abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214068713
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
Charles Dowding, YouTubekanaal over gemakkelijk en tijdbesparend tuinieren
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury
Tuinieren met Monty Don, Monty Don

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wilde planten en zaden
De Bolster, biologische zaden
De Hobbytuinder, zaden en tuinartikelen
De Tuinstek, diverse planten (let op: ophalen in de kop van NH)
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Het groene paradijs, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van Fok!'ers O+

De groene oase van @Dagoduck

De zijtuin van @Seven is klaar, maar de judasboom moppert nog een beetje over zn verhuizing. Maar liefde en water genoeg, dus dat komt vast goed :)

@Blues komt thuis met een leuk kleurrijk welkom

@Vanyel had nuttige tips over wortels van bomen en struiken in het vorige topic

En we zijn allemaal benieuwd of de financieel-geluk-boom van @dick_laurent het overleeft

Ook @Claudia_x geniet van al het kleurrijks in haar tuin

Het rode blad van @sigme haar hazelnoot steekt prachtig af tegen het groen

[ Bericht 25% gewijzigd door Puala op 27-06-2024 11:13:13 ]
  donderdag 27 juni 2024 @ 10:46:49 #2
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_214069002
Blijf me toch verbazen over zo'n vlinderstruik. Van het voorjaar alledrie afgesnoeid tot 20-30 cm boven de grond en ze zijn nu alweer dik 2 meter groot en beginnen langzaam te bloeien. Eigenlijk net iets te groot voor m'n tuin maar ik laat ze voorlopig lekker staan.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_214069181
Zo OP ook bijgewerkt :)

En @PzKpfw ik heb die hoop met mijn vlinderstruik ook nog, maar die is vrij laat verplant en laat op dit moment alle bladeren afsterven. Ik hoop echt wel dat ie het blijft doen.
  donderdag 27 juni 2024 @ 11:23:28 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_214069266
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 10:46 schreef PzKpfw het volgende:
Blijf me toch verbazen over zo'n vlinderstruik. Van het voorjaar alledrie afgesnoeid tot 20-30 cm boven de grond en ze zijn nu alweer dik 2 meter groot en beginnen langzaam te bloeien. Eigenlijk net iets te groot voor m'n tuin maar ik laat ze voorlopig lekker staan.
Dat hoort toch bij Buddleja's?
Dat ze flink teruggesnoeid worden.
Al hadden mijn schoonouders een vlinderboom in de tuin. Die werd nooit gesnoeid en was in 20 jaar uitgegroeid tot een prachtige boom die over de vijver hing (gestut door een rozenboog). Echt prachtig. En een aderlating voor de tuin toen ie dood ging ;( .
pi_214069342
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 11:23 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Al hadden mijn schoonouders een vlinderboom in de tuin. Die werd nooit gesnoeid en was in 20 jaar uitgegroeid tot een prachtige boom die over de vijver hing (gestut door een rozenboog). Echt prachtig. En een aderlating voor de tuin toen ie dood ging ;( .
Ik laat mijn 2 verschillende ook wat 'verwilderen' en snoei niet heel veel. Ze zijn leuk wild nu O+

De OP _O_ @Puala
  donderdag 27 juni 2024 @ 12:20:45 #6
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_214069766
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 11:23 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ja klopt maar onvoorstelbaar dat zo'n plant in nog geen 4 maanden tijd zo'n massa kan kweken.
Op 't randje en erover.
pi_214069944
Vlinderstruiken zijn net onkruid, hier wordt de ene die naar de voortuin is verplaatst al weer mooi vol, eens kijken of ik ‘m komend voorjaar weer zo laag snoei of dat ik een deel wat hoger laat
  donderdag 27 juni 2024 @ 13:09:00 #8
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_214070098
De mijne is pas 10 maanden oud. Daarom had ik ‘m niet gesnoeid maar de onderste takken zijn nu topzwaar met de bloemen en hangen op de grond.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_214070190
Tis inderdaad net 'onkruid', die vlinderstruiken
Zo staan er dit jaar ineens weer 2 extra struikjes in mijn tuin, ben benieuwd welke bloeikleur ze gaan hebben.
Heb allemaal varianten paars staan, maar eerdere aanwaai-buddleia's kregen witte bloemen

Verder heb ik hier 1 geelbloeiende, met bolle bloemen, die zie ik niet vaak.
Staat er nu een jaar of 8, maar begint nu al oud en minder vol te worden, ondanks de jaarlijkse snoeibeurt
  donderdag 27 juni 2024 @ 13:24:31 #10
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_214070202
Tegenwoordig zijn er ook wat lager blijvende vlinderstruik op de markt. De Butterfly Candy-serie. Volgroeide hoogte is tot ongeveer 120 á 150cm hoog.

Geen eigen foto, de little Pink staat sinds een paar weken in mijn tuin.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_214070363
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:22 schreef Kanaroe het volgende:
Zo staan er dit jaar ineens weer 2 extra struikjes in mijn tuin, ben benieuwd welke bloeikleur ze gaan hebben.
Heb allemaal varianten paars staan, maar eerdere aanwaai-buddleia's kregen witte bloemen

Staat er nu een jaar of 8, maar begint nu al oud en minder vol te worden, ondanks de jaarlijkse snoeibeurt
Oh jij hebt vast deze https://roovershof.nl/vli(...)yeriana-sungold-pl88, erg fraai. Ik heb/had de Flower Powervariant, die wilde hier vorig jaar nog niet zo goed, geen idee of die door de hovenier verplaatst of verwijderd is eigenlijk. De buren hebben die Flower Power ook, daar werd hij prachtig, ik zal eens kijken of hij het daar dit jaar weer zo mooi doet.
  donderdag 27 juni 2024 @ 14:31:01 #12
36431 bleiblei
pi_214070536
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:59 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Oh jij hebt vast deze https://roovershof.nl/vli(...)yeriana-sungold-pl88, erg fraai. Ik heb/had de Flower Powervariant, die wilde hier vorig jaar nog niet zo goed, geen idee of die door de hovenier verplaatst of verwijderd is eigenlijk. De buren hebben die Flower Power ook, daar werd hij prachtig, ik zal eens kijken of hij het daar dit jaar weer zo mooi doet.
Oeh, die is leuk!!
Maar is dit ook eentje die wat toevoegt voor de fauna? Of is het een soort van doorgefokte Franse bulldog onder de vlinderstruiken :') .
pi_214070659
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:59 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ja, die is het! Hij bloeit prachtig, en geurt lekker
Die Flower Power is ook mooi zeg, meerkleurige bloemen O+
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 14:31 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Oeh, die is leuk!!
Maar is dit ook eentje die wat toevoegt voor de fauna? Of is het een soort van doorgefokte Franse bulldog onder de vlinderstruiken :') .
Hij is prachtig, en trekt veel insecten. Hoewel de vlinders en nachtvlinders voorkeur hebben voor de paarsbloeiende buddleia's volgens mij
  donderdag 27 juni 2024 @ 15:56:34 #14
36431 bleiblei
pi_214071025
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 14:57 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ja, die is het! Hij bloeit prachtig, en geurt lekker
Die Flower Power is ook mooi zeg, meerkleurige bloemen O+
[..]
Hij is prachtig, en trekt veel insecten. Hoewel de vlinders en nachtvlinders voorkeur hebben voor de paarsbloeiende buddleia's volgens mij
Tof! Dan gaat ie hier op de shortlist, naast Helenium (blijf ik tof vinden, maar Stormqueen niet ;( ) en Phlomis. Het is allemaal zo paars/roze in de tuin. Mag best wat meer variatie in.
pi_214071553
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 15:56 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Tof! Dan gaat ie hier op de shortlist, naast Helenium (blijf ik tof vinden, maar Stormqueen niet ;( ) en Phlomis. Het is allemaal zo paars/roze in de tuin. Mag best wat meer variatie in.
Helenium heb je in verschillende tinten. De werknemer van de hovenier kwam hier met Kanaria aanzetten, die is me te kanariegeel, ik heb de Moerheim Beauty verzocht. De Short’n sassy vind ik ook tof.
Hier staat er ook veel paars/roze en dat heeft wat contrast nodig, de werknemer van de hovenier is nogal van het felgeel en dat mag van mij op sommige plekken wel, maar wel heel erg gedoseerd. Phlomis wil ik ook nog en nog wat oranje geum. Qua roze ontdekte ik bij de lokale kwekerij https://roovershof.nl/pra(...)siskiyou-pink-pl4140 geeft een heel ander beeld bij de Verbena bonariensis dan de witte waarmee ik die vaak gecombineerd zie.
pi_214071572
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 11:30 schreef Blues het volgende:

De OP _O_ @:Puala
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_214071585
Ik heb helenium Short 'n Sassy. Ik ben er helaas niet heel erg van onder de indruk hoe weelderig die groeit. Ik vind het niet zo'n makkelijke plant als rudbeckia Goldsturm bijvoorbeeld, die elk jaar flinker terugkomt. Helenium lijkt nu op één plek zelfs verdwenen te zijn.
pi_214071594
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:22 schreef Kanaroe het volgende:

Mijn vlinderstruik is dit jaar zelfs bijna doodgegaan. Ik denk dat-ie de wind niet zo leuk vindt.
pi_214071609
Oh, ik heb laatst trouwens cephalaria gigantea besteld bij een kwekerij die allemaal planten heeft die ik nog niet ken. Daar heb ik hoge verwachtingen van.

donderdag 27 juni 2024 @ 17:34:37 #20
36431 bleiblei
pi_214071696
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 17:06 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Helenium heb je in verschillende tinten. De werknemer van de hovenier kwam hier met Kanaria aanzetten, die is me te kanariegeel, ik heb de Moerheim Beauty verzocht. De Short’n sassy vind ik ook tof.
Hier staat er ook veel paars/roze en dat heeft wat contrast nodig, de werknemer van de hovenier is nogal van het felgeel en dat mag van mij op sommige plekken wel, maar wel heel erg gedoseerd. Phlomis wil ik ook nog en nog wat oranje geum. Qua roze ontdekte ik bij de lokale kwekerij https://roovershof.nl/pra(...)siskiyou-pink-pl4140 geeft een heel ander beeld bij de Verbena bonariensis dan de witte waarmee ik die vaak gecombineerd zie.
Ja, wij hadden in onze tuin Moerheim Beauty. Vind ik erg mooi, maar goed, was ik thuis dus de enige in :D .
  donderdag 27 juni 2024 @ 20:12:38 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214072945
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 14:31 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Oeh, die is leuk!!
De Franse bulldog onder de vlinderstruiken _O-
Resistance is futile.
  donderdag 27 juni 2024 @ 20:45:42 #22
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214073369
Van mijn vlinderstruik krijg ik niet zoveel 'jongen' omdat ik de knoppen meestal afknip voordat er zaadjes komen. Als ik een jaar de liguster wat minder snoei (zodat ie aan zijn bloei en besjes toekomt) dan heb ik het jaar erop wel heel veel ligusterbaby'tjes. Ook lavendel kan er wat van.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_214073646
Dat zielige stompje met 3 wortels uit de OP is vandaag zo
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_214074133
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 21:18 schreef Vanyel het volgende:
[ afbeelding ]
Over ‘onkruid’ gesproken _O_
pi_214074380
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 17:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Mijn vlinderstruik is dit jaar zelfs bijna doodgegaan. Ik denk dat-ie de wind niet zo leuk vindt.
Oeh, das jammer
Onze tuin is erg beschut, wie weet ligt het daar aan
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 21:18 schreef Vanyel het volgende:
[ afbeelding ]
Die gaat hard!
Toevallig heb ik van de week wat vijg weggesnoeid en zag ook veel wortelende uitlopers, een paar daarvan heb ik in een pot met aarde gestopt, eens kijken of ik een vijgenhandeltje kan opzetten ;)
pi_214074587
Dat stompje is niet van afgelopen lente he. Heeft 3 jaar aan zijn wortels gewerkt en bovengronds maar matig zijn best gedaan.
Dit jaar ging ie al heel vroeg stikvol minivijgjes en toen kwam die hele koude vriesnacht :'(
Gelukkig maakt ie het goed in enthousiasme.

Stekken lukt hier nog niet. Misschien omdat ik ze altijd binnen een paar dagen vergeet :@
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_214074682
Mijn vijgstekje (in pot op balkon op het westen) was vorig jaar 1 takje met 3 blaadjes, is inmiddels 3 takjes met elk 3 blaadjes en staat in een grotere pot.
Jouwes is formidabel @Vanyel _O_
Hoe groot moet hij zijn dat er vijgen aan komen?
  donderdag 27 juni 2024 @ 23:43:17 #28
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214075174
Vijgenstekje hier vorig jaar voor ¤1 op de Koningsdagmarkt gekocht. Toen was het een stokje met 3 blaadjes, een groter potje en een jaar verder en er groeien allemaal blaadjes aan :Y

Mijn vlinderstruik is trouwens een witte, die bloeit meestal ergens medio juli. Blijft apart om dan in juni al uitgebloeide paarse vlinderstruiken te zien _O- Maar we hebben eerder in deze reeks wel gezien dat er zelfs tussen noord en zuid-Nederland weken verschil kan zitten bij dezelfde (kleur)soort.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 28 juni 2024 @ 00:34:36 #29
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_214075379
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 10:46 schreef PzKpfw het volgende:
Zeker laten staan.
Zelf heb ik een tuin motto; "in mijn tuin ben ik degene die bepaald wat onkruid is." Dus mooi onkruid haal ik pas weg als het is uitgebloeid.
Ik heb zelfs vorig jaar een wespennest onder mijn dakgoot gespaard, omdat het met de bijen, vlinders en hommels ook niet bijster goed gaat.

Maar inderdaad vlinderstruiken kunnen snel groeien. :Y
pi_214076357
Als mijn vijgenstekken aanslaan ga ik ze niet verkopen hoor
Ik zet zulke stekjes of andere overbodige plantjes vaak in de 'plantenbieb' in mijn straat
Daar heb ik afgelopen week bijvoorbeeld een jonge artisjok uit meegenomen, die staat nu in een grote pot

De vijg hier staat er een jaar of 20 en is een brede struik van ongeveer 3,5-4 meter hoog
pi_214076620
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 22:05 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Oeh, das jammer
Onze tuin is erg beschut, wie weet ligt het daar aan
De vlinderstruik is scheef gaan liggen. Dat gebeurt in mijn tuin met veel planten in de loop van het jaar omdat het regelmatig erg hard waait. Struiken lijken het niet fijn te vinden om ontworteld te raken. De vlinderstruik loopt uit, maar hij heeft er wel eens beter uitgezien. Ik hoop dat het dit jaar wat wordt en ga dan een stek maken en de struik vervangen, denk ik.

Tip voor mensen met vlinderstruiken: als je elke week de dorre bloemen eruit knipt, dan kun je de bloei verlengen tot misschien wel het najaar.
pi_214076835
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 08:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De vlinderstruik is scheef gaan liggen. Dat gebeurt in mijn tuin met veel planten in de loop van het jaar omdat het regelmatig erg hard waait. Struiken lijken het niet fijn te vinden om ontworteld te raken. De vlinderstruik loopt uit, maar hij heeft er wel eens beter uitgezien. Ik hoop dat het dit jaar wat wordt en ga dan een stek maken en de struik vervangen, denk ik.

Tip voor mensen met vlinderstruiken: als je elke week de dorre bloemen eruit knipt, dan kun je de bloei verlengen tot misschien wel het najaar.
Van die halfronde steunen vind ik ideaal, de grootste maat zou misschien nog een ietsie kunnen helpen, of zoiets;
https://www.xlterracotta.(...)teun-groot,-verzinkt

Die bloemen eruit knippen is een goeie tip, neem ik me ieder maar voor, maar ik ben een luie tuinier
pi_214076946
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 09:15 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Van die halfronde steunen vind ik ideaal, de grootste maat zou misschien nog een ietsie kunnen helpen, of zoiets;
https://www.xlterracotta.(...)teun-groot,-verzinkt

Die bloemen eruit knippen is een goeie tip, neem ik me ieder maar voor, maar ik ben een luie tuinier
Mijn vlinderstruik heeft het formaat van een kleine boom. :Y)

Ik kan mezelf er niet toe brengen om tijdens de werkweek te tuinieren, maar ik vind het fijn om door de tuin te wandelen en de planten te bekijken. Ik heb mezelf aangeleerd een snoeischaar mee te nemen. Dan knip ik wat uitgebloeide bloemen uit rozenstruiken, de vlinderstruik, lathyrus. Het voelt nauwelijks als een klusje.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 15:02:37 #34
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_214080491
Wat irritant zo'n buurman die ook altijd direct z'n gras gaat maaien zodra jij dat doet.
Op 't randje en erover.
pi_214080728
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 15:02 schreef PzKpfw het volgende:
Wat irritant zo'n buurman die ook altijd direct z'n gras gaat maaien zodra jij dat doet.
:D! Waarom vind je dat irritant?
pi_214080812
Nog een tip: ik zie dat Cruydt-Hoeck de website heeft verbeterd. Leuk om daar te kijken naar zadenmengsels en inheemse planten. Voorheen ging het kopen van planten via een andere website, maar nu zijn de twee samengevoegd. De informatievoorziening is ook verbeterd. Het is nu makkelijker om te zoeken naar planten en zaden die passen bij bepaalde omstandigheden. De beheerinstructies vind ik ook duideljiker.

Ze hebben bijvoorbeeld een Plantpakket Wadi Hoeckje dat je kunt combineren met dit of dit mengsel. Iets voor jullie om naar te kijken, @Seven. en @miss_sly?

Mijn bloemenweide is "vochtige grond in de zon". Eén van de keuzes die ik heb, is G3 Bloemrijk grasland - natte grond. Kijk ik welke soorten in dat mengsel zitten, dan zijn dat exact de planten die van nature in mijn bloemenweide voorkomen. Dat selecteren doen ze bij Cruydt-Hoeck goed, vind ik.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 15:44:14 #37
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_214080863
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 15:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
:D! Waarom vind je dat irritant?
In het begin dacht ik dat het toeval was maar het is nu gewoon opvallend vaak het geval. Krijg ik het idee dat hij je eigenlijk gewoon in de gaten zit te houden op die manier. Zelfde met het snoeien van de heg enzo.
Op 't randje en erover.
pi_214080874
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 15:44 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
In het begin dacht ik dat het toeval was maar het is nu gewoon opvallend vaak het geval. Krijg ik het idee dat hij je eigenlijk gewoon in de gaten zit te houden op die manier. Zelfde met het snoeien van de heg enzo.
Mijn buurvrouw ging ook vaak maaien als ik ging maaien. Ze zei dat het was omdat ze er op die manier aan werd herinnerd en zich genoodzaakt voelde om het te doen. Maaien doet maaien, klaarblijkelijk. :D

Maar nu heb ik een robotmaaier. *O*
pi_214081162
Onze buren hebben nog geen 5m2 gras maar het wordt elke week met de herriemakende electrische maaier gemaaid. De rest is steen daar, echt zo jammer.
pi_214081194
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 15:02 schreef PzKpfw het volgende:
Dit doet mijn buurjongen zodra ik heb zitten snoeien of onkruid voor / achter ons huis weg heb gehaald. Ik vind het altijd wel leuk. :) Ik denk dat het gewoon een herinnering is om even wat te doen of dat het hem dan opvalt dat zijn tuin uit de toon valt.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_214081234
De tuin is nog steeds niet af, maar wordt volgende week echt afgemaakt met de resterende beplanting. Hovenier en ik zijn weer on speaking terms.
De kastanjehouten ‘schutting’ is geplaatst en er zijn een paar hoog opgaande heesters en een paar kamperfoelies voor geplant, ziet er erg leuk uit. Ik ga nog iets van een bodembedekker neergooien daar, misschien wel oostindische kers ofzo, iets dat de kale grond daar snel bedekt.

De groene oprit is ingezaaid met klaver, ik hoop dat het snel gaat groeien want ik ben die kale vlakte daar een beetje beu.
pi_214081253
Leuk om te zien hoe het ervoor staat, @Doedezemaar! Heb je daar nou grote kaardebol staan?
pi_214081308
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 16:26 schreef Claudia_x het volgende:
Leuk om te zien hoe het ervoor staat, @:doedezemaar! Heb je daar nou grote kaardebol staan?
Jaa, die kregen we mee van de vorige buren. Hij is vandaag naar die plek verplaatst zodat we ‘m vanaf de bank kunnen zien. Lekker een beetje hoogte daar en hopelijk zaadetende puttertjes deze winter
  Spellchecker vrijdag 28 juni 2024 @ 16:42:49 #44
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_214081415
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 16:32 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Jaa, die kregen we mee van de vorige buren. Hij is vandaag naar die plek verplaatst zodat we ‘m vanaf de bank kunnen zien. Lekker een beetje hoogte daar en hopelijk zaadetende puttertjes deze winter
Jouw kastanjeschutting! O+
  vrijdag 28 juni 2024 @ 17:29:26 #45
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_214081941
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 15:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Mijn buurvrouw ging ook vaak maaien als ik ging maaien. Ze zei dat het was omdat ze er op die manier aan werd herinnerd en zich genoodzaakt voelde om het te doen. Maaien doet maaien, klaarblijkelijk. :D

Maar nu heb ik een robotmaaier. *O*
Het gaat hier om een werkloze man met een uitkering die volgens mij de hele dag zit te denken wat hij nu weer moet doen. Stiekem hopende dat hij bij 'toeval' een praatje kan maken met de buren.
Op 't randje en erover.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 17:31:26 #46
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_214081971
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 16:23 schreef Doedezemaar het volgende:
De tuin is nog steeds niet af, maar wordt volgende week echt afgemaakt met de resterende beplanting. Hovenier en ik zijn weer on speaking terms.
De kastanjehouten ‘schutting’ is geplaatst en er zijn een paar hoog opgaande heesters en een paar kamperfoelies voor geplant, ziet er erg leuk uit. Ik ga nog iets van een bodembedekker neergooien daar, misschien wel oostindische kers ofzo, iets dat de kale grond daar snel bedekt.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

De groene oprit is ingezaaid met klaver, ik hoop dat het snel gaat groeien want ik ben die kale vlakte daar een beetje beu.
Wat een mooie schutting inderdaad, zo'n gebruik van die afrastering had ik ook nog niet eerder gezien. Het is dat ie niet volledig zicht-dicht is anders had ik ook wel zoiets in mijn tuin willen plaatsen.
Op 't randje en erover.
pi_214082137
Ik wilde ‘m gewoon verticaal en toen zei de hovenier: oh, ik heb ‘m pas horizontaal gezien, is dat niet veel leuker? En dat pakt erg leuk uit, want er staan natuurlijk al veel palen in de tuin, dan is iets horizontaals erbij net even spannender. De palen zijn ook lekker robuust en niet recht O+
De haag van olijfwilg begint nu ook serieus te groeien, ik hoop dat we volgende zomer echt vrij zitten daar.
Ik had het zo horizontaal wel eens bij een tuinprogramma gezien, maar dan was het op een muur bevestigd als plantenklimrek.
Ik had uiteindelijk een prima tuindagje zo met de hovenier en 1 van z’n mannen. Inmiddels wel lamme armen van het slepen met gieters om de ingezaaide oprit nat te krijgen. De bovenlaag van de grond droogt hier enorm snel uit door de wind.
  Moderator vrijdag 28 juni 2024 @ 20:03:29 #48
5428 crew  miss_sly
pi_214083149
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 15:38 schreef Claudia_x het volgende:
Nog een tip: ik zie dat Cruydt-Hoeck de website heeft verbeterd. Leuk om daar te kijken naar zadenmengsels en inheemse planten. Voorheen ging het kopen van planten via een andere website, maar nu zijn de twee samengevoegd. De informatievoorziening is ook verbeterd. Het is nu makkelijker om te zoeken naar planten en zaden die passen bij bepaalde omstandigheden. De beheerinstructies vind ik ook duideljiker.

Ze hebben bijvoorbeeld een Plantpakket Wadi Hoeckje dat je kunt combineren met dit of dit mengsel. Iets voor jullie om naar te kijken, @:seven. en @:miss_sly?

Mijn bloemenweide is "vochtige grond in de zon". Eén van de keuzes die ik heb, is G3 Bloemrijk grasland - natte grond. Kijk ik welke soorten in dat mengsel zitten, dan zijn dat exact de planten die van nature in mijn bloemenweide voorkomen. Dat selecteren doen ze bij Cruydt-Hoeck goed, vind ik.
Mijn wadi is momenteel heel mooi vol met wuivende halmen. Het is onkruid, maar het ziet er, vinden wij, wel mooi uit zoals het wuift in de wind O+

De wilde teunisbloem (dnek ik) op de voorgrond ga ik er dit weekend uit trekken.

Verder heb ik een mediterraan hoekje gemaakt. Het is het enige luwe hoekje dat we hebben. De gele roos doet het erg goed dit jaar. De roze roos nog niet zo erg, misschien kan ik die toch beter in de grond zetten. De stokroos gaat ook bijna bloeien en de olijfboompjes zitten ook helemaal vol bloemetjes O+

En dit jaar doet de jasmijn het eindelijk ook een beetje. Alle drie de plantjes zijn wat gegroeid, en twee van de drie hebben ook best flink wat bloemen. Vooral als ik 's ochtends de achterdeur open doe, komt de geur me echt tegemoet.

Dit hoekje was vorig jaar al snel helemaal uitgedroogd, waardoor de geranium en de lieve-vrouwe-bedstro ook helemaal verpieterd waren. En ondanks dat de bladeren van de hosta goed als slakkenvoer gediend hebben, zijn de bloemen erg mooi. De cornus kousa groeit als een tierelier, maar wilde dit jaar in ieder geval nog niet bloeien.

Rode bessen, krentenboompje, judasboompje (ik O+ van de kleur van de bladeren) en de Japanse sierkers met ook nog een berg onrkuid. En morgen weer even schoffelen om het laatste heermoes weg te werken.

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 28 juni 2024 @ 20:05:50 #49
5428 crew  miss_sly
pi_214083166
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 17:46 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik wilde ‘m gewoon verticaal en toen zei de hovenier: oh, ik heb ‘m pas horizontaal gezien, is dat niet veel leuker? En dat pakt erg leuk uit, want er staan natuurlijk al veel palen in de tuin, dan is iets horizontaals erbij net even spannender. De palen zijn ook lekker robuust en niet recht O+
De haag van olijfwilg begint nu ook serieus te groeien, ik hoop dat we volgende zomer echt vrij zitten daar.
Ik had het zo horizontaal wel eens bij een tuinprogramma gezien, maar dan was het op een muur bevestigd als plantenklimrek.
Ik had uiteindelijk een prima tuindagje zo met de hovenier en 1 van z’n mannen. Inmiddels wel lamme armen van het slepen met gieters om de ingezaaide oprit nat te krijgen. De bovenlaag van de grond droogt hier enorm snel uit door de wind.
Ik vind het ook echt heel erg mooi O+

Als plantenrek, of klimrek voor klimplanten, zag ik het laatst ook. Vond ik ook erg mooi.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_214083385
Oh ja, stokroos, ik heb zaden van onze stokrozen uit de vorige tuin meegenomen, die ga ik maar eens zaaien achter de kas, eens kijken of we het nog wat groener en kleuriger kunnen krijgen daar. Het is ook nog wel een idee om ze op de nu nog wat kale plek tussen 2 olijfwilgen die iets minder hard gegroeid zijn te gooien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')