De achtertuin is plm. 100m2? Dan heb je genoeg aan 1 boom. Een esdoorn is een onding; groeit alle kanten op, geeft rotzooi en is saai.quote:Op donderdag 25 september 2025 15:10 schreef archito het volgende:
Dit najaar gaan we voor en achtertuin helemaal opnieuw aanplanten. Nu was het vooral grind en een paar gecultiveerde bomen zoals leilindes, trompetboompjes en een dakplataan. Dat wordt een stuk wilder en biodiverser.
Voor de aanplant van de borders hebben we al een aardige plantenlijst gemaakt dus daar komen we wel uit. Maar we twijfelen nog over de wat grotere heesters en bomen. Het is lastig inschatten hoe groot ze daadwerkelijk worden en of ze klein te houden zijn. Wellicht willen jullie meedenken.
De voortuin is 12 meter diep en 8 meter breed. We overwegen aan de straat wat grotere beplanting neer te zetten om het zicht te ontnemen. En een grotere boom omdat daar de ruimte voor is. We denken nu aan een wilde lijsterbes. Mooi om te zien en gewild bij insecten en vogels. Maar 10 meter klinkt wel erg hoog. Hebben jullie nog alternatieven? Hopelijk is er nog ruimte voor een sierkers o.i.d. aangevuld met heesters zoals portugese laurier en glansmispel voor de privacy en een meerstammige krentenboom.
De zijkant van het grasveld wordt kleiner groen en bij het huis nog enkele struiken zoals sneeuwbal, forsythia en amerikaanse sering.
In de achtertuin hebben we ook plaats voor enkele grotere heesters/bomen. Rechts achterin denk ik aan een esdoorn (welke soort is mooi en wordt een meter of 3-4 hoog?) en een paar laagstam fruitbomen. Links in de border denk ik aan een krentenboom en mini sering.
[ afbeelding ]
Ik bedoel iets van een Japanse esdoorn zoals deze: https://www.directplant.nl/japanse-esdoorn-acer-palmatum-atropurpureum.htmlquote:Op donderdag 25 september 2025 16:09 schreef blomke het volgende:
[..]
De achtertuin is plm. 100m2? Dan heb je genoeg aan 1 boom. Een esdoorn is een onding; groeit alle kanten op, geeft rotzooi en is saai.
Ik zou voor een (groenblijvende) taxus of een hulst "met gele bessen" gaan. Idem de voortuin. Een valse acacia zou ook kunnen.
10 meter valt wel mee met die grote voortuin. Maar ik zou zelf die boom niet zo dicht bij de grens zetten terwijl er zoveel ruimte is. Even afhankelijk hoe de ruimte voor de voortuin kan dat veel gedoe geven als de boom zo groot groeit dat het over de erfgrens heen komt.quote:Op donderdag 25 september 2025 15:10 schreef archito het volgende:
De voortuin is 12 meter diep en 8 meter breed. We overwegen aan de straat wat grotere beplanting neer te zetten om het zicht te ontnemen. En een grotere boom omdat daar de ruimte voor is. We denken nu aan een wilde lijsterbes. Mooi om te zien en gewild bij insecten en vogels. Maar 10 meter klinkt wel erg hoog. Hebben jullie nog alternatieven? Hopelijk is er nog ruimte voor een sierkers o.i.d. aangevuld met heesters zoals portugese laurier en glansmispel voor de privacy en een meerstammige krentenboom.
De buren hebben een grote magnolia die over onze grens hangt. We zijn nogal een groen gezind buurtje hier.quote:Op donderdag 25 september 2025 20:26 schreef Elleska het volgende:
[..]
10 meter valt wel mee met die grote voortuin. Maar ik zou zelf die boom niet zo dicht bij de grens zetten terwijl er zoveel ruimte is. Even afhankelijk hoe de ruimte voor de voortuin kan dat veel gedoe geven als de boom zo groot groeit dat het over de erfgrens heen komt.
Zin wel, tijd niet helaasquote:Op vrijdag 26 september 2025 21:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
Iemand zin om morgen naar Gardeners World plantenmarkt te gaan?
FHF / Gratis 2x tickets plantenmarkt Landgoed De Wiersse 27 sept
Awwwquote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:00 schreef Seven. het volgende:
Het levende bewijs dat rommel is voor de diertjes.
https://youtube.com/shorts/Hv7NmCXRqtE?si=oBWj3FKAHvqvCDwW
Hopelijk vindt dit dikkerdje ons egelhuisje.
Dat ziet er mooi uit. De Verbena gaat hier ook heel goed en zaait zich ook lekker uit.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 19:32 schreef laziness het volgende:
Nadat de vlinderstruik niet meer te redden viel van de luizen en een gapend gat achter liet, plantte ik een herfstsering en wat verbena voor snel wat hoogte.
Het bloeide boven verwachting snel![]()
[ link | afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |