Donald Duck?quote:Op vrijdag 17 mei 2024 17:14 schreef phpmystyle het volgende:
Hopelijk Duck op OCW, Kamp op immigratie, Agema op gezondheid, Kruijf op defensie, Omtzigt op financiën, Teeven op veiligheid. Beetje dat idee.
Mest en Roundup?quote:Op vrijdag 17 mei 2024 17:29 schreef Tijger_m het volgende:
Plasterk als premier lijkt de enige optie van Wilders te zijn gezien de wanhopige pogingen om Omtzigt te paaien vandaag.
Omtzigt stelde dat de ministers experts zouden zijn maar ik durf daar geen namen aan te gaan hangen. Als het toch Kamerleden worden dan zal Agema op Zorg wel een zekerheidje zijn. Heinen namens de VVD Financieen, BBB krijgt Landbouw (whatever de nieuwe naam word).
Dat is ook om gezichtsverlies voor Wilders te voorkomen.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 17:29 schreef Tijger_m het volgende:
Plasterk als premier lijkt de enige optie van Wilders te zijn gezien de wanhopige pogingen om Omtzigt te paaien vandaag.
quote:
Uiteraard, het is een machtsspelletje, de premier positie aan een ander geven is geen optie voor Wilders.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 17:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is ook om gezichtsverlies voor Wilders te voorkomen.
Wacht even, PVV op Defensie? De partij die bij het begin van de invasie van Rusland in Oekraine de NAVO daarvan nog als schuldige zag? Die geen steun aan Oekraine wilde geven? Waarvan het enige lid met trots zijn Russische onderscheiding droeg? Die PVVquote:Op zaterdag 18 mei 2024 16:51 schreef westwoodblvd het volgende:
De namen zijn wat lastiger. Want met “mensen van buiten” kan het iedereen worden.
De posten lijken me wat eenvoudiger. De PVV krijgt denk ik Wonen, VWS, I&W, Defensie, Migratie. De VVD Financiën, Buitenlandse Zaken, Justitie, Klimaat. NSC zal BZK willen, SZW, OCW, Buitenlandse Handel. Dan blijft voor BBB Landbouw en EZK over. Denk ook dat er wel wat posten geschrapt zullen worden. En dan iedere partij nog een paar staatssecretarissen zodat ze mee kunnen kijken op een terrein waar ze geen minister hebben. Dus de PVV op Financiën en OCW, de VVD op SZW en I&W, NSC op VWS, de BBB op Defensie.
Je moet het in clusters zien. Een economisch cluster, een binnenlands cluster, publieke voorzieningen cluster, een buitenlandcluster. Iedere grote partij in een coalitie wil ten minste 1 persoon in zo’n cluster hebben. De PVV zal dus zeker iemand willen op een aan het buitenland gerelateerd terrein. Ontwikkelingssamenwerking hoeven ze niet, Buitenlandse Zaken krijgen ze denk ik niet van VVD en NSC. Dan blijft Defensie over.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:28 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wacht even, PVV op Defensie? De partij die bij het begin van de invasie van Rusland in Oekraine de NAVO daarvan nog als schuldige zag? Die geen steun aan Oekraine wilde geven? Waarvan het enige lid met trots zijn Russische onderscheiding droeg? Die PVV
Ik hoop dat defensie naar BBB gaat, Gijs Tuinman lijkt me dan geschikt als minister. Het is tenminste iemand die graag de 2% norm wil halen en ervaring heeft in het leger.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:28 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wacht even, PVV op Defensie? De partij die bij het begin van de invasie van Rusland in Oekraine de NAVO daarvan nog als schuldige zag? Die geen steun aan Oekraine wilde geven? Waarvan het enige lid met trots zijn Russische onderscheiding droeg? Die PVV
De 2% is geen probleem voor welke partij dan ook en moet er gewoon komen, wat meer de komende jaren ook om een inhaalslag te maken, wat wel een enorm probleem is voor Defensie is mankracht.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 18:57 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik hoop dat defensie naar BBB gaat, Gijs Tuinman lijkt me dan geschikt als minister. Het is tenminste iemand die graag de 2% norm wil halen en ervaring heeft in het leger.
Ik denk dat Nederland het daar sowieso niet van moet hebben, Nederland is een relatief klein land met maar 17 miljoen inwoners. Wij moeten onze kennis en wetenschap gebruiken door meer te investeren in wapentechnologie. We hebben drie fantastische technische universiteiten, waarom zijn wij niet in staat om zelf tanks, raketten, afweergeschut, granaten, etc. te ontwikkelen en te produceren?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 18:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De 2% is geen probleem voor welke partij dan ook en moet er gewoon komen, wat meer de komende jaren ook om een inhaalslag te maken, wat wel een enorm probleem is voor Defensie is mankracht.
We zijn prima in staat, maar hebben niet de markt of volledige industrie. Dan ga je 10 tanks produceren oid en das megaduur.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 19:00 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik denk dat Nederland het daar sowieso niet van moet hebben, Nederland is een relatief klein land met maar 17 miljoen inwoners. Wij moeten onze kennis en wetenschap gebruiken door meer te investeren in wapentechnologie. We hebben drie fantastische technische universiteiten, waarom zijn wij niet in staat om zelf tanks, raketten, afweergeschut, granaten, etc. te ontwikkelen en te produceren?
We gaan de komende jaren niets investeren in wetenschap.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 19:00 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik denk dat Nederland het daar sowieso niet van moet hebben, Nederland is een relatief klein land met maar 17 miljoen inwoners. Wij moeten onze kennis en wetenschap gebruiken door meer te investeren in wapentechnologie. We hebben drie fantastische technische universiteiten, waarom zijn wij niet in staat om zelf tanks, raketten, afweergeschut, granaten, etc. te ontwikkelen en te produceren?
Defensie naar PVV kan niet ivm Oekraine.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:34 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Je moet het in clusters zien. Een economisch cluster, een binnenlands cluster, publieke voorzieningen cluster, een buitenlandcluster. Iedere grote partij in een coalitie wil ten minste 1 persoon in zo’n cluster hebben. De PVV zal dus zeker iemand willen op een aan het buitenland gerelateerd terrein. Ontwikkelingssamenwerking hoeven ze niet, Buitenlandse Zaken krijgen ze denk ik niet van VVD en NSC. Dan blijft Defensie over.
Lijkt me dan overigens bij uitstek een post om aan iemand “van buiten” te geven.
PVV heeft al iemand in het buitenlandcluster in de persoon van de min AZ. Dat is tegenwoordig toch ook een rol met een hele grote buitenlandcomponent.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 20:06 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Defensie naar PVV kan niet ivm Oekraine.
Klopt, en dat is er eigenlijk al een teveel.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 20:18 schreef trein2000 het volgende:
[..]
PVV heeft al iemand in het buitenlandcluster in de persoon van de min AZ. Dat is tegenwoordig toch ook een rol met een hele grote buitenlandcomponent.
Wat moet er geïnvesteerd worden volgens jou? Rusland is straatarm, hebben minder geld voor wetenschap, onderwijs, zorg, huisvesting van studenten, etc. dan ieder ander westers land, maar ze hebben een fantastische wetenschap en wapentechnologie. Vergelijkbaar met MIT, Cambridge, TU Delft, kijk naar hun vliegtuigen, hypersonische raketten, konden zelf een corona vaccin Spoetnik ontwikkelen. Het is grote onzin dat je miljarden in onderwijs/wetenschap moet pompen om daar hoge ogen te gooien.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 20:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
We gaan de komende jaren niets investeren in wetenschap.
'quote:Op zaterdag 18 mei 2024 22:59 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Wat moet er geïnvesteerd worden volgens jou? Rusland is straatarm, hebben minder geld voor wetenschap, onderwijs, zorg, huisvesting van studenten, etc. dan ieder ander westers land, maar ze hebben een fantastische wetenschap en wapentechnologie. Vergelijkbaar met MIT, Cambridge, TU Delft, kijk naar hun vliegtuigen, hypersonische raketten, konden zelf een corona vaccin Spoetnik ontwikkelen. Het is grote onzin dat je miljarden in onderwijs/wetenschap moet pompen om daar hoge ogen te gooien.
Klopt, in vergelijking met Nederland wel. In vergelijking met de USA niet, hun economie is tien keer groter. Maar qua wetenschap en wapentechnologie is USA absoluut niet verder dan Rusland. Ze zijn sinds de jaren vijftig behoorlijk aan elkaar gewaagd. Vreemd hè, tien keer zoveel geld, maar ongeveer even sterk.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 23:01 schreef -XOR- het volgende:
[..]
