Brandnetel is een zeer nuttige waardplant voor vlinders.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 20:05 schreef Seeburg54 het volgende:
Net een nieuwe schutting geplaatst, de bedoeling is dat er grote vuurdoorns tegenaan komen. Fijn voor de vogels die erin nestelen en de besjes eten. In het voorjaar verwacht ik veel bijen.![]()
Ook wil ik grote zuilvormige hulst op stam. Mooi wintergroen, dus in de winter ook een aanwinst. Werk zat nog hier, de tuin moet vriendelijker voor dieren, dus ik zal ook op zoek naar waardplanten.
De doorns zijn zeker vrij heftig bij de vuurdoorn, maar doeltreffend voor onverlaten die mijn schutting willen beklimmen en fijn voor de vogels. Ik neem ze voor lief.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 23:09 schreef Seven. het volgende:
[..]
Brandnetel is een zeer nuttige waardplant voor vlinders.
Oost-Indische kers voor koolwitjes. En salomonszegel voor de salomonszegelbladwesp.
Vuurdoorn: super planten, alleen jammer van de doorns. Ik heb ook overwogen om er één te zetten.
Heb je een foto van je oprit? Wij moeten die ook nog eens opnieuw doen en ik wil het eigenlijk zo groen mogelijk.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 16:29 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik strooi liever koemestkorrels dan dat ik de slakken hun gang laat gaan. Elke dag raap ik er fiks wat en die krijgen een enkeltje kliko.
Het is aardig wat gesjouw met gieters water de laatste weken, maar de groene oprit van klaver wordt wel heel mooi nu. Ik denk dat ik morgen de stokjes en touwtjes van de afzetting wel kan verwijderen.
Je merkt nu sowieso wel dat er nog veel nieuwe cq jonge plantjes in de tuin staan, ze hebben een paar weken ideaal groeiweer gehad, maar met deze warmte en droogte moet ik ze echt wel elke dag water geven. De helft van de rode beukenhaag lijkt het niet te gaan overleven, een paar weken geleden nog voor de droogte zei de hovenier dat ze er zo zielig uitzagen omdat ze te weinig water kregen… ik zou eerder op teveel water hebben gegokt, maar goed, ik geef ze al weken braaf veel water en ik zie nog geen vooruitgang, integendeel.
Ik zal eens kijken of ik het vandaag op de foto kan zettenquote:Op woensdag 31 juli 2024 07:08 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Heb je een foto van je oprit? Wij moeten die ook nog eens opnieuw doen en ik wil het eigenlijk zo groen mogelijk.
Wij hebben ook een aantal vuurdoorns: 1 gele achterin de hoek bij de lelijke overkapping van de buren en we hebben aan de zijkant tegen de ook foeilelijke schutting van de andere buren onlangs nog 2 red columns gezet om de boel qua uitzicht iets te breken. De hovenier heeft tegen het huis nog 3 in de border gezet die meer als kruipende struik ingezet zijn en die vormen nu na een paar maanden al een aardig groene massa daar.quote:Op woensdag 31 juli 2024 07:00 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
De doorns zijn zeker vrij heftig bij de vuurdoorn, maar doeltreffend voor onverlaten die mijn schutting willen beklimmen en fijn voor de vogels. Ik neem ze voor lief.
Ik wil achterin de tuin een muur van groen, ook in de winter. Bovendien vind ik de bloei en later de bessen ook prachtig.quote:Op woensdag 31 juli 2024 09:17 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Wij hebben ook een aantal vuurdoorns: 1 gele achterin de hoek bij de lelijke overkapping van de buren en we hebben aan de zijkant tegen de ook foeilelijke schutting van de andere buren onlangs nog 2 red columns gezet om de boel qua uitzicht iets te breken. De hovenier heeft tegen het huis nog 3 in de border gezet die meer als kruipende struik ingezet zijn en die vormen nu na een paar maanden al een aardig groene massa daar.
Een indrukquote:Op woensdag 31 juli 2024 07:08 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Heb je een foto van je oprit? Wij moeten die ook nog eens opnieuw doen en ik wil het eigenlijk zo groen mogelijk.
Ik vind het een plaatje!quote:Op woensdag 31 juli 2024 13:23 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Een indruk
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Er passen net 2 autootjes achter elkaar op (we zijn verplicht 2 parkeerplekken in stand te houden) als de stapel tegels voor in de kas weg is. De tegels vanuit de bouw zijn hergebruikt. Het werd me te kostbaar om die te vervangen door klinkertjes en achteraf ben ik daar ook wel blij mee want sommige klinkertjes zijn niet zo sterk als gehoopt. Origineel waren de rijpaden maar 1 tegel breed en waren de staptegels er niet, maar dat ging me te ver, ik wil nog wel normaal uit kunnen stappen en langs de auto kunnen lopen zonder in de modder te staan als het nat is.
Zou ik ook denken inderdaad, een schimmel. Hoe zijn de omstandigheden verder? Genoeg zon? Genoeg ruimte om te wortelen?quote:Op zondag 4 augustus 2024 19:38 schreef Puala het volgende:
Iemand een idee waar mijn Sering last van heeft? Volgens de buren doet hij het al een paar jaar slecht, dus mijn eerste gedachte is een ziekte/schimmel ipv natte voeten. De vraag is of t te behandelen gaat zijn of dat ik de zaag dr in ga zetten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dank. Vanwege herkenbaarheid heb ik zo min mogelijk van de rest er omheen op de foto gezet, maar het oogt echt als een groene oase in een wereld vol harde materialen. We krijgen ook echt leuke reacties van buurtbewoners die langslopen.quote:
Wat voor onkruid heb je in je grasmat? En hoe groot is je gazon?quote:Op maandag 5 augustus 2024 13:54 schreef Debsterr het volgende:
Onze achtertuin is sinds we hier wonen niet echt bijgehouden, met als gevolg een compleet door onkruid overwoekerde grasmat. Nu willen we volgend jaar de achtertuin gaan aanpakken en dus ook het gras vernieuwen. Omdat we een kleine meid hebben willen we wel gras terug (en geen kunst), maar hoe pakken we dat het beste aan om te voorkomen dat er straks meteen weer onkruid doorheen schiet?
Ik dacht aan afgraven in het najaar, afdekken met zwart zeil zodat het helemaal dood gaat in de winter wat er nog zit en in het voorjaar nieuw gras leggen. Maar misschien heeft iemand betere tips?
quote:Op maandag 5 augustus 2024 14:37 schreef Bosbeetle het volgende:
Gras is ook niet te doen, ik loop het hele jaar gras uit mijn mos te plukken
Pfoe, het stond onlangs helemaal vol met gele bloemetjes, kniehoog ongeveer. Maar ook paardenbloem, straatgras, heermoes, donkere klaver.. zo ongeveer allesquote:Op maandag 5 augustus 2024 15:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat voor onkruid heb je in je grasmat? En hoe groot is je gazon?
Uiteindelijk is maaien, maaien en nog eens maaien het meest effectief. Ik heb bij ons het gras niet eens hoeven vernieuwen, regelmatig maaien was genoeg. Als je er niet genoeg discipline voor hebt, kan een robotmaaier uitkomst bieden.
@Seven. heeft net zoden gelegd en kan je vast vertellen hoe zij dat heeft gedaan. Ik zou zelf alleen maaien, dan komt je gras waarschijnlijk wel mooi terug. Eventueel kun je op moeilijke plekken wat bijzaaien (nadat je lokaal onkruid weg hebt gehaald). Steek je de kanten af, dan ziet het er al gauw netter uit.quote:Op maandag 5 augustus 2024 16:17 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Pfoe, het stond onlangs helemaal vol met gele bloemetjes, kniehoog ongeveer. Maar ook paardenbloem, straatgras, heermoes, donkere klaver.. zo ongeveer alles.
Zal om ongeveer 30 m2? gaan zo geschat.
Onkruid kun je ook wegkrijgen met kalk, mesten, verticuteren en maaien. Weet je zeker dat je de heisa van afdekken etc wilt opzoeken?quote:Op maandag 5 augustus 2024 13:54 schreef Debsterr het volgende:
Onze achtertuin is sinds we hier wonen niet echt bijgehouden, met als gevolg een compleet door onkruid overwoekerde grasmat. Nu willen we volgend jaar de achtertuin gaan aanpakken en dus ook het gras vernieuwen. Omdat we een kleine meid hebben willen we wel gras terug (en geen kunst), maar hoe pakken we dat het beste aan om te voorkomen dat er straks meteen weer onkruid doorheen schiet?
Ik dacht aan afgraven in het najaar, afdekken met zwart zeil zodat het helemaal dood gaat in de winter wat er nog zit en in het voorjaar nieuw gras leggen. Maar misschien heeft iemand betere tips?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |