abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Spellchecker woensdag 24 juli 2024 @ 22:25:02 #226
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_214399312
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2024 21:58 schreef Hupje het volgende:
Passiebloem doet het hier echt niet :N Al meerdere pogingen voor gedaan.

Ik moest vandaag alle bloemen uit een van de hortensias knippen. Hij ging ten onder aan zijn eigen succes. Megabloemen! Maar alle stengels bogen dus door. En op die plek heb ik helaas geen mogelijkheid tot opbinden.
Zulke rekjes ook niet? Om in de grond te steken: https://www.tuinen-shop.n(...)gc8cs3hoCDuEQAvD_BwE
pi_214399564
@maily dat had misschien wel gekund, maar die heb ik niet. Wel goed om eens aan te schaffen misschien!
pi_214444809
Vanmorgen heb ik mijn nepeta flink terug geknipt, voor hopelijk een tweede compacte bloei in september.
Ik had ook bijenmix gezaaid in potten, en die planten zijn nu goed opgekomen. Er zat kaardebol tussen, dus die heb ik vanmorgen in de voortuin uitgeplant. Ben benieuwd of die aanslaat.

Die siererwten bloeien geweldig, ik pluk elke paar dagen een bosje .

Ik moet eigenlijk ook nog tweejarigen zaaien, maar alle zaailingen worden nog steeds door talloze slakken opgegeten dus ik weet nog niet hoe ik dat ga aanpakken. Ik heb recent nog boontjes gezaaid, die kwamen mooi op en werden vervolgens met de grond gelijk gemaakt door slakken.

Het is een geweldig aardbeienjaar, mijn planten doen het fantastisch alleen blijken ook een hele goede schuilplaats voor slakken. Veel aardbeien zijn dus aangevreten en daarom laat ik eigenlijk alles zitten, dat is een beetje een frustratiepuntje.

/einde tuindagboek
  zondag 28 juli 2024 @ 11:36:46 #229
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214445592
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 17:46 schreef z80 het volgende:
Wat een nette tuinen hier. Dit is mijn groene hel achter mijn huis.
Appelboom en twee perenbomen.
[ afbeelding ]

De laagstampruim met zijn eerste vruchten.
[ afbeelding ]

En een pruim waarvan ik de soort niet weet. Kleine vruchten, donker blauw en smaken naar de pruimen uit de supermarkt.
[ afbeelding ]

En een zoekplaatje. Er zit ergens een libelle in deze groene massa.
[ afbeelding ]
Je ziet door de bomen het bos niet meer :P . Hangen er al veel vruchten aan je appel en peer?
Resistance is futile.
pi_214445776
Remedie - de zoveelste - tegen slakken.

https://archive.ph/ghPrk
  zondag 28 juli 2024 @ 13:49:14 #231
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214447370
quote:
1s.gif Op zondag 28 juli 2024 11:47 schreef AnneX het volgende:
Remedie - de zoveelste - tegen slakken.

https://archive.ph/ghPrk
Haha, die Romke:

quote:
Neem-olie is bij ons in het dorp niet te krijgen, maar op internet te kust en te keur. Je gebruikt de olie als volgt: je giet een scheutje in een liter water en voegt wat groene zeep toe opdat de olie beter uitvloeit. Met een plantenspuit verstuif je de olie op de door naaktslakken bedreigde planten.

En ik kan u melden, beste lezer: sindsdien is er geen hapje meer uit mijn basilicum en mijn sperziebonen genomen. Rest de vraag of die straks nog eetbaar zijn. Want de olie is niet giftig maar ruikt wel sterk naar motorolie. Ik laat het u weten.
Resistance is futile.
  zondag 28 juli 2024 @ 16:55:04 #232
63722 z80
I fink you freaky
pi_214451540
quote:
7s.gif Op zondag 28 juli 2024 11:36 schreef Seven. het volgende:

[..]
Je ziet door de bomen het bos niet meer :P . Hangen er al veel vruchten aan je appel en peer?
De appelboom weinig. De perenbomen hangen afgeladen vol.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_214462484
Wat een wildernis Zet 😎 ben je ok daarmee?

Er zijn ook planten, die slakken resistent zijn *O*
https://steckutrecht.nl/b(...)m=120211771689580715
En leuk: hier ook een (korte) maandkalender met tuintaken.
Bijv. nu zaaien voor volgend jaar .
  Moderator maandag 29 juli 2024 @ 14:23:31 #234
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214463538
quote:
10s.gif Op zondag 28 juli 2024 13:49 schreef Seven. het volgende:

[..]
Haha, die Romke:
[..]

:X want de olie is niet giftig :X

quote:
Frequent and prolonged contact with used engine oil may cause dermatitis and other skin disorders, including skin cancer. Avoid unnecessary contact with used engine oil. Adopt safe systems of work, wear protective clothing which should be cleaned or replaced regularly.
Tenzij olijfolie (maar die zal niet naar motorolie ruiken) zou ik dit niet doen. En wie wil er nou zeep op zijn boontjes :X
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_214468187
Ziet, het hortensia geweld van de overbuurvrouw:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 29 juli 2024 @ 20:18:32 #236
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_214468232
quote:
88s.gif Op maandag 29 juli 2024 14:23 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
:X want de olie is niet giftig :X
[..]
Tenzij olijfolie (maar die zal niet naar motorolie ruiken) zou ik dit niet doen. En wie wil er nou zeep op zijn boontjes :X
Hij heeft het over Neem-olie. Niet over motorolie (en al helemaal niet over afgewerkte motorolie 8)7 ). Het spul ruikt naar motorolie, niets anders.

https://www.berivita.com/(...)hta-indica-neem-olie
  Moderator maandag 29 juli 2024 @ 23:11:54 #237
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214471030
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2024 20:18 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Hij heeft het over Neem-olie. Niet over motorolie (en al helemaal niet over afgewerkte motorolie 8)7 ). Het spul ruikt naar motorolie, niets anders.

https://www.berivita.com/(...)hta-indica-neem-olie
Ik las dat soort dingen toch niet, ik werk veel met lenzenolie/immersieolie is ook carcinogeen, volgensmij is vrij veel fossiele olie dat. Geen idee wat neem is maar als dat plantaardig is valt het vast mee :)
  maandag 29 juli 2024 @ 23:45:14 #238
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_214471248
quote:
88s.gif Op maandag 29 juli 2024 23:11 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ik las dat soort dingen toch niet, ik werk veel met lenzenolie/immersieolie is ook carcinogeen, volgensmij is vrij veel fossiele olie dat. Geen idee wat neem is maar als dat plantaardig is valt het vast mee :)
Nouja, dit komt dus van een boom ;) . Van een Azadirachta indica om precies te zijn. Also known as "Neemboom". Maar ik kan mij voorstellen dat die "ruikt naar motorolie" je op het verkeerde been zette.

En moet zeggen, voel er weinig voor om het te proberen. Ik ben het punt voorbij dat ik slimmer wil zijn dan de natuur, om de natuur in de tuin in stand te willen houden :P . Kost te veel negatieve energie. Dan maar hopen op meer egels en vogels.
  Moderator dinsdag 30 juli 2024 @ 07:08:36 #239
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214472098
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2024 23:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Nouja, dit komt dus van een boom ;) . Van een Azadirachta indica om precies te zijn. Also known as "Neemboom". Maar ik kan mij voorstellen dat die "ruikt naar motorolie" je op het verkeerde been zette.

En moet zeggen, voel er weinig voor om het te proberen. Ik ben het punt voorbij dat ik slimmer wil zijn dan de natuur, om de natuur in de tuin in stand te willen houden :P . Kost te veel negatieve energie. Dan maar hopen op meer egels en vogels.
Mee eens ik vang ze gewoon en die ik niet vind die hebben geluk
pi_214472776
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2024 23:45 schreef bleiblei het volgende:
En moet zeggen, voel er weinig voor om het te proberen. Ik ben het punt voorbij dat ik slimmer wil zijn dan de natuur, om de natuur in de tuin in stand te willen houden . Kost te veel negatieve energie. Dan maar hopen op meer egels en vogels.
Ik wat siertuin betreft ook. Op de bloembakken na alles het gewoon kunnen overleven zonder dat ik daar elke week of zelfs elke dag mee bezig moet zijn.
In de voortuin daarom geen Prachtkaars meer, hoe mooi dat ook combineert met de sieruien. De slakken vinden ze veel te lekker en die strijd is onmogelijk te winnen dus daar begin ik niet eens aan.
  dinsdag 30 juli 2024 @ 15:48:58 #241
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214477860
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2024 20:15 schreef AnneX het volgende:
Ziet, het hortensia geweld van de overbuurvrouw:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wow, echt mooi. Wat me wel altijd opvalt met hortensia's is dat het vrijwel geen bijen en vlinders aantrekt. Of ligt dat aan mij?
Resistance is futile.
  dinsdag 30 juli 2024 @ 15:54:38 #242
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214477938
Wat betreft de neem-olie: hier is het ergste qua overlast achter de rug. Uiteindelijk viel de overlast hier ook best mee. En dikke kans dat het volgend jaar heel wat minder nat wordt. Maar als het weer zo'n natte herfst en winter wordt, dan weet ik het wel.

En alles wat eetbaar is, staat wel goed beschermd tegen de slakken in de hangende bakken, daar wordt zelden iets opgevreten.
Resistance is futile.
pi_214478238
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 15:48 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wow, echt mooi. Wat me wel altijd opvalt met hortensia's is dat het vrijwel geen bijen en vlinders aantrekt. Of ligt dat aan mij?
Nee dat ligt niet aan jou. Een van de vele redenen dat ik geen hortensia’s in de tuin wil. Al zijn pluimhortensia’s volgens mij voor vlinders wel aantrekkelijk. Buren om ons heen hebben hortensia’s, maar die zijn dan ook allemaal panisch als er iets rondvliegt. Ene buur wilde zelfs de wormen doodmaken, want ‘die eten m’n gras op’, gelukkig heeft de partner uitgelegd dat wormen dat niet doen en dat wormen juist heel goed zijn.
  Moderator dinsdag 30 juli 2024 @ 16:19:11 #244
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214478281
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 16:15 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Nee dat ligt niet aan jou. Een van de vele redenen dat ik geen hortensia’s in de tuin wil. Al zijn pluimhortensia’s volgens mij voor vlinders wel aantrekkelijk. Buren om ons heen hebben hortensia’s, maar die zijn dan ook allemaal panisch als er iets rondvliegt. Ene buur wilde zelfs de wormen doodmaken, want ‘die eten m’n gras op’, gelukkig heeft de partner uitgelegd dat wormen dat niet doen en dat wormen juist heel goed zijn.
Ook wel een punt voor de slakken, al die slakkenstront is natuurlijk prima bemesting :D (bij ons zitten de slakken aan de muur en het zit er vol met uitgedroogde drolletjes)
  dinsdag 30 juli 2024 @ 16:21:11 #245
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214478304
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 16:15 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik heb hortensia's maar bij nieuwe keuze zou ik die niet meer in de tuin zetten. Maar ik ga ze ook niet weghalen ofzo :+
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_214478416
Ik strooi liever koemestkorrels dan dat ik de slakken hun gang laat gaan. Elke dag raap ik er fiks wat en die krijgen een enkeltje kliko.

Het is aardig wat gesjouw met gieters water de laatste weken, maar de groene oprit van klaver wordt wel heel mooi nu. Ik denk dat ik morgen de stokjes en touwtjes van de afzetting wel kan verwijderen.
Je merkt nu sowieso wel dat er nog veel nieuwe cq jonge plantjes in de tuin staan, ze hebben een paar weken ideaal groeiweer gehad, maar met deze warmte en droogte moet ik ze echt wel elke dag water geven. De helft van de rode beukenhaag lijkt het niet te gaan overleven, een paar weken geleden nog voor de droogte zei de hovenier dat ze er zo zielig uitzagen omdat ze te weinig water kregen… ik zou eerder op teveel water hebben gegokt, maar goed, ik geef ze al weken braaf veel water en ik zie nog geen vooruitgang, integendeel.
  Moderator dinsdag 30 juli 2024 @ 16:35:50 #247
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214478476
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 16:29 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik strooi liever koemestkorrels dan dat ik de slakken hun gang laat gaan. Elke dag raap ik er fiks wat en die krijgen een enkeltje kliko
Zelfde hier maar de planten bieden dapper weerstand :) (er is één plant waar ik de naam niet van weet die het meeste last heeft maar zelfs die is het gelukt om er een heel blad aan te houden :') ) Jonge zaailingen zijn wel gelijk weg, alleen het slaapmutsje heeft het gehaald.
  dinsdag 30 juli 2024 @ 16:38:19 #248
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214478494
quote:
6s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 16:21 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Ik heb hortensia's maar bij nieuwe keuze zou ik die niet meer in de tuin zetten. Maar ik ga ze ook niet weghalen ofzo :+
Ik heb die van de vorige bewoner verplaatst. Samen met 2 Skimmia's en een enorme hoeveelheid Hosta's. De rest was ziek of totaal scheef gegroeid na jaren verwaarlozing en gebrek aan licht.
Resistance is futile.
pi_214481121
Ik heb ook de hortensia's van de vorige bewoners nog staan. Zelf zou ik ze niet per se kopen denk ik. Maar er staat genoeg ander spul waar het vliegend vee gelukkig van wordt.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_214481455
Net een nieuwe schutting geplaatst, de bedoeling is dat er grote vuurdoorns tegenaan komen. Fijn voor de vogels die erin nestelen en de besjes eten. In het voorjaar verwacht ik veel bijen. :)
Ook wil ik grote zuilvormige hulst op stam. Mooi wintergroen, dus in de winter ook een aanwinst. Werk zat nog hier, de tuin moet vriendelijker voor dieren, dus ik zal ook op zoek naar waardplanten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')