abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 augustus 2024 @ 17:30:41 #276
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214580857
Niet zozeer "eigen tuin" want officieel gemeentegrond, maar heb nieuwe lavendel in mijn geveltuintje geplant. Dit om de vinca die tussen de vorige lavendel door groeide weg te halen. Heb wel even gewacht tot de oude (witte) lavendel uitgebloeid was afgelopen weken want het zat vol met bijen.

Zal de roos ook nog even wat in vorm snoeien binnenkort.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 5 augustus 2024 @ 17:55:06 #277
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214581279
quote:
17s.gif Op maandag 5 augustus 2024 13:54 schreef Debsterr het volgende:
Onze achtertuin is sinds we hier wonen niet echt bijgehouden, met als gevolg een compleet door onkruid overwoekerde grasmat. Nu willen we volgend jaar de achtertuin gaan aanpakken en dus ook het gras vernieuwen. Omdat we een kleine meid hebben willen we wel gras terug (en geen kunst :r), maar hoe pakken we dat het beste aan om te voorkomen dat er straks meteen weer onkruid doorheen schiet?

Ik dacht aan afgraven in het najaar, afdekken met zwart zeil zodat het helemaal dood gaat in de winter wat er nog zit en in het voorjaar nieuw gras leggen. Maar misschien heeft iemand betere tips?
Volgens mij kun je het ook gewoon afsteken en omkeren maar mogelijk krijgt je onkruid dan gewoon weer een kans. Dus ik zou gewoon afsteken, netjes vlak maken en dan direct graszoden erop.
Resistance is futile.
  maandag 5 augustus 2024 @ 19:11:26 #278
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_214582424
Geen idee, het leek me het makkelijkst :D! Maar we kunnen altijd proberen het te redden natuurlijk.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_214582985
quote:
17s.gif Op maandag 5 augustus 2024 19:11 schreef Debsterr het volgende:
Geen idee, het leek me het makkelijkst :D! Maar we kunnen altijd proberen het te redden natuurlijk.
Ik vind zelf gras heel makkelijk. Ik doe er van alles mee, zoals afsteken en als puzzelstukjes op een andere plek terugleggen. Gaat altijd goed. Misschien komt het doordat mijn gras genoeg zon en water krijgt. Er groeit wel een en ander doorheen, maar dat vind ik niet erg. En als je elke week maait, zie je er weinig van. Je zou een gedeelte zelfs wat langer ongemaaid kunnen laten om wilde bloemen een kans te geven. In de tijd dat pinksterbloemen groeien is dat bijvoorbeeld leuk om te doen. En ik vind uitgebloeide paardenbloemen fraai.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_214583073
Ik had laatst wat foto's gemaakt van stukken tuin waar ik blij mee ben.

Dit stuk met een berk en hortensia's in ochtendlicht. Berken vind ik sowieso prachtige bomen.

Het roze muurtje dat snel dichtgroeit. Aan deze kant heb ik wilde wingerd geplant. Er groeit passiebloem doorheen, die van de andere kant komt.

Dit stuk border is precies wat ik in gedachten had: vrolijk, met hoogteverschillen en onderhoudsarm. Ik wil er nog wat meer vuurpijlen tussen zetten voor de kleuraccenten. Inmiddels bloeien de zonnehoedjes weelderig.

pi_214585509
quote:
17s.gif Op maandag 5 augustus 2024 19:11 schreef Debsterr het volgende:
Als je in het najaar de boel wil omgooien, dan afdekken en in het voorjaar weer van gras wil voorzien dan heb je de herfst, winter en lente geen grasveld beschikbaar. Mijn ervaring is dat een kindproof tuin heel welkom is bij een dreumes/peuter/kleuter.