'
Politieke keuzes. Dit kabinet gaat bezuiningen op wetenschap en innovatie want Linkse Hobby. Rusland investeert weldegelijk in onderwijs en wetenschap overigens en heeft een grotere economie.
De VS heeft geavanceerdere wapensystemen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 23:04 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Klopt, in vergelijking met Nederland wel. In vergelijking met de USA niet, hun economie is tien keer groter. Maat qua wetenschap en wapentechnologie is USA absoluut niet verder dan Rusland. Ze zijn sinds de jaren vijftig behoorlijk aan elkaar gewaagd. Vreemd hè, tien keer zoveel geld, maar ongeveer even sterk.
Absoluut niet man, hoe kom je daarbij? Rusland heeft betere gevechtsvliegtuigen en hypersonische raketten.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 23:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De VS heeft geavanceerdere wapensystemen.
Speciaal voor deze foto heeft ze haar rugzakje thuis gelaten.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 18:17 schreef Magister_Artium het volgende:
Els Rechts als staatssecretaris van media? Ze is weer helemaal terug in het PVV-hok, na haar FvD-uitstapje.
[ x ]
Ik kan het me niet voorstellen, maar goed, ik ben geen militair expert dus misschien heb je gelijk.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 23:06 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Absoluut niet man, hoe kom je daarbij? Rusland heeft betere gevechtsvliegtuigen en hypersonische raketten.
Dat eerste is niet waar en het tweede is redelijk irrelevant, hypersonisch is niet geavanceerder als delivery systeem omdat alles valt en staat met de accuretesse van een delivery systeem en het blijkt in Oekraine wel dat de Russische systemen gewoon niet erg accuraat zijn.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 23:06 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Absoluut niet man, hoe kom je daarbij? Rusland heeft betere gevechtsvliegtuigen en hypersonische raketten.
quote:Op zaterdag 18 mei 2024 19:00 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Wij moeten onze kennis en wetenschap gebruiken door meer te investeren in wapentechnologie. We hebben drie fantastische technische universiteiten, waarom zijn wij niet in staat om zelf tanks, raketten, afweergeschut, granaten, etc. te ontwikkelen en te produceren?
Plus nog eens korten op universiteiten.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 20:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
We gaan de komende jaren niets investeren in wetenschap.
Je spreekt jezelf nu toch erg tegenquote:Op zaterdag 18 mei 2024 22:59 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Wat moet er geïnvesteerd worden volgens jou? Het is grote onzin dat je miljarden in onderwijs/wetenschap moet pompen om daar hoge ogen te gooien.
Hou toch op de VS heeft veel betere gevechtsvliegtuigen. Rusland heeft alleen maar wat propaganda next generation gevechtsvliegtuigen maar nog niemand heeft die dingen ooit zien vliegen en worden ook niet ingezet in Oekraïne omdat ze simpel weg gewoon niet bestaan. Maar als je zo simpel bent geloof je alles wat Rusland zegt.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 23:06 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Er is hier denk ik miscommunicatie over het woord investeren.quote:Op zondag 19 mei 2024 02:16 schreef FYazz het volgende:
[..]
[..]
Plus nog eens korten op universiteiten.
[..]
Je spreekt jezelf nu toch erg tegen
En hoe zorg je voor voldoende bevoegd en bekwaam personeel bij defensie. Of dit nu militairen zijn of ondersteunende medewerkers die de wetenschap en technologie moeten uitwerken en implementeren ofwel nieuwe systemen moeten integreren ... door op te leiden.quote:Op zondag 19 mei 2024 02:54 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Er is hier denk ik miscommunicatie over het woord investeren.
Er hoeft niet meer geld naar wetenschap en techniek. Maar de wetenschap en techniek die we al hebben moet worden geïnvesteerd in wapentechnologie. Met andere woorden, er hoeft geen geld naar onderwijs, maar er moet wel geld naar defensie. Dat hoeft dus niet per se naar meer militairen, ook op ander vlak kun je binnen defensie het verschil maken.
Jij bent echt simpel he. Als je voor defensie bent moet er juist geld naar wetenschap en techniek. Zeker als je wilt investeren in wapentechnologie. Heel veel spullen die we gebruiken hebben juist hun grootste door ontwikkeling gehad vanwege dat het handig was voor defensie.quote:Op zondag 19 mei 2024 02:54 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Er is hier denk ik miscommunicatie over het woord investeren.
Er hoeft niet meer geld naar wetenschap en techniek. Maar de wetenschap en techniek die we al hebben moet worden geïnvesteerd in wapentechnologie. Met andere woorden, er hoeft geen geld naar onderwijs, maar er moet wel geld naar defensie. Dat hoeft dus niet per se naar meer militairen, ook op ander vlak kun je binnen defensie het verschil maken.
Dit zijn niet per se mensen die bij de defensie hoeven te werken. Het kunnen ook technologische bedrijven zijn die werken voor defensie.quote:Op zondag 19 mei 2024 03:26 schreef FYazz het volgende:
[..]
En hoe zorg je voor voldoende bevoegd en bekwaam personeel bij defensie. Of dit nu militairen zijn of ondersteunende medewerkers die de wetenschap en technologie moeten uitwerken en implementeren ofwel nieuwe systemen moeten integreren ... door op te leiden.
Jawel, maar dat kan al met het huidige budget, er hoeft niet meer geld in geïnvesteerd te worden. Zoals ik al zei, Rusland is straatarm, pompt tien keer minder geld in wetenschap en technologie dan de USA, maar is toch behoorlijk gelijkwaardig.quote:En moet huidige technologie niet up to date blijven en effecten van techniek worden onderzocht? En heb je daar dan geen onderzoek, wetenschap en universiteiten voor nodig?
Op dit moment, met het huidige budget zijn veel universiteiten en technische bedrijven al voldoende voorzien om vorderingen te blijven maken op het gebied van wetenschap en techniek. De TU Delft is niet voor niets wereldtop, maar ook andere universiteiten in Nederland zijn internationaal erg goed aangeschreven.quote:Op zondag 19 mei 2024 04:19 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Jij bent echt simpel he. Als je voor defensie bent moet er juist geld naar wetenschap en techniek. Zeker als je wilt investeren in wapentechnologie. Heel veel spullen die we gebruiken hebben juist hun grootste door ontwikkeling gehad vanwege dat het handig was voor defensie.
Het huidige budget gaat flink omlaag. We kunnen wel lekker goedkoop kamperen bij boer Henk in Uddel.quote:Op zondag 19 mei 2024 11:23 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Op dit moment, met het huidige budget zijn veel universiteiten en technische bedrijven al voldoende voorzien om vorderingen te blijven maken op het gebied van wetenschap en techniek. De TU Delft is niet voor niets wereldtop, maar ook andere universiteiten in Nederland zijn internationaal erg goed aangeschreven.
Verder is het een kwestie van keuzes maken. Natuurlijk wil ik graag dat er veel meer geld gaat naar alles, maar als je pleit voor meer geld in wetenschap en onderwijs moet je het ergens weghalen. Waar vandaan dan? Zorg, Infrastructuur, Huisvesting, Landbouw?
Misschien is dat nog steeds voldoende. We moeten dat per jaar evalueren. Maar zoals ik al zei, geld is niet alles. Rusland heeft tien keer minder budget dan de VS maar is toch redelijk gelijkwaardig.quote:Op zondag 19 mei 2024 11:25 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het huidige budget gaat flink omlaag. We kunnen wel lekker goedkoop kamperen bij boer Henk in Uddel.
Gelijkwaardige landen hoeven niet bij Noord-Korea en Iran te bedelen voor wapens.quote:Op zondag 19 mei 2024 11:26 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Misschien is dat nog steeds voldoende. We moeten dat per jaar evalueren. Maar zoals ik al zei, geld is niet alles. Rusland heeft tien keer minder budget dan de VS maar is toch redelijk gelijkwaardig.
Nee, dat is een fabeltje, Rusland heeft een nucleair arsenaal maar dat maakt je niet gelijkwaardig in een conventionele oorlog.quote:Op zondag 19 mei 2024 11:26 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Misschien is dat nog steeds voldoende. We moeten dat per jaar evalueren. Maar zoals ik al zei, geld is niet alles. Rusland heeft tien keer minder budget dan de VS maar is toch redelijk gelijkwaardig.
Dat is toch die ex-commando die ook de Willemsorde oid heeft gekregen?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 18:57 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik hoop dat defensie naar BBB gaat, Gijs Tuinman lijkt me dan geschikt als minister. Het is tenminste iemand die graag de 2% norm wil halen en ervaring heeft in het leger.
Correct.quote:Op zondag 19 mei 2024 12:26 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat is toch die ex-commando die ook de Willemsorde oid heeft gekregen?
Gidi is bij herhaling in verband gebracht met buitenlandse diensten...quote:Op zondag 19 mei 2024 12:43 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Lijkt mij de ondertitel van deze regeringploeg te worden
Precies. Dus een prima kanshebber.quote:
Ok fair point.quote:Op zondag 19 mei 2024 12:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Gidi is bij herhaling in verband gebracht met buitenlandse diensten...
Ja laten we al het vertrouwelijke diplomatieke verkeer laten lopen via buitenlandse diensten. Ministers zitten ook in allerlei andere onderranden waar veel zeer vertrouwelijke stukken voorbij komen.quote:
Natuurlijk is hij dat niet. Ik grapte maar wat, met als achterliggende gedachte de totale ongeschiktheid van het gehele PVV kamp.quote:Op zondag 19 mei 2024 12:55 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ja laten we al het vertrouwelijke diplomatieke verkeer laten lopen via buitenlandse diensten. Ministers zitten ook in allerlei andere onderranden waar veel zeer vertrouwelijke stukken voorbij komen.
Nee gidi is niet ministeriabel. Overigens niet alleen door die verdenkingen.
Sorry, ben nog niet echt wakkerquote:Op zondag 19 mei 2024 12:56 schreef probeer het volgende:
[..]
Natuurlijk is hij dat niet. Ik grapte maar wat, met als achterliggende gedachte de totale ongeschiktheid van het gehele PVV kamp.
IK denk dat het meer een kwestie is van het principe "Eenoog is koning etc"quote:Op zondag 19 mei 2024 12:56 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Hoezo is Tuinman ministeriabel trouwens?
Zelfs bij Heinen vraag ik het mij af. Misschien als stass. Maar de lat voor minister begint wel laag te liggen. Een Mona op EZK is natuurlijk ook een aanfluiting.
Ik denk dat DEF en OCW omgedraaid worden. De MP zit bij alles wat DEF aangaat er toch bij.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 16:51 schreef westwoodblvd het volgende:
De namen zijn wat lastiger. Want met “mensen van buiten” kan het iedereen worden.
De posten lijken me wat eenvoudiger. De PVV krijgt denk ik Wonen, VWS, I&W, Defensie, Migratie. De VVD Financiën, Buitenlandse Zaken, Justitie, Klimaat. NSC zal BZK willen, SZW, OCW, Buitenlandse Handel. Dan blijft voor BBB Landbouw en EZK over. Denk ook dat er wel wat posten geschrapt zullen worden. En dan iedere partij nog een paar staatssecretarissen zodat ze mee kunnen kijken op een terrein waar ze geen minister hebben. Dus de PVV op Financiën en OCW, de VVD op SZW en I&W, NSC op VWS, de BBB op Defensie.
Eens. moet je niet eens willen denk ik.quote:Op zondag 19 mei 2024 13:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
IK denk dat het meer een kwestie is van het principe "Eenoog is koning etc"
Ik heb persoonlijk niets tegen Tuinman overigens maar als voormalig beroeps militair begrijp ik totaal niet waarom de politieke verantwoordig en burgelijke leiding van Defensie een militair zou moeten zijn, integendeel.
Eens, staatssecretaris en dus verantwoordelijk voor munitie, kleding e.d. kan misschien nog, maar de minister moet een burger zijn, geen militair.quote:Op zondag 19 mei 2024 13:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
IK denk dat het meer een kwestie is van het principe "Eenoog is koning etc"
Ik heb persoonlijk niets tegen Tuinman overigens maar als voormalig beroeps militair begrijp ik totaal niet waarom de politieke verantwoordig en burgelijke leiding van Defensie een militair zou moeten zijn, integendeel.
Ook aanbesteding, of liever gezegd bij uitstek aanbesteding, moet in civiele handen zijn.quote:Op zondag 19 mei 2024 13:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens, staatssecretaris en dus verantwoordelijk voor munitie, kleding e.d. kan misschien nog, maar de minister moet een burger zijn, geen militair.
Nou ja, het risico op winterkleding die net verder gaat dan -5 oid is dan niet meer zo groot. Het belangrijkste is wat mij betreft dat de hoofdverantwoordelijke voor de inzet van militairen een burger is.quote:Op zondag 19 mei 2024 13:36 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ook aanbesteding, of liever gezegd bij uitstek aanbesteding, moet in civiele handen zijn.
BBB gaat de premierbonus nooit krijgen, verder is Omtzigt ook geen fan van haar. Eerder Vonhof of Van Zwol.quote:Op zondag 19 mei 2024 17:40 schreef quo_ het volgende:
[..]
Lijkt me niet. Die is inmiddels meervoudig aangeschoten wild.
Ik gok op Mona Keijzer
Denk niet dat de keuze reuze is. Wie weet of Vonhof of Van Zwol wel wil?quote:Op zondag 19 mei 2024 17:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
BBB gaat de premierbonus nooit krijgen, verder is Omtzigt ook geen fan van haar. Eerder Vonhof of Van Zwol.
Bel ze even dan weet je het.quote:Op zondag 19 mei 2024 18:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Denk niet dat de keuze reuze is. Wie weet of Vonhof of Van Zwol wel wil?
VVD, NSC en PVV zullen Keijzer pas echt overwegen als ze over 4 weken nog niemand hebben, volgens mij.quote:Op zondag 19 mei 2024 18:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Denk niet dat de keuze reuze is. Wie weet of Vonhof of Van Zwol wel wil?
Als er inderdaad partij mensen in de regering komen dan lijkt het mij sowieso logisch dat Agema VP word maar alle 4 zullen een VP krijgen in dat geval.quote:Op zondag 19 mei 2024 18:43 schreef Jojoke het volgende:
Als PVV niemand beter heeft, dan neemt de kans wel toe dat de 4 partijen gezamenlijk iemand vragen en Agema vice-premier wordt namens de PVV.
Omdat die zeer linkse PvdA'er niets positiefs ziet in het hele akkoord en dat dus ook niet wil uitvoeren?quote:
vermoedelijk zal dat het zijnquote:Op zondag 19 mei 2024 19:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat die zeer linkse PvdA'er niets positiefs ziet in het hele akkoord en dat dus ook niet wil uitvoeren?
Dat denk ik ook, Keijzer is veel te licht. Maar de spoeling aan animo om mp te worden voor dit kabinet zal nihil zijn. De media doet er alles aan om je af te maken.quote:Op zondag 19 mei 2024 18:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
VVD, NSC en PVV zullen Keijzer pas echt overwegen als ze over 4 weken nog niemand hebben, volgens mij.
Ach gossie, de gemene media. Het excuus du jour.quote:Op zondag 19 mei 2024 20:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, Keijzer is veel te licht. Maar de spoeling aan animo om mp te worden voor dit kabinet zal nihil zijn. De media doet er alles aan om je af te maken.
Maak je geen zorgen, geert gaat alle kritische media verbieden dus daar hebben we dan geen last meer van.quote:Op zondag 19 mei 2024 20:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, Keijzer is veel te licht. Maar de spoeling aan animo om mp te worden voor dit kabinet zal nihil zijn. De media doet er alles aan om je af te maken.
Vonhof heeft teveel eigen belang mbt migratie voor Wilders.quote:Op zondag 19 mei 2024 17:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
BBB gaat de premierbonus nooit krijgen, verder is Omtzigt ook geen fan van haar. Eerder Vonhof of Van Zwol.
We hebben het over dezelfde persoon, maar met je benaming ben ik het niet zo eensquote:Op zondag 19 mei 2024 21:31 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is toch die coronawappie van de nieuwe wereld?
Welke politiek-bestuurlijke ervaring heeft deze man?quote:Op zondag 19 mei 2024 21:36 schreef TAmaru het volgende:
[..]
We hebben het over dezelfde persoon, maar met je benaming ben ik het niet zo eensMaar hij is veel meer dan dat. Vooral filosoof maar ook onderwijshervormer.
Denk dat hij helaas niet zo geschikt is omdat hij vrij wollig praat en veel te filosofisch denkt, maar eigenlijk zou het wel goed zijn om zo iemand als premier te nemen.
Beter Onderwijs Nederland en De Nieuwe Wereldquote:Op zondag 19 mei 2024 21:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Welke politiek-bestuurlijke ervaring heeft deze man?
Leiden van hun eigen premier? Maar het is ook onzin. Van de laatste 5 MP's had alleen Balkenende geen ervaring als bewindspersoon.quote:Op zondag 19 mei 2024 21:46 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Beter Onderwijs Nederland en De Nieuwe Wereld
Maar misschien wel goed, na Rutte, iemand die wat minder een bestuurder is.
Overigens hadden veel premiers buiten het leiden van hun eigen premier zeer beperkte bestuurlijke ervaring.
Dit lijkt me niet helemaal een terechte term. Kritiek op het beleid is iets anders dan het ontkennen van de pandemie of iets dergelijks. En ik heb er ooit dit over gepost:quote:Op zondag 19 mei 2024 21:31 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is toch die coronawappie van de nieuwe wereld?
Sta ik nog steeds achter. Zowel dat hij zinnige dingen roept alsmede dat hij het niet zal worden. Veel te eigenzinnig, dat is heel onhandig voor het kwartet dat de touwtjes moet trekken.quote:Op zondag 10 december 2023 21:43 schreef Janneke141 het volgende:
Ad Verbrugge roept zinnige dingen over onderwijs, dus die zal het wel niet worden.
Als jij coronaexperts Maurice de Hond, Raisa Blommesteijn, Jan Bonte, Jona Walk, Els van Veen, Theo Schetters etc. opvoert dan ben je wappie.quote:Op zondag 19 mei 2024 21:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit lijkt me niet helemaal een terechte term. Kritiek op het beleid is iets anders dan het ontkennen van de pandemie of iets dergelijks. En ik heb er ooit dit over gepost:
[..]
Sta ik nog steeds achter. Zowel dat hij zinnige dingen roept alsmede dat hij het niet zal worden. Veel te eigenzinnig, dat is heel onhandig voor het kwartet dat de touwtjes moet trekken.
Als dat zo is ben ik het met je eens, maar dat is niet hoe ik het heb meegekregen. Of ik heb het verdrongen, dat is ook een optie.quote:Op zondag 19 mei 2024 22:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als jij coronaexperts Maurice de Hond, Raisa Blommesteijn, Jan Bonte, Jona Walk, Els van Veen, Theo Schetters etc. opvoert dan ben je wappie.
Zou ook veelzeggend en tamelijk bevreemdend zijn als Wilders opnieuw met een PvdA'er aan komt zetten.quote:Op zondag 19 mei 2024 19:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat die zeer linkse PvdA'er niets positiefs ziet in het hele akkoord en dat dus ook niet wil uitvoeren?
Dan moet hij naar LNV. Want Mona gaat daar niet heen en zou ook Vice-MP worden. Zou kunnen.quote:Op zondag 19 mei 2024 22:22 schreef KoosVogels het volgende:
Henk Vermeer zal ongewijzigd een ministerspost krijgen. Hij was immers mede-onderhandelaar van Van der Plas en was zo'n beetje als enige potentiële bewindspersoon aanwezig bij de totstandkoming van dat hoofdlijnenakkoord.
Verder ken ik Henk en weet ik dat hij aast op zo'n positie.
Zijn allemaal langsgegweest. Een aantal (oa Blommesteijn en De Hond) zelfs meermaals.quote:Op zondag 19 mei 2024 22:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als dat zo is ben ik het met je eens, maar dat is niet hoe ik het heb meegekregen. Of ik heb het verdrongen, dat is ook een optie.
Hij kan lullen voor twee, dus misschien zou hij het nog best aardig doen. Een beetje een BBB-Henk Kamp.quote:Op zondag 19 mei 2024 22:22 schreef KoosVogels het volgende:
Henk Vermeer zal ongewijzigd een ministerspost krijgen. Hij was immers mede-onderhandelaar van Van der Plas en was zo'n beetje als enige potentiële bewindspersoon aanwezig bij de totstandkoming van dat hoofdlijnenakkoord.
Verder ken ik Henk en weet ik dat hij aast op zo'n positie.
Ik denk nog steeds dat die minister van onderwijs gaat worden.quote:Op zondag 19 mei 2024 21:36 schreef TAmaru het volgende:
[..]
We hebben het over dezelfde persoon, maar met je benaming ben ik het niet zo eensMaar hij is veel meer dan dat. Vooral filosoof maar ook onderwijshervormer.
Denk dat hij helaas niet zo geschikt is omdat hij vrij wollig praat en veel te filosofisch denkt, maar eigenlijk zou het wel goed zijn om zo iemand als premier te nemen.
Inderdaad. Dijkhuizen lijkt mij ook een dark horse kandidaat hiervoor maar zo te lezen zit koos er beter in.quote:Op zondag 19 mei 2024 22:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dan moet hij naar LNV. Want Mona gaat daar niet heen en zou ook Vice-MP worden. Zou kunnen.
Interessant lijstje. Ik denk dat de VVD wel voor Heinen op FIN zal gaan. Die heeft namens hen de financiële onderhandelingen gedaan. Als Pieter slim is, schuift hij Van Heijum naar voren. Heeft daar ook aan tafel gezeten. Je wilt in een kabinet toch ook iemand die de afspraken persoonlijk gemaakt heeft, denk ik. Vermoed dat hij dan BZK gaat doen en de goed bestuur agenda mag uitrollen.quote:Op zondag 19 mei 2024 13:20 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik denk dat DEF en OCW omgedraaid worden. De MP zit bij alles wat DEF aangaat er toch bij.
Dan volgens dit lijstje:
Pvv
AZ: Herben
Wonen: Pastors
VWS: Agema
IenW: Aptroot
OCW: Van Kesteren
Migratie: Madlener
Bezaan zou ook nog ergens kunnen voor de PVV.
VVD
FIN: Adriaansens (kan ook naar JenV)
BUZA: Han Ten Broeke
Justitie: Griffith
Klimaat: Hermans (kan ook naar JenV)
NSC
BZK: v Vroonhoven
SZW: Uitermark
DEF: van toorenburg
Hijum is een twijfelgeval. Denk dat Pieter zo iemand naast zich wil in de fractie.
BBB:
EZK: Keizer
LNV: Aalt Dijkhuizen
Edit: bhos gaat geschrapt worden. En 3 ministers voor nsc lijkt ook meer passe d. Hertzberger wegpromoveren zie ik alsnog wel gebeuren.
Eddy kan inderdaad ook goed. Dan blijft van Vroonhoven in de fractie denk ik. Beide zie ik niet snel in het kabinet komen.quote:Op maandag 20 mei 2024 16:05 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Interessant lijstje. Ik denk dat de VVD wel voor Heinen op FIN zal gaan. Die heeft namens hen de financiële onderhandelingen gedaan. Als Pieter slim is, schuift hij Van Heijum naar voren. Heeft daar ook aan tafel gezeten. Je wilt in een kabinet toch ook iemand die de afspraken persoonlijk gemaakt heeft, denk ik. Vermoed dat hij dan BZK gaat doen en de goed bestuur agenda mag uitrollen.
Als Eddy gaat dan vermoed ik op SZW.quote:Op maandag 20 mei 2024 17:49 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Eddy kan inderdaad ook goed. Dan blijft van Vroonhoven in de fractie denk ik. Beide zie ik niet snel in het kabinet komen.
Het is de bedoeling dat Nederland een soort Hongarije gaat worden in Brussel. Ten Broeke gaat dat echt niet doen.quote:
Oh, de PVV gaat zichzelf verrijken van EU geld?quote:Op maandag 20 mei 2024 17:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het is de bedoeling dat Nederland een soort Hongarije gaat worden in Brussel. Ten Broeke gaat dat echt niet doen.
Dat durf ik niet eens uit te sluiten. Dat er opeens in Blerick een disneyland Limburg geplant wordt.quote:Op maandag 20 mei 2024 17:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh, de PVV gaat zichzelf verrijken van EU geld?
Hertzberger wil volgens mij heel graag de corona-enquête doen.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 16:55 schreef TAmaru het volgende:
Plasterk premier?
Herzberger ook minister of staatssecretaris?
Ik zie Casper Veldkamp van NSC wel minister van BuZa worden.quote:Op maandag 20 mei 2024 17:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het is de bedoeling dat Nederland een soort Hongarije gaat worden in Brussel. Ten Broeke gaat dat echt niet doen.
Maar Eerdmans leid een eigen partij, als je die inzet dan zeg je tegen de kiezer "Stem op JA21 en niet op mij", denk ik.quote:Op maandag 20 mei 2024 18:53 schreef freako het volgende:
[..]
Hertzberger wil volgens mij heel graag de corona-enquête doen.
[..]
Ik zie Casper Veldkamp van NSC wel minister van BuZa worden.
Andere namen die hier nog niet genoemd zijn:
Joost Eerdmans (wil waarschijnlijk wel via elk van de 4 partijen).
Maurits von Martels, nu BBB-gedeputeerde in Overijssel, eerder CDA-Kamerlid.
Eerdmans is al wel vaker van partij gewisseld (het ene jaar wat vaker dan het andere).quote:Op maandag 20 mei 2024 19:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar Eerdmans leid een eigen partij, als je die inzet dan zeg je tegen de kiezer "Stem op JA21 en niet op mij", denk ik.
