abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210934434

Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Matching Capital (MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro.
All4funding (A4F), inspirerend investeren.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Buitenlandse platformen
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_210934903
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 18:44 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Welke partijen aangesloten zijn bij het KiFid staat een overzichtje van in de OP.
FnC staat daar echter niet bij zag ik net.
Overigens zijn ze, zoals hier eerder al was aangegeven, niet aangesloten.
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:33:05 #3
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_210935194
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 09:03 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Daar ben ik ook bang voor. De kennisbank, waar je o a op kon lezen "hoe verder" na de vergunningsweigering werkt ook niet meer. Wel komen er regelmatig updates. 10 november is cruciaal
Hoezo is 10 november cruciaal? Volgens mij is deze datum in de huidige situatie helemaal niet relevant voor MaxCF. Tot aan die datum hadden zij nog nieuwe leningen mogen aanbieden, maar na afwijzing van AFM zijn ze daar toen direct al vrijwillig mee gestopt. Afwikkelen van lopende leningen en defaults mag gewoon doorgaan.
Om misverstanden te voorkomen; óók ik denk dat MaxCF dood is en dat we er niets of niet veel meer van moeten verwachten. Maar de datum 10 november heeft daar, mijns inziens, niets mee van doen.
pi_210935291
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 09:03 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
10 november is cruciaal
Om welke reden? Want het dan niet hebben van een ecsp vergunning betekent niet dat lopende projecten niet meer afgehandeld moeten / kunnen worden, alleen het aanbieden van nieuwe leningen is niet meer mogelijk. (>100k inleg volgens mij weer wel, want die vallen/vielen buiten het afm toezicht)

Maar als dat de reden is dan zijn er nog wel wat meer platformen waar die datum belangrijk is omdat ze nog niet op deze lijst (https://www.esma.europa.eu/document/register-crowdfunding-services-providers) van vergunninghouders staan.

Dit zijn de handeldsnamen van de partijen die op de lijst staan en een adres in Nederland hebben:
Lendahand, Oneplanetcrowd/OPC, NLInvesteert B.V., Kapitaal Op Maat, ZIB Investments, Horeca Crowdfunding Nederland, Wefunder, Geldvoorelkaar, Broccoli, PlusPlus, Nederlandsche Participatie Exchange/NPEX, CrowdAboutNow.

Voor alle duidelijkheid: ook ik heb 0% vertrouwen in een goede afloop bij MCF terwijl ik me momenteel over de andere platformen die nog niet op het lijstje staan maar wel investeringen heb lopen nog niet echt zorgen maak.

[ Bericht 4% gewijzigd door tnhb op 13-10-2023 10:53:47 ]
pi_210937213
CRE Ooltgensplaat 2 aflossing ontvangen
pi_210937561
quote:
12s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:40 schreef peterc het volgende:
Deel 1 ook.

Iedereen kan weer gerust slapen 😉
Pecunia non olet
pi_210937590
quote:
12s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:40 schreef peterc het volgende:
Nu nog de bonusrente over de verlenging
pi_210937599
CrossFit Batteraof
¤ 60.000 | 10,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/crossfit-batteraof2/
Aankoop recreatiewoning zonder hypothecaire dekking
pi_210937897
Gisteren was er een nieuw project van Proeflokaal Bregje bij HCN.
Ik heb 5 jaar geleden geinvesteerd in Bregje Veenendaal die inmiddels al een jaar geleden is afgelost.
Sinds kort is Veenendaal gesloten.

https://indebuurt-nl.webp(...)ervoor-terug~158160/
pi_210938314
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 14:42 schreef Collin63 het volgende:
Gisteren was er een nieuw project van Proeflokaal Bregje bij HCN.
Ik heb 5 jaar geleden geinvesteerd in Bregje Veenendaal die inmiddels al een jaar geleden is afgelost.
Sinds kort is Veenendaal gesloten.

https://indebuurt-nl.webp(...)ervoor-terug~158160/
Komt een andere formule van dezelfde franchise organisatie in. Er worden meer zaken omgebouwd.
pi_210938338
LT Bouwmanagement 2
¤ 2.200.000 | 8,0% rente | 24 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/lt-bouwmanagement-2/
5x 1e hypotheek + 1x 1e hypotheek 2e in rang
pi_210938420
het volgende probleem bij GVE

SPOILER
pi_210938438
Ook GVE:

Het was de intentie van geldnemer om ook het aflossingsvrije deel van de lening (¤ 1.500.000) voor 20 oktober 2023 in één keer af te lossen. Dat zal niet tijdig plaatsvinden, mede daar de geldnemer om strategische redenen extra voorraad heeft ingekocht tegen een aantrekkelijke prijs.

Welja joh. Ga lekker je gang.
pi_210938582
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 14:13 schreef obligataire het volgende:

[..]
Deel 1 ook.

Iedereen kan weer gerust slapen 😉
Nou, nog niet iedereen. Het later geopende project voor deel 3 is nog niet helemaal afgerond.
Echter, deze is nu voor 90% volgestort van 1,8 miljoen. De drempel van 1.550.000 is echter al behaald en het project gaat dus sowieso door.
pi_210938721
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 15:33 schreef zeeland6 het volgende:
het volgende probleem bij GVE

SPOILER
Nu ik de pitch teruglees vraag ik me af waarom ik hier in hebt geinvesteerd. :X
pi_210938738
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 16:02 schreef KrekelJapie het volgende:
Nu ik de pitch teruglees vraag ik me af waarom ik hier in hebt geinvesteerd.
Hebben wij allemaal wel eens last van. Niets bijzonders.
pi_210938807
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 16:02 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Nu ik de pitch teruglees vraag ik me af waarom ik hier in hebt geinvesteerd. :X
update:
SPOILER
pi_210947232
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 16:13 schreef KrekelJapie het volgende:
Natuurgrond
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=27874
1e hypotheek bedrijfswoning + gebouwen + pandrecht op vordering subsidie van provincie.
Foutje, geen hypotheek op woning
quote:
Update 12 oktober 2023: Geldnemer heeft aangegeven dat de woning niet onder hypotheekrecht zal worden geplaatst. Voor de berekende marktwaarde maakt dat geen verschil, daar deze alleen op de berekende grondwaarde is gebaseerd. Het voorgaande heeft dan ook geen enkel effect op de berekende Loan-to-Value alsmede de risicoclassificatie. Op basis van het voorgaande is het Blad Essentiële Beleggingsinformatie aangepast.
pi_210947278
Verlengingen bij gve blijven komen:
quote:
Lening heeft de einddatum bereikt. Geldnemer heeft verzocht om verlenging tegen 10% rente. Dit wordt doorgevoerd. 13-10-2023Project: Herontwikkeling vastgoedproject Bussum (22769)
Deze gaat van 5% naar 10% rente
pi_210947301
Toelatingstest SiG: Welk antwoord is juist O-)

Stel, je hebt 10.000 euro te besteden om te investeren in SamenInGeld, wat is dan raadzaam om te doen?
• Ik zou voor het hoogste rendement gaan en het gehele bedrag investeren in 1 project en in de schijf met het hoogste rendement.
• Ik zou mijn risico-spreiden en het geld investeren in 3 verschillende projecten in de schijf met het hoogste rendement.
• Ik zou mijn risico-spreiden en het geld investeren in 3 verschillende projecten en in verschillende schijven.
• Ik zou mijn risico-spreiden en het geld investeren in 6 verschillende projecten in verschillende schijven.
pi_210948165
De laatste zal wel het gewenste antwoord zijn, zoveel mogelijk spreiden. Het juiste antwoord zou bij mij iets zijn met alleen schijf A. Ik ben geslaagd in elk geval.
pi_210948231
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 15:26 schreef KrekelJapie het volgende:
LT Bouwmanagement 2
¤ 2.200.000 | 8,0% rente | 24 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/lt-bouwmanagement-2/
5x 1e hypotheek + 1x 1e hypotheek 2e in rang
Qua zekerheden lijkt het wel safe maar typisch weer zo'n project met veel administratie en uiteindelijk weinig rentebaten. Komt vast wel weer wat beters voorbij.
Pecunia non olet
pi_210948361
We hebben het laatst veel gehad over de afkoop van fnc. Nu heb ik zelf nog een kleine portefeuille bij lenderspender met >90% lopend en <10% achterstand welke nog loopt tot medio 2031.

Ik heb met het platform gesproken over afkoop. Het voorstel van lenderspender was ........ afkoop tegen 0 euro.
pi_210948380
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 10:44 schreef tnhb het volgende:

[..]
Om welke reden? Want het dan niet hebben van een ecsp vergunning betekent niet dat lopende projecten niet meer afgehandeld moeten / kunnen worden, alleen het aanbieden van nieuwe leningen is niet meer mogelijk. (>100k inleg volgens mij weer wel, want die vallen/vielen buiten het afm toezicht)

Maar als dat de reden is dan zijn er nog wel wat meer platformen waar die datum belangrijk is omdat ze nog niet op deze lijst (https://www.esma.europa.eu/document/register-crowdfunding-services-providers) van vergunninghouders staan.

Dit zijn de handeldsnamen van de partijen die op de lijst staan en een adres in Nederland hebben:
Lendahand, Oneplanetcrowd/OPC, NLInvesteert B.V., Kapitaal Op Maat, ZIB Investments, Horeca Crowdfunding Nederland, Wefunder, Geldvoorelkaar, Broccoli, PlusPlus, Nederlandsche Participatie Exchange/NPEX, CrowdAboutNow.

Voor alle duidelijkheid: ook ik heb 0% vertrouwen in een goede afloop bij MCF terwijl ik me momenteel over de andere platformen die nog niet op het lijstje staan maar wel investeringen heb lopen nog niet echt zorgen maak.
In de AMA is daar uitvoerig op ingegaan. Afwikkelen na 10 nov wordt beperkt omdat bv herfinanciering niet meer mag. Verder is P Visser, de baas van MAX PG, bezig met andere oplossingen zoals overname of samengaan (Estateguru?). Als dat allemaal niet lukt krijgt zijn motivatie om zich nog verder in te spannen een flinke tik. Oftewel 10 november is cruciaal
pi_210948853
Velzing Vastgoed van NL Investeert afgelost
pi_210951598
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 10:33 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
In de AMA is daar uitvoerig op ingegaan. Afwikkelen na 10 nov wordt beperkt omdat bv herfinanciering niet meer mag. Verder is P Visser, de baas van MAX PG, bezig met andere oplossingen zoals overname of samengaan (Estateguru?). Als dat allemaal niet lukt krijgt zijn motivatie om zich nog verder in te spannen een flinke tik. Oftewel 10 november is cruciaal
Het zou toch op z'n minst wenselijk zijn dat mcf haar bestaande klanten gewoon blijft informeren, maar helaas doen ze dat bijkbaar niet. Ik herinner me wel dat er hier een opmerking over een vragenuurtje is gemaakt (ik meen over een verkeerde datum in het oorspronkelijk bericht?) maar verder nooit iets daarover gezien of gehoord van mcf terwijl ik er toch (helaas spijtig genoeg) nog een aantal projecten heb lopen. Ik zal ze maar weer eens vragen waarom ik niet meer wordt geinformeerd (is helaas ook niet de eerste keer). Ik schat zo in dat ik daar wel ergens op een zwarte/grijze lijst sta omdat ik kritisch was ze in het verleden op een aantal pijnlijke fouten heb gewezen die ze achteraf nu bij hoog en laag bijven ontkennen (maar we hebben altijd de email nog waarin ze het toegaven :N )
pi_210957870
7% van mijn investeringen van gve met een betaaldatum komende dinsdag worden niet betaald. In alle gevallen zou dit vanuit het depot betaald kunnen worden. Tot nu toe geen bericht van gve over deze projecten. Herkennen anderen dit beeld?
pi_210958345
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 11:31 schreef Slijker het volgende:
Velzing Vastgoed van NL Investeert afgelost
Waar zie je dat?
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
pi_210958611
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 07:15 schreef KrekelJapie het volgende:
7% van mijn investeringen van gve met een betaaldatum komende dinsdag worden niet betaald. In alle gevallen zou dit vanuit het depot betaald kunnen worden. Tot nu toe geen bericht van gve over deze projecten. Herkennen anderen dit beeld?
Ik mis er een stuk of vier. Geen bericht van gve over deze gezien.
pi_210958976
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 17:25 schreef tnhb het volgende:

[..]
Het zou toch op z'n minst wenselijk zijn dat mcf haar bestaande klanten gewoon blijft informeren, maar helaas doen ze dat bijkbaar niet. Ik herinner me wel dat er hier een opmerking over een vragenuurtje is gemaakt (ik meen over een verkeerde datum in het oorspronkelijk bericht?) maar verder nooit iets daarover gezien of gehoord van mcf terwijl ik er toch (helaas spijtig genoeg) nog een aantal projecten heb lopen. Ik zal ze maar weer eens vragen waarom ik niet meer wordt geinformeerd (is helaas ook niet de eerste keer). Ik schat zo in dat ik daar wel ergens op een zwarte/grijze lijst sta omdat ik kritisch was ze in het verleden op een aantal pijnlijke fouten heb gewezen die ze achteraf nu bij hoog en laag bijven ontkennen (maar we hebben altijd de email nog waarin ze het toegaven :N )
Voor zover mij bekend worden we niet anders geïnformeerd dan d m v de tegenwoordig veelvuldige updates, over de projecten dus maar niet over de toekomst van MAXcf. Geluk bij een ongeluk is dat MAX zelf in een aantal projecten zit zodat ze vanwege eigenbelang hun best wel zullen doen. Trouwens nog niets vernomen over de stemmingen inzake C*rb*lo
  zondag 15 oktober 2023 @ 11:21:03 #31
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_210959339
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 07:29 schreef KrekelJapie het volgende:
Verlengingen bij gve blijven komen:
[..]
Deze gaat van 5% naar 10% rente
Oww... deze zit ik ook in.
Renteverdubbeling is mooi, maar daar zal vast een dringende reden voor zijn, vrees ik. En wat een karige update weer van GVE; geen vermelding van de reden tot verlenging, noch iets over de verlengingstermijn. ..
Waardeloze club; ik doe hier niets meer. De spoeling met acceptabele platforms wordt helaas steeds dunner...
pi_210959483
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:21 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Oww... deze zit ik ook in.
Renteverdubbeling is mooi, maar daar zal vast een dringende reden voor zijn, vrees ik. En wat een karige update weer van GVE; geen vermelding van de reden tot verlenging, noch iets over de verlengingstermijn. ..
Waardeloze club; ik doe hier niets meer. De spoeling met acceptabele platforms wordt helaas steeds dunner...
Ik ken het project niet maar in zijn algemeenheid zie je nu de risico's van die kortlopende bouw- en klusprojecten.
Zeer populair onder de investeerders maar in de huidige vastgoedmarkt niet heel fijn om in de porto te hebben.
Of je dat GvE specifiek moet verwijten weet ik niet, tekort aan relevante informatie natuurlijk wel.

Het lijkt CRE wel, alleen die liepen met hun grote projecten wat op de muziek vooruit.
We gaan dit nog veel vaker zien komende tijd. Het biedt natuurlijk ook weer mogelijkheden om tegen een mooi percentage in te stappen in situaties dat de nood hoog is maar de zekerheden goed.

Zo ben ik meegegaan in de herfinancing van NLI/Velzing. Hogere rente dan project I en weinig risico. Je moet alleen niet verwachten dat je de kookwekker kunt zetten op de aflossing.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 15-10-2023 11:44:29 ]
Pecunia non olet
pi_210960222
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 07:15 schreef KrekelJapie het volgende:
Hier ook. En het is niet de eerste keer. De vorige keer heb ik ze er een mail over gestuurd. In eerste instantie kreeg ik een vaag, onduidelijk en onvolledig bericht (met termen als 'vermoed' en 'wellicht') terug. Pas naar nogmaals vragen kreeg na 10 dagen een duidelijker antwoord.

Nu ook weer n.a.v. het overzicht van de verzamelbetaling per mail om uitleg gevraagd.

GvE is, als je het mij vraagt, niet meer wat het was. Ik investeer er niet meer. Weinig interessant projecten maar vooral hun kostenstructuur is m.i. onaantrekkelijk.
  zondag 15 oktober 2023 @ 12:44:15 #34
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_210960260
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 11:34 schreef obligataire het volgende:
Je moet alleen niet verwachten dat je de kookwekker kunt zetten op de aflossing.
Ik doelde hier idd specifiek op de karige info, Obli. Het verlengen van projecten vind ik over het algemeen geen probleem, zo lang de rente maar wel netjes betaald wordt én er daadwerkelijk zicht is op een feitelijke aflossing. Een uitlooptermijn van 3 maanden vind ik sowieso acceptabel. Ik lees hier wel eens wat berichten dat mensen al nerveus gaan doen als betalingen niet helemaal stipt volgens oorspronkelijke plan verlopen. In mijn ogen kun je dan beter wegblijven van crowdfunding en kiezen voor spaarrekening of deposito.

Essentieel is het verstrekken van de juiste info en op het juiste moment. Helaas maar weinig platforms die daarop hoog scoren.
pi_210960423
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 12:44 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Ik doelde hier idd specifiek op de karige info, Obli. Het verlengen van projecten vind ik over het algemeen geen probleem, zo lang de rente maar wel netjes betaald wordt én er daadwerkelijk zicht is op een feitelijke aflossing. Een uitlooptermijn van 3 maanden vind ik sowieso acceptabel. Ik lees hier wel eens wat berichten dat mensen al nerveus gaan doen als betalingen niet helemaal stipt volgens oorspronkelijke plan verlopen. In mijn ogen kun je dan beter wegblijven van crowdfunding en kiezen voor spaarrekening of deposito.

Essentieel is het verstrekken van de juiste info en op het juiste moment. Helaas maar weinig platforms die daarop hoog scoren.
Dat laatste vooral, communicatie is vaak dramatisch en veel te laat.

Ik vind overigens dat er best een boete mag staan op het niet nakomen van afspraken zoals SiG dat doet. Bij collin is tijdrekken per saldo voordelig voor de leningnemer omdat de rente van de nieuwe lening hoger ligt.
  zondag 15 oktober 2023 @ 13:00:44 #36
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_210960472
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 12:41 schreef optrandje het volgende:
GvE is, als je het mij vraagt, niet meer wat het was. Ik investeer er niet meer. Weinig interessant projecten maar vooral hun kostenstructuur is m.i. onaantrekkelijk.
Ik denk met weemoed terug aan de tijd dat de beide oprichters, vanuit woonhuis in Rhenen, vol passie probeerden een mooi platform op te zetten. Dat is hen gelukt. Als gevolg van dat succes zijn er negatieve elementen opgedoken. Een A1 locatie langs de snelweg A12, een berg personeel etc. Dat moet natuurlijk allemaal betaald worden en daar heb ik ook nog nog wel begrip voor. Maar het warme gevoel dat ik destijds voor de beide pioniers had, is verdwenen. Het is nu een echt een 'gewoon bedrijf' geworden en daar is niks mis mee.
Voor mij is de primaire reden om daar niets meer te doen de armetierige recovery.
pi_210960834
GVE verzamelbetaling
opm
proj
25652 Den Haag zou dubbele rente zijn, enkel maar de oorspronkelijke rente, komt de 2e helft met de vlgd betaalronde ? updateje GVE
Verwacht spoedig updates van
26629 Vinke verzocht om verlenging / laatste update van 21jun / laatste bet 27jun / Rutger zal nu toch wel een ei gelegd hebben toch? Plus staat 24989 voor aflossing 28nov, benieuwd hiernaar, zou voor Rutger & GVE nu wel duidelijk moeten zijn of dat deze komt / rente hiervan overigens wel voldaan
27447 Kolktotaal recreatiehutje ; status is mij nu niet meer geheel clear, wel bescheiden inleg gedaan indertijd, maar bleek dat grond niet ih project zat, zou een nw proj voorstel komen, eind vd afgelopen/begin vlgd week

Echter niet alles is K... , ook een paar deelaflossingen van geldnemers die OK in control zijn.

[ Bericht 9% gewijzigd door peterc op 15-10-2023 15:45:44 ]
pi_210961076
GVE 25766 Polakweg 7 / nog te huur ca 410m2
https://www.springrealest(...)wijk/1520-polakweg-7
pi_210961109
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 13:00 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Ik denk met weemoed terug aan de tijd dat de beide oprichters, vanuit woonhuis in Rhenen, vol passie probeerden een mooi platform op te zetten. Dat is hen gelukt. Als gevolg van dat succes zijn er negatieve elementen opgedoken. Een A1 locatie langs de snelweg A12, een berg personeel etc. Dat moet natuurlijk allemaal betaald worden en daar heb ik ook nog nog wel begrip voor. Maar het warme gevoel dat ik destijds voor de beide pioniers had, is verdwenen. Het is nu een echt een 'gewoon bedrijf' geworden en daar is niks mis mee.
Voor mij is de primaire reden om daar niets meer te doen de armetierige recovery.
Ik kan me nog goed herinneren de mislukte overname door Trustbuddy. Veel ondernemers streven er naar hun bedrijf groot en winstgevend te maken om te kunnen cashen bij een overname. Dat is bij Trustbuddy falikant mis gegaan en daar hebben ze zich m.i. nooit echt van hersteld en waar ze eerst nog een voorloper waren op dit gebied is die rol glansrijk door Collin overgenomen. Denk alleen al aan de trage manier waarop projecten tot stand kwamen. Dat is iets verbeterd maar toch.
Pecunia non olet
pi_210961176
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 12:44 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, het hogere percentage aan rente dat we krijgen is voor een deel risicopremie, daar horen onzekerheden nu eenmaal bij. Terugkijkend op de historie van CRE, dan zie ik nul defaults en een goed rendement. Maar ook slechte communicatie. Het eerste is het allerbelangrijkste, als je er achteraf op terugkijkt kun je alleen maar uiterst tevreden zijn. En het geeft (mij althans) ook wel een stukje vertrouwen naar de toekomst toe. Dan ben je wat toleranter over de info inzake lopende projecten.

Maar ik snap ook wel dat mensen graag goed geïnformeerd willen worden. Dat komt als goede tweede.
In zijn algemeenheid, maar dat geldt ook voor andere beleggingen, zit er niet te strak op en verwacht niet teveel, dat geeft alleen al een stuk rust. En beleg met geld dat je desnoods kunt missen , hoe zuur ook :)
Pecunia non olet
pi_210961468
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 09:25 schreef drollenvanger het volgende:

[..]
Waar zie je dat?
Vrijdag einde van de dag op de bankrekening, en vandaag ook in het dashboard van NLI (weet niet of het daar vrijdag/gisteren al zichtbaar was).
pi_210962271
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 10:46 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Voor zover mij bekend worden we niet anders geïnformeerd dan d m v de tegenwoordig veelvuldige updates, over de projecten dus maar niet over de toekomst van MAXcf. Geluk bij een ongeluk is dat MAX zelf in een aantal projecten zit zodat ze vanwege eigenbelang hun best wel zullen doen. Trouwens nog niets vernomen over de stemmingen inzake C*rb*lo
Zelfs in veelvuldige updates herken ik me (ik zou bijna zeggen helaas!) niet. Ik heb op 22/9 een reply gestuurd op een email met betrekking tot het stemmen over een project waar ik geen deelnemer in ben (#663056), tot op heden behalve een ontvangstbevestiging heb ik geen enkele reactie gekregen. De enige email die ik daarna nog van ze heb gekregen is die van 25/9 over de huidige stand van zaken en de software met o.a. een verzoek om eventuele negatieve reviews op social media weg te halen.
pi_210962418
Na Br*sa op Collin, 2e hyp.

SPOILER
zit er in 2 op HCn en 1 op Collin. Die lopen netjes. Voordeel is dat er volledig wordt afgelost, zekerheden zijn wel zeer mager (staat ook een rente van 9,2 netto tegenover)

[ Bericht 16% gewijzigd door Jaco078 op 15-10-2023 17:11:42 ]
pi_210962774
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 16:47 schreef tnhb het volgende:

[..]
Zelfs in veelvuldige updates herken ik me (ik zou bijna zeggen helaas!) niet. Ik heb op 22/9 een reply gestuurd op een email met betrekking tot het stemmen over een project waar ik geen deelnemer in ben (#663056), tot op heden behalve een ontvangstbevestiging heb ik geen enkele reactie gekregen. De enige email die ik daarna nog van ze heb gekregen is die van 25/9 over de huidige stand van zaken en de software met o.a. een verzoek om eventuele negatieve reviews op social media weg te halen.
Het zijn drukke tijden bij Max Property Group, Max Crowdfund en Maximise met veel updates over verschillende onderwerpen.

Om deze reden organiseert de groep wederom een AMA (Ask Me Anything) om iedereen die geïnteresseerd is op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen en de de mogelijkheid te geven om vragen te stellen. Letterlijk alle vragen zijn welkom, dus over de ECSP-vergunning, AFM, DNB, software, leningen, plannen, etc. Op dinsdag 17 oktober om 16:00.

Jeroen van Eikenhorst (CFRO) en Patrick Visser (oprichter en algemeen directeur MPG) beantwoorden tijdens deze webinar in 2 uur tijd zoveel mogelijk vragen van de gebruikers en investeerders van Max Property Group en Max Crowdfund.

Je kunt hier aanmelden voor de AMA.

De vragen worden direct beantwoord; het is daarom niet mogelijk om van tevoren vragen in te dienen voor dit webinar. De sessies worden in het Nederlands gehouden.

Mochten er vragen zijn naar aanleiding van deze email, neem dan gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groeten,
Het Max Crowdfund team

-------------

Dit komt ook net binnen.
  zondag 15 oktober 2023 @ 18:59:07 #45
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_210963792
Ik denk dat als deze MaxCF-heren een klein beetje gezond verstand hebben, dat ze dan 95% van de vragen die leven bij investeerders al zelf van tevoren kunnen bedenken. Kwak die vragen even op een A4-tje, schrijf de antwoorden eronder, maak er een PDF'je van en verstuur het naar ALLE investeerders.

Dat de vorige keer niet achteraf een samenvatting is verstuurd naar de niet-deelnemers aan de sessie, vind ik hoogst kwalijk. Persoonlijk was het toen voor mij overigens een bewuste keuze om niet 'live' deel te nemen.

Op komende dinsdag om 16u een sessie van 2 uur inplannen .... Ik kan me dan voorstellen dat er mensen zullen zijn die wél graag zouden willen deelnemen, maar in dit tijdvak simpelweg niet beschikbaar zijn.
pi_210967486
Ik heb eigenlijk maar 2 vragen:

- krijg ik nog geld; en zo ja,
- wanneer

De rest interesseert me al lang niet meer en eigenlijk heb ik nog maar 2 projecten die een gezond betalingsgedrag hebben.
Pecunia non olet
pi_210968890
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 16:47 schreef tnhb het volgende:

[..]
Zelfs in veelvuldige updates herken ik me (ik zou bijna zeggen helaas!) niet.
Er zijn afgelopen week updates geplaatst van de volgende projecten, zoals ik het begrijp uit het updatebericht:
639580 Higher Barrowfield - op veiling
639586 Higher Barrowfield - op veiling
746753 Bluetouch - bod geaccepteerd
1036624 DOM - 2 van de 6 verkocht, 2 in optie
1036659 DOM - 2 van de 6 verkocht , 2 in optie

In deze projecten zit in ieder geval weer vooruitgang (al kan de vlag pas uit als de aflossing incl rente gestort is)
pi_210969758
quote:

[..]
Hier ook. En het is niet de eerste keer. De vorige keer heb ik ze er een mail over gestuurd. In eerste instantie kreeg ik een vaag, onduidelijk en onvolledig bericht (met termen als 'vermoed' en 'wellicht') terug. Pas naar nogmaals vragen kreeg na 10 dagen een duidelijker antwoord.

Nu ook weer n.a.v. het overzicht van de verzamelbetaling per mail om uitleg gevraagd.

Ik mis ook een betaling, mbt een vastgoedproject uit de regio Eindhoven.
Kan gebeuren, ik had het zelf nog niet eens opgemerkt omdat ik met die 4-wekelijkse betalingen het sowieso al lastig vind om bij te houden wanneer ik een betaling kan verwachten, maar ik verwacht in zo'n geval van een platform op zijn minst een melding dat een betaling ontbreekt. "Project x niet betaald, we houden u op de hoogte van vorderingen" Hoeft niet ingewikkeld te zijn.
pi_210969851
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 10:31 schreef KrekelJapie het volgende:
Nu heb ik zelf nog een kleine portefeuille bij lenderspender met >90% lopend en <10% achterstand welke nog loopt tot medio 2031.

Ik heb met het platform gesproken over afkoop. Het voorstel van lenderspender was ........ afkoop tegen 0 euro.
Kan je niet gewoon via "investering opnemen" (Link in het menu >opnemen>Direct opnemen), je lopende portefeuille overboeken naar je bank, en "Maandelijks uitbetalen actief" aanzetten, zodra "achterstand" dan weer gaat betalen, word dit maandelijks uitbetaald naar je bank en kan je restant via de optie "investering opnemen" naar je bank overboeken.
pi_210969891
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 11:16 schreef Funding het volgende:

[..]
Kan je niet gewoon via "investering opnemen" (Link in het menu >opnemen>Direct opnemen), je lopende portefeuille overboeken naar je bank, en "Maandelijks uitbetalen actief" aanzetten, zodra "achterstand" dan weer gaat betalen, word dit maandelijks uitbetaald naar je bank en kan je restant via de optie "investering opnemen" naar je bank overboeken.
Volgens mij heb ik dit al een keer geprobeerd maar vanwege een kleine premie die ik eerder heb gehad, werkte dat niet. Nu krijg ik vreemd genoeg een melding dat ik niet kan investeren als ik klik op de knop opnemen
quote:
Investeren nog niet mogelijk
Om onze dienstverlening verder te verbeteren passen wij de investeringsovereenkomst en algemene voorwaarden aan. Omdat de aangepaste voorwaarden gelden voor nieuwe investeringen dien je de nieuwe voorwaarden te bevestigen voordat je een nieuwe (her)investering kunt doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 16-10-2023 12:37:37 ]
pi_210970479
ccf
Op 2 oktober jl. heeft u een nieuwe investeringskans van Serkan Kulup ontvangen. De lopende lening van Serkan Kulup met leningnummer 43330 zou middels deze nieuwe campagne afgelost worden. Inmiddels is de nieuwe financiering verstrekt.
Via deze weg willen wij u informeren over de aflossing van de lening met leningnummer 43330. Zojuist hebben wij de slottermijn pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven
pi_210970490
hcn
Er is een nieuw project in voorpublicatie geplaatst.

Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Pavarotti Delft. Op dit project wordt 8% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.

De actieve automatisch toegezegde investeerders krijgen 1 uur na publicatie als eerste de mogelijkheid om hun investering te bevestigen.

Dinsdag 17 oktober om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.
pi_210970763
Renteverhoging GVE
quote:
project 27871 - Just Escape. Om deze aanvraag nog aantrekkelijker te maken voor investeerders, wordt de rente verhoogd van 9% naar 10%.
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=27871
Lening is 90% hypothecair gedekt + volledig annuïtaire aflossing

[ Bericht 5% gewijzigd door KrekelJapie op 16-10-2023 13:53:44 ]
pi_210970995
Belastingdienst vordert coronaschuld in, eerste dwangbevelen verstuurd - https://nos.nl/l/2494280
Hier zullen ook wel wat ondernemers tussen zitten met een crowdfund lening
pi_210971143
Bruil Holding & Management
¤ 535.000 | 8,0% rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/bruil-holding-management/
3x 1e hypotheek woning + 1x 1e hypotheek bedrijfspand met 54% ltv

[ Bericht 6% gewijzigd door KrekelJapie op 16-10-2023 13:51:41 ]
pi_210971342
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2023 13:45 schreef KrekelJapie het volgende:
Bruil Holding & Management
¤ 535.000 | 8,0% rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/bruil-holding-management/
3x 1e hypotheek woning + 1x 1e hypotheek bedrijfspand met 54% ltv
Apart, Emmastraat 38 heeft een woz-waarde van 393k en is getaxeerd op 200k, Emmastraat 36(A) heeft een woz-waarde van 419k en een taxatie van 270k.

Het zal wel met de zeer lage huur te maken hebben.

"Het aan te kopen onroerend goed wordt verhuurd voor ¤ 24.000,- op jaarbasis."
pi_210971733
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2023 13:01 schreef KrekelJapie het volgende:
Renteverhoging GVE
[..]
Lening is 90% hypothecair gedekt + volledig annuïtaire aflossing
Meegenomen voor een overzichtelijk bedrag :)

Het valt me op dat betalingen de laatste tijd automatisch via Ideal plaatsvinden en dat een eventueel saldo op de wallet automatisch verrekend wordt. Maar dat zie je pas na het voltooien van de transactie.
Pecunia non olet
pi_210971963
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 14:44 schreef obligataire het volgende:

[..]
Meegenomen voor een overzichtelijk bedrag :)

Het valt me op dat betalingen de laatste tijd automatisch via Ideal plaatsvinden en dat een eventueel saldo op de wallet automatisch verrekend wordt. Maar dat zie je pas na het voltooien van de transactie.
Ik mag toch aannemen dat je wel kunt zien welk bedrag je aan het betalen bent via iDEAL?
pi_210972034
quote:
14s.gif Op maandag 16 oktober 2023 15:06 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik mag toch aannemen dat je wel kunt zien welk bedrag je aan het betalen bent via iDEAL?
Nee niet meteen. Althans het is me niet opgevallen. Probeer het uit zou ik zeggen :)
Pecunia non olet
pi_210972077
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 15:14 schreef obligataire het volgende:

[..]
Nee niet meteen. Althans het is me niet opgevallen. Probeer het uit zou ik zeggen :)
Een iDEAL betaling zonder dat je het bedrag kunt zien waarvoor je via je bank toestemming geeft is namelijk niet toegestaan.

Nee, dit jaar ga ik dat ivm onze belastingwetgeving niet meer uitproberen.
Dat was de afgelopen maand trouwens wel even afkicken O-)
pi_210972162
quote:
14s.gif Op maandag 16 oktober 2023 15:19 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Een iDEAL betaling zonder dat je het bedrag kunt zien waarvoor je via je bank toestemming geeft is namelijk niet toegestaan.

Nee, dit jaar ga ik dat ivm onze belastingwetgeving niet meer uitproberen.
Dat was de afgelopen maand trouwens wel even afkicken O-)
Je ziet het bedrag dat je uiteindelijk moet betalen wel voordat je toestemming geeft via Ideal.

Hoe gaat het;
- je investeert bv voor 1.000 euro, op dat moment zie ook je dat je bv 250 euro in je wallet heb
- er komt een betaalverzoek naar Ideal met de keuze naar jouw bank
- dan zie je een betaalverzoek het bedrag in mijn voorbeeld een bedrag van 750 euro
- dan voldoe je dit bedrag via Ideal waardoor de wallet aangevuld wordt tot 1.000 euro( deze tussenstap zie je niet in het scherm maar gebeurt op de achtergrond)
- daarna komt de vraag of je de voorwaarden voor de investering wilt accepteren en dan pas is je investering ook daadwerkelijk gedaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door ML45 op 17-10-2023 10:46:00 ]
pi_210972869
quote:
12s.gif Op maandag 16 oktober 2023 11:05 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Kan gebeuren, ik had het zelf nog niet eens opgemerkt omdat ik met die 4-wekelijkse betalingen het sowieso al lastig vind om bij te houden wanneer ik een betaling kan verwachten, maar ik verwacht in zo'n geval van een platform op zijn minst een melding dat een betaling ontbreekt. "Project x niet betaald, we houden u op de hoogte van vorderingen" Hoeft niet ingewikkeld te zijn.
Ik had GVE een mailtje gestuurd en vrij vlot een antwoord waar ik eigenlijk niet zoveel mee kan:

SPOILER

[ Bericht 17% gewijzigd door escortmk2 op 16-10-2023 16:53:35 ]
pi_210973799
quote:
12s.gif Op maandag 16 oktober 2023 16:40 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Ik had GVE een mailtje gestuurd en vrij vlot een antwoord waar ik eigenlijk niet zoveel mee kan:

SPOILER
Kun je svp GVE proj nr geven, for the check of ik / wij er ook inzitten / alvast thnx
pi_210974013
quote:
12s.gif Op maandag 16 oktober 2023 18:19 schreef peterc het volgende:

[..]
Kun je svp GVE proj nr geven, for the check of ik / wij er ook inzitten / alvast thnx
23540 - ontwikkeling V*ldh*ven

Het ging mij in dit geval echter vooral om (het gebrek aan) communicatie en de interpretatie van de depotregeling.
pi_210977456
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 18:37 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
23540 - ontwikkeling V*ldh*ven

Het ging mij in dit geval echter vooral om (het gebrek aan) communicatie en de interpretatie van de depotregeling.
Gaat lekker bij GVE. Ben met deze club ook helemaal klaar. Zo blijven er steeds minder platformen over voor mij.
pi_210981069
quote:
14s.gif Op maandag 16 oktober 2023 14:02 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Apart, Emmastraat 38 heeft een woz-waarde van 393k en is getaxeerd op 200k, Emmastraat 36(A) heeft een woz-waarde van 419k en een taxatie van 270k.

Project lijkt mij interessant. Kan iemand aan het linkje komen?

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 17-10-2023 07:55:29 ]
pi_210981260
Even een vraag.
Bij SIG loop ik er tegenaan dat ik eerst de Simulatie moet invullen voordat ik een investering kan doen. Ik heb geen behoefte om deze Simulatie, naar waarheid, in te vullen. Hoe zijn jullie hiermee omgegaan?
pi_210981274
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 08:11 schreef W1241302 het volgende:
Even een vraag.
Bij SIG loop ik er tegenaan dat ik eerst de Simulatie moet invullen voordat ik een investering kan doen. Ik heb geen behoefte om deze Simulatie, naar waarheid, in te vullen. Hoe zijn jullie hiermee omgegaan?
Doel is enkel om te slagen, niet om de waarheid in te vullen. Gewoon meest wenselijke antwoorden kiezen.
pi_210981277
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 16:17 schreef KrekelJapie het volgende:
Herfinanciering project WvjG
SPOILER
Verpanding subsidie, 9,25% rente
Slechts 30% van de huidige investeerders kiest voor herfinanciering. Project gaat open voor nieuwe investeerders.
pi_210981523
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 08:13 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Doel is enkel om te slagen, niet om de waarheid in te vullen. Gewoon meest wenselijke antwoorden kiezen.
Ik heb ook maar wat bedragen ingevuld maar je moet aan het einde wel specifiek aangeven dat het naar waarheid is ingevuld. Wel heb ik precies de zelfde bedragen aangehouden die ik ook al bij HcN had ingevuld. Persoonlijk gaat het mij ook veel te ver om bij dergelijke clubs mijn financiële gegevens achter te laten.
pi_210981978
Voor de duidelijkheid, je hebt de kennistest waar je de gewenste antwoorden moet invullen en de verliessimulatie waar je financiële gegevens moet invullen. Ik heb het met de natte vinger ongeveer naar waarheid ingevuld, ik weet niet wat er gebeurt als je bij alle bedragen bijvoorbeeld 1 invult en of dat er wat gedaan wordt met de uitslag. In elk geval worden de bedragen volgens SIG niet bewaard.

quote:
Beste investeerder,

Zojuist heb je de verliessimulatie gedaan. Dank voor je medewerking. Wij willen nogmaals stellen dat de door jou ingevoerde antwoorden op geen enkele wijze worden opgeslagen.

Met vriendelijke groet,

Het SamenInGeld Team

Wil je nogmaals de simulatie doen dan kan dit via de volgende link:
https://investeren.sameningeld.nl/investor-test/sim
Blijkbaar mag je het nog een keer doen als je het leuk vind.
Ik snap de uitslag ook niet helemaal. Ik weet dat als ik alle investeringen kwijt zou raken dat dat nog geen financiële problemen voor mij zou opleveren, het is per slot van rekening geld dat ik 'over' heb, maar dat kwam niet uit de simulatie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zomaarevenkijken op 17-10-2023 10:06:39 (dt) ]
pi_210982309
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 08:11 schreef W1241302 het volgende:
Even een vraag.
Ik heb alles met 0 ingevuld, werkt prima.
pi_210982948
Bruil-parel

Linkje

SPOILER
pi_210983932
Argo Instelling voor ambulante GGZ B.V.
¤ 750.000 | 8,0% rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfu(...)r-ambulante-ggz-b-v/
1e hypotheek bedrijfspand + 2ton aflossing
pi_210984633
Dank! Ik ben inmiddels geslaagd.
pi_210985509
quote:
14s.gif Op maandag 16 oktober 2023 14:02 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Vreemd inderdaad. Zijn het geen bouwvallen? Ik lees energielabel G.

[ Bericht 0% gewijzigd door zeeland6 op 17-10-2023 18:50:22 ]
pi_210985632
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 12:06 schreef Jaco078 het volgende:
Bruil-parel

Linkje

SPOILER
60% vol al
pi_210986007
quote:
12s.gif Op maandag 16 oktober 2023 11:05 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Betaling van termijn 28 is voldaan. Deze termijn wordt met een extra verzamelbetaling aan u uitbetaald.
17-10-2023 Project: Vastgoedontwikkeling Veldhoven (23540)
pi_210986113
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 17:45 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Betaling van termijn 28 is voldaan. Deze termijn wordt met een extra verzamelbetaling aan u uitbetaald.
17-10-2023 Project: Vastgoedontwikkeling Veldhoven (23540)
Bij mij worden 5 projecten via een extra verzamelbetaling alsnog voldaan. Geeft extra administratie die met uitbetaling van depot was voorkomen.

Zoals hier eerder aangegeven: juist voor deze situaties is het depot bedacht.
pi_210986329
Na jaren aanmodderen juridische stappen lendahand
quote:
Update oktober 2023
Eclof blijft aangeven dat het moeizaam gaat in Colombia en dat ze geen geld hebben om kleine terugbetalingen te doen. Helaas rest ons niets anders dan een default letter te sturen (ingebrekestelling). We komen dan juridisch iets sterker te staan als het gaat om het nog openstaande bedrag. We verwachten volgende maand de reactie van Eclof te kunnen delen.

Update juli 2023
Het wil niet erg vlotten als het gaat om Eclof. We sturen elke maand een reminder e-mail, maar de reacties zijn nagenoeg altijd hetzelfde. Nog steeds geven ze aan dat de situatie op geen enkele manier is verbeterd en dat er nog geen ruimte is voor maandelijkse terugbetalingen. Ook al werken we al bijna 10 jaar samen met deze partner, hebben we nu toch moeten aangeven dat we juridische stappen gaan ondernemen als er geen beweging komt. We hopen dus (kort) na de zomer vooruitgang te kunnen melden, in welke vorm dan ook.
pi_210986351
Zojuist weer een AMA van MAXpg bijgewoond. Na alles wat er fout gegaan is zijn ze nu constructief bezig. Bijvoorbeeld de verwachting 12 C*rb*lo-panden te veilen op 31-10. Ook hebben ze in beginsel een fusiepartner wat zou betekenen dat ze feitelijk doorgaan wat gunstig is voor de afwikkeling van de probleemprojecten. En ze pakken die Smith van C*rb*lo aan
pi_210986421
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 18:26 schreef Slingervinger het volgende:
Zojuist weer een AMA van MAXpg bijgewoond. Na alles wat er fout gegaan is zijn ze nu constructief bezig. Bijvoorbeeld de verwachting 12 C*rb*lo-panden te veilen op 31-10. Ook hebben ze in beginsel een fusiepartner wat zou betekenen dat ze feitelijk doorgaan wat gunstig is voor de afwikkeling van de probleemprojecten. En ze pakken die Smith van C*rb*lo aan
Nog meer nieuws, inzake de bluet#uch projecten?
pi_210986425
quote:
Heb je een idee welke fusiepartner dit zou kunnen zijn?
pi_210986499
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 18:37 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Zoals al eerder gezegd, ze zouden prima bij KoM passen.
pi_210986645
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 18:37 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik heb al eerder het vermoeden Estateguru gepost
pi_210986653
Het is rustig bij SiG. Een tijdje geen nieuwe projecten.
pi_210986772
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 19:00 schreef KrekelJapie het volgende:
Inderdaad erg rustig daar. Had nog een aardig bedrag op de wallet staan. Dat heb ik recent maar opgenomen. (Stond volgende werkdag al op m'n rekening).
pi_210986796
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 19:00 schreef KrekelJapie het volgende:
De markt voor dit soort beleggingspanden is veel minder interessant geworden door de gestegen rente, fiscale aanpassingen en de aanpassingen van Hugo.
pi_210988186
Toch snap ik niet dat de escape room op gve nóg niet vol zit.
Een ongedekte financiering op collin vanmiddag zat binnen 30 sec vol. Zelfde rente.

Is het platform risico dan zo hoog bij gve, volgens de crowd?
pi_210988921
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:48 schreef Jaco078 het volgende:
Een ongedekte financiering op collin vanmiddag zat binnen 30 sec vol. Zelfde rente.

Het komt nog zelden voor dat een project bij GVE snel vol zit. Ik denk dat er veel investeerders zijn afgehaakt of een veel lagere gemiddelde inleg hebben dan bij CCF.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:00:54 #92
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_210989414
quote:
Hartelijk dank voor je bericht Slingervinger. Zo komen de niet-deelnemers aan deze sessie toch nog aan wat info, die MaxCF zelf (waarschijnlijk wederom) niet aan hen verstrekt.

En fijn dat je een redelijk positief gevoel hebt overgehouden. Als ik het zo lees dan zou er nu toch binnen een maand wat duidelijkheid over afronding van sommige projecten moeten kunnen komen.
Ik blijf sceptisch maar hoop er uiteraard het beste van.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:05:37 #93
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_210989482
CRE reactie betreffende garageboxen Erfurt, n.a.v. mijn e-mail:
SPOILER
Afwachten maar.
pi_210992437
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:05 schreef InVestEerder het volgende:
CRE reactie betreffende garageboxen Erfurt, n.a.v. mijn e-mail:
SPOILER
Afwachten maar.
En Putte wordt vandaag een nieuw verlengingsproject geopend. Wel nu verschillende CRE projecten die al enige tijd moeite hebben om vol te geraken.
pi_210994330
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 20:48 schreef Jaco078 het volgende:

Als ik voor mezelf spreek, ben gestopt bij GVE vanwege dramatische communicatie en heel slechte recovery.
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
pi_210994671
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 18:37 schreef quepos het volgende:

[..]
Nog meer nieuws, inzake de bluet#uch projecten?
voor 731022 is vandaag een update geplaatst, geplande verkoop was 1.000.000 pond, nu in huidige staat volgens Mr. Jones maar zo'n 650.000 pond waard. Ben benieuwd wat de status van het pand nu precies is, is er al wat verbouwd en is het nu als klaar of nog helemaal niet.

en deze was vorige week geplaatst:
746753 - bod geaccepteerd
pi_210994736
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 12:26 schreef Red_arrow het volgende:
Ben benieuwd wat de status van het pand
Niets gebeurd, want de vergunning voor de beoogde verbouwing is er niet. Deze is in mei geweigerd en nu is/wordt er een alternatief (minder ambitieus/volumineus) plan ingediend wat bij de update zit. Bedoeling is het niet af te bouwen maar met vergunning te verkopen.

hier zie je het besluit van de gemeente voor de weigering van de vorige vergunning:

https://planning.stockpor(...)keyVal=RD9NJVPJH8E00
pi_210995199
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 18:25 schreef KrekelJapie het volgende:
Na jaren aanmodderen juridische stappen lendahand
[..]

Ik heb eentje van Lendahand (BWise) die in april 2022 in problemen raakte. De update had het toen over een oplossing op relatief korte termijn. Vervolgens een jaar onderhandelingen over een terugbetalingsregeling dat plotseling ingeruild wordt voor een plan voor het verkopen van software en bedrijfsonderdelen en zo zijn we anderhalf jaar verder. Aan de andere kant, eerdere probleemgevallen als Milaap en FACTS zijn na lange vertragingen uiteindelijk allemaal afgelost en het lijkt erop dat Solarworks na meer dan 2 jaar vertraging ook weer gaat betalen. Het gaat bij mij allemaal om kleine bedragen dus ik kan er wel om lachen en ben eigenlijk wel verrast dat ik tot nu toe nog niks heb hoeven afschrijven bij Lendahand.

Dan heb ik ook nog een bakker bij NLI
SPOILER
met vele betalingsproblemen en enkel sporadisch nagekomen betalingsregelingen die afgelopen april afgelost had moeten worden. Hoewel ik wel het idee heb dat de leningnemer een eerlijke (maar misschien niet zo'n goede) ondernemer is denk ik dat er te lang doorgemodderd is zonder realistische oplossing. Uit de toon van de updates kun je wel opmaken dat ze bij NLI ook al lang de hoop op een goede afloop opgegeven hebben. Na niet nagekomen sommaties en deadlines gaat de ondernemer nu voor een gerechtelijk akkoord. Als zekerheid is er een niet dekkende eerste hypotheek, waarvan maar afwachten is wat het opbrengt, dus het zou me niks verbazen als we het moeten doen met een klein bedrag tegen finale kwijting.
pi_210995201
De nieuwe SIG pitch bevat nu ook een EBI document, hopelijk volgt de vergunning binnenkort want ik zou graag zien dat SIG haar activiteiten voortzet.
pi_210995821
quote:
14s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 13:20 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
De nieuwe SIG pitch bevat nu ook een EBI document, hopelijk volgt de vergunning binnenkort want ik zou graag zien dat SIG haar activiteiten voortzet.
quote:
Soort 5 - risico dat het platform uitvalt
Soms gebeurt het dat de website van SamenInGeld.nl door een storing voor een korte of langere tijd
niet beschikbaar is. Gedurende de storing kan het voorkomen dat SamenInGeld.nl niet in staat is om
haar diensten te verlenen. Natuurlijk doet SamenInGeld.nl haar uiterste best de tijd dat de storing
duurt zo kort mogelijk te laten zijn. SamenInGeld.nl is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door
een platformstoring.
Lijkt me dat niet (alleen) het risico dat de website uitvalt bedoelt wordt. Hier zou iets over "Stichting Investeerders SamenInGeld" moeten staan.

Van de overige activiteiten van de leningnemer kan ik trouwens alleen de geurtjeshandel vinden, het makelaarskantoor en klussenbedrijf hebben geen (werkende) website en lijken niet heel erg actief.
pi_210996387
quote:

[..]

en deze was vorige week geplaatst:
746753 - bod geaccepteerd
En dan gaat het nog wel even duren voordat de investeerders uitbetaald krijgen. 835004 is al vóór 3-7 verkocht op een veiling maar nog steeds niet afgewikkeld
pi_210996817
24928 Aankoop ontwikkellocatie Made ---- GeldvoorElkaar

SPOILER

[ Bericht 2% gewijzigd door Collin63 op 18-10-2023 16:16:17 ]
pi_210997005
Nieuwbouw Putte staat open bij Crowdrealestate.

A project met 8,25% rente. Al 70% vol inmiddels van de 2,5 miljoen.

Inmiddels de eerste 100% al vol in 24 minuten.
Lang geleden dat het zo snel ging bij Crowdrealestate.

[ Bericht 18% gewijzigd door Collin63 op 18-10-2023 16:27:31 ]
pi_210997021
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 16:34 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Vreemd inderdaad. Zijn het geen bouwvallen? Ik lees energielabel G.
Over de "Bruil-parel"

Nagevraagd. Onderpand is moeilijk verkoopbaar.

Collin:
"Wij begrijpen uw vraag, gezien het benoemde verschil. Dit is (uiteraard) ook benoemd en beargumenteerd in het onderliggende taxatierapport. De taxateur schrijft in deze dat de woning en de garage thans (in huidige verhuurde staat) moeilijk verkoopbaar zijn, vanwege de relatief hoge kosten/belastingdruk versus de huuropbrengsten. Dit heeft er mee te maken dat de werkelijke (contract)huur lager ligt dan de markthuur. Dit maakt het voor kopers minder interessant (op korte termijn), maar ook voor de taxatie heeft het invloed. De WOZ-waarde houdt geen rekening met een verschil in contract- en markthuur."
pi_210997119
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 08:16 schreef Bieselke het volgende:

[..]
En Putte wordt vandaag een nieuw verlengingsproject geopend. Wel nu verschillende CRE projecten die al enige tijd moeite hebben om vol te geraken.
Staat nu open, en al 88% 114% voorinschrijvingen. Lijkt dat 8.25% rente wel helpt met de snelheid. Helaas ontbreekt de zin “Vrij van bemiddelingskosten (normaliter 0,9%)” Dat maakt deze propositie ca 0.6% minder interessant op jaarbasis :-(
pi_210997170
quote:
88s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 16:24 schreef Inductor het volgende:

[..]
Staat nu open, en al 88% 114% voorinschrijvingen. Lijkt dat 8.25% rente wel helpt met de snelheid. Helaas ontbreekt de zin “Vrij van bemiddelingskosten (normaliter 0,9%)” Dat maakt deze propositie ca 0.6% minder interessant op jaarbasis :-(
Als je dit omreken kom je op 8,25% netto uit.

En als er kosten zouden zijn geweest dan hadden ze dat moeten melden.

Rendementsprognose
In de grafiek hieronder is de cumulatieve opbrengst gedurende de looptijd weergeven bij de vaste rente van 8,25% per jaar. In het onderstaande voorbeeld wordt bij de minimale inleg van ¤ 5.000 in de gehele looptijd van de propositie in totaal ¤ 618,75 aan rente uitbetaald. De eerste en opgebouwde rente wordt in de eerstvolgende maand na het sluiten van de propositie voldaan. Vervolgens ontvangt u maandelijkse achteraf het vaste rentebedrag. De aflossing zal plaatsvinden voorafgaand aan de bouw van het complex. Bij geen tijdige aflossing kan de Crowdrealestate Lening met zes maanden verlengd worden.
pi_210997455
quote:

[..]
voor 731022 is vandaag een update geplaatst, geplande verkoop was 1.000.000 pond, nu in huidige staat volgens Mr. Jones maar zo'n 650.000 pond waard. Ben benieuwd wat de status van het pand nu precies is, is er al wat verbouwd en is het nu als klaar of nog helemaal niet.

Is mij ook niet duidelijk, lijkt erop dat de oorspronkelijke plannen niet haalbaar zijn en dat ze er nu wat anders mee willen doen omdat het in de huidige staat maar £ 650.000 waard is. Ook niet vermeld is hoe lang dat gaat duren
Overigens zijn er (minstens) 2 leningen voor dit project (ook 757466)

[ Bericht 3% gewijzigd door Slingervinger op 18-10-2023 17:09:30 ]
pi_210997895
Inzake lening MAX 1535591 stemmingsverzoek ontvangen. Er zijn 2 zekerheden: onderpand (grondrente) alsmede garantstelling door directeur. Keuze: beide tegelijkertijd uitwinnen of eerst alleen het onderpand en eventueel pas later de persoonlijke garantie
pi_210998075
Aankondiging van xtra GVE verzamelbetaling oa Veldhoven, Bergeijk en de aanv vd rente inzake Den Haag (25652).
En van onze Zaanse Kamer David bij SIG nog niet veel te vinden met al zijn activiteiten. Beetje wannabee selfmade ondernemer perhaps

1 resultaat met filter Handelsregister
Zaankamers
Hoofdvestiging
Bestaande handelsnamen
Zaankamers | renoklussen | cpparfums | kraandirect

Vervallen handelsnamen
Fresh Store | David Makelaar | Zaankamers.nl | Stayingfresh | Goedkoop Verbouwen | Huurnet | Inivast | targetzorg | Kraandirect | zaankamers

KVK 58470972Vestigingsnr. 000024390178Westzijde 111506EAZaandam
58470972 0000 000024390178 Zaankamers Westzijde 11 1506EA Zaandam Groothandel in sanitaire artikelen en sanitair installatiemateriaal Detailhandel via internet in ...

[ Bericht 39% gewijzigd door peterc op 18-10-2023 18:28:49 ]
pi_210998600
Weer een infra bedrijf failliet
quote:
Middels dit bericht informeren wij u in het kader van het faillissement van V*rst*g*n Infrastructuur met leningnummer 41730.
Op 17 oktober 2023 is door de Rechtbank Limburg het faillissement uitgesproken over V*rst*g*n Infrastructuur. De vordering zullen wij indienen bij de curator.
Onze intensief beheer adviseur zal contact opnemen met de curator en de klant om te bezien hoe verder.
pi_210998833
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:00 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Hartelijk dank voor je bericht Slingervinger. Zo komen de niet-deelnemers aan deze sessie toch nog aan wat info, die MaxCF zelf (waarschijnlijk wederom) niet aan hen verstrekt.

En fijn dat je een redelijk positief gevoel hebt overgehouden. Als ik het zo lees dan zou er nu toch binnen een maand wat duidelijkheid over afronding van sommige projecten moeten kunnen komen.
Ik blijf sceptisch maar hoop er uiteraard het beste van.
Infomail van MAX ontvangen:

Woensdag, 18 oktober 2023

Beste investeerder,

Gisteren hielden we weer een Ask Me Anything (AMA)-sessie waarvoor 240 mensen zich hadden aangemeld en ongeveer 50% aanwezig was. Er zijn veel onderwerpen besproken, en de meeste worden behandeld in deze update-nieuwsbrief.

Projectupdates
Op 9 oktober is de update-functionaliteit aan het platform toegevoegd en sindsdien hebben we actuele informatie over de projecten aan deze sectie toegevoegd. Wanneer we een update plaatsen, stuurt het systeem automatisch een e-mailmelding naar alle deelnemers aan dat project met een link naar de nieuwe informatie. Houd er rekening mee dat je ingelogd moet zijn op jouw account om de update te kunnen lezen. Het is daarom raadzaam om in te loggen na ontvangst van de email en voordat je op de link klikt. Het kan zijn dat je een groot aantal e-mails gaat ontvangen als je betrokken bent bij meerdere leningen. In de toekomst zullen we de functionaliteit toevoegen om deze meldingen uit te kunnen schakelen. Voorlopig zijn wij van mening dat meer informatie beter is dan minder.

Max Property Group Aandeelcertificaten (MPGS)
Bijna alle MPGS zijn nu aan het platform toegevoegd, dus je zou ze in je portemonnee (Wallet) moeten kunnen zien als je bent ingelogd. Houd er rekening mee dat bij bedrijven die eigenaar zijn van MPGS deze nog niet in de bedrijfsportemonnee worden getoond en dat geld ook voor de Series B-deelnemers. Daar zijn we nog mee bezig. Ook aan de ROI%-berekening wordt nog gewerkt en deze zal binnenkort worden bijgewerkt.

Corbelo-stemmingen
Alle Corbelo-stemmingen zijn inmiddels ontvangen en geteld, en de resultaten zullen binnenkort voor elke lening worden gepubliceerd, waarvoor je per e-mail een updatemelding ontvangt. Er zijn, of worden, nu instructies gegeven aan de curatoren en eigendommen die via een veiling verkocht moeten worden zullen hopelijk eind oktober ter veiling worden aangeboden. De eigendommen die een stem voor alternatieve opties hebben gekregen, worden bijgewerkt zodra er actie is ondernomen.

DOM Projectwicklung
Afgelopen week hebben wij een aflossingsbedrag van ¤ 1.450.000,- ontvangen voor het DOM-project in Keulen en dit is uitbetaald. De uiterste betaaldatum was 31 oktober 2023, maar deze werd ingekort naar 13 oktober, aangezien dat de datum was waarop wij de betaling ontvingen. Er zijn dus 9 rentebetalingen uitbetaald. Er was een tekort op het totaal verschuldigde bedrag en met DOM is afgesproken dat dit voor eind maart 2024 zal worden terugbetaald. De nieuwe leenovereenkomst zal binnenkort op het project worden geüpload. Bij het andere DOM-project zijn twee eenheden verkocht en de gedeeltelijke (de bank heeft het eerste hypotheekrecht) terugbetalingen zullen beginnen zodra ze zijn overgedragen aan de nieuwe eigenaren. Dit kan enkele maanden duren, zoals gebruikelijk in Duitsland.

Verschillen in maandelijkse rentebetalingen
Wij krijgen veel vragen over de verschillende rentebetalingen en dit komt door de veranderingen op ons platform. Op ons nieuwe platform delen wij de jaarlijkse rente door het aantal dagen in het jaar, voor 2023 is dit 365 dagen en volgend jaar (schrikkeljaar) 366 dagen. Het rentebedrag is dus gekoppeld aan het aantal dagen van de maand waarover rente verschuldigd is. Een maand van 30 dagen levert dus een ander bedrag op dan een maand van 31 dagen. De vraag die hieruit volgt is natuurlijk: waarom maken we het zo moeilijk? Dit heeft alles te maken met flexibiliteit. Het berekenen van een dagelijks rentepercentage zorgt voor eenvoudigere oplossingen met vervroegde aflossingen, evenals het berekenen van boeterente in geval van te late betaling. Een dagrente is makkelijker te automatiseren en dit vergroot de schaalbaarheid van onze software.

Kapitaalaflossing niet voltooid
Een andere vraag die wij kregen is waarom de kapitaalaflossing niet eerst gebeurt. Momenteel berekenen wij het totaal uitstaande bedrag en als er een tekort is wordt dit gelijkmatig verdeeld over alle deelnemers en over de kapitaal- en rentebetalingen. We begrijpen dat dit verwarrend kan zijn en we overwegen om deze berekeningsprocedure te wijzigen. Hoe dan ook, met betrekking tot de DOM-betaling is tot en met 13 oktober 15% rente over het kapitaal uitbetaald. Het resterende bedrag wordt geregistreerd als een full-bullet lening met bedrijfsgarantie en wordt op of vóór 31 maart 2024 afgelost. Ook is afgesproken dat boetevrij vervroegd kan worden afgelost.

Max Property Deutschland winstdeling
Het MPD-winstdeel is berekend en het geld zal volgens Confidon deze week worden overgemaakt naar de MPD-investeerders. Confidon bereidt deze winstdeelnames voor en deze zullen rechtstreeks op de bankrekeningen van de participanten worden uitbetaald. NIET op het Max Crowdfund-platform, aangezien dit nooit een crowdfundingproject was. Controleer jouw bankrekeningsaldo dus rechtstreeks, niet jouw Max Crowdfund-saldo.

Fusie met ECSP-licentieholding
We zijn in gesprek met een partij in Nederland die de ECSP-vergunning heeft gekregen en de gesprekken zijn positief. Het is ons doel om deze week een Letter of Intent (LOI) te ondertekenen en als dat klaar is, zullen we de naam van het bedrijf en onze plannen voor de toekomst bekendmaken.

Serie B-aandelenronde
Als we fuseren met het bedrijf in Nederland, dan zullen we de Serie B-aandelenuitgifte opnieuw starten. Er zal een nieuw bedrijf worden opgericht en er zal een herstructurering moeten plaatsvinden, wat betekent dat we een nieuwe reeks investeringsdocumenten zullen moeten opstellen. Zodra dit is gebeurd, zullen we dit met iedereen delen, inclusief de eerdere deelnemers aan de Serie B-ronde, aangezien zij de optie krijgen om voor de nieuwe aandelen te kiezen of hun geld terug te krijgen.

Communicatie
We zijn nog steeds bezig met een inhaalslag op e-mails, projectupdates en softwareontwikkeling, daarom hebben we besloten de telefoonlijnen voorlopig gesloten te houden. Wanneer we volledig up-to-date zijn, zullen we de telefoons weer openen, maar voor nu kan je ons e-mails sturen met jouw vragen.

Software-update
Op dit moment draait de Maximise-software vanuit data-oogpunt stabiel. We hebben veel tijd en moeite geïnvesteerd in het valideren en reorganiseren van de datastructuur en de inhoud ervan. We hebben ook de procedures herschreven om de gegevens sneller te verwerken, zoals het uitvoeren van de transacties, waardoor het platform robuuster en schaalbaarder is geworden. Waar we wel wat verbetering en updates nodig hebben, is het front-end gedeelte van de software, dat wil zeggen: het op een ordelijke en nauwkeurige manier presenteren van de gegevens, en met een optimale gebruikerservaring. De komende maand zullen we ons concentreren op deze verbeteringen en andere functionaliteiten, zoals het aanvragen van financiering, het onboarden van bedrijven en het maken van PDF's voor facturering, rapportages, enz. We zullen blijven aandringen op het hoogste kwaliteitsniveau. Als u in de tussentijd onverwachte problemen of zelfs blokkeringsproblemen ondervindt, laat het ons dan weten, dan zullen we deze onmiddellijk oplossen.

Neem contact met ons op mocht je vragen hebben naar aanleiding van deze e-mail nieuwsbrief.

Hartelijke groet,

Het Max Crowdfund team
pi_210998924
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 17:45 schreef Slingervinger het volgende:
Keuze: beide tegelijkertijd uitwinnen of eerst alleen het onderpand en eventueel pas later de persoonlijke garantie
ik heb bij een vergelijkbaar casus een keer gevraagd of je niet ook eerst de persoonlijke garantie kon uitwinnen zonder het onderpand. In dat geval was de executiewaarde van de grond nauwelijks hoger dan de kosten voor het uitwinnen terwijl er een (volgens zegge) materiele borgstelling was gegeven. Dacht dat dat het project winterberg was op mcf. Geen reactie op mijn mail gehad overigens en weet ook even niet wat de uitslag geworden is.
pi_210999082
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 19:26 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
ik heb bij een vergelijkbaar casus een keer gevraagd of je niet ook eerst de persoonlijke garantie kon uitwinnen zonder het onderpand. In dat geval was de executiewaarde van de grond nauwelijks hoger dan de kosten voor het uitwinnen terwijl er een (volgens zegge) materiele borgstelling was gegeven. Dacht dat dat het project winterberg was op mcf. Geen reactie op mijn mail gehad overigens en weet ook even niet wat de uitslag geworden is.
Klopt. Alhier zelfde procedure. Winterberg stemming 21-8 daarna niets meer vernomen
pi_210999799
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 18:57 schreef KrekelJapie het volgende:
Weer een infra bedrijf failliet
[..]

Dat was hij feitelijk al toen de pitch online ging :D Collin laatste strohalmpje

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 13:19 schreef obligataire het volgende:

[..]
....En inclusief een hand met een groot gat er in: een snelle rekensom leert dat hij in 2022 privé 106K heeft verbrast. En dat wetende dat hij al sinds 2021 niets meer verdient. Dus hoe onverantwoord kun je bezig zijn.
Maar we kunnen gerust zijn: in 2023 komt de Zilvervloot binnen. Volgens hun prognose dan. De 2e hypotheek geeft comfort mits hij meewerkt. Al met al een hoog casinogehalte. Nagenoeg failliet eind 2022.

En volgens mij krijgt een groot aantal crowdfunders al spontaan jeuk als ze het woord 'infra' alleen al horen :)
Pecunia non olet
pi_211000622
Linkje ambulante zorg

SPOILER
pi_211001226
L.F.W. Mischner¤ 160.000 | 7,5% rente | 36 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/l-f-w-mischner/
2x verduurzaming panden, 1x 1e hypotheek tegen 57% ltv
pi_211001289
Het gaat nog niet lekker met de simulatietoets bij SiG. Ik heb deze nu 2x in moeten vullen in een week tijd.
pi_211001838
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 21:49 schreef KrekelJapie het volgende:
L.F.W. Mischner¤ 160.000 | 7,5% rente | 36 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/l-f-w-mischner/
2x verduurzaming panden, 1x 1e hypotheek tegen 57% ltv
Vóórdat we hiervan opgewonden raken: wat zou de waarde verhuurd zijn, met 10K aan jaarhuur?
Pecunia non olet
pi_211001947
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 22:45 schreef obligataire het volgende:

[..]
Vóórdat we hiervan opgewonden raken: wat zou de waarde verhuurd zijn, met 10K aan jaarhuur?
Met dezelfde multiple als Bruil: ca. 200k.
pi_211002128
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 22:59 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Met dezelfde multiple als Bruil: ca. 200k.
Daar doe ik het nog steeds voor 😉
Pecunia non olet
pi_211003084
Nog 1 dag voor Just Escape op GVE. Ik verwacht dat deze lening met 7 dgn verlengd wordt. Maar of deze vol gaat komen?

Het vooraf inleggen van het investeringsbedrag is voor deze projecten wel een nadeel.

[ Bericht 53% gewijzigd door KrekelJapie op 19-10-2023 07:39:07 ]
pi_211003305
quote:
12s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 15:50 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Nou, nog niet iedereen. Het later geopende project voor deel 3 is nog niet helemaal afgerond.
Echter, deze is nu voor 90% volgestort van 1,8 miljoen. De drempel van 1.550.000 is echter al behaald en het project gaat dus sowieso door.
De aflossing van deel 3 staat nu ineens op de bankrekening. Hoofdpijndossier is een groot woord maar ik had geen goed gevoel bij de verlenging van dit project, fijn dat het is afgerond.
  donderdag 19 oktober 2023 @ 10:06:43 #123
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_211004178
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 23:20 schreef obligataire het volgende:

[..]
Daar doe ik het nog steeds voor 😉
Het geld zal wel terugkomen maar ik sla deze over omdat hij "Direct" is.
pi_211004905
Jeroen van den Adel Holding B.V. Veenweg 71 2
¤ 210.000 | 7,5% rente | 18 maanden
https://www.collincrowdfu(...)ng-b-v-veenweg-71-2/
1e hypotheek woonhuis
pi_211006239
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 11:22 schreef KrekelJapie het volgende:
1e hypotheek woonhuis
'Deposito' voor 6 maanden + 1 dag ? :6 (met kleine kans op een extraatje).
Pecunia non olet
pi_211006527
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 11:22 schreef KrekelJapie het volgende:
1e hypotheek woonhuis
linkje
SPOILER
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 14:06 schreef obligataire het volgende:

[..]
'Deposito' voor 6 maanden + 1 dag ? :6 (met kleine kans op een extraatje).
Als het geen direct lening was had ik hem wel meegenomen. Nu niet.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_211006764
Openstaande project bij A4F loopt ook al lekker vol (maar niet heus).

https://www.all4funding.n(...)aat-42bis-te-utrecht

Nog 4 dagen te gaan en al 30K van de 174k opgehaald.
Hoe lang zal dit platform nog blijven bestaan om geld op te halen voor de projecten van de eigenaar :?
pi_211007856
quote:
14s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 14:46 schreef Horsemen het volgende:
Openstaande project bij A4F loopt ook al lekker vol (maar niet heus).

https://www.all4funding.n(...)aat-42bis-te-utrecht

Nog 4 dagen te gaan en al 30K van de 174k opgehaald.
Hoe lang zal dit platform nog blijven bestaan om geld op te halen voor de projecten van de eigenaar :?
Fusie kandidaat voor MAX CF.😂
pi_211009025
quote:

[..]

[..]
Ik heb soortgelijk vraag gesteld en keer (vrijwel per omgaande) de volgende reactie :

SPOILER
Ik ga er vanuit dat deze systeemfout eenmalig is. De hele manier van verzamelbetalingen zorgt administratief al voor gedoe vanwege om de 2 weken een 4 wekelijkse periode waardoor er geen link meer is met de originele maandelijkse betalingen en er soms geen of soms een dubbeel betaling in een maand is. Ik heb ze destijds wel eens voorgesteld de 1e en de 15e van de maand een batch te doen, dan heb je gewoon 24 periode betalingen per jaar, (2 per maand) en geen 26 wat niet deelbaar is door het aantal maanden in een jaar, terwijl de rentebedragen wel per maand worden berekent. Maar om een of andere reden willen ze dat niet.
  donderdag 19 oktober 2023 @ 20:32:22 #130
485586 KrekelJapie
pi_211010652
Ook WvjG naar OPP
quote:
Voor crowdfinanceplatforms heeft Online Payment Platform (OPP) een goede oplossing voorgesteld. Daarom hebben we ervoor gekozen om onze betalingen te laten beheren door OPP, een instelling met de vereiste vergunning.

Als investeerder wordt u naast klant van ons ook een beetje klant bij OPP. OPP heeft gegevens van u nodig, gegevens die wij al in ons bezit hebben.
  donderdag 19 oktober 2023 @ 20:48:43 #131
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_211010830
De rentes blijven wel achter hoor. Crowdfunding wordt echter minder interessant, netto rendementen vallen tegen. Veel defaults.
  donderdag 19 oktober 2023 @ 20:57:23 #132
472285 lykkefund
pi_211010926
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 12:57 schreef obligataire het volgende:

[..]
Om eerlijk te zijn: als zelfs zo'n project niet meer vol komt dan hebben ze een probleem.

Het heeft een paar weken geduurd, maar investering kan worden afgerond nu. Kantje boord gelukt lijkt het...
  donderdag 19 oktober 2023 @ 21:38:30 #133
442290 obligataire
pi_211011447
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 20:57 schreef lykkefund het volgende:

[..]
Het heeft een paar weken geduurd, maar investering kan worden afgerond nu. Kantje boord gelukt lijkt het...
Ik heb vanochtend al een rondje langs de kassa gemaakt. Mooie voor de collectie :) :)

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 19-10-2023 21:51:55 ]
Pecunia non olet
  donderdag 19 oktober 2023 @ 22:59:24 #134
60131 CaLeX
HEY!
pi_211012481
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 20:48 schreef RamboDirk het volgende:
De rentes blijven wel achter hoor. Crowdfunding wordt echter minder interessant, netto rendementen vallen tegen. Veel defaults.
heb je iets meer achterliggende gedachte? Wat valt er tegen en wat voor defaults heb je allemaal?

Misschien dat iemand er iets van kan leren.
  donderdag 19 oktober 2023 @ 23:10:01 #135
500469 Bobby100
pi_211012559
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 22:59 schreef CaLeX het volgende:
achterliggende gedachte
In mijn optiek is de rente ook te ver achter gebleven. 2-3 jaar geleden waren rentes van 6-7% vrij gebruikelijk. Inmiddels is de marktrente met zo'n 400 basispunten gestegen maar zijn rentes van 10-11% nog niet de norm in crowdfunding.
  donderdag 19 oktober 2023 @ 23:27:14 #136
423729 eenjongen...
pi_211012746
quote:
99s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 14:31 schreef CaLeX het volgende:

[..]
linkje
SPOILER
[..]
Als het geen direct lening was had ik hem wel meegenomen. Nu niet.
Dank voor het linkje. Prima project om voor 100 euro eens te zien hoe Collin werkt. 1e project via dit platform voor mij :Y
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:45:34 #137
485586 KrekelJapie
pi_211014035
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:12:04 #138
500814 Belegger9
pi_211014208
Wat zijn de meningen over de nieuwe SIG die vandaag 12:30 uur live gaat?
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:25:48 #139
428379 Horsemen
pi_211014328
quote:
_O-
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:18:04 #140
485910 zeeland6
pi_211014994
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 09:12 schreef Belegger9 het volgende:
Wat zijn de meningen over de nieuwe SIG die vandaag 12:30 uur live gaat?
Geen fan van hokjesverhuur.
Bovendien te lage rente in 1a. Na kosten en belasting netto 4.4%.
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:25:50 #141
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_211015055
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 22:59 schreef CaLeX het volgende:

[..]
heb je iets meer achterliggende gedachte? Wat valt er tegen en wat voor defaults heb je allemaal?

Misschien dat iemand er iets van kan leren.
Defaults vooral uit de 1e fase natuurlijk. Horeca voornamelijk (pastazaken,subway,kroeg)
Uit de laatste fase weinig defaults maar lagere percentages en dus een lagere rendement. Mijn netto rendement zit op iets boven de 5% (volgens mij is belasting daar zelfs nog niet af) En daarvoor moet je heel veel doen als je het administratief wil bijhouden. Bijzonder beheer bij de platforms lijkt vooral een ondergeschoven kindje.

Ik had mijn geld beter in de ETFs kunnen zetten was mijn rendement 5x zo hoog geweest. En heel veel minder werk.

Goed, het idee blijft leuk. De crowd tegen de banken, je verdiepen in cijfers, bedrijfscijfers beoordelen, start ups helpen. Maar het rendement is echt te weinig, ik ga het afbouwen voorlopig.
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:26:34 #142
441364 NaRegenDeZon
pi_211015063
Nieuw op KOM https://www.kapitaalopmaa(...)B-V-Verduurzaming-II

Deed de heer Krautwurst eerder geen zaken via Collin? Of zat hij bij SIG?

[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 20-10-2023 10:54:55 ]
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:53:58 #143
441364 NaRegenDeZon
pi_211015343
Nieuwe Collin. OG ziet er goed uit.

https://www.collincrowdfund.nl/vredi-vastgoed-b-v/
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:48:35 #144
476270 tnhb
pi_211015815
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 10:26 schreef NaRegenDeZon het volgende:

In elk geval CCF, o.a. (maar mogelijk nog meer/elders):

SPOILER
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:10:54 #145
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_211016051
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 10:26 schreef NaRegenDeZon het volgende:

Dhr. Krautwurst zit overal. Tot z'n nek in de leningen.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:20:59 #146
446103 Bieselke
pi_211016177
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 10:53 schreef NaRegenDeZon het volgende:

Ik vind de pitch wel vrij onduidelijk mbt hoe ze de constructie uitleggen. Huren ze het pand nu zelf en gaan ze het aankopen en verhuren? aangezien ze spreken van teruggedrongen rentelasten?

En waarom is de toekomstige huurder een van de leningnemers?
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:22:34 #147
500814 Belegger9
pi_211016196
Ik pak de nieuwe SIG ruim mee. Target is 1A maar die zit verwacht ik, mede door het geringe aantal projecten momenteel, snel vol
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:28:00 #148
400021 Faraday01
Inducing
pi_211016284
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 12:22 schreef Belegger9 het volgende:
Ik pak de nieuwe SIG ruim mee. Target is 1A maar die zit verwacht ik, mede door het geringe aantal projecten momenteel, snel vol
Kan meevallen, richting einde van het jaar vind ik het vanwege VRH minder interessant. En de risicopremie is ook niet meer zo hoog met de stijgende rente.
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:37:41 #149
500814 Belegger9
pi_211016391
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 12:28 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Kan meevallen, richting einde van het jaar vind ik het vanwege VRH minder interessant. En de risicopremie is ook niet meer zo hoog met de stijgende rente.
Gaat toch best hard. 66% nu
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:46:51 #150
500814 Belegger9
pi_211016491
Zijn er hier toevallig mensen die in K*ver G*nev*r zitten? Tijd geleden iets van vernomen maar sinds dien geen betaling meer gezien. Iemand die weet wat hier de status is?

Is vie Crowdaboutnow gegaan
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:16:01 #151
460176 peterc
pi_211016835
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 12:20 schreef Bieselke het volgende:

[..]
Ik vind de pitch wel vrij onduidelijk mbt hoe ze de constructie uitleggen. Huren ze het pand nu zelf en gaan ze het aankopen en verhuren? aangezien ze spreken van teruggedrongen rentelasten?

En waarom is de toekomstige huurder een van de leningnemers?
https://www.fundainbusine(...)y-van-goorstraat-30/
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:10:40 #152
441364 NaRegenDeZon
pi_211017361
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:25:21 #153
485910 zeeland6
pi_211017468
quote:
Tja, na kosten en belasting 3,8%.
Terwijl een risicoloos deposito bij Nederlandse CE Bank voor 3 jaar 3,95% is.
Sig is geen alternatief meer voor mij met deze verlaagde rentes per 31/8/23.
Jammer.
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:31:24 #154
457953 Zomaarevenkijken
pi_211017528
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 12:46 schreef Belegger9 het volgende:
Zijn er hier toevallig mensen die in K*ver G*nev*r zitten? Tijd geleden iets van vernomen maar sinds dien geen betaling meer gezien. Iemand die weet wat hier de status is?

Is vie Crowdaboutnow gegaan
Ik zit er niet in maar zo te zien is er één betaalmoment per jaar. Als 'een tijd geleden' juni was dan zou dat kloppen.
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/kevergenevergroeit
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:39:37 #155
453803 raser1981
pi_211018120
Nieuwe bij collin

SPOILER
Vorige was 12 maanden tegen 7.5 procent.

[ Bericht 2% gewijzigd door raser1981 op 20-10-2023 15:45:23 (Aanvulling) ]
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:09:08 #156
441364 NaRegenDeZon
pi_211018472
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 15:39 schreef raser1981 het volgende:
Nieuwe bij collin

SPOILER
Dan is de nu 7% wel erg karig. Als je over een maand of 8 je geld terug krijgt heb je na belasting wel erg weinig over gehouden.
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:04:32 #157
460176 peterc
pi_211019053
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 16:09 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Dan is de nu 7% wel erg karig. Als je over een maand of 8 je geld terug krijgt heb je na belasting wel erg weinig over gehouden.
https://www.noordhollands(...)e&utm_medium=organic
https://www.deorkaan.nl/h(...)ft-met-negen-kamers/
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:08:07 #158
502375 JP01
pi_211019841
Voor de geïnteresseerden een linkje voor Northern Linen II bij GVE, dit project is gaat binnenkort publiekelijk open maar er kan nu alvast worden geinvesteerd. Zelf doe ik mee aan het eerste project en de rente + aflossing werd altijd op tijd betaald.

SPOILER
Hoewel ik geen fan van GVE ben en daar ooit alleen in 2 projecten heb geinvesteerd, is mijn oog gevallen op 1 van de projecten die nu open staan. Het gaat om Recreatiepark 8stone Villas - 9,4% netto en goed dekkende hypothecaire zekerheid. Wel een minder courant onderpand dan een woonhuis uiteraard. Ondanks dat het bij GVE is, overweeg toch om mee te doen, wat zijn jullie gedachten?

[ Bericht 1% gewijzigd door JP01 op 20-10-2023 18:15:33 ]
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:22:24 #159
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_211019958
Ik doe er principieel niet meer aan mee. We hebben in NL de laatste jaren een stortvloed van dit soort parken over ons heen gekregen. Inmiddels zijn het er, in mijn ogen, méér dan genoeg. Oók ik heb in recente verleden hier nog aan meegedaan. Maar Ooltgensplaat (CRE) is inmiddels afgelost en het geld van Waterpark Zwartkruis (NLI) komt volgende week terug. In nieuwe soortgelijke proposities zal ik niet meer participeren. Niet alleen het rendement geeft voor mij de doorslag, ik moet er ook een beetje een goed gevoel bij hebben...
Ieder maakt gelukkig zijn eigen afwegingen
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:14:24 #160
453803 raser1981
pi_211020552
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 16:09 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Rol hem zelf ook niet door. Korte termijn en voelt niet goed als ik dat van peterc lees. Vraag mij dan ook wel af waar het moreel kompas is van Colin. Dit voelt voor mij als op het randje.
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:51:34 #161
479066 Jaco078
pi_211021103
Linkje Saeed op Collin
SPOILER
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:52:50 #162
479066 Jaco078
pi_211021132
Linkje oude bekende op collin

SPOILER
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:54:57 #163
485586 KrekelJapie
pi_211022142
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 18:08 schreef JP01 het volgende:
Voor de geïnteresseerden een linkje voor Northern Linen II bij GVE, dit project is gaat binnenkort publiekelijk open maar er kan nu alvast worden geinvesteerd. Zelf doe ik mee aan het eerste project en de rente + aflossing werd altijd op tijd betaald.

SPOILER
Hoewel ik geen fan van GVE ben en daar ooit alleen in 2 projecten heb geinvesteerd, is mijn oog gevallen op 1 van de projecten die nu open staan. Het gaat om Recreatiepark 8stone Villas - 9,4% netto en goed dekkende hypothecaire zekerheid. Wel een minder courant onderpand dan een woonhuis uiteraard. Ondanks dat het bij GVE is, overweeg toch om mee te doen, wat zijn jullie gedachten?
Kans dat de meerdere vervroegde aflossingen gaan komen waardoor relatief veel administratie.
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:58:46 #164
464936 gaanmetdiebanaan
pi_211022189
quote:
Dit is een herfinanciering van https://matchingcapital.com/product/gln/
De recente SIG in de Lier was ook via MC gefinancierd: https://matchingcapital.com/product/adl/

Ik zit overigens niet in deze twee maar wel in een aantal andere panden die dhr. Ozgul vorig jaar via MC heeft gefinancierd. Rentebetalingen lopen verder goed.

[ Bericht 10% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 20-10-2023 21:14:09 ]
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:06:32 #165
423729 eenjongen...
pi_211022294
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 18:08 schreef JP01 het volgende:

SPOILER
De cijfers van Northern Linen zien er goed uit. Jammer van de looptijd, maar wel mooi dat zo'n bedrijf het via crowdfunding doet.
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:13:22 #166
472285 lykkefund
pi_211022352
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 19:14 schreef raser1981 het volgende:

[..]
Vraag mij dan ook wel af waar het moreel kompas is van Colin. Dit voelt voor mij als op het randje.
Dat vraag ik mij af bij de enorme serie 50plus mobiel leningen, dat is wat mij betreft over het randje door Collin :N
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:22:45 #167
479066 Jaco078
pi_211022457
Linkje B**ij Holding
SPOILER
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:29:18 #168
479066 Jaco078
pi_211023249
4e en laatste linkje voor vandaag :-)

Vr*di Vastgoed

SPOILER
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:24:53 #169
442290 obligataire
pi_211024044
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 10:53 schreef NaRegenDeZon het volgende:

Het o/g ziet inderdaad goed uit, mooie overwaarde door eigen inbreng.

Ik vraag me wel af waar ze die eigen inbreng van betalen?
De bedrijfsbalans is uiterst zwak. Als je die lening aan de DGA wegstreept tegen het E.V. dan houd je een negatief Eigen Vermogen over van 139K, bij een vrij forse schuldenlast.
Je zou kunnen stellen dat ze op het randje zitten. Mijn beleid is om niet puur op goede zekerheid te investeren dus ik moet hier nog eens goed over nadenken.

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 20-10-2023 23:47:42 ]
Pecunia non olet
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:33:47 #170
442290 obligataire
pi_211024141
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 15:39 schreef raser1981 het volgende:
Nieuwe bij collin

SPOILER
Hij zoekt zich maar een andere gek voor zo'n kort leninkje. :6
Pecunia non olet
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:53:00 #171
442290 obligataire
pi_211024436
Een hoop bagger vandaag, om diverse redenen........ geen enkele parel.
Pecunia non olet
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:55:44 #172
460176 peterc
pi_211029179
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 23:24 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het o/g ziet inderdaad goed uit, mooie overwaarde door eigen inbreng.

Ik vraag me wel af waar ze die eigen inbreng van betalen?
De bedrijfsbalans is uiterst zwak. Als je die lening aan de DGA wegstreept tegen het E.V. dan houd je een negatief Eigen Vermogen over van 139K, bij een vrij forse schuldenlast.
Je zou kunnen stellen dat ze op het randje zitten. Mijn beleid is om niet puur op goede zekerheid te investeren dus ik moet hier nog eens goed over nadenken.
zeer bescheiden meegenomen enkel obv 1ehypo op een courant altijd wel te verkopen pand, idem balans & W&V (3% R) houdt zeker niet over, de kortlopende schulden (<1jr) van 538k zijn ook nogal ivht tot de andere zijde, vlottende activa > voorraden, debiteuren, liq midd? en onderhanden werken?
Roton gaat van 9k > 24k huur =duidelijk waarom, +en ook dat er maar 24k afgelost wordt in 5jr geeft aan dat cash hier niet altijd king is.
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:33:26 #173
487130 Soulfreak
pi_211029596
In het overzicht van mijn Collin omgeving zag ik gister een vakje voor de investeerderstoets staan. Die zojuist maar even gedaan ook al,had ik er nog geen mail over ontvangen. De datum van 10 november nadert nu al snel, mag dus hopen dat Collin voor die tijd de nieuwe Europese vergunning heeft,
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:43:32 #174
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_211029686
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 14:25 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Tja, na kosten en belasting 3,8%.
Terwijl een risicoloos deposito bij Nederlandse CE Bank voor 3 jaar 3,95% is.
Sig is geen alternatief meer voor mij met deze verlaagde rentes per 31/8/23.
Jammer.
Hoeft er over de deposito dan geen belasting betaald te worden?
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:06:25 #175
457918 quepos
pi_211029894
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 15:43 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Hoeft er over de deposito dan geen belasting betaald te worden?
Niet zoveel als bij crowdfunding toch?
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:54:31 #176
460176 peterc
pi_211030263
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 15:33 schreef Soulfreak het volgende:
In het overzicht van mijn Collin omgeving zag ik gister een vakje voor de investeerderstoets staan. Die zojuist maar even gedaan ook al,had ik er nog geen mail over ontvangen. De datum van 10 november nadert nu al snel, mag dus hopen dat Collin voor die tijd de nieuwe Europese vergunning heeft,
thnx, nav jouw post ook maar ff gedaan *O*
  zondag 22 oktober 2023 @ 08:21:16 #177
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_211037016
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 16:06 schreef quepos het volgende:

[..]
Rendementspercentages 2023
In de voorlopige aanslag 2023 gebruiken we fictieve rendementspercentages die dicht bij het werkelijke rendement van uw box 3-inkomen liggen. Dit zijn de rendementspercentages voor 2023:

Bank- en spaartegoeden en contant geld: 0,36%
Beleggingen/andere bezittingen: 6,17%
Schulden: 2,57%
Het percentage voor beleggingen en andere bezittingen staat al vast. De percentages voor bank- en spaartegoeden en schulden zijn nog voorlopig. Begin 2024 stellen we die percentages vast. De vastgestelde percentages gebruiken we bij uw definitieve aanslag.
  zondag 22 oktober 2023 @ 14:32:47 #178
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_211040645
Nieuwe investering bij SIG staat open.
Lage rente.

Zie nog geen "FOK-Meldingen".

Ik blijf er vanaf.
  zondag 22 oktober 2023 @ 17:05:05 #179
442290 obligataire
pi_211042344
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2023 14:32 schreef Zeghomaar het volgende:
Lage rente.

Ik blijf er vanaf.
Wel een safe verhaal. Dit soort van huisvesting is niet aan te slepen. In een B.V. is het een goede investering m.i.
Pecunia non olet
  zondag 22 oktober 2023 @ 17:20:29 #180
457918 quepos
pi_211042508
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2023 14:32 schreef Zeghomaar het volgende:
Lage rente.

Ik blijf er vanaf.
Toch apart dat de Parkstraat bijna vol zit, en deze voor geen meter loopt.

Schijf 1a is natuurlijk ruk met die rente, maar 1b had ik wel vol verwacht.
  zondag 22 oktober 2023 @ 18:04:44 #181
476270 tnhb
pi_211042881
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2023 17:20 schreef quepos het volgende:

[..]
Toch apart dat de Parkstraat bijna vol zit, en deze voor geen meter loopt.

Schijf 1a is natuurlijk ruk met die rente, maar 1b had ik wel vol verwacht.
Daar is denk ik iets als "fundingzekerheid" wat een rol speelt, het gemiddeld investeringbedrag is daar zo'n 40% hoger dan het nieuwe project wat meestal een signaal was dat er ergens een forse investeerder tussenzat. Overigens is het gemiddelde bij het nieuwe project ook nog best hoog in vergelijking met oude projecten (ook zo'n 35%) dus ook daar zal (mogelijk in mindere mate) waarschijnlijk iets in die richting spelen.
  zondag 22 oktober 2023 @ 22:28:26 #182
442290 obligataire
pi_211047543
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2023 18:04 schreef tnhb het volgende:

[..]
Daar is denk ik iets als "fundingzekerheid" wat een rol speelt, het gemiddeld investeringbedrag is daar zo'n 40% hoger dan het nieuwe project wat meestal een signaal was dat er ergens een forse investeerder tussenzat. Overigens is het gemiddelde bij het nieuwe project ook nog best hoog in vergelijking met oude projecten (ook zo'n 35%) dus ook daar zal (mogelijk in mindere mate) waarschijnlijk iets in die richting spelen.
Die grote investeerders zijn m.i. ook niet op hun achterhoofd gevallen - integendeel zelfs, anders waren ze niet zo vermogend - dus over de kwaliteit van deze projecten zegt het niet al te veel.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 22-10-2023 23:56:09 ]
Pecunia non olet
  maandag 23 oktober 2023 @ 09:35:50 #183
60131 CaLeX
HEY!
pi_211050396
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 16:06 schreef quepos het volgende:

[..]
voor een eerlijke vergelijking moet het wel meegenomen worden.
  maandag 23 oktober 2023 @ 11:59:47 #184
485910 zeeland6
pi_211051711
quote:
99s.gif Op maandag 23 oktober 2023 09:35 schreef CaLeX het volgende:

[..]
voor een eerlijke vergelijking moet het wel meegenomen worden.
Maar natuurlijk. Trek van het spaarrendement nog 0,2-0,3 belasting af (ergens rond 1,0% spaar-rendement zal het wel uitkomen toch).
  maandag 23 oktober 2023 @ 12:31:04 #185
317308 Stormbier
pi_211052012
Ik kreeg een linkje voor S*er*es Pr*perti*s

SPOILER
  maandag 23 oktober 2023 @ 14:29:05 #186
292370 DavidTwente
pi_211053378
Weer eentje van 50+ Mobiel bij Collin Crowdfund via email binnen gekregen.
Opvallend vind ik de motivering voor deze financieringsronde:

"De ondernemers moeten nu haar marketingactiviteiten inkopen voor Q4 2023 waarvoor men een financiering benodigd heeft van ¤ 250.000,- en waardoor er later nog een financieringsbehoefte ontstaat van ¤ 750.000,-."

Het vierde kwartaal van 2023 is al begonnen. En ze stunten wel heel erg met de prijzen. En nog maar 83.000 klanten. Wordt dit niet erg risicovol?
  maandag 23 oktober 2023 @ 15:11:42 #187
428379 Horsemen
pi_211053881
quote:
5s.gif Op maandag 23 oktober 2023 14:29 schreef DavidTwente het volgende:
Wordt dit niet erg risicovol?
Dat wordt het niet maar dat is het al heel lang.
  maandag 23 oktober 2023 @ 16:15:13 #188
442290 obligataire
pi_211054465
quote:
5s.gif Op maandag 23 oktober 2023 14:29 schreef DavidTwente het volgende:
Weer eentje van 50+ Mobiel bij Collin Crowdfund via email binnen gekregen.
Opvallend vind ik de motivering voor deze financieringsronde:

"De ondernemers moeten nu haar marketingactiviteiten inkopen voor Q4 2023 waarvoor men een financiering benodigd heeft van ¤ 250.000,- en waardoor er later nog een financieringsbehoefte ontstaat van ¤ 750.000,-."

Het vierde kwartaal van 2023 is al begonnen. En ze stunten wel heel erg met de prijzen. En nog maar 83.000 klanten. Wordt dit niet erg risicovol?
Dit is een dilemma voor Collin c.s. Ze zitten er al tot over de oren in. Stoppen met het aanbieden van nieuwe financieringsrondes betekent een faillissement van de toko en afgekloven nagels bij degenen die ooit nog dachten dat dit een goede investering was.
Gaan ze door dan is er een bescheiden kans dat het allemaal goed komt maar het drama kan ook nog veel groter worden.
Pecunia non olet
  maandag 23 oktober 2023 @ 17:10:01 #189
457953 Zomaarevenkijken
pi_211054903
Geen zorgen hoor, hij zit al vol. :|W
En straks de krant weer vol boze crowdfunders die hun geld kwijt zijn.
  maandag 23 oktober 2023 @ 18:13:04 #190
485586 KrekelJapie
pi_211055461
Zoraïda Broos B.V.
¤ 50.000 | 9,5% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/zoraida-broos-b-v/
Geen harde zekerheden

Het lijkt mij dat met deze lening dit project wordt afgelost
https://www.collincrowdfund.nl/de-zwarte-ruiter-op-t-witte-paart/

[ Bericht 6% gewijzigd door KrekelJapie op 23-10-2023 18:26:22 ]
  maandag 23 oktober 2023 @ 18:16:52 #191
485586 KrekelJapie
pi_211055490
EL Beauty Products
¤ 125.000 | 9,5% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/el-beauty-products/
2e hypotheek woonhuis. Ze durven aan te komen met een taxatierapport van twee jaar oud.
  maandag 23 oktober 2023 @ 18:46:34 #192
454405 escortmk2
petrolhead
pi_211055856
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2023 17:10 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Geen zorgen hoor, hij zit al vol. :|W
En straks de krant weer vol boze crowdfunders die hun geld kwijt zijn.
Ik heb deze pitches altijd overgeslagen maar nu toch eens gekeken wat ik “gemist” heb. Echt, ik kan geen enkele reden bedenken waarom je hierin zou investeren. Het concept niet, de “zkerhden” die ik zo spel omdat je het niet met “zekerheden” moet verwarren en dan ook nog 2 jaar aflossingsvrij.
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:27:31 #193
479066 Jaco078
pi_211063334
Linkje DRN

SPOILER
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:48:48 #194
485910 zeeland6
pi_211066010
dit staat er nu al 2 dagen op de website van Cap Circle

Beste bezoeker,

Onze website ondergaat momenteel een update. We voegen enkele nieuwe mogelijkheden toe om ons platform nog toegankelijker te maken. We verwachten binnen enkele minuten weer online te zijn.

Onze excuses voor het ongemak.

Voor vragen kunt u ons bereiken op 010 - 30 20 303 en info@capitalcircle.nl.
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:47:48 #195
499002 Collin63
pi_211066474
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 16:48 schreef zeeland6 het volgende:
dit staat er nu al 2 dagen op de website van Cap Circle

Beste bezoeker,

Onze website ondergaat momenteel een update. We voegen enkele nieuwe mogelijkheden toe om ons platform nog toegankelijker te maken. We verwachten binnen enkele minuten weer online te zijn.

Onze excuses voor het ongemak.

Voor vragen kunt u ons bereiken op 010 - 30 20 303 en info@capitalcircle.nl.
Ik kan gewoon inloggen.
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:59:40 #196
476270 tnhb
pi_211066595
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 17:47 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Ik kan gewoon inloggen.
Ik nu ook, eerder vanmiddag (ik schat zo rond 1700 uur) kreeg ik dezelfde info als zeeland6 te zien.
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:25:20 #197
453903 paardendokter
pi_211066860
Max vindt onderdak bij Kapitaal op Maat

Met genoegen kunnen wij u mededelen dat wij afgelopen donderdagavond een Letter of Intent (LOI) hebben ondertekend met Kapitaal op Maat (KoM). KoM beschikt al over de European Crowdfunding Service Provider Regulation (ECSPR)-licentie en zodra de mogelijke fusie is goedgekeurd door de Autoriteiten Financiële Markten (AFM), zullen de merken Max Crowdfund, Kapitaal op Maat en Capital Circle allemaal opereren onder de ECSPR-licentie van KoM.

Afgelopen donderdag hebben wij tevens een gesprek gehad met de AFM, waarin wij de gelegenheid kregen om mondeling onze visie op de onlangs ontvangen AFM-brief toe te lichten (onze schriftelijke reactie was al verzonden op 9 oktober 2023). De bijeenkomst duurde iets meer dan 2,5 uur, waarbij we ook een demonstratie van de nieuwe software verzorgden. Wij hebben de bijeenkomst als prettig en informatief ervaren. De AFM heeft Max Crowdfund om aanvullende documentatie gevraagd om ons standpunt te onderbouwen. Deze zal in de komende weken worden verstrekt.

Wij hebben de AFM kort geïnformeerd over de mogelijke fusie en Jeroen (van MCF) en Peter-Paul (van KoM) gaan een afspraak met de AFM maken om dit nader te bespreken. Om dit voornemen kracht bij te zetten heeft MCF al twee lening aanvragen voor vastgoedprojecten geïntroduceerd bij KoM, en zij zullen deze projecten de komende weken onboarden op hun platform, dat al ECSPR-compatibel is. Deze projecten zullen worden beoordeeld aan de hand van de investeringscriteria die zijn aangepast aan de nieuwe marktomstandigheden. Als ze worden goedgekeurd, worden ze eerst als “gesloten” ronde gepubliceerd voor bestaande MCF-gebruikers. Als het project in de eerste week niet volledig gefinancierd is, wordt het project opengesteld voor de bestaande investeerders op het KoM-platform en mogelijk ook voor de gebruikers van het Capital Circle-platform.

In onze volgende nieuwsbrief gaan we dieper in op de bestaande portfolio van leningen, de softwareontwikkeling en uiteraard de probleemgevallen, zoals de rechtszaken en leningen in default. Zoals altijd houden we u op de hoogte zodra we feitelijke informatie hebben om te delen. Blijf in de tussentijd de “Update-tabbladen” van de respectievelijke projecten bekijken, aangezien we dagelijks meer informatie toevoegen.

Neem contact met ons op mocht je vragen hebben naar aanleiding van deze e-mail nieuwsbrief.

Hartelijke groeten,
Het Max Crowdfund-team
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:32:32 #198
487130 Soulfreak
pi_211066922
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 18:25 schreef paardendokter het volgende:

[i]Met genoegen kunnen wij u mededelen dat wij afgelopen donderdagavond een Letter of Intent (LOI) hebben ondertekend met Kapitaal op Maat (KoM). KoM beschikt al over de European Crowdfunding Service Provider Regulation (ECSPR)-licentie en zodra de mogelijke fusie is goedgekeurd door de Autoriteiten Financiële Markten (AFM), zullen de merken Max Crowdfund, Kapitaal op Maat en Capital Circle allemaal opereren onder de ECSPR-licentie van KoM.
Leuk kneuzen clubje zo.
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:58:53 #199
485586 KrekelJapie
pi_211067200
Ik kan me voorstellen dat de AFM hier ook het nodige van vind. Eerst een afwijzing voor de ECSRP licentie. Hierna met dezelfde mensen, portefeuille en systeem onder een eerder afgegeven licentie gewoon doorgaan.
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:25:45 #200
442290 obligataire
pi_211067527
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 18:32 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Leuk kneuzen clubje zo.
De lamme leidt de blinde......... :r
Pecunia non olet
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:15:23 #201
441364 NaRegenDeZon
pi_211068341
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 18:25 schreef paardendokter het volgende:

Met genoegen kunnen wij u mededelen dat wij afgelopen donderdagavond een Letter of Intent (LOI) hebben ondertekend met Kapitaal op Maat (KoM). KoM beschikt al over de European Crowdfunding Service Provider Regulation (ECSPR)-licentie en zodra de mogelijke fusie is goedgekeurd door de Autoriteiten Financiële Markten (AFM), zullen de merken Max Crowdfund, Kapitaal op Maat en Capital Circle allemaal opereren onder de ECSPR-licentie van KoM.

Afgelopen donderdag hebben wij tevens een gesprek gehad met de AFM, waarin wij de gelegenheid kregen om mondeling onze visie op de onlangs ontvangen AFM-brief toe te lichten (onze schriftelijke reactie was al verzonden op 9 oktober 2023). De bijeenkomst duurde iets meer dan 2,5 uur, waarbij we ook een demonstratie van de nieuwe software verzorgden. Wij hebben de bijeenkomst als prettig en informatief ervaren. De AFM heeft Max Crowdfund om aanvullende documentatie gevraagd om ons standpunt te onderbouwen. Deze zal in de komende weken worden verstrekt.

Wij hebben de AFM kort geïnformeerd over de mogelijke fusie en Jeroen (van MCF) en Peter-Paul (van KoM) gaan een afspraak met de AFM maken om dit nader te bespreken. Om dit voornemen kracht bij te zetten heeft MCF al twee lening aanvragen voor vastgoedprojecten geïntroduceerd bij KoM, en zij zullen deze projecten de komende weken onboarden op hun platform, dat al ECSPR-compatibel is. Deze projecten zullen worden beoordeeld aan de hand van de investeringscriteria die zijn aangepast aan de nieuwe marktomstandigheden. Als ze worden goedgekeurd, worden ze eerst als “gesloten” ronde gepubliceerd voor bestaande MCF-gebruikers. Als het project in de eerste week niet volledig gefinancierd is, wordt het project opengesteld voor de bestaande investeerders op het KoM-platform en mogelijk ook voor de gebruikers van het Capital Circle-platform.

In onze volgende nieuwsbrief gaan we dieper in op de bestaande portfolio van leningen, de softwareontwikkeling en uiteraard de probleemgevallen, zoals de rechtszaken en leningen in default. Zoals altijd houden we u op de hoogte zodra we feitelijke informatie hebben om te delen. Blijf in de tussentijd de “Update-tabbladen” van de respectievelijke projecten bekijken, aangezien we dagelijks meer informatie toevoegen.

Hartelijke groeten,
Het Max Crowdfund-team

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 18:45 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Zoals al eerder gezegd, ze zouden prima bij KoM passen.
@Horsemen ^O^
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:29:55 #202
462403 ETphonehome
pi_211068590
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 19:25 schreef obligataire het volgende:

[..]
De lamme leidt de blinde......... :r
Dat lijkt me een flinke uitdaging voor Peter Paul: de license heeft die binnen gesleept voor KoM, maar nu marktaandeel zien op te bouwen door het samengaan met 2 andere marginale platforms met de nodige problemen. Er zal wel flink wat vergadertijd gaan zitten om tot een business model te zien te komen.

ps: wellicht kunnen ze A4F ook onboarden. :)
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:36:06 #203
485586 KrekelJapie
pi_211068680
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 20:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
[..]
@:Horsemen ^O^
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 13:57 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Samenwerking met KoM zou lachen zijn
HAHAHA
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:48:57 #204
472285 lykkefund
pi_211068867
Lijkt wel een 1 april grap, of een De Speld ofzo...

Terug naar CCF, er lijkt beweging bij S*nes
SPOILER
Wat ik zelf niet terug kan vinden (heb ik iets gemist?) is een mededeling over L*ndt*ng, de betaling van de 20ste mist en kan er geen berichtgeving over vinden?
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:06:27 #205
454405 escortmk2
petrolhead
pi_211069116
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 20:48 schreef lykkefund het volgende:

Wat ik zelf niet terug kan vinden (heb ik iets gemist?) is een mededeling over L*ndt*ng, de betaling van de 20ste mist en kan er geen berichtgeving over vinden?
Meestal duurt het dan een week en krijg je vervolgens het bericht dat de betaling van de vorige maand ook wordt teruggestort "om je administratie weer kloppend te maken".

In dit geval moet de 2e hypotheek, icm met het lage bedrag van de 1e hypotheek en de waarde van het onderpand er echter wel voor zorgen dat we ons als investeerders hier waarschijnlijk niet echt zorgen om hoeven te maken. Ik hoop natuurlijk wel dat de ondernemer zijn restaurant weer op de rit krijgt.
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:26:01 #206
453903 paardendokter
pi_211069496
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 20:36 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
[..]
HAHAHA
We kunnen alle eerder gemaakte grappen over Kom en Max recyclen
  woensdag 25 oktober 2023 @ 06:32:22 #207
457918 quepos
pi_211072147
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 20:48 schreef lykkefund het volgende:
Lijkt wel een 1 april grap, of een De Speld ofzo...

Terug naar CCF, er lijkt beweging bij S*nes
SPOILER
Gisteren(dinsdag) hier over gebeld met Collin, waar ik weinig wijzer van werd. Betaling van september was volgens die jongen wel gewoon betaald, maar dan had oktober dus vooruit betaald moeten zijn. Hij kon voor de rest ook geen problemen zien in het dossier.

Dus maar even afwachten hoe dit afloopt.
  woensdag 25 oktober 2023 @ 09:44:53 #208
499819 Slingervinger
pi_211073126
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 18:58 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik kan me voorstellen dat de AFM hier ook het nodige van vind. Eerst een afwijzing voor de ECSRP licentie. Hierna met dezelfde mensen, portefeuille en systeem onder een eerder afgegeven licentie gewoon doorgaan.
Ik ben ook benieuwd naar de voorwaarden die de AFM ongetwijfeld gaat stellen. Als je de MAX mail leest lijkt het of ze denken gewoon op de oude voet voort te kunnen gaan. Het zal toch meer een overname door KoM zijn zodat de MAX portefeuille beheerd/afgewikkeld kan blijven worden
  woensdag 25 oktober 2023 @ 10:24:53 #209
428379 Horsemen
pi_211073425
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 20:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
[..]
@:Horsemen ^O^
Ik meende het ook.

Ze passen prima bij elkaar. Het heeft inmiddels geen zin meer om na te trappen naar KoM maar beide platformen hebben gigantische en onacceptabele steken laten vallen en dit (zeker in het begin van hun bestaan) niet goed meer op de rit gekregen.

Nu doe ik inmiddels al jaren niks meer met KoM en mijn laatste project loopt volgend jaar af dus ik kan over deze club geen goed oordeel meer geven. Wel heb ik de indruk dat de problemen welke op het forum gemeld worden zijn afgenomen t.o.v. een aantal jaren geleden. Dat Peter-Paul nog steeds bij KoM zit is m.i. nog steeds niet al te best. Ik zal mij er verder niet over uitlaten maar hij is zakelijk erg zwak.

En dan MAX, ja daar hoef ik hier denk ik weinig over te zeggen. Het is te hopen dat ze elkaar gaan versterken en niet verzwakken. We gaan het weer meemaken maar bij mij staan alle seinen op rood.
  woensdag 25 oktober 2023 @ 10:25:05 #210
441364 NaRegenDeZon
pi_211073427
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 09:44 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Ik ben ook benieuwd naar de voorwaarden die de AFM ongetwijfeld gaat stellen. Als je de MAX mail leest lijkt het of ze denken gewoon op de oude voet voort te kunnen gaan. Het zal toch meer een overname door KoM zijn zodat de MAX portefeuille beheerd/afgewikkeld kan blijven worden
Je mag hopen dat MAX gewoon zelf verantwoordelijk blijft. KOM heeft totaal geen ervaring met buitenlands vastgoed en de afwikkeling van problemen aldaar.
De AFM hoopt waarschijnlijk dat zoals @Obli zegt de lamme (MAX), de blinde (KOM) en de dove (CC) elkaar wat zintuigen betreft aanvullen en de boel gezamelijk overeind houden.
Hoeven ze verder niets te doen dan voorlopig afwachten. Ik heb er net als velen een hard hoofd in dat hier iets zinnigs uit voort komt.
Maar goed de drie individuele bedrijven waren ook gedoemd te mislukken. Dus veel slechter zal het ook niet worden dan het nu is.
  woensdag 25 oktober 2023 @ 10:50:56 #211
499819 Slingervinger
pi_211073636
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 10:25 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Je mag hopen dat MAX gewoon zelf verantwoordelijk blijft. KOM heeft totaal geen ervaring met buitenlands vastgoed en de afwikkeling van problemen aldaar.
De AFM hoopt waarschijnlijk dat zoals @:obli zegt de lamme (MAX), de blinde (KOM) en de dove (CC) elkaar wat zintuigen betreft aanvullen en de boel gezamelijk overeind houden.
Hoeven ze verder niets te doen dan voorlopig afwachten. Ik heb er net als velen een hard hoofd in dat hier iets zinnigs uit voort komt.
Maar goed de drie individuele bedrijven waren ook gedoemd te mislukken. Dus veel slechter zal het ook niet worden dan het nu is.
Maar KoM heeft wel een ECSPR gekregen. De MAX mensen blijven het werk doen maar onder verantwoordelijkheid van KoM. Ik heb ergens in de vele stukken over de ECSPR gelezen dat er wat geregeld moet worden voor de portefeuilles van platformen die geen vergunning krijgen en daar lijkt dit wel in te passen
  woensdag 25 oktober 2023 @ 11:05:33 #212
442290 obligataire
pi_211073768
Ik vraag me nog even af of het een aandelenfusie is of een bedrijfsfusie. Als het een aandelenfusie betreft dan vraag ik me af wat KOM voor de aandelen MAX gaat betalen (héél weinig denk ik) en wat dit betekent voor de dolende zielen die aandelen hebben gekocht van MAX in de eerdere rondes.
Pecunia non olet
  woensdag 25 oktober 2023 @ 11:16:46 #213
453903 paardendokter
pi_211073877
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 11:05 schreef obligataire het volgende:
Ik vraag me nog even af of het een aandelenfusie is of een bedrijfsfusie. Als het een aandelenfusie betreft dan vraag ik me af wat KOM voor de aandelen MAX gaat betalen (héél weinig denk ik) en wat dit betekent voor de dolende zielen die aandelen hebben gekocht van MAX in de eerdere rondes.
Je mag toch hopen dat het een activa-passiva transactie is, anders haalt KOM alle lijken binnen ...
  woensdag 25 oktober 2023 @ 14:19:20 #214
485910 zeeland6
pi_211076145
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 06:32 schreef quepos het volgende:

[..]
Gisteren(dinsdag) hier over gebeld met Collin, waar ik weinig wijzer van werd. Betaling van september was volgens die jongen wel gewoon betaald, maar dan had oktober dus vooruit betaald moeten zijn. Hij kon voor de rest ook geen problemen zien in het dossier.

Dus maar even afwachten hoe dit afloopt.
Landtong bijgeschreven
  woensdag 25 oktober 2023 @ 14:57:32 #215
485910 zeeland6
pi_211076657
Nieuwe Sig in Bergen op Zoom voor 3.6% netto in schijf 1a van Ilyas.
  woensdag 25 oktober 2023 @ 15:04:13 #216
499829 crowdfundingnederlan
d
pi_211076719
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 14:57 schreef zeeland6 het volgende:
Wellicht een idee om in het 'netto' bedrag - zonder het te vernoemen - geen box 3 belasting mee te nemen?

Kosten van het platform vind ik logisch om hierin te benoemen, maar er zijn ook zeker investeerders hier die geen box 3 belasting betalen (<57k vermogen), vanuit een entiteit investeren etc.
  woensdag 25 oktober 2023 @ 15:05:53 #217
485586 KrekelJapie
pi_211076737
quote:
14s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 13:20 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Incl. het mailadres van de projecteigenaren. De kosten volgens EBI zijn volgens mij iets lager dan gecommuniceerd via nieuwsbrief/website
.
  woensdag 25 oktober 2023 @ 15:52:44 #218
485910 zeeland6
pi_211077185
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 15:04 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]
Wellicht een idee om in het 'netto' bedrag - zonder het te vernoemen - geen box 3 belasting mee te nemen?

Kosten van het platform vind ik logisch om hierin te benoemen, maar er zijn ook zeker investeerders hier die geen box 3 belasting betalen (<57k vermogen), vanuit een entiteit investeren etc.
Dat is juist de crux.
Op zich heb je gelijk hoor, ik wil even de nadruk leggen op wat de meeste mensen overhouden. En dat de rente bij sig gewoon te laag is.
  woensdag 25 oktober 2023 @ 16:00:01 #219
485910 zeeland6
pi_211077274
CCF Big bread neemt lening over van de onderneemster binnen een paar maanden...
SPOILER
  woensdag 25 oktober 2023 @ 16:18:27 #220
479066 Jaco078
pi_211077493
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 16:00 schreef zeeland6 het volgende:
CCF Big bread neemt lening over van de onderneemster binnen een paar maanden...
SPOILER
Ik heb voor gestemd. Liever aan grote keten uitlenen dan aan iemand die gaat huilen na 2 maanden (hoe sneu wellicht ook).
  woensdag 25 oktober 2023 @ 17:29:16 #221
3885 dyna18
pi_211078355
quote:
De rente van schijf 1A betreft 6,40%.
De tarieven voor beheervergoeding zijn in het eerste jaar 0,055 % per maand en in de daarop volgende jaren 0,025 % per maand.
  woensdag 25 oktober 2023 @ 17:42:00 #222
485586 KrekelJapie
pi_211078492
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 17:29 schreef dyna18 het volgende:

[..]
De rente van schijf 1A betreft 6,40%.
De tarieven voor beheervergoeding zijn in het eerste jaar 0,055 % per maand en in de daarop volgende jaren 0,025 % per maand.
In de EBI staat dus 0,052% voor het eerste jaar. Ze mogen voor deze projecten iets minder in rekening brengen.
  woensdag 25 oktober 2023 @ 17:53:20 #223
487130 Soulfreak
pi_211078603
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 15:52 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Dat is juist de crux.
Op zich heb je gelijk hoor, ik wil even de nadruk leggen op wat de meeste mensen overhouden. En dat de rente bij sig gewoon te laag is.
Die meeste mensen kunnen neem ik ook zelf rekenen. Je kunt ook zowel het rendement voor en na box 3 belasting noemen. Zelf betaal ik ook die box 3 belasting niet, om een andere reden dan @crowdfundingnederlan heeft genoemd. Het wordt nogal verwarrend als de ene persoon de netto rente voor belasting aangeeft en een ander na belasting, zeker als dit niet erbij vermeld is.
  woensdag 25 oktober 2023 @ 17:59:41 #224
485586 KrekelJapie
pi_211078663
Restaurant Amsterdam met voor het ontbijt onder andere açai bowls en natuurlijke sappen, tijdens de lunch en het diner sushi en poké bowls + Gedurende de gehele dag een uniek pannenkoekenconcept naar bijzonder beheer op CCF.

Wel met 2e hypotheek op woonhuis als zekerheid
  woensdag 25 oktober 2023 @ 18:03:46 #225
457918 quepos
pi_211078697
quote:
Dan gaan we maar voor schijf 1b, die ziet er ook nog niet verkeerd uit t.o.v. de woz waarde.
  woensdag 25 oktober 2023 @ 19:07:24 #226
423729 eenjongen...
pi_211079380
Ik zie het Backwerk project op Collin staan. Hierin staat een 100% zakelijke borgstelling van de franchisegever. Tot nu toe heb ik nooit in horeca vv geïnvesteerd en ben ik dat ook niet van plan, tenzij er zo'n borgstelling in zit. Hoe hebben jullie dit in eerdere projecten ervaren? Geeft het daadwerkelijk de zekerheid die het doet vermoeden?
  woensdag 25 oktober 2023 @ 19:24:30 #227
442290 obligataire
pi_211079782
quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 16:18 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Ik heb voor gestemd. Liever aan grote keten uitlenen dan aan iemand die gaat huilen na 2 maanden (hoe sneu wellicht ook).
Ik zie geen nadelen voor ons. Eigenlijk maakt dit de lening alleen maar sterker nu de groep voor het volle bedrag aansprakelijk is in plaats van gedeeltelijk. En materieel.

Voor Big Bread is het ook beter. Als de doorstart succesvol is dan kunnen ze de investering terugverdienen. Dat is beter dan een schadepost van 2 ton.

Goed geregeld van Collin.

Netto rendement vóór belasting 8,3%. Daar wordt zelfs ome Zeeland wild van :)
Pecunia non olet
  woensdag 25 oktober 2023 @ 20:02:56 #228
442290 obligataire
pi_211080625
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 19:07 schreef eenjongen... het volgende:
Ik zie het Backwerk project op Collin staan. Hierin staat een 100% zakelijke borgstelling van de franchisegever. Tot nu toe heb ik nooit in horeca vv geïnvesteerd en ben ik dat ook niet van plan, tenzij er zo'n borgstelling in zit. Hoe hebben jullie dit in eerdere projecten ervaren? Geeft het daadwerkelijk de zekerheid die het doet vermoeden?
Dat ligt aan de financiële draagkracht van de borgsteller. Als daar weinig te halen valt dan heeft de borg ook weinig toegevoegde waarde.

Ik ben o.h.a. wel gecharmeerd van zakelijke borgstellingen m.n. van leveranciers. Die kennen het bedrijf waar ze voor tekenen en als het te risicovol was dan deden ze het niet. Daarnaast is de kans natuurlijk heel klein dat zowel leningnemer als borgsteller tegelijk omvallen.

Bij HCN heb ik 1x meegemaakt dat de borg moest worden ingeroepen en dat werd netjes afgehandeld.
Pecunia non olet
  woensdag 25 oktober 2023 @ 20:11:18 #229
462403 ETphonehome
pi_211080816
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 19:07 schreef eenjongen... het volgende:
Ik zit in Backwerk Rotterdam-Hoogstraat, welke afgelost gaat worden met dit nieuwe project (staat nu nog zo'n 53% van de hoofdsom open). Rente 1 procent hoger, betere zekerheden als bij het eerste project (hier een tweede hypotheek + aflopende volledige borgstelling, t.o.v. aflopende borgstellingen voor zo'n 3/4 van het bedrag in het eerste project.
Zal wel een linkje van komen voor de huidige investeerders verwacht ik. Ik pak hem wel mee, concept lijkt te werken, ondernemers hebben vermogen opgebouwd de laatste 1.5 jaar aan de zekerheden en eigen inbreng te zien, franchisegever heeft er vertrouwen in.

Maar om je vraag te beantwoorden: borgstelling schat ik wat lager in als een tweede hypotheek qua comfort. In dit geval neem ik hem door de combinatie 2e hyp + borgstelling franchisegever wel mee.
  woensdag 25 oktober 2023 @ 20:17:26 #230
462403 ETphonehome
pi_211080960
Dit project: DRN holding, CCF: https://www.collincrowdfund.nl/drn-holding-b-v/ is hier wel via een link gedeeld, maar nog niet echt besproken. Ik vind het wel een redelijk goed project: acceptabele zekerheden, er hoeft door het gezin "niet van gegeten te worden". Ik verbaas me een beetje dat die zo langzaam vol loopt.
Zie ik iets over het hoofd? (Buiten dat Dick wel een beetje moeilijk kijkt op de foto)
  woensdag 25 oktober 2023 @ 21:04:21 #231
442290 obligataire
pi_211081957
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 20:17 schreef ETphonehome het volgende:
Dit project: DRN holding, CCF: https://www.collincrowdfund.nl/drn-holding-b-v/ is hier wel via een link gedeeld, maar nog niet echt besproken. Ik vind het wel een redelijk goed project: acceptabele zekerheden, er hoeft door het gezin "niet van gegeten te worden". Ik verbaas me een beetje dat die zo langzaam vol loopt.
Zie ik iets over het hoofd? (Buiten dat Dick wel een beetje moeilijk kijkt op de foto)
Ik heb deze basis meegenomen. Ik vermoed dat Dick als boekhouder zijnde de zaak wel goed heeft doorgerekend. Boekhouders en Zeeuwen kijken altijd zuinig :)
Pecunia non olet
  woensdag 25 oktober 2023 @ 22:39:00 #232
462403 ETphonehome
pi_211083414
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 21:04 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik heb deze basis meegenomen. Ik vermoed dat Dick als boekhouder zijnde de zaak wel goed heeft doorgerekend. Boekhouders en Zeeuwen kijken altijd zuinig :)
Ik heb hem ook basis meegenomen. Gelukkig maar dat het geen Zeeuwse boekhouder is dan. Dat zou dubbelop zijn.
  woensdag 25 oktober 2023 @ 23:11:22 #233
442290 obligataire
pi_211083771
Weet iemand wat "een gelibilariseerde woning" is (zie SIG).
Pecunia non olet
  woensdag 25 oktober 2023 @ 23:20:11 #234
400021 Faraday01
Inducing
pi_211083840
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 23:11 schreef obligataire het volgende:
Een woning die zich net als sommige mensen in Nederland autonoom verklaart _O- dat is AI 2.0 voor je
  donderdag 26 oktober 2023 @ 00:15:16 #235
485910 zeeland6
pi_211084172
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 23:11 schreef obligataire het volgende:
boven de hugo puntengrens.
  donderdag 26 oktober 2023 @ 06:40:27 #236
441364 NaRegenDeZon
pi_211084819
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 00:15 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
boven de hugo puntengrens.
Dat is dus de vraag nog maar. Is die geliberaliseerd volgens het oude stelsel of volgens het nieuwe Hogo stelsel, waarbij de punten grens hoger wordt gelegd en dus een stuk wat nu geliberaliseerd is na invoering van de Hugo regels niet meer geliberaliseerd is.
  donderdag 26 oktober 2023 @ 10:01:22 #237
442290 obligataire
pi_211085968
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 06:40 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Dat is dus de vraag nog maar. Is die geliberaliseerd volgens het oude stelsel of volgens het nieuwe Hogo stelsel, waarbij de punten grens hoger wordt gelegd en dus een stuk wat nu geliberaliseerd is na invoering van de Hugo regels niet meer geliberaliseerd is.
Hugo-proof staat erbij, dus het nieuwe.
Punt wat ik ook probeerde te maken is dat ze bij SIG niet eens de moeite nemen om de storende taalfouten er uit te halen c.q. die zelf aanbrengen?
Pecunia non olet
  donderdag 26 oktober 2023 @ 10:40:43 #238
453803 raser1981
pi_211086342
Backwerk CCF

SPOILER
  donderdag 26 oktober 2023 @ 10:53:57 #239
442290 obligataire
pi_211086476
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 10:40 schreef raser1981 het volgende:
Backwerk CCF

SPOILER
Mooi project, ook voor de box 3 haters :) ^O^
Pecunia non olet
  donderdag 26 oktober 2023 @ 11:33:41 #240
485910 zeeland6
pi_211086884
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 10:01 schreef obligataire het volgende:

[..]
Hugo-proof staat erbij, dus het nieuwe.
Punt wat ik ook probeerde te maken is dat ze bij SIG niet eens de moeite nemen om de storende taalfouten er uit te halen c.q. die zelf aanbrengen?
Het is ook een moeilijk woordje.
Ik het taxatierapport staat ook dat de woning vlak bij zee ligt. Er is geen zee in BOZ. ;-)

[ Bericht 1% gewijzigd door zeeland6 op 26-10-2023 11:39:54 ]
  donderdag 26 oktober 2023 @ 12:08:15 #241
485586 KrekelJapie
pi_211087345
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 11:33 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Ik het taxatierapport staat ook dat de woning vlak bij zee ligt. Er is geen zee in BOZ. ;-)
Het is trouwens op een executieveiling gekocht
https://www.openbareverko(...)an-73-bergen-op-zoom
  donderdag 26 oktober 2023 @ 12:44:27 #242
442290 obligataire
pi_211087697
quote:

[..]
Ik denk dat ze alvast de stijgende zeespiegel hebben ingecalculeerd ;)
Pecunia non olet
  donderdag 26 oktober 2023 @ 12:51:03 #243
423729 eenjongen...
pi_211087761
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 10:40 schreef raser1981 het volgende:
Backwerk CCF

SPOILER
Dank voor de link, ik heb hem minimaal meegenomen :)
  donderdag 26 oktober 2023 @ 13:20:29 #244
442290 obligataire
pi_211088025
Vanmiddag om 16:00 uur kunt u via Crowdrealestate investeren in 12 zorgappartementen in Pullach im Isartal in de Duitse deelstaat Beieren. De beoogde looptijd is 24 - 30 maanden en de vaste rente bedraagt 7,75% per jaar. Als investeerder krijgt u het eerste recht van hypotheek met aanvullende zekerheden. De loan-to-value bedraagt 50,8%.

Lijkt me niet verkeerd. Had iets langer gemogen qua looptijd maar denk dat ze daar in Beieren hun verplichtingen wel nakomen.
Pecunia non olet
  donderdag 26 oktober 2023 @ 13:26:57 #245
487130 Soulfreak
pi_211088090
quote:

[..]
Ligt wel in de wijk Zeekant. En dichtbij er is een strandje bij de Binnenschelde.
  donderdag 26 oktober 2023 @ 13:31:13 #246
446103 Bieselke
pi_211088129
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 13:20 schreef obligataire het volgende:
Vanmiddag om 16:00 uur kunt u via Crowdrealestate investeren in 12 zorgappartementen in Pullach im Isartal in de Duitse deelstaat Beieren. De beoogde looptijd is 24 - 30 maanden en de vaste rente bedraagt 7,75% per jaar. Als investeerder krijgt u het eerste recht van hypotheek met aanvullende zekerheden. De loan-to-value bedraagt 50,8%.

Lijkt me niet verkeerd. Had iets langer gemogen qua looptijd maar denk dat ze daar in Beieren hun verplichtingen wel nakomen.
Het is CRE, dus die looptijd verlengt vanzelf wel ;) Maar vlak bij Munchen, toch interessanter dan een obscuur dorp in Oost-Duitsland.
  donderdag 26 oktober 2023 @ 13:34:04 #247
485910 zeeland6
pi_211088161
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 13:26 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ligt wel in de wijk Zeekant. En dichtbij er is een strandje bij de Binnenschelde.
Jazeker. Een zoetwatermeer. Ik werk er vlakbij. Zal er eens langsfietsen kijken of het nog uitziet als op de foto.

update
even langsgereden. afgelopen paar jaar sinds de executieveiling is er zo te zien niets aan gedaan, verwaarloosde tuin, slecht in de verf. Staat in een wijk waar er veel gesloopt wordt o.a. de scheldeflat en diverse socale huurwoningflatjes. Verder rustige buurt met aan de overkant van de straat luxere huizen. Goede ligging. Achterom beetje een zootje. Verder wel oke.

[ Bericht 23% gewijzigd door zeeland6 op 27-10-2023 11:16:17 ]
  donderdag 26 oktober 2023 @ 14:14:05 #248
457918 quepos
pi_211088569
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 13:20 schreef obligataire het volgende:

Hopen zonder bemiddelingskosten, dan is het een leuke rente.
  donderdag 26 oktober 2023 @ 14:56:06 #249
442290 obligataire
pi_211088979
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 14:14 schreef quepos het volgende:

[..]
Hopen zonder bemiddelingskosten, dan is het een leuke rente.
Die kosten heb ik zelf al een tijdje niet meer betaald bij mijn laatste 'aanwinsten'.
Denk dat het voor hun handiger is als het met de bruto rente wordt verrekend.
Zeker als een project anders/langer/korter loopt dan vooraf beoogd..... ;)
Pecunia non olet
  donderdag 26 oktober 2023 @ 15:42:35 #250
485586 KrekelJapie
pi_211089466
Kortlopend project WvjG, Gaat vanavond 19uur open
https://waardevoorjegeld.nl/investeren/lambrane-ontwikkeling
  donderdag 26 oktober 2023 @ 15:43:02 #251
485586 KrekelJapie
pi_211089472
Wij willen u graag wijzen op een nieuwe financiering van Humble Group B.V. ter grootte van ¤ 100.000,-, welke naar verwachting morgen (27-10) live zal gaan.

De investeringskans heeft de volgende kenmerken:
✓ 10,0% rente over de hele looptijd;
✓ De looptijd is 54 maanden (parallel lopend met de bestaande financiering);
✓ De geldnemers zijn;

Humble Group B.V.
Humble Holdings B.V.
✓ De heer T. Ahuja en mevrouw E. van der Meer geven een gezamenlijke borgstelling af voor ¤ 100.000,-. Deze borgstelling is op dit moment grotendeels moreel van aard;
✓ Er wordt gebruik gemaakt van de bestaande tweede hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 300.000,- op het woonhuis aan de Weldam 7, 1187 DS Amstelveen, kadastraal bekend als sectie O nummers 7969, 7971 en 7975, te Amstelveen, verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. De investeerders uit de vorige lening kennen een voorrangspositie ten opzichte van de investeerders uit deze lening, met een openstaande restschuld van ¤ 180.000,02 per d.d. 13-10-2023. Het onroerend goed is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 850.000,- en een openstaande schuld van ¤ 773.759,- per d.d. 10-03-2023. Het onroerend goed kent een waarde van ¤ 970.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 20-03-2023;
✓ De heer T. Ahuja geeft een negatieve hypotheekverklaring af op het woonhuis aan de Weldam 7, 1187 DS Amstelveen, kadastraal bekend als sectie O nummers 7969, 7971 en 7975, te Amstelveen. Dit is een morele verklaring dat er geen aanvullende hypothecaire inschrijving op woonhuis mag worden gedaan zonder toestemming van Collin Crowdfund. Ook mag de huidige hypothecaire schuld niet verhoogd worden binnen de bestaande hypothecaire inschrijving(en). Daarnaast mag het pand zonder toestemming van Collin Crowdfund niet verkocht worden;
✓ De lening van de heer T. Ahuja ter hoogte van ¤ 203.000,- aan Humble Holdings B.V. wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund;
✓ De lening van mevrouw E. van der Meer ter hoogte van ¤ 20.000,- aan Humble Holdings B.V. wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund;
✓ De lening van mevrouw E. van der Meer ter hoogte van ¤ 20.000,- aan Humble Group B.V. wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund;
✓ De (huidige en toekomstige) roerende zaken van Humble Groep B.V. en Humble Holdings B.V. worden in tweede verband verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund;
✓ De Dun & Bradstreet kwalificatie is Verhoogd risico;
✓ De overall Collin Credit Score is Voldoende.

Via de volgende link kunt u de gehele pitch bekijken en vanaf nu al investeren: Humble Group B.V.
  donderdag 26 oktober 2023 @ 16:19:07 #252
487130 Soulfreak
pi_211089822
Problemen bij V*ers en F*jn (Voordegroei).

SPOILER
  donderdag 26 oktober 2023 @ 16:28:46 #253
442290 obligataire
pi_211089923
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 13:31 schreef Bieselke het volgende:

[..]
Het is CRE, dus die looptijd verlengt vanzelf wel ;) Maar vlak bij Munchen, toch interessanter dan een obscuur dorp in Oost-Duitsland.
Staat nu open en is voor (edit) 118% ingeschreven.

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 26-10-2023 18:02:57 ]
Pecunia non olet
  donderdag 26 oktober 2023 @ 20:31:00 #254
472285 lykkefund
pi_211092974
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 16:28 schreef obligataire het volgende:

[..]
Staat nu open en is voor (edit) 118% ingeschreven.
Ja, ik zit weer eens ouderwets op het reservebankje :)

Overigens herinner ik me nog goed dat we (lijkt nog zo kort geleden) hier klaagden over de vele vervroegde aflossingen. Huidige stand van CRE (voor mij) is dat zo'n 40-45% vervroegd werd afgelost, zo'n 40% verlengd en de kleine rest gewoon regulier.
  donderdag 26 oktober 2023 @ 20:42:25 #255
446103 Bieselke
pi_211093157
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 20:31 schreef lykkefund het volgende:

[..]

Overigens herinner ik me nog goed dat we (lijkt nog zo kort geleden) hier klaagden over de vele vervroegde aflossingen. Huidige stand van CRE (voor mij) is dat zo'n 40-45% vervroegd werd afgelost, zo'n 40% verlengd en de kleine rest gewoon regulier.
Bij Schwanbeck 2 is nog plaats 😇 Krijg ik mijn investering daar ook terug.

CRE heb ik nog nooit te vroeg teruggehad denk ik. Enkel te laat of "op tijd". Maar looptijd komt mij niet zo heel nauw, zijn normaal allemaal goed gedekt. Zou gewoon fijn zijn als ze er wat beter over communiceerden.

Alleen rentepercentages bij CRE stel ik me vragen bij, project vandaag geeft 0,5% meer met veel beter LTV dan Schwanbeck. Of is dat afhankelijk van de betrokken leningnemer?
  donderdag 26 oktober 2023 @ 21:06:17 #256
442290 obligataire
pi_211093634
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 20:42 schreef Bieselke het volgende:

[..]Alleen rentepercentages bij CRE stel ik me vragen bij, project vandaag geeft 0,5% meer met veel beter LTV dan Schwanbeck. Of is dat afhankelijk van de betrokken leningnemer?
Misschien hebben ze haast? Puur qua verhaal kan ik het ook niet volgen. Maar goed ik zoek altijd de pareltjes en dit is er een, vooral als je de gebrekkige communicatie even wegdenkt. Belangrijkste is dat het geld ooit weer terugkomt (hoe snel dat maakt mij ook niet echt veel uit) en dat het een leuke rente oplevert.
Pecunia non olet
  donderdag 26 oktober 2023 @ 21:10:59 #257
442290 obligataire
pi_211093739
quote:

[..]
Bij 118% ben je absoluut niet kansloos, bij 150% vaak ook niet. Veel inschrijvingen worden niet geëffectueerd. Zelf maak ik me daar ook wel schuldig aan :) Ik schrijf doorgaans 2 getallen in, zodat ik drie keuzes heb later. Hoeveel geld er nog op de rekening staat :)
Pecunia non olet
  donderdag 26 oktober 2023 @ 23:03:09 #258
485586 KrekelJapie
pi_211096007
quote:

[..]
Bij Schwanbeck 2 is nog plaats 😇 Krijg ik mijn investering daar ook terug.
Je oproep heeft geholpen. Project zit vol
quote:
In dit project kan nog ¤ 0 geïnvesteerd worden.
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:45:43 #259
485586 KrekelJapie
pi_211097211
quote:
11s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 06:25 schreef KrekelJapie het volgende:
Nog 1 dag voor Just Escape op GVE. Ik verwacht dat deze lening met 7 dgn verlengd wordt. Maar of deze vol gaat komen?

Het vooraf inleggen van het investeringsbedrag is voor deze projecten wel een nadeel.
Just Escape
Project is niet tot stand gekomen
Geld is nog niet teruggestort naar de wallet, maar missschien wordt deze nog een keer verlengd
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:15:22 #260
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_211097781
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 07:45 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Just Escape
Project is niet tot stand gekomen
Geld is nog niet teruggestort naar de wallet, maar missschien wordt deze nog een keer verlengd
Zal wel weer opengesteld worden. Zien we de laatste tijd vaker bij GVE.
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:48:50 #261
454405 escortmk2
petrolhead
pi_211098129
Vandaag de 27e. Voor het eerst in heeeeeel lange tijd een dag zonder FNC-uitbetaling. Ik mis het toch wel een beetje.
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:50:35 #262
485910 zeeland6
pi_211098725
Capital Circle

Projecten van de WAAR winkels.
Ik zit in 1 winkel (Breda), maar die is op de 16e van deze maand niet uitbetaald.
Ze hebben al langer een 'vertraagde uitbetaling'.
Webshop is al enige tijd off-line.
Capital Circle reageert niet op vragen.

Meer mensen ervaringen met andere WAAR projecten ?

https://ditiswaar.nl/
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:12:20 #263
479066 Jaco078
pi_211098953
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 10:50 schreef zeeland6 het volgende:
Capital Circle

Ik zit in 1 winkel (Breda), maar die is op de 16e van deze maand niet uitbetaald.

had je gedacht dat ze wél zouden reageren dan? Het is nu onderdeel van KOM he, dus dan neem je ook een werkwijze over. En bij die werkwijze hoort dat je structureel niet reageert.
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:35:15 #264
487940 Slijker
pi_211099785
Ik had verwacht dat schijf 1b van ilyas Sari die vanmorgen online is gekomen wel sneller vol zou lopen. Rente is volgens mij toch echt wel oké, afgezet tegenover het mijn mening erg laag risico
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:37:37 #265
446103 Bieselke
pi_211099810
quote:

[..]

Voor de reservebankers: Deel 2 komt er ook nog eens aan
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:55:01 #266
476270 tnhb
pi_211099947
quote:
Capital Circle

Ik ziet niet in die projecten, maar de winkel in Breda is volgens de KvK een VoF waar ook de vestiging in Bergen op Zoom en Middelburg onderdeel van uitmaken en die laatste hebben afgelopen week nog iets gepost op FB, dus op dat punt ze zijn nog actief.
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:44:47 #267
499002 Collin63
pi_211100883
Project van Collin.

Er zijn 2 projecten van met totaal 5 miljoen euro.

De rente zal wel verhoogd worden maar er moet nu ook extra belasting betaald worden.
Mag nu wel naar de 9%.

SPOILER

[ Bericht 4% gewijzigd door Collin63 op 27-10-2023 14:50:12 ]
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:04:55 #268
487130 Soulfreak
pi_211101045
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 14:44 schreef Collin63 het volgende:
Project van Collin.

De rente zal wel verhoogd worden maar er moet nu ook extra belasting betaald worden.
Mag nu wel naar de 9%.

SPOILER
Ik zit in de 2e genoemde lening, maar nog geen bericht ontvangen, zal nog wel komen neem ik aan.

Ben er niet zo blij mee, had de aflossing al voor een ander kort lopend project bestemd.
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:05:45 #269
500469 Bobby100
pi_211101050
Ook een raar verhaal bij Max lening Winterberg

21 augustus een stemming over uitwinning van de zekerheden. Nooit meer wat gehoord.

Nu krijgen we een update dat ze proberen de leningnemer te pakken te krijgen en dat hij eind september heeft toegezegd de openstaande rentebetalingen te voldoen.

Vervolgens posten ze de whatsapp berichten waarbij de leningnemer op 26 sept. vraagt of ze kunnen aangeven wat er precies aan rente openstaat en na afstemming de rente zal voldoen. Vervolgens wordt hier op 27 oktober (!) door Max op gereageerd.

Op zo'n tempo gaat het natuurlijk niks worden.
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:08:21 #270
485586 KrekelJapie
pi_211101071
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 15:04 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik zit in de 2e genoemde lening, maar nog geen bericht ontvangen, zal nog wel komen neem ik aan.

Ben er niet zo blij mee, had de aflossing al voor een ander kort lopend project bestemd.
Overlijden was al in dec 2021. 2,5 maand na de financiering van project 2. Tot nu toe nooit eerder gemeld.
SPOILER

[ Bericht 17% gewijzigd door KrekelJapie op 27-10-2023 17:10:45 ]
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:11:25 #271
457918 quepos
pi_211101090
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 15:08 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Overlijden was al in dec 2021. 2,5 maand na de financiering van project 2. Tot nu toe nooit eerder gemeld.
Dit stinkt!
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:23:43 #272
487130 Soulfreak
pi_211101191
quote:

[..]
Vreemd dat ze dit niet eerder gemeld hebben.

Waar ik me ook wat over verbaas, ze weten al langere tijd dat de leningen afgelost moeten worden. Hadden ze toch ook al eerder kunnen beginnen met het verlopen van de panden?

Intussen is de update hier ook binnen.
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:01:44 #273
496090 ShowMeTheMoney
pi_211101451
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 15:23 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Vreemd dat ze dit niet eerder gemeld hebben.

Waar ik me ook wat over verbaas, ze weten al langere tijd dat de leningen afgelost moeten worden. Hadden ze toch ook al eerder kunnen beginnen met het verlopen van de panden?

Intussen is de update hier ook binnen.
Er waren hier al een paar die dit voorspelden een maandje terug, weet even niet meer helemaal waarop ze dat baseerden. Het toont voor mij wel weer opnieuw de zwakte van aflossingsvrije leningen aan: dat grote aflossingsmoment waarbij je voor nare verrassingen kan komen te staan.

Maar inderdaad, de leningnemer(s) en Collin wisten (of moesten weten) dat dit moment er aan zat te komen. Waarom is er niet tijdig een herfinanciering uitgezet? Waarom worden wij nu bagholders gemaakt ca 5 dagen voor de deadline? Eigenlijk mogen we Collin wel eens vragen hoe dat kan...
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:28:19 #274
499002 Collin63
pi_211101639
quote:

[..]
Alleen rentepercentages bij CRE stel ik me vragen bij, project vandaag geeft 0,5% meer met veel beter LTV dan Schwanbeck. Of is dat afhankelijk van de betrokken leningnemer?
Achteraf is het wel te verklaren dat de rente hoger is. Nu er ook nog een deel 2 met een iets hoger bedrag is.
Totaal nu 3,525,000 miljoen euro.
Deze zal ook wel vol komen maar gaat heel wat minder snel dan deel 1 gisteren.
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:50:47 #275
499002 Collin63
pi_211101893
quote:

[..]
Ik lees nu ook dat het overlijden al in 2021 is geweest. Wel slordig dat er in het bericht 2022 genoemd word.

We hebben in maart 2023 wel onderstaand bericht gekregen vanuit de heer Weijs maar over het overlijden is niets gezegd.

SPOILER
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:03:43 #276
485910 zeeland6
pi_211102060
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 16:50 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Ik lees nu ook dat het overlijden al in 2021 is geweest. Wel slordig dat er in het bericht 2022 genoemd word.

We hebben in maart 2023 wel onderstaand bericht gekregen vanuit de heer Weijs maar over het overlijden is niets gezegd.

SPOILER
Ik vind het echt niet kunnen om zulke info van de investeerders weg te houden. Heb Collin om uitleg gevraagd.
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:08:10 #277
485586 KrekelJapie
pi_211102098
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 16:50 schreef Collin63 het volgende:

[..]

Bron is trouwens de twitter pagina van Van Dijk:
SPOILER
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:20:15 #278
487130 Soulfreak
pi_211102224
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 16:01 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Er waren hier al een paar die dit voorspelden een maandje terug, weet even niet meer helemaal waarop ze dat baseerden. Het toont voor mij wel weer opnieuw de zwakte van aflossingsvrije leningen aan: dat grote aflossingsmoment waarbij je voor nare verrassingen kan komen te staan.

Maar inderdaad, de leningnemer(s) en Collin wisten (of moesten weten) dat dit moment er aan zat te komen. Waarom is er niet tijdig een herfinanciering uitgezet? Waarom worden wij nu bagholders gemaakt ca 5 dagen voor de deadline? Eigenlijk mogen we Collin wel eens vragen hoe dat kan...
Eerder was er al een verzoek om de incassodatum te veranderen naar de 1e van de maand voor beide leningen. De maanden daarvoor was de betaling enkele keren later dan het betaalschema aangaf. Toen begon ik me ook al een beetje af te vragen of het allemaal nog wel goed zat. Op zich moet het onroerend goed genoeg opbrengen en werd in de pitch aangegeven dat de privévermogensposities van de ondernemers ruim waren vanwege de overwaarde op hun vastgoedportefeuille. Ondernemers zijn ook hoofdelijk aansprakelijk voor het gehele leenbedrag
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:24:20 #279
487130 Soulfreak
pi_211102251
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 17:08 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Bron is trouwens de twitter pagina van Van Dijk:
SPOILER
Die had ik intussen ook gevonden. Misschien is het pas later in (januari) 2022 aan Collin gemeld. Maar dan had Collin het wel daarna kunnen mededelen aan de investeerders ipv het nu even en passant te vermelden.
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:26:06 #280
485910 zeeland6
pi_211102264
De box 3 belasting gaat overigens omhoog naar 36%.....

https://www.ad.nl/politie(...)-brandstof~a37b5dbb/

Fijn weekend !
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:28:44 #281
441364 NaRegenDeZon
pi_211102281
quote:
Capital Circle

Briefje van vandaag van KOM.
SPOILER
Dus voortaan officieel voor falende Capital Circle projecten aan de bel trekken bij KOM
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:40:27 #282
499819 Slingervinger
pi_211102386
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 17:28 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
SPOILER
Dus voortaan officieel voor falende Capital Circle projecten aan de bel trekken bij KOM
Geen woord over samenwerking met MAX
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:46:56 #283
441364 NaRegenDeZon
pi_211102458
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 17:40 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Geen woord over samenwerking met MAX
Nee, Maar tussen de regels kan je lezen dat er meer aankomt.

Een groot aantal partijen zal hun activiteiten moeten staken of zal samenwerking moeten zoeken met een vergunde partij. Wij merken dat zich een consolidatieslag voordoet in onze branche. Ook Kapitaal op Maat is actief in gesprek met branchegenoten om mogelijke samenwerkingsverbanden te onderzoeken. Hierover zullen wij later meer informeren in een volgende nieuwsbrief.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 27-10-2023 18:29:46 ]
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:53:25 #284
487130 Soulfreak
pi_211102527
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 17:28 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
SPOILER
Nou wat fijn. Ik zit in een ander project van Capital (een slijterij) die nu al 2 termijnen niet heeft betaald en volgens een krantenartikel al enkele maanden gesloten is en waar Capital totaal niet over communiceert.
Ik heb zelf geen account bij KoM en Capital heeft hetgeen KoM nu heeft gemaild (nog) niet verstuurd. Ik heb al jaren geen nieuwe investering gedaan bij Capital en met dit soort fratsen ga ik dat ik ook niet meer doen.
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:59:24 #285
485586 KrekelJapie
pi_211102591
Vastgoed
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=28150
1e hypotheek 95% gedekt. Helaas geen hypotheekrecht op het woonhuis.
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:38:46 #286
496090 ShowMeTheMoney
pi_211102996
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 17:26 schreef zeeland6 het volgende:
De box 3 belasting gaat overigens omhoog naar 36%.....

https://www.ad.nl/politie(...)-brandstof~a37b5dbb/

Fijn weekend !
grrr.... box3 heffing op belegd vermogen volgend jaar dus 2,17%. Fictief rendement wordt namelijk 6,04% over 2024. Tsja, weet je, het zijn allemaal van die waterbed effecten, ze gaan niet perse heel veel meer geld ophalen, maar gedrag van mensen gaat veranderen. Voor de korte termijn zien deposito's er echt zeer aantrekkelijk uit, of misschien extra aflossen op je huis of je geld op andere manieren uit box3 halen.

Nouja 1 ding was ik al het doen, maar is nu gewoon een no-brainer voor mij. Beleggingen die je kan liquideren nu ook gewoon liquideren. Niet vanwege peildatumarbitrage (dat is verboden!) maar gewoon in het kader van een complete heroriëntatie.

EDIT: het definitieve fictieve rendement op spaargeld wordt in 2024 natuurlijk ook flink verhoogd en wordt pas na 1 jan 2025 vastgesteld, maar zoals het er nu uitziet zou effectieve heffing op spaargeld in 2024 wel iets van 0,9% kunnen worden, als een gemiddelde kortlopende deposito 2,5% oplevert (basis voor de vaststelling)

[ Bericht 4% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 27-10-2023 18:58:04 ]
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:38:48 #287
441364 NaRegenDeZon
pi_211102997
quote:
Capital Circle

Overigens ik heb bij CC Waar Eindhoven en Waar Breda. Deze hebben, naar ik net heb bekeken, deze maand allebei niet betaald. Wacht nog even af maar zal me anders ergens volgende week eens tot KOM wenden.
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:37:22 #288
457918 quepos
pi_211103585
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 17:03 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Ik vind het echt niet kunnen om zulke info van de investeerders weg te houden. Heb Collin om uitleg gevraagd.
Collin laat wel vaker dingen weg in hun voordeel!
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:38:30 #289
485586 KrekelJapie
pi_211103597
Altena Car Lease
¤ 45.000 | 9,0% rente | 60 maanden |

Linkje
https://www.collincrowdfu(...)6170527b34d0867f3c65
2e hypotheek woonhuis met een ruime overwaarde
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:14:52 #290
442290 obligataire
pi_211106117
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 17:20 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Eerder was er al een verzoek om de incassodatum te veranderen naar de 1e van de maand voor beide leningen. De maanden daarvoor was de betaling enkele keren later dan het betaalschema aangaf. Toen begon ik me ook al een beetje af te vragen of het allemaal nog wel goed zat. Op zich moet het onroerend goed genoeg opbrengen en werd in de pitch aangegeven dat de privévermogensposities van de ondernemers ruim waren vanwege de overwaarde op hun vastgoedportefeuille. Ondernemers zijn ook hoofdelijk aansprakelijk voor het gehele leenbedrag
Ben benieuwd. De heren waren destijds al zwaar geleveraged met toentertijd (2021) 10 mio aan vastgoed met 7.5 mio schuld, ruwweg. Die overwaarde is sindsdien harder gesmolten dan de gletsjers in de Alpen. Dus die hoofdelijke aansprakelijkheid van Weijs stelt m.i. al niets meer voor. Wat resteert zijn maar liefst 8 (6+2) panden die verkocht moeten worden. Dat zal allemaal wel even duren en het zou me niets verbazen als er uiteindelijk een verlies(je) resteert.

En dan heb ik het nog niet over de panden die ze misschien ná de 2 Collin avonturen nog gekocht hebben....

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 27-10-2023 22:20:58 ]
Pecunia non olet
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:28:18 #291
442290 obligataire
pi_211106300
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 19:38 schreef KrekelJapie het volgende:
Altena Car Lease
¤ 45.000 | 9,0% rente | 60 maanden |

Linkje
https://www.collincrowdfu(...)6170527b34d0867f3c65
2e hypotheek woonhuis met een ruime overwaarde
Zekerheid uitstekend idd.....

De vraag is denk niet of dat hij ooit bij Collin Beheer terecht komt, maar wanneer dat gebeurt.

Het is maar een kneuter in een keiharde wereld van krappe marges?
Balans is uitermate zwak.

Het rendement oogt mooi maar daar gaan wel directkosten van af dus voor een half procentje minder heb je een project met een betere zekerheid/overlevingskans ?
Pecunia non olet
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:06:27 #292
499002 Collin63
pi_211106705
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 22:28 schreef obligataire het volgende:

[..]
Zekerheid uitstekend idd.....

De vraag is denk niet of dat hij ooit bij Collin Beheer terecht komt, maar wanneer dat gebeurt.

Het is maar een kneuter in een keiharde wereld van krappe marges?
Balans is uitermate zwak.

Het rendement oogt mooi maar daar gaan wel directkosten van af dus voor een half procentje minder heb je een project met een betere zekerheid/overlevingskans ?
Ik wil wel een kleine investering doen in dit project. Het lijkt me een serieus iemand die ook al langer dan 3 jaar bezig is. Met de ruime overwaarde van zijn huis en het kleine bedrag wat hij leent, en daarnaast ook nog de maandelijkse aflossing komt het wel goed is mijn mening.
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:24:21 #293
487130 Soulfreak
pi_211106868
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 22:14 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ben benieuwd. De heren waren destijds al zwaar geleveraged met toentertijd (2021) 10 mio aan vastgoed met 7.5 mio schuld, ruwweg. Die overwaarde is sindsdien harder gesmolten dan de gletsjers in de Alpen. Dus die hoofdelijke aansprakelijkheid van Weijs stelt m.i. al niets meer voor. Wat resteert zijn maar liefst 8 (6+2) panden die verkocht moeten worden. Dat zal allemaal wel even duren en het zou me niets verbazen als er uiteindelijk een verlies(je) resteert.

En dan heb ik het nog niet over de panden die ze misschien ná de 2 Collin avonturen nog gekocht hebben....
Ik ben ook benieuwd. In eerste instantie gingen prijzen vanaf eind 2021 toch nog wel omhoog en pas ergens in 2022 omlaag? Geen idee of dat, in ieder geval voor deze panden, intussen meer omlaag is gegaan na eerst omhoog.
Het zal er ook aanliggen hoe snel ze de panden willen verkopen, gaan ze voor de eerste de beste bieder met een laag bod of wachten ze op een hoger bod? Daarom verbaast het me dat ze niet al eerder de panden te koop hebben aangeboden, als ze dat al een half jaar eerder hadden gedaan hadden ze misschien intussen al verkocht geweest ipv dat er nu opeens actie moet worden ondernomen 4 dagen voor de geplande aflossingsdatum.
Is er soms onenigheid tussen de ene ondernemer en de erfgenamen van de ander?
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:25:28 #294
442290 obligataire
pi_211106879
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 23:06 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Ik wil wel een kleine investering doen in dit project. Het lijkt me een serieus iemand die ook al langer dan 3 jaar bezig is. Met de ruime overwaarde van zijn huis en het kleine bedrag wat hij leent, en daarnaast ook nog de maandelijkse aflossing komt het wel goed is mijn mening.
Aan een klein bedrag heb ik ook wel zitten denken, het zal idd wel terugkomen linksom of rechtsom, maar heb nog zoveel toezeggingen lopen dat ik ook ff strategisch moet denken :7
Pecunia non olet
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 00:00:24 #295
487130 Soulfreak
pi_211107214
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 23:25 schreef obligataire het volgende:

[..]
Aan een klein bedrag heb ik ook wel zitten denken, het zal idd wel terugkomen linksom of rechtsom, maar heb nog zoveel toezeggingen lopen dat ik ook ff strategisch moet denken :7
Ik doe voorlopig helemaal niets, heb nog 3 HCN projecten die betaald moeten worden en daarna heb ik pas weer in januari of eind december wat ruimte. Ik verwacht nog wel een vervroegde aflossing bij een HCN Wok to go project, dan kan ik denk ik al eerder in december weer wat doen.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 06:51:26 #296
485586 KrekelJapie
pi_211108329
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 22:14 schreef obligataire het volgende:
Dan kunnen er bijna niets extra panden meer zijn. Een is kort na aankoop/herfinanciering van de collin leningen ernstig ziek geworden en 2,5 maand daarna overleden. Ik probeer in de algemene voorwaarden een opeisingsgrond te vinden bij overlijden van een ondernemer. Ik kan deze niet zo snel vinden. Ziet iemand deze wel staan?

Ik vind het een vreemd verhaal dat ik geen van de panden in de actieve verkoop zie staan, terwijl er toch een vereffenaar en een overgebleven eigenaar baat hebben dat er financiële duidelijkheid ontstaat voor deze partijen.

Weijs heeft trouwens al negatieve ervaringen met een vastgoedportefeuille. Ben een beetje bang dat de overgebleven ondernemer niet echt zit met een restschuld
SPOILER

[ Bericht 6% gewijzigd door KrekelJapie op 28-10-2023 06:57:41 ]
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 07:07:06 #297
485586 KrekelJapie
pi_211108347
quote:
7s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 15:54 schreef Collin63 het volgende:
24928 Aankoop ontwikkellocatie Made ---- GeldvoorElkaar

SPOILER
• Project wordt met een jaar verlengd.
• Ondernemer kan op elk moment boetevrij aflossen.
• Rente wordt 10%.

Puntje van aandacht voor GVE: als je een verlengingsbericht stuurt, zorg dan dat het nieuwe betaalschema ook gelijk online staat.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 28-10-2023 08:40:16 ]
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:31:14 #298
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_211109316
GVE Recreatie *St** V*ll*s heeft er net een ¤ 185.000,-- geïnvesteerd. Dan gaat het hard.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:32:15 #299
442290 obligataire
pi_211109322
Hierbij het vastgoed van Weijs en wijlen Van Dijk. Project 1, 6 panden en project 2, 2 panden.

Ziet er op zich allemaal verkoopwaardig uit, al zijn de meeste commercieel vastgoed.
Ik kan me voorstellen dat de belangen verschillend zijn; Weijs die de zaak liever bij elkaar zou houden en de erfgenamen die het liefst morgen al geld zouden willen zien?

Als ik hem was, zou ik iemand zoeken die zeer kapitaalkrachtig is en die het aandeel van Van Dijk in het geheel over zou willen nemen. Dan hoeft er niets verkocht te worden en heeft de familie cash.
Dat zou eventueel ook een herfinanciering van het aandeel van Weijs mogelijk maken?

SPOILER

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 28-10-2023 10:41:40 ]
Pecunia non olet
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:54:16 #300
499819 Slingervinger
pi_211109417
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 17:46 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Nee, Maar tussen de regels kan je lezen dat er meer aankomt.

Een groot aantal partijen zal hun activiteiten moeten staken of zal samenwerking moeten zoeken met een vergunde partij. Wij merken dat zich een consolidatieslag voordoet in onze branche. Ook Kapitaal op Maat is actief in gesprek met branchegenoten om mogelijke samenwerkingsverbanden te onderzoeken. Hierover zullen wij later meer informeren in een volgende nieuwsbrief.
Had ik ook gelezen maar meer algemeen opgevat. Platformen die geen vergunning krijgen moeten hun portefeuille kunnen onderbrengen bij vergunninghouders. Als ik me goed herinner is dat min of meer een voorwaarde
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:11:29 #301
485586 KrekelJapie
pi_211109542
Over een week moet project Top Notch van CCF volledig aflossen. In de pitch ging met uit van vervroegde (deel)aflossingen. Daar is tot op heden niets van terecht gekomen en er staat ook geen vastgoed in actieve verkoop. Dit project is anderhalf jaar nog gefund tegen 4,9% (kan je je nu niet meer voorstellen). Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')