De meeste planten houden niet van regelmatig maaien en er zijn maar weinig planten die omspitten overleven, dan hebben we het over heel hardnekkig onkruid waarbij een winter afdekken niet genoeg is. Je haalt jezelf met het plan nogal wat werk op de hals.
Wat ik zou doen is of het huidige grasveld opknappen en proberen te redden of in het najaar alles afplaggen en voorzien van graszoden want dan ben je direct klaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Elleska op 06-08-2024 09:10:04 ]
  maandag 5 augustus 2024 @ 23:41:06 #282
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_214589218
Wat voor onkruid zit er in het gras dan? Merendeel maai je gewoon kapot. Meeste planten vinden het niet gaaf om elke keer of 3cm hoogte gekortwiekt te worden. Hou je dingen als klaver en ander klein grut over. Tja, ik zou dat gewoon koesteren. Kinderen kunnen daar ook prima op spelen en een perfect natuurlijk grasveld zonder iets anders dan gras is bijzonder veel werk :X (gras is niet voor niets het meest arbeidsintensieve spul dat je in je tuin kan planten :P ).

Dus ik zou beginnen met 2 keer per week goed kort (2cm) maaien. Grond testen en dan de juiste hoeveelheid mesten&kalk (testen kan bij de boerenbond) en als laatste ergens eind september
/oktober kale plekken inzaaien met graszaad.
  maandag 5 augustus 2024 @ 23:43:48 #283
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214589272
Ik heb ook gras. Tussen mijn tegels als ik te weinig onderhoud pleeg :+
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_214596214
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2024 23:41 schreef bleiblei het volgende:
Wat voor onkruid zit er in het gras dan? Merendeel maai je gewoon kapot. Meeste planten vinden het niet gaaf om elke keer of 3cm hoogte gekortwiekt te worden. Hou je dingen als klaver en ander klein grut over. Tja, ik zou dat gewoon koesteren. Kinderen kunnen daar ook prima op spelen en een perfect natuurlijk grasveld zonder iets anders dan gras is bijzonder veel werk :X (gras is niet voor niets het meest arbeidsintensieve spul dat je in je tuin kan planten :P ).

Dus ik zou beginnen met 2 keer per week goed kort (2cm) maaien. Grond testen en dan de juiste hoeveelheid mesten&kalk (testen kan bij de boerenbond) en als laatste ergens eind september
/oktober kale plekken inzaaien met graszaad.
Met als kanttekeningen:
- Niet in één keer zo kort maaien. Doe het liever gefaseerd.
- Laat die eerste keren het gemaaide gras niet op het gazon liggen.
- Na die eerste keren kun je een mulchmaaier gebruiken, wel zo makkelijk.
- Ik vind kort gras zelf het mooist en het fijnst, maar je kunt er gerust wat mee experimenteren.
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:48:37 #285
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_214596531
Mijn geranium heeft wel gebloeid maar produceert niet opnieuw bloemen. Ik dacht dat het door de vele regen kwam maar ik zie bij anderen 'm wel volop in bloei staan. Wat zou het kunnen zijn?

Ik heb nav de foto van Claudia trouwens Liatris Spicata geplant in twee kleuren. Ze zijn enorm gegroeid in een paar weken tijd en staan op het punt te bloeien. Goede aanwinst ^O^
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:55:56 #286
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214596656
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 15:48 schreef laziness het volgende:
Mijn geranium heeft wel gebloeid maar produceert niet opnieuw bloemen. Ik dacht dat het door de vele regen kwam maar ik zie bij anderen 'm wel volop in bloei staan. Wat zou het kunnen zijn?

Ik heb nav de foto van Claudia trouwens Liatris Spicata geplant in twee kleuren. Ze zijn enorm gegroeid in een paar weken tijd en staan op het punt te bloeien. Goede aanwinst ^O^
Mijn geranium achtigen hebben ook geen tweede bloei doorgemaakt. Heb sowieso het idee dat ons tuintje zo langzamerhand in de herfststand gaat. Het ging allemaal heel vroeg en snel maar het lijkt nu op :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_214599027
Ik verwijder heel consequent uitgebloeide bloemen van de verschillende geraniums en dat lijkt hier te werken. Ik ben sowieso erg van het deadheaden. Lavendel is na de bloei gesnoeid en begint nu aan de herbloei.
Ik ga de Nepeta’s met kleine witlila bloemetjes die grotendeels uitgebloeid zijn ook kortwieken, ik heb ook nog een ander type Nepeta staan dat compacter groeit en paarse grotere bloemen heeft, die lijkt nog lang niet uitgebloeid.
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:28:57 #288
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214599106
Ik snoei ook de uitgebloeide bloemen van mijn witte vlinderstruik maar die bloeit vrij laat (vanaf half juli op zijn vroegst, nu nog met eerste bloei bezig) dus die heb ik nooit een tweede bloei zien doen.
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:35:57 #289
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_214599198
De vlinderstruik heb ik wel de bloemen er uitgeknipt ja maar bij de geranium zaten er vaak nog weer nieuwe knoppen aan rond de uitgebloeide bloem en durfde ik het niet aan om er aan te gaan rommelen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_214599360
Welke geranium heb je, @laziness?
pi_214615464
Weertje, hoor. O+ Hoe kun je hier nu niet vrolijk van worden?

Ik houd van oranje in de tuin.

woensdag 7 augustus 2024 @ 19:24:41 #292
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_214615542
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 19:19 schreef Claudia_x het volgende:
Weertje, hoor. O+ Hoe kun je hier nu niet vrolijk van worden?

[ afbeelding ]

Ik houd van oranje in de tuin.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die laatste, wat is dat O+?

Wb het gras - het gaat er allemaal uit en direct nieuwe zoden in. Man is niet content hoe hobbelig alles is plus er loopt nog een soort border langs met wildgroei, die halen we ook meteen leeg en dan netjes een strakke grasmat erop.
pi_214615626
quote:
17s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 19:24 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Leeuwenoor (leonotis leonurus). Helaas is-ie bij ons eenjarig, tenzij je 'em binnen overwintert.
  woensdag 7 augustus 2024 @ 20:15:48 #294
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214616369
Ooit zo'n ongeregelde lavendel gezien? :') Heb deze 6 lavendelplantjes begin dit jaar in de grond gezet.

pi_214616403
quote:
6s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 20:15 schreef Dagoduck het volgende:
Ooit zo'n ongeregelde lavendel gezien? :') Heb deze 6 lavendelplantjes begin dit jaar in de grond gezet.

[ afbeelding ]
Dat is een kunstwerkje. :D
  woensdag 7 augustus 2024 @ 20:33:12 #296
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214616688
quote:
17s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 19:24 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Wb het gras - het gaat er allemaal uit en direct nieuwe zoden in. Man is niet content hoe hobbelig alles is plus er loopt nog een soort border langs met wildgroei, die halen we ook meteen leeg en dan netjes een strakke grasmat erop.
Wij hebben er ekoboard langs gezet, met de kantjes maaier is het echt een superstrakke mat geworden. Wel paar oneffenheden omdat we niet gewalst hebben, maar niet storend.
Resistance is futile.
pi_214616835
Het hobbelige wordt vanzelf minder als je regelmatig matig. Ik vind zelf een "glooiend" gazon juist mooi.
  woensdag 7 augustus 2024 @ 21:29:31 #298
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_214617923
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 20:41 schreef Claudia_x het volgende:
Het hobbelige wordt vanzelf minder als je regelmatig matig. Ik vind zelf een "glooiend" gazon juist mooi.
Ik ook, als het een weide is ipv een achtertuintje :P.
pi_214618216
quote:
17s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 21:29 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Ik ook, als het een weide is ipv een achtertuintje :P.
Ik ben zelf noodgedwongen pragmatisch, want ik kan mijn gazon niet vlak houden. De grond klinkt in (veengrond) en mollen zorgen lokaal voor verzakkingen. Wat de afgelopen jaren tuinieren mij hebben geleerd, is dat gras vergevingsgezind is, dat regelmatig maaien de sleutel is tot een mooie mat en dat alles er mooier uitziet met strakke kanten. Nu ik een robotmaaier heb, is dat laatste het enige wat ik doe: randen strak houden. De rommelige borders zien er dan ineens weer mooi uit.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 10:15:31 #300
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214622719
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 20:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat is een kunstwerkje. :D
Helemaal vol bijen/hommels nu in de ochtend O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')