Niet mijn OPquote:Topic over de Nederlandse politiek
Bewindspersonen Rutte IV
Bewindspersonen
Regeringsverklaring en coalitieakkoord
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Verslag van verkenner Plasterk
Website Tweede Kamer
Tweede Kamer
Website Eerste Kamer
Eerste Kamer
Huidige zetelverdeling Tweede Kamer
Peilingen
Peilingwijzer
I&O Research
Ipsos
De Hond
Links-liberalisme, oh dear, what's nextquote:Op donderdag 25 januari 2024 16:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Geert gaat helemaal niet af.
Ik ben dik tevreden als er een centrum-rechts kabinet komt met een flink conservatieve agenda. Minder plaats voor progressief denken en links-liberalisme op de tv lijkt mij een goed idee en sluit aan bij waar de maatschappij heen gaat.
Die herijking van de programmering vind iedere vijf jaar al plaats bij de zendtijdverdeling.quote:Op donderdag 25 januari 2024 20:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Een herijking van de behoefte en programmering van de NPO naar de laatste inzichten van het maatschappelijk discours betitelen als iemand de mond snoeren gaat nogal wat ver hé.
Ook van ON!?quote:Op donderdag 25 januari 2024 20:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die herijking van de programmering vind iedere vijf jaar al plaats bij de zendtijdverdeling.
Een zender schrappen is niets anders een brute, kwaadaardige aanval op de democratie omdat alles dat niet populistisch is zoveel mogelijk gesmoord dient te worden.
Bijzonder. Wat maakt het dat je de Groene leest?quote:Op donderdag 25 januari 2024 20:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik snap niet zo goed waarom phpmystyle wil dat er alleen maar gepreek voor het (zijn) koor wil. Ik ben zo rechts als de pest, maar ik lees ook de groene Amsterdammer. Vermoed dat phpmystyle een EQ heeft dat het hem moeilijk maakt niet bevestigd te worden in zijn onderbuik.
Dat mag je vinden, ik vond het niet nodig om een WW uitkering te ontvangen terwijl wij het geld niet nodig hadden.quote:Op donderdag 25 januari 2024 20:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dief van je eigen portemonnee.
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd
Ligt eraan wat je rijk noemt, als je 2200 k hebt is het weer wat anders als je maar 70 k hebt.quote:Op donderdag 25 januari 2024 20:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat mag je vinden, ik vond het niet nodig om een WW uitkering te ontvangen terwijl wij het geld niet nodig hadden.
Lmao. Dit stond niet op Google?quote:De vragen die BBB stelden, waren volgens meerdere bronnen van een dusdanig laag niveau dat ze tot opgetrokken wenkbrauwen bij de formatiepartners leidden. Vooral bij Omtzigt werd er vertwijfeling bespeurd.
Nou ja, ze is toch gezellig? Wat wil je nog meer?quote:Op donderdag 25 januari 2024 20:57 schreef Koffieplanter het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)inanciele-kennis-bbb
[..]
Lmao. Dit stond niet op Google?
Tja, iemand als Keijzer stond al nooit bekend om haar niveau, als ze dan ook nog de CDA ondersteuning mist blijft er inhoudelijk helemaal niks over. Dat Van der Plas niet kan rekenen weten we al sinds ze in de Kamer zit (en is dus ook een feit, met dyscalculie), dat kan voor Omtzigt geen verrassing zijn wat ze heeft hem vaak genoeg geërgerd met volkomen misplaatste vragen. En dan blijkt die Vermeer ook al geen economisch licht.quote:Op donderdag 25 januari 2024 20:57 schreef Koffieplanter het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)inanciele-kennis-bbb
[..]
Lmao. Dit stond niet op Google?
Ik weet niet hoe ze die onderzoeken doen, maar het klopt niet.quote:Op donderdag 25 januari 2024 21:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou ja, ze is toch gezellig? Wat wil je nog meer?
Ik vond de opmerking over het CPB treffender "Die rekenen dingen door!" alsof het een enge ziekte was dat doorrekenenquote:Op donderdag 25 januari 2024 21:18 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe ze die onderzoeken doen, maar het klopt niet.
Benieuwd hoe ze die ¤17 miljard bezuinigingen gaan uitvoeren. Je komt natuurlijk een eind als je met je poten van dat eigen risico afblijft.quote:Op donderdag 25 januari 2024 21:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou ja, ze is toch gezellig? Wat wil je nog meer?
Dat van het eigen risico afblijven levert geen cent op, het zorgt er alleen voor dat ze geen 23 miljard moeten bezuinigen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 21:29 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Benieuwd hoe ze die ¤17 miljard bezuinigingen gaan uitvoeren. Je komt natuurlijk een eind als je met je poten van dat eigen risico afblijft.
Overigens zou ik minstens het dubbele willen bezuinigen en met het overschot de staatsschuld aflossen, of heel Nederland een rekening van ¤10.000 per persoon willen presenteren. Leren ze het wel af om op te grote voet te leven.
Natuurlijk bestaan domme vragen wel. Als ik op een accountantsbijeenkomst gevraagd had wat debet en wat credit is, was dat een domme vraag. Sommige dingen hoor je gewoon te weten als je een bepaald beroep hebt. Zo werkt het ook voor politici, als je nog niet eens het verschil weet tussen een verlaging van een subsidie en een belasting (en ja, dat gooide ze door elkaar), dan heb je weinig te zoeken in de commissie financiën.quote:Op donderdag 25 januari 2024 21:31 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Ik had altijd geleerd dat domme vragen niet bestonden, blijkbaar in Den Haag wel?
We hoeven de staatsschuld helemaal niet af te lossen. Alleen te zorgen dat die binnen een bepaalde norm blijft.quote:Op donderdag 25 januari 2024 21:29 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Benieuwd hoe ze die ¤17 miljard bezuinigingen gaan uitvoeren. Je komt natuurlijk een eind als je met je poten van dat eigen risico afblijft.
Overigens zou ik minstens het dubbele willen bezuinigen en met het overschot de staatsschuld aflossen, of heel Nederland een rekening van ¤10.000 per persoon willen presenteren. Leren ze het wel af om op te grote voet te leven.
Er staat niet bij welke vragen ze stelde. Tja, ik vind het allemaal Haagse verhevenheid, maar goed.quote:Op donderdag 25 januari 2024 21:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk bestaan domme vragen wel. Als ik op een accountantsbijeenkomst gevraagd had wat debet en wat credit is, was dat een domme vraag. Sommige dingen hoor je gewoon te weten als je een bepaald beroep hebt. Zo werkt het ook voor politici, als je nog niet eens het verschil weet tussen een verlaging van een subsidie en een belasting (en ja, dat gooide ze door elkaar), dan heb je weinig te zoeken in de commissie financiën.
Eens, als het (zoals nu) onder de 50% zit is dit voor de huidige economische situatie prima. Als we een supergoed draaiende economie hebben moet het richting de 40%, als we in een economische crisis zitten kan het naar de 60% oplopen. Maar helemaal aflossen is totale onzin, zelfs onverstandig. Zoals het ook voor een wat groter bedrijf onverstandig is als het geen vreemd vermogen heeft. De staatsschuld kan de Nederlandse economie gewoon helpen, het BBP vergroten.quote:Op donderdag 25 januari 2024 21:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
We hoeven de staatsschuld helemaal niet af te lossen. Alleen te zorgen dat die binnen een bepaalde norm blijft.
Heb jij wel eens naar de commissie financiën gekeken als zij er bij was? Het gaat niet om Haagse verhevenheid, het gaat om een totaal gebrek van ook maar de meest basale kennis die je zelfs op het VMBO al krijgt.quote:Op donderdag 25 januari 2024 21:40 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Er staat niet bij welke vragen ze stelde. Tja, ik vind het allemaal Haagse verhevenheid, maar goed.
Kwaliteitsjournalistiekquote:Op donderdag 25 januari 2024 20:31 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Bijzonder. Wat maakt het dat je de Groene leest?
Mag ik raden?quote:Op donderdag 25 januari 2024 21:29 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Aan de winsten van grote agri bedrijven te zien snappen ze financieen uitstekend, het probleem zal hem meer liggen in de kwaliteit van de BBB kamerleden.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:00 schreef Perrin het volgende:
Ondanks alle subsidies hebben ze in de agro-sector nog steeds geen kaas gegeten van financiën.
[ afbeelding ]
Zorgelijk dat de Tweede Kamer steeds voller zit met incompetente lui.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Aan de winsten van grote agri bedrijven te zien snappen ze financieen uitstekend, het probleem zal hem meer liggen in de kwaliteit van de BBB kamerleden.
Ben ook bang dat we in een tijd terecht gaan komen waarin "gezond verstand", zoals deze mensen het noemen, belangrijker wordt geacht dan kennis en opleiding.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zorgelijk dat de Tweede Kamer steeds voller zit met incompetente lui.
Dat 'gezonde verstand' blijkt in de praktijk vaak standaard onderbuikgereutel.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:11 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ben ook bang dat we in een tijd terecht gaan komen waarin "gezond verstand", zoals deze mensen het noemen, belangrijker wordt geacht dan kennis en opleiding.
DIe term is ook aardig aan devaluatie onderhevig, denk ik, wat men gezond verstand bij de BBB noemt dat noem ik iets heel anders.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:11 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ben ook bang dat we in een tijd terecht gaan komen waarin "gezond verstand", zoals deze mensen het noemen, belangrijker wordt geacht dan kennis en opleiding.
Het blijft me verbazen dat BBB überhaupt zo'n grote rol in de formatie speelt. Ze hebben maar een handjevol zetels in de Tweede Kamer en zijn niet nodig voor een meerderheid.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:00 schreef Perrin het volgende:
Ondanks alle subsidies hebben ze in de agro-sector nog steeds geen kaas gegeten van financiën.
[ afbeelding ]
Spelen ze werkelijk zo'n grote rol? Of likt van der Plas zich zo goed in bij Wilders dat het lijkt alsof ze een grote rol spelen?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het blijft me verbazen dat BBB überhaupt zo'n grote rol in de formatie speelt. Ze hebben maar een handjevol zetels in de Tweede Kamer en zijn niet nodig voor een meerderheid.
Ze hebben die 16 eerste kamer zetels die een eventueel rechts kabinet heel hard nodig gaat hebben. Dus ja, ze hebben zeker ene positie.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Spelen ze werkelijk zo'n grote rol? Of likt van der Plas zich zo goed in bij Wilders dat het lijkt alsof ze een grote rol spelen?
Nou ja, ze zitten aan tafel tijdens het formatieproces. Dat vind ik al apart eerlijk gezegd.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Spelen ze werkelijk zo'n grote rol? Of likt van der Plas zich zo goed in bij Wilders dat het lijkt alsof ze een grote rol spelen?
Ik ben het niet met je oneens maar de Spreidingswet geeft wel aan dat de BBB niet noodzakelijk is, denk ik.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ze hebben die 16 eerste kamer zetels die een eventueel rechts kabinet heel hard nodig gaat hebben. Dus ja, ze hebben zeker ene positie.
lijkt veel op de vorige versie van de boerenpartij van Boer Koekoek. daar werd een voormalig VVD lid die een kritische vraag stelde tijdens een bijeenkomst over onderwerpen als Financiën en Buitenlandse Zaken tot zijn eigen verbazing niet verwijderd als "te kritisch" maar door koekoek gewoon in het partijbestuur gehaald "jij hebt blijkbaar gestudeerd dus dat mag jij oplossen". ik hoop niets dat het ook letterlijk zo is gaan bij de BBBquote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Aan de winsten van grote agri bedrijven te zien snappen ze financieen uitstekend, het probleem zal hem meer liggen in de kwaliteit van de BBB kamerleden.
Maar dat was juist een maatregel waar rechts tegen is. Als je rabiaat rechtse dingen gaat invoeren krijg je het in de senaat heel lastig. En zonder bbb is het onmogelijk.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik ben het niet met je oneens maar de Spreidingswet geeft wel aan dat de BBB niet noodzakelijk is, denk ik.
Dat zal ook wel een van de redenen zijn dat ze überhaupt aan de onderhandelingstafel zijn uitgenodigd. En Wilders lijkt er erg fan van te zijn. Zonder BBB erbij slaat de sfeer wellicht ook sneller om in anti-PVV-sentiment.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dat was juist een maatregel waar rechts tegen is. Als je rabiaat rechtse dingen gaat invoeren krijg je het in de senaat heel lastig. En zonder bbb is het onmogelijk.
En als je ze dan weigert bij de formatie zal de prijs zeker niet omlaag gaan natuurlijk.
En vergeet niet: zowel VVD als NSC weigeren voorlopig ministers te leveren.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:01 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat zal ook wel een van de redenen zijn dat ze überhaupt aan de onderhandelingstafel zijn uitgenodigd. En Wilders lijkt er erg fan van te zijn. Zonder BBB erbij slaat de sfeer wellicht ook sneller om in anti-PVV-sentiment.
Uiteraard.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ze hebben die 16 eerste kamer zetels die een eventueel rechts kabinet heel hard nodig gaat hebben. Dus ja, ze hebben zeker ene positie.
Dan wordt het wel echt prijsschieten voor de oppositie straks.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
En vergeet niet: zowel VVD als NSC weigeren voorlopig ministers te leveren.
Het lijkt me wel handing om die personele bezetting straks eerst ook nog even door te nemen alvorens aan het regeerakkoord te beginnen.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hangt er vanaf wie je het vraagt.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zorgelijk dat de Tweede Kamer steeds voller zit met incompetente lui.
Wat een onzin dat dit gericht zou zijn op haar vrouw zijn. Ik stem zeer regelmatig op vrouwen. Schouten is wat mij betreft jaren het allerbeste kamerlid geweest. Maar Van der Plas kan en weet nou eenmaal vrij weinig en is ook niet snel van begrip. Dan maakt het niet uit of je man of vrouw bent, je bent dan gewoon geen goed kamerlid.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 13:56 schreef phpmystyle het volgende:
Wat een misogynie hier tegen vd plas
Wat een stupide opmerking, geen enkele poster heeft kritiek omdat ze een vrouw is. Het gaat hier om de inhoud dan wel het gebrek daaraan, niet het uiterlijk of geslacht.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 13:56 schreef phpmystyle het volgende:
Wat is er precies misogynie?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 13:56 schreef phpmystyle het volgende:
Sowieso heeft niemand het over Caroline, het gaat om de BBB als partij en de kwaliteit van de mensen die ze in dienst hebben.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 14:15 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wat een stupide opmerking, geen enkele poster heeft kritiek omdat ze een vrouw is. Het gaat hier om de inhoud dan wel het gebrek daaraan, niet het uiterlijk of geslacht.
Altijd wel leuk om te zien hoe woke de rechtse users zijn als het ze uitkomt
Ook dat, ja, de onderhandelaar namens de BBB is een man, tenslotte.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 14:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Sowieso heeft niemand het over Caroline, het gaat om de BBB als partij en de kwaliteit van de mensen die ze in dienst hebben.
Ja niets natuurlijk. Gewoon stevige inhoudelijke kritiek over het kennen en kunnen van iemand.quote:
Volgens mij is het behoorlijk anders om iemand 'heks' te noemen tov wat er over van der Plas wordt gezegd.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 14:50 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja niets natuurlijk. Gewoon stevige inhoudelijke kritiek over het kennen en kunnen van iemand.
Maar ik neem aan dat php even de mensen op de hak neemt van een zekere partij met 1 letter en 2 cijfers die dit heel snel riepen als die stevige kritiek op hun leider kwam.
Je bedoelt de diplomate die sinds januari 2024 actief is bij de VN als senior humanitair en wederopbouw coördinator voor Gaza, oftewel "een minderwaardig mens" aldus dezelfde persoon die hier komt prediken over misogynie.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 14:50 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar ik neem aan dat php even de mensen op de hak neemt van een zekere partij met 1 letter en 2 cijfers die dit heel snel riepen als die stevige kritiek op hun leider kwam.
Dat inderdaad.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 14:50 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja niets natuurlijk. Gewoon stevige inhoudelijke kritiek over het kennen en kunnen van iemand.
Van der Plas stond al met een gitaar in de aanslag onder het balkon van Wilders toen de uitslag net binnen was.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het blijft me verbazen dat BBB überhaupt zo'n grote rol in de formatie speelt. Ze hebben maar een handjevol zetels in de Tweede Kamer en zijn niet nodig voor een meerderheid.
Nee, die behoefte heb ik nooit gehad.quote:[8b]Op vrijdag 26 januari 2024 16:39 schreef Kickinalfa het volgende:[/b]
Aan de andere kant, wilde we niet dat er meer een afspiegeling van de bevolking lking zit ipv alleen maar hoog opgeleide "slimme" mensen?
Daar zal toch ook wel op eoa manier een mouw aangepast moeten worden om tot een kabinet te komen lijkt me.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik verwacht een exotische constructie, de ministers zullen er niet namens een partij zitten denk ik. En dan wellicht een wekelijks overleg tussen de premier en de 4 partijleiders, alsof het een overleg met de vice-premiers is.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:09 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Daar zal toch ook wel op eoa manier een mouw aangepast moeten worden om tot een kabinet te komen lijkt me.
In de huidige zetelverhoudingen krijg je dan dat 8 van de 10 bewindslieden van de PVV zouden moeten komen. Dat is voor de PVV op papier misschien leuk maar in de praktijk nogal een opgave voor Geert dunkt me.
Plus dat dan de VVD en NSC hun handtekening onder een akkoord zetten voor een kabinet wat vrijwel louter uit PVV'ers bestaat. Zit je dan in de kamer steeds ministers te verdedigen van een partij die je eigenlijk niet pruimt.
Het zou mij niks verbazen als beide partijen uiteindelijk eieren voor hun geld kiezen en als ze inhoudelijk rond komen gewoon bewindslieden leveren. Al dan niet in een exotische constructie. Paar ervaren partijtijgers zoeken die nu niet (meer) een actieve functie in de partij hebben. En die dan in het kabinet zetten, maar officieel niet namens de partij of zo
Bij NSC?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:09 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Paar ervaren partijtijgers zoeken die nu niet (meer) een actieve functie in de partij hebben
Nieuwe politiekquote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:11 schreef Hanca het volgende:
En dan wellicht een wekelijks overleg tussen de premier en de 4 partijleiders, alsof het een overleg met de vice-premiers is.
Die hebben nog wel een heel netwerk van oud-CDA'ers vermoed ik zo.quote:
Ik geloof niet in nieuwe politiek. Ik heb ook niet zo'n behoefte aan nieuwe politiek, trouwens. Overleg tussen coalitiepartners lijkt me iets essentieels dat we niet moeten schrappen.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nieuwe politiek![]()
Hoe dan ook verwacht ik dat de formatie langer duurt dan de zittingsduur.
Als de vier die nu praten er uitkomen verwacht ik niet dat het zomaar weer binnen een paar maanden op z'n gat ligt eigenlijk.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nieuwe politiek![]()
Hoe dan ook verwacht ik dat de formatie langer duurt dan de zittingsduur.
Natuurlijk wel. 2 (en misschien wel 3) van de 4 formerende partijen trekken hun stemmen met een compromisloze schreeuwcampagne. Als er een akkoord komt, dan komen er dús compromissen waar de achterban fulminerend tegen in opstand komt, al dan niet met trekkers op de snelweg of capuchons en fakkels bij politici thuis. Dan kunnen Wilders en vdPlas nog maar één ding doen als ze zichzelf niet overbodig willen maken, en dat is voet bij stuk houden en dus het kabinet opblazen.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:21 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Als de vier die nu praten er uitkomen verwacht ik niet dat het zomaar weer binnen een paar maanden op z'n gat ligt eigenlijk.
De volle vier jaar uitzitten zou me wel verbazen.
Niet als ik ook onder die "we' val. Bedanktquote:Op vrijdag 26 januari 2024 16:39 schreef Kickinalfa het volgende:
Aan de andere kant, wilde we niet dat er meer een afspiegeling van de bevolking lking zit ipv alleen maar hoog opgeleide "slimme" mensen?
Ik denk dat het grootste gedeelte van die achterban het allemaal prima vindt zolang er maar wat symboolpolitiek over asiel in staat en andere rechtse onderbuikdingen...quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. 2 (en misschien wel 3) van de 4 formerende partijen trekken hun stemmen met een compromisloze schreeuwcampagne. Als er een akkoord komt, dan komen er dús compromissen waar de achterban fulminerend tegen in opstand komt, al dan niet met trekkers op de snelweg of capuchons en fakkels bij politici thuis. Dan kunnen Wilders en vdPlas nog maar één ding doen als ze zichzelf niet overbodig willen maken, en dat is voet bij stuk houden en dus het kabinet opblazen.
Dat is het nadeel van populistische politiek. Het werkt alleen tijdens campagnes of in de oppositie, niet als je bestuurlijke verantwoordelijkheid hebt.
Dat zal wel meevallen, de PVV achterban vindt het prima als ze een groot deel van hun standpunten laten vallen, als er maar een rechts kabinet komt. Bon, er moet geen D66-akkoord uitkomen natuurlijk, maar dat is ook onmogelijk.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. 2 (en misschien wel 3) van de 4 formerende partijen trekken hun stemmen met een compromisloze schreeuwcampagne. Als er een akkoord komt, dan komen er dús compromissen waar de achterban fulminerend tegen in opstand komt, al dan niet met trekkers op de snelweg of capuchons en fakkels bij politici thuis.
Dat weten de schreeuwerds op links ook wel, die lezen dezelfde onderzoeken als jij en ik. Maar dat is de laatste stok om de PVV mee te slaan en de rechtse stemmer tot ongenoegen te krijgen.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:32 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat zal wel meevallen, de PVV achterban vindt het prima als ze een groot deel van hun standpunten laten vallen, als er maar een rechts kabinet komt. Bon, er moet geen D66-akkoord uitkomen natuurlijk, maar dat is ook onmogelijk.
https://nos.nl/artikel/25(...)missie-corona-bekendquote:De samenstelling van de enquêtecommissie die het coronabeleid onderzoekt is voor het grootste deel bekend. De afgelopen dagen werd al duidelijk dat de PVV Peter Smitskam voordraagt, GroenLinks-PvdA Anita Pijpelink, NSC Rosanne Hertzberger, BBB Claudia van Zanten en Forum voor Democratie Pepijn van Houwelingen.
Er zijn ook veel partijen die niemand afvaardigen: zo doen van de "oude coalitie" D66, CDA en ChristenUnie niet mee.
In Podcast De Stemming zegt Daan de Kort dat hij de kandidaat is van de VVD: "Corona had impact op het leven van ons allemaal en het is heel goed dat we daar als enquêtecommissie onderzoek naar gaan doen. Ik wil daar graag mijn bijdrage aan leveren."
Wat een extreem lege wens...quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:41 schreef phpmystyle het volgende:
Ik zou al heel blij zijn als de subsidies op kunst en cultuur sterk verminderd worden
Beetje sneeuwballen gooien moet kunnen hé.quote:
Daar zal je je geen zorgen over hoeven maken. Landbouw daarnetegen...quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:41 schreef phpmystyle het volgende:
Ik zou al heel blij zijn als de subsidies op kunst en cultuur sterk verminderd worden
Het blijft altijd curieus hoe de gezworen voorvechters der Nederlandse cultuur dezelfde cultuur het liefste zo snel mogelijk de nek om willen draaien.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:41 schreef phpmystyle het volgende:
Gaat allemaal europees die landbouw subsidies. Is geen nationale aangelegenheid.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Daar zal je je geen zorgen over hoeven maken. Landbouw daarnetegen...
Ik heb het dan over potjes en pannetjes musea en gare theatergezelschappen. Niet over het rijksmuseum of het nationale militair museum.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het blijft altijd curieus hoe de gezworen voorvechters der Nederlandse cultuur dezelfde cultuur het liefste zo snel mogelijk de nek om willen draaien.
Ah, u pleit voor een Kulturkammer.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik heb het dan over potjes en pannetjes musea en gare theatergezelschappen. Niet over het rijksmuseum of het nationale militair museum.
Het ging meer over https://eenvandaag.avrotr(...)fstand-tot-politici/quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:28 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Niet als ik ook onder die "we' val. Bedankt
Realistisch heet dat soort gedrag tegenwoordig ook wel. Hoef je geen inhoudelijke onderbouwing meer te leveren.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:11 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Had Freddy Heineken ook niet (nou vooruit, HBS).quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:55 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ze heeft amper meer dan havo..
Vind je het gek dat Heineken niet te zuipen is?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 18:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Had Freddy Heineken ook niet (nou vooruit, HBS).
Mocht het tot een kabinet met de PVV, verwacht je dan nog serieuze oppositie opeen congres of wordt dat ook weer een applausmachine?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 18:16 schreef nostra het volgende:
Morgen congres. Als ik zin heb om vroeg op te staan ga ik nog wel even buurten. Niet dat het meer dan hamerstukken over de EU worden, maar stiekem hoop ik nog wel op een rant van Klaas of iets. Misschien kan Camiel even inspringen.
Ik heb er nooit echt vuurwerk meegemaakt. Nu ook geen signalen dat dat zou kunnen gebeuren. De motie van de JOVD dat er verplicht bitterballen (niet-vegetarisch) geserveerd moeten worden na afloop (aangenomen) was nog het meest spannende. Nee, zonder gekheid: Rutte kon zich de vorige keer er weer eens perfect uitlullen, die kwaliteit heeft Yesilgoz niet, dus dat ergens een keer wat gaat kraken zal ongetwijfeld. Samenwerking met de PVV zal geen breekpunt worden though.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 18:19 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Mocht het tot een kabinet met de PVV, verwacht je dan nog serieuze oppositie opeen congres of wordt dat ook weer een applausmachine?
Die verwachting had ik eigenlijk ook wel. Maakt me wel wat cynisch over de belangrijkste Nederlandse nachts- en bestuurspartij van de afgelopen decennia, maar goed dat helpt niemandquote:Op vrijdag 26 januari 2024 18:26 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik heb er nooit echt vuurwerk meegemaakt. Nu ook geen signalen dat dat zou kunnen gebeuren. De motie van de JOVD dat er verplicht bitterballen (niet-vegetarisch) geserveerd moeten worden na afloop (aangenomen) was nog het meest spannende. Nee, zonder gekheid: Rutte kon zich de vorige keer er weer eens perfect uitlullen, die kwaliteit heeft Yesilgoz niet, dus dat ergens een keer wat gaat kraken zal ongetwijfeld. Samenwerking met de PVV zal geen breekpunt worden though.
Voorbereiding van de EU lijst en het programma, hebben de meeste partijen binnenkort.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 19:05 schreef -XOR- het volgende:
Wat valt daar op dat congres uberhaupt te bespreken? Dat er nog niets over de formatie gezegd kan worden?
Daar zit wat in.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 19:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voorbereiding van de EU lijst en het programma, hebben de meeste partijen binnenkort.
Het is op zich ook een wet van de VVD zelf. Het is Yesilgoz die is gedraaid en zich tegen haar eigen wet heeft gekeerd.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 08:01 schreef Hanca het volgende:
En de meerderheid staat blijkbaar nog steeds achter de spreidingswet.
Ach, dat is slechts voor de bühne. In de praktijk gaan ze gewoon een meerderheidskabinet proberen te vormen onder aanleiding van de PVV.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 09:13 schreef Hexagon het volgende:
De beste uitweg voor Dilan zou zijn om gewoon minister te worden en het stokje aan iemand in de fractie over te dragen. Maar laat haar nu net geen ministers willen leveren.
Daarover hier een artikel in De Volkskrant: https://www.volkskrant.nl(...)te-regeren~bd4363b2/quote:Op zaterdag 27 januari 2024 09:22 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ach, dat is slechts voor de bühne. In de praktijk gaan ze gewoon een meerderheidskabinet proberen te vormen onder aanleiding van de PVV.
Ja, dat het een gigantische teringbende gaat worden, als het doorgaat, is ook wel duidelijk. De VVD heeft duidelijk het beste voor met ons land.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 09:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daarover hier een artikel in De Volkskrant: https://www.volkskrant.nl(...)te-regeren~bd4363b2/
Conclusie: er kan eigenlijk geen gewoon meerderheidskabinet met PVV bestuurders komen en Wilders kan eigenlijk de fractie niet verlaten, omdat Wilders eigenlijk letterlijk alle besluiten neemt voor de meeste fractieleden (alleen Agema en Bosma hebben een wat vrije rol).
Door ex-PVVers wordt 'een bloedbad' voorspeld als Wilders weg gaat uit die fractie, dan worden ze daar totaal besluiteloos en onbestuurbaar.
Dat is nog een probleem met de PVV. Je weet nooit wie de nieuwe Renske Leijten, Lisa Westerveld of Pieter Omzigt wordt. Een Kamerlid dat zich vastbijt in een dossier en daadwerkelijk het verschil kan maken en de regering verantwoordelijk houdt.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 09:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daarover hier een artikel in De Volkskrant: https://www.volkskrant.nl(...)te-regeren~bd4363b2/
Conclusie: er kan eigenlijk geen gewoon meerderheidskabinet met PVV bestuurders komen en Wilders kan eigenlijk de fractie niet verlaten, omdat Wilders eigenlijk letterlijk alle besluiten neemt voor de meeste fractieleden (alleen Agema en Bosma hebben een wat vrije rol).
Door ex-PVVers wordt 'een bloedbad' voorspeld als Wilders weg gaat uit die fractie, dan worden ze daar totaal besluiteloos en onbestuurbaar.
Of Wilders houdt ze ook als minister(-president) nog steeds strak aan de lijn, en dan krijg je een heel scheve verhouding die je niet moet willen.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 09:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat kan niet, een minister-president heeft gewoon geen tijd om alle debatten voor te bereiden en kan volgens mij ook niet alle fractievergaderingen bijwonen.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 09:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Of Wilders houdt ze ook als minister(-president) nog steeds strak aan de lijn, en dan krijg je een heel scheve verhouding die je niet moet willen.
Uiteraard niet. Maar hij kan ze met instructies wel kort en strak houden.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 09:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat kan niet, een minister-president heeft gewoon geen tijd om alle debatten voor te bereiden en kan volgens mij ook niet alle fractievergaderingen bijwonen.
Maar momenteel bemoeid hij zich dus echt tot op detailniveau met alles, de anderen mogen niet eens een discussie voeren en hebben geen inbreng. Dat lukt je niet met alleen instructies.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 09:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Uiteraard niet. Maar hij kan ze met instructies wel kort en strak houden.
Kom aan, de hele PVV is vanaf dag een dat het bestond een uitholling van de democratie met zijn opzet zonder leden die geen Wilders genaamd zijn.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:17 schreef Hexagon het volgende:
Daarom, als we dit achter de rug hebben zo snel mogelijk een wet doorduwen dat partijen alleen mee mogen doen met de verkiezingen als ze een democratische ledenstructuur hebben. Kamerleden die als willoze werktuigjes dienen zijn uitholling van de democratie.
Klopt, dus eigenlijk had die wet er al veel langer moeten zijn.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Kom aan, de hele PVV is vanaf dag een dat het bestond een uitholling van de democratie met zijn opzet zonder leden die geen Wilders genaamd zijn.
Lekker man, een MP die ook als enige over de kieslijst van de grootste partij gaat die tevens de Tweede Kamervoorzitter levert. De domste 30% van het land vindt dat een prima idee.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 09:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Uiteraard niet. Maar hij kan ze met instructies wel kort en strak houden.
Een groter deel zelfs. Hoeveel stemmen kreeg Bosma ook alweer bij die voorzittersverkiezing? 74 of zo?quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Lekker man, een MP die ook als enige over de kieslijst van de grootste partij gaat die tevens de Tweede Kamervoorzitter levert. De domste 30% van het land vindt dat een prima idee.
Jij houdt er een aparte manier van rekenen op na.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:58 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Een groter deel zelfs. Hoeveel stemmen kreeg Bosma ook alweer bij die voorzittersverkiezing? 74 of zo?
Ik zie dit los van een partij, Bosma vind ik capabel als voorzitterquote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:58 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Een groter deel zelfs. Hoeveel stemmen kreeg Bosma ook alweer bij die voorzittersverkiezing? 74 of zo?
Hoe bedoel je?quote:Op zaterdag 27 januari 2024 11:10 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Jij houdt er een aparte manier van rekenen op na.
Je wil er een dictatuur van maken?quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:17 schreef Hexagon het volgende:
Daarom, als we dit achter de rug hebben zo snel mogelijk een wet doorduwen dat partijen alleen mee mogen doen met de verkiezingen als ze een democratische ledenstructuur hebben. Kamerleden die als willoze werktuigjes dienen zijn uitholling van de democratie.
Feit blijft dat het link is om iemand van de grootste partij voorzitter te maken. Zeker als het gaat om een ondemocratische partij waarvan het enige lid het parlement niet eens erkent.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 11:12 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik zie dit los van een partij, Bosma vind ik capabel als voorzitter
Integendeel. Ik wil de macht van partijleiders juist meer indammen.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 11:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je wil er een dictatuur van maken?
Van een parlement wat hij zelf wegzet als nep?quote:Op zaterdag 27 januari 2024 11:12 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik zie dit los van een partij, Bosma vind ik capabel als voorzitter
Het is ook een soort "Hitler legde mooie snelwegen aan"-hondenfluitje.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 11:52 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Van een parlement wat hij zelf wegzet als nep?
Bijzondere zienswijze.
Ja door er een dictatuur ervan te maken.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 11:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Integendeel. Ik wil de macht van partijleiders juist meer indammen.
Duitsland heeft die regels ook. Is het nu een dictatuur?quote:Op zaterdag 27 januari 2024 12:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja door er een dictatuur ervan te maken.
Leg eens uit hoe je er dan een dictatuur van maakt. En leg dan eens uit hoe de PVV nu geen dictatuur is.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 12:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja door er een dictatuur ervan te maken.
Als je een autocratie wilt zijn al die democratie-regeltjes natuurlijk maar lastig.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 12:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Leg eens uit hoe je er dan een dictatuur van maakt. En leg dan eens uit hoe de PVV nu geen dictatuur is.
Dat kan, maar dan zijn die regels voorafgaand aan de oprichting van de partij opgesteld. Wat jij wil is tijdens de wedstrijd de regels veranderen om een partij te verbieden o.b.v. de interne structuur die jij een probleem vindt.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 12:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Duitsland heeft die regels ook. Is het nu een dictatuur?
Is daarmee de AfD ingedamd?quote:Op zaterdag 27 januari 2024 12:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Duitsland heeft die regels ook. Is het nu een dictatuur?
Ze moeten nog even doorgaan naar het zoeken naar regels waar AFD wel last van zou hebben, en andere partijen niet. Dat (eind)spel is inmiddels begonnen.quote:
De ervaringen met extreemrechts (ze conservatief noemen is een flauwe grap) zijn dan ook niet zo positief… Maar echt pogingen om ze te verbieden zijn vrij schaars. Er is op veel plekken wel een gezond cordon sanitaire opgericht, zoals dat eerder ook voor de communistische partijen gold.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 12:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat kan, maar dan zijn die regels voorafgaand aan de oprichting van de partij opgesteld. Wat jij wil is tijdens de wedstrijd de regels veranderen om een partij te verbieden o.b.v. de interne structuur die jij een probleem vindt.
Ook als de PVV leden zou hebben blijft de roep om op de een of andere manier de partij te verbieden en/of uit te schakelen van macht.
Je ziet overal in de westerse wereld waar nieuwe conservatieve bewegingen opkomen dat er gezocht wordt naar manieren om deze te verbieden.
Die situatie is wel wat eenvoudiger omdat de kans dat CDU (of een andere partij) met hen een coalitie wil vormen een stuk kleiner is (of beter gezegd afwezig) en een absolute meerderheid haalt geen Duitse partij meer.quote:
In deelstaten ook niet (oprecht geen idee)?quote:Op zaterdag 27 januari 2024 13:12 schreef KareldeStoute het volgende:
en een absolute meerderheid haalt geen Duitse partij meer.
Ik wil niks verbieden. Ik wil alleen een ongezonde concentratie van macht bij een leider indammen. In een normale partij zijn kamerleden geen machteloze werktuigjes van de leider.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 12:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat kan, maar dan zijn die regels voorafgaand aan de oprichting van de partij opgesteld. Wat jij wil is tijdens de wedstrijd de regels veranderen om een partij te verbieden o.b.v. de interne structuur die jij een probleem vindt.
Ook als de PVV leden zou hebben blijft de roep om op de een of andere manier de partij te verbieden en/of uit te schakelen van macht.
Je ziet overal in de westerse wereld waar nieuwe conservatieve bewegingen opkomen dat er gezocht wordt naar manieren om deze te verbieden.
Heh, er was ooit een topic of Rutte de Kerst zou halen, in dit geval is het meer de vraag of Yesilgoz Pasen gaat halenquote:Op zaterdag 27 januari 2024 13:32 schreef capricia het volgende:
Wat een warrige toespraak van Yeşilgöz. Op het VVD congres.
D66 had daar iets moois voor ooit: referendum! Daarmee pareer je controversiële voorstellen van partijleiders die niet naar hun achterban luisteren.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 13:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik wil niks verbieden. Ik wil alleen een ongezonde concentratie van macht bij een leider indammen. In een normale partij zijn kamerleden geen machteloze werktuigjes van de leider.
Je ziet overal in de westerse wereld waar nieuwe conservatieve xenofobe extreem-rechtse bewegingen opkomen dat er gezocht wordt naar manieren om deze te verbieden.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 12:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
In stemmen niet, 40+% is zeldzaam tegenwoordig. In zetels wel, een enkele keer, op dit moment alleen de SPD in Saarland. Dat zijn dan gevallen waarbij de grootste partij boven de ~43% komt, en er 1 of 2 partijen net niet boven de 5% kiesdrempel uitkomen.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 13:14 schreef nostra het volgende:
[..]
In deelstaten ook niet (oprecht geen idee)?
Aan iedereen met minder dan 2x modaal: sterkte ermee.quote:Yesilgöz benadrukte vandaag dat er een kans is beleid "waar iedereen in deze zaal voor is" te realiseren.
Ik kan dit niet lezen zonder dat domme, pedante zeikstemmetje te horen.quote:"Op sommige onderdelen zijn onze gesprekspartners zo links, daar kan de club van Frans Timmermans nog wat van leren."
Prima wat je ervan vindt en hulde voor je eerlijkheid: je wil het verbieden en dus is de weg naar een dictatuur geplaveid.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 15:15 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Je ziet overal in de westerse wereld waar nieuwe conservatieve xenofobe extreem-rechtse bewegingen opkomen dat er gezocht wordt naar manieren om deze te verbieden.
In elk geval netjes dat je er zo in staat.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 17:10 schreef -XOR- het volgende:
Verbieden van partijen is uiteraard nooit de oplossing. Je zou middels subsidieverstrekking een fatsoenlijke organistatiestructuur bij partijen kunnen afdwingen, maar de liberaal in me zegt dat partijen zelf gaan over hun eigen interne stucturen.
Sowieso lijkt mij dat nogal een rare bewering, dat je iedereen mee krijgt met welke keuze je ook maakt, zelfs binnen een partij lukt dat vrijwel nooit, je mag al blij zijn met een meerderheid.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 15:50 schreef Blastbeat het volgende:
https://nos.nl/l/2506472
[..]
Aan iedereen met minder dan 2x modaal: sterkte ermee.
[..]
Ik kan dit niet lezen zonder dat domme, pedante zeikstemmetje te horen.
Ondertussen is het noodzakelijk om maanden lang te onderhandelen om een rechts kabinet binnen de kaders van de wet te laten vallen. Dan weet ik wel waar het probleem zit en dat is bij (extreem) rechts.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 17:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
In elk geval netjes dat je er zo in staat.
Krijg meer en meer de indruk dat men het gaat zoeken in verbieden, of gedrochten van breed geformuleerde verdragen om democratische processen te verstoren.
Alles is de schuld van rechts, altijd. Wat een wereldquote:Op zaterdag 27 januari 2024 17:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ondertussen is het noodzakelijk om maanden lang te onderhandelen om een rechts kabinet binnen de kaders van de wet te laten vallen. Dan weet ik wel waar het probleem zit en dat is bij (extreem) rechts.
quote:Applaus klinkt er op het VVD-congres pas als Dilan Yesilgöz Eric van der Burg bedankt
https://www.nrc.nl/nieuws(...)r-doorstond-a4188331
Daar zijn ze allang over uit, als je de grondwet bedoelt; althans het zou vrij ridicuul zijn om het CPB en de Rekenkamer aan tafel uit te nodigen als daar onoverkomelijke verschillen van inzicht over zouden zijn, of in ieder geval houdt Plasterk zijn mond daarover, dus kan je dat nooit stellen. Ten tweede zijn we net een maand verder, dus dat maandenlang is ook sterk overdreven.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 17:27 schreef Tijger_m het volgende:
Ondertussen is het noodzakelijk om maanden lang te onderhandelen om een rechts kabinet binnen de kaders van de wet te laten vallen.
Zelfs het ooit zeer traditionele Beieren, waar de CSU decennialang de enige regeringspartij kon zijn, zagen Grüne aan de linkervoet en AfD/FW aan de rechtervoet.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 13:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee het referendum heeft werkelijk niets te maken met checks and balances binnen partijen en het onwenselijk zijn dat een partij eigendom is van een machtsgeil figuur.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 14:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
D66 had daar iets moois voor ooit: referendum! Daarmee pareer je controversiële voorstellen van partijleiders die niet naar hun achterban luisteren.
Jij laat je veel te snel in het ootje nemen door middelmatige woordvoerders.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 17:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ondertussen is het noodzakelijk om maanden lang te onderhandelen om een rechts kabinet binnen de kaders van de wet te laten vallen. Dan weet ik wel waar het probleem zit en dat is bij (extreem) rechts.
Die Grüne zijn veel linkser dan GroenLinks. In provinciebesturen werkte GL natuurlijk ook gewoon samen met VVD/CDA.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 18:05 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Zelfs het ooit zeer traditionele Beieren, waar de CSU decennialang de enige regeringspartij kon zijn, zagen Grüne aan de linkervoet en AfD/FW aan de rechtervoet.
De Grüne zijn in Duitsland veel breder dan GroenLinks in Nederland. Coalities met Union alleen komen op deelstaatniveau voor, terwijl je ze hier in het rood-groene ziet vastbijten.
Het enige lek waar wij vooral mee te maken hebben is wegrennende D66 bestuurders.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 18:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee het referendum heeft werkelijk niets te maken met checks and balances binnen partijen en het onwenselijk zijn dat een partij eigendom is van een machtsgeil figuur.
Het is je zoveelste wanhopige drogargument tegen maatregelen die erg nodig zijn om een lekkage in onze democratie te repareren.
Ik denk dat er in het voorjaar een meerderheidsregering op het bordes staat.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 18:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jij laat je veel te snel in het ootje nemen door middelmatige woordvoerders.
Wat ze doen is tijdrekken om de geesten rijp te maken bij vooral VVD en NSC voor regeringsdeelname - zie zojuist dat de T dat ook al suggereert-, voorts zijn er natuurlijk nogal wat zaken te bespreken over hoe de regering (de vorm) er uit komt te zien. Zeker omdat het nogal een blackbox is wat de PVV en BBB kan leveren.
Hoe werd het door de VVD achterban en kopstukken ontvangen om mogelijk wel mee te doen aan regeren?quote:Op zaterdag 27 januari 2024 17:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Daar zijn ze allang over uit, als je de grondwet bedoelt; althans het zou vrij ridicuul zijn om het CPB en de Rekenkamer aan tafel uit te nodigen als daar onoverkomelijke verschillen van inzicht over zouden zijn, of in ieder geval houdt Plasterk zijn mond daarover, dus kan je dat nooit stellen. Ten tweede zijn we net een maand verder, dus dat maandenlang is ook sterk overdreven.
Dat weet ik ook niet. Mijn gevoel zegt niet Wilders, Keijzer, of Yesilgoz.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 18:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat er in het voorjaar een meerderheidsregering op het bordes staat.
Wie de premier is, weet ik nog niet.
85 procent ofzo is voor, het merendeel ook als Geert premier wordt. Echt tegengas is er niet, hooguit "laten we het maar proberen en hem zichzelf laten opblazen" hier en daar. Kost die Marokkaanse Fries Europees wel zijn kop, maar bon, die verschilt niet bijzonder veel van Geert qua immigratie.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 18:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hoe werd het door de VVD achterban en kopstukken ontvangen om mogelijk wel mee te doen aan regeren?
Daar weer ik minder van maar volgens mij ligt het ook daar niet voor de hand, het zou zelfmoord zijn voor de lokale CDU of CSU. Maar mogelijk kan er wel een of ander naar monsterverbond komen tussen AfD en die nieuwe partij van Wagenknegt in een Oost-Duitse deelstaat…quote:Op zaterdag 27 januari 2024 13:14 schreef nostra het volgende:
[..]
En vinden de Nijpeltjes nog wat weerklank om ook links niet te overwegen?quote:Op zaterdag 27 januari 2024 18:59 schreef nostra het volgende:
[..]
85 procent ofzo is voor, het merendeel ook als Geert premier wordt. Echt tegengas is er niet, hooguit "laten we het maar proberen en hem zichzelf laten opblazen" hier en daar. Kost die Marokkaanse Fries Europees wel zijn kop, maar bon, die verschilt niet bijzonder veel van Geert qua immigratie.
Links-rechts is in deze wel lastig eigenlijk. De Duitse Groenen hebben veel meer regeringservaring op allerlei niveaus, zelf in het conservatieve Zuid-Duitsland.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 18:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die Grüne zijn veel linkser dan GroenLinks. In provinciebesturen werkte GL natuurlijk ook gewoon samen met VVD/CDA.
Remkes is daar veel te beschaafd voor. Het wordt een PVV'er, Plasterk of niks (en dan dus Timmermans).quote:Op zaterdag 27 januari 2024 18:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat weet ik ook niet. Mijn gevoel zegt niet Wilders, Keijzer, of Yesilgoz.
Misschien Remkes?
Klopt, de liberale delen van de VVD hebben al lange tijd weinig of geen invloed meer. Die partij gaat gewoon netjes akkoord.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 18:59 schreef nostra het volgende:
[..]
85 procent ofzo is voor, het merendeel ook als Geert premier wordt. Echt tegengas is er niet, hooguit "laten we het maar proberen en hem zichzelf laten opblazen" hier en daar. Kost die Marokkaanse Fries Europees wel zijn kop, maar bon, die verschilt niet bijzonder veel van Geert qua immigratie.
Dat laatste zou wel genot zijn. Premier Timmermans met grote smile op het bordes.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Remkes is daar veel te beschaafd voor. Het wordt een PVV'er, Plasterk of niks (en dan dus Timmermans).
Als ie maar niet door het bordes zakt.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat laatste zou wel genot zijn. Premier Timmermans met grote smile op het bordes.
Wiegel is 82, Bolkestein is dement, Kamp zoekt zijn heil in een extra-parlementait kabinet, maar het rijtje is allemaal passé. De JOVD daarentegen geeft wél flink tegengas, je ziet daar wel duidelijk een scheidslijn.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:03 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En vinden de Nijpeltjes nog wat weerklank om ook links niet te overwegen?
Mijn gevoel zegt dat van de kopstukken zoals Wiegel, Kamp, Teeven, etc wel voor zijn.
Het wordt er niet sterker op allemaal. Duidelijk dat het dus een voorstel is waar niets tegen in te brengen is.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 18:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het enige lek waar wij vooral mee te maken hebben is wegrennende D66 bestuurders.
Het is ook een beetje meelopen met de meute heb ik het idee. Als er iemand van dat liberale deel het woord neemt, dan krijgt hij of zij gechargeerd een staande ovatie, maar end of the day kiest men zonder echt te mokken maar voor de Partijlijn. Het is een beetje de man die met zijn vrouw aan het winkelen is.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:09 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Klopt, de liberale delen van de VVD hebben al lange tijd weinig of geen invloed meer. Die partij gaat gewoon netjes akkoord.
Daarvoor moet 'ie eerst de omvang van iemand als de rokende bbb-frikandellenknaagster zien te krijgen.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als ie maar niet door het bordes zakt.
Slettenhaar moet lekker in het Castricumse blijven, dat is zijn league. Kudos verder voor wat ie met Klassiek Liberaal wil bereiken, maar het ontbeert toch wel aan niveau.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:12 schreef phpmystyle het volgende:
Paul Slettenhaar vind ik ook wel een mooi idee als premier.
Het zou je sieren om niet in een reflex naar D66 te wijzen, maar te onderkennen dat een partij met één dictatoriaal lid niet echt past in een democratisch bestel.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 18:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het enige lek waar wij vooral mee te maken hebben is wegrennende D66 bestuurders.
In Duitsland kunnen rechtse kiezers die de FDP te conservatief vinden niet terecht bij een variant van D66, daar profiteren de Groenen ook vanquote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:07 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Links-rechts is in deze wel lastig eigenlijk. De Duitse Groenen hebben veel meer regeringservaring op allerlei niveaus, zelf in het conservatieve Zuid-Duitsland.
Heb ik diverse malen geprobeerd, maar bij jou lijkt dat verspilde moeite te zijn.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het wordt er niet sterker op allemaal. Duidelijk dat het dus een voorstel is waar niets tegen in te brengen is.
Denk dat die twee wel gelijk opgaan hoor.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:22 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Daarvoor moet 'ie eerst de omvang van iemand als de rokende bbb-frikandellenknaagster zien te krijgen.
Ja door wild om je heen te slaan met allerlei drogargumenten.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Heb ik diverse malen geprobeerd, maar bij jou lijkt dat verspilde moeite te zijn.
Het feit dat je enig lid bent maakt je absoluut geen dictator, autocraat, of wat dan ook.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het zou je sieren om niet in een reflex naar D66 te wijzen, maar te onderkennen dat een partij met één dictatoriaal lid niet echt past in een democratisch bestel.
Ik gebruik geen enkel drog argument.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja door wild om je heen te slaan met allerlei drogargumenten.
Geen een waarom het een goed idee is dat een persoon eigenaar kan zijn van een partij en 100% zeggenschap heeft over de toekomst van zijn kamerleden. Dus dan zal het ook wel gewoon een goed idee zijn.
dat geloof ik direct. Als je liberaal of maar een beetje progressief bent, dan heb je bij de VVD al lange tijd niks te zoeken. Prima hoor als je rechtse vingers wilt likken met een of ander dubieus kabinet maar laten we het idee dat de VVD iets met liberaal aub rap laten varen.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:21 schreef nostra het volgende:
[..]
Het is ook een beetje meelopen met de meute heb ik het idee. Als er iemand van dat liberale deel het woord neemt, dan krijgt hij of zij gechargeerd een staande ovatie, maar end of the day kiest men zonder echt te mokken maar voor de Partijlijn. Het is een beetje de man die met zijn vrouw aan het winkelen is.
Hij wordt meer 'gesaboteerd' doordat zijn gedachtengoed (semi)-criminele patsers aantrekt die van alles op hun kerfstok hebben.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik gebruik geen enkel drog argument.
De reden waarom vermoedelijk Wilders hiervoor kiest - kun jij zelf ook wel bedenken - is dat hij anders mogelijk gesaboteerd wordt omdat mensen lid worden om te mogen stemmen maar helemaal geen geestverwant zijn.
Een interne structuur moet gaan groeien, en bij de PVV zien we dat eigenlijk niet. Dat is jammer, maar wel enigszins te begrijpen./
Kudos voor het deel van de partij die de PVV wel tof vindt?quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:23 schreef nostra het volgende:
[..]
Slettenhaar moet lekker in het Castricumse blijven, dat is zijn league. Kudos verder voor wat ie met Klassiek Liberaal wil bereiken, maar het ontbeert toch wel aan niveau.
Jawel, eerst leuteren dat ik een dictatuur wil invoeren. En als dat niet werkt wat zaaddodene whataboutisms naar D66.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik gebruik geen enkel drog argument.
Ja Wilders wil 100% controle en alles in zijn eentje bepalen. Dus iedereen die hij nodig heeft moet in ruil voor een goed betaald baantje 100% gehoorzaamheid tonen.quote:De reden waarom vermoedelijk Wilders hiervoor kiest - kun jij zelf ook wel bedenken - is dat hij anders mogelijk gesaboteerd wordt omdat mensen lid worden om te mogen stemmen maar helemaal geen geestverwant zijn.
Een interne structuur moet gaan groeien, en bij de PVV zien we dat eigenlijk niet. Dat is jammer, maar wel enigszins te begrijpen./
Correct, dit soort partijen trekt vooral heel veel gekkies aan als stemmers en mogelijke volksvertegenwoordigers. Beschaafde mensen blijven daar uiteraard verre van.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:35 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hij wordt meer 'gesaboteerd' doordat zijn gedachtengoed (semi)-criminele patsers aantrekt die van alles op hun kerfstok hebben.
Mooi verhaal. Klopt alleen niet.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jawel, eerst leuteren dat ik een dictatuur wil invoeren. En als dat niet werkt wat zaaddodene whataboutisms naar D66.
Dat dat drogargumenten zijn leer je in de onderbouw van de middelbare.
[..]
Ja Wilders wil 100% controle en alles in zijn eentje bepalen. Dus iedereen die hij nodig heeft moet in ruil voor een goed betaald baantje 100% gehoorzaamheid tonen.
Dat is in een democratie onwenselijk veel macht bij een partijleider.
Je moet het VMBO-zwakstroom ook niet overschatten.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:40 schreef Hexagon het volgende:
Dat dat drogargumenten zijn leer je in de onderbouw van de middelbare.
Die controle heeft hij wel. Loop jij als PVV-kamerlid niet netjes in de pas met de grote leider dan lig je eruit en kun je het verder wel vergeten. Die volgelingen kijken dus wel uit. Terwijk bij andere partijen de leden het laatste woord hebben over wie er op de lijst komt en wie de leider is.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mooi verhaal. Klopt alleen niet.
Wilders heeft geen 100% controle, ook geen 10%. Hij heeft alleen controle over zichzelf, de andere kamerleden bepalen zelf hoe ze stemmen.
Het enige wat ontbreekt is dat leden in de partij kunnen stemmen over waar het heen moet met de partij. Dat is een aderlating, maar niet onoverkomelijk. En met een dictatuur heeft dat niks te maken. Als mensen dat niet willen, dan stemmen ze er gewoon niet op. Zo simpel is het.
Dat is natuurlijk niet waar. Wilders heeft in z’n eentje controle over de kieslijst en daarmee een heel machtig middel om mensen in het gareel te brengen. (Alhoewel je kunt betogen dat zeker bij bepaalde andere partijen de partijleider de facto ook die mogelijkheid heeft, maar nergens zo extreem als bij de pvv).quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mooi verhaal. Klopt alleen niet.
Wilders heeft geen 100% controle, ook geen 10%. Hij heeft alleen controle over zichzelf, de andere kamerleden bepalen zelf hoe ze stemmen.
Het enige wat ontbreekt is dat leden in de partij kunnen stemmen over waar het heen moet met de partij. Dat is een aderlating, maar niet onoverkomelijk. En met een dictatuur heeft dat niks te maken. Als mensen dat niet willen, dan stemmen ze er gewoon niet op. Zo simpel is het.
We hebben in het verleden wel vaker gezien (Brinkman) dat de leden gewoon kunnen afwijken. Of je dan opnieuw verkiesbaar wordt gesteld is een tweede, maar het kan gewoon. Bij elke partij.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die controle heeft hij wel. Loop jij als PVV-kamerlid niet netjes in de pas met de grote leider dan lig je eruit en kun je het verder wel vergeten. Die volgelingen kijken dus wel uit. Terwijk bij andere partijen de leden het laatste woord hebben over wie er op de lijst komt en wie de leider is.
Zodoende heeft Geert in zijn eentje dus totale macht over 37 kamerzetels. Een dergelijke macht van een partijleider zoals bij de PVV is dus niet gezond.
Ben ik het wel mee eens hoor, het is allemaal niet wenselijk. Maar het kan wel, en aan de kiezer om er wat van te vinden.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar. Wilders heeft in z’n eentje controle over de kieslijst en daarmee een heel machtig middel om mensen in het gareel te brengen. (Alhoewel je kunt betogen dat zeker bij bepaalde andere partijen de partijleider de facto ook die mogelijkheid heeft, maar nergens zo extreem als bij de pvv).
Dat gezegd hebbende vind ik dat je inrichtingseisen voor politieke partijen op principiële gronden moet afwijzen. Zeker en vooral wanneer die zo specifiek gericht zijn op 1 specifieke partij.
Nou ja, let me rephrase: kudos dat er een klassiek-liberale factie is, alleen is het probleem van KL dat er bijzonder weinig liberaals aan is, een beetje kafkaësk. Het is vooral kankeren op wat links is, wat dat betreft was het wel tekenend dat er na de uitslagen vooral gejuich was bij het zetelverlies voor de PvdD en Bij1.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:37 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Kudos voor het deel van de partij die de PVV wel tof vindt?
FVD heeft ondanks allerlei debiele voorstellen nog altijd een forse aanhang…quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We hebben in het verleden wel vaker gezien (Brinkman) dat de leden gewoon kunnen afwijken. Of je dan opnieuw verkiesbaar wordt gesteld is een tweede, maar het kan gewoon. Bij elke partij.
En maak je geen illusies, bij elke partij heerst er fractie discipline. Maar als een partij echt debiele voorstellen doet (korte rokken verbieden bijv) dan gaat niemand daar in mee stemmen.
KL is vooral Bolkestein hé. Bakermat van het moderne conservatief-liberalisme.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Nou ja, let me rephrase: kudos dat er een klassiek-liberale factie is, alleen is het probleem van KL dat er bijzonder weinig liberaals aan is, een beetje kafkaësk. Het is vooral kankeren op wat links is, wat dat betreft was het wel tekenend dat er na de uitslagen vooral gejuich was bij het zetelverlies voor de PvdD en Bij1.
Je Brinkman kon afwijken. Maar dat is niet goed voor hem afgelopen. Evenals met Richard de Mos of Jim van Bemmel bijvoorbeeld. Die lagen er gewoon uit.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We hebben in het verleden wel vaker gezien (Brinkman) dat de leden gewoon kunnen afwijken. Of je dan opnieuw verkiesbaar wordt gesteld is een tweede, maar het kan gewoon. Bij elke partij.
Klopt maar bij iedere normale partij zijn er correctie-mechanismen waarbij leden een dergelijk kamerlid gewoon weer verkiesbaar kunnen maken. Bovendien kunnen de leden ook de partijleider vervangen.quote:En maak je geen illusies, bij elke partij heerst er fractie discipline. Maar als een partij echt debiele voorstellen doet (korte rokken verbieden bijv) dan gaat niemand daar in mee stemmen.
Ok. Want met liberaal heeft KL natuurlijk weinig of niks te maken. Zelfs de fucking SP is liberaler.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Nou ja, let me rephrase: kudos dat er een klassiek-liberale factie is, alleen is het probleem van KL dat er bijzonder weinig liberaals aan is, een beetje kafkaësk. Het is vooral kankeren op wat links is, wat dat betreft was het wel tekenend dat er na de uitslagen vooral gejuich was bij het zetelverlies voor de PvdD en Bij1.
Prima wat je vindt hoor. Maar hij heeft de macht over precies één zetel.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je Brinkman kon afwijken. Maar dat is niet goed voor hem afgelopen. Evenals met Richard de Mos of Jim van Bemmel bijvoorbeeld. Die lagen er gewoon uit.
Geert eist volledige gehoordzaamheid.
[..]
Klopt maar bij iedere normale partij zijn er correctie-mechanismen waarbij leden een dergelijk kamerlid gewoon weer verkiesbaar kunnen maken. Bovendien kunnen de leden ook de partijleider vervangen.
Dat kan bij de PVV allemaal niet. Dus dat maakt Geert gewoon eigenaar met alle macht.
Ja bij Omtzigt gebeurde het inderdaad dat de partijleider (Sybrand Buma) hem wilde afvoeren. Maar toen hebben de leden hem via de daarvoor aanwezige mechanismen weer op de lijst gezet. En bij D66 wilde de kandidatencommissie ooit van Boris van der Ham af. En dat hebben de leden toen gecorrigeerd door hem weer op een verkiesbare plek te zetten.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Prima wat je vindt hoor. Maar hij heeft de macht over precies één zetel.
En nogmaals, discipline heerst bij elke partij. Kijk naar Omtzigt en het CDA, dat ICT kamerlid van de VVD (ben naam kwijt). En ook bij jou eigen clubje zal zich dat in het verleden voorgedaan hebben.
Das mooi. Maar bedoelde bij Omztigt op dat functie elders, dat is nooit meer gecorrigeerd.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 20:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja bij Omtzigt gebeurde het inderdaad dat de partijleider (Sybrand Buma) hem wilde afvoeren. Maar toen hebben de leden hem via de daarvoor aanwezige mechanismen weer op de lijst gezet. En bij D66 wilde de kandidatencommissie ooit van Boris van der Ham af. En dat hebben de leden toen gecorrigeerd door hem weer op een verkiesbare plek te zetten.
Bij de PVV kan dat niet. Daar bepaalt Geert wel wie er op de lijst mag. En ben je niet gehoorzaam, dan ben je weg.
Dat kan ook niet want het kamerlid Pieter Omtzigt is er nog steeds.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 20:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Das mooi. Maar bedoelde bij Omztigt op dat functie elders, dat is nooit meer gecorrigeerd.
Ja er worden wel eens vervelende, onzichtbare of slecht functionerende kamerleden afgevoerd. Maar bij de meeste partijen is er altijd een correctiemechanisme waardoor daar niet enkel een persoon over kan besluiten.quote:En wat je schrijft kan - kan het niet ocntroleren- maar het zal vaker voorkomen dat het kamerlid na de verkiezingen exit is.
Ja, maar die tijden waren einmal helaas. Bolkestein samen met Van Mierlo, dat zou genot zijn. Maar ja.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:54 schreef phpmystyle het volgende:
KL is vooral Bolkestein hé. Bakermat van het moderne conservatief-liberalisme.
Niet-democratisch hoeft niet per se slechter te zijn natuurlijk. Voor Wilders is het volkomen logisch om de PVV in te richten zoals die is, het probleem is alleen dat je per definitie niet fatsoenlijk kan meeregeren (nog los van de standpunten), omdat het je compleet aan een apparaat ontbreekt.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 20:13 schreef Steven184 het volgende:
Hebben we hier nou echt een discussie of een ledenpartij democratischer is dan een niet-ledenpartij?
Baden-Württemberg is een goed voorbeeld van relatief rechtste Grüne. Geen provincie, maar een deelstaat zo groot als België.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 18:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die Grüne zijn veel linkser dan GroenLinks. In provinciebesturen werkte GL natuurlijk ook gewoon samen met VVD/CDA.
Nou nou nou, niet doorschieten nu.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ok. Want met liberaal heeft KL natuurlijk weinig of niks te maken. Zelfs de fucking SP is liberaler.
We kunnen haar reïncarnatie er ook nog wel bijnemen, ook meteen een vrouw, helemaal oké.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
KL is vooral Bolkestein hé. Bakermat van het moderne conservatief-liberalisme.
Dat zijn de fundamenten waar de VVD in haar marketing tenminste succes mee heeft bepaald.
Dat is niet te danken aan de Voorhoefjes, Nijpeltjes of Kroesjes van de VVD.
Helma Nepperusquote:Op zaterdag 27 januari 2024 22:25 schreef nostra het volgende:
[..]
We kunnen haar reïncarnatie er ook nog wel bijnemen, ook meteen een vrouw, helemaal oké.
Dan liever Schut-Welkzijn, maar geen idee wat die tegenwoordig allemaal uitspookt. Ah well, good ol' days.quote:
Ik had altijd wel waardering voor Heleen Dupuis, maar als ik die goed vind zal ze wel te links zijn voor de gemiddelde VVD'er.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 22:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Dan liever Schut-Welkzijn, maar geen idee wat die tegenwoordig allemaal uitspookt. Ah well, good ol' days.
Zijn dat minderwaardige mensen, die dat volgen?quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je moet het VMBO-zwakstroom ook niet overschatten.
Vanuit links perspectief wel.quote:Op zondag 28 januari 2024 02:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zijn dat minderwaardige mensen, die dat volgen?
Nee, zeker niet. Ze krijgen echter wel minder theoretisch onderwijs.quote:Op zondag 28 januari 2024 02:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zijn dat minderwaardige mensen, die dat volgen?
Tja TINA.quote:Op zondag 28 januari 2024 09:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Opvallend veel pro-PVV geluiden ineens bij de VVD. Ik durf nu wel te zeggen dat het kabinet er toch gaat komen.
Ja, want "rechts" heeft dat de afgelopen tig jaar niet gedaan natuurlijk..quote:Op zondag 28 januari 2024 09:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ach laat rechts maar eens aan de knoppen zitten toch?
Met rechts aan de knoppen is niets mis, maar we gaan het nu doen met een partij zonder bewindsliedenmateriaal, een autistische econometrist die al zijn principes twee minuten na de uitslag naar de AEB heeft gebracht, een huisvrouw die haar kringverjaardagen in een te kleine Deventer huiskamer viert en niet kan rekenen, en een aangeschoten hert. Niet de meest ideale randvoorwaarden.quote:Op zondag 28 januari 2024 09:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
In deze oneliners heb ik niet zoveel trek. Links heeft met PVDA en D66 inderdaad een onevenredig grote vinger in de pap gehad de laatste 10 jaar. En jij weet ook wel dat we het dan vooral over migratie en cultuurbeleid (woke-invloeden) hebben.quote:Op zondag 28 januari 2024 09:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, want "rechts" heeft dat de afgelopen tig jaar niet gedaan natuurlijk..
Laten we er maar het beste van hopen. Ik vind de mindset van deze partijen (conservatief, weerbaar, pragmatisch, realistisch, ondanks dat er bij de PVV genoeg idioten rondlopen) in ieder geval veel beter dan de idealisten bij de linkse partijen.quote:Op zondag 28 januari 2024 10:00 schreef nostra het volgende:
[..]
Met rechts aan de knoppen is niets mis, maar we gaan het nu doen met een partij zonder bewindsliedenmateriaal, een autistische econometrist die al zijn principes twee minuten na de uitslag naar de AEB heeft gebracht, een huisvrouw die haar kringverjaardagen in een te kleine Deventer huiskamer viert en niet kan rekenen, en een aangeschoten hert. Niet de meest ideale randvoorwaarden.
Als je het zelf maar gelooft.quote:Op zondag 28 januari 2024 10:10 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
In deze oneliners heb ik niet zoveel trek. Links heeft met PVDA en D66 inderdaad een onevenredig grote vinger in de pap gehad de laatste 10 jaar. En jij weet ook wel dat we het dan vooral over migratie en cultuurbeleid (woke-invloeden) hebben.
Met mindset alleen is het leuk oppositie voeren, vak K is een andere divisie.quote:Op zondag 28 januari 2024 10:11 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Laten we er maar het beste van hopen. Ik vind de mindset van deze partijen (conservatief, weerbaar, pragmatisch, realistisch, ondanks dat er bij de PVV genoeg idioten rondlopen) in ieder geval veel beter dan de idealisten bij de linkse partijen.
Ik kijk ook niet bepaald uit naar blunderende ministers nee. Hopelijk zitten er bij VVD en NSC genoeg vaklui. (Ik moet zeggen, na 10 jaar opstappende bestuurders snap ik dat je daar ook niet al te positief over bent)quote:Op zondag 28 januari 2024 10:32 schreef nostra het volgende:
[..]
Met mindset alleen is het leuk oppositie voeren, vak K is een andere divisie.
Ach laat extreem-rechts maar eens aan de knoppen zitten toch?quote:Op zondag 28 januari 2024 09:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Realistisch zou ik het niet noemen, 2 van de 4 (PVV en BBB) hebben een totaal krankzinnige financiële paragraaf. Wel allemaal geld naar erg dure zaken als zorg, maar nog geen begin van een dekking daarvoor.quote:Op zondag 28 januari 2024 10:11 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Laten we er maar het beste van hopen. Ik vind de mindset van deze partijen (conservatief, weerbaar, pragmatisch, realistisch, ondanks dat er bij de PVV genoeg idioten rondlopen) in ieder geval veel beter dan de idealisten bij de linkse partijen.
Excuses voor mijn late reactie. De winst bij nieuwe beveiligingssystemen/hogere bovenleidingspanning zit niet in harder rijden, maar met name in harder kunnen optrekken waardoor baanvakken minder lang bezet blijven. Harder rijden daarentegen leidt tot een langere remweg waardoor dat qua capaciteit weinig nut heeft.quote:Op donderdag 25 januari 2024 10:56 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik heb er geen kaas van gegeten, maar wat je schrijft geloof ik en komt ook naar voren wat ik in de krant lees en oude zembla uitzendingen hierover.
Maar is het een gek idee om de treinen gewoon langer te maken? Dat lijkt mij simpeler dan meer treinen die harder rijden, want het is inderdaad al zo op elkaar gedrukt.
Al bij al is een modal shift van luchtvaart (of weg) naar het spoor momenteel een illusie door gebrek aan betrouwbaarheid en capaciteit. Ik vind het als fanatiek treinreiziger erg jammer, maar zonder gigantische investeringen aan de infrastructuur is het idee dat de trein veel reizigers van het vliegtuig kan overnemen niet meer dan luchtfietserij.quote:Het onderzoek werd sinds 2021 uitgevoerd door vier ingenieursbureaus. Die bureaus bestudeerden hoogtekaarten, geologische kaarten en informatie uit grondboringen. Vervolgens berekenden ze of de grond voldoet aan de veiligheidsnorm. Die vereist dat een trein met zijn volle gewicht stil kan staan op de rails, zonder dat de dijk instort. 1400 van de in totaal 2600 kilometer aan onderzochte spoordijken voldoet nu niet aan die norm, schrijft de Volkskrant.
Het zijn partijen die vooral veel roepen om allerlei symboolpolitiek. Wat is daar realistisch of pragmatisch aan?quote:Op zondag 28 januari 2024 10:11 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ach zo, ze krijgen minder theoretisch onderwijs. En dat zou wat moeten zeggen?quote:Op zondag 28 januari 2024 08:42 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nee, zeker niet. Ze krijgen echter wel minder theoretisch onderwijs.
Ik zal sowieso nooit denken en termen als minderwaardige mensen. Dat soort zaken laat ik graag aan jou…
Maar daar kunnen we dan wel weer mooi de buutnlanders de schuld van geven! Of als die inderdaad allemaal geweerd worden, dan linkse hippies, joden, moslims en 3e generatie allochtonen met een kleurtjequote:Op zondag 28 januari 2024 10:55 schreef mcmlxiv het volgende:
Iedereen evenveel ellende in een economische woestijn, dat is wat een extreem-rechts kabinet gaat veroorzaken.
Jij hebt wel echt een bizar vertekend beeld van wat sociaaldemocratie inhoudt.quote:
Best wel een beetje woke Eddo dat kunstmatige vermijden van hoger/lager opgeleidquote:Op zondag 28 januari 2024 11:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ach zo, ze krijgen minder theoretisch onderwijs. En dat zou wat moeten zeggen?
Verder: op welke wijze praat ik op dergelijke wijze over mensen en kan daardoor het idee ontstaan dat ik ze minderwaardig acht? Heb je onderhand ook maar iets van een voorbeeld daarvoor? Een quote, iets?
Het is me bekend dat voor een hoop 'progressief' volk overal inclusie en tolerantie moet zijn, maar dat het ridiculiseren van mensen die mbo of lager gedaan hebben nog altijd bon ton is, zeker wanneer het politieke keuzes van mensen betreft.quote:Op zondag 28 januari 2024 11:39 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Best wel een beetje woke Eddo dat kunstmatige vermijden van hoger/lager opgeleid
Ik ken niemand in mijn zeer progressieve omgeving die lager opgeleide mensen niet gewoon enorm waardeert en respecteert zonder daarbij onderscheid te maken in afkomst, seksuele voorkeuren of anderszins. Mijn zeer progressieve omgeving heeft uitstekende relaties met alle vaklieden die in die groep te vinden is.quote:Op zondag 28 januari 2024 11:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het is me bekend dat voor een hoop 'progressief' volk overal inclusie en tolerantie moet zijn, maar dat het ridiculiseren van mensen die mbo of lager gedaan hebben nog altijd bon ton is, zeker wanneer het politieke keuzes van mensen betreft.
En wat moet die tabel nu werkelijk zeggen?quote:Op zondag 28 januari 2024 11:53 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ik ken niemand in mijn zeer progressieve omgeving die lager opgeleide mensen niet gewoon enorm waardeert en respecteert zonder daarbij onderscheid te maken in afkomst, seksuele voorkeuren of anderszins. Mijn zeer progressieve omgeving heeft uitstekende relaties met alle vaklieden die in die groep te vinden is.
Waar mijn zeer progressieve omgeving wat moeite mee heeft is met het gegeven dat haat en woede in grote delen van die groep, haat tegen minderheden, tegen non-binaire personen en dergelijke ze tot een politieke keuze brengt die alleen maar ellende kan opleveren.
[ afbeelding ]
Voor Jan Modaal - het gros van Nederland - heeft conservatief en rechts beleid nog nooit wat opgeleverd.quote:Op zondag 28 januari 2024 10:11 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Kijk zijn we het toch nog eens.quote:Op zondag 28 januari 2024 11:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Voor Jan Modaal - het gros van Nederland - heeft conservatief en rechts beleid nog nooit wat opgeleverd.
Zij het dat conservatisme niet automatisch xenofobie behelst, laat staan haat.quote:Op zondag 28 januari 2024 12:07 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Kijk zijn we het toch nog eens.
Conservatief, xenofoob, tribalistisch rechts beleid, puur gebaseerd op haat, angst en woede gaat een ramp zijn. Een ramp voor het land, een ongekende ramp voor Jan Modaal
Normaal rechts versus de PVV variant. Jan Modaal gaat alleen maar oneindig verneukt worden in een PVV - VVD - NSC - BBB kabinet.quote:Op zondag 28 januari 2024 12:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zij het dat conservatisme niet automatisch xenofobie behelst, laat staan haat.
Van woke progressief Nederland hoeft diezelfde Jan Modaal ook niets te verwachten, behalve een cursus diversiteit.
Gewoon terug naar de oude sociaal-democratische idealen.
Ik denk toch echt dat het met de PVV erbij die wel degelijk opkomt voor Jan Modaal toch nog een aardige combinatie kan gaan worden hoor.quote:Op zondag 28 januari 2024 11:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Voor Jan Modaal - het gros van Nederland - heeft conservatief en rechts beleid nog nooit wat opgeleverd.
Gooi pvv vvd nsc en bbb en je hebt een verstandige sociaal democratie met een conservatief karakter.quote:Op zondag 28 januari 2024 12:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zij het dat conservatisme niet automatisch xenofobie behelst, laat staan haat.
Van woke progressief Nederland hoeft diezelfde Jan Modaal ook niets te verwachten, behalve een cursus diversiteit.
Gewoon terug naar de oude sociaal-democratische idealen.
quote:Op zondag 28 januari 2024 12:23 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Normaal rechts versus de PVV variant. Jan Modaal gaat alleen maar oneindig verneukt worden in een PVV - VVD - NSC - BBB kabinet.
Jammer dat je de rascistische basis onder onze welvaart blijft ontkennen en niet kunt ontsnappen aan je blijkbaar diepgewortelde blanke superioriteitsgevoelens. Juist in een echte sociaal-democratische wereld is er alle ruimte om het verleden objectief te beoordelen en waar mogelijk niet dezelfde fouten te blijven maken. Fouten die bijvoorbeeld veel derde generatie migranten nog steeds een achterstand op de arbeidsmarkt geven. Alleen maar omdat ze Abdul heten.
Misschien is een cursus diversiteit iets voor je?
Wat hebben die ooit daadwerkelijk voor Jan Modaal gedaan? In het vorige gedoogexperiment gooiden ze hun belangrijke punt over de pensioenleeftijd direct weg om een kabinet waar rechts Nederland de vingers bij zou gaan aflikken mogelijk te maken. De populisten zullen Jan Modaal zelden of nooit echt verder helpen..quote:Op zondag 28 januari 2024 12:27 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik denk toch echt dat het met de PVV erbij die wel degelijk opkomt voor Jan Modaal toch nog een aardige combinatie kan gaan worden hoor.
Je bedoelt al die sigaren die nog betaald moeten worden en waarvan niemand weet waar het geld vandaan moet komen? .quote:Op zondag 28 januari 2024 12:27 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik denk toch echt dat het met de PVV erbij die wel degelijk opkomt voor Jan Modaal toch nog een aardige combinatie kan gaan worden hoor.
Heerlijk ditquote:Op zondag 28 januari 2024 12:23 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Normaal rechts versus de PVV variant. Jan Modaal gaat alleen maar oneindig verneukt worden in een PVV - VVD - NSC - BBB kabinet.
Jammer dat je de rascistische basis onder onze welvaart blijft ontkennen en niet kunt ontsnappen aan je blijkbaar diepgewortelde blanke superioriteitsgevoelens. Juist in een echte sociaal-democratische wereld is er alle ruimte om het verleden objectief te beoordelen en waar mogelijk niet dezelfde fouten te blijven maken. Fouten die bijvoorbeeld veel derde generatie migranten nog steeds een achterstand op de arbeidsmarkt geven. Alleen maar omdat ze Abdul heten.
Misschien is een cursus diversiteit iets voor je?
quote:Op zondag 28 januari 2024 12:27 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Het blijft altijd wel lachen met jullie, hoorquote:Op zondag 28 januari 2024 12:28 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Gooi pvv vvd nsc en bbb en je hebt een verstandige sociaal democratie met een conservatief karakter.
De PVV die een hele grote koelkast heeft, afschaffing eigen risico ligt er inmiddels ook al in, ik vrees gewoon het ergste voor Jan Modaal en wat eronder zitquote:Op zondag 28 januari 2024 12:27 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik ken best wel wat zeer progressieve mensen die op het werk de schoonmakers etc. nog geen groet waard vinden, laat staan dat ze deze aanspreken bij de koffieautomaat.quote:Op zondag 28 januari 2024 11:53 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ik ken niemand in mijn zeer progressieve omgeving die lager opgeleide mensen niet gewoon enorm waardeert en respecteert zonder daarbij onderscheid te maken in afkomst, seksuele voorkeuren of anderszins. Mijn zeer progressieve omgeving heeft uitstekende relaties met alle vaklieden die in die groep te vinden is.
Waar mijn zeer progressieve omgeving wat moeite mee heeft is met het gegeven dat haat en woede in grote delen van die groep, haat tegen minderheden, tegen non-binaire personen en dergelijke ze tot een politieke keuze brengt die alleen maar ellende kan opleveren.
[ afbeelding ]
Echt, niet te geloven dit, wat een oogkleppenquote:Op zondag 28 januari 2024 10:10 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
In deze oneliners heb ik niet zoveel trek. Links heeft met PVDA en D66 inderdaad een onevenredig grote vinger in de pap gehad de laatste 10 jaar. En jij weet ook wel dat we het dan vooral over migratie en cultuurbeleid (woke-invloeden) hebben.
Ik zou me even inlezen omtrent de geschiedenis en theorievorming van de sociaal-democratie als ik jou was.quote:Op zondag 28 januari 2024 12:28 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Gooi pvv vvd nsc en bbb en je hebt een verstandige sociaal democratie met een conservatief karakter.
Gisteren zei Yesulguz -Rutte zei het ook vaak- dat de PVV ontzettend links is, zo links daar kan Timmermans nog wat van leren. En ook NSC en BBB hebben een aantal stevig linkse standpunten.quote:Op zondag 28 januari 2024 12:33 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
[..]
Het blijft altijd wel lachen met jullie, hoor
Er is niets sociaal-democratisch aan die partijen, bestaand uit een combinatie van (oude) VVD’ers en voormalig rechtse CDA’ers. Dat ze niet altijd direct sociale vangnetten gaan slopen en wat oog hebben voor mensen in de minder dichtbevolkte provincies, maakt ze nog niet links of sociaal-democraat
Nationaal-socialisme is een stroming waar je je eens in zou kunnen verdiepen. En dan vooral wat er terechtkomt van dat stukje socialisme in de naam.quote:Op zondag 28 januari 2024 12:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Gisteren zei Yesulguz -Rutte zei het ook vaak- dat de PVV ontzettend links is, zo links daar kan Timmermans nog wat van leren. En ook NSC en BBB hebben een aantal stevig linkse standpunten.
Heeft echt geen ruk met sociaal-democratie te maken.quote:De PVV pleit voor echte maatregelen. Nederland moet nu kiezen: en wel voor een Sociaal Nederland. En dat betekent om te beginnen: Belastingverlaging. Zorg er voor dat de gewone burger meer te besteden krijgt; dat stimuleert de economie. Bedrijven zitten te springen om omzet, niet om garanties!bron
Wat niet wil zeggen dat ze gelijk heeft uiteraard.quote:Op zondag 28 januari 2024 12:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Gisteren zei Yesulguz -Rutte zei het ook vaak- dat de PVV ontzettend links is, zo links daar kan Timmermans nog wat van leren. En ook NSC en BBB hebben een aantal stevig linkse standpunten.
Integendeel, die valt niet serieus te nemenquote:Op zondag 28 januari 2024 12:58 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat niet wil zeggen dat ze gelijk heeft uiteraard.
Dat is natuurlijk ook zo, maar dan komen over het algemeen de stokpaardjes van stal dat nationaal-socialisme ook links genoemd kan worden, het stemgedrag van de PVV anders doet uitwijzen of de plannen onbetaalbaar zijn. Nu is dat laatste wel vaker zo op links, maar de punten zijn natuurlijk ook wel een beetje terecht. Van links of rechts is ook niet echt meer sprake, en in denk dat je van het kwadrant inmiddels een hexagon kan maken.quote:Op zondag 28 januari 2024 12:49 schreef phpmystyle het volgende:
Eens hoor, maar het is altijd leuk om don-links hier even te laten schuimbekkenquote:Op zondag 28 januari 2024 13:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook zo, maar dan komen over het algemeen de stokpaardjes van stal dat nationaal-socialisme ook links genoemd kan worden, het stemgedrag van de PVV anders doet uitwijzen of de plannen onbetaalbaar zijn. Nu is dat laatste wel vaker zo op links, maar de punten zijn natuurlijk ook wel een beetje terecht. Van links of rechts is ook niet echt meer sprake, en in denk dat je van het kwadrant inmiddels een hexagon kan maken.
Als Hitler nog leefde en een Nederlandse stemwijzer zou invullen,kreeg hij waarschijnlijk het advies om voor dequote:Op zondag 28 januari 2024 13:03 schreef nostra het volgende:
Dat is natuurlijk ook zo, maar dan komen over het algemeen de stokpaardjes van stal dat nationaal-socialisme ook links genoemd kan worden
Neuh, dat is eerder Forum.quote:Op zondag 28 januari 2024 13:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als Hitler nog leefde en een Nederlandse stemwijzer zou invullen,kreeg hij waarschijnlijk het advies om voor de
PVV te kiezen.
Stemwijzervragen gaan vrijwel nooit over Entartete Kunst, het volkssociale in zijn ideologie zou 'm denk ik eerder richting PVV drijven.quote:
Don-linksquote:Op zondag 28 januari 2024 13:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eens hoor, maar het is altijd leuk om don-links hier even te laten schuimbekken
Kwadrant progressief-conservatief vind ik ook wat beter passen bij de tijd.
Pff hahah dacht dat ik nog panja was van gisteren maar het staat er gewoon echtquote:Op zondag 28 januari 2024 12:28 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik vind het ook niet zo'n rare uitspraak. NSC om het democratische gehalte een beetje in de gaten houden, VVD runt de financiën, BBB voor een gezond conservatief geluid en de PVV die migratie zoveel mogelijk aan banden legt.quote:Op zondag 28 januari 2024 13:46 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Pff hahah dacht dat ik nog panja was van gisteren maar het staat er gewoon echt
De hooligans met mening kunnen misschien de club gaan besturen.quote:Op zondag 28 januari 2024 10:32 schreef nostra het volgende:
[..]
Met mindset alleen is het leuk oppositie voeren, vak K is een andere divisie.
Dat dit überhaupt nodig is geeft al wel aan hoe failliet die coalitie eigenlijk al is.quote:Op zondag 28 januari 2024 13:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik vind het ook niet zo'n rare uitspraak. NSC om het democratische gehalte een beetje in de gaten houden, VVD runt de financiën, BBB voor een gezond conservatief geluid en de PVV die migratie zoveel mogelijk aan banden legt.
Kan goed voor de samenleving zijn.
Jij doet het liever samen met woke-links? Want dat is je alternatief.quote:Op zondag 28 januari 2024 13:53 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat dit überhaupt nodig is geeft al wel aan hoe failliet die coalitie eigenlijk al is.
De doodsteek voor Nederland, VVD op financiën, dat hebben we al te lang gehadquote:Op zondag 28 januari 2024 13:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik vind het ook niet zo'n rare uitspraak. NSC om het democratische gehalte een beetje in de gaten houden, VVD runt de financiën, BBB voor een gezond conservatief geluid en de PVV die migratie zoveel mogelijk aan banden legt.
Dat lijkt me inderdaad te preferen boven dictatoriaal fascistisch rechts inderdaad.quote:Op zondag 28 januari 2024 13:54 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Jij doet het liever samen met woke-links? Want dat is je alternatief.
Dat wordt alleen een beetje een Catch-22, want als de VVD op financiën gaat passen zoals ze geacht wordt te doen (i.e. bezuinigen), dan zijn er maar drie knoppen waar je aan kan draaien: zorg, sociale zekerheid en OC&W en laten dat nu net de drie stokpaardjes van de anderen zijn.quote:Op zondag 28 januari 2024 13:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Wat is woke?quote:Op zondag 28 januari 2024 13:54 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Jij doet het liever samen met woke-links? Want dat is je alternatief.
Agree to disagree dan. En ik zie alleen de PVV van de formerende partijen als een ietwat foute club dus het is aan de andere 3 om ze in het gareel te houden en te profiteren wat het goede dat de PVV wel degelijk te bieden heeft.quote:Op zondag 28 januari 2024 13:57 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat lijkt me inderdaad te preferen boven dictatoriaal fascistisch rechts inderdaad.
D66, Volt, GroenLinks, PVDD en in mindere mate ook PVDA.quote:Op zondag 28 januari 2024 13:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat is woke?
Wat is woke-links ?
Sylvana Simons? Die zit niet in deze Tweede Kamer. Dus geen alternatief.
Vertel, wat voor goeds heeft de PPV “wel degelijk te bieden”?quote:Op zondag 28 januari 2024 14:00 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Agree to disagree dan. En ik zie alleen de PVV van de formerende partijen als een ietwat foute club dus het is aan de andere 3 om ze in het gareel te houden en te profiteren wat het goede dat de PVV wel degelijk te bieden heeft.
Dat is gewoon gematigd links.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
D66, Volt, GroenLinks, PVDD en in mindere mate ook PVDA.
Conservatisme, nationale identiteit, sterk tegenwicht tegen ontwrichtende migratie.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:02 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Vertel, wat voor goeds heeft de PPV “wel degelijk te bieden”?
Op zeer korte termijn wellicht ja. In een rap veranderende wereld lijkt me dergelijk stampvoetend rechts conservatief beleid niet verstandig. De wereld wacht niet op Nederland.quote:Op zondag 28 januari 2024 13:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Islamietenhaat vind je een goede kracht ?quote:Op zondag 28 januari 2024 14:03 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Conservatisme, nationale identiteit, sterk tegenwicht tegen ontwrichtende migratie.
Vind ik voor een samenleving potentieel goede krachten.
De wereld gaat juist massaal richting het conservatisme dus die snap ik niet helemaal.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:06 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Op zeer korte termijn wellicht ja. In een rap veranderende wereld lijkt me dergelijk stampvoetend rechts conservatief beleid niet verstandig. De wereld wacht niet op Nederland.
Moet een beetje in toom worden gehouden en genuanceerd door de andere coalitiepartners.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Islamietenhaat vind je een goede kracht ?
Waarom Holocaust herdenken. Als je niet doortrekt naar het heden waar opnieuw etnische haat kan ontsporen
Jij snapt wel meer niet, daarom ben je ook rechtsquote:Op zondag 28 januari 2024 14:07 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
De wereld gaat juist massaal richting het conservatisme dus die snap ik niet helemaal.
Poetin, Trump, Erdogan, Modi... wat een genot, daar moet je echt bij willen horen.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:07 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
De wereld gaat juist massaal richting het conservatisme dus die snap ik niet helemaal.
Die kant wil ik ook niet op, meer richting Meloni.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Poetin, Trump, Erdogan, Modi... wat een genot, daar moet je echt bij willen horen.
Die is in ieder geval nog redelijk normaal maar krijgt weinig van de grond.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:12 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Die kant wil ik ook niet op, meer richting Meloni.
Dat is altijd lastig natuurlijk. Maar de conservatieve gedachte deel ik wel.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:14 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die is in ieder geval nog redelijk normaal maar krijgt weinig van de grond.
Wat is de nationale identiteit van Nederland?quote:Op zondag 28 januari 2024 14:03 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Conservatisme, nationale identiteit, sterk tegenwicht tegen ontwrichtende migratie.
Vind ik voor een samenleving potentieel goede krachten.
En hoe gaat Meloni straks aan energie komen als het in het Midden Oosten echt fout gaat? Hoe gaat Meloni haar arbeidsmarkt draaiende houden als het Italiaanse babyboom equivalent straks met pensioen gaat? Lukt het Meloni al een beetje om de economie langs de oostkust een beetje uit het slop te trekken? Heeft Meloni überhaupt iets van invloed kunnen uitoefenen op immigratie?quote:Op zondag 28 januari 2024 14:12 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Die kant wil ik ook niet op, meer richting Meloni.
Zwarte Piet natuurlijkquote:Op zondag 28 januari 2024 14:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat is de nationale identiteit van Nederland?
Zondagavond met het bord op schoot. Zeven uur blijft zeven uur!!!1quote:Op zondag 28 januari 2024 14:44 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Zwarte Piet natuurlijken schelden met kanker en homo.
Mopperen op het weer, tikkies sturen voor 50 cent, bij alles vragen hoeveel het kost, kringverjaardagen, verjaardagskalender op de wc en 1 koekje bij de koffiequote:Op zondag 28 januari 2024 14:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Twee decennia lang in meerderheid rechts stemmen en dan huilen dat alles de schuld is van linksquote:Op zondag 28 januari 2024 14:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Men stemt al meer dan 200 jaar in meerderheid rechts in Nederland. Of nog langer voor 1800 meetellendquote:Op zondag 28 januari 2024 14:48 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Twee decennia lang in meerderheid rechts stemmen en dan huilen dat alles de schuld is van links
Ik trek de grens voor het gemak even bij Kok.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:58 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Men stemt al meer dan 200 jaar in meerderheid rechts in Nederland. Of nog langer voor 1800 meetellend
Tja, de bedoeling van die vraag is over het algemeen dat er dan een uitputtend lijstje wordt geboden en dat vervolgens dat lijstje wordt afgestreept, want mijn buurvrouw is helemaal niet zo en een Fries is veel stugger dan een Limburger en een grefo is een heel ander persoon dan iemand op Zuid. Maar van een gemeenschappelijk gedragen, mediane cultuur is natuurlijk wel degelijk sprake; een simpel voorbeeld is waarom Italianen altijd hun uitvlucht moesten zoeken in een devaluatie van hun munt en een Nederland niet ja maar de Mark dan, nog een simpeler voorbeeld is taal. Met een Indiër werk je anders samen dan met een Japanner en dan met een Amerikaan - over landen met enorme subculturen gesproken - dus ergens is daar wel degelijk iets overkoepelends.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Denk eigenlijk dat de PVV met veel akkoord gaat qua zorgbeleid zolang je ze een hard immigratiebeleid en wat symbolische dingetjes geeft. Eigen risico wat lager, ontwikkelingshulp wat lager en iets waarmee je de VARA kunt pesten, en dan zeurt Geert echt niet over wat ingrepen in de financiering van de zorg.quote:Op zondag 28 januari 2024 13:59 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat wordt alleen een beetje een Catch-22, want als de VVD op financiën gaat passen zoals ze geacht wordt te doen (i.e. bezuinigen), dan zijn er maar drie knoppen waar je aan kan draaien: zorg, sociale zekerheid en OC&W en laten dat nu net de drie stokpaardjes van de anderen zijn.
Hofstedeaanse persoonlijkheidskenmerken zijn iets anders dan een nationale identiteit in de vorm van zwarte piet en koek en zopie.quote:Op zondag 28 januari 2024 15:09 schreef nostra het volgende:
[..]
Tja, de bedoeling van die vraag is over het algemeen dat er dan een uitputtend lijstje wordt geboden en dat vervolgens dat lijstje wordt afgestreept, want mijn buurvrouw is helemaal niet zo en een Fries is veel stugger dan een Limburger en een grefo is een heel ander persoon dan iemand op Zuid. Maar van een gemeenschappelijk gedragen, mediane cultuur is natuurlijk wel degelijk sprake; een simpel voorbeeld is waarom Italianen altijd hun uitvlucht moesten zoeken in een devaluatie van hun munt en een Nederland niet ja maar de Mark dan, nog een simpeler voorbeeld is taal. Met een Indiër werk je anders samen dan met een Japanner en dan met een Amerikaan - over landen met enorme subculturen gesproken - dus ergens is daar wel degelijk iets overkoepelends.
Tegelijkertijd is die identiteit of cultuur ook fluïde en is de vraag wat, en hoe, je dan zo graag wil beschermen.
En zo kan je nog wel uren doorgaan. Ik snap nooit hoe je kan ontkennen dat er een typisch Nederlandse volkscultuur is, terwijl je als je een tijdje in het buitenland woont je direct merkt dat ze van álles totaal anders doen.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mopperen op het weer, tikkies sturen voor 50 cent, bij alles vragen hoeveel het kost, kringverjaardagen, verjaardagskalender op de wc en 1 koekje bij de koffie
Actief Islamtische schaapherders werven uit een of ander bergdorp in Kirgizië om die een baan en een huis te geven is er ook populair las ik.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:44 schreef BlackLining het volgende:
[..]
En hoe gaat Meloni straks aan energie komen als het in het Midden Oosten echt fout gaat? Hoe gaat Meloni haar arbeidsmarkt draaiende houden als het Italiaanse babyboom equivalent straks met pensioen gaat? Lukt het Meloni al een beetje om de economie langs de oostkust een beetje uit het slop te trekken? Heeft Meloni überhaupt iets van invloed kunnen uitoefenen op immigratie?
Meloni
En wie voor de bestaanszekerheid? Na migratie het grootste item tijdens de verkiezingen en speerpunten van PVV en NSC.quote:Op zondag 28 januari 2024 13:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Erg pessimistisch verhaal, maar het zal wel kloppen.quote:Op zondag 28 januari 2024 11:03 schreef J.B. het volgende:
[..]
Excuses voor mijn late reactie. De winst bij nieuwe beveiligingssystemen/hogere bovenleidingspanning zit niet in harder rijden, maar met name in harder kunnen optrekken waardoor baanvakken minder lang bezet blijven. Harder rijden daarentegen leidt tot een langere remweg waardoor dat qua capaciteit weinig nut heeft.
Het langer maken van treinen is helaas ook niet echt een optie, simpelweg omdat de lengte van perrons beperkt is. Zo zijn de perrons op Schiphol 400 meter lang, en is een enkele Eurostar (type Eurostar e320) 390 meter lang zijn twee gekoppelde Thalys treinstellen (Thalys PBKA) 400 meter lang. Die perronlengte (tussen 340 en 400 meter) is overigens standaard op Nederlandse intercitystations, simpelweg omdat daar de langste Nederlandse treinen (12 wagons) aan passen. Uitschieters zijn er ook, het langste perron ligt in Sittard (700 meter), maar dat zijn uitzonderingen. Al bij al wordt in veel gevallen de maximale perronlengte (en capaciteit in brede zin) al benut, er zit erg weinig lucht in.
In Nederland zijn grotere en snellere treinen sowieso al een probleem vanwege de slechte bodemgesteldheid:
Bodem onder rails zwak: meer onderzoek nodig naar spoordijken
https://www.rtlnieuws.nl/(...)rm-onderzoek-prorail
[..]
Al bij al is een modal shift van luchtvaart (of weg) naar het spoor momenteel een illusie door gebrek aan betrouwbaarheid en capaciteit. Ik vind het als fanatiek treinreiziger erg jammer, maar zonder gigantische investeringen aan de infrastructuur is het idee dat de trein veel reizigers van het vliegtuig kan overnemen niet meer dan luchtfietserij.
De PVV is vooral ontzettend populistisch.quote:Op zondag 28 januari 2024 12:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als je zo populistisch bent kan je prima snijden in de NPO. Snap persoonlijk niet het nut van opinieprogramma's van OP1 waar elke dag een politicus van de oude coalitie bij zit of dat iemand zoals Jinek meerdere tonnen per jaar verdient.quote:Op zondag 28 januari 2024 16:13 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
De PVV is vooral ontzettend populistisch.
Ze stemmen inderdaad voor elke lastenverlaging voor de burger en cadeautjes als het afschaffen van eigen risico of meer geld naar de zorg etc. In tegenstelling tot consequent links zoeken ze daar geen dekking voor en zetten ze er nergens een lastenverhoging tegenover. Ja het schrappen van ontwikkelingssamenwerking, maar dat is kleingeld.
Wellicht dat dat kan in een of andere fantasiewereld met gratis bier, maar in de echte werkt dat niet. En aangezien die lastenverhoging en met de coalitiepartners niet geen komen betekend dat dat het hele linkse deel, net als vorige keer, nog sneller in de ijskast gezet wordt dan de plannen in strijd met de rechtstaat.
Dat dachten ze in 2016 ook.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:07 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |