abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218805718
Vandaag maar eens wat inkopen gedaan, voornamelijk herfstbloeiers

De potten op de eerste foto waren afgeprijsd, een hele pot vol zomerbollen voor ¤4,95, dus maar 2 kleuren meegenomen. Als ze tzt uitgebloeid zijn ga ik wel bedenken of ze in potten blijven of dat ik ze ga rooien en in het voorjaar in de tuin planten.

Aankopen zijn o.a. 2 kleuren Persicaria (orangefield en blackfield), wat verschillende herfstanemonen, 2 kleuren Penstemon (rich ruby en Schoenholzeri), Echinacea delicious Candy, Rudbeckia prairie glow, Gaura Siskyou pink en (niet op de foto) een Choysia Ternata.
pi_218806370
Mooie aanwinsten @Doedezemaar
Resistance is futile.
pi_218820166
Ik heb een vraag: als je houtsnippers tussen de planten strooit om onkruid tegen te gaan, is het dan ook niet moeilijker voor planten die zichzelf uitzaaien om op te komen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 20 september 2025 @ 12:17:02 #179
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218820926
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 september 2025 10:56 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb een vraag: als je houtsnippers tussen de planten strooit om onkruid tegen te gaan, is het dan ook niet moeilijker voor planten die zichzelf uitzaaien om op te komen?
Theoretisch zou dat zo moeten werken. En ik ervaar wel inderdaad dat ik niet zo gek veel onkruid heb. Maar verbena en wilde Marjolein lijkt er geen last van te hebben, net als rode klaver en wilde aardbei.
Resistance is futile.
pi_218821019
Het lijkt erop dat vlinder en bazenplant het gaan redden in de voorpostzegel. Heeft dan ook flink geregend en er komt nog heel wat aan })

Gisteren tuin lekker onder handen genomen. Gemaaid, eea gesnoeid, roos vastgezet, vegen vegen vegen op een hoop en laten liggen voor de beestjes O+
pi_218821105
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 september 2025 12:17 schreef Seven. het volgende:

[..]
Theoretisch zou dat zo moeten werken. En ik ervaar wel inderdaad dat ik niet zo gek veel onkruid heb. Maar verbena en wilde Marjolein lijkt er geen last van te hebben, net als rode klaver en wilde aardbei.
Dank. Ik ga het eens proberen hier.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 20 september 2025 @ 18:20:38 #182
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218825409
Misschien dat mensen hier wel ervaring hebben... Ik ga binnenkort verhuizen en daar hebben we dus een voortuin (geen achtertuin ;( )

Ik wil graag alvast in kaart brengen welke planten/bloemen ik kan planten die gunstig zijn voor insecten en bijen, maar wel weinig onderhoud vergen. Ik weiger stenen neer te zetten m.u.v. van het voetpad naar de voordeur.

Zijn daar goede planten voor? :@ We zijn doordeweeks niet altijd thuis, dus meer dan 1x per week water geven is niet echt een optie.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zaterdag 20 september 2025 @ 18:21:54 #183
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218825427
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 18:20 schreef Mikeytt het volgende:
Misschien dat mensen hier wel ervaring hebben... Ik ga binnenkort verhuizen en daar hebben we dus een voortuin (geen achtertuin ;( )

Ik wil graag alvast in kaart brengen welke planten/bloemen ik kan planten die gunstig zijn voor insecten en bijen, maar wel weinig onderhoud vergen. Ik weiger stenen neer te zetten m.u.v. van het voetpad naar de voordeur.

Zijn daar goede planten voor? :@ We zijn doordeweeks niet altijd thuis, dus meer dan 1x per week water geven is niet echt een optie.
Heb voor nu iig lavendel, russsische salie en maagdenpalm begrepen (kleine tuin trouwens, ~4x3 meter
  zaterdag 20 september 2025 @ 18:48:57 #184
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218825669
quote:

Heb je veel zon of dat niet? Op welke windrichting ligt je tuin?
Resistance is futile.
  zaterdag 20 september 2025 @ 18:51:36 #185
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_218825700
quote:

Verbena/IJzerhard. Daar zoemen de beestjes nu nog steeds omheen.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zaterdag 20 september 2025 @ 18:52:23 #186
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218825705
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 september 2025 18:48 schreef Seven. het volgende:

[..]
Heb je veel zon of dat niet? Op welke windrichting ligt je tuin?
oei. hoe kan ik daar het beste achterkomen? :@
  zaterdag 20 september 2025 @ 18:55:42 #187
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218825728
ahh, tuin aan het westen, dus vooral zon in de middag...
  zaterdag 20 september 2025 @ 18:57:02 #188
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218825736
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 18:51 schreef laziness het volgende:

[..]
Verbena/IJzerhard. Daar zoemen de beestjes nu nog steeds omheen.
Nice, die zag ik nog niet! Er staat online dat je die Verbena alleen water hoeft te geen bij droogte, de rest van het jaar niet... zou top zijn
pi_218825746
quote:

Feli met huis én tuin. w/
  zaterdag 20 september 2025 @ 19:10:08 #190
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218825832
@Mikeytt als je een makkelijke tuin wil: vol zetten met siergrassen en bodembedekkers tot je geen aarde meer ziet. Dan heb je ook bijna geen onkruid.

Het eerste jaar kun je onkruid voorkomen door te mulchen met houtsnippers bijvoorbeeld, tweede jaar zie je daar vrijwel niks meer van want dan is het dichtgegroeid, en dan heeft onkruid bijna geen kans meer.

Siergrassen knip je in maart allemaal tot vlak boven de grond terug en that's it. Dat oogt wel best kaal in maart en april dus in de herfst plant je een hoop bloembollen (narcissen, tulpen, dat soort spul).

Verder plant je wat hogere vaste planten waarmee je zoemend spul aantrekt tussen je siergrassen. Welke vaste planten en siergrassen precies is afhankelijk van de hoeveelheid zon.

Voorbeeldje:

Resistance is futile.
  zaterdag 20 september 2025 @ 19:15:24 #191
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218825886
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 18:55 schreef Mikeytt het volgende:
ahh, tuin aan het westen, dus vooral zon in de middag...
[ afbeelding ]
Dat is prima. Mijn zijtuin ligt op het westen. Ik heb daar zowel siergrassen als ijzerhard/verbena. Verder kom je daar ook wel weg met zonnehoedjes en andere zonaanbidders.

Kogellook trekt veel hommels en bijen, maar bloeit kort. Laat zich heel mooi combineren met siergras met 1 flinke stengel met een bolle bloem dat boven het gras eronder uitsteekt. Ijzerhard trekt heel veel vlinders en wordt best hoog, waardoor het ook makkelijk boven wat hogere grassen uitsteekt. Duizendknoop (niet de Japanse) trekt ook serieus veel bijen. Als je een kleine boom wil, ga dan voor een vuilboom, die zoemde deze zomer van de hoeveelheid bijen. Hemelsleutel is een sedum die je 1 keer per jaar terug snoeit tot de grond, en die staat hier nu nog bijen en hommels te trekken. Die laat zich goed combineren met bodembedekkers, mooi voor voorin je tuin.

Lavendel doet het bij mij prima op het westen maar die snoei je wel 2 of 3 keer per jaar.

Verder zijn dit allemaal planten die ik 1x per week flink sproei bij 30c of meer.

[ Bericht 5% gewijzigd door Seven. op 20-09-2025 19:20:39 ]
Resistance is futile.
  zaterdag 20 september 2025 @ 19:22:58 #192
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218825950
Verder zou ik niets planten wat slakken graag lusten (zie ik goed dat je aan het water woont?.
Resistance is futile.
  zaterdag 20 september 2025 @ 19:24:46 #193
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218825966
Resistance is futile.
  zaterdag 20 september 2025 @ 19:29:03 #194
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_218826000
Ik snoei lavendel maar 1x per jaar en siergrassen verschilt of ik ze wel of niet knip. Dat kan dus luier, laat je niet afschrikken.
Een hele border met carex, ook siergras die geen snoei nodig heeft, was hier trouwens echt drama. Daar groeide onkruid dwars door de pol heen en was totaal niet te verwijderen. Mijn advies zou het daarom niet zijn om het vol te zetten met siergrassen.

In mijn vorige tuin had ik lavendel en vrouwenmantel om en om langs het pad staan nav dit plaatje en dat stond er altijd nog top bij na drie weken op vakantie en een hittegolf.

Ik heb je lief mijn hele leven
pi_218827152
Vandaag was de kolibrievlinder weer in de tuin, ik liep er bijna tegenaan toen hij op de uitgezaaide Verbena Bonariensis zat die ik wilde gaan verplaatsen. Dat verplaatsen stel ik maar even uit.

Verder is het ideaal weer om in de tuin te werken, de grond is lekker los door al die regen, onkruid trek ik er zo uit en planten verplaatsen gaat ook makkelijk. Want uiteraard doe ik weer eens een plantenshuffle.

Op deze manier ben ik straks wel klaar voordat het bollenplanttijd wordt, zou het me dit jaar wel lukken om de bollen op tijd in de grond te krijgen?
  zaterdag 20 september 2025 @ 21:54:44 #196
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_218827547
Ik verplaats continu uitgezaaide Verbena :P . Van Juni tot Augustus pluk ik de zaailingen overal tussen bestrating en plekken waar ik ze niet wil. Zet ze een paar weken in een P9 potje en dan krijgen ze een plekje waar ik het wel wil hebben. Of gaan ze naar België waar mijn zusje met haar bejaarde geestelijke gehandicapten een ruiltuin bestiert in de instelling waar ze werkt :D .

Ben fan van Verbena's (ze doen mij denken aan vroeger, ze stonden tussen de kruiden in mijn moeders kruidenstrook). Maar vind het geen ideale solitaire planten. Dan zijn ze wat kaal en sprieterig. Ik laat ze graag enigszins gecontroleerd door de borders heen zwerven.
  zaterdag 20 september 2025 @ 22:03:07 #197
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_218827654
Ik merk trouwens wel dat ik beetje van het Piet Oudolf aan het afstappen ben. Minder blauw paars roze en meer andere kleuren in de tuin. Dus heb afgelopen periode veel crocosmia, rudbeckia, achilea in rood en terracotta, monarda en knautia geplant. Meer rode en gele afwisseling dus :P .
  zaterdag 20 september 2025 @ 22:18:32 #198
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218827801
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 september 2025 19:10 schreef Seven. het volgende:
@:mikeytt als je een makkelijke tuin wil: vol zetten met siergrassen en bodembedekkers tot je geen aarde meer ziet. Dan heb je ook bijna geen onkruid.

Het eerste jaar kun je onkruid voorkomen door te mulchen met houtsnippers bijvoorbeeld, tweede jaar zie je daar vrijwel niks meer van want dan is het dichtgegroeid, en dan heeft onkruid bijna geen kans meer.

Siergrassen knip je in maart allemaal tot vlak boven de grond terug en that's it. Dat oogt wel best kaal in maart en april dus in de herfst plant je een hoop bloembollen (narcissen, tulpen, dat soort spul).

Verder plant je wat hogere vaste planten waarmee je zoemend spul aantrekt tussen je siergrassen. Welke vaste planten en siergrassen precies is afhankelijk van de hoeveelheid zon.

Voorbeeldje:

[ afbeelding ]
Dank voor alle info! Ik ga eens wat informatie zoeken over dat mulchen met houtsnippers. Als dat onkruid volledig tegengaat, zou dat ideaal zijn.

Momenteel staat het nog vol met tegels (echt het enige huis in de straat samen met de buurman met een getegelde tuin...) Zal dus klein beginnen en er steeds meer tegels uit halen, maar dan zijn die siergrassen eigenlijk wel ideaal. Ze vullen de boel goed op.

2x per jaar lavendel snoeien is beter dan ik dacht :@ En 1x per week goed wateren is ook ideaal. _O_ Lees dat het ook veel planten zijn waarbij het niet heel erg is als je te veel of te weinig water geeft.

En dank voor de slakkentip. Totaal niet aan gedacht _O- De Rotte stroomt 2 blokken achter en rechts van het huis :')
  zondag 21 september 2025 @ 07:37:52 #199
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218828978
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 21:54 schreef bleiblei het volgende:
Ik verplaats continu uitgezaaide Verbena :P . Van Juni tot Augustus pluk ik de zaailingen overal tussen bestrating en plekken waar ik ze niet wil. Zet ze een paar weken in een P9 potje en dan krijgen ze een plekje waar ik het wel wil hebben. Of gaan ze naar België waar mijn zusje met haar bejaarde geestelijke gehandicapten een ruiltuin bestiert in de instelling waar ze werkt :D .

Ben fan van Verbena's (ze doen mij denken aan vroeger, ze stonden tussen de kruiden in mijn moeders kruidenstrook). Maar vind het geen ideale solitaire planten. Dan zijn ze wat kaal en sprieterig. Ik laat ze graag enigszins gecontroleerd door de borders heen zwerven.
Ik doe het ook het hele jaar door, maar ik doe ze niet eerst in een potje. Ik trek ze er voorzichtig uit els een cm of 20 zijn.
Resistance is futile.
  zondag 21 september 2025 @ 07:59:33 #200
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218829025
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 22:18 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Dank voor alle info! Ik ga eens wat informatie zoeken over dat mulchen met houtsnippers. Als dat onkruid volledig tegengaat, zou dat ideaal zijn.

Momenteel staat het nog vol met tegels (echt het enige huis in de straat samen met de buurman met een getegelde tuin...) Zal dus klein beginnen en er steeds meer tegels uit halen, maar dan zijn die siergrassen eigenlijk wel ideaal. Ze vullen de boel goed op.

2x per jaar lavendel snoeien is beter dan ik dacht :@ En 1x per week goed wateren is ook ideaal. _O_ Lees dat het ook veel planten zijn waarbij het niet heel erg is als je te veel of te weinig water geeft.

En dank voor de slakkentip. Totaal niet aan gedacht _O- De Rotte stroomt 2 blokken achter en rechts van het huis :')
Ik hou van lavendel, ze worden helaas niet zo heel oud (15 jaar) maar omdat ze zoveel bijen aantrekken, snoei ik ze na de eerste bloei zodat ze eind augustus/september nog een keer bloeien. En dan aan het eind van de tweede bloei zodat ze beetje fatsoenlijk de winter in gaan. In de lente snoei je ze dan wat verder terug zodat de struik zelf mooi compact blijft. Volgens mij is alleen de lente snoei een must.

Voordeel van siergras is dat slakken het niet lekker vinden ^O^ . Ik heb een beekje achter de tuin en ik neem afscheid van alles waar slakken van houden.

Niets gaat onkruid volledig tegen. Maar geen kale grond is je belangrijkste wapen in de strijd tegen onkruid en dat kan je zowel met mulch als met bodembedekkers bereiken.

Plant in groepjes van minimaal 3. Op een relatief kleine tuin zou ik het aantal verschillende planten beperken.

Achterin je border kun je molinia heidebraut combineren met ijzerhard en duizendknoop (persicaria amplexicaula). Dat wordt allemaal al 1,5 - 2 meter hoog.

Vedergras is ook een hele bekende en geliefde grassoort die wat lager blijft, die heb ik voorin mijn border met hemelsleutel bijvoorbeeld, of heuchera.

Verder is het in je voortuin wel leuk om nog een sierboompje of struik te hebben. Klassieker is Japanse esdoorn, die snoei je niet en omdat ze meestal laag boven de grond zitten, plant je er wat bodembedekkers onder. Je kan ook gaan voor een leuk (groenblijvend) bolboompje op een stam, liguster devalanayum, glansmispel bijvoorbeeld. Als je die jong koopt zijn ze niet zo achterlijk duur en dan kun je ze ook makkelijk klein houden door te snoeien. Onder kun je gewoon aanplanten zodat zo'n boompje boven je border uitpiept.

En goed plan om langzamerhand tegels te wippen. Ik zou wel alvast een plantenlijst maken van 10-15 planten en een idee waar ze komen. Ik heb zelf bijvoorbeeld de ijzerhard te dicht op het pad gezet dus die moeten nu allemaal verplekt worden :+ . Hele zomer heel voorzichtig over het pad gelopen wegens de hoeveelheid bijen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Seven. op 21-09-2025 08:04:49 ]
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')