abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218867443
Dit najaar gaan we voor en achtertuin helemaal opnieuw aanplanten. Nu was het vooral grind en een paar gecultiveerde bomen zoals leilindes, trompetboompjes en een dakplataan. Dat wordt een stuk wilder en biodiverser.
Voor de aanplant van de borders hebben we al een aardige plantenlijst gemaakt dus daar komen we wel uit. Maar we twijfelen nog over de wat grotere heesters en bomen. Het is lastig inschatten hoe groot ze daadwerkelijk worden en of ze klein te houden zijn. Wellicht willen jullie meedenken.

De voortuin is 12 meter diep en 8 meter breed. We overwegen aan de straat wat grotere beplanting neer te zetten om het zicht te ontnemen. En een grotere boom omdat daar de ruimte voor is. We denken nu aan een wilde lijsterbes. Mooi om te zien en gewild bij insecten en vogels. Maar 10 meter klinkt wel erg hoog. Hebben jullie nog alternatieven? Hopelijk is er nog ruimte voor een sierkers o.i.d. aangevuld met heesters zoals portugese laurier en glansmispel voor de privacy en een meerstammige krentenboom.

De zijkant van het grasveld wordt kleiner groen en bij het huis nog enkele struiken zoals sneeuwbal, forsythia en amerikaanse sering.

In de achtertuin hebben we ook plaats voor enkele grotere heesters/bomen. Rechts achterin denk ik aan een esdoorn (welke soort is mooi en wordt een meter of 3-4 hoog?) en een paar laagstam fruitbomen. Links in de border denk ik aan een krentenboom en mini sering.

pi_218867988
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2025 15:10 schreef archito het volgende:
Dit najaar gaan we voor en achtertuin helemaal opnieuw aanplanten. Nu was het vooral grind en een paar gecultiveerde bomen zoals leilindes, trompetboompjes en een dakplataan. Dat wordt een stuk wilder en biodiverser.
Voor de aanplant van de borders hebben we al een aardige plantenlijst gemaakt dus daar komen we wel uit. Maar we twijfelen nog over de wat grotere heesters en bomen. Het is lastig inschatten hoe groot ze daadwerkelijk worden en of ze klein te houden zijn. Wellicht willen jullie meedenken.

De voortuin is 12 meter diep en 8 meter breed. We overwegen aan de straat wat grotere beplanting neer te zetten om het zicht te ontnemen. En een grotere boom omdat daar de ruimte voor is. We denken nu aan een wilde lijsterbes. Mooi om te zien en gewild bij insecten en vogels. Maar 10 meter klinkt wel erg hoog. Hebben jullie nog alternatieven? Hopelijk is er nog ruimte voor een sierkers o.i.d. aangevuld met heesters zoals portugese laurier en glansmispel voor de privacy en een meerstammige krentenboom.

De zijkant van het grasveld wordt kleiner groen en bij het huis nog enkele struiken zoals sneeuwbal, forsythia en amerikaanse sering.

In de achtertuin hebben we ook plaats voor enkele grotere heesters/bomen. Rechts achterin denk ik aan een esdoorn (welke soort is mooi en wordt een meter of 3-4 hoog?) en een paar laagstam fruitbomen. Links in de border denk ik aan een krentenboom en mini sering.

[ afbeelding ]
De achtertuin is plm. 100m2? Dan heb je genoeg aan 1 boom. Een esdoorn is een onding; groeit alle kanten op, geeft rotzooi en is saai.

Ik zou voor een (groenblijvende) taxus of een hulst "met gele bessen" gaan. Idem de voortuin. Een valse acacia zou ook kunnen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218868288
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2025 16:09 schreef blomke het volgende:

[..]
De achtertuin is plm. 100m2? Dan heb je genoeg aan 1 boom. Een esdoorn is een onding; groeit alle kanten op, geeft rotzooi en is saai.

Ik zou voor een (groenblijvende) taxus of een hulst "met gele bessen" gaan. Idem de voortuin. Een valse acacia zou ook kunnen.
Ik bedoel iets van een Japanse esdoorn zoals deze: https://www.directplant.nl/japanse-esdoorn-acer-palmatum-atropurpureum.html

Die kun je kopen in verschillende formaten met bijbehorende prijzen. Maar tot 200cm kun je ze wel voor 200 euro kopen. Dan heb je een plant met redelijke body maar wel nog betaalbaar.

Taxus trekt me niet echt, want ik vind alle kanten op groeien juist wel mooi en een taxus is meer een haagplant.
pi_218870164
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2025 15:10 schreef archito het volgende:
10 meter valt wel mee met die grote voortuin. Maar ik zou zelf die boom niet zo dicht bij de grens zetten terwijl er zoveel ruimte is. Even afhankelijk hoe de ruimte voor de voortuin kan dat veel gedoe geven als de boom zo groot groeit dat het over de erfgrens heen komt.
pi_218871168
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2025 20:26 schreef Elleska het volgende:

[..]
10 meter valt wel mee met die grote voortuin. Maar ik zou zelf die boom niet zo dicht bij de grens zetten terwijl er zoveel ruimte is. Even afhankelijk hoe de ruimte voor de voortuin kan dat veel gedoe geven als de boom zo groot groeit dat het over de erfgrens heen komt.
De buren hebben een grote magnolia die over onze grens hangt. We zijn nogal een groen gezind buurtje hier.

Ik dacht aan een meter of 2-3 vanuit die zijkant en 1-2 meter vanaf de stoep. We hebben geen overburen want na de (woonerfweg) en parkeerstrook zit een groenstrook met bomen van 15-20 meter hoog
pi_218871737
@archito een mooi alternatief voor lijsterbes is de vuilboom of sporkehout (ik heb 'm als struik). Wees gewaarschuwd, deze zoemt in de zomer wegens enorme bijenactiviteit _O_ .

Japanse esdoorns zijn echt heel fijn en makkelijk. Koolmeesjes maken er dankbaar gebruik van in de aanvliegroute naar het vogelvoer. Alle andere esdoorn worden volgens mij echt huge. Wij hebben een volwassen exemplaar van Marktplaats gehaald vorig jaar. Was wel flink graven maar ging prima en dan heb je ook direct enorme impact.

Verder nog even teruglezen in dit topic, ik was op zoek naar een meerstammige boom en in de zoektocht zijn echt hele mooie opties voorbij gekomen.

Ik raad je ook aan om eens op de site van Ten Hoven bomen in Wenum Wiesel te kijken. Ik woon er toevallig dichtbij dus ik weet dat het ook een fijne zaak is in het echt. Maar de site vind ik ook echt goed, vooral omdat je via de exclusieve bomen (met exclusieve prijzen :') ) echt wel beeld krijgt bij hoe het er uiteindelijk uit kan zien. Zo kwam ik via hun site op een flinke Judasboom uit van 1000 euro, die ik uiteindelijk van hetzelfde formaat via marktplaats voor 30 euro uitgegraven heb. Die heeft de verhuizing vorig jaar ternauwernood overleefd, maar hey ho, hij doet het nu prima ^O^ . Eind oktober/november of eind februari/maart is wel een goeie tijd om je slag te slaan op marktplaats voor grotere dingen.

Ik krijg echt vaak complimenten over onze tuin, mede doordat ik best wel veel grotere bomen en heesters op de kop heb weten te tikken.
Resistance is futile.
pi_218879788
Iemand zin om morgen naar Gardeners World plantenmarkt te gaan?

FHF / Gratis 2x tickets plantenmarkt Landgoed De Wiersse 27 sept
Spoilers!
  vrijdag 26 september 2025 @ 22:09:18 #208
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218879890
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2025 21:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
Iemand zin om morgen naar Gardeners World plantenmarkt te gaan?

FHF / Gratis 2x tickets plantenmarkt Landgoed De Wiersse 27 sept
Zin wel, tijd niet helaas ;(
Resistance is futile.
  woensdag 1 oktober 2025 @ 21:00:14 #209
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218914502
Het levende bewijs dat rommel is voor de diertjes :+ .

https://youtube.com/shorts/Hv7NmCXRqtE?si=oBWj3FKAHvqvCDwW

Hopelijk vindt dit dikkerdje ons egelhuisje O+ .
Resistance is futile.
pi_218977000
quote:
17s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 21:00 schreef Seven. het volgende:
Het levende bewijs dat rommel is voor de diertjes :+ .

https://youtube.com/shorts/Hv7NmCXRqtE?si=oBWj3FKAHvqvCDwW

Hopelijk vindt dit dikkerdje ons egelhuisje O+ .
Awww O+ Dat lekkere scharrelgeluid ook.
pi_218977017
Kom ook even *G* *G*
Zowel de baby-bazenplant (de baasjes :P ) als vlinderscheut slaan goed aan in de voorpostzegel!
Baasjes hebben nu ook rode kleine bloemen O+
pi_218977373
Ik overweeg om hier https://www.hobbytuinier-plantenzaden.nl/index.html wat verschillende zaden te gaan bestellen, ik zie genoeg dat ik wel in mijn tuin wil hebben en ik kan wel wat overtollige zaden bij anderen in de buurt kwijt, denk ik.
Ik kwam daar terecht omdat ik deze plant zocht https://www.hobbytuinier-(...)ng-hearts-zaden.html
Zelf wat dingen kweken moet ik wel voor elkaar krijgen, voor de moestuin lukt het meestal wel.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 19:32:12 #213
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_218977495
Nadat de vlinderstruik niet meer te redden viel van de luizen en een gapend gat achter liet, plantte ik een herfstsering en wat verbena voor snel wat hoogte.

Het bloeide boven verwachting snel O+

Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 9 oktober 2025 @ 19:39:47 #214
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_218977606
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:32 schreef laziness het volgende:
Nadat de vlinderstruik niet meer te redden viel van de luizen en een gapend gat achter liet, plantte ik een herfstsering en wat verbena voor snel wat hoogte.

Het bloeide boven verwachting snel O+

[ link | afbeelding ]
Dat ziet er mooi uit. De Verbena gaat hier ook heel goed en zaait zich ook lekker uit.
Pietje Puk en de Plakbandcrisis
  donderdag 9 oktober 2025 @ 23:46:04 #215
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218980317
Ik was van plan om nog wat van m'n verbena's te scheuren over een paar weken. Heeft iemand daar al ervaring mee?
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')