 1 zelf geplant, tig aangewaaid. Die rammen er gewoon doorheen
Ja, die zijn loeisterk en groeien bij mij zelfs in de bloemenweide tussen gras en heermoes.
  Moderator dinsdag 2 juli 2024 @ 14:28:02 #101
5428 crew  miss_sly
pi_214128338
Dit is dus een toorts dan?

De rommelige, maar kleurrijke voortuin, met veel teunisbloem, klaprozen, een uitbundige vlinderstruik.

Deze laagblijvende teunisbloem heb ik zelf geplant en die vind ik ook erg mooi van kleur en structuur.

Kattenstaart en crocosmia, en op de voorgrond rechts de hortensia :D Een stuk minder uitbundig dan die jullie hier laten zien. Ik hoop dat hij nu eindelijk eens gaat groeien.
pi_214128740
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 14:28 schreef miss_sly het volgende:
[ afbeelding ]
Jep. Dat is een leuke! Hij begint net met bloeien?

Merk jij dat bepaalde planten zich graag uitzaaien in je halfverharding? Op dit moment zie ik er bijvoorbeeld verbena en siergrassen opkomen. Best handig - die transplanteer ik weer naar plekken waar ik ze wíl hebben.

Je hortensia ziet er niet blij uit. Het blad is erg licht van kleur. Ik doe niet aan bemesten, maar ik heb voor sommige planten een zak grond liggen waarmee ik de grond wat verzuur. Bij sommige planten maakt dat net het verschil, bijvoorbeeld bij camellia en rhododendron. Misschien heeft jouw hortensia er baat bij.

Zoiets:
pi_214128894
Dan kom ik ook mijn hortensias showen! 8-)

De roze staan alledrie op een rij. De derde is vorig jaar denk ik te heftig gesnoeid, die was eerdere jaren net zo mooi en vol als nummer 2 maar is nu nog geen 30 cm hoog en een sneu bundeltje bloemen :')
De Annabelles op stok zijn nog druk bezig met groeien.
pi_214129259
Flinke bollen, @Hupje! En dat bedoel ik op een niet-grensoverschrijdende manier. :7

Wat wilde je bereiken met snoeien?
  Moderator dinsdag 2 juli 2024 @ 16:46:51 #105
5428 crew  miss_sly
pi_214129572
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 15:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Jep. Dat is een leuke! Hij begint net met bloeien?

Merk jij dat bepaalde planten zich graag uitzaaien in je halfverharding? Op dit moment zie ik er bijvoorbeeld verbena en siergrassen opkomen. Best handig - die transplanteer ik weer naar plekken waar ik ze wíl hebben.

Je hortensia ziet er niet blij uit. Het blad is erg licht van kleur. Ik doe niet aan bemesten, maar ik heb voor sommige planten een zak grond liggen waarmee ik de grond wat verzuur. Bij sommige planten maakt dat net het verschil, bijvoorbeeld bij camellia en rhododendron. Misschien heeft jouw hortensia er baat bij.

Zoiets:
[ afbeelding ]
De toortsen zijn alweer bijna uitgebloeid, volgens mij. Er staan er nog een paar elders in de tuin.

De hortensia bijmesten is inderdaad wel een goed idee. Mijn grond is sowieso nog niet zo best, en de hortensia heeft ook echt geleden onder de nachtvorst die toen onverwacht ineens nog langs kwam. Het gekke is dat een hogere pluimhortensia dit jaar voor het eerst wel heel behoorlijk bloeit en groeit. Goede tip, dank!
pi_214130195
quote:
De rommelige, maar kleurrijke voortuin, met veel teunisbloem, klaprozen, een uitbundige vlinderstruik.
Wat een prachtige voortuin O+
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_214130632
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 11:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat jammer. Gek ook dat die planten concurreren met elkaar, want toortsen en klaprozen houden van zon en zevenblad houdt van schaduw.
[..]
Ja, die zijn loeisterk en groeien bij mij zelfs in de bloemenweide tussen gras en heermoes.
Misschien kun je mijn zevenblad dat vertellen. Heeft die memo gemist hoor
pi_214130811
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 16:29 schreef Claudia_x het volgende:
Flinke bollen, @:hupje! En dat bedoel ik op een niet-grensoverschrijdende manier. :7

Wat wilde je bereiken met snoeien?
8-)
Dat mijn hortensias niet de hele border (of meer) overnemen :D
pi_214131744
quote:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Deze laagblijvende teunisbloem heb ik zelf geplant en die vind ik ook erg mooi van kleur en structuur.
[ afbeelding ]

Kattenstaart en crocosmia, en op de voorgrond rechts de hortensia :D Een stuk minder uitbundig dan die jullie hier laten zien. Ik hoop dat hij nu eindelijk eens gaat groeien.
[ afbeelding ]
Die toorts is volgens mij een Zwarte Toorts/Verbascum Nigrum (tikje jaloers hier)
Leuke voortuin!
  Moderator dinsdag 2 juli 2024 @ 19:04:56 #110
5428 crew  miss_sly
pi_214132320
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 18:37 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Die toorts is volgens mij een Zwarte Toorts/Verbascum Nigrum (tikje jaloers hier)
Leuke voortuin!
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 18:37 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Leuke voortuin!
Ik heb er zes staan zag ik O+ zomaar aan komen waaien.
  Moderator dinsdag 2 juli 2024 @ 19:07:59 #111
5428 crew  miss_sly
pi_214132363
Overigens vind ik onze voortuin, hoewel rommelig, ook leuk. Onze buren ‘er een tuin van beton en een gazon als een biljartlaken zullen het minder vinden :D
pi_214132613
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 19:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]
[..]
Ik heb er zes staan zag ik O+ zomaar aan komen waaien.
Oh, dat is helemaal gaaf! Goed ook dat je die niet per ongeluk weg hebt gehaald.
pi_214132705
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 19:07 schreef miss_sly het volgende:
Overigens vind ik onze voortuin, hoewel rommelig, ook leuk. Onze buren ‘er een tuin van beton en een gazon als een biljartlaken zullen het minder vinden :D
Ik vind jullie voortuin véél leuker. En op de foto met de toorts is het doorkijkje naar de achtertuin ook erg leuk.

Ik vind zelf het geel van teunisbloem zo mooi, niet zo hard als veel andere gele bloeiers.
  Moderator dinsdag 2 juli 2024 @ 19:21:19 #114
5428 crew  miss_sly
pi_214132735
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 19:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Oh, dat is helemaal gaaf! Goed ook dat je die niet per ongeluk weg hebt gehaald.
Als ze beginnen op te komen, lijken ze wat op opkomend vingerhoedskruid dus ik had het laten staan. Later werd ik venieuw wat er uit zou komen toen het dan geen vingerhoedskruid bleek.
pi_214135606
Ik zag bij buurtbewoners prachtige zalmroze stokrozen boven hun schutting uit komen, als de tijd daar is zal ik eens wat zaden gaan bedelen bij ze.
  Moderator dinsdag 2 juli 2024 @ 21:11:07 #116
5428 crew  miss_sly
pi_214135681
Ik had een aantal crocosmia bollen opgegraven en elders in de grote D gestopt, maar op deze plek zijn ze vlijtig doorgegaan met vermenigvuldigen. Samen met de gele bloemen kleurt het zo mooi.

dinsdag 2 juli 2024 @ 23:13:22 #117
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214138243
Hier heb ik afgelopen weekend 5 uur op staan zwoegen :+ .

Pruikenboom, groene en rode hemelsleutel, hortensia, stipa, hosta en varen stonden er al.

Hier kun je ook wel goed zien hoe ver we zijn. Nog een meter of 4-5 achter de varen aanplanten en dan alleen de voortuin nog. Het stukje achter de hoge Viburnum is voor de hottub dus dat gaan we niet aanplanten verder.

Half opgevreten hosta vervang ik nog door eucalyptus. Die muur is me véél te kaal zonder de hazelaar.

[ Bericht 3% gewijzigd door Seven. op 02-07-2024 23:26:22 ]
Resistance is futile.
  dinsdag 2 juli 2024 @ 23:15:56 #118
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214138264
quote:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Het begint al een beetje de weelderige kant op te gaan.
Resistance is futile.
pi_214177432
Jullie tuinen groeien en bloeien lekker.
Hier zijn geen verrassingen - en teleurstellingen - te melden.

Dan mijn bijdrage in de vorm van een artikel over vlinders.
En aandacht vraagt voor ook lentebloeiende planten. 🍀
https://www.culemborgduur(...)2N0l5dELWFfUPjoeniWw
pi_214177701
De hovenier is klaar. Hij gaf ook wel toe dat hij het plantendeel niet aan zijn medewerker had moeten overlaten en heeft nog wat dingen die hem (en mij) niet zinden veranderd. Ook de dode Fazantenbes is vervangen, nu op een andere plek en daar paste zelfs een reguliere ipv de kleinere eerder geplante Litte lanterns en hij bloeit nu heel fraai.
Het andere zielige (half)dode deel van de haag aan de zijkant achter de kas langs is alsnog ook nog door hem vervangen door olijfwilg. Een afwisselende haag leek zo mooi maar kennelijk overleeft alleen een olijfwilg daar. Wat meer beschut staan aansluitend nog een paar laurierkersen en dan daarna langs de schuttingen en schuur van de zijburen nog 1 glansmispel als losse struik en wat rijtjes beukenhaag en liguster (waarvan er 1 het duidelijk naar z’n zin heeft en bossiger wordt en nu zelfs bloeit).
Uiteraard ben ik gisteren nog even naar De Tuinstek geweest voor een paar extra plantjes ;) Onder anderen een lavatera die ik voor de nieuwe kastanjehouten ‘schutting’ zet zodat er daar wat kleurige beweging is, er stond daar een olijfwilg die alsnog verplaatst is om een gat in de haag op te vullen.
3 van de 4 vlinderstruiken bloeien *O* en verder bloeien er een paar Heleniums en Nepeta’s en zie je zo her en der allerlei bloemknoppen verschijnen. Kleur O+
De ingezaaide oprit begint na een week al een groene waas te krijgen (gelukkig regent het steeds, dat scheelt slepen met gieters)
Als het komende week eens droog is zal ik wat foto’s maken.
  Moderator zaterdag 6 juli 2024 @ 09:43:10 #121
5428 crew  miss_sly
pi_214177997
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 20:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, heel leuk! Je gras is een weefplant zo.
Ik bleef met deze opmerking over weefplant in mijn hoofd rondlopen.

Ik ben tot de slotsom gekomen dat ik voornamelijk weefplanten heb. Dat gras, verbena, prachtkaars, kattenstaart, crocosmia, kokardebloem. Wat plant ik daar nou het beste tussen om samenhang te creëren?
pi_214178299
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 09:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik ben tot de slotsom gekomen dat ik voornamelijk weefplanten heb. Dat gras, verbena, prachtkaars, kattenstaart, crocosmia, kokardebloem. Wat plant ik daar nou het beste tussen om samenhang te creëren?
Iets dat laag blijft en de bodem bedekt? Een geranium? En dan zou ik misschien voor een met minder grote bloemen dan de Rozanne kiezen. Vraag bij een lokale kweker of ze iets kunnen adviseren.
pi_214178675
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 09:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De weefplanten zorgen juist voor samenhang. Daar hoef je je dus geen zorgen om te maken. Ik zou planten zoeken met volume, planten met opvallend blad, planten die het ook goed doen als solitair. Heb je al eens een boek van Oudolf gelezen?

Dit is misschien ook nuttig.
  Moderator zaterdag 6 juli 2024 @ 11:08:10 #124
5428 crew  miss_sly
pi_214178679
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 10:15 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Iets dat laag blijft en de bodem bedekt? Een geranium? En dan zou ik misschien voor een met minder grote bloemen dan de Rozanne kiezen. Vraag bij een lokale kweker of ze iets kunnen adviseren.
Voor een deel lage, kleinbloemige geraniums vind ik wel een goed plan. Er staat ook al wat, evenals maagdenpalm. Ik heb inmiddels ook wat kruipende kornoelje aangeplant een paar weken terug. Geranium en maagdenpalm zijn waar geplant nog niet zo aangeslagen en die staan er al een aantal jaar.

Ik zoek eigenlijk nog wel wat van dergelijke planten, die het vooral goed doen in de zon en op droge grond.
  Moderator zaterdag 6 juli 2024 @ 11:10:06 #125
5428 crew  miss_sly
pi_214178694
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 11:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De weefplanten zorgen juist voor samenhang. Daar hoef je je dus geen zorgen om te maken. Ik zou planten zoeken met volume, planten met opvallend blad, planten die het ook goed doen als solitair. Heb je al eens een boek van Oudolf gelezen?
Nog geen boek van Oudolf gelezen, dat kan ik wel eens doen.

De weefplanten zorgen voor de samenhang, maar er is nog niets om samen te hangen :P
Dus ik zoek juist die planten. Planten met volume, inderdaad.

Het Kaukasisch vergeet-me-nietje is misschien een optie, hoewel die volgens mij toch wel halfschaduw moet. Dus die kan lang niet overal.
pi_214178769
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 11:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Nog geen boek van Oudolf gelezen, dat kan ik wel eens doen.

De weefplanten zorgen voor de samenhang, maar er is nog niets om samen te hangen :P
Dus ik zoek juist die planten. Planten met volume, inderdaad.

Het Kaukasisch vergeet-me-nietje is misschien een optie, hoewel die volgens mij toch wel halfschaduw moet. Dus die kan lang niet overal.
Gelukkig is er heel veel leuks voor de zon! Denk aan forse siergrassen, kardoen, zonnehoedjes. Ezelsoor is een veelgebruikte accentplant. Ik houd ook van telekia. Je kunt struiken gebruiken. Wolfsmelk is fraai in het voorjaar.

Ik heb trouwens nog een link toegevoegd aan m’n posting. Ik zal eens wat voorbeelplaatjes zoeken. Niets leuker dan je tuin op deze manier tweaken: kleine ingrepen, groot verschil.
pi_214178981
@miss_sly, als je in de webshop van plant-werk kijkt, kun je filteren op structuurplant, vulplant, weefplant, etc. Dat is denk ik wel aardig als inspiratie.

Planten met opgaande bloemen zoals liatris spicata, salvia, veronica en agastache zijn vaak lang mooi omdat ze ook uitgebloeid nog structuur geven aan de tuin.

Bolvormige bloemen zijn ook altijd een succes, vooral als je ze zo plaatst dat ze vanaf de plek waar je meestal kijkt tegenlicht hebben. Oudolf gebruikt kogeldistel vaak. Ik heb zelf diverse soorten allium.

Ik heb zonnehoedjes al genoemd. Daarmee bedoel ik rudbeckia en echinacea. Soortgelijke planten waar je naar kunt kijken zijn silphium, helenium en helianthus. Voor het najaar zijn asters een aanrader. Er zijn heel hoge soorten.

Grijsbladige planten functioneren goed als accentplant. Ik noemde eerder ezelsoor al. Zelf ben ik fan van kerrieplant. Artemisia is een aanrader.

En er zijn andere mooie bladplanten. Je noemde eerder al kaukasisch vergeet-me-nietje. Ik vind persicaria microcephala 'Purple Fantasy' leuk. Je kunt ook naar roodbladige planten kijken. Voor de schaduw is heuchera geschikt, voor de zon sedum.

Makkelijk scoren zijn planten die heel groot worden en fors blad hebben. Ik noemde eerder kardoen. Een van mijn buren heeft acanthus mollis - erg indrukwekkend, vind ik. Ik heb zelf rodgersia.

Een foefje voor een geslaagde combinatie, is om te kiezen voor vormcontrast:

Plaats je bijvoorbeeld tussen je verbena actaea Chocoholic, dan ben je er eigenlijk al (zie vorig plaatje).

Opgaande bloemen én rood blad - dubbel scoren.

[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 06-07-2024 12:04:05 ]
pi_214184985
Nou, dat was een leuk dagje Fazantenbes, alle bloemen zijn er vanmiddag af gewaaid. Paar Heleniums zijn ook kapotgewaaid en we hebben de automatische raamopener van de kas ook maar even gedeactiveerd.
Onze tuin vangt altijd al veel wind, maar deze storm was echt niet leuk voor de planten.
  zaterdag 6 juli 2024 @ 20:18:54 #129
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_214186343
Ik wil lupine nog toevoegen als toffe structuurplant O+

Het waaide bij mij ook flink. Ik heb in de windsingel vol in de wind 27 planten zitten planten. Echte guldenroede, geranium Bevans Variety, een anemoon en klokjesbloem. Mijn zonneklep is zeker 10 keer afgewaaid :D
Spoilers!
  zaterdag 6 juli 2024 @ 20:20:25 #130
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_214186365
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 19:24 schreef Doedezemaar het volgende:
Nou, dat was een leuk dagje Fazantenbes, alle bloemen zijn er vanmiddag af gewaaid. Paar Heleniums zijn ook kapotgewaaid en we hebben de automatische raamopener van de kas ook maar even gedeactiveerd.
Onze tuin vangt altijd al veel wind, maar deze storm was echt niet leuk voor de planten.
Zonde zeg!

Ik moet eens uitzoeken hoe een eetrijpe fazantenbes eruit ziet. De jostabessen zijn allemaal door slakken opgegeten zag ik.
Spoilers!
pi_214186899
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 20:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat een leuke combinatie, prikneus en geranium. Hoe is het blad van je prikneus? Bij mij heel sneu dit jaar. Misschien ga ik die van mij verplaatsen naar een plek waar het blad wegvalt.

Mijn prikneus ziet er bij inspectie prima uit, maar staat zo ingeweven ( ;) ) in andere planten dat het blad vrijwel onzichtbaar is. Ik zag laatst in een tuin een losstaand plukje prikneuzen, dan komt de vorm en het blad goed uit. Dat toont ook wel fantastisch. Niet geschikt voor mij, teveel werk om zoiets netjes te houden.

Mijn nieskruid blijkt zichzelf uitgezaaid te hebben naar een andere border, het staat nu onder een van de grote (krimpende) rode rozen.

quote:
10s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 20:24 schreef Seven. het volgende:
Hoe hoog is die wolfsmelk wel niet @:sigme? :o
Pak 'm beet een metertje schat ik. En heeft het daar goed naar het zin, het wordt elk jaar wat bossiger.
pi_214208118
Ik wil ook wat plantjes planten. Onder andere twee hortensia's. Ik heb een strook van 210cm breed en 70cm diep tegen de schuur aan, ochtendzon en zo halverwege de dag komt dat dan in de schaduw, daarvoor wil ik nog vlonderterras leggen. Mijn tuin is noordwest en de schuur staat achterin met lange kant in de breedte van de tuin en die strook is daar dus tegenaan. Qua zon zou dat ideaal zijn (al moet ik t dan wel beetje aan rechterkant zetten ivm schaduw vd heg links), maar is de strook daar diep genoeg voor? Mijn tuinset zou namelijk dan wel meteen op die vlonder er 'tegenaan' staan. En ik wil niet in mn hortensia's zitten dan natuurlijk. Weten jullie of dat dan handig is (evt met wat snoeiwerk), of wordt hij dieper dan dat ook met snoeien omdat de bloemen naar de zon gaan groeien en kan ik dus beter ergens anders plaatsen? Ik heb ook in een strook aan de rechterkant van mijn tuin wel plek. Iemand suggesties wat handigste plek is?

En als foto's makkelijker zijn:

Rode strookje is dus waar ik ze liefst zet. Voor mn vlinderstruik is 1.20x1.30 ongeveer, en loopt smaller toe naar achter, net voor het boompje is het 0.9m diep ongeveer. Hoe verder naar achter in de tuin, hoe eerder er schaduw komt. Ik zou evt ook eentje naast boompje kunnen doen en eentje voor vlinderstruik. Ik hou wel graag een stuk van +- 2m over aan de rechterkant om mijn andere bankje te zetten voor als ik wel in de zon wil zitten. Het stuk tussen boompje en vlinderstruik is +- 4m.
  maandag 8 juli 2024 @ 11:50:54 #133
244125 laziness
pi_214209078
quote:
1s.gif Op maandag 8 juli 2024 10:23 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik wil ook wat plantjes planten. Onder andere twee hortensia's. Ik heb een strook van 210cm breed en 70cm diep tegen de schuur aan, ochtendzon en zo halverwege de dag komt dat dan in de schaduw, daarvoor wil ik nog vlonderterras leggen. Mijn tuin is noordwest en de schuur staat achterin met lange kant in de breedte van de tuin en die strook is daar dus tegenaan. Qua zon zou dat ideaal zijn (al moet ik t dan wel beetje aan rechterkant zetten ivm schaduw vd heg links), maar is de strook daar diep genoeg voor? Mijn tuinset zou namelijk dan wel meteen op die vlonder er 'tegenaan' staan. En ik wil niet in mn hortensia's zitten dan natuurlijk. Weten jullie of dat dan handig is (evt met wat snoeiwerk), of wordt hij dieper dan dat ook met snoeien omdat de bloemen naar de zon gaan groeien en kan ik dus beter ergens anders plaatsen? Ik heb ook in een strook aan de rechterkant van mijn tuin wel plek. Iemand suggesties wat handigste plek is?

En als foto's makkelijker zijn:
[ link | afbeelding ]
Rode strookje is dus waar ik ze liefst zet. Voor mn vlinderstruik is 1.20x1.30 ongeveer, en loopt smaller toe naar achter, net voor het boompje is het 0.9m diep ongeveer. Hoe verder naar achter in de tuin, hoe eerder er schaduw komt. Ik zou evt ook eentje naast boompje kunnen doen en eentje voor vlinderstruik. Ik hou wel graag een stuk van +- 2m over aan de rechterkant om mijn andere bankje te zetten voor als ik wel in de zon wil zitten. Het stuk tussen boompje en vlinderstruik is +- 4m.
Onze vorige tuin was ook op het noordwesten en we hadden ook voor de schuur de loungeset staan met daarachter en daarnaast nog een verhoogde border. Heel veel planten dijen wel uit. Een hortensia zou niet mijn eerste keus zijn. Neem ook niet iets wat qua bladeren of bloemen gaat hangen want dat heb je ook in je nek.

Plaatje bij het praatje:

Ik zou de hortensia rechts zetten en in dat strookje iets zetten dat vooral rechtop groeit ipv iets dat ook in de breedte groeit.
pi_214209697
quote:
1s.gif Op maandag 8 juli 2024 10:23 schreef vlindertje89 het volgende:
Qua zon zou dat ideaal zijn (al moet ik t dan wel beetje aan rechterkant zetten ivm schaduw vd heg links), maar is de strook daar diep genoeg voor?
Nee. Eenvoudig voorbeeld: ik heb twee hortensia's naast een pad staan. In dit deel van het jaar kan ik het pad niet meer over omdat de hortensia's eroverheen groeien. Ik kan natuurlijk tussendoor snoeien, maar dat gaat ten koste van de bloei. Een hortensia groeit nu eenmaal heel breed uit. Mijn hortensia's zijn tussen 1,5-2,5 meter diep.

Je kunt beter iets kiezen met een opgaande groei of iets wat zich makkelijker laat snoeien. Bamboe heeft bijvoorbeeld meer een opgaande groei. En een vlier laat zich goed snoeien. Ik had zelf vroeger glansmispel op een soortgelijke plek staan.

@laziness, wat had jij in de hoek staan?
  maandag 8 juli 2024 @ 13:07:25 #135
244125 laziness
pi_214210000
Links in de achterhoek staat Helianthus. Ik denk de Lemon Queen (komt van mijn ouders). Die is erg geschikt op zo’n plek want gaat niet hangen en groeit mooi omhoog.
pi_214210037
quote:
1s.gif Op maandag 8 juli 2024 13:07 schreef laziness het volgende:
Links in de achterhoek staat Helianthus. Ik denk de Lemon Queen (komt van mijn ouders). Die is erg geschikt op zo’n plek want gaat niet hangen en groeit mooi omhoog.
Ah, geen struik dus maar een (niet-wintergroene) vaste plant. Het is alleen een zonminnende plant, dus misschien niet zo geschikt voor @vlindertje89 op die plek.
pi_214213169
Dank! Duidelijk, hortensia's niet tegen de schuur dus :)
pi_214213276
Hebben jullie misschien een (vaste) plantentip. :) Ik heb in m’n nieuwe tuin een border, die eindigt hoog (op 40cm ongeveer) en het is net het ene kleine stuk dat geen zon krijgt. (Of avondzon, maar ik woon hier nog geen week, weet het niet zeker.)

Weten jullie iets dat het goed doet in de schaduw en wat ook nog kleur heeft? :)
Omdat de border op dat stuk hoog is, zou ik graag rekening houden dat het niet al te hoog wordt. Mag wel lekker uitlopen in de breedte.
pi_214213301
Bij onze vorige huis stond de voortuin vol met prachtige rozerode hortensia’s. Makkelijk, ik deed er nooit wat aan. In de achtertuin stonden ze ook en daar stonden ze enorm in de weg langs het pad dus die heb ik meermaals gekortwiekt. Was aangelegd door de vorige bewoners die weinig kaas van tuinieren hadden gegeten, ben blij dat we van die onhandige verwaarloosde tuin af zijn zeg.
pi_214213379
quote:
1s.gif Op maandag 8 juli 2024 19:03 schreef Pisces29 het volgende:
Hebben jullie misschien een (vaste) plantentip. :) Ik heb in m’n nieuwe tuin een border, die eindigt hoog (op 40cm ongeveer) en het is net het ene kleine stuk dat geen zon krijgt. (Of avondzon, maar ik woon hier nog geen week, weet het niet zeker.)

Weten jullie iets dat het goed doet in de schaduw en wat ook nog kleur heeft? :)
Omdat de border op dat stuk hoog is, zou ik graag rekening houden dat het niet al te hoog wordt. Mag wel lekker uitlopen in de breedte.
Ik val in herhaling volgens mij ;) : geranium Rozanne en/of geranium phaeum. Alchemilla Mollis is echt een ‘lichtpuntje’. Gebroken hartje is ook leuk, maar bloeit eerder en niet de hele zomer. Een geranium die in principe wintergroen blijft is bijvoorbeeld Geranium cantabrigiense Biokovo (die ga ik hier ook nog in de (half)schaduw planten)
  maandag 8 juli 2024 @ 19:37:10 #141
244125 laziness
pi_214213616
quote:

Leliegras deed het bij mij goed in de schaduw. Voor de rest had ik er grote struiken vooral staan. Er mislukte genoeg in de schaduw namelijk :P
  Moderator maandag 8 juli 2024 @ 21:13:36 #142
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_214214711
Nou, iets waar velen in Nederland wss weinig tot geen ervaring mee hebben is bloeiende palmbomen.

Wij hebben er twee in onze tuin hier (stonden er uiteraard al toen we het huis kochten) en wist ik veel dat die dingen ook konden gaan bloeien.

Nou, ja dus. En hoe. :')

Je doet er verder weinig aan btw, ik wilde er vooral even over klagen :P
Ze zien er nu niet meer uit en je moet ze gewoon helemaal laten uitbloeien en dan in het late najaar ergens weer laten snoeien.

Al die witte kleine zaadjes waaien dus door je hele tuin dus alles zit onder dat spul. Een soort van continue bukake wat ie nu doet maanden lang. _O- :'(

pi_214215149
quote:
11s.gif Op maandag 8 juli 2024 21:13 schreef dick_laurent het volgende:
Nou, iets waar velen in Nederland wss weinig tot geen ervaring mee hebben is bloeiende palmbomen.

Wij hebben er twee in onze tuin hier (stonden er uiteraard al toen we het huis kochten) en wist ik veel dat die dingen ook konden gaan bloeien.

[ afbeelding ]

Ze zien er nu niet meer uit en je moet ze gewoon helemaal laten uitbloeien en dan in het late najaar ergens weer laten snoeien.

Al die witte kleine zaadjes waaien dus door je hele tuin dus alles zit onder dat spul. Een soort van continue bukake wat ie nu doet maanden lang. _O- :'(

[ afbeelding ]
Ik vind palmbomen in Nederlandse tuinen over het algemeen geen porem, maar toevallig ken ik twee tuinen waar ze staan. Daar komen ze de laatste jaren ook tot bloei. Heel apart om te zien, dat wel
pi_214215593
quote:

Dit is wel heel weinig informatie. Heb je een foto? Zo niet, dan is het handig om te weten wat er nu al staat.
pi_214215643
quote:
11s.gif Op maandag 8 juli 2024 21:13 schreef dick_laurent het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hoe cool is dat!

En hoe is het met je geknakte financiële voorspoed?
  Moderator maandag 8 juli 2024 @ 22:36:32 #146
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_214215867
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 22:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoe cool is dat!

En hoe is het met je geknakte financiële voorspoed?
Haha, die heeft vrouwlief met een paar stokjes en ductape soort van gefixed, dus die leeft nog.

Al ziet ie er nu wel een beetje handicapped uit :')
pi_214225606
Symph werd verliefd op een kruisdistel toen we wat dingetjes bij de lokale kwekerij gingen halen. Ik denk dat hij vanwege de gewenste goed doorlatende grond redelijk bovenop 1 van de glooingen een plaatsje moet krijgen. Deze week maar eens puzzelen…
  dinsdag 9 juli 2024 @ 20:59:07 #148
244125 laziness
pi_214226300

Dit is teunisbloem toch?
  dinsdag 9 juli 2024 @ 21:14:10 #149
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214226798
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 20:59 schreef laziness het volgende:
[ link | afbeelding ]

Dit is teunisbloem toch?
Ja, volgens mij wel.
Resistance is futile.
  dinsdag 9 juli 2024 @ 21:23:30 #150
244125 laziness
pi_214227192
Mooi, ze vielen me op net bij het fietsen met hun hoogte. Daar kan ik er wel een paar van gebruiken.
pi_214229513
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 20:25 schreef Doedezemaar het volgende:
Symph werd verliefd op een kruisdistel toen we wat dingetjes bij de lokale kwekerij gingen halen. Ik denk dat hij vanwege de gewenste goed doorlatende grond redelijk bovenop 1 van de glooingen een plaatsje moet krijgen. Deze week maar eens puzzelen…
Daar staat hij bij mij ook, in verhoogde, arme grond. Doet het super. Niet lang geleden liet ik een foto zien.
pi_214229557
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 21:14 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ja, volgens mij wel.
Jep. En jij zei volgens mij dat die graag in goed drainerende grond staat? Hij zaait zich bij mij rijkelijk uit en inderdaad vooral op de wat hogere, droge plekken in de zon.
pi_214251131
Bloeit de Schizostyllis coccinea bij jou ook? @Claudia_x

pi_214251306
Kruisdistel heeft z’n plekje gekregen hoor, ik ga er nog 2 bij kopen, dan heeft het een beetje massa daar bovenop de glooïng. Ik kocht een vrouwenmantel en die heb ik voor het planten meteen in 4 stukken gescheurd.
Welkoop had in de uitverkoophoek 2 verschillende heuchera’s staan voor ¤1 per stuk. Eentje had geen naam en heeft mooi lichtgroen blad, perfect voor de schaduwplek onder de meidoorn en die heb ik ook meteen in 2 plantjes gesplitst en de andere is cherry cola die nu in 2 delen in de halfschaduw bij het prieel de bodem wat kan gaan bedekken. Ik was op zoek naar bodembedekkers dus erg fijn dat ik hier tegenaan liep.

Helaas is de grond aan de kant van het prieel waar ik nu verder wil gaan echt zeiknat na weer van die regenbuien, ik zakte gisteren op 1 plek onderwacht zo tot m’n enkel weg, gelukkig kon ik mezelf nog net staande houden. Later vandaag maar eens kijken waar ik nu wel wat kan doen, er staan nog wat Digitalis (Pam’s choice, Summer King en Apricot beauty) klaar die ik tegen de zwarte schutting van de buren onder het prieel in de bijna volle schaduw ga planten, ik denk dat dat als het gaat bloeien de boel echt mooi gaat oplichten daar. Er staat daar al anderhalf jaar een kiwibes weg te kwijnen, eens kijken of ik die nog kan uitgraven en voorlopig in een pot in de kas kan zetten om ‘m later in de kas een echte plek te geven.
  Moderator donderdag 11 juli 2024 @ 15:49:17 #155
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214252113
haha de blauwe regen heeft toch besloten te gaan boeien :P maf beest.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_214252253
Mijn uitzicht nu is rood, paars, donkerpaars en beetje roze O+
En Groen!
pi_214252539
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 14:11 schreef Radegast het volgende:
Schizostyllis coccinea
Zo, die is indrukwekkend! Hoe hoog is-ie?

Die van mij - hieronder te zien - gaat pas in het najaar bloeien. Daar heb ik wel wat op bedacht: ik heb net gaura ertussen gezet.

pi_214252553
Scharnierbloem heeft bij mij een van de recente stormen nauwelijks overleefd. ;( Ik heb nu wel een flinke bos van wat binnenkort bloeiende bloemen zullen zijn:

pi_214252587
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 16:01 schreef Blues het volgende:
En Groen! [ link | afbeelding ]
Mooi zo, die kleuren springen er echt uit zo met dat frisse groen.
De stagiair van de hovenier bleek mijn geranium Rozanne te hebben verwijderd, dus ik heb maar een nieuwe gekocht. Ik heb er maar meteen 2 gekocht, ik ga het lievevrouwenbedstro uit de hoek bij het huis verplaatsen naar de rest aan andere kant van de tuin waar het heel mooi tussen de haag en de bessenstruiken blijkt te kunnen wonen en dan komt er op die plek tegen het huis de 2e geranium Rozanne.
pi_214252592
quote:
Je vlinderstruik zal wel blij zijn met de gesnoeide boom!

Mooi plaatje, hoor.
pi_214252657
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 14:28 schreef Doedezemaar het volgende:

Helaas is de grond aan de kant van het prieel waar ik nu verder wil gaan echt zeiknat na weer van die regenbuien, ik zakte gisteren op 1 plek onderwacht zo tot m’n enkel weg, gelukkig kon ik mezelf nog net staande houden.
Verwacht je dat de grond daar elk jaar relatief nat zal zijn? Dan kun je de planten er alvast op aanpassen. Ik heb bijvoorbeeld een mooie koninginnekruid met molinia gecombineerd. Die kunnen goed tegen natte voeten. Het zijn hoge planten, maar luchtig. Koninginnekruid staat hier op het punt te gaan bloeien.

Melkdistel wint het dit jaar:

pi_214253004
Ja, het zal daar redelijk nat blijven, we hebben in ongeveer de hele tuin kleigrond met vooral wat dieper in de grond een storende vaste laag zeeklei, dus er verzuipt best wat. Er staan al verbena bonariensis en oranje geums naast, die moet ik alleen nog even op de juiste plek neerzetten. Hovenier heeft er wat roestrode hemerocallis neergezet, ik denk Autumn Red, dus dat combineert wel heel fraai en als die toch verzuipen dan is dat zijn probleem.
pi_214253290
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 16:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Zo, die is indrukwekkend! Hoe hoog is-ie?

Die van mij - hieronder te zien - gaat pas in het najaar bloeien. Daar heb ik wel wat op bedacht: ik heb net gaura ertussen gezet.

[ afbeelding ]
Als 'ie fier rechtop zou staan, dan 60 á 70 cm, maar dat doet 'ie dus niet.
pi_214255063
Grappig: ieder jaar bloeit de hibiscus van de buurman volop, in de volle zon.
De mijne begint veel later, staat in de schaduw of in avondzon.
Dit jaar loopt de mijne voor.
De eerste foto is ingezoomd. De 2e van afstand.

pi_214263162
Het regende even niet, kon ik mooi de daglelie op de foto zetten.

En de rode rozen

Zo lijkt 't heel wat, maar die struik krimpt elk jaar, en z'n vroeger gelijke broederstruik is echt heel pierig.
  vrijdag 12 juli 2024 @ 18:15:18 #166
63722 z80
I fink you freaky
pi_214264539
De rozen terugsnoeien tot net boven de grond zodra deze is uitgebloeid. Dan groeit deze met de snelheid van onkruid weer terug. Eventueel met hulp van wat mest/voedingsstoffen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_214269625
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 22:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dit is wel heel weinig informatie. Heb je een foto? Zo niet, dan is het handig om te weten wat er nu al staat.
Het is het laatste stukje border waar ik vanuit de woonkamer op uitkijk. :) Een simpel klein stukje dat ik voor nu even snel na de verhuizing gevuld wil hebben, juist omdat ik het vanuit binnen zie.

Ernaast staat een (veel te grote) varen. En nog 2 kleine. Ze overlappen elkaar. Die passen hier niet qua volume maar ik wil de komende weken eerst rustig kijken voordat ik rigoureus ga snoeien (of planten eruit ga halen). Misschien als ik de grootste iets kleiner snoei dat hij wel leuk staat.

Er gaan nu dagelijks knoppen open waarvan ik niet wist dat het er ook stond. Er staan zo enorm veel soorten planten. Voor nu wil ik alles netjes bijhouden en alleen voor wat lege plekjes iets planten.
En dan volgende lente kijken wat ik anders wil.
Ik heb ook nog wat losse planten in pot uit m’n oude tuin. Die planten ga ik wel in de voortuin planten, denk ik.
pi_214269751
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2024 14:37 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Annabel begint hier al door te kleuren naar groen, oosten van het land dat wel.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 13 juli 2024 @ 19:16:40 #169
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214275824
Tóch weer plantjes bij gekocht :s) .

Zonnehoedjes
Prachtkaars
Salvia
Engels gras
Lavendel voor het haagje in de voortuin

Verder voor in de wadi penningkruid. En nog 2 Eucalyptusstruiken.

Morgen dit allemaal maar eens aanplanten.
Resistance is futile.
  zaterdag 13 juli 2024 @ 19:20:15 #170
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214275866
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 16:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Verwacht je dat de grond daar elk jaar relatief nat zal zijn? Dan kun je de planten er alvast op aanpassen. Ik heb bijvoorbeeld een mooie koninginnekruid met molinia gecombineerd. Die kunnen goed tegen natte voeten. Het zijn hoge planten, maar luchtig. Koninginnekruid staat hier op het punt te gaan bloeien.

[ afbeelding ]

Melkdistel wint het dit jaar:

[ afbeelding ]
Welke molinia is dit?

Qua bodembedekker heb ik ontdekt dat kruipend zenegroen echt gek is op wadi omstandigheden, die gaat echt enorm hard en staat elke week wel 1-2 keer volledig onder water, en ook wel regelmatig langer dan een dag onder water. Carex voelt zich hier ook wel thuis, zowel op de water grens als daar wat boven. En ook de nepeta doet het best OK, tegen de verwachting in.
Resistance is futile.
  zaterdag 13 juli 2024 @ 19:22:59 #171
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214275884
quote:
Wauw Blues, lekker weelderig. Duizendknoop bloeit hier ook ondertussen, mooie plant vind ik het O+
Resistance is futile.
pi_214275888
Vandaag tussen de buien door nog wat planten gekocht: de 2 kruisdistels en nog 2 maal duizendblad in de kleur Paprika. Er staat hier al wat duizendblad in verschillende kleuren, maar ik vind de witte daartussen wat saai op die plek, dus die gaan naar de voortuin en dan gaat het met de kleur Paprika net wat meer knallen
  zaterdag 13 juli 2024 @ 19:29:12 #173
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214275965
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 19:23 schreef Doedezemaar het volgende:
Vandaag tussen de buien door nog wat planten gekocht: de 2 kruisdistels en nog 2 maal duizendblad in de kleur Paprika. Er staat hier al wat duizendblad in verschillende kleuren, maar ik vind de witte daartussen wat saai op die plek, dus die gaan naar de voortuin en dan gaat het met de kleur Paprika net wat meer knallen
Jaaa duizendblad! Ik moest me inhouden bij het tuincentrum vandaag, maar staat zeker op m'n wishlist. Het lijkt erop dat ik ondertussen genoeg roze heb dus op termijn wil ik daar wat oranje en geel toevoegen.

Oh, ik las dat grote pimpernel het ook goed zou doen in een wadi. Dat heb ik nou juist op een wat droger stukje gezet, maar ik kan wel een verhuizing op touw zetten morgen en dan een experimentje doen.
Resistance is futile.
pi_214276036
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 19:29 schreef Seven. het volgende:

[..]
Jaaa duizendblad! Ik moest me inhouden bij het tuincentrum vandaag, maar staat zeker op m'n wishlist. Het lijkt erop dat ik ondertussen genoeg roze heb dus op termijn wil ik daar wat oranje en geel toevoegen.

Oh, ik las dat grote pimpernel het ook goed zou doen in een wadi. Dat heb ik nou juist op een wat droger stukje gezet, maar ik kan wel een verhuizing op touw zetten morgen en dan een experimentje doen.
De kwekerij hier in de buurt heeft echt mooie tinten duizendblad (waaronder Terracotta en Walther Funcke), dus daar ga ik volgend voorjaar vast wat halen, want ik gok dat lang niet alle planten de winter gaan overleven.
pi_214276711
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 19:22 schreef Seven. het volgende:

Wauw Blues, lekker weelderig. Duizendknoop bloeit hier ook ondertussen, mooie plant vind ik het O+
Ja mooi hè!!
Alles doet 't hier meer dan prima door de vele regen _O-
pi_214281573
Ik geloof dat wij een mutantje hebben hier.
pi_214281969
Ik weet even niet waar ik het anders moet vragen, dus toch maar hier.

Ik was gisteravond de klimop aan het snoeien. Onder de klimop verstopt zat een klein plankje tegen de schuur en daar zat ook een kikker tegen de muur.
Dat plankje (en andere latjes van de vorige bewoners) wilde ik verwijderen. Maar wat moet ik dan met de kikker? :D Ik heb geen vijver en verplaatsen vinden ze ook niet zo leuk. Misschien maar de plank laten staan en kijken hoelang de kikker hier blijft wonen. :)
(Wel lastig want ik kan dus nu niet rigoureus aan de slag en blijft de oude boel de oude boel. |:) )
  zondag 14 juli 2024 @ 10:26:47 #178
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_214282331
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 18:15 schreef z80 het volgende:
De rozen terugsnoeien tot net boven de grond zodra deze is uitgebloeid. Dan groeit deze met de snelheid van onkruid weer terug. Eventueel met hulp van wat mest/voedingsstoffen.
ik heb ook en flink aantal rozen wat ik " wat mee moet " is dit het beste advies voor een roos ?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  zondag 14 juli 2024 @ 10:28:47 #179
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_214282353
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2024 09:14 schreef Vanyel het volgende:
Ik geloof dat wij een mutantje hebben hier.
[ afbeelding ]
Mooi kleurtje wel
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zondag 14 juli 2024 @ 11:03:30 #180
63722 z80
I fink you freaky
pi_214282705
quote:
7s.gif Op zondag 14 juli 2024 10:26 schreef Barreltje het volgende:

[..]
ik heb ook en flink aantal rozen wat ik " wat mee moet " is dit het beste advies voor een roos ?
Hier staan 2 rozen naast de voordeur. Om de paar jaar gaat er de snoeischaar in. En dan niet uitdunnen maar tot vlak boven de grond. Eigenlijk is de enige beperking dat je dit iet moet doen vlak voor een vorst. Dan heb je kans dat de boel dood vriest.
pi_214284241
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 09:49 schreef Pisces29 het volgende:
Ik weet even niet waar ik het anders moet vragen, dus toch maar hier.

Ik was gisteravond de klimop aan het snoeien. Onder de klimop verstopt zat een klein plankje tegen de schuur en daar zat ook een kikker tegen de muur.
Dat plankje (en andere latjes van de vorige bewoners) wilde ik verwijderen. Maar wat moet ik dan met de kikker? :D Ik heb geen vijver en verplaatsen vinden ze ook niet zo leuk. Misschien maar de plank laten staan en kijken hoelang de kikker hier blijft wonen. :)
(Wel lastig want ik kan dus nu niet rigoureus aan de slag en blijft de oude boel de oude boel. |:) )
Lief dat je zo bezorgd bent ^O^
Die kikker blijft vast niet eeuwig op dat plankje zitten.
Doe gewoon je ding in de tuin, die kikker vind wel weer een andere plekje of trekt door naar een vijvertje in de omgeving
pi_214284361
quote:
7s.gif Op zondag 14 juli 2024 10:26 schreef Barreltje het volgende:

[..]
Nee. Dat hangt van het soort roos af.
Wat voor rozen heb je? Struikroos/klimroos/rambler/wild/..?
pi_214288144
quote:
7s.gif Op zondag 14 juli 2024 13:23 schreef sigme het volgende:

[..]
Ik heb een struikroos, ooit meegenomen uit Engeland, die staat al jaren in de tuin, en is eigenlijk niet mooi van vorm meer, Hoe pak ik dat goed aan om weer in vorm en betere conditie te brengen? Ik heb nog nooit aan deze struik gesnoeid.
  zondag 14 juli 2024 @ 20:28:21 #184
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214290593
Het ziet er allemaal nogal aangeharkt uit :+ . Maar hopelijk volgend jaar al wat meer weelde.

Als eerste m'n grootste pluk duizendknoop die het op een muur op het eerste prima naar z'n zin heeft.

Daarbij ook zonnehoedjes (rode die overlopen in geel), hosta, vrouwenmantel en achter de pot nog wat verdwaalde rode hemelsleutel.

Je ziet 'm nog niet goed maar tussen de varens staat nu een eucalyptus. Die gaat als het goed is dit jaar nog enorm de lucht in.

M'n man wilde een plateau voor de hottub, ik heb daar Muhlenbergia Capillaris en Viburnum omheen gezet. Hopelijk groeit Viburnum snel (de grote struik hadden we al).

Nog een eucalyptus aan de andere kant van de varen. De Hosta's verplaats ik naar de voorkant van het huis (veel meer schaduw op het noorden).

Ooievaarsbek van het nichtje van m'n vader gekregen. Ik vermoed dat dit aan het eind van de zomer helemaal dichtgegroeid is.

En de wadi is nu helemaal aangeplant. Engels gras, salvia, prachtkaars, nog wat salvia. M'n schoonmoeder had nog kruipend zenegroen in de purpurea uitvoering dus die staat er nu ook bij. En van de week nog ff de grote pimpernel verplekken hier naartoe voor m'n natte biotoop experimentje.

[ Bericht 4% gewijzigd door Seven. op 14-07-2024 20:34:40 ]
Resistance is futile.
  zondag 14 juli 2024 @ 20:36:29 #185
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214290783
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 17:40 schreef Verida het volgende:

[..]
Ik heb een struikroos, ooit meegenomen uit Engeland, die staat al jaren in de tuin, en is eigenlijk niet mooi van vorm meer, Hoe pak ik dat goed aan om weer in vorm en betere conditie te brengen? Ik heb nog nooit aan deze struik gesnoeid.
Heb je een foto?
Resistance is futile.
pi_214291284
quote:
7s.gif Op zondag 14 juli 2024 20:36 schreef Seven. het volgende:

[..]
Heb je een foto?
ik weet niet hoe ik hier foto's moet plaatsen. Hij ziet er gewoon warrig uit, met af en toe een dor takje en een beetje een warboel onderaan.

hij bloeit nog wel mooi, met heel lekker ruikende bloemen, is paars van kleur.
  zondag 14 juli 2024 @ 21:54:40 #187
244125 laziness
pi_214292568
Mijn platte vedergras verplaatst naar een plek waar het meer open is ipv de jasmijn die er tegenaan duwt en ze staan allemaal weer rechtop _O_
  zondag 14 juli 2024 @ 21:56:24 #188
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214292600
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2024 21:54 schreef laziness het volgende:
Mijn platte vedergras verplaatst naar een plek waar het meer open is ipv de jasmijn die er tegenaan duwt en ze staan allemaal weer rechtop _O_
De mijne staan krap 2 weken in de grond dus hier nog ff geduld.
Resistance is futile.
pi_214296226
Het ging over rozen (gheghe 8-)). Online zegt vrijwel iedereen dat je rozen flink moet snoeien. De enige uitzondering erop die ik tegen ben gekomen, zijn de Garden Professors. Die stellen dat snoei altijd ten koste van de groei en bloei van een plant gaat.

Mij is opgevallen dat de ene roos de andere niet is. Ik heb zes verschillende soorten, als ik de pioenrozen en botanische rozen niet meereken. De een zit op dit moment prachtig in het blad en de ander heeft nauwelijks blad. Wel bloeien ze dit jaar allemaal weelderig. Romke van de Kaa zegt: rozen houden van leem of klei, maar:

quote:
Zelfs op vruchtbare kleigrond levert de roos niet altijd een vrolijke aanblik. Dat komt doordat niet iedere roos beschikt over wat rozenkwekers wel eens het ‘zelfschonend vermogen’ noemen. Een zelfschonende roos laat na de bloei de bloemblaadjes vallen; een niet-zelfschonende struik houdt die blaadjes hardnekkig vast.
Mijn eigen observaties:
- Rozen staan graag in de volle zon. Een van mijn klimrozen is een uitzondering en doet het goed op het oosten.
- Het doet ertoe welke roos je hebt. Ik heb er drie in dezelfde border staan en die groeien allemaal anders.
- Ik snoei alleen voor de vorm en om dode takken eruit te halen. In de zomer doe ik regelmatig een ronde door de tuin om uitgebloeide bloemen eruit te snoeien en zo de bloei te verlengen. Dat lijkt te werken.
- Ik gebruik dit jaar voor het eerst meststof. Dat doe ik in de regel bij planten niet, maar omdat sommige rozen nauwelijks bloeiden was ik benieuwd of het effect zou hebben. Dat lijkt het inderdaad te hebben, al vind ik het nog wat vroeg om dat te concluderen.
pi_214296258
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 19:20 schreef Seven. het volgende:

[..]
Welke molinia is dit?
Ugh, hoe kom ik er nu weer bij dat het een molinia is. Het is de calamagrostis acutiflora ‘Karl Foerster’.
pi_214296262
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 21:17 schreef AnneX het volgende:
Grappig: ieder jaar bloeit de hibiscus van de buurman volop, in de volle zon.
De mijne begint veel later, staat in de schaduw of in avondzon.
Dit jaar loopt de mijne voor.
De eerste foto is ingezoomd. De 2e van afstand.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Dat je hibiscus al bloeit. :o
pi_214296318
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 19:29 schreef Seven. het volgende:

Pimpernel staat bij mij aan een oever en doet het inderdaad goed. Wist je dat er veel verschillende soorten zijn? Ik heb er twee. Ik kon het begin dit jaar niet laten er een te kopen die bijzonder blad had.

Ik merk wel dat pimpernel een plant is die ik moet beschermen. Kattenstaart is heel sterk, groeit hard en zaait zich rijkelijk uit. Waterdrieblad heeft weer een uitgebreid wortelstelsel. Tegen al dat geweld lijkt pimpelnel niet goed op te kunnen, dus ik houd die planten wat extra in de gaten.

Over oeverplanten gesproken: dit jaar heeft zwanenbloem bij mij en de buurvrouw niet gebloeid. ;( Opvallend wel.
pi_214300580
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 08:46 schreef Claudia_x het volgende:
Online zegt vrijwel iedereen dat je rozen flink moet snoeien.
Klimrozen en ramblers snoei je zeker niet bij de grond af! Beetje bijsnoeien, wat vormsnoei, dode takken er uit.
Wilde rozen (jij hebt toch ook hondsroos of egelantier staan?) wordt ook al alleen licht gesnoeid (als je die al wil snoeien).
  maandag 15 juli 2024 @ 18:44:27 #194
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_214301238
quote:
7s.gif Op zondag 14 juli 2024 13:23 schreef sigme het volgende:

[..]
ja :Y

:D
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_214301634
quote:
7s.gif Op zondag 14 juli 2024 20:28 schreef Seven. het volgende:
Het ziet er allemaal nogal aangeharkt uit :+ . Maar hopelijk volgend jaar al wat meer weelde.

Als eerste m'n grootste pluk duizendknoop die het op een muur op het eerste prima naar z'n zin heeft.

[ link | afbeelding ]

Wat is die duizendknoop leuk. O+
  maandag 15 juli 2024 @ 19:50:03 #196
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214301817
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 19:28 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Wat is die duizendknoop leuk. O+
Ja hè? Gratis opgehaald via marktplaats en in eerste instantie stond het er maar zielig bij want in juni pas verplaatst op een warme dag. Maar het heeft zich wonderwel enorm goed hersteld en het oogt ook gewoon heel leuk op die muur. Ik heb het op nog 2 plekken staan en voor de voortuin heb ik ook een beetje achtergehouden zodat het een terugkerend thema wordt.

Volgens mij is het deze: Persicaria amplexicaulis 'Speciosa'
Resistance is futile.
pi_214303701
Wat ziet jullie tuin nú al volwassen, @Seven _O_
pi_214306816
Pff, dit stuk wordt eindelijk een beetje bloemig. Was 2 (of 3?) jaar geleden gras, dat heb ik onder 20cm houtsnippers begraven en nu is het dit. Nu nog die afschuwelijke basterdwederik kwijtraken en dan kan er nog wat ander zaad bij.
pi_214308011
Spontaan opgekomen, zijn bijna 2 meter hoog.. Prachtige Kaardenbollen.

[ Bericht 22% gewijzigd door Gast_op_Afstand_GOA op 16-07-2024 14:47:09 ]
Ik snap alles, begrijp er niets van.
  dinsdag 16 juli 2024 @ 20:33:14 #200
249756 Symphonic
Look o Look
pi_214311852
Hier staat de kaardebol ook op punt van bloeien.
Ik hoop datweer volgend jaar weer plezier van hebben
Juin uit Eigen Tuin!
pi_214324387
Ik heb in het voorjaar dahlia’s voorgetrokken, geplant en die werden vervolgens door de slakken volledig kaal gevreten. Ik heb mijn knollen uiteindelijk opgegraven en weer opgepot, om ze de kans te geven om toch nog te gaan groeien. Dat is nu gelukt, de eerste bloemen beginnen ook te ontstaan, alleen beginnen de potten nu te klein te worden. Zouden jullie ze weer in de grond zetten, met het risico slakkenvoer te worden, of moet ik toch nieuwe grotere potten gaan kopen?

pi_214325198
Ik zou het eerst eens met de helft proberen.

Als je je gras echt echt echt niet maait...
  donderdag 18 juli 2024 @ 22:28:40 #203
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214333141
M'n teunisbloem bloeit roze :')
Resistance is futile.
pi_214335335
quote:
10s.gif Op donderdag 18 juli 2024 22:28 schreef Seven. het volgende:
M'n teunisbloem bloeit roze :')
Is het wel een teunisbloem en geen kaasjeskruid ofzo al is die paars :P ?
  Moderator vrijdag 19 juli 2024 @ 09:29:08 #205
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214335413
Ik begin me bijna schuldig te voelen door de hoeveelheid slakken die ik heb vermoord en/of heb verbannen naar de GFT :@ Er zijn periodes geweest dat ik er elke avond 10 vond (vooral huisjes slakken) en de mini versies (van 2mm groot) zijn niet te tellen die zijn plat gedrukt. Maar het lijkt on uitputtelijk.

Ik hoop dat er voldoende overblijven :D
pi_214335791
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 13:33 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat is het toch een prachtplant, met zijn paarse rokje O+
In mijn tuin staan er ook een hoop, alhoewel ik ze wel heb moeten stutten na alle wind en regen
  vrijdag 19 juli 2024 @ 10:53:52 #207
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214336239
Uit de erfenis van mijn oma: vetplantje (sempervivum), allemaal kleine bolletjes die ik uit een balkonbak heb gered en toen bij elkaar in een potje heb gezet (begin 2022). Bolletjes groeiden goed tot een mooi vol potje maar dit jaar is een van die plantjes ontploft tot deze in bloei staande fallussymbool :+

Enkele van de plantjes hebben nu zelf weer van die kleine bolletjes geproduceerd.
  vrijdag 19 juli 2024 @ 18:39:33 #208
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214341371
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2024 09:17 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Is het wel een teunisbloem en geen kaasjeskruid ofzo al is die paars :P ?
Ik denk ook dat ik hier niet te maken heb met teunisbloem. Zal morgen plantnet er ff op loslaten.
Resistance is futile.
  vrijdag 19 juli 2024 @ 18:40:24 #209
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214341380
quote:
88s.gif Op vrijdag 19 juli 2024 09:29 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik begin me bijna schuldig te voelen door de hoeveelheid slakken die ik heb vermoord en/of heb verbannen naar de GFT :@ Er zijn periodes geweest dat ik er elke avond 10 vond (vooral huisjes slakken) en de mini versies (van 2mm groot) zijn niet te tellen die zijn plat gedrukt. Maar het lijkt on uitputtelijk.

Ik hoop dat er voldoende overblijven :D
Van de week had ik er weer 50 te pakken ^O^
Resistance is futile.
pi_214356759

campsis vanaf bovenaf
pi_214356900
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 13:33 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
O wauw ❤❤❤❤ die bijen ook
pi_214357802
Juffertjes in het groen!

En fresia en roos.
  zondag 21 juli 2024 @ 09:40:34 #213
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214357858
M'n duizendknoop zit vol met tientallen bijen O+
Resistance is futile.
pi_214358491
quote:
17s.gif Op zondag 21 juli 2024 09:40 schreef Seven. het volgende:
M'n duizendknoop zit vol met tientallen bijen O+
Ja wat leuk he! Hier ook *G* Het zoemt en het doet O+
pi_214358511
quote:
7s.gif Op zondag 21 juli 2024 09:28 schreef sigme het volgende:
Juffertjes in het groen!
[ afbeelding ]
En fresia en roos.
Een zwart juffertje ?
Leuk!
pi_214358734
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 02:09 schreef Radegast het volgende:
[ afbeelding ]
campsis vanaf bovenaf
Prachtig. De buren van ons vorige huis hadden ook zo’n pracht O+
Ik denk dat ik onze campsis (dit najaar) maar moet gaan verplaatsen als ik dit allemaal zo eens zie, hij staat nu tegen de schutting en kan daar niet zo mooi weelderig groeien omdat we buren hebben die dat overhangen zeker niet waarderen. Voorlopig groeit hij nog heel voorzichtig, maar ik denk dat een snoeibeurt en verplaatsen naar het prieel een beter idee is voor de lange termijn.
Ik baal echt van die schutting daar, aan onze kant zit er gaas tegenaan en daar groeit vanalles aan klimmers tegenaan maar ik moet echt steeds opletten dat het niet allemaal in hun kattengaas (dat er bovenuit steekt) gaat groeien, dus uiteindelijk komt er van dat weelderige gevoel minder terecht dan ik had gehoopt en kijk ik tegen hun kattengaas aan.
pi_214359060

Een deel van mijn herfstanemonen bloeit al. En de eerste witte en paarse bloemetjes verschijnen ook in de herfstasters.
pi_214359216
Hier begint de viburnum bodnantense Charles Lamont al te bloeien. Da’s een winterbloeier 8)7
  zondag 21 juli 2024 @ 14:18:07 #219
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214359972
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 12:12 schreef Tuindier het volgende:
[ afbeelding ]

Een deel van mijn herfstanemonen bloeit al. En de eerste witte en paarse bloemetjes verschijnen ook in de herfstasters.
Bij mij verschijnen de knoppen ook al!
Resistance is futile.
  zondag 21 juli 2024 @ 14:18:48 #220
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214359982
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2024 12:35 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier begint de viburnum bodnantense Charles Lamont al te bloeien. Da’s een winterbloeier 8)7
Ja, mijn Viburnum bloeit ook! :+
Resistance is futile.
  zondag 21 juli 2024 @ 17:46:21 #221
63722 z80
I fink you freaky
pi_214363804
Wat een nette tuinen hier. Dit is mijn groene hel achter mijn huis.
Appelboom en twee perenbomen.

De laagstampruim met zijn eerste vruchten.

En een pruim waarvan ik de soort niet weet. Kleine vruchten, donker blauw en smaken naar de pruimen uit de supermarkt.

En een zoekplaatje. Er zit ergens een libelle in deze groene massa.
  zondag 21 juli 2024 @ 18:22:20 #222
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_214364287
Ik heb hedera gevlochten en hedera verplaatst dit weekend

Van

Naar
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_214365135
De hovenier heeft een aantal planten neergezet waarvan ik geen idee heb wat het moet zijn, eentje bloeit nu en met behulp van google heb ik geconcludeerd dat het Tricyrtis hirta zou kunnen zijn, wat een bijzondere bloem
pi_214398865
De passiebloem heeft een aantal vruchten er in hangen, eens kijken of ze rijp willen worden en of ze dan ook een beetje smaak hebben. Die plant gaat echt als een malle en hij heeft de winter echt heel goed (deels in blad) overleefd.
pi_214399033
Passiebloem doet het hier echt niet :N Al meerdere pogingen voor gedaan.

Ik moest vandaag alle bloemen uit een van de hortensias knippen. Hij ging ten onder aan zijn eigen succes. Megabloemen! Maar alle stengels bogen dus door. En op die plek heb ik helaas geen mogelijkheid tot opbinden.
  Spellchecker woensdag 24 juli 2024 @ 22:25:02 #226
197773 crew  maily
pi_214399312
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2024 21:58 schreef Hupje het volgende:
Passiebloem doet het hier echt niet :N Al meerdere pogingen voor gedaan.

Ik moest vandaag alle bloemen uit een van de hortensias knippen. Hij ging ten onder aan zijn eigen succes. Megabloemen! Maar alle stengels bogen dus door. En op die plek heb ik helaas geen mogelijkheid tot opbinden.
Zulke rekjes ook niet? Om in de grond te steken: https://www.tuinen-shop.n(...)gc8cs3hoCDuEQAvD_BwE
pi_214399564
@maily dat had misschien wel gekund, maar die heb ik niet. Wel goed om eens aan te schaffen misschien!
pi_214444809
Vanmorgen heb ik mijn nepeta flink terug geknipt, voor hopelijk een tweede compacte bloei in september.
Ik had ook bijenmix gezaaid in potten, en die planten zijn nu goed opgekomen. Er zat kaardebol tussen, dus die heb ik vanmorgen in de voortuin uitgeplant. Ben benieuwd of die aanslaat.

Die siererwten bloeien geweldig, ik pluk elke paar dagen een bosje .

Ik moet eigenlijk ook nog tweejarigen zaaien, maar alle zaailingen worden nog steeds door talloze slakken opgegeten dus ik weet nog niet hoe ik dat ga aanpakken. Ik heb recent nog boontjes gezaaid, die kwamen mooi op en werden vervolgens met de grond gelijk gemaakt door slakken.

Het is een geweldig aardbeienjaar, mijn planten doen het fantastisch alleen blijken ook een hele goede schuilplaats voor slakken. Veel aardbeien zijn dus aangevreten en daarom laat ik eigenlijk alles zitten, dat is een beetje een frustratiepuntje.

/einde tuindagboek
  zondag 28 juli 2024 @ 11:36:46 #229
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214445592
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 17:46 schreef z80 het volgende:
Wat een nette tuinen hier. Dit is mijn groene hel achter mijn huis.
Appelboom en twee perenbomen.
[ afbeelding ]

De laagstampruim met zijn eerste vruchten.
[ afbeelding ]

En een pruim waarvan ik de soort niet weet. Kleine vruchten, donker blauw en smaken naar de pruimen uit de supermarkt.
[ afbeelding ]

En een zoekplaatje. Er zit ergens een libelle in deze groene massa.
[ afbeelding ]
Je ziet door de bomen het bos niet meer :P . Hangen er al veel vruchten aan je appel en peer?
Resistance is futile.
pi_214445776
Remedie - de zoveelste - tegen slakken.

https://archive.ph/ghPrk
  zondag 28 juli 2024 @ 13:49:14 #231
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214447370
quote:
1s.gif Op zondag 28 juli 2024 11:47 schreef AnneX het volgende:
Remedie - de zoveelste - tegen slakken.

https://archive.ph/ghPrk
Haha, die Romke:

quote:
Neem-olie is bij ons in het dorp niet te krijgen, maar op internet te kust en te keur. Je gebruikt de olie als volgt: je giet een scheutje in een liter water en voegt wat groene zeep toe opdat de olie beter uitvloeit. Met een plantenspuit verstuif je de olie op de door naaktslakken bedreigde planten.

En ik kan u melden, beste lezer: sindsdien is er geen hapje meer uit mijn basilicum en mijn sperziebonen genomen. Rest de vraag of die straks nog eetbaar zijn. Want de olie is niet giftig maar ruikt wel sterk naar motorolie. Ik laat het u weten.
Resistance is futile.
  zondag 28 juli 2024 @ 16:55:04 #232
63722 z80
I fink you freaky
pi_214451540
quote:
7s.gif Op zondag 28 juli 2024 11:36 schreef Seven. het volgende:

[..]
Je ziet door de bomen het bos niet meer :P . Hangen er al veel vruchten aan je appel en peer?
De appelboom weinig. De perenbomen hangen afgeladen vol.
pi_214462484
Wat een wildernis Zet 😎 ben je ok daarmee?

Er zijn ook planten, die slakken resistent zijn *O*
https://steckutrecht.nl/b(...)m=120211771689580715
En leuk: hier ook een (korte) maandkalender met tuintaken.
Bijv. nu zaaien voor volgend jaar .
  Moderator maandag 29 juli 2024 @ 14:23:31 #234
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214463538
quote:
10s.gif Op zondag 28 juli 2024 13:49 schreef Seven. het volgende:

[..]
Haha, die Romke:
[..]

:X want de olie is niet giftig :X

quote:
Frequent and prolonged contact with used engine oil may cause dermatitis and other skin disorders, including skin cancer. Avoid unnecessary contact with used engine oil. Adopt safe systems of work, wear protective clothing which should be cleaned or replaced regularly.
Tenzij olijfolie (maar die zal niet naar motorolie ruiken) zou ik dit niet doen. En wie wil er nou zeep op zijn boontjes :X
pi_214468187
Ziet, het hortensia geweld van de overbuurvrouw:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 29 juli 2024 @ 20:18:32 #236
36431 bleiblei
pi_214468232
quote:
88s.gif Op maandag 29 juli 2024 14:23 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
:X want de olie is niet giftig :X
[..]
Tenzij olijfolie (maar die zal niet naar motorolie ruiken) zou ik dit niet doen. En wie wil er nou zeep op zijn boontjes :X
Hij heeft het over Neem-olie. Niet over motorolie (en al helemaal niet over afgewerkte motorolie 8)7 ). Het spul ruikt naar motorolie, niets anders.

https://www.berivita.com/(...)hta-indica-neem-olie
  Moderator maandag 29 juli 2024 @ 23:11:54 #237
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214471030
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2024 20:18 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Hij heeft het over Neem-olie. Niet over motorolie (en al helemaal niet over afgewerkte motorolie 8)7 ). Het spul ruikt naar motorolie, niets anders.

https://www.berivita.com/(...)hta-indica-neem-olie
Ik las dat soort dingen toch niet, ik werk veel met lenzenolie/immersieolie is ook carcinogeen, volgensmij is vrij veel fossiele olie dat. Geen idee wat neem is maar als dat plantaardig is valt het vast mee :)
  maandag 29 juli 2024 @ 23:45:14 #238
36431 bleiblei
pi_214471248
quote:
88s.gif Op maandag 29 juli 2024 23:11 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ik las dat soort dingen toch niet, ik werk veel met lenzenolie/immersieolie is ook carcinogeen, volgensmij is vrij veel fossiele olie dat. Geen idee wat neem is maar als dat plantaardig is valt het vast mee :)
Nouja, dit komt dus van een boom ;) . Van een Azadirachta indica om precies te zijn. Also known as "Neemboom". Maar ik kan mij voorstellen dat die "ruikt naar motorolie" je op het verkeerde been zette.

En moet zeggen, voel er weinig voor om het te proberen. Ik ben het punt voorbij dat ik slimmer wil zijn dan de natuur, om de natuur in de tuin in stand te willen houden :P . Kost te veel negatieve energie. Dan maar hopen op meer egels en vogels.
  Moderator dinsdag 30 juli 2024 @ 07:08:36 #239
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214472098
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2024 23:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Nouja, dit komt dus van een boom ;) . Van een Azadirachta indica om precies te zijn. Also known as "Neemboom". Maar ik kan mij voorstellen dat die "ruikt naar motorolie" je op het verkeerde been zette.

En moet zeggen, voel er weinig voor om het te proberen. Ik ben het punt voorbij dat ik slimmer wil zijn dan de natuur, om de natuur in de tuin in stand te willen houden :P . Kost te veel negatieve energie. Dan maar hopen op meer egels en vogels.
Mee eens ik vang ze gewoon en die ik niet vind die hebben geluk
pi_214472776
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2024 23:45 schreef bleiblei het volgende:
En moet zeggen, voel er weinig voor om het te proberen. Ik ben het punt voorbij dat ik slimmer wil zijn dan de natuur, om de natuur in de tuin in stand te willen houden . Kost te veel negatieve energie. Dan maar hopen op meer egels en vogels.
Ik wat siertuin betreft ook. Op de bloembakken na alles het gewoon kunnen overleven zonder dat ik daar elke week of zelfs elke dag mee bezig moet zijn.
In de voortuin daarom geen Prachtkaars meer, hoe mooi dat ook combineert met de sieruien. De slakken vinden ze veel te lekker en die strijd is onmogelijk te winnen dus daar begin ik niet eens aan.
  dinsdag 30 juli 2024 @ 15:48:58 #241
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214477860
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2024 20:15 schreef AnneX het volgende:
Ziet, het hortensia geweld van de overbuurvrouw:
SPOILER
Wow, echt mooi. Wat me wel altijd opvalt met hortensia's is dat het vrijwel geen bijen en vlinders aantrekt. Of ligt dat aan mij?
Resistance is futile.
  dinsdag 30 juli 2024 @ 15:54:38 #242
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214477938
Wat betreft de neem-olie: hier is het ergste qua overlast achter de rug. Uiteindelijk viel de overlast hier ook best mee. En dikke kans dat het volgend jaar heel wat minder nat wordt. Maar als het weer zo'n natte herfst en winter wordt, dan weet ik het wel.

En alles wat eetbaar is, staat wel goed beschermd tegen de slakken in de hangende bakken, daar wordt zelden iets opgevreten.
Resistance is futile.
pi_214478238
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 15:48 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wow, echt mooi. Wat me wel altijd opvalt met hortensia's is dat het vrijwel geen bijen en vlinders aantrekt. Of ligt dat aan mij?
Nee dat ligt niet aan jou. Een van de vele redenen dat ik geen hortensia’s in de tuin wil. Al zijn pluimhortensia’s volgens mij voor vlinders wel aantrekkelijk. Buren om ons heen hebben hortensia’s, maar die zijn dan ook allemaal panisch als er iets rondvliegt. Ene buur wilde zelfs de wormen doodmaken, want ‘die eten m’n gras op’, gelukkig heeft de partner uitgelegd dat wormen dat niet doen en dat wormen juist heel goed zijn.
  Moderator dinsdag 30 juli 2024 @ 16:19:11 #244
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214478281
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 16:15 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Nee dat ligt niet aan jou. Een van de vele redenen dat ik geen hortensia’s in de tuin wil. Al zijn pluimhortensia’s volgens mij voor vlinders wel aantrekkelijk. Buren om ons heen hebben hortensia’s, maar die zijn dan ook allemaal panisch als er iets rondvliegt. Ene buur wilde zelfs de wormen doodmaken, want ‘die eten m’n gras op’, gelukkig heeft de partner uitgelegd dat wormen dat niet doen en dat wormen juist heel goed zijn.
Ook wel een punt voor de slakken, al die slakkenstront is natuurlijk prima bemesting :D (bij ons zitten de slakken aan de muur en het zit er vol met uitgedroogde drolletjes)
  dinsdag 30 juli 2024 @ 16:21:11 #245
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214478304
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 16:15 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik heb hortensia's maar bij nieuwe keuze zou ik die niet meer in de tuin zetten. Maar ik ga ze ook niet weghalen ofzo :+
pi_214478416
Ik strooi liever koemestkorrels dan dat ik de slakken hun gang laat gaan. Elke dag raap ik er fiks wat en die krijgen een enkeltje kliko.

Het is aardig wat gesjouw met gieters water de laatste weken, maar de groene oprit van klaver wordt wel heel mooi nu. Ik denk dat ik morgen de stokjes en touwtjes van de afzetting wel kan verwijderen.
Je merkt nu sowieso wel dat er nog veel nieuwe cq jonge plantjes in de tuin staan, ze hebben een paar weken ideaal groeiweer gehad, maar met deze warmte en droogte moet ik ze echt wel elke dag water geven. De helft van de rode beukenhaag lijkt het niet te gaan overleven, een paar weken geleden nog voor de droogte zei de hovenier dat ze er zo zielig uitzagen omdat ze te weinig water kregen… ik zou eerder op teveel water hebben gegokt, maar goed, ik geef ze al weken braaf veel water en ik zie nog geen vooruitgang, integendeel.
  Moderator dinsdag 30 juli 2024 @ 16:35:50 #247
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214478476
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 16:29 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik strooi liever koemestkorrels dan dat ik de slakken hun gang laat gaan. Elke dag raap ik er fiks wat en die krijgen een enkeltje kliko
Zelfde hier maar de planten bieden dapper weerstand :) (er is één plant waar ik de naam niet van weet die het meeste last heeft maar zelfs die is het gelukt om er een heel blad aan te houden :') ) Jonge zaailingen zijn wel gelijk weg, alleen het slaapmutsje heeft het gehaald.
  dinsdag 30 juli 2024 @ 16:38:19 #248
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214478494
quote:
6s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 16:21 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Ik heb hortensia's maar bij nieuwe keuze zou ik die niet meer in de tuin zetten. Maar ik ga ze ook niet weghalen ofzo :+
Ik heb die van de vorige bewoner verplaatst. Samen met 2 Skimmia's en een enorme hoeveelheid Hosta's. De rest was ziek of totaal scheef gegroeid na jaren verwaarlozing en gebrek aan licht.
Resistance is futile.
pi_214481121
Ik heb ook de hortensia's van de vorige bewoners nog staan. Zelf zou ik ze niet per se kopen denk ik. Maar er staat genoeg ander spul waar het vliegend vee gelukkig van wordt.
pi_214481455
Net een nieuwe schutting geplaatst, de bedoeling is dat er grote vuurdoorns tegenaan komen. Fijn voor de vogels die erin nestelen en de besjes eten. In het voorjaar verwacht ik veel bijen. :)
Ook wil ik grote zuilvormige hulst op stam. Mooi wintergroen, dus in de winter ook een aanwinst. Werk zat nog hier, de tuin moet vriendelijker voor dieren, dus ik zal ook op zoek naar waardplanten.
pi_214481955
Hele meidoornboompje kaal :{ heeft al het blad laten vallen.. opgezocht: te nat geweest, maar kan nog wel herstellen.

Ik heb achterin de tuin 2 hortensia's staan, 20 jr geleden van m'n moeder en zus gekregen.. allebei overleden dus die gaan ook niet weg, al ben ik ook geen fan ;)
pi_214484322
Hier stonden de hortensia’s al in de tuin, maar ik zou ze zelf zeker hebben geplant. Het is zo’n makkelijke struik die een groot deel van het jaar mooi is en bovendien karakteristiek is voor de omgeving waarin ik woon. Dieren schuilen er graag onder. En voor het aantrekken van insecten kun je combineren met andere planten. In Frankrijk heb ik prachtige combinaties gezien.

Alleen die witte, die mot ik niet.
pi_214484418
Hier ook hortensias bij het huis gekregen. Toen ze in de voortuin stonden, waren ze blauw. Ik heb ze verzet naar de achtertuin en sindsdien zijn ze roze. Bij de housewarming kregen we er nog een en die heb ik er ook naast gezet.
In de voortuin heb ik een rijtje (witte) pluimhortensias op stam. Die vind ik tof.
  dinsdag 30 juli 2024 @ 23:09:33 #254
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214484517
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 20:05 schreef Seeburg54 het volgende:
Net een nieuwe schutting geplaatst, de bedoeling is dat er grote vuurdoorns tegenaan komen. Fijn voor de vogels die erin nestelen en de besjes eten. In het voorjaar verwacht ik veel bijen. :)
Ook wil ik grote zuilvormige hulst op stam. Mooi wintergroen, dus in de winter ook een aanwinst. Werk zat nog hier, de tuin moet vriendelijker voor dieren, dus ik zal ook op zoek naar waardplanten.
Brandnetel is een zeer nuttige waardplant voor vlinders.

Oost-Indische kers voor koolwitjes. En salomonszegel voor de salomonszegelbladwesp.

Vuurdoorn: super planten, alleen jammer van de doorns :+ . Ik heb ook overwogen om er één te zetten.
Resistance is futile.
pi_214485520
quote:
12s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 23:09 schreef Seven. het volgende:

[..]
Brandnetel is een zeer nuttige waardplant voor vlinders.

Oost-Indische kers voor koolwitjes. En salomonszegel voor de salomonszegelbladwesp.

Vuurdoorn: super planten, alleen jammer van de doorns :+ . Ik heb ook overwogen om er één te zetten.
De doorns zijn zeker vrij heftig bij de vuurdoorn, maar doeltreffend voor onverlaten die mijn schutting willen beklimmen en fijn voor de vogels. Ik neem ze voor lief. ;)
pi_214485551
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 16:29 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik strooi liever koemestkorrels dan dat ik de slakken hun gang laat gaan. Elke dag raap ik er fiks wat en die krijgen een enkeltje kliko.

Het is aardig wat gesjouw met gieters water de laatste weken, maar de groene oprit van klaver wordt wel heel mooi nu. Ik denk dat ik morgen de stokjes en touwtjes van de afzetting wel kan verwijderen.
Je merkt nu sowieso wel dat er nog veel nieuwe cq jonge plantjes in de tuin staan, ze hebben een paar weken ideaal groeiweer gehad, maar met deze warmte en droogte moet ik ze echt wel elke dag water geven. De helft van de rode beukenhaag lijkt het niet te gaan overleven, een paar weken geleden nog voor de droogte zei de hovenier dat ze er zo zielig uitzagen omdat ze te weinig water kregen… ik zou eerder op teveel water hebben gegokt, maar goed, ik geef ze al weken braaf veel water en ik zie nog geen vooruitgang, integendeel.
Heb je een foto van je oprit? Wij moeten die ook nog eens opnieuw doen en ik wil het eigenlijk zo groen mogelijk.
pi_214486499
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 07:08 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Heb je een foto van je oprit? Wij moeten die ook nog eens opnieuw doen en ik wil het eigenlijk zo groen mogelijk.
Ik zal eens kijken of ik het vandaag op de foto kan zetten
pi_214486594
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 07:00 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
De doorns zijn zeker vrij heftig bij de vuurdoorn, maar doeltreffend voor onverlaten die mijn schutting willen beklimmen en fijn voor de vogels. Ik neem ze voor lief. ;)
Wij hebben ook een aantal vuurdoorns: 1 gele achterin de hoek bij de lelijke overkapping van de buren en we hebben aan de zijkant tegen de ook foeilelijke schutting van de andere buren onlangs nog 2 red columns gezet om de boel qua uitzicht iets te breken. De hovenier heeft tegen het huis nog 3 in de border gezet die meer als kruipende struik ingezet zijn en die vormen nu na een paar maanden al een aardig groene massa daar.
pi_214488327
quote:
1s.gif Op woensdag 31 juli 2024 09:17 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Wij hebben ook een aantal vuurdoorns: 1 gele achterin de hoek bij de lelijke overkapping van de buren en we hebben aan de zijkant tegen de ook foeilelijke schutting van de andere buren onlangs nog 2 red columns gezet om de boel qua uitzicht iets te breken. De hovenier heeft tegen het huis nog 3 in de border gezet die meer als kruipende struik ingezet zijn en die vormen nu na een paar maanden al een aardig groene massa daar.
Ik wil achterin de tuin een muur van groen, ook in de winter. Bovendien vind ik de bloei en later de bessen ook prachtig.
pi_214491008
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 07:08 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Een indruk

Er passen net 2 autootjes achter elkaar op (we zijn verplicht 2 parkeerplekken in stand te houden) als de stapel tegels voor in de kas weg is. De tegels vanuit de bouw zijn hergebruikt. Het werd me te kostbaar om die te vervangen door klinkertjes en achteraf ben ik daar ook wel blij mee want sommige klinkertjes zijn niet zo sterk als gehoopt. Origineel waren de rijpaden maar 1 tegel breed en waren de staptegels er niet, maar dat ging me te ver, ik wil nog wel normaal uit kunnen stappen en langs de auto kunnen lopen zonder in de modder te staan als het nat is.

[ Bericht 7% gewijzigd door Doedezemaar op 31-07-2024 13:33:13 ]
  vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:00:02 #261
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214532824
Ik heb weer een slagje geslagen bij een hobbykweker. Nog wat zonnehoedjes, lobelia, heugera, lampenpoetsersgras en ereprijs opgepikt. Nu nog wachten tot m'n man klaar is met klussen want die gaat het erkerraam nog vervangen. Dus ik kan maar iets van 40% aanplanten nu omdat hij nog ruimte nodig heeft om te klussen. Als het goed is, kan ik volgende week m'n ding doen.

En vorig weekend heb ik bij Intratuin wat plantjes opgepikt voor de bakken bij de voordeur. Margriet, een siergras, uiteindelijk op Escallonia uitgekomen (dus niet de fatsia die @sigme aanraadde, hopelijk krijgt de Escallonia genoeg licht hier). En nog 2 andere dingen waar ik ff niet op kan komen. De Escallonia heeft weinig met Harry Pierik te maken maar wel gekeken naar zijn geveltuinen (goeie tip van @Claudia_x ). Dus die zijn wel helemaal aangeplant nu.

Verder worden m'n salvia's opgegeten door slakken maar ik merk wel dat de slakken zich vooral ophouden in delen van de tuin waar niet gemulched is. Gisteren na de regenbuien een stuk of 20 slakken naar de container verplaatst. Ze houden niet zo van de warmte, meer dan 25 graden overleven ze niet.

Ik zal volgende week eens een foto update doen.
Resistance is futile.
pi_214565566
Iemand een idee waar mijn Sering last van heeft? Volgens de buren doet hij het al een paar jaar slecht, dus mijn eerste gedachte is een ziekte/schimmel ipv natte voeten. De vraag is of t te behandelen gaat zijn of dat ik de zaag dr in ga zetten.

pi_214566786
quote:
1s.gif Op woensdag 31 juli 2024 13:23 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Een indruk
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

Er passen net 2 autootjes achter elkaar op (we zijn verplicht 2 parkeerplekken in stand te houden) als de stapel tegels voor in de kas weg is. De tegels vanuit de bouw zijn hergebruikt. Het werd me te kostbaar om die te vervangen door klinkertjes en achteraf ben ik daar ook wel blij mee want sommige klinkertjes zijn niet zo sterk als gehoopt. Origineel waren de rijpaden maar 1 tegel breed en waren de staptegels er niet, maar dat ging me te ver, ik wil nog wel normaal uit kunnen stappen en langs de auto kunnen lopen zonder in de modder te staan als het nat is.
Ik vind het een plaatje!
pi_214566848
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2024 19:38 schreef Puala het volgende:
Iemand een idee waar mijn Sering last van heeft? Volgens de buren doet hij het al een paar jaar slecht, dus mijn eerste gedachte is een ziekte/schimmel ipv natte voeten. De vraag is of t te behandelen gaat zijn of dat ik de zaag dr in ga zetten.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Zou ik ook denken inderdaad, een schimmel. Hoe zijn de omstandigheden verder? Genoeg zon? Genoeg ruimte om te wortelen?
pi_214576216
quote:
17s.gif Op zondag 4 augustus 2024 20:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik vind het een plaatje!
Dank. Vanwege herkenbaarheid heb ik zo min mogelijk van de rest er omheen op de foto gezet, maar het oogt echt als een groene oase in een wereld vol harde materialen. We krijgen ook echt leuke reacties van buurtbewoners die langslopen.
Ik kan niet wachten tot de borders ook wat weelderiger gaan ogen, al valt het me nog best goed mee hoe de meeste vaste planten het doen, ik laat op veel plekken wat kamille staan bij het wieden, maar er zijn plekken waar het al aardig in de weg staan en ik het er uit moet trekken. Er beginnen wat Phloxen te bloeien, op de ene plek dieppaars, op de andere locatie meer magenta met wit hartje.
  maandag 5 augustus 2024 @ 13:54:53 #266
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_214576794
Onze achtertuin is sinds we hier wonen niet echt bijgehouden, met als gevolg een compleet door onkruid overwoekerde grasmat. Nu willen we volgend jaar de achtertuin gaan aanpakken en dus ook het gras vernieuwen. Omdat we een kleine meid hebben willen we wel gras terug (en geen kunst :r), maar hoe pakken we dat het beste aan om te voorkomen dat er straks meteen weer onkruid doorheen schiet?

Ik dacht aan afgraven in het najaar, afdekken met zwart zeil zodat het helemaal dood gaat in de winter wat er nog zit en in het voorjaar nieuw gras leggen. Maar misschien heeft iemand betere tips?
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  Moderator maandag 5 augustus 2024 @ 14:37:15 #267
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214577544
Gras is ook niet te doen, ik loop het hele jaar gras uit mijn mos te plukken :N
  Moderator maandag 5 augustus 2024 @ 14:39:18 #268
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214577565
Geintje het is bijna geen werk, we hebben klein hoekje ~1m² met een bessenstruikje die in het mos staat. Ik vind het er super uit zien, ik pluk af en toe gras en een andere plantjes er uit maar dat gaat heel makkelijk. Het mos heeft het zomers (niet deze trouwens die was blijkbaar prima met al dat water) iets moeilijker om dan in de herfst weer helemaal op te leven. De winter gaat prima en de lente is ook een top tijd voor onze mos O+
pi_214578950
quote:
17s.gif Op maandag 5 augustus 2024 13:54 schreef Debsterr het volgende:
Onze achtertuin is sinds we hier wonen niet echt bijgehouden, met als gevolg een compleet door onkruid overwoekerde grasmat. Nu willen we volgend jaar de achtertuin gaan aanpakken en dus ook het gras vernieuwen. Omdat we een kleine meid hebben willen we wel gras terug (en geen kunst :r), maar hoe pakken we dat het beste aan om te voorkomen dat er straks meteen weer onkruid doorheen schiet?

Ik dacht aan afgraven in het najaar, afdekken met zwart zeil zodat het helemaal dood gaat in de winter wat er nog zit en in het voorjaar nieuw gras leggen. Maar misschien heeft iemand betere tips?
Wat voor onkruid heb je in je grasmat? En hoe groot is je gazon?

Uiteindelijk is maaien, maaien en nog eens maaien het meest effectief. Ik heb bij ons het gras niet eens hoeven vernieuwen, regelmatig maaien was genoeg. Als je er niet genoeg discipline voor hebt, kan een robotmaaier uitkomst bieden.
pi_214578957
quote:
88s.gif Op maandag 5 augustus 2024 14:37 schreef Bosbeetle het volgende:
Gras is ook niet te doen, ik loop het hele jaar gras uit mijn mos te plukken :N
:D!
pi_214579205
Bij mij gaat het dit jaar slecht met salvia en nepeta. Hoe gaat het bij jullie? Misschien is bij mij de bodem te nat. Ik dacht dat nepeta een makkelijke plant was.
  maandag 5 augustus 2024 @ 16:17:16 #272
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_214579411
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 15:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat voor onkruid heb je in je grasmat? En hoe groot is je gazon?

Uiteindelijk is maaien, maaien en nog eens maaien het meest effectief. Ik heb bij ons het gras niet eens hoeven vernieuwen, regelmatig maaien was genoeg. Als je er niet genoeg discipline voor hebt, kan een robotmaaier uitkomst bieden.
Pfoe, het stond onlangs helemaal vol met gele bloemetjes, kniehoog ongeveer. Maar ook paardenbloem, straatgras, heermoes, donkere klaver.. zo ongeveer alles :').

Zal om ongeveer 30 m2? gaan zo geschat.
  Moderator maandag 5 augustus 2024 @ 16:21:44 #273
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214579493
Als mensen nog een keer het boek "reviewing the antropocene" tegenkomen kan ik het van harte aanraden. In het boek reviewt John Green dingen zoals de zonsondergang, de indy 500 of de blind title page etc etc. Waarom zeg ik het in dit topic omdat hij ook een leuke review heeft van "kentucky blue grass" zeg maar gazon gras. En erg leuke bespiegeling over het meest nutteloze gewas waar we het meeste zorg aan dragen :D
pi_214579657
quote:
17s.gif Op maandag 5 augustus 2024 16:17 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Pfoe, het stond onlangs helemaal vol met gele bloemetjes, kniehoog ongeveer. Maar ook paardenbloem, straatgras, heermoes, donkere klaver.. zo ongeveer alles :').

Zal om ongeveer 30 m2? gaan zo geschat.
@Seven. heeft net zoden gelegd en kan je vast vertellen hoe zij dat heeft gedaan. Ik zou zelf alleen maaien, dan komt je gras waarschijnlijk wel mooi terug. Eventueel kun je op moeilijke plekken wat bijzaaien (nadat je lokaal onkruid weg hebt gehaald). Steek je de kanten af, dan ziet het er al gauw netter uit.

Heermoes krijg je er alleen niet uit op deze manier; daarvoor moet je jarenlang de bodem afdekken met landbouwplastic.
pi_214580078
quote:

Onkruid kun je ook wegkrijgen met kalk, mesten, verticuteren en maaien. Weet je zeker dat je de heisa van afdekken etc wilt opzoeken?
  maandag 5 augustus 2024 @ 17:30:41 #276
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214580857
Niet zozeer "eigen tuin" want officieel gemeentegrond, maar heb nieuwe lavendel in mijn geveltuintje geplant. Dit om de vinca die tussen de vorige lavendel door groeide weg te halen. Heb wel even gewacht tot de oude (witte) lavendel uitgebloeid was afgelopen weken want het zat vol met bijen.

Zal de roos ook nog even wat in vorm snoeien binnenkort.
  maandag 5 augustus 2024 @ 17:55:06 #277
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214581279
quote:

Volgens mij kun je het ook gewoon afsteken en omkeren maar mogelijk krijgt je onkruid dan gewoon weer een kans. Dus ik zou gewoon afsteken, netjes vlak maken en dan direct graszoden erop.
Resistance is futile.
  maandag 5 augustus 2024 @ 19:11:26 #278
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_214582424
Geen idee, het leek me het makkelijkst :D! Maar we kunnen altijd proberen het te redden natuurlijk.
pi_214582985
quote:
17s.gif Op maandag 5 augustus 2024 19:11 schreef Debsterr het volgende:
Geen idee, het leek me het makkelijkst :D! Maar we kunnen altijd proberen het te redden natuurlijk.
Ik vind zelf gras heel makkelijk. Ik doe er van alles mee, zoals afsteken en als puzzelstukjes op een andere plek terugleggen. Gaat altijd goed. Misschien komt het doordat mijn gras genoeg zon en water krijgt. Er groeit wel een en ander doorheen, maar dat vind ik niet erg. En als je elke week maait, zie je er weinig van. Je zou een gedeelte zelfs wat langer ongemaaid kunnen laten om wilde bloemen een kans te geven. In de tijd dat pinksterbloemen groeien is dat bijvoorbeeld leuk om te doen. En ik vind uitgebloeide paardenbloemen fraai.
pi_214583073
Ik had laatst wat foto's gemaakt van stukken tuin waar ik blij mee ben.

Dit stuk met een berk en hortensia's in ochtendlicht. Berken vind ik sowieso prachtige bomen.

Het roze muurtje dat snel dichtgroeit. Aan deze kant heb ik wilde wingerd geplant. Er groeit passiebloem doorheen, die van de andere kant komt.

Dit stuk border is precies wat ik in gedachten had: vrolijk, met hoogteverschillen en onderhoudsarm. Ik wil er nog wat meer vuurpijlen tussen zetten voor de kleuraccenten. Inmiddels bloeien de zonnehoedjes weelderig.

pi_214585509
quote:
17s.gif Op maandag 5 augustus 2024 19:11 schreef Debsterr het volgende:
Als je in het najaar de boel wil omgooien, dan afdekken en in het voorjaar weer van gras wil voorzien dan heb je de herfst, winter en lente geen grasveld beschikbaar. Mijn ervaring is dat een kindproof tuin heel welkom is bij een dreumes/peuter/kleuter.

De meeste planten houden niet van regelmatig maaien en er zijn maar weinig planten die omspitten overleven, dan hebben we het over heel hardnekkig onkruid waarbij een winter afdekken niet genoeg is. Je haalt jezelf met het plan nogal wat werk op de hals.
Wat ik zou doen is of het huidige grasveld opknappen en proberen te redden of in het najaar alles afplaggen en voorzien van graszoden want dan ben je direct klaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Elleska op 06-08-2024 09:10:04 ]
  maandag 5 augustus 2024 @ 23:41:06 #282
36431 bleiblei
pi_214589218
Wat voor onkruid zit er in het gras dan? Merendeel maai je gewoon kapot. Meeste planten vinden het niet gaaf om elke keer of 3cm hoogte gekortwiekt te worden. Hou je dingen als klaver en ander klein grut over. Tja, ik zou dat gewoon koesteren. Kinderen kunnen daar ook prima op spelen en een perfect natuurlijk grasveld zonder iets anders dan gras is bijzonder veel werk :X (gras is niet voor niets het meest arbeidsintensieve spul dat je in je tuin kan planten :P ).

Dus ik zou beginnen met 2 keer per week goed kort (2cm) maaien. Grond testen en dan de juiste hoeveelheid mesten&kalk (testen kan bij de boerenbond) en als laatste ergens eind september
/oktober kale plekken inzaaien met graszaad.
  maandag 5 augustus 2024 @ 23:43:48 #283
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214589272
Ik heb ook gras. Tussen mijn tegels als ik te weinig onderhoud pleeg :+
pi_214596214
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2024 23:41 schreef bleiblei het volgende:
Wat voor onkruid zit er in het gras dan? Merendeel maai je gewoon kapot. Meeste planten vinden het niet gaaf om elke keer of 3cm hoogte gekortwiekt te worden. Hou je dingen als klaver en ander klein grut over. Tja, ik zou dat gewoon koesteren. Kinderen kunnen daar ook prima op spelen en een perfect natuurlijk grasveld zonder iets anders dan gras is bijzonder veel werk :X (gras is niet voor niets het meest arbeidsintensieve spul dat je in je tuin kan planten :P ).

Dus ik zou beginnen met 2 keer per week goed kort (2cm) maaien. Grond testen en dan de juiste hoeveelheid mesten&kalk (testen kan bij de boerenbond) en als laatste ergens eind september
/oktober kale plekken inzaaien met graszaad.
Met als kanttekeningen:
- Niet in één keer zo kort maaien. Doe het liever gefaseerd.
- Laat die eerste keren het gemaaide gras niet op het gazon liggen.
- Na die eerste keren kun je een mulchmaaier gebruiken, wel zo makkelijk.
- Ik vind kort gras zelf het mooist en het fijnst, maar je kunt er gerust wat mee experimenteren.
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:48:37 #285
244125 laziness
pi_214596531
Mijn geranium heeft wel gebloeid maar produceert niet opnieuw bloemen. Ik dacht dat het door de vele regen kwam maar ik zie bij anderen 'm wel volop in bloei staan. Wat zou het kunnen zijn?

Ik heb nav de foto van Claudia trouwens Liatris Spicata geplant in twee kleuren. Ze zijn enorm gegroeid in een paar weken tijd en staan op het punt te bloeien. Goede aanwinst ^O^
  Moderator dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:55:56 #286
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214596656
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 15:48 schreef laziness het volgende:
Mijn geranium heeft wel gebloeid maar produceert niet opnieuw bloemen. Ik dacht dat het door de vele regen kwam maar ik zie bij anderen 'm wel volop in bloei staan. Wat zou het kunnen zijn?

Ik heb nav de foto van Claudia trouwens Liatris Spicata geplant in twee kleuren. Ze zijn enorm gegroeid in een paar weken tijd en staan op het punt te bloeien. Goede aanwinst ^O^
Mijn geranium achtigen hebben ook geen tweede bloei doorgemaakt. Heb sowieso het idee dat ons tuintje zo langzamerhand in de herfststand gaat. Het ging allemaal heel vroeg en snel maar het lijkt nu op :D
pi_214599027
Ik verwijder heel consequent uitgebloeide bloemen van de verschillende geraniums en dat lijkt hier te werken. Ik ben sowieso erg van het deadheaden. Lavendel is na de bloei gesnoeid en begint nu aan de herbloei.
Ik ga de Nepeta’s met kleine witlila bloemetjes die grotendeels uitgebloeid zijn ook kortwieken, ik heb ook nog een ander type Nepeta staan dat compacter groeit en paarse grotere bloemen heeft, die lijkt nog lang niet uitgebloeid.
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:28:57 #288
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214599106
Ik snoei ook de uitgebloeide bloemen van mijn witte vlinderstruik maar die bloeit vrij laat (vanaf half juli op zijn vroegst, nu nog met eerste bloei bezig) dus die heb ik nooit een tweede bloei zien doen.
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:35:57 #289
244125 laziness
pi_214599198
De vlinderstruik heb ik wel de bloemen er uitgeknipt ja maar bij de geranium zaten er vaak nog weer nieuwe knoppen aan rond de uitgebloeide bloem en durfde ik het niet aan om er aan te gaan rommelen.
pi_214599360
Welke geranium heb je, @laziness?
pi_214615464
Weertje, hoor. O+ Hoe kun je hier nu niet vrolijk van worden?

Ik houd van oranje in de tuin.

woensdag 7 augustus 2024 @ 19:24:41 #292
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_214615542
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 19:19 schreef Claudia_x het volgende:
Weertje, hoor. O+ Hoe kun je hier nu niet vrolijk van worden?

[ afbeelding ]

Ik houd van oranje in de tuin.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die laatste, wat is dat O+?

Wb het gras - het gaat er allemaal uit en direct nieuwe zoden in. Man is niet content hoe hobbelig alles is plus er loopt nog een soort border langs met wildgroei, die halen we ook meteen leeg en dan netjes een strakke grasmat erop.
pi_214615626
quote:
17s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 19:24 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Leeuwenoor (leonotis leonurus). Helaas is-ie bij ons eenjarig, tenzij je 'em binnen overwintert.
  woensdag 7 augustus 2024 @ 20:15:48 #294
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214616369
Ooit zo'n ongeregelde lavendel gezien? :') Heb deze 6 lavendelplantjes begin dit jaar in de grond gezet.

pi_214616403
quote:
6s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 20:15 schreef Dagoduck het volgende:
Ooit zo'n ongeregelde lavendel gezien? :') Heb deze 6 lavendelplantjes begin dit jaar in de grond gezet.

[ afbeelding ]
Dat is een kunstwerkje. :D
  woensdag 7 augustus 2024 @ 20:33:12 #296
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214616688
quote:
17s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 19:24 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Wb het gras - het gaat er allemaal uit en direct nieuwe zoden in. Man is niet content hoe hobbelig alles is plus er loopt nog een soort border langs met wildgroei, die halen we ook meteen leeg en dan netjes een strakke grasmat erop.
Wij hebben er ekoboard langs gezet, met de kantjes maaier is het echt een superstrakke mat geworden. Wel paar oneffenheden omdat we niet gewalst hebben, maar niet storend.
Resistance is futile.
pi_214616835
Het hobbelige wordt vanzelf minder als je regelmatig matig. Ik vind zelf een "glooiend" gazon juist mooi.
  woensdag 7 augustus 2024 @ 21:29:31 #298
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_214617923
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 20:41 schreef Claudia_x het volgende:
Het hobbelige wordt vanzelf minder als je regelmatig matig. Ik vind zelf een "glooiend" gazon juist mooi.
Ik ook, als het een weide is ipv een achtertuintje :P.
pi_214618216
quote:
17s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 21:29 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Ik ook, als het een weide is ipv een achtertuintje :P.
Ik ben zelf noodgedwongen pragmatisch, want ik kan mijn gazon niet vlak houden. De grond klinkt in (veengrond) en mollen zorgen lokaal voor verzakkingen. Wat de afgelopen jaren tuinieren mij hebben geleerd, is dat gras vergevingsgezind is, dat regelmatig maaien de sleutel is tot een mooie mat en dat alles er mooier uitziet met strakke kanten. Nu ik een robotmaaier heb, is dat laatste het enige wat ik doe: randen strak houden. De rommelige borders zien er dan ineens weer mooi uit.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 10:15:31 #300
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214622719
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 20:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat is een kunstwerkje. :D
Helemaal vol bijen/hommels nu in de ochtend O+
pi_214623909
quote:
6s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 10:15 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Helemaal vol bijen/hommels nu in de ochtend O+
Altijd fijn een zoemende tuin.
Juin uit Eigen Tuin!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')