abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218388734
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 14:52 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Ik heb geen idee van de voortplanting van slakken maar zou het kunnen dat je een nest of zo in die pot hebt?
😂
pi_218406376
Ik heb (of eigenlijk: had) een vak met siersalie in de tuin, maar in de loop der tijd blijven er steeds minder plantjes van over. Niet zo gek als ik lees wat ze nodig hebben: zon en geen arme grond. Ze staan zo ongeveer op het tegenovergestelde :') Ooit uitgekozen als alternatief voor lavendel (daar heb ik een hekel aan).
Wat zijn alternatieven op deze plek, met ongeveer dezelfde hoogte en paarsige bloemen?
pi_218408411
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 15:32 schreef Hupje het volgende:
Ik heb (of eigenlijk: had) een vak met siersalie in de tuin, maar in de loop der tijd blijven er steeds minder plantjes van over. Niet zo gek als ik lees wat ze nodig hebben: zon en geen arme grond. Ze staan zo ongeveer op het tegenovergestelde :') Ooit uitgekozen als alternatief voor lavendel (daar heb ik een hekel aan).
Wat zijn alternatieven op deze plek, met ongeveer dezelfde hoogte en paarsige bloemen?
Kijk hierboven eens naar de “miljoenknoop” van Blues oa.
En lees ‘duizendknoop’ .
pi_218409018
quote:
1s.gif Op zondag 3 augustus 2025 17:33 schreef AnneX het volgende:

[..]
En lees ‘duizendknoop’ .
Mooie plant (wel meer roze dan paars). Ik lees dat die wel de neiging heeft om te woekeren. Dat is minder handig op het plekje waar ze zouden moeten komen.
  zondag 3 augustus 2025 @ 18:58:30 #80
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218409340
quote:
quote:
1s.gif Op zondag 3 augustus 2025 17:33 schreef AnneX het volgende:

[..]
En lees ‘duizendknoop’ .
Mocht je in de buurt van Apeldoorn zitten, je mag het gratis afhalen bij mij. Wij gaan zagen in deze muur en er komt een raam tot op de grond, dus ze moeten weg (en ik heb elders in de tuin ook plenty staan).

Resistance is futile.
  zondag 3 augustus 2025 @ 19:12:49 #81
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218409523
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 18:35 schreef Hupje het volgende:

[..]
Mooie plant (wel meer roze dan paars). Ik lees dat die wel de neiging heeft om te woekeren. Dat is minder handig op het plekje waar ze zouden moeten komen.
Ja, al die jonge uitlopers zijn van dit jaar dus de plant wil wel graag aan de wandel. Ze zijn wel geschikt voor de Chelsea chop eind mei, dan blijven ze wat compacter.
Resistance is futile.
  zondag 3 augustus 2025 @ 21:08:15 #82
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_218410486
quote:
Je kan kijken naar de Stachys Monieri Hummelo:

zondag 3 augustus 2025 @ 21:12:48 #83
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_218410510
Wat betreft de Duizendknoop (/Persicaria). Dat is dus een heel andere plant dan de verguisde Japanse duizendknoop die hele bossen over neemt. Persicaria die het naar zijn zin heeft wordt groter (alsin, de knol wordt groter dus de plant ook) maar ik heb niet de ervaring dat die woekert (dus overal in de tuin op komt).

Als de Persicaria te groot wordt, kan je met een spade gewoon een stuk van de knol afhakken in het voorjaar en dan is ie weer terug gebracht naar een formaat die je ok vindt.
pi_218410538
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 21:12 schreef bleiblei het volgende:
Wat betreft de Duizendknoop (/Persicaria). Dat is dus een heel andere plant dan de verguisde Japanse duizendknoop die hele bossen over neemt. Persicaria die het naar zijn zin heeft wordt groter (alsin, de knol wordt groter dus de plant ook) maar ik heb niet de ervaring dat die woekert (dus overal in de tuin op komt).

Als de Persicaria te groot wordt, kan je met een spade gewoon een stuk van de knol afhakken in het voorjaar en dan is ie weer terug gebracht naar een formaat die je ok vindt.
Het verschil snap ik ;) Dit klinkt al een heel stuk beter, ik zal er eens naar kijken!
@Seven. Bedankt voor het aanbod, helaas niet in de buurt.
  zondag 3 augustus 2025 @ 21:41:15 #85
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218410685
Ik denk dat ik ook maar eens serieus met de spade aan de gang moet (ook met de andere plekken waar ik de persicaria heb staan, ze zijn wel héél blij in onze tuin).
Resistance is futile.
pi_218411007
Ik heb hier dropnetel in de tuin staan. Ook mooie paarse bloemen. Maar weet niet hoeveel schaduw die kunnen hebben
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')