abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214481955
Hele meidoornboompje kaal :{ heeft al het blad laten vallen.. opgezocht: te nat geweest, maar kan nog wel herstellen.

Ik heb achterin de tuin 2 hortensia's staan, 20 jr geleden van m'n moeder en zus gekregen.. allebei overleden dus die gaan ook niet weg, al ben ik ook geen fan ;)
pi_214484322
Hier stonden de hortensia’s al in de tuin, maar ik zou ze zelf zeker hebben geplant. Het is zo’n makkelijke struik die een groot deel van het jaar mooi is en bovendien karakteristiek is voor de omgeving waarin ik woon. Dieren schuilen er graag onder. En voor het aantrekken van insecten kun je combineren met andere planten. In Frankrijk heb ik prachtige combinaties gezien.

Alleen die witte, die mot ik niet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_214484418
Hier ook hortensias bij het huis gekregen. Toen ze in de voortuin stonden, waren ze blauw. Ik heb ze verzet naar de achtertuin en sindsdien zijn ze roze. Bij de housewarming kregen we er nog een en die heb ik er ook naast gezet.
In de voortuin heb ik een rijtje (witte) pluimhortensias op stam. Die vind ik tof.
  dinsdag 30 juli 2024 @ 23:09:33 #254
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214484517
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 20:05 schreef Seeburg54 het volgende:
Net een nieuwe schutting geplaatst, de bedoeling is dat er grote vuurdoorns tegenaan komen. Fijn voor de vogels die erin nestelen en de besjes eten. In het voorjaar verwacht ik veel bijen. :)
Ook wil ik grote zuilvormige hulst op stam. Mooi wintergroen, dus in de winter ook een aanwinst. Werk zat nog hier, de tuin moet vriendelijker voor dieren, dus ik zal ook op zoek naar waardplanten.
Brandnetel is een zeer nuttige waardplant voor vlinders.

Oost-Indische kers voor koolwitjes. En salomonszegel voor de salomonszegelbladwesp.

Vuurdoorn: super planten, alleen jammer van de doorns :+ . Ik heb ook overwogen om er één te zetten.
Resistance is futile.
pi_214485520
quote:
12s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 23:09 schreef Seven. het volgende:

[..]
Brandnetel is een zeer nuttige waardplant voor vlinders.

Oost-Indische kers voor koolwitjes. En salomonszegel voor de salomonszegelbladwesp.

Vuurdoorn: super planten, alleen jammer van de doorns :+ . Ik heb ook overwogen om er één te zetten.
De doorns zijn zeker vrij heftig bij de vuurdoorn, maar doeltreffend voor onverlaten die mijn schutting willen beklimmen en fijn voor de vogels. Ik neem ze voor lief. ;)
pi_214485551
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 16:29 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik strooi liever koemestkorrels dan dat ik de slakken hun gang laat gaan. Elke dag raap ik er fiks wat en die krijgen een enkeltje kliko.

Het is aardig wat gesjouw met gieters water de laatste weken, maar de groene oprit van klaver wordt wel heel mooi nu. Ik denk dat ik morgen de stokjes en touwtjes van de afzetting wel kan verwijderen.
Je merkt nu sowieso wel dat er nog veel nieuwe cq jonge plantjes in de tuin staan, ze hebben een paar weken ideaal groeiweer gehad, maar met deze warmte en droogte moet ik ze echt wel elke dag water geven. De helft van de rode beukenhaag lijkt het niet te gaan overleven, een paar weken geleden nog voor de droogte zei de hovenier dat ze er zo zielig uitzagen omdat ze te weinig water kregen… ik zou eerder op teveel water hebben gegokt, maar goed, ik geef ze al weken braaf veel water en ik zie nog geen vooruitgang, integendeel.
Heb je een foto van je oprit? Wij moeten die ook nog eens opnieuw doen en ik wil het eigenlijk zo groen mogelijk.
pi_214486499
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 07:08 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Heb je een foto van je oprit? Wij moeten die ook nog eens opnieuw doen en ik wil het eigenlijk zo groen mogelijk.
Ik zal eens kijken of ik het vandaag op de foto kan zetten
pi_214486594
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 07:00 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
De doorns zijn zeker vrij heftig bij de vuurdoorn, maar doeltreffend voor onverlaten die mijn schutting willen beklimmen en fijn voor de vogels. Ik neem ze voor lief. ;)
Wij hebben ook een aantal vuurdoorns: 1 gele achterin de hoek bij de lelijke overkapping van de buren en we hebben aan de zijkant tegen de ook foeilelijke schutting van de andere buren onlangs nog 2 red columns gezet om de boel qua uitzicht iets te breken. De hovenier heeft tegen het huis nog 3 in de border gezet die meer als kruipende struik ingezet zijn en die vormen nu na een paar maanden al een aardig groene massa daar.
pi_214488327
quote:
1s.gif Op woensdag 31 juli 2024 09:17 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Wij hebben ook een aantal vuurdoorns: 1 gele achterin de hoek bij de lelijke overkapping van de buren en we hebben aan de zijkant tegen de ook foeilelijke schutting van de andere buren onlangs nog 2 red columns gezet om de boel qua uitzicht iets te breken. De hovenier heeft tegen het huis nog 3 in de border gezet die meer als kruipende struik ingezet zijn en die vormen nu na een paar maanden al een aardig groene massa daar.
Ik wil achterin de tuin een muur van groen, ook in de winter. Bovendien vind ik de bloei en later de bessen ook prachtig.
pi_214491008
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 07:08 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Een indruk

Er passen net 2 autootjes achter elkaar op (we zijn verplicht 2 parkeerplekken in stand te houden) als de stapel tegels voor in de kas weg is. De tegels vanuit de bouw zijn hergebruikt. Het werd me te kostbaar om die te vervangen door klinkertjes en achteraf ben ik daar ook wel blij mee want sommige klinkertjes zijn niet zo sterk als gehoopt. Origineel waren de rijpaden maar 1 tegel breed en waren de staptegels er niet, maar dat ging me te ver, ik wil nog wel normaal uit kunnen stappen en langs de auto kunnen lopen zonder in de modder te staan als het nat is.

[ Bericht 7% gewijzigd door Doedezemaar op 31-07-2024 13:33:13 ]
  vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:00:02 #261
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214532824
Ik heb weer een slagje geslagen bij een hobbykweker. Nog wat zonnehoedjes, lobelia, heugera, lampenpoetsersgras en ereprijs opgepikt. Nu nog wachten tot m'n man klaar is met klussen want die gaat het erkerraam nog vervangen. Dus ik kan maar iets van 40% aanplanten nu omdat hij nog ruimte nodig heeft om te klussen. Als het goed is, kan ik volgende week m'n ding doen.

En vorig weekend heb ik bij Intratuin wat plantjes opgepikt voor de bakken bij de voordeur. Margriet, een siergras, uiteindelijk op Escallonia uitgekomen (dus niet de fatsia die @sigme aanraadde, hopelijk krijgt de Escallonia genoeg licht hier). En nog 2 andere dingen waar ik ff niet op kan komen. De Escallonia heeft weinig met Harry Pierik te maken maar wel gekeken naar zijn geveltuinen (goeie tip van @Claudia_x ). Dus die zijn wel helemaal aangeplant nu.

Verder worden m'n salvia's opgegeten door slakken maar ik merk wel dat de slakken zich vooral ophouden in delen van de tuin waar niet gemulched is. Gisteren na de regenbuien een stuk of 20 slakken naar de container verplaatst. Ze houden niet zo van de warmte, meer dan 25 graden overleven ze niet.

Ik zal volgende week eens een foto update doen.
Resistance is futile.
pi_214565566
Iemand een idee waar mijn Sering last van heeft? Volgens de buren doet hij het al een paar jaar slecht, dus mijn eerste gedachte is een ziekte/schimmel ipv natte voeten. De vraag is of t te behandelen gaat zijn of dat ik de zaag dr in ga zetten.

pi_214566786
quote:
1s.gif Op woensdag 31 juli 2024 13:23 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Een indruk
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

Er passen net 2 autootjes achter elkaar op (we zijn verplicht 2 parkeerplekken in stand te houden) als de stapel tegels voor in de kas weg is. De tegels vanuit de bouw zijn hergebruikt. Het werd me te kostbaar om die te vervangen door klinkertjes en achteraf ben ik daar ook wel blij mee want sommige klinkertjes zijn niet zo sterk als gehoopt. Origineel waren de rijpaden maar 1 tegel breed en waren de staptegels er niet, maar dat ging me te ver, ik wil nog wel normaal uit kunnen stappen en langs de auto kunnen lopen zonder in de modder te staan als het nat is.
Ik vind het een plaatje!
pi_214566848
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2024 19:38 schreef Puala het volgende:
Iemand een idee waar mijn Sering last van heeft? Volgens de buren doet hij het al een paar jaar slecht, dus mijn eerste gedachte is een ziekte/schimmel ipv natte voeten. De vraag is of t te behandelen gaat zijn of dat ik de zaag dr in ga zetten.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Zou ik ook denken inderdaad, een schimmel. Hoe zijn de omstandigheden verder? Genoeg zon? Genoeg ruimte om te wortelen?
pi_214576216
quote:
17s.gif Op zondag 4 augustus 2024 20:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik vind het een plaatje!
Dank. Vanwege herkenbaarheid heb ik zo min mogelijk van de rest er omheen op de foto gezet, maar het oogt echt als een groene oase in een wereld vol harde materialen. We krijgen ook echt leuke reacties van buurtbewoners die langslopen.
Ik kan niet wachten tot de borders ook wat weelderiger gaan ogen, al valt het me nog best goed mee hoe de meeste vaste planten het doen, ik laat op veel plekken wat kamille staan bij het wieden, maar er zijn plekken waar het al aardig in de weg staan en ik het er uit moet trekken. Er beginnen wat Phloxen te bloeien, op de ene plek dieppaars, op de andere locatie meer magenta met wit hartje.
  maandag 5 augustus 2024 @ 13:54:53 #266
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_214576794
Onze achtertuin is sinds we hier wonen niet echt bijgehouden, met als gevolg een compleet door onkruid overwoekerde grasmat. Nu willen we volgend jaar de achtertuin gaan aanpakken en dus ook het gras vernieuwen. Omdat we een kleine meid hebben willen we wel gras terug (en geen kunst :r), maar hoe pakken we dat het beste aan om te voorkomen dat er straks meteen weer onkruid doorheen schiet?

Ik dacht aan afgraven in het najaar, afdekken met zwart zeil zodat het helemaal dood gaat in de winter wat er nog zit en in het voorjaar nieuw gras leggen. Maar misschien heeft iemand betere tips?
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  Moderator maandag 5 augustus 2024 @ 14:37:15 #267
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214577544
Gras is ook niet te doen, ik loop het hele jaar gras uit mijn mos te plukken :N
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 5 augustus 2024 @ 14:39:18 #268
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214577565
Geintje het is bijna geen werk, we hebben klein hoekje ~1m² met een bessenstruikje die in het mos staat. Ik vind het er super uit zien, ik pluk af en toe gras en een andere plantjes er uit maar dat gaat heel makkelijk. Het mos heeft het zomers (niet deze trouwens die was blijkbaar prima met al dat water) iets moeilijker om dan in de herfst weer helemaal op te leven. De winter gaat prima en de lente is ook een top tijd voor onze mos O+
pi_214578950
quote:
17s.gif Op maandag 5 augustus 2024 13:54 schreef Debsterr het volgende:
Onze achtertuin is sinds we hier wonen niet echt bijgehouden, met als gevolg een compleet door onkruid overwoekerde grasmat. Nu willen we volgend jaar de achtertuin gaan aanpakken en dus ook het gras vernieuwen. Omdat we een kleine meid hebben willen we wel gras terug (en geen kunst :r), maar hoe pakken we dat het beste aan om te voorkomen dat er straks meteen weer onkruid doorheen schiet?

Ik dacht aan afgraven in het najaar, afdekken met zwart zeil zodat het helemaal dood gaat in de winter wat er nog zit en in het voorjaar nieuw gras leggen. Maar misschien heeft iemand betere tips?
Wat voor onkruid heb je in je grasmat? En hoe groot is je gazon?

Uiteindelijk is maaien, maaien en nog eens maaien het meest effectief. Ik heb bij ons het gras niet eens hoeven vernieuwen, regelmatig maaien was genoeg. Als je er niet genoeg discipline voor hebt, kan een robotmaaier uitkomst bieden.
pi_214578957
quote:
88s.gif Op maandag 5 augustus 2024 14:37 schreef Bosbeetle het volgende:
Gras is ook niet te doen, ik loop het hele jaar gras uit mijn mos te plukken :N
:D!
pi_214579205
Bij mij gaat het dit jaar slecht met salvia en nepeta. Hoe gaat het bij jullie? Misschien is bij mij de bodem te nat. Ik dacht dat nepeta een makkelijke plant was.
  maandag 5 augustus 2024 @ 16:17:16 #272
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_214579411
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 15:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat voor onkruid heb je in je grasmat? En hoe groot is je gazon?

Uiteindelijk is maaien, maaien en nog eens maaien het meest effectief. Ik heb bij ons het gras niet eens hoeven vernieuwen, regelmatig maaien was genoeg. Als je er niet genoeg discipline voor hebt, kan een robotmaaier uitkomst bieden.
Pfoe, het stond onlangs helemaal vol met gele bloemetjes, kniehoog ongeveer. Maar ook paardenbloem, straatgras, heermoes, donkere klaver.. zo ongeveer alles :').

Zal om ongeveer 30 m2? gaan zo geschat.
  Moderator maandag 5 augustus 2024 @ 16:21:44 #273
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214579493
Als mensen nog een keer het boek "reviewing the antropocene" tegenkomen kan ik het van harte aanraden. In het boek reviewt John Green dingen zoals de zonsondergang, de indy 500 of de blind title page etc etc. Waarom zeg ik het in dit topic omdat hij ook een leuke review heeft van "kentucky blue grass" zeg maar gazon gras. En erg leuke bespiegeling over het meest nutteloze gewas waar we het meeste zorg aan dragen :D
pi_214579657
quote:
17s.gif Op maandag 5 augustus 2024 16:17 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Pfoe, het stond onlangs helemaal vol met gele bloemetjes, kniehoog ongeveer. Maar ook paardenbloem, straatgras, heermoes, donkere klaver.. zo ongeveer alles :').

Zal om ongeveer 30 m2? gaan zo geschat.
@Seven. heeft net zoden gelegd en kan je vast vertellen hoe zij dat heeft gedaan. Ik zou zelf alleen maaien, dan komt je gras waarschijnlijk wel mooi terug. Eventueel kun je op moeilijke plekken wat bijzaaien (nadat je lokaal onkruid weg hebt gehaald). Steek je de kanten af, dan ziet het er al gauw netter uit.

Heermoes krijg je er alleen niet uit op deze manier; daarvoor moet je jarenlang de bodem afdekken met landbouwplastic.
pi_214580078
quote:

Onkruid kun je ook wegkrijgen met kalk, mesten, verticuteren en maaien. Weet je zeker dat je de heisa van afdekken etc wilt opzoeken?
  maandag 5 augustus 2024 @ 17:30:41 #276
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214580857
Niet zozeer "eigen tuin" want officieel gemeentegrond, maar heb nieuwe lavendel in mijn geveltuintje geplant. Dit om de vinca die tussen de vorige lavendel door groeide weg te halen. Heb wel even gewacht tot de oude (witte) lavendel uitgebloeid was afgelopen weken want het zat vol met bijen.

Zal de roos ook nog even wat in vorm snoeien binnenkort.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 5 augustus 2024 @ 17:55:06 #277
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214581279
quote:

Volgens mij kun je het ook gewoon afsteken en omkeren maar mogelijk krijgt je onkruid dan gewoon weer een kans. Dus ik zou gewoon afsteken, netjes vlak maken en dan direct graszoden erop.
Resistance is futile.
  maandag 5 augustus 2024 @ 19:11:26 #278
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_214582424
Geen idee, het leek me het makkelijkst :D! Maar we kunnen altijd proberen het te redden natuurlijk.
pi_214582985
quote:
17s.gif Op maandag 5 augustus 2024 19:11 schreef Debsterr het volgende:
Geen idee, het leek me het makkelijkst :D! Maar we kunnen altijd proberen het te redden natuurlijk.
Ik vind zelf gras heel makkelijk. Ik doe er van alles mee, zoals afsteken en als puzzelstukjes op een andere plek terugleggen. Gaat altijd goed. Misschien komt het doordat mijn gras genoeg zon en water krijgt. Er groeit wel een en ander doorheen, maar dat vind ik niet erg. En als je elke week maait, zie je er weinig van. Je zou een gedeelte zelfs wat langer ongemaaid kunnen laten om wilde bloemen een kans te geven. In de tijd dat pinksterbloemen groeien is dat bijvoorbeeld leuk om te doen. En ik vind uitgebloeide paardenbloemen fraai.
pi_214583073
Ik had laatst wat foto's gemaakt van stukken tuin waar ik blij mee ben.

Dit stuk met een berk en hortensia's in ochtendlicht. Berken vind ik sowieso prachtige bomen.

Het roze muurtje dat snel dichtgroeit. Aan deze kant heb ik wilde wingerd geplant. Er groeit passiebloem doorheen, die van de andere kant komt.

Dit stuk border is precies wat ik in gedachten had: vrolijk, met hoogteverschillen en onderhoudsarm. Ik wil er nog wat meer vuurpijlen tussen zetten voor de kleuraccenten. Inmiddels bloeien de zonnehoedjes weelderig.

pi_214585509
quote:
17s.gif Op maandag 5 augustus 2024 19:11 schreef Debsterr het volgende:
Als je in het najaar de boel wil omgooien, dan afdekken en in het voorjaar weer van gras wil voorzien dan heb je de herfst, winter en lente geen grasveld beschikbaar. Mijn ervaring is dat een kindproof tuin heel welkom is bij een dreumes/peuter/kleuter.

De meeste planten houden niet van regelmatig maaien en er zijn maar weinig planten die omspitten overleven, dan hebben we het over heel hardnekkig onkruid waarbij een winter afdekken niet genoeg is. Je haalt jezelf met het plan nogal wat werk op de hals.
Wat ik zou doen is of het huidige grasveld opknappen en proberen te redden of in het najaar alles afplaggen en voorzien van graszoden want dan ben je direct klaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Elleska op 06-08-2024 09:10:04 ]
  maandag 5 augustus 2024 @ 23:41:06 #282
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_214589218
Wat voor onkruid zit er in het gras dan? Merendeel maai je gewoon kapot. Meeste planten vinden het niet gaaf om elke keer of 3cm hoogte gekortwiekt te worden. Hou je dingen als klaver en ander klein grut over. Tja, ik zou dat gewoon koesteren. Kinderen kunnen daar ook prima op spelen en een perfect natuurlijk grasveld zonder iets anders dan gras is bijzonder veel werk :X (gras is niet voor niets het meest arbeidsintensieve spul dat je in je tuin kan planten :P ).

Dus ik zou beginnen met 2 keer per week goed kort (2cm) maaien. Grond testen en dan de juiste hoeveelheid mesten&kalk (testen kan bij de boerenbond) en als laatste ergens eind september
/oktober kale plekken inzaaien met graszaad.
  maandag 5 augustus 2024 @ 23:43:48 #283
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214589272
Ik heb ook gras. Tussen mijn tegels als ik te weinig onderhoud pleeg :+
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_214596214
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2024 23:41 schreef bleiblei het volgende:
Wat voor onkruid zit er in het gras dan? Merendeel maai je gewoon kapot. Meeste planten vinden het niet gaaf om elke keer of 3cm hoogte gekortwiekt te worden. Hou je dingen als klaver en ander klein grut over. Tja, ik zou dat gewoon koesteren. Kinderen kunnen daar ook prima op spelen en een perfect natuurlijk grasveld zonder iets anders dan gras is bijzonder veel werk :X (gras is niet voor niets het meest arbeidsintensieve spul dat je in je tuin kan planten :P ).

Dus ik zou beginnen met 2 keer per week goed kort (2cm) maaien. Grond testen en dan de juiste hoeveelheid mesten&kalk (testen kan bij de boerenbond) en als laatste ergens eind september
/oktober kale plekken inzaaien met graszaad.
Met als kanttekeningen:
- Niet in één keer zo kort maaien. Doe het liever gefaseerd.
- Laat die eerste keren het gemaaide gras niet op het gazon liggen.
- Na die eerste keren kun je een mulchmaaier gebruiken, wel zo makkelijk.
- Ik vind kort gras zelf het mooist en het fijnst, maar je kunt er gerust wat mee experimenteren.
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:48:37 #285
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_214596531
Mijn geranium heeft wel gebloeid maar produceert niet opnieuw bloemen. Ik dacht dat het door de vele regen kwam maar ik zie bij anderen 'm wel volop in bloei staan. Wat zou het kunnen zijn?

Ik heb nav de foto van Claudia trouwens Liatris Spicata geplant in twee kleuren. Ze zijn enorm gegroeid in een paar weken tijd en staan op het punt te bloeien. Goede aanwinst ^O^
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:55:56 #286
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214596656
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 15:48 schreef laziness het volgende:
Mijn geranium heeft wel gebloeid maar produceert niet opnieuw bloemen. Ik dacht dat het door de vele regen kwam maar ik zie bij anderen 'm wel volop in bloei staan. Wat zou het kunnen zijn?

Ik heb nav de foto van Claudia trouwens Liatris Spicata geplant in twee kleuren. Ze zijn enorm gegroeid in een paar weken tijd en staan op het punt te bloeien. Goede aanwinst ^O^
Mijn geranium achtigen hebben ook geen tweede bloei doorgemaakt. Heb sowieso het idee dat ons tuintje zo langzamerhand in de herfststand gaat. Het ging allemaal heel vroeg en snel maar het lijkt nu op :D
pi_214599027
Ik verwijder heel consequent uitgebloeide bloemen van de verschillende geraniums en dat lijkt hier te werken. Ik ben sowieso erg van het deadheaden. Lavendel is na de bloei gesnoeid en begint nu aan de herbloei.
Ik ga de Nepeta’s met kleine witlila bloemetjes die grotendeels uitgebloeid zijn ook kortwieken, ik heb ook nog een ander type Nepeta staan dat compacter groeit en paarse grotere bloemen heeft, die lijkt nog lang niet uitgebloeid.
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:28:57 #288
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214599106
Ik snoei ook de uitgebloeide bloemen van mijn witte vlinderstruik maar die bloeit vrij laat (vanaf half juli op zijn vroegst, nu nog met eerste bloei bezig) dus die heb ik nooit een tweede bloei zien doen.
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:35:57 #289
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_214599198
De vlinderstruik heb ik wel de bloemen er uitgeknipt ja maar bij de geranium zaten er vaak nog weer nieuwe knoppen aan rond de uitgebloeide bloem en durfde ik het niet aan om er aan te gaan rommelen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_214599360
Welke geranium heb je, @laziness?
pi_214615464
Weertje, hoor. O+ Hoe kun je hier nu niet vrolijk van worden?

Ik houd van oranje in de tuin.

woensdag 7 augustus 2024 @ 19:24:41 #292
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_214615542
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 19:19 schreef Claudia_x het volgende:
Weertje, hoor. O+ Hoe kun je hier nu niet vrolijk van worden?

[ afbeelding ]

Ik houd van oranje in de tuin.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die laatste, wat is dat O+?

Wb het gras - het gaat er allemaal uit en direct nieuwe zoden in. Man is niet content hoe hobbelig alles is plus er loopt nog een soort border langs met wildgroei, die halen we ook meteen leeg en dan netjes een strakke grasmat erop.
pi_214615626
quote:
17s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 19:24 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Leeuwenoor (leonotis leonurus). Helaas is-ie bij ons eenjarig, tenzij je 'em binnen overwintert.
  woensdag 7 augustus 2024 @ 20:15:48 #294
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214616369
Ooit zo'n ongeregelde lavendel gezien? :') Heb deze 6 lavendelplantjes begin dit jaar in de grond gezet.

pi_214616403
quote:
6s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 20:15 schreef Dagoduck het volgende:
Ooit zo'n ongeregelde lavendel gezien? :') Heb deze 6 lavendelplantjes begin dit jaar in de grond gezet.

[ afbeelding ]
Dat is een kunstwerkje. :D
  woensdag 7 augustus 2024 @ 20:33:12 #296
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214616688
quote:
17s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 19:24 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Wb het gras - het gaat er allemaal uit en direct nieuwe zoden in. Man is niet content hoe hobbelig alles is plus er loopt nog een soort border langs met wildgroei, die halen we ook meteen leeg en dan netjes een strakke grasmat erop.
Wij hebben er ekoboard langs gezet, met de kantjes maaier is het echt een superstrakke mat geworden. Wel paar oneffenheden omdat we niet gewalst hebben, maar niet storend.
Resistance is futile.
pi_214616835
Het hobbelige wordt vanzelf minder als je regelmatig matig. Ik vind zelf een "glooiend" gazon juist mooi.
  woensdag 7 augustus 2024 @ 21:29:31 #298
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_214617923
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 20:41 schreef Claudia_x het volgende:
Het hobbelige wordt vanzelf minder als je regelmatig matig. Ik vind zelf een "glooiend" gazon juist mooi.
Ik ook, als het een weide is ipv een achtertuintje :P.
pi_214618216
quote:
17s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 21:29 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Ik ook, als het een weide is ipv een achtertuintje :P.
Ik ben zelf noodgedwongen pragmatisch, want ik kan mijn gazon niet vlak houden. De grond klinkt in (veengrond) en mollen zorgen lokaal voor verzakkingen. Wat de afgelopen jaren tuinieren mij hebben geleerd, is dat gras vergevingsgezind is, dat regelmatig maaien de sleutel is tot een mooie mat en dat alles er mooier uitziet met strakke kanten. Nu ik een robotmaaier heb, is dat laatste het enige wat ik doe: randen strak houden. De rommelige borders zien er dan ineens weer mooi uit.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 10:15:31 #300
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214622719
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 20:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat is een kunstwerkje. :D
Helemaal vol bijen/hommels nu in de ochtend O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')