Oh ja, nee, Eerdmans zou het meteen doen, geen twijfel aan. 6 partijen gehad, dacht ik?quote:Op maandag 20 mei 2024 19:32 schreef freako het volgende:
[..]
Eerdmans is al wel vaker van partij gewisseld (het ene jaar wat vaker dan het andere).
JA21 is sowieso een aflopende zaak. Ternauwernood nog een Kamerzetel. De partij was vorig jaar voor de verkiezingen al leeggelopen, en erna stapten ook nog Statenleden op. De laatste Europarlementariër zal ook niet herkozen worden.
En die is toch ook opgestapt vanwege zijn affaire met een stagiaire?quote:Op maandag 20 mei 2024 17:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als de nieuwe coalitie - die bestaat uit maar liefst 4 partijen - uitkomt bij de fractievoorzitter van een oppositiepartij, dan is dat natuurlijk een enorm zwaktebod.quote:Op maandag 20 mei 2024 18:53 schreef freako het volgende:
[..]
Hertzberger wil volgens mij heel graag de corona-enquête doen.
[..]
Ik zie Casper Veldkamp van NSC wel minister van BuZa worden.
Andere namen die hier nog niet genoemd zijn:
Joost Eerdmans (wil waarschijnlijk wel via elk van de 4 partijen).
Maurits von Martels, nu BBB-gedeputeerde in Overijssel, eerder CDA-Kamerlid.
Als maar genoeg kandidaten nee zeggen kom je vanzelf uit bij een Eerdmans.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als de nieuwe coalitie - die bestaat uit maar liefst 4 partijen - uitkomt bij de fractievoorzitter van een oppositiepartij, dan is dat natuurlijk een enorm zwaktebod.
En wat betekent dat dan voor de rol van JA21? Wordt de partij dan de facto coalitiegenoot, zonder dat zij mee kon praten over het regeerakkoord?
Natuurlijk geen verrassing dat jij die achterlijke frame zou omarmen.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:56 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als maar genoeg kandidaten nee zeggen kom je vanzelf uit bij een Eerdmans.
Animo om mp te worden in deze constellatie zal -1002. De "kwaliteits"media maakt je af.
Had een junior fractiemedewerkster liggen aanduwen op de voorzitterstoel van de tweede kamer maar is verder op zich redelijk normaal. Secondantje van Rob de Wijk bij het HCSS tegenwoordig volgens mij.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:23 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
En die is toch ook opgestapt vanwege zijn affaire met een stagiaire?
Ik omarm zeker niet zomaar wat.quote:Op maandag 20 mei 2024 22:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Natuurlijk geen verrassing dat jij die achterlijke frame zou omarmen.
Dat er een onderzoek loopt naar Plasterk is simpelweg relevant en nieuwswaardig, en NRC heeft hier al eerder over bericht. Dat de man in beeld was als beoogd premier maakt het nieuws alleen maar urgenter.
De vier coalitiepartners hadden Plasterk ook gewoon kunnen benoemen. Alleen had je dan later gezeik gekregen, want de situatie is dan dat er een onderzoek loopt naar de premier van dit land. Dat kan, mag en wil je als coalitie niet onder de pet houden. Je had dan een kabinetscrisis gehad.
Neem ook aan dat bij het debat over de formatie openheid zou zijn gegeven over het onderzoek dat dan liep naar de gewenste premier. Dan had de boel ook doen exploderen.
Verder hoor ik je natuurlijk niet over Geenstijl, dat een bericht bracht over het contact tussen Plasterk en Sywert van Lienden.
Als de premier partijloos is, levert de PVV normaal gesproken de eerste vice-premier, Agema dus. En Omtzigt zei toch echt na de presentatie van het hoofdlijnenakkoord dat minstens de helft van de bewindspersonen van buiten de partijen gaat komen (lijkt me ambitieus, maar goed).quote:Op maandag 20 mei 2024 22:08 schreef westwoodblvd het volgende:
Op basis van een beetje googlen ook maar een lijstje gemaakt:
Verdeling:
- 1 partijloze minister president
- PVV: 6 ministers en 3 staatssecretarissen
- VVD: 4 ministers en 3 staatssecretarissen
- NSC: 4 ministers en 2 staatssecretarissen
- BBB: 2 ministers en 1 staatssecretaris
17 ministers:
Minister-president: Steven van Eijk (partijloos)
BZK: Eddy van Hijum (NSC), tweede vicepremier
BuZa: Geoffrey van Leeuwen (VVD)
Defensie: Robert Housmans (PVV)
EZK: Leon de Jong (PVV)
Klimaat: Sophie Hermans (VVD), eerste vicepremier
Financiën: Eelco Heijnen (VVD)
Migratie: Jan van de Beek (PVV)
I&W: Barry Madlener (PVV)
LVVN: Maurits von Martels (BBB)
OCW: Nicolien van Vroonhoven (NSC)
SZW: Bert van Boggelen (NSC)
J&V: Rian Vogels (VVD)
Rechtsbescherming: Judith Uitermark(NSC)
VWS: Fleur Agema (PVV)
Ouderenzorg: Mona Keijzer (BBB), derde vicepremier
Wonen: Alexander van Hattem (PVV)
Staatssecretarissen:
BZK: Tony van Dijck (PVV)
BuZa (BuHa&OS): Caspar Veldkamp (NSC)
Defensie: Gijs Tuinman (BBB)
Fiscaliteit: Folkert Idsinga (NSC)
I&W: Elisabeth Post (VVD)
LVVN: Chris Janssen (PVV)
OCW: Tom van Kesteren (PVV)
SZW: Ger Jaarsma (VVD)
VWS: Cisca Wijmenga (VVD)
Denk dat het voor Omtzigt redelijk makkelijk is om te zeggen dat zijn mensen “van buiten” komen, omdat ze pas zo kort in de Kamer zitten. Zoalsquote:Op maandag 20 mei 2024 22:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als de premier partijloos is, levert de PVV normaal gesproken de eerste vice-premier, Agema dus. En Omtzigt zei toch echt na de presentatie van het hoofdlijnenakkoord dat minstens de helft van de bewindspersonen van buiten de partijen gaat komen (lijkt me ambitieus, maar goed).
Maar dat het een civielrechtelijke kwestie is maakt het niet minder nieuwswaardig. Anders dan veel teleurstelde boosrechtsen claimen, velt de berichtgeving van NRC geen oordeel. Er wordt simpelweg uiteengezet wat er speelt. Plasterk is de mogelijkheid geboden tekst en uitleg te geven, maar hij liet dat na en beperkte zich tot een korte reactie.quote:Op maandag 20 mei 2024 22:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik omarm zeker niet zomaar wat.
Maar de twee grote issues: de aangifte en onderzoek naar patenten is eigenlijk zuiver iets civielrechtelijk. Die aangifte is al helemaal futiel, gaat over een jaarrekening issue waarin de onderneming gekenmerkt werd al micro-onderneming. En dat gedoe met die patenten ligt iets zwaarder, maar uiteindelijk gaat dat ook maar over wie hoeveel procent eigenaar daarvan is. Er zijn wel meer politici die civielrechtelijk dingen hebben lopen. Misschien heeft/krijgt Timmermans een keer gedonder bij de verkoop van zijn huis.
Wat nu opdoemt dat ie van Lienden heeft benaderd vind ik inderdaad van een andere orde, en serieus onhandig....
Ik ga niet op alles in (meer) want volgens mij weet je heel goed wat er hier aan de hand is. Mp's liggen niet voor het oprapen, zijn vaak mannen (vrouwen) met lange carrieres achter de rug op top niveau, natuurlijk heb je wel eens gedonder gehad. Hier had veel meer nuance en context gemoeten.quote:Op maandag 20 mei 2024 22:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar dat het een civielrechtelijke kwestie is maakt het niet minder nieuwswaardig. Anders dan veel teleurstelde boosrechtsen claimen, velt de berichtgeving van NRC geen oordeel. Er wordt simpelweg uiteengezet wat er speelt. Plasterk is de mogelijkheid geboden tekst en uitleg te geven, maar hij liet dat na en beperkte zich tot een korte reactie.
Nogmaals, het gaat hier om de beoogd premier. Dat er een onderzoek naar hem loopt is simpelweg nieuwswaardig.
En denk je dat hij dit hadden kunnen verzwijgen voor de Tweede Kamer? Natuurlijk niet. Hij had hier ruim voor de bordesscène openheid over moeten geven. En dan was er alsnog uitgebreid over bericht in de media.
Verder kom ik terug op wat ik eerder schreef: de coalitiepartijen hadden Plasterk gewoon kunnen benoemen. Dat dat niet is gebeurd is niet de schuld van de media.
Het probleem is vooral dat Wilders gewoonweg niet in staat is om een capabel persoon te vinden die namens hem premier wordt. Want diegene wordt de trekpop van Wilders, daar moet je ook maar net zin in hebben. En bestuurders met kwaliteiten hebben dat waarschijnlijk niet.
Beetje flauw dit, ik heb helemaal nergens de suggestie gewekt het zou gaan om een strafrechterlijke vervolging.quote:Op maandag 20 mei 2024 22:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ga niet op alles in (meer) want volgens mij weet je heel goed wat er hier aan de hand is. Mp's liggen niet voor het oprapen, zijn vaak mannen (vrouwen) met lange carrieres achter de rug op top niveau, natuurlijk heb je wel eens gedonder gehad. Hier had veel meer nuance en context gemoeten.
De simpele burger die slecht geïnformeerd is - en zoals jij nu ook overkomt - denkt dat we hier te maken zouden hebben met een veroordeelde crimineel./
Het patent is in de VS nog niet eens toegekend, dat is nog in proces daar.quote:Op maandag 20 mei 2024 22:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Beetje flauw dit, ik heb helemaal nergens de suggestie gewekt het zou gaan om een strafrechterlijke vervolging.
Feit is dat er onderzoek wordt gedaan naar twijfelachtig handelen door de beoogd premier. Dat is hoe dan ook relevant, zowel voor de Tweede Kamer als het publiek.
Verder gaat het hier niet om een kwestie die ver in het verleden ligt en die allang is afgesloten. Het onderzoek is pas net in gang gezet door het Amsterdam UMC en loopt dus nog gewoon.
Zaken van 10 of 20 jaar geleden: dat kan. Zelfs een zaak die een half jaar geleden is afgesloten hoeft niet altijd een probleem te zijn. Maar een premier die zich tijdens zijn premierschap moet verantwoorden voor de rechter voor zaken die hij voor hij premier werd heeft gedaan, wanneer zou dat acceptabel zijn geweest? Was dit bij een zittende premier gebeurd, was hij of zij toch ook weggestuurd?quote:Op maandag 20 mei 2024 22:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ga niet op alles in (meer) want volgens mij weet je heel goed wat er hier aan de hand is. Mp's liggen niet voor het oprapen, zijn vaak mannen (vrouwen) met lange carrieres achter de rug op top niveau, natuurlijk heb je wel eens gedonder gehad. Hier had veel meer nuance en context gemoeten.
De simpele burger die slecht geïnformeerd is - en zoals jij nu ook overkomt - denkt dat we hier te maken zouden hebben met een veroordeelde crimineel./
Ik ageer ook niet tegen het gegeven als gemeld zou zijn dat er een dispuut is over dat patent, dat zou ik nog logisch vinden. Alleen is hier een gecoördineerde aanval gepleegd en is er veel meer ruchtbaarheid en speculatie aangegeven dan obv van wat we nu weten gerechtvaardigd is. En zeg nou zelf als accountant, vind jij het niet wat overtrokken om aangifte te doen van verslaggevingsfraude omdat in jaarverslag staat dat het een microonderneming betreft?quote:Op dinsdag 21 mei 2024 08:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zaken van 10 of 20 jaar geleden: dat kan. Zelfs een zaak die een half jaar geleden is afgesloten hoeft niet altijd een probleem te zijn. Maar een premier die zich tijdens zijn premierschap moet verantwoorden voor de rechter voor zaken die hij voor hij premier werd heeft gedaan, wanneer zou dat acceptabel zijn geweest? Was dit bij een zittende premier gebeurd, was hij of zij toch ook weggestuurd?
Dat laatste: een micro-onderneming hoeft veel minder te deponeren dan een gewone onderneming, wat een micro-onderneming deponeert stel je in een kwartier op, past op 1 of 2 a4tjes. En is lang niet zo informatief als een jaarrekening. Dus nee, ik vind dat niet zo gek, mits er dus te weinig gedeponeerd is.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 08:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ageer ook niet tegen het gegeven als gemeld zou zijn dat er een dispuut is over dat patent, dat zou ik nog logisch vinden. Alleen is hier een gecoördineerde aanval gepleegd en is er veel meer ruchtbaarheid en speculatie aangegeven dan obv van wat we nu weten gerechtvaardigd is. En zeg nou zelf als accountant, vind jij het niet wat overtrokken om aangifte te doen van verslaggevingsfraude omdat in jaarverslag staat dat het een microonderneming betreft?
Plasterk was in beeld voor de belangrijkste baan in ons land. Nogal logisch dat hij dan onder het vergrootglas ligt. Zoals jij terecht aangeeft wordt er niets 'opgeblazen', maar simpelweg relevante informatie naar buiten gebracht.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 08:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste: een micro-onderneming hoeft veel minder te deponeren dan een gewone onderneming, wat een micro-onderneming deponeert stel je in een kwartier op, past op 1 of 2 a4tjes. En is lang niet zo informatief als een jaarrekening. Dus nee, ik vind dat niet zo gek, mits er dus te weinig gedeponeerd is.
En ik heb niet het gevoel dat er iets is opgeblazen. De enigen die de zaak opbliezen waren de mensen die Plasterk willens en wetens terwijl er een zaak loopt als premier vragen. En ja, dan gaat elk medium het berichten ipv alleen het NRC en wordt het steeds herhaald in elk artikel over Plasterk.
Ik kan hier eigenlijk wel voor een groot deel in meegaan. Van Plasterk wordt nu een soort Sywert 2 gemaakt met een soort gulzige hongerigheid terwijl dat toch wat genuanceerder ligt. Uiteraard maakt het feit dat deze affaire nu speelt hem voor het premierschap wel ongeschikt.quote:Op maandag 20 mei 2024 22:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die 'hongerigheid' zie je vooral op sociale media. De berichtgeving over die patentenkwestie is over het algemeen vooral feitelijk. Er wordt uiteengezet wat er speelt en waar Plasterk van wordt beschuldigd.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik kan hier eigenlijk wel voor een groot deel in meegaan. Van Plasterk wordt nu een soort Sywert 2 gemaakt met een soort gulzige hongerigheid terwijl dat toch wat genuanceerder ligt. Uiteraard maakt het feit dat deze affaire nu speelt hem voor het premierschap wel ongeschikt.
Dit inderdaad. Civielrechtelijke kwesties vind ik in beginsel "prive". Als over een tijdje uit het onderzoek komt dat ie geen fraude heeft gepleegd en/of iets vervalst heeft dan vind ik het een grote opgeblazen toestand. Als dat toch anders ligt, vind ik het wat meer neigen naar een gebrekkige integriteit.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik kan hier eigenlijk wel voor een groot deel in meegaan. Van Plasterk wordt nu een soort Sywert 2 gemaakt met een soort gulzige hongerigheid terwijl dat toch wat genuanceerder ligt. Uiteraard maakt het feit dat deze affaire nu speelt hem voor het premierschap wel ongeschikt.
Het probleem is dat ik iedereen elkaar van iedereen kan beschuldigen, zeker als je een publiek persoon bent.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Die 'hongerigheid' zie je vooral op sociale media. De berichtgeving over die patentenkwestie is over het algemeen vooral feitelijk. Er wordt uiteengezet wat er speelt en waar Plasterk van wordt beschuldigd.
Dit gaat niet om een of andere grapjurk die beweert dat Plasterk hem een keer schofterig heeft behandeld.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het probleem is dat ik iedereen elkaar van iedereen kan beschuldigen, zeker als je een publiek persoon bent.
1. Civiel recht is niet 'privé'. Ook die zaken worden uitgevochten in openbare zittingen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Civielrechtelijke kwesties vind ik in beginsel "prive". Als over een tijdje uit het onderzoek komt dat ie geen fraude heeft gepleegd en/of iets vervalst heeft dan vind ik het een grote opgeblazen toestand. Als dat toch anders ligt, vind ik het wat meer neigen naar een gebrekkige integriteit.
Ik vind civielrecht in beginsel dus wel prive, straks komt ook je scheiding in de krant te staan als je bijvoorbeeld uit elkaar gaat en er discussies zijn over de verdeling van het vermogen en de onderneming. Daarnaast doet de vrouw of man aangifte tegen de ander van vermeende "mishandeling". Na onderzoek volgt over het algemeen nagenoeg altijd vrijspraak of seponering. Maar ach, de schade is al berokkend.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
1. Civiel recht is niet 'privé'. Ook die zaken worden uitgevochten in openbare zittingen.
2. De Tweede Kamer had hier sowieso over geïnformeerd moeten worden, ook over het feit dat er een onderzoek loopt. Als dat was gebeurd, dan was de informatie automatisch openbaar.
Een scheiding is niet nieuwswaardig, mogelijk misstanden gepleegd door een aspirant premier, zijn dat wel.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik vind civielrecht in beginsel dus wel prive, straks komt ook je scheiding in de krant te staan als je bijvoorbeeld uit elkaar gaat en er discussies zijn over de verdeling van het vermogen en de onderneming. Daarnaast doet de vrouw of man aangifte tegen de ander van vermeende "mishandeling". Na onderzoek volgt over het algemeen nagenoeg altijd vrijspraak of seponering. Maar ach, de schade is al berokkend.
Wat mij betreft prima als kranten/journalistiek onderzoek en daarover berichten, maar als achteraf het niet klopt dan mag er gewoon ¤250.000 schade vergoeding betaald worden.
Hetzelfde -ander onderwerp- over Baudet, wordt dagelijks beschuldigd "banden" te hebben met het Kremlin. Bewijs het maar eens, of stop erover te berichten daarover als men het niet kan bewijzen.
Plasterk zelf geeft toe dat die zaken lopen. Er is geen loze beschuldiging op social media.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het probleem is dat ik iedereen elkaar van iedereen kan beschuldigen, zeker als je een publiek persoon bent.
Nee hoor, Mark Rutte is van de meest weerzinwekkende dingen beschuldigd, maar bleef gewoon premier iedere keer omdat het loze praat was.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. Het kroonjuweel van de BBBquote:Op woensdag 29 mei 2024 20:07 schreef Jojoke het volgende:
Ik gok dat dit ongeveer de posten worden. Mis ik nog iets?
Minister-president – Dick Schoof
Minister van Financiën –
Staatssecretaris Financiën –
Minister van Buitenlandse Zaken –
Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking –
Minister van Justitie en Veiligheid –
Minister voor Migratie –
Minister voor Nationale Veiligheid –
Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid –
Minister voor Bestaanszekerheid –
Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties –
Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening –
Minister van Economische Zaken –
Minister voor Energie en Klimaat –
Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport –
Minister voor Medische Zorg –
Staatssecretaris Jeugdzorg en Welzijn –
Minister van Infrastructuur en Waterstaat –
Staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat –
Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap –
Staatssecretaris Onderwijs, Cultuur en Wetenschap –
Minister van Defensie –
Staatssecretaris Defensie –
Hoe kan ik die nu vergetenquote:Op woensdag 29 mei 2024 20:08 schreef JohnBercow het volgende:
[..]
Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. Het kroonjuweel van de BBB
Landbouw.quote:Op woensdag 29 mei 2024 20:07 schreef Jojoke het volgende:
Er waten de laatste tijd 2 ministers van onderwijs, al kwam dat ook omdat D66 en CU allebei onderwijs zeer belangrijk vinden. En zouden ze de staatssecretaris voor de afhandeling van Groningen weghalen? Van mij mag het, maar het valt hier denk ik niet goed.quote:Op woensdag 29 mei 2024 20:07 schreef Jojoke het volgende:
Minister-president – Dick Schoof
Ik weet het maar, het hoofdlijnenakkoord heeft weinig aandacht voor onderwijs en 2 ministers is misschien meer een D66-CDA-CU wens geweest?quote:Op woensdag 29 mei 2024 20:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er waten de laatste tijd 2 ministers van onderwijs.
Dat is een ander interessant item. De gaswinning is gestopt, is dan ook het werk van Vijlbrief klaar en kan de afwikkeling onder een 'gewone' bewindspersoon geschoven worden?quote:Op woensdag 29 mei 2024 20:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er waten de laatste tijd 2 ministers van onderwijs, al kwam dat ook omdat D66 en CU allebei onderwijs zeer belangrijk vinden. En zouden ze de staatssecretaris voor de afhandeling van Groningen weghalen? Van mij mag het, maar het valt hier denk ik niet goed.
Die afwikkeling gaat wel echt heel veel overleg in Groningen met diverse organen kosten, Vijlbrief was hier zo'n 30-40 keer per jaar. Dat kun je een ambtenaar laten afhandelen, maar is dat wat NSC en BBB voor staan met 'meer luisteren naar de regio'? Wie weet komt er wel een staatssecretaris voor regioplannen oid waar ze dit onder schuiven.quote:Op woensdag 29 mei 2024 20:19 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dat is een ander interessant item. De gaswinning is gestopt, is dan ook het werk van Vijlbrief klaar en kan de afwikkeling onder een 'gewone' bewindspersoon geschoven worden?
De gasleiding is dicht, dus het zou logisch zijn als dit verhuist van Economische Zaken (Mijnbouw) naar Binnenlandse Zaken (Volkshuishouding). Die ambtenaren hebben daar genoeg te doen in de komende jaren.quote:Op woensdag 29 mei 2024 20:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die afwikkeling gaat wel echt heel veel overleg in Groningen met diverse organen kosten, Vijlbrief was hier zo'n 30-40 keer per jaar. Dat kun je een ambtenaar laten afhandelen, maar is dat wat NSC en BBB voor staan met 'meer luisteren naar de regio'? Wie weet komt er wel een staatssecretaris voor regioplannen oid waar ze dit onder schuiven.
Het gaat vooral om het uitvoeren van het plan ereschuld: https://www.rtvnoord.nl/n(...)r-inlossen-ereschuld.quote:Op woensdag 29 mei 2024 20:42 schreef Jojoke het volgende:
[..]
De gasleiding is dicht, dus het zou logisch zijn als dit verhuist van Economische Zaken (Mijnbouw) naar Binnenlandse Zaken (Volkshuishouding). Die ambtenaren hebben daar genoeg te doen in de komende jaren.
Schadeherstel en versterking zijn beiden bouwkundig, en dus meer het gebied van Volkshuisvesting. Economische Zaken heeft geen verstand van bouwcriteria, dus het zou wel logisch zijn als dit dossier naar het andere ministerie verhuisd. Ook als het ander ministerie de ellende heeft veroorzaakt.quote:Op woensdag 29 mei 2024 20:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het gaat vooral om het uitvoeren van het plan ereschuld: https://www.rtvnoord.nl/n(...)r-inlossen-ereschuld.
Dat is EZ, geen BZK.
Maar schadeherstel en versterking zijn nu niet de grote opgaaf. Daar ligt een gedegen plan en daar moeten ze vooral van afblijven. Het gaat om die 22 miljard die Groningen is toegezegd, daar moet wel één bewindspersoon eigenaar van zijn.quote:Op woensdag 29 mei 2024 20:51 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Schadeherstel en versterking zijn beiden bouwkundig, en dus meer het gebied van Volkshuisvesting. Economische Zaken heeft geen verstand van bouwcriteria, dus het zou wel logisch zijn als dit dossier naar het andere ministerie verhuisd. Ook als het ander ministerie de ellende heeft veroorzaakt.
Dit geldt ook voor de veiligheidsdiensten die nog steeds bij Binnenlandse Zaken zitten, terwijl het veel logisch zou zijn als ze naar het ministerie van Justitie en Veiligheid verhuizen.
Misschien dat ze zover zijn dat een verhuizing onzinnig is, maar dossier-Groningen is vooral het gevolg van Economische Zaken maar niets iets wat onder hen zou vallen als ze de veroorzaker niet waren geweest. Dus ze hebben in principe de expertise niet om het af te handelen, tot ze de juiste mensen daarvoor inhuren.quote:Op woensdag 29 mei 2024 21:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar schadeherstel en versterking zijn nu niet de grote opgaaf. Daar ligt een gedegen plan en daar moeten ze vooral van afblijven. Het gaat om die 22 miljard die Groningen is toegezegd, daar moet wel één bewindspersoon eigenaar van zijn.
En de veiligheidsdiensten zitten bewust niet in hetzelfde ministerie als politie en het openbaar ministerie.
Qua getallen lijk je warm te zitten.quote:Op maandag 20 mei 2024 22:08 schreef westwoodblvd het volgende:
Op basis van een beetje googlen ook maar een lijstje gemaakt:
Verdeling:
- 1 partijloze minister president
- PVV: 6 ministers en 3 staatssecretarissen
- VVD: 4 ministers en 3 staatssecretarissen
- NSC: 4 ministers en 2 staatssecretarissen
- BBB: 2 ministers en 1 staatssecretaris
17 ministers:
Minister-president: Steven van Eijk (partijloos)
BZK: Eddy van Hijum (NSC), tweede vicepremier
BuZa: Geoffrey van Leeuwen (VVD)
Defensie: Robert Housmans (PVV)
EZK: Leon de Jong (PVV)
Klimaat: Sophie Hermans (VVD), eerste vicepremier
Financiën: Eelco Heijnen (VVD)
Migratie: Jan van de Beek (PVV)
I&W: Barry Madlener (PVV)
LVVN: Maurits von Martels (BBB)
OCW: Nicolien van Vroonhoven (NSC)
SZW: Bert van Boggelen (NSC)
J&V: Rian Vogels (VVD)
Rechtsbescherming: Judith Uitermark(NSC)
VWS: Fleur Agema (PVV)
Ouderenzorg: Mona Keijzer (BBB), derde vicepremier
Wonen: Alexander van Hattem (PVV)
Staatssecretarissen:
BZK: Tony van Dijck (PVV)
BuZa (BuHa&OS): Caspar Veldkamp (NSC)
Defensie: Gijs Tuinman (BBB)
Fiscaliteit: Folkert Idsinga (NSC)
I&W: Elisabeth Post (VVD)
LVVN: Chris Janssen (PVV)
OCW: Tom van Kesteren (PVV)
SZW: Ger Jaarsma (VVD)
VWS: Cisca Wijmenga (VVD)
quote:Op donderdag 30 mei 2024 20:11 schreef trein2000 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)jk-vier-vicepremiers
De T meldt dat:
- De verdeling van de ministersposten 6-4-4-2 zou worden.
- Alle 4 de partijen een vice-MP leveren
- De min N&S sneuvelt, net als een van de staatssecretarissen op fin.
- Er komt een minister voor Asiel en Migratie
- VVD zou Fin gaan leveren, PVV asiel, NSC SZW, BBB EZ en LNVV.
Nee. De minister van justitie moet in ere hersteld worden, de V moet juist terug naar BZK (of een eigen ministerie krijgen). Zo’n super ministerie is vragen om ellende.quote:Op woensdag 29 mei 2024 21:31 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Misschien dat ze zover zijn dat een verhuizing onzinnig is, maar dossier-Groningen is vooral het gevolg van Economische Zaken maar niets iets wat onder hen zou vallen als ze de veroorzaker niet waren geweest. Dus ze hebben in principe de expertise niet om het af te handelen, tot ze de juiste mensen daarvoor inhuren.
Ik weet dat de AIVD om dualistisch reden nog steeds onder Binnenlandse Zaken valt, maar rationeel gezien is het onlogisch. De veiligheidsdiensten zou onder Veiligheid moeten vallen.
https://www.parlement.com(...)van_de_zaakwaarnemerquote:De terugkeer van de zaakwaarnemer
31 mei 2024, column J.Th.J. van den Berg
Eind 1977 nam Dries van Agt het premierschap over van Joop den Uyl. Groter karakterverschil was nauwelijks denkbaar en Van Agt nam zich dan ook heilig voor een minder dominante (en minder hard werkende) minister-president te zijn dan zijn voorganger. Dat lukte maar heel gedeeltelijk. De media bleven rekenen met een beeldbepalende premier en ook de ambtenaren van AZ hadden een verwachtingspatroon dat zij niet zomaar wilden terugdraaien: ‘padafhankelijkheid’ noemen historici dat.'
Let wel, er was toen nog nauwelijks sprake van een Europese rol voor de premier; de Europese topconferenties waren nog niet uitgemond in de Europese Raad van vandaag. Voor zover die toch enig belang hadden, vooral dankzij de Franse president, probeerde het ministerie van Buitenlandse Zaken amechtig de premier bij belangrijke besluiten vandaan te houden. Dat zou spoedig een achterhoedegevecht blijken te zijn. Ook Van Agt merkte dat hij zich maar beter wel met de (toen nog) Europese Gemeenschap kon bezighouden.
Toch kon je, de historie van het premierschap analyserend, nog onderscheid maken tussen drie typen minister-president: het eerste type was de politiek gedreven leidinggevende, zoals Den Uyl en eerder Abraham Kuyper (1901–1905); het tweede type was de premier-coördinator die zijn centrale positie vooral gebruikte als arbiter en als verbinder, zoals Drees en eerder Colijn; het derde was dat van de zaakwaarnemer. Die zat het kabinet wel voor maar werd op hoofdlijnen gestuurd door zijn politieke ‘chef’, die in de Tweede Kamer was gebleven. Voorbeelden daarvan: Ruijs de Beerenbrouck die de leiding moest aanvaarden van het priester-Kamerlid Nolens, en De Quay, die zijn orders ontving van politiek leider Romme en voorts bij AZ begeleiding kreeg van de daartoe aangewezen staatssecretaris Schmelzer. Ook premier Marijnen kan daartoe worden gerekend; hij was afhankelijk van dezelfde Schmelzer, die intussen Romme als politiek leider was opgevolgd. Een van de redenen voor zo’n eigenaardige constructie was, dat de ‘chef’ het zo druk had om zijn roomse schaapjes in de fractie bijeen te houden dat hij het premierschap er niet nog eens bij kon hebben.
In een artikel dat ik (in 1990) mocht bijdragen aan een bundel over ministers en ministerraad1) in Nederland beschreef ik deze drie types en merkte toen, ietwat naïef, op dat het laatste type ‘waarschijnlijk zijn tijd had gehad’. Dat blijkt een voorbarige conclusie te zijn geweest. Onmiskenbaar willen zowel Pieter Omtzigt als Geert Wilders, zij het om totaal verschillende redenen, immers terug naar een premierschap dat zich afhankelijk maakt van parlementaire leiding.
Omtzigt denkt dat zo’n zaakwaarnemer-premier de bewegingsvrijheid van de Tweede Kamer verruimt, maar hij zal zichzelf niet aanstonds als de eigenlijke leider zien. Wilders zal eerder denken aan een premier die zich van zijn instructies afhankelijk maakt, zoals Ruijs die Nolens volgde en De Quay die Romme ‘gehoorzaamde’. Of, zoals wij in Polen hebben gezien met de oud-premier van de PiS-partij, Mateusz Marowiecky, die voortdurend aan zijn chef in het parlement, Jaroslav Kaczynski, moest vragen of het zo goed was.
Erg goed functioneren deed zo’n afhankelijkheidsrelatie in het algemeen al niet: Ruijs en De Quay kwamen pas echt op dreef, toen zij zich aan het gezag van hun bazen begonnen te onttrekken. Marijnen kwam al ten val voordat hij zich in zijn ambt kon ontwikkelen. Voor een premier-zaakwaarnemer is het ook heel moeilijk overwicht te krijgen in de ministerraad en ministers aan het kabinet te binden. Dan zien wij nog af van de intussen veel belangrijker geworden Europese taak van de minister-president. Luuk van Middelaar en Verstert Borger lieten in een artikel in ‘De Groene’2) al zien, hoe zeer het gezag van de Poolse premier in de Europese Raad te lijden had onder zijn afhankelijkheid van Kaczynski.
Ministers hebben een dubbele loyaliteit: aan hun partij die zij zo goed mogelijk willen representeren, maar daarnaast aan hun ministerie en de daarin verzamelde belangen3). Het is voor een premier zaak voortdurend alert te zijn op mogelijke bronnen van conflict. Daarbij kan hij instructies van een politiek leider in de Kamer missen als kiespijn. Zowel Europa als het eigen binnenland hebben een premier nodig met voldoende persoonlijk gezag en onafhankelijkheid; een regeringsleider dus en geen ‘primus inter pares’.
Nog een geluk dat kandidaat-premier Dick Schoof niet één Kaczynski in de Kamer aantreft maar vier. Dat schept ruimte. Maar natuurlijk ook risico’s.
Dat was ook niet héél moeilijkquote:Op dinsdag 11 juni 2024 14:28 schreef Hexagon het volgende:
Mona Keijzer is in ieder geval goed geraden
https://www.nu.nl/politie(...)t-in-namens-bbb.html
Moi.quote:
En weg is ie weer. Veiligheidsrisicootje kennelijk.quote:
Ja, alleen de AIVD nietquote:Op dinsdag 11 juni 2024 20:55 schreef TAmaru het volgende:
geweldige namen genoemd, ik heb veel vertrouwen in deze mensen
Duhquote:Op donderdag 13 juni 2024 19:34 schreef Hatseflats22 het volgende:
Ik ben er uit hoe het zit, dat is wel een opluchting.
De AIVD is óók links natuurlijk!!
En de Mossad zet ook Nederland op 1, dat is algemeen bekend.quote:Op donderdag 13 juni 2024 19:34 schreef Hatseflats22 het volgende:
Ik ben er uit hoe het zit, dat is wel een opluchting.
De AIVD is óók links natuurlijk!!
quote:Op donderdag 13 juni 2024 19:20 schreef capricia het volgende:
[..]
En weg is ie weer. Veiligheidsrisicootje kennelijk.
Marjolein Faber komt er voor in de plaats.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |