Theoretisch zou dat zo moeten werken. En ik ervaar wel inderdaad dat ik niet zo gek veel onkruid heb. Maar verbena en wilde Marjolein lijkt er geen last van te hebben, net als rode klaver en wilde aardbei.quote:Op zaterdag 20 september 2025 10:56 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb een vraag: als je houtsnippers tussen de planten strooit om onkruid tegen te gaan, is het dan ook niet moeilijker voor planten die zichzelf uitzaaien om op te komen?
Dank. Ik ga het eens proberen hier.quote:Op zaterdag 20 september 2025 12:17 schreef Seven. het volgende:
[..]
Theoretisch zou dat zo moeten werken. En ik ervaar wel inderdaad dat ik niet zo gek veel onkruid heb. Maar verbena en wilde Marjolein lijkt er geen last van te hebben, net als rode klaver en wilde aardbei.
Heb voor nu iig lavendel, russsische salie en maagdenpalm begrepen (kleine tuin trouwens, ~4x3 meterquote:Op zaterdag 20 september 2025 18:20 schreef Mikeytt het volgende:
Misschien dat mensen hier wel ervaring hebben... Ik ga binnenkort verhuizen en daar hebben we dus een voortuin (geen achtertuin)
Ik wil graag alvast in kaart brengen welke planten/bloemen ik kan planten die gunstig zijn voor insecten en bijen, maar wel weinig onderhoud vergen. Ik weiger stenen neer te zetten m.u.v. van het voetpad naar de voordeur.
Zijn daar goede planten voor?We zijn doordeweeks niet altijd thuis, dus meer dan 1x per week water geven is niet echt een optie.
Heb je veel zon of dat niet? Op welke windrichting ligt je tuin?quote:Op zaterdag 20 september 2025 18:20 schreef Mikeytt het volgende:
Misschien dat mensen hier wel ervaring hebben... Ik ga binnenkort verhuizen en daar hebben we dus een voortuin (geen achtertuin)
Ik wil graag alvast in kaart brengen welke planten/bloemen ik kan planten die gunstig zijn voor insecten en bijen, maar wel weinig onderhoud vergen. Ik weiger stenen neer te zetten m.u.v. van het voetpad naar de voordeur.
Zijn daar goede planten voor?We zijn doordeweeks niet altijd thuis, dus meer dan 1x per week water geven is niet echt een optie.
Verbena/IJzerhard. Daar zoemen de beestjes nu nog steeds omheen.quote:Op zaterdag 20 september 2025 18:20 schreef Mikeytt het volgende:
oei. hoe kan ik daar het beste achterkomen?quote:Op zaterdag 20 september 2025 18:48 schreef Seven. het volgende:
[..]
Heb je veel zon of dat niet? Op welke windrichting ligt je tuin?
Nice, die zag ik nog niet! Er staat online dat je die Verbena alleen water hoeft te geen bij droogte, de rest van het jaar niet... zou top zijnquote:Op zaterdag 20 september 2025 18:51 schreef laziness het volgende:
[..]
Verbena/IJzerhard. Daar zoemen de beestjes nu nog steeds omheen.
Feli met huis én tuin.quote:Op zaterdag 20 september 2025 18:20 schreef Mikeytt het volgende:
Dat is prima. Mijn zijtuin ligt op het westen. Ik heb daar zowel siergrassen als ijzerhard/verbena. Verder kom je daar ook wel weg met zonnehoedjes en andere zonaanbidders.quote:Op zaterdag 20 september 2025 18:55 schreef Mikeytt het volgende:
ahh, tuin aan het westen, dus vooral zon in de middag...
[ afbeelding ]
Dank voor alle info! Ik ga eens wat informatie zoeken over dat mulchen met houtsnippers. Als dat onkruid volledig tegengaat, zou dat ideaal zijn.quote:Op zaterdag 20 september 2025 19:10 schreef Seven. het volgende:
@:mikeytt als je een makkelijke tuin wil: vol zetten met siergrassen en bodembedekkers tot je geen aarde meer ziet. Dan heb je ook bijna geen onkruid.
Het eerste jaar kun je onkruid voorkomen door te mulchen met houtsnippers bijvoorbeeld, tweede jaar zie je daar vrijwel niks meer van want dan is het dichtgegroeid, en dan heeft onkruid bijna geen kans meer.
Siergrassen knip je in maart allemaal tot vlak boven de grond terug en that's it. Dat oogt wel best kaal in maart en april dus in de herfst plant je een hoop bloembollen (narcissen, tulpen, dat soort spul).
Verder plant je wat hogere vaste planten waarmee je zoemend spul aantrekt tussen je siergrassen. Welke vaste planten en siergrassen precies is afhankelijk van de hoeveelheid zon.
Voorbeeldje:
[ afbeelding ]
Ik doe het ook het hele jaar door, maar ik doe ze niet eerst in een potje. Ik trek ze er voorzichtig uit els een cm of 20 zijn.quote:Op zaterdag 20 september 2025 21:54 schreef bleiblei het volgende:
Ik verplaats continu uitgezaaide Verbena. Van Juni tot Augustus pluk ik de zaailingen overal tussen bestrating en plekken waar ik ze niet wil. Zet ze een paar weken in een P9 potje en dan krijgen ze een plekje waar ik het wel wil hebben. Of gaan ze naar België waar mijn zusje met haar bejaarde geestelijke gehandicapten een ruiltuin bestiert in de instelling waar ze werkt
.
Ben fan van Verbena's (ze doen mij denken aan vroeger, ze stonden tussen de kruiden in mijn moeders kruidenstrook). Maar vind het geen ideale solitaire planten. Dan zijn ze wat kaal en sprieterig. Ik laat ze graag enigszins gecontroleerd door de borders heen zwerven.
Ik hou van lavendel, ze worden helaas niet zo heel oud (15 jaar) maar omdat ze zoveel bijen aantrekken, snoei ik ze na de eerste bloei zodat ze eind augustus/september nog een keer bloeien. En dan aan het eind van de tweede bloei zodat ze beetje fatsoenlijk de winter in gaan. In de lente snoei je ze dan wat verder terug zodat de struik zelf mooi compact blijft. Volgens mij is alleen de lente snoei een must.quote:Op zaterdag 20 september 2025 22:18 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dank voor alle info! Ik ga eens wat informatie zoeken over dat mulchen met houtsnippers. Als dat onkruid volledig tegengaat, zou dat ideaal zijn.
Momenteel staat het nog vol met tegels (echt het enige huis in de straat samen met de buurman met een getegelde tuin...) Zal dus klein beginnen en er steeds meer tegels uit halen, maar dan zijn die siergrassen eigenlijk wel ideaal. Ze vullen de boel goed op.
2x per jaar lavendel snoeien is beter dan ik dachtEn 1x per week goed wateren is ook ideaal.
Lees dat het ook veel planten zijn waarbij het niet heel erg is als je te veel of te weinig water geeft.
En dank voor de slakkentip. Totaal niet aan gedachtDe Rotte stroomt 2 blokken achter en rechts van het huis
